Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
frissie schreef op woensdag 31 december 2008 @ 20:21:
Ben hoogst benieuwd wat de prestaties zijn en het verbuik is van dit bordje :9~
Duurt eigenlijk wel erg lang voor dat het op de markt is ..... :/
Dat komt doordat de mobobakkers simpelweg niet begrijpen dat er vraag naar deze dingen is vanuit consumenten in het Westen :(

Deze borden zijn ontwikkeld voor system integrators die zeer goedkope systemen willen aanbieden in emerging markets (Azie, Afrika, Zuidamerika). Dat is ook waarom een aantal voor ons onbegrijpelijke keuzes gemaakt zijn bij die borden, zoals de inefficiente i945GC chipset en 100Mbit Realtek NICs. Dit is echt ultra-low-end, dus 10c verschil tussen een 100Mbit en Gbit RTL NIC kan al zwaar tellen, laat staan het verschil tussen Realteks en duurdere goede NICs, of tussen de 945GC chipset en zuinigere gevallen.

Daar komt nog bij dat Intel wel dondersgoed begrijpt dat deze borden wel eens interessant zouden kunnen zijn in het Westen, en juist per se wil voorkomen dat ze hier en masse op de markt komen met interessante features, omdat ze dan met voor Intel winstgevendere producten (met name low-end Conroe/Penryn CPUs en G3x/4x chipsets) zouden concurreren.

Daarom zijn alleen de minst interessante borden (D945GCLF...) makkelijk verkrijgbaar en zijn de interessantere borden van MSI en Jetway alleen via een omweg via parallelle import te krijgen zijn.

Ik vind het ook erg jammer, maar kan iig de houding van Intel goed begrijpen. De mobobakkers getuigen daarentegen voor de zoveelste keer van het simpelweg niet snappen van de (Westerse) consument. MSI verdient een trap onder hun aars voor het niet officieel uitbrengen van de IM-945GSE hier. Terw_Dan heeft het nota bene heel duidelijk uitgelegd aan hun marketingmensen in NL - maar ergens tussen MSI NL en Taiwan is er gewoon teveel onbegrip gekomen |:(

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Tja, als zij inzetten op system integrators, en dus op grote afzet, dan is een stel Nederlandse tweakers natuurlijk oninteressant. Zelfs als je het over heel Europa zou trekken, is het nog moeilijk, omdat het zoveel landen zijn, elk met hun eigen rechten en wetten en importgedoe. I feel your pain en ik zie ook mooie moederborden die ik graag zou willen aanschaffen, maar ik snap wel dat ik niet een grote markt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op zich wel, maar vergeet niet dat grote winst niets anders is dan de som van veel kleine winstgevende transacties. Google heeft Altavista (en 1001 andere bedrijven trouwens) afgemaakt door dat te begrijpen en juist wel de kleine advertentiedeals te maken waar anderen niet aan begonnen.

Dat bij ontwerp van een product een andere markt voorzien was, verklaart prima waarom de specs niet 100% overeenkomen met wat wij misschien zouden willen. Maar op moment dat het product er is en tegen een winstgevende prijs verkocht kan worden aan een onverwachte doelgroep, dan is het niet anders dan dom te noemen om daar niet op in te spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Raven schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 14:50:
't komt doordat ie uit Taiwan (of ergens uit die hoek) weg komt, hij is wel leverbaar, maar omdat ie helemaal daar vandaan moet komen duurt het zo lang.

Alleen maar omdat de lokale distributeurs er niet aan kunnen komen....
Snap ik, maar andere borden komen er ook vandaan.
Wat dion ook al aangaf ... zal wel door de parallelle import komen .. jammer.

Als je vanuit de huidige eee wind enz.gedachte verder denkt ( energiezuinig, klein, mileuvriendelijk) etc.,
snap je ook dat hier grote vraag is naar dit soort bordjes.
Ik snap die Taiwanezen soms niet 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door frissie op 01-01-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Wat begint het hier redelijk offtopic te geraken, maar goed, zullen de feestdagen wel voor iets tussen zitten.
Raven schreef op woensdag 31 december 2008 @ 14:37:
..
Volgensmij had ik beter even moeten wachten met het bestellen van de IM-945GSE, prijs is 22€ gezakt :P
...
Waar zie jij dit als ik vragen mag? Op de website van picco staat hij nog steeds als € 162,00
Heb je hem elders besteld?

Bij picco worden die bordjes maar op 8 januari verwacht. Wie heeft er al allemaal eentje besteld?
Ik zou hem ook bestellen na die datum samen met nog een aantal andere onderdelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hipska op 02-01-2009 20:48 . Reden: url bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens nog iemand die deze borden al overgeklokt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:00:
Trouwens nog iemand die deze borden al overgeklokt heeft?
Ja wel gedaan, maar het geeft niet echt een merkbare increase in performance, traag blijft traagt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hipska schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:47:
Waar zie jij dit als ik vragen mag? Op de website van picco staat hij nog steeds als € 162,00

Bij picco worden die bordjes maar op 8 januari verwacht. Wie heeft er al allemaal eentje besteld?
Ik zou hem ook bestellen na die datum samen met nog een aantal andere onderdelen.
Huh? Zag 't op Picco.nl, 100% zeker. Blijkbaar een foutje? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:05:
[...]

Ja wel gedaan, maar het geeft niet echt een merkbare increase in performance, traag blijft traagt :P
Ja oke maar als je dan wel op eens 720p of 1080p kan draaien
hoever kwam je met overklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:31:
[...]

Ja oke maar als je dan wel op eens 720p of 1080p kan draaien
hoever kwam je met overklokken?
720p trekt ie toch wel met zo goed als alle codecs en een fatsoenlijke player, tenminste de Atom 330 dan.

1080p gaat ie never nooit niet halen.

Overclocken = zinloos. Ik kwam tot 2 ghz, daarna werd het chipset onstabiel vanwege de hoge FSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:23:
[...]

Huh? Zag 't op Picco.nl, 100% zeker. Blijkbaar een foutje? :?
Volgens mij zag jij stiekem de IM-945GC die Picco sindskort ook in het assortiment heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:25
Hipska schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:47:
Wat begint het hier redelijk offtopic te geraken, maar goed, zullen de feestdagen wel voor iets tussen zitten.

[...]

Ik heb ook een van deze bordjes besteld. Hoop dat ze ook echt binnen komen op 8 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

dion_b schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:02:
[...]

Volgens mij zag jij stiekem de IM-945GC die Picco sindskort ook in het assortiment heeft :z
Nee, ik heb ook de GSE gezien voor 140 of 142 euro.
Die 162 is toch ruim het dubbele van het dual-core intel bordje... vind dat toch net te veel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Dat is appels en peren vergelijken. De IM-945GSE heeft twee goede NICs en daarnaast nog twee uitbreidingsmogelijkheden (PCI en miniPCIe), de D945GCLF heeft één brakke NIC en één uitbreidingsmogelijkheid (PCI). Als je twee NICs wilt en dan nog iets anders, heb je niks aan de D945GCLF. Bij de IM-945GSE heb je dan nog zat opties. Als je twee Gbit NICs wilt is de D945GCLF geen denderende, maar die heb je kant en klaar bij de IM-945GSE.

Sowieso moet je voordat je die twee gaat vergelijken de prijs van een Intel Gbit NIC bij de D945GCLF optellen. Dat is iets van EUR 30 iirc. Stroomverbruik scheelt tussen die twee zo'n 22W oftewel zo'n EUR 27/jaar. Uitgaande van gebruik als router voor drie jaar komt de IM-945GSE (marginaal) goedkoper uit, en levert daarbij betere performance (Intel Gbit NIC vs RTL8101E).

Het is maar de vraag wat voor systeem je wilt bouwen. De IM-945GSE is niet zo interessant als je een HTPC wilt hebben die slechts af en toe aan staat, maar als je een 24/7 router of server wilt is het een veel betere optie :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik zit al een poosje te kijken naar een goede NAS/nzb machine. De opties die ik tot dusver heb onderzocht zijn mITX borden met een AM2 socket voor de 4850e en hetzelfde idee maar dan in mATX. mATX is natuurlijk goedkoper met meer uitbreidingsmogelijkheden. De nadruk ligt voornamelijk op energiezuinigheid en een beetje op processorkracht: er moeten met gemak flinke bestanden geunpard/geunrard/gehasht kunnen worden. Het wordt geen HTPC, geluid zou wel leuk zijn, misschien maak ik er een muziekserver van. RAID5 komt er wel in, dus een bende SATA2 poorten zou leuk zijn.

Voordat ik in de hele atom-wereld duik en vergelijkingstabellen ga opstellen enzo (je zou m'n verzameling spreadsheets voor mITX en mATX eens moeten zien) wil ik graag weten of de gemiddelde Atom CPU snel genoeg is voor mijn wensen.

Moeilijk te zeggen natuurlijk, hoe druk je dat uit? Ter vergelijking: ik heb nu een Synology 107+ met een 200MHz ARM CPU en die is veel te langzaam hiervoor. Torrenten gaat nog net maar al niet van harte. Het hoeft natuurlijk ook niet allemaal supersnel te gaan, ik verwacht geen desktopsnelheid. Het is wel vervelend als je een iso hashed en de file shares zijn niet meer bereikbaar omdat de CPU het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb een Atom litte falls boardje (dus enkele core) met Debian draaien, ik wil wel effe snel iets voor je testen. Maar wat wil je precies zien? Ik draai er naar alle tevredenheid torrentflux(b4rt) op, werkt supergoed (had niet anders verwacht), maar ik doe weinig met unrarren en parren.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 03-01-2009 13:29 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Dank! Hier komt toch de subjectiviteit om de hoek kijken. Als je iets groots hebt gedownload en de boel wordt gehashed, duurt dat dan lang? Is het systeem dan meteen ook over z'n toeren of kan je gemakkelijk nog over samba/cifs/whatever bestanden verschuiven? Hoe is de snelheid in jouw optiek? Voelt het systeem lekker responsive of moet je soms wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Let wel dat er een groot verschil is tussen torrents (die continu een zekere load genereren, maar niet enorme pieken als iets binnen is) en nzb, waar het inladen zo goed als geen load genereert maar zodra de boel gerard/pard moet worden een enorme piek levert.

Als je geinteresseerd bent in hoe lang een bak nodig heeft om die piek weg te werken is de CPU relevant, maar als het puur gaat om responsiveness tijdens het wegwerken van die piek moet je naar je software config kijken - specifieker naar de niceness van het rar-proces :o

* dion_b heeft in de korte tijd dat hij met nzb bezig was afgelopen jaar alles op een P3-500 gedaan en door te zorgen dat het een low-prio proces was nergens last van gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 03-01-2009 13:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
remmelt schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:38:
Dank! Hier komt toch de subjectiviteit om de hoek kijken. Als je iets groots hebt gedownload en de boel wordt gehashed, duurt dat dan lang? Is het systeem dan meteen ook over z'n toeren of kan je gemakkelijk nog over samba/cifs/whatever bestanden verschuiven? Hoe is de snelheid in jouw optiek? Voelt het systeem lekker responsive of moet je soms wachten?
Probleem met die ITX bordjes is dat er standaard geen RAID5 ondersteund wordt. Een PCI raid5 kaart zou weer extra energie verbruiken.

Al wel goed gekeken naar een AMD mATX setup? Kan idle bijna net zo zuinig zijn als een Atom systeem.

Bronnen:
http://www.fudzilla.com/i...d=40&limit=1&limitstart=3
http://www.tomshardware.c...lon-Efficient,1997-5.html

Gaat hierbij wel een 2000+ cpu die nergens te krijgen is, maar een Sempron flink undervolten (en dynamische kloksnelheid) werkt ook prima en zul je dezelfde resultaten behalen.
Tip voor zuinig moederbord (incl raid5): Asrock ALiveNF7G-FullHD R3.0

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hashen is het controleren van het bestand na de download toch? Dat zie ik niet altijd gebeuren (zet download aan en kijk later of ie klaar is) maar volgens mij gaat dat aardig vlug. Ik dacht minder dan een halve minuut voor een 700mb iets, maar nooit gemeten.
Het systeem is zeer responsief, mag ook wel, heeft geen zak te doen met een base Debian install die torrentjes download. Er draaien verder wel een hoop servers op, maar ik doe niet echt veel tegelijk eigenlijk. Ik denk dat je met 1.6 Ghz (en in jouw eventueel toekomstig geval waarschijnlijk 2 x 1.6 Ghz) wel heel gek moet doen wil je op het systeem 'moeten wachten'.
Ik draaide hiervoor datzelfde torrentflux op een NSLU2, dat is een 266Mhz ARM proc, dat ging niet echt soepel. (maar zelfs daar werkte het wel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
PASware schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:48:
[...]

Probleem met die ITX bordjes is dat er standaard geen RAID5 ondersteund wordt. Een PCI raid5 kaart zou weer extra energie verbruiken.
Doe het dan gewoon in software. Alle moderne OSsen kunnen dat - en performance is identiek aan een "firmware" oplossing via southbridge, want die laat alle parity berekeningen toch via CPU gaan.
Al wel goed gekeken naar een AMD mATX setup? Kan idle bijna net zo zuinig zijn als een Atom systeem.

Bronnen:
http://www.fudzilla.com/i...d=40&limit=1&limitstart=3
http://www.tomshardware.c...lon-Efficient,1997-5.html

Gaat hierbij wel een 2000+ cpu die nergens te krijgen is, maar een Sempron flink undervolten (en dynamische kloksnelheid) werkt ook prima en zul je dezelfde resultaten behalen.
Dat is dus de vergelijking met de 945GC chipset. Als je daarentegen de 945GSE chipset neemt kom je op 22W lager uit, waarmee de Atom de vloer aanveegt met de AM2 CPU qua verbruik, en dan nog goedkoper is dan een mITX AM2 bord + CPU
Tip voor zuinig moederbord (incl raid5): Asrock ALiveNF7G-FullHD R3.0
Nog los van de sterke bedenkingen die ik zou hebben bij het inzetten van een Asrock bord in 24/7 gebruik is dit idd een 'firmware RAID' oplossing dat dus alsnog alles over de CPU laat lopen. Sigaar uit eigen doos dus, je kunt met software RAID exact zelfde performance realiseren.
GreenSky schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:49:
Hashen is het controleren van het bestand na de download toch? Dat zie ik niet altijd gebeuren (zet download aan en kijk later of ie klaar is) maar volgens mij gaat dat aardig vlug. Ik dacht minder dan een halve minuut voor een 700mb iets, maar nooit gemeten.
Het systeem is zeer responsief, mag ook wel, heeft geen zak te doen met een base Debian install die torrentjes download. Er draaien verder wel een hoop servers op, maar ik doe niet echt veel tegelijk eigenlijk. Ik denk dat je met 1.6 Ghz (en in jouw eventueel toekomstig geval waarschijnlijk 2 x 1.6 Ghz) wel heel gek moet doen wil je op het systeem 'moeten wachten'.
Ik draaide hiervoor datzelfde torrentflux op een NSLU2, dat is een 266Mhz ARM proc, dat ging niet echt soepel. (maar zelfs daar werkte het wel op).
Zoals ik al aangaf, je kunt de belastingspieken bij torrents en nzb totaal niet vergelijken. Torrents kun je prima op oude meuk draaien, unrarren van een HD film kan een quad core een tijdje op z'n knieen krijgen als je het verkeerd instelt.

Mbt rar-performance, er is bijzonder weinig info over te vinden (meeste benchmarkers waren te druk bezig met SuperPi of DiVX encoding om iets zinnigs als rar te bekijken).

Enige wat er 1-op-1 te vinden is, is deze vergelijking van rar compression, dus niet decompression. Voor nzb-gebruik moet je de absolute waarde hier negeren, maar de relatieve waarde tov de A64 X2 5200+ is wel geldig als je weet hoe snel die CPU unrart...

Afbeeldingslocatie: http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/8417-file1.gif

[ Voor 33% gewijzigd door dion_b op 03-01-2009 13:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:02:
[...]

Nope, zag echt de GSE voor € 140... de 945GC kost wat meer ;)
En -->
pelican schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 09:00:
[...]

Nee, ik heb ook de GSE gezien voor 140 of 142 euro.
Die 162 is toch ruim het dubbele van het dual-core intel bordje... vind dat toch net te veel worden.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@dion_b, dat het niet vergelijkbaar is ben ik met je eens. Toen ik dat postte zag ik pas jou post (waren blijkbaar tegelijkertijd aan het schrijven).
Ik zeg ook weinig ervaring te hebben met unrarren en parren. Maar goed, zoals ik het gebruik boeit het me ook weinig als het een paar minuten langer duurt. Meeste torrents hoef je niet eens uit te pakken (wat ik superhandig vind, dan kunnen m'n media apps het meteen oppakken). Dat is bij nieuwsgroepen volledig anders uiteraard.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 03-01-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Yup. Een van de redenen dat ik het gewoon bij Torrents hou. Het is idd niet als nVOD te beschouwen (zoals veel mensen Usenet wel lijken te gebruiken), maar het werkt prima als je aardig wat dingen enqueuet. En het kost niets bovenop reguliere internet abo :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waar staat de n voor in nVOD?
Ik vind het iig superhandig, je download is klaar en je media servertjes kunnen er meteen wat mee. Zoals voor m'n PS3 (fuppes) of GNUmp3d etc.

Edit: Ik moet zeggen dat ik nu 2 torrents download en wat muziek luister via GNUmp3d, nu gaat de server load net iets over de 1 heen. Ik merk nu eens in de 5 minuten een stotteringetje. Maar dat ligt ook wel aan m'n systeem, de data staat namelijk op een 2.5 inch USB disk.

[ Voor 44% gewijzigd door !null op 03-01-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
near Video on Demand. Als in: je kiest nu, je hebt over max paar minuten content.

Datgene wat veel kabelboeren qua "films bestellen" aanboden voordat ze volledige Video on Demand hadden. nVoD was daar geregeld door meerdere streams naast elkaar te plaatsen met een tijdsverschil van een kwartiertje. Zo kon je een film bestellen en binnen een kwartier beginnen met kijken. Echte video-on-demand werkt natuurlijk met een point-to-point connection.

Met 20Mbit/s heb je binnen vijf minuten een DiVXje binnen, met mijn 120Mbit/s lijn zou ik als ik een server had met evenveel upload een HD film in die tijd binnen kunnen halen - je ziet ook dat mensen met zware verbindingen en een snelle USP niet gaan downloaden voor wat ze "ooit een keer" willen kijken, maar daadwerkelijk wat ze *nu* willen kijken. Dat is gelijk ook reden waarom het bij ISPs nogal gevoelig ligt. Omdat het hier om unicast gaat vreet het bandbreedte en daarnaast is concurreert het ook met ISP's eigen (n)VoD diensten.

Maar goed, dit is allemaal redelijk offtopic :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja daar heb je gelijk in. Torrents zouden trouwens nog veel beter werken ware het niet dat ADSL een waardeloze upload heeft. Maar goed, glasvezel is er nog niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Nou ik ben er eindelijk uit, laat dat GSE moederbordje maar komen!

Heb een samsung NC10 notebookje geleend om zelf eens te ervaren hoe snel/langzaam zo'n atom nou eigenlijk is.

Ik had een synology diskstation 106j, die ik te langzaam vond. Kopieren gaat als het meezit met iets meer dan 10 MB/s (vaak bleef die hangen op 6 of 8 MB/s), en Squeezecenter voor m'n Squeezebox DUET erop draaien is helemaal niet te doen. Een synology 209+ zal wel rap genoeg zijn, maar kost weer zo'n 400 euro.
Heb daarna zo'n Chenbro ITX kastje gekocht, maar was er nog niet uit wat voor moederbord ik zou kopen.
Aanvankelijk zo'n NC62K, maar heb ik ben bang dat het dat de voeding dat niet meer trekt als er 4 3.5 inch schijven in hangen.

Op die samsung NC10 heb ik nu ook ff een usenet client gezet en als die download (1.6 MB/s = max van m'n verbinding)) en decode is het systeem nog 'responsief'. Ik kan op m'n htpc nog gewoon een HD film streamend vanaf die NC10 i.t.t. m'n DS106J waarbij HD films gaan haperen als ik gebruik maak van DXVA. Ook kan ik ondertussen nog kopieren met zo'n 10 MB/s (die NC10 heeft geen gigabit) zonder dat de cpu load significant omhoog gaat. Dus ik verwacht dat flink hogere snelheden goed mogelijk zijn op dat GSE moederbordje met intel gbit nics.

Zat dan nog te twijfelen tussen de Intel D945GCLF2 en de MSI IM-945GSE-A, maar een dualcore is voor mijn doeleinden toch niet nodig zie ik zo. Bovendien heeft die realtek nics en een lawaaierige koeler waar ik geen zin in heb. Ook is het wel mooi om te zien dat die NC10 een verbruik heeft tijdens downloaden van usenet van zo'n 15 a 16 wat, zelfs 11 a 12 Watt met het scherm uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Dan maar eens mijn ervaring hier neerpoten, is toch ook zeker half-ontopic :P

Ik wilde al een hele tijd graag zo'n bordje hebben. Alleen dan wel de energiezuinigere GSE versie. Nu is dat ding echt totaal niet te verkrijgen dus ben ik wat vervder gaan zoeken. Ik kwam uiteindelijk uit op een totaal ander iets: reviews: De Asus Eee Box B202: klein maar fijn?
Een complete 945GSE pc :+

Tot nu toe ben ik er zeer tevreden over. Lekker klein, maakt geen herrie en voor zover ik kan zien nog best vlot ook. Hij draait nu MacOSX (ja ik wilde perse iTunes versie 8 en perse geen windows ;) ) en een torrent client. Netwerk haalt iig de volle 100 mbit (12.5MB/s dus ) :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb je dit topic niet gelezen? :P
Dat bordje is nu (over 4 daagjes) wél te krijgen in NL, nadat ik er bij Picco om vroeg ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 04-01-2009 14:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Raven schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:54:
Heb je dit topic niet gelezen? :P
Dat bordje is nu (over 4 daagjes) wél te krijgen in NL, nadat ik er bij Picco om vroeg ;)
Ja klopt, maar ik heb dit ding nu inmiddels ook een maandje in mijn bezit. En dan komt er nog een voeding + adapter, hdd en ram bij. Ik heb nu alles bij elkaar voor 250e. Zonder teveel geklooi :) (alhoewel dat laatste ook wel leuk is :P )

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Atlas schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:52:
Netwerk haalt iig de volle 100 mbit (12.5MB/s dus ) :)
Dat ding heeft een gbit nic toch?
Niet getest via een gbit verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
Atlas schreef op zondag 04 januari 2009 @ 14:52:
(..) Ik kwam uiteindelijk uit op een totaal ander iets: reviews: De Asus Eee Box B202: klein maar fijn?
Een complete 945GSE pc :+ (..)
Dit ding heeft helaas slechts 1 Gbit NIC als ik de reviews en specs mag geloven.. Jammer, maar dan valt ie voor mij al meteen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
dion_b schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 13:52:
Doe het dan gewoon in software. Alle moderne OSsen kunnen dat - en performance is identiek aan een "firmware" oplossing via southbridge, want die laat alle parity berekeningen toch via CPU gaan.
Ik bedoelde eigenlijk dat er ITX bordjes zijn die maar 2 sata poorten hebben. Hierdoor is Raid5 niet mogelijk. Een PCI raid5 kaart zou dan de oplossing izjn.
Dat is dus de vergelijking met de 945GC chipset. Als je daarentegen de 945GSE chipset neemt kom je op 22W lager uit, waarmee de Atom de vloer aanveegt met de AM2 CPU qua verbruik, en dan nog goedkoper is dan een mITX AM2 bord + CPU
Idle verbruikt die 945GC chipset echt geen 22W, load zou kunnen kloppen. Als je kijkt naar de resultaten van Silentpcreview kun je zien dat een Intel Atom bordje (AC!!) idle 27w verbruikt, DC zal het (met efficientie van 75%) dus zo'n ~20w voor het bord wezen incl chipset, cpu en laptop hdd.

Als je de Asus EEE pc erbij neemt met de 945GSE chipset komt het verbruik idle op z'n 16w, wat erg netjes is. Bron: Silentpcreview

Maar met het eerder genoemde Asrock bord icm met sempron, 2.5" hdd en picopsu is onder de 20w best mogelijk. Je hebt dan geen ITX bord, maar wel een systeem wat een stuk sneller is en bijna net zo zuinig (idle)
Nog los van de sterke bedenkingen die ik zou hebben bij het inzetten van een Asrock bord in 24/7 gebruik is dit idd een 'firmware RAID' oplossing dat dus alsnog alles over de CPU laat lopen. Sigaar uit eigen doos dus, je kunt met software RAID exact zelfde performance realiseren.
True, via een Windows hack kun je ook gewoon Raid5 draaien, zolang je maar minstens 3 SATA poortjes hebt.
Voordeel van dat Asrock bord is dat je het via het bios in kan stellen en niet de windows hack hoeft uit te voeren (die overigens erg simpel is)

[ Voor 20% gewijzigd door PASware op 04-01-2009 16:51 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:03
Ik heb ook al even naar die EEE Box 202 gekeken. Ook omdat de datum van levering van het MSI bordje al een keer is verschoven. (en het me niets zou verbazen als dit nog een keer zou gebeuren).

Het MSI bordje kost 162 euro. PicoPSU en memory erbij en je zit zo op 230 euro. Die EEE202 kost 240. maar dan krijg je er een HDD en Wifi bij (en Windows Home Edition, waar je weinig aan hebt als het een server moet worden).
Kortom, zeker geen verkeerde keuze als je maar 1 NIC nodig hebt.

Maar ik wil perse een fanless systeem. Zou ik die EEE202 kunnen slopen, er een heatsink opzetten, in een groter kastje plaatsen en dan zonder wat voor luchtstroom dan ook een 7x24 kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Wat ik me af zat te vragen... in de 945GC chipset op die D945GCLF intel atom boardjes, met name de northbridge (de southbridge zit geen fan op), die is ook verantwoordelijk voor de graphics (igp).

Als het beeld uitgeschakeld is (via windows energiebeheer), zou het verbruik van die chipset dan ook al niet flink dalen? Het lijkt me dat de idle-testen in meeste reviews nog wel het beeld ingeschakeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat zou wel mooi zijn, aangezien dat boardje bij mij als server dienst doet. Echter denk ik niet dat het veel uit zal maken, aangezien de chipset waarschijnlijk op een vaste frequentie draait (lees: niks staat te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 14:24
Streamz schreef op maandag 05 januari 2009 @ 18:26:
Ik heb ook al even naar die EEE Box 202 gekeken.
<knip>
dan ook een 7x24 kunnen werken?
Mij lijkt de EEE box ook een ideale server. Nadeel wat mij betreft is het feit dat 2,5" HD duurder zijn en maar tot 500GB gaan. Een externe USB drive is geen optie omdat deze idle relatief veel energie gebruiken.

Een EEE Box, bij voorkeur de B204 met ingebouwde UPS, in een andere behuizing zou ik zeker overwegen als het mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Het nadeel blijft dat er maar 1 of 2 sata schijven aan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ginkgo schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 09:59:
[...]Een externe USB drive is geen optie omdat deze idle relatief veel energie gebruiken.
Eh hoe kom je daar bij? Die van mij verbruikt maar een paar watt, misschien maximaal 1 watt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
GreenSky schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:04:
[...]

Eh hoe kom je daar bij? Die van mij verbruikt maar een paar watt, misschien maximaal 1 watt meer.
Ik heb e.e.a. opgezocht. Ik kwam o.a. deze test tegen: http://www.tomshardware.c...l-hard-drive,2045-16.html

Greensky, kun je me vertellen welke externe harddisk je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Ik denk dat dat vooral te maken heeft met de adapter die je gebruikt voor je externe harde schijf.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb een 2.5 inch WD Elements serie schijf, die rechtstreeks over USB gevoed wordt, geen adapter nodig. Dat er geen adapter nodig is maakt het per definitie zuiniger, en volgens mij is het model ook nog zuinig.
Hij maakt gebruik van 1 USB stekker (geen vals spelen, zelfs geen ingang voor een optionele adapter). Dat betekent dat hij maximaal 500mA (max USB power volgens standaard) op 5 Volt, dat is sowieso max 2,5 Watt.

Edit, deze:
http://tweakers.net/price...ble-wde1ms3200-320gb.html

Hij is dus lekker zuinig, en vooral heel handig in mobiel gebruik al gebruik ik em niet zo.
In server functionaliteit heeft zo'n ding wel wat jaartjes nodig om zich terug te verdienen (ten opzichte van een 3.5 inch schijf), dat moet je gewoon even uitrekenen en afwegen voor jezelf, vooral lettende op de verschillen in aanschaf prijs en schijfgrootte.

[ Voor 36% gewijzigd door !null op 06-01-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo'n 2.5" schijf is niet geschikt voor 24/7 gebruik (als 'ie continu draait). Die verdien je nooit terug als 'ie het meer dan 2 jaar zou moeten doen. De MTBF voor die schijven is significant lager dan die van 3.5" desktop schijven, en zelfs die zijn niet eens allemaal voor 24/7 geschikt.

Helaas weet ik uit eigen ervaring dat 'het zal wel meevallen' aardig tegen kan vallen, 3 schijven die 24u/dag draaiden (waarvan 1 een replacement was voor een andere al overleden schijf) in 2 jaar gesneuveld! Daarna maar gauw weer teruggegaan naar de 3.5" schijven..

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
Die is inderdaad zeer zuinig, maar dit is ook een 2.5" schijf met de eerder genoemde nadelen. I.c.m. met een EEE box zou ik er dan toch voor kiezen om de interne schijf te vervangen.

Wil de eee box als file server dienst doen dan moet deze of in een andere behuizing die plaats biedt aan een 3.5" HD of er moet een zuinige externe USB 3.5" HD aan. Laat ik maar verder niet uitwijden hierover, dit topic gaat immers over zuinig moederborden en niet over harddisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Ik heb nu zo'n MS-2100 / Nagasaki staan als server. Die dingen zijn ontworpen om 7x24 te draaien. En daar kan alleen een 2,5" disk in. Dus het lijkt me dat een een dergelijke disk gee probleem kan en mag zijn.
Nog nooit problemen mee gehad trouwens. Itt m'n Netdisk met 3,5" disk, die net overleden is...

Anyway, ik zit nog steds met de vraag of het GSE bordje in de EEE box geheel zonder koeling zou kunnen functioneren. En ook of het MSI bordje zonder airflow zal blijven werken. Iemand ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Met helemaal niks geen airflow gaat fout. Heatpipes op cpu/chipset die vast zitten aan de behuizing zal nog wel lukken, maar dat is lastig en kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Streamz schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 19:05:
Ik heb nu zo'n MS-2100 / Nagasaki staan als server. Die dingen zijn ontworpen om 7x24 te draaien. En daar kan alleen een 2,5" disk in. Dus het lijkt me dat een een dergelijke disk gee probleem kan en mag zijn.
Nog nooit problemen mee gehad trouwens. Itt m'n Netdisk met 3,5" disk, die net overleden is...

Anyway, ik zit nog steds met de vraag of het GSE bordje in de EEE box geheel zonder koeling zou kunnen functioneren. En ook of het MSI bordje zonder airflow zal blijven werken. Iemand ideeen?
je moet zon 15 - 20 watt warmte kwijt. Als je een fatsoenlijke behuizing hebt kan het allemaal passief. Ik had op mijn recentelijk aan oververhitting bezweken, 12 watt verstokende E-box een ventilator voor de harde schijf geplaatst. De schijf werd 58 - 63 graden (passief...) waardoor het ding nogal veel fouten begon te geven. Een stock P4 processor koeler op usb loste alle harde schijf problemen op. Toch heeft het ding slechts anderhalf jaar mogen leven... :'( (een stuk isolerend rubber tussen de heatsink van de processor / northbridge en de behuizing zal ook wel niet veel geholpen hebben in de verlenging van de levensduur...)

maargoed, tijd voor iets snellers dan een Via C7

sorry conclusie vergeten. Plak er een ventilator aan, eventueel een USB FAN. Mag dan misschien wel lelijk zijn maar helemaal geen airflow <<<<< klein beetje airflow

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 06-01-2009 23:50 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hoe merkte je dat de schijf fouten begon te geven? Heb je daar een test voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Heb nu zo'n intel bordje gekocht.

- Gebruikt +-40 - 50 watt idle en full load
- Chipset gebruikt meer als de CPU.
- Draait nu op WHS, draait wel aardig.
- Zit nu 1 GB intern in, ga later uitbeiden naar 2 GB
- Gebruikt nu 90watt met 4 schijven +- 10 - 15 watt per schijf
Heb wat temps vanuit speedfan zie screen.

http://www.vdheuvel-it.nl/data/tweakers/speedfan.jpg

Kan iemand deze temps onderbouwen?

Veder draait het bordje wel aardig, alleen heb ik het idee dat het schrijven en lezen langzaam gaat, maar dat kan ook aan WHS liggen

Heb het hele spul in een big touwer zitten met een fan of 5 dus mogelijk dat deze ook nog 1 watt oid gebruiken en de voeding gebruikt std 16 watt voor eigen gebruik ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door KoRnboy112 op 07-01-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

KoRnboy112 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:28:
Heb nu zo'n intel bordje gekocht.

- Gebruikt +-40 - 50 watt idle en full load
- Chipset gebruikt meer als de CPU.
- Draait nu op WHS, draait wel aardig.
- Zit nu 1 GB intern in, ga later uitbeiden naar 2 GB
- Gebruikt nu 90watt met 4 schijven +- 10 - 15 watt per schijf
Heb wat temps vanuit speedfan zie screen.

http://www.vdheuvel-it.nl/data/tweakers/speedfan.jpg

Kan iemand deze temps onderbouwen?

Veder draait het bordje wel aardig, alleen heb ik het idee dat het schrijven en lezen langzaam gaat, maar dat kan ook aan WHS liggen

Heb het hele spul in een big touwer zitten met een fan of 5 dus mogelijk dat deze ook nog 1 watt oid gebruiken en de voeding gebruikt std 16 watt voor eigen gebruik ;-)
temps zien er goed uit, maar wat voor een voeding heb je er in hangen? Een te dikke voeding is zeer inefficient bij te lage vermogens.

misschien dat je met HDtune de temps van de schijven eens kunt bekijken. Eventueel daar een fan voor plaatsen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
M2M schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:03:
[...]

temps zien er goed uit, maar wat voor een voeding heb je er in hangen? Een te dikke voeding is zeer inefficient bij te lage vermogens.

misschien dat je met HDtune de temps van de schijven eens kunt bekijken. Eventueel daar een fan voor plaatsen.
Er zit een collermaster 380 watt voeding in, volgens mij geeft speedfan ook keurig mijn hdd temps weer, heeft hdtune dan meerwaarde mbt dat?

Heb voor mijn hdds 2x fan zitten @5 volt en 2x outside fan @5volt.

Wat voor voeding raad je mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
De MSI IM-945GSE-A bij picco is doorgeschoven naar 30 jan. leverdatum. Volgens picco nu wel de werkelijke datum. We zullen zien

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Spijtig zeg, nu moet ik de aanschaf nog even uitstellen..

Beter trouwens, want ik zag net dat ik verkeerd RAM geheugen in mijn bestel lijstje zitten had. 8)7
(Het was geen SODIMM :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

KoRnboy112 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:24:
[...]

Er zit een collermaster 380 watt voeding in, volgens mij geeft speedfan ook keurig mijn hdd temps weer, heeft hdtune dan meerwaarde mbt dat?

Heb voor mijn hdds 2x fan zitten @5 volt en 2x outside fan @5volt.

Wat voor voeding raad je mij aan?
HDtune heeft voor zover ik weet niet echt een meerwaarde op het gebied van temperatuur uitlezen, je kunt er echter wel leuk mee benchmarken... ;)

en de voeding... misschien is het verstandig om een kleinere voeding te zoeken. Als je plank 50 watt vreet, en je voeding is bij dat afgenomen vermogen 70% efficient, dan gooi je dus zo'n 100 watt aan warmte weg (in de voeding!) Grote BS... blijkbaar was ik er niet met mijn hoofd bij vanmiddag. Daarom zijn die pico PSU dingen ook zo leuk. 90 watt maximaal, dan kun je ook nooit veel verliezen hebben. Eventueel een stock oude voeding uit een pentium 1 computer trekken. Zo'n oude 150 watt voeding is meer dan voldoende om al je ITX hardware aan te sturen, en het gaat je wel een stuk in de stroomkosten schelen. Zier hier beneden dat dit in sommige gevallen ook geen slim idee is.

De D945GCLF (die bij mijn pa staat) icm 1 HD vreet gemiddeld 24 watt icm een 50 watt voeding uit een wyse thin client (die van de HME beurs), en aan de reviews te zien een stuk meer in combo met een standaard ATX voeding.

edit: bijvoorbeeld deze review, waarbij ze een 850 watt PSU gebruikt hebben.... dikke overkill IMHO en dan meten ze een verbruik van 60 watt... (je kunt ook wel zien dat de voeding veel power verstookt omdat het verschil idle load ook maar 5 watt is.)

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 07-01-2009 23:49 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
M2M schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:55:
[...]

HDtune heeft voor zover ik weet niet echt een meerwaarde op het gebied van temperatuur uitlezen, je kunt er echter wel leuk mee benchmarken... ;)

en de voeding... misschien is het verstandig om een kleinere voeding te zoeken. Als je plank 50 watt vreet, en je voeding is bij dat afgenomen vermogen 70% efficient, dan gooi je dus zo'n 100 watt aan warmte weg (in de voeding!). Daarom zijn die pico PSU dingen ook zo leuk. 90 watt maximaal, dan kun je ook nooit veel verliezen hebben. Eventueel een stock oude voeding uit een pentium 1 computer trekken. Zo'n oude 150 watt voeding is meer dan voldoende om al je ITX hardware aan te sturen, en het gaat je wel een stuk in de stroomkosten schelen.

De D945GCLF (die bij mijn pa staat) icm 1 HD vreet gemiddeld 24 watt icm een 50 watt voeding uit een wyse thin client (die van de HME beurs), en aan de reviews te zien een stuk meer in combo met een standaard ATX voeding.

edit: bijvoorbeeld deze review, waarbij ze een 850 watt PSU gebruikt hebben.... dikke overkill IMHO en dan meten ze een verbruik van 60 watt... (je kunt ook wel zien dat de voeding veel power verstookt omdat het verschil idle load ook maar 5 watt is.)
Dus als ik gewoon een oude voeding pak van een of andere p1 met atx aansluiting moet dat werken?
Of heeft hij een 24 pins ATX aansluiting nodig.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43
M2M schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:55:
[...]
en de voeding... misschien is het verstandig om een kleinere voeding te zoeken. Als je plank 50 watt vreet, en je voeding is bij dat afgenomen vermogen 70% efficient, dan gooi je dus zo'n 100 watt aan warmte weg (in de voeding!). Daarom zijn die pico PSU dingen ook zo leuk. 90 watt maximaal, dan kun je ook nooit veel verliezen hebben. Eventueel een stock oude voeding uit een pentium 1 computer trekken. Zo'n oude 150 watt voeding is meer dan voldoende om al je ITX hardware aan te sturen, en het gaat je wel een stuk in de stroomkosten schelen.
Volgens mij heb je iets niet begrepen. als je voeding 100% efficient zou zijn dan zou je bij een load van 50W ook 50W aan het stopcontact trekken. als je voeding 75% eficient is komt er nog 50 zo'n 17W bij, geen 100W! Hoe je daar aan komt, geen idee.
Dikke kans dat een oude voeding uit een p1 net zo inefficient is, of nog berekend is op veel 5V load ipv. 12V. Niet doen dus.
Een PicoPSU van 90W heeft geen 'begrenzing' op 90W aan het stopcontact,, het zegt alleen iets over het maximale te leveren vermogen. Als hij 50% efficient zou zijn zou er lekker 180W uit het stopcontact getrokken worden.
Een 1000W voeding trekt dus ook meer uit de muur dan 1000W op volle belasting.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:29:
Even een update van ts gedaan:

MSI IM-945GSE onder leverbare borden gezet, daar ook de IM-945GC en Jetway NC91-230-LF en NC92-230-LF toegevoegd, het AOpen i945GCt-DN bord bij aangekondigd neergezet en het FP artikel gelinked.

Overigens kunnen de NC92-230/330 borden erg interessant zijn voor de mensen die met daughterboards met mutiple NICs willen werken.

Dat gezegd, je moet multiple NICs niet zien als vervanging voor een switch, maar als mogelijkheid voor het hebben van aparte netwerken (DMZ enzo). Zo'n daughterboard als switch misbruiken is onzinnig - niet alleen is een fatsoenlijke Gbit switch goedkoper, maar de backplane van een switch is sneller en voorkomt onnodig CPU gebruik op je ITX bord :o

* dion_b gaat nu even kijken hoeveel van deze borden in Pricewatch staan en voorzover afwezig ze alsnog toevoegen :)

Edit:
Voila, allevier de Jetways toegevoegd en de twee MSIs. Tevens picco.nl prijs voor D945GCLF en D945GCLF2 erbijgezet (al zal Picco niet echt blij zijn - bij beide zijn ze de duurste)
Kan het zijn dat het msi bordje niet meer in de pricewatch staat? (ik vind het nergens terug)
En heb ook al enkele keren de picco prijs bij enkele onderdelen toegevoegd, maar een eindje later is het weer weg. Kan dit?

Om verder te gaan in de discussie van voedingen:
Welke voeding neem ik best, en waarom? Welke is efficienter/beter?
PicoPSU 90W of Emko 90W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hipska schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 15:30:
Spijtig zeg, nu moet ik de aanschaf nog even uitstellen..

Beter trouwens, want ik zag net dat ik verkeerd RAM geheugen in mijn bestel lijstje zitten had. 8)7
(Het was geen SODIMM :D )
Ook al :P
Kwam er zelf trouwens ook nog eens achter dat ik hier nog een geschikte module heb liggen :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Weer uitgesteld, waar ik al bang voor was. Dan toch maar eens kijken om zo'n EEE box te slopen en in een andere behuizing stoppen. Maar ik wacht nog even.

Even over die PicoPSU: wat zou het beste zijn? De DC/DC versie of de AC/DC versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Even over die PicoPSU: wat zou het beste zijn? De DC/DC versie of de AC/DC versie?
Bij de DC/DC versie moet je zelf nog zorgen voor een AC Adapter (Laptopvoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:34
Hipska schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:07:
[...]

Om verder te gaan in de discussie van voedingen:
Welke voeding neem ik best, en waarom? Welke is efficienter/beter?
PicoPSU 90W of Emko 90W?
Ik heb zelf die Emko 90W gehad, maar die wordt HEET! Nou heb ik maar 2 jaar natuurkunde op school gehad, maar iets zei me dat dit geen teken van energy-efficiency is...Het ding zit ook ingebouwd in een Emko 1U-case en ik heb 2 van die voedingen versleten (de case koelt niet zo goed...), met een Epia V8000-bordje + reepje geheugen en 1 HDD.
Inmiddels heb ik een PicoPSU en die bevalt me een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Hipska schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:41:
[...]

Bij de DC/DC versie moet je zelf nog zorgen voor een AC Adapter (Laptopvoeding)
Als je de gele hebt wel, anders heb je een aparte adapter nodig die ook echt 12V uitspuugt. De gele pakt 12-25V uit m'n hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
Streamz schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:23:
Weer uitgesteld, waar ik al bang voor was. Dan toch maar eens kijken om zo'n EEE box te slopen en in een andere behuizing stoppen. Maar ik wacht nog even.
Mailtje van picco:
We hebben net de bevestiging ontvangen dat de defenitieve leverdatum bekend is gemaakt door MSI. We zullen de bordjes op 30 januari voorradig hebben.
Dus als we dit moeten geloven dan zou het spul 30 jan leverbaar moeten zijn.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

P5ycho schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:22:
[...]

Volgens mij heb je iets niet begrepen. als je voeding 100% efficient zou zijn dan zou je bij een load van 50W ook 50W aan het stopcontact trekken. als je voeding 75% eficient is komt er nog 50 zo'n 17W bij, geen 100W! Hoe je daar aan komt, geen idee.
Dikke kans dat een oude voeding uit een p1 net zo inefficient is, of nog berekend is op veel 5V load ipv. 12V. Niet doen dus.
Een PicoPSU van 90W heeft geen 'begrenzing' op 90W aan het stopcontact,, het zegt alleen iets over het maximale te leveren vermogen. Als hij 50% efficient zou zijn zou er lekker 180W uit het stopcontact getrokken worden.
Een 1000W voeding trekt dus ook meer uit de muur dan 1000W op volle belasting.
ik heb hier mijn VIA ITX plankje getest met een oude P2 voeding, 150 watt totaal. die trekt 31 watt uit de muur. Een modernere 400 watt voeding trok bijna het dubbele.

maar je verhaal over de efficientie klopt wel. efficientie van het opgenomen vermogen ipv maximaal vermogen :s...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:43
M2M schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:49:
[...]

ik heb hier mijn VIA ITX plankje getest met een oude P2 voeding, 150 watt totaal. die trekt 31 watt uit de muur. Een modernere 400 watt voeding trok bijna het dubbele.

maar je verhaal over de efficientie klopt wel. efficientie van het opgenomen vermogen ipv maximaal vermogen :s...
als jouw pentium 1 voeding zuinig is, wil dat nog niet zeggen dat de rest van de pentium 1 voedingen ook zuinig zijn right? Bovendien kun je gezeik krijgen omdat oude voedingen liever veel 5V leveren dan 12V.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Oei, dit is dus erg mooi. http://global.msi.com.tw/...od_no=1569&maincat_no=388
En zoiets wil ik dus. Fanless, met nog een zuinigere chipset, alleen jammer van de Realtek NIC.

En hier kennelijk te koop: http://www.e-itx.com/msi-ms-9a06.html
Ze hebben nog wat meer mooie fanless apparaatjes zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Streamz schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:39:
Oei, dit is dus erg mooi. http://global.msi.com.tw/...od_no=1569&maincat_no=388
En zoiets wil ik dus. Fanless, met nog een zuinigere chipset, alleen jammer van de Realtek NIC.

En hier kennelijk te koop: http://www.e-itx.com/msi-ms-9a06.html
Ze hebben nog wat meer mooie fanless apparaatjes zie ik.
Dit apparaat had ik er al eens bijgehaald in dit topic, maar nu is ie blijkbaar te koop.
Wel erg prijzig, al is het zeker een leuk ding. Zeker gezien de DVI en US15W chipset, zeker een leuke HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Ik heb thuis een epia 800mhz draaien.
En heb een corsair vx450 en een picopsu 90w.

De corsair was gewoon zuiniger dan de picopsu.
11w vs 12w(no name adapter die bij de case zat) en 14w(12v laptop adapter)

Nu hangt de efficiency meer af van de adapter dan van de picopsu, maar ik vond het wel echt een bizarre uitslag.

Ik zie trouwens, sata op dat bordje zitten, ik dacht dat de us15w dat niet standaard ondersteunde :/

[ Voor 13% gewijzigd door Sinned123 op 08-01-2009 20:37 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Blijkbaar is bij een klein vermogen, het verschil in efficientie enorm. (en 90 watt is eigenlijk al te veel voor deze systemen. plankje een stel schijven en eventueel een ventilator. Meer kan het allemaal niet zijn. Waarom er geen 50 watt voedingen op de markt zijn weet ik dan niet eigenlijk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
M2M schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:40:
Blijkbaar is bij een klein vermogen, het verschil in efficientie enorm. (en 90 watt is eigenlijk al te veel voor deze systemen. plankje een stel schijven en eventueel een ventilator. Meer kan het allemaal niet zijn. Waarom er geen 50 watt voedingen op de markt zijn weet ik dan niet eigenlijk.
Ik ben op de hoogte van de verschillen in efficentie, alleen staat juist de picopsu hierom bekend.
En dat dan een 450w voeding van corsair dit beter doet, verbaasd mij enorm.
Verder zijn er 60w voedingen hoor dus dat is niet zo'n punt.
Gebruikt toch nog 25w met opstarten.

Zelf draait het nu met 2 geheugen reepjes, en een 1.8" schijf.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand al ervaring hoe krachtig de processor voor bij virtualisatie zoals ESXi ? zou leuk als ik daar iets mee kan klooien vreet dan weinig stroom en als ik er dan 2 servertjes op kan draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is mij ook totaal duidelijk welke adapter goed is en welke niet. Dus hoe je een goeie adapter selecteert of waar je die vandaan haalt... geen idee.
DNS666 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:33:
Ik zie trouwens, sata op dat bordje zitten, ik dacht dat de us15w dat niet standaard ondersteunde :/
Klopt, dus ze hebben het er zelf bij geknutseld. Doet Kontron ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

Ik heb gisteren de d945gclf2 binnengekregen. Leuk! Wat ik niet wist is dat deze ook hyperthreading biedt, dus in freebsd heb ik nu 4 processors aan het stampen. Mij staat bij dat in het P4 tijdperk hyperthreading onder freebsd meer kwaad dan goed deed. Dit is echter een geheel andere architectuur, waar ik over de HT performance nog niets heb kunnen vinden. Is er iemand die hier al een uitspraak over kan doen? Zo niet, wat zou een aardige manier zijn om onder freebsd het verschil te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
GreenSky schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:50:
Het is mij ook totaal duidelijk welke adapter goed is en welke niet. Dus hoe je een goeie adapter selecteert of waar je die vandaan haalt... geen idee.
Kijk hier eens: http://www.meisterkuehler...rn-z-b-fuer-pico-psu.html

Of bedoelde je niet voor de Pico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hipska schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 18:07:
[...]

Kan het zijn dat het msi bordje niet meer in de pricewatch staat? (ik vind het nergens terug)
En heb ook al enkele keren de picco prijs bij enkele onderdelen toegevoegd, maar een eindje later is het weer weg. Kan dit?
Ja, dit kan.

Picco heeft geen zakelijke Pricewatch account, dus worden hun prijsgegevens niet automatisch ingevoerd in Pricewatch. Wel kunnen we dat met de hand doen. Maar prijsgegevens worden wel automatisch verwijderd als ze verouderd zijn. Vandaar dat de producten weer verdwijnen.

Enige oplossing is om ze handmatig te blijven toevoegen, of om Picco zo ver te krijgen dat ze het zelf gaan doen (onwaarschijnlijk gezien Picco nagenoeg altijd de duurste leverancier is waar anderen wel dezelfde producten voeren).

Ik heb iig de MSI en Jetway Atom bordjes van Picco weer eens toegevoegd :z
Bene schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:13:
Ik heb gisteren de d945gclf2 binnengekregen. Leuk! Wat ik niet wist is dat deze ook hyperthreading biedt, dus in freebsd heb ik nu 4 processors aan het stampen. Mij staat bij dat in het P4 tijdperk hyperthreading onder freebsd meer kwaad dan goed deed. Dit is echter een geheel andere architectuur, waar ik over de HT performance nog niets heb kunnen vinden. Is er iemand die hier al een uitspraak over kan doen?
Vrij simpel: HT doet nog steeds hetzelfde als destijds. Toen was het daadwerkelijk wel zinnig, maar niet in games of (andere) single-threaded apps. Bij een single-threaded app krijg je wel de extra overhead van HT (voor de OS lijkt het namelijk SMP, dus moet daar rekening mee gehouden worden) zonder performancewinst.

Ook toen werkte het wel al goed bij ofwel veel parallelle tasks (serveren) danwel fors multi-threaded apps.

Wat wel veranderd is, is de software. Programmeurs zijn veel meer met multithreading aan het werken, en OSsen werken efficienter met SMP - juist bij FreeBSD zal dat verschil erg sterk te zien zijn, aangezien FreeBSD tot kort werkelijk waardeloze SMP support had, maar het nu een sterke inhaalslag gemaakt heeft :)
Zo niet, wat zou een aardige manier zijn om onder freebsd het verschil te testen?
Wat dacht je van een benchmarkje maken van de taken die *jij* met dat bord wilt doen en vervolgens die een paar keer doorlopen met HT aan in BIOS en een paar keer doorlopen met HT uit in BIOS :z

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 09-01-2009 14:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01
  • Laatst online: 16:12

Zillion01

Obey your screen!

Ik ben nu dit setje aan het overwegen voor een RAID1 homeserver :

2 x WD Caviar GP 1 TB, 5400 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300 (Green Power)
Kingston ValueRam 2 GB, PC5300, 667 MHz, 5
Intel D945GCLF2
Antec NSK1380EC Zilver/Zwart, 350 Watt

Totale prijs €370,78

Ik ben alleen nog aan twijfelen over de case / voeding..

Die Chenbro ES30068 is wel een leuke kast, maar erg duur en ik kan niets vinden over de kwaliteit van de voeding, en of die voeding wel zuinig is... Die Antect daarentegen is goedkoper, 80plus voeding, maar wel grotere kast...

Ik vond het nogal lastig om een goedkoop mini itx kastje te vinden waar 2 3.5 inch schijven in kunnen. Maar ja als daar ook nog een PicoPSU bij moet wordt het meteen weer een duur verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Je bent natuurlijk niet verplicht een mITX kast te nemen. Er zijn zat flexATX en uATX kasten waar meerdere 3.5" schijven in passen. Ook kun je prima een 3.5" schijf kwijt in een 5.25" slot (sterker nog, je kunt hem dan dmv een silentdrive oplossing ook nog eens stiller maken :)

Daarnaast kun je 3.5" externe slots ook voor HDDs gebruiken (gewoon de front panel niet verwijderen)

Ik zie alleen al bij Picco.nl zeker vijf behuizingen waar je 2x 3.5" in kwijt kunt, waarvan drie goedkoper zijn dan deze (overigens erg goed uitgevoerde) Chenbro.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hey, dit is de eerste keer dat ik iemand hoor over dat de Chenbro niet zo goed is uitgevoerd. Heb jij 'm/er ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

remmelt schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:05:
Hey, dit is de eerste keer dat ik iemand hoor over dat de Chenbro niet zo goed is uitgevoerd. Heb jij 'm/er ervaring mee?
Hij zegt dat hij wel goed is uitgevoerd ;)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wow, daar las ik dus echt even KEIHARD overheen. Ignore.

Ik heb ook naar die behuizing gekeken, en kon maar weinig info vinden over de voeding, dat is wel jammer.

[ Voor 49% gewijzigd door remmelt op 10-01-2009 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

remmelt schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:03:
Ik heb ook naar die behuizing gekeken, en kon maar weinig info vinden over de voeding, dat is wel jammer.
Zelfde geldt voor die Emko kastjes met PSU... ik ga daar denk ik niet voor, onbekende voeding, geen benchmark over stroomverbruik te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Zillion01 op 10-01-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Ik lees hier dus wel een negatieve reactie over de 180w PSU van het broertje van de Chenbro ES34068, namelijk de ES34069 (vergelijk).
I've just put together a system with the Chenbro ES34069 witht he 180W power supply, the Intel DG45FC with an E7300 CPU and 4 GB RAM, and three Spinpoint F1s. Unfortunatly, the power supply does not appear to be stable under load. I'm running FreeBSD, and trying to update the ports tree (the meta information for how to compile packages), the system just shuts off hard. It then comes back on again by itself, but that doesn't really help much.

Unfortunatly, Chenbro does not publish any technical information on the DC/DC converter they're using, so one is left guessing what it can or cannot supply. I will check with the dealer (mini-itx.de) to see what suggestions they might have, and also try and seek out alternatives (i.e. picoPSU or similar, if they have high-power models).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:58
trinite_t schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 23:35:
[...]

[...]

Dus als we dit moeten geloven dan zou het spul 30 jan leverbaar moeten zijn.
Grr... Wat is het toch vervelend als een leverdatum wordt uitgesteld. :(

Ik ga denk ik toch maar overwegen om een zo zuinig mogelijke systeem te bouwen met een AMD CPU. Zeker omdat ik me nu ook bedenk dat het wel fijn zou zijn als de server ook wat extra power kan leveren wanneer nodig (denk aan het parren en rarren).

Volgens mij heeft Picco me zojuist behoed voor een miskoop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn oog is gevallen op : SilverStone Powersupply ST30NF 300W http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-020427

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:44:
Mijn oog is gevallen op : SilverStone Powersupply ST30NF 300W http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-020427

Iemand ervaring mee?
10 seconden zoeken levert al een berg reviews op. Wel prijzig hoor vind ik, maar goed dan heb je ook een stille voeding. Het is echter wel een oud ding (2004). Energiezuinig is alleen niet volgens mij, als ik zo wat reviews bekijk en hij staat niet genoemd bij 80 plus. Hoezo wil je zo'n ding voor je mini itx, voldoet een Picopsu 120W niet?

[ Voor 21% gewijzigd door Zillion01 op 11-01-2009 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Zit sterk te denken om mijn bestaande systeempje (Intel GLY2 / 1GB / pico 120W PSU) te upgraden naar wat groters, met de mogelijkheid om het gelijk dienst te laten doen als NAS (Het servertje draait nu Debian en fungeert oa als download client).

De Chenpro ES34069 is de kast die ik wil gaan gebruiken (Vanwege de 4x 3.5 disk bays). Ik kan zo de bestaande config overzetten, of eventueel meteen ook een zwaarder bordje er in stoppen (Via Epia-SN 18000G staat op de verlanglijst). Er komen (in de toekomst) 4 WD10EACS (1TB) schijven in te hangen en een 2.5" bootdiskje.

Ik las wat negatieve geluiden over de DC-DC convertor die door Chenpro wordt meegeleverd, dus ik was daarom van plan om de 120W pico PSU die ik nu gebruik heb over te zetten in de nieuwe kast.

De vraag is alleen, trekt zo'n 120W pico PSU de voorgestelde configuratie?
Als ik kijk naar het stroomverbruik van de huidige configuratie (30W) en ik tel daarbij op 4x WD10EACS disken (verbruik 6W tijdens lezen/schrijven volgens WD) zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik ben alleen benieuwd wat de ervarigen van anderen hier mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Let op: de WD10EADS heeft 32MB cache ipv 16MB voor de C versie.

Het kan waarschijnlijk wel, mits je staggered spin up aan de praat krijgt. Uiteindelijk laat je 5 schijven tegelijk opspinnen, dat kan nog wel een piek worden. Misschien dat de Pico dat aan kan, misschien ook niet. Staggered zou dan de oplossing zijn. Wil je software RAID draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
De EPIA-SN 18000G ondersteunt hardware-RAID, maar software-RAID is ook een optie. Kwestie van uitproberen wat het beste werkt. Ik ga in ieder geval RAID5 draaien met 4 schijven.

Snelheid is niet belangrijk, voor mp3/dvd/hd streamen zijn de EACS schijven snel zat. Ik heb er al twee van liggen, dus nog twee erbij en gaan met die banaan.

Ik connecteer voornamelijk met WIFI naar het NAS ((notebook / squeezebox) en voor de enkele keer dat ik een hele bult data moet uploaden naar het NAS laat ik de PC wel een keertje 's-nachts aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

die schijven spinnen op 12v.. dus je 12v adapter meot het aankunnen.. pico is alleen voor de regulatie van 3.3 en 5v, (tenzei je zo'n alles-tussen-6v-en-24v-input model pico hebt gekocht, dan niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik heb zelf m'n oog ook op de WD schijven laten vallen. WD vertelt echter niet of ze staggered spin up ondersteunen, wat bij bijvoorbeeld Samsung wel het geval is. http://www.samsung.com/gl...1&subtype=63&model_cd=249 deze schijf (HD103UJ) staat voor €80 in de pricewatch.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de WD schijven en staggered spin up. Ik heb berichten gelezen van mensen die het niet aan de praat krijgen, maar er is maar weinig over te vinden.
edit: http://support.wdc.com/images/kb/sata.gif
Hier zie ik wel een jumper setting voor Power Management 2 enabled, wat dat ook mag zijn. "Controlled spinup via spinup command per ATA standard." Staggered? Wie weet.

Dat is toch wel een van de uitdagingen op NAS-gebied. Het lijkt onontgonnen terrein, en er is maar weinig ondersteuning of misschien zelfs begrip van fabrikanten. Een low power bord met mogelijkheid tot "krachtpieken" maar dan niet met goedkope realtek onderdelen erop.... Kom er maar eens om.

[ Voor 12% gewijzigd door remmelt op 11-01-2009 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

zijn dr wel, maar dan ben je wel n paar 100 euro per bordje kwijt (als consument)
dus, slimmer om gewoon n zuinige amd of intel te kopen als je de kracht echt nodig hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
AlexanderB schreef op zondag 11 januari 2009 @ 12:33:
die schijven spinnen op 12v.. dus je 12v adapter meot het aankunnen.. pico is alleen voor de regulatie van 3.3 en 5v, (tenzei je zo'n alles-tussen-6v-en-24v-input model pico hebt gekocht, dan niet)
Dat hoor ik wel vaker, maar dat lees ik niet terug in de handleiding. Voor de gele, single input PicoPSU staat in de handleiding: "Power Ratings (Max Load = 140 Watts)" en voor 12V als max load 7A en peak load 10A. 12V x 10A = 120W (jaja, kort door de bocht)

Aan de andere kant staat in het officiele knowledge center:
Geen isolatie tussen input en output 12V.
http://tarzan.ituner.com/...=&mod_id=2&root=26&id=152
Maar ook:
http://tarzan.ituner.com/...ex.php?x=&mod_id=2&id=146

Weet jij meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

als ik die 2 linkjes goed lees, staat dr:
-om de volle 120w capaciteit van de dc-dc converter te benutten (@5v en 3.3v) heb je 120w input nodig (10A op 12V)
-zit er conversie tussen de 12v input, en de 12v output: nee
oftewel, de input power op 12v minus het vermogen opgenomen aan 5v en 3.3v is de hoeveelheid 12v die je beschikbaar hebt. :)

als je 12v voeding sterk genoeg is, kan je dr (binnen realistische grenzen) zo veel schijven aan hangen als je wilt (schijven gebruiken natuurlijk ook n beetje 5v)

n schijf gebruikt trouwns n watt of 7-10 op 12v bij het opspinnen, dus als je uitgaat van 1A 12v per schijf zit je meer dan ruim genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zerobase
  • Niet online
Heb de Chenpro kast in bestelling staan. De 2.5" disk laat ik achterwege (Is namelijk een SATA diskje en het VIA bordje kan maximaal 4 SATA disken aan)

De 4 1TB disken wil ik overigens met software RAID onder linux gaan aansturen. Voordeel is dat je flexibeler bent in de keuze van je RAID sets (RAID 1 voor de rootdisken, RAID 0 voor een scratchpartitie en RAID5 voor opslag.

Zal het overigens nog nodig zijn om TLER aan te zetten op die WD disken? (Zie ook deze thread: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1320130).

Dat de 10EACS geen 24x7 schijf is maakt niet uit, 7x24 draait het systeem toch bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Picopsu 120W zal voldoen, ik denk dat zelfs 60 wat al voldoet. Echter het ziet er erg gaar uit.
Ik heb een inmiddels een andere oplossing gevonden. In de kast gekeken en daar een ongebruikte packerd bell 145 watt voeding gevonden. Met wat verloop plugjes hoop ik die aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 10:37
Die MSI staat nu voor 140 euro bij Picco :) . Lekker is dat had hem nog voor 170 euro of zo besteld ;(
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=3114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is wel interessant, zeker nu mijn DL201GLY2 mogelijk kapot is, al zou ik daar 3 jaar garantie op moeten hebben. Dat is een fanless 1.2Ghz boardje, maar misschien kan ie toch niet helemaal fanless, al stond ie in een open kast.
Vind em ook erg interresant vanwege de DVI uitgang, niet boeiend voor mijn server, maar wel als soort van basic HTPC. Misschien koop ik er wel 2, even kijken (en afwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Icingdeath schreef op maandag 12 januari 2009 @ 07:52:
Die MSI staat nu voor 140 euro bij Picco :) . Lekker is dat had hem nog voor 170 euro of zo besteld ;(
http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=3114
Leuk om het hier te melden, maar het zou een stuk nuttiger zijn als je die prijs gewoon in Pricewatch zou invoeren :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
@dion_b: Heb ik al gedaan, ik voeg elke dag die prijs toe om te vermijden dat het bordje uit de pricewatch gehaald zou worden.. pricewatch: MSI IM-945GSE-A

Over de voeding ben ik er al uit dat ik niet die EMKO zal nemen, maar nu zie ik dat die Procase Noah voor maar 30 euro extra ook een ingebouwde voeding kan hebben (80W AC / 90W DC). Nu is mijn vraag of die zich kan meten met de PicoPSU en is het ook fanless?

[ Voor 11% gewijzigd door Hipska op 12-01-2009 14:19 . Reden: pricewatch url.. ]

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste