Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4rlock
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12-2014
Die link werkt hier gewoon :). Anyway ik woon in Zweden, niet in NL, en hier is-ie helaas niet goed verkrijgbaar.

Ik weet dat de N450 een veel lagere TDP heeft dan de D510, maar ik vraag me af of dat in de praktijk ook zoveel scheelt (fungerend als router en voor wat simpele server taken op een 100 mbit lijntje). Intel D510 bordje met extra NIC is namelijk een stuk goedkoper dan dat MSI bordje, en heb zo'n vermoeden dat het DFI bordje ook niet super goedkoop zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah, vandaar.
Hier in NL is ie bij maar liefst één winkel te krijgen (op verzoek van mij) nadat de eigenaar van deze winkel als enigste moeite wilde doen om bij meer leveranciers dan die in NL wilde kijken om dat bordje proberen te vinden.
Bartjuh schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:54:
[...]

Link niet goed? Vind hem überhaupt niet op de site...
Link werkt gewoon, anders zoeken op "IM-945GSE-A"

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 30-03-2010 22:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Raven schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:21:
[...]
Link werkt gewoon, anders zoeken op "IM-945GSE-A"
Oh, sorry, niet verder gelezen 8)7 Ik dacht dat het om het DFI bord met de n450 ging.

[ Voor 32% gewijzigd door Bartjuh op 31-03-2010 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:28

rapture

Zelfs daar netwerken?

Point of View MB-D510-MATX
De combinatie tussen betaalbaarheid (Amazon.de 80 euro + 5 euro verzending), PCI-Express voor een snelle kaart en PCI-sloten voor oude meuk.
Afbeeldingslocatie: http://www.linuxtech.net/artimgs/povmbd510matx.jpg

Een "big gun" zoals Intel tweeloop Gigabit netwerkkaart of RAID-controller past erop.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1hm43QiNHMGEfqZa3BOA8nCU/full.jpg
Nieuwe kaart in ongeopende doos voor de halve prijs van eBay gehaald.

De meerprijs tov gewone bordjes is 10 tot 20 euro. Geen gedoe met PCI-risers, kleine dure kastjes, etc. PVR-150 TV-kaarten, Intel dual 100 Mbit/s netwerkkaarten, etc passen ook erin. Hergebruik van bestaande onderdelen is een belangrijke eigenschap van een "volksbordje". De oude Pentium bakjes kunnen nu vervangen worden door iets dat zuinig is, de PCI-kaarten slikt, weinig kost en uitbreidbaar is.

Minpuntjes:
  • Er is plaats op het mobo voor een 2de PCI-Express slot, maar die is er niet. Ze hebben een mini PCI-Express ervan gemaakt.
  • Meer dan 2 SATA-poortjes zou interessant zijn.
  • Geen PATA voor een goedkope CF-kaartje voor een kleine Linux-distro voor flash geheugens (weinig writes tot read only).
  • Gigabit netwerkkaart zal geen Intel zijn, dus het enige PCI-Express slot ben je aan een netwerkkaart kwijt?
In mijn situatie is de Internetaansluiting nog altijd trager dan 100 Mbit/s en met een PCI dual netwerkkaart heb ik genoeg voor het routeren. Als ik een TV-kaart + harde schijf toevoeg, dan is een goede Gigabit verbinding naar het netwerk nodig.

Als je beetje wilt modden, dan kan je Intel dual Gigabit in het mini PCI-Express vakje voor Wireless steken.
Afbeeldingslocatie: http://www.commell.com.tw/Product/Peripheral/PCI%20Express%20mini%20card/Iamge/MPX-574D2B.jpg
Commell MPX-574D2, 47 pond vanuit de UK en werkt niet eens op de meeste bordjes van de makers (Commell).

34 pond voor een single Gigabit, die minder problemen oplevert.

Zotac NM10-DTX WiFi (NM10-B-E
120 euro voor een premium bordje met 6 SATA-poortjes en 2 PCI-Express sloten voor de nodige Gigabit netwerkkaarten of andere kaarten.
Afbeeldingslocatie: http://pdus.zotac.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/NM10-B-E_image1%20%5B800x600%5D.jpg
De POV MB-D510-MATX en HP NC360T combinatie kost mij ongeveer 163 euro. Het gaat niet om een tientje uitsparen, maar de tweeloop kan ik naar eender welke bordje met PCI-Express meenemen en ik zit niet aan een bepaalde processor/bordje vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook graag zo'n bordje kopen. Misschien dat iemand mij kan adviseren. Ik wil 'm gebruiken als fileserver en voor torrents. Voor de rest wil ik minimaal 1x Gigabit LAN. 1/2 SATA ports zijn genoeg. Standaard hoeft er alleen een powercable en netwerk cable in meer niet :) OS op een USB stick zou mooi zijn.
Ik heb op het moment een pentium 4 die het werkt doet maar die gebruikt toch 60W. M'n oude pentium 3 server zat op 40W. Met zo'n bordje moet het toch wel mogelijk zijn om rond de 30W te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 19:50
Weer wat meer info over de Atom D410/D510 (Bandon) - Windows Home Server at the Intel Developer Forum 2010

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Het Supermicro bordje in dat artikel staat ook in de pricewatch. Jammer dat er weinig vergelijkbare modellen zijn, is aardig aan de rpijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Nielson schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:42:
[...]
Het Supermicro bordje in dat artikel staat ook in de pricewatch. Jammer dat er weinig vergelijkbare modellen zijn, is aardig aan de rpijs.
Idd niet misselijk maar tis ook allemaal nieuw en nog niet veel concurentie. Even afwachten wat het doet. Wil ook eerst wel eens een review lezen ;) ivm stroom verbruik.

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij "flash RAM for headless recovery"? Google is niet mijn held vandaag.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Denk dat 't te maken heeft met remote management, zodat je 'm zelfs zonder os compleet via het netwerk kan beheren. Er zit ook een speciale chip voor op:
Overview of the Nuvoton BMC Controller (X7SPA-HF only)
The NuvotonSM Baseboard Management Controller (BMC), supports the 2D/VGA compatible Graphics Core with the PCI interface, Virtual Media, and Keyboard/Video/Mouse (KVM) Redirection modules. The Nuvoton BMC interfaces with the host system via a PCI interface to communicate with the graphics core. It supports USB 2.0 and 1.1 for remote keyboard/mouse/virtual media emulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Volgens mij is dit toch wel het ideale bordje op dit moment

ZOTAC NM10-DTX WiFi
  • D510
  • 6x Sata + 1x eSata
  • 1 x PCI Express x16 (single lane)
  • 1 x PCI Express x1
  • 1000Mbps
en dit voor 130€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Dimitri_Jetair schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:32:

ZOTAC NM10-DTX WiFi
  • D510
  • 6x Sata + 1x eSata
  • 1 x PCI Express x1
  • 1000Mbps
en dit voor 130€.
Als daar nou een tweede Gb NIC bijgezeten had zou ik je gelijk geven...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gogu123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 14:25
Heeft iemand hier ervaringen met de Jetway NC96-510-LF?

Ik heb al 2 bordjes terug gestuurt als RMA, de derde is ook niet OK. Alleen met een geheugen module van Kingston (DDR2 800) van 2G en een 12V 80W adapter van Morex wil de bord niet booten.

Alvast bedankt,
GG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Aangezien er al genoeg mensen zijn met ervaring met deze bordjes.

Ik heb een DG945GCLF, maar de fan maakt veel herrie, welke fans kunnen hier allemaal op? Nog aanraders?

Hij moet vooral stil zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door Megamind op 05-05-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Megamind schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 12:33:
Aangezien er al genoeg mensen zijn met ervaring met deze bordjes.

Ik heb een DG945GCLF, maar de fan maakt veel herrie, welke fans kunnen hier allemaal op? Nog aanraders?

Hij moet vooral stil zijn!
Ik gebruik meestal een Zalman FB123, in combinatie met een Zalman Fanmate en een stille 92mm koeler

FB123:
http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=226

Fanmate:
http://www.zalman.com/ENG...lers&categorySecond=CAS21

Heel flexibel, je kan er bijna overal mee boven het moederbord komen en je hebt alle keuze van de wereld aan fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
klungeltweaker schreef op zondag 09 mei 2010 @ 21:29:
[...]

Ik gebruik meestal een Zalman FB123, in combinatie met een Zalman Fanmate en een stille 92mm koeler

FB123:
http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=226

Fanmate:
http://www.zalman.com/ENG...lers&categorySecond=CAS21

Heel flexibel, je kan er bijna overal mee boven het moederbord komen en je hebt alle keuze van de wereld aan fans.
Dat ziet er goed uit.

Maar is het mogelijk er een ander koelblok op te zetten zodat ik deze wellicht met een 80mm fan kan koelen? Ik heb flink gezocht maar ik weet niet welke koelblokken er zo oppassen met die kleine clipjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker

klungeltweaker

Megamind schreef op zondag 09 mei 2010 @ 21:37:
[...]

Dat ziet er goed uit.

Maar is het mogelijk er een ander koelblok op te zetten zodat ik deze wellicht met een 80mm fan kan koelen? Ik heb flink gezocht maar ik weet niet welke koelblokken er zo oppassen met die kleine clipjes...
Dat weet ik ook zo niet. Ik gebruik deze 2 componenten in alle pc's die met een matige koeling toekunnen. Ik heb met wat oudere processors (AMD Athlon 1200, P4-2800) gemerkt dat het koelblok wel belangrijk is, omdat je natuurlijk ruimte hebt tussen de fan en het koelblok waardoor het koelvermogen wel een stuk lager is dan een opgeschroefde fan.

Ik heb zelf nog geen Atombord maar ik schat zo ik dat de Zalmanspullen met iedere willekeurige fan een heel eind komen. Wellicht kom je er ook met een passieve koeling en een goede airflow. Je merkt het vanzelf, afbranden van de processor zal nog wel een beetje meevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:03

Ankh

|true

Dimitri_Jetair schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:32:

ZOTAC NM10-DTX WiFi
  • D510
  • 6x Sata + 1x eSata
  • 1 x PCI Express x1
  • 1000Mbps
en dit voor 130€.
Ik ben op zoek naar een Atom moederboard, en eigenlijk ook met de volgende minimale eisen:
- PCI Express minimaal 8x (Raid controller)
- 1Gbit NIC (liefst 2)

Dan kom uit op de:
- Point of View MB-D510-MATX
- Supermicro X7SPA series
- Zotac NM10-DTX WiFi
(onder andere)

Maar er staat bij veel dat er maar 1 lane wordt gebruikt? Dus eigenlijk is het dan maar x1? Wordt ook niet wijzer uit de verschillende uitspraken op de websites...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
De NM10 chipset heeft totaal maar 4 PCI-e v1.0a lanes die in 1x4 of 4x1 config te gebruiken zijn, hoger dan 4x zul je dus nooit komen maar aangezien er soms ook extra onboard controllers (2e lan, s-ata, etc) geplaatst zijn die graag een lane willen is de kans erg groot dat het opgesplitst is in losse lanes en 't 16x slot dus met een single lane verbonden is. Zal dus een serieuze raid controller aardig knijpen, vooral omdat 't ook maar PCI-e 1.0a is.

[ Voor 9% gewijzigd door Nielson op 12-05-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:47
Vraagje aan de beheerder van dit topic:

Wordt het informatiegedeelte over dit topic, waarin verschillende atom cpu's worden belicht geüpdatet? nieuwere cpu's, zoals de N4xx bijvoorbeeld staan er nog niet bij.

gr jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monotone
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-11-2024
Hierbij een handige link met een up to date atom mobo overzicht:
http://www.linuxtech.net/...otherboards_overview.html

Verder ben ik het volgende bordje tegen gekomen. Kan helaas nog geen prijzen vinden.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=z8eiAw05gJJgiaao

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 23:19
Ik heb sindskort een nas op freenas draaien, welke ook download etc :) ik heb hier een DG945GCLF moederbordje ingezet met 2gb geheugen en een 640gb hd. De cpu fan heb ik vervangen door een grotere stille die ik gewoon met een schroef vast heb gezet.

het geheel werkt echt super en is echt aan te raden.

Ik lees helaas wel overal dat de chipset op mijn moederbordje meer stroom verbruikt dan de cpu, klopt dat? en is het in zijn geheel dan nog een energie zuinig systeempje?

Ik bedoel, dan zou eventueel een micro atx moederbordje met bijvoorbeeld een amd am2 energie zuinige dual core cpu ook evenveel verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ik lees helaas wel overal dat de chipset op mijn moederbordje meer stroom verbruikt dan de cpu, klopt dat? en is het in zijn geheel dan nog een energie zuinig systeempje?
TDP van de cpu is 4W en van de 945GC rond de 22W dacht ik. Die fan die je vervangen hebt zit dan ook niet op de cpu maar op de chipset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 17:54
Ik ben van plan om een mini server/nasje te maken die eigenlijk alleen maar wat eenvoudige taken doet zoals bijvoorbeeld het back-uppen van websites via ftp en van databases.

Nu zat ik te denken aan een chembro kastje (met hot swaps)
En daarin dan een atom moederbord etc.

Mijn vraag:
Hoewel de processoren zuinig zijn , verbruikt de chipset van atom in vergelijking wel behoorlijk wat.
Ook zijn de meeste moederborden meer gebouwd voor mediacenter gebruik dan als nas/server bordje.

Wat voor moederbord is nu aan te raden voor deze simpele taken? (ik neem aan dat de moederborden onderling ook weer behoorlijk kunnen verschillen met verbruik)
Als ik de topics doorkijk of als ik bij de moederbord fabrikanten kijk dan word er niet echt gepraat over verbuik van de chipsets (met uitzondering van enkele hier) - Het enige wat kon vinden was een hardware.info topic .. maar die is al meer dan 1,5 jaar oud.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Hoewel de processoren zuinig zijn , verbruikt de chipset van atom in vergelijking wel behoorlijk wat.
Dat was bij de eerste Atom's zo, omdat die werden gecombineerd met een antieke chipset. Huidige (pine view) Atoms hebben een TDP van 12W voor cpu + chipset.
Wat voor moederbord is nu aan te raden voor deze simpele taken? (ik neem aan dat de moederborden onderling ook weer behoorlijk kunnen verschillen met verbruik)
Als ik de topics doorkijk of als ik bij de moederbord fabrikanten kijk dan word er niet echt gepraat over verbuik van de chipsets (met uitzondering van enkele hier) - Het enige wat kon vinden was een hardware.info topic .. maar die is al meer dan 1,5 jaar oud.
Over het verbruik van verschillende chipsets en cpu combinaties kun je heel veel vinden in deze twee topics:

Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

[ Voor 56% gewijzigd door Nielson op 14-05-2010 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Hoe herken je de moederborden die zuinig zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Gewoon kijken naar de chipset:

i945GC: ranzig onzuinig
Ion: gaat al stukken beter, tevens sterkste IGP performance
i945GSE: zuinig
NM10: zuinig
US15W: zeer zuinig

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik ken de NM10 niet geloof ik, maar verder is het nuttig om te zeggen dat de Ion en de US15W full HD kunnen afspelen en de anderen niet.
Verder heeft de US15W er geen Sata zaken bij, die er dan los bij zijn geklust, zie je meer in industrieel gebruik. Voor de consument/tweaker is de Ion denk ik de beste keus.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Pine Trail (D510/D410) met een northbridge on-die eraangeplakt + NM10 met southbridge functionaliteit.
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/cpu/intel/pinetrail/FSBIMC/atom-2009.jpg
http://www.anandtech.com/show/2925
Zo letterlijk aan elkaar geplakt dat er een interne FSB is, vandaar zie je niks van de ingebakken geheugencontroller voordelen (lagere geheugen latency en meer bandbreedte). Het is zuinig en goedkoop, maar voor de rest ligt Intel rustig te luieren zolang AMD weinig doet.

D525 heeft DDR3 ondersteuning, maar is het weer zo'n knippen en plakken met een ingebouwde FSB?

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 17-05-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Hehe en ik maar denken dat de ion de zuinigste was... zo zie je maar weer ;-)

Ga vandaag denk ik maar eens even kijken naar wat bordjes en een beetje fatsoenlijke raid controller.
Kijken of ik iets vind wat geschikt is voor een mooie self-made nas.

Altijd leuk even knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
!null schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:02:
[...]

Voor de consument/tweaker is de Ion denk ik de beste keus.
Hangt helemaal vanaf wat je ermee wilt. Voor router/thuisNASgebruik zou ik eerder gaan voor de 945GSE, of (als iemand een keer een fatsoenlijk bordje ermee maakt) Dx10+NM10.

Die Ion schiet alleen op als je HTPC wilt doen, maar ik zou sowieso geen Atom nemen voor HTPC om de simpele reden dat als GPU decoding niet lukt (en helaas gebeurt dat vaak zat) je bijzonder weinig CPU overhoudt om er wat mee te kunnen. Daar loop ik met m'n T2300 (Core Duo) al fors tegenaan, en die is aanzienlijk krachtiger dan een Atom.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Maar hoeveel zuiniger is de 945GSE dan de Ion? Verder geef ik je gelijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
10+watt. GSE: 14.3w, Ion 23-28w (of meer) afhankelijk van het bord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donster
Mischien is de ZOTAC NM10-DTX WiFi wel een goede keuze als het op NM-10 aankomt!

Hij heeft t.o.v. zijn broertje (itx) , wel genoeg sata poorten en DX 10.1

Wat denken jullie?

EDIT:
Voor DX 10.1 = upgrade kit nodig:
http://www.zotac.com/inde...per&Itemid=100026&lang=en

[ Voor 28% gewijzigd door Donster op 17-05-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben zelf ook geïnteresseerd in de NM10-DTX. Er is maar één vraag die de handleiding van Zotac niet lijkt te kunnen beantwoorden: kan de IGP volledig worden uitgeschakeld? Screenshots tonen alleen maar de mogelijkheid om de IGP uit te schakelen indien er een kaart in het PCI-E 16x slot steekt...

Ik zou hier graag een server rond bouwen en die gaat headless draaien, na installatie heb ik dus helemaal geen graphics meer nodig...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:58
Kunnen jullie mij eens laten weten welk de perfecte specs en features zijn voor een ITX mainboard, en dit voor 2 doeleinden;
- multimedia PC
- home server

Denk daarbij aan hoeveel en welke aansluitingen, welke type power adapter, raid, type Gb LAN chips, etc, etc.
Ik werk voor een hardware fabrikant en binnenkort moet ik onze R&D afdelingen de specs doorgeven voor een paar toekomstige ITX modellen die in 2011 op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
The Source schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 22:19:
Ik werk voor een hardware fabrikant
Tuurlijk... :z

:P

Maar is het de bedoeling dat een CPU onboard ding wordt of high-end (Sandy Bridge of Bulldozer)? Of beide of iets er tussen in natuurlijk.
Want beiden hebben toch wel andere eisen.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 11-06-2010 00:04 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Ik keek net op deze site Overview of all Pineview Atom based Motherboards (mooi overzicht van boardjes) en toen zag ik een verwijzing bij de Zotac NM10-DTX WiFi namelijk:
Update: it has emerged that the 4 extra SATA ports can apparently only be used in RAID mode, not as plain disks, this severely limits their use in Linux where Linux software RAID would be the better choice.
Zie de link achter emerged (gaat naar Zotac forum). Nogal jammer. Wil toch echt een board met minimaal 4 sata waarmee ik kan doen en laten wat ik wil. Voornamelijk om te gebruiken onder linux software raid. Al schijnen ze eraan te werken via een BIOS update.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik zoek een Atom-board om een P3 te vervangen als internet-server.

Eisen:
- Zo min mogelijk extra's t.a.v. graphics. Uitsluitend textmode, en uiteindelijk zonder beeldscherm.
- 2x ethernet + PCI(E)-slot, óf 3x ethernet (waarvan minimaal 1 ethernet-poort Gigabit)
- Verder zo eenvoudig mogelijk.
- Zuinige chipset, uitsluitend Intel. Belangrijkste doel is energiebesparing.
- Lage prijs.

Lastig te vinden. Als er meerdere ethernet poorten inzitten, zit er ook vaak een aantal COM-poorten op wat ik weer niet nodig heb. De eenvoudige bordjes van Intel, onder de 80 euro, zijn perfect, maar hebben slechts 1x ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Moet het ook in mITX? Anders zou je de PoV MB-D510-MATX kunnen pakken en daar een extra PCI en PCI-e netwerkkaartje indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Of anders gewoon simpelste Intel atom mobo'tje met één PCI(-e) kaartje en een USB naar Ethernet dingetje?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Zat net trouwens wat rond te kijken op verschillende sites en zag dat ECS ook twee leuke bordjes had. Jammer dat deze schijnbaar niet in Nederland leverbaar zijn, want ECS is meestal aangenaam geprijsd, en hier zit tenminste een PCI-e 1x slot op ipv PCI zoals bij de andere goedkope bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

• Prijs onder 100 euro, bij voorkeur zo dirt cheap mogelijk. Bepaalde Intel bordjes kosten destijds 50 euro.
  • Als je Gigabit aanbiedt, alleen Intel Gigabit en liefst dual Intel Gigabit. Geen Realtek rommel aub. We kunnen routers of een stevige NAS met link aggregation naar een web managed switch ervan maken.
  • Zuinige Intel southbridge aan de processor hangen.
  • Als je een device in de bios uitschakel, dan moet het verbruik van dat device ook daadwerkelijk wegvallen.
  • Als dual Intel Gigabit aanwezig is, dan nog een fysieke PCI-Express 16x met liefst 4 lanes. Zet er geen grote mooie sloten met slechts 1 lane erop. Zonder dual Intel Gigabit, zou je 2 sloten die elk over 2 lanes beschikken moeten neerzetten zodat netwerkkaart en raid-controller met elkaar kunnen samenleven.
  • Als het micro-ATX is, dan kunnen er nog wat PCI-sloten erbij voor oude capturekaarten.
  • 4 of 6 SATA-poorten zodat je niet direct tot een SATA-kaartje aankopen gedwongen wordt.
  • IGP is beschikbaar, maar het uitschakelen moet wel mogelijk zijn om verbruik te reduceren.
  • Een fysieke PCI-Express 16x is geen "graphics port". Veel fabrikanten denken dat niemand een raid-controller of een netwerkkaart in dat slot willen duwen en testen niet of je daadwerkelijk iets anders dan een grafische kaart erin kan duwen.
  • Gewone desktop RAM.
  • Passief gekoeld.
  • Naast gewone ATX-aansluiting, een Ingebouwde picopsu op het moederbord zoals bij Intel D945GSEJT. Met een jumper omschakelbaar tussen 12 adapter (alleen 5V en 3,3 V "creëren") en auto-modus/overbodige-laptop-adapter-modus (ook 12V moet "aangemaakt" worden).
Dus breng ons the Mother of (all) Atom Boards met een mainstream beschikbaarheid en prijs. Ik kan al vertellen dat de heerlijkheid van Supermicro, 180 dollar premium borden (alleen de micro-ATX versie met PCI-sloten ontbreekt), uit de fabrikant zo snel gegraaid worden, dat Supermicro niet genoeg van die dingen kan maken. Winkels smijten de prijzen omhoog omdat het kan. Tijdens het samenstellen van je winkelwagen kan het nog beschikbaar zijn en tijdens het rammen op de bestel-knop kan uitverkocht melding geven.

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 13-06-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
•Als dual Intel Gigabit aanwezig is, dan nog een fysieke PCI-Express 16x met liefst 4 lanes. Zet er geen grote mooie sloten met slechts 1 lane erop. Zonder dual Intel Gigabit, zou je 2 sloten die elk over 2 lanes beschikken moeten neerzetten zodat netwerkkaart en raid-controller met elkaar kunnen samenleven.
Je zit wel met de beperkingen van de gebuikte chipset. De NM-10 heeft 4 PCI-e lanes maar ze kunnen alleen in een 4x1 of 1x4 config gebruikt worden. Als je al één lane nodig bent voor een tweede NIC dan rest je alleen nog een 1x slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eventjes de datasheet doorgenomen, 1x4 is een beperking voor NM10, maar Supermicro toont aan dat ze 1x4 met dual Intel Gigabit kunnen combineren door ICH9R (4,3 W max TDP) te gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OqKKDTznTXu7ezPcymL98G4h/full.gif
Dit is een goed begin in de zoektocht naar het ultieme bordje.

[ Voor 39% gewijzigd door rapture op 13-06-2010 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SvMp schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:24:

Eisen:
- Zo min mogelijk extra's t.a.v. graphics. Uitsluitend textmode, en uiteindelijk zonder beeldscherm.
- 2x ethernet + PCI(E)-slot, óf 3x ethernet (waarvan minimaal 1 ethernet-poort Gigabit)
- Lage prijs.

Lastig te vinden. Als er meerdere ethernet poorten inzitten, zit er ook vaak een aantal COM-poorten op wat ik weer niet nodig heb. De eenvoudige bordjes van Intel, onder de 80 euro, zijn perfect, maar hebben slechts 1x ethernet.
MSI IM-945GSE-A ?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Met als nadeel dat MSI niet inziet dat er een markt voor deze bordjes in het Westen is en er is geen PCI-Express slot voor extra uitbreiding. Supermicro X7SPA-H zit in dezelfde prijscategorie en biedt dual Intel Gigabit + PCI-Express 16x (4 lanes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat plankje is hier in NL wel te krijgen, weliswaar bij 1 winkel, zelfs al kan geen enkele leverancier in NL deze leveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 13-06-2010 21:21 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker

klungeltweaker

SvMp schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:24:

Eisen:
- Lage prijs.

Op de Computex is dit bordje aangekondigd MSI MS-96D9:
http://www.logicsupply.co...way-showcase-at-computex/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ASUS Hummingbird bordje zag er goed uit maar is alleen in Japan verkocht, en ik kan hem nu niet meer vinden op de ASUS site (global). :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Whoa, Ethernet overkill :P

In datzelfde post zit nog een erg interessant bordje. Pic is wazig, maar de GA-6PIEP ziet er ook uit als een IM-945GSE-A opvolger, althans, als dat twee Gb Ethernetpoorten zijn op de pic:
Afbeeldingslocatie: https://www.logicsupply.com/blog/wp-content/uploads/2010/06/gigabyte_ga-6piep_01.jpg

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Volgens de beschrijving op linuxtech wel:
This board was presented by Gigabyte at Computex 2010 and according to Gigabyte it's targeted at home storage server solutions. The GA-6PIEP dual core Intel Atom D510 based motherboard uses a Intel ICH9R southbridge which means it can offer 4 SATA ports and 2 additional eSATA ports. On top of that it features a PCIe x1 expansion slot, which could be used to add a SATA controller card for further SATA ports.
Two GigE network ports ensure excellent network connectivity.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eYRnYNsSgzfQOXnbndO6Vf15/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 14-06-2010 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Is die ICH9R niet erg onzuinig of valt dat wel mee?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

valt welmee, is ook "maar" een paar watt (5 ofzo?), ja, het kan zuiniger, nee, dan heb je veel minder features, ich9r is best goed, als je het zo bekijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

2,1 W versus 4,3 W max TDP is een klein verschil, maar de bruikbaarheid gaat sterk vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Thanks voor de info. Tis wel wat handiger om native gewoon 4 harddisk aan te kunnen sluiten en dat biedt die ICH9R wel. Nu moet zo'n board nog beschikbaar worden.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een nieuwe server bouwen voor torrents en opslag.
Het doel is < 30W :) Iemand tips/suggesties?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-D510UD€ 83,79€ 83,79
1Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 109,-€ 109,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 39,95€ 39,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 32,70€ 32,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik zou een lichtere voeding nemen. Iets van 60 Watt ofzo, dat lijkt me meer dan genoeg voor deze configuratie en dan heb je een efficienter systeem omdat de voeding beter belast wordt. Het Intel D510 bordje is ook nog eens een tientje goedkoper.

[ Voor 14% gewijzigd door styno op 17-06-2010 10:50 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Precies. 300 Watt voeding is een beetje overkill. 120 Watt zou ook nog kunnen trouwens

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

styno schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:50:
Ik zou een lichtere voeding nemen. Iets van 60 Watt ofzo, dat lijkt me meer dan genoeg voor deze configuratie en dan heb je een efficienter systeem omdat de voeding beter belast wordt. Het Intel D510 bordje is ook nog eens een tientje goedkoper.
Ik heb ook gekeken naar een PicoPSU. Het nadeel hiervan is dat je een 230 -> 12 volt adapter nodig hebt. Bij elkaar kom je dan op ongeveer 80 euro uit voor de picopsu en adapter. Met deze voeding van 35 euro haal je op ong 10% load (laat zeggen dat de server 30W verbruikt) een efficientie tussen 75% en 80% (bron:http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/index.php?StoryID=519&websiteLang=en)
Zou het 50 euro extra waard zijn voor die paar watt?

Ik kies voor het Gigabyte bordje omdat deze 4 sata poorten heeft. Altijd handig als ik later nog een extra hdd aan wil hangen. Ik had in het lijstje 1 extra 2tb hdd staan maar ik zet de hdd uit mn oude server gewoon over. Bij het intel bordje zou ik dan geen extra hdds meer kunnen. Die optie houd ik zo mooi open en die 10 euro maakt mij dan niet zoveel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graham schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 11:59:
Precies. 300 Watt voeding is een beetje overkill. 120 Watt zou ook nog kunnen trouwens
Misschien toch maar picopsu ? :P
Ik wil de optie voor 4 hdds wel open houden. Gaat dat lukken met 120W pico psu?

Ik denk dat ik maar gewoon eerst het bordje + geheugen en hdd bestel en dan kijk wat het geheel met mn oude voeding doet. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 14:10
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:14:
[...]

Misschien toch maar picopsu ? :P
Ik wil de optie voor 4 hdds wel open houden. Gaat dat lukken met 120W pico psu?

Ik denk dat ik maar gewoon eerst het bordje + geheugen en hdd bestel en dan kijk wat het geheel met mn oude voeding doet. :)
zou geen probleem moeten zijn, systeem met Intel E7300, 3 WD green, 1 Samsung IDE, 1 intel ssd, TV-kaart + kijkend full-HD blijft onder 95 Watt. Als hij idlet is het lager.
Dan zit je met dat mobo helemaal ruim....

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Heeft er iemand ervaring met dit board IXBN of het merk BCM?

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intel D525MW duikt op:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zjYobyvOxOZiwwWg6qPd3eYL/full.jpg

Het vreet overbodige DDR3 laptopgeheugen op. Er zijn eenmaal laptops die 2x 1GB aanboord hebben en iedereen wilt 2x 2GB zodat 2x 1GB volop gedumpt wordt. eBay zijn al veilingen op 1 euro geëindigd zodat je voornamelijk voor de postzegels betaalt en de bovengrens van prijs+postzegels is 30 euro.

Voor de rest is het business as usual. Elke dag dat AMD geen dreiging vormt, betekent nog meer onwil tot verandering en uitmelken. 3 jaar hebben we hetzelfde gezien net zoals het datalimietengeklaag in België dat jarenlang uitzichtloos was. Of de gemeente die al weken geen geld meer heeft om verf te kopen voor zebrapaden en een persmuskiet komt voorbij. Enkele uren later hebben de ambtenaren plotseling verf en staan nog dezelfde dag op straat zebrapaden te schilderen.

Vroeg of laat komt er een einde eraan en AMD's Ontario kan wel voor lekkere bordjes zorgen:
  • 8 PCI-Express lanes: PCI-Express 4x slot + 4 lanes voor onboard spul of extra sloten
  • 6 Sata-poortjes
  • PCI-slot voor oude meuk
  • '90% mainstream performance': Een mainstream computer kan je op een dualcore Athlon64 X2 performance van 2005 plaatsen dat in de voorbije jaren goedkoop geleverd kan worden.
CPUOSTakt [GHz]Integer-PerformanceFloating-point PerformanceSpeed-up (vs. Ontario)
OntarioServer 2008 R2 1,40 - 1,60 ?3,047 GIPS1,351 GFLOPS-
Atom D510Windows 7 x861,661,892 GIPS0,735 GFLOPS0,58x
Athlon II X2 250uWindows 7 x861,603,465 GIPS1,591 GFLOPS1,15x
Phenom II X4 965 BEWindows 7 x643,408,452 GIPS2,792 GFLOPS2,42x
http://www.bit-tech.net/n...formance-numbers-leaked/1
http://www.hardware.info/...ondersteuning_voor_USB30/
Een micro-ATX bordje zou complete awesomeness kunnen worden.

AMD kennende zal er geen castreerfestijn zijn. Functionaliteit uitschakelen omdat je niet genoeg betaalt of halve oplossingen want een hele zou teveel mensen van de hogere prijsklasse processors weglokken. Zo wordt het aan elkaar lijmen van Atom cores en geheugencontroller heel letterlijk genomen. Ze hangen intern gewoon met een FSB aan elkaar en daarom heb je niet de latency verlaging dat een echt ingebakken geheugencontroller oplevert. Met zulke praktijken is Intel Atom na 3 jaar nog altijd niet aan zijn maximale potentieel geraakt. We zouden al blij moeten zijn dat de 945GC gedumpt is.

Ik heb de routing rol naar een TP-Link verplaatst zodat ik voornamelijk NAS en televisie capture in 1 doosje probeer te krijgen. Er is nu een Pentium 3 800 MHz als tijdelijke capturebak met 160GB PATA schijf. De processor icm 3Com 3C996-T (Broadcom BCM57XX) haalt onder Ubuntu Server maximaal 620 Mbit/s in iperf testen. Dat kan beter met een snellere processor of betere netwerkkaarten.

150 euro voor een bordje dat ongeveer 'mainstream performance' kan leveren met dual Intel Gigabit en het verbruik van een stevige huishoudrouter kan interessant eruit zien. Het is een lightweight platform dat gewoon een RAID-controller, gigabit netwerkkaarten en misschien nog andere kaarten bijeen moet houden.
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,99€ 49,98
1AMD Athlon II X2 240€ 47,60€ 47,60
1MSI 785GM-E51€ 54,74€ 54,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 152,32
Als het teveel kost, dan kan ik even goed een socket AM3 oplossing (20W idle) halen en ik heb al een dual Intel Gigabit kaartje liggen.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 22:14
Maak hier nu al ruim een jaar gebruik van mijn Intel D945GCLF2 ITX bord, werkt uitstekend!
Sinds een aantal weken van Windows 7 Ultimate 32 bit de overstap gemaakt naar 64 bit, werkt perfect :), aangezien de Intel Atom 330 64 bit ondersteuning heeft.
Kon gewoon dezelfde productsleutel gebruiken voor de 64 bit versie.
Gebruik slechts 2 GB Kingston low profile geheugen, maar desondanks het draaien van 64 bit geen enkel probleem voor dit bord.
In de specificaties lees ik dat dit ITX bord niet meer dan 2 GB intern geheugen ondersteund, hierdoor durf ik het nog niet aan een 4 GB latje aan te schaffen.
Het energieverbruik ligt zonder monitor rond de 30 watt.

[ Voor 17% gewijzigd door Wietsee. op 15-09-2010 07:51 ]

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Ik schakel maar even naar het juiste topic - weet niet of ik dan vunzig aan het crossposten ben.

Heeft iemand ervaring met dit boardje : pricewatch: Asus AT5IONT-I Is een vrij nieuw boardje dat wel

Vind het wel een prijzig ding maar zit alles op wat ik wil en is volledig passief gekoeld

edit: Zit teveel op; heb geen fancy displayport etc nodig - is voor console based ubuntu systeem.. Misschien is deze pricewatch: Asus AT5NM10-I wel beter voor mijn toepassing... Iemand daar ervaring mee icm ubuntu server - lieft 10.04 lts 64b?

[ Voor 29% gewijzigd door shades op 09-10-2010 19:03 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
shades schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 17:22:
edit: Zit teveel op; heb geen fancy displayport etc nodig - is voor console based ubuntu systeem.. Misschien is deze pricewatch: Asus AT5NM10-I wel beter voor mijn toepassing... Iemand daar ervaring mee icm ubuntu server - lieft 10.04 lts 64b?
Jup werkt prima. Draai x64 en werkt erg fijn. Als je wat meer specifieke vragen heb dan hoor ik het wel.

Zelf zit mijn systeem er zo uit (Zie Betelgeuse).

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Oke - dat is goed om te weten,

Ik zie dat je een chenbro kast hebt gekozen - erg mooi alleen staat die niet meer in de pricewatch. Wel de Chenbro ES34069 maar die is 180,-- Erg veel geld. Ik heb alleen een mirror-set nodig (Raid1) en dat kan toch ook gewoon met de 2 onboard sata porten ?

Waar heb je die riser-kaart voor nodig eigenlijk ?

Ook leuk maar duur : http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=z8eiAw05gJJgiaao

[ Voor 18% gewijzigd door shades op 11-10-2010 00:03 ]

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
shades schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 20:04:
Oke - dat is goed om te weten,

Ik zie dat je een chenbro kast hebt gekozen - erg mooi alleen staat die niet meer in de pricewatch. Wel de Chenbro ES34069 maar die is 180,-- Erg veel geld. Ik heb alleen een mirror-set nodig (Raid1) en dat kan toch ook gewoon met de 2 onboard sata porten ?

Waar heb je die riser-kaart voor nodig eigenlijk ?

Ook leuk maar duur : http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=z8eiAw05gJJgiaao
Gebruik de onboard sata poort alleen voor de DVD/CD brander (slimdrive variant) die ik erin heb zitten. Al gebruik ik die vrijwel nooit hoor. De andere onboard sata poort is onbenut. De risercard zit een sata controller in met 4 poorten waarop de 4 disken dus kunnen. Gebruik er maar 3 van totaal. Draai RAID 1 met 2 disks en 1 disk spare.

Heb die Chenbro van mijn bij Informatique gekocht (die hadden destijds redelijk wat op voorraad). Zitten ongeveer 5 min fietsen van mijn werk dus kwam goed uit. Misschien hebben ze nog wel wat staan. Vind wel de kast wat luid met de fans. Niet irritant maar je hoort hem wel goed. Is wel op te lossen door de fans op je mobo aan te sluiten zodat je ze kunt regelen. Dat heb ik echter nog niet gedaan omdat ik geen zin heb om m'n server uit te zetten ;) Verder ben ik erg blij met mijn Chenbro...erg goed gebouwd. Enige minpunt vind ik de kwaliteit van het deurtje. Dat mocht wel iets beter maar goed hoe vaak heb ik die open.....nooit idd.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mags
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 14:12
Heeft er iemand hier toevallig al ervaring met dit bordje van supermicro de X7SPA-HF-D525 ?

http://www.supermicro.com...OM/ICH9/X7SPA-HF-D525.cfm

De voorloper hiervan de x7spa-hf is links en rechts nog wel te vinden, maar deze met een d525 is nergens te vinden. Het lijkt mij een super mooi bord voor in mijn nieuwe low power server, 6 sata poorten en IPMI :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mags schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 18:46:
Heeft er iemand hier toevallig al ervaring met dit bordje van supermicro de X7SPA-HF-D525 ?

De voorloper hiervan de x7spa-hf is links en rechts nog wel te vinden, maar deze met een d525 is nergens te vinden. Het lijkt mij een super mooi bord voor in mijn nieuwe low power server, 6 sata poorten en IPMI :9~
Hier ben ik dus ook uitermate in geïnteresseerd. Ik ben op zoek naar een goed mini ITX of mini DTX MB.Het MB moet 6 interne sata aansluitingen hebben.Ik zat even op het Zotac pad ( NM10 DTX of ook gekend onder NM 10 B-E ), maar een hoop negatieve ervaringen met de sata poorten zitten mij dwars.De bedoeling van m'n opzet is een freeNAS te bouwen met 6 interne HDD in de Fractal Design R2 Mini array.Ik ben een redelijke leek in heel dit ( bouwde vroeger wel zelf m'n pc's, maar ben er al lange tijd uit ).Ik wil in JBOD draaien om een zo groot mogelijke schijfcapaciteit te hebben en met zo'n hoogst mogelijk te behalen read/write snelheid te halen. Alle suggesties zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Graham schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:02:
[...]
Vind wel de kast wat luid met de fans. Niet irritant maar je hoort hem wel goed. Is wel op te lossen door de fans op je mobo aan te sluiten zodat je ze kunt regelen.
Heb dezelfde kast, en heb de fans gewoon niet aangesloten. Draait al zo'n 1,5 jaar prima.
Die power converters die gekoeld worden moeten 180w aankunnen dacht ik, en m'n systeempje trekt er maar 25 a 30.
Meestal helemaal geluidloos overigens. Ik draai een Linux live versie van usb-stickje (zelf geconfigureerd naar wens) en de hd's spinnen down als ze 15min niet gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mags
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 19:40:
[...]

Hier ben ik dus ook uitermate in geïnteresseerd. Ik ben op zoek naar een goed mini ITX of mini DTX MB.Het MB moet 6 interne sata aansluitingen hebben.Ik zat even op het Zotac pad ( NM10 DTX of ook gekend onder NM 10 B-E ), maar een hoop negatieve ervaringen met de sata poorten zitten mij dwars.De bedoeling van m'n opzet is een freeNAS te bouwen met 6 interne HDD in de Fractal Design R2 Mini array.Ik ben een redelijke leek in heel dit ( bouwde vroeger wel zelf m'n pc's, maar ben er al lange tijd uit ).Ik wil in JBOD draaien om een zo groot mogelijke schijfcapaciteit te hebben en met zo'n hoogst mogelijk te behalen read/write snelheid te halen. Alle suggesties zijn meer dan welkom.
Jup voor dat soort configs is hij echt helemaal perfect. Ik snap niet dat hij nergens in nederland te koop is. Volgens mij moeten er een hoop mensen zijn die op zoek zijn naar iets als dit voor een leuk servertje in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Niet meer eraan beginnen. We stonden 3 jaar lang stil bij het performance-niveau van 10 jaar terug.

Nu is AMD Brazos geïntroduceerd, processorperformance is naar dualcores van 5 jaar geleden opgedreven en de leuke bordjes komen eraan. De Pentium 3 servertjes kunnen eindelijk eruit getrapt worden.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/G1DZXhAG959e7C0bGIm9xaQ4/full.jpg
Asus E35M1-M

PCI-Express 4x voor dual Intel Gigabit of raid-controller. PCI-Express 1x voor Intel Gigabit of andere lichte I/O-kaarten. 2 PCI-sloten voor oude meuk. Genoeg rekenkracht om software raid voor 5 SATA-poortjes (6de is externe SATA) en Realtek Gigabit aan te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wat verbruikt dat spul eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mags
rapture schreef op zaterdag 08 januari 2011 @ 13:45:
[...]
Niet meer eraan beginnen. We stonden 3 jaar lang stil bij het performance-niveau van 10 jaar terug.

Nu is AMD Brazos geïntroduceerd, processorperformance is naar dualcores van 5 jaar geleden opgedreven en de leuke bordjes komen eraan. De Pentium 3 servertjes kunnen eindelijk eruit getrapt worden.
[afbeelding]
Asus E35M1-M

PCI-Express 4x voor dual Intel Gigabit of raid-controller. PCI-Express 1x voor Intel Gigabit of andere lichte I/O-kaarten. 2 PCI-sloten voor oude meuk. Genoeg rekenkracht om software raid voor 5 SATA-poortjes (6de is externe SATA) en Realtek Gigabit aan te drijven.
Hij is inderdaad wel mooi low power, als platform zeker interessant om in de gaten te houden, maar voor in een servertje waar ik het bord voor wil gebruiken schiet hij voor mij tekort. Maar bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of er op basis van dit platform ook serverbordjes gemaakt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45
Graham schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:47:
[...]Jup werkt prima. Draai x64 en werkt erg fijn. Als je wat meer specifieke vragen heb dan hoor ik het wel.
Ik wel, toevallig: klopt het dat de Atom D510 die erop zit geen frequency scaling ondersteunt? Ik krijg het in elk geval, met Ubuntu Server 10.10 en precies hetzelfde bordje, niet voor elkaar. Hij draaien op zijn maximale frequentie, hoe idle hij ook is.

Edit: briljant, reageren op een post van drie maanden oud.

[ Voor 6% gewijzigd door TechSmurf op 10-01-2011 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

http://www.anandtech.com/...view-amd-e350-benchmarked
The system idled around 15W however AMD cautioned me that this number was unnaturally high. Final Brazos systems will be far more power optimized and AMD expects numbers to drop down to as low as 5.6W.
Laten we hopen dat AMD's claim waarheid wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14

Hier nog een geinteresseerde. Ik zou het bord graag inbouwen in een Chenbro ES34069 (met 4 x 3.5"en 2 x 2.5"). Lijkt me een hele mooie combinatie voor een klein, compact, stil en vooral zuinig servertje met toch nog wel wat power. Helaas is het Supermicro bord zeer moeilijk te verkrijgen, zelfs op ebay. Maar goed, de Atom is natuurlijk best wel traag, trekt per saldo meer stroom dan een Core i3 en is ondersteuning voor max 4GB ddr3 op 800MHz ook niet zo aantrekkelijk. Ik mik nu op een Sandy Bridge Core i3/i5 of een AMD Brazos. Nadeel van die laatste is dat ik tot op heden nog geen enkel signaal heb ontvangen dat er ook server bordjes met die apu gemaakt gaan worden. Een bordje gericht op een htpc (met wifi enzo) zie ik niet zitten. Sowieso zou ik dan IPMI moeten missen en dat is toch wel een heel erg mooie feature. De perfecte oplossing (snelle, zuinige cpu met 8GB ddr3 op ITX server bordje met IPMI en 6 x SATA) zit er voor mij vooralsnog niet bij, maar als ik qua power een compromis zou sluiten zou ik de Supermicro X7SPA-HF-D525 wel zien zitten.....als deze verkrijgbaar zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Verwijderd schreef op vrijdag 07 januari 2011 @ 19:40:
De bedoeling van m'n opzet is een freeNAS te bouwen met 6 interne HDD in de Fractal Design R2 Mini array.Ik ben een redelijke leek in heel dit ( bouwde vroeger wel zelf m'n pc's, maar ben er al lange tijd uit ).Ik wil in JBOD draaien om een zo groot mogelijke schijfcapaciteit te hebben en met zo'n hoogst mogelijk te behalen read/write snelheid te halen. Alle suggesties zijn meer dan welkom.
Ik heb ook nagedacht over JBOD. Moet heerlijk zijn om één grote partitie te hebben. Echter, bij mijn weten ben je al je data kwijt als één van de hdd's het begeeft. Dat risico is het mij niet waard. Dan maar 4 of 5 partities i.p.v. 1. Ik denk dat de enige optie om één grote snelle partitie te maken een RAID5 config is. Maar een RAID5-config met b.v. Areca-controller schijnt weer problemen te kunne opleveren als je geen dure Enterprise-hdd's gebruikt. Of je moet kiezen voor een softwarematige RAID5-oplossing in Linux. Dat schijnt goed te performen en je kan probleemloos goedkope 2TB-schijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Inderdaad, gecombineerd met Ubuntu + XMBC en een paar SATA-disks is dit de ideale NAS-server gecombineerd met een HTPC. Ik hoop dat het spul snel beschikbaar komt, mijn HTPC is zojuist overleden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers, mini itx lovers ;)

Ik ben er al een aardige tijd uit (bouw sinds 2003 - kuch kuch appeltijdperk - geen pc's meer) geweest maar ben aan het kijken naar een budget media pctje om samen te stellen. Budget rond de 250 euro.

Wensen:
- HDMI aansluiting
- WIFI onboard
- CPU onboard
- Energie zuinig

Na wat zoeken en gelees, kom ik uit op de volgende configuratie:

- mobo: Zotac NM10-ITX ION Upgrade Kit
- geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/2G
- hdd: Samsung Spinpoint M7 HM321HI , 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
- case: Aplus CS-Cupid 1

Alles bij elkaar opgeteld val ik ruim binnen het budget.

Maar heb het gevoel dat ik iets ben vergeten of mogelijk onjuist heb gedaan.
- moet ik nog ergens rekening mee houden als ik later een bluray of dvd drive wil toevoegen?
- trekt het onboard videogeheugen het HDMI afspelen?
- de cpu is onboard, heb ik geen additionele koeling nodig?
- de case heeft een 60W voeding. Is nog niet echt heel zuinig, alternatieven zijn welkom :)

Kortom, graag zou ik een beroep willen doen op de doorgewinterde en beter up-to-date pc-liefhebber dan ik zelf :)

Vast bedankt voor de input!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2011 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nieuwe E350 plank van MSI in de PriceWatch:

pricewatch: MSI E350IA-E45

edit:

nog een:

pricewatch: Sapphire Pure White Fusion E350M1W

[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 17-01-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Weet iemand of er ook nog server bordjes gepland zijn? Bovenstaande bordjes hebben respectievelijk 4 en 5 SATA-porten. Ik zie er liever minimaal 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

-Moondust- schreef op maandag 17 januari 2011 @ 13:19:
[...]

Weet iemand of er ook nog server bordjes gepland zijn? Bovenstaande bordjes hebben respectievelijk 4 en 5 SATA-porten. Ik zie er liever minimaal 6.
pricewatch: Supermicro X7SPA-HF ?

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Heb ik aan gedacht, maar de Atom lijkt me toch wel erg traag, zelfs de D525. Ik heb mijn hoop gevestigd op de AMD Fusion (Brazos), en anders toch maar een Sandy Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Brazos is ook niet alles: een AMD E-350 (Zacate) is als cpu niet veel sneller dan een D525, alleen de GPU is veel beter. Zie oa deze benches van Anand waar hij tov de oude Atom D510 niet echt veel sneller is - en dat verschil is met de hoger geklokte D525 (met DDR3 ook nog) nog kleiner. Voor performance richting de CULV Celeron/Pentium moeten we nog tot Llano of Krishna wachten, of hopen dat er een flink hoger geklokte Zacate komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 18-01-2011 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tropator
  • Laatst online: 13-09 09:06
-Moondust- schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 14:11:
[...]

Hier nog een geinteresseerde. Ik zou het bord graag inbouwen in een Chenbro ES34069 (met 4 x 3.5"en 2 x 2.5"). Lijkt me een hele mooie combinatie voor een klein, compact, stil en vooral zuinig servertje met toch nog wel wat power. Helaas is het Supermicro bord zeer moeilijk te verkrijgen, zelfs op ebay. Maar goed, de Atom is natuurlijk best wel traag, trekt per saldo meer stroom dan een Core i3 en is ondersteuning voor max 4GB ddr3 op 800MHz ook niet zo aantrekkelijk. Ik mik nu op een Sandy Bridge Core i3/i5 of een AMD Brazos. Nadeel van die laatste is dat ik tot op heden nog geen enkel signaal heb ontvangen dat er ook server bordjes met die apu gemaakt gaan worden. Een bordje gericht op een htpc (met wifi enzo) zie ik niet zitten. Sowieso zou ik dan IPMI moeten missen en dat is toch wel een heel erg mooie feature. De perfecte oplossing (snelle, zuinige cpu met 8GB ddr3 op ITX server bordje met IPMI en 6 x SATA) zit er voor mij vooralsnog niet bij, maar als ik qua power een compromis zou sluiten zou ik de Supermicro X7SPA-HF-D525 wel zien zitten.....als deze verkrijgbaar zou zijn.
Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde configuratie in gedachten:
  • Chenbro ES34169 (dus die met ingebouwde 120W voeding)
  • (hopelijk) de Supermicro X7SPA-HF-D525
  • 2 of 4 Samsung F4EG 2TB schijven
  • klein SSD OS-schijfje (Windows Server 2008 R2)
  • 4G Ram
M.b.t. de X7SPA-HF-D525 heb ik op 5 januari http://www.ahead-it.eu/ gecontacteerd om te vragen naar de beschikbaarheid en die schatten toen dat het "zeker nog een maand zou duren".

Nog ff wachten dus ?

Feedback op mijn geplande configuratie mag ook altijd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

is er inmiddels wat ervaring met Supermicro X7SPA-HF-D525 icm freenas of iig veel disks (in bijv. raidz)?

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die voor mij zou willen testen of hun Atom + XP SP3 Geekbench ook niet wil afmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

ik draai 'm nu op een N270

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vSdr4l5Yw1M3S45KNBCYfqX3/medium.jpg

800 punten dus, tegenover 6000 van een Q9550 op 3.6? GHz.

[ Voor 81% gewijzigd door M2M op 03-05-2011 15:38 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er uit als Vista/Win7 :P. Edit: Wel bedankt natuurlijk!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 15:55:
Ziet er uit als Vista/Win7 :P. Edit: Wel bedankt natuurlijk!
het rechter gedeelte is een remote desktop sessie naar 192.168.0.1 :), met intel atom N270, windows xp SP3 en 800 punten. Ik denk, ik zet de vergelijking er even bij, kun je zien hoe langzaam een atom eigenlijk is :)

[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 03-05-2011 16:03 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:02:
[...]

het rechter gedeelte is een remote desktop sessie naar 192.168.0.1 :), met intel atom N270, windows xp SP3 en 800 punten.
Aah excuses! :P. Dan ligt het aan wat anders bij mij... Hij wil hem niet afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 09:03

iMars

Full time prutser

tropator schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:35:
[...]

Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde configuratie in gedachten:
  • Chenbro ES34169 (dus die met ingebouwde 120W voeding)
  • (hopelijk) de Supermicro X7SPA-HF-D525
  • 2 of 4 Samsung F4EG 2TB schijven
  • klein SSD OS-schijfje (Windows Server 2008 R2)
  • 4G Ram
M.b.t. de X7SPA-HF-D525 heb ik op 5 januari http://www.ahead-it.eu/ gecontacteerd om te vragen naar de beschikbaarheid en die schatten toen dat het "zeker nog een maand zou duren".

Nog ff wachten dus ?

Feedback op mijn geplande configuratie mag ook altijd :-)
Het is al weer een tijdje stil in dit topic ;)

Ik heb nu exact jouw config draaien (4x 2TB ga ik vanmiddag halen). Alleen draait er bij mij Linux op.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het valt me nog mee wat VIA doet trouwens: een mini-ITX bordje met VIA Nano X2 voor ±72€. (EPIA-M900)

Als ze dan ook meer beginnen te werken aan linux/bsd support is dat denk ik toch best aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
mini-ITX bordje met VIA Nano X2 E-serie lijkt me erg interesant.
Omdat het de enigste low power/low cost boardtjes zijn met hardware encryptie.

Ik draai nu een leuke linux servertje met een ATOM N270. Daar ben ik erg te vrede over.
Alleen als ik iets met encryptie wil doen dan is het niet de juiste oplossing. Denk aan openvpn of secure ftp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Kickje!

Iemand ervaring met de Foxconn R10-D4 ?

Afbeeldingslocatie: http://www.dvdswinkel.nl/12570-13202-thickbox/Foxconn-R10D4.jpg

Specs:
Processor: Atom D525
Chip: Intel® NM10 Express
4 x USB 2.0 Poort
2 X SATA pport

Leuke prijs voor een server ? (salland.eu = €104,-) Doe daar 2 GB geheugen + 2 x 2TB Green hardeschijven bij en je bent voor +- 250 euro klaar..

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Stopman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Ik heb een paar dagen terug de MD100 van ECS gekocht: Atom 230, 2Gb DDR2 @ 533Mhz (CL4), GMA 950 IGP en een Seagate 1TB HDD @ 5900Rpm.

Met een verbruik van ongeveer 45w is dit een zuinig apparaatje: mijn P4 van Compaq neemt maximaal 140w per uur!

DVD (rips) lopen allen zonder te stotteren en ook voor het afspelen van 24bit FLAC's of Internetten i.c.m µTorrent draait de Atom 230 zijn hand niet voor om.

Als over 2 jaar de Silvermont Atom (22 nm) uitkomt zal ik deze zeer zeker overwegen als opvolger van mijn huidige Atom-based systeem ;)

Edit: dat is dan 45W (ipv 35W) stroomverbruik als ik de HDD wél meetel :D

[ Voor 18% gewijzigd door John Stopman op 16-11-2011 14:13 . Reden: niet-werkende link vervangen ]

Wust um yn 'e moele ha? :p

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Nice topic
Heb net een Jetway NF9E Q77 mini-itx bordje besteld die als VMWare server moet dienen.

Volledige specs:
Case CFI A-7879 (met 200W PSU)
Moederbord Jetway NF9E Q77
Intel Intel Core i3-3225
16GB DDR 1600 sodimm Crucial CT2KIT102464BF160B
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste