[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 25 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Charlie (a.k.a. 'Groo') is hier wel een bekende ondertussen (van o.a. the INQ etc.).
Komt vaak toch wel met 'nieuwtjes'. Hier is er weer zo één:

Just wait, they are going to strike back hard in a year, they have a MUCH bigger socket coming. Intel has _NO_ response to AMD's socket size war, none at all.

-Charlie

Afwachten natuurlijk in hoeverre we hier wat mee kunnen, maar AMD heeft blijkbaar iets 'in the works' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Woei, ik word wel erg benieuwd nu :$ Ik hoop serieus dat AMD met een enorm monster op de proppen komt, dat zou echt ultiem gaaf zijn })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Astennu schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 10:03:
[...]Dan heb je de Tweaker. Overclocken is een must.
Welnee. Ultieme zuinigheid of near-0dB geluid maken is ook een vorm van tweaken. Overklokken hoeft dan helemaal niet.
Dan heb je de mensen die weken in de IT wereld als Systeem/Netwerkbeheerder. [...] geen AMD servers gezien heb. Alleen maar Intel.
Als het je een troost mag wezen: wij hebben Optys draaien. Ik denk dat het 30% is van de (relatief recente) blade-servers. De andere zijn SPARC's of totaal verouderde, bijna niet meer gebruikte Netburst-Xeons. En er zijn wel meer bedrijven die het licht hebben gezien; droog je tranen maar ;)

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

EaS schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 14:50:
Charlie (a.k.a. 'Groo') is hier wel een bekende ondertussen (van o.a. the INQ etc.).

Just wait, they are going to strike back hard in a year, they have a MUCH bigger socket coming. Intel has _NO_ response to AMD's socket size war, none at all.

-Charlie

Afwachten natuurlijk in hoeverre we hier wat mee kunnen, maar AMD heeft blijkbaar iets 'in the works' ?
De gore smeerlap. Dan doe ik al moeite om mij niet teveel te laten ophitsen, dan krijg je zoiets voor je neus. :(

Nu wil ik zéker een AMD quadcore 45nm. Hopelijk worden ze niet veel duurder dan de quads in het huidige aanbod, want dat is voor mij net het leuke punt aan AMD. Zuinig mogen ze trouwens ook worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
mieJas schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 15:32:
[...]

Welnee. Ultieme zuinigheid of near-0dB geluid maken is ook een vorm van tweaken. Overklokken hoeft dan helemaal niet.

[...]

Als het je een troost mag wezen: wij hebben Optys draaien. Ik denk dat het 30% is van de (relatief recente) blade-servers. De andere zijn SPARC's of totaal verouderde, bijna niet meer gebruikte Netburst-Xeons. En er zijn wel meer bedrijven die het licht hebben gezien; droog je tranen maar ;)
Ah mooi gelukkig zijn er dus toch nog een paar....
DevilsProphet schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:05:
[...]

De gore smeerlap. Dan doe ik al moeite om mij niet teveel te laten ophitsen, dan krijg je zoiets voor je neus. :(

Nu wil ik zéker een AMD quadcore 45nm. Hopelijk worden ze niet veel duurder dan de quads in het huidige aanbod, want dat is voor mij net het leuke punt aan AMD. Zuinig mogen ze trouwens ook worden.
Ze zullen wel iets duurder gaan worden dan nu. Nu is het snelste model onder de 200 euro. Ik denk dat ze met de nieuwe cpu's onder de 300 willen gaan zitten. Maar er zijn zeker wel 45nm quads te krijgen voor de prijzen van de 65nm quads alleen draaien die dan geen 3.0 Ghz maar eerder 2.4-2.6.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:42:
[...]
Je moet de Opteron systemen ook meer in 4 socket segment zien. Denk aan DL585 en Dell 4 socket servers ed. Daar is AMD met de Opteron goed vertegenwoordigd. Opteron doet erg goed in 4 socket en meer systemen ie snelste systemen in recente VMware benchmark.
In verhouding zijn er erg veel Intel servers, maar dat heeft meer met "wat een boer niet kent...." en "No one got fired for buying IBM" te maken.Gelukkig hier steeds meer AMD servers, zeker als ik mee mag bepalen :)
IMHO zal AMD alles proberen om het markaandeel in dit segment te behouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2008 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacroTough
  • Laatst online: 04-10-2021
Astennu schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 17:42:

Hou alsjeblieft op met die speculatie.

Ook wij hebben hier de racks letterlijk volhangen met HP P- en C-klasse Opteron blades. De enige Intel die we hier nog hebben is óf nog niet gevirtualiseerd of nog niet opgehaald door de lompenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heel erg mooi mijn ervaringen zijn helaas pressies het tegenovergestelde. Waarschijnlijk bij de verkeerde bedrijven geweest ?

Maar voorlopig zit AMD nog goed in de server markt. Door Shanghai zullen ze Intel voorlopig weg blazen tot hun ook 4p en 8p systemen met de Nehalem cpu kunnen gaan leveren. Dan wordt het daar ook echt oorlog. Intel heeft dan alles wat AMD heeft + iets meer: Tripple channel memory en Hyper threading. Twee dingen die het wel goed doen in server land en minder interessant zijn voor desktop gebruik. Maar goed AMD heeft ook nog Instabul de native 6 core cpu. Dus de oorlog is nog niet direct verloren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 18:47
EaS schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 14:50:

-Charlie

Hij heeft het over Maranello. Dat is socket L1SP/G34 met SR5690 en SP5100. Deze komt in 2010 op de markt en support de 12 core van AMD. Ik heb wel ergens een engineering tekening liggen van dat ding, ff zoeken. Dan zullen we ook 8P systemen * 12 core gaan zien, dus 96 core systemen :) Volgens mij heeft die ook zo uit mijn hoofd quad channel memory...

[ Voor 7% gewijzigd door The Source op 04-11-2008 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Avalaxy schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 14:57:
Woei, ik word wel erg benieuwd nu :$ Ik hoop serieus dat AMD met een enorm monster op de proppen komt, dat zou echt ultiem gaaf zijn })
Als ze echt met een monster bezig waren dan hadden we daar al iets van opgevangen. Het enige wat eraan komt is Deneb en Fusion. Misschien bedoelen ze wel dat AMD het voordeel van upgradebaarheid heeft: een AM3 cpu past ook in een AM2+ socket, terwijl je voor de Core i7 alles nieuw moet kopen.

[ Voor 54% gewijzigd door XWB op 04-11-2008 21:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hacku schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:08:
Als ze echt met een monster bezig waren dan hadden we daar al iets van opgevangen.
Niet per sé. Herinner je je het HD4000 verhaal van ATI/AMD? Dat was ook "BANG! out of nowhere, it is ATI with success!". Misschien willen ze eenzelfde truuk uithalen, maar nu met Intel. Natuurlijk gaat dit moeilijker zijn omdat Intel veel machtiger is dan AMD, maar toch. Als we Charlie (a.k.a. 'Groo') mogen geloven, dan zullen we toch niet al te erg teleurgesteld worden. Althans dat hoop ik. Als het niet waar is, dan kielhaal ik Charlie. Hij moest maar niet zo hyperig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

DevilsProphet schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 21:14:
[...]

Niet per sé. Herinner je je het HD4000 verhaal van ATI/AMD? Dat was ook "BANG! out of nowhere, it is ATI with success!". Misschien willen ze eenzelfde truuk uithalen, maar nu met Intel. Natuurlijk gaat dit moeilijker zijn omdat Intel veel machtiger is dan AMD, maar toch. Als we Charlie (a.k.a. 'Groo') mogen geloven, dan zullen we toch niet al te erg teleurgesteld worden. Althans dat hoop ik. Als het niet waar is, dan kielhaal ik Charlie. Hij moest maar niet zo hyperig doen.
The Source heeft gelijk, lees maar eens Charlie's opvolgende post daar. Die eerste post op zichzelf staand lezend zou je denken: Heeft AMD de roadmap weer omgegooit? Zijn ze met iets bezig wat nog niet naar buiten is gekomen? Maar nee, hij zal inderdaad socket G34 bedoelen (1974 pinnetjes):

Afbeeldingslocatie: http://blogs.zdnet.com/hardware/images/8709_large_amd_g34.png

Afbeeldingslocatie: http://image4.it168.com/2008/9/26/0ce53bce-0019-42e0-a8a2-e5d8ea5b4a94.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nehalem een Indiaanse naam ,ik hoop nu dat AMD niet aan de "Wippingpost" gebonden wordt en dat ze de strijdbijl nog kunnen opgraven... :)

Maar wat is die nieuwe i7 Intel een mooie Cpu zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, is de socket niet heel erg lang? Ben bang dat compatibiliteit met oudere koelers er dus niet in zit? Nauwja, dat zien we TZT wel. Het klinkt in iedergeval goed, maarja ze moeten er ook 12 cores in kwijt :|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
EaS schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:01:
[...]

The Source heeft gelijk, lees maar eens Charlie's opvolgende post daar. Die eerste post op zichzelf staand lezend zou je denken: Heeft AMD de roadmap weer omgegooit? Zijn ze met iets bezig wat nog niet naar buiten is gekomen? Maar nee, hij zal inderdaad socket G34 bedoelen (1974 pinnetjes):

[afbeelding]

[afbeelding]
Maar dan snap ik de reactie van Charlie nog niet. Dat ding komt pas in 2010, tegen dan heeft Intel weer wat nieuws. En Intel wil ook heel wat cores in een server cpu duwen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-07 23:51
Achja, ik wacht het rustig af.
Op veel forums ontstaan er flamebates over Deneb, maar we weten er nog bijna niks van af.
Ik dacht dat RV770 ook bagger zou worden omdat het een een opgepompte RV670 zou worden.
Deneb kan natuurlijk ook voor een fikse verrassing zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Laatst online: 12-09 19:18
In dat artikel wordt nog niets gerept over de AM3 X4 release dates, dat vind ik enigzins best jammer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:25

Crp

Hacku schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:13:
[...]

Maar dan snap ik de reactie van Charlie nog niet. Dat ding komt pas in 2010, tegen dan heeft Intel weer wat nieuws. En Intel wil ook heel wat cores in een server cpu duwen.
Volgens mij heeft intel tegen die tijd hun 40 of 80 core cpu al klaar, ik zag laatst een foto ergens van dat ding op een testbord. Dus ik denk niet dat dat nog lang gaat duren

//edit

er zijn al best veel foto's van .. ook op youtube staan wat filmpjes (uit 2007)

[ Voor 8% gewijzigd door Crp op 05-11-2008 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er worden heel wat ontwerpen op verschillende niveaus getest natuurlijk. AMD zit ook niet stil.
Wat we zien op een roadmap hoeft niet veel te zeggen over de echte werkelijkheid dadelijk.
Deze roadmap is al oud en erg langzaam in ontwikkeling. Volgens mij zal AMD in 2010 ook al op 32nm overstappen. Wat niet wordt aangegeven op die roadmap.

We zullen aan de hand van Shanghai wel zien wat Deneb ons gaat brengen. Mijn verwachtingen zijn niet slecht. Als het tegen zou vallen heb ik de indruk dat het dan eerder bekend is en ook eerder wordt toegegeven zoals bij Barcelona. Als die dingen echt makkelijk richting 4,0Ghz klokken op lucht vind ik dat zeker aardig netjes tegenover de huidige Intel Penryns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-07 21:04
Ik hoop dat ze op lucht naar +4.0ghz gaan, hopelijk ook zonder al teveel moeite.
En ik hoop ook dat ze niet te duur zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 18:33
Crp schreef op woensdag 05 november 2008 @ 11:34:
[...]

Volgens mij heeft intel tegen die tijd hun 40 of 80 core cpu al klaar, ik zag laatst een foto ergens van dat ding op een testbord. Dus ik denk niet dat dat nog lang gaat duren

//edit

er zijn al best veel foto's van .. ook op youtube staan wat filmpjes (uit 2007)
Ik denk dat een eventuele 40 core eerder een x86 GPGPU wordt zoals Larrabee. Een normale CPU maak je niet even zomaar op 32nm met 40 normale cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD cuts jobs, costs

Advanced Micro Devices Inc. cut 500 jobs worldwide on Wednesday, including 154 in Austin, in a cost-cutting move aimed moving it closer to consistent profitability.

The job reductions are the first at AMD since April, when it said it would cut 10 percent of its jobs worldwide as part of an effort to stem its flow of red ink, which now stretches back for two years.

The cuts, which affected a wide range of job categories, reduce AMD’s Austin employment to just over 2,300 workers, and its worldwide employment to about 14,900.

Company spokesman Michael Silverman said Wednesday’s reductions were in line with the company’s stated goal of reducing its quarterly “break-even” revenue to about $1.5 billion by early 2009.

Wednesday’s job cuts are an “unfortunate, but necessary part of this process to help us align our people with the focused programs that achieve our objectives, eliminate duplication of effort and allow us to operate more efficiently,” Silverman said.

The company has revamped its operations this year by selling some unprofitable product lines and proposing to spin off its German factory operations to a joint venture company that will be jointly owned with an investment company from Abu Dhabi, in the United Arab Emirates.

The company reported a net loss of $67 million on sales of $1.78 billion for the third quarter ended in September.

AMD specifies Dresden expansion plans
  • 45nm SOI
  • 32nm SOI
  • 32nm bulk (graphics chips)
  • FAB36/38, Each fab 25.000 waferstarts per month
  • already produces first 32-nm samples
  • (all) immersion lithography

[ Voor 10% gewijzigd door EaS op 06-11-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 22:10
EaS schreef op donderdag 06 november 2008 @ 01:00:
AMD cuts jobs, costs

...

AMD specifies Dresden expansion plans
  • 45nm SOI
  • 32nm SOI
  • 32nm bulk (graphics chips)
  • FAB36/38, Each fab 25.000 waferstarts per month
  • already produces first 32-nm samples
  • (all) immersion lithography
Denk dat het ontslaan van personeel onvermijdbaar is in de huidige omstandigheden van de markt. Bijna alle bedrijven ontslaan werkmensen. Meestal is dit goed voor een bedrijf op de langere termijn. (die zie je ook meestal terug in de aandelen na een aangekondigde ontslagenronde)

Wat info over de fabrieken in dresden is ook interessant. Dus blijkbaar zullen ze geen high-k gebruiken zoals Intel. Dit wil zeggen dat 45nm samen met 45nm wel optimaal loopt (shanghai en deneb) en dus niet verbeterd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
There's hope in the server market

AMD claims more than 85 sever motherboards and barebones are capable of supporting its new 45nm Shanghai quad-core Opterons. Asus, Supermicro and Tyan are currently shipping these motherboards for OEMs, ODMs and business customers.

AMD is boasting unbeatable price/performance per watt for its new 45nm server parts. The really good news is that these are the first AMD 45nm parts, albeit they're reserved for the server market. The troubled chipmaker is getting the hang of the new production process and if all goes well we're hoping to see the first 45nm desktop parts in December.

The new Opterons should launch next week and we already wrote about them here and this is a nice cash cow for AMD who alrady has hard time to compete to man Xeon based on Core 2 or upcoming Corei7 Nehalem architecture. Let's just forget about Barcelona K10 as the time of 45nm K10.5 Shanghai, bug free has come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Misschien dat amd de bechmark anders uitvoert?

AMD submitted its own results for Intel Xeon L5420s at 2.5GHz and somehow managed to come up with a score of only 561. How come? Well, by very badly configuring the system to ensure the Intel server got the lowest possible score, it would appear.

Let niet op hun conclusie, dan neemt hij aan.

Wat ik me afvraag wat een barcelona doet volgens amd, dan kan je veel beter vergelijken wat de winst is met de nieuw chip, en die kan je dan weer door bereken op de intel chips.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD seeks redemption - and sales - with Shanghai:
  • Shanghai stond intern bekend als "ridgeback"
  • Aankomende donderdag is de lancering
  • "dozens of enhancements"
  • Alweer, en deze keer door de VP Silicon Design: "Shanghai will deliver roughly 20 percent more performance than Barcelona while running at the same speed. Plus, it will run faster"
  • Chip design werd verdeeld over 5 design centers: Austin (Texas), Sunnyvale (Texas), Fort Collins (Colorado), Dresden (Germany) en Bangalore (India).
  • Waarbij de laatste (Bangalore) het design werk van de 1ste vier samenvoegde in een compleet design
  • Het sleutelwoord van het project was om "first silicon prototype" 100% functioneel te krijgen.
  • "Healthy first silicon" betekend -in essentie- een gemakkelijke 'vrije val' naar de product launch, en was (is) dus een belangrijke basis.
AMD back on track with Shanghai CPU :
  • Shanghai zal zorgen voor een 'uptick in sales in high-end server markets' aldus een 'handful of integrators'
  • Penguin Computing: "I can see the AMD percentage of our sales increasing dramatically with Shanghai"
  • Appro International Inc: "Our users are testing Shanghai now and seeing significant performance increases, and Shanghai will be everywhere from general purpose workstations to supercomputing solutions"
  • Burke Banda, AMD server marketing manager: "priced aggressively and is getting performance measures as high as 35 percent above its previous 65 nm Barcelona while consuming as much as 30 percent less power"
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
inderdaad dat ziet er positief uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lijkt wel aardig ja. Maar ik ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen VS Penryn en Nehalem. Ik hoop dat ze tussen de twee in kunnen komen maar ik gok dat ze meer op het niveau van Penryn uit gaat komen. Wat ook niet slecht is. Zeker als de clocks boven de 3.0 kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31
spNk schreef op zondag 09 november 2008 @ 21:54:
[...]

Oei, das niet zo mooi.
Maar gelukkig is dat maar 1 benchmark van de 1000den.
Eigenlijk zie je het verkeerd. Pak de 1e bron maar. Daar geeft AMD aan dat ze beide systemen met 8x 2GB hebben gebruikt en dan ook niet de snelste dimm's. Beter was bv 4x 4GB bijvoorbeeld. AMD zegt dan ook dat de test die zij hebben uitgevoerd niet de meest optimale is, maar wel wat je vaak terug zal zien en dus een beter beeld geeft van de prestaties.

Bedenk dat AMD dus dezelfde setup voor zijn Shanghai systeem heeft gebruikt en daarmee toch flink beter presteerd. Al moet je het wel met een korreltje zout nemen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
GENETX schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:36:
[...]

Eigenlijk zie je het verkeerd. Pak de 1e bron maar. Daar geeft AMD aan dat ze beide systemen met 8x 2GB hebben gebruikt en dan ook niet de snelste dimm's. Beter was bv 4x 4GB bijvoorbeeld. AMD zegt dan ook dat de test die zij hebben uitgevoerd niet de meest optimale is, maar wel wat je vaak terug zal zien en dus een beter beeld geeft van de prestaties.

Bedenk dat AMD dus dezelfde setup voor zijn Shanghai systeem heeft gebruikt en daarmee toch flink beter presteerd. Al moet je het wel met een korreltje zout nemen natuurlijk.
Als je de 2e link bekijkt krijg je ook nog wat meer uitleg. AMD zegt dat veel mensen alle dimm sloten vol hebben zitten en dat dat de rede is dat ze die config gebruiken. En dat 4x4 GB nog niet veel gebruikt is alleen bij hele dure servers. Daar naast is voor de rest alles het zelfde. En dat ze intel niet in een slecht daglicht willen zetten. Want ze gebruiken netjes powermanagment op en low power FBDIMM. + voeding en dergelijke zijn identiek aan het AMD systeem.

Dus het wordt even afwachten tot er wat meer tests zijn. Ik ben vooral benieuwd naar het "zwakke punt" Ten opzichte van de C2D. Interger performance. P4 was daar slecht in K8 al stukken beter maar de C2D was daar super goed in en de K10 amper beter dan de K8. K10 is vooral sneller met Floating point operations. Hopelijk is dit keer de Interger performance ook verbeterd. Dat ga je namelijk merken in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Huh, was de branch prediction van de C2D niet gewoon een pak beter dan in de K8 (en de K10), wat de grootste reden was voor betere spelprestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
DevilsProphet schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:17:
Huh, was de branch prediction van de C2D niet gewoon een pak beter dan in de K8 (en de K10), wat de grootste reden was voor betere spelprestaties?
Volgens mij is het toch echt integer prestaties die het meeste verschil in games veroorzaken. Hoewel de branche prediction van Intel ook wel wat beter is over het algemeen voor zover ik weet.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:17:
Ook, Maar bv ook de Prefetchers. Daar heeft de C2D er 5 van als ik me niet vergis waar AMD er 2 heeft. En de Snelle Cache was ook een voordeel. Die 3 dingen bij elkaar zorgde voor het grootste verschil.

Met Nehalem heeft intel de zwakke punten van die architectuur:
-De oude Quad Pumped FSB
-En de externe memory controller

Er uit gegooid en dat aangepast. Daar naast HT weer terug gehaald waardoor elke core 2 threads tegelijk kan draaien en nog wat andere tweaks door gevoerd. Waar door die cpu's nu ook extreem goed zijn in multimedia apps en ook in de server wereld gevaarlijk zal zijn.

AMD had de On die mc al en de HTT bus al. Dus hun moeten die andere punten nu op orde zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Flying Dutchman schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:29:
[...]

Volgens mij is het toch echt integer prestaties die het meeste verschil in games veroorzaken. Hoewel de branche prediction van Intel ook wel wat beter is over het algemeen voor zover ik weet.
Maar voor server-applicaties schijnt de prefetcher van C2D juist een bottleneck te vormen, voor zover ik weet.

Bron...eehm :O ergens opgepikt. Misschien anandtech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Branchprediction van Intel is al sinds de Pentium 4 een stuk nauwkeuriger dan die van AMD, bij P4 was het immers pure noodzaak omdat in het geval van een misprediction de hele pipeline geflushed moest worden; en de pipeline was bij de Pentium 4 veel langer dan bij andere processors. Daarom heeft Intel veel geïnvesteerd in verbeterde branchprediction. Deze verbeteringen hebben ze meegenomen in Prescott en Core 2. Voeg daarbij een veel grotere cache, macro-op fusion, agressievere prefetching en load/store reordering et voilá, je hebt game performance waar je u tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Finally

It is finally fixed, after long wait we can confirm that Shanghai 45nm Quad core, 45nm part comes out on the 13th.

AMD is ready to announce these chips with up to 2.7GHz frequency with its partners while the faster parts are expected in early 2009. Shanghai should focus on virtualisation, something that is very important for servers and it should be a decent match to Core 2 Quad based Xeons, Harpertown at least at similar clock but we still strongly believe that Nehalem based Xeons at same clock will end up faster.

AMD will play lets sell them cheaper strategy and it will hope to win but its been more than a year since AMD had a competitive product in server market. AMD Shanghai Opteron should consume less power than Nehalem and this will also be one of the sale points.

First reviews are expected on Thursday.
Dat is dus donderdag. Ben benieuwd of we dan ook al reviews krijgen. Ik ben erg benieuwd naar de performance winst tov Barcelona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Astennu schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:32:
[...]

Waar door die cpu's nu ook extreem goed zijn in multimedia apps en ook in de server wereld gevaarlijk zal zijn.
Die i7 heeft een flinke TDP. Ik weet niet of je dat wel in je serverpark wil hebben. AMD belooft voor Shanghai een flink lager verbruik icm hogere prestaties. Wellicht dat daar een goede stap te zetten is?

Ik krijg sowieso het idee dat AMD heel bewust stappen zet in specifieke segmenten. Specialisatie pwns generalisatie als je de resources mist voor extreem dure chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Astennu schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 11:07:
[...]

Dat is dus donderdag. Ben benieuwd of we dan ook al reviews krijgen. Ik ben erg benieuwd naar de performance winst tov Barcelona.
Ik hoop dat er inderdaad een consistente 20% performance increase per clock is ten opzichte van Barcelona. Verder hoop ik dat de cpu's lekker clocken zodat we volgend jaar ook snelheden van 3Ghz en hoger zien verschijnen. Alles minder en AMD loopt weer tijdenlang achter de feiten aan. Natuurlijk hebben de Phenoms een prima prijs/prestatie verhouding, maar als je niets in huis hebt dat mee kan in de top, dan mis je toch een belangrijk verkoop argument en belangrijke reclame voor je processors.

[edit]
Stiekem hoop ik trouwens ook op een soort HD48xx move van AMD, waarbij pas bij de introductie bekend werd hoe goed die kaarten wel niet waren. Met de videokaarten hebben ze laten zien dat ze het kunnen, maar zouden ze zoiets aandurven met hun processors? En zouden ze überhaupt de kennis en het vermogen hebben om een konijn uit de hoge hoed te toveren?

[ Voor 19% gewijzigd door The Flying Dutchman op 11-11-2008 11:21 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tja moeilijk te zeggen. Dit soort chips worden al jaren ontwikkeld. Met de RV770 zijn ze 3 jaar geleden begonnen en die is op de markt. Met CPU's is dit mogelijk nog iets langer. Bij video kaarten krijg je elk jaar een nieuwe cpu. Bij cpu's niet Intel doet dat nu toevallig wel om het jaar. En in dit geval is het een die shrink + wat tweaks. Voor K10,5 geld hetzelfde een shrink + tweaks geen kompleet nieuwe architectuur.

Sowieso als je naar K7 > K8 > K10 kijkt. Zie je veel gelijkenis. Dat zie je bij intel ook als je naar P3 > Centrino > C2D > 45nm C2D kijkt. Het lijkt toch wel erg veel op elkaar. Net als nehalem veel dingen van de C2D heeft alleen dan tweaked + nieuwe toevoegingen.

20% lijkt me wel een beetje de max. Dit is namelijk al best veel. Intel had met de overgang naar 45nm een boost van 9-13% soms 50 maar dat kwam voornamelijk door de SSE verbeteringen.

In totaal zal AMD wel meer dan 20% kunnen stijgen omdat de clocks omhoog gaan. Maar het probleem daar van is dat die al achter liepen. Ze zullen begin volgend jaar met een 3.0+ moeten komen. Als ze bij willen komen moeten ze redelijk vlot naar 3.6 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
verwijderd

[ Voor 132% gewijzigd door XWB op 12-11-2008 21:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er in ieder geval goed uit! Het beloofd ook nog iets voor de clocksnelheden die nog gaan komen. Persoonlijk ben ik wel benieuwd wanneer de eerste Deneb e(nergerie) versies komen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Als je naar het verleden kijkt en dan met name naar de K7 thunderbird, die werd opgevolgd door de palomino, dan is het zeker wel mogelijk om een bepaalde chip dusdanig te optimaliseren dat je een ~20% prestatieverbetering neerzet klok voor klok. We kunnen alleen maar hopen dat ze een dergelijke verbetering hebben kunnen neerzetten met de Deneb/Shanghai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Wow, dat ziet er goed uit zeg! Een Opteron 45nm op ±3,1GHz verbruikt evenveel energie als een Opteron 65nm op 2,3GHz. Dit komt neer op ±35% minder energieverbruik! (berekend naar ratio)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hacku schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:11:
[...]

Jazeker! :)

Even een preview van het stroomverbruik (complete pc):

[afbeelding]

Opteron 2384 is op 2,7GHz, 2356 is de oude Barcelona op 2,3GHz.
Thats more like it ! Nu zitten ze daar weer gelijk aan de Intel CPU's. Dit wordt leuk overclocken :P Ik wil wel een 2.7 GHz BE lekker door clocken naar 3.6 of zo :P hopelijk trekken ze dat. Want dan kan die Q9450 er uit. Mijn Q9450 haalt nu 3.5 GHz met een v-core van 1.25v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
[...]

[afbeelding]

Dat ziet er zeker niet slecht uit!
Waar heb je dat trouwens vandaan gehaald? Is dit een onderdeel van een grotere preview? En heb je nog meer van die grafiekjes hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Stephan224 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:25:
Wow, dat ziet er goed uit zeg! Een Opteron 45nm op ±3,1GHz verbruikt evenveel energie als een Opteron 65nm op 2,3GHz. Dit komt neer op ±35% minder energieverbruik! (berekend naar ratio)
Je moet wel in acht nemen dat verbruik niet altijd lineair schaalt met clocksnelheid. Denk aan de 2GHz 65W phenom en dan de 2,4GHz 125W phenom. Ok, ondertussen hebben ze al een 95W 2,5GHZ phenom, maar dat doet weinig terzake.

Mijn punt is dat de 65nm K10 een soort sweet spot had waarbij het voltage vrij laag kon gehouden worden om een bepaalde kloksnelheid te bereiken. Deze sweet spot lag maar iets boven de 2GHz. Daarentegen heeft de 45nm K10 een sweet spot die zeer waarschijnlijk een pak hoger ligt, maar waar die juist ligt weten we niet zeker. Het is dus best mogelijk dat de 2,7GHz waarop die Opteron loopt de sweet spot van de K10 45nm is. Ik vraag me trouwens af hoe het mogelijk is dat het verbruik zoveel kan verschillen als de 2,7GHz Shangai een ACP heeft van 75W (waaruit automatisch volgt dat de TDP iets van een 95W zal zijn, ja?) terwijl een 2,3GHz Barcelona daar niet erg boven uit zal steken. Inderdaad heeft de Opteron 2356 dezelfde ACP en TDP. Hoe is het dan mogelijk dat de nieuwe Opteron zoveel minder verbruikt? Betere chipsets? Kan de nieuwe Opteron door een hogere maximumkloksnelheid op een lagere kloksnelheid (en dus met minder verbruik) evenveel verwerken als de oude Opteron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
penetreerbeer schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:47:
[...]

Dat ziet er zeker niet slecht uit!
Waar heb je dat trouwens vandaan gehaald? Is dit een onderdeel van een grotere preview? En heb je nog meer van die grafiekjes hierover?
Dit is een stukje uit de HWI review die gaat komen.
DevilsProphet schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 13:53:
[...]

Je moet wel in acht nemen dat verbruik niet altijd lineair schaalt met clocksnelheid. Denk aan de 2GHz 65W phenom en dan de 2,4GHz 125W phenom. Ok, ondertussen hebben ze al een 95W 2,5GHZ phenom, maar dat doet weinig terzake.

Mijn punt is dat de 65nm K10 een soort sweet spot had waarbij het voltage vrij laag kon gehouden worden om een bepaalde kloksnelheid te bereiken. Deze sweet spot lag maar iets boven de 2GHz. Daarentegen heeft de 45nm K10 een sweet spot die zeer waarschijnlijk een pak hoger ligt, maar waar die juist ligt weten we niet zeker. Het is dus best mogelijk dat de 2,7GHz waarop die Opteron loopt de sweet spot van de K10 45nm is. Ik vraag me trouwens af hoe het mogelijk is dat het verbruik zoveel kan verschillen als de 2,7GHz Shangai een ACP heeft van 75W (waaruit automatisch volgt dat de TDP iets van een 95W zal zijn, ja?) terwijl een 2,3GHz Barcelona daar niet erg boven uit zal steken. Inderdaad heeft de Opteron 2356 dezelfde ACP en TDP. Hoe is het dan mogelijk dat de nieuwe Opteron zoveel minder verbruikt? Betere chipsets? Kan de nieuwe Opteron door een hogere maximumkloksnelheid op een lagere kloksnelheid (en dus met minder verbruik) evenveel verwerken als de oude Opteron?
Je moet niet TDP gaan vergelijken. Want hij MAG max 125 of 65 watt gebruiken dat zegt niet dat hij dat ook doet.

Het is wel zo dat als je het laatste beetje uit een cpu wilt halen het exponentieel gaat oplopen. Dat zag ik ook bij mijn oude Opteron 170. 2.8 Ghz deed hij op 1.27v wou ik 3.0 Ghz moest ik meteen 1.35v draaien. Voor 200 Mhz moet ik flink omhoog in voltage en het verbruik steeg daar ook door.

Als je alleen clockspeed verhoogt valt het verschil in verbruik wel mee. Het komt door de v-core in combinatie met een hogere clockspeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het is niet alleen de 45nm productie procedé dat voor de verlaging zorgt. ;)

AMD heeft uiteraard ook de tijd gehad om de architectuur te verbeteren ten opzichten van de 65nm variant.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Kan al niet wachten op de review Astennu!! Ik neem aan dat ie dan donderdagmorgen op HWI komt te staan.
Kan je al eens zeggen of het veelbelovend is?
mad_max234 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:18:
Het is niet alleen de 45nm productie procedé dat voor de verlaging zorgt. ;)

AMD heeft uiteraard ook de tijd gehad om de architectuur te verbeteren ten opzichten van de 65nm variant.
Ofwel was het 65nm procede zo slecht en schaalt 45nm SOI zo veel beter dan 65nm SOI. Ik had ook ergens eens gelezen dat AMD niet meer op high-k zou overschakelen maar direct naar 32nm SOI zou overstappen. Misschien zullen ze dit doen omdat het 45nm procede beter schaalt (of beter yields geeft) dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
penetreerbeer schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 14:46:
Kan al niet wachten op de review Astennu!! Ik neem aan dat ie dan donderdagmorgen op HWI komt te staan.
Kan je al eens zeggen of het veelbelovend is?

[...]

Ofwel was het 65nm procede zo slecht en schaalt 45nm SOI zo veel beter dan 65nm SOI. Ik had ook ergens eens gelezen dat AMD niet meer op high-k zou overschakelen maar direct naar 32nm SOI zou overstappen. Misschien zullen ze dit doen omdat het 45nm procede beter schaalt (of beter yields geeft) dan verwacht.
Ik zit niet bij HWI. En al zou ik het weten dan mag ik het nog niet zeggen :) Maar in dit geval weet ik ook niets.

65nm was inderdaad niet echt goed uitgevallen. zie de 65nm K8's. De 90nm K8 is nog steeds sneller met zijn 3.2 Ghz core clock en 2x1mb cache. Vs 3.1 GHz met 2x512 kb. Ze hebben het nu wel voor elkaar dat er zuinigere moddellen zijn van de 65nm. Maar die draaien ook lage clock speeds. Als 65nm net als bij Intel goed gelukt was hadden we wel een 3.5 GHz dual core gezien. In het begin konden die 65nm ook maar net 3.0 halen alles er boven was moeilijk. Ook met OC en hogere voltages. Inmiddels is dat ietsjes beter maar nog steeds niet overtuigend sterker nog ik denk dat de 90nm verder clocken.

Dit is dus ook een van de problemen waarom K10 nooit stock 3.0 gehaald heeft. Al had 2.8 wel goed gekund 3.0 ook wel met speed binning maar dan heb je wel een relatief hoog verbruik. Mogelijk boven 125 watt TDP.

45nm ziet er gelukkig goed uit. 30 watt minder (95 watt TDP) en dan netjes 2.7 Ghz clock waar de snelste K10 2.6 draait. Kortom deze cpu's zie ik de 3.2 GHz wel halen. Hopelijk komen ze ook nog wel verder dan dat. Nehalem kan ook makkelijk 3.6 Halen. Nu hopen dat AMD straks dat 45nm net zo goed onder de knie krijgt als het 90nm process. Dan gaan we de 3.6 ook wel halen. En OC 4.0+. Maar dat is voorlopig nog even een toekomst droom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

[...]

[afbeelding]

Bedankt voor de link Hacku, d.m.v een simpele truc heb ik alle resultaten al even kunnen bekijken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Die truc ken ik, maar hou dat even voor jezelf ;) In de rechterkolom op die pagina kan je hem vergelijken met andere cpu's. Kijk maar eens naar het resultaat met de Xeon L5430 (2.66GHz, 50W).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Hacku schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 15:34:
Die truc ken ik, maar hou dat even voor jezelf ;) In de linkerkolom op die pagina kan je hem vergelijken met andere cpu's. Kijk maar eens naar het resultaat met de Xeon L5430 (2.66GHz, 50W).
Zal de resultaten/truc voor mezelf houden. Heb de scores inderdaad ook al even vergeleken met de L5430 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Wat mag er niet geweten zijn over die truuk? Hij is anders niet zo moeilijk. Is het toegelaten om andere grafiekjes te posten waarin de nieuwe Opteron wordt vergeleken met andere cpu's? Infeite wacht ik wel op volledige reviews ipv een tabelletje met resultaten. Tekst is zoveel vlotter door te nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Welke truuk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

er is eigenlijk al teveel verklapt dus volgens mij is het beter dat we vanaf nu er niks meer over zeggen :>

[ Voor 11% gewijzigd door Crp op 11-11-2008 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er iig zeker niet slecht uit!
Lijkt clock voor clock wel wat langzamer dan de L5430, maar verbruikt ook een stuk minder, dus geeft niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Ik ken de truuk ook niet, maar ik heb geduld.... over 1 nachtje weten we meer toch? :D

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
Stephan224 schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 17:52:
Ik ken de truuk ook niet, maar ik heb geduld.... over 1 nachtje weten we meer toch? :D
2 :+ maar ik heb ook wel geduld hoor, wat boeit mij die performance nou als ik hem toch nog niet kan kopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
Afbeeldingslocatie: http://www.chw.net/images/breves/200809/1220492096_AMD_Roadmap_Logo.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door ownage maxim op 11-11-2008 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Mijn interesse gaat vooral uit naar niet-server prestaties, omdat ik waarschijnlijk geen servergewijze load die een quadcore vereist zal genereren in mijn thuisnetwerk. :p

edit: dat embargo tot 8 januari zuigt. Hopelijk geldt dat embargo niet voor reviews, maar enkel voor winkels. Ik vrees echter het ergste.

[ Voor 29% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-11-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel jammer van die 125W, mag aannemen dat dat iig TDP is?

Is het trouwens 100% zeker dat de Deneb's zowel DDR2 als DDR3 ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ownage maxim
Ik heb begrepen dat Deneb wel DDR2 en DDR3 zal ondersteunen.
Maar ik vind AMD nogal vaag met die benamingen. Ik heb geen idee wat 100% juist.

Ik snap ook niks van die 125TDP. Dat zou toch nooit mogen op standaard voltage/snelheid met 45nm? Hoe krijgen ze dat in godsnaam voor elkaar.

[ Voor 33% gewijzigd door ownage maxim op 11-11-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat is een oude slide, laatste geruchten zeggen dat de eerste Denep modellen eind deze maand gelanceerd worden.
Ik snap ook niks van die 125TDP. Dat zou toch nooit mogen op standaard voltage/snelheid met 45nm? Hoe krijgen ze dat in godsnaam voor elkaar.
De snelste modellen krijgen altijd het hoogste TDP, ook al halen ze dat niet ;) Als AMD over enkele maanden een 3.2 Deneb uitbrengt, krijgt deze een TDP van 125W, en zakken de 2.8 en 3.0 naar 95w oid.

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 11-11-2008 19:15 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Overigens hebben de snelste Penryn quads en de i7's ook dergelijk hoge TDP's. Op zich nog niet eens zo vreemd, 4 cores (dus ~31Watt per core) waarbij ook steeds meer L2 en L3 cache toegevoegd wordt op hogere snelheden met meer instructies in de core verwerkt.

Het is natuurlijk altijd mooi meegenomen als ze de TDP naar beneden kunnen brengen, maar om gelijk een TDP van bv 65 Watt te gaan verwachten voor high-end quadcores, is zowat gelijk aan denken dat je Ferrari met een V12 4 liter motor net zo zuinig is als je Toyota Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Mja, de verwachtingen waren dat een 3GHz quadcore geen high-end is, maar eerder mid-end. Wishful thinking? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
ik hoorde smartphone-end zelfs ;)

[ Voor 3% gewijzigd door spNk op 11-11-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Als die nieuwe serie 45nm quadcores echt zo zuinig zijn dan zouden de instapmodellen misschien ook wel werken op die mini-ITX bordjes. Deze bordjes hadden doorgaans problemen met de 65nm Phenom vanwege de hoge TDP waardes van 125W of zelfs 140W. De stroomvoorziening was daar met drie fases net niet sterk genoeg voor.

Dat zou een leuke upgrade zijn vanaf een hoog geklokte Athlon 64 X2, bijna dubbele performance voor iets meer stroomverbruik.

@mad_max234: Dan nog, met deze 45nm quadcores kun je veel meer performance in een klein systeempje proppen dan voorheen. :P

[ Voor 29% gewijzigd door frankknopers op 12-11-2008 00:18 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Er zijn ook 65nm Phenoms met 65w TDP. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
En normaal TDP is wat de cpu max mag gebruiken. Dat betekend niet dat hij dat ook doet.

Ik hoop dat AMD ook snel met goede Dual cores gaat komen. Want daar is nog erg veel vraag naar zeker als AMD die voor rond de 100 euro kan leveren op clockspeeds van 3.0+ GHz. Als een Quad al 3.0 haalt moeten ze ook wel een dual core van 3.2 GHz of 3.4 GHz moeten kunnen maken van max 95 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op woensdag 12 november 2008 @ 09:51:
En normaal TDP is wat de cpu max mag gebruiken. Dat betekend niet dat hij dat ook doet.
Dat wisten we nog niet. :P

TDP is helemaal niet het verbruikt van de cpu, als je het toch goed wilt uitleggen het is een specificatie voor systeem bouwers die aan de koeling word gesteld, dat deze nooit meer dan de TDP vermogen voor zijn kiezen krijgt, zo kunnen ze bepalen wat voor koeling er nodig is. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eigenlijk willen zien dat ze nog een productielijn met de X2 volzetten. Dat zijn dus, performancegewijs prima CPU's. Bak ze op 45NM, een kloksnelheid van 3.2GHz en een TDP van 65W en je hebt een prima CPU voor een mooie prijs.

Ook de single-cores zijn helaas niet functionerende X2's of zelfs X4's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ook de single-cores zijn helaas niet functionerende X2's of zelfs X4's.
Waarom helaas? In de vuilbak gooien is ook maar zonde.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

Ik vraag me af of er een 45nm versie van de X2 4850e komt en hoeveel die gaat verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Wat verwacht je precies? De AMD Athlon 4850E heeft nu al een TDP van 45watt. Zelf zijn snellere broertje, de 5050E, zit op een TDP van 45watt.

Maar goed, als de deze chips gaan bakken op 45nm dan zijn het leuke en goede oplossingen voor in een laptop. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31
Laat de AMD Turion X2 Ultra ook al op 2,4GHz lopen met een TDP van 35W op 65nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Agena 2,5GHz haalt momenteel 95W TDP, Agena 2,0GHz haalt 65W TDP, beide hebben de hoogste kloksnelheden binnen hun TDP-klasse. Als we een beetje gaan interpoleren (en er dus naar gooien) kun je bijna stellen dat een 2,8GHz en 3GHz 125W TDP Deneb de nieuwe 9750 en 9850 - beide aan 125W - van vroeger waren. Dat scheelt dus toch al ongeveer een halve gigahertz. Als de levensloop van verbeteringen op de Agena equivalent zal zijn aan die van de Deneb zal er na enkele maanden een 95W versie van beide cpu's uitkomen terwijl er een iets sneller vlaggenschip wordt gelanceerd aan eerst 140W en daarna 125W. Grofweg geschat op 3,2GHz. Als ik met relatieve verhoudingen redeneer (2GHz voor de 9350e 65W en 2,6GHz voor de 9950 125W) zou er een 45nm 65W quad moeten uitkomen aan 2,4 of 2,5GHz. De vraag is echter of je die trend relatief of absoluut moet toepassen, en of de sweet spots evenveel verschuiven als de maximale kloksnelheden binnen de grenzen van de vooropgestelde maximale TDP.

Soit, veel gegis, weinig harde bewijzen. Laat ze maar eens opschieten, daar bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Iemand op "xtreme" systems leest blijkbaar ook mee hier:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=207460

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

zal volgens mij ook niet zo lang duren voordat dit op andere sites word gepost, aangezien xtremesystems wel een aardig bekend en veel bezocht forum is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Crp schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:11:
Ik vraag me af of er een 45nm versie van de X2 4850e komt en hoeveel die gaat verbruiken
Nope dan wordt het op de basis van een K10,5 core. Dus veel hogere performance per clock dan de huidige X2's ik denk tot 35% hoger op dezelfde clockspeeds.

Maar een 35 watt cpu moet dan ook makkelijk mogelijk zijn.
GENETX schreef op woensdag 12 november 2008 @ 12:20:
Laat de AMD Turion X2 Ultra ook al op 2,4GHz lopen met een TDP van 35W op 65nm.
Ik hoop dat ze dan eindelijk eens met een 2.6 GHz laptop cpu op 35 watt kunnen komen. En ook met iets beters dan een K8 core. Ze hebben het hard nodig..... In het laptop segment doen ze alleen nog maar in de budget classe mee.
Nja je kunt meteen zien van welke site het komt als je maar een beetje goed kijkt. Anyway ik vind de prestaties tegen vallen. Want de ander opteron is een oude K10 opteron op 2.3 Ghz. Als je liniare scaling toepast is het nieuwe ontwerp maar ietjes sneller dan het oude (clock voor clock) en als dat zo is kunnen de desktop penryn nog lang niet aan. Dus ik hoop dat er ergens iets niet klopt in die berekeningen. En dat K10,5 toch ongeveer even snel is als een Penryn. Want we weten allemaal dat een 2.66 GHz Penryn gehakt maakt van een 2.6 GHz Phenom 9950. En dan maar 2-5% performance gain verschil met de K10.5 core clock voor clock gaat er bij mij dan niet in. Dan zou AMD amper iets verbetert hebben en dat is niet het geval. Als ze alles gedaan hebben wat er op de slides stond is dat heel wat en zou je dus meer terug moeten zien.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 12-11-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Astennu schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:31:Als je liniare scaling toepast is het nieuwe ontwerp maar ietjes sneller dan het oude (clock voor clock) en als dat zo is kunnen de desktop penryn nog lang niet aan.
Mij lijkt het dat je zoiets niet te vlug mag doen. Zoals je kan zien uit de benchmarks die gepost staan op xtremesystems blijkt dat de prestaties zeker niet altijd lineair schalen met de kloksnelheid, te zien aan het feit dat de Intel Xeons eveneens niet lineair schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DevilsProphet schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:41:
[...]

Mij lijkt het dat je zoiets niet te vlug mag doen. Zoals je kan zien uit de benchmarks die gepost staan op xtremesystems blijkt dat de prestaties zeker niet altijd lineair schalen met de kloksnelheid, te zien aan het feit dat de Intel Xeons eveneens niet lineair schalen.
is ook zo daarom. daarom zeg ik ook dat maar 5% verbetering er bij mij niet in gaat. Ik hoop dat ik gelijk krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Eens kijken of ze hier en op RWT nog steeds meelezen ;)

Shanghai maakt gehakt van Intel's 6-core Dunnington.

IBM posts leadership 4-processor blade score on SPECjbb2005 benchmark:

November 13, 2008 ... IBM® BladeCenter® LS42 using IBM JavaTM6 Runtime Environment,
achieved a leadership 4-processor blade result of 721,843 SPECjbb2005® business operations
per second (SPECjbb2005 bops) and 180,461 SPECjbb2005 bops/JVM, running SPECjbb2005
(Java Business Benchmark), SPEC’s benchmark for evaluating the performance of servers
running typical Java applications.

The LS42 was configured with the AMD Opteron™ Model 8384 quad-core processor at 2.7GHz
with 2MB L2 cache and 6MB L3 cache (4 chips/16 cores/4 cores per chip), 64GB of memory, one
36.4GB disk drive, and IBM Java 6 (using a 1875MB heap), and Microsoft® Windows® Server
2008 Enterprise x64 Edition. (1)

The LS42’s score demonstrates the highest performance achieved to date by a 4-processor
blade server, surpassing the score of 383,456 SPECjbb2005 bops of the Dell PowerEdge M905,
which ran BEA JRockit® 6.0, and used the AMD Opteron Model 8356 quad-core processor at
2.3GHz (4 chips/16 cores/4 cores per chip). (2)

The LS42’s score also handily beats—by 42%—the 508,240 SPECjbb2005 bops of the Dell
PowerEdge R900, which ran BEA JRockit 6.0, and used the Intel® Xeon® Processor X7460 at
2.66GHz
(4 chips/24 cores/6 cores per chip). (3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Afaik is amd altijd al sneller geweest met multi-socket configuraties toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nja je kunt meteen zien van welke site het komt als je maar een beetje goed kijkt. Anyway ik vind de prestaties tegen vallen. Want de ander opteron is een oude K10 opteron op 2.3 Ghz. Als je liniare scaling toepast is het nieuwe ontwerp maar ietjes sneller dan het oude (clock voor clock) en als dat zo is kunnen de desktop penryn nog lang niet aan. Dus ik hoop dat er ergens iets niet klopt in die berekeningen. En dat K10,5 toch ongeveer even snel is als een Penryn. Want we weten allemaal dat een 2.66 GHz Penryn gehakt maakt van een 2.6 GHz Phenom 9950. En dan maar 2-5% performance gain verschil met de K10.5 core clock voor clock gaat er bij mij dan niet in. Dan zou AMD amper iets verbetert hebben en dat is niet het geval. Als ze alles gedaan hebben wat er op de slides stond is dat heel wat en zou je dus meer terug moeten zien.
In de meeste benchmarks zie ik de nieuwe Opteron juist ongeveer gelijk presteren aan de Xeon L5430, maar wel met een veel lager stroomverbruik. De benchmarks waar het verschil erg groot is, is waarschijnlijk te verklaren door de betere integer performance van het Core architectuur. Maar we wisten al op voorhand dat AMD hier zelf met de K10.5 nooit aan kan tippen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:26:
Afaik is amd altijd al sneller geweest met multi-socket configuraties toch?
Dat had te maken met de schaalbaarheid en de bandbreedte dankzij de HT2.0/HT3.0. De Xeon liep hiermee nog wel eens achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
EaS schreef op woensdag 12 november 2008 @ 16:38:
Eens kijken of ze hier en op RWT nog steeds meelezen ;)

Shanghai maakt gehakt van Intel's 6-core Dunnington.

IBM posts leadership 4-processor blade score on SPECjbb2005 benchmark:

November 13, 2008 ... IBM® BladeCenter® LS42 using IBM JavaTM6 Runtime Environment,
achieved a leadership 4-processor blade result of 721,843 SPECjbb2005® business operations
per second (SPECjbb2005 bops) and 180,461 SPECjbb2005 bops/JVM, running SPECjbb2005
(Java Business Benchmark), SPEC’s benchmark for evaluating the performance of servers
running typical Java applications.

The LS42 was configured with the AMD Opteron™ Model 8384 quad-core processor at 2.7GHz
with 2MB L2 cache and 6MB L3 cache (4 chips/16 cores/4 cores per chip), 64GB of memory, one
36.4GB disk drive, and IBM Java 6 (using a 1875MB heap), and Microsoft® Windows® Server
2008 Enterprise x64 Edition. (1)

The LS42’s score demonstrates the highest performance achieved to date by a 4-processor
blade server, surpassing the score of 383,456 SPECjbb2005 bops of the Dell PowerEdge M905,
which ran BEA JRockit® 6.0, and used the AMD Opteron Model 8356 quad-core processor at
2.3GHz (4 chips/16 cores/4 cores per chip). (2)

The LS42’s score also handily beats—by 42%—the 508,240 SPECjbb2005 bops of the Dell
PowerEdge R900, which ran BEA JRockit 6.0, and used the Intel® Xeon® Processor X7460 at
2.66GHz
(4 chips/24 cores/6 cores per chip). (3)
Damm dat is wel een heel stuk sneller dan de oude 2.3 GHz opteron's. Nu is de clockspeed natuurlijk wel hoger maar dan nog !
Hacku schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:27:
[...]

In de meeste benchmarks zie ik de nieuwe Opteron juist ongeveer gelijk presteren aan de Xeon L5430, maar wel met een veel lager stroomverbruik. De benchmarks waar het verschil erg groot is, is waarschijnlijk te verklaren door de betere integer performance van het Core architectuur. Maar we wisten al op voorhand dat AMD hier zelf met de K10.5 nooit aan kan tippen.
Jep dat dacht ik ook al.... Helaas is er op dit vlak niet super veel verbeterd. Dit is blijkbaar het nieuwe zwakke punt van AMD waar ze eerst heel sterk in waren (vergeleken met de P4). Het probleem is dat dat gewoon amper verbeterd is vanaf de K8. Terwijl de rest wel flink vooruit is gegaan. Dat is natuurlijk niet slim. Je bent daardoor je eigen chip aan het bottelnekken. Hij kan veel meer maar als er int brekingen gedaan moeten worden is hij gewoon niet snel genoeg meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waren INT berekeningen niet erg belangrijk voor games? Meende dat de core 2 serie zo goed in games was dankzij de grote snelle cache en de int performance.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Jep dat dacht ik ook al.... Helaas is er op dit vlak niet super veel verbeterd. Dit is blijkbaar het nieuwe zwakke punt van AMD waar ze eerst heel sterk in waren (vergeleken met de P4). Het probleem is dat dat gewoon amper verbeterd is vanaf de K8. Terwijl de rest wel flink vooruit is gegaan. Dat is natuurlijk niet slim. Je bent daardoor je eigen chip aan het bottelnekken. Hij kan veel meer maar als er int brekingen gedaan moeten worden is hij gewoon niet snel genoeg meer.
De aanpassingen hiervoor waren waarschijnlijk veel te ingrijpend om dat waar te kunnen maken voor een die- shrink.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

AMD heeft ook de SPEC scores gepost:

2S/8C:
Opteron 2384* - SPECint_rate_base2006 = 113
Opteron 8360 SE** - SPECint_rate_base2006 = 94.4

Opteron 2384* - SPECfp_rate_base2006 = 105
Opteron 2360 SE** - SPECfp_rate_base2006 = 84.7
Opteron 2356*** - SPECfp_rate_base2006 = 86.3

4S/16C:
Opteron 8384* - SPECint_rate_base2006 = 202
Opteron 8360 SE** - SPECint_rate_base2006 = 170

Opteron 8384* - SPECfp_rate_base2006 = 188
Opteron 8360 SE** - SPECfp_rate_base2006 = 156

*2700MHz
**2500MHz
***2300MHz

Edit: Zie ook deze mooie vergelijkende post van Michael S.

[ Voor 7% gewijzigd door EaS op 12-11-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_DvD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-08 16:07
Bedankt voor de scores. De 3e en 5e link kloppen niet trouwens ;) 3e link verwijst naar INT resultaat ipv FP, 5e link is een Opteron SE score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Die FP score is niet mis zeg, jammer dat de Nehalem er niet bij staat. :)

Dunnington 12 cores 2667Mhz 158int 81.4fp
Harpertown 8 cores 3200Mhz 156int 93.4fp (95.6 @3400)
Shanghai 8 cores 2700Mhz 136int 118fp

Ook bij 4 socket

Dunnington 24cores 2667Mhz 294int 156fp
Shanghai 16 cores 2700Mhz 249int 210fp

Is niet slecht, Dunnington systeem met 24cores heeft stuk minder FP score dan schanghai met 16cores. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Da_DvD schreef op woensdag 12 november 2008 @ 19:34:
[...]

Bedankt voor de scores. De 3e en 5e link kloppen niet trouwens ;) 3e link verwijst naar INT resultaat ipv FP, 5e link is een Opteron SE score.
Thanks, heb het even aangepast.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 18:47
MSI geeft de lijst met AM2+ mainboards die AM3 CPU's en 45nm AM2+ CPU's supporten vrij.
http://global.msi.eu/html/popup/MB/45nm/en/index.html

edit
Asus ookhttp://www.asus.com/news_show.aspx?id=13405

[ Voor 17% gewijzigd door The Source op 13-11-2008 00:09 ]

• EaS

EaS

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/rm0404.jpg

Tecchannel (en daarmee meerder reviewers?) heeft de beschikking over een Shanghai uit week 38 (2 maanden oud). In hoeverre staan de resultaten van deze CPU's garant voor de straks in de handel verkrijgbare exemplaren, die NU van de band komen rollen? (Overklokken, verbruik etc):

Afbeeldingslocatie: http://images.tecchannel.de/images/tecchannel/bdb/374411/FF5B9020B442539E07C8AB884215886D_800x600.jpg

• EaS

EaS

SAP SD two-tier results:

Opteron 8384 (2.7 GHz)
Xeon X7350 (2.93 Ghz)
Opteron 8360 SE (2.5 GHz)
SAPS

Let wel, allemaal verschillende software voor de verschillende resultaten. Dus een echt direct vergelijk is niet helemaal zinvol.

Edit: Under the Hood: AMD's Shanghai marks move to 45-nm node:
AMD plans to introduce its version of an HKMG (high-K metal gate) process developed in partnership with IBM midway through 45-nm production.

[ Voor 15% gewijzigd door EaS op 13-11-2008 03:10 ]

• Astennu
EaS schreef op donderdag 13 november 2008 @ 01:14:
SAP SD two-tier results:

Opteron 8384 (2.7 GHz)
Xeon X7350 (2.93 Ghz)
Opteron 8360 SE (2.5 GHz)
SAPS

Let wel, allemaal verschillende software voor de verschillende resultaten. Dus een echt direct vergelijk is niet helemaal zinvol.

Edit: Under the Hood: AMD's Shanghai marks move to 45-nm node:
AMD plans to introduce its version of an HKMG (high-K metal gate) process developed in partnership with IBM midway through 45-nm production.
Aha dus wellicht over een half jaar/jaar een soort upgrade zoals shanghai nu alleen dan met high K mogelijk dat de clocks dan nog verder omhoog gaan. En we dus 3.6+ GHz zien.

Maar hij begint nu echt te komen aagezien moederbord fabrikanten al met updates komen. Ik hoop dat er voor mijn moederbordtje ( Abit 780G ) ook snel een update is. Kan niet wachten om de K10,5 tegen mijn Intel systeem te testen.

Echter is er wel een nadeel dat de SB700 gewoon veel trager is met Raid 0 dan mijn intel plank. Of de implementatie op mijn moederbord is niet goed. Maar dan zou ik eens een ander bord met een SB700 of SB750 moeten testen. Heb verder alleen borden met een SB600 in huis.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste