Point of View MB-D510-MATX
De combinatie tussen betaalbaarheid (Amazon.de 80 euro + 5 euro verzending), PCI-Express voor een snelle kaart en PCI-sloten voor oude meuk.
Een "big gun" zoals Intel tweeloop Gigabit netwerkkaart of RAID-controller past erop.
Nieuwe kaart in ongeopende doos voor de halve prijs van eBay gehaald.
De meerprijs tov gewone bordjes is 10 tot 20 euro. Geen gedoe met PCI-risers, kleine dure kastjes, etc. PVR-150 TV-kaarten, Intel dual 100 Mbit/s netwerkkaarten, etc passen ook erin. Hergebruik van bestaande onderdelen is een belangrijke eigenschap van een "volksbordje". De oude Pentium bakjes kunnen nu vervangen worden door iets dat zuinig is, de PCI-kaarten slikt, weinig kost en uitbreidbaar is.
Minpuntjes:
- Er is plaats op het mobo voor een 2de PCI-Express slot, maar die is er niet. Ze hebben een mini PCI-Express ervan gemaakt.
- Meer dan 2 SATA-poortjes zou interessant zijn.
- Geen PATA voor een goedkope CF-kaartje voor een kleine Linux-distro voor flash geheugens (weinig writes tot read only).
- Gigabit netwerkkaart zal geen Intel zijn, dus het enige PCI-Express slot ben je aan een netwerkkaart kwijt?
In mijn situatie is de Internetaansluiting nog altijd trager dan 100 Mbit/s en met een PCI dual netwerkkaart heb ik genoeg voor het routeren. Als ik een TV-kaart + harde schijf toevoeg, dan is een goede Gigabit verbinding naar het netwerk nodig.
Als je beetje wilt modden, dan kan je Intel dual Gigabit in het mini PCI-Express vakje voor Wireless steken.
Commell MPX-574D2, 47 pond vanuit de UK en werkt niet eens op de meeste bordjes van de makers (Commell).
34 pond voor een single Gigabit, die minder problemen oplevert.
Zotac NM10-DTX WiFi (NM10-B-E
120 euro voor een premium bordje met 6 SATA-poortjes en 2 PCI-Express sloten voor de nodige Gigabit netwerkkaarten of andere kaarten.

De POV MB-D510-MATX en HP NC360T combinatie kost mij ongeveer 163 euro. Het gaat niet om een tientje uitsparen, maar de tweeloop kan ik naar eender welke bordje met PCI-Express meenemen en ik zit niet aan een bepaalde processor/bordje vast.