[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 25 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
spNk schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:54:
Heb je windows opnieuw geinstalleerd? Dat eerste wat je aangeeft komt wel vaker voor als je van hardware veranderd met xp....

Ik heb hetzelfde voorgekomen. Bij een upgrade van moederbord + geheugen + processor en zonder het herinstalleren van Vista of XP wordt je systeem al snel heel traag. Na een format en herinstall liep alles terug als een zonnetje, het feit dat windows al een tijdje draaide hielp hier natuurlijk bij.
Best toch eens alles herinstalleren. Ik neem aan moest je een i7 gekocht ging hebben je windows wel zou herinstalleren? Waarom dan voor een Phenom niet?

Je zegt trouwens dat je moederbord een upgrade doorgegaan heeft, wat was je vorige chipset dan? Indien dit een andere chipset is, kan het helpen een reinstall te doen.

Had je hier trouwens niet beter een nieuw topic voor gemaakt? Er was hier een leuke discussie bezig over de nieuwe phenoms, maar je hebt het hele topic gehijacked!!
Anders moet je maar een nieuw algemeen topic maken: AMD vragen en problemen of iets dergelijks

Anders nog eens ontopic met wat AMD NIEUWS:

Er komen meer en meer berichten dat het aandeel van AMD op zijn laagste punt staat, en dat AMD op het punt staat om een inhaalbeweging te maken.
Change of Heart on AMD

In a surprising about-face, Cramer surprised viewers and recommended chipmaker AMD (AMD Quote - Cramer on AMD - Stock Picks) as one tech stock that simply can't go much lower.

Cramer said he still doesn't expect a rally in technology stocks anytime soon, but after falling 67% so far this year, AMD may be one speculative stock investors should consider. He said that while no company wants to be a $2 stock, AMD has worked hard to achieve this level, disappointing Wall Street quarter after quarter, year after year.
AMD, said Cramer, still makes CPU and graphics chips and still competes with giants Intel (INTC Quote - Cramer on INTC - Stock Picks) and Nvidia (NVDA Quote - Cramer on NVDA - Stock Picks). But unlike years past, the company is now focused on profitability, not marketshare. The company recently sold many of its manufacturing assets, along with nearly $2 billion in debt, and now has squarely taken bankruptcy off the table, said Cramer.
With the company now trading near its cash value of $2.20 a share, Cramer said the news is beginning to look up for AMD and he'd be a buyer.
Source (pagina 2&3)
AMD is nog altijd heer en meester in supercomputers. Helaas ziet niet iedereen dit in. AMD heeft nog 7 systemen in de top 10. Er zitten er zelfs nog een paar in die een opteron dual-core gebruiken. Moest elke supercomputer bouwer AMD quad-core shanghais gebruiken zou er nogal wat rekenkracht bijkomen. Helaas worden ze maar in 59 van de 500 systemen gebruikt (opterons).
AMD Dominates Top 10 Supercomputer Sites and Provides the Muscle for Worlds First Entirely x86-based Supercomputer to Achieve Petaflop Performance

SUNNYVALE, Calif.--(BUSINESS WIRE)--AMD (NYSE: AMD - News) today announced that its Quad-Core AMD Opteron™ processors are powering “Jaguar,” the first ever wholly x86-based supercomputer to achieve the petaflop performance milestone. AMD Opteron processors now help drive seven of the Top 10 supercomputer systems in the world.

The AMD Opteron processor-based and IBM PowerXCell processor-based “Roadrunner” system at Los Alamos National Labs again captures the number 1 spot on the bi-annual TOP500 Supercomputer Sites list, while the “Jaguar” supercomputer at Oak Ridge National Laboratory comes in at number 2 and is the highest performing entirely x86-based system ever on the survey. “Jaguar” is based on Cray XT4 and XT5 systems and runs on over 45,000 Quad-Core AMD Opteron processors, enabling a balanced system with unrivaled x86 performance.

“Today’s TOP500 Supercomputing Sites list reaffirms AMD’s leadership and the tremendous performance capability that HPC customers have enjoyed for years,” said Patrick Patla, vice president and general manager, Server Workstation Division, AMD. “Seven of the ten most powerful computing systems in the world now leverage the balanced platform of our Direct Connect Architecture. Our commitment to the HPC community only gets stronger with the recent launch of our 45nm Quad-Core AMD Opteron processor which has already set new standards in HPC performance.”

In addition to seven of the premium top ten, AMD Opteron processors have helped catapult 53 other global supercomputers on the TOP500 to newheights of HPC performance. Today’s list highlights industries of all types that are harnessing AMD’s world-class computing capability including IT service providers, financial institutions, automotive design, and researchers in energy, geology, meteorology, social sciences, astronomy and many other disciplines.

Recently, AMD announced widespread availability of its 45nm Quad-Core AMD Opteron processors, codenamed “Shanghai.” These latest Quad-Core AMD Opteron processors already hold multiple HPC workload-related performance records including:

* 34 percent higher floating point throughput performance than the competition on SPECfp®_rate2006 for two-socket servers¹
* 51 percent more memory bandwidth performance than the competition on STREAM benchmarks for two-socket servers²
* Approximately 65 percent faster job runs than the competition on FLUENT 12 beta (ANSYS) for two-socket servers³
* More than 30 percent better performance than the competition on LSDYNA MPP971s for two-socket servers³.

Additionally, readers of HPCWire this week voted “Shanghai” as one of the Top 5 New HPC Products or Technologies to Watch.

Source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-05 23:01
Mja, than the competiton, excluding de nieuwe core i7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
spNk schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:15:
Mja, than the competiton, excluding de nieuwe core i7?
Ja natuurlijk, i7 desktop is nog niet eens maar net te koop. En server i7 zal nog een eindje op zich wachten.
Beetje onlogisch dat ze huidige processoren met nog niet uitgebrachte processoren te vergelijken.
turbopinda schreef op maandag 17 november 2008 @ 12:11:
Had je hier trouwens niet beter een nieuw topic voor gemaakt? Er was hier een leuke discussie bezig over de nieuwe phenoms, maar je hebt het hele topic gehijacked!!
Anders moet je maar een nieuw algemeen topic maken: AMD vragen en problemen of iets dergelijks

Het is ook nooit goed he.. haha ... Als ik een nieuw topic maak is er altijd wel iemand die zegt: "je moet in dat topic zijn, dus hier moet je geen nieuw topic voor maken, of: dit wordt als besproken in top x dus eerst zoeken voordat je een nieuw topic begint" ;)
Er wordt voor minder een topic geopend hoor. Je eerste post was tenminste goed onderbouwd.

[ Voor 49% gewijzigd door penetreerbeer op 17-11-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Astennu schreef op maandag 17 november 2008 @ 07:48:Ben ik het niet mee eens. Waarom hebben anders zo veel mensen een C2D gekocht als het toch niets uit maakt ?
Verscheidene redenen, waarvan de meeste met een lelijk staartje:
  • gamers/powerusers willen maximale prestaties, dus een C2D is - binnen een bepaald budget - een betere keus -> zeer begrijpelijk
  • mensen die telkens het snelste willen, gewoon om het te hebben -> debiel gedrag
  • mensen die een OEM systeem kopen zullen zeer waarschijnlijk een core 2 door hun strot geramd krijgen, behalve als ze in het <€500 segment gaan neuzen -> smeerlapperij van Intel
  • ze willen kost wat kost Intel, omdat ze ooit ergens gehoord hebben dat AMD toch niet zo goed of stabiel is, of (nog zotter) ze hebben nog nooit gehoord van iets anders dan Intel
Nuja, their loss, maar ondertussen ook maar onverdiende winst voor Intel - wat te beklagen valt voor de mensen die uit zijn op eerlijkheid op de markt.

Ik heb mijn stelling als eens neergezet op GoT, namelijk dat de processoren zo belachelijk snel zijn dat zo goed als niemand die beter benut dan ze een budget cpu van 50 euro zouden benutten. Hetzelfde geldt voor hoeveelheden geheugen - zowel ram als harde schijf - en grafische kaarten. Vroeger was het bijna lineair schalend merkbaar als je een cpu van 500 euro ipv 250 kocht. Nu doet het er al niet meer toe als je boven de 100 euro gaat. Toch niet voor de meeste gebruikers. En toch blijven ze +200 cpu's kopen? Zotte mensen, serieus. Nuja, meestal wordt die keuze hen opgedrongen, en dat is dan de fout van de instanties die hen die keuze opdringen. Maar het brengt geld op hé. Uiteindelijk moet alles wijken - zelfs ethiek - voor het slijk der aarde. Maar soit, ik begin door te draven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
Maar wel bedankt voor je goede tips :-) ga bkort maar eens een externe harde schijf kopen en dan ga ik al mijn films en foto's erop slepen en dan voer ik een herinstalatie uit...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
turbopinda schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:05:
[...]

1 Yep ik heb gewoon de oude schijf gebruikt met dezelfde instalatie als onder de 3800+

2. Kan ik dan gewoon van bios update 1 naar 4 hoppen zonder tussenstappen?

3. Zal wel aan het moederbord liggen dan! Hij crasht echt helemaal....
dan is dat waarschijnlijk je probleem. Als je dit soort ingrijpende hardware changes uitvoert altijd een reinstall doen. Anders kun je dit soort problemen krijgen.

Daar na bios update doen. En je kunt dat inderdaad van bios 1 naar versie 4.

Wellicht dat AOD daar na ook wel werkt. Maar bij mij loopt het zaakje ook vast als ik me HTT speed op schroef. Ik heb geen BE dus kan mults niet veranderen.
DevilsProphet schreef op maandag 17 november 2008 @ 13:30:
[...]

Verscheidene redenen, waarvan de meeste met een lelijk staartje:
  • gamers/powerusers willen maximale prestaties, dus een C2D is - binnen een bepaald budget - een betere keus -> zeer begrijpelijk
  • mensen die telkens het snelste willen, gewoon om het te hebben -> debiel gedrag
  • mensen die een OEM systeem kopen zullen zeer waarschijnlijk een core 2 door hun strot geramd krijgen, behalve als ze in het <€500 segment gaan neuzen -> smeerlapperij van Intel
  • ze willen kost wat kost Intel, omdat ze ooit ergens gehoord hebben dat AMD toch niet zo goed of stabiel is, of (nog zotter) ze hebben nog nooit gehoord van iets anders dan Intel
Nuja, their loss, maar ondertussen ook maar onverdiende winst voor Intel - wat te beklagen valt voor de mensen die uit zijn op eerlijkheid op de markt.

Ik heb mijn stelling als eens neergezet op GoT, namelijk dat de processoren zo belachelijk snel zijn dat zo goed als niemand die beter benut dan ze een budget cpu van 50 euro zouden benutten. Hetzelfde geldt voor hoeveelheden geheugen - zowel ram als harde schijf - en grafische kaarten. Vroeger was het bijna lineair schalend merkbaar als je een cpu van 500 euro ipv 250 kocht. Nu doet het er al niet meer toe als je boven de 100 euro gaat. Toch niet voor de meeste gebruikers. En toch blijven ze +200 cpu's kopen? Zotte mensen, serieus. Nuja, meestal wordt die keuze hen opgedrongen, en dat is dan de fout van de instanties die hen die keuze opdringen. Maar het brengt geld op hé. Uiteindelijk moet alles wijken - zelfs ethiek - voor het slijk der aarde. Maar soit, ik begin door te draven.
Ik ben het wel met je eens hoor. Cpu's hoeven niet te duur te zijn. Zeker niet boven de 250 euro. Want wat je zegt je betaald het dubbele en krijgt misschien 10% extra performance. Totaal niet de moeite waard.

Echter is het wel zo dat AMD een eventuele 45nm Dual core K10,5 goedkoper kan maken als een K8 dual core. Want de chips zijn veel kleiner. Dus ze kunnen diezelfde cpu's voor een iets hogere prijs verkopen. Die zijn dan ook nog sneller en zuiniger. + AMD maakt meer winst. Aan de andere kant zijn niet alle fabs over op 45nm en hebben ze dan 65nm productie capaciteit over. En dat kost ook geld. Ik ben normaal ook iemand die meer voor value gaat dat is ook de rede dat ik een Tripple core 8450 in me 2e pc heb en in me hooft pc een Q9450 (het sloomste quad model met alle cache enabled) Ik clock de boel liever over.

Maar straks ga ik wel voor die nieuwe Phenom II 3.0 BE. AMD mag wel wat extra geld aan mij verdienen. Krijg er een mooie unlocked cpu voor terug die geen 700-1000 euro kost zoals bij intel. En dan heb je toch optimale OC fun en met een mogelijke 4.0 Ghz ook top performance. Als die cpu in mijn 2e pc al erg goed clockt gaat de Q9450 er uit voor een 2e Phenom II.

De BE wil ik vooral omdat dat bordje in mijn 2e pc een matx 780G is die niet van hoge HTT Speed houd. En dan is een BE ideaal. (Speciale kast waar alleen matx in kan cooling is wel dik in orde met 5x 12cm fans.) En 250 euro voor een full unlocked cpu vind ik nog wel te doen. Sponsor ik AMD ook meteen een beetje. Eventueel koop ik voor de 2e pc in feb wel een Tripple core BE en gaat de quad naar de main bak met een andere plank er onder.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 17-11-2008 14:52 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Akkoord. ;)

Ook denk ik dat AMD niet zo snel zijn 45nm cpu's aan dumpprijzen over de toonbank zal gooien omdat ze nog wat R&D kosten moeten terugkrijgen. Ik dacht dat bij elk verkleiningsproces de kosten groter en groter werden, wat ook de reden is dat AMD met IBM heeft moeten samenwerken om 45nm en kleiner te halen, terwijl Intel groot genoeg is omdat allemaal zelf te financieren.

edit: iets anders nu, over die verandering van hardware op een bestaande windowsXP installatie. Dit heb ik ook meegemaakt. Het is mij volledig (of toch zo goed als) gelukt om die weer "normaal" te laten werken. Ik heb daarvoor alle aanwezige drivers voor componenten die vervangen zijn eraf gegooid volgens de normale manier en heb daarna de drivers van de nieuwe componenten geinstalleerd. Bij mij was dit van een A64 X2 + nForce4 combo naar een AXP + via kt133a combo. Pas nadat alle verkeerde drivers eraf waren, alle juiste drivers erop en de C:\ partitie een defrag achter zijn kiezen kreeg werd het systeem weer zo snel als het zou moeten zijn op dat nieuwe platform.

[ Voor 46% gewijzigd door RuddyMysterious op 17-11-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik zou toch echt een nieuwe windows installatie erop zetten. Windows laad tijdens de installatie allemaal drivers voor je hardware en ik vraag me af of je deze zomaar kan vervangen. En een schone installatie op zijn tijd is altijd handig (voor snelheid + stabiliteit).

Maar om even on topic te blijven. Zoals het er nu uitziet lijkt Deneb een leuke processor te worden. Ik vraag me alleen af hoe goed hij met shanghai te vergelijken is. Het kan best zijn dat hij door zijn snellere HT-bus veel hogere performance neerzet dan shanghai (de HT1 bus van Shanghai zit zeg maar "vol" onder full load), maar het zal me ook niks verbazen als hij een paar procent langzamer is dan Shanghai (met hardware weet je het maar nooit 8)7 ).

@DevilsProphet
AMD werkte volgens mij ook al met het 65nm en het 90nm procédé samen met IBM, dus dat is niets nieuws voor 45nm. Wel nemen natuurlijk de R&D kosten per kleiner productieproces toe. Maar de toekomst is alleen maar meer dat bedrijven zich gaan verenigen om productieprocessen te ontwikkelen. De nummer 3 chipproducent Texas Instruments (correct me if I'm wrong) heeft al gezegt niet kleiner dan 32nm in huis te ontwikkelen omdat het gewoon te duur wordt. bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 19:06

EaS

TPC-C scores (MS-SQL2005/Win2003)::

(4S/16C) Shanghai 2,7GHz
(4S/16C) Tigerton* 2,93GHz
(4S/24C) Dunnington 2,66GHz
Score
$/TpmC
0,96
1,71
2,58

* Er is een hogere Tigerton score (516,752), maar deze is behaald met IBM DB2 9.5EE/Redhat x86-64. Aangezien onder deze omgeving geen resultaten voor shanghai beschikbaar zijn, is een direct vergelijk niet echt mogelijk. Zowiezo lijkt IBM wat meer bedreven in 'benchmarketing' dan HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:39
'AMD Phenom II haalt 4 GHz met luchtkoeling'
Geen 5-cijferige naam dus, maar 920 en 940... wat toevallig :|
AMD blijft dus Intel volgen met de naamgeving na de 8xxx en 9xxx reeks.

Edit: Dacht dat ik alles door had gelezen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door PowerUp op 17-11-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 20:32
Check vorige pagina PowerUp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Even een passende power pic voor het leuke nieuws ;)

Afbeeldingslocatie: http://i296.photobucket.com/albums/mm189/ernesteban/over4000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228332

iemand enig idee tot hoever de moederborden het DDR2 geheugen kunnen laten draaien? IMO geeft DDR3 zeker een leuke bandbreedte verhoging, maar in hoeverre is het van toepassing als je maar 1 phenom2 erop laat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De Phenom kan met DDR2-1066 overweg. Dat lijkt me meer dan bandbreedte genoeg, ik verwacht niet dat de AM3 cpu's veel beter zullen presteren, aangezien er max. DDR3-1333 ondersteuning komt. Iets meer bandbreedte, maar ook hogere latencys.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Intel heeft wat data vrijgegeven die misschien een kleine blik werpt op de performance in de server arena. Natuurlijk betreft dit wel een van de meer rooskleurige afdelingen voor Intel.

SPECint_rate_base2006:

(1S/4C/8T) Core i7 3200MHz
(2S/8C/8T) Harpertown 3200MHz
(2S/8C/8T) Shanghai* 3200MHz
(2S/8C/8T) Shanghai 2700MHz
(2S/8C/8T) Harpertown 2666MHz
SPECint_rate_base2006
134

*berekent

Dus in SPECint_rate komt een single socket Nehalem systeem op ~85% van de prestaties van een dual socket Shanghai systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het komt van intel, niet echt belangeloos, is leuk maar neem het nog niet te serieus net als de cijfers van AMD. Wacht wel even op real life benchmarks van mensen die geen belangen hebben in een van de twee bedrijven. :)

Wil nu wel eens zien hoe ze alle twee in een mysql database benchmark presteren.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

mad_max234 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 03:12:
Het komt van intel, niet echt belangeloos, is leuk maar neem het nog niet te serieus net als de cijfers van AMD. Wacht wel even op real life benchmarks van mensen die geen belangen hebben in een van de twee bedrijven. :)

Wil nu wel eens zien hoe ze alle twee in een mysql database benchmark presteren.
Wat meer resultaten:

SPECfp_rate_base2006:

(1S/4C/8T) Core i7 2667MHz
(2S/8C/8T) Yorkfield 3200MHz
SPECfp®2006

SPECfp®2006 ("singlethreaded"):

(xS/xC/1T) Core i7 3200MHz
(xS/xC/1T) Core i7 2667MHz
(xS/xC/1T) Shanghai 2700MHz
(xS/xC/1T) Yorkfield 3200MHz
(xS/xC/1T) Harpertown 2666MHz
SPECfp®2006

SPECint®2006 ("singlethreaded"):

SPECint®2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op maandag 17 november 2008 @ 17:01:
Akkoord. ;)

Ook denk ik dat AMD niet zo snel zijn 45nm cpu's aan dumpprijzen over de toonbank zal gooien omdat ze nog wat R&D kosten moeten terugkrijgen. Ik dacht dat bij elk verkleiningsproces de kosten groter en groter werden, wat ook de reden is dat AMD met IBM heeft moeten samenwerken om 45nm en kleiner te halen, terwijl Intel groot genoeg is omdat allemaal zelf te financieren.

edit: iets anders nu, over die verandering van hardware op een bestaande windowsXP installatie. Dit heb ik ook meegemaakt. Het is mij volledig (of toch zo goed als) gelukt om die weer "normaal" te laten werken. Ik heb daarvoor alle aanwezige drivers voor componenten die vervangen zijn eraf gegooid volgens de normale manier en heb daarna de drivers van de nieuwe componenten geinstalleerd. Bij mij was dit van een A64 X2 + nForce4 combo naar een AXP + via kt133a combo. Pas nadat alle verkeerde drivers eraf waren, alle juiste drivers erop en de C:\ partitie een defrag achter zijn kiezen kreeg werd het systeem weer zo snel als het zou moeten zijn op dat nieuwe platform.
Te omslachtig + ik weet zeker dat een reinstall altijd sneller is. Aangezien dat sowieso aan te raden is voor windows. Windows kan het register niet netjes schoon houden. Zelf met cleaning tools krijg je het nooit helemaal goed. Dus ik reinstall toch wel 6-8x per jaar. Heb gewoon een nlite cd die al het een en ander voor mij regelt waardoor een reinstall mij maar een uur kost. Bestanden staan altijd op andere partities waardoor ik geen data kwijt raak hoef alleen C leeg te maken.
achtbaanfreak schreef op maandag 17 november 2008 @ 20:08:
Ik zou toch echt een nieuwe windows installatie erop zetten. Windows laad tijdens de installatie allemaal drivers voor je hardware en ik vraag me af of je deze zomaar kan vervangen. En een schone installatie op zijn tijd is altijd handig (voor snelheid + stabiliteit).

Maar om even on topic te blijven. Zoals het er nu uitziet lijkt Deneb een leuke processor te worden. Ik vraag me alleen af hoe goed hij met shanghai te vergelijken is. Het kan best zijn dat hij door zijn snellere HT-bus veel hogere performance neerzet dan shanghai (de HT1 bus van Shanghai zit zeg maar "vol" onder full load), maar het zal me ook niks verbazen als hij een paar procent langzamer is dan Shanghai (met hardware weet je het maar nooit 8)7 ).

@DevilsProphet
AMD werkte volgens mij ook al met het 65nm en het 90nm procédé samen met IBM, dus dat is niets nieuws voor 45nm. Wel nemen natuurlijk de R&D kosten per kleiner productieproces toe. Maar de toekomst is alleen maar meer dat bedrijven zich gaan verenigen om productieprocessen te ontwikkelen. De nummer 3 chipproducent Texas Instruments (correct me if I'm wrong) heeft al gezegt niet kleiner dan 32nm in huis te ontwikkelen omdat het gewoon te duur wordt. bron
Deneb zal wel iets sneller zijn maar dat zal niet zijn door de HTT bus. Een single quad kan die niet optimaal benutten. De Winst tov een HT1 is gewoon klein. Ik denk dat het vooral zal zitten in de geheugen controller die 1066 MHz DDR II aan kan tov 800 voor Shanghai. En eventueel een hogere Northbridge clock waardoor de L3 cache en de memory controller op een hogere clockspeed werken. (al dacht ik dat die van Shanghai ook al hoger geclockt was (2.2 GHZ )).

Het klopt dat de nieuwe processen steeds duurder worden. Dat is misschien ook een van de redenen dat AMD het hele zaakje afstoot naar een los bedrijf. Zodat die met Bulk ook nog 3e party's binnen kunnen halen en genoeg geld kunnen verdienen om mee te blijven doen samen met IBM en nog wat andere om 32nm en wat gaat komen te ontwikkelen.

De Enige die het alleen kan betalen is Intel. Zegt wel iets over de omvang van dat bedrijf. IMO moeten we op gaan passen voor Intel want die zou straks best wel eens een monopolie kunnen krijgen.
EaS schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 04:32:
[...]

Wat meer resultaten:

SPECfp_rate_base2006:

(1S/4C/8T) Core i7 2667MHz
(2S/8C/8T) Yorkfield 3200MHz
SPECfp®2006

SPECfp®2006 ("singlethreaded"):

SPECfp®2006

SPECint®2006 ("singlethreaded"):

SPECint®2006
Dit had ik wel verwacht. Echter zijn ze hier volgens mij een desktop setup met een server setup aan het vergelijken. Wat niet realistisch is. Een desktop platform is meestal 10-15% sneller dan een server platform door het gebruik van ander geheugen meestal cpu's met lagere clocks voor stabiliteit en totaal andere moederborden. Maar een 2S Nehalem zal een 2S Shanghai plat slaan dat is overduidelijk vooral in INT performance.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Het is nog even afwachten wat de core i7's doen in multi-socket systemen, als ze dezelfde kant op gaan als de opteron's heeft AMD waarschijnlijk een probleem, blijken ze minder goed samen te schalen heeft AMD nog steeds de overhand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 08:53:
Het is nog even afwachten wat de core i7's doen in multi-socket systemen, als ze dezelfde kant op gaan als de opteron's heeft AMD waarschijnlijk een probleem, blijken ze minder goed samen te schalen heeft AMD nog steeds de overhand..
Ik denk dat je dezelfde scaling kan verwachten. Aangezien ze nu ook een snelle bus hebben die geschikt is voor veel sockets en een on die Memory Controller. Dus AMD heeft gewoon een probleem als Nehalem op de markt komt voor 4p-8p systemen. Alleen is nu de vraag hoe lang gaat dat nog duren en hoe lang heeft AMD dan nog om daar op in te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ja daar ben ik ook bang voor, maar ik denk dat het nog wel een behoorlijke tijd duurt voor intel echt naam maakt in de multi-socket servers, omdat er nog geen chipset voor is, en AMD veel meer ervaring heeft met multi-socket systemen en de betrouwbaarheid ervan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 10:07:
Ja daar ben ik ook bang voor, maar ik denk dat het nog wel een behoorlijke tijd duurt voor intel echt naam maakt in de multi-socket servers, omdat er nog geen chipset voor is, en AMD veel meer ervaring heeft met multi-socket systemen en de betrouwbaarheid ervan..
Uhmm Intel heeft meer naam dan AMD zowel voor desktops als servers. Ook multisocket alleen daar komt de ware kracht van AMD naarboven waardoor sommige bedrijven toch maar AMD's kochten. Maar heel veel kopen alleen al servers omdat het een Intel server is en die willen liever geen AMD (zou toch niet zo betrouwbaar zijn wat natuurlijk onzin is).

Daar naast heeft Intel ook nog de Itanium's. Maar goed AMD moet dus snel met een nieuwe architectuur komen die echt goed presteert. En niet nog een keer een soort K10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Regor dual K10.5 in June 09

AMD's biggest problem is the lack of a 45nm dual-core that can compete with Intel's Core 2 duo series and Intel is still having huge success in both mobile and desktop area.

The answer, codenamed Regor, comes in June and it will simply be branded as Athlon X2 200 series. This new dual-core has 2MB of cache and it should run at clock speeds in excess of 2.8GHz. Intel's fastest dual core runs at 3.33GHZ and all Core 2 Duo are a huge success on the market.

AMD will also have some tri-cores and some will be branded as Phenom and some Athlons, as Athlon has so far been quite successful for AMD.
Heel laat... .Hopelijk niet te laat.....
Huge reorganization

Emilio Ghilardi, the current Senior Vice President and General manager or AMD EMEA will get promoted to AMD Chief Sales officer and he will be succeded by Albetro Bozzo, an ex-HP man who plans to make a lot of changes in the European organisation.

Alberto will work as Corporate VP and General Manager for the EMEA sales and marketing organization and his organization will be divided in three teams. The first one will be responsible channel component sales and sales to regional OEMs. The second will take care of sell out support to Multinational Accounts (“MNC”) and Commercial Market Business Development, while team number three will take care of the retail marketing business development and one horizontal Marketing team.

Darren Grasby will lead the graphics team in EMEA and he will focus on Radeon sales and marketing for Radeon branded products.

Gerhard Zehethofer will continue to lead the EMEA Multi-National Corporation (MNC) Accounts Sales Team.

Just as Hector got his Motorola people when he joined, Albetro brought his new chap called Sergio Ceresa to lead EMEA retail sales and marketing. He will try to substantially improve AMD’s success and revenue share in retail for both CPU and GPU. We hope he is a magician, as he will need a touch of magic to achieve this.

An old acquaintance, Hochen Polster will manage EMEA marketing organization, integrating Campaign development and execution, Product Marketing, PR, Marcom and Events. He takes over some stuff from Guiseppe Amato, a nice chap who got a pink slip with this announcement. We can definitely say that he was one of the brighter sites of AMD EMEA but the other Italian clan simply pushed him and Albeto Macchi out.

Renato Urani continues to take care his baby called Acer, Gen Sullivan continues to do management and planning for the EMEA region, Bill Cooper will continue as controller and he will watch the spending in the region. Luca Forini will continue as regional HR leader as obviously he was doing his job well. HP and Acer are big supporters and AMD cannot allow and fluctuation in this practice.

All this is made to bring AMD to “consistent profitability and industry leadership” and we simply don’t know which of two statements is harder to reach. We wish them luck.
GPU on CPU stuff

Last week during its financial analyst update, AMD announced that product that we knew as Fusion, a GPU on a CPU, has been pushed to 2011 as it has to wait for the 32nm process. The original Fusion was supposed to launch in 45nm process and we expected it toward early 2010 or late 2009 but it looks that it won't happen.

According to the current roadmap, the original Fusion is actually canceled as the new roadmap doesn't have 45nm Fusion (APU) parts. Intel was supposed to have Havendale in late 2009 but it seems that Intel's GPU on CPU has also been pushed for Q1 2010.

This again means that Intel will have a manufacturing advantage and that Havendale will strongly attack value and mainstream desktop market while its mobile brother, codenamed Auburndale, will attack the mobile market, all in 45nm.

This is not great news for AMD but since AMD is reorganizing its roadmap like there is no tomorrow, they obviously realized that Fusion makes more sense in 32nm process, and they simply canceled the 45nm one and moved people to a new project.
Ook al zo jammer..... Waarom is me echt de vraag maar goed ze zullen wel een goede rede hebben.

Allemaal van Fud btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228332

Hacku schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:45:
De Phenom kan met DDR2-1066 overweg. Dat lijkt me meer dan bandbreedte genoeg, ik verwacht niet dat de AM3 cpu's veel beter zullen presteren, aangezien er max. DDR3-1333 ondersteuning komt. Iets meer bandbreedte, maar ook hogere latencys.
Uit het Nehalem overclockforum kwam ik een afbeelding tegen http://tweakimg.net/g/for...-co.nl/hwi/multi42wtf.jpg waaruit blijkt dat hij het geheugen met de 1T timing laat draaien. Bij mijn huidige 3700+ heeft dit een aardige snelheidswinst opgeleverd. Zou het geheugen op de Phenom2 (de BE) dit ook aan kunnen en weer een leuke snelheidboost geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

1T of 1.5T tegenover 2T had nauwelijks effect zover ik weet, waren ook maar paar bordjes die het konden en reepjes waren er ook niet echt, dacht dat er ook maar 1 soort geheugen chips dit aankon en dan nog met speciaal PCB. En leverde niks op in real life prestaties als ik me het goed herinner.

Maar dit weet ik niet meer zeker, ik overklok niet meer zo extreem, zie het nut er niet meer van in, en kost me te veel geld waar ik liever andere ding mee doet tegenwoordig. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
Anoniem: 228332 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:16:
[...]

Uit het Nehalem overclockforum kwam ik een afbeelding tegen http://tweakimg.net/g/for...-co.nl/hwi/multi42wtf.jpg waaruit blijkt dat hij het geheugen met de 1T timing laat draaien. Bij mijn huidige 3700+ heeft dit een aardige snelheidswinst opgeleverd. Zou het geheugen op de Phenom2 (de BE) dit ook aan kunnen en weer een leuke snelheidboost geven?
Het ontwerp van DDR2 was niet echt 1T gericht, en dat resulteerde in langzame snelheden tov 2T.
DDR3 is weer anders en heeft totaal geen moeite met 1T, dus gewoon gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

mad_max234 schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:01:
[1T] leverde niks op in real life prestaties als ik me het goed herinner.
1T heeft zo z'n voordelen, zoals het rapper ophalen van gegevens. Dit gebeurde echter heel wat slordiger dan bij 2T (en mislukte dus vaker), waardoor de snelheid bijna niet vooruit ging of -in extreme gevallen- zelfs achteruit.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mieJas schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:02:
[...]

1T heeft zo z'n voordelen, zoals het rapper ophalen van gegevens. Dit gebeurde echter heel wat slordiger dan bij 2T (en mislukte dus vaker), waardoor de snelheid bijna niet vooruit ging of -in extreme gevallen- zelfs achteruit.
Het haalde niks uit in de praktijk (als ik het goed herinner tenminste) en dat is het enigste wat telt, welke theorie of wat de oorzaak was dat het niet werkte maakt niet zoveel uit, als het ion de praktijk niet werk heb je er niks aan. ;)

Was geloof ik zelfs nauwelijks meetbaar in de synthetische benchmarks, dus dat zegt wel genoeg, heb geen zin om al die oude benchmarks weer op te zoeken, maar dit is me bijgebleven.

Dus na mijn mening heeft het dan helemaal geen voordeel, niks werd er sneller van, werd niks sneller vrijgegeven door het geheugen dat het geladen is in het geheugen, snap daarom even niet wat je dan bedoeld met "1T heeft zo z'n voordelen" want die waren er niet of nauwelijks.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

Goeiemoggel, lekker geslapen allemaal ? :)

Hier nog wat fudzilla AMD nieuws.

AMD might have 32nm K10.5 sucessor
When we've looked at AMD's recent roadmap we noticed that if that document it correct, AMD would have to survive two years with the Deneb 45nm K10.5 architecture and we are confident this won’t be the case.
According to what AMD showed to its investors, Deneb will last the whole of 2009 and 2010 while the new architecture, something we call Bulldozer is scheduled for 2011.
We believe that there might be a 32nm K10.5 chip that should launch before Bulldozer as its easier to transit from an existing architecture than to make a brand new one. The earliest this chip could see the face of the day is Q4 2009 or early 2010. If this scenario is right in 2011 AMD should be ready with the new Bulldozer architecture to fight Intel.
The only trouble is that Intel will again be at least a year ahead with its new 32nm process.

Dus de komende paar jaar nog geen intel 'killer' voor AMD, ik ga voor de Deneb en dan kijken of ze nog met wat leuks komen.

//edit

ik weet niet of deze al gepost was, maar hier nog een slide van het 'Spider' platform vs 'Dragon' platform

Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2008/11/18/dragon_performance.jpg

meer info + specs: http://en.expreview.com/2...-performance-exposed.html

[ Voor 12% gewijzigd door Crp op 19-11-2008 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 09:15
Iemand enig idee of de Kuma cores nog gaan verschijnen dit jaar? Ik had verwacht dat de 6500+ nou wel op de markt zou zijn, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Alleen wat geruchten en aankondigingen in webshops, maar nog niet werkelijk te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De 6500 Kuma heeft een grote vertraging opgelopen, ze worden ten vroegste eind december verwacht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 15:48
Ik zal weinig waarde aan die slide hechten. Er is een Phenom x4 9950 @ 2,6GHz met een Phenom II x4 940 @ 3GHz vergeleken. Het is niet een bepaalde eerlijke vergelijking wegens de clock verschil en dat de instructie efficiency van de Phenom II ook nog hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Crp schreef op woensdag 19 november 2008 @ 09:05:
ik weet niet of deze al gepost was, maar hier nog een slide van het 'Spider' platform vs 'Dragon' platform

[afbeelding]

Zo, even die marketingslide ontledend:

Deneb :3000MHz
Agena: 2600MHz
Kloksnelheid verschil: 15,4%

Timedemo's kunnen we niets mee (wordt niets over videokaarten vermeld, Dragon platform zou een veel snellere videokaart kunnen gebruiken). Blijven de andere testjes over. Scripted gebruikers simulatie (Sysmark, Office), Codecjes (quicktime, Nero-Recode) en een Rendering programma (Povray).

Phenom X4 'Agena'
Phenom X4-II 'Deneb'
Verschil
Sysmark 2007
100%
107%
+7%
Office FX
100%
125%
+25%
Quicktime
100%
120%
+20%
Nero Recode
100%
106%
+6%
Povray
100%
125%
+25%
Gemiddeld:
+16,6%

Phenom X4 'Agena'
Core 2 Quad 'Yorkfield'
Verschil
Sysmark 2007
100%
+18%
Office FX
100%
? %
? %
Quicktime
100%
? %
? %
Nero Recode
100%
-11%
Povray
100%
+24%
Gemiddeld:
- %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

Ik meende ook niet dat dit werkelijke getallen waren. In het bericht lees je ook dat er verschillende videokaarten worden gebruikt. Of dit waar is weet ik niet want je leest het niet terug in de slide, maar als het waar is, waarom doet AMD dat ? Dat is dan toch meer jezelf in de vingers snijden met een beetje te lopen showen over de performance winst van 2 verschillende systemen. Dus ik denk wel dat de kaarten gelijk zijn ookal ziet die bijna 200% performance winst er niet zo geloofwaardig uit.

Om toch een klein beetje het idee te krijgen van de game performance bij de Deneb zou je eigenlijk de prestatie winst tussen de 3800 en de 4800 in procenten moeten weten en die vervolgens van de Dragon platform af moeten trekken minus de clock winst wat je dus hierboven deed.
Ik denk dat je dan wel ongeveer de performance zal zijn van de Deneb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
Lijkt me vrij duidelijk waarom AMD 2 verschillende grafische kaarten gebruikt. Ze vergelijken het Spider platform met het Dragon platform. Je mag je pc pas een Spider platform noemen als het onder andere een Ati radeon hd 38xx bevat. Daar en tegen bevat het Dragon platform onder andere een Ati Radeon HD 48xx.
Ze vergelijken twee platformen met elkaar, niet 2 cpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Daar gaat AMD zich ook op concentreren als je de Analyst Day mag geloven, AMD heeft dara ook een stapje voor op intel, die kan dit dus niet. AMD moet dit verder gaan uitbuiten na mijn mening, is iets wat de concurrent niet heeft, bundel verkoop en dan kleine korting geven zou leuk zijn. :)

-Andere hobby- -

• Astennu
Crp schreef op woensdag 19 november 2008 @ 09:05:
Goeiemoggel, lekker geslapen allemaal ? :)

Hier nog wat fudzilla AMD nieuws.

AMD might have 32nm K10.5 sucessor
When we've looked at AMD's recent roadmap we noticed that if that document it correct, AMD would have to survive two years with the Deneb 45nm K10.5 architecture and we are confident this won’t be the case.
According to what AMD showed to its investors, Deneb will last the whole of 2009 and 2010 while the new architecture, something we call Bulldozer is scheduled for 2011.
We believe that there might be a 32nm K10.5 chip that should launch before Bulldozer as its easier to transit from an existing architecture than to make a brand new one. The earliest this chip could see the face of the day is Q4 2009 or early 2010. If this scenario is right in 2011 AMD should be ready with the new Bulldozer architecture to fight Intel.
The only trouble is that Intel will again be at least a year ahead with its new 32nm process.

Dus de komende paar jaar nog geen intel 'killer' voor AMD, ik ga voor de Deneb en dan kijken of ze nog met wat leuks komen.

//edit

[afbeelding]

Ik had dit ook gelezen. Maar als dit het plan is (dus pas over 2 jaar echt iets nieuws) kunnen ze het behoorlijk schudden. Nehalem is nu al sneller. En intel werkt met Tick - Tocks. Tick: een speedup en move naar een nieuwe productie process. Dan de tock nieuwe architectuur. Kortom elk jaar een leuke boost in performance. Dat zag je ook met Penryn die toch 10-15% sneller was dan de voorganger. Als AMD dan een Deneb op 32nm gaat maken heb je qua IPC geen verbetering dus ik hoop dat het dan toch weer een tweaked versie wordt van Deneb net als dat Deneb de tweaked versie van Agena is.

En over die slide: Dit is wel een eerlijke vergelijking. Je vergelijkt de platforms en wat de maximale verbetering is. Een Spyder platform bestaat gewoon uit een Phenom 1 en dus max 2.6 GHz. Zelfde geld voor die HD3870 en de 790FX chipset. Het gaat hier niet om een apples to appels vergelijking. Ze willen aangeven dat het nieuwe platform gewoon veel sneller is dan het oude. (logisch natuurlijk) Intel doet dit soort dingen ook als ze centrino 1 vs 2 vergelijken.

Mja wij zijn natuurlijk benieuwd hoe Deneb het op gelijke clocks tov Agena doet zodat we kunnen zien wat ze echt aan die core verbeterd hebben en vooral wat het oplevert.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 20-11-2008 07:34 ]

• achtbaanfreak
Ik kwam een verhaal tegen dat de Phenom II met dry ice 5GHz+ kan halen op 1.6V en dat hij met liquid nitrogen 6GHz+ op 1.9V haalt. Ik vraag me af of het waar is, maar vond het toch de moeite waard om het hier even te posten. klik

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
Mhm dat ziet er leuk uit ;)
Maar als ik met luchtkoeling de 3,8ghz haal ben ik al lang blij :)

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
Geen coldbug voor Phenom (Hardware.info)
AMD toonde een demonstratie van een Deneb met een standaard Cooler Master Z600 luchtkoeler overklokt naar bijna 4 GHz. Onder extreme koeling lijkt de nieuwe chip zich helemaal lekker te voelen; bij een demonstratie met vloeibare stikstof werden stabiele snelheden van ver boven de 5 GHz gehaald. Sterker nog; screenshots met een klokfrequentie van boven de 6 GHz bleken zelfs ook mogelijk.
EDIT:

PC Perspective
The first leaks were that the Phenom II could hit 4 GHz on air cooling alone, though we obviously wonder how extreme that air cooling is. Well today AMD had some actual demonstrations at their gathering, and the Phenom II was able to hit 5 GHz at 1.6v by using dry ice cooling.
Update: The Phenom II reached 6 GHz+ at 1.9v on liquid nitrogen (boiling point -321F/-196C at 1 atm). Testing looks to have been done on a Gigabyte 790GX motherboard that is currently available.

[ Voor 89% gewijzigd door Da_DvD op 20-11-2008 20:33 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD had in de tijd ook een Phenom op 3Ghz getoond. Afwachten dus.

March of the Eagles

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-04 10:01
Hacku schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:37:
AMD had in de tijd ook een Phenom op 3Ghz getoond. Afwachten dus.
De meeste Phenoms halen met goede luchtkoeling makkelijk 3GHz, mits het moederbord het aankan..

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Da_DvD schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:44:
[...]

De meeste Phenoms halen met goede luchtkoeling makkelijk 3GHz, mits het moederbord het aankan..
En je een SB750 heb anders blijf je steken op 2.8 en is 3Ghz met veel moeite misschien haalbaar. ;)

Maar dat bedoel je misschien met; mits het moederbord het aan kan.

-Andere hobby- -

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Heu? Ik lees op xtremesystems (ok goed, niet meteen de beste neutrale referentie) dat een B2 stepping gemiddeld 3 doet en een B3 gemiddeld 3,4 ofzoiets. Natuurlijk met een goed mobo en goeie (lucht-)koeling. Maar 3GHz voor een B3 op een SB750 lijkt mij echt weinig. Ook is gekend dat SB750 amper tot niet helpt bij goeie oc chips, de boost in clock is véél hoger bij slechte overclockchips. Anyway, 3GHz zou normaal gezien het minimum voor een goeie 9850 of een 9950 mogen zijn als ik het zo lees. :p

• ownage maxim

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
@ ownage was al gepost.
Maar toch mooi om te zien dat dit wsl een leuk clockertje wordt :)

• ownage maxim
ja, heb het gezien, ik had de pagina niet gerefreshed om te zien of het al gepost was :(

• penetreerbeer
Astennu schreef op donderdag 20 november 2008 @ 07:27:
[...]

Ik had dit ook gelezen. Maar als dit het plan is (dus pas over 2 jaar echt iets nieuws) kunnen ze het behoorlijk schudden. Nehalem is nu al sneller. En intel werkt met Tick - Tocks. Tick: een speedup en move naar een nieuwe productie process. Dan de tock nieuwe architectuur. Kortom elk jaar een leuke boost in performance. Dat zag je ook met Penryn die toch 10-15% sneller was dan de voorganger. Als AMD dan een Deneb op 32nm gaat maken heb je qua IPC geen verbetering dus ik hoop dat het dan toch weer een tweaked versie wordt van Deneb net als dat Deneb de tweaked versie van Agena is.

...
Niet vergeten dat er nog een 6-core cpu tussen geplanned is. Deze is bedoeld voor de server, maar ik neem aan dat hij hoe dan ook naar de desktop komt. Al dan niet op 32nm.

Nog een link met een mooi foto van de pot die ze gebruikt hebben.
5GHz @ 1.6V!!!!!!!
5.x+ GHz (6.0GHz??) @1.9V

Niet vergeten dat AMD veel minder stroom verbruikt dan Intel op 45nm, dus waarschijnlijk zal de Phenom II wat meer kunnen verdragen dan Nehalem.
The first leaks were that the Phenom II could hit 4 GHz on air cooling alone, though we obviously wonder how extreme that air cooling is. Well today AMD had some actual demonstrations at their gathering, and the Phenom II was able to hit 5 GHz at 1.6v by using dry ice cooling. Dry ice is CO2, and it goes directly from solid to gas (sublimation) at a temperature of -109.3 F (-78.5C for the rest of the world) at 1 atmosphere. So with some pretty extreme cooling (non-LN) the Phenom II does show that it has some legs in the clockspeed department.
..
Update: The Phenom II reached WELL over 5.x GHz (read: REALLY over) at 1.9v on liquid nitrogen (boiling point -321F/-196C at 1 atm). Testing looks to have been done on a Gigabyte 790GX motherboard that is currently available.
Source

[ Voor 39% gewijzigd door penetreerbeer op 21-11-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Nu nog ATI Stream op de IGP en je hebt een supersnelle PC... :9~

[ Voor 24% gewijzigd door Stephan224 op 21-11-2008 01:13 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Mooi man. Maar 1.9V is geen voltage dat je 24/7 draait. Doet me een beetje denken aan de Athlon / Athlon XP tijd waarbij 1.9V voldoende was voor een extra 150 tot 300MHz.

Zou een Phenom II overigens ook op een standaard AM2 bord werken? De ideaale upgrade :) En zijn er al benches van de Phenom II tov de Phenom 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 01:16:
Mooi man. Maar 1.9V is geen voltage dat je 24/7 draait. Doet me een beetje denken aan de Athlon / Athlon XP tijd waarbij 1.9V voldoende was voor een extra 150 tot 300MHz.

Zou een Phenom II overigens ook op een standaard AM2 bord werken? De ideaale upgrade :) En zijn er al benches van de Phenom II tov de Phenom 1?
Natuurlijk is 1,9V geen normaal voltage voor 24/7. Als je het vergelijkt met de 45nm processors van Intel op diezelfde kloksnelheid dan zit je ook al aan de 1,9 Vcore. Wat dat betreft heeft AMD dus goed werk gedaan. En als ze 4 GHz kunnen halen op luchtkoeling dan doen ze qua overklokken zeker niet onder voor de Yorkfield quads van Intel.

Hoe het uiteindelijk qua performance zal zijn vergeleken met bijvoorbeeld de Q9550 is nog de vraag, maar duidelijk is dat AMD nu echt ene goede quadcore in handen heeft voor het midden en lage segment. Met lage segment doel ik op de modellen zonder L3 cache (dus veel minder transistors) en de triplecores die zullen verschijnen van de Phenom II.

Qua prestaties zal de Nehalem echt nog wel superieur blijven, denk dat die processor op 4GHz niet meer ingehaald kan worden door een Phenom II onder LN2.

Wel leuk dat de Phenom II past in bestaande socket AM2(+) systemen, dus alleen een processor upgrade en je bent klaar. Dat maakt de upgrade wel erg goedkoop en zeer lucratief voor de AMD liefhebbers.

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 21-11-2008 01:46 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

En is nogal een verschil 1,9v voor 300Mhz extra, of 1.9v en 3000Mhz extra. :P

Voor mij is het belangrijk hoe hij zich verhoud tegenover mijn 5600+, denk voor meer mensen die nog op een Athlon x2 of zelfs een C2D zitten. :+ Hoop dat de prijs beetje gunstig uitvalt voor ons als consument.

AM2 kan je denk ik vergeten, maar AM2+ zullen er wel aantal geschikt gemaakt worden voor Phenom II, maar ook niet allemaal, ligt helemaal aan de fabrikant van het bordje, AMD heeft daar niet veel over te zeggen, al heeft asus al lijst vrij gegeven met bordjes die een bios update hebben gehad voor Phenom II.

[ Voor 92% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2008 04:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Klinkt goed, zeker voor de eerste wafer's! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
penetreerbeer schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:40:
[...]

Niet vergeten dat er nog een 6-core cpu tussen geplanned is. Deze is bedoeld voor de server, maar ik neem aan dat hij hoe dan ook naar de desktop komt. Al dan niet op 32nm.

Nog een link met een mooi foto van de pot die ze gebruikt hebben.
5GHz @ 1.6V!!!!!!!
5.x+ GHz (6.0GHz??) @1.9V

Niet vergeten dat AMD veel minder stroom verbruikt dan Intel op 45nm, dus waarschijnlijk zal de Phenom II wat meer kunnen verdragen dan Nehalem.

[...]
Een 6 core cpu is leuk maar veel apps ondersteuen nog niet eens 4. 3 Zie je wel steeds meer. Dus performance per core blijft belangrijk en daar gaat AMD dan achterlopen.

Maar de DOC'ers zullen blij zijn met deze cpu. Als die 6.0 waar is kunnen ze zig weer helemaal met Intel meten.

Trouwen Phenom 1 doet wel 3.0 Ghz ook zonder SB750 heb het hier zelf geprobeerd. En de betere doen dan 3.2. Maar of ze allemaal 3.0 doen weet ik niet. ACC scheelt iets van 200-400 MHz afhankelijk van je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Een 6core is nog niet interessant voor windows (gamers) gebruikers nee,
maar in de server wereld bestaat dit toch allang en zijn er apps zat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

Dit is pas leuk nieuws :D dit is wel een frontpage nieuwsbericht waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

spNk schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 09:07:
De steeds zwaarder wordende applicaties, games, multitasking, ik zou wel raad weten met een 6-core CPU op 125W TDP hoor :+ Das gewoon encoden, spelletje draaien en op de achtergrond nog een Winrar-compressie zonder ook enige performanceverlies in mijn spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Maar goed in serverland kunnen ze dan misschien redelijk mee komen. Vergeet niet dat nehalem ontworpen is voor Octa core met HT kun je dan 16 Threads tegelijk draaien. Maar goed Serverland staat er dan misschien niet heel slecht voor.

Maar qua desktop aanbod kunnen ze dan niets meer. Nu gaan ze nehalem al niet verslaan. en dan komt er ook nog een snellere opvolger van. Dus dan gaan ze misschien zelfs verder achter liggen qua performance dan wat ze met de Phenom 1 al deden. Wat ook betekend dat de omzet daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Astennu schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 09:27:
Maar goed in serverland kunnen ze dan misschien redelijk mee komen. Vergeet niet dat nehalem ontworpen is voor Octa core met HT kun je dan 16 Threads tegelijk draaien. Maar goed Serverland staat er dan misschien niet heel slecht voor.

Maar qua desktop aanbod kunnen ze dan niets meer. Nu gaan ze nehalem al niet verslaan. en dan komt er ook nog een snellere opvolger van. Dus dan gaan ze misschien zelfs verder achter liggen qua performance dan wat ze met de Phenom 1 al deden. Wat ook betekend dat de omzet daalt.
En Shanghai is niet ontworpen voor octa-core misschien?
De octa-core (en zelfs de 12-core) staan al op de roadmap voor 32nm dacht ik. TDP zal het momenteel nog niet toe laten om 2 cores aan elkaar te plakken. Niet Nehalem en niet Shanghai.

Nehalem zal zelfs maar 2% van de verkoop zijn (tot 3Q09). De grote aantallen zullen nog moeten komen van core 2 duo en quad. Dit wil zeggen dat Phenom II nog helemaal niet met Nehalem moet concurreren. Als ze een deftige processor kunnen uitbrengen met een schappelijke prijs kunnen ze een goed deel van de OEM markt achter hen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Van de Nehalem is al werkende sample getoond met 8cores en 16 threads, dat is de Nehalem EX (Beckton) die in 2009 uitkomt. Dit is al heel lang bekent dat deze eraan zit te komen, vorig jaar hebben we er zelfs al paar keer over gesproken in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 21-11-2008 11:40 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Naast de 2.3GHz Dualcore K10 met 2MB L3-cache (Athlon X2 6500), worden er binnenkort ook K10 dual cores zonder L3-cache op de markt gegooid. De eerste is de 2.7GHz 'Athlon X2 7750':

Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=3363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
EaS schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:35:
Naast de 2.3GHz Dualcore K10 met 2MB L3-cache (Athlon X2 6500), worden er binnenkort ook K10 dual cores zonder L3-cache op de markt gegooid. De eerste is de 2.7GHz 'Athlon X2 7750':

[afbeelding]
Is daar al iets van bekend verder? Benchmarks? Vraag me namelijk af hoeveel invloed het L3 cache zal hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

spNk schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:51:
[...]

Is daar al iets van bekend verder? Benchmarks? Vraag me namelijk af hoeveel invloed het L3 cache zal hebben..
Even Planet3DNow! in de gaten houden:
Am kommenden Wochenende wird es auf Planet 3DNow! einen kurzen Test dieser CPU geben: K10 "Kuma" gegen K8 "Brisbane" gleicher Taktfrequenz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

spNk schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 09:07:
Inderdaad, alleen al licentie-technisch interessant. Beide behoeven 1 VMware socket licentie.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 614 op 21-11-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
mad_max234 schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 11:32:
Van de Nehalem is al werkende sample getoond met 8cores en 16 threads, dat is de Nehalem EX (Beckton) die in 2009 uitkomt. Dit is al heel lang bekent dat deze eraan zit te komen, vorig jaar hebben we er zelfs al paar keer over gesproken in dit topic.
Dat kan misschien zijn, maar is het aanvaardbaar om een octo-core Beckton te releasen? Nehalem heeft nu al 130W nodig. Doe dit maar gerust x2 voor Beckton -> 130W*2=260W, aangezien ze dit op 45nm bakken en 3x zoveel L3 cache (24MB) zullen gebruiken tov Nehalem quad-core. (die zal dacht ik FB-dimm2 gebruiken -> zal kostelijk grapje worden)
Release dat staat trouwens voor 2H09.
Daarentegen de 6-core istanbul die ook voor release staat voor 2H09. TDP zal wat aannemelijker zijn met minder dan de helft meer dan Shanghai -> 75W*1.35=+-100W (wegens geen extra L3 cache). Istanbul past in de huidige socket, maar zal ook kunnen gebruik worden in de nieuwe server chipset van AMD (met HT3). Istanbul zal zelfs verschrikkelijk minder kosten (om te maken) dan Beckton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
penetreerbeer schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 10:00:
[...]

En Shanghai is niet ontworpen voor octa-core misschien?
De octa-core (en zelfs de 12-core) staan al op de roadmap voor 32nm dacht ik. TDP zal het momenteel nog niet toe laten om 2 cores aan elkaar te plakken. Niet Nehalem en niet Shanghai.

Nehalem zal zelfs maar 2% van de verkoop zijn (tot 3Q09). De grote aantallen zullen nog moeten komen van core 2 duo en quad. Dit wil zeggen dat Phenom II nog helemaal niet met Nehalem moet concurreren. Als ze een deftige processor kunnen uitbrengen met een schappelijke prijs kunnen ze een goed deel van de OEM markt achter hen krijgen.
Qua TDP kan AMD wel een octa core maken. Zelfde geld voor intel alleen draaien ze dan niet op 3.0 Ghz maar eerder iets van 2.4-2.6. Maar het is zeker te doen met 45nm. Maar de markt is er nog niet klaar voor. Er zijn te veel apps die toch nog maar 1 core aan kunnen spreken en dan kun je beter 4 snelle hebben dan 8 wat langzamere die in totaal wel veel sneller kunnen zijn. Al heeft intel daar wel een leuk tuurkje voor dat turbo boost. Als er maar 1 core beslast wordt wordt die overgeclockt met een paart hondert MHz waardoor die apps ook snel kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 18:41
Heeft iemand al wat nieuws gevonden omtrent de AMD X2 3250e en X2 3400e? Een paar maanden geleden zouden ze begin November verkocht gaan worden. De maand is alweer een 3 weken oud, en tot op de dag van vandaag geen enkel spoor kunnen vinden over de X2 3250e.

Dit lijkt voor mij de ideale thuis server CPU. Gezien ik geen Windows wil draaien trekt mij de TDP van 22W enorm. RMclock valt dus af, en heb geen zin om aanpassingen in het socket aan te gaan brengen om te underclocken.

Gezien mijn ervaring is een desktop/mobile Intel totaal geen optie. Via heeft voor mij ook niets interessants. Een dual-core Nano of Atom zie ik dan nog wel zitten, alleen zitten deze op specialistische ITX plankjes. Deze volstaan niet. Ik kijk dus enorm uit naar de bovengenoemde AMD processoren.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EaS schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:35:

[afbeelding]
Dus dit is ook de voorloper op de X2 3.1GHz / 6400+?

Dat zou tof zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Even nog een interessant linkje:
http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?p=3787136

deze al gepost?
Afbeeldingslocatie: http://www.planet3dnow.de/photoplog/file.php?n=3257&w=l

[ Voor 33% gewijzigd door spNk op 22-11-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
Ja, dacht in review van HWI

http://www.legitreviews.com/news/5384/
Logo van Dragan platform? Niet echt duidelijk

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/news/2008/amd_dragon_logo_1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door The Source op 22-11-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
The Source schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:18:
[...]

[afbeelding]
Het ziet er meer uit als een erg slecht genomen foto van het logo. Als je goed oplet, dan kun je zien dat de tekst niet helemaal recht uitgelijnd staat met de bovenrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

The Source schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 13:18:
[...]

[afbeelding]
ja, stond al op het forum van xtremesystems:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3254/3047102906_3bf5936c17_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Eerste benchmarks van Deneb @ 3.0GHz

Source

Systeem:
Cpu name: Phenom II 940 (core Deneb, AM2+)
Motherboard: M3A79-T Deluxe (AMD 790FX+SB750 )
Memory: 4096 Mb CSX 1066MHz (DDR2)
Graphics: Gigabyte 4870X2 2048Mb @ stock

3Dmark 2006: 22130 (@4.0GHz: 24312)
3Dmark Vantage: P15180 (@4.0GHz: P17036
CPU Queen: 23466 (geen idee wat dit is) (@4.0 GHz: 27466)

Even een vergelijkbaar systeem van core2quad: Source
Q9650@4.41GHz
4870 x2 @800/900 (Vista32)
==> P15603

Conclusie: Phenom 940 @3.0GHz = Q9650 @4.41GHz (levert gelijke prestaties en zelf met een overclockte 4870x2 voor de Q9650)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Hoewel ik dit niet kan geloven, zou het wel heel mooi zijn. Prachtig zelfs. Een wonder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

De conclusie is eerder dit: tot nu toe enkel nog maar aangetoond met 3Dmark Vantage is een Deneb klokkende aan 3GHz ongeveer equivalent aan een Intel 45nm quad klokkende aan 4,4GHz.

Ok, 3Dmark wilt niet niets zeggen over de prestaties, maar zeker ook niet alles. Ik zou echter graag een pakket van resultaten willen zien. Lame, ogg, rar, 7z, xvid, x264, enzovoort. En dan heb ik het nog niet over de gameprestaties. ;)

[yoda]Afwachten zal ik maar.[/yoda]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:15
Zou erg mooi zijn ja, maar Vantage is nou niet echt representatief voor de algehele performance in alle applicaties en verschillende platformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

een Core i7 920 @ 4Ghz 3GB geheugen met een Palit Revolution 700 Deluxe 4870X2
haalt P16417

http://resources.vr-zone....6190/3DMV_Performance.jpg

als dit waar is dan is kan dit nog wel een goed jaar worden voor AMD

[ Voor 47% gewijzigd door Crp op 24-11-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Avalaxy schreef op zondag 23 november 2008 @ 23:38:
Zou erg mooi zijn ja, maar Vantage is nou niet echt representatief voor de algehele performance in alle applicaties en verschillende platformen.
Inderdaad. Ik weet niet hoe 3DMark Vantage de processor test, maar per applicatie kunnen er wel heel erg grote verschillen ontstaan tussen Intel's architectuur en die van AMD. Dit zag je al bij Superpi, waarbij de Phenom 65nm niet in de schaduw kon staan van de Core 2 generatie van Intel (lees: factor 2 trager), terwijl de allround prestaties zeker niet 2x zo laag waren.

Met de 45nm Shanghai versus Penryn en Nehalem is het hetzelfde verhaal. Mooi dat AMD's nieuwste quadcore het goed doet in 3DM Vantage (uitgaande dat deze scores kloppen), maar bijvoorbeeld in Cinebench 10 laten zowel de Penryn als de Nehalem de AMD 45nm quadcore ver achter zich.

Als je dan weer kijkt naar de database applicaties (zoals MySQL) dan zie je gewoon dat AMD met 2,7 GHz een Xeon op 3,33GHz de baas kan blijven en soms met flinke marges wint.

Het is dus nog moeilijk een conclusie te trekken over wat de Deneb zal brengen op 8 januari, maar zeker is wel dat AMD een tijdje met deze processor vooruit kan. De laatste feiten onthullen dat een Shanghai prima de 4 GHz kan halen op luchtkoeling dus dan moet een retailversie op meer dan 3 GHz wel in het vooruitzicht liggen als er vraag naar is vanuit de markt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 24-11-2008 00:16 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frankknopers schreef op maandag 24 november 2008 @ 00:14:
[...]

Inderdaad. Ik weet niet hoe 3DMark Vantage de processor test, maar per applicatie kunnen er wel heel erg grote verschillen ontstaan tussen Intel's architectuur en die van AMD. Dit zag je al bij Superpi, waarbij de Phenom 65nm niet in de schaduw kon staan van de Core 2 generatie van Intel (lees: factor 2 trager), terwijl de allround prestaties zeker niet 2x zo laag waren.
SuperPi is ook weer iets dat Juist bij Intel om hun grote cache, volledig benut wordt. Wil niet zeggen dat de Phenom geen cache aan boord heeft maar een L3 3MB oid speelt wel een zekere factor mee. Grappig, dat een 3GHz cpu op lucht wordt doorgetrapt naar 4GHz. Ik vraag me af hoe het met de TDP zit in eerste instantie. 4GHz is leuk maar als dat gepaard gaat met 140W TDP vraag ik me de af of dat het wel waard is :P

En natuurlijk top voor AMD. Eindelijk een CPU in handen die het beter doet dan zijn voorgangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

op dezelfde blog stond nog een cpu-z screen

http://4.bp.blogspot.com/...p3uM2uqpUY/s1600-h/11.PNG

[ Voor 4% gewijzigd door Crp op 24-11-2008 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Crp schreef op zondag 23 november 2008 @ 23:56:
een Core i7 920 @ 4Ghz 3GB geheugen met een Palit Revolution 700 Deluxe 4870X2
haalt P16417

http://resources.vr-zone....6190/3DMV_Performance.jpg

als dit waar is dan is kan dit nog wel een goed jaar worden voor AMD
Lijkt me dan erg sterkt dat een 4 GHz phenom sneller is. Mja misschien is dat alleen in 3Dmark zo en in andere apps niet. We zullen het over een week of 6 wel weten. Zou wel leuk zijn maar gezien de veranderingen tov K10 lijkt me dat toch zeer onwaarschijnlijk.

Ik gok (nog steeds) op Phenom II ongeveer even snel als Penryn op gelijke clocks. (als niet iets trager)

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 24-11-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Het is toch algemeen bekend dat de core i7 geen game cpu is? Daar bedoel ik dus mee dat de meeste games niet sneller draaien op een core i7 (uitzonderingen daar gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:25:
Het is toch algemeen bekend dat de core i7 geen game cpu is? Daar bedoel ik dus mee dat de meeste games niet sneller draaien op een core i7 (uitzonderingen daar gelaten).
Maar in 3dmark wel. Want dan kan HT zijn tanden laten zien in de cpu score. Over het algemeen zijn er kleine verschillen met Penryn. Maar games die zwaar op memory bandbreedte leunen of meer dan 4 cores kunnen benutten laten wel grote performance winsten zien tov Penryn.

Maar daarom vind ik het ook zo vaag dat Phenom II een Nehalem in 3Dmark kan verslaan. Want daar werkt HT wel mee. Zal misschien niet heel optimaal zijn maar het zal zeker schelen in de CPU test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Fud heeft weer wat berichtjes over AMD:

Een ging over de 45nm Dual core halverwege 09 maar dat wisten we al.
Austin 2008: Under 25W

We hoped that AMD has by now figured out that the days of K8 glory are long gone. This doesn’t seem to be the case, as the new Atom counterpart platform, codenamed Conesus, is K8 architecture based.

Luckily for all of us, the K8 architecture is much more advanced than Atom, but Atom will always have uber-dominant sub 4W power consumtion, something that a K8 Athlon can only dream of. This is a 65nm CPU, not 45nm as we previously believed, and this dual-core will come with a total of 1MB L2 cache and DDR2 memory support. It will come in a BGA package, something that will fit nicely in ultraportable / mini notebook designs.

We’ve tested the latest energy efficient K8 Athlon, the 3400e here, and we’ve proved that this sub 25W part is faster than a single core Atom and this is the road that AMD wants to take. The way we understand AMD promised 25W TDP envelope is for chipset + CPU and since Conesus is dual-core, you can bet that Atom dual-cores for notebooks will launch in 2009.

We hope to see these designs before Computex, early June 2009, but at this time, we are not aware of any fixed introduction plans.
Dit wisten we min of meer ook al. Maar 25 watt voor het gehele platform vind ik best netjes. Athom kan wel zuiniger zijn mits er een nieuwe chipset voor komt. Maar een K8 zal wel een stukje sneller zijn. Als AMD straks een 45nm Dual core daar voor in de plaats neer zet kun je wel onder de 25 watt komen of binnen 25 watt met een hogere clockspeed.
Austin 2008: Was not good in a crisis

We’ve managed to confirm something that we’ve suspected for a long time. The former AMD CEO, Hector Ruiz was actually quite a good leader and has managed to achieve many milestones and his famous Opteron success. The biggest problem of this great ex-Motorola manager was that he didn’t know how to lead the company that failed to impress the world with K10, Barcelona/Agena products.

AMD was simply lost and didn’t had any alternative than to duck under the table and await the arrival of 45nm products which were supposed to fix some things. Nvidia has a similar problem, as they lost dramatically to ATI’s Radeon 4000 series, but luckily for this green company, Jensen, the company’s CEO, has survived NV30, the biggest storm of his life, and he can probably lead Nvidia back to onto the graphics performance throne. It will be a tough fight as ATI has some great people behind the graphics business but Nvidia is a nasty competitor, which is something that definitely makes our job interesting on a daily basis.

Dirk is the new-old blood in the company and this ex-DEC / Alpha engineer will certainly understand products much better than most other managers and he has a great opportunity to shine in the months to come. He also inherits a disadvantage of having two fabs to compete with Intel’s six fabs and billions of marketing and R&D money, along with the worst economic crisis in the last seventy years.

AMD’s job is to innovate and discover a piece of the market where it can make its living and we believe that Dirk Meyer might be the man for the job. We hope Hector can find his place in The Foundry Company.
Ik dacht dat intel meer dan 6 fabs had. Misschien bedoelen ze 6 fabs op 45nm ?
Says management

One of Nvidia's VPs said an interesting thing the other day when he claimed that AMD is currently a unique company. They're not a CPU exclusive company like Intel, or wholly focused on GPUs, which is Nvidia approach.

They simply love both CPUs and GPUs, especially now when K10 failed to impress an ATI guys actually managed to make some money and bring Nvidia to its knees. Intel is making a GPU and this Larrabee myth will come at some point in late 2009 or 2010, while Nvidia will be left as a company that only has graphics in its hands. Nvidia will definitely focus all its effort to maximize the necessity of GPUs, while AMD will have to split the love between CPU and GPU.

This gives AMD a unique advantage to continue selling both chips and making a platform that actually embraces these two products and a motherboard / chipset. Intel sort of has graphics and the sad part is that Intel currently holds 50 percent of the graphics market with its awful Integrated Graphics Processor (IGP) but when it comes to smart graphics, playing games and even parallel computing Intel has the worst contender.

AMD’s love for its first born child CPU, and its adopted GPU offspring, better known as Radeon, will continue and will give the company unique edge and a dominance until the day Intel actually starts selling its Larrabee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik dacht dat intel meer dan 6 fabs had. Misschien bedoelen ze 6 fabs op 45nm ?
Volgens mij hebben ze een 20-tal fabs, het zal inderdaad wel over 45nm gaan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Intel maakt natuurlijk veel meer dan alleen processors. Denk aan Chipsets, netwerk chips etc. Voor zover mij bekent, maken ze die ook gewoon in hun eigen fabs. Dit zullen echter normaal gesproken wel andere fabs zijn dan die ze voor processors gebruiken, om alles maar goed gescheiden te houden.

AMD bakt niet zijn eigen videochips en evenmin de chipsets. Daarnaast houden ze zich niet bezig met allerlei andere chips. 2 fabs tegen 6 is wellicht niet 'competatief', maar zolang AMD's marktaandeel niet flink omhoog gaat, hebben ze nog genoeg capaciteit. Denk daarbij ook aan de grotere efficiency die AMD heeft, al was het alleen al omdat de situatie ze ertoe gedwongen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
dahakon schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:17:
Intel maakt natuurlijk veel meer dan alleen processors. Denk aan Chipsets, netwerk chips etc. Voor zover mij bekent, maken ze die ook gewoon in hun eigen fabs. Dit zullen echter normaal gesproken wel andere fabs zijn dan die ze voor processors gebruiken, om alles maar goed gescheiden te houden.

AMD bakt niet zijn eigen videochips en evenmin de chipsets. Daarnaast houden ze zich niet bezig met allerlei andere chips. 2 fabs tegen 6 is wellicht niet 'competatief', maar zolang AMD's marktaandeel niet flink omhoog gaat, hebben ze nog genoeg capaciteit. Denk daarbij ook aan de grotere efficiency die AMD heeft, al was het alleen al omdat de situatie ze ertoe gedwongen heeft.
Ze hebben al vaker problemen gehad met de productie capaciteiten. Vooral op de momenten dat een FAB in de overgang zat naar een nieuw proces. Dan kon die fab niets of weinig produceren en dan valt er meteen veel van je capaciteit weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

en weer een screenshot opgedoken op Mr Bench Mark blog

http://1.bp.blogspot.com/...1600-h/den_nov23_5920.jpg

Het is gewoon nog te mooi om waar te zijn :P

//edit

ok, vanaf nu vertrouw ik die blog niet meer, dezelfde screenshot was gepost op vr-zone.
en toen iemand dit poste
fake...
15 rounds in approx 6mins.
impossible!
in small FFT mode, orthos doesnt care how fast your CPU is..1 round always takes atleast 15 mins to complete.

the screenshot shows 15 rounds ~ 225mins
địt con mẹ...fake
is opeens zijn screenshot gehalveerd naar:

http://2.bp.blogspot.com/...1600-h/den_nov23_5920.jpg

ik heb zelf geen verstand van die test, kan iemand er misschien meer over uitleggen ?

[ Voor 61% gewijzigd door Crp op 24-11-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:15
Ik weet niet of het allemaal wel waar is :P

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Ik zou het met een grote korrel zout nemen, de phenom zou ook pulp maken van de c2q, maar dat was dus niet zo, hou het maar erop dat het tand om tand gaat met de penryn, dat zou al heel mooi zijn, zeker voor amd prijzen en de upgradebility van de am2+ mobo's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
StefanvanGelder schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:01:
Ik weet niet of het allemaal wel waar is :P
Alez zeg (wat een post)

Blijkbaar zou er wel een groot deel van waarheid inzitten. Alleen de benchmarks op die blog. Deze kunnen door niemand bevestigd worden. De overclockresultaten werden wel bijgewoond door verschillende mensen/sites, en zijn bevestigd door die sites, dus daar zal een groot deel van waarheid inzitten.

Ik vraag me af: De Phenom II is eigenlijk een Shanghai processor (juist?). Dus waarom niet gewoon een recent gelanceerde Shanghai in een moederbord stoppen die pci-express ondersteund (er moeten er wel bestaan) en daarmee tests doen. Kan je toch alles testen wat je maar wil, zonder een NDA te breken ofzo?
Vroeger was de opteron zo een succes bij overclockers, dus waarom niet met een shanghai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Leuke video over de virtualisatiemogelijkheden met de 45nm Shanghai Opteron.

En een video over de efficiency van de Shanghai..

[ Voor 29% gewijzigd door frankknopers op 24-11-2008 19:14 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat laatste filmpje is wel grappig.

45nm is 50% sneller en heeft maar een iets hoger verbruik in die test. Waar intel 25% langzamer is in die test met een hoger verbruik. Nu zal die performance niet heel veel zeggen. Maar het potentieel tov de oude 65nm cpu's is duidelijk aanwezig. Ik gok dat die 65nm quad op iets van 2.1 of 2.3 gedraait heeft. Dus 45nm zal wel een clockspeed voordeel hebben. Ik dacht dat hij ook zij dat die 45nm op 2.5 Ghz liep.

Edit. 45nm AMD quad en de Intel Quad liepen beide op 2.5. 65nm zal dat lang niet gedaan hebben. Dat was een HE Quad en die draaien zo ver ik dat kan zien maar op 2.0 Ghz. Dus dan is het niet raar dat de K10,5 50% sneller is. Hij heeft een 25% hogere clockspeed + dan de hogere performance per clock.

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 24-11-2008 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Crp schreef op maandag 24 november 2008 @ 17:45:
ok, vanaf nu vertrouw ik die blog niet meer, dezelfde screenshot was gepost op vr-zone.
en toen iemand dit poste

[...]

is opeens zijn screenshot gehalveerd naar:

http://2.bp.blogspot.com/...1600-h/den_nov23_5920.jpg

ik heb zelf geen verstand van die test, kan iemand er misschien meer over uitleggen ?
Kwestie van even zelf een testrun doen. Op dezelfde setting als in het screenshot, doet mijn Athlon 64 X2 5000+ BE op 2800 MHz er 3 minuten over om 1 test af te ronden. Dat is dus aanzienlijk minder dan de 15 minuten die werden geclaimed op vr-zone. Het is natuurlijk aardig wat meer dan een enkele test van de Phenom II zou doen, uitgaande van het screenshot, maar goed, die draait dus ook meer dan 2 keer zo snel, en heeft aardig wat optimalisaties ten opzichte van mijn verouderde K8 dualcoretje. Een tweede run gaf 3 afgeronde tests in 8.30 minuten. Het is slechts om een idee te geven.

Overigens zal het weinig zeggen over werkelijke performance, als de screenie niet fake is. Het enige wat het echt duidelijk maakt is dat de Phenom II schijnbaar geen moeite heeft om Orthos voor een korte tijd te draaien, wat zou moeten bewijzen dat die clocksnelheden een 'stabiel' systeem moeten kunnen geven.

[ Voor 16% gewijzigd door dahakon op 24-11-2008 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edit: Inderdaad verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Astennu op 25-11-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer

Denk dat je in het verkeerde topic zit Astennu, dit moet in Nvidia of in Ati forum.
Is Intel Bailing Out AMD?

It's surely not intentional, but Intel looks like they're giving AMD a chance to get back on its feet with its Bloomfield positioning.

XbitLabs has seen a copy of Intel's projected product marketshare roadmap, and they're just not going to make many Bloomfields, ever. Let them explain:

The share of Intel Core i7 chips is expected to be below 1% of all microprocessors that Intel will ship in Q4 2008 . . . . [It] will hardly rise above 3% even in Q2 2009. . . . [E]ven in the third quarter of next year . . . the share of Core i7-based platforms is projected to be below 5% of all CPUs sold by Intel.

If you've doubted Intel was out to create a luxury brand with Bloomfields, this should remove them. This is not a typical new-generation product ramp for Intel. Historically, after three quarters, the proportion of new generation processors is more like 40%, not 5%. The only Intel product ramp we've seen that resembles this pattern was that for quadcores.

So how does this help AMD? It helps AMD because its 45nm chips will compete in the real world not against Nehalems, but Penryns. A real-life matchup between Denebs and Penryns ought to be a lot more competitive than we've seen in quite some time, and Intel will have nothing to trump that in the mass market until 3Q 2009.

Of course, AMD has to price them right, which in AMDland means they have to be able to make sizable quantities of them. We'll find that out when we get initial pricing. If they can't make many, they'll price them sky high and milk the most out of meager production. But if they can, we'll see Penryn-like pricing, and if that's the case, I think AMD will have its first winner in a long time on its hands, both in the OEM market and, if they can overclock decently, even in the enthusiast market. Not like AMD is going to take over the world or anything, but when you have the enemy flat on his back, you shouldn't let him get back on his feet just to make a relative handful of extra dollars. nVidia made that mistake, and Intel looks like they're going to repeat it.

[ Voor 12% gewijzigd door penetreerbeer op 25-11-2008 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja what to say....

Intel heeft Nehalem en zou de productie zo kunnen opschroeven en de prijzen kunnen laten zakken. + over een jaar komt de opvolger al met nog een hogere performance per clock. En AMD heeft zo ver wij weten nog niets op de planning staan. Kortom ze lopen nu al voor qua performance en zullen dat voorlopig wel blijven doen. Alleen bulldozer zou mogelijk beter kunnen zijn als de intel cpu van dat moment maar dat moet ik echt eerst zien. Want op dat moment komt intel ook weer met een kompleet nieuwe architectuur. AMD loopt een jaar achter qua productie processen en ook met een nieuwe architectuur. Normaal is dat laatste niet zo erg als die nieuwe architectuur sneller is. Maar de verwachting is voorlopig dat die het performance gat alleen wat kleiner kan maken en ik denk niet eens dichten.

Maar goed we zullen zien wat er gaat gebeuren. Laten we eerst maar eens plezier van Phenom II hebben :) En hopen dat ze inderdaad wat marktaandeel terug kunnen krijgen. Maar als Intel wil kunnen ze dit makkelijk voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Astennu schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:42:
Tja what to say....

Intel heeft Nehalem en zou de productie zo kunnen opschroeven en de prijzen kunnen laten zakken. + over een jaar komt de opvolger al met nog een hogere performance per clock. En AMD heeft zo ver wij weten nog niets op de planning staan. Kortom ze lopen nu al voor qua performance en zullen dat voorlopig wel blijven doen. Alleen bulldozer zou mogelijk beter kunnen zijn als de intel cpu van dat moment maar dat moet ik echt eerst zien. Want op dat moment komt intel ook weer met een kompleet nieuwe architectuur. AMD loopt een jaar achter qua productie processen en ook met een nieuwe architectuur. Normaal is dat laatste niet zo erg als die nieuwe architectuur sneller is. Maar de verwachting is voorlopig dat die het performance gat alleen wat kleiner kan maken en ik denk niet eens dichten.

Maar goed we zullen zien wat er gaat gebeuren. Laten we eerst maar eens plezier van Phenom II hebben :) En hopen dat ze inderdaad wat marktaandeel terug kunnen krijgen. Maar als Intel wil kunnen ze dit makkelijk voorkomen.
Ach, AMD heeft het toch zo slecht niet gedaan dit jaar als je rekening houdt dat de X2 en X4 hopeloos achter Intel aanloopt. Ze hebben zelfs bijna winst gemaak.
Als ze snel genoeg op 45nm kunnen produceren en wat deftige volumes kunnen halen, zal 2009 ze slecht nog niet zijn. In midden 2009 komt dan de dual-core uit op 45nm, en dan zal AMD een voorsprong hebben op Intel.
Ik heb laatst zelfs ergens gelezen dat Intel zijn plannen met 3 maanden aan het uitstellen is door de crisis. Lijkt mij een mooie kans voor AMD, met wat zwart geld als hulp.

Als DDR3 nog eventjes duur blijft en DDR2 populair, dan zal Deneb (ook al heeft hij een AM3 voetje, hij ondersteund toch DDR2) het niet zo slecht doen.
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste