Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

DJTijn schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:41:
Misschien beetje gekke vraag, maar een dergelijke setup heeft toch wel voldoende power om een Gb-netwerk te voeden? Is iemand anders toevallig ook tegen dit probleem aangelopen?
Ik haal tussen de 50 en 60 MBps en dat zakt verder niet in.
Bordje draait XP, andere pc Vista of Windows 7.

Waarom gebruikt je overigens niet de onboard NICs ipv een PCI kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTijn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-05 21:46
Dat lijken mij persoonlijk ook iets 'normalere' snelheden Pelican, thx voor je reply.

Het PCI kaartje heb ik erbij geprikt om te kijken of ik die CPU load wat omlaag kon krijgen, maar dat is dus niet het geval.

Gister viel mij overigens op dat lokaal kopiëren ook erg traag gaat met een hoge CPU load tot gevolg dus ik verdenk nu m'n SATA controller/driver. Ga komend weekend is kijken wat er gebeurt met een los SATA kaartje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

DJTijn schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:41:
Beste mede tweakers,

Sinds enkele dagen ben in het bezit van een MSI IM 945 GSE boardje. Fijn boardje, geen geluid (in combinatie met een PicoPSU) en een zeer laag energieverbruik van ongeveer 22 Watt idle.

Ik heb het geheel in gebruik als fileserver/download bak maar loop tegen een probleem op. Bij het kopieren van bestanden of het streamen van films blijft de netwerk snelheid erg achter. De eerste paar seconden haal ik 20 mb/secondemaar dat loopt al snel terug naar 2 mb/seconde. Tijdens deze netwerk activiteit schiet m'n CPU naar 50% (hyperthreading). Dit gebeurt zowel met de onboard Gb netwerk kaarten als een Intel Pro 1000 GT pci kaartje.

Misschien beetje gekke vraag, maar een dergelijke setup heeft toch wel voldoende power om een Gb-netwerk te voeden? Is iemand anders toevallig ook tegen dit probleem aangelopen?

Ik draai Windows XP SP2 met twee SATA hdd's en zoals gezegd een Intel Pro 1000 GT pci kaartje. Alle drivers zijn up-to-date.
Waarom heb je geen SP3? Geen idee of dit misschien nog iets oplost/doet m.b.t. transfer snelheid maar misschien wel het proberen waard?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
DJTijn schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:22:
Dat lijken mij persoonlijk ook iets 'normalere' snelheden Pelican, thx voor je reply.

Het PCI kaartje heb ik erbij geprikt om te kijken of ik die CPU load wat omlaag kon krijgen, maar dat is dus niet het geval.
Lijkt me ook erg sterk, die IM-945GSE heeft twee erg goede Intel NICs die er juist om bekend staan zeer lage CPU load te hebben. Het is niet als dat Realtek onding in de D945GCLF oid :z
Gister viel mij overigens op dat lokaal kopiëren ook erg traag gaat met een hoge CPU load tot gevolg dus ik verdenk nu m'n SATA controller/driver. Ga komend weekend is kijken wat er gebeurt met een los SATA kaartje...
Nog makkelijker: maak gewoon even een ramdisk aan en kopieer daar vanaf. Dan kun je gelijk je hele I/O subsystem uitsluiten. Als dat snel gaat (ook over het netwerk) dan weet je dat het probleem zeker bij je HDD zit. Gaat het ook traag, dan hoef je ook niet met nog een los kaartje te prutsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 08:07:
[...]

Lijkt me ook erg sterk, die IM-945GSE heeft twee erg goede Intel NICs die er juist om bekend staan zeer lage CPU load te hebben. Het is niet als dat Realtek onding in de D945GCLF oid :z

[...]

Nog makkelijker: maak gewoon even een ramdisk aan en kopieer daar vanaf. Dan kun je gelijk je hele I/O subsystem uitsluiten. Als dat snel gaat (ook over het netwerk) dan weet je dat het probleem zeker bij je HDD zit. Gaat het ook traag, dan hoef je ook niet met nog een los kaartje te prutsen.
Wat verbruikt zo'n ding nou? Ik zit nog altijd te azen op een ding dat kaal 10-15watt pakt zonder dat ik meteen de hoofdprijs kwijt ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lees het topic ;)

19-20w tijdens draaien memtest (zonder HDD/CDROM, alleen bordje+ram)
15.3-15.4W idle (lees: wachten bij "no bootable device detected"-melding)

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 08-05-2009 12:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:59:
Lees het topic ;)

19-20w tijdens draaien memtest (zonder HDD/CDROM, alleen bordje+ram)
15.3-15.4W idle (lees: wachten bij "no bootable device detected"-melding)
Probleem is dat de metingen nogal verschillen :) Volgens mij verbruikt tie bij de no bootable device detected nog meer stroom dan idle, tijdens BIOS/POST gaat normaal gesproken 1 core voluit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Die waardes zijn toch allang bekend? Zo ook de 5 boardjes test op mini-itx, die geeft ook 15watt Idle aan. Minder gaat het echt niet worden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

estorino schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:49:
Ik heb vandaag een Foxconn L10-S3 barebone binnengekregen (http://tinyurl.com/b9rnsw), gister besteld bij alternate.
Vermoedelijk zit er een Foxconn 45CSX bordje (http://tinyurl.com/bde3ds) in, maar dat weet ik pas zeker als ik vanavond thuis ben en aan de slag kan. :)

Mijn vorige mITX projectje was een zuinige 1U server gebaseerd op het Intel D945GCLF2 bordje. Die server draait nu al een paar maanden perfect op een colocatie met Ubuntu 8.04.1 erop (standaard LAMP server + counterstrike source).

Ik had nog wat hardware over (tobo, muis, hd en ram), dus heb ik me laten verleiden tot een nieuw projectje. Ik ga in eerste instantie proberen om OSX86 te installeren, anders wordt het Ubuntu 8.10.

Plaatje:
[afbeelding]
Estorino,

Ben van plan om hetzelfde kastje te gaan kopen. Loopt het een beetje en is het systeem stil genoeg om in de woonkamer te zetten? Het is de bedoeling om hem in een kast te zetten maar dan moet hij niet te warm worden.

Don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
weet iemand al waar er drivers te vinden zijn van de Foxconn L10-S3, wil graag hardware virtualisatie aan kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

fortfort schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:49:
weet iemand al waar er drivers te vinden zijn van de Foxconn L10-S3, wil graag hardware virtualisatie aan kunnen zetten.
Lijkt me dat je dat in t BIOS doet en niet via een driver.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Normaal gesproken zet je het idd aan in het bios.
Maar volgens mij heeft de Intel Atom 330 geen VT. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In de L10-S3 zit een 45CSX bordje. Daar staan op de site nog geen aparte drivers e.d. voor. Is ook niet echt nodig want het is gewoon identiek aan de 45CS en daar staat wel alles voor op de site. Dat is het 'probleem' bij on-board processors. Zodra je er een andere processor op zet (230 single-core bij de 45CS naar 330 dual-core bij de 45CSX) is het een ander product en moeten ze het een ander modelnummer geven. Als je bij de BIOS update kijkt van de 45CS zie je daar ook staan dat die dual-core processor ondersteuning geeft. Nutteloos voor een bord met vast gemonteerde single-core CPU natuurlijk. Daarmee konden ze dus de CSX versie uitbrengen met de dual-core Atom.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus om VT aan de gang te krijgen met b.v vm-ware kan ik zonder problemen de bios update van de 45CS gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:00:
Dus om VT aan de gang te krijgen met b.v vm-ware kan ik zonder problemen de bios update van de 45CS gebruiken?
Selectief aan het lezen?
-The_Mask- schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 19:15:
Normaal gesproken zet je het idd aan in het bios.
Maar volgens mij heeft de Intel Atom 330 geen VT. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Waarschijnlijk niet. In de link die The Mask gaf staat dat de Atom 330 geen VT doet. Ik wou je alleen aan een mogelijkheid helpen support files te kunnen vinden.

Ik heb nl ook overwogen een L10-S3 aan te schaffen maar wou vooraf eerst weten wat voor mobo er in zat en even de support site checken voor wat info. Heb daar even voor met Foxconn gebeld. Daar hoorde ik dat er een 45CSX in zat. Toen daar op de site toen nog niets voor te vinden was ben ik eens bij de 45CS gaan kijken en de handleiding gedownload. Toen ik die opmerking over dual-core support bij de BIOS update zag staan begon ik te vermoeden dat de CSX gewoon een CS was met een 330 processor. Weer met Foxconn gebeld en daar werd dat bevestigd. Zodoende dat ik dit weet.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Mask en CaptJackSparrow,

Bedankt voor de info...had inderdaad over het tweede stukje heengelezen.

Don

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-09 18:07
ik heb hier een Via Epia EN15000G liggen, deze wil ik gaan gebruiken voor mijn NAS. nu moet ik nog een geschikte behuizing hiervoor vinden, met genoeg ruimte voor HDD's etc.

ATX kasten zijn veel goedkoper, maar past een mini-itx mobo in een ATX kast? bijv. deze kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43
In mijn ervaring past dat gewoon.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

oddish2211 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:37:
ik heb hier een Via Epia EN15000G liggen, deze wil ik gaan gebruiken voor mijn NAS. nu moet ik nog een geschikte behuizing hiervoor vinden, met genoeg ruimte voor HDD's etc.

ATX kasten zijn veel goedkoper, maar past een mini-itx mobo in een ATX kast? bijv. deze kast?
Jep, past zonder problemen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
CaptJackSparrow schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 11:35:
Waarschijnlijk niet. In de link die The Mask gaf staat dat de Atom 330 geen VT doet. Ik wou je alleen aan een mogelijkheid helpen support files te kunnen vinden.

Ik heb nl ook overwogen een L10-S3 aan te schaffen maar wou vooraf eerst weten wat voor mobo er in zat en even de support site checken voor wat info. Heb daar even voor met Foxconn gebeld. Daar hoorde ik dat er een 45CSX in zat. Toen daar op de site toen nog niets voor te vinden was ben ik eens bij de 45CS gaan kijken en de handleiding gedownload. Toen ik die opmerking over dual-core support bij de BIOS update zag staan begon ik te vermoeden dat de CSX gewoon een CS was met een 330 processor. Weer met Foxconn gebeld en daar werd dat bevestigd. Zodoende dat ik dit weet.

8)
secureable geeft anders aan dat het wel mogelijk is maar dat de mogelijkheid locked off is. Dit zou betekenen dat het in de bios aangezet moet kunnen worden. Maarja moet die functie er wel in staan natuurlijk.

BTW als ik 2 cores uitschakel in windows 7 dus zeg eigenlijk de hyper threading uitzet voor bv mediaplayer voor 720p content (coreavc 1.9.5) heb dan het idee dat het vloeiender wordt afgespeeld. Ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

fortfort schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:01:
[...]
BTW als ik 2 cores uitschakel in windows 7 dus zeg eigenlijk de hyper threading uitzet voor bv mediaplayer voor 720p content (coreavc 1.9.5) heb dan het idee dat het vloeiender wordt afgespeeld. Ervaring hier mee?
Kan je dan niet gewoon beter HT in t BIOS uitzetten?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nose schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 23:21:
[...]

Kan je dan niet gewoon beter HT in t BIOS uitzetten?
Nee want dan heb je ook geen HT meer in alle gevallen dat het wel goed werkt.

HT werkt idd niet zo lekker voor datastreams waarbij de minimum snelheid constant is ook al is de gemiddelde snelheid hoger. Daarom is affinity op 1 'core' zetten daarbij beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Binnenkort komt de D945GSEJT uit.
Kwestie van enkele weken volgens Myelectronics.

Review : http://www.cartft.com/sup...l_D945GSEJT_Review_EN.pdf

Bordje heft zeer nette specs

-GSE chipset
- 2 sata
- intene voeding
etc.

Verbruik

Power consumption
Bootphase 19W
Idle 16W
Last 18W
CD/DVD
Load 25W
DVD 25W

[ Voor 22% gewijzigd door frissie op 15-05-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De Ion is ook al gereviewed bij Anandtech:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3562&p=11

Niet slecht! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 19:52
wow dat is wel interessant zeg!

Iemand enig idee wanneer die in Nederland te krijgen zal zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hmm, ben niet zo te spreken over die review. Ik heb sterk de indruk dat de reviewer geen idee heeft waar mensen bordjes als dit daadwerkelijk voor gebruiken, bovendien vergelijkt hij enkel met de twee oude Intel Atom bordjes en niet met een van de 945GSE-based gevallen. Accoord, GPU performance gaat even brak zijn, maar qua featureset en verbruik ligt de vergelijking met een IM-945GSE of met de D945GSEJT veel meer voor de hand.

Ik kan veel redenen bedenken om kritiek te hebben op de eerste twee Intel Atom bordjes, en sowieso op het gebruik van de 945GC chipset. Maar dat je er niet goed mee kunt WoWen vind ik zo ongeveer het minst interessante. Dat is niet waar Intel destijds dit platform voor bedoelde en dat is (als ik zo dit topic weer eens doorlees) niet waar enthousiasts het los daarvan voor benutten.

Valt me vies tegen van Anandtech :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Gisteren heeft Gigabyte de GA-GC330UD aangekondigd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/V29h128sWKcBwszZXPzUej2k/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e5cgwNguvahKtOQMISXhI1Ey/full.jpg
http://www.gigabyte.eu/Pr..._Spec.aspx?ProductID=3082

Nog steeds een 945GC chipset, maar nu met een Atom 330 erop

specs:
1. Ultra Durable 3 Technology with copper cooled quality for lower working temperature
2. Supports 45nm Intel Atom 330 dual core Processor
3. Integrated Intel Graphics Media Accelerator 950 (Intel GMA 950)
4. All solid capacitors design
5. Integrated High Definition audio
6. High speed 10/100 LAN connectivity
7. Integrated SATA 3Gb/s interface
8. Mini size for flexible use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ze mogen wat mij betreft wel wat verzinnen voor de chipset fan. ;)
De 24 pins ATX stekker en de P4 stroomstekker zitten ook ver uitelkaar, waarschijnlijk moet je een verloopje gebruiken (of knippen en plakken) als je een PicoPSU gebruikt van die hebben niet zulke lange draden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0B8g9Vf4L5u4DJU0dAlbGSqb/full.jpg
Op dit moederbord is dat dus beter geregelt.

[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 16-05-2009 14:14 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
Sowieso - waarom nog een P4 moederbord-stekker? Voor zo'n bordje met zuinige processor moet die ATX connector toch voldoende kunnen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Die P4 stekker is idd vrij waardeloos, maar misschien is makkelijker om een PCB te maken met P4 stekker.
Zodat de sporen niet helemaal over het hele PCB hoeven te lopen

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3562&p=2

"Zotac's POST screen. Spot the spelling error and embarrass Zotac for 15 points."
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/zotac/ion/spellingerror.jpg

Ehm... zie er geen :? Of ik kijk er overheen...

edit: o wacht, versoin.... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-05-2009 15:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 13:58:
Gisteren heeft Gigabyte de GA-GC330UD aangekondigd.

[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.gigabyte.eu/Pr..._Spec.aspx?ProductID=3082

Nog steeds een 945GC chipset, maar nu met een Atom 330 erop

specs:
1. Ultra Durable 3 Technology with copper cooled quality for lower working temperature
2. Supports 45nm Intel Atom 330 dual core Processor
3. Integrated Intel Graphics Media Accelerator 950 (Intel GMA 950)
4. All solid capacitors design
5. Integrated High Definition audio
6. High speed 10/100 LAN connectivity
7. Integrated SATA 3Gb/s interface
8. Mini size for flexible use
Tja, wat is de meerwaarde tov de D945GCLF2 vraag ik me af? Als ik zo rondkijk welgeteld één extra USB header (en een blauw PCB...)

Beetje gemiste kans, we weten na bijna een jaar wel wat de tekortkomingen van de D945GCLF2 zijn, denk aan:
  • luidruchtige fan op northbridge -> fanless gaat met de 945GC allicht niet, maar ze kiezen voor exact zelfde kleine snerpoplossing als Intel
  • brakke Realtek LAN -> zelfde als Intel
  • alleen een PCI expansion -> zelfde als Intel
  • slechts één DIMM -> zelfde als Intel
  • enkel VGA, geen DVI(-I) -> zelfde als Intel
De Gigabyte gaat geheid iets duurder zijn dan de Intel, maar waarom zou je? Wat dat betreft zijn MSI, AOpen en zelfs Jetway zinniger bezig door meerwaarde te leveren waarmee de hogere aanschafprijs van hun 230/330+945GC oplossingen wel zin hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik ben ook van mening dat die Atom bordjes met een 945GC chipset hun doel eigenlijk voorbij schieten met het energieverbruik van die Northbridge. Het is toch een idioot omgekeerde wereld dat de CPU passief en de NB actief gekoeld wordt. Persoonlijk ben ik dan ook geneigd die maar links te laten liggen en naar zinniger ontwerpen te kijken.

Om de een of andere reden maakt Foxconn wel enkele bordjes met die chipset met passieve koeler. Of dat nou efficiëntere koelblokken zijn of dat ze een hogere NB temperatuur acceptabel vinden of dat die fan op die andere mobo's eigenlijk ook niet nodig is is me dus niet helemaal duidelijk.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:12
Bah, waarom is het nou zo moeilijk om die nieuwe atom bordjes te voorzien van meer dan 2 sata poorten?
Het enige wat ik zoek is een Atom bordje met 4 SATA...
Kan me niet voorstellen dat dit iets met energie besparing te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
M@NIC schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:10:
Bah, waarom is het nou zo moeilijk om die nieuwe atom bordjes te voorzien van meer dan 2 sata poorten?
Nope, met geldbesparing.

Vergeet niet dat de Atom+945GC combo nooit bedoeld is om extreem zuinig te zijn, slechts extreem goedkoop. Ook zijn deze borden niet bedoeld voor retail verkoop maar voor system integrators in ZO-Azie. Daar maken die paar cent verschil wel uit, te meer omdat de doelgroep zelf niet in de PCs prutst. 1x SATA voor HDD, 1x voor CDRom en er past toch niets anders in de behuizingen.

Wij westerlingen die deze dingen retail kopen om andere redenen zijn de vreemde eenden in de bijt. Intel bedient ons niet, o.a. MSI wel, en dan nog pas na veel gemits en gemaar. Ze snappen ons als doelgroep gewoon niet :'(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
M@NIC schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:10:
Misschien heb je deze gemist dan?

nieuws: Point of View brengt Ion-moederborden voor Atom-cpu uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Crosspost uit het heb je iets nieuws topic:

Zojuist besteld:

Afbeeldingslocatie: http://www.spilleman.net/gathering/nettop_d130.jpg

Een MSI Wind Nettop D130 als vervanging van mijn oude Compaq Pentium 3 thuisserver.

De Compaq heeft het redelijk zwaar als die bezig is met PARen en RARen, vandaar dat een dualcore wel wenselijk was (dankzij hyperthreading heeft deze 4 cores beschikbaar :+).

Het voordeel van deze MSI is dat je een 'gewone' 3,5" schijf in kunt hangen als vervanging van de standaard 160 GB. Voor backup en opslag doeleinden wordt er nog een externe USB schijf aangekoppeld, die ik op een of andere manier nog wil synchroniseren met een ander systeem (als zijnde autostart, trek een backup van de USB schijf en sluit weer af). Denk dat ik die Compaq dat laat doen.

Heb ook gekeken naar zelfbouw, maar naar veel te vergelijken tot de conclusie gekomen dat deze MSI voor mij een goede kant en klaar oplossing was.

[ Voor 8% gewijzigd door MegaTronics op 17-05-2009 10:41 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
megatronics schreef op zondag 17 mei 2009 @ 10:35:
[...]

(dankzij hyperthreading heeft deze 4 cores beschikbaar :+).
Als je dat serieus denkt zou ik je ook deze twee producten aanraden:

Syncronis SoftRAM
Octek Dynamic Cache Architecture

Met HT heb je hoe je het ook wendt of keert niet 2x zoveel cores beschikbaar. Je hebt alleen het vermogen om 2x zoveel threads "tegelijkertijd" af te handelen door gebruik te maken van het feit dat threads vaak op I/O moeten wachten en er een andere tussendoor te fietsen. Dat levert enerzijds meer overhead op, waardoor single threads juist trager kunnen lopen (vandaar de slechte gaming resultaten van P4s met HT in een tijd dat alle games single threaded waren), maar anderzijds kun je met multithreaded apps een verbetering zien tov non-HT. Hoeveel beter hangt af van je software. Als het vaak moet wachten kan het met HT veel beter gaan, als het erg liniair is en nauwelijks moet wachten, dan schiet je er weinig mee op.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Hoe dan ook, er zijn in ieder geval 2 echte cores aanwezig, dat is er al een meer dan die P3. Zodra die binnen is ga ik wel wat klooien met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
-The_Mask- schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 18:25:
Volgens de TS heeft de MSI IM-945GC 4 SATA aansluitingen. ;)
Klopt, alleen volgens mij is hij nergens leverbaar. :(
Plus, volgens sommige sites is ie met de Atom230 en volgens anderen weer met de Atom330.
De 230 single core is wat mij betreft echt half werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Per toeval kwam ik deze tegen.

Supermicro X7SLA.

http://www.supermicro.com.../ATOM/945/X7SLA.cfm?typ=H

Zou moeten voldoen aan heel wat eisen van mensen hier in dit topic, 4 x sata, uitbreidingsmogelijkheden.

Echter 2 minpunten, ik zie niet direct een prijs, en de Form Factor is geen ITX.

Blijkbaar 2 varianten beschikbaar: http://www.supermicro.com/products/motherboard/Atom/

[ Voor 12% gewijzigd door Tomsworld op 17-05-2009 23:02 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Tomsworld schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:00:

Supermicro X7SLA.

Zou moeten voldoen aan heel wat eisen van mensen hier in dit topic, 4 x sata, uitbreidingsmogelijkheden.

Echter 2 minpunten, ik zie niet direct een prijs, en de Form Factor is geen ITX.

Blijkbaar 2 varianten beschikbaar: http://www.supermicro.com/products/motherboard/Atom/
Woei, dat is nog eens een significant andere insteek met een Atom :D

Voor degenen die geen zin hebben om de link te klikken even de unieke punten op een rij:
  • PCIe 8X + 4X + PCI, alledrie tegelijkertijd bruikbaar
  • 4x SATA, 1x PATA
  • 2x DIMM
  • 2x Gb LAN (helaas wel RTL8111...)
  • 4 (case)fan headers
  • FlexATX form factor
Wel paar minpunten, i945GC chipset en RTL8111 voorop, en ik zie weer een snerpfan op de northbridge.

Voor simpele thuisserver/routergebruik is de IM-945GSE nog altijd een betere oplossing ivm stroomverbruik en fatsoenlijke Intel NICs, maar als je wat zwaardere I/O wilt (HW RAIDcontroller ofzo), dan is dit een geniale optie en valt het hogere verbruik van de 945GC mee.

Beste verrassing is de prijs. Normaliter zou ik Supermicro niet met "betaalbaar" associeren, maar ik heb even gegoogled en vond dit:
http://www.rombus.de/shop...ermicro-Atom-X7SLA-H.html
In DE staat hij voor EUR 154.70 incl BTW te koop :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
dion_b schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:30:
[...]

Woei, dat is nog eens een significant andere insteek met een Atom :D

Voor degenen die geen zin hebben om de link te klikken even de unieke punten op een rij:
  • PCIe 8X + 4X + PCI, alledrie tegelijkertijd bruikbaar
  • 4x SATA, 1x PATA
  • 2x DIMM
  • 2x Gb LAN (helaas wel RTL8111...)
  • 4 (case)fan headers
  • FlexATX form factor
Wel paar minpunten, i945GC chipset en RTL8111 voorop, en ik zie weer een snerpfan op de northbridge.

Voor simpele thuisserver/routergebruik is de IM-945GSE nog altijd een betere oplossing ivm stroomverbruik en fatsoenlijke Intel NICs, maar als je wat zwaardere I/O wilt (HW RAIDcontroller ofzo), dan is dit een geniale optie en valt het hogere verbruik van de 945GC mee.

Beste verrassing is de prijs. Normaliter zou ik Supermicro niet met "betaalbaar" associeren, maar ik heb even gegoogled en vond dit:
http://www.rombus.de/shop...ermicro-Atom-X7SLA-H.html
In DE staat hij voor EUR 154.70 incl BTW te koop :)
Eensch, lijkt mij inderdaad ook een geschikte kandidaat.
Nu nog leverbaar in nederland...
Overigens is die IM-945GSE volgens mij helemaal nergens leverbaar, of heb jij een adresje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Tomsworld schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:00:

Supermicro X7SLA.

Leuk dingetje, nu nog eens een keer zo een bordje met fatsoenlijke NIC chips, en zuinigere chipset (ION bijv.?)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
NICs vallen me idd tegen van Supermicro. Dat gezegd, je kunt prima een dual-NIC PCI 4x kaart plaatsen naast je RAID controller. Verder chipset... tja, een beetje RAID controller verbruikt al meer, laat staan de schijven zelf. Komt bij dat de dual-core Atom qua Intel-chipsets alleen met de 945GC geleverd wordt, en dat nVidia niet echt veel gebruikt/vertrouwd wordt in serverland. Redelijk onzin IMHO, maar als de vraag is naar Intel chipsets dan is dit hier een logische keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

M@NIC schreef op maandag 18 mei 2009 @ 10:38:
[...]

Eensch, lijkt mij inderdaad ook een geschikte kandidaat.
Nu nog leverbaar in nederland...
Overigens is die IM-945GSE volgens mij helemaal nergens leverbaar, of heb jij een adresje?
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=3114 ;)

Is al paar maal voorbij gekomen :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
Sorry... :P

Jammer dat het de Atom230 is... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 12-09 18:11
M@NIC schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 10:47:
[...]

Sorry... :P

Jammer dat het de Atom230 is... :(
Er staat anders toch echt: "Intel® Atom™ N270 Processor"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Why de ***** gebruikt toch niemand een dual core op de GSE chipsets.... Qua opgenomen vermogen maakt het geen klap uit, maar het geeft wel 2x zoveel rekenkracht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
Jorizzz schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:19:
[...]

Er staat anders toch echt: "Intel® Atom™ N270 Processor"...
Ah boeiend, bijna het zelfde. :P
Het is en blijft een single core, net zoals neographikal zei... waarom niet een dual core!? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duppenj
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Vlgns de verzendinfo van DHL krijg ik morgen (eindelijk) mijn D945GSEJT bordje binnen van techcase.de! >:)

En dan aan de slag.....

Als kast een PACK-BOX-A4 (standaard ruimte voor 2x 2,5" harddisk) goedkoopste in de UK
geheugen 2Gb Corsair
hd 2x WD scorpio black 160Gb
Voeding een oude 12V, 2A externe psu van een defecte 3,5"desktop hd behuizing

Volgens de technical spec zou 24W krap maar voldoende zijn voor 2hd's.
Audio en dergelijk gebruik ik toch niet en ook geen USB powered devices. Zelfs geen keyboard/muis/scherm want dit bord kan booten zonder (vook volgens de technical spec).

Zoek alleen nog een betrouwbare RAID mirror controller. Heeft iemand ervaring met de producten van DAWIcontrol, bijvoorbeeld de DC-5220 of de DC-5200? (verschil tussen de beide is een USB aansluiting en de mogelijkheid om een lichtjes circus aan te sluiten op de 5220)

Deze nieuwe telg in de pc familie thuis gaat uiteindelijk de 8 jr oude PIII laptop vervangen (Dell C810) die al die tijd al dienst doet als mail en web server.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuk bordje, maar met 24 Watt ga je nooit dat bordje plus 2 hdd's kunnen voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
duppenj schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:27:
Vlgns de verzendinfo van DHL krijg ik morgen (eindelijk) mijn D945GSEJT bordje binnen van techcase.de! >:)

En dan aan de slag.....

Als kast een PACK-BOX-A4 (standaard ruimte voor 2x 2,5" harddisk) goedkoopste in de UK
geheugen 2Gb Corsair

Audio en dergelijk gebruik ik toch niet en ook geen USB powered devices. Zelfs geen keyboard/muis/scherm want dit bord kan booten zonder (vook volgens de technical spec).

Zoek alleen nog een betrouwbare RAID mirror controller. Heeft iemand ervaring met de producten van DAWIcontrol, bijvoorbeeld de DC-5220 of de DC-5200? (verschil tussen de beide is een USB aansluiting en de mogelijkheid om een lichtjes circus aan te sluiten op de 5220)

Deze nieuwe telg in de pc familie thuis gaat uiteindelijk de 8 jr oude PIII laptop vervangen (Dell C810) die al die tijd al dienst doet als mail en web server.....
Welke PCI riser ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
[...]

Ws is BIOS vergelijkbaar met de D945GCLF(2). Daarvan kan ik uit eigen ervaring iig melden dat het prima werkt zonder. Mijn IP packets die dit bericht vormen gaat door een bak met zo'n bord en geen keyb bij boot.

Ik zou aanraden wel rekening te houden met een keyboard voor installatie en troubleshooting. Het zou jammer zijn als je dan HDDs moet afkoppelen om de boel te herstellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Logischerwijs kan volgens mij tegenwoordig iedere BIOS wel booten zonder, vanwege de USB devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Die MSI Wind Nettop D130 hier boot ook gewoon zonder toetsenbord eraan. Volgens de BIOS zou die zelfs vanaf zijn kaartlezer moeten kunnen booten, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duppenj
  • Niet online
@Wolly

Ik ga geen PCI Riser gebruiker (en anders de PCi riser die je bij de PACK box kunt kopen, moet nog wel controleren of deze bij het Intel bordje past).

@!null

Waarom niet?
Table 32. Maximum Load Configuration Current and Power Results
Subsystem Current Draw at 12 V Power Consumption
Minimum Load Configuration 12.28 W
2.5-inch PATA hard disk drive 2.5 W (x2)

totaal < 18Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• army
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2023

army

The root of a lot of evil

M@NIC schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:52:
[...]

Ah boeiend, bijna het zelfde. :P
Het is en blijft een single core, net zoals neographikal zei... waarom niet een dual core!? :(
De N270 is ongeveer 2.5W en de 230 is 4W en de 330 is 8W. Daarbij is het de opdeling van de markt in desktop/appliance (230 en 330), netbook (N-serie) en mobile device (Z-serie). Ook zit er een verschil tussen wat ze kunnen, want waarbij desktopversie 64 bits aan kan kunnen andere dit niet bijvoorbeeld.

Nu er van de Via Nano ook een dual core aankomt is het veel interessanter om daar naar te kijken. Ook gezien het feit dat er voorzieningen zijn voor oa SHA-256 en RNG (had de C7 ook al). Helaas zijn de snellere modellen nog niet fanless, maar misschien komt dat als ze naar 45 of 40 nm gaan. Via had belooft om met juni 2009 beter uit te gaan leveren en hopelijk volgt de dual core dan vlot daarna.

"I don't have hard drives. I just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers." — ikkenai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
330 -> 8Watt? alleen bij 100% gebruik, Idle is heel laag (waardoor een 330 bordje bijna net zo weinig gebruikt als een 230 bordje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
!null schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:37:
Logischerwijs kan volgens mij tegenwoordig iedere BIOS wel booten zonder, vanwege de USB devices.
Licht offtopic, maar onderschat de "creativiteit" van BIOSbakkers niet. Er zijn wel degelijk borden die wel doorbooten met USB ipv PS/2, maar doodleuk een keyboard error geven als geen van beide er is. Scheelt dat er nog net niet staat "Press F2 to continue"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als er niet staat 'Press F2 to continue' (de eerste keer dat ik dat zag kon ik m'n ogen niet geloven haha), wat staat er dan wel? Press any key? Ben je even goed net zo ver. Of is het een timertje, dan maakt het niet veel uit (in geval van een server).

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 25-05-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 12:44

En dan aan de slag.....

geheugen 2Gb Corsair

Volgens mij gaat zo'n DawiControl ding niet werken. De ICH is te oud. Deze moet Sata Port Multipliers aankunnen om zo'n DawiControl ding te kunnen programmeren. Of je moet een recenter bord hebben, waarme je het ding programmeert.

Verder: Windows 2003+ kan gewoon zelf een RAID mirror set maken, waar je ook van kan booten, dus een hardwareoplossing is niet per sé noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duppenj
  • Niet online
darkmage schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:58:
[...]

Volgens mij gaat zo'n DawiControl ding niet werken. De ICH is te oud. Deze moet Sata Port Multipliers aankunnen om zo'n DawiControl ding te kunnen programmeren. Of je moet een recenter bord hebben, waarme je het ding programmeert.

Verder: Windows 2003+ kan gewoon zelf een RAID mirror set maken, waar je ook van kan booten, dus een hardwareoplossing is niet per sé noodzakelijk.
Mag ik vragen waar je dat op baseert?

In de specificaties van de Steelvine chip (Sil5723) voor zover ik kan vindeen staat dat deze gebruikt kan worden op systemen zonder PM (Port Multiplier). De handleiding van de DC-5200 vermeldt geen vereisten als een Port Multiplier, de handleiding van de DC-5220 vermeldt alleen dat er voor gebruik van meerdere (meer dan 1) virtuele disks een PM aanwezig moet zijn, deze gebruikt de Sil 5744 chip. In de compatibility charts op de website van silicon image staat in de tabel als ik 'em goed lees ook dat vanaf ICH5 een en ander zou moeten werken. zie http://www.siliconimage.com/docs/DOC-002000-451_SteelVineCompatibility_REV_10.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Ding gehad met de SiI4726 chipset (DawiControl DC7510 RAID). Wist niet dat ze al support hadden gefixed voor de nieuwere chips.

[ Voor 11% gewijzigd door Xiphalon op 26-05-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Conrad heeft twee varianten van de Ion mobo's van Zotac staan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Heeft er al iemand een ITX bordje gezien waar 8GB aan RAM op kan? (En een cpu die VT aan kan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
darkmage schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:36:
Heeft er al iemand een ITX bordje gezien waar 8GB aan RAM op kan? (En een cpu die VT aan kan?)
http://www.mini-itx.com/store/?c=52 -> tot 8GB ram, een quadcore intel cpu (moet je wel effe zelf kopen), ....

gaat wel lukken dan vermoed ik eh ;)
(en volgende keer zelfs en kijken op de bekende mini-itx-site's en hun webshops :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door soulrider op 28-05-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
soulrider schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:10:
[...]

http://www.mini-itx.com/store/?c=52 -> tot 8GB ram, een quadcore intel cpu (moet je wel effe zelf kopen), ....

gaat wel lukken dan vermoed ik eh ;)
(en volgende keer zelfs en kijken op de bekende mini-itx-site's en hun webshops :+ )
Had ik gedaan, op mini-itx.com na dan :( . Zelfs nog gegoogled maar kreeg dan overal 8GB flash kaartjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
neographikal schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 09:58:
Conrad heeft twee varianten van de Ion mobo's van Zotac staan! :)
Dat zijn interessante bordjes. Dualcore en zou HD moeten kunnen afspelen. Best leuk voor op de slaapkamer. Alleen vraag ik me af wat het verbruik is als je dat vergelijkt met de andere atom bordjes

Review: http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?news_id=5969

[ Voor 8% gewijzigd door We Are Borg op 05-06-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
21watt idle. 't is wat beter dan de dualcore 330 + 945GC, maar echt spannend is het nog steeds niet. Als Intel nou eindelijk die US15W mainstream de markt op gooit met een dualcore Atom voor tegen de 125 euro aan, dan haal ik er morgen nog 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 14:44
We Are Borg schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 09:58:
[...]

Dat zijn interessante bordjes. Dualcore en zou HD moeten kunnen afspelen. Best leuk voor op de slaapkamer. Alleen vraag ik me af wat het verbruik is als je dat vergelijkt met de andere atom bordjes

Review: http://en.inpai.com.cn/doc/enshowcont.asp?news_id=5969
Kom op de algemene pagina uit maar zie daar een ECS atom bordje staan dat stukken dichterbij mijn wensen komt:
PCI-E 1x + PCI-EG(kan gebruikt worden als normale PCI-E) en een PCI slot, dat tezamen met 3x SATA maken dat voor mij al redelijk interessant. Alleen wel weer de 945GC... :|
linkje

[ Voor 5% gewijzigd door Loekie op 05-06-2009 10:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

http://en.inpai.com.cn/do...t.asp?id=5969&pageid=4165

Deze link werkt wel misschien voor je :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kwam dit wel interessante weetje tegen in een jaar oud artikel bij Anandtech over de Atom architectuur
Intel architected Poulsbo from scratch. In order to conserve power things like SATA and some of the USB ports were ripped out of the design. The designers chose to move back to PATA mostly because of power and smaller drives. Apparently in an idle state there isn't a power difference between PATA and SATA, but when actively transferring data SATA consumes much higher power due to its serial nature.
Vraag me af hoe groot dat verschil is.

En dit is wat we inderdaad willen.
What's even more impressive is the Atom test platform I saw running. Intel showed me an Atom test motherboard running Windows Vista and Unreal Tournament 2004 at smooth frame rates, without so much as a heatsink on the CPU. The surface of the CPU was around 35C and it did not even need a heatsink.

While I'm still not very positive on the first Atom devices, this was the one live demo that honestly had me impressed. It's been far too long since the days when serious CPUs didn't need heatsinks, and it looks like with Atom - Intel may just be bringing that back.
Dit is trouwens ook wel interessant alhoewel niet met energiezuinigheid te maken hebbend.
What AMD Taught Me: x86 Everywhere

Back when AMD first announced its intentions to extend the x86 ISA to 64-bits I asked Fred Weber, AMD's old CTO, whether it really made sense to extend x86 or if Intel made the right move with Itanium and its brand new ISA. His response made sense at the time, but I didn't quite understand the magnitude of what he was saying.

Fred said that the overhead of maintaining x86 compatibility was negligible, at the time around 10% of the die was the x86 decoder and that percentage would only shrink over time. We're now at around 8x the transistor count of the K8 processor that Fred was talking about back then and the cost of maintaining x86 backwards compatibility has shrunk to a very small number. But the benefit of backwards compatibility is huge.

These days just about everything is written for x86, everything in the PC space that is. The consumer electronics world isn't quite as blessed. We're starting to see an increasing number of PC applications asked to run on CE devices, things like web browsers, email clients, or simple network media players. Unfortunately, these CE devices don't run x86 platforms thus the manufacturers are either forced to port open source applications to their platform or try to develop something comparable in house.

The problem is that, generally speaking, the best applications currently exist on the PC. The last thing we want is for a company like Sony to enter the web browser market, I'd much rather have Firefox or IE on my internet enabled TV, or on my touch screen in my kitchen. Sure it can be ported to any architecture, but software developers don't exactly like supporting multiple platforms - it takes a lot of time to debug and maintain, and ends up costing a great deal of money.

The concept Fred was trying to get me to understand back in 2002 was this idea of having x86 everywhere. The instruction set didn't matter, what mattered was being able to run the same code on virtually any device. I've always pointed out that Apple must have hated making the iPhone because it became the only computer-like device in its product lineup that didn't run x86. It meant Apple had to maintain a completely separate software stack, specifically for the iPhone.

Fred was right. As computers infiltrate our homes in less conventional ways, being able to run the same applications on all devices will become increasingly more important.

What's ironic is that while Fred Weber first illuminated this issue for me, it would be Intel that was first to act on it
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Laatst online: 14:44
Ik had het zelf al gevonden ja :)
Ik zit zelf meer te wachten op bordjes met atom en vervolgens PCI-E en PCI zodat ik er ook wat hardware op kwijt kan, dat ECS bordje gaat de goede kant op.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04 16:08

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Afgelopen vrijdag kreeg ik thuis visite van een maat van mij, en ipv. bloemen, nam hij een energiemeter voor me mee als cadeau :P (stelletje nerds)

Dus heb ik van het weekend even mijn apparatuur nagemeten waaronder mijn Atom 330-based servertje (zie sig voor specs):
  • Uit, externe voeding in stopcontact (groen lampje brandt) - 1W
  • Idle, of met torrent aan, geen scherm aangesloten - 35W
  • 100% CPU-load - 38W
offtopic:
Verder schrok ik toen ik zag dat mijn Philips docking station voor mijn DECT toestel 5W slurpt, en mijn cradle voor HTC Touch HD (zonder toestel erin, maar wel onder stroom) maar liefst 7W! En zo heb ik bij elkaar opgeteld zo'n 30W lekstroom aan allerlei kleine apparaatjes, waardoor het idle verbruik van mijn server (en zeker in uit stand) me nog reuze meevalt! :)

Specs: GamePC HTPC Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:43

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Iemand ervaring met http://azerty.nl/producte...sata-ethernet-video-.html

Atom 330, ION platforn en de mogelijkheid tot 4GB geheugen, klinkt mij wel intressant in de oren.

Wat zou het verbruik zijn van dit bordje?

oeps sorry niet goed terug gelezen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door djlinsen op 09-06-2009 11:44 ]

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
djlinsen schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 11:35:
Iemand ervaring met http://azerty.nl/producte...sata-ethernet-video-.html

Atom 330, ION platforn en de mogelijkheid tot 4GB geheugen, klinkt mij wel intressant in de oren.

Wat zou het verbruik zijn van dit bordje?
neographikal schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 10:00:
21watt idle. 't is wat beter dan de dualcore 330 + 945GC, maar echt spannend is het nog steeds niet. Als Intel nou eindelijk die US15W mainstream de markt op gooit met een dualcore Atom voor tegen de 125 euro aan, dan haal ik er morgen nog 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Jammer van de drie sata poorten (liever vier interne sata ipv 1 extern) maar ik ga dit bordje binnenkort bestellen, als ik wat meer duidelijkheid heb over de levertijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:24
We Are Borg schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 13:36:
Jammer van de drie sata poorten (liever vier interne sata ipv 1 extern) maar ik ga dit bordje binnenkort bestellen, als ik wat meer duidelijkheid heb over de levertijd
pricewatch: Point of View Nvidia Ion Mainboard POV/ION330

Bij dit bordje heb je wel 4 sata aansluitingen intern. Maar de levertijd is ook vrij onduidelijk want ik wacht al 3 weken en de levertijd is gisteren weer 3 weken opgeschoven.

Dit bordje heeft ook nog eens het voordeel dat er een PCI-Express 16x slot op zit wat meer uitbreidings mogelijkheden geeft.

En volgens de fabrikant kan er Max 8GB DDR2 SO-DIMM in.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Heb jij een link naar de officiele specs? Want die kan ik dus niet vinden. Voor mij is verder namelijk belangrijk dat er onboard RAID bij zit en dat die 8 GB klopt. Ik lees ook op een hoop sites (fudzilla, hardwareinfo, leveranciers) namelijk 2 GB max en dat vind ik te weinig

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 09-06-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:24
We Are Borg schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:16:
Heb jij een link naar de officiele specs? Want die kan ik dus niet vinden. Voor mij is verder namelijk belangrijk dat er onboard RAID bij zit en dat die 8 GB klopt. Ik lees ook op een hoop sites (fudzilla, hardwareinfo, leveranciers) namelijk 2 GB max en dat vind ik te weinig
http://www.pointofview-on...duct_detail&product_id=97

Onboard RAID word niet over gepraat dus zit er helaas niet op denk ik.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het in elkaar zetten van een MSI IM-945GSE-A systeem, geeft het toestel meteen de volgende beep code:

"Beep...........beepbeep" ofwel, kort -pauze- kort-kort.
In de AMI beep pdf vind ik geen uitsluitsel, evenzomin in het manual van het moederbordje.

Geheugen is een 2gb Kingston 533 reepje.

Iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen (het toestel werkt overigens verder wel normaal)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 00:35:
Na het in elkaar zetten van een MSI IM-945GSE-A systeem, geeft het toestel meteen de volgende beep code:

"Beep...........beepbeep" ofwel, kort -pauze- kort-kort.
In de AMI beep pdf vind ik geen uitsluitsel, evenzomin in het manual van het moederbordje.

Geheugen is een 2gb Kingston 533 reepje.

Iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen (het toestel werkt overigens verder wel normaal)?
Zie ook DarkAtNight in "\[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX)..." :)
Wat mij ook wat werk heeft bezorgd waren de piepjes bij het opstarten. Ik dacht eerst aan geheugenproblemen, maar memtest liep zonder problemen. Het bleek weer te geven hoeveel USB devices er aangesloten zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door Lizard op 12-06-2009 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Yep, dat doet die MSI Wind Nettop D130 van mij ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

hood schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 15:35:
[...]

http://www.pointofview-on...duct_detail&product_id=97

Onboard RAID word niet over gepraat dus zit er helaas niet op denk ik.
Wow, nu begin ik toch wel te denken dat mijn miditower met quadcore vervangen kan worden door een Atom voor mijn SBS2008... Na de vakantie eens kijken hoeveel geld ik over heb... Hoe langer ik met mijn miditower doe hoe minder geld ik natuurlijk overhou voor wat betreft stroomverbruik...

Die Atom 330 ondersteunt toch x64 als ik het goed begrepen heb?

[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 16-06-2009 18:00 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42

MaDLiVe

.-Observer-.

^ dat klopt :)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd of iemand met een atom processor werkt met bv Quickpar, kost dit nou erg veel extra tijd t.o.v. een normale processor. bv pentuim 4 1.6

gr ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:28:
Ik ben benieuwd of iemand met een atom processor werkt met bv Quickpar, kost dit nou erg veel extra tijd t.o.v. een normale processor. bv pentuim 4 1.6
gr ton
Mijn homeservertje met een single core Atom gebruik ik om films (zowel DVD als MKVs) te downloaden, en vind dat die Atom dat rap zat is voor het quickparren en unrarren. Ben net een ISO aan het downloaden, zal zo ff laten weten hoe lang het quickparren duurde.

Had net een ISO van 3 gig.
Quickpar tijden:
- checken: 1 min 5 sec (cpu ~25%)
- fixen: 2 min 40 sec (cpu < 20%) (1 bestand was corrupt)

Vooral de harddisk is dus de zwakste schakel hier.

[ Voor 16% gewijzigd door pelican op 21-06-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik twijfel of dit wat is:

http://www.mnm-computers....778e46d88123fb4740fe3fbad

De specs bij Via / Jetway zien er goed uit, maar ik vraag me af of ik hiermee onder het verbruik van een 945GSE uit ga komen (idle)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspace-NL
  • Laatst online: 10:31

Backspace-NL

New and Improved!

Iemand toevallig ervaring met de Mini-Box M350, i.c.m. een Intel D945GSEJT en 2x een 2.5" HDD (waarschijnlijk zouden het dan Seagate Momentus 5400.6 drives worden)? Ik wil eigenlijk een zo stil mogelijk systeem, met wat storage in raid1 (software raid). Het mainboard is natuurlijk volledig fanless, en de case ook. Ik vraag me alleen af of het niet een beetje warm wordt als er dan ook nog 2x een 2.5" hdd inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OP13
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Backspace-NL schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:36:
Iemand toevallig ervaring met de Mini-Box M350, i.c.m. een Intel D945GSEJT en 2x een 2.5" HDD
Ik heb zelf de Mini-Box 350 met een MSI IM-945GSE-A en 1 WD Scorpio Blue WD5000BEVT.
De idle temperaturen zijn dan ongeveer 52°C voor de cpu, 36 voor de harde schijf en 32 voor het moederbord.

Met 2 hardeschijven er in heb je wel de grote ventilatie openingen aan de boven kant geblokkeerd.
Ik denk inderdaad dat de koeling wel wat minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Intel D945GSEJT ziet nogal :9 ,maar nog niet _/-\o_ eruit.
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/Assets/Image/prodlarge/D945GSEJT_lg.jpg
handleiding

Een 11,8W TDP singlecore Atom en GSE-chipset combinatie. 83 dollar per duizend stuks, smijt de chipsets op een bordje, bak ze goed door en uiteindelijk worden ze voor 99,90 euro in het dure België verkocht. De prijs is nog niet over-the-top. Niet onbelangrijk dat ik eventjes in een trein kan springen en na een halve werkdag zou ik het bordje kunnen inbouwen. Het is op voorraad ipv het eindeloos wachten op postpakketjes.

Ik zoek iets om een zuinige capturebak te maken met een Hauppauge PVR-150 MCE en deze kaart presteert alleen onder Linux goed. Hauppauge kon de luminantie/chrominantie-scheiding niet goed krijgen, dus uitschakelen die hap en het levert wazig beeld op. Volgens Intel kan je enkele Linux-distro's zonder problemen installeren, maar uitgebreider testen ze ook niet.

Een 12V aansluiting en het bordje heeft een molex voor 2 harde schijven zodat je een picopsu kan uitsparen en je hebt alleen een 12V voeding nodig. Wireless-kaartje voor laptops kan je ook op het bordje kwijt. Z-U130 of compatibel USB SSD kan je op een header prikken, maar ik zie ze nog niet in België.

Realtek 8111D zit erop om de kosten te besparen. De capturekaart neemt ongeveer 10% van een oude Pentium 3, maar een Realtek kan de hele Atom of Pentium 3 opvreten. Tijdens het overzetten van bestanden zou ik niet graag hebben dat het capturen hapert. Met 100Mbps tientallen GB's overzetten is ook niet aangenaam.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 04-07-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zomaar een tip: http://www.pc-planet.de/p...9bf4bf612e4ec4a0359ae3d2c

12,50 verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Wat komt er dan nog bij?

Dit kan ik me indenken:
- 12V adapter
- SO DIMM Geheugen
- 2.5/3.5" HDD (hoe wordt die overigens van stroom voorzien?)
- Enclosure

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stroomvoorziening voor harde schijven is in het moederbordje ingebouwd. Een molex gaat naar een SATA en een molex aansluiting voor 2 harde schijven, maar ik zie de stromen dat je mag trekken nog niet staan.
Following hardware was used for the test system:

- D945GSEJT
- 2GB DDR2 SO-DIMM 667Mhz
- HDD 2,5“ SATA 100GB
- Combo drive
- 60 Watt AC adapter

Power consumption

Bootphase 19W
Idle 16W
Last 18W
CD/DVD Load 25W
DVD 25W
http://www.cartft.com/sup...l_D945GSEJT_Review_EN.pdf
Als de capturekaart niet teveel zuipt, dan blijft het in idle rond 16W en het kan wel klimmen tijdens het capturen.

[ Voor 54% gewijzigd door rapture op 05-07-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Probleem is alleen dat ik alleen een 12v adapter bij Conrad zie die max 24watt doet voor 16,95. Of je moet zo'n Morex bestellen bij Pico, maar dan wordt het meteen weer 40 euro ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een hypothetisch geval, vanuit de VS (mini-box.com) iets laten komen.
  • Stukje flash op PATA om te booten: 2GB 44 pin Embedded Disk Card 4000 (44 PINS) $38.00
  • Adapter: 60w (12v/5A) AC-DC Power Adapter with Power Cord $19.95
  • Geheugen: 2GB DDR2 SODIMM PC2-4200 533MHz $28.00
  • Kastje toebehoren: I/O shield + riser card for D945GSEJT $9.95
  • Kastje: M350 Universal Mini-ITX enclosure $39.95
  • Bordje: Intel D945GSEJT mini-ITX $118.00
  • Total $253.85 (zonder verzendingskosten)
183,32 euro + verzendingskosten en andere kosten

Als de prijzen van de toebehoren zacht blijven, dan wordt het heel wat aangenamer. 2 laptopschijfjes kunnen daarin, maar als ik voor goedkope massaopslag ga, dan pak ik hier wel een oude casemod en WD GreenPower's inbouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 05-07-2009 19:45 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste