[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 73.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Even een paar korte vraagjes voor de zekerheid:

Ik heb een mini display naar dvi kabel,want ik switch van mijn monitor naar mijn tv. Kan dit kwaad als de mac gewoon aanstaat? want ik heb ooit een s gehoord dat dit niet goed is voor het moederbord. ik kan ook gewoon de klep even dicht doen en dan de dvi kabels verwisselen, maar dit kan heelmaal geen kwaad? Ik doe dit switchen echt een keer of 5 per dag minimaal dus ik wil wel graag weten of het kwaad kan. Thanks.

Andere vraag is nog even 100% voor de zekerheid, ik weet dat die al eerder is gesteld, maar ik kan de brieven voor beide acties (nano en printer) gewoon in 1 envelop doen en op sturen he.

Laatste vraag, op school werk ik vaak zonder lader aan de laptop maar thuis staat de laptop vele uren aan gewon aan de oplader, dus terwijl het lampje al groen is, kan dit kwaad? Het lijkt mij van niet, maar je kan toch gewoon de hele dag je mac aan een lader hangen terwijl die allang is opgeladen?

Mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
ThePupD schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:51:
Even een paar korte vraagjes voor de zekerheid:

Ik heb een mini display naar dvi kabel,want ik switch van mijn monitor naar mijn tv. Kan dit kwaad als de mac gewoon aanstaat? want ik heb ooit een s gehoord dat dit niet goed is voor het moederbord. ik kan ook gewoon de klep even dicht doen en dan de dvi kabels verwisselen, maar dit kan heelmaal geen kwaad? Ik doe dit switchen echt een keer of 5 per dag minimaal dus ik wil wel graag weten of het kwaad kan. Thanks.
Volgens mij kan dat geen kwaad. Anders zou het wel ergens staan dat het niet kon. :) En je hebt nog garantie, mocht het toch mis gaan.
Andere vraag is nog even 100% voor de zekerheid, ik weet dat die al eerder is gesteld, maar ik kan de brieven voor beide acties (nano en printer) gewoon in 1 envelop doen en op sturen he.
Geen idee. Zelfde adres? Vast wel.
Laatste vraag, op school werk ik vaak zonder lader aan de laptop maar thuis staat de laptop vele uren aan gewon aan de oplader, dus terwijl het lampje al groen is, kan dit kwaad? Het lijkt mij van niet, maar je kan toch gewoon de hele dag je mac aan een lader hangen terwijl die allang is opgeladen?
Volgens mij is "overcharging" iets van de jaren 80. Maak je niet druk. :)

Het is beter je mac zoveel mogelijk aan de lader te hebben. Je accu heeft ongeveer 300 cycles voordat hij slecht wordt, en als je dit iedere dag doet ben je binnen een jaar door je accu heen. En een nieuwe kost al gauw 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:36
cornelixnootje1 schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:12:Het is beter je mac zoveel mogelijk aan de lader te hebben. Je accu heeft ongeveer 300 cycles voordat hij slecht wordt, en als je dit iedere dag doet ben je binnen een jaar door je accu heen.
Niet waar. Het beste is om je er niet bij stil te staan. Gewoon gebruik houdt hem zo gezond mogelijk.
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.

[ Voor 38% gewijzigd door Z-Dragon op 16-11-2008 12:30 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Z-Dragon schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:29:
[...]
Niet waar. Het beste is om je er niet bij stil te staan. Gewoon gebruik houdt hem zo gezond mogelijk. Zoals Apple zelf aangeeft: thuis aan de lader, in de trein zonder en eenmaal op het werk weer aan de lader.
Dus zoals ik zeg: zoveel mogelijk aan de lader? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Nee dus, want ook wie hem alleen thuis gebruikt kan maar beter (zoals ik inmiddels heb toegevoegd) zo nu en dan eens even zonder lader werken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 16-11-2008 12:32 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ja met "zoveel mogelijk aan de lader" ga ik er nog steeds vanuit dat de accu meerdere malen per maand leeg gaat.

Maar het is inderdaad niet goed voor je accu hem nooit te gebruiken. (Ik raad dan een imac aan :)) Echter, als je hem nooit gebruikt, maakt het je ook weinig uit als ie stuk gaat natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:54
Iemand op school haalt zijn accu er altijd uit :X . Als die macsafe er dan uit wordt getrokken pleurt zijn laptop in 1 keer uit :X . Hij zegt dan: "Het is slecht om altijd je accu erin te hebben".

Ik gebruik hem gewoon normaal, is makkelijker, veiliger en is ook niet slecht voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:05
Dan nog maar ff een health update voor de battery freaks: Na 365 cycles is m'n health 82%. Die varieert echter tussen 77% - 85%

Laptop in bezit sinds sept 07.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Killzone schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:52:
Iemand op school haalt zijn accu er altijd uit :X . Als die macsafe er dan uit wordt getrokken pleurt zijn laptop in 1 keer uit :X . Hij zegt dan: "Het is slecht om altijd je accu erin te hebben".

Ik gebruik hem gewoon normaal, is makkelijker, veiliger en is ook niet slecht voor de accu.
Haha, waarom denkt hij dat? :?
nadroJ schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:08:
Dan nog maar ff een health update voor de battery freaks: Na 365 cycles is m'n health 82%. Die varieert echter tussen 77% - 85%

Volgens mij gaat het vanaf dan echt hard bergafwaarts. Ik had ooit een iBook G4 die ging van 100% naar 80% in 2 jaar, en van 80% naar 10% in 6 maanden.

[ Voor 32% gewijzigd door cornelixnootje1 op 16-11-2008 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54

Tubby

or not to be

Killzone schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:52:

Correct me if 'm wrong, maar ik heb het idee dat als de accu vol is dat de macbook volledig op de voeding draait en niet op de accu. Ik laat de macsafe @werk er ook gewoon in zitten en mijn accu blijft toch behoorlijk goed.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Tubby schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:26:
[...]

Correct me if 'm wrong, maar ik heb het idee dat als de accu vol is dat de macbook volledig op de voeding draait en niet op de accu. Ik laat de macsafe @werk er ook gewoon in zitten en mijn accu blijft toch behoorlijk goed.
Het enige wat ik kan bedenken dat slecht is aan "de accu erin laten zitten" is de warmte. Dus als je laptop ALTIJD op je bureau blijft staan zou ik de batterij er ook uithalen.

Maar die kerel is niet helemaal lekker. :)

Mocht ie zijn irrationele gedrag voort willen zetten raadt ik hem dit aan:
Afbeeldingslocatie: http://thoughtout.biz/files/MagStayPRO.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door cornelixnootje1 op 16-11-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Tubby schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:26:
[...]

Maar zoals hierboven ook te zien is zegt APPLE ZELF:
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.
Mijn powerbook batterij is behoorlijk lui geworden..(ws van altijd aan adapter)

[ Voor 4% gewijzigd door kaassouffle op 16-11-2008 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:28:
[...]
Dus als je laptop ALTIJD op je bureau blijft staan zou ik de batterij er ook uithalen.
Niet doen...

http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

Ook al staat je MacBook altijd op je bureau, het is een heel kleine moeite om even je MagSafe los te koppelen en af en toe even op de batterij te draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Frietsaus op 16-11-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Ja precies, maar als je gewoon ongeveer 1 uur op accu werkt en dan daarna 2 uur op stroom, dan is dat prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
En gewoon even elke (twee) maand(en) een batterijkalibratie uitvoeren, dan is er niks aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frietsaus schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:45:
En gewoon even elke (twee) maand(en) een batterijkalibratie uitvoeren, dan is er niks aan de hand. :)
Hoe doe je dat :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
100% opladen, 2 uur in de lader houden. Dan de accu compleet leeg maken, dan gaat na een tijdje automatisch in standy. Dat 5 uur zo laten et voila. Een geresette accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Je kan bij die cashback actie kiezen voor cheque of bank overschrijving,
als ik die cheque in kost het geld of niet (want er staat dat dit ogelijk geld kost)

Bij die bankopverschrijving vragen ze Iban en Swift code... wat een gedoe zeg, het zal wel aan mij liggen maar weet ik veelk wat die codes zijn, moet ik morgen nog die bank bellen ook om dat te vragen.. sjonge jongen, ik wil gewoon m'n geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ThePupD schreef op zondag 16 november 2008 @ 22:41:
Je kan bij die cashback actie kiezen voor cheque of bank overschrijving,
als ik die cheque in kost het geld of niet (want er staat dat dit ogelijk geld kost)

Bij die bankopverschrijving vragen ze Iban en Swift code... wat een gedoe zeg, het zal wel aan mij liggen maar weet ik veelk wat die codes zijn, moet ik morgen nog die bank bellen ook om dat te vragen.. sjonge jongen, ik wil gewoon m'n geld...
Kijk even bij je internetbankieren wat die codes zijn. Kan ik bij SNS zo vinden. Eitje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Je kan dat meestal ook gewoon op de site vinden, bij de postbank iig wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:07
Of gewoon hier kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Ik heb geen internetbankieren... Die Iban code weet ik dus nu door die site, maar is de SWIFT code hetzelfde als de Bic Code? en welk adres moet ik invoeren voor de Fortis... hoofdkantoor of wat...?
want er wordt dus gevgrt:
Naam bank *

Adres *

Plaats *

Provincie

Postcode

Die van het hoofdkantoor?

[ Voor 104% gewijzigd door ThePupD op 16-11-2008 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
ThePupD schreef op zondag 16 november 2008 @ 23:05:
Ik heb geen internetbankieren...
Dan moet je even bellen met 1999. Of naar je bank. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

jaaah zover was ik al... mjah morgen dan maar bellen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

nadroJ schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:08:

Hmmm mijn MacBookPro (ong. half jaar oud) heeft 83 cycles en volgens iStat Pro een health van 89%. Iets om me zorgen over te maken?

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:41
Die van mij heeft ook iets van 85 cycles en zit op zo'n 91% dus lijkt me normaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Grindtegel op 17-11-2008 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Na heel veel batterijgedoe heb ik geleerd dat je je vooral niet zorgen moet maken over je health en cycles enzo. Ja, het ding gaat door gebruik achteruit, en daar kan je niks aan doen. Het beste is inderdaad om 'm gewoon te gebruiken en niet als een batterijnazi erbovenop te zitten en altijd angstvallig de lader eraan te houden of de batterij eruit te peuteren. Ik weet dit uit ervaring, overigens. Gewoon doen wat je doet, soms de lader eraan en soms niet, lekker laten werken die batterij. Eens in de zoveel tijd calibreren en hij gaat tijden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de 2e keer sinds een week dat mn macbook pro een "raar" geluid maakt.
Zodra ik het systeem herstart is het weg.
Een geluid dat het best valt te omschrijven als een geluid dat hoog begint en steeds hoger en zeurdiger wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
remmelt schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:03:
Na heel veel batterijgedoe heb ik geleerd dat je je vooral niet zorgen moet maken over je health en cycles enzo. Ja, het ding gaat door gebruik achteruit, en daar kan je niks aan doen. Het beste is inderdaad om 'm gewoon te gebruiken en niet als een batterijnazi erbovenop te zitten en altijd angstvallig de lader eraan te houden of de batterij eruit te peuteren. Ik weet dit uit ervaring, overigens. Gewoon doen wat je doet, soms de lader eraan en soms niet, lekker laten werken die batterij. Eens in de zoveel tijd calibreren en hij gaat tijden mee.
Amen.
Dit lijkt me ook een mooi moment om met de accu discussie te stoppen of er een apart topic voor te openen. Want het is belachelijk om hier nog langer over door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
remmelt schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:03:
Eensch. Ik heb me nooit echt druk gemaakt om de health. Ik gebruik m'n mbp vaak voor foto's bewerken, films kijken etc. De batterij gaat dan vrij snel leeg (vooral aan ext. scherm). Dan krijg je de melding dat de batterij bijna leeg is. Dan zet ik 'm aan de accu. Als ie vol laat ik 'm er dan nog even in en haal ik 'm eruit en werk ik weer rustig op accu door. Is een automatisch proces.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 09:55
Afbeeldingslocatie: http://xs233.xs.to/xs233/08471/picture_2728.png

Powerbook G4 nog aardig gezond na meer dan 100 cycles :)

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Een powerbook G4 met maar 100 cycles? Ik zit met m'n nieuwe pro al op 18 na een weekje of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ps. Nadro, jij lijkt mij iemand die fotografie ook als hobby heeft. Ik zoek een applicatie om mijn Pro te gebruiken om direct aan m'n 40D (Canon) te koppelen en leuke dingen mee te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:30

amphora

Websites & Fotografie

vgroenewold schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:31:
Ps. Nadro, jij lijkt mij iemand die fotografie ook als hobby heeft. Ik zoek een applicatie om mijn Pro te gebruiken om direct aan m'n 40D (Canon) te koppelen en leuke dingen mee te doen...
Kaartlezer gebruiken. Is (vrijwel) altijd sneller dan een USB kabel aan je camera te hangen. Ik gebruik zelf Adobe Lightroom voor foto bewerking (en Photoshop indien nodig). Apple's Aperture is ook zeer ok maar vind de interface van Adobe wat beter (persoonlijke mening natuurlijk).

P.S. IBAN code enzo staat meestal ook wel op je bank afschriften.

[ Voor 5% gewijzigd door amphora op 17-11-2008 14:19 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
@amphora: Ik denk dat vgroenewold het heeft over tethered shooting. Dus cam gekoppeld aan de mac, foto's schieten en direct zien op de mac. Ik heb er vaak genoeg over nagedacht, maar ben nooit tot proberen overgegaan. Volgens mij kan het wel met de bijgeleverde standaard software van Canon.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

De SWIFT code is toch hetzelfde als de BIC code? kan iemand dit bevestigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:32
En toen zat ik zonder MBP.. :(

Vanochtend op school ineens geen beeld meer na sleep.. Wel de bekende *plop plop plop* geluidjes na het aanpassen van het geluid. De machine was pingbaar en benaderbaar via afp/smb. Ook werkte het backlit tobo keurig.

Maar, geen beeld, en ook geen backlit die aansprong. Pram en smc gereset, zonder succes. Helaas ook geen beeld via een extern scherm.

Telefoontje naar Apple.. 8600GT M waarschijnlijk dood.. Dus netjes buiten de garantie garantie! :+
net ingeleverd bij MacMania in Etten-Leur, binnen 2 weken wordt ie hersteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Oh ja, dat viel dus onder de bekende problemen met de NVidia kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:32
remmelt schreef op maandag 17 november 2008 @ 17:09:
Oh ja, dat viel dus onder de bekende problemen met de NVidia kaart?
ja, hoogst waarschijnlijk wel.
Aangezien ik ook geen beeld krijg na de *boing*, en ook een extern scherm op zwart blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentNL
  • Laatst online: 03-02 21:49
SyS_ErroR schreef op maandag 17 november 2008 @ 17:21:
[...]

ja, hoogst waarschijnlijk wel.
Aangezien ik ook geen beeld krijg na de *boing*, en ook een extern scherm op zwart blijft...
mijn nieuwe MBP (unibody) heb ik vandaag ook ingeleverd, heel raar:
ook geen beeld op beeldscherm maar wel op extern beeldscherm,
dus tien werkdagen zonder MBP, en dat nadat ik hem een dag heb gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 09:55
vgroenewold schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:30:
Een powerbook G4 met maar 100 cycles? Ik zit met m'n nieuwe pro al op 18 na een weekje of 2.
Is al de 4e batterij ;)

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
ik heb hem (newMBP) nu binnen en ben een nieuwe partitie aan het maken met schrijfhulpprogramma. Hij is nu al een half uur bezig om een tweede partitie te maken...klopt dit wel?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
water_escape schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:57:
ik heb hem (newMBP) nu binnen en ben een nieuwe partitie aan het maken met schrijfhulpprogramma. Hij is nu al een half uur bezig om een tweede partitie te maken...klopt dit wel?
Volgens mij niet. Bij mij deed ie er nooit langer over dan een aantal minuten! Ik weet niet of het slim is om gewoon te rebooten of om het aan te laten staan totdat er iets gebeurd. Daar moet je de experts voor hebben :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Lekker dan, er zit een diep putje in de bovenkant van mijn nieuwe Macbook Pro. Ik heb hem net een week :S . In het licht is het duidelijk te zien, ik kan er eventueel een foto van maken.

Is dit normaal dat dit aluminium zo zacht is? Dat er met gemak een putje in komt lijkt mij niet de bedoeling. Het is een gebruiksvoorwerp, maar ik baal hier wel verschrikkelijk van. Ook zit er aan de rechterkant van de bovenkant al een vrij diepe kras. Ik heb hem altijd met vervoer in een sleeve zitten (Tucano Second Skin). Andere ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killzone schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:37:
Lekker dan, er zit een diep putje in de bovenkant van mijn nieuwe Macbook Pro. Ik heb hem net een week :S . In het licht is het duidelijk te zien, ik kan er eventueel een foto van maken.

Is dit normaal dat dit aluminium zo zacht is? Dat er met gemak een putje in komt lijkt mij niet de bedoeling. Het is een gebruiksvoorwerp, maar ik baal hier wel verschrikkelijk van. Ook zit er aan de rechterkant van de bovenkant al een vrij diepe kras. Ik heb hem altijd met vervoer in een sleeve zitten (Tucano Second Skin). Andere ook last van?
in wat voor een tas heb je je sleeve in zitten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Is die Tucano second skin Neopreen, memory foam, of gewoon "dikke stof" zoals ze waren ten tijde van de ibook 12". :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 00:25:
Is die Tucano second skin Neopreen, memory foam, of gewoon "dikke stof" zoals ze waren ten tijde van de ibook 12". :?
dikke stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Ja volgens mij is dat ook echt alleen tegen krasjes, en biedt het 0 bescherming tegen deuken etc.

Zou een hard-suit kopen (of op zijn minst een neopreen) om toekomstige butsen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
nadroJ schreef op maandag 17 november 2008 @ 15:14:
@amphora: Ik denk dat vgroenewold het heeft over tethered shooting. Dus cam gekoppeld aan de mac, foto's schieten en direct zien op de mac. Ik heb er vaak genoeg over nagedacht, maar ben nooit tot proberen overgegaan. Volgens mij kan het wel met de bijgeleverde standaard software van Canon.
Klopt, onder andere daarover, dus "in het veld" de foto checken. Maar wellicht dat er ook zaken zijn waarbij je de Pro kan gebruiken voor zaken die ik nog niet heb bedacht... wellicht automatisch bijstellen van de camera voor kleur-histogram e.d. Maar dat moet ik wellicht zelf proggen... :) Misschien moet ik hier eens een topic over starten in fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Okay, ik heb een paar dagen geleden eindelijk ook mijn MBP ontvangen! Maar... ik kom een probleempje tegen dat eigenlijk allang opgelost had moeten zijn?!

Als het geluid een tijdje stil is geweest krijg ik een tik over de (externe) speakers. Wordt veroorzaakt door het inschakelen van de geluidskaart (die blijkbaar in ruststand gaat als ie niet gebruikt wordt).
Echter, dit is een issue dat met OSX 10.4.1 is geweest, en waarvoor http://support.apple.com/kb/HT2032?viewlocale=en_US als update is uitgebracht. Ik heb echter 10.5.5 en daar mag het allang niet meer in zitten... de update werkt ook niet (logisch: die verwacht 10.4.1).

Meer mensen last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy_Boy
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 09:03
Dat tik, waarbij de geluidskaart in standby gaat, hoor ik ook wanneer oordopjes of speakers er aan heb gehangen. Waarschijnlijk komt er hier nog een update voor.

Heb ook de MBP late 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Er is een update voor de trackpad! Ik heb 'm net geïnstalleerd, we zullen zien wat het brengt. Ik had last dat de "Tap-to-Click" het soms niet deed, en ik per sé moest klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Snel bij fabman. :) Maar mooi, blijkbaar was het dus software-matig op te lossen, had ook niet anders verwacht...danwel uberhaupt veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu bijna 2 weken de nieuwe MBP, het is nog wel even wennen t.o.v. windows. Ik snap niet waarom ik nooit eerder ben overgestapt, alles gaat zo makkelijk, soepel en zonder problemen.
Ik lees hier het een en het ander over de accu, maar waar kan je zien hoeveel cycles en zo je gehad hebt?
water_escape schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:57:
Ik had het zelfde probleem, ik wou een derde fat32 partitie hebben zodat ik bestanden kon uitwisselen tussen os x en windows xp onder bootcamp. Het is mij gelukt door de macbook op te starten via de cd en dan "c" ingedrukt te houden als ik me niet vergis en dan bovenin schijfhulpprogramma te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:04:
Ik lees hier het een en het ander over de accu, maar waar kan je zien hoeveel cycles en zo je gehad hebt?
Met http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:04:
Ik had het zelfde probleem, ik wou een derde fat32 partitie hebben zodat ik bestanden kon uitwisselen tussen os x en windows xp onder bootcamp. Het is mij gelukt door de macbook op te starten via de cd en dan "c" ingedrukt te houden als ik me niet vergis en dan bovenin schijfhulpprogramma te selecteren.
Je kan in OSX gewoon je Bootcamp partitie lezen (in elk geval met FAT, misschien tegenwoordig ook met NTFS?) en er zijn HFS drivers voor Windows zodat je ook je OSX partitie kan lezen. Ik weet niet meer of je ook kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 21:49
Hoort het zo dat de cd-speler bij het opstarten (kort) geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Ja. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:51

Puck

W32.Deadcode.A

Oftewel: dan checkt hij of er een DVD/CD aanwezig is en eventueel daarvan kan booten.

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

appeltje > over deze mac > more info...
oftewel systeemprofiel
en dan hardware > voeding

daar staat ook al die info over je accu.
geen programma voor nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
zijn er mensen die problemen hebben om via bootcamp vista 32 bit te installeren? of is xp dan stabieler?
Ik kan helaas geen 64 installeren omdat ik een aantal windows only proggies voor me werk heb die ook niet op 64bit werken.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentNL
  • Laatst online: 03-02 21:49
Ik had dus last van een beeldscherm wat niet opstartte,
machouse amsterdam gegaan, na een dag het beeldscherm vervangen (gister klaar dus).
Maar sinds de reparatie heeft mijn MBP de gewoonte om niet meer af te sluiten (tenzij ik 4 seconden op de aan/uitknop druk). Als ik op afsluiten druk herstart hij gewoon... Ook mijn wifi-kaart lijkt het begeven te hebben want die vindt hij ook niet meer. hoeveel kan er mis gaan met 1 MBP? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Heb je al met Apple gebeld? Mijn advies: niet boos worden, gewoon voorleggen wat er allemaal aan de hand is. Mijn ervaring is dat de mensen die je daar aan de telefoon krijgt heel schappelijk zijn zolang je niet gaat schelden en bizarre eisen stelt.

Ik heb aan de telefoon meer voor elkaar gekregen dan in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben voornemens een 3de MBK 2deHands te kopen. (Oud Model)
De andere 2 had ik Nieuw, ben dus geen nieuwe gebruiker.

Nu Heb ik zelf al een aanta punte waar ik op moet letten:

SD / DVI output testen
Een dikke file copieren om schijf te testen?
Keybord Light
BackLight
Bluetooth / Wifi
Goed werkende slaapstand
DVD-Brander
USB / FW ports testen.

Misschien nog een aantal tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Is tweedehands veel goedkoper dan een oud model kopen bij A-mac ofzo? Als het heel weinig scheelt (100-200 eu) zou ik zelf voor de nieuwe ouwe gaan, heb je toch nog een jaar garantie en een nieuwe batterij.

Als je toch voor de 2de hand gaat, zou ik de stand van de batterij bekijken en hard afdingen als die niet meer zo puik is. Een nieuwe kost 140 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het oude model kost me 2de hands 900 Euro.
Oude model (nieuw) Bij Mac Store 2,4 Ghz 1500 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:09:
[...]

Je kan in OSX gewoon je Bootcamp partitie lezen (in elk geval met FAT, misschien tegenwoordig ook met NTFS?) en er zijn HFS drivers voor Windows zodat je ook je OSX partitie kan lezen. Ik weet niet meer of je ook kan schrijven.
Via OSX kan je wel de windows schijf zien, maar schrijven lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ben nu al even bezig met de nieuwe pro, heerlijk ding :)!
echter er lukken me een paar dingen niet. (ik weet niet of het aan het netwerk ligt oid.

Apple = wireless
vista= op kabel.

-Hoe krijg ik een netwerkverbinding met de gedeelde mappen van vista?
-hoe krijg ik een netwerkverbinding met de gedeelde priinters van vista?

Heb op google al heel veel fora's gelezen, maar kom er niet uit. Tevens omdat daar ook vaker dingen beschreven staan van de oudere versies osx.

Als iemand hiermee kan helpen, erg graag.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
RoelJewel schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:43:
Wat is een beetje redelijke temperatuur voor een MBP. Mijn MBP (early 2008 2,5 GHz met 4GB) zit eik altijd boven de 70-75 graden bij zo'n 3000rpm, ook met een beetje (wired) internetten. Is dat te warm? En zo ja, zijn er manieren om die temperatuur omlaag te brengen (zonder de fans op 6000 rpm te laten draaien)?
Mijn early 2008 MBP (2.4 Ghz, 4 GB, 320 GB) komt nooit boven de 2000 uit, zelfs onder full load voor een dag, dan blijft hij normaal 2000 toeren draaien. Temps op dit moment met het branden van een cdtje, xcode op de achtergrond en itunes zijn:

cpu 44
airport 32
battery 30
gpu 49
gpu heatsink 40
heatsink a 43
heatsink b 38
memory controller 31
en hdd 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik als Apple-Noob heb even een paar vragen:

- Ondersteunt OS X Windows Live Messenger? Zoniet, hoe kom ik toch aan een recente versie van MSN Messenger?

- Is Adobe Photoshop Only for Windows?

- Draaien jullie een originele versie van Windows XP of Vista onder bootcamp? En wat is eigenlijk het verschil tussen 32Bit en 64Bit?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:02:

- Ondersteunt OS X Windows Live Messenger? Zoniet, hoe kom ik toch aan een recente versie van MSN Messenger?
zoeken op osx msn messenger in google. gewoon van MS zelf, al zullen de meesten je hier Adium aanbevelen, wil je het liefst zo dicht mogelijk bij de echte live messenger blijven dan is aMSN misschien de beste keus. Ik hou het gewoon bij de messenger van MS, eenvoudig en simpel

nope je hebt ook photoshop voor osx

- Draaien jullie een originele versie van Windows XP of Vista onder bootcamp? En wat is eigenlijk het verschil tussen 32Bit en 64Bit?
Ik draai vista 32b onder bootcamp, verschil: de ene is 32 en de andere 64... als je het verschil niet weet, gewoon de 32bit draaien omdat je dan vrijwel kan uitgaan dat je dan geen 64bit vereiste applicaties heb draaien. Let wel op, 32bit vista ziet maar 3GB ram maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:02:

Je hebt Messenger voor de Mac maar je kunt ook Adium of een van de tientallen andere messenger clients gebruiken.

Photoshop (en de meeste andere Adobe software) is er ook voor OSX. Je hebt wel een andere licentie nodig dan voor Windows.

je kunt een originele versie van Vista of XP onder boorcamp draaien, ja. Het verschil tussen 32 en 64 bits is 32 bits.
verder is het voornaamste verschil dat je met 64 bits meer geheugen kunt aanspreken dan met 32(max 4gig). Sommige software die er speciaal voor is geschreven zal ook wat vlotter werken als je hele systeem op 64 bits draait.

Jij hebt niets erg veel research gedaan voor je besloot te switchen hè? Moedig.

EDIT: check hoe behulpzaam GoT weer eens is. Wat een fijne community toch. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door DaSchop op 19-11-2008 23:11 ]

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de antwoorden!
Let wel op, 32bit vista ziet maar 3GB ram maximaal.
Ik heb 4GB, dus kan ik beter de 64bit nemen want dan zit je altijd goed toch?

Edit:
Jij hebt niets erg veel research gedaan voor je besloot te switchen hè? Moedig.
Ik hoor zoveel goede verhalen over Mac OS Leopard dus ik vertrouw het wel:D

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

Ben ik nou gek of kun je maximaal 4gig RAM aanspreken met 32 bits?
4GB = 4.294.967.296b = 2^32?

Of is dit iets dat Vista doet voor compatibiliteits issues?

/vista-noob

EDIT: ok, uitleg.
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000811.html
64 bits maar doen dan.

[ Voor 51% gewijzigd door DaSchop op 19-11-2008 23:22 ]

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Niet online
DaSchop schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:17:

Of is dit iets dat Vista doet voor compatibiliteitsissues?
Was het niet 3.2 gig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:37:
Ik heb inmiddels ook een Macbook Pro besteld 2.53 :*)
Ik verwacht hem deze week binnen... Ben ook een nieuwe apple gebruiker, altijd met windows gewerkt maar toch eens de overstapt gewaagd!! :9~ Apple heeft zoveel beter nagedacht over een hoop dingen.. als ik het verschil zie met jongens in mijn klas met een apple en een mac... Dan weet ik het wel! Ik laat snel weten hoe het me bevalt!!! Maar kan niet anders dan dat dat goed zal zijn.... :9
Ik heb mijn pro net binnen, en nee, daar krijg je geen spijt van. :)

Heb er wel 3 weken op moeten wachten, dus of jij hem "deze week" kunt verwachten...

• vgroenewold
Ik ben er ook zeer enthousiast over, simpelweg omdat het ding erg goed in elkaar zit (mijn eerste laptop zowiezo en ik had wel mijn reserveringen). Alles werkt lekker, soepel, professioneel en super-degelijk. Maar daar is mijn review ook wel duidelijk over. :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een aantal berichten zijn verplaatst naar Levertijd Apple producten Deel 5. Meldingen over bestellingen en levertijden horen in dat topic :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Z-Dragon
MBP net binnen. Wat een ding! De hard disk is wat minder makkelijk te vervangen dan ik dacht (na de verhalen hier). Het ene schroefje wat ervoor los moet, is geen beweging in te krijgen. Diverse kleine kruiskopjes geprobeerd, maar als ik zo doorga, wordt het echt een verloren zaak. Toch maar laten zitten dan, die 250GB en misschien wat meer extern opslaan.

^ Wat hij zegt.

• scorpie
  • Laatst online: 12-09 15:01

scorpie

Supra Addict

Hebben meer mensen dat het ledje van de accu soms ineens uitvalt na het connecten met je MBP? Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat ik de adapter aan m'n mbp hang, en dat hij dan na een aantal seconden ineens uitvalt. Nu weet ik natuurlijk niet of hij nog wel oplaadt of niet (niet opgelet ook in de rechterbovenhoek, heb em steeds meteen weer opnieuw gereconnect), maar vaag vind ik het wel.

Als volgende week hier in de buurt een nieuwe Apple center opengaat ga ik hem toch even langsbrengen omdat m'n superdrive geen dvd's meer wil branden, zou ik dan meteen een andere adapter kunnen krijgen? (Neem aan dat ze dat niet repareren, kan anders vrij weinig met m'n mbp).

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Chiron
  • Laatst online: 00:28

Chiron

Moderator Discord
Zo van het weekend weer even schrikken, ik had m'n mbp (early '08) al 2 dagen in clamshell draaien, klap hem open en tot mn schrik zit er een lichte rand in het beeld langs de randen van het scherm :o

Gelukkig was het de volgende dag weer weg, nadat ik de mbp voor de zekerheid een nacht helemaal uit had gezet (niet in de slaapstand). Ik vermoedde namelijk wel dat het iets te maken had met dat ie 2 volle dagen in clamshell gedraaid had, maar het scherm zelf voelde gewoon koud aan :?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zijn er mensen die hun MacBook Pro buiten gebruiken in het zonlicht? Moet je echt in de schaduw gaan zitten om het scherm te kunnen lezen of kan je ook in de zon gaan zitten (maw is het glossy scherm storend of niet?).
Ik kan een nieuwe "oude" MacBook Pro 2.4GHz (editie voor de alubook pro) voor 1300€ op de kop tikken (ook met een glossy scherm). Daar dit mijn eerste Mac zou zijn, wat raden jullie mij aan? De nieuwe of de oude? Qua specificaties boeit het me niet zo (of er nu 2 of 1 graka in de laptop zit, mij om et even).

• Chiron
  • Laatst online: 00:28

Chiron

Moderator Discord
Zoek dit draadje eens door op 'glossy', dan kom je genoeg verhalen tegen. Het komt er uiteindelijk op neer of je geirriteerd raakt van reflecties die je in je scherm ziet, want die zul je met een glossy scherm altijd zien, tenzij je in een stikdonkere ruimte zit.

In vol zonlicht is juist een glossy scherm beter leesbaar, een mat scherm wordt dan al snel 'washed out'. Dus als je in de pure volle zon gaat zitten werken zou ik voor een glossy gaan (even los van het hele reflectie verhaal, wat voor mij persoonlijk DE reden was om het hele glossy gebeuren links te laten liggen, en een mat scherm te nemen).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• cornelixnootje1
Ik heb een MPB Late 2008 met dat extreem glossy scherm, en ik vind het heerlijk. De kleurdiepte is geweldig. Reflecties heb ik geen last van (gewoon brightness wat omhoog, maar dat doet ie zelfs automatisch).

Ik zou nooit meer mat willen.

• martijnhalekor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-08 18:51
Ik zal hier maar even een berichtje neerzetten van wat ik van mijn spiksplinternieuwe MacBook Pro (unibody) vind :)

Afwerking van het apparaat is subliem. Twee maten van me hebben een MBP van 2 generaties eerder en waar ik die al erg mooi vond, lijken die nu op lelijke koekblikken (no offense :P). Het mooi afgewerkte aluminium met de zwarte rand om het scherm + de zwarte toetsen is een stijlvolle kleurcombinatie. Het toetsenbord is erg verfijnd en heeft zachte toetsen die lekker typen.

Het trackpad is ook superieur aan alle andere trackpads die ik ooit geprobeerd heb. Lekker groot en je vingers glijden er met het grootste gemak overheen. Het indrukken van de gehele trackpad gebruik ik niet. Vergeleken met het gemak van de rest vergt dit tamelijk veel kracht. Gelukkig kan je ook de "tap" instellen, wat wel erg lekker werkt.

Multi-touch is briljant, ik maak veel gebruik van het scrollen met 2 vingers en de 2 vinger klik (rechter muisknop). De 2 vinger zoom & draaifunctie, de 3 vinger swipe functie en de 4 vinger functies gebruik ik een stuk minder. Show desktop is nog wel handig.

Glossy scherm is absoluut niet hinderlijk. Ik heb zelf altijd matte schermen gehad, dus had geen ervaring met glossy schermen, omdat ik bang was dat ik last zou hebben van de reflectie. De laptop van mn moeder is ook glossy, maar dat is echt een vervelend scherm waar je altijd jezelf en de muren of ramen achter je ziet terugziet in het scherm. Bij de MBP (unibody) zie je reflecties (van jezelf) alleen als het scherm helemaal zwart is. 95% van de tijd dat je 'm gebruikt springen de levendige kleuren echter uit je scherm, waardoor je echt heel veel moeite moet doen om jezelf erin terug te zien. Kleuren zijn prachtig! EDIT: ik ga ook niet meer teug naar mat.

Het vervangen van de harde schijf was peanuts (zeker vergeleken bij de oude generaties). Had alleen geen juist gereedschap voor sommige (amerikaanse?) schroefjes, dus heb die met een tang los moeten draaien. Dat ging prima.

Mac OSX zelf is natuurlijk ook briljant. Heb nog veel te ontdekken!

Zoals je ziet, heb ik (helaas?) nog geen vervelende eigenschappen ontdekt. Als dat nog komt, lezen jullie het hier.

• remmelt
scorpie schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:39:
Hebben meer mensen dat het ledje van de accu soms ineens uitvalt na het connecten met je MBP?
Yep, bekend probleem. Dat is op te lossen door met een oude tandenborstel beide kanten van de stekker schoon te boenen, droog. Ergens maakt er iets niet goed contact of is vet en dan doet het LEDje het niet meer terwijl de MBP wel gewoon geladen wordt/blijft. Niks om je zorgen over te maken.

Clamshell: kan je 'm niet gewoon open laten staan? Dat doet toch ook geen pijn? Mijn MBP wordt na een aantal uur gebruik toch best warm en dan lijkt het me goed om zo makkelijk mogelijk te koelen. Open = meer koeloppervlak en minder isolatie. Bovendien kan je dan het scherm aanlaten en daar ook nog dingetjes op hebben, zoals je Adium contactlijst, je Photoshop toolbars, je compile output, etc.

[ Voor 28% gewijzigd door remmelt op 20-11-2008 17:01 ]

• Z-Dragon
Z-Dragon schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:34:
MBP net binnen. Wat een ding! De hard disk is wat minder makkelijk te vervangen dan ik dacht (na de verhalen hier). Het ene schroefje wat ervoor los moet, is geen beweging in te krijgen. Diverse kleine kruiskopjes geprobeerd, maar als ik zo doorga, wordt het echt een verloren zaak. Toch maar laten zitten dan, die 250GB en misschien wat meer extern opslaan.
Toch nog opgelost; er leek een hele kleine schroevendraaier benodigd, maar een nog iets grotere deed het toch beter. Verdere ervaringen volgen nog indien gewenst. :)

^ Wat hij zegt.

Verwijderd

meer mensen hier die problemen ondervinden met het aansluiten van een 22" of groter beeldscherm?

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
DaSchop schreef op woensdag 19 november 2008 @ 23:17:
Zonder al te technisch te willen worden... Maar je kunt inderdaad 4GB aanspreken in 32-bit mode (2^32=4GB), maar daarvan is ongeveer 1GB gereserveerd voor de kernel, dus dan blijft er 3GB voor een gewoon proces over. Vandaar...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• water_escape
OK ik heb inmiddels vista erop gehad. Maar door het spelen met partities zichtbaar krijgen e.d. is er ergens iets fout gegaan.

NU heb ik alles geformatteerd en inmiddels is OSX weer aan het installeren.

Voordat ik vista er weer op zet heb ik de vraag of in bootcamp de enige optie 32 gig ruimte of de helft van de schijft de enige opties zijn?

kan ik niet zelf een ruimte aangeven dat ik voor vista wil? Daarnaast wil ik nog een partitie die in beide OS zichtbaar zijn en lees/beschrijfbaar zijn.

Alles info is welkom...

Water-Escape

• F r a n k D
  • Laatst online: 06-03 16:01
Argh.... het ergste van het ergste is gebeurd. Vriendin heeft een compleet glas wijn over mijn mbp gemorst! Ik heb kunnen vaststellen dat alleen de topcase kaput is. Laptop zelf werkt en er is gelukkig geen wijn verder doorgelekt.

Nu dus een nieuwe topcase zien te vinden. Bij Apple store hier in de stad willen ze het niet los leveren en willen ze het innemen, maar jah, ben je hem wel 3 weken kwijt. En dat gaat gewoon niet. Weet iemand een Apple store die wel zo sociaal is om zo'n part los voor je te bestellen?

• Z-Dragon
Crap. :(

De SuperDrive van m'n gloednieuwe, zojuist binnengekomen MBP doet moeilijk. Hij trekt schijfjes in twee stappen naar binnen. Eenmaal binnen werkt het vrijwel altijd prima, maar daarna en spuugt hij ze ook met de grootste moeite weer uit (zelden komt een schijfje zo ver naar buiten als dat hoort). Apple bellen en weer anderhalve week wachten of langs een Apple Store?

^ Wat hij zegt.

• TheJVH
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 19:38:
meer mensen hier die problemen ondervinden met het aansluiten van een 22" of groter beeldscherm?
Ik kan je niet helpen als je alleen zegt dat je problemen hebt met het aansluiten van een 22" ;) . Daarvoor heb ik veel meer informatie nodig (type aansluiting, Monitor of TV, enz...) :z

Verwijderd

Killzone schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:17:
[...]

Ik kan je niet helpen als je alleen zegt dat je problemen hebt met het aansluiten van een 22" ;) . Daarvoor heb ik veel meer informatie nodig (type aansluiting, Monitor of TV, enz...) :z
zie dit topic [macbook pro] problemen met extren beeldscherm

• scorpie
  • Laatst online: 12-09 15:01

scorpie

Supra Addict

water_escape schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:32:
OK ik heb inmiddels vista erop gehad. Maar door het spelen met partities zichtbaar krijgen e.d. is er ergens iets fout gegaan.

NU heb ik alles geformatteerd en inmiddels is OSX weer aan het installeren.

Voordat ik vista er weer op zet heb ik de vraag of in bootcamp de enige optie 32 gig ruimte of de helft van de schijft de enige opties zijn?

kan ik niet zelf een ruimte aangeven dat ik voor vista wil? Daarnaast wil ik nog een partitie die in beide OS zichtbaar zijn en lees/beschrijfbaar zijn.

Alles info is welkom...
Je kunt die verticale balk met dat bolletje erin gewoon prima verslepen hoor, zo kun je zelf een bootcamp partitie maken zo groot als je zelf wilt.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Z-Dragon
Z-Dragon schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:09:
Crap. :(

De SuperDrive van m'n gloednieuwe, zojuist binnengekomen MBP doet moeilijk. Hij trekt schijfjes in twee stappen naar binnen. Eenmaal binnen werkt het vrijwel altijd prima, maar daarna en spuugt hij ze ook met de grootste moeite weer uit (zelden komt een schijfje zo ver naar buiten als dat hoort). Apple bellen en weer anderhalve week wachten of langs een Apple Store?
Next: als hij zelf in slaap is geweest na even inactiviteit, reageert OS X niet meer op mouse events (het pijltje wil nog bewegen maar mouseover doet bijvoorbeeld niets meer. Hard uitzetten zorgt er vervolgens voor dat het hele systeem niet meer wil starten tot ik het PRAM heb gereset. Kom maar halen Apple, ik wil een andere. :(

^ Wat hij zegt.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
scorpie schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:39:
Hebben meer mensen dat het ledje van de accu soms ineens uitvalt na het connecten met je MBP? Het is mij nu al een paar keer opgevallen dat ik de adapter aan m'n mbp hang, en dat hij dan na een aantal seconden ineens uitvalt. Nu weet ik natuurlijk niet of hij nog wel oplaadt of niet (niet opgelet ook in de rechterbovenhoek, heb em steeds meteen weer opnieuw gereconnect), maar vaag vind ik het wel.

Als volgende week hier in de buurt een nieuwe Apple center opengaat ga ik hem toch even langsbrengen omdat m'n superdrive geen dvd's meer wil branden, zou ik dan meteen een andere adapter kunnen krijgen? (Neem aan dat ze dat niet repareren, kan anders vrij weinig met m'n mbp).
1. De MagSafe adapter: Ga even met een tandenborstel over je magsafe heen. Soms kunnen vuiltjes ervoor zorgen dat je lampje niet gaat branden. Helpt dat niet, dan moet je even je PRAM enzo proberen te resetten.

2. Je SuperDrive: Toevallig heb ik maandenlang hetzelfde probleem gehad. Het begint met moeilijk lezen, en na een tijdje accepteerde hij alleen nog originele DVD's. DVD's branden ging gewoon echt niet meer, bij de LeadIn stopte hij al. Problemen had ik in OSX, Windows, en ook na opnieuw installeren van Leopard.

Nu heb ik vandaag toevallig zo'n cleaning set gekocht voor 10 euro, en met flink wat van dat alcoholspul en die CD met borsteltjes mijn SuperDrive aan het werk gezet. Flink wat beachballing gezien, en die CD zelf werkte niet echt lekker, maar dat kan ook komen omdat ik erg veel vloeistof heb gebruikt.

Anyhow: Ik durf nog niet te zeggen dat mijn SuperDrive weer perfect werkt, maar ik heb net 1 DVD-Image in ImgBurn/Windows gebrand, en een normale Data-DVD in Toast9 in Leopard. Ik zou dus zeggen, geef een schoonmaak-CD even een poging om je lens flink schoon te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Z-Dragon schreef op donderdag 20 november 2008 @ 22:16:
[...]
Next: als hij zelf in slaap is geweest na even inactiviteit, reageert OS X niet meer op mouse events (het pijltje wil nog bewegen maar mouseover doet bijvoorbeeld niets meer. Hard uitzetten zorgt er vervolgens voor dat het hele systeem niet meer wil starten tot ik het PRAM heb gereset. Kom maar halen Apple, ik wil een andere. :(
Dit probleem blijkt aan m'n Western Digital Scorpio-schijfje te liggen. Het probleem met de Scorpio's is dus terug? Met m'n vorige MacBook (early 2007) was er geen enkel punt. Goed, dit probleem is dus opgelost, maar het gedoe met m'n SuperDrive blijft staan.

Nu het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://files.vandien.net/img/mbpkybd.jpg

8)7

Dit is geen soep... :X Morgen dus echt een nieuwe laten komen. :/

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Laatst online: 12-08 00:24
Z-Dragon schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 01:30:
[...]
Dit probleem blijkt aan m'n Western Digital Scorpio-schijfje te liggen. Het probleem met de Scorpio's is dus terug? Met m'n vorige MacBook (early 2007) was er geen enkel punt. Goed, dit probleem is dus opgelost, maar het gedoe met m'n SuperDrive blijft staan.

Nu het volgende:

[afbeelding]

8)7

Dit is geen soep... :X Morgen dus echt een nieuwe laten komen. :/
wtf? ik moest 3x kijken voordat ik zag wat er aan de hand is... 8)7
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.