[Ervaringen] Wyse Winterm WT9455XL

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik zet hier speciale topic op omdat tijdens HME 2008 een prachtige Thin client te koop is geweest voor maar 25 Euro. Reken maar dat tientallen mensen eentje hebben gekocht of zelfs meerdere zoals ik.
Elders zul je zien voor minimaal 99 Euro (zonder SSD en mount) en dus zeer goede koop!

Afbeeldingslocatie: http://www.centurian-surplus.com/objects/catalog/product/image/thb24293.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vecmar.com/images/wyse/X455XL_BACKVIEW_LG.GIF
Het gaat om:
- Wyse Winterm WT9455XL
- Via 550Mhz processor
- 512MB geheugen (2 SD-RAM slots)
- 2x IDE/PATA (Voor harde schijf)
- Ruimte + aansluit en bevestigingsmogelijkheden voor (normale) 3,5" PATA harde schijf.
- Ruimte voor 1 PCI kaart
- Compatible met Windows XP / Windows XP Embedded
- Gemiddeld verbruik van 14W (volgens de producent).
- Werkt op 12V. (230V adapter zit erbij)
- 512MB SSD (zit in 1 van de 2 IDE/PATA slots)
- Beugel voor het monteren aan bijvoorbeeld de onderkant van een bureau of tafel.

PDF Wyse:
http://www.wyse.com/products/winterm/9450-9455/9450_9455.pdf

Een 512 MB SSD is reeds ingestalleerd en voorzien van WinXP Embedded.
Helaas is het gebruikt voor andere doeleinden en dus is het password beveiligd.
Zelfs BIOS is ook gelocked met password.

De bios informatie van onbekende mobo:
EPIA-E533 01/15/2004-601-8231-6A6LO009C-00 VIA 8601 8231 1PCI 2DIMM

Dus ik ben aan het uitzoeken hoe ik BIOS password kan verwijderen.
Hiervoor vraag ik anderen dus om een aantal tips. De lithium cel heb ik eruit gehaald, en dat helpt niet echt. De bios setting is gereset, maar password niet.

Bestaande users van deze MiniPC mag ook melden.
Ook mag je aangeven welke OS je erop hebt gedaan (dus vooral 512 MB SSD).

Ik hoop dat er genoeg tips binnenkomen, zodat anderen wat mee aan de slag kunnen gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oke, ik heb diverse pogingen gedaan met:
- cmos batterij eruit voor 30 sec
- jumpers omgezet (1 naast batterij en 1 naast flashchip)
- !bios
- wipecmos
- cmospwd

Geen van allen weet een juiste antwoord te geven
De brute force password levert teveel hits op.
Wel worden de bios instellingen gereset, dus cmos werkt, maar password zit nog steeds apart.... :(

De password veld blijft verschijnen in de bios scherm. Dat wordt knap lastig.

De bios is van Award Modular v6.0, daar zijn weinig oplossingen voor op internet.
Het kan zijn dat er eeprom gebruikt is, maar ik wacht even af.
Wie o wie heeft wat tips voor wissen password of cracken password?
CDROM booten lukt wel, dus ik kan cdrom inladen. Heb eentje van Ultimatie Boot CD vol tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-06 15:26
Ik heb de bios kunnen bereiken door dit adres te bezoeken, bij mij kan ik nu in mijn bios

http://www.freewysemonkey...=News&file=article&sid=16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
hannesie schreef op zondag 30 november 2008 @ 17:58:
Ik heb de bios kunnen bereiken door dit adres te bezoeken, bij mij kan ik nu in mijn bios

http://www.freewysemonkey...=News&file=article&sid=16
Dat is geweldig!
Deze Wyse bios is reeds voorzien van password en daardoor lastiger te benaderen dan standaard Award bios.
Dat kost me meer moeite en zit uren te recoveren maar dat schiet niet op.

Nou kan ik verder en even kijken welke OS pakketten op 512MB SSD past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
Ik wil hem gaan gebruiken als muziek server voor de squeezebox met Linux, heb nu hem draaien met de live cd van Ubuntu 7.10.
Ik zoek nu dus ook een geschikte versie van linux die hier een beetje simpel op kan draaien.
Heb hem op vrijdag op de HCC dagen gekocht voor € 27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26766

Ik heb er gisteren ook één gekocht.
Ik wil kijken of ik er een MythTV frontend van kan maken hoewel hij misschien niet snel genoeg daarvoor is. Als dat niet lukt krijgt ie vast wel functie in de home-automation. :)

Wat willen jullie ermee doen?

Het wachtwoord voor de bios werkte bij mij in ieder geval ook.
Nu eens kijken of ie linux wil booten van USB stick :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56131

MrDummy schreef op zondag 30 november 2008 @ 18:06:
Deze Wyse bios is reeds voorzien van password en daardoor lastiger te benaderen dan standaard Award bios.
Dat kost me meer moeite en zit uren te recoveren maar dat schiet niet op.
Het wachtwoord is 'Fireport' (hoofdlettergevoelig). Hier gevonden.

edit:
oh, uhm, jullie hadden 'm al.. laat maar dan :)
MrDummy schreef op zondag 30 november 2008 @ 12:47:
Een 512 MB SSD is reeds ingestalleerd en voorzien van WinXP Embedded.
Bij mij geeft-ie leesfouten bij het opstarten ;( Ik hoop dat dat betekend dat de flash gewoon leeg is, ipv. dat-ie stuk is.

Overigens, dit lijkt een handleiding voor de software.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 56131 op 30-11-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Er zit USB boot mogelijkheid in de bios, maar welke usb setting is goed? USB-HDD?

Ik kan wel Webconverger 3.5a Mini erop installeren. (De Maxi version heeft installatie fout bij installaren systeem bestanden, dus SSD is mogelijk net te klein voor.)
Te halen vanaf hier: http://webconverger.com/
Draait prima, kan ermee surfen, maar zit wel op 800x600 resolutie, moet omhoog naar 1024x768.
En wil ook full screen mogelijkheid gebruiken.

Verder is er ook KioskCD te vinden via www.kioskcd.com, heel klein met 82 MB maar geen installer aanwezig.

Verder moet ik kijken of er normale linux distro bestaat die niet te groot is (dus geen kiosk versie zodat ik netwerk kan instellen) maar moet wel over firefox als minimum beschikken voor 512 MB SSD. Kan ik dat doen met Ubuntu? Of KDE? Of Gnome? Ben nogal noob met linux pakket. :X

Windows ben ik wel meer bekend, maar Windows XPe install is nog niet goed verlopen. Wordt later nog uitgezocht.

Ik kan wel dvd speler aan secundaire id koppelen, maar omdat er maar één stroomstekker aanwezig is heb ik gelukkig ergens stroom splitter kunnen halen, zodat SSD gevoed blijft samen met dvd speler.

Enne, op andere stand dus 27 euro? De laagste is 25 Euro op de beurs! :) Dat is inclusief voeding, metalen frame, 512MB ram en 512MB SSD. Compleet dus. Is dat ook zo bij andere stand met 27 euro?

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 30-11-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy schreef op zondag 30 november 2008 @ 21:42:
Er zit USB boot mogelijkheid in de bios, maar welke usb setting is goed? USB-HDD?
Het is mij nog niet gelukt van usb-stick te booten, zo'n beetje alles geprobeerd. Als het iemand wel lukt hoor ik graag hoe.
Heb nu ook maar even een oude cdrom eraan gehangen om wat linux live-cds te kunnen booten.
De laagste is 25 Euro op de beurs! :) Dat is inclusief voeding, metalen frame, 512MB ram en 512MB SSD. Compleet dus. Is dat ook zo bij andere stand met 27 euro?
Ik heb 25 betaald en heb ook alles erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
Heb er € 27 voor betaald en alles er ook bij, de zaak was Schako uit Den Haag, heb nu met de DVD drive geen problemen en Ubuntu. Ik ga eens kijken met FreeNas om daar dan de SlimNas bij te installeren, zodat hij het met de de muziek die ik al op een externe USB schijf heb staan geformatteerd met Ext3 Linux er dan aan kan hangen, er staan al; zo'n 260 cd op in FLAC formaat. Als je dat afspeelt via en prima systeem en Squeezebox 3 + Luidsprekers weet je niet wat je hoort. Heb het nu lopen met een stille Celeron 1000 en de externe schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maicod
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02-2017
heb er afgelopen zaterdag ook eentje meegenomen voor 25 euros. erg leuk ding ! ben al druk bezig of ik het kreng kan temmen :) ga zo eerst even een Ghost image maken voordat ik de xp embedded 'sloop' met het XP-password cracken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maicod
Maicod27 schreef op maandag 01 december 2008 @ 07:27: ga zo eerst even een Ghost image maken voordat ik de xp embedded 'sloop' met het XP-password cracken :)
mot ut 'kreng' wel willen booten van mijn bootable usb-stick (werkt op andere pc). Heb natuurlijk first boot-device op 'USB-HDD' staan. Wat zou het kunnen zijn dat ie niet wil booten ? Ik heb ook USB-FDD etc. gedaan en alle 4 de slots (2 voor en 2 achter) maar geen success tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

maicod schreef op maandag 01 december 2008 @ 08:08:
[...]

mot ut 'kreng' wel willen booten van mijn bootable usb-stick (werkt op andere pc). Heb natuurlijk first boot-device op 'USB-HDD' staan. Wat zou het kunnen zijn dat ie niet wil booten ? Ik heb ook USB-FDD etc. gedaan en alle 4 de slots (2 voor en 2 achter) maar geen success tot nu toe.
Dat is mij ook niet gelukt. Denk dat de universiteit waar ze vandaan komen dat ook liever niet had natuurlijk.
Ik heb er even een cd-rom aan gehangen en daarmee geboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
maicod schreef op maandag 01 december 2008 @ 07:27:
ga zo eerst even een Ghost image maken voordat ik de xp embedded 'sloop' met het XP-password cracken :)
Misschien kun je crack moeite besparen...
Want op Wyse site hebben ze images met WinXPe erop zodat je weer fresh start kunt beginnen met standaard Administrator login.

http://www.wyse.com/products/winterm/9450-9455/index.asp

en

http://www.wyse.com/servi...asp?which=55&model=9455XL

staan image pakketten van 256 MB. Onderaan staat re-imaging utility. Ik moet even kijken hoe re-imagen gaat zodat men verder kan gaan zonder password proberen te cracken :) Als dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maicod
MrDummy schreef op maandag 01 december 2008 @ 11:51:
[...]

Misschien kun je crack moeite besparen...
Want op Wyse site hebben ze images met WinXPe erop zodat je weer fresh start kunt beginnen met standaard Administrator login.

http://www.wyse.com/products/winterm/9450-9455/index.asp

en

http://www.wyse.com/servi...asp?which=55&model=9455XL

staan image pakketten van 256 MB. Onderaan staat re-imaging utility. Ik moet even kijken hoe re-imagen gaat zodat men verder kan gaan zonder password proberen te cracken :) Als dat mogelijk is.
dankje. ik zal er naar kijken.

Ik zocht de Manual omdat ik wilde weten waarom hij niet van USB wil booten. Op het moederbord en in de bios staat alleen EPIA zonder typenummer maar aan de hand van het nr: 'EPIA-E533 01/15/2004-601-8231-6A6LO009C-00 VIA 8601 8231 1PCI 2DIMM' heb ik een manual gevonden die bijna identiek is aan het moederbord van deze Wyse WT9455XL. Downloaden kan hier

het blijken usb 1.1 poorten te zijn en USB-HDD in de bios betekent misschien niet 100 procent hetzelfde als USB-stick alhoewel een USB-stick ook een MBR en harddisk-indeling bevat.

edit: zelfs een externe USB harddisk wilde niet booten ondanks de USB-HDD setting

[ Voor 3% gewijzigd door maicod op 02-12-2008 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Oh ja, ik heb ook belangrijke advies voor iedereen die Wyse hebben.
Mocht je gebruik willen maken van 512MB SSD, dan moet je proberen geen cache op hd te zetten.
Windows staat er bekend om dat het maar al te graag veel schrijft naar swapbestand. Met een normale harde schijf is geen probleem, maar met flash juist niet goed idee. Flash heeft beperkte schijfcyclussen en dat is ook afhankelijk van kwaliteit SSD. Hier moet dus goed opgelet worden met een swap bestand op SSD.

Windows XP Embedded wordt meestal op SSD gezet en kent een speciale systeem waardoor schrijven naar SSD gelimiteerd wordt. Eigen programma aanpassingen worden wel weggeschreven, maar normale swap wordt in de geheugen gedaan. Andere voordeel is ook dat er minder snel mis gaat en kan je pc gerust meteen uitzetten. Minder kans op corrupte SSD.

En als je Kiosk software op SSD zet, maak daar ook geen linux swap aan. Er is genoeg geheugen van 512MB, en volgens regel moet er net zo grote swap op hd komen, maar dat kan niet met 512MB SSD. Dus geen swap op SSD.

Succes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-06 23:08
Ik ben net aan het stunten gegaan met het bakje, ik heb er zaterdag een paar weten te scoren ( hi MrDummy )

Het bordje is gewoon het hele standaard via epia bord waarvan ik hier nog een boekje en driver cd heb liggen mocht die info niet meer online staan.
Sterker nog, ik heb de hele epia 800 nog, die helaas na een paar jaar stilstand geen teken van leven meer vertoond :( ( dat bordje is uit de tijd dat ia's nog op het forum mochten, dus het ligt hier al een tijdje ;) )

Links mijn (oudere) Epia 800, rechts het bordje uit de terminal.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/temp/Epia/IMG_1484.JPG

-edit-

Volgens de doos van mijn bordje is het een VPSD bordje, via's support page voor de V-series is hier

[ Voor 22% gewijzigd door Sine op 02-12-2008 23:23 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:46
Waar zijn deze dingen te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ik vrees nergens meer, ze gingen ERG snel zaterdag.

Maar ze kwamen van Schako ( http://www.schako.nl ), dus misschien dat er daar nog wat te halen valt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Via google merk ik dat er een inkoopactie is van deze kastjes... maar wel 99 Euro excl 512MB SSD, en nog ben je niet compleet.

In Amerika kosten ze soms wel $199... nogal veel geld voor oude model kast waar USB stick boot niet zal werken. Ik heb nog even oude ZIP drive eraan gehangen en het wil wel ZIP drive benaderen, maar de boot sector is nog niet goed ingesteld.

Ze zijn ook geschikt als simpele router, en door de lage stroomverbruik hoef je weinig zorgen om maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 11:03
Hey MrDummy, ik heb er ook eentje weten te bemachtigen :9 Je hebt me als het goed is ook op de foto staan!

Wat ik me afvroeg of er al iemand andere software of de terminals heeft geinstalleerd?

Ik ben wel samen met Sine bezig met het achterhalen van het wachtwoord voor de embedded XP installs. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik kan nu mooi Slax mee draaien op de thin client.
Via http://www.slax.org/ kun je cd iso halen.

Vanaf CDROM draait ie al goed, het kan ook Copy to RAM uitvoeren omdat er genoeg geheugen op zit.
De bediening in de slax desktop geeft wat kleine schokjes maar voor de rest lijkt ie redelijk soepel te draaien.
Een VESA mode doet het in 1024x768, en dat gaat ook prima.

Het is kleinste linux pakket tot nu toe met aardig wat extra's erop, en je kan de modules toevoegen. Geheel grafisch waar beginner wel mee uit de voeten komt.
Helaas zit er geen standaard installer bij voor op SSD, dus ik ben aan het uitzoeken hoe het gaat.

Wie heeft wel een raad mee met Slax op ssd? :)

Ik heb ervoor Webconverger Mini erop kunnen installeren op SSD. Dat maakt het een kiosk pc. Even gekeken is Mini al goed voor ~410 MB ruimte, en dat is nogal krap met maar 5% vrije ruimte.

De SSD dat erin zit is Transcend SSD van 512 MB
EAN code 760557791607
Waarde: De shops vragen hiervoor tussen 13 en 20 Euro.

De SSD staat in PIO mode 4 volgens de bios. Is dat goed of moet het toch nog anders ingesteld worden?

Inmiddels heb ik Slax op SSD kunnen zetten. Hoe?
- Maak eerst CD met cd iso, run erop. Dat zal je verder helpen.
(http://www.slax.org/forum...D=7602&highlight=harddisk)
- via console kun je dan SSD indelen en formatteren als ext3. (met cfdisk en Gparted)
Omdat de cd zelf niet te benaderen is, gaan we usb iso ook even downloaden. Die is wat aangepast voor booten vanaf usb stick of hd.
- kopieer inhoud usb iso op je USB stick via Windows (weet niet of je via Slax CD wat kunt kopieren, maar dit is gewoon sneller)
- stop usb stick in Thin client, dit zal probleemloos herkend worden. :)
- kopieer inhoud usb stick naar SSD.
- in /boot/ moet je liloinst.sh runnen in console met commando "sh liloinst.sh" als je in boot/ dir zit.
- nu kun je computer opstarten, cd eruit halen en je boot via SSD zonder problemen.
Veel plezier.

Nu even kijken hoe ik op 1024x768 kan zetten...

[ Voor 51% gewijzigd door MrDummy op 03-12-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
Waarom neem je niet DSL (Damn Small Linux) http://www.damnsmalllinux.org/ zij hebben een versie special voor embedded systemen. Stuk kleiner en mij lijkt ie ook wat sneller.

Ik ben nog bezig met windows password. Maar ik wil er eigenlijk een webservertje van maken denk ik....

een andere vriend van mij die heeft er ubuntu server op geïnstalleerd (dan wel op een IDE harddisk) en volgens hem draait dit prima :D . Hij heeft er een of andere lichte window manager op gezet en browst erop met mozilla firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
JokerLash schreef op woensdag 03 december 2008 @ 21:51:
Waarom neem je niet DSL (Damn Small Linux) http://www.damnsmalllinux.org/ zij hebben een versie special voor embedded systemen. Stuk kleiner en mij lijkt ie ook wat sneller.
Je mag gelijk hebben qua embedded, maar ik heb nog 48% vrije ruimte na installatie Slax en dat is al inclusief pre-installed basis software om vooruit te komen. Firefox module erop en ik kan al browsen. Ik weet niet of het allemaal makkelijk gaat met DSL, want ik ben al aardig positief met Slax, en er is groot gebruikersgroep, de forum wordt erg regelmatig bezocht, 300 modules voor het kiezen, dus dat is al heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
En daarbij is het ook niet echt een embedded doosje, ik heb op die 800 een hele tijd windows xp gehad draaien als simpel surf / video bakje.
Voor niet te heftige divx compressie ging dat prima ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
MrDummy schreef op woensdag 03 december 2008 @ 23:52:
[...]

Je mag gelijk hebben qua embedded, maar ik heb nog 48% vrije ruimte na installatie Slax en dat is al inclusief pre-installed basis software om vooruit te komen. Firefox module erop en ik kan al browsen. Ik weet niet of het allemaal makkelijk gaat met DSL, want ik ben al aardig positief met Slax, en er is groot gebruikersgroep, de forum wordt erg regelmatig bezocht, 300 modules voor het kiezen, dus dat is al heel veel.
Vraagje over je Slax install, hoe heb je ervoor gezorgd dat je niet al te vaak schrijft naar de CF kaart?

Om je vraag over DSL te beantwoorden, hiervoor zijn ook genoeg add-ons en tevens zit Firefox hier gewoon standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
JokerLash schreef op donderdag 04 december 2008 @ 08:05:
Vraagje over je Slax install, hoe heb je ervoor gezorgd dat je niet al te vaak schrijft naar de CF kaart?
Geen swap bestand nemen. Dan zal linux vrijwel alles in geheugen zetten. Er is genoeg geheugen voor eenvoudige zaken. Met swap bestand wordt CF meer belast omdat swapbestand dan veel geschreven wordt.

In Win XPe is swap bestand ook uitgeschakeld zodat alles naar geheugen gaat. Windows is echter vervelender als ie geen swapbestand heeft. Bij Win XPe is speciale tool aanwezig die dat wel mogelijk maakt.

Ik zal DSL ook keertje onder de loep nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 04-12-2008 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
MrDummy schreef op donderdag 04 december 2008 @ 18:15:
[...]

Geen swap bestand nemen. Dan zal linux vrijwel alles in geheugen zetten. Er is genoeg geheugen voor eenvoudige zaken. Met swap bestand wordt CF meer belast omdat swapbestand dan veel geschreven wordt.

In Win XPe is swap bestand ook uitgeschakeld zodat alles naar geheugen gaat. Windows is echter vervelender als ie geen swapbestand heeft. Bij Win XPe is speciale tool aanwezig die dat wel mogelijk maakt.

Ik zal DSL ook keertje onder de loep nemen.
Thnx daar kan ik wat mee, ik ga mijne waarschijnlijk morgen of van het weekend setuppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Normaal heeft linux 2 partities minimaal; een normale en een swap partitie. Maar hier slaan we swap partitie over omdat 512 MB anders zo vol is. En het kan niet op Flash, dat neemt de levensduur snel af.
Gewoon 1 groot 512MB normale Ext3 partitie nemen, dat werkt prima. Maar ook niet in normale paritie een swap bestand maken.

En als je wat RAM geheugen te kort komt, de moederbord kan blijkbaar nog even hoger tot 1 GB RAM. Dat is twee keer 512 MB SDRAM reepjes. Maar voor een simpel bakkie wel heel wat.
Voor een server bakkie is dat niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Welke driver / pakket is nodig voor Trident videogedeelte op Wyse? Ik wil graag een andere resolutie kunnen nemen dan 800x600, en hoe wordt dat gedaan met DSL / Slax? Vergeef me omdat ik weinig linux ervaring heb.
Of heb je een makkelijkere tip voor me?

Slax lijkt linksys wifi kaart te kennen, maar ik moet wel WAP kunnen instellen om met router te kunnen communiceren. Moet er nog wat bij als pakket?

En hoe staat het met anderen met hun Wyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
Heb mijn bakkie nu met een CompactFlash IDE moduultje uitgerust en daar en 8Gb CF module in gezet, ziet de machine gewoon als een HD. Heb er vervolgens Ubuntu 7.10 met de server editie opgezet, nu dan snel benaderbaar met Webmin wat ik heb geinstalleerd. Eigenlijk gelijk aan Freenas, maar flexibeler. kosten zijn € 5,75 voor de IDE module en € 17,90 voor de CF, loopt als een trein, heb nu 1,4 Gb in gebruik. Ik ga morgen eens kijken of ik de versie 7.2 van SqueezeCenter er op krijg, dat moet nu makkelijk zijn met Webmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
Mijn Bakkie heb ik toch wel met behoorlijk wat moeite zo ver gekregen. Het werkt maar niet zonder problemen.
Ik heb met Webmin onder Ubutu 7.10 de Squeezecenter applicatie niet aan de praat gekregen, het miste dependencie's en het upgraden met Webmin liep niet volgens verwachting ( heb hem 24 uur aan laten staan , maar hij kwam er niet doorheen). Heb er toen maar Ubuntu 8.04.1 in de server editie er op gezet, en vervolgens Webmin en dat liep vlot. Toen ik vervolgens Squeezecenter installeerde kwamen dezelfde problemen om de hoek kijken, maar met de upgrade ging vervolgens het Squeezecenter mee in de upgrade, en draait het prima.Nu bleek alleen dat de externe harde schijf met mijn muziek een andere gebruiker te zijn en voor je dat in de gaten hebt, en dan de rechten voor die externe schijf juist geconfigureerd hebt ben je wel even verder. Ik kan nu lezen via mijn samba en via SqueezeCenter en vervolgens heb ik nu ook zowaar schrijf rechten. kost je uren maar hier heb ik waarschijnlijk jaren plezier aan. Van de USB 1.1 poorten heeft de externe schijf geen problemen, het draait prima met een hoogwaardige Stereo installatie

[ Voor 5% gewijzigd door hannesie op 14-12-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42

M2M

medicijnman

Hier stond nog niet echt hoe je win XPe kunt herinstalleeren op de 512 MB flash kaart die bij de 25 euro in zat.

na een middagje zwoegwerk is het me gelukt ;):

1: bios openen met Fireport als wachtwoord en netwerkboot als prioriteit ingeven
2: van deze website de tool en handleiding halen (onderaan de pagina) en een van de builds nemen (english 3.01 SP2 is werkt)
3: IIS resource kit en IIS manager downloaden en vervolgens de ftp plugin halen via add / remove windows components --> IIS in add / remove programs
4: zorg dat zowel de host pc (server) als de te flashen client een DHCP toegewezen IP adres hebben (server eigenlijk niet nodig maar dat ging bij mij ook een keer fout), controleren in je router
5: volg de handleiding behorende bij de tool, let wel het ding is sloom... geduld :D
6: na de installatie restart je wyse thin client vanzelf. Uiteindelijk na een kwartier wachten kom je vanzelf bij een zeer beperkte user account. Uitloggen en shift ingedrukt houden, vervolgens inloggen met Administrator als login en wachtwoord (hoofdletter!)

ps. zorg dat je de installatiepaths op default houd. Anders snapt het flash / FTP programmaatje er niet veel meer van.

edit: bijna vergeten, mijn virusscanner (AVG) pikte wel wat op, en de firewall is verstandig om ook uit te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 03-01-2009 22:00 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maicod
M2M schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 21:35:
Hier stond nog niet echt hoe je win XPe kunt herinstalleeren op de 512 MB flash kaart die bij de 25 euro in zat.

na een middagje zwoegwerk is het me gelukt ;):

1: bios openen met Fireport als wachtwoord en netwerkboot als prioriteit ingeven

.......
dankje dat scheelde mij zo'n zelfde middagje pielen. het was zo gelukt nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
M2M, let je wel op dat huidige WinXPe op je Wyse speciaal is aangepast om wisselbestand niet te gebruiken op de SSD? Dat is nodig voor de levensduur.

Bij herinstallatie WinXPe graag even kijken of dat wel zo is.

Ik zal eens keertje proberen met je tips, maar ik backup wel originele versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

MrDummy schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:12:
M2M, let je wel op dat huidige WinXPe op je Wyse speciaal is aangepast om wisselbestand niet te gebruiken op de SSD? Dat is nodig voor de levensduur.
dat weet ik, ik heb het wisselbestand (en de temp mappen) op de notebook HD gezet die ik er ook bij gestopt had.

Bij de standaard installatie worden blijkbaar de temp files op een ramdrive weggeschreven.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60783

Ah kijk aan. Zelf heb ik de Wyse(R) Winterm™ 9450XE
Dat is het slimline broertje van de 9455.

Echter heb ik het probleem dat mijn bios met pass beveiligd is zoals bij elke wyse.
Maar nu het vreemde, normaal is het password Fireport.
Echter bij mij werkt dat niet, ook heb ik de cmos al gereset, dat geeft hij dan ook aan bij het opstarten.
"Cmos reset" dan probeer ik het weer maar werkt het helaas niet..
Heeft iemand een idee? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannesie
Je weet wel dat het wachtwoord hoofdlettergevoelig is ?

Er was ergens op deze topic een verwijzing naar alle modellen van Wyse met de wachtwoorden

[ Voor 46% gewijzigd door hannesie op 19-01-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60783

Jaja dat wist ik wel. heb ook alles al geprobeerd.
Ook heb ik even een topic geopend op FreeWyseMonkeys.com
Daar gaf iemand mij de volgende reactie.

Try the old one "Rygel16"

En dit loste het hele probleem om, want ik kon niets in de bios veranderen.
Gelukkig ben ik er nu van af.
En misschien heeft iemand anders er hier nog wat aan.
:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288416

Ik heb een kleine versie van WindowsXP eropgezet, nl MicroXP. Ik kan echter maar nergens de correcte video driver vinden.

Ik heb zo'n software programmaatje gebruikt en die zegt dat ik de Trident Cyberblade i1 driver moet installeren.. Heb er al tientallen geprobeerd maar XP herkent nog steeds de drivers niet.. Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Anoniem: 292811

Hallo allemaal,

Waar kan ik drivers en een 220V adapter vinden voor mijn Wyse WT9455XL ?

Groet, Joop van Veen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mss wil ik mijn adapter wel verkopen daar ik er een simpele car pc van wil maken (en ik al aan 12v voeding zit).. Maareuh.. Wat mag het nog kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maicod
Anoniem: 288416 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:06:
Ik heb een kleine versie van WindowsXP eropgezet, nl MicroXP. Ik kan echter maar nergens de correcte video driver vinden.

Ik heb zo'n software programmaatje gebruikt en die zegt dat ik de Trident Cyberblade i1 driver moet installeren.. Heb er al tientallen geprobeerd maar XP herkent nog steeds de drivers niet.. Iemand een idee?

Alvast bedankt!
ik heb met nLite de originele xp cd installatie cd uitgekleed en na installatie op de transcend flash module (SSD) heb ik nog 150 MB over van de 488. Ik heb wel de pagefile uitgezet natuurlijk. Grappig dat het kan, een echte xp installatie op 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56438

Deze mini-pc'tjes liggen inmiddels ook bij ABG Computers op de plank:
http://www.abgcomputers.nl/Mini_PC_(barebone).php

Ik denk dat ik er ook maar eens mee ga stoeien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Anoniem: 56438 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:33:
Deze mini-pc'tjes liggen inmiddels ook bij ABG Computers op de plank:
http://www.abgcomputers.nl/Mini_PC_(barebone).php

Ik denk dat ik er ook maar eens mee ga stoeien!
daar vragen ze er nog 120 euro voor terwijl ze op de beurs voor 25 te krijgen waren.

mocht je enkel het moederbordje willen dan heb ik die nog wel liggen. De kast en voeding is momenteel in gebruik

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 288416 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:22:
Mss wil ik mijn adapter wel verkopen daar ik er een simpele car pc van wil maken (en ik al aan 12v voeding zit).. Maareuh.. Wat mag het nog kosten?
Slecht idee .. de 12V van de externe voeding wordt direct gebruikt, dus in een auto betekend dat 14,4V op je HDD en bordje.

Geen goed idee.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Sine schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 10:57:
[...]

Slecht idee .. de 12V van de externe voeding wordt direct gebruikt, dus in een auto betekend dat 14,4V op je HDD en bordje.

Geen goed idee.
Inderdaad. Koop gewoon autoadapter dat je normaal voor laptops zou gebruiken, maar je zet 'm op 12V. Dan ben je veilig. De spanningsregelaar in thinclient is een simpele versie en kan dus niet veel spanningsschommelingen gebruiken. Je kan wel de spanningsregelaar vervangen door betere versie die wel grotere spanningsverschillen verdraagt, maar je komt wel duurder uit. Een autoadapter is hier goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Voor thinclients gebruikers met weinig geheugen (512 MB SSD) heb ik onlangs een leuk en klein, maar aardig compleet linux pakket gevonden: het heet Puppylinux.

Ik heb Slax gezien, maar die heeft meer werk nodig en laadt langzamer in naar gevoel. DamnSmallLinux heb ik niet gezien, maar zal wel spartaans zijn. Echter Puppylinux heeft vrijwel alle belangrijke dingen in huis waardoor hardware van thinclient al goed herkend wordt en kan ik makkelijk op XGA draaien.
Firefox installeren is nog van versie 2.0.0.7 met 4.2 pakket, maar het is met 100 MB al voortreffelijk klein en gebruikersvriendelijk gemaakt. Na installatie hou je nog steeds ruim 250 MB over.

Een aanrader voor je thinclient. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MrDummy schreef op zondag 22 maart 2009 @ 00:47:
[...]

Inderdaad. Koop gewoon autoadapter dat je normaal voor laptops zou gebruiken, maar je zet 'm op 12V. Dan ben je veilig. De spanningsregelaar in thinclient is een simpele versie en kan dus niet veel spanningsschommelingen gebruiken. Je kan wel de spanningsregelaar vervangen door betere versie die wel grotere spanningsverschillen verdraagt, maar je komt wel duurder uit. Een autoadapter is hier goedkoper.
Hehe jongens, ik ken wel het één en ander van elektronica. Er zou net 12V opkomen, niet meer niet minder. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 288416 op 05-05-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 15:15
Dit is niet als reclame bedoeld, maar deze leuke machientjes zijn nu weer te koop bij NowThatsIt in Wateringen, voor 49,95 euro.

Ik ben nu ook met zo'n ding aan het stoeien. Niet met Linux of XP erop maar, lach niet, met W98SE. Had nog ergens een 20Gb. harddisk liggen en dat past erg makkelijk in dit systeem. W98SE is zo geinstalleerd, drivers zijn o.a. op de VIA site te vinden en al met al werkt het erg goed. Systeempje wordt nu gebruikt om P2000 alarmeringen mee te decoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chatjozef
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-11-2023
Het kan aan mij liggen, maar ik kan geen tool vinden om opnieuw te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

dirkie

THE WORLD !!!!

De tool (WSI) wordt niet meer ondersteund door Wyse.
Je kunt hem echter nog wel downloaden op deze site:
http://www.freewysemonkeys.com/modules.php?name=Downloads

Eat my shorts !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiel88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09-2020
Is er toevallig iemand die mij kan vertellen wat de maximale power output van de meegeleverde voeding is? Ik ben namelijk van plan om een er een ander ITX board met bijbehorende Atom processor in te plaatsen, maar vroeg me af of ik dan voldoende heb aan de huidige voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

60W (en is ruim voldoende voor Atom plankjes, sprekend uit ervaring)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiel88
M2M schreef op maandag 15 maart 2010 @ 17:38:
60W (en is ruim voldoende voor Atom plankjes, sprekend uit ervaring)
Dat lijk me inderdaad meer als voldoende :) Zou je mij ook kunnen vertellen of er 2 2,5"of 3,5" schijven in passen? Dat kan ik in de beschrijving namelijk niet vinden. Als er één los ligt is dat opsich ook geen probleem maar weet niet hoe vol het kastje zit :)

Edit: als er nog iemand in het bezit is van de behuizing + voeding en daar vanaf wil hoor ik het graag :)

[ Voor 11% gewijzigd door Machiel88 op 15-03-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

ik heb er 1 60mm fan in zitten, 1 80mm fan, 1 3.5" Samsung F1, het atom plankje en een gigabit netwerk kaart op een flexibele PCI riser zitten. Ik zal eens kijken of ik er nog ergens foto's van kan vinden.

Temperaturen zijn goed (60mm intake is voldoende) en er zou met gemak twee 2.5" schijven in kunnen. Vastschroeven wordt dan misschien wel een probleem.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machiel88
Dat is mooi :) Fotootje wordt op prijs gesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwink
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 21:40
de wysejes zijn weer te koop voor een leuk prijsje

http://www.samenkopen.net/ Wyse TW9455XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

maar ik vind ze echter geen 48 euro waard... Die Via C5 is niet vooruit te branden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359840

Hello,

i also have bought an WT9455XL, which i received today.

I work as an sysadmin and i also do very much computing in the spare time.
So i very rarely give up upon problems, because i have the experience to solve things very often after a while.

So no way to give up to boot from usb-stick.

To boot from usb-stick there is a solution:

Modify the "disk" geometry of your usb-stick, so that it looks like an USB-ZIP Drive.
So you have to modify it to look as a media with 64 heads and 32 sectors and make the filesystem the 4nd partition.

You can do this with mkdiskimage from mtools (linux).
mkdiskimage -4 /dev/sdx 0 64 32
Be sure, you chose the right device.
After then you may use syslinux /dev/sdx.
Not tested, but i think its also possible to use grub, only difference is to use the 4nd partition, but this is self explanatory as zip drives as far i know do not have the possibility for multiple partitions.

If you use mkdiskimage you also make one fat16 filesystem, you can also use fat32 for larger volumes (>1GB), use -F option of mkdiskimage.

So, another tip i found:
You can make this device less energy consumpting if you jumper J13, pins 5-6 and 7-8 need to be jumpered (shortcircuit).

Regards

subbero
Sebastian Kricner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359840

Drivers can be found here (i recommend download all and burn on CD...i have found that special page via google and have found that its just the only one page i could find for that Mainboards and will for sure disappear in some time, many infos are already dimished)

http://www.via.com.tw/en/...ads.jsp?motherboard_id=21

subbero
Sebastian Kricner
Pagina: 1