Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
Raven schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:02:
[...]

Zodra ie hier binnen is (staat in bestelling sinds ie op de site staat) zal ik wel even naar de temps kijken. Kastje, wat ik besteld had, heeft namelijk geen fan, geloof ik.

Moet ik alleen even kijken hoe ik de temps onder DamnSmallLinux dan moet uitlezen :?
Hmmm, apart. Ik heb hetzelfde bordje op 6-11 besteld en op 21-11 is die verstuurd.
Gisteren wel de postbode gemist dus ik heb hem nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2-11, maar, aldus site, pas 1 december (weer?) op voorraad.
Mischien dat kastje ofzo er nog niet is...

[ Voor 27% gewijzigd door Raven op 23-11-2008 17:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
dion_b schreef op donderdag 20 november 2008 @ 20:46:
[...]

Nog niet in NL gesignaleerd maar wel al in een webshop in DE:

ECS 945GCT-D

[afbeelding]

Mini-DTX bord, dus twee externe sloten ipv eentje - PCI en PCIe 1x dus. Verder met de D945GCLF vergelijkbaar.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een zuinig usenetclient/fileserver linux servertje voor mn thuisnetwerk, en nu ik net een oude laptop voor iemand heb omgebouwd begint het toch wel te kriebelen. Zocht op google naar wat ideeen, vond deze link:

http://www.computerstunt....ief-gekoeld-mini-dtx.html

De ECS 945GCT-D, in NL dus. Zonder irritant fannetje zoals bij de Intel mITX versie.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:03
Maar wel met de GC chipset helaas.
Ik ben erg benieuwd naar de testresultaten van dat MSI bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Die testresultaten zijn er al:

5 Atom Mini-ITX Boards Reviewed

De MSI-9830 is hetzelfde als de MSI IM-945GSE-A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Dank! En de resultaten zien er prima uit. 17W onder load moet wel zonder airflow weg te werken zijn lijkt me.

• Lizard
Raven schreef op zondag 23 november 2008 @ 17:48:
2-11, maar, aldus site, pas 1 december (weer?) op voorraad.
Mischien dat kastje ofzo er nog niet is...
Vandaag het bordje op kunnen halen bij het postkantoor.
Hebben ze me de verkeerde gestuurd. :S

Dus maar een mailtje gestuurd hoe we dit gaan oplossen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Getest: D945GCLF

Even een simpele test, maar geeft wel een goed idee.
Intel D945GCLF Mini-ITX boardje
(1.6Ghz Atom single core + onzuinige 945GC chipset)
1GB RAM
2GB Transcend IDE Flash module
(Dus geen HDD's of CD/DVD drives eraan.)

Pico-PSU 60 Watt editie

Verbruik Idle:
21.4 Watt
Verbruik Full-load:
22.6 a 23 Watt

Mijn full load test methode is yes > /dev/null bij gebrek aan beter, maar zorgt wel voor 100% cpu load.

Dus wel een paar Watt zuiniger dan die test van Mini-itx.com

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:59
GreenSky schreef op donderdag 27 november 2008 @ 21:54:
Getest: D945GCLF

Even een simpele test, maar geeft wel een goed idee.
Intel D945GCLF Mini-ITX boardje
(1.6Ghz Atom single core + onzuinige 945GC chipset)
1GB RAM
2GB Transcend IDE Flash module
(Dus geen HDD's of CD/DVD drives eraan.)

Pico-PSU 60 Watt editie

Verbruik Idle:
21.4 Watt
Verbruik Full-load:
22.6 a 23 Watt

Mijn full load test methode is yes > /dev/null bij gebrek aan beter, maar zorgt wel voor 100% cpu load.

Dus wel een paar Watt zuiniger dan die test van Mini-itx.com
Ondersteunt dit bordje ook ACPI mode S3, suspend to ram? En zo ja is het stroomverbruik dan ook te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet ik niet, lijkt me wel. Dat is gewoon standby toch. Lijkt me sterk dat ie dat niet ondersteunt. Kijk even in de documentatie op de Intel site van dit product. Ik zou even moeten kijken hoe ik dat in debian voor elkaar zou moeten krijgen (heb geen zin om alleen daarvoor een XP install te doen, hij hangt al in de meter kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lizard schreef op donderdag 27 november 2008 @ 15:38:
[...]

Vandaag het bordje op kunnen halen bij het postkantoor.
Hebben ze me de verkeerde gestuurd. :S

Dus maar een mailtje gestuurd hoe we dit gaan oplossen.
Dacht ook al, bordje is nog nooit op voorraad geweest volgensmij...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
GreenSky schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 09:04:
Weet ik niet, lijkt me wel. Dat is gewoon standby toch. Lijkt me sterk dat ie dat niet ondersteunt. Kijk even in de documentatie op de Intel site van dit product. Ik zou even moeten kijken hoe ik dat in debian voor elkaar zou moeten krijgen (heb geen zin om alleen daarvoor een XP install te doen, hij hangt al in de meter kast).
Volgens mij heb je daar het pakket pm-utils voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Raven schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:07:
[...]

Dacht ook al, bordje is nog nooit op voorraad geweest volgensmij...
Ik vond het ook al vreemd.

Trouwens is de datum op de site nu veranderd naar 8 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
raven22 schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:07:
[...]

Volgens mij heb je daar het pakket pm-utils voor nodig.
Is een optie:
http://wiki.debian.org/Suspend

Ik kan het ook doen met de simpele versie die eronder staat. Het juiste echo-en naar dat ene kernell bestand.
Zal het binnenkort even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een zo zuinig mogelijke mini-itx plank met de volgende 'voorwaarden':

- 64bit support
- minimaal 2GB ram supported
- 1x 10/100 netwerk, Intel/Marvell
- 1x Gbit netwerk, Intel/Marvell
- 1x PCIe 1x+ (voor evt. extra SATA support)
- 1x mini PCIe (wireless access point)
- Intel 945gse of US15W
- Liefst een Atom dualcore

Nu hebben we al een aardige lijst in de topicstart staan, maar nog niet deze:

http://www.ibase.com.tw/mi810.htm

De MI800F is precies wat ik zoek!
Ik ga even contact opnemen met picco.nl of ze deze kunnen leveren (ze leveren al wat andere iBase planken)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm geinig bord :)
Denk alleen dat de prijs niet geinig is :+

Valt me stiekem nog best tegen hoeveel energiezuinige borden er atm op de markt zijn. Ik tel er voor de consumenten markt eigenlijk maar 1 (ok 2 als je die kontron meetelt). En ik wil zo graag een nieuwe server :( :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik pruttel nu door op een Via Epia EN15000, werkt nog prima maar ik wil 64bit support en FreeBSD met ZFS. Wil ik al tijden.
Wat ik ook graag wil is een stuk of 4 notebook schijven in ZFS RAIDZ, maar dat kan later nog wel.

Als de prijs van de iBase vergelijkbaar is met de MSI 945gse plank dan ben ik verkocht.

Onboard 12V/19V support, dus die picoPSU kun je je ook besparen met dat bord.

Edit: picco.nl levert geen ibase meer, naar eigen zeggen vanwege leverbetrouwbaarheid en garantieafhandeling. Jammer!

Eens kijken of ik zelf wat kan regelen...?

[ Voor 28% gewijzigd door P5ycho op 01-12-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

pricewatch: Asus Eee Box B202 Zwart

Dit is op zich ook wel een leuke optie, ben je meteen klaar... :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op maandag 01 december 2008 @ 15:18:
Ik pruttel nu door op een Via Epia EN15000, werkt nog prima maar ik wil 64bit support en FreeBSD met ZFS. Wil ik al tijden.
Wat ik ook graag wil is een stuk of 4 notebook schijven in ZFS RAIDZ, maar dat kan later nog wel.

Als de prijs van de iBase vergelijkbaar is met de MSI 945gse plank dan ben ik verkocht.

Onboard 12V/19V support, dus die picoPSU kun je je ook besparen met dat bord.

Edit: picco.nl levert geen ibase meer, naar eigen zeggen vanwege leverbetrouwbaarheid en garantieafhandeling. Jammer!

Eens kijken of ik zelf wat kan regelen...?
Dat iBase bordje heeft een Atom N270 en die ondersteunt geen 64-bits, zie ook Wikipedia: List of Intel Atom microprocessors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 21:21
Interessant topic! Net helemaal doorgelezen.
Ik zit eraan te denken om mijn router/server binnenkort eens te vervangen door een Atom gebasseerd systeem. Daardoor heb ik behoefte aan een moederbord met 2 (of meer NIC's). Eigenlijk is het MSI bordje de enige mogelijkheid op dit moment, of ik zou het PCI slot moeten opofferen, zodat er nooit meer een RAID controller in kan.
Mede door mijn eisen stuitte ik op het volgende moederbordjes van Jetway (hele trage website!!)

NC92-230-LF (Atom Single Core N230)
NC92-330-LF (Atom Dual Core N330)

Afbeeldingslocatie: http://www.wouterbouvy.nl/GoT/jetway-NC92.gif

Het mooie van dit bordje is dat er een mogelijkheid is om "Daughter Boards" te plaatsen zijn waardoor je flexibel uit kan breiden.

Zo kan zou ik in mijn geval kiezen voor een 3x GB LAN bordje:
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterbouvy.nl/GoT/daughterboard.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterbouvy.nl/GoT/mobo+board.jpg

Andere mogelijkheden zijn:
- PCMCIA / CF-lezer
- 1x 10/100 LAN
- 3x 10/100 LAN
- 1x Gb LAN
- verschillende RS-232 oplossingen

Helaas kan ik nog geen winkels vinden in Nederland met het moederbordje. In amerika ben ik voor de N230 variant een prijs tegengekomen van $95,-. De uitbreidingsbordjes zijn bij picco.nl te krijgen en voor 3x Gb LAN betaal je een kleine 60 euro.

Iemand deze bordjes al in NL gesignaleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Slackware schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 15:33:
[...]

Dat iBase bordje heeft een Atom N270 en die ondersteunt geen 64-bits, zie ook Wikipedia: List of Intel Atom microprocessors.
f*ck zeg, daar gaan de plannen. Bedankt voor de heads-up iig.

Ik wacht de availability van de Via Nano wel even af en bekijk de boel dan opnieuw...
Een Atom/945GC combo is voor mij de upgrade gewoon niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Wat is het probleem voor jou dan om 32 bits te draaien, of het voordeel van 64 bits?. Volgens mij zit er voor gewoon server gebruik even veel nadelen als voordelen aan?

Ben benieuwd.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
FreeBSD met ZFS loopt heel lastig op 32bit processoren. Sun raadt ZFS in combinatie met 32bit processoren ook af.
ZFS voor FreeBSD is nog steeds experimental. Ik koop nu liever een mobo waar ik alvast 64bit support mee heb dan dat ik over een jaar weer een nieuwe plank kan kopen.

edit:
Heb nog een prijsaanvraag open staan voor de iBase MI800F, als de prijs een beetje te doen is wil ik die nog wel overwegen.
Setup wordt dan:
iBase MI800F
met:
JMB36x-based PCIe 2x SATA kaartje
4x 500GB notebook schijven (netto 1,5TB storage, 30-35W)
of:
2x WD10EADS 1TB (netto 1TB storage, 35-40W)

Edit:
eerste offerte: 288 euro voor de MI800F. au.

[ Voor 39% gewijzigd door P5ycho op 03-12-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sventagon
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-08 23:07
Iemand al de site van Foxconn bekeken?

Daar staan o.a. 2 nieuwe dual core Atom moederbords aangekondigd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gaat de goede kant op, maar 't is nog altijd met die kwalitatief uitermate teleurstellende chipset. Zodra de 945GSE of de US15W icm een dualcore eindelijk volop verkrijgbaar is, dan ben ik direct om :)

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 04-12-2008 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 21:24:
Ok, momenteel gebruik ik een xbox als CarPC, maar omdat ik wil overschakelen naar iets dat ik met een touchscreen kan gebruiken ben ik nu al een tijdje aan het rondkijken naar een oplossing met de Intel Atom. (ik heb ook een MSI WIND, en dat ding is tot hééél erg veel in staat).

Nu heb ik echter nog nooit een systeem samengesteld, dus vraag ik hier om wat hulp:

Ik zou de volgende onderdelen aanschaffen:
-Intel D945GCLF2
-Pico PSU 90W
-Mini Box M200
-MDT 1 GB DDR2-667
-Samsung SpinPoint MH80S 120GB
-Een S-VHS naar Composiet RCA kabeltje. (Ik hoop dat je in de drivers van de onboard video kan instellen om een composiet signaal uit te zenden ipv. s-vhs. Bij mijn vorige PC ging dit in ieder geval, maar zou iemand eens willen nakijken of het met dit bordje ook kan.)
-7" Touch screen kit Op deze manier maak ik van m'n huidige In-Dash schermpje een Touchscreen. Een nieuw In-Dash touch screen is me te duur terwijl m'n huidige exemplaar ondanks de composiet ingang zeker voldoet voor mij.

Als ik het zo bekijk ben ik voor zo'n 270€ klaar, en kan ik nog zo'n 60€ besparen door het geheel in te bouwen in de Xbox case die nu toch ook al mooi in de auto staat.

Maar is alles ook wel compatibel met elkaar? Of ben ik nog vor de hand liggende zaken vergeten? Zijn er nog kabel die ik over het hoofd gezien heb? Past de voeding rechtstreeks op het MB? Of heb ik een verloopstukje nodig?

Ik bedank iedereen die me hier even mee wil verderhelpen.
Ik heb sinds 1 maand ook dit dual core bordje in mn CarPC
Werkt op zich perfect, alleen is ERG TRAAG met booten.
Zal je een paar tijden doorgeven (en dit allemaal vanuit Hibernation in XP) nadat ik de contact sleutel omdraai:

5 sec: PC start op (M2-ATX voeding die ik gebruik wacht altijd 5 seconden voor er spanning doogegeven wordt)
22 sec: Intel logo te zien
38 sec : uit hibernation balk komt in beeld
49 sec: systeem volledig opgestart

Vooral die eerst 22 seconden voor de Intel logo in beeld komt is echt gekken werk.

Ik maar gebruik van een ATI PCI kaart omdat ik de onboard TV-out met geen mogelijkheid aan de praat kreeg.
Uiteindelijk dus de ATI gekocht welke een composite (ipv s-video die op het mobo zit)uitgang heeft en die gaf wel gelijk beeld.
Nou verdenk ik dat het moederbord erg traag start doordat er dus een kaart in de PCI slot zit.

Moet nog ff het systeem weer eens uit de auto halen, want er is een nieuwe BIOS.Kijken of dat helpt.

Wat betreft het gebruiken van composite voor je touchscreen, ik zou dat niet doen.
Als ik nu zie wat voor beeld ik op mn achterscherm krijg (die zijn dus aangesloten op de TV-out van mn PCI kaart) , daar wordt je niet blij van als je dat op je scherm voor te zien krijgt

Ik zou gewoon overwegen om een VGA scherm te nemen.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nieuw (industrieel) Atom boardje met de 945GSE chipset, en ook LVDS etc.

http://www.axiomtek.com/products/ViewProduct.asp?view=691

Hij is gelaunched, dus dan denk ik dat ie vrij snel te krijgen is via hun leveranciers.
Edit:
The Atom Mini ITX motherboard SBC86836 is RoHS compliant and will be available around the end of January, 2009.

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 04-12-2008 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
....en zal vast niet goedkoop zijn. Ik gok op 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En ik zou eerlijk gezegd geen behoefte hebben aan zoveel seriele poorten, maar goed, het heeft dan ook een best specifiek doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Zo, *eindelijk* m'n D945GCLF zover gekregen dat hij doet wat hij moet doen...

Probleem was dat m'n CF kaart zo goed als niet functioneerde, zoals ik hier beschreef. Oplossing was idioot genoeg een andere CF adapter - de ene adapter deed het op het ene borde wel, maar niet op het andere 8)7

Iig gelijk verder gegaan met dingen installeren. Ik heb Debian stable erop gezet maar liep uiteraard gelijk tegen NIC problemen aan. Eerste poging was om de nieuwste kernel (2.6.27.8, eergisteren live gegaan :P ) erop te zetten. Dat hielp helaas niet, de r8169 driver dropte zoals bekend nagenoeg alle pakketten.
estorino schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 15:16:
[...]

Het was nog wel een gekloot om de netwerkkaart fatsoenlijk aan de praat te krijgen onder Ubuntu 8.04.1. Netwerkkaart deed het wel, maar in no time al 2 miljard dropped packages... :X
Dus gegoogled en zowaar, ik blijk niet de enige. Is een bekend euvel met de brakke realtek driver die meegeleverd wordt. Dankzij deze blog entry van een Italiaan werkt de nieuwe realtek driver nu als een zonnetje. Dit geldt ook voor het Intel D945GCLF moederbord (de single core versie dus), dus let op als je Linux gaat draaien.
Yep, dat werkte wel :)

Verder heb ik een Broadcom Tigon3-based NIC in de PCI slot hangen als 'secundaire' NIC. Logica om de (veel) betere NIC secundair te doen is simpel: de onboard crappy NIC gaat de WAN regelen, en hoewel m'n WAN sneller is dan de 100Mb NIC (120/10) boeit het verlies van 25Mbps me niet, bottleneck zit toch altijd elders :P LAN kant moet daarentegen ook files even snel kunnen serveren als ik ze van m'n HDD af kan trekken, dus een een mooie Gbit NIC is daar wel noodzakelijk.

Ben bezig om de boel aan te passen om writes zoveel mogelijk te vermijden. Deze tips vond ik erg nuttig:
http://www.chrissearle.or...debian_firewall_a_cf_card
tmpfs /tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /var/lock tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /var/log tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /var/run tmpfs defaults,noatime 0 0
tmpfs /var/tmp tmpfs defaults,noatime 0 0
Oftewel alles wat vaak geschreven wordt op tmpfs zetten ipv te schrijven naar CF. Moet wel nog even kijken hoe ik /var/log bij het afsluiten kan backuppen, want helemaal geen logging voorbij laatste reboot ben ik niet zo blij mee.

Nu nog routing, DHCP, DNS forwarding en NFS danwel Samba (vind beide ondingen, maar gezien ik met Windows bakken moet communiceren zal het een van de twee moeten worden) aanzetten en dan de grote HDD overzetten van m'n oude "router" (=eigenlijk een HTPC die ik tijdelijk misbruikt heb als router) en klaar is dion_b :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdesign
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-02-2024
weet iemand of er al bordjes met de Via Nano processor in NL verkrijgbaar zijn?
Modbreak:Dit is volstrekt offtopic.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 09-12-2008 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb er zojuist een besteld bij linitx.com, shipping is 10 euro.
Linitx heeft even een PCIe x1 sata raid kaart in het PCIe x16 slot gedrukt en dat gaf geen problemen, ik ga er dus vanuit dat een NIC of dikke Areca ook moet werken. Zeer interessant voor een NAS dus.

Ik steek er zelf een Intel CT NIC in (nieuwe low power PCIe versie), en een Intel 2915abg wifi adapter met antennes. Scheelt weer een access point dat de hele dag vrolijk 10-15W verstookt.
Samen met 2 WD Green 1TB (WD10EADS) kan ik er voorlopig weer tegenaan.

Dat betekent dat ik een Via EN15000 over heb, voor de geinteresseerden ;)

[ Voor 95% gewijzigd door P5ycho op 09-12-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

afgelopen HME beurs hebben we een Intel D945GCLF aangeschaft. Uiteraard kwamen we ook deze tegen: link. Nu hebben we inmiddels de oude VIA hardware uit de case gehaald, de nieuwe spullen er in gestopt. Een extra 12V cpu connector op de 20 pins balkconnector gesoldeerd. Blijkbaar is de voeding van Wise Winterm WT9455XL voldoende om dit beestje power te geven ;) (ding zal wel een maximum voeding van +- 20 watt hebben, dit gaat dus maar net als ik zo de posts hieronder doorkijk). We moeten nog even kijken hoeveel prik het ding nu echt uit de muur trekt, en uiteraard ook even kijken of de spanning intern niet al te veel inzakt.
De installatie van Fedora is inmiddels wel al gedaan. Blijkbaar is het dus niet nodig om een 120 of 90 Watt voeding te hebben (die ook nog meer kost dan de 25 euro die deze wise kostte).

edit: ow ja, linux dus geinstalleerd met een standaard IDE dvd-rom drive op een samsung HD642JJ, van dezelfde voeding getrokken.

-_-

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:08

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Ik heb met veel plezier deze topic doorgelezen, evenals een aantal andere topics (zoals bijv. Test: energiezuinige moederborden, Bouw de ideale Home Server en Zuinige mini-ITX bordjes)
Ik wil namelijk mijn huidige download_bak vervangen met een server/NAS-systeem dat moet voldoen aan de onderstaande voorwaarden (en ook in die volgorde):
  1. klein (en met mooi design; wordt niet in de meterkast verstopt :) )
  2. snel (dwz. wat betreft HDD en netwerk performance)
  3. zuinig
  4. uitbreidbaar
Ik ga de PC gebruiken voor:
  • uTorrent
  • Usenet
  • FTP-server
  • Remote Desktop
  • RemotelyAnywhere (om downloads ook vanaf werkplek te regelen)
  • centrale storage (met eventueel HD-streaming in de toekomst)
  • backup (het liefst middels Acronis True Image en/of SecondCopy)
Kant-en-klare NAS is natuurlijk een mogelijkheid, maar ik wil liever mijn eigen ding kunnen doen en volledige vrijheid hebben in hardware en software, met daarbij de optimale performance-energiezuinigheid ratio. Ik ben alleen gewend in XP en Vista te werken. Heb FreeNAS geprobeerd, maar vond het te moeilijk.

Deze PC zal mijn GamePC en HTPC in het netwerk hebben met de D-Link router DIR-655 ertussen.

Aangezien ik het liefst een Chenbro ES34069 server chassis zou willen hebben, kwam ik bij deze topic uit. Een Intel Atom mini-ITX systeempje is immers zuinig en goedkoop, en zou mooi passen in die Chenbro kast.

ECHTER: mijn brandende vraag is, is zo'n Atom 230 CPUtje (en de rest van het mini-ITX systeem, zoals een onboard SATA-controller) binnen XP/Vista omgeving snel genoeg om data over mijn gbit-netwerk te pompen met bijv. 100MB/s vanaf een RAID-0 of 5 array?
En is die Atom 230 toereikend voor XP/Vista omgeving en de programma's die ik wil gebruiken voor downloads? Ik zie namelijk in die test van Hardware.info reads van slechts 10MB/s. AMD LE-cpus waren iets sneller in deze test. (Is de CPU hier eigenlijk wel de bottleneck geweest???)
Of moet ik uitwijken naar een snellere micro-ATX systeem? De laatste is immers alleen ietsjes minder zuinig, zeker wanneer voorzien van 4850e+780G, maar wel een stuk sneller.
Of is een dual-core Atom 330 al genoeg?
Of moet ik toch echt wel een keer gaan leren werken met een server-OS?

Vragen, vragen, vragen... ;)
P.S. Sorry overigens voor deze vraag-post, maar die is wel gebaseerd op vrij veel info die ik omtrent dit soort kleine en zuinige systemen heb gelezen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door sl1200 op 11-12-2008 13:59 ]

Specs: GamePC HTPC Server

• !null
Ik zie niet in waarom je met jou software eisen (die ik zelf heel anders zou doen) niet voor een Atom 330 zou gaan?
Ik weet niet wat je allemaal van plan bent, maar ik zou zelf Linux nemen met torrentflux en een andere webinterface voor newsgroups.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
M2M schreef op woensdag 10 december 2008 @ 10:50:
afgelopen HME beurs hebben we een Intel D945GCLF aangeschaft. Uiteraard kwamen we ook deze tegen: link. Nu hebben we inmiddels de oude VIA hardware uit de case gehaald, de nieuwe spullen er in gestopt. Een extra 12V cpu connector op de 20 pins balkconnector gesoldeerd. Blijkbaar is de voeding van Wise Winterm WT9455XL voldoende om dit beestje power te geven ;) (ding zal wel een maximum voeding van +- 20 watt hebben, dit gaat dus maar net als ik zo de posts hieronder doorkijk). We moeten nog even kijken hoeveel prik het ding nu echt uit de muur trekt, en uiteraard ook even kijken of de spanning intern niet al te veel inzakt.
De installatie van Fedora is inmiddels wel al gedaan. Blijkbaar is het dus niet nodig om een 120 of 90 Watt voeding te hebben (die ook nog meer kost dan de 25 euro die deze wise kostte).

edit: ow ja, linux dus geinstalleerd met een standaard IDE dvd-rom drive op een samsung HD642JJ, van dezelfde voeding getrokken.
Heb je dezelfde NIC problemen gehad onder Linux als waar dion_b en ik last van hadden?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• P5ycho
  • Nu online
torrentflux is echt gruwelijk zwaar tov een client als bijv. rtorrent. Ik heb de config voor rtorrent al klaar, zodra mijn via vb8001 binnen is gaat torrentflux er uit hier.
Ik heb de rtorrent config zo aangepast dat er meerdere 'watch' mappen zijn waar je een torrent in kunt dumpen. Als de torrent binnen is wordt hij automatisch verplaatst naar de gewenste map (per user) en gewoon door geseed. Een webinterface zoals wTorrent is ook nog een optie, ga ik later nog even mee prutsen icm lighttp.

sl1200:
Een Atom330 is niet veel duurder dan een Atom230, ik zou als ik windows ging draaien een 330 nemen. Persoonlijk vind ik de Atom teveel verbruiken voor de performance en expansion mogelijkheden, maar dat is persoonlijk. De prijs is er ook naar.
Over de netwerk performance: Zorg iig dat je een Gbit controller onboard hebt, die zijn PCI express zodat je geen bottleneck van je PCI bus hebt.

• sl1200

sl1200

P5ycho schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:14:
...

sl1200:
Een Atom330 is niet veel duurder dan een Atom230, ik zou als ik windows ging draaien een 330 nemen. Persoonlijk vind ik de Atom teveel verbruiken voor de performance en expansion mogelijkheden, maar dat is persoonlijk. De prijs is er ook naar.
Over de netwerk performance: Zorg iig dat je een Gbit controller onboard hebt, die zijn PCI express zodat je geen bottleneck van je PCI bus hebt.
Er zijn geen mini-ITX bordjes met een Gbit-controller op een PCIe, voor zover ik het heb kunnen zien. Zit ik dan per definitie aan een micro-ATX bord vast, als ik goede "RAID-speed over Gbit" wil hebben?

Daarom twijfel ik tussen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 52,29€ 52,29
1Chenbro ES34069€ 120,70€ 120,70
1Jetway NC62K€ 94,01€ 94,01
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5/2G€ 15,10€ 15,10
2Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 87,74€ 175,48
ImporterenTotaal€ 457,58

en
#ProductPrijsSubtotaal
1Chenbro ES34069€ 120,70€ 120,70
1Intel Desktop Board D945GCLF2€ 73,58€ 73,58
ImporterenTotaal€ 384,86

en
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e€ 52,29€ 52,29
1Antec NSK1380€ 92,50€ 92,50
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 68,26€ 68,26
ImporterenTotaal€ 403,63

Kwa prijs en energieverbruik ontlopen de 3 systemen elkaar niet zoveel. Daarentegen kan ik de mini-ITX stoppen in die mooie Chenbro kast, terwijl het micro-ATX systeem in de wat grotere (en minder mooie) Antec kast moet, maar dat dan wel weer sneller is. Dilemma... Als ik maar zo'n mooie Chenbro kast had voor een micro-ATX systeem, was ik nu al klaar :)

• neographikal
  • Niet online
Ik heb een soortgelijk systeem gebouwd wat ook 24/7 dienst doet als servertje, zolang Intel het ()@#(*@&*(# verdomt om de US15W op de markt te brengen.

Gigabyte MA74GM 740G plank, die zou ik ipv de 780G-variant nemen ivm stroomverbruik
Athlon 4850e
2*2GB Kingston Valueram
320GB 7200 2.5"
picopsu 120w
Antec Media Fusion

Voordelen:

+Nauwelijks meer stroomverbruik als een D945GCLF2 (30w idle)
+Veel en veel meer power, 1080P VC1 enzo is geen enkel probleem.
+HDMI
+Meer uitbreidingsmogelijkheden
+Kast past in de stapel receiver + dvdspeler

Nadeel:
-kosten zijn iets hoger
-kast is groter

Achteraf had ik de PicoPSU niet hoeven halen: die Fortron 350W die ik heb (30 euro) verbruikt maar 2 watt meer :) Als Intel eindelijk met een fatsoenlijke chipset op de Atom komt, dan wordt dat mijn server met als storage 16GB aan compactflash (meer dan zat voor m'n websites + databases + OS) :)

[ Voor 16% gewijzigd door neographikal op 11-12-2008 17:03 ]

• !null
P5ycho schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:14:
torrentflux is echt gruwelijk zwaar tov een client als bijv. rtorrent. Ik heb de config voor rtorrent al klaar, zodra mijn via vb8001 binnen is gaat torrentflux er uit hier.
Ik heb de rtorrent config zo aangepast dat er meerdere 'watch' mappen zijn waar je een torrent in kunt dumpen. Als de torrent binnen is wordt hij automatisch verplaatst naar de gewenste map (per user) en gewoon door geseed. Een webinterface zoals wTorrent is ook nog een optie, ga ik later nog even mee prutsen icm lighttp.

...
Nou, als je torrentflux niet zonder problemen kan draaien op een Atom dan doe je iets wel heel erg fout. Ik gebruik trouwens torrentflux-b4rt editie, is wat handiger. En overigens, je kunt ook wat optimaliseren door lighttpd en sqlite te gebruiken. Draait prima op Celeronnetjes en Atoms met Debian.
Ik heb het zelfs op een NAS gedraaid met een ARM procje, maar dan had je wel heel wat geduld nodig haha.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn toch wel mini-itx-bordjes met PCIe-netwerkchips? Volgens mij kan het bij bijvoorbeeld de VT6132 niet eens anders.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sl1200 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:51:
[...]

Er zijn geen mini-ITX bordjes met een Gbit-controller op een PCIe, voor zover ik het heb kunnen zien. Zit ik dan per definitie aan een micro-ATX bord vast, als ik goede "RAID-speed over Gbit" wil hebben?
MSI IM-945GSE, heeft er zelfs 2 ;)

Oscar Wilde

• P5ycho
  • Nu online
Intel's Atom330 bord heeft een Realtek 8111C, das ook een PCIe Gbit volgens mij.

Greensky, ik zeg niet dat torrentflux niet loopt. Ik zeg dat het een nogal omslachtige oplossing is: mysql, php, python, apache, etc. kan gewoon makkelijker. tf-b4rt staat er hier ook op, maar de ontwikkeling is traag, gezeik met de eigen transmission client, gewoon te bloated tov. rtorrent. Geef het eens een poging zou ik zeggen. Als je me even DM't stuur ik je m'n config even op.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarom geen Transmission gebruiken? Draait namelijk gewoon als daemon en heeft een ingebouwde WebGUI. :)

Verder ben ik ook aan het kijken naar een nieuwe server-opstelling, dat zou al m'n 4e in een jaar tijd worden, maar nu wil ik er eindelijk wel eens uit zijn. Ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde zaken als sl1200 te stoeien. Die Chenbro kastjes zijn namelijk erg mooi, en hebben meteen een PicoPSU. Echter is de hoeveelheid fatsoenlijke moederborden voor zo'n kast op 1 hand te tellen.

Ik wil namelijk een degelijke RAID5 setup opzetten met de onboard controller, en Atom bordjes vallen dan meteen al af, omdat deze allemaal maar 2 SATA poorten hebben. Ik heb een MSI bord gezien met 4 poorten, maar die was alleen voor system integrators te krijgen en heb ik dan ook nergens kunnen vinden.

AM2+ bordjes zijn er darentegen genoeg te krijgen met 4 SATA poorten echter moet deze wel goed in het kastje passen en moet er low-profile koeling beschikbaar zijn. Is er iemand die toevallig weet of de koeler die bij de Chenbro wordt geleverd past op elk standaard AM2+ bord?

IK had al wel gehoord overigens dat die Intel ITX bordjes geen succes zijn in een Chenbro ES34069 behuizing, het schijnt dat zo'n mobo + E2xxx CPU al 100W trekt, dus dat is lekker krap met een 120W voeding. :P

Hier nog wat nuttige informatie voor geïnteresseerden wellicht:
Review Part 1 - The Case
Review Part 2 - The Perfect Mainboard

Daarin raden ze het Gigabyte GA-6KIEH-RH bord erg aan. Moet zeggen dat deze ook erg veel features heeft. Ik ga denk ik eens zoeken hoe goed deze hier verkrijgbaar is.

[ Voor 15% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-12-2008 21:10 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zou ook geen RAID5 willen draaien op een Atom. Pariteitsberekening en veel throughput, ik dat cpu'tje dat moeilijk gaat trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

neographikal schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:15:
Ik zou ook geen RAID5 willen draaien op een Atom. Pariteitsberekening en veel throughput, ik dat cpu'tje dat moeilijk gaat trekken :)
Ik denk opzich wel dat het mee zal vallen met een Atom 330 aangezien er op mijn server een core toch voornamelijk uit z'n neus aan het eten zal zijn. :+
Maar inderdaad, het is wel een extra reden om een AM2+ CPU te nemen. Ik ben er eigenlijk al bijna uit wat het gaat worden, nu alleen nog m'n oude server en wat meer meuk verkopen zodat ik er de centen voor heb. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 10:37
Ik heb een week terug de NC92-330-LF besteld samen met een 3 x Gbit daughtboard.
Het plan is om dit systeem te gebruiken als router /firewall (PFsense)

Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/A32559.jpg

Nu realiseer ik me nu pas dat dit wel eens cheapass verrotte NICs zouden kunnen zijn. Iemand enig idee hoe dat bij die jetway addon bordjes met NICs zit, qua latancies en driver support onder freebsd an sich :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
het zijn realtek nics, of ze lekker lopen onder freebsd dat ligt eraan welke chips precies gebruikt worden. Het krabje op de chips is het realtek logo.
Zie de jetway website.
Daarom ben ik al zo lang bezig om die realteks te vermijden, rotdingen onder non-windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 10:37
P5ycho schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 11:34:
het zijn realtek nics, of ze lekker lopen onder freebsd dat ligt eraan welke chips precies gebruikt worden. Het krabje op de chips is het realtek logo.
Zie de jetway website.
Daarom ben ik al zo lang bezig om die realteks te vermijden, rotdingen onder non-windows.
Realtek logo had ik overheen gekeken :P
Dan zit er niks anders op dan dat MSI plankje te nemen, dan maar 2 NICs minder. Drivers voor die Intel NICs zal wel snor zitten onder freeBSD :)
edit: Hieruit Blijkt ook al dat die jetway daughter board aan drama is.

[ Voor 10% gewijzigd door Icingdeath op 12-12-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gewoon MSI plank gebruiken met een degelijke switch achter de LAN-kant :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

--MeAngry-- schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:13:
[...]
Ik ben er eigenlijk al bijna uit wat het gaat worden...
Ik ben erg benieuwd en zie je lijstje met componenten graag tegemoet :)
Ga je sowieso voor een Chenbro, en zo ja, waar ga je die bestellen? (Ik ben geen webshops tegengekomen die hem voor onder de 200 euro op voorraad hebben. Bij de rest moet je een maand wachten, zeker nu met de aankomende feestdagen)
--MeAngry-- schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:04:
[...]
Daarin raden ze het Gigabyte GA-6KIEH-RH bord erg aan. Moet zeggen dat deze ook erg veel features heeft. Ik ga denk ik eens zoeken hoe goed deze hier verkrijgbaar is.
Persoonlijk vind ik het jammer dat dit bordje een Silicon Image®SiI 3114 with RAID 0,1,10, 5 heeft. 1 keer een broken RAID 0 array gehad op een Silicon Image controller op mijn Asus P5W-DH Deluxe mobo wat me heeeeel veel werk heeft gekost. Ik heb meer vertrouwen in een onboard Intel controllertje.

Zoektocht gaat voort...

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://i.neoseeker.com/a/D945GCLF2_atom_330/hdtach-sata.png

Dit plaatje doet mij vermoeden dat ook de RAID performance wel OK zal zijn.

Ik kan nog steeds geen Gbit-LAN benchmark vinden met die Realtek 8111C chipset.

[ Voor 9% gewijzigd door sl1200 op 12-12-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

vandaag bij computerland een intel itx bordje van het type Boxd945gclf2 gekocht
deze moet binnen kort ingezet gaan worden als zelf bouw nas en iets meer.
vandaar dat ik niet voor de single core versie ben gegaan
in tegenstelling tot wat ik hier in het toppic lees is dit bord wel voorzien van alles
spdif header,tv-out,brakke northbridge cooler,en klein heat sinkje op de cpu.
(foto'tje komt er aan)

ben nu xp aan het installeren en moet zeggen dat het aardig vlot gaat
zit nu momenteel even 512mb op (word waarsch 2gb)
grappig in windows 4cores te zien
ik moet nog even kijken wat de rest van de setup word want het ligt nu op mn buro ;)

tot nu toe temps. idle
cpu zonder koeling 44c
aux zonder koeling 40c
mobo zonder koeling 32c
hdd zonder koeling 40c

dit alles wel open op mn buro

een 80mm temp gestuurde fan @ 2100rpm (onhoorbaar)
brengt alles terug naar: idle
cpu temp gestuurde 80mm 36c
aux temp gestuurde 80mm 33c
mobo temp gestuurde 80mm 28c
hdd zonder koeling 40c

il keep u posted

[ Voor 21% gewijzigd door Nessuno op 14-12-2008 00:04 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

dion_b schreef op zondag 07 december 2008 @ 16:28:
[...]

Ben bezig om de boel aan te passen om writes zoveel mogelijk te vermijden. Deze tips vond ik erg nuttig:
http://www.chrissearle.or...debian_firewall_a_cf_card

[...]

Oftewel alles wat vaak geschreven wordt op tmpfs zetten ipv te schrijven naar CF. Moet wel nog even kijken hoe ik /var/log bij het afsluiten kan backuppen, want helemaal geen logging voorbij laatste reboot ben ik niet zo blij mee.
Ik draai CentOS van usbstick. Ik heb het inderdaad op vergelijkbare manier gedaan door e.a. in tmpfs te zetten.

Ik heb een init scriptje gemaakt om logging e.d. te behouden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#!/bin/sh
# chkconfig: 2345 04 96
# description: Commits Changes

case "$1" in
start)  echo -n "Copying Persistent to RAM"
cp -a /var/log_persistent/* /var/log
cp -a /var/lock_persistent/* /var/lock
cp -a /var/run_persistent/* /var/run
echo "."
;;
stop)   echo -n "Comitting changes and backup"
/etc/cron.hourly/backup-var
echo "."
;;
restart) echo -n "n/a"
echo "."
;;
reload|force-reload) echo -n "n/a"
echo "."
;;
*)      echo "Usage: /etc/init.d/commit start|stop|restart|reload|force-reload"
exit 1
;;
esac
exit 0

In principe zou je lock en run niet hoeven te copieren. Echter mysqld en nog een aantal andere programma's verwachten een directory in /var/run. Die behoud je dan zo ook.

Je moet echter wel zorgen dat dit scriptje op het juiste moment wordt aangeroepen. Dus niet dat als je afsluit eerst de pid worden gekopieerd en dan de boel down gaat :9 .

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

estorino schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:11:
[...]

Heb je dezelfde NIC problemen gehad onder Linux als waar dion_b en ik last van hadden?
jeps. inderdaad, de nic gaf problemen onder fedora core 9. Na een install van core 10 waren de problemen weg.
ServerOS? ik draai hier een server met Windows XP pro SP2. Simpele virusscanner er op en een batterij applicaties (utorrent, mirc, Bulletproof FTP server, microsoft's synctoy, de logmein service en remote desktop staat aan. Daarnaast spul als een bandwidth monitor en winlirc (applicatie om gebruik te maken van je IR ontvanger en dan commandos via het netwerk te versturen), printersoftware (het is ook een printerserver), een applicatie van asus om van je webcam een beveiligingscamera te maken ;) en peerguardian. Soms draait er nog wat ander spul op. 1x per dag een defragmentatie en een complete virusscan. Momenteel een uptime van ongeveer 3 maanden, zo nu en dan crashed utorrent een keer en af en toe moet ik peerguardian restarten. Al met al nog best stabiel ;)

Mijn advies, tenzij je lekker wil tweaken en prutsen met een OS, zou ik het bij het OS houden waar je het meest van af weet.
Vista heeft naar mijn mening te veel franje en vreet te veel resources, windows Server (al dan niet home server) kost veel om aan te schaffen en beid eigenlijk weinig extra functionaliteit ten opzichte van windows xp, en menig tweaker heeft nog wel een windows XP cd ergens liggen. Niet vergeten de automatische updates uit te zetten anders wil het ding eens in de maand of vaker alsnog automatisch restarten... :/. Linux kost misschien wat moeite om het helemaal onder de knie te krijgen maar is volgens menig tweaker toch nog stabieler dan een OS van microsoft.
Nadeel is dat de meeste programma's voor windows geschreven zijn. Wil je iets doen dan zul je toch een linuxversie van die applicatie moeten vinden, of gebruik moet maken van windows emulatie.
... misschien toch maar een correctie. De meeste commercieel verkrijgbare applicaties, en applicaties die niet enkel een commandline interface hebben (;)) zijn geschreven voor het windows platform (of multiplatform :D)

Of zo'n intel atom systeem snel genoeg is om data over een gigabit netwerk te pompen, eigenlijk geen flauw idee. Ik zit hier nog op een oudbakken maar voor mij evengoed 100 Mbit netwerk ;). Mijn vraag is waarom je voor raid0 of raid5 wil gaan. 100MB's per seconde haalt een F1 van samsung ook wel. Misschien is het wel 70 MB/s, maar zelfs dat is waarschijnlijk sneller dan je eigen harde schijf kan schrijven, waardoor de bottleneck bij je eigen pc komt te liggen. Als je zelf geen raid draait teminste.
Ik zou de focus leggen op zuinig. Met de stijgende energieprijzen is de aanschaf van duurdere zuinige hardware tenopzichte van goedkopere en inefficientere hardware geen slecht idee.

Het laatste idee is om voordat je een OS installeert op je server, je een linux live cd of USB stick probeert. (pendrivelinux.com). Middagje prutsen en mocht het je bevallen dan download je de gehele linux distributie en installeer je die. Eventueel dual boot (windows eerst! ;))

[ Voor 83% gewijzigd door M2M op 14-12-2008 19:47 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

sl1200 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 15:09:
Ik ben erg benieuwd en zie je lijstje met componenten graag tegemoet :)
Ga je sowieso voor een Chenbro, en zo ja, waar ga je die bestellen? (Ik ben geen webshops tegengekomen die hem voor onder de 200 euro op voorraad hebben. Bij de rest moet je een maand wachten, zeker nu met de aankomende feestdagen)
Ik heb die Chenbro besteld bij 4allcients.nl. Een winkel die een slecht reputatie heeft zag ik, maar daar was die 120 ipv 170 wat ik elders zag. Met porto was het toch nog echter toch nog 140.
Wil het servertje in de kerstvakantie in elkaar zetten en had dus geen haast. Waagde de gok en had hem binnen 3 werkdagen binnen, dus dat viel reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
M2M schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:30:
Linux kost misschien wat moeite om het helemaal onder de knie te krijgen maar is volgens menig tweaker toch nog stabieler dan een OS van microsoft.
Nadeel is dat de meeste programma's voor windows geschreven zijn. Wil je iets doen dan zul je toch een linuxversie van die applicatie moeten vinden, of gebruik moet maken van windows emulatie.
... misschien toch maar een correctie. De meeste commercieel verkrijgbare applicaties, en applicaties die niet enkel een commandline interface hebben (;)) zijn geschreven voor het windows platform (of multiplatform :D)
Tja, ligt een beetje aan je doel, en waar je bekend mee bent. Maar ik doe het e.e.a. aan downloaden maar ook media dingen, en webservers etc, ik ben eigenlijk nog niet iets tegengekomen waar ik geen software voor kon vinden in Linux. En allemaal gratis, niet onbelangrijk. Ik vind het ook erg fijn dan ik vrij makkelijk dingen aan elkaar kan knopen of zelf dingen toevoegen, voor nog meer/betere functionaliteit.
Maar goed, ben je alleen maar bekend met Windows dan is de keuze snel gemaakt, je wil niet allemaal tijd in die installaties stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
pelican schreef op zondag 14 december 2008 @ 22:34:
[...]

Ik heb die Chenbro besteld bij 4allcients.nl. Een winkel die een slecht reputatie heeft zag ik, maar daar was die 120 ipv 170 wat ik elders zag. Met porto was het toch nog echter toch nog 140.
Wil het servertje in de kerstvakantie in elkaar zetten en had dus geen haast. Waagde de gok en had hem binnen 3 werkdagen binnen, dus dat viel reuze mee.
Jammer genoeg heb je niet de comments bij deze winkel gelezen. Levertijden zijn fake, bij 'goedkope prijzen krijg je binnenkort een mail dat het niet geleverd kan worden. maar op de site staat het produkt dan nog gewoon alleen tegen een hogere prijs. Het kan dan nog maanden duren voor je je geld terug hebt.
(Ik zit in hetzelfde schuitje.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

raven22 schreef op maandag 15 december 2008 @ 09:44:
[...]

Jammer genoeg heb je niet de comments bij deze winkel gelezen. Levertijden zijn fake, bij 'goedkope prijzen krijg je binnenkort een mail dat het niet geleverd kan worden. maar op de site staat het produkt dan nog gewoon alleen tegen een hogere prijs. Het kan dan nog maanden duren voor je je geld terug hebt.
(Ik zit in hetzelfde schuitje.....)
Hij zegt toch dat ie de kast WEL binnen 3 werkdagen heeft gekregen :?
Maar ik ben het met je eens, ik waag die gok niet; ook niet vanwege de eventuele aftersales. Het is zoooo veel relaxter als je aftersales moet doen met een webshop die daar goed mee omgaat.
Duidelijk! Dat is op dit moment ook mijn eerste idee:
- met XP gaan werken en evt. Linux in dual-boot (of als een aparte image voor een tijdje)
- geen RAID in eerste instantie. Samsung Spinpoint F1 1TB haalt in benchmarks een read van 90MB/s (in mijn geval het belangrijskte omdat ik van tijd tot tijd grote bestanden zal overzetten naar andere PCs)
Ik dacht dus aan RAID omdat mijn huidige GamePC al een RAID 0 array heeft draaien die ik gebencht heb op 140MB/s (en dat was met HD-Tune voor de reads geloof ik). Maar in real-life denk ik niet dat het veel gaat schelen als mijn servertje ook RAID zou draaien. Voorlopig dus beter om met 1x WD Caviar Green 1TB te beginnen. Overigens, schijnt deze HDD maar 3W zuiniger te zijn in idle dan een Spinpoint F1 ;)

Ik was wat betreft de Gbit performance van die Atom bordjes benieuwd naar wat voor snelheden die halen, omdat ik tot zover maar 1 NAS-test gezien heb (op hardware.info) waarbij een Intel D945GCLF bordje niet meer dan 10MB/s haalde 8)7 Aangezien veel mensen op dit moment een Atom-based servertje overwegen vanwege zijn zuinigheid, lijkt me dat een belangrijk gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
De D945GCLF heeft een 100Mbit NIC en de D945GCLF2 een Gbit NIC, dus geen wonder dat hij 10MB/s haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Yup. Er zijn al meermaals geruchten rondgegaan dat een BIOS of driver update toch Gbit capability zouden unlocken op de D945GCLF, maar dat is vooralsnog puur gebakken lucht. Volgens specs is het gewoon een 100Mbit/s NIC, waar je IRL max zo'n 94Mbit/s mee kunt halen, wat dus op 11.75MB/s max uit zou komen. Trek daar een beetje overhead vanaf en je zit idd op 10MB/s.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200

sl1200

dion_b schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:44:
Yup. Er zijn al meermaals geruchten rondgegaan dat een BIOS of driver update toch Gbit capability zouden unlocken op de D945GCLF, maar dat is vooralsnog puur gebakken lucht. Volgens specs is het gewoon een 100Mbit/s NIC, waar je IRL max zo'n 94Mbit/s mee kunt halen, wat dus op 11.75MB/s max uit zou komen. Trek daar een beetje overhead vanaf en je zit idd op 10MB/s.
Das duidelijk, maar nu dus nog steeds de vraag of de mITX bordjes met Gbit NIC, maar geen PCIe (zoals D945GCLF2 met dual-core Atom 330) fors boven die 10MB/s komen, met name wanneer je ook nog RAID zou willen draaien. Oude PCI gaat theoretisch tot 133MB/s, dus dat zou op zich moeten kunnen. Is de SATA controller dan ook altijd een beetje rap???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
geloof dat die NIC wel PCIe was? Wel volgens de realtek specs iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

is n pcie nic ja, ook de 100 mbit versies..
nu is het nog wachten tot iemand genoeg lef heeft om n chip van n losse nic op het bordje te solderen ipv de standaard chip..
kans is vrij groot dat n realtec gbit chip gewoon pin voor pin compatible is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb er op school de tools wel voor, maar het is gewoon k*twerk. Koop dan gewoon een Atm330 versie, is goedkoper dan een losse Gbit chip erbij kopen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://www.tweaktown.com/..._fanless_atom_motherboard

Review van de IM-945GSE, voor in de startpost?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
--MeAngry-- schreef op donderdag 11 december 2008 @ 21:04:
Die had ik ook gevonden ja, maar is hier nog niet verkrijgbaar volgens mij. Heb jij nog een dealer gevonden?

Wel weer dure cpu's...

[ Voor 3% gewijzigd door remmelt op 20-12-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Hallo, heb hier ook even heel het topic doorgelezen en vroeg mij af hoe het nu staat met die zuinige bordjes van Kontron of andere leveranciers met een US15W chipset. Zijn die er al? Komen die nog?

Ik zie voorlopig dan het MSI bordje zitten als zuinige router + nog wat test doeleinden (apache ofzo) en backup. Dat bordje kan blijkbaar voor € 160 gekocht worden bij Picco. (Hoe zit de levering naar BE?)

Ik had nog deze Tsunami case voor ogen, maar ik vind niet echt een plaats om deze te bestellen. Zou iemand daar een prijs voor kunnen vinden?

Alvast bedankt met de antwoorden en ik ga dit topic op de voet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Een bord van Kontron kost je 300+ omdat het een industrial bord is. Bovendien is de US15W zo kaal dat er een hoop extra chips toegevoegd moeten worden voor extra functionaliteit, zoals bijv. SATA support.

http://tsunamitech.webnode.com/where-to-buy/

Ik ben benieuwd waar de nVidia 9400(M) chipsets voor Intel Atom en Via Nano blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 24-12-2008 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Op die link was ik zelf ook al gekomen, en heb elke shop afgelopen en nergens dat specifieke modelletje gevonden :( Niemand die het ergens heeft gevonden?
Word desnoods een emko kastje.

Dus wachten op de US15W loont de moeite niet omdat er nog vele extra chips opmoeten en dus duurdere dingen zullen zijn?

Voor mij lijkt voorlopig dat MSI bordje dus de enige optie, tenzij de NIC's op die JetWay bordjes ondertussen beter ondersteund(?) worden in linux.

EDIT: Ik heb een mail gestuurd naar Tsunami met de vraag of het ergens verkocht wordt en zoja voor hoeveel en waar.
EDIT2:
Hi Thomas,

Smart PC will be available in 2009, will keep you posted, thanks.

[ Voor 16% gewijzigd door Hipska op 24-12-2008 13:15 . Reden: Ontvangen mail bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
je zou de winkels kunnen mailen of ze die kast voor je willen bestellen natuurlijk.
Ik weet niet hoe de realtek support is onder linux, ik vermijd ze omdat ze slecht gesupport zijn onder FreeBSD.

De US15W bordjes die er nu zijn zijn bedoeld voor industriele toepassingen, en daar betaaal je de hoofdprijs voor. De US15W heeft wel een paar PCIexpress kanalen, dus daar kun je dan een SATA controller aan hangen (een Jmicron JM363 bijvoorbeeld, of de oudere Sil3114 voor 4 poorten).
Gbit NICs zijn ook geen probleem. Het is wel proppen om dat allemaal op zo'n klein plankje te krijgen natuurlijk. Een integrated solution is minder moeilijk ontwerpen.

[ Voor 53% gewijzigd door P5ycho op 24-12-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:11
Ik heb me suf gezocht (op zowel Google als in dit topic) naar benchmarks wat betreft de netwerk prestaties van de MSI IM-945GSE-A, maar er is niets te vinden. Ik zag wel dat enkele users dit ook willen weten. Heeft er iemand al wat meer informatie?

Aangezien ik 'm als router/fileserver/ftp-server (met 100Mb/s up/down WAN en Gigabit LAN) wil gebruiken is het erg belangrijk te weten of dit geen bottleneck gaat vormen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 26-12-2008 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Lastig...

Twee dingen weet je:

1) de N270 icm 945GSE presteert (itt de Z-series + US15W gevallen) exact hetzelfde als een 230 icm 945GC
2) de MSI heeft standaard Intel NICs

Dus als je een bench kunt vinden van een willekeurige Atom icm Intel Gbit NICs weet je op zich genoeg :)
Heb je'm gelezen?

Ik twijfel er sterk aan om het in de startpost te vermelden, het is om meerdere redenen een kansloos review:
  • meerdere feitelijke onnauwkeurigheden (o.a. beweren dat er maar één serieel poort op de backpanel zit terwijl in de foto 2 cm erboven duidelijk is te zien dat er twee op zitten, melden dat Atom CPUs alleen met "945GCM" chipsets gecombineerd worden, en ten onrechte beweren dat dit bord er een heeft ipv de 945GSE, de Intel NICs Marvell noemen en zo nog een paar).
  • totaal geen vergelijking met andere Atom borden
  • slordig taalgebruik
Met name het eerste punt leidt ertoe dat iemand die weinig over Atoms weet na het lezen van deze review er nog minder (correcte) zaken over zou weten. Lijkt me geen goede aanwinst voor de ts dus :/

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 26-12-2008 16:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mjah, beetje :P

Hmm... okeej.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
dion_b schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:39:
Lastig...

Twee dingen weet je:

1) de N270 icm 945GSE presteert (itt de Z-series + US15W gevallen) exact hetzelfde als een 230 icm 945GC
2) de MSI heeft standaard Intel NICs

Dus als je een bench kunt vinden van een willekeurige Atom icm Intel Gbit NICs weet je op zich genoeg :)
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Al die reviewers lijken zich zich gefocust te hebben op met name het energieverbruik en de I/O-prestaties, maar niet op de netwerk prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Idd. Wordt eens tijd dat iemand iets beters doet. Ik heb al een D945GCLF en een idoot overspecced C2D dual Gbit router. Als iemand me eens zo'n MSI en een Kontron met US15W doneert... O-)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Volgens mij las ik ergens in dit topic dat jij daarop een Gbit NIC hebt geprikt. Heb je al eens gekeken wat de doorvoersnelheid is vanaf een hardeschijf die je erop hebt aangesloten naar een willekeurige client in je netwerk? Als dat een redelijke snelheid is, wil ik best de gok wagen om een MSI bordje te kopen.

Heb je ook gekeken of je met de onboard 100Mbit NIC ook daadwerkelijk 100Mbit kunt routeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Toevallig nu bezig de puntjes op de i te zetten op m'n router :)

Met de welbekende Compaq nc6320 laptop, WinXP en een Marvell Yukon Gbit NIC haal ik als ik naar www.upc.nl/speedtest ga achter twee routers 60 down en 6 up, wat voor een 120/10 verbinding niet denderend is. Zodadelijk heb ik de router af en hang ik hem als primaire router erin. Dan meet ik opnieuw en post ik resultaten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Je hoeft je echt geen zorgen te maken over de netwerkprestaties van de Intel Gbit controllers hoor. Deze zijn een van de betere controllers op de markt en maken gehakt van Realtek chips. Zeker op PCIe. 100Mbit WAN is peanuts voor die dingen, en 70MB/s samba performance mag je zeker wel vanuit gaan. Mits het storage subsystem dat ook trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 21:15:
Toevallig nu bezig de puntjes op de i te zetten op m'n router :)

Met de welbekende Compaq nc6320 laptop, WinXP en een Marvell Yukon Gbit NIC haal ik als ik naar www.upc.nl/speedtest ga achter twee routers 60 down en 6 up, wat voor een 120/10 verbinding niet denderend is. Zodadelijk heb ik de router af en hang ik hem als primaire router erin. Dan meet ik opnieuw en post ik resultaten.
Ik ben enorm benieuwd, ik wil ook graag eenzelfde soort router bouwen maar maak me zorgen om de snelheid.

Ik heb nu ook zo'n router, maar daar zit een A64 2800+ in dus logisch dat die het trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Excuses voor het lange wachten op resultaat van m'n router. Toen ik m'n C2D met dual Gbit (oftewel ranzige overkill) verving door m'n Atom moest ik m'n modem resetten - normaliter niet zo'n punt, maar dankzij een gare firmware bug in de Cisco modem kwam hij pas vanochtend eindelijk weer eens online :(

Resultaten zijn nu wat beter, maar allicht valt er wat te tweaken:

Downstream 94Mbit/s
Upstream 8.8Mbit/s

94 down is exact wat je met een 100Mbit/s NIC als max verwacht, 8.8Mbit/s up is aan de karige kant (en nee, P2P heb ik nog niet aanstaan, dus dat is het niet).

Ik ga even kijken wat ik aan MTU en (vooral) TCP Rmem/Tmem waardes kan tweaken :)

Oh, CPU usage is tijdens die download was verwaarloosbaar, volgens top zat ik op het hoogtepunt nog 86% te idlen en dan nog was smbd (samba) waarschijnlijk de hoofdschuldige aangezien ik muziek zit te luisteren vanaf HDD op server.

Voorlopige conclusie is dat routeren van één enkele connection van >100Mbit/s geen enkel probleem voor de CPU is, maar dat twee Gbit NICs wel een pre zijn als je boven de 94Mbit/s wilt komen :z

Edit:

Voor de volledigheid exacte HW en SW specs:

Intel D945GCLF (dus A230 en PCIe RTL8101E onboard)
2GB RAM
Compaq NC7771 64b PCI Gbit NIC met Broadcom BCM5703 controller op 32b PCI bus.

WAN: Cisco EPC3000 modem met UPC 120/10 verbinding, met Cat5e kabel aan RTL8101E verbonden
LAN: WinXP PC met RTL8168 PCIe Gb NIC haalde via oude router 119/9.9 via 3Com 3CGSU08 Gb switch en Cat5e op de BCM5703 aangesloten.

Software:
Debian Linux 4.0 ('Etch'), minimale install zonder GUI, met alle updates zoals per gisteravond - 26-12-2008 - beschikbaar.
Custom 2.6.27.8 kernel zonder initrd
BCM5703 ondersteund in kernel meegebakken (tigon3)
RTL8101E ondersteund via Realtek's drivermodule r8101-1.010.00

Edit2:
Heb in de TCP settings zitten tweaken. Blijkt dat dhclient ten onrechte de WAN MTU op 576B gedetecteerd heeft :(
(dhcpcd of Windows/Mac DHCP clients hebben er geen last van...). Dat wijzigen in 1492 gaf gelijk een boost in de upload: 94 / 9.3Mbit/s. 1500 gaf precies hetzelfde. Ik heb het op 1500B vastgezet.

Kloten in de TCP read en write windows haalde niets uit.

Default waardes:
tcp_rmem 4096 87380 3571712
tcp_wmem 4096 87380 3571712
tcp_mem 83712 111616 167424
eerste en derde waardes zijn min/max, tweede is default

Uit eerder gekloot met de vorige router bleek dat vooral die eerste twee waardes verhogen het verschil kon uitmaken tussen 110Mb/s max en 119Mbit/s max download. Hier maakt het niets uit, verhogen naar 524288B (512kB) leverde geen meetbare verbetering op.

Nog steeds ben ik niet helemaal tevreden met de resultaten. De upload zou hoger moeten kunnen en de downloadperformance is wat hakkelig. Helaas kan ik vooralsnog niet zeggen of het komt door netwerkhardware (RTL8101E :r ), CPU/chipset danwel gewoon een softwarematige fout. To be continued.

[ Voor 56% gewijzigd door dion_b op 27-12-2008 15:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Afgezien van de lage upstream valt het me nog reuze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Na 24u blijkt de boel iig mooi stabiel :)

Wel eerste 'probleem' gehad. Ik heb shorewall (3.2, van Debian Stable) als firewall geinstalleerd en dan getest dmv een portscan. Ondanks dat policy was om simpelweg alles van het internet afkomstig te droppen muv port 22 (SSH), heeft een portscan (door Shields Up) de CPU wel tot 100% getrokken.

Nog niet genoeg info om te weten of dat afwijkend is, maar ik vind het wel frappant.

Edit:
Laat maar, performance drop komt door logging van iedere connection poging. De NIC is hier niet de schuldige, maar tmpfs die voor iedere log de boel wat moet uitbreiden. Logging uitgezet en het portscannen veroorzaakt geen meetbare performance impact :)

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 28-12-2008 15:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb op mijn Via C7 wel eens een flinke load gegenereerd waarbij zelfs ssh non-resonsive werd, en dan nog was surfen en leechen routed via die bak geen probleem. Routing, NAT etc. stellen niet zoveel meer voor tegenwoordig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 28 december 2008 @ 15:21:
Na 24u blijkt de boel iig mooi stabiel :)

Wel eerste 'probleem' gehad. Ik heb shorewall (3.2, van Debian Stable) als firewall geinstalleerd en dan getest dmv een portscan. Ondanks dat policy was om simpelweg alles van het internet afkomstig te droppen muv port 22 (SSH), heeft een portscan (door Shields Up) de CPU wel tot 100% getrokken.

Nog niet genoeg info om te weten of dat afwijkend is, maar ik vind het wel frappant.

Edit:
Laat maar, performance drop komt door logging van iedere connection poging. De NIC is hier niet de schuldige, maar tmpfs die voor iedere log de boel wat moet uitbreiden. Logging uitgezet en het portscannen veroorzaakt geen meetbare performance impact :)
Je kunt ook m0n0wall eens op een CF-kaart gooien en kijken wat die doet. Wat ik heb gezien presteert dat zeer behoorlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Klopt, maar die bak moet veel meer doen dan alleen firewall zijn, vandaar dat ik Debian als basis gebruik :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17
Hipska schreef op woensdag 24 december 2008 @ 11:27:
Voor mij lijkt voorlopig dat MSI bordje dus de enige optie, tenzij de NIC's op die JetWay bordjes ondertussen beter ondersteund(?) worden in linux.
Ik heb hier een Jetway met VIA C7 en zo'n 3*gigabit routerboard. Ik heb de boel niet doorgemeten maar erg snel voelt het allemaal niet aan. Ik haal zo'n 13Mb/s tussen die machine en een dual-core AMD (disk-to-disk) met een nForce NIC (ook geen wereldwonder). Die realtek doet nog wel jumboframes en dat scheelt behoorlijk, helaas doet deze nForce dat dan weer niet....
Alles bij elkaar toch een happy camper met deze setup: veel functionaliteit met een lage prijs.

Edit: Oh ja, alles onder Linux (kernel 2.6.26) zonder een centje pijn.

[ Voor 5% gewijzigd door latka op 29-12-2008 00:24 . Reden: Vraag beantwoorden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

latka schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:46:
[...]

Ik heb hier een Jetway met VIA C7 en zo'n 3*gigabit routerboard. Ik heb de boel niet doorgemeten maar erg snel voelt het allemaal niet aan. Ik haal zo'n 13Mb/s tussen die machine en een dual-core AMD (disk-to-disk) met een nForce NIC (ook geen wereldwonder). Die realtek doet nog wel jumboframes en dat scheelt behoorlijk, helaas doet deze nForce dat dan weer niet....
Alles bij elkaar toch een happy camper met deze setup: veel functionaliteit met een lage prijs.

Edit: Oh ja, alles onder Linux (kernel 2.6.26) zonder een centje pijn.
13 megabit? megabyte waarschijnlijk anders was die drie maal gigabit wel heel kansloos...

weet je zeker dat de bottleneck bij je netwerk chip zit? (of router / switch / bekabeling /etc) en niet bij de harde schijven? Maak anders een ramdisk aan (50 MB is eigenlijk voldoende om te zien of de bottleneck bij je NIC ligt) en test het nogmaals. 13 megabyte per seconde vind ik voor een gigabit nic nergens op lijken.

ps. wel twee ramdisks aanmaken. 1 op de ene pc, 1 op de ander. Beide sharen en een filetje overtrekken van de ene naar de andere.

[ Voor 5% gewijzigd door M2M op 29-12-2008 00:46 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ipv ramdisks kun je ook gewoon /dev/zero op de ene bak naar /dev/null op de andere schrijven. Nog makkelijker ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
Of iperf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
nieuws: Aopen presenteert mini-itx-moederbord met Atom 330
Maar spijtig genoeg nog steeds met die slechte intel chipset.

@latka: bedankt om je ervaringen te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Even een update van ts gedaan:

MSI IM-945GSE onder leverbare borden gezet, daar ook de IM-945GC en Jetway NC91-230-LF en NC92-230-LF toegevoegd, het AOpen i945GCt-DN bord bij aangekondigd neergezet en het FP artikel gelinked.

Overigens kunnen de NC92-230/330 borden erg interessant zijn voor de mensen die met daughterboards met mutiple NICs willen werken.

Dat gezegd, je moet multiple NICs niet zien als vervanging voor een switch, maar als mogelijkheid voor het hebben van aparte netwerken (DMZ enzo). Zo'n daughterboard als switch misbruiken is onzinnig - niet alleen is een fatsoenlijke Gbit switch goedkoper, maar de backplane van een switch is sneller en voorkomt onnodig CPU gebruik op je ITX bord :o

* dion_b gaat nu even kijken hoeveel van deze borden in Pricewatch staan en voorzover afwezig ze alsnog toevoegen :)

Edit:
Voila, allevier de Jetways toegevoegd en de twee MSIs. Tevens picco.nl prijs voor D945GCLF en D945GCLF2 erbijgezet (al zal Picco niet echt blij zijn - bij beide zijn ze de duurste)

[ Voor 71% gewijzigd door dion_b op 29-12-2008 15:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
M2M schreef op maandag 29 december 2008 @ 00:45:
[...]

13 megabit? megabyte waarschijnlijk anders was die drie maal gigabit wel heel kansloos...
Oeps. Inderdaad MB/s. Ik zal, als het systeem rustig is, een pure netwerk meting doen met netperf.
En inderdaad: een switch van 3 tientjes is een stuk sneller (getest met een gare linksys switch die ik nog had liggen) dus als je doel is meer netwerk poorten: koop een switch.

Meting gedaan op een relatief rustig netwerk (ongeveer 3Mbit in gebruik). Geen netperf maar een netcat van /dev/zero naar /dev/null gedaan. dd geeft aan dat er ongeveer 35MB/s over de lijn gaat.
Meteen de disk op die C7 machine nog gebenched levert 40MB/s op (dat is veel te traag voor een 750Gb SATA-II schijf).

[ Voor 46% gewijzigd door latka op 29-12-2008 19:18 . Reden: Benchmark data toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

latka schreef op maandag 29 december 2008 @ 17:36:
[...]

Oeps. Inderdaad MB/s. Ik zal, als het systeem rustig is, een pure netwerk meting doen met netperf.
En inderdaad: een switch van 3 tientjes is een stuk sneller (getest met een gare linksys switch die ik nog had liggen) dus als je doel is meer netwerk poorten: koop een switch.

Meting gedaan op een relatief rustig netwerk (ongeveer 3Mbit in gebruik). Geen netperf maar een netcat van /dev/zero naar /dev/null gedaan. dd geeft aan dat er ongeveer 35MB/s over de lijn gaat.
Meteen de disk op die C7 machine nog gebenched levert 40MB/s op (dat is veel te traag voor een 750Gb SATA-II schijf).
liggen die enigszins belabberde prestaties dan aan de netwerkchips zelf of is het een half gare (beta) driver die roet in het eten gooit? En om de rest van je netwerk uit te sluiten zou je een crosslinked kabel kunnen gebruiken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
M2M schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:40:
[...]
liggen die enigszins belabberde prestaties dan aan de netwerkchips zelf of is het een half gare (beta) driver die roet in het eten gooit? En om de rest van je netwerk uit te sluiten zou je een crosslinked kabel kunnen gebruiken.
De link is een cross-cable, maar er draait meer op beide machines, dus er zit wat ruis op de lijn. De drivers zijn niet gaarder dan andere drivers (en wat is een beta linux driver??), maar realtek is nou eenmaal niet erg high-end spul. Wat er in deze setup beter zou kunnen is jumbo frames gebruiken om de interruptrate naar beneden te brengen (de CPU is een VIA C7 op 1,2Ghz, dus iedere interrupt telt :) Helaas lukt jumbo-frames hier niet (ligt niet aan de realtek kant). Alternatief: snellere CPU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ondertussen bezig geweest met mijn D945GCLF boardje, ik heb volgens mij een mogelijkheid gevonden om het chipset voltage te verlagen. Het probleem is dat ik niet 100% zeker weet dat het het chipset voltage is, het kan ook het FSB termination voltage zijn.

Ik weet niet zeker hoe ik gemakkelijk het verschil kan bepalen. Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen of ik nu juist het FSB voltage wijzig of juist het chipset voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 00:15:
Ik ben ondertussen bezig geweest met mijn D945GCLF boardje, ik heb volgens mij een mogelijkheid gevonden om het chipset voltage te verlagen. Het probleem is dat ik niet 100% zeker weet dat het het chipset voltage is, het kan ook het FSB termination voltage zijn.

Ik weet niet zeker hoe ik gemakkelijk het verschil kan bepalen. Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen of ik nu juist het FSB voltage wijzig of juist het chipset voltage?
Kan je dat niet in de BIOS zien bij de voltages?
Iig, voltage verlagen is altijd goed :D
Hoe heb je het bij dit boardje gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[beetje offtopic]
Volgensmij had ik beter even moeten wachten met het bestellen van de IM-945GSE, prijs is 22€ gezakt :P

't plankje is nog steeds onderweg trouwens...

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 31-12-2008 14:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
IM-945GSE begint idd steeds aantrekkelijker geprijsd te worden. Bovendien hebben we het nu nog over Picco prijzen, die nogal hoog liggen. Zodra een andere tent dat bord levert kun je ook weer x-procent omlaag :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Ben hoogst benieuwd wat de prestaties zijn en het verbuik is van dit bordje :9~
Duurt eigenlijk wel erg lang voor dat het op de markt is ..... :/

[ Voor 5% gewijzigd door frissie op 01-01-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

't komt doordat ie uit Taiwan (of ergens uit die hoek) weg komt, hij is wel leverbaar, maar omdat ie helemaal daar vandaan moet komen duurt het zo lang.

Alleen maar omdat de lokale distributeurs er niet aan kunnen komen....

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste