Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:41:
Slecht nieuws over de MSI IM-945GSE, deze komt zeer waarschijnlijk niet in de shops in NL...

Raven in "Test: energiezuinige moederborden"

In het buitenland zou die wel te vinden moeten zijn.
Dat komen ze idd niet, schaamteloze crosspost:

Ik heb contact gehad met MSI over de Atom bordjes. Zij hebben aangegeven dat deze niet voor retail beschikbaar gaan komen, enkel voor System Integration zoals zij dat noemen.
Zie onderstaande e-mail:
Hoi Danny,

Voor de desktop business hebben wij op dit moment 2 verschillende Wind borden
gebaseerd op de Atom CPU. Eentje is single core + 2x DDR2 en de andere is Dual Core
+ 1x DDR2.Beide modellen staan niet op de normale channel prijslijst aangezien wij
deze enkel voeren voor system integration projecten in de EU. Het kan altijd zijn
dat ze dan toch in het kanaal beschikbaar komen, je weet hoe dat werkt :)

* Wind Board -
http://global.msi.com.tw/...&cat2_no=170&prod_no=1495

* Wind Board 330 - staat nog niet online...
Naast onze mainboard department hebben wij ook nog een IPC department (zie;
http://global.msi.com.tw/...aincat_no=388&cat2_no=599) welke
ook mainboards maakt gebaseerd op de Atom CPU, enkel dat niet de Desktop variant
maar de embedded variant.

De Atom ITX boarden zijn:

* IM-945GC -
http://global.msi.com.tw/...incat_no=388&prod_no=1614

* IM-945GSE -
http://global.msi.com.tw/...incat_no=388&prod_no=1602

Van IPC department zijn deze ook nog verkrijgbaar als systeem:

* MS-9A06 -
http://global.msi.com.tw/...incat_no=388&cat2_no=600&
cat3_no=603&prod_no=1569

Deze producten worden ook enkel voor de SI (system integration) business gevoerd,
dus op project matige basis.

Om het nog ingewikkelder te maken hebben we ook nog een barebone department welke de
Wind PC heeft

http://global.msi.com.tw/...aincat_no=134&cat2_no=614 (met
XP.. .ook met Linux beschikbaar).

Deze producten zijn gewoon beschikbaar, nog niet alle modellen maar dat is een
kwestie van weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
damn zat ik weer te slapen :'(

Hoe is het op te lossen? / heeft er al iemand iets creatiefs gedaan of moet ik zelf proberen creatief te zijn?? (gaat m dus niet worden }:O )

[ Voor 27% gewijzigd door Reloader op 22-10-2008 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:49
Zeer interesant topic, deze ga ik ook zeker volgen heb ook wel zin om eens te knutselen met zo'n pctje als HTPC/Router of car pc. Heb toch een versterker in mijn auto hangen dus deze moet eventueel wel daarop kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Ik heb even deze topic doorgelezen en merk toch erg veel interesse... Ik zal eens kijken of ik iets kan regelen.

That's the way the cookie crumbles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Moneta schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 18:56:
Ik heb even deze topic doorgelezen en merk toch erg veel interesse... Ik zal eens kijken of ik iets kan regelen.
Jij werkt bij MSI he, had ik al in een ander topic gezien. Ik zat al te denken om je te DM-en.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Terw_Dan schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 14:52:
[...]

Dat komen ze idd niet, schaamteloze crosspost:

Ik heb contact gehad met MSI over de Atom bordjes. Zij hebben aangegeven dat deze niet voor retail beschikbaar gaan komen, enkel voor System Integration zoals zij dat noemen.
Zie onderstaande e-mail:

[...]
Wat zou eigenlijk een reden zijn om die bordjes niet retail aan te bieden. Mini ITX is een groeiende markt, vooral als een kale low budget (lees <80 euro) bordje kunnen leveren.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PASware schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:40:
[...]

Wat zou eigenlijk een reden zijn om die bordjes niet retail aan te bieden. Mini ITX is een groeiende markt, vooral als een kale low budget (lees <80 euro) bordje kunnen leveren.
Ik zou het niet weten. Of die 945GSE bordjes ook zo betaalbaar zijn weet ik niet (ik las hier prijzen van $175).

Als ik wat meer te weten kom laat ik het weten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Zelfs op EUR 175 zijn dit erg interessante bordjes. Dat is de prijs van een low-end entry-level Epia bord, vergelijkbare dual Gbit LAN Epias zijn nog een stuk duurder. Natuurlijk zouden meer mensen hem kopen op EUR 50, maar goed, dat geldt voor alles. Ik denk dat je het verschil er trouwens binnen een vervangingscyclus (3 jaar) uit hebt aan stroomkosten, nog los van het feit dat het kleiner en dus eleganter kan doordat alles al op het bord zit :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb Picco ook eens gemailt, gezien het assortiment aan mini-ITX spul daar.

"We hebben het al bij diverse buitenlandse distributeurs nagevraagd, alleen daar hebben we nog geen bevredigend antwoord van ontvangen.

Er zijn een aantal producten welke de fabrikant alleen voor eigen regio ontwikkeld en in de markt zet."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dion_b schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 22:10:
Zelfs op EUR 175 zijn dit erg interessante bordjes. Dat is de prijs van een low-end entry-level Epia bord, vergelijkbare dual Gbit LAN Epias zijn nog een stuk duurder. Natuurlijk zouden meer mensen hem kopen op EUR 50, maar goed, dat geldt voor alles. Ik denk dat je het verschil er trouwens binnen een vervangingscyclus (3 jaar) uit hebt aan stroomkosten, nog los van het feit dat het kleiner en dus eleganter kan doordat alles al op het bord zit :)
Nee, zelfs bij 24/7 gebruik haal je het er niet uit qua stroomkosten. Zelfs niet in 5 jaar tijd.
Dan vergelijk ik het met het normale Atom boardje van Intel zelf. Voor nu kan je nog het beste het dualcore Atom boardje kopen, die is een stuk goedkoper en heeft behoorlijk wat rekenkracht.
Die loopt idle minder zuinig dan dat MSI boardje, maar dat haal je er in 5 jaar nog niet uit. (voor die 80 euro meer oid)

Ik ben zelf altijd van zo zuinig mogelijk (zelf heb ik een VIA board dat incl flash hdd maar 9 watt verbruikt), maar de MSI is te duur om voordeel te maken van het lagere stroomverbruik. Wel mooi dat ie natuurlijk fanless is, ben ik ook altijd wel fan van. Maar voor 175 euro vind ik het nog niet waard om te kopen. Daarvoor kun je makkelijk een VIA boardje kopen, wat waarschijnlijk nog wat zuiniger is ook (maar waarschijnlijk dan maar 1 Ghz heeft ofzo, prima voor thuisserver werk iig).

[ Voor 20% gewijzigd door !null op 24-10-2008 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
GreenSky schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:16:
[...]

Nee, zelfs bij 24/7 gebruik haal je het er niet uit qua stroomkosten. Zelfs niet in 5 jaar tijd.
Dan vergelijk ik het met het normale Atom boardje van Intel zelf. Voor nu kan je nog het beste het dualcore Atom boardje kopen, die is een stuk goedkoper en heeft behoorlijk wat rekenkracht.
Die loopt idle minder zuinig dan dat MSI boardje, maar dat haal je er in 5 jaar nog niet uit. (voor die 80 euro meer oid)
EUR 80 haal je niet, maar slechts nipt niet...

Voor het gemak vergelijk ik alleen het CPU + chipset verbruik, uitgaande van dezelfde randapparatuur (incl een extra NIC voor de standaard Atom vs onboard voor de MSI).
Dat verschil is 20W. 3 jaar telt 25632 uur, dus heb je het over 512.6kWh

Als je transportkosten en verrekening gestegen oliekosten meetelt is EUR 0.15/kWh redelijk. Dat komt dus uit op EUR 76.90
Ik ben zelf altijd van zo zuinig mogelijk (zelf heb ik een VIA board dat incl flash hdd maar 9 watt verbruikt), maar de MSI is te duur om voordeel te maken van het lagere stroomverbruik. Wel mooi dat ie natuurlijk fanless is, ben ik ook altijd wel fan van. Maar voor 175 euro vind ik het nog niet waard om te kopen. Daarvoor kun je makkelijk een VIA boardje kopen, wat waarschijnlijk nog wat zuiniger is ook (maar waarschijnlijk dan maar 1 Ghz heeft ofzo, prima voor thuisserver werk iig).
offtopic:
Via Epia bordjes zijn niet in Pricewatch te vinden... help mee en voer een paar in :)

De goedkoopste dual LAN oplossing die ik zie is de EPIA EK10000G bij MyElectronics voor EUR 139, maar dat zijn slechts dual 100Mbps NICs, en ik twijfel er ook een beetje aan of die CPU wel >100Mbps kan routeren (en tegelijk servertje spelen enzo).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Edit: ik lees net pas dat je dual-lan wil.
dion_b schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 14:44:
[...]

EUR 80 haal je niet, maar slechts nipt niet...

Voor het gemak vergelijk ik alleen het CPU + chipset verbruik, uitgaande van dezelfde randapparatuur (incl een extra NIC voor de standaard Atom vs onboard voor de MSI).
Dat verschil is 20W. 3 jaar telt 25632 uur, dus heb je het over 512.6kWh

Als je transportkosten en verrekening gestegen oliekosten meetelt is EUR 0.15/kWh redelijk. Dat komt dus uit op EUR 76.90
Je moet hem vergelijken met het dualcore boardje vind ik. Dat vind ik omdat een dualcore boardje een 1 watt lagere idle heeft en WEL gigabit heeft (zoals jij wil) en maar 15 eu duurder is dan het enkele core boardje. (67 eu versus 83 eu, bij picco.nl)

Als ik dan de D945GCLF2 (dualcore van Intel) met de MSI 9830 vergelijk, dan is het in idle 23 watt versus 15 watt. Dat is 7 watt verschil. Die 0,007 Kwh * 24 * 365 = 10 euro. In 3 jaar dus 30 euro.
Dan kom je dus nog lang niet bij die 175 euro van het MSI boardje uit (ook niet in 5 jaar) en je hebt een sloot meer rekenkracht.
[...]

offtopic:
Via Epia bordjes zijn niet in Pricewatch te vinden... help mee en voer een paar in :)

De goedkoopste dual LAN oplossing die ik zie is de EPIA EK10000G bij MyElectronics voor EUR 139, maar dat zijn slechts dual 100Mbps NICs, en ik twijfel er ook een beetje aan of die CPU wel >100Mbps kan routeren (en tegelijk servertje spelen enzo).
Zal even kijken, ik heb nog nooit wat in PW ingevoerd. Ik ken alleen maar picco.nl en myelectronics.nl, sallandautomatisering.nl heeft ook wel wat trouwens.

1 Ghz kan volgens mij prima boven de 100Mbps, al heb ik er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
GreenSky schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 15:10:
Edit: ik lees net pas dat je dual-lan wil.
Het is anders wel een beetje appels met peren vergelijkem met die MSI...
[...]

Je moet hem vergelijken met het dualcore boardje vind ik. Dat vind ik omdat een dualcore boardje een 1 watt lagere idle heeft en WEL gigabit heeft (zoals jij wil) en maar 15 eu duurder is dan het enkele core boardje. (67 eu versus 83 eu, bij picco.nl)
Euh, nee, dat is weer appels met peren vergelijken. De N270 is qua prestatie identiek aan de 230, dus dat is ook het logische om mee te vergelijken.
Als ik dan de D945GCLF2 (dualcore van Intel) met de MSI 9830 vergelijk, dan is het in idle 23 watt versus 15 watt. Dat is 7 watt verschil. Die 0,007 Kwh * 24 * 365 = 10 euro. In 3 jaar dus 30 euro.
Dan kom je dus nog lang niet bij die 175 euro van het MSI boardje uit (ook niet in 5 jaar) en je hebt een sloot meer rekenkracht.
Ik wil beide waardes IRL bevestigd zien voordat we hier echt een uitspraak over doen. Bovendien moet je sowieso of eerlijk te zijn de extra NIC ook meetellen bij de Intel.
1 Ghz kan volgens mij prima boven de 100Mbps, al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Onderschat dat niet. Sinds ik een 120Mbps internetverbinding heb, heb ik meerdere dingen zitten uitproberen en een P3-800 trok het bijvoorbeeld niet (en dan hebben we het over 120Mbps, niet volle Gigabit snelheden). Hopelijk heb ik binnenkort m'n DG945CLF zover dat ik dat in kan gaan zetten - maar dat kan rustig nog een weekje duren, heb erg drukke tijd momenteel...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat bovenste "Edit: ik lees net pas dat je dual-lan wil." had ik dus niet meegenomen in m'n post.

Verder vind ik het wel relevant om de N270 te vergelijken met een A330 (ipv A230) omdat je redeneert vanuit het stroomverbruik/kosten oogpunt, en niet vanuit prestaties.
Die prestaties worden er alleen maar beter op overigens met een A330, wat ook weer mee helpt met het gigabit/dual-lan verhaal.

Verder zou je afhankelijk van je netwerk situatie kunnen overwegen juist een 3 poorts gigabit NIC erin te zetten om het zo als gigabit switch te laten werken. Hiermee bespaar je weer in de aanschaf van een gigabit switch en de stroomkosten daarvan (zal wel <5 watt zijn).

Ik zal binnenkort het Intel Little Falls 1 boardje (met de A230 dus) testen met de PicoPSU, ik verwacht niet anders dan dezelfde waardes te zien. Misschien zelfs nog net iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vandaag weer aan de slag met mijn D945GCLF en even een update over de softwarekant van zaken:

De D945GCLF heeft een Realtek RT8102-E 100Mb NIC. Dat ding onder Linux aan de praat krijgen is een totale crime. Het zou door de r8169 driver ondersteund moeten worden, maar de rt8101/8102 support erin is broken. Ben momenteel bezig om iets betrouwbaars te vinden, maar het is pas vanaf kernel 2.6.27 -r5 goed werkend onder zowel x86_64 als x86.

Ik zal een update geven als ik iets werkends vind...
GreenSky schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 22:19:
Dat bovenste "Edit: ik lees net pas dat je dual-lan wil." had ik dus niet meegenomen in m'n post.
Het gaat niet om wat ik zelf wil, het gaat erom wat voor bord de MSI is. Dat is een dual Gbit LAN bord (of had je dat ook gemist...?). Dat vergelijken op welk vlak dan ook (prestatie, stroomverbruik, kosten) met een single-LAN bord is krom. Natuurlijk is een single-LAN bord goedkoper als je geen tweede NIC meetelt :o
Verder vind ik het wel relevant om de N270 te vergelijken met een A330 (ipv A230) omdat je redeneert vanuit het stroomverbruik/kosten oogpunt, en niet vanuit prestaties.
Die prestaties worden er alleen maar beter op overigens met een A330, wat ook weer mee helpt met het gigabit/dual-lan verhaal.
Dat valt te bezien. Het is de vraag waar de bottleneck zit.
Verder zou je afhankelijk van je netwerk situatie kunnen overwegen juist een 3 poorts gigabit NIC erin te zetten om het zo als gigabit switch te laten werken. Hiermee bespaar je weer in de aanschaf van een gigabit switch en de stroomkosten daarvan (zal wel <5 watt zijn).
Wederom is dit appels met peren vergelijken. Er valt wel wat voor te zeggen op basis van stroombesparing, maar het is totaal geen basis om borden te gaan vergelijken. Waar hebben we het nu over? Een bord met dualcore A330, 945G chipset, een enkele Realtek Gb NIC en een niet nader gespecifieerde triple-Gb PCI NIC vs een bord met single core N270, 945GSE chipset, twee Intel NICs en een losse switch... ongeacht wat de conclusie is als je die twee vergelijkt kan niemand je zeggen welk onderdeel waarvoor verantwoordelijk is.

Eerste regel van reviewen: vergelijk appels met appels en peren met peren.

Als je de MSI wilt vergelijken met een andere, laat alles hetzelfde muv de zaken die je noodzakelijkerwijs moet toevoegen om gelijke featureset te krijgen, in dit geval een PCI NIC.

Wil je multi-NIC met switch vergelijken, doe dat daar volledig los van. Overigens vraag ik me ten zeerste af of een multi-NIC qua CPU-belasting een goed idee is, aangezien alle verkeer dan door je PC moet...

[ Voor 68% gewijzigd door dion_b op 25-10-2008 23:09 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Raven schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:58:
Zal hier ook maar eens posten, ookal heb ik niet echt veel ervaringen te melden...

Laatst mams pc (PIII 450 / 440BX) geüpgrade met een Gigabyte GA-GC230D bordje en een SATA HDD.
Temps heb ik (nog) niet gemeten, benchmarks ook niet (niet nodig lijkt me), maar de pc is een heel stuk responsiever :)

Stond wel even raar te kijken toen ik in taakbeheer 2 cpu grafiekjes zag.
HT had ik nog geen ervaring mee :+

Wel alvast een klein min-puntje, of anderen daar ook last van hebben/hadden weet ik niet.

*insert naam pcboer* leverde een iets snellere DDR2 module dan wat ik had besteld voor dat bordje, wel zelfde merk/type maar stond niet op de QVL omdat ie sneller was. Op zich zou dit niet uit moeten maken, blijkbaar wel dus:
1e boot: Gekleurde blokjes (oid) door het hele beeld heen bij (het 1e deel van) de BIOS POST, het volgende deel van de POST (die tabel met specs) werd wél goed weergegeven. (daarna uitgezet ivm lunchpauze :P )
2e boot: Nog steeds zelfde. Toen een cd van Kubuntu 8.04 erin gestopt en memtest gedraaid.... binnen de minuut 30.000 fouten waarna memtest bevroor. Na reset geen beeld meer, ook geen beeps.

Module teruggebracht en RMA aangevraagt. Module bleek gewoon te werken, dus zeer waarschijnlijk kieskeurig moederbord... (Dacht dat alleen Asus bordjes dat waren.)
Terwijl de RMA verwerkt werd, later geld terug gekregen, andere shop gezocht die wél een DDR2 module kon leveren die op de QVL staat waarna het bordje weer tot leven kwam en ook beeld gaf :D

Tot zover mijn ervaring(en).

O jah, viel me op dat er geen FDD op aangesloten kan worden... Dus als iemand XP wil installeren op een RAID config dan is diegene afhankelijk van slipstreaming of een externe FDD die door XP herkent wordt(en dat zijn er geloof ik niet zo heel veel)?
Het Menlow platform beschikt over een LPC-bus en kan zo plaats bieden aan een Super I/O controller, waar meestal een FDC in huist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Meaning... :? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@dion_b, ik was van mening dat we wel appels met peren konden vergelijken in dit geval, omdat we alleen keken naar hoeveel stroom ze gebruikten, en niet naar hoe ze smaakten :P
Maar goed, we hadden allebei een andere insteek blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moneta
Ik heb even gekeken.
De retail advies prijs van dit bord zal waarschijnlijk tussen de 170/180€ komen te liggen. Dit is echter wel gebaseerd op huidige dollarkoers wat ook funest is momenteel. Kan dus nog duurder worden als de dollar nog meer stijgt / zakt (is maar hoe je het bekijkt :))

Ik persoonlijk denk dat het dan niet meer interessant is. Mocht er toch echt vraag zijn wil ik het wel bestellen en hier in Nederland aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Moneta: Bedankt voor het informeren. Lijkt mij ook niet interresant meer, maar dat moet ieder voor zich bepalen. Ik wacht dan liever op de US15W boardjes.

Daarover gesproken, ken jij dit product?
http://global.msi.com.tw/...od_no=1569&maincat_no=388
Los van dat het als geheel interresant is, zit er dus ook een Mini-ITX boardje in met Atom en US15W chipset en gigabit. De nummers daarvan vind je onderaan de pagina, mocht je dat niet zien.

Ik kan niet inschatten hoeveel moeite het voor jou om uit te zoeken, maar ik denk (zeker voor het boardje dat er in zit) dat er wel wat interesse voor is hier. Zeker als de prijs ook rond bijvoorbeeld de 180 ligt, want dit boardje is nog zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

trinite_t schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:12:
Misschien is deze ook interessant:

Intel 945GSE m-ITX board

Deze is volgens mij vergelijkbaar met de MSI. Ik kan hem in nl alleen nog nergens bij de webshops vinden.
Had ff mailtje gestuurd naar Mini-Box daarover.
Aldus de support is dat bordje de MSI IM-945GSE, dat er Intel op hun site staat slaat op de chipset.

Back in stock over +/- 2 weken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moneta
GreenSky schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 14:48:
@Moneta: Bedankt voor het informeren. Lijkt mij ook niet interresant meer, maar dat moet ieder voor zich bepalen. Ik wacht dan liever op de US15W boardjes.

Daarover gesproken, ken jij dit product?
http://global.msi.com.tw/...od_no=1569&maincat_no=388
Los van dat het als geheel interresant is, zit er dus ook een Mini-ITX boardje in met Atom en US15W chipset en gigabit. De nummers daarvan vind je onderaan de pagina, mocht je dat niet zien.

Ik kan niet inschatten hoeveel moeite het voor jou om uit te zoeken, maar ik denk (zeker voor het boardje dat er in zit) dat er wel wat interesse voor is hier. Zeker als de prijs ook rond bijvoorbeeld de 180 ligt, want dit boardje is nog zuiniger.
Jup ben er bekend mee. Dit product is voor een klant in Azie ontwikkeld, even vergeten wat die ermee doet maar in de prijs van 180 ligt die zeker niet. Immens duur!

Edit: Gelijk maar even uitgerekend, met huidige dollarkoers zou een goede indicatie zijn van rond de 400 euro. Helemaal niet interresant dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Moneta op 27-10-2008 16:23 . Reden: Prijs...... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:52

ByteDelight

Retro computing is alive!

Was mn reviewhier al gepost?

Ik ben aan het zoeken naar het Kontron US15W bordje, en helaas kwam ik alleen hier uit, en nog steeds niet op een site van een webshop...

Onlangs heb ik een Toyota Corolla Verso gekocht, en aangezien ik dat jonge bakkie (okee, een occasion uit 2005) niet hetzelfde aan wil doen als mn Opel (500€ aan elektronika kapot door inbouwen Atom bordje), wil ik alleen verder met de zuinige US15W+Atom combo.

Ik sprak onlangs een Toyota-monteur, en nadat hij me had verteld dat Toyota Brussel ook doet aan ontwikkelen van hun 'Japanse' autootjes, zei ik dat ik wellicht eens met Brussel contact op zal nemen om te spreken over het integreren van een super-zuinige x86 oplossing in de Toyota's van de toekomst.
Misschien zijn ze geïnteresseerd...

Anyway (dit begint een beetje CarPC forum te worden zo), ik probeer al twee maanden dat Kontron bord te bemachtigen, maar ondanks dat de afbeelding er veelbelovend uitzag (dat bord is toch al klaar??), zijn ze dus nog niet te krijgen.

Sund.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
bverstee, hier kun je wellicht al een EFT-versie krijgen. Ze schrijven dat de definitieve versie vanaf december beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

begintmeta schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 18:16:
bverstee, hier kun je wellicht al een EFT-versie krijgen. Ze schrijven dat de definitieve versie vanaf december beschikbaar is.
Je maakt me nieuwschierig, maar de link werkt niet...
Dit moet het zijn.

S**t, 340 euro ;) Mij niet gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tssk, vergeleken met de prijs van een auto - of een kant-en-klaar systeem voor erin nog steeds chicken feed, maar idd even een andere orde van grootte dan de simpelere gevallen hier. Dat krijg je met de embedded markt en 7-jaar support enzo.

Nu de vraag of iemand zo'n bord zonder die lange support gaat bakken. Dat zou rustig een derde in de prijs kunnen schelen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ben ik met je eens, maar hij zal wel goedkoper worden. Ik hoop rond de 200 euro.
Nu betaal je zo veel omdat het een sample is, het product is nog niet eens af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hopelijk breken de echte energiezuinige chipsets snel door, dit is de ideale vervanger voor mijn 300 mhz Geode server :)
Vooral die 945GSE van MSI ziet er erg goed uit, maar dat US15W ding uit de TS ook. Jammer van die prijs :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 16:07:
[...]

Had ff mailtje gestuurd naar Mini-Box daarover.
Aldus de support is dat bordje de MSI IM-945GSE, dat er Intel op hun site staat slaat op de chipset.

Back in stock over +/- 2 weken.
Het is aangepast :)
http://www.mini-box.com/MSI-IM-945GSE-Mini-ITX-Motherboard
dion_b schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 13:59:
Misschien handig om te melden exact welke DIMM je erin stopte. QVL is een whitelist, veel non-QVL spul werkt doorgaans wel prima.

Ik heb iig in mijn D945GCLF een Kingston KVR800D2N6/2G 2GB reep erin zitten. Werkt prima, maar Kingston heeft itt de andere repen die ik van ze heb de nare praktijk overgenomen van chips te relabelen. Geen flauw idee welke chips er dus op zitten. Dankje Kingston :(
Azerty nog maar een keer gemailt, ze gaven geen antwoord op de vraag van mij of ze het opschrift van de chips wilden toesturen....

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 29-10-2008 23:28 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:39
Alternatief voor die MSI boardjes lijkt deze:http://www.mini-tft.de/xt...incl.-intel-n270-ato.html
Kost 192 euro en lijkt, op het ethernet deel na, erg op het MSI board (945GSE, SATA, PCI & Mini-PCI, DVI etc.). Heeft iemand dit board ooit al geprobeerd, want de fabrikant (anovo) ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Goed nieuws :D

Picco(.nl) Computers is, na het nodige zoekwerk, atm bezig de MSI IM-945GSE rechtstreeks uit Taiwan te importeren, levertijd nog onbekend maar 't bordje komt dus in NL te koop :)

Nu de QVL lijst zien te vinden, alleen dat lukt niet echt op de site van MSI... Kom telkens op de productpagina uit :?
Ach, een Kingston kvr533**** zal wel voldoen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Raven op 02-11-2008 21:48 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand een idee wanneer ze een anderen intel chip gebruiken in plaats van de intel 945 extrame veroudere rotzooi?

Draai hier op een celeron-l met via chipsetje en dat is ook niet alles
Hoewel lekker stil moet ik toch gebruik maken van een externe vga kaart (ati 2600pro)
Voor hd content. (via s3 cromo werk niet echt voor video )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Raven schreef op zondag 02 november 2008 @ 21:43:
Goed nieuws :D

Picco(.nl) Computers is, na het nodige zoekwerk, atm bezig de MSI IM-945GSE rechtstreeks uit Taiwan te importeren, levertijd nog onbekend maar 't bordje komt dus in NL te koop :)

Nu de QVL lijst zien te vinden, alleen dat lukt niet echt op de site van MSI... Kom telkens op de productpagina uit :?
Ach, een Kingston kvr533**** zal wel voldoen :)
Hmm, interessant, 162 euro. En ik heb no sodimm ram liggen, dan begint het verschil al kleiner te worden :D.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah leuk nieuws. Beetje jammer dat ik net een auto heb gekocht en dus even geen dingen meer ga kopen die ik eigenlijk niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Hallo,

Inmiddels heb ik na het lezen van dit topic een Intel D945GCLF2 aangeschaft. Heel fijn bordje. Alleen wil ik hem nog stiller maken. Zoals ik elders heb gelezen hebben verschillende gebruikers verschillende koelers getest op het bord (Nexus NHP 2200 en de Zalman NB47J). Hoe zijn de resultaten qua warmte? Waren de koelers er makelijk op te zetten?

Thanx

Heb de intel in een Noah procase met 2GB kingston 5300 CL5 en een WD GP 1TB. Loopt allemaal zeer vlot en makelijk te instaleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

trinite_t schreef op maandag 03 november 2008 @ 07:38:
[...]

Hmm, interessant, 162 euro. En ik heb no sodimm ram liggen, dan begint het verschil al kleiner te worden :D.
SO-DIMM DDR2 heb ik ook nog wel liggen :) , hoefde dus alleen maar kast, PicuPSU + adapter te bestellen.

@ dion_b: Azerty heeft die module niet meer, dus geen gegevens om te posten hier...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:52
Goed nieuws dat het MSI bordje via picco te bestellen is, wat voor kast neem je erbij, Raven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeezert
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15-02-2022
Goed initiatief van Picco!
Heel even leek het voor mij het perfecte bordje, tot dat ik mij realiseerde dat er maar 2 SATA poorten op zitten... Het lijkt er op dat een zuinig bordje met 4x SATA en 2x gbNIC voorlopig utopie blijft.

Hoe verhoud het energieverbruik van een mATX bord met 740 of 8300 chipset en AMD Sempron LE-1150 zich eigenlijk tot de mainstream Atom bordjes (dus met de normale cq onzuinige Intel 945 chipset)?
Zit al een maand te bedenken met wat ik mijn nieuwe server (NAS en router/firewall) ga opbouwen. 2x gbNIC en 4x SATA is hierbij een vereiste.

[ Voor 62% gewijzigd door Squeezert op 03-11-2008 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Squeezert is de D2703 niet eventueel iets, al is die nog duur, niet superzuinig en inmiddels wat verouderend?

Wat betreft behuizingen, voor een bordje natuurlijk onzin, maar ik vind zoiets als de Travla C147 altijd wel grappig. Maar moet je meestal wel redelijk customizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lizard schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:18:
Goed nieuws dat het MSI bordje via picco te bestellen is, wat voor kast neem je erbij, Raven?
Mini-Box M300 LCD :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeezert
begintmeta schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:08:
Squeezert is de D2703 niet eventueel iets
Misschien wel, alleen volgens Siemens is het een industrieel bordje. Hij staat ook niet in de PW. Is deze wel te koop voor consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Squeezert schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:26:
[...]

Misschien wel, alleen volgens Siemens is het een industrieel bordje. Hij staat ook niet in de PW. Is deze wel te koop voor consumenten?
In NL bij picco bijvoorbeeld. Maar de prijs is enigszins gestoord. Maar ja S1-socket cpu, europees merk&productie, nichemarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Squeezert schreef op maandag 03 november 2008 @ 14:42:
Goed initiatief van Picco!
Heel even leek het voor mij het perfecte bordje, tot dat ik mij realiseerde dat er maar 2 SATA poorten op zitten... Het lijkt er op dat een zuinig bordje met 4x SATA en 2x gbNIC voorlopig utopie blijft.

[...]
Je kan natuurlijk via een riser kaartje nog een extra sata pci kaart erin prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeezert
Lizard schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:52:
[...]

Je kan natuurlijk via een riser kaartje nog een extra sata pci kaart erin prikken.
jep dat kan, alleen kan ik de Chenbro ES340 kast dan niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeezert
begintmeta schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:37:
[...]

In NL bij picco bijvoorbeeld. Maar de prijs is enigszins gestoord. Maar ja S1-socket cpu, europees merk&productie, nichemarkt...
enigzins gestoorde prijs? :-)
Voor dat geld koop je ook een VIA EPIA-SN 18000G incl 1800Mhz CPU, miniPCI, PCI-E en CF slot.
Vraag me af of deze een beetje zuinig is. Ik kan nergens terugvinden of op dit bordje de nieuwe VIA Nano CPU zit. Er staat C7 dus zal wel oude zijn. Wie weet het zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
Squeezert schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:00:
[...]

jep dat kan, alleen kan ik de Chenbro ES340 kast dan niet gebruiken.
Waarom niet? In de handleiding van de Chenbro ES340 staat op blz. 14 hoe ze een risercard gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Squeezert schreef op maandag 03 november 2008 @ 16:08:
[...]

enigzins gestoorde prijs? :-)
Voor dat geld koop je ook een VIA EPIA-SN 18000G incl 1800Mhz CPU, miniPCI, PCI-E en CF slot.
Vraag me af of deze een beetje zuinig is. Ik kan nergens terugvinden of op dit bordje de nieuwe VIA Nano CPU zit. Er staat C7 dus zal wel oude zijn. Wie weet het zeker?
Op de D2703 moet een mobiele CPU van AMD (dus een sempron (met bv TDP9W) of een zwaardere Turion (tot 35W)) De uitrusting van de D2703 vind ik overigens prima:
max 8GB RAM, 4x SATA, CF-card, 1 PCIe en 1 PCI slot, 2 GbE, FireWire, 24V DC-in, DVI, en nog een aantal dingen. En het is gemaakt om betrouwbaar te zijn en 24/7 te draaien.

Maar goed dit is natuurlijk hoofdzakelijk een Atom-draadje, maar als je iets zuinigs zoekt kun je eventueel ook naar wat anders kijken. (zeker als je veel behoefte hebt aan cryptofuncties is een VIA Nano vermoedelijk niet te kloppen, anders kan soms ook een Core2Duo, turion of sempron of alternatief ARM, PPC) voordeliger zijn dan een Atom...)

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 03-11-2008 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeezert
Lizard schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:10:
[...]

Waarom niet? In de handleiding van de Chenbro ES340 staat op blz. 14 hoe ze een risercard gebruiken..
Bedankt voor de tip, had ik nog niet gezien. De PCIkaart moet wel half hight zijn, maar doet moet lukken voor een NIC. riserkaartje heb ik zelfs nog liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voor de Kontron boardjes, de EFT samples (Early Field Testing), wordt EUR265 each gevraagd. Terwijl ik vroeg naar de prijzen van de 1.1 en de 1.6, kreeg ik maar 1 prijs terug, ik denk dat deze voor de 1.6 geld. Niet heel erg interresant, want begin December kunnen ze echte samples leveren (ik hoop wat goedkoper, 200 eu ofzo) en zal dan waarschijnlijk ook gewoon beschikbaar zijn (in grote aantallen).

Let wel, dit zijn prijzen excl belasting en daarbij komt dat ik als bedrijf heb geïnformeerd.

Blijft een cool boardje wat de andere boardjes die hier besproken worden wat mij betreft ver achter zich laat (zelfs de 330):
http://www.youtube.com/watch?v=OKIKkXaoVAc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
GreenSky schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:45:
Voor de Kontron boardjes, de EFT samples (Early Field Testing), wordt EUR265 each gevraagd. Terwijl ik vroeg naar de prijzen van de 1.1 en de 1.6, kreeg ik maar 1 prijs terug, ik denk dat deze voor de 1.6 geld. Niet heel erg interresant, want begin December kunnen ze echte samples leveren (ik hoop wat goedkoper, 200 eu ofzo) en zal dan waarschijnlijk ook gewoon beschikbaar zijn (in grote aantallen).

Let wel, dit zijn prijzen excl belasting en daarbij komt dat ik als bedrijf heb geïnformeerd.

Blijft een cool boardje wat de andere boardjes die hier besproken worden wat mij betreft ver achter zich laat (zelfs de 330):
http://www.youtube.com/watch?v=OKIKkXaoVAc
Mag ik vragen bij welk bedrijf je deze prijzen weg hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Kontron :+
(Het zit in Duitsland trouwens)

[ Voor 60% gewijzigd door !null op 07-11-2008 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Ik ben namelijk bezig met een kosten/baten overzichtje van de verschillende energiezuinige bordjes (duurt nog wel ff voordat het af is, eerst nog een tentamen doen en als hij af is post ik hem hier wel).
Wat ik me nog wel afvraag, hoe presteert dit bord tov de andere twee atoms/chipsets (voor vergelijk natuurlijk wel de 1.6GHz versie), ik heb nog geen benchmarks ed van dit bord gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er zijn wel wat reviews op internet, maar niet erg veel nee. Zo'n kosten/baten overzicht is leuk, maar dan moet je wel een doel stellen. 24/7 aan als server/nas, of gewoon een zuinige pc, of weer een zuinige htpc.
In principe kun je voor benchmarking wel een gemiddelde nemen van de andere Atom boardjes. Het enige (belangrijke) verschil is dat deze chipset vele multimedia dingen kan overnemen. Zo kun je (eventueel Full)HD afspelen etc, allemaal geen probleem.
Ik verwacht ook dat het boardje onder de 10watt duikt in Idle, voor de 1.1Ghz versie iig makkelijk.

Als je een server gaat bouwen dan kan dit boardje op 5 jaar tijd zichzelf wel terugverdienen wanneer ie onder de 250 eu blijft. Voor een HTPC heeft dit boardje ook zeeeeeer veel nut, zuinig, stil en multimedia functionaliteit.
Wil je gewoon een zuinig PC-tje bouwen kan je beter gewoon een Intel boardje van 70 a 80 euro kopen.

Als het boardje misschien wel op 6 watt Idle draait (om maar wat te noemen) verdient ie zich natuurlijk nog veel eerder terug.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 07-11-2008 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Ik heb een oude 2*350 PII staan, deze begint kuren te krijgen, dus moet vervangen worden. Verder begin ik ook last te krijgen van een te kort aan rekenkracht.
Het gaat dus om een server die 24/7 aan staat en een (hardened) linux distro draait, multimedia taken zal dus niet echt veel uitmaken. Een harde eis is dat hij passief gekoeld moet gaan worden (wil het oude bakbeest van zolder af hebben).

Op dit moment heb ik het standaard intel atom bordje(945G chipset) op de lijst staan, de msi met 945GS chipset, en dit kontron bordje. Ook wil ik nog een AMD systeempje bekijken, ivm rekenkracht. Alhoewel het allemaal in vergelijking met m'n oude systeempje toch wel een vooruitgang is.

Kosten moeten vooral berekend worden op de lange termijn. Voordeel van dit bord is dan bijvoorbeeld dat er zowieso 7 jr garantie op zit (naar de msi en intel heb ik nog niet gekeken) en dat hij nog een (factor 3?) zuiniger is dan het msi bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
7 jaar garantie? Ik dacht alleen garantie dat ie nog 7 jaar geleverd zou worden.
Als je nu actie wil zou ik naar Via boardjes kijken. Ik heb zelf een Via boardje die verbruikt maar 9 watt. Dat is echter maar een 500Mhz boardje (waar ik prima Debian op draai) en jij wil meer, maar het geeft wel aan dat VIA het wel door heeft, zuinige hardware maken. Als je veel meer rekenkracht wil is de Atom natuurlijk leuk, maar 1Ghz is ook al leuk. Als je voor VIA gaat, koop er wel 1 met een redelijke bussnelheid. En je kunt ook kijken naar alternatieven (ik draai ook liever Lighttpd dan Apache2).

Ik ben nog niet tevreden over de Atom boardjes voor 24/7 gebruik, en ik verwacht dat de Kontron boardjes daar verandering in zullen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GreenSky schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 10:45:

...
Dit bordje vind ik momenteel inderdaad ook het interessantste. Die prijzen gaan als ik je post zo zie de goede kant op gelukkig, al is het in de winkel uit mijn eerdere post nog €335,28 voor het 1.6 bordje, het 1.1 bordje is in zijn geheel wat eenvoudiger en daar willen ze zo'n €237 voor hebben... (hoewel die winkelprijzen inclusief BTW zijn natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 07-11-2008 13:39 . Reden: geenrekening gehouden met belastingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik had het gezien. Ik was daarom ook benieuwd wat die EFT samples zouden kosten direct bij Kontron vandaan. Maar 25 euro minder, even snel uitgerekend, er vanuit gaande dat de 265 euro gevraagd wordt voor het 1.6 exemplaar.

Ik zou zelf al genoegen nemen met de 1.1 versie denk ik, misschien dat ik die in December of Januari koop. (Moet ie wel onder de 200 euro zitten sowieso)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Wat zou precies het probleem zijn met die atom bordjes voor 24/7 gebruikt? Die 945G chipset is idd zo goedkoop mogelijk, dus daar kan ik me bij indenken dat hij naar een paar jaar minder gaat worden, maar bijvoorbeeld het msi bord is lijkt mij wel erg geschikt voor continu gebruikt. (correct me if I'm wrong).

Wat ik me nog afvroeg, worden die Kontron bordjes met of zonder koeling geleverd, ik zie overal die dingen afgebeeld staan zonder koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen koeling. Of iig geen fans en niet eens koelblokken. Als je het in een hele kleine case doet zul je misschien wel koeling nodig hebben, dat moeten we eerst testen voor we daar uitspraken over kunnen doen.

In principe zijn die andere Atom boardjes prima voor 24/7 gebruik, maar ze verbruiken mij te veel. Ik heb ook helemaal geen zin om zo'n boardje te draaien met zo'n onzuinige chipset als ik weet dat het veeeel zuiniger kan. Dat MSI boardje is al een stap in de goede richting maar is zo veel duurder dat het het verschil niet waard is (qua stroomkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
GreenSky schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 15:37:
Geen koeling. Of iig geen fans en niet eens koelblokken. Als je het in een hele kleine case doet zul je misschien wel koeling nodig hebben, dat moeten we eerst testen voor we daar uitspraken over kunnen doen.

In principe zijn die andere Atom boardjes prima voor 24/7 gebruik, maar ze verbruiken mij te veel. Ik heb ook helemaal geen zin om zo'n boardje te draaien met zo'n onzuinige chipset als ik weet dat het veeeel zuiniger kan. Dat MSI boardje is al een stap in de goede richting maar is zo veel duurder dat het het verschil niet waard is (qua stroomkosten).
Heb hem geprobeerd te draaien met open kast en zonder north bridge fan wel met koelblok, was geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
ozeboos schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 20:46:
[...]
Heb hem geprobeerd te draaien met open kast en zonder north bridge fan wel met koelblok, was geen succes.
Welk bordje heb je het nu over? Een met een Intel 945GC chipset neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, momenteel gebruik ik een xbox als CarPC, maar omdat ik wil overschakelen naar iets dat ik met een touchscreen kan gebruiken ben ik nu al een tijdje aan het rondkijken naar een oplossing met de Intel Atom. (ik heb ook een MSI WIND, en dat ding is tot hééél erg veel in staat).

Nu heb ik echter nog nooit een systeem samengesteld, dus vraag ik hier om wat hulp:

Ik zou de volgende onderdelen aanschaffen:
-Intel D945GCLF2
-Pico PSU 90W
-Mini Box M200
-MDT 1 GB DDR2-667
-Samsung SpinPoint MH80S 120GB
-Een S-VHS naar Composiet RCA kabeltje. (Ik hoop dat je in de drivers van de onboard video kan instellen om een composiet signaal uit te zenden ipv. s-vhs. Bij mijn vorige PC ging dit in ieder geval, maar zou iemand eens willen nakijken of het met dit bordje ook kan.)
-7" Touch screen kit Op deze manier maak ik van m'n huidige In-Dash schermpje een Touchscreen. Een nieuw In-Dash touch screen is me te duur terwijl m'n huidige exemplaar ondanks de composiet ingang zeker voldoet voor mij.

Als ik het zo bekijk ben ik voor zo'n 270€ klaar, en kan ik nog zo'n 60€ besparen door het geheel in te bouwen in de Xbox case die nu toch ook al mooi in de auto staat.

Maar is alles ook wel compatibel met elkaar? Of ben ik nog vor de hand liggende zaken vergeten? Zijn er nog kabel die ik over het hoofd gezien heb? Past de voeding rechtstreeks op het MB? Of heb ik een verloopstukje nodig?

Ik bedank iedereen die me hier even mee wil verderhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je hebt nog een adapter kabeltje nodig van grote Molex naar P4. Op de pico PSU zit niet zo'n vierkant 4 pins P4 stekker. Ik zou er ook meteen een molex splitter bij doen. Ga je er gewoon XP op draaien, of een Windows CE of Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
S-VHS is een videobandstandaard, om dat naar composiet om te zetten heb je een videorecorder/speler nodig 8)7

Ik denk dat je S-Video bedoelt :z
GreenSky schreef op maandag 10 november 2008 @ 09:43:
Je hebt nog een adapter kabeltje nodig van grote Molex naar P4. Op de pico PSU zit niet zo'n vierkant 4 pins P4 stekker.
Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/L00892.jpg
Volgems mij wel op de 90W versie ;)
Ik zou er ook meteen een molex splitter bij doen. Ga je er gewoon XP op draaien, of een Windows CE of Linux?
Met de SATA schijf die hij koopt en de SATA connector op de PSU heeft hij nog een Molex over, splitter lijkt me niet per se nodig dan. Verder maakt OS voor de HW niet zo uit, XP of Linux werken er beide zeker prima op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
trinite_t schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:20:
[...]

Welk bordje heb je het nu over? Een met een Intel 945GC chipset neem ik aan?
O ja is wel handig ;) om te weten: Intel D945GCLF2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@dion_b, oh sorry, je hebt gelijk, ik zal wel de 60 watt versie hebben dan.
Hij zal ook geen splitter nodig hebben denk ik nee.
De OS vraag was meer m.b.t. video driver instellingen.
ozeboos schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:12:
[...]

O ja is wel handig ;) om te weten: Intel D945GCLF2
Uiteraard gaat deze niet fanless werken in een fanless case, waarschijnlijk zelfs niet buiten een case onder full load. We hadden het over de Kontron boardjes die de tot nu toe zuinigste (en dus minst hete) chipset heeft, en maar 1 core heeft ipv 2.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 10-11-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd wat de mensen hier met een D945GCLF2 qua verbruik halen icm een picopsu. Dit is dieptriest, maar ze hebben daar een Western Digital Raptor gebruikt (lowpower?!). Als ik die verbruikscijfers zie, dan doet m'n 740G + 4850e + 2,5" laptopschijf het beter met 30w idle.

Ik kan het me echter niet voorstellen, dus ik ben benieuwd wat anderen halen (met een fatsoenlijke energiemeter die cosphy meeneemt) :)

Ik ben ook nog benieuwd naar de 1080P playback icm CoreAVC, ook daar zijn tegenstrijdige berichten over, of 1080P H264 goed gaat :)

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 10-11-2008 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
Ik heb net een tijdje lopen googlen en kan nergens benchmarks vinden van een n270 vs z530. Was wel erg benieuwd naar het resultaat.. Ook het verschil in powerconsumption tussen die twee idle en onder load (zie veel verwachtte cijfers, maar nergens "harde" benchmarks van de z530) is niet te vinden.
Ik zou ze echt wel eens naast elkaar willen zien.

Nog een vraagje, zoals die MSI, zou je die icm bijvoorbeeld een WD GP aan een 60W picoPSU kunnen hangen of is daar echt een 90W voor nodig? (als ik een tweede schijf er aan hang is 90W zowieso nodig neem ik aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik mag toch aannemen dat een 90w voldoende is. Ik gebruik een 120w + 90w voedingsadapter voor een zwaardere configuratie :) Neem als je een picopsu koopt wel de rode: de gele pakt alleen 12v, de rode 12-25v. Oftewel: laptopvoeding kun je gewoon gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jammer dat VIA duidelijk nog geen echt zuinige chipsets heeft en ook jammer dat de Nano 2400 nooit wordt getest. Bestaat dat ding eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
neographikal schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:01:
Ik mag toch aannemen dat een 90w voldoende is. Ik gebruik een 120w + 90w voedingsadapter voor een zwaardere configuratie :) Neem als je een picopsu koopt wel de rode: de gele pakt alleen 12v, de rode 12-25v. Oftewel: laptopvoeding kun je gewoon gebruiken :)
Ik zat wel aan de gele te denken, maar dan als voedingspakket, dus met adapter erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
neographikal schreef op maandag 10 november 2008 @ 10:48:
Ik ben erg benieuwd wat de mensen hier met een D945GCLF2 qua verbruik halen icm een picopsu. Dit is dieptriest, maar ze hebben daar een Western Digital Raptor gebruikt (lowpower?!). Als ik die verbruikscijfers zie, dan doet m'n 740G + 4850e + 2,5" laptopschijf het beter met 30w idle.

Ik kan het me echter niet voorstellen, dus ik ben benieuwd wat anderen halen (met een fatsoenlijke energiemeter die cosphy meeneemt) :)
Is hier al eens langsgekomen, zie:
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=7
Ik vind het meten met randapparatuur erbij eigenlijk altijd onzin. Gewoon een flash module of stickje en booten maar, dan kun je pas echt wat zinnigs meten.
Ik ben ook nog benieuwd naar de 1080P playback icm CoreAVC, ook daar zijn tegenstrijdige berichten over, of 1080P H264 goed gaat :)
Dit kan je wel vinden op internet en op youtube. Ik had vorige week ergens een linkje op een frontpage nieuws artikel gepost, kon het niet meer terugvinden.
Edit: gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=y6QXaNTgT68
(je bent verplicht CoreAVC te gebruiken denk ik, en het succes verschilt per videoformaat. Sommige schokken dus wel, kijk maar.
begintmeta schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:06:
[...]

Jammer dat VIA duidelijk nog geen echt zuinige chipsets heeft en ook jammer dat de Nano 2400 nooit wordt getest. Bestaat dat ding eigenlijk wel?
De oude VIA boardjes zijn juist superzuinig. Maar ik vind ook wel dat ze wat beter hun best mogen doen, er komt weinig van hun kant terwijl er heel veel kennis is en wel het e.e.a. is aangekondigd.

Edit: Ik heb zelf trouwens een Little Falls 1 boardje, gewone Atom dus. Ik wil die misschien gebruiken op mijn niet-VGA tv. Maar ik heb totaal geen verstand van videokaarten. Kan ik daar een kaart in stoppen met DVI of HDMI (uiteraard lukt dat wel), die dan hardware acceleratie biedt voor H246 etc, dat ik dus wel Full HD kan kijken. Het is trouwens gewoon PCI, geen PCI express.
Is dit wat? http://tweakers.net/price...c84gs256u2lp-passive.html

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 10-11-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 10 november 2008 @ 09:58:
S-VHS is een videobandstandaard, om dat naar composiet om te zetten heb je een videorecorder/speler nodig 8)7

Ik denk dat je S-Video bedoelt :z

[...]

[afbeelding]
Volgems mij wel op de 90W versie ;)

[...]

Met de SATA schijf die hij koopt en de SATA connector op de PSU heeft hij nog een Molex over, splitter lijkt me niet per se nodig dan. Verder maakt OS voor de HW niet zo uit, XP of Linux werken er beide zeker prima op.
ik bedoel dus inderdaad S-Video :).
Bedankt voor de info iedereen, dan zal ik één van de dagen maar eens bestellen. Nu nog wat rondneuzen om nog enkele euro's te besparen :).

Het OS zal ofwel een gestripte XP met XBMC als frontend worden, ofwel OSX met Plex. Dat hang af van de drivers voor het touchscreen en de boottijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight

ByteDelight

Ik vroeg me af of de PicoPSU 60W WI (6 tot 26 volt) voldoende is voor de D945GCLF2, samen met een 2.5" harde schijf.
Zit erover te denken de D945GCLF2 te kopen en meteen een review te doen hier op T.net. Goed voor mn Karma ;)
En uiteraard zal ik dan ook wat HD materiaal afspelen.

Wil niet wachten op het Kontron bord, dat waarschijnlijk duurder en langzamer is, en aangezien 60 Watt nog wel moet kunnen uit mn sigaretten aansteker, kies ik (voorlopig) voor een D945GCLF2.

Die test op http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=7 geeft aan dat ie ongeveer 35 Watt max verbruikt in XP, inclusief een 3.5" schijf.
Dus zou de 60 Watt versie genoeg moeten zijn.

Maar als ik nou ook een TFT aan de 12V uitgang van de PicoPSU wil hangen, omdat de 12V van een auto onbetrouwbaar is (zeker bij het starten), zou het dan nog goed gaan?
Die TFT gebruikt iets meer dan 1A, dus moet dat er ook nog wel bij kunnen.

En ja, meten is weten, dus over een paar weken heb ik (en jullie) antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja die Kontron is veel duurder, maar wat betreft HD content afspelen zal ie de D945GCLF2 voorbij streven hoor.

Met die 60 watt red je dat zeker wel.

Welke media player ga je gebruiken? CoreAVC?

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 14-11-2008 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Afbeeldingslocatie: http://www.estor.nl/atom01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.estor.nl/atom02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.estor.nl/atom03.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.estor.nl/atom04.jpg

Ik heb vandaag een Intel D945DCGLF2 gekocht, met de dualcore Atom 330 dus. Ik heb van plan om een servertje te gaan bouwen hiermee. Ik heb al een Seagate 7200.11 750Gb. S-ATA schijf liggen.
Ik moet nog een behuizing+voeding en RAM scoren. RAM wordt waarschijnlijk een PC5300 reepje van 2Gb. Iemand al ervaringen met welke types/merken RAM hij wel of niet slikt?

Interessant voor hen waar kleiner=beter:
In deze review kun je zien dat de cpuheatsink hoger is dan de heatsink+fan die op de chipset zit. Op mijn bordje dat ik vandaag gekocht heb is dat niet het geval. De totale hoogte is +/- 37mm.

[ Voor 22% gewijzigd door estorino op 14-11-2008 14:34 . Reden: linkje toegevoegd ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
Mooi bordje, misschien een domme vraag maar ik zie maar 2 sata poorten zitten. Stel je wilt een server/nas maken met 4 harde schijven, hoe sluit je die dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
raven22 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 14:56:
Mooi bordje, misschien een domme vraag maar ik zie maar 2 sata poorten zitten. Stel je wilt een server/nas maken met 4 harde schijven, hoe sluit je die dan aan?
Dan zul je een extra controller moeten aansluiten op het ene PCI slot he, een andere mogelijkheid is er niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het topic nog niet compleet gelezen, maar zijn er inmiddels al mATX bordjes met een Atom processor? Ik wil graag meerdere PCI sleuven (WLAN, 2 * Dual TV-Tuner). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:30:
Ik heb het topic nog niet compleet gelezen, maar zijn er inmiddels al mATX bordjes met een Atom processor? Ik wil graag meerdere PCI sleuven (WLAN, 2 * Dual TV-Tuner). :)
Als ik wikipedia lees is mATX waardeloos gestandaardiseerd. Als we het over Mini-ITX hebben, dan is het antwoord ja. Maar met jou eisen (meerdere PCI), wordt lastig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreenSky schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:37:
[...]

Als ik wikipedia lees is mATX waardeloos gestandaardiseerd. Als we het over Mini-ITX hebben, dan is het antwoord ja. Maar met jou eisen (meerdere PCI), wordt lastig denk ik.
ATX, Mini-ITX, Nano-ITX, mATX... ik vind het allemaal prima. Het is voor een media-center, die ik graag energiezuinig wil maken.

Mijn eisen zijn meerdere PCI-sleuven, Atom en s-video. Maar dat bestaat zo te zien nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nouja, op Mini-ITX is er weinig ruimte voor extra PCI sloten. Je moet even zoeken, er is wel wat op grotere boardjes te vinden, ik dacht wel iets gezien te hebben onder mATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OP13
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De MSI Wind Board is een m-atx bord.
Helaas heeft deze ook maar één pci slot.

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:43:
[...]

ATX, Mini-ITX, Nano-ITX, mATX... ik vind het allemaal prima. Het is voor een media-center, die ik graag energiezuinig wil maken.

Mijn eisen zijn meerdere PCI-sleuven, Atom en s-video. Maar dat bestaat zo te zien nog niet?
wel pak dan een m-atx bord met een 780g chip (gelijk hardware 1080p) en een amd x2 cpu en onder klokken.

Zuinig sneller en meer functies dan deze atom borden .

Wil je echt iets klein dan zal ik een atom systeem maken.
Heb ik meer nodig dan zal ik voor m-atx nemen (met low voltage cpu is het net zo zuinig als een atom)
Erg simpel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:01:
[...]

wel pak dan een m-atx bord met een 780g chip (gelijk hardware 1080p) en een amd x2 cpu en onder klokken.

Zuinig sneller en meer functies dan deze atom borden .
Ik zou gewoon een 740G pakken die een stuk zuiniger is, je mist dan de 1080P acceleratie, maar dat is geen probleem. Gebruik iets als een 4850e en CoreAVC en ook 1080P is geen enkel probleem. :)

Ik ben wel benieuwd naar de metingen van de mensen hier voor de Atom, zowel qua prestaties als qua verbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Ik heb een 1U kastje speciaal voor mini-itx bordje besteld, met 200watt voeding. Ik ben benieuwd hoe het inbouwen van mijn Intel D945GCLF2 bordje gaat, ik ben niet 100% overtuigd of het meegeleverde IO-shield gaat passen. behuizing in kwestie
Er komt 2Gb PC5300 in en een S-ATA harddisk, komt te hangen op de colo van mijn werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door estorino op 18-11-2008 16:12 . Reden: typo ]

• estorino
Afbeeldingslocatie: http://www.estor.nl/atomserver.jpg

Behuizing is gearriveerd, mooi kastje, netjes afgewerkt. Voeding is een Fortron (aka FSP) 200watt. Heb zelf prima ervaringen met dat merk, dus ik heb er wel vertrouwen in. Enige nadeel zo snel is dat de IO shields die bij het kastje zitten (3 stuks, voor allerlei via epia modellen) niet compatible zijn met de connectoren op het bordje en dat het IO shield dat bij het bord zat niet past in de kast, het shield is iets te hoog. Dan maar geen IO shield, betere ventilatie zullen we maar zeggen... :)

Edit: hmm, in de afbeeldingen on teh intertubes staan nog 2 extra fannetjes die lucht over het bordje naar achteren blazen, maar die zitten hier niet in. Er zit erg weinig ruimte tussen de bovenklep en de chipsetfan, hopelijk wordt het niet te warm zo.

[ Voor 18% gewijzigd door estorino op 20-11-2008 11:29 . Reden: toevoeging ]

• neographikal
  • Niet online
Ik heb zo''n Fortron 300 watt voeding toen gehaald. Ik heb me zitten verbazen: ding verbruikte bij 35 watt slechts 3 watt meer dan de PicoPSU. Dat is een procentje of 8, I know, maar eerdat je met 0,003 * 24 * 365 * 0,20 op 40 tot 50 euro euro verschil uit komt? Dat duurt acht tot tien jaar :P (Nja, een klein beetje minder door stijgende energieprijzen, maar dan nog)

Ik had die PicoPSU niet hoeven halen 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 20-11-2008 11:55 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Is het geen mogelijkheid die fan van het koelblok te halen en er vanaf de zijkant tegenaan te laten blazen?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
GreenSky schreef op maandag 17 november 2008 @ 16:58:
Nouja, op Mini-ITX is er weinig ruimte voor extra PCI sloten. Je moet even zoeken, er is wel wat op grotere boardjes te vinden, ik dacht wel iets gezien te hebben onder mATX.
Nog niet in NL gesignaleerd maar wel al in een webshop in DE:

ECS 945GCT-D

Afbeeldingslocatie: http://www.ddcom24.de/shop/produktbilder/gfx_es/1/12347_1.jpg

Mini-DTX bord, dus twee externe sloten ipv eentje - PCI en PCIe 1x dus. Verder met de D945GCLF vergelijkbaar.

Oslik blyat! Oslik!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mini-ITX borden met 1 PCI en 1 PCIe slot zijn ook wel te vinden, maar meer (wat misschien de bedoeling is want 1PCI en 1 PCIe slot zijn niet veel) wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
begintmeta schreef op donderdag 20 november 2008 @ 21:46:
Mini-ITX borden met 1 PCI en 1 PCIe slot zijn ook wel te vinden, maar meer (wat misschien de bedoeling is want 1PCI en 1 PCIe slot zijn niet veel) wordt lastig.
Mini-ITX met meer dan 1 extern slot voldoen niet aan de Mini-ITX spec :o

Ofwel het is zoals deze een Mini-DTX, danwel delen beide sloten één extern slot, of het zijn internal-only sloten (zoals de Expresscard slots op sommige embedded borden)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En anders is er deze nog: http://www.techpowerup.com/index.php?69319
Galaxy Prepares Atom-embedded ATX Board

Following several companies coming up with nettop embedded platform boards based on the Intel Atom processor, Galaxy seems to have taken the initiative to build a ATX size board. This board features an Atom 230 processor aided by the i945GC + ICH7 chipset. It features a PCI-Express x16 slot along with five PCI slots. The i945GC provides integrated Graphics Media Accerator 950 to handle display, while the ICH7 provides four SATA ports. The board provides two DDR2 slots for 533 MHz or 667 MHz modules. The provision of a fan connector near the CPU suggests active cooling for the CPU.

The board provides only a D-Sub connector for display output though, several smaller form-factor boards even include DVI connectors, something that's lacking here. There's 8-channel audio provided, and the PCI-Express x16 provides the option of upgrading the graphics sub-system though don't expect to build a gaming machine out of this, it uses only an Atom 230 that isn't top of the line for Atom series either. Besides, Galaxy seems to building this for the OEMs, indications are this won't hit the retail market.
Helaas komt die waarschijnlijk niet los op de markt. aldus ^.

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-08-23/15a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-08-23/15b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/08-08-23/15c.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 22-11-2008 00:52 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dion_b schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 15:31:
[...]

Mini-ITX met meer dan 1 extern slot voldoen niet aan de Mini-ITX spec :o

Ofwel het is zoals deze een Mini-DTX, danwel delen beide sloten één extern slot, of het zijn internal-only sloten (zoals de Expresscard slots op sommige embedded borden)
OK, wist ik niet (al is de mini-itx-spec wel zodanig dat erg veel borden er niet aan voldoen (maar heb alleen een oude whitepaper gevonden). Bijvoorbeeld de D2703 heeft 2 sloten als ik me niet vergis (maar daar zal wel zoiets als jij beschrijft mee aan de hand zijn dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:17
estorino schreef op donderdag 20 november 2008 @ 11:23:
[afbeelding]

Behuizing is gearriveerd, mooi kastje, netjes afgewerkt.
Wat voor kastje is dit precies?

Nvm, het staat er gewoon 1 post boven. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Danjel op 22-11-2008 01:56 ]

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:03
De MSI is volgens Picco vanaf 1/12 leverbaar.
http://www.picco.nl/produ...83226982f77b996435892aad6

Met de GSE chipset. Nu vraag ik me af of dat bordje geheel passief gekoeld zou blijven werken. Met geheel passief bedoel ik geen enkele airflow. Zo ja, dan is het een mooie opvolger van m'n MS2100. Zo nee, dan toch maar opzoek naar en Kontron oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Afbeeldingslocatie: http://www.estor.nl/atomic.jpg

Zo, server is klaar! :) Hij kan binnenkort het rack in op de colocatie...
Het was nog wel een gekloot om de netwerkkaart fatsoenlijk aan de praat te krijgen onder Ubuntu 8.04.1. Netwerkkaart deed het wel, maar in no time al 2 miljard dropped packages... :X
Dus gegoogled en zowaar, ik blijk niet de enige. Is een bekend euvel met de brakke realtek driver die meegeleverd wordt. Dankzij deze blog entry van een Italiaan werkt de nieuwe realtek driver nu als een zonnetje. Dit geldt ook voor het Intel D945GCLF moederbord (de single core versie dus), dus let op als je Linux gaat draaien.

Specs:
  • Morex 7677 1U mini-itx rackmount*
  • Fortron FSP200-50PL 200 watt voeding**
  • Intel D945GCLF2 (Intel Atom 330, Realtek 1Gb-ethernet)
  • Seagate 7200.11 750Gb harddisk, S-ATA
  • 2Gb Kingston ValueRam PC5300
*: Kast is niet echt gemaakt voor S-ATA schijven; als je een schijf plaatst waar deze eigenlijk hoort, dan past de S-ATA stekker niet omdat er een busje in de weg zit (geen zin om die weg te slopen). Ik heb de HD nu geplaatst onder de ruimte voor de slimline cdromdrive, daar past ook een HD, inclusief schroefgaten. Met wat knutselwerk (en daar houden tweakers van :) ) kun je 3 3,5" schijven kwijt in deze behuizing.

**: 20+4pins, maar werkt prima op de 24+4pins connectoren op het mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Streamz schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 11:08:
De MSI is volgens Picco vanaf 1/12 leverbaar.
http://www.picco.nl/produ...83226982f77b996435892aad6

Met de GSE chipset. Nu vraag ik me af of dat bordje geheel passief gekoeld zou blijven werken. Met geheel passief bedoel ik geen enkele airflow. Zo ja, dan is het een mooie opvolger van m'n MS2100. Zo nee, dan toch maar opzoek naar en Kontron oid.
Zodra ie hier binnen is (staat in bestelling sinds ie op de site staat) zal ik wel even naar de temps kijken. Kastje, wat ik besteld had, heeft namelijk geen fan, geloof ik.

Moet ik alleen even kijken hoe ik de temps onder DamnSmallLinux dan moet uitlezen :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Raven schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:02:
[...]

Zodra ie hier binnen is (staat in bestelling sinds ie op de site staat) zal ik wel even naar de temps kijken. Kastje, wat ik besteld had, heeft namelijk geen fan, geloof ik.

Moet ik alleen even kijken hoe ik de temps onder DamnSmallLinux dan moet uitlezen :?
Ik denk dat je wel wat Debian how-to's kan volgen hiervoor. Moet je dus wel de middelen hebben om extra packages te installeren zodat je eventuele Debian tools kan installeren.
Of even een HDD-tje met XP aan hangen, lekker makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OP13
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:02:
[...]
Lm-sensors is een programma om temperaturen en voltages in linux uit te lezen. Misschien werkt het ook wel met DamnSmallLinux.

[ Voor 0% gewijzigd door OP13 op 23-11-2008 01:37 . Reden: Typvaut ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste