[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 25 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
En nog 1:
http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3456

Ik weet niet zo goed wat AMD moet als de nehalem straks uit komt, volgens mij hebben ze daar totaal geen antwoord op met deze cpu. Op dit moment lijkt het erop dat de shanghai behoorlijk bij kan benen al dan niet sneller is, gezien de xeon in de tests op 3ghz draait en de opteron op 2.7...

Verwijderd

Ik meende dat de 4 way nehalems nog een tijdje duren voor dat die er zijn? Dat zou AMD wat tijd geven. Hopelijk genoeg, want aanschaf prijs word vaak minder naar gekeken bij zulke servers.

Verwijderd

De resultaten van de Shanghai zijn zeer positief, met name de performance/watt. Deze jongens worden toch in datacenters e.d. gezet en daar is 100 watt per systeem (2P) een hele vette besparing per jaar. Als ik de TDP van de Nehalem zie, denk ik dat de jongens bij AMD niet zo van wakker liggen. :9 . :O

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

spNk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 09:53:
En nog 1:
http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3456

Ik weet niet zo goed wat AMD moet als de nehalem straks uit komt, volgens mij hebben ze daar totaal geen antwoord op met deze cpu. Op dit moment lijkt het erop dat de shanghai behoorlijk bij kan benen al dan niet sneller is, gezien de xeon in de tests op 3ghz draait en de opteron op 2.7...
AMD heeft met de Shanghai uitstekende CPU's in handen. Vergelijk je ze met de huidige hoog geklokte Xeon quadcores + FBDIMM dan zie je toch dat een AMD configuratie aanzienlijk goedkoper in aanschaf is en ook in verbruik (idle 100 watt voor Shanghai versus 170 watt voor soortgelijke Xeon config is gigantisch)...

Qua prestaties dan: Ja Intel heeft op veel vlakken een snellere CPU met de 45nm Xeon 3,33 GHz, maar AMD heeft iig 1 belangrijke applicatie waar ze uitmuntende scores neerzetten, namelijk databases. Als je nu een database server wilt bouwen die veel queries moet afhandelen met grote tabellen enz dan is AMD veel beter door lagere prijs, absoluut betere prestaties en ook nog eens lager stroomverbruik.

En dan de Core i7: Dit is een bloedsnelle CPU die door geintegreerde memcontroller en triple channel DDR3 een grote concurrent vormt voor AMD. Echter richt Intel zich met de Core i7 op een compleet ander marktsegment, want hun systemen zijn niet alleen sneller, maar waarschijnlijk ook flink duurder en een stuk minder energiezuinig dan de Shanghai.

Zodoende concurreert de toekomstige server Core i7 maar in beperkte mate met de Shanghai, het zijn niet echt substituten. En we hebben met de HD4800 serie van AMD al heel nadrukkelijk gezien dat je niet perse het snelste hoeft te hebben om de gunst van de markt te winnen..

[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 13-11-2008 12:06 ]

Goud is geen geld

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ja, nu maar afwachten op Deneb. Ik check dagelijks bij Ingram, als 'ie echt eind deze maand gelanceerd wordt is het een kwestie van dagen om de prijs te weten te komen.

March of the Eagles

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:45:
De resultaten van de Shanghai zijn zeer positief, met name de performance/watt. Deze jongens worden toch in datacenters e.d. gezet en daar is 100 watt per systeem (2P) een hele vette besparing per jaar. Als ik de TDP van de Nehalem zie, denk ik dat de jongens bij AMD niet zo van wakker liggen. :9 . :O
2P?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
2 cpu's (sockets) per systeem.

March of the Eagles

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Zo, eens even wat goochelen met spec nummers:

"Toen" (K8 -> K10);
Int_base:
Opteron 2000 MHz: SPECint_base2006 = 9.77
Barcelona 1900 MHz: SPECint_base2006 = 9.97
Barcelona 2000 MHz: SPECint_base2006 = 10.49
Integer speed-up K8>K10: 7,4%

Int_peak:
Opteron 2000 MHz: SPECint®2006 = 10.7
Barcelona 1900 MHz: SPECint®2006 = 11.3
Barcelona 2000 MHz: SPECint®2006 = 11.89
Integer speed-up K8>K10: 11,12%

"Nu" (Barcelona -> Shanghai);
Int_base:
Barcelona 2500 MHz: SPECint_base2006 = 14.4
Shanghai 2700 MHz: SPECint_base2006 = ??
Barcelona 2700 MHz: SPECint_base2006 = 15.55
Integer speed-up Ba>Sh: ??%
(~10% ?)

Int_peak:
Barcelona 2500 MHz: SPECint®2006 = 16.2
Shanghai 2700 MHz: SPECint®2006 = 20.8
Barcelona 2700 MHz: SPECint®2006 = 17.50
Integer speed-up Ba>Sh: 18,86%

Voor SpecFP is hetzelfde verhaaltje af te draaien:
Toen
SPECfp_base2006: Float speed-up K8>K10: 8.3%
SPECfp®2006:Float speed-up K8>K10: 8,16%

Nu
SPECfp_base2006: Float speed-up Ba>Sh: ?% (~10%)
SPECfp®2006:Float speed-up Ba>Sh:11,84%

Vorige keer dat AMD een IPC verbetering van 15% claimde (van K8 -> K10), konden we dit weer vinden in de SPEC cijfers (~7% Int + ~8% FP).

Nu claimde AMD een verbetering van 20%. En ook nu kunnen we dit weer vinden in SPEC cijfers (~10% Int + ~10% FP).

Volgens deze post, lag Yorkfield/Penryn gemiddeld ruim 15% voor op Barcelona qua performance. Zou een voorzichtige conclusie mogen zijn dat Shanghai toch richting Penryn performance levels gaat?

[ Voor 5% gewijzigd door EaS op 13-11-2008 14:41 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Shanghai launch: Too important to miss

The man who will, as of January work as a senior vice president of sales at AMD, Emilio Ghilardi told us during our short meeting that the netbook market is too important for AMD to miss it. Emilio currently works as a Vice president and General Manager of AMD EMEA and after new year he will take over a piece of Henry Richard's job as a chief sales guy.

He implied in his rather illustrative talk that there is a new market that has to be rediscovered by AMD and this market includes processors that are currently not on AMD’s sales list and it was implied that these products are cheaper from the current offerings.

When asked about netbooks and AMD’s plans to counter the Atom, Ghilardi said that this market is too important for AMD to miss it but he shared our skepticism that this product also might hurt margins and average selling price. The new plans will be announced at a later date.
Ik hoop dat dit niet te laat is. Het is helemaal de vraag hoe lang die netbook hype nog blijft. Misschien wilen de mensen straks weer normale laptops hebben. Maar goed een ultra low power cpu is nooit weg. BV voor in thin clients. Of voor in een NAS.

We've learned that after Shanghai, AMD plans to launch Deneb, its desktop version of the same core with 4x512KB L2 cache and 6MB L3 cache and this CPU is suppose to run at faster than 2.7GHz frequencies. Our sources were not conclusive about the exact clocks but the impression is that Deneb will end up at higher frequency and that the overclocking of this part on air, will be rather impressive.

AMD has solved all the legacy problems that I had with Agena, Phenom branded 65nm generation and there is no any clock limitation that should spoil your overclocking.

This will certainly get AMD back in the game since it will reinsure the market that AMD CPUs are good enough but Deneb won’t be good enough to beat, soon to launch Nehalem Core i7 generation. At least AMD plans to give Intel run for its money and to be rather competitive with Core 2 Quad generation.
I cant wait :) Ik weet wel dat ik er meteen een BE ga bestellen :P (nu alleen hopen dat er meteen een BE uit komt....)
Shanghai launch: VP and GM of EMEA confirms

We had a quick chance to talk to a Vice president and General Manager of AMD EMEA and Emilio Ghilardi has said that AMD plans to counter Intel with a platform.

You need good graphic that AMD has from ATI, a good chipset, again something that came from ATI’s acquisition and finally a good CPU to get the market’s attention.

AMD has learned a lot from Intel’s Centrino strategy and there is a big chance that there might be one master brand to counter that platform, all in order to simplify things for the end users.

AMD will naturally announce more 45nm based products most likely dual and three core versions of current Shanghai / Deneb generation and some cashless versions in the future, all in order to compete Intel more efficiently. Naturally Mr Ghilardi didn’t want to go in any details about future products, and he rather said that we can expect some new products based on 45nm.

Platform can definitely work well in notebook market and we will keep our eyes opened for the new developments.
Ze moeten heel snel met dual cores gaan komen. En vooral dual core 45nm laptop cpu's. Die markt loopt echt giga achter op intel nog veel verder dan de desktop markt. En met 45nm kunnen ze dat veranderen. 2.6 Ghz moet makkelijk kunnen als niet 2.8. Want nu kunnen ze ook al 2.4 halen met een dual core K8 op 65nm. En vooral de performance per clock moet omhoog maar dat lukt wel met een K10,5 core.

Dan worden AMD laptops eindelijk weer interessant. Vooral als ze zuinig zijn maar ook dat lijkt aardig in orde met 45nm in tegenstelling tot 65nm. Nu is alleen de vraag hoe ver zijn ze met de dual core K10,5 cpu's ? ook voor de desktop markt is dit de belangrijkste markt. Waar je veel op kan verdienen. Zie Intel met de 45nm Dual core's die even duur zijn als een 65nm AMD Quad. Tel de winst van intel maar uit......

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 13-11-2008 14:47 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Hacku schreef op donderdag 13 november 2008 @ 12:21:
Ja, nu maar afwachten op Deneb. Ik check dagelijks bij Ingram, als 'ie echt eind deze maand gelanceerd wordt is het een kwestie van dagen om de prijs te weten te komen.
Fudzilla zegt dat ze in week 48 (24-30 november) gelaunch worden. Ik hoop dat ze gelijk hebben :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Doorgaans duiken ze al ~2 weken op voorhand in de prijslijsten van de distributeurs op. Dat was met de Opteron iig zo, de prijs van Deneb moet ik dus één van deze dagen weten (op voorwaarde dat ze echt eind november gelanceerd worden, AMD heeft nog niks bevestigd).

March of the Eagles

• Astennu
Ik ben ook wel benieuwd naar de prijs van die dingen. Ik gok een een 250 euro voor een 3.0. Gezien de prijs van een 9950. But who knows.....

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• EaS

EaS

Ook op het gebied van virtualisatie maakt Shanghai gehakt van Intel's 6-Core Dunnington:

VMmark
(2S/8C) Opteron 2384 2,70GHz
(2S/8C) Xeon X5470 3,33GHz

VMmark
(4S/16C) Opteron 8384 2,70GHz
(4S/16C) Xeon X7350 2,93GHz
(4S/24C) Xeon X7460 2,66GHz

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

EaS schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:17:
Ook op het gebied van virtualisatie maakt Shanghai gehakt van Intel's 6-Core Dunnington:
Da's niet echt een verrassing, natuurlijk. AMD was altijd al beter in virtualisatie dan Intel...

Yes, but no.

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Op welk deel van de hardware weegt virtualisatie eigenlijk het meest? Is dit echt een architectuur puntje van AMD of de ingebakken geheugencontroller?

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• EaS

EaS

Trouwens, voor wie het interessant vindt: AMD houdt vandaag een Analyst Day met "presentations regarding business, technology and roadmaps". om 17.30 uur:

http://www.amd.com/us-en/...s/0,,51_306_15891,00.html

[ Voor 24% gewijzigd door EaS op 13-11-2008 16:45 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ah mooi, dat wordt weer een hele hoop slides :)

March of the Eagles

Verwijderd

Fudzilla heeft zijn bericht blijkbaar aangepast, de launch zal waarschijnlijk toch op de CES zijn in januari maar eind november gaan we Deneb al wel te zien krijgen...
You don't launch a product a few weeks before Xmas and therefore AMD won't show Deneb and launch a small quantity in late November. The launch will take place at CES 2008 in first days of January followed by immediate availability.
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=10452&Itemid=1

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50
:|

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen de deneb en de shanghai? Minder cache oid? Want volgens mij gaat er amper verschil tussen zitten net als tussen de oude opteron en de athlon x2's....

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Deneb is de dual-core en Shanghai de quad-core geloof ik. Volg het AMD nieuws niet meer zo de laatste tijd :$

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Niet echt:

Deneb, 45nm, AM2+ socket, Gericht op Desktop markt, X4/X3/X2, verkoopnaam: Phenom II
Shanghai, 45nm, geen AM2+ socket, Gericht op Server markt, X4, verkoopnaam: Opteron

Please correct me if I'm wrong.

[ Voor 3% gewijzigd door Indy91 op 13-11-2008 18:45 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Leon, wat een schande :( Deneb is quad core natuurlijk, maar de desktop versie. Shanghai is de server versie (Opteron).

March of the Eagles

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Stephan224 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:34:
Op welk deel van de hardware weegt virtualisatie eigenlijk het meest? Is dit echt een architectuur puntje van AMD of de ingebakken geheugencontroller?
Virtualisatie-performance wordt het meeste bepaald door features zoals een TLB (die waar ook die bug in zat met Barcelona) en Nested Paging.

Simpel uitgelegd komt het er op neer dat je in een virtuele omgeving normaliter niet rechtstreeks aan het geheugen kunt, maar dat de hypervisor dit moet vertalen. Als je die vertalingen in hardware kunt doen scheelt je dat contextswitchen tussen de hypervisor en het virtuele systeem en dat scheelt vele tientallen tot een paar honderd klokslagen per keer.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Hacku schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:44:
Leon, wat een schande :( Deneb is quad core natuurlijk, maar de desktop versie. Shanghai is de server versie (Opteron).
Sorry :$ Sinds de K8 volg ik processorland niet meer zo, alleen de GPU markt :+ Omdat ik over een X2 Deneb had gehoord dacht ik dat dat de dual-cores werden :P

Ben wel benieuwd, de geruchten die ik opvang van Shanghai zijn niet slecht, hoop dat ze eind 2009 weer de prestatiekroon hebben, dan kan ik veilig een AMD CPU in m'n volgende PC stoppen :+

• Stephan224
Hey bedankt voor je uitleg kalizec. Ik kon niets zinnigs vinden erover. ;)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

• penetreerbeer
  • Laatst online: 09-07 22:10
Nieuwe roadmap AMD tot 2011:
Afbeeldingslocatie: http://img82.imageshack.us/img82/7310/amdroadmap20082011gc1.jpg

Enkele opvallende zaken:
Caspian: Dual-core voor mainstream notebook vanaf begin 2009 dus geen dual-core voor de mainstream enkel goedkope quad-core ala propus
Conesus: Dual-core voor ultraportable/mininotebook vanaf begin 2009
Propus: quad-core mainstream desktop vanaf begin 2009
Deneb: quad-core Enthusiast desktop vanaf begin 2009
Champlain: quad-core DDR3 mainstream notebook begin 2010
Geneva: dual-core DDR3 ultraportable begin 2010

32nm samples al in fab36?
Crossover 45nm al in 1Q2009?
Source

[ Voor 13% gewijzigd door penetreerbeer op 13-11-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Zo te zien gaan we in 2010 ook de nieuwe "on-die" koeling zien van AMD. Ik ben benieuwd....
Afbeeldingslocatie: http://news.ati-forum.de/images/stories/Szymanski/News/2008/32nm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
penetreerbeer schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:13:

Enkele opvallende zaken:
Caspian: Dual-core voor mainstream notebook vanaf begin 2009 dus geen dual-core voor de mainstream enkel goedkope quad-core ala propus
Interessant... echter vraag ik me dan af: op een gegeven moment zullen ze misschien toch een stapeltje cpu's hebben liggen waar één of twee cores defect zijn. Zouden ze toch niet later nog met een aankondiging komen om die processors voor het low-end segment te verkopen? Of zouden de yields momenteel zo goed zijn dat ze verwachten nauwelijks mislukte cores te hebben?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dual core's gaan niet direct weg, de Athlon X2 zullen ze blijven verkopen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vraag me toch af waarom de productieprocessen van de CPU's en de GPU's niet op dezelfde schaal zitten. Je zou zeggen dat minder varieteit in de processen voordeel zou opleveren in de kosten?

Verder zie ik dat DDR3 pas in 2010 echt van de grond komt. Gaat dit een grote bottleneck worden? Hier heeft AMD (imho) ook de plank al misgeslagen bij de overgand DDR -> DDR2. In de GPU tak loopt men voor met het gebruik van nieuw, snel geheugen (GDDR5) maar hier is dat minder belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:40
Edmin schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:17:
Ik vraag me toch af waarom de productieprocessen van de CPU's en de GPU's niet op dezelfde schaal zitten. Je zou zeggen dat minder varieteit in de processen voordeel zou opleveren in de kosten?
Omdat de GPU's bij TSMC worden gebakken en de CPU's bij AMD zelf (of het afgesplitste deel van AMD).
Verder zie ik dat DDR3 pas in 2010 echt van de grond komt. Gaat dit een grote bottleneck worden? Hier heeft AMD (imho) ook de plank al misgeslagen bij de overgand DDR -> DDR2. In de GPU tak loopt men voor met het gebruik van nieuw, snel geheugen (GDDR5) maar hier is dat minder belangrijk?
Wat bedoel je met misgeslagen? Uit tests bleek toen dat er nagenoeg geen verschil was tussen DDR-400 en DDR2-800, dus het geheugen was nog geen bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

MJa, misgeslagen is misschien niet helemaal de juiste benaming. Destijds maakte het verschil tussen de manier waarop de CPUs van Intel en AMD met geheugen omsprongen de verschillen kleiner. Nu Intel's i7 ook de geheugencontroller geintegreerd heeft, lijkt het erop of de oplossingen van Intel en AMD dichter bij elkaar liggen. Toch kiest Intel ervoor om DDR3 te gebruiken. Het echte verschil ga je pas merken als er 'echt' snel DDR3 (1600MHz en hoger?) gebruikt kan worden. Dan heeft Intel wel een technologische voorsprong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:02:
Dual core's gaan niet direct weg, de Athlon X2 zullen ze blijven verkopen.
Maar goed die worden steeds minder interessant. Of die goedkope quad moet goed clocken en een leuke prijs hebben. Volgens mij had die geen L3 cache waardoor hij een heel stuk kleiner is.

Gelukkig ook snel een 45nm Laptop cpu. Maar mijn vraag is dan waarom die niet uitbrengen op een AM2 socket voor de desktops ? Dan heb je in ieder geval een super low power cpu.

Nu maar hopen dat die 45nm laptop cpu ook wat tweaks heeft want tot nu toe was het een K8 core. Tijd voor een update in mijn ogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Edmin schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:49:
MJa, misgeslagen is misschien niet helemaal de juiste benaming. Destijds maakte het verschil tussen de manier waarop de CPUs van Intel en AMD met geheugen omsprongen de verschillen kleiner. Nu Intel's i7 ook de geheugencontroller geintegreerd heeft, lijkt het erop of de oplossingen van Intel en AMD dichter bij elkaar liggen. Toch kiest Intel ervoor om DDR3 te gebruiken. Het echte verschil ga je pas merken als er 'echt' snel DDR3 (1600MHz en hoger?) gebruikt kan worden. Dan heeft Intel wel een technologische voorsprong.
AMD gaat een nieuw type geheugen pas later ondersteunen omdat de prijs dan meer competitief is met het oudere geheugen. Zo houden ze een sterke positie in het midden en lagere segment met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Je hoeft niet altijd de first-mover te zijn om er geld aan te verdienen.

Ben wel benieuwd naar de koers die AMD gaat volgen met snelle 45nm dualcores. Games gebruiken doorgaans maar maximaal twee cores en dan is zo'n quad leuk, maar een hoger geklokte en zuinigere dualcore is dan toch superieur. Intel heeft hier een hele sterke troef met de E8x00 serie. Als je dan bij AMD kijkt zie je dat ze de dualcores beperkt willen houden tot de notebooks en voor de desktop alleen maar quads en triples gaan leveren in de toekomst.

[ Voor 19% gewijzigd door frankknopers op 14-11-2008 12:20 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als het het goed begrijp doet Intel niet anders. De i7 familie is quad only, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Edmin schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 12:27:
Als het het goed begrijp doet Intel niet anders. De i7 familie is quad only, toch?
Maar ze blijven voorlopig nog wel goedkoop te produceren 45nm dualcores leveren. Deze zijn nog altijd erg populair en ze worden op hetzelfde procede gebouwd als de Core i7's. Deze hoeft dus niet in de weg te zitten in de assemblagelijn.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
frankknopers schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 12:17:
[...]
Ben wel benieuwd naar de koers die AMD gaat volgen met snelle 45nm dualcores. Games gebruiken doorgaans maar maximaal twee cores en dan is zo'n quad leuk, maar een hoger geklokte en zuinigere dualcore is dan toch superieur. Intel heeft hier een hele sterke troef met de E8x00 serie. Als je dan bij AMD kijkt zie je dat ze de dualcores beperkt willen houden tot de notebooks en voor de desktop alleen maar quads en triples gaan leveren in de toekomst.
Dit lijkt me puur een kwestie van tijd en daarnaast een beetje een kip en ei probleem. Echter zie je nu dat steeds meer consumenten een quad core cpu hebben, met de goedkope quad cores die AMD binnenkort op de markt zet zullen dat alleen maar meer worden. De games zullen vanzelf volgen met ondersteuning voor meer dan twee cores. Tot nog toe was die markt gewoon niet interessant genoeg denk ik omdat te weinig mensen nog een quad core hebben. Maar hier komt gewoon verandering in.

Verder moeten game developers nog wat beter leren omgaan met meerdere cores. Maar reken maar dat dit wel zal lukken, game developers weten over het algemeen heel goed het uiterste uit de hardware te halen. Tenslotte zie je dat DirectX 11 straks vanuit meerdere threads aangestuurd kan worden, wat weer meer mogelijkheden bied tot het beter geschikt maken van games voor multi-core cpu's. Hopelijk zal ook OpenGL in de nabije toekomst beter om kunnen gaan met meerdere threads zodat je vanuit iedere thread data voor de GPU kunt aanleveren. Zover ik weet is dit nog niet mogelijk met OpenGL en DirectX 10.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ja, volgens Hacku worden de Athlons X2 nog wel geleverd, maar ik zie inderdaad nergens dat die nog een extra ontwikkeling doormaken. Dat zou ze tot een beetje lullig bijprodukt maken, dat maar matig concurrerend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 12:10:
[...]

Maar goed die worden steeds minder interessant. Of die goedkope quad moet goed clocken en een leuke prijs hebben. Volgens mij had die geen L3 cache waardoor hij een heel stuk kleiner is.
De vraag is natuurljik wat Propos zal kosten. Als Deneb boven de 200 euro zit & blijft, dan zal Probos zeker boven de 100 euro zitten, en dan blijft een dual core nog steeds interessant voor veel mensen.
Edmin schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:00:
Ja, volgens Hacku worden de Athlons X2 nog wel geleverd, maar ik zie inderdaad nergens dat die nog een extra ontwikkeling doormaken. Dat zou ze tot een beetje lullig bijprodukt maken, dat maar matig concurrerend is.
Ik vraag me vooral af wat AMD gaat doen, ofwel de Brisbane blijven bakken, ofwel de hele X2 line-up vervangen door de Kuma core.
AMD gaat een nieuw type geheugen pas later ondersteunen omdat de prijs dan meer competitief is met het oudere geheugen. Zo houden ze een sterke positie in het midden en lagere segment met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Je hoeft niet altijd de first-mover te zijn om er geld aan te verdienen.
AMD heeft geen high-end platform, cpu's en moederborden zijn goedkoop, dus geheugen moet dat ook zijn. DDR3 is pas een optie wanneer het mainstream is.

[ Voor 72% gewijzigd door XWB op 14-11-2008 13:19 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:56
kan iemand mij vertellen wat er met Regor is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:16:
[...]

De vraag is natuurljik wat Propos zal kosten. Als Deneb boven de 200 euro zit & blijft, dan zal Probos zeker boven de 100 euro zitten, en dan blijft een dual core nog steeds interessant voor veel mensen.

[...]

Ik vraag me vooral af wat AMD gaat doen, ofwel de Brisbane blijven bakken, ofwel de hele X2 line-up vervangen door de Kuma core.

[...]

AMD heeft geen high-end platform, cpu's en moederborden zijn goedkoop, dus geheugen moet dat ook zijn. DDR3 is pas een optie wanneer het mainstream is.
Ja maar een K8 dual core is niet zo interessant meer die zijn echt traag aan het worden. Clockspeed is nog wel aardig maar de performance die je krijgt met die clocks zijn gewoon bagger. Een K10,5 core kan tot 35% sneller zijn dan een K8 core. Dat lijkt me de moeite om daar een nieuwe 45nm Dual core van te maken. En het is goedkoper en veel sneller met een nog lager verbruik. Misschien kunnen ze dan wel 3.6 Ghz Dual cores uit brengen dan heb je pas performance !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 18:47
Edmin schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:17:
Ik denk dat AMD het erg mooi heeft gedaan.

CPU AM2 past in socket AM2 en in socket AM2+
CPU AM2+ past in socket AM2 (zonder split power plane support) en AM2+
CPU AM3 past in socket AM2 (DDR2 only) en in socket AM2+ (DDR2 only en in socket AM3)

Dus je kunt zonder problemen een AM3 CPU kopen en deze in je huidige AM2+ mainboard pleuren (mits BIOS compatitble is). Mocht DDR3 goedkoper (H2 2009) of sneller (nu al) zijn dan kun je een AM3 mainboard kopen en daar je AM3 CPU met DDR3 in droppen. Makkelijker upgraden kan niet, eerst enkel CPU, dan zodra het interessant is het mainboard en memory.

In Q3 2009 komt RD890 pas, dus alle AM3 mainboards met DDR3 die in H1 2009 komen zullen gebruik maken van bestaande chipsets (afgezien van 760G). Leuke is dat AM3 ipv een Diode voor de thermsich monitoring een TSI (temp sensor interface) heeft.

Over die dual core K10, AMD zou stom zijn als ze de 65nm langer dan nodig is zouden verkopen. Langer dan nodig zeg ik omdat niet ineens heel de productie naar 45nm over kan, dit verergt planning en capacteit. Maar de kostprijs (die-size) van een 45nm CPU is zo'n 50% lager, dus voor dezelfde verkoop prijs betekent dit 50% meer winst. Ik weet die size zo niet maar weet iemand anders wel te vergelijken.

[ Voor 18% gewijzigd door The Source op 14-11-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Duidelijk verhaal, thx! Ik realiseerde me niet dat die CPUs zo flexibel met RAM om konden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
In Q3 2009 komt RD890 pas, dus alle AM3 mainboards met DDR3 die in H1 2009 komen zullen gebruik maken van bestaande chipsets (afgezien van 760G). Leuke is dat AM3 ipv een Diode voor de thermsich monitoring een TSI (temp sensor interface) heeft.
Kan je wat meer vertellen over de 760G chipset?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wat is dat TSI dan pressies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hacku schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:21:
[...]
Kan je wat meer vertellen over de 760G chipset?
high-end 690G -> 780G
low-end 690V -> 780V

Echter verkoopt die 780V totaal niet (prijsgap en verschillen tussen beiden te klein). Dus komt er nieuwe naam 760G, slopen ze er wat dingen uit... meen HDMI en geven ze het weer nieuwe kans. Zou eerst met SB710 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
The Source schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 00:16:
[...]

high-end 690G -> 780G
low-end 690V -> 780V

Echter verkoopt die 780V totaal niet (prijsgap en verschillen tussen beiden te klein). Dus komt er nieuwe naam 760G, slopen ze er wat dingen uit... meen HDMI en geven ze het weer nieuwe kans. Zou eerst met SB710 zijn.
Hoe duur worden de Denebs ongeveer dan?
Of weet je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

PowerUp schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:41:
Wat bedoel je met misgeslagen? Uit tests bleek toen dat er nagenoeg geen verschil was tussen DDR-400 en DDR2-800, dus het geheugen was nog geen bottleneck.
Hier is onlangs een test gepasseerd die (eveneens tot mijner verbazing) aantoonde dat een K10 baat heeft bij de verhoging van ddr2-800 naar ddr2-1066.

Het verhaaltje dat AMD geen ultra ram nodig heeft geldt blijkbaar enkel bij de K8 en dat maakt het verhaaltje dus verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zijn er al prijzen bekent van de Phenom II? Ben erg benieuwd waar AMD gaat zitten met de prijs.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Me dunkt dat de prijzen per clock toch zo hoog zullen zijn als die van de Agena, of lijkt dat niet te stroken met de strategie van AMD? Ik zou toch denken dat nu ze eindelijk eens wat meer winst kúnnen maken op hun producten dat ze dat ook zullen doen. Het zou mij verbazen moest het topmodel Deneb niet meer dan €200 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
DevilsProphet schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 10:36:
Me dunkt dat de prijzen per clock toch zo hoog zullen zijn als die van de Agena, of lijkt dat niet te stroken met de strategie van AMD? Ik zou toch denken dat nu ze eindelijk eens wat meer winst kúnnen maken op hun producten dat ze dat ook zullen doen. Het zou mij verbazen moest het topmodel Deneb niet meer dan €200 kosten.
Denk je dat de 3GHz / 6MB 45nm AM3 de 3.2GHz Core i7 kan verslaan?
Beantwoord die vraag en je heb al antwoord over hoe duur de snelste AM3 ongeveer is, de tragere zullen er dan onder zitten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
The Source schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:12:
[...]

Beantwoord die vraag en je heb al antwoord over hoe duur de snelste AM3 ongeveer is, de tragere zullen er dan onder zitten lijkt mij.
De snelste Deneb zal allicht de langzaamste i7 kunnen bijbenen/verslaan. Mocht dit het geval zijn, dan kun je er donder op zeggen dat de 3GHz rond de 300 euro, of zelfs meer zal gaan kosten. Het bijkomend voordeel voor AMD, prijstechnisch gezien, is dat het platform in zijn algemeen dan nog altijd een stuk goedkoper is (DDR2 ipv DDR3, moederborden van rond de 150 euro hebben crossfire support en goede prestaties).

De tijd zal het moeten leren, maar ik denk dat AMD toch best wel een redelijk prijskaartje aan de nieuwe Denebs zal gaan hangen. Als de overclock-mogelijkheden dan ook nog prima zijn, dan rechtvaardigt een 300+ euro prijs zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De snelste Deneb zal allicht de langzaamste i7 kunnen bijbenen/verslaan. Mocht dit het geval zijn, dan kun je er donder op zeggen dat de 3GHz rond de 300 euro,
Dat lijkt me duidelijk allemaal :)
is dat het platform in zijn algemeen dan nog altijd een stuk goedkoper is (DDR2 ipv DDR3, moederborden van rond de 150 euro hebben crossfire support en goede prestaties).
Ja, maar DDR3 zal goedkoper worden en AMD zal de overstap in Q2 ook maken. Overigens, als je geen Crossfire of SLI nodig hebt, kan je evengoed een 780G moederbord kopen, wat nog eens stukken goedkoper is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 12-09 19:18
Een ieder die dus eraan denkt om met DDR3 verder wilt gaan, zou dus ff moeten wachten totdat de AM3 Denebs er zijn....
Als je dus de 3GHz versie wilt, dan is het wachten wel lang:
Afbeeldingslocatie: http://en.expreview.com/img/2008/09/22/AMD-45nm-CPU-list-b.png
Eind Q2 2009 pas :'(
Maar goed, je weet het nooit met release dates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ post hierboven:

Even voor alle duidelijkheid: al die AM3 CPU's hebben ook DDR2 support?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nee, DDR2 is voorbehouden aan AM2 en AM2+. AM3 is DDR3-only :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
XenoMorpH schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:16:
Een ieder die dus eraan denkt om met DDR3 verder wilt gaan, zou dus ff moeten wachten totdat de AM3 Denebs er zijn....
Als je dus de 3GHz versie wilt, dan is het wachten wel lang:
[afbeelding]
Eind Q2 2009 pas :'(
Maar goed, je weet het nooit met release dates.
Zoals je ziet staat er ook een 3GHz Deneb DDR2 op de planning ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:39:
Nee, DDR2 is voorbehouden aan AM2 en AM2+. AM3 is DDR3-only :)
Ik had het over de CPU, niet over het mobo. Ik hoor de hele tijd dat die AM3 CPU's ook een DDR2 controller hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
dahakon schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:56:
De snelste Deneb zal allicht de langzaamste i7 kunnen bijbenen/verslaan.
Is dat zo? Ik heb sterk mijn twijfels. Ruwweg genomen is de Shanghai zo'n 20% sneller en 10% zuiniger als Barcalona. Kort door de bocht kun je ook zeggen dat hij 30% sneller is met gelijk gebleven energie verbruik. De vraag is hoeveel sneller is Core i7 920 gemiddeld tov een 9950 BE.

Stel dat AM3 nipt (5 - 7%) sneller is... dan is prijs gelijk
Stel dat AM3 dezelfde snelheid heeft, dan is de prijs lager
Stel dat AM3 langzamer is (5 - 7%) , dan moet de prijs veel goedkoper zijn.

Core i7 920 is $289...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:43:
[...]

Ik had het over de CPU, niet over het mobo. Ik hoor de hele tijd dat die AM3 CPU's ook een DDR2 controller hebben.
Dan heb je niet goed opgelet de afgelopen maanden, er komt Januari een Phenom II AM2+ package (leo platform) en later pas de AM3 package "refresh leo platform" met DDR3. ;)

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/amd2007analystday/38.png

Denk dat we in december nog wel de introductie krijgen van Phenom II AM2+ cpu's maar dat ze pas januari in de winkelschappen te vinden is.

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 15-11-2008 14:54 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 12-09 19:18
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:43:
[...]

AM3 werkt ook met DDR2, anders kan je nooit een AM3 CPU op een AM2+ plankje kunnen proppen...
Hacku schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:41:
[...]

Zoals je ziet staat er ook een 3GHz Deneb DDR2 op de planning ;)
Jazeker 9Q2.., ik bedoelde er dus mee te zeggen dat de AM3 3GHz versie dan pas verschijnt.
Dus voor diegene die misschien dus erover denken over te stappen naar AM3 mobo+ddr3 en niet nog een keer een cpu willen aanschaffen, dan pas een AM3 (3GHz) cpu versie kunnen bemachtigen.
Daar ben ik dus ook één van....

Met andere woorden, wanneer je wel een Deneb wilt (3GHz), dan zit het er alleen in dat je de AM2+ versie kunt aanschaffen. Wil je over op AM3 maar zonder cpu te vervangen en je wilt wel meteen een AM3 versie, is alleen de 2.8GHz versie bschikbaar...

En tja, als je het dan niet om het geld is, dan kan je gewoon meteen een AM2+ versie aanschaffen en wanneer de nieuwe chipset verscijnt met de nieuwe AM3 socket overgaan...en je oude mik verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:49:
Dan heb je niet goed opgelet de afgelopen maanden, er komt Januari een Phenom II AM2+ package (leo platform) en later pas de AM3 package "refresh leo platform" met DDR3. ;)
Ja, dat snap ik. Maar ik vroeg dus of dat "refresh leo platform" ook met DDR2 (dus AM2+) kan werken. Volgens de poster hierboven dus wel:
XenoMorpH schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 14:55:
AM3 werkt ook met DDR2, anders kan je nooit een AM3 CPU op een AM2+ plankje kunnen proppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:18:
Ja, dat snap ik. Maar ik vroeg dus of dat "refresh leo platform" ook met DDR2 (dus AM2+) kan werken. Volgens de poster hierboven dus wel:
Het hangt af van je moederbord. AM3 processor op AM2(+) moederbord? --> DDR2
AM3 processor op AM3 moederbord? --> DDR3
Lijkt mij :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Ja anders gaan de moederbord fabrikanten toch geen update uit brengen die ervoor zorgt dat je een am3 processor op een am2+ socket kan hebben?
Als hij dan geen ddr2 ondersteunt heb je er geen hol aan.
Vrij logisch lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:18:
[...]

[...]
Dat is toch al de hele tijd in het nieuws dat AM3 backwards compatibel is met AM2+, dat heeft AMD al vanaf het begin gezegd dat ze pas vanaf fusion nieuw voetje krijgen en dat alles backwards compatibel is tot die tijd. ;) Uiteraard ligt het niet bij AMD om de biossen beschikbaar te stellen die dat ook kunnen, dat is aan de fabrikanten van de mobo.

Phenom II AM2+ DDR2 only (Leo)
Phenom II AM3 DDR2 en DDR3 (Leo refresh is alleen DDR3, omdat daar de chipset RD8xx bij hoort)

Maar prik je een Phenom II am3 op een AM2+ bordje dan werk dat gewoon goed, mits de bios compatibel is, maar dan is het geen leo refresh platform, maar een bastaard platform. :P

[ Voor 18% gewijzigd door mad_max234 op 15-11-2008 19:04 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ik ben benieuwd of die 2.8 GHz Deneb ook in BE uitvoering komt. Dat zou wel erg gaaf zijn. Ik hoop niet dat ze daar van af stappen anders heb ik een probleem met het moederbordje dat ik nu heb :P die houd niet van hoge HTT speeds. Ik pak gewoon lekker een oude AM2+ dat DDR III moet ik nog niet. Of het moet blijken dat de cpu dan in games ineens 10% sneller is. Dan is het wel nuttig anders niet. Ik verwacht alleen hogere scores in wat benshmarks die niets zeggen over real live performance.

[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 15-11-2008 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
AM3 processor kunnen gebruikt worden in AM2+ sockets en kunnen dus met DDR2 werken. Asus en msi hebben zelfs al biossen beschikbaar gesteld die AM3 processor in de huidige moederborden ondersteund.

Wat ik niet snap is het volgende:
De phenom 45nm AM2+ heeft een DDR2 en DDR3 geheugen controller aan boord. De fysieke socket van AM2+ en AM3 is exact hetzelfde. De phenom 45nm AM2+ en AM3 en zelfs shanghai zijn eigenlijk exact dezelfde die, maar wordt voor andere doeleinden gebruikt.
Waarom duurt het dan zo lang tussen de shanghai, de phenom 45nm AM2+ en de phenom 45nm AM3?

- Shanghai 2.7 GHz is gereleased op 13 nov.
- Phenom X4 45nm 3.0 GHz AM2+ zou deze maand in november nog moeten uitkomen. (op zich niet slecht)
- Maar de Phenom X4 45nm 3.0 GHz AM3 komt maar in 09Q2 uit. Waaraan ligt dit verschil? Het is toch exact dezelfde die?
Wat ik ook niet weet is of AM2+ processoren in AM3 passen? Het is toch dezelfde die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Omdat - zoals al verschillende malen gezegd - AMD pas DDR3 wil ondersteunen wanneer dit geheugen goedkoper is. AMD wil geen dure platforms introduceren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ze willen geen 2 platformen naast elkaar hebben. Dat schept verwarring. Hebben zowel Intel als AMD in het verleden al eens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat is sowieso onvermijdelijk, want de DDR2 cpu's zullen in Q2 2009 ook gewoon op de markt zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
rubbieus schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:00:
kan iemand mij vertellen wat er met Regor is gebeurd?
wordt mijn vraag hier expres overgeslagen of wat?
LINK Betreft nieuwe X2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:56:
En ze willen geen 2 platformen naast elkaar hebben. Dat schept verwarring. Hebben zowel Intel als AMD in het verleden al eens last van gehad.
Maar ze gaan wel 2 verschillende cpu's hebben die fysiek dezelfde die hebben (maar andere socket die eigenlijk hetzelfde is), maar naast elkaar zullen bestaan.
En dat verklaart het verschil tussen launch dates van de 3.0 GHz AM2+ en AM3 processor nog niet.
rubbieus schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:34:
[...]

wordt mijn vraag hier expres overgeslagen of wat?
LINK Betreft nieuwe X2..
Misschien wordt je vraag genegeerd, omdat hier niemand iets over weet! Blijkbaar zijn de dual-core desktop processor van de roadmap gevallen zoals ik al verteld had. Enkel de dual-core voor notebooks staat nog op de roadmap.

[ Voor 33% gewijzigd door penetreerbeer op 16-11-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
En dat verklaart het verschil tussen launch dates van de 3.0 GHz AM2+ en AM3 processor nog niet.
Nogmaals, omdat DDR3 nog te duur is en AMD geen dure platformen wil neerzetten.
Misschien wordt je vraag genegeerd, omdat hier niemand iets over weet! Blijkbaar zijn de dual-core desktop processor van de roadmap gevallen zoals ik al verteld had. Enkel de dual-core voor notebooks staat nog op de roadmap.
Dual core X2 wordt gewoon doorverkocht, zeker nog tot eind 2009. De vraag is dus of ze deze op 45nm gaan bakken. Misschien niet, want ze staan niet op de roadmap? Miscshien wel, want 45nm is voor AMD veel interessanter. Zie ook de laatste alinea van The Source in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Gaat het hier dan over 45nm K10.5 of K8 dual cores? Ik neem aan van de eerstgenoemde, als opvolger voor de nooit in de prijslijsten verschenen Kuma.

[ Voor 4% gewijzigd door RuddyMysterious op 16-11-2008 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja goed maar die zijn gewoon te traag aan het worden. Zelfs de 6400+ BE is niet echt snel meer. Die Huidige dual core X2 zijn alleen leuk voor budget systemen. Intel Dual cores kun je als tweaker gebruiken om een game systeem te maken wat sneller is als de duurste quad alleen maar omdat die verder kunnen clocken.

Daarom is het belangrijk dat AMD ook weer met 45nm Dual cores komt die ook goed clocken en betere performance per clock hebben + zuiniger zijn als de huidige 65nm dual cores.

Een K10,5 core kan dit allemaal bereiken.
DevilsProphet schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:18:
Gaat het hier dan over 45nm K10.5 of K8 dual cores? Ik neem aan van de eerstgenoemde, als opvolger voor de nooit in de prijslijsten verschenen Kuma.
K8 en 1 K10 core. De 6500+ BE is een Dual core 2.3 GHz K10 core. Maar goed die is zo laag geclockt dat een 6400+ makkelijk sneller is. En die laatste is al niet echt snel genoeg meer.

Je kunt er prima mee gamen maar echte reken taken worden wat aan te trage kant dan is een C2D interessanter.

[ Voor 34% gewijzigd door Astennu op 16-11-2008 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
penetreerbeer schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:23:
[...]

Ze zijn van de roadmap gevallen en toch verwijst hardware.info ernaar. Het artiekel is maar een week oud, dus misschien een verkeerde roadmap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

penetreerbeer schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:43:

Wat ik niet snap is het volgende:
De phenom 45nm AM2+ heeft een DDR2 en DDR3 geheugen controller aan boord. De fysieke socket van AM2+ en AM3 is exact hetzelfde. De phenom 45nm AM2+ en AM3 en zelfs shanghai zijn eigenlijk exact dezelfde die, maar wordt voor andere doeleinden gebruikt.
Waarom duurt het dan zo lang tussen de shanghai, de phenom 45nm AM2+ en de phenom 45nm AM3?
Ja en nee, AM2+ cpu's hebben wel een DDR3 controller maar nog niet actieve net als de agena een DDR3 controller er al in heeft zitten en niet actieve is, AMD Agena heeft vanaf het begin al een DDR2 en DDR3 controller, waarschijnlijk werkt de controller nog niet helemaal goed, en dat ze de steppings hebben gebruikt om controller verder te verbeteren.

Reden dat AM3 pas later komt is dat het platform pas later komt, en wellicht is de controller ook nog niet helemaal 100% goed in orde, maar gok op het feit dat er geen chipsets zijn en AMd niet langer wilde wachten met de chip die al klaar is, de Phenom II AM2+ is eigenlijk gewoon een shanghai zonder veel aanpassingen, de Phenom II AM3 is wel een nieuwe cpu, nou ja er zijn meer onderdelen actieve. AMD hoeft alleen maar de string in de Shanghai te veranderen en kijk je heb een Phenom II AM2+. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:03:
Ja goed maar die zijn gewoon te traag aan het worden. Zelfs de 6400+ BE is niet echt snel meer. Die Huidige dual core X2 zijn alleen leuk voor budget systemen.
Overdrijf niet :+ Ook met een X2 5000+ en HD4850 kan ik al m'n spellen @1400x1050@max spelen.
Ook recente spellen zoals Race Driver Grid en Far Cry2. Pas op hogere res kan een snellere proc helpen, maar dan nog eerder een snellere videokaart. Als ik zou upgraden zou het puur zijn "om weer wat nieuws te hebben". De groep die sneller dan een X2 MOET hebben is ERG klein.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2008 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 23:51
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/2238/phen24zi1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/817/phen2ly2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/3362/phen23iy6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img147.imageshack.us/img147/5827/phen22gy8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ze zijn wel erg lollig daar bij AMD, 940, 920? Waarom niet direct Phenom i7 940? :+

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 11:24

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Hacku schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:37:
Ze zijn wel erg lollig daar bij AMD, 940, 920? Waarom niet direct Phenom i7 940? :+
Misschien wel Phenom K11 940? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 21:30
Hacku schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:37:
ach ... als de prestaties 't zelfde zijn is 't wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Haha jammer genoeg is de performance niet hetzelfde, als je even ver kan oc'en is het natuurlijk ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ath92
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 10:34
Nouja, als je die bovenste slide mag geloven, kun je de 940 volgens mij to boven de 4 GHz overclocken wat natuurlijk een goede verbetering is op de huidige AMD cpu's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:21:
[...]

Overdrijf niet :+ Ook met een X2 5000+ en HD4850 kan ik al m'n spellen @1400x1050@max spelen.
Ook recente spellen zoals Race Driver Grid en Far Cry2. Pas op hogere res kan een snellere proc helpen, maar dan nog eerder een snellere videokaart. Als ik zou upgraden zou het puur zijn "om weer wat nieuws te hebben". De groep die sneller dan een X2 MOET hebben is ERG klein.
Het is anders om, bij lage resolutie heft heb je meer aan snel cpu, en bij hoge resolutie heb je meer aan snel videokaart. CPU hoeft niet veel meer te doen als je je resolutie verhoogt maar je GPU des te meer. En visa versa uiteraard, verlaag je de resolutie heb je meer cpu kracht nodig om je videokaart bij te houden. ;)
ath92 schreef op zondag 16 november 2008 @ 17:18:
Nouja, als je die bovenste slide mag geloven, kun je de 940 volgens mij to boven de 4 GHz overclocken wat natuurlijk een goede verbetering is op de huidige AMD cpu's :)
Is al bewezen dat hij 4Ghz+ doet. ;) (air)
EaS in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."

[ Voor 19% gewijzigd door mad_max234 op 16-11-2008 22:14 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

mad_max234 schreef op zondag 16 november 2008 @ 22:01:
[...]

Het is anders om, bij lage resolutie heft heb je meer aan snel cpu, en bij hoge resolutie heb je meer aan snel videokaart. CPU hoeft niet veel meer te doen als je je resolutie verhoogt maar je GPU des te meer. En visa versa uiteraard, verlaag je de resolutie heb je meer cpu kracht nodig om je videokaart bij te houden. ;)
Je bekijkt het anders dan hij. Hij bedoelt dat je cpu snel genoeg moet zijn om de algemene vlotheid van het spel te bewaren. Denk aan het feit dat een HD4870X2 maar zo snel is als een gewone HD4870 als er geen hoog geklokte quadcore wordt gebruikt. Of het verschil is toch minder prominent. Dat een cpu net het verschil maakt op lagere resolutie zal iedereen worst wezen, daar is alle hardware toch snel genoeg. Ik denk echter dat een tragere cpu sneller een cap zal zetten op het aantal frames per seconde die door de grafische kaart kunnen worden uitgespuwd, ongeacht de resolutie - of soms zelfs evenredig met de resolutie ipv omgekeerd evenredig, zoals jij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat snap ik dat hij het daar over heeft, alleen heb ik het over dit zinnetje (in de quote hieronder) dat het andersom is. Nee als je cpu het trekt op lage resolutie dan trekt hij het ook wel op hoge resolutie maar je videokaart krijgt het vooral stuk zwaarder en niet je cpu. Als je X2 het goed terkt op 1024 dan zal hij het op 1280 ook wel trekken, mara je videokaart zal het moeilijker krijgen, en niet je cpu.
Pas op hogere res kan een snellere proc helpen, maar dan nog eerder een snellere videokaart.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
mad_max234 schreef op zondag 16 november 2008 @ 22:01:
[...]

[...]

Is al bewezen dat hij 4Ghz+ doet. ;) (air)
EaS in "[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic ..."
Wat voor koeling heeft die gast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Volgens mij is dat een Scythe Orochi.

http://www.scythe-usa.com...036/scorc1000_detail.html

[ Voor 47% gewijzigd door XWB op 16-11-2008 22:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Uit deze plaatjes is dus duidelijk te zien dat de X2 uitkomt als Phenom X2 6xx in juni 2009 (regor) op >2.8GHz.
Propus komt in April 2009 en rana ook in april.
En Phenom II X4 8xx komt met 6mb cache. Wat het nut van deze processor is snap ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Dat zou inderdaad wel kunnen, ziet er iig wel mooi uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

penetreerbeer schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:23:
Maar ze gaan wel 2 verschillende cpu's hebben die fysiek dezelfde die hebben (maar andere socket die eigenlijk hetzelfde is), maar naast elkaar zullen bestaan.
Als ik het zo lees zal de AM3 proc exact gelijk zijn aan zijn eerder verschijnende AM2+ broertje. Blijkbaar hebben ze alleen de DDR3 controller uitgeschakeld (of misschien zelfs dat niet) om mobo-fabrikanten te dwingen nog niet te vroeg met DDR3 borden te komen (en daarmee duidelijkheid naar de consument toe te scheppen).

Edit: of het verschil zouden de snellere HT links moeten zijn (?).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met andere woorden (zie 2e afbeelding): het wordt pas februari dat ze (45 nm AM2+/AM3 procs) beschikbaar zijn? Dat is toch flink wat later dan tot nu toe gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Januari PhenomII AM2+ 2.8Ghz en 3.0Ghz 125w en in februari de AM3 Phenom II 95w versies.

"Zo zal de 45nm Deneb quadcore tijdens de CES beurs in Las Vegas worden geïntroduceerd onder de naam Phenom II."

En die is van 8 tot 11 januari, slide zegt 8 januari dus zal wel op de eerste dag plaats vinden.

[ Voor 54% gewijzigd door mad_max234 op 17-11-2008 02:34 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 16:21:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Waarom hebben anders zo veel mensen een C2D gekocht als het toch niets uit maakt ?

Als je moet kiezen tussen een X2 5000+ met een HD4850 of een C2D E8200 en een 8600 GT geef ik je meteen gelijk dat het AMD systeem stukken sneller zal zijn met games.

Op de resolutie die jij gebruikt heb je inderdaad ook minder cpu power nodig. Maar ik speel zelf al 3 jaar op 1920x1200 en nu op 2560x1600. Je ziet ook steeds meer 1680x1050 en dit gaat straks naar de 1920x1080 toe of zelfs iets hoger als je kijkt naar de nieuew 16:9 schermen.

Voor games kan een 5000+ nog wel maar er beginnen nu aardig wat games te komen die niet al te lekker lopen op zo'n cpu. Denk aan Supreme commander en andere RTS games. WOW kan er tegenwoordig ook wel wat van. Daar merk je ook dat als er veel mensen in een gebied zijn dat cpu power veel helpt. Als ik dan kijk naar mijn Tripple Core 2.55 GHz vs mijn C2D Quad op 3.5 GHz is dat een groot verschil. Maar dan betaal je ook een heel ander prijsje voor.

Dus wat ik al zij de K8 begint gewoon te oud te worden. Voor budget systemen prima en meer dan snel genoeg. Maar ik vind dat die nu buiten de mid range vallen of ze moeten net als bij intel een update krijgen naar 45nm. Want dan worden ze zuiniger en veel sneller.

Tuurlijk is het geen must om een snellere cpu te hebben of je moet super veel encoding werk doen. Maar als AMD weer wat klanten terug wil pakken moeten ze wel met een 45nm dual core komen. Dat is op dit moment de grootste groep klanten van Intel.

En aan de andere kant een HD4850 is ook niet nodig je kunt het ook prima met minder doen. Dus tja wat is nodig ? De een heeft een snellere cpu nodig (bv encoding en 3d renderen) de ander een snelle video kaart voor games.

Persoonlijk ben ik het wel met je eens dat een 2.8 Ghz X2 nog wel voldoet maar de vraag is hoe lang. Echter zijn er zat mensen die gewoon het beste willen en dus een Intel E8xxx kopen. Ik ben alleen bang dat voordat AMD met een 45nm dual core op de markt komt de markt al naar Quad core verschoven is. En dat zou zonde zijn.
mad_max234 schreef op maandag 17 november 2008 @ 02:23:
Januari PhenomII AM2+ 2.8Ghz en 3.0Ghz 125w en in februari de AM3 Phenom II 95w versies.

"Zo zal de 45nm Deneb quadcore tijdens de CES beurs in Las Vegas worden geïntroduceerd onder de naam Phenom II."

En die is van 8 tot 11 januari, slide zegt 8 januari dus zal wel op de eerste dag plaats vinden.
Uhmm geen 95 watt AM2+ only. Mja wel een Unlocked 940 die zie ik bij AM3 nog niet staan. Mij maakt het niet veel uit als hij maar unlocked is :P voorlopig is DDR II ook nog snel genoeg. Al begint nu het moment te komen dat DDR III wel sneller is en echt een voordeel heeft. (was eigenlijk ook toen AM2 uit kwam toen was het omslag punt in zicht).

Dus nog even tot jan wachten :P op die X4 940. Ben benieuwd hoe die AMD X4 920 het vs Intel Core i7 920 gaat doen. 2.8 GHz vs 2.66 GHz. Wellicht komt hij aardig in de buurt.....

[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 17-11-2008 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
spNk schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:54:
Heb je windows opnieuw geinstalleerd? Dat eerste wat je aangeeft komt wel vaker voor als je van hardware veranderd met xp....
Nee nog niet gedaan... ik vroeg me juist af of dat nodig was ! Maar jij denkt dat het toch verschil zal geven? Een herinstalatie geeft nogal wat werk ! Dus liever niet, maar als dat de snelheid aanzienlijk zal verhogen...

Processor scoort nu een 5,5 op de windows vista prestatie index.... Zegt dat misschien iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
Astennu schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:49:
[...]

Ik neem aan dat je dan ook op de X2 3800+ Vista 64 bit had ? en nieuwe hardeschijven of de oude weer gebruikt ? Ik zou sowieso even de nieuwste AMD drivers downloaden ( cat 8.11 voor intergrated vga. Daar zitten ook de southbridge drivers in.)

2: dat die bios update niet lukt is vaag ik zou in ieder geval wel proberen de laatste bios versie er in te hebben. En daar na de bios even resetten zodat hij de standaard settings heeft.

3: AOD zou moeten werken. Ik neem aan dat je versie 2.1.2 hebt ? ik moet zeggen dat het op mijn Abit 780G ook niet super werkt. Ik gebruik het meer om dingen te testen en te bekijken. Dingen instellen gaat niet goed. Moederbord fabrikanten moeten wel support inbakken voor AOD anders kunnen sommige dingen niet goed werken. Misschien is dat bij jou ook het geval. Ik OC toch altijd via de bios maar het is wel handig om settings te testen.
1 Yep ik heb gewoon de oude schijf gebruikt met dezelfde instalatie als onder de 3800+

2. Kan ik dan gewoon van bios update 1 naar 4 hoppen zonder tussenstappen?

3. Zal wel aan het moederbord liggen dan! Hij crasht echt helemaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:46
turbopinda schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:58:
[...]

Nee nog niet gedaan... ik vroeg me juist af of dat nodig was ! Maar jij denkt dat het toch verschil zal geven? Een herinstalatie geeft nogal wat werk ! Dus liever niet, maar als dat de snelheid aanzienlijk zal verhogen...

Processor scoort nu een 5,5 op de windows vista prestatie index.... Zegt dat misschien iets?
Dat zou standaard al 5.9 moeten zijn. Dus ik denk dat een reinstall wel een prestatie boost zou geven.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste