Gisteravond het Intel GLY2 bordje vervangen door een Intel D510MO Atom. Ik heb het bordje uitgerust met 2GByte DDR2 geheugen (Corsair Twin2x PC6400 800MHz).
De GLY2 was in principe snel zat als simpel thuis-servertje (I'k gebruik 'm als NAS voor de mediastreamer, het weerstation hangt er aan, SABnzbd draait er op enz ...)
Redenen om de GLY2 te vervangen zijn voornamelijk geweest:
- SATA-2 interface (De GLY2 heeft SATA-1).
Diskthroughput is zo'n beetje verdubbeld.
Er hangen twee disken aan het bordje. 1x 80GB 2.5" WD voor het OS (Linux) en 1x 1TB 3.5" WD EACS GreenPower. Voor de 2.5" disk maakte de SATA2 interface niet veel uit maar de 1TB disk werd een factor 2 sneller.
- Gbit ipv 100Mbit netwerk.
Haalde ik bij de GLY2 een maximale throughput van gemiddeld 95Mbit (gemeten met iperf), bij de D510MO heb ik pieken gezien van meer dan 0,7Gbit.
Ik draai met Linux (Debian Lenny). Verder niks getweaked kwa netwerkinstellingen. Het verslepen van grote bestanden (8+ GByte) van de D510MO (via Samba) naar mijn Windows 7 PC (onboard netwerkkaaart GA-965P-DS4) gaat volgens Windows verkenner met zo'n 90 MByte/s.
Het versturen van grote bestanden de andere kant op, van mijn PC naar de D510MO, ging in eerste instantie erg traag (35 MByte/s) en uiteindelijk raakte de D510MO de netwerkverbinding kwijt (servertje onbereikbaar). Oorzaak: De laatste officiele Debian Lenny kernel (2.6.26-2) ondersteunt de rt8111 netwerkkaart op het D510MO bordje nog niet helemaal goed. De oplossing is om de rt8168 driver van Realtek zelf te gebruiken. Via google is hier het nodig over te vinden (Bijv hier:
RT8168).
Energieverbruik is zo'n beetje hetzelfd als van de GLY2. Gemeten met een Conrad Energy 3000 energiemeter kom ik met alleen de 2.5" disk aangesloten aan een idle verbruik van +/- 20W. De 3.5"disk er bij zorg voor nog eens bijna 10W extra. Het laagste verbruik dat ik met de Conrad meter heb gemeten is 17W (Alleen de 2.5"disk aangesloten) en het hoogste 41W (Met alles aangesloten)..
Het servertje wordt wel wat warmer met het nieuwe bordje, maar het serverkastje zit dan ook bomvol.
Edit: URL aangepast