[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 73.243 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11-2022
Daar staat toch echt 1066 DDR3. Of bedoel je dat ook? Ik snap alleen niet waarom ze bij de review ddr2 in de nieuwe mbp gebruiken.

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:06
mickezzz schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:27:
[...]

Daar staat toch echt 1066 DDR3. Of bedoel je dat ook? Ik snap alleen niet waarom ze bij de review ddr2 in de nieuwe mbp gebruiken.
Ik kan nergens in de review zien dat zij DDR2 gebruiken in de nieuwe MPB... Misschien dat ik er wel overheen kijk, maar ik heb het meerdere malen gelezen... :S ?

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:36

amphora

Websites & Fotografie

Michel8 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:15:
ik baal echt enorm dat ik niet die macbook pro voor 1249 bij de mediamarkt ben gaan halen. Nu zie ik hem bij i Factor voor 1499 staan, maar dat is dus toch 250 euro meer. In de pricewatch staat ook niks wat in de buurt komt van 1250 euro. Heeft iemand ergens anders een leuke aanbieding gezien, misschien in duitsland of belgie?
Mediamarkt had gewoon nog 200 van die dingen staan dus die moesten wel stunten om ze een beetje snel op te krijgen. Kleinere ketens zoals HTR of A-Mac hadden er een stuk minder op voorraad dus is de noodzaak kleiner om te stunten. Althans dat is wat ze me bij HTR vertelden :)

Ik heb overigens mijn 2.53 GHz MBP besteld! Hopen dat Apple een beetje snel levert. Heb wel 7200 rpm disk genomen dus dat zal de levertijd wel iets verlengen (telefonisch bij HTR besteld overigens).

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik heb zin op een MB Pro te kopen.

Ik zou hem voornamelijk willen gebruiken voor:
- te internetten (surfen, msn, usenet, torrents, ..)
- films te zien (moet alles aankunnen, ook HD 1080p!)

En af en toe zou ik hem ook willen gebruiken voor:
- games (oa ook via bootcamp + Windows). Moet bv GTA4, diablo 3, fallout 3, enz .. nog aankunnen.
- experimenteren met audio, video en foto bewerking
- Java ontwikkeling, al heb ik voor dat doel al een andere laptop (die van m'n werk).

Een gewone MB wil ik niet omdat ik:
- 15 inch of groter wil
- zo goed mogelijke performance wil (moet enkele jaren 'meekunnen')
- een zo goed mogelijk scherm met een brede kijkhoek wil (bij de gewone MB schijnt dit niet zo super te zijn). Ik kijk er namelijk veel films op.

Verder wil ik minstens 4GB RAM en een 512 MB graka of hoger. Als HDD heb ik liefst een 7200 RPM ipv een 5200 RPM. Ik ben van plan deze laptop te gebruiken als primaire PC thuis. Een desktopmachine moet ik niet meer hebben. Desondanks mag hij niet al te veel wegen in een rugzak (ik neem hem mee op reis). Het is dus belangrijk dat de prijs / kwaliteit / levensduur / gewicht optimaal is.

Maar als ik kijk naar de specs van de MBP en andere niet-Mac laptops kost de MBP niet 'enkele honderden euro's' meer, maar bijna dubbel zo veel! Bv in de 'best buy guide: all round laptop' topic hier op GoT staat bv een Asus die betere specs heeft dan de MBP (oa betere graka met 1GB geheugen) voor ruim de helft van de prijs (1200 EUR) tov de MBP die ik in gedachten had (2200 EUR)!
Dat vind ik écht een heel groot prijsverschil ... Het is wel zo dat die graka van de Asus 'maar' DDR2 gebruikt ipv DDR3 (zoals bij de MBP). Ik weet niet of dat veel uitmaakt?

Wat mij ook stoort:
- Geen eSata
- Naar het schijnt geen {}[] toetsen? (dit heb ik nodig als ik de laptop gebruik om te ontwikkelen).

En ook: wat als ik 1080p HD films afspeel? Heeft dat eigelijk wel zin? Is het zowiezo niet beter dat ik een native Full HD resolutie heb? Mijn huidige laptop heeft 1920x1200 als resolutie, en kan dus in principe Full HD aan (de twee zwarte balken onder & boven storen mij niet zo). Helaas kan de CPU van die laptop niet meer mee ...

Verder is het misschien het vermelden waard dat dit mijn eerste Mac ervaring zal zijn. Ik gebruik sinds jaar en dag dagelijks Linux en Windows, maar MacOS is helemaal nieuw voor mij. Bovendien ben ik niet van plan om Vista te gebruiken, ik vind dat Vista te zwaar voor wat het te bieden heeft. Windows XP SP2 vind ik echter wel een prima OS.

Ik weet niet wat ik moet doen. Zo'n asus bestellen (zeer goede specs, veel lagere prijs, ...) of toch voor een MBP gaan (lagere specs, mooi design, goed scherm, veel hogere prijs, OSX, ..). Ik vind performance belangrijker dan design.

Wat denken jullie? Een MBP of Asus voor mij? Zet jullie apple hoed even af en probeer mij objectief raad te geven :)

[ Voor 14% gewijzigd door seppevs op 22-10-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
seppevs schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:51:
Ik weet niet wat ik moet doen. Zo'n asus bestellen (zeer goede specs, veel lagere prijs, ...) of toch voor een MBP gaan (lagere specs, mooi design, goed scherm, veel hogere prijs, OSX, ..). Ik vind performance belangrijker dan design.

Wat denken jullie? Een MBP of Asus voor mij? Zet jullie apple hoed even af en probeer mij objectief raad te geven :)
Apple en Hoed in een zin, dan moet ik natuurlijk reageren :z

De Macbook Pro is een prachtige notebook, ik zou zeker even gaan kijken bij een Apple reseller in de buurt. Maar voor jouw situarie... Als je performance belangrijker vindt dan design en je niet echt een meerwaarde ziet in Mac OS X (het komt vrijwel niet terug in je verhaal), dan zou ik de Asus nemen. Overigens is de Macbook Pro prima geschikt voor wat je er mee wilt doen, maar dat is de Asus waarschijnlijk ook en dan wel tegen een veel lagere prijs :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-09 02:54
Weet iemand een MediaMarkt waar ze de MacBook Pro 2.5 (de MB134) nog hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
Hoedje schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:01:
[...]

Apple en Hoed in een zin, dan moet ik natuurlijk reageren :z

De Macbook Pro is een prachtige notebook, ik zou zeker even gaan kijken bij een Apple reseller in de buurt. Maar voor jouw situarie... Als je performance belangrijker vindt dan design en je niet echt een meerwaarde ziet in Mac OS X (het komt vrijwel niet terug in je verhaal), dan zou ik de Asus nemen. Overigens is de Macbook Pro prima geschikt voor wat je er mee wilt doen, maar dat is de Asus waarschijnlijk ook en dan wel tegen een veel lagere prijs :)
Ik zie wel de meerwaarde in OS X. Elk OS heeft zo z'n voor- en nadelen:

Linux:
-> voordelen: open source, unix like, snelle ontwikkeling, freedom of choice, ...
-> nadelen: geen uniformiteit (vele verschillende distro's, desktopomgevingen, GTK vs QT, ...), soms incompatibele hardware, geen native direct x ondersteuning (logisch, maar het is toch een nadeel), ...

Windows:
-> voordelen: enorm veel native apps/games, native direct x
-> nadelen: niet unix like, bloated, trage ontwikkeling, weinig innovatief

En volgens mij zijn de voor- en nadelen van OSX:
-> voordelen: mooi, uniformiteit, nooit incompatibele hardware, draait op unix, meest innovatieve OS (imho), ..
-> nadelen: geen native direct x ondersteuning, dure hardware, minder native apps / games

Tis een beetje de voordelen tov de nadelen afwegen natuurlijk. Maar wat ik in m'n vorige post zei (verhouding performance / prijs / levensduur / ...) vind ik minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
seppevs schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:51:
- Naar het schijnt geen {}[] toetsen? (dit heb ik nodig als ik de laptop gebruik om te ontwikkelen).
Hangt natuurlijk van de keyboard indeling af, zie ook het al eerder genoemde overzicht

En idd, belgen kunnen dus niet programmeren :P

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Als je native 1080 wilt tonen op de laptop zelf, kan je alleen maar de 17" kiezen. Kost een klauw met geld.

[]{} zit er gewoon op, ik ontwikkel zelf php en java professioneel op m'n 15" SR en dat gaat echt fantastisch. Voor mij is het grote voordeel dat je een native bash terminal hebt. Cygwin haalt het niet bij een echte bash, jammergenoeg.

Als je voor de prijs gaat, neem dan geen Mac. Als je voor kwaliteit gaat, en als je kwaliteit echt belangrijker vindt dan het geld wat je er voor uit geeft, ga dan voor een mooie MBP. Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik moet zeggen dat na iets meer dan een jaar ik nog steeds vind dat dit de fijnste computer is die ik ooit heb gehad. Zowel prive (films kijken, spelletjes spelen onder bootcamp, hele OS ervaring) als professioneel (ik mis eigenlijk alleen tortoisesvn, verder is alles aanwezig) werkt het gewoon allemaal echt heel goed.
Het is gelikt en glad en overal is over nagedacht. Ik gebruik mijn computer minstens 10 uur per dag, dus 8-9 uur op m'n werk en dan nog thuis een beetje emailen enzo, en dan weegt het voordeel van een echt mooie computer al heel snel op tegen het geld wat je er voor uitgeeft.

Let op: ik zeg niet dat een mooie Asus niet ook heel goed is. Ieder z'n ding. Ik ben blij met mijn Apple!

Edit: over dat toetsenbord, ik weet dat de Duitse indeling ook geen directe []{} heeft, die zitten onder alt-( ergens verstopt. Je kan er dus zeker wel mee programmeren, maar ja... Ik zou gewoon de US indeling kiezen, ben je van het gedoe af.

[ Voor 8% gewijzigd door remmelt op 22-10-2008 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
xsess schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:39:
[...]

Ik kan nergens in de review zien dat zij DDR2 gebruiken in de nieuwe MPB... Misschien dat ik er wel overheen kijk, maar ik heb het meerdere malen gelezen... :S ?
Nee inderdaad. Nu staat er in de tabel ''4GB DDR3 PC2-8500''. Ik dacht toch echt DDR2 gezien te hebben, dat viel me ook zo erg op. Ze hebben het misschien verbeterd, of ik wordt nu al kippig op m'n 19e :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
remmelt schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 11:37:
Als je native 1080 wilt tonen op de laptop zelf, kan je alleen maar de 17" kiezen. Kost een klauw met geld.

[]{} zit er gewoon op, ik ontwikkel zelf php en java professioneel op m'n 15" SR en dat gaat echt fantastisch. Voor mij is het grote voordeel dat je een native bash terminal hebt. Cygwin haalt het niet bij een echte bash, jammergenoeg.

Als je voor de prijs gaat, neem dan geen Mac. Als je voor kwaliteit gaat, en als je kwaliteit echt belangrijker vindt dan het geld wat je er voor uit geeft, ga dan voor een mooie MBP. Ik kan alleen voor mezelf spreken en ik moet zeggen dat na iets meer dan een jaar ik nog steeds vind dat dit de fijnste computer is die ik ooit heb gehad. Zowel prive (films kijken, spelletjes spelen onder bootcamp, hele OS ervaring) als professioneel (ik mis eigenlijk alleen tortoisesvn, verder is alles aanwezig) werkt het gewoon allemaal echt heel goed.
Het is gelikt en glad en overal is over nagedacht. Ik gebruik mijn computer minstens 10 uur per dag, dus 8-9 uur op m'n werk en dan nog thuis een beetje emailen enzo, en dan weegt het voordeel van een echt mooie computer al heel snel op tegen het geld wat je er voor uitgeeft.

Let op: ik zeg niet dat een mooie Asus niet ook heel goed is. Ieder z'n ding. Ik ben blij met mijn Apple!

Edit: over dat toetsenbord, ik weet dat de Duitse indeling ook geen directe []{} heeft, die zitten onder alt-( ergens verstopt. Je kan er dus zeker wel mee programmeren, maar ja... Ik zou gewoon de US indeling kiezen, ben je van het gedoe af.
Ivm het toetsenbord: ik ben een Belg. Ik heb gehoord dat op de belgische toetsenbordindeling (azerty dus) deze toetsen ontbreken. Ik zal het hiervoor de aankoop zeker niet laten, maar het is toch lastig als ik even snel wat code wil schrijven. Ik kan zonder problemen blind qwerty typen (heb 2 jaar in NL gewerkt), maar dagelijks switchen tussen azerty en qwerty is lastig (op mijn werk is het azerty).

Spijtig dat hij geen native 1080p aankan. Ik heb nu een 1920x1200 resolutie op een 15,4 inch laptop. Het voordeel is dat je 1080p aankan (helaas is m'n CPU te traag), het nadeel is dat 1920x1200 op 15,4 inch écht wel te klein is (ik vergroot *elke* website met control + scrollen in Firefox).

Ik zou deze laptop ook heel veel gebruiken (minstens 4u per dag). Dus de duurzaamheid is zeker ook van belang.

Ik krijg meer en meer zin om voor de MBP te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
seppevs schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:50:
Ik krijg meer en meer zin om voor de MBP te kiezen :)
Doe dat dan gewoon met een qwerty tobo :)

Ik ga denk volgende maand voor de aanschaf. Heb ik weer iets meer geld en dus een grotere buffer in deze econmisch moeilijke periode :+

Heb echter nog wel een paar vraagjes: Ik heb gisteravond ff wat prisonbreakafleveringen met een vriend gekeken vanaf de laptop aan de tv gekoppeld, met de oude vertrouwde s-video naar (dacht dat het composiet heet) de geel, rood en witte pluggjes in de tv. Maar de MBP heeft natuurlijk die displayport tegenwoordig. Wat zijn nu dus de opties om naar die tv-aansluiting te gaan (tv heeft geen hdmi :( )?

Verder hoordje bij de voorgaande updates nog wel eens negatieve verhalen over bepaalde aansluitingen van onderdelen en ledjes die niet kloppen. Heb tot nu toe nog niets negatiefs gehoord eigenlijk over deze MBP :s Heb ik dingen gemist? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
Nee ik zou zowiezo voor azerty gaan. Anders heb ik weer 'omschakelingsproblemen' als ik op m'n werk op azerty werk en thuis (op de macbook) op qwerty :)

Ik heb juist met m'n vader een deal gesloten dat die MBP via z'n bedrijf kan kopen (= terugtrekken 21% BTW) :)

Moest ik achteraf spijt hebben van de MBP kan ik hem nog altijd verder verkopen als er een nieuwer model komt.Als ik het internet moet geloven kan je zonder problemen je oude MBP verkopen aan de originele aanschafprijs - 200 a 300 EUR wanneer er een nieuwe MBP versie uitkomt. Dan heb ik gewoon m'n geld terug :)

[ Voor 5% gewijzigd door seppevs op 22-10-2008 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seppevs schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:59:
Nee ik zou zowiezo voor azerty gaan. Anders heb ik weer 'omschakelingsproblemen' als ik op m'n werk op azerty werk en thuis (op de macbook) op qwerty :)

Ik heb juist met m'n vader een deal gesloten dat die MBP via z'n bedrijf kan kopen (= terugtrekken 21% BTW) :)

Moest ik achteraf spijt hebben van de MBP kan ik hem nog altijd verder verkopen als er een nieuwer model komt.Als ik het internet moet geloven kan je zonder problemen je oude MBP verkopen aan de originele aanschafprijs - 200 a 300 EUR wanneer er een nieuwe MBP versie uitkomt. Dan heb ik gewoon m'n geld terug :)
als de mediamarkt weer zo gaat stunten met de oude modellen dan kun je -200 a 300 wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
seppevs schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:59:

:{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:23:
[...]

als de mediamarkt weer zo gaat stunten met de oude modellen dan kun je -200 a 300 wel vergeten.
Reken daar maar niet op. Probeer maar eens een MBP via marktplaats te kopen: daar staan er geen voor 1250. Dat is ook waarom die MBPs zo hard gaan bij de MM, omdat 1250 ECHT heel goedkoop is. Als je je MBP wilt verkopen, zou ik gewoon een maandje wachten, dan is iedereen die stunt van MM weer vergeten en krijg je er weer gewoon ~1450 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:23:
[...]

Die zijn vast door hun voorraad oude modellen heen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoelJewel schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 15:46:
[...]

Die zijn vast door hun voorraad oude modellen heen :).
Zou mooi zijn als er nu eens snel een voorraad nieuwe modellen komt! Maar dat zal wel aan de productie van Apple liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 09:10

DeluxZ

Livin' the good life

Reken er maar niet op. Afgelopen maandag naar de MediaMarkt geweest in Eindhoven, daar hebben ze een Shop in Shop Store. De medewerker die ik sprak zei dat ze de eerst komende weken zoiezo geen nieuwe modellen krijgen omdat de Apple Store (Premium Resellers) voor gaan.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De medewerker in Amsterdam zei dat hun shop van Apple Nederland is (staat ook op Apple site).

Ik vraag me af waar ik nou het best in de "wachtrij" kan gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Laatst online: 25-08 07:53
*KNIP* MBP topic, niet MB...

[ Voor 91% gewijzigd door MonkeySandwich op 22-10-2008 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:42
Raar gedoe ook met dat Mediamarkt, daar koop je wasmachines en stofzuigers, geen Mac..

Ik ga er binnenkort gewoon een bij Mail-a-Mac kopen:

http://www.mailamac.nl/

Scherpe prijzen, goeie service, geen gedonder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seppevs,

Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen. Denk dat je hier wel veel positieve dingen over een MBP krijgt te horen :)

Ik heb zelf ook een MBP besteld (2.5ghz/4gb/7200rpm) en ben erg benieuwd.

Denk dat jij ook gewoon voor een MBP zou moeten gaan omdat je veel over performance en durability praat.
Denk dat dit toch wel kenmerken zijn die goed bij deze notebook passen.

Bij Asus is het (denk ik!) wel veel kracht/specs, maar dat is niet direct performance.

Er zijn op dit moment nog erg veel mensen die dolgelukkig zijn met hun powerbook/MBP.
En genoeg mensen die met hun veel krachtigere laptop totaal gek worden van die ¨kut laptop¨.

Ik ben benieuwd wat je keuze wordt/is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Michel8 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 10:15:
ik baal echt enorm dat ik niet die macbook pro voor 1249 bij de mediamarkt ben gaan halen. Nu zie ik hem bij i Factor voor 1499 staan, maar dat is dus toch 250 euro meer. In de pricewatch staat ook niks wat in de buurt komt van 1250 euro. Heeft iemand ergens anders een leuke aanbieding gezien, misschien in duitsland of belgie?
Prowarehouse heeft nog diverse aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tja, een asus/acer/hp/dell met zelfde specs op papier is nog altijd minder zolang er Vista op staat :)
Mijn huidige Acer laptop 2.4GHz, 2GB ram voelt veel trager aan dan mijn 2 jaar 'oude' intel imac met 2.0 ghz/2gb
Opstarten duurt 3x zolang en zelfs afsluiten schiet niet op. XP is iets beter maar ook die kan niet tippen aan de snelheid en 'gevoel' van OS X.
Ook had ik ooit ergens gelezen dat XP op een MBP beter draaide dan op welke andere laptop dan ook. Dus seppevs, je kan ook nog kiezen voor een MBP en mocht OSX je niet bevallen kan je er altijd nog XP op zetten en heb je misschien wel de beste XP laptop die te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
amphora schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 22:25:
Ook had ik ooit ergens gelezen dat XP op een MBP beter draaide dan op welke andere laptop dan ook. D
Klopt, door Computable dit jaar nog. Dit was de jaarlijkse bedrijfsnotebook test en Computable neigt volgens helemaal niet naar overdreven Apple fan gedrag (Wat het dus objectief houd).

http://www.computable.nl/...-beste-windowslaptop.html

http://www2.computable.nl/downloads/test_noodbookstest.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door mickezzz op 22-10-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Dit klinkt goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
Ik gok vanwege het feit dat jij en ik zijn MBP betalen :/ ...

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
IJnte schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:17:
[...]

Ik gok vanwege het feit dat jij en ik zijn MBP betalen :/ ...
Volgens mij alleen als je in België woont, aangezien wij hier in NL gewoon netjes 19% betalen, en niet 21% ;)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Laatst online: 25-08 07:53
Macbook Pro ondersteund mogelijk toch wel Dual GPU en tot 8GB ram!
Finally, NVIDIA confirms another interesting tidbit that had been circulating already. These new chipsets officially support 8GB of RAM. Prior to this, it appears MacBook Pros were limited to 4GB of RAM. This would be a welcome change for those who use their MacBook Pros for memory intensive tasks. This being said, we haven't yet heard of anyone who has successfully installed 8GB of RAM in their new MacBook Pro.
Nu vraag ik mij af of dit ook geld voor de Macbook aangezien deze ook dezelfde chipset gebruikt.

Ik zie dat de zelfde link hierboven ook al is gepost :o

[ Voor 4% gewijzigd door MonkeySandwich op 23-10-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
Omdat er gefraudeerd wordt. Simpel. Tenzij betreffende user in dienst is bij z'n vader en die MBP vooral voor z'n werkzaamheden in het kader van dat dienstverband gebruikt. Maar dat zal wel niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
xsess schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:34:
[...]

Volgens mij alleen als je in België woont, aangezien wij hier in NL gewoon netjes 19% betalen, en niet 21% ;)
Zelfde idee, ander land.. Het gaat erom (zoals hierboven ook al gemeld wordt) dat onrechtmatig gebruikt wordt gemaakt van belastingvoordelen. Iedereen betaald dus een heel klein beetje mee aan zijn laptop, omdat hij zonodig korting wil hebben... Als het voor het werk is prima, maar uit zijn verhaal op te maken is het voor prive doeleinden is en daarvoor is de regeling niet gemaakt :X

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik probeer nog steeds 'n MBPro 2.5 te regelen ipv de 2.4 die ik nu heb. Zitter er eigenlijk nog nadelen aan de 2.5 tov de 2.4? Dat ie warmer wordt ofzo of dat de accu eerder leeg is omdat ie sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

RoelJewel schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:13:
[...]

Omdat er gefraudeerd wordt. Simpel. Tenzij betreffende user in dienst is bij z'n vader en die MBP vooral voor z'n werkzaamheden in het kader van dat dienstverband gebruikt. Maar dat zal wel niet...
Heel strikt gezien heb je gelijk. Maar je kan het overdrijven. Het is een vader/zoon relatie. Papa mag best zoonlief aan een mooie MBP helpen. Als papa ook de vriendjes van zoonlief gaat bevoordelen dan is het een ander verhaal.

Maar goed. We dwalen af.
Dancing_Animal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:46:
Ik probeer nog steeds 'n MBPro 2.5 te regelen ipv de 2.4 die ik nu heb. Zitter er eigenlijk nog nadelen aan de 2.5 tov de 2.4? Dat ie warmer wordt ofzo of dat de accu eerder leeg is omdat ie sneller is?
Hij is veel duurder! Zeker als je voor 0.1 GHz een andere laptop wilt aanschaffen. Maar goed. Het is jouw geld natuurlijk ;-)
8 GB Ram is natuurlijk leuk, maar op dit moment zijn er nog geen 4GB reepjes op de markt dacht ik (die in MBP passen dan). Ben zelf meer geïnteresseerd in het dual GPU gebeuren. Switchen zonder uit te hoeven loggen schijnt dus mogelijk te zijn. Ben benieuwd wanneer Apple met een update komt die er voor zorgt dat zodra 9400 GPU belasting max is automatisch de 9600 ingeschakeld word (en weer uit). Of in ieder geval de 9600 automatisch aan-/uitschakelen zodra de MBP aan lader hangt of niet. Zou dit met een 10.5.x update kunnen of zouden we op snowleopard moeten wachten....

[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 23-10-2008 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
amphora schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:10:

[...]

Hij is veel duurder! Zeker als je voor 0.1 GHz een andere laptop wilt aanschaffen. Maar goed. Het is jouw geld natuurlijk ;-)
6MB L2 cache i.p.v. 3MB, 512MB Graphics RAM i.p.v. 256MB, 0,13GHz meer CPU snelheid.

Ik heb de 2,4 versie 4GB RAM gegeven in de Apple shop (scheelt veel minder met los kopen dan vroeger, tegenwoordig zelfs vrij realistisch!) en een 320GB 7200rpm schijf (die kan je los misschien goedkoper krijgen) en dan is het verschil in prijs 230 euro.

Ik heb even geen rekening gehouden met het punt dat als je het RAM en de HD zelf inbouwt, je de originele onderdelen op marktplaats kan gooien.

Is het het waard? That's up to you! Ikzelf zou geneigd zijn de 2.53 versie te kiezen, voornamelijk voor het grafische RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil:

€1800: 2.40 (3MB L2-cache) - 2GB - 250GB - 9400M+9600M GT (256MB)
€2250: 2.53 (6MB L2-cache) - 4GB - 320GB - 9400M+9600M GT (512MB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
[...]

8 GB Ram is natuurlijk leuk, maar op dit moment zijn er nog geen 4GB reepjes op de markt dacht ik (die in MBP passen dan).
Ze zijn er wel, maar om 8 GB aan te schaffen kost het je slechts 920 euro exclusief verzendkosten en douanekosten (als je het op laat sturen vanuit de US)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

remmelt schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:31:
[...]

6MB L2 cache i.p.v. 3MB, 512MB Graphics RAM i.p.v. 256MB, 0,13GHz meer CPU snelheid.

Ik heb de 2,4 versie 4GB RAM gegeven in de Apple shop (scheelt veel minder met los kopen dan vroeger, tegenwoordig zelfs vrij realistisch!) en een 320GB 7200rpm schijf (die kan je los misschien goedkoper krijgen) en dan is het verschil in prijs 230 euro.

Ik heb even geen rekening gehouden met het punt dat als je het RAM en de HD zelf inbouwt, je de originele onderdelen op marktplaats kan gooien.

Is het het waard? That's up to you! Ikzelf zou geneigd zijn de 2.53 versie te kiezen, voornamelijk voor het grafische RAM.
Dat snap ik. Ik heb zelf ook de 2.53 versie besteld. Maar Dancing_animal heeft al een 2.4 geeft ie zelf aan. En dan is het prijsverschil van 230 ineens een stuk meer (aanschaf nieuwe mbp 2250 - verkoop oude mb misschien 1250 als je gelukt hebt = 1000 euro verschil). Is dat het waard? Lijkt me niet. Tenzij je een dikke bankrekening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
Ben benieuwd wanneer Apple met een update komt die er voor zorgt dat zodra 9400 GPU belasting max is automatisch de 9600 ingeschakeld word (en weer uit). Of in ieder geval de 9600 automatisch aan-/uitschakelen zodra de MBP aan lader hangt of niet. Zou dit met een 10.5.x update kunnen of zouden we op snowleopard moeten wachten....
Dat on-the-fly hybrid-sli lijkt mij ook super!
Ik denk dat het wel in een 10.5.x update verwerkt zou kunnen aangezien het meer een Nvidia driver kwestie is en minder te maken heeft met OpenCL (CPU taken aan GPU overdragen). Maar aangezien Apple een stability guru is en ze groten deels zelf de drivers schrijven duurt het wat langer dan aan de Vista kant. Ook zou het kunnen dat ze het nu wel kunnen implementeren maar wachten tot de release van Snow Leopard om het als extra verkoop puntje neer te zetten.

Ook Geforce-boost lijkt mij erg interessant. Al vraag ik me af op de MBP koeling dat aan kan (zeker in Vista):
GeForce Boost
GeForce Boost turbocharges the performance of NVIDIA discrete GPUs when combined with NVIDIA motherboard GPUs. Plug any NVIDIA Hybrid SLI-enabled GPU into any NVIDIA Hybrid SLI-enabled motherboard to enjoy additive performance and more for your money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 07:49
[...]

Heel strikt gezien heb je gelijk. Maar je kan het overdrijven. Het is een vader/zoon relatie. Papa mag best zoonlief aan een mooie MBP helpen. Als papa ook de vriendjes van zoonlief gaat bevoordelen dan is het een ander verhaal.
nee, daar zit je fout. De wet zegt heel specifiek dat deze regeling gebruikt mag worden als de gekochte spullen gebruikt worden in de onderneming. Niet omdat zoonlief zo graag een nieuwe laptop wil. Of die vader het nou doet voor zn zoon, zn moeder, of jan-klaas uit het dorp maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

bolleh schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 14:34:
[...]

nee, daar zit je fout. De wet zegt heel specifiek dat deze regeling gebruikt mag worden als de gekochte spullen gebruikt worden in de onderneming. Niet omdat zoonlief zo graag een nieuwe laptop wil. Of die vader het nou doet voor zn zoon, zn moeder, of jan-klaas uit het dorp maakt niet uit.
Klopt. Dat zeg ik ook, strikt gezien heeft ie gelijk. Maar vader/zoon relatie vind ik moreel iets anders. Als jij een zoon zou hebben en je laat hem de auto wassen en je geeft hem daar 5 euro voor. Ga je dat dan ook aan de belasting opgeven? Want als je heel strikt de regels hanteert mag je dat ook niet doen en valt het onder kinderarbeid. Zijn we ineens allemaal moraalridders geworden in het MBP topic? Zullen we het er anders maar gewoon bij laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
amphora schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:33:
[...]

Dat snap ik. Ik heb zelf ook de 2.53 versie besteld. Maar Dancing_animal heeft al een 2.4 geeft ie zelf aan. En dan is het prijsverschil van 230 ineens een stuk meer (aanschaf nieuwe mbp 2250 - verkoop oude mb misschien 1250 als je gelukt hebt = 1000 euro verschil). Is dat het waard? Lijkt me niet. Tenzij je een dikke bankrekening hebt.
Die 2.4 zit nog in de doos, dicht. Als een MediaMarkt filiaal ergens nog een 2.5 heeft staan, mag ik voor 150 bijlappen die 2.5 hebben. En die 2.4 inleveren natuurlijk. Daar komt het in het kort op neer. (Het complete verhaal heb ik hierboven als het goed is ergens neergeplempt, is nogal uitgebreid)
Qorne schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:51:
[...]

Prowarehouse heeft nog diverse aanbiedingen.
Ik ken die zaak niet, iemand hier ervaringen ermee?
Hoe doen ze met ruilen enz.
Ik zal zo de Shop Survey ook nog eens checken.

[ Voor 16% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-10-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Dancing_Animal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 16:46:
Die 2.4 zit nog in de doos, dicht. Als een MediaMarkt filiaal ergens nog een 2.5 heeft staan, mag ik voor 150 bijlappen die 2.5 hebben. En die 2.4 inleveren natuurlijk. Daar komt het in het kort op neer. (Het complete verhaal heb ik hierboven als het goed is ergens neergeplempt, is nogal uitgebreid)
150 euro? Doen. Althans ik zou het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik wil dat ook zeker doen. Als iemand een MediaMarkt weet waar ze nog een 2.5 GHz 15" MacBook Pro (MB134) nieuw in doos hebben staan hoor ik het graag. Ik ben ze allemaal aan het bellen, maar dat valt nog niet mee (nemen vaak niet op).

[ Voor 3% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-10-2008 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36
Dancing_Animal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:15:
Ik wil dat ook zeker doen. Als iemand een MediaMarkt weet waar ze nog een 2.5 GHz 15" MacBook Pro (MB134) nieuw in doos hebben staan hoor ik het graag. Ik ben ze allemaal aan het bellen, maar dat valt nog niet mee (nemen vaak niet op).
Ik zit met hetzelfde probleem, heb een 2.4 Merom (late 2007) en wil overstappen op een 2.5 Penryn...
Hier in de MM zijn ze echter 1599 (Belgie he).

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gistermiddag m'n nieuwe Macbook Pro opgehaald, een 'standaard' 2,53ghz model. Ik had hem 's avonds besteld bij HTR na de presentatie en hij was afgelopen woensdag binnen, snel dus! :)

Eerste impressie: Mooie machine. :9~
De bouwkwaliteit is erg goed, vergelijkbaar met de Macbook Air, voelt erg solide aan.
Het scherm is ten opzichte van m'n Macbook een enorme vooruitgang. Heb nog niet echt veel gedaan behalve data overzetten, alle instellingen maken en een beetje personaliseren.
Het toetsenbord is een stuk fijner dan van de Macbook, het lijkt wel of de toetsen 'zachter' zijn. Wel zie je snel vetvlekken van je vingers op de toetsen maar dat is niet zo heel erg (beter dan een geel verkleurde Macbook..). Ik moet wel een beetje wennen aan de 'polssteun'. De afstand naar het toetsenbord vanaf de rand is natuurlijk groter en m'n horloge blijft nogal vaak hangen.. :)
Ik heb via Bootcamp Windows geinstalleerd en rFactor geinstalleerd, deze draait vloeiend op de maximale resolutie. Ik heb natuurlijk nog niet alle circuits e.d. geprobeerd dus kan zijn dat hij alsnog gaat laggen als ie meer moet renderen.
De grootste angst van vele mensen, het spiegelende scherm, is absoluut geen probleem. Ik zit momenteel aan een tafel met grote lampen dicht erboven maar ik heb 0,0 last van spiegeling. Alleen als hij uit staat dan spiegelt hij sterk maar ja, dat maakt dus niet echt uit :+ Ook over de inkijkhoek ben ik erg tevreden.
Het touchpad is prima en vraagt eigenlijk geen gewenning. In Windows is hij wat minder praktisch aangezien je niet kan "slepen+klikken" zeg maar, aangezien er geen knop op zit. Je steunt automatisch ook al op het touchpad wat voor OSX geen probleem is maar in Windows staat je cursor dan dus stil.

Dat was het wel zo'n beetje, ga weer even verder met installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even 2 plaatjes. De nieuwe MBP vergeleken met een Macbook, een Macbook Air en een 12-inch Powerbook.

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2nqee5d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/jr3fr7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al een zoiets als 'Speck Products' om de 'Late 2008' Macbook Pro te beschermen tegen krassen?
http://www.speckproducts.com/products/by_device

edit : Kreeg net een mailtje van Speck:
Looks like late Nov or early Dec. Please go here for more info:
http://www.speckproducts.com/news/articles/53

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Eigenlijk wil ik ook nog bescherming voor m'n 15" MBPro kopen. Ik gooi hem het liefst in m'n rugtas (valt niet op als notebooktas), maar ik wil de notebook zelf dan ook nog in iets beschermends stoppen. Die second skins zien er wel mooi uit, maar zijn mijns inziens niet stevig. Wat past er nou lekker om een MPro 15" dat ook lekker stevig is, maar dan ook weer in een rugtas past. En dan niet zo'n hard shell case, dat lijkt me niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-10-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Net het ding maar uitgepakt. Wat bij het uitpakken opviel: deksel sluit aan de linkerkant iets hoger dan aan de rechterkant en zowel links als rechts aan de voorkant twee hele lichte stipjes in het aluminium. Beschadiging is het amper te noemen. Als hij op de stroom zit heb ik een beetje dat tintelige gevoel op de kast. Dat waren de zeurpunten.
Nu de leuke dingen : hij tikt als een zonnetje, het toetsenbord is mooi verlicht en ik ben hem nu aan het updaten op het internet van de buren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dancing_Animal schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 23:20:
Eigenlijk wil ik ook nog bescherming voor m'n 15" MBPro kopen. Ik gooi hem het liefst in m'n rugtas (valt niet op als notebooktas), maar ik wil de notebook zelf dan ook nog in iets beschermends stoppen. Die second skins zien er wel mooi uit, maar zijn mijns inziens niet stevig. Wat past er nou lekker om een MPro 15" dat ook lekker stevig is, maar dan ook weer in een rugtas past. En dan niet zo'n hard shell case, dat lijkt me niks.
Je moet je niet vergissen in zo'n Tucano Second Skin! Die zijn echt wel degelijk. Ik had er namelijk een voor m'n MacBook, en zal er zeker weer 1 kopen voor m'n MBP. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ok, ik ga morgen eens voelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Ik heb er eentje gekocht van Belkin (NeoPrene 15.4" oid) voor 18€ en heb er nog geen minuut spijt van gehad.
Is wel 1cm aan elke kant te groot, maar beschermt zeker goed genoeg. Is ook heerlijk zacht en warm :P
Qua rugzakken kan je best is kijken naar Crumpler of Brenthaven... Ze zijn wel iets duurder, maar o zo stevig en beschermend.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hier is een eigen topic voor, maar even een kleine waarschuwing: je hebt sleeves van Freitag en die zijn prima, met mooie waterdichte rits, neopreen binnen en vrachtwagenplastic buiten, maar ze zijn wel vrij duur. Er is ook een soort nep-Freitag, die heet Kultbag en heeft ook sleeves voor de MBP 15", en die zijn eigenlijk mooier, dikker neopreen en mooiere afwerking, en ook nog eens goedkoper! Ik weet echter niet of je ze makkelijk kan krijgen hier, maar zeker het overwegen waard.
http://www.kultbag.com/
Het is het model "Incher", overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door remmelt op 24-10-2008 10:56 . Reden: model toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
Vraagje:

Ik ben aan het googlen geweest om het verschil te zoeken tussen een Macbook Pro met een azerty klavier en een Macbook Pro met een NL! Qwerty klavier.

Op wikipedia staat wel het verschil op een "gewoon" (windows) klavier, maar is dit bij een Macbook Pro hetzelfde? (vermits bij azerty het ook verschilt van een windows klavier).

Ik zoek eigenlijk een foto oid waar ik een NL Qwerty Macbook Pro klavier op terug kan vinden...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
#$%^%#^$ Ik kan niet wennen. Ik zit in een enorme krampachtige houding, heb daar al vaker last van gehad met notebooks. Ik kan het ding wel op een standaard zetten, maar dan heb ik als het ware een tweede desktop en dat wil ik helemaal niet.
Ik wil het ding niet meer. MediaMarkt zegt : hij is open geweest, bekijk 't maar.
Als ik 'm doorverkoop zit ik met het stukje creditcardnummer dat op de bon staat, de vervaldatum en op de grote bon naam en adres. Verkoop ik hem door en vind ineens de koper dat er iets niet goed is, zit ik dalijk met de gebakken peren.

[ Voor 49% gewijzigd door Dancing_Animal op 24-10-2008 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
8)7 Gast.... echt, ga ff lekker wennen eraan, ontspan je schouders, handen etc, haal ff diep adem en ga lekker van je nieuwe MacBook Pro genieten :)

Kan je echt niet wennen... doorverkopen...

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Zo, geef het anders eeeven de tijd en probeer een andere houding te vinden. Het is in ieder geval geen reden om te ruilen nee, het product is in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Aries.Mu schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 12:51:
Vraagje:

Ik ben aan het googlen geweest om het verschil te zoeken tussen een Macbook Pro met een azerty klavier en een Macbook Pro met een NL! Qwerty klavier.

Op wikipedia staat wel het verschil op een "gewoon" (windows) klavier, maar is dit bij een Macbook Pro hetzelfde? (vermits bij azerty het ook verschilt van een windows klavier).

Ik zoek eigenlijk een foto oid waar ik een NL Qwerty Macbook Pro klavier op terug kan vinden...

;)
Zoals ik 2 pagina's terug ook al schreef:
Overzicht Keyboard indelingen

offtopic: klavier... duurde even voordat ik door had wat je daar mee bedoelde ;)

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
OxiMoron schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:34:
[...]

offtopic: klavier... duurde even voordat ik door had wat je daar mee bedoelde ;)
Misschien een idee om dit in de topicstart te zetten, aangezien meerdere mensen dit vragen en gelijk dan het antwoord op pagina 1 kunnen vinden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

Dancing_Animal schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:29:
#$%^%#^$ Ik kan niet wennen. Ik zit in een enorme krampachtige houding, heb daar al vaker last van gehad met notebooks. Ik kan het ding wel op een standaard zetten, maar dan heb ik als het ware een tweede desktop en dat wil ik helemaal niet.
Heb je al een losse muis? Dat scheelt ook vast al een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Korakal schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:51:
[...]

Heb je al een losse muis? Dat scheelt ook vast al een eind.
Ja, die had ik er al gelijk aan hangen, maar het scherm is gewoon vrij laag, want die zit dicht bij toetsenbord natuurlijk. En ik ben vrij lang dus moet een end bukken, dat werkt echt niet lekker. Nou kan ik het ding wel op standaardjes enz. gaan plaatsen maar dat is niet mijn idee van een laptop.
Ik heb net de grote baas van het filiaal gebeld en die is bereid me een tegoedbon te geven ter waarde van de notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
OxiMoron schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:34:
[...]

Hartelijk dank, dat is wat ik zocht...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Tja, maar wat koop je er dan voor in de plaats? Alle laptops hebben het scherm direct aan het toetsenbord hangen. Je moet er ook niet op gaan werken aan een buro, dat is echt de hel voor je nek en rug. Neem een los toetsenbord en een standaard voor op je werkplek, dan heb je alle voordelen van een laptop (makkelijk mee te nemen, alles overal voor handen, etc etc) en geen van de nadelen (toetsenbord dicht bij het scherm, beeldscherm ergonomisch veel te laag).

Ik heb twee werkplekken, een op kantoor en een thuis. Die hebben beide een laptopinrichting: standaard, muis en toetsenbord, en op kantoor nog met extra scherm.

Op de bank zit ik toch niet te werken, maar wel emailtjes te tiepen en films te kijken, beetje te browsen, en dat kan dan lekker onderuit gezakt. De ergonomie is dan niet meer belangrijk.

Ik snap niet goed wat je dan had verwacht? Geen enkele laptop biedt een goede werkhouding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Dancing_Animal schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 13:55:
[...]
Ja, die had ik er al gelijk aan hangen, maar het scherm is gewoon vrij laag, want die zit dicht bij toetsenbord natuurlijk. En ik ben vrij lang dus moet een end bukken, dat werkt echt niet lekker. Nou kan ik het ding wel op standaardjes enz. gaan plaatsen maar dat is niet mijn idee van een laptop.
Het idee van een laptop is om mobiel te kunnen zijn. Niet om een ergonomische werkplek mee in te richten. Zit je langer dan een uur te werken zet em dan op een standaard en sluit dan een extern toetsenbord aan en eventueel een externe monitor. De MBP is voor mij (als ie binnen is) echt wel een desktop vervanger. Ga er alles op doen (bye bye iMac) en dus ook een externe monitor + alu keyboard aan hangen.
Eneh. Had je dit niet eerder kunnen bedenken voordat je em kocht? Dit 'probleem' heeft iedere laptop.

Edit: Juist remmelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Als je nu al last van zo'n laptop hebt dan zou ik me maar als de wiedeweerga bij de huisarts melden en eens informeren voor een doorsturing naar de fysio. Dat klinkt namelijk verdacht veel als rsi of gewoon een houdingsprobleem. Dat is iets wat je bij alle laptops maar vast ook bij diverse andere zaken ook zult hebben. Het is niet voor niets dat diverse instanties enorm gebrand zijn op de werkomgeving wanneer laptops om de hoek komen kijken (de arbo-dienst kan daar erg streng op zijn, strenger dan voor desktop machines).

Een goede houding en werkplek zorgen er voor dat je geen lichamelijke klachten hebt bij het gebruik van welke computer (desktop/laptop) dan ook. Jezelf de juiste houding aanleren en zorgen voor een goede werkplek is dan ook essentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Jullie hebben gelijk. M'n houding was niet goed en ik ga het anders proberen, een hogere tafel heeft al een beetje geholpen. Door de drukte van de afgelopen tijd was ik ook wel wat moe en geïrriteerd en vond ik die notebook ineens zo leuk niet meer.
Ik ga er nog eens rustig mee werken en dan moet het vast wel lukken.
Dank voor de reakties mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 22:57
Nou, 't is weer fraai hier :( M'n MacBook Pro van september 2007 (2.2GHz Santa Rosa) heeft accuproblemen...Zat ik tot voor 2 weken terug met de accu nog op 83% health, nu schommelt dat tussen de 25% en 40 % (met 228 cycles) ;( Kalibreren mocht ook niet veel baten, binnen no-time was de health weer gedropped.

Natuurlijk net gebeurd toen de garantie afgelopen was...Vandaag met Apple gebeld en vriendelijk gevraagd of zij er nog wat mee doen, bijv. onder coulance een nieuwe accu opsturen. Maar helaas pindakaas, 48 dagen verstreken garantie was teveel werd mij verteld...

Jammer, Apple, jammer, zeker voor een laptop van ruim € 1700,- !! :(

Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Apple/Accu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Tsja, dat is heel zuur, je zou het nog kunnen proberen uit te zoeken op iets als consuwijzer.nl, kijken of dit zomaar mag en of het eigenlijk niet onder de gewone wet valt ipv de garantie. Maar goed, aan de andere kant had je ook extra garantie kunnen afsluiten, Applecare is duur maar daar heb je wel 3 jaar voor. En is een nieuwe accu zo prijzig eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Klopt het trouwens dat het deksel op de laatste centimeter heel zwaar dicht gaat? Veert een beetje terug ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
vgroenewold schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:41:
Tsja, dat is heel zuur, je zou het nog kunnen proberen uit te zoeken op iets als consuwijzer.nl, kijken of dit zomaar mag en of het eigenlijk niet onder de gewone wet valt ipv de garantie. Maar goed, aan de andere kant had je ook extra garantie kunnen afsluiten, Applecare is duur maar daar heb je wel 3 jaar voor. En is een nieuwe accu zo prijzig eigenlijk?
Is het hier iemand hier trouwens wel eens gelukt om 2 jaar garantie te eisen in combinatie met de EU regels?
Want het is toch belachelijk dat Apple maar 1 jaar garantie geeft!
Nederland heeft dan zelfs nog strengere regels, maar dan vallen wij volgens mij als nog onder de EU consumenten rechten.
Zo heb ik het ook bij de Expert hogerop gezocht na garantie afwijzing, want ze gaven maar 1 jaar 'fabrieksgarantie' op de TV. Maar de winkel moet 2 jaar garantie geven, ongeachte de fabrieksgarantie.

[ Voor 8% gewijzigd door mickezzz op 25-10-2008 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
mickezzz schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:13:
[...]

Is het hier iemand hier trouwens wel eens gelukt om 2 jaar garantie te eisen in combinatie met de EU regels?
Want het is toch belachelijk dat Apple maar 1 jaar garantie geeft!
Nederland heeft dan zelfs nog strengere regels, maar dan vallen wij volgens mij als nog onder de EU consumenten rechten.
Zo heb ik het ook bij de Expert hogerop gezocht na garantie afwijzing, want ze gaven maar 1 jaar 'fabrieksgarantie' op de TV. Maar de winkel moet 2 jaar garantie geven, ongeachte de fabrieksgarantie.
Daarnaast is er ook nog zoiets als redelijkheid: als van een product mag worden verwacht dat 't een bepaalde redelijke tijd naar behoren moet werken, dient een defect ook als garantiegeval te worden behandeld. Juist zoiets als een accu die amper 50 dagen na het verlopen van de garantietermijn bijna de geest geeft hoort zo behandeld te worden. Zeker als je een aardig bedrag voor je laptop hebt neergelegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 22:57
RoelJewel schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:40:
[...]
Daarnaast is er ook nog zoiets als redelijkheid: als van een product mag worden verwacht dat 't een bepaalde redelijke tijd naar behoren moet werken, dient een defect ook als garantiegeval te worden behandeld. Juist zoiets als een accu die amper 50 dagen na het verlopen van de garantietermijn bijna de geest geeft hoort zo behandeld te worden. Zeker als je een aardig bedrag voor je laptop hebt neergelegd...
Precies! En met dat idee in m'n achterhoofd heb ik ook contact opgenomen met Apple, heb ook gezegd dat redelijkerwijs verwacht mag worden dat een accu meer dan één jaar (+ 48 dagen |:( ) meegaat. Al kon ik praten als Brugman, het had waarschijnlijk weinig uitgemaakt. Ben ook wel benieuwd of iemand ooit die 2 jaar "EU-garantie" heeft weten te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 08:06
Dit is meer iets voor het Shopping Forum, maar accu's zijn vebruiksproducten en daarom krijg je er meestal maar 3 maanden garantie op. Apple doet meestal na een jaar of iets langer zelfs niet moeilijk. Maar dit valt niet onder 2 jaar termijn (die NL sowieso nooit is ingevoerd).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Hoedje schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 00:57:
Dit is meer iets voor het Shopping Forum, maar accu's zijn vebruiksproducten en daarom krijg je er meestal maar 3 maanden garantie op. Apple doet meestal na een jaar of iets langer zelfs niet moeilijk. Maar dit valt niet onder 2 jaar termijn (die NL sowieso nooit is ingevoerd).
In de EU wetgeving staat geloof ik dat er 3 jaar garantie op dit soort electronica geleverd moet worden i.v.m de verwachte levensduur van het apparaat. Je komt niet aanzetten met een mp3 spelertje van 50€ dus enige service (vervanging van de batterij of een coulance regeling) zou je wel mogen verwachten. Toen ik nog verkoper was in een electronica winkel heb ik het ook wel eens meegemaakt dat laptops (packard bell) kapot gingen na 1 jaar en 3 maanden o.i.d. De eerste reactie was 'sorry de garantie is voorbij' , maar als de klanten moeilijk gingen doen en beroep deden op de verwachte levensduur van een computer (EU wetgeving) kregen ze het wel ineens vergoed. Een leverancier gaat het niet zomaar geven en je moet er zelf ook wat voor doen helaas. Succes in ieder geval ik zou het gewoon proberen om een nieuwe accu te fixen en anders zeker een coulance regeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:31
eaalb schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:17:
Nou, 't is weer fraai hier :( M'n MacBook Pro van september 2007 (2.2GHz Santa Rosa) heeft accuproblemen...Zat ik tot voor 2 weken terug met de accu nog op 83% health, nu schommelt dat tussen de 25% en 40 % (met 228 cycles) ;( Kalibreren mocht ook niet veel baten, binnen no-time was de health weer gedropped.

Natuurlijk net gebeurd toen de garantie afgelopen was...Vandaag met Apple gebeld en vriendelijk gevraagd of zij er nog wat mee doen, bijv. onder coulance een nieuwe accu opsturen. Maar helaas pindakaas, 48 dagen verstreken garantie was teveel werd mij verteld...

[afbeelding]
Het is inderdaad K*t dat je batterij kapot is gegaan. Meestal heeft Apple in het eerste jaar wel een coulance regeling om je batterij te vervangen. M.a.w. ze verlengen de 3 maanden naar 12 maanden garantie.
Sterker nog...Ookal zou je Apple Care hebben dan nog valt een batterij niet onder de garantie.

Denk aan autobanden....Deze slijten ook.. (net als batterijen) bij de een sneller dan bij de ander... En op autobanden heb je ook geen garantie als deze zijn versleten...

[ Voor 46% gewijzigd door Flatwhite op 25-10-2008 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentNL
  • Laatst online: 03-02 21:49
Ik vroeg me af of iemand iets van de prestaties van de optionele 128gb SSD weet die bij de nieuwe MBP te krijgen is? ;) wil namelijk weten of ik zelf OCZ SSD moet halen of dat die in de MBP zelf al goed genoeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentNL schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:42:
Ik vroeg me af of iemand iets van de prestaties van de optionele 128gb SSD weet die bij de nieuwe MBP te krijgen is? ;) wil namelijk weten of ik zelf OCZ SSD moet halen of dat die in de MBP zelf al goed genoeg is...
http://discussions.apple....hreadID=1763186&tstart=60

Wel geen 128GB maar blijkt perfect en supersnel te werken!

Ik heb trouwens ook sinds 2 dagen een MPB 2,4 Ghz en dat ding is superieur vergeleken met mijn PB 4G. Dat scherm is gewoon ABNORMAAL prachtig !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

SilentNL schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:42:
Volgens mij kan je wel voor minder dan 500 euro een goede SSD kopen toch? Zolang het goedkoper is dan de meerprijs die apple vraagt gewoon zelf doen. heb je nog een extra hd over die je bijvoorbeeld in een kleine externe hd case kan stoppen voor extra opslag. Zelf wil ik eigenlijk ook wel een SSD maar de enige die echt snel is (voor zover ik heb gelezen) is die 80 GB van intel (die 600 euro kost). Ik heb mijn MBP besteld met 250GB 7200rpm schijf (goedkoopste optie :)) en zodra die intel SSD wat goedkoper zijn (en groter). Zeg 120 GB voor +/- 500 euro dan gaat die er in. Maar dat zal waarschijnlijk pas volgend jaar worden wat op zich niet zo erg is. Mijn MBP is nu gewoon snel, en volgend jaar weer sneller, voelt toch weer als een extra leuke update dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Wat zo'n accu betreft had ik nog een vraag; ik heb weleens iemand het advies horen geven om de accu eruit te halen als je de laptop heel regelmatig aan het stopcontact hebt hangen. Is dit ook weer zo'n fabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:35
Druppelladen is naar mijn weten inderdaad niet heel goed voor een Li-ion batterij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vgroenewold schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 15:46:
Wat zo'n accu betreft had ik nog een vraag; ik heb weleens iemand het advies horen geven om de accu eruit te halen als je de laptop heel regelmatig aan het stopcontact hebt hangen. Is dit ook weer zo'n fabeltje?
Volgens mij gaat dat ten kosten van de snelheid van je macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Nee druppelladen is zeker niet goed! Vandaar dat Apple (en andere notebookbouwers?) het zo hebben gedaan: de batterij wordt helemaal vol geladen tot 100%, en stopt dan met laden totdat 'ie onder de 95% komt. Het maakt dus ook niet uit of je even de stekker eruit trekt om naar een andere kamer te lopen, een poosje op sleep is meestal ook geen 5% batterij. Dit gaat het steeds vol maken tegen. De batterij eruit halen is dus niet nodig!

Overigens is het beter voor de batterij om 'm wel echt te gebruiken. Het is niet goed om je laptop zoveel mogelijk aan de stroom te hangen, dat gaat ten koste van de capaciteit. Is wel weer deels terug te halen met calibratie, maar nooit helemaal. Eens in de zoveel tijd (paar maanden ofzo?) calibreren is dus ook geen slechte gewoonte.

Ik heb zelf ook gemerkt dat toen m'n batterij bij Apple lag voor onderzoek, de laptop langzamer leek. Programma's startten minder snel op, leken minder snel te reageren. Allemaal heel subjectief, maar het was weer weg toen ik de batterij er weer in had. Blijkbaar scaled de MBP de cpu terug wanneer er niet genoeg kracht voor handen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
Hmm, wij gingen naar de dixons(bij ons de enige authorized dealer) en die vertelde dat er alleen een nieuwe 13 inch bestond, nu staat er op de apple website zowel 13 als 15 inch.

Iemand trouwens een idee waar je hem in het echt even kan aanraken en mee testen(omgeving leiden)? Verkoper haalde hem uit de doos en wou hem niet aan zetten: "dan kan ik hem niet verkopen" was zijn motto..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasC
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
remmelt schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:11:
Het maakt dus ook niet uit of je even de stekker eruit trekt om naar een andere kamer te lopen, een poosje op sleep is meestal ook geen 5% batterij. Dit gaat het steeds vol maken tegen. De batterij eruit halen is dus niet nodig!
Sorry, maar dit stukje begrijp ik niet helemaal. Als ik het goed begrijp moet je constant de batterij gebruiken totdat hij bijna leeg is en dan pas weer aan de lader hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Laatst online: 12-07 09:44
eaalb schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 23:17:

[afbeelding]
Probeer MiniBatteryLogger eens. Coconutbattery deed het bij mij na een tijd niet meer goed. (Charges bleef alsmaar hetzelfde.) MiniBatteryLogger doet het wel goed.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CasC schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:25:
[...]

Sorry, maar dit stukje begrijp ik niet helemaal. Als ik het goed begrijp moet je constant de batterij gebruiken totdat hij bijna leeg is en dan pas weer aan de lader hangen?
Je bent niet de enige. Ik begrijp er ook niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 17:42
Daar ben ik dus ook bang voor, het afhankelijk zijn van accu`s. Die dingen gaan net zoals bij telefoons altijd onherroepelijk snel naar de klote..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 11-09 14:05
Is het niet zo dat zo een batterij een aantal 'cycles' goed blijft, maar daarna als een tierelier degradeert? Volgens mij is dat omslagpunt meestal zo tegen de 300 cycles aan. Ik heb mijn oude batterij (2,5 jaar oud, 284 cycles) net vervangen en ben weer van 28min naar 3:20 gegaan als ik hem van de stroom af haal. Heerlijk!

Ik ben trouwens ook van plan om binnenkort de harde schijf te vervangen door een zo groot mogelijke. Zijn er nog afmetingen waar ik rekening mee moet houden of past elke 2.5" harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb juist gehoord dat je de laptop zoveel mogelijk aan de stroom moet hangen, net als bij de iPhone. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
markclausing schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:38:
Is het niet zo dat zo een batterij een aantal 'cycles' goed blijft, maar daarna als een tierelier degradeert? Volgens mij is dat omslagpunt meestal zo tegen de 300 cycles aan. Ik heb mijn oude batterij (2,5 jaar oud, 284 cycles) net vervangen en ben weer van 28min naar 3:20 gegaan als ik hem van de stroom af haal. Heerlijk!

Ik ben trouwens ook van plan om binnenkort de harde schijf te vervangen door een zo groot mogelijke. Zijn er nog afmetingen waar ik rekening mee moet houden of past elke 2.5" harde schijf?
En wat is de definitie van 1 cylce? Is dat wanner je batterij 90% is en je hem weer oplaad naar 100% of een volledige lading, of ....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

markclausing schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:38:

Voor een harddisk moet je zorgen dat deze max 9,5mm dik mag zijn. Een aantal 500GB modellen zijn momenteel dikker dan dat, en passen derhalve niet in de 15" MBP, tenzij je bereid bent je casing een beetje te modificeren met een dremel.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Killzone schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 16:38:
Druppelladen is naar mijn weten inderdaad niet heel goed voor een Li-ion batterij....
Li-ion accu's zijn gemaakt voor druppelladen, inderdaad niet "heel goed", je zou het "uitstekend" moeten noemen ;)
CasC schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:25:
Als jij je accu graag wilt slopen dan moet je dat inderdaad doen, anders niet. Li-ion kan er niet goed tegen als je 'm steeds helemaal leegtrekt en dan weer vol gooit. Beste advies is dat apparaat gewoon gebruiken en vooral niet gaan nadenken over hoe je je accu moet behandelen. Van iedereen die dat doet komt vaak het commentaar dat hun accu niet zo lang mee gaat. De mensen die er geen zier om geven hebben dan weer de langste accuduur.
mickezzz schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 23:30:
En wat is de definitie van 1 cylce? Is dat wanner je batterij 90% is en je hem weer oplaad naar 100% of een volledige lading, of ....?
Het volledig opladen van de accu (dus de accu 100% vol) is 1 cycle als ik het goed heb. Bij Apple op hun support pagina's vindt je precies wat ze met cycle bedoelen en wat zij zien als normale levensduur van een accu. Als je na 300 cycles nog een health hebt van 80% dan is het goed, is dat minder dan is je accu niet goed en wil Apple wel wat voor je betekenen.

Bovenstaande is overigens terug te vinden met de zoek functie binnen dit topic, de voorgaande topics en dit subforum (het is al in diverse topics aan bod gekomen meerdere malen).

Ergo: ding gewoon normaal gebruiken en zeker geen rare fratsen uit gaan halen om je accuduur groter te krijgen (in 99% van de gevallen helpt het eerder je accuduur om zeep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KriCo
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-08-2024
Hallo,

Mijn nieuwe Macbook Pro bevalt me prima. Denk dat ik nooit meer volledig zal overstappen naar Windows :).
Echter zit ik wel met één probleem wat ik maar niet opgelost krijg.... de Caps Lock toets functioneert niet.

Het groen lampje op de toets gaat branden, maar als ik dan de cijfers invoer in de teksteditor of eender waar, krijg ik de tekens er vlak onder te zien.

Na wat gezocht te hebben op internet kwam ik erachter dat deze toets uit te schakelen valt (blijkt zelfs dat de mensen deze toets liever uitgeschakeld zien :)).
Als ik ga kijken bij Systeemvoorkeuren --> Toetsenbord en muis --> Speciale toetsen, zie ik dat Caps Lock toets als taak 'Caps Lock' heeft.
Eens geprobeerd de toets als 'Geen taak' te definiëren, logischerwijs functioneert de toets dan niet :) (het groen lampje gaat zelfs niet branden bij het indrukken van Caps Lock)
Als ik nadien weer bij systeemvoorkeuren de toets terug als 'Caps Lock' defineer, gaat het lampje wel weer branden maar als ik cijfers intyp krijg ik nog steeds de tekens eronder te zien.

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ben nogal iemand die geregeld met Caps Lock werk dus vind het nogal vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

torment0r schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 01:42:
Hallo,

Mijn nieuwe Macbook Pro bevalt me prima. Denk dat ik nooit meer volledig zal overstappen naar Windows :).
Echter zit ik wel met één probleem wat ik maar niet opgelost krijg.... de Caps Lock toets functioneert niet.

Het groen lampje op de toets gaat branden, maar als ik dan de cijfers invoer in de teksteditor of eender waar, krijg ik de tekens er vlak onder te zien.

Na wat gezocht te hebben op internet kwam ik erachter dat deze toets uit te schakelen valt (blijkt zelfs dat de mensen deze toets liever uitgeschakeld zien :)).
Als ik ga kijken bij Systeemvoorkeuren --> Toetsenbord en muis --> Speciale toetsen, zie ik dat Caps Lock toets als taak 'Caps Lock' heeft.
Eens geprobeerd de toets als 'Geen taak' te definiëren, logischerwijs functioneert de toets dan niet :) (het groen lampje gaat zelfs niet branden bij het indrukken van Caps Lock)
Als ik nadien weer bij systeemvoorkeuren de toets terug als 'Caps Lock' defineer, gaat het lampje wel weer branden maar als ik cijfers intyp krijg ik nog steeds de tekens eronder te zien.

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ben nogal iemand die geregeld met Caps Lock werk dus vind het nogal vervelend.
Ik gok dat je belg bent, omdat op azerty de cijfers niet de "gewone" functie van de toetsen zijn? Bij mij doet caps lock alleen maar wat met de letters, en ik geloof dat op een Mac dat bij alle toetsenborden zo is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KriCo
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-08-2024
Ja, ik ben een Belg :).
Met letters doet hij het inderdaad wel. Vreemd dat hij het niet met de cijfers doet, zeker aangezien ik het wel vaker gebruik.
Jammer, het eerste minpuntje wat ik ontdek heb na 3 dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torment0r schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 02:20:
Ja, ik ben een Belg :).
Met letters doet hij het inderdaad wel. Vreemd dat hij het niet met de cijfers doet, zeker aangezien ik het wel vaker gebruik.
Jammer, het eerste minpuntje wat ik ontdek heb na 3 dagen :)
Nog een Belg hier, het stoorde mij eigenlijk nooit. Ik gebruik telkens shift, maar ik gebruik nog veel liever mijn extern tobo :) Nuja met dat nieuwe keyboard zal het wel prettiger typen zijn dan met de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Sory dat ik het niet duidelijk heb uitgelegd over die batterij. Het komt er op neer dat je je geen zorgen hoeft te maken over hoe lang je batterij mee zal gaan en zeker geen fratsen moet gaan uithalen ermee, zoals boven beschreven door ppl.

Ik weet dit uit ervaring. Met m'n eerste batterij heb ik een jaar gedaan, en er geen rekening mee gehouden hoe op te laden of wat dan ook. Health was na een jaar op 80% ofzo, en de batterij ging normaal lang mee. Natuurlijk niet meer zo lang als aan het begin, maar zeker acceptabel. (Deze batterij was na een jaar kapot, maar dat had niets met laden/ontladen te maken)
Met de tweede batterij heb ik nog geen drie maanden gedaan, en die heb ik angstvallig de hele tijd zo snel mogelijk aan de stroom gehangen. Zo veel weinig mogelijk op de batterij werken, altijd overal lader mee en meteen er weer aan. Die heb ik binnen de 90 dagen terug mogen sturen naar Apple, met een health van 60%. Na drie maanden!

Kortom, maak je geen zorgen, hou 'm niet voortdurend aan de lader en calibreer eens in de zoveel tijd. Zie ook hier:
http://www.apple.com/batteries/
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her MacBook Pro on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.