Ik heb zin op een MB Pro te kopen.
Ik zou hem voornamelijk willen gebruiken voor:
- te internetten (surfen, msn, usenet, torrents, ..)
- films te zien (moet alles aankunnen, ook HD 1080p!)
En af en toe zou ik hem ook willen gebruiken voor:
- games (oa ook via bootcamp + Windows). Moet bv GTA4, diablo 3, fallout 3, enz .. nog aankunnen.
- experimenteren met audio, video en foto bewerking
- Java ontwikkeling, al heb ik voor dat doel al een andere laptop (die van m'n werk).
Een gewone MB wil ik niet omdat ik:
- 15 inch of groter wil
- zo goed mogelijke performance wil (moet enkele jaren 'meekunnen')
- een zo goed mogelijk scherm met een brede kijkhoek wil (bij de gewone MB schijnt dit niet zo super te zijn). Ik kijk er namelijk veel films op.
Verder wil ik minstens 4GB RAM en een 512 MB graka of hoger. Als HDD heb ik liefst een 7200 RPM ipv een 5200 RPM. Ik ben van plan deze laptop te gebruiken als primaire PC thuis. Een desktopmachine moet ik niet meer hebben. Desondanks mag hij niet al te veel wegen in een rugzak (ik neem hem mee op reis). Het is dus belangrijk dat de prijs / kwaliteit / levensduur / gewicht optimaal is.
Maar als ik kijk naar de specs van de MBP en andere niet-Mac laptops kost de MBP niet 'enkele honderden euro's' meer, maar bijna dubbel zo veel! Bv in de 'best buy guide: all round laptop' topic hier op GoT staat bv een Asus die betere specs heeft dan de MBP (oa betere graka met 1GB geheugen) voor ruim de helft van de prijs (1200 EUR) tov de MBP die ik in gedachten had (2200 EUR)!
Dat vind ik écht een heel groot prijsverschil ... Het is wel zo dat die graka van de Asus 'maar' DDR2 gebruikt ipv DDR3 (zoals bij de MBP). Ik weet niet of dat veel uitmaakt?
Wat mij ook stoort:
- Geen eSata
- Naar het schijnt geen {}[] toetsen? (dit heb ik nodig als ik de laptop gebruik om te ontwikkelen).
En ook: wat als ik 1080p HD films afspeel? Heeft dat eigelijk wel zin? Is het zowiezo niet beter dat ik een native Full HD resolutie heb? Mijn huidige laptop heeft 1920x1200 als resolutie, en kan dus in principe Full HD aan (de twee zwarte balken onder & boven storen mij niet zo). Helaas kan de CPU van die laptop niet meer mee ...
Verder is het misschien het vermelden waard dat dit mijn eerste Mac ervaring zal zijn. Ik gebruik sinds jaar en dag dagelijks Linux en Windows, maar MacOS is helemaal nieuw voor mij. Bovendien ben ik niet van plan om Vista te gebruiken, ik vind dat Vista te zwaar voor wat het te bieden heeft. Windows XP SP2 vind ik echter wel een prima OS.
Ik weet niet wat ik moet doen. Zo'n asus bestellen (zeer goede specs, veel lagere prijs, ...) of toch voor een MBP gaan (lagere specs, mooi design, goed scherm, veel hogere prijs, OSX, ..). Ik vind performance belangrijker dan design.
Wat denken jullie? Een MBP of Asus voor mij? Zet jullie apple hoed even af en probeer mij objectief raad te geven
[
Voor 14% gewijzigd door
seppevs op 22-10-2008 11:02
]