Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
De Intel D945GSEJT staat in een artikel op Homerserverhacks.com met een gemiddeld verbruik van 14W met de volgende specificaties:
* Intel D945GSEJT (from mini-box.com)
* 12V power brick
* DDR2 667 laptop memory
* Western Digital green 640GB hard drive (optionally 1TB)
* Windows Home Server System Builders DVD

Ideaal als backup/download servertje vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rapture schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:43:
Een hypothetisch geval, vanuit de VS (mini-box.com) iets laten komen.
  • Stukje flash op PATA om te booten: 2GB 44 pin Embedded Disk Card 4000 (44 PINS) $38.00
  • Adapter: 60w (12v/5A) AC-DC Power Adapter with Power Cord $19.95
  • Geheugen: 2GB DDR2 SODIMM PC2-4200 533MHz $28.00
  • Kastje toebehoren: I/O shield + riser card for D945GSEJT $9.95
  • Kastje: M350 Universal Mini-ITX enclosure $39.95
  • Bordje: Intel D945GSEJT mini-ITX $118.00
  • Total $253.85 (zonder verzendingskosten)
183,32 euro + verzendingskosten en andere kosten

Als de prijzen van de toebehoren zacht blijven, dan wordt het heel wat aangenamer. 2 laptopschijfjes kunnen daarin, maar als ik voor goedkope massaopslag ga, dan pak ik hier wel een oude casemod en WD GreenPower's inbouwen.
Zie de link hierboven, de 945gse is ook prima bij onze oosterburen te vinden met 12,50 verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik ben bang dat die capturekaart teveel vermogen durft te vragen. Een PVR150 stookt een htpc tot 60°C op en PVR500 (dual PVR150) werd uit htpc's gesmeten wegens oververhittingsproblemen. Koeling is dus ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duppenj
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
neographikal schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:29:
Probleem is alleen dat ik alleen een 12v adapter bij Conrad zie die max 24watt doet voor 16,95. Of je moet zo'n Morex bestellen bij Pico, maar dan wordt het meteen weer 40 euro ofzo...
Ik gebruik dit bord icm 2x wd scorpio black ed harddisks van 160 gb (1 platter 2 heads)
met een 24W voeding (niet van Conrad weliswaar) en dat werkt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Zo, ik heb ook een Intel D945GSEJT besteld om te gebruiken als router / NAS. ALleen nog 1 vraagje. Het ding heeft standaard 1Gbit verbinding. Hier zou ik er dus 2 en het liefst 3 van willen maken.

Het bordje heeft 1 PCI en 1 mini PCI-e poort. De mini PCI-e wil ik misschien gaan gebruiken voor een WLAN kaartje of eventueel een SSD.

Dan blijft het PCI slote nog over. Nou kwam ik met een beetje zoeken deze kaart tegen: Afbeeldingslocatie: http://landashop.com/catalog/images/PCI_MP8.jpg

Daarmee zou ik dus 8 miniPCI kaartjes kunnen gebruiken. Er is ook een versie voor 4 kaartjes. Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke dingen?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik niet, maar wat sowieso kan is om een (dual) GBit PCI kaart al dan niet mbv riser erop te prikken.

Let sowieso op dat 32b PCI in theorie max 133MB/s kan verwerken en in praktijk vaak eerder rond de 100MB/s aankan, dus meerdere Gbit NICs is niet echt efficient/zinnig, aangezien 1Gbit/s natuurlijk 128MB/s is :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:24

Wallie

Herr

Gisteren ook m'n D945GSEJT + 2GB RAM + 60Watt adapter binnen gekregen uit duitsland (woensdag besteld, donderdag al bezorgt! _/-\o_), ding verbruikt volgens m'n kijkshop verbruiksmeter idd maar 17watt, incl een samsung eco harddisk. Alleen krijg ik over de gigabit verbinding nog niet meer als 25MB/sec, waarbij de CPU niet meer als 20% belast wordt.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Gaarne even idle laten draaien zonder harddisk, door bijvoorbeeld van een usb stickie te booten (knoppix oid) en zorgen dat ie dan idle draait (BIOS is niet idle!). En dan weer opnieuw meten :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

!null schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 09:09:
Gaarne even idle laten draaien zonder harddisk, door bijvoorbeeld van een usb stickie te booten (knoppix oid) en zorgen dat ie dan idle draait (BIOS is niet idle!). En dan weer opnieuw meten :P
Moet wel toegeven dat het even een snelle test was, waarbij ik er Windows 2003-R2 zonder updates op gezet heb (alleen laatste realtek drivers voor de netwerkkaart). Zal het van het weekend nog eens overnieuw proberen. Wil d'r uiteindelijk windows home server op hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wallie schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:51:
Gisteren ook m'n D945GSEJT + 2GB RAM + 60Watt adapter binnen gekregen uit duitsland (woensdag besteld, donderdag al bezorgt! _/-\o_), ding verbruikt volgens m'n kijkshop verbruiksmeter idd maar 17watt, incl een samsung eco harddisk. Alleen krijg ik over de gigabit verbinding nog niet meer als 25MB/sec, waarbij de CPU niet meer als 20% belast wordt.
Zou ik mogen weten welke adapter je hebt gebruikt en waar je de boel hebt besteld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

neographikal schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 09:21:
[...]
Zou ik mogen weten welke adapter je hebt gebruikt en waar je de boel hebt besteld? :)
Adapter zat bij het setje: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...EWNX:IT&item=330341199773

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmm dat setje is mij iets te duur, dat is vijftig euro voor de adapter. Ik ga het eerst even met die adapter van Conrad proberen, kost 15e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wallie schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 09:19:
[...]

Moet wel toegeven dat het even een snelle test was, waarbij ik er Windows 2003-R2 zonder updates op gezet heb (alleen laatste realtek drivers voor de netwerkkaart). Zal het van het weekend nog eens overnieuw proberen. Wil d'r uiteindelijk windows home server op hebben draaien.
Weekend is voorbij :+ Hoe bevalt het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie

Wallie

Herr

Wolly schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:30:
[...]

Weekend is voorbij :+ Hoe bevalt het nu?
Ik had er nu pas weer tijd voor, inmiddels Win2003 R2 + SP2 + alle updates en drivers van het moederbord er op staan, haal nu > 50MB/sec over de NIC, ben wel tevreden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Zijn er nog ITX plankjes met meer dan één seriele poort? (eventueel met headers onboard)

Prijsklasse: maximaal 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Intel D945GSEJT heeft er twee (headers) als ik naar m'n bordje kijk :)

[ Voor 37% gewijzigd door neographikal op 01-08-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Niet meer nieuw te krijgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb er anders gisteren 1 ontvangen? Idealo.de -> PC-Planet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Idealo.de is toch een soort marktplaats.nl?

Edit:

Nee, soort kieskeurig.nl, mijn Duits is niet al te goed.

[ Voor 44% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 01-08-2009 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:09:
Zijn er nog ITX plankjes met meer dan één seriele poort? (eventueel met headers onboard)

Prijsklasse: maximaal 100 euro.
Met die prijs is het lastiger, maar de bordjes zijn er zeker, kijk een naar de MSI IM-945GSEen de IM-945GC...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Staan beiden niet meer in de PW...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Nee, want www.picco.nl is de enige reguliere winkel in NL die ze heeft en aangezien 1) picco te cheap-ass is om T.net voor PW vermelding te betalen en 2) T.net niet meer toestaat dat we dingen handmetig erin vrotten, staan ze idd niet meer in PW :/

Sowieso, enige reden dat die twee (en nog een zwik ander spul van Picco) ooit in PW gestaan heeft is dat ik ze er zelf ingestopt heb. Maar goed, aangezien Picco in niet minder dan 46 posts in dit topic genoemd is, kun je met minimale zoekwerk in de in-topic search wel vinden dat ze daar te koop staan :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Denk dat ik zo'n goedkoop Intel bordje haal en er dan een PCI kaart met extra RS232 poorten in steek.

Alleen nog een rechtopstaande kast vinden die niet dieper is dan ongeveer 30 cm en waar een gewone ATX voeding in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
  • Laatst online: 31-08 23:55
Zou graag de Intel D945GSEJT in m'n aankomende systeempje gebruiken, gezien m'n wens voor een zo laag mogelijk stroomverbruik en 2x 3,5" 5400rpm. Door dat laatste ben ik dan wel uitgekomen bij een Micro-ATX case (Enlight EN-1501) met meegeleverde Seasonic 80+ TFX voeding.

Ontdek nu tot mijn verbazing dat de D945GSEJT weliswaar met de 2x2 ATX12V connector aangesloten kan worden op de PSU, maar dat - bij gebrek aan 24-pins aansluiting - het signaal van de power-knop op de case naar het moederbord weinig nut heeft en het systeem zo dus niet in te schakelen is |:(

In antwoord hierop kiest men voor allerlei homebrew oplossingen, maar gezien ik me gewoon niet kan voorstellen dat dit de bedoeling kan zijn heb ik m'n licht HIER ook nog maar 'ns opgestoken op de Intel support fora...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Stop er gewoon een 12v adapter in? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
neographikal schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 15:22:
Stop er gewoon een 12v adapter in? :P
Tsja, beetje lomp om voor een mATX case te moeten gaan zodat ik er 2x 3,5" in kwijt kan, om vervolgens de toch aanwezige efficiënte PSU niet te kunnen gebruiken? Wat is dan het nut van die 2x2 connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb hier anders gewoon een Mini-ITX staan met 3x3.5" erin (Codegen MX31A11, www.gistron.com, €31,90). Niet de meest mooie kast, maar it get's the job done :P

Zo efficient is een gemiddelde ATX-PSU niet bij deze belastingen :)

[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 02-08-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
Ahh, maar dit is dan ook geen gemiddelde PSU ;)

Ook met die behuizing laat je dan de (ruimte bedoeld voor een) PSU onbenut en - gezien dat we het eerst allemaal zo compact mogelijk en tegelijkertijd praktisch werkbaar willen maken - is dat helaas iets dat enorm op m'n zenuwen werkt :X Doet ook niet af aan het feit dat de 4x4 connector daar kennlijk voor Jan met de korte achternaam zit...

Kom misschien wel uit bij de PoV ION330 - wat minder zuinig maar dan krijg ik daar weer wat snelheid voor terug en heb ik tenminste een normale ATX aansluiting en 4x SATA - wel erg raar dat ze daar een PCIe op gezet hebben en jammer dat het toch een stuk duurder uitkomt. De D-variant van de Zotac heeft ook een ATX connector en is met solid caps misschien van wat betere kwaliteit maar laat ik buiten kijf omdat er een (voor mij onnodig) slurpende WiFi-optie op zit.

[ Voor 18% gewijzigd door retspan op 02-08-2009 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die PSU is goed, maar niet superspeciaal. Een PicoPSU presteert beter als ik de testen van SPR mag geloven... Ergo: druk gewoon een 12v adapter in de backplate en klaar ben je. :)

Die 2x2 connector is met name interessant voor system integrators enzo las ik ergens in de documentatie van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
neographikal schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:30:
Ergo: druk gewoon een 12v adapter in de backplate en klaar ben je. :)
Power je dan die 3x 3,5" + eventuele optical van die ene molex connector op het bordje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hey dat zei je er niet bij :P Maar ik trek er 2x3.5" Ecogreen2 doorheen en dat levert geen problemen op :) Tzt vervang ik hem een keer door een N450 bord, dan wordt een optische drive mogelijk belangrijker, maar nu is dit mij prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
retspan schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:34:
[...]

Power je dan die 3x 3,5" + eventuele optical van die ene molex connector op het bordje?
Ik heb nog ff een laatste voorstel gedaan in V&A ;).

Ik weet ik niet of je die harddisks alle 3 aan die interne molex kan hangen. Misschien is het een optie om zo'n stekkertje om te bouwen zodat er ook 12v uit komt. Die 2+2p stekker zit namelijk rechtstreeks verbonden aan de externe power input. Dan zul je alleen nog even moeten zorgen dat er ook een 5v pin bij in komt...

Afbeeldingslocatie: http://www.picco.nl/images/A82391.jpg

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36
neographikal schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 15:33:
Ik heb hier anders gewoon een Mini-ITX staan met 3x3.5" erin (Codegen MX31A11, www.gistron.com, €31,90). Niet de meest mooie kast, maar it get's the job done :P

Zo efficient is een gemiddelde ATX-PSU niet bij deze belastingen :)
Best leuk kastje toch voor die prijs en inclusief voeding? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Yup, alleen is de voorkant geen geborsteld staal/alu maar een plastic sticker. Da's het enige nadeel, maar aangezien die van mij ergens in een kast wordt weggestopt zal me dat ook een worst wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:01:
Hmm dat setje is mij iets te duur, dat is vijftig euro voor de adapter. Ik ga het eerst even met die adapter van Conrad proberen, kost 15e :)
Welke voeding is dat precies? Ik kan hem zo snel niet op de conrad site terugvinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:36
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 19:25:
[...]

Welke voeding is dat precies? Ik kan hem zo snel niet op de conrad site terugvinden..
Ik kon hem ook zo gauw niet vinden, maar met wat googelen kwam ik Dick Best tegen met voedingen tot 4A en interessanter qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
neographikal schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 10:16:
Yup, alleen is de voorkant geen geborsteld staal/alu maar een plastic sticker. Da's het enige nadeel, maar aangezien die van mij ergens in een kast wordt weggestopt zal me dat ook een worst wezen :P
Ik ben wel benieuwd naar foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raynman schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 20:13:
[...]
Ik kon hem ook zo gauw niet vinden, maar met wat googelen kwam ik Dick Best tegen met voedingen tot 4A en interessanter qua prijs.
Heb je daar toevallig ervaring mee? Of iemand anders?

De bedoeling is er een Intel D945GSEJT achter te hangen met 2* een 5400rpm HDD (3,5") en 2 gig geheugen, een WiFi kaartje en een optical drive. Trekt zo'n adaptor dat?

• DP Kunst
Volgens mij heb je aan een 3A voeding ook wel genoeg voor die setup...

Leuke tip trouwens van pc-planet.de... Stelletje eikels daar. Had een D945GSEJT besteld. Duurde 3,5e week voordat ie er een keer was. In de tussentijd een ION bordje besteld, want die kan wél HD afspelen.

Wil ik vervolgens de D945GSEJT terugsturen, krijg ik geen reacties op m'n emails. Heb inmiddels 6x gemaild naar 2 verschillende adressen...

• neographikal
  • Niet online
Ik heb de 3A variant en die is voldoende voor een D945GSEJT met 2 Ecogreens eraan :)

@DP Kunst: hier verliep het ook niet vlekkeloos met die gasten... mail Thomas.Schaffartzik AT pc-planet.de eens, die hielp me na wat gebel wel vlotjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:00
Beste tweakers,

even een vraagje over het betreffende D945GSEJT bordje, wel een beetje offtopic zoals jullie dit noemen , misschien zelfs wel in 't verkeerde 'topic'.
Ik wil namelijk vragen of iemand met een dergelijk bordje even iets wil uitproberen.
Ik begrijp dat je dan op een andere plaats moet posten. Echter heb ik hier meer kans om iemand tegen te komen die dit bordje ook heeft.

In iedergeval heb ik het 'bekende' setje met de M350 behuizing van mini-box.
kingston ram module , welke kingston voor dit mainboard aanraad op hun website.
2,5" sata samsung sata disk

Ik kom echter tot de ontdekking dat dit bord een probleempje heeft met XP pro sp3, met betrekking tot rebooten.
Als je het bord laat opstarten in windows werkt alles prima. Als je dan afsluit of opnieuw opstart ook prima.
Standby werkt prima , resume uit standby werkt ook prima. Nadat het bordje ge-resumed is uit standby werkt alles prima behalve opnieuw opstarten.
Windows sluit netjes af , en blijft hangen wanneer ie eigenlijk zou moeten gaan herstarten.
Als je in deze situatie shutdown doet ipv reboot , sluit windows wel netjes af, en gaat het bordje uit.

Een gelijk issue , danwel met een Dell mini 9 netbook, met een ander OS:
http://www.mydellmini.com...after-sleep-resolved.html
Hierbij valt dan wel op dat het eigenlijk om hetzelfde cpu/chipset gaat als de D945GSEJT

Echter de genoende workaround , gaat niet op voor het D945GSEJT bordje.

Inmiddels heb ik op de communities van intel een bericht geplaatst. Vooralsnog zonder resultaat.
Daarnaast heb ik een case geopend bij Intel. Hierop krijg ik de reactie dat er niets bekend is over dit fenomeen. Als ik ze vraag of het reproduceerbaar is, wordt ik met het bekende kluitje...

Mocht iemand met een dergelijk bordje dit lezen , en toevallig xp pro sp3 hebben draaien, wil ik hem/haar vragen of hij/zij dit even wil testen.

Mocht dit voorgezet moeten worden in een ander topic , hoor ik 't graag.

Grts Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
ccie15497 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 00:30:

2,5" sata samsung sata disk

Ik kom echter tot de ontdekking dat dit bord een probleempje heeft met XP pro sp3, met betrekking tot rebooten.
Als je het bord laat opstarten in windows werkt alles prima. Als je dan afsluit of opnieuw opstart ook prima.
Standby werkt prima , resume uit standby werkt ook prima. Nadat het bordje ge-resumed is uit standby werkt alles prima behalve opnieuw opstarten.
Windows sluit netjes af , en blijft hangen wanneer ie eigenlijk zou moeten gaan herstarten.
Als je in deze situatie shutdown doet ipv reboot , sluit windows wel netjes af, en gaat het bordje uit.
Dus je pc blijft hangen bij een warme reboot.
Waar blijft hij precies hangen, ziet hij geen harde schijf?

Vroeger had ik een pc met een f1 samsung schijf erin, die de schijf niet zag na warme reboot, dacht dat de oplossing toen was de schijf naar sata1 om te zetten. Je zou eventueel een andere schijf kunnen proberen om te kijken of het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 12:10:
Ik heb de 3A variant en die is voldoende voor een D945GSEJT met 2 Ecogreens eraan :)

@DP Kunst: hier verliep het ook niet vlekkeloos met die gasten... mail Thomas.Schaffartzik AT pc-planet.de eens, die hielp me na wat gebel wel vlotjes. :)
Kan jij mij misschien vertellen welke case je hiervoor gebruikt hebt? Veel mini-ITX cases hebben niet de ruimte voor 2 * 3,5" devices of zijn (imo voor een case zonder voeding) schandelijk duur.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb deze kast: http://gistron.nl/info/36886/info.html

De voorkant is gewoon een plastic sticker een geen aluminium zoals de foto doet vermoeden, maar verders: it get's the job done. Het ding staat toch ergens achteraf, dus het zal me verder ook een worst wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met "plastic sticker", maar de instelling hier is ook dat het niet erg in het zich zal staan ;). Dus het lijkt mij een prima ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
Inderdaad,

De D945GSEJT blijft inderdaad hangen na een warme reboot.
Echter alleen als het systeem (in z'n 'uptime') in standby mode is geweest , en daaruit weer resumed is.

Het resumen zelf gaat goed. Het systeem werkt na een resume uit standby, ook prima.
Het maakt ook niet uit of het systeem één of meerdere keren in standby is geweest.
Maar in ieder geval kun je dan alleen nog shutdown (power off) uitvoeren. Een warme reboot hangt 'm op.

Maar een warme reboot werkt prima als ie niet in standby is geweest.

Ik heb al diverse combinaties diskjes en ram modules getest (meer zit er eigenlijk niet op het bordje)
denk hierbij aan een 2,5" en 3,5" sata , 2,5" en 3,5" ide. Een 2-tal dom (flash modules) en een Vertex SSD.
Ram modules maakt ook niet uit. Heb 512 MB , 1024 en 2048 getest. Verschillende merken. Ook types welke intel 'goedkeurd' voor het betreffende borje.
Ik heb zelfs verschillende externe voedingen getest, allen rond de 60 Watt.
Aan drivers en bios versies , heb ik het hele scala afgewerkt. Zelfs de 'introductie' bios (0.29) heeft het al.

Een kale xp installatie , en dan alleen de video driver installeren, is genoeg om te reproduceren.
Het maakt dan ook niet uit of je de rest van de drivers installeerd.
Intel adviseert om eerst de chipset drivers te installeren , ook dit doet er niet toe.

Als je het systeem boot zonder muis en toesenbord, en de testjes uitvoerd via RDP, kun je aantonen dat windows goed afsluit.
Je krijgt dan een zwart scherm na het afsluiten van windows. En dan hangt ie vast. Je moet dan de powerknop minimaal 4sec. indrukken of de stroom eraf.

Als je boot met toetsenbord en muis , en je test het dus lokaal op de machine. Dan zie je met rebooten nog het windows scherm met je muis pointer, nadat windows is afgesloten. En daarna hangt ie vast op dezelfde manier.

Echter ben ik wel een manier aan testen om dit te omzeilen.
Hetzij een powercycle ipv een reboot.
Een voorbeeld hiervan is de intel flash tool.
Wanneer je de windows (excutable) gebruikt. Dan herstart het borje ook.
Alleen doet ie dan een power off , en na 1 of 2 seconden een power on.
Hiermee ben ik zoekende , ik kan niet vinden hoe ze dit doen.
Ik heb al zitten testen met het schedulen van de RTC, middels verschillende tooltjes.
Echter zet je hier een absolute tijd in , en niet een relatieve tijd (ik bedoel power on , 2sec na power off)

Verder ben ik er vrijwel zeker van dat andere D945GSEJT bordjes dit probleem ook hebben.
Als degene die dit hebben, en kunnen reproduceren , ook een case maken bij Intel , wordt het misschien serieus genomen.

Tot die tijd ben ik benieuwd naar een workaround met een powercycle

Grts Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hmz ik kan dit niet voor je bevestigen aangezien ik Ubuntu 9.04 draai. Als iemand dit van plan is, installeer de 2.6.30 kernel handmatig, downloaden van de Ubuntu site. Het heeft me een dag gekost om erachter te komen waar het probleem lag dat m'n netwerk er telkens uit flikkerde). Driverbug in de kernel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
In m'n eerste post geef ik een link weer waarin een Dell Mini 9 hetzelfde probleem heeft als het D945GSEJT bordje.
De Dell heeft dezelfde CPU en hetzelfde chipset. Echter komt het probleem bij de Dell voor bij het mac os x platform.

Hiermee ben ik benieuwd of op Ubuntu het probleem ook voorkomt.

't kan natuurlijk ook dat je op Ubuntu geen gebruik maakt van Standby (suspend to ram).

Dus ik bedoel dan de volgende handelingen:

- start systeem
- standby (str)
- resume
- reboot

Grts Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
Wat betreft het D945GSEJT probleem (hangup bij warme restart , nadat hij in sleep mode is geweest , en netjes resumed is)

Dit komt voor met XP sp2 en sp3

Vista en Windows 7 hebben het probleem beide niet

Ik heb dit uiteindelijk bij Intel UK geescaleerd.
Hierop heeft een Intel engineer dit getest.
Na testen , bevestigt hij het probleem. Zit dus in de BIOS.
Het probleem wordt opgenomen bij de 'ontwikkeling' van de BIOS voor dit bord.

Echter ben ik de enige die het probleem meld.
Dus hij geeft duidelijk aan dat er geen garantie is dat er ook daadwerkelijk , in de volgende BIOS versie een oplossing is. Misschien wordt het pas over een lange tijd opgelost, misschien nooit.

Hierbij dus de 'brutale' vraag of bezitters van dit bord ook melding willen maken bij intel:

hierbij kun je verwijzen naar m'n post in de intel communities :
http://communities.intel....126859F845B9BE0.node4COMS

Mijn Case nummer van intel is in iedergeval : 9291767
Dit casenummer kun je nergens vinden op internet (geloof ik)
Dus dit nummer noemen riekt naar andere praktijken.

Intel conacten gaat het beste telefonisch.
Als je het NL nummer beld kom je vanzelf in UK
http://www.intel.com/support/9089.htm#europe
Effe board aa, s/n gereedhouden , en zeggen dat je uiteraard een factuur hebt etc etc etc

Alvast mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ccie15497
Inmiddels een workaround gevonden voor de herstart problematiek omtrent het D945GSETJ bordje met XP.

Het betreft het toevoegen van de boot parameter /forceresetreg zoals beschreven in miscrosoft's KB822624

Computer stops responding at restart if the ACPI RESET_REG method is used with APIC

Googlen op deze parameter levert wisselde meningen en ervaringen op.

In iedergeval levert het in mijn situatie een nette en werkende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 18:09
Ik weet niet of dit de goeie plek is om het te vragen, als het niet zo is mijn excuus.

Ik heb al een tijdje een servertje draaien met de volgende Hardware:

D945GCLF2
2x Spintpoint Eco 1 TB
2 gig intern geheugen
Windows Server 2008

Het werkt allemaal als een tierelier alleen als ik HD content wil streamen naar mijn PS3 (met ps3 media server) happert de film, als ik dan de CPU gebruik bekijk zit deze maar op 50/70%. De rest doet die zonder probleem. Heeft iemand hier ervaring mee of is het systeem er gewoon te zwak voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Ligt eraan, wordt de HD content getranscode? Daar is het systeem zeker te zwak voor ja...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 18:09
oXygeN schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:37:
Ligt eraan, wordt de HD content getranscode? Daar is het systeem zeker te zwak voor ja...
Hoe kan ik dat zien (zoveel verstand heb ik er ook niet van)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

Volgens mij wordt bijv MKV en WMVHD sowieso getranscode aangezien de ps3 dat niet native aankan.

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee dat hoeft niet, in een MKV kan media zitten met codecs die hij begrijpt, hij snapt alleen de container niet. Of dat de audio nog moet getranscode worden, maar dat is al minder zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN

oXygeN

oftewel oxje...

!null schreef op zondag 20 september 2009 @ 16:28:
Nee dat hoeft niet, in een MKV kan media zitten met codecs die hij begrijpt, hij snapt alleen de container niet. Of dat de audio nog moet getranscode worden, maar dat is al minder zwaar.
Dan zou kunnen, maar als er subtitles in zitten moet ie geloof ik al gaan transcoden omdat subs niet als zodanig mee gestuurd kunnen worden maar alleen hardcoded erin kunnen.

Anyway, ik zet mn geld nog steeds op de transcoding en de atom processor die dat niet aan kan.

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ben ik met je eens, dat verdenk ik er ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 14:49
Ben nu al even een tijdje aan het zoeken, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden! Heb onlangs een pc in de huiskamer gezet een daarop media portal geinstalleerd, en werkt zeer goed.
Maar, de machine wordt te warm op de plaats waar deze staat en kijk daarom naar een Mini itx systeem. Concreet, zijn deze snel genoeg om media portal te draaien (Intel Atom 330 / 1.6 GHz) ? Films en muziek worden lokaal opgeslagen en er zal een verbinding met het internet komen voor downloads.

[ Voor 3% gewijzigd door vanputten80 op 29-09-2009 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
vanputten80 schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:04:
Ben nu al even een tijdje aan het zoeken, maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden! Heb onlangs een pc in de huiskamer gezet een daarop media portal geinstalleerd, en werkt zeer goed.
Maar, de machine wordt te warm op de plaats waar deze staat en kijk daarom naar een Mini itx systeem. Concreet, zijn deze snel genoeg om media portal te draaien (Intel Atom 330 / 1.6 GHz) ? Films en muziek worden lokaal opgeslagen en er zal een verbinding met het internet komen voor downloads.
Ik gebruik een atom voor de mediaportal server en heb het een keer kort getest om de client ook te draaien, volgens mij was dit toen geen probleem. Echter heb ik alleen live tv geprobeerd en geen hd films ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03

sphere

Debian abuser

Heb je daar pix van?
neographikal schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 15:33:

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 18:19
Van het weekend ook maar even overgestapt op een Atom mobo :)

Hardware:
Intel G945CGLF2
2 GB ram
2x 1.5 TB Samsung Ecogreens
Inwin BM639 ITX kast met 120 watt voeding

Software:
Windows XP MCE 2005
CCCP codec pack 2009-9-9

Stroommeter aangehangen en verbruik is 39 watt idle en 42 watt bij het afspelen van 720p. Overgestapt van een WDTV (de oude zonder lan) + 1 TB USB-hd.
Misschien vant weekend maar es even updaten naar Vista aangezien de MCE daar stukken mooier is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-08 20:13

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik ben nu ook al enkele maanden aan het uitkijken naar een mini-ITX bordje en denk de MSI IM-945GC te kopen. Uiteindelijk zou dit dan als home server moeten dienen waar Ubuntu op draait met een 3xRAID5 + 1xhotdisk opstelling, softwarematig natuurlijk. Ik vraag me alleen af welke voeding ik zou moeten gebruiken? Omdat het moederbord passief is gekoeld, is het maar meer dan logisch dat ik de voeding het liefst ook passief gekoeld zou hebben, maar er is geen enkele die standaard over voldoende SATA aansluitingen bezit. Zou het een probleem geven met convertertjes te werken?

Thanks

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• jw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:30

jw

Bij Picco computers hebben ze een interessant atom Z530 bordje namelijk de IM-1.6 ATX US15WP.
Ik hoor hier nog niemand over.
Is dit misschien interessant als zuinige server + minimale htpc?
Hij heeft in ieder geval HDMI, Gigabit LAN en 2 SATA aansluitingen en een CF slot.

URL: http://www.picco.nl/produ...th=37_23&products_id=4312

[ Voor 13% gewijzigd door jw op 10-12-2009 12:01 . Reden: URL toegevoegd ]

• Robino
jw schreef op donderdag 10 december 2009 @ 11:59:
Bij Picco computers hebben ze een interessant atom Z530 bordje namelijk de IM-1.6 ATX US15WP.
Ik hoor hier nog niemand over.
Is dit misschien interessant als zuinige server + minimale htpc?
Hij heeft in ieder geval HDMI, Gigabit LAN en 2 SATA aansluitingen en een CF slot.

URL: http://www.picco.nl/produ...th=37_23&products_id=4312
De Atom Z-serie is minder krachtig dan de N-serie, waardoor hij waarschijnlijk voor een HTPC te kort zal doen.

En het is wel een erg prijzig moederbordje zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rave17 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:07:
[...]

De Atom Z-serie is minder krachtig dan de N-serie, waardoor hij waarschijnlijk voor een HTPC te kort zal doen.
Dat maakt niet zoveel uit denk ik, voor een HTPC valt of staat het met HD video accelratie van de chipset/graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Rave17 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 12:07:
[...]

En het is wel een erg prijzig moederbordje zeg :X
Ja, maar in een HTPC is stroomverbruik toch iets minder boeiend. Als het geheel 50w vreet, dan is het nog steeds heel stil te koelen. Dus dan neem je toch een N-serie, of gewoon een low voltage Athlon ofzo.

Voor always-on dingen zoals een server/nas/router wil je graag zo weinig mogelijk stroomverbruik. Power heeft de z-serie genoeg daarvoor. Bovendien is videoprestaties totaal onbelangrijk.

Ik hoop dat zodra de pine-trail uit is, er een fatsoenlijk geprijsd 'atom-z-achtig' ~5w moederbordje uitkomt met 2 gbit nics. Dat zou echt ideaal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 11-12-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35
Deze is met de nieuwe dualcore D510 Atom en verbruikt incl chipset max 13 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat alleen cpu+chipset. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat het verbruik van de D510 teleurstellend is (Intel bord), een 25w ongeveer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Bartjuh schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:53:
[...]

Ja, maar in een HTPC is stroomverbruik toch iets minder boeiend. Als het geheel 50w vreet, dan is het nog steeds heel stil te koelen. Dus dan neem je toch een N-serie, of gewoon een low voltage Athlon ofzo.

Voor always-on dingen zoals een server/nas/router wil je graag zo weinig mogelijk stroomverbruik. Power heeft de z-serie genoeg daarvoor. Bovendien is videoprestaties totaal onbelangrijk.

Ik hoop dat zodra de pine-trail uit is, er een fatsoenlijk geprijsd 'atom-z-achtig' ~5w moederbordje uitkomt met 2 gbit nics. Dat zou echt ideaal zijn.
Ja hij is zuiniger, maar daarmee ook minder krachtig. En aangezien het geheel met de GMA500 gecombineerd is, is het nou geen videokrachtpatser te noemen. Dus vandaar dat ik al zei dat het geen goed moederbordje is voor een HTPC, daar zijn betere keuzes voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:30

jw

Wat ik eigenlijk zoek is een bordje die in 90% van zijn tijd een zuinige server is voor muziek/foto's/opslag en voor die keer dat ik een film wil kijken deze kan afspelen op mijn TV. Ik besef heel goed dat het vaak het een of het ander is, maar toch zoek ik de 'gulden middenweg'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
raven22 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 18:03:
[...]

Deze is met de nieuwe dualcore D510 Atom en verbruikt incl chipset max 13 watt
Idle 26 watt, onder load 33watt. Niet bijzonder zuinig vergeleken met de huidige 945gse generatie.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Heb je het over SDTV of HDTV? SDTV (PAL, 720x576) kan prima softwarematig door de Atom gedaan worden (dat kon al op een P3-500 :z ). HD is een ander verhaal, dan zou je het met een Ion kunnen proberen, maar allicht doe je er beter aan om dan een ITX AM2+ bord te nemen met een zuinige Athlon. Voor HD is dat het minimum - en neem dan zeker eentje met AMD 780 chipset om ook hardwarematig h264 te kunnen decoderen.

Maar goed, wat je hier wilt kun je beter met twee systemen doen, een uiterst zuinige server en een losse multimediabak.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

jw schreef op maandag 14 december 2009 @ 09:15:
Wat ik eigenlijk zoek is een bordje die in 90% van zijn tijd een zuinige server is voor muziek/foto's/opslag en voor die keer dat ik een film wil kijken deze kan afspelen op mijn TV. Ik besef heel goed dat het vaak het een of het ander is, maar toch zoek ik de 'gulden middenweg'...
ION plankje?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
AMD 780G chipset is dan waarschijnlijk een goedkopere optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Goedkoper? Niet op mITX, een Ion plank heb je <EUR100, AM2+ kost je geheid meer dan dat.

uATX kan wel stukken goedkoper, maar dan ben je echt appels met peren aan het vergelijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daarnaast neemt dat meer ruimte in :P + stroomverbruik is hoger.
Maar je hebt dan wel meer CPU power.

Eigenlijk zou je een ION plankje minus de Atom moeten zien te vinden (als dat al bestaat, weet ik niet zeker) waar je een beetje fatsoenlijke dualcore proc op plaatst en die dan (al dan niet automagisch) terug klokt. De Atom is namelijk nogal beperkt....

[ Voor 106% gewijzigd door Raven op 14-12-2009 17:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ion is niets anders dan een nVidia 9300/9400-chipset met een Atom eraan gekoppeld. Zoek een willekeurige So775 bord met 9300/9400 en je hebt wat je zoekt. Maar goed, dan heb je het over CPUs die minimaal 5x zoveel stroom verbruiken als een Atom 330, en gaat het hier ondertussen aardig offtopic :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:43
Hey allemaal,

Vorig jaar heb ik in een opwelling ook een Intel Atom bordje gekocht, de D945GCLF2. Vanwege problemen met onze dvd-hdd recorder ben ik onlangs begonnen om dit bord in te bouwen in een HTPC. Inmiddels staat het geheel in elkaar met 2GB Kingston PC5300 geheugen, 1TB sata hdd en een PATA dvd-rw drive. Dit alles heb ik samengebouwd in een MS-Tech mc-1200 behuizing. Onderin de behuizing heb ik een 120mm fan geplaatst en achterin (extern) heb ik een Linksys USB wlan ontvanger gehangen, nadat ik de pci-variant niet werkend kreeg onder Windows 7.

Op zich draait dit prima en lekker vlot, ik ben echter nog niet echt tevreden met de beeld kwaliteit die ik op onze Philips 32" lcd tv te zien krijg. Momenteel gebruik ik een s-vhs kabel en een 3,5mm jack naar tulp kabel om de HTPC aan de tv te hangen. Heeft iemand een idee hoe ik de beeldkwaliteit kan verbeteren? Kan ik misschien beter de composiet uitgang gebruiken? Op internet vind ik nogal tegenstrijdige berichten hierover. De een beweerd dat s-vhs absoluut beter is, de ander beweert dat composiet beter is. Dat hangt dan ook nog af van de gebruikte kabels en het soort tv-out? Graag jullie mening over dit punt.

Ook wil ik met mijn laptop (draait ook op Windows 7) de pc kunnen bedienen. Dit krijg ik al wel voor elkaar, maar met remote desktop, zie ik op de tv niet wat ik op de laptop aan input geef. Krijg ik dit via externe ondersteuning dan misschien wel voor elkaar? Ook ben ik al bekend met Teamviewer en soortgelijke software, maar ik zou liefst zo min mogelijk extra software op de HTPC willen installeren en mij lijkt dat deze functie in Win7 toch moet zitten? Of heb ik het mis?

Kan iemand me misschien een schop in de goede richting geven?

Heeft verder iemand misschien (betere) ervaringen met de beeldkwaliteit van de D945GCLF2 op tv? Ohja, de tv heeft geen VGA ingang btw, maar wel: HDMI, scart, RGB in, s-vhs en composiet in.

Alvast dank voor jullie reacties _/-\o_

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex
  • Nu online

frapex

got r00t

dreku88000 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:37:
Heeft verder iemand misschien (betere) ervaringen met de beeldkwaliteit van de D945GCLF2 op tv? Ohja, de tv heeft geen VGA ingang btw, maar wel: HDMI, scart, RGB in, s-vhs en composiet in.
S-Video is beter dan Composite, omdat bij S-Video elke kleur een eigen draadje heeft. Jammer dat je nieuwe bordje geen DVI uitgang heeft. Er zijn kabeltjes waarmee je een DVI-uitgang met een HDMI-ingang kunt verbinden. En die kwaliteit is echt vele malen beter; is tenslotte digitaal.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreku88000
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:43
frapex schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:59:
[...]

S-Video is beter dan Composite, omdat bij S-Video elke kleur een eigen draadje heeft. Jammer dat je nieuwe bordje geen DVI uitgang heeft. Er zijn kabeltjes waarmee je een DVI-uitgang met een HDMI-ingang kunt verbinden. En die kwaliteit is echt vele malen beter; is tenslotte digitaal.
Ja idd, zo'n kabel gebruik ik nu om mijn laptop aan dezelfde tv te hangen en dit geeft idd perfect beeld!

Zal toch eens gaan kijken naar een betere kwaliteit s-vhs kabel dan. Thanx voor de input alvast.

Lenovo Thinkpad Yoga X380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf wil ik een Terminal / online Backup / File server gaan maken icm Intel D945GCLF2 met 2* 1 TB In mirroring 2GB Geheugen en Windows 2003/2008 Maar zal het in dit geval veel uitmaken of ik de 32 of 64 bit zal gaan nemen ? Want voor 32 bits heb ik wel licenties en 64 Bits niet namelijk.

De Terminal omgeving zal alleen voor kleine aanpassingen aan websites code ed gebruikt worden en mail lezen als ik niet thuis ben. Daarnaast komt er een online backup oplossing op (ahsay / gratis tot 2 users) welke 1* per week ook alle data naar een losse nas zal wegschrijven. Ik wil het voor feb klaar hebben wegens 1,5 week China en het dan goed uitkomt dat ik dan mijn eigen pc niet meer 24/7 aan hoef te hebben ivm stroomverbuik.

Zal dit een beetje redelijk gaan lopen ? niet dat ik steeds moet wachten op opbouwend beeld ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Lopen? Vast wel. Maar ik weet niet of ik nog een GC-product zou willen kopen als de D510 eraan komt :) Scheelt 50% in het stroomverbruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
neographikal schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 06:39:
Lopen? Vast wel. Maar ik weet niet of ik nog een GC-product zou willen kopen als de D510 eraan komt :) Scheelt 50% in het stroomverbruik :)
Heb je hier een bron voor? Volgens mijn bronnen is dit namelijk niet waar.

D945GCLF2
Idle 32W
Load 38W

D510
Idle 26W
Load 33W

Bij lange na dus niet de 50% die jij claimt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let op: dat zijn test op basis van een heel systeem. Als je het verbruik van de randapparatuur gelijk stelt, en daarna slechts de moederborden + CPU gaat vergelijken, zijn de verschillen van 6 resp. 7 watt procentueel veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:36:
Let op: dat zijn test op basis van een heel systeem. Als je het verbruik van de randapparatuur gelijk stelt, en daarna slechts de moederborden + CPU gaat vergelijken, zijn de verschillen van 6 resp. 7 watt procentueel veel hoger.
Klopt, maar het gaat natuurlijk altijd om het verbruik van het hele systeem, anders is je zuinige server redelijk onbruikbaar :)

Gerwinhummel vroeg ook om een heel systeem, en om dan daarop te reageren met 'scheelt 50% in het stroomverbruik' neem je een hele korte bocht met heel veel zoute slakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat klopt, maar uiteindelijk stel je altijd een systeem samen op basis van componenten. En aangezien het meeste verbruik toch in de combinatie moederbord/CPU zit, is het het meest logisch als je daar dan het eerste op gaat besparen; zoeken naar een harde schijf die 1 watt minder gebruikt is natuurlijk een vrij doelloze onderneming als je op je CPU/MOBO 6-7 watt laat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:13:
[...]

Heb je hier een bron voor? Volgens mijn bronnen is dit namelijk niet waar.

D945GCLF2
Idle 32W
Load 38W

D510
Idle 26W
Load 33W

Ik heb meerdere bronnen gezien die 18w voor de D510 idle claimen (SPR, Anandtech). Zelf heb ik een D945GSEJT die 14w doet, maar da's geen dualcore. Ik draai er het nodige op (Apache/PHP/Postgresql, Samba, sabnzbd, dagelijkse backups middels rdiff-backup en ik ontwikkel er geregeld op) en dat gaat goed (top samba snelheid 60-70MB/s, cpu-bound).

[ Voor 13% gewijzigd door neographikal op 08-01-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een zuiniger systeem niet een zo zuinig mogelijk systeem :) Die 10/20 watt maken mij niet veel uit. Ik heb nu echter een Quad core draaien met een 8600GTS 24 uur per dag en dat kost me net wat teveel ;) Vandaar wil ik een zuiniger systeem hebben. Met de mogelijkheid dat hij later mischien naar een datacenter verhuist.

Maar maakt die 32 vs 64 bit dan veel uit ? want heb eigelijk geen zin een 64 bits licentie te kopen :) gezien ik nog 32 bit heb liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
http://www.idealo.de/prei...es-d510mo-bulk-intel.html

Not bad :) Nu hopen op een versie met 6xSATA

pricewatch: Jetway NC96-510-LF

4xSATA \o/

[ Voor 29% gewijzigd door neographikal op 12-01-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Die intel M510 mist een pcie x16 slot :(

Voor een raid controller.

[ Voor 15% gewijzigd door Tomsworld op 12-01-2010 22:57 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
D'r komen er nog wel meer aan. Ziet er veelbelovend uit, ik baal alleen gigantisch van die VGA aansluiting. Icm zo'n broadcom kaartje zou je er dan gewoon 1080P doorheen moeten kunnen pushen :) Dat ga ik iig proberen met m'n D945GSEJT :)

Maar ik hoop voornamelijk op planken met meer SATA-aansluitingen, als ik er een controller in moet drukken, dan gaat het voordeel van de energie-efficientie waarschijnlijk ook omlaag :)

[ Voor 28% gewijzigd door neographikal op 12-01-2010 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Tomsworld schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 22:57:
[...]

Die intel M510 mist een pcie x16 slot :(

Voor een raid controller.
Geen idee of borden met de NM10 chipset dat wel kunnen hebben. Ook de Zotac heeft weliswaar een pcie x16 slot, maar maar 1 lane actief :X
Heeft verder wel 6xSATA en 1xeSATA _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 12-01-2010 23:08 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Maar is door zijn verbruik (25w) weer nauwelijks interessant. Zo'n D510 zou tegen de 16-18w aan moeten zitten icm een PicoPSU. Ideale thuisserver, maar helaas net niet de ideale HTPC.

Daarbij heeft zo'n D510 wel stevig een prijsvoordeel met een aanschafprijs van 62e. Met wat concurrentie en een maandje of wat wachten kan dit erg erg leuk worden voor de lowpowerfans hier :) Zowel Asus als Gigabyte komen nog met bordjes voor de D510 afaik.

[ Voor 43% gewijzigd door neographikal op 12-01-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wolly schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:13:
En de veel te zware voedingen die misschien maar 60% rendement halen bij zulke lage belasting. Als 15,1 W de 60% is, dan wordt er 15,1/6*10= 25 W uit de stopcontact gehaald. Een andere reviewer heeft 80% rendement op zijn voeding, dan wordt er 15,1/8*10= 19 W uit de stopcontact gehaald.

Het probleem is dat veel reviewers niet een relevant testsysteem kunnen samenstellen en beetje elektrotechnisch onderbouwde metingen kunnen uitvoeren.

Nieuwe D510 + chipset combinatie: 15,1 W TDP
  • Atom™ Processor D510 (1M Cache, 1.66 GHz)
  • NM10 Express Chipset (CG82NM10 PCH)
330 + GC chipset die de selling point van de zuinige Atom onderuit haalde 33,5 W TDP
  • Atom™ Processor 330 (1M Cache, 1.60 GHz, 533 MHz FSB)
  • 945GC Express Chipset (82801GB I/O Controller + 82945GC Graphics and Memory Controller)
Dan heb je nog het soort belasting. Als ik van een CF-kaartje een Linux router boot, voornamelijk netwerkkaarten en processor van stroom moet voorzien. Is een andere situatie dan iemand die films wilt bekijken, onboard graphics en andere elektronica verbruiken ook.

D510 brengt de zuinigheid van GSE, rekenkracht van 330, verkrijgbaarheid van 945GC en dirt cheapness bij elkaar.

Er zijn weinig vergelijkingen met de oude Pentium 3 om te weten of we de Pentium 3's volledig kunnen vervangen.
intel atom versus tualatin
Tijd om Pentium 2, 3, oude Athlon's,... uit te faseren?
neographikal schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 23:02:
Maar ik hoop voornamelijk op planken met meer SATA-aansluitingen, als ik er een controller in moet drukken, dan gaat het voordeel van de energie-efficientie waarschijnlijk ook omlaag :)
Bij Supermicro komt de X7SPA-H als alternatief voor de 160 euro MSI-bordje. D510, 6 SATA-poorten ICH9R (RAID 0, 1, 5, 10), dual Intel Gigabit en PCI-Express voor dikke raid-controller indien nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 13-01-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
@ hierboven, plaatje doet niet, althans, zie Mydigital life, visit original article at sitemydigital, denk beveiligd :P

edit: nu wel :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 13-01-2010 14:52 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar ik zo'n emko em154alu behuizing kan krijgen http://www.emko.cz/katalo...mini-itx-skrine/em-154alu ik vind dat ding alleen maar op hun website. Daar moet overigens dit J&W mini itx 785G boardje in http://www.jwele.de/.
Ik heb deze wandverdeler http://www.it-budget.de/d...75d095a06706f15082ea1d725 en daar moet dat kastje van emko in, natuurlijk zonder voeding maar ik heb nog wel plek om een kleine atx voeding achter mijn 10" HP rackswitchje te leggen.
Tussen de 10" rails zit maar ongeveer 21cm voor dat kastje. Als iemand een 10" rackkastje weet zou helemaal mooi zijn, maar heb ik nog niet kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intel D510MO is al fysiek in Vlaanderen te vinden. Om Linux geboot te krijgen moet je de bios al flashen. Een Realtek onder Linux aan de praat krijgen blijft omslachtig. Ik kan nog altijd een dual Intel Fast Ethernet PCI-kaartje erin smijten voor een dedicated router rol.

In de VS zijn er pogingen tot een Supermicro X7SPA-H bestellen ondernomen. De winkelier geeft een seintje aan Supermicro en Supermicro stuurt het rechtstreeks naar de klant. Bij Supermicro hebben ze een tekort aan deze ultieme bordjes. Als je 2x 30 euro voor Intel Gigabit netwerkkaarten en de prijs van 6 SATA-poortjes meerekent, dan is het bordje niet eens duur. Er zijn tot nu toe geen benchmarks van dit bordje gespot. Met PCI-Express 4x zou je een NAS-monster met dual Gigabit Link Aggregation kunnen bouwen. Kan de D510 dualcore alles nog bijeen houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
rapture schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 09:52:
Intel D510MO is al fysiek in Vlaanderen te vinden. Om Linux geboot te krijgen moet je de bios al flashen. Een Realtek onder Linux aan de praat krijgen blijft omslachtig. Ik kan nog altijd een dual Intel Fast Ethernet PCI-kaartje erin smijten voor een dedicated router rol.
Ik heb tot nu toe weinig problemen gehad, met een beetje nieuwe kernel gaat het helemaal goed (Ubuntu 9.10)
In de VS zijn er pogingen tot een Supermicro X7SPA-H bestellen ondernomen. De winkelier geeft een seintje aan Supermicro en Supermicro stuurt het rechtstreeks naar de klant. Bij Supermicro hebben ze een tekort aan deze ultieme bordjes. Als je 2x 30 euro voor Intel Gigabit netwerkkaarten en de prijs van 6 SATA-poortjes meerekent, dan is het bordje niet eens duur. Er zijn tot nu toe geen benchmarks van dit bordje gespot. Met PCI-Express 4x zou je een NAS-monster met dual Gigabit Link Aggregation kunnen bouwen. Kan de D510 dualcore alles nog bijeen houden?
Incl evt raid parity berekeningen zal het moeilijk worden. Qua rauwe cpu power vermoed ik dat 'ie een 1500mbit aan zou kunnen (gebaseerd op m'n singlecore, 10% hogere ipc, twee keer zoveel cores, maar geen raid). Ik weet niet in hoeverre een samba proces multithreaded is, anders kan samba maar één core gebruiken voor één sessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthonycd
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-04 16:30
nose schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 21:49:
[...]

Ik heb inmiddels Server 2008 Ent. x64 met Exchange 2010 b1 draaien op een intel D945GCLF2 bordje. Draait best okee eigenlijk :)
Heb je ook ervaring met exchange 2010 final en server 2008 R2? Wil dat op een ION bord gaan doen met 2GB of 4GB intern geheugen. Hoe heeft dit bij jou gedraait en hoeveel geheugen heb jij gebruikt?
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste