After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Kan iemand informatie vinden over de Atom N280 CPU? Deze zit in de nieuwe EEE PC maar op de site van Intel kan ik daar niets over vinden.
Ik wacht nog even tot 'ie bewezen leverbaar is...
Volgens mij is PicoPSU juist zeer kwalitatief en ook nog eens 80plus rated, ik ga er echter zelf niet voor daar ik low cost wil zijn in combinatie met een kastje. Er is overgens bijv. ook een 80 wat en een 90 wat versie. Maar bij alle 3 moet je nog wel een 220volt voeding kopen. Vrij duur dus.Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 07:13:
Picopsu 120W zal voldoen, ik denk dat zelfs 60 wat al voldoet. Echter het ziet er erg gaar uit.
Ik heb een inmiddels een andere oplossing gevonden. In de kast gekeken en daar een ongebruikte packerd bell 145 watt voeding gevonden. Met wat verloop plugjes hoop ik die aan de praat te krijgen.
Het ligt er wel een beetje aan welk systeem je hebt. 3.5 inch schijven schijnen bijv. een spin up vermogen van 35 wat nodig te hebben.
Ik zou maar uitkijken met zo'n Packerd Bell voeding, dat kan best wel een low ding zijn en problemen geven onder full load. Maar goed als je je bakje niet als server wilt gebruiken kan dat misschien niet zo'n kwaad.
[ Voor 27% gewijzigd door Zillion01 op 12-01-2009 23:04 ]
Verwijderd
iemand hier een antwoord op ?Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:59:
iemand al ervaring hoe krachtig de processor voor bij virtualisatie zoals ESXi ? zou leuk als ik daar iets mee kan klooien vreet dan weinig stroom en als ik er dan 2 servertjes op kan draaien
Overigens ben ik een stel rar benchmarks aan het draaien op dit moment niks spannends, gewoon onder linux met time kijken hoe lang hij erover doet om m'n driververzameling a 2.5GB in te rarren en vervolgens weer uit te pakken. Misschien dat dat voor mensen die hem als nieuwsgroep-leechbak willen gebruiken nuttig is. Evt kan ik dezelfde bench ook draaien op een C2D E2180 en een P3-500 ter vergelijking. Ik had ze vanavond af willen hebben, maar wegens een projectje op het werk was ik pas flink laat thuis
Oslik blyat! Oslik!
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Pakt dan de 740G, ik zit daar met een 4850E en 4GB op een 31watt idle (800mhz bij 0.85v in de coolnquiet gegooid). Dat valt me tov de Atom 330 ernstig hard mee, terwijl ik zat power heb voor 1080P.dion_b schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 02:17:
Als je kracht nodig hebt is een Atom geen goede optie. Dit ding presteert ongeveer gelijk aan een Celeron M op 1.2GHz (de dualcore 330 als twee van die beesten). Misschien dat je daar wel benches van kunt vinden. Een Athlon64 X2 4850E verbruikt op zich vele malen meer dan een Atom 330, maar als je chipset meetelt (780V of G vs 945GC) valt het verschil goed mee. En dan heb je een veel krachtigere oplossing.
Hey, super! Dat zou echt heel fijn zijn! Graag ook op de andere machines, ter vergelijking!dion_b schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 02:17:
Als je kracht nodig hebt is een Atom geen goede optie. Dit ding presteert ongeveer gelijk aan een Celeron M op 1.2GHz (de dualcore 330 als twee van die beesten). Misschien dat je daar wel benches van kunt vinden. Een Athlon64 X2 4850E verbruikt op zich vele malen meer dan een Atom 330, maar als je chipset meetelt (780V of G vs 945GC) valt het verschil goed mee. En dan heb je een veel krachtigere oplossing.
Overigens ben ik een stel rar benchmarks aan het draaien op dit moment niks spannends, gewoon onder linux met time kijken hoe lang hij erover doet om m'n driververzameling a 2.5GB in te rarren en vervolgens weer uit te pakken. Misschien dat dat voor mensen die hem als nieuwsgroep-leechbak willen gebruiken nuttig is. Evt kan ik dezelfde bench ook draaien op een C2D E2180 en een P3-500 ter vergelijking. Ik had ze vanavond af willen hebben, maar wegens een projectje op het werk was ik pas flink laat thuis
Hoeveel schijven heb je er dan aan? Of zijn die gedownspinned? Geen werkwoord van te maken, van downspinnen. Je begrijpt wat ik bedoel.neographikal schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 11:12:
[...]
Pakt dan de 740G, ik zit daar met een 4850E en 4GB op een 31watt idle (800mhz bij 0.85v in de coolnquiet gegooid). Dat valt me tov de Atom 330 ernstig hard mee, terwijl ik zat power heb voor 1080P.
Nouja, je kunt op basis van hoe lang het duurt om x-GB uit te pakken toch wel beslissen of dat voor jou acceptabel snel genoeg isGreenSky schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 10:06:
Ja draai ze ook op die andere proc's als je wil, want anders zegt het (mij) helemaal niks. En het heeft geen haast.

Iig eerste resultaten:
Atom 230
i945GC (
2GB RAM
8GB 133x Transcend CF PATA (OS)
Seagate 7200.9 500GB SATA HDD (opslag)
Debian Etch
Rar uitgevoerd van en naar de 500GB HDD (duh)
Grootte van in te pakken meuk: 2721752kiB (2.59GiB)
Grootte na inpakken: 2281079570B (2.12GiB)
Tijd om te rarren (rar a -r drivers.rar .../drivers/):
65m58s
Tijd om te unrarren (unrar x drivers.rar)
4m44s (gemiddelde over vier runs)
Dat betekent dus per 25.5 min om 1GB in te pakken en 2.2 min om 1GB (ingepakt) uit te pakken, of 1.83 min om 1GB (uitgepakt) uit te pakken.
Omgerekend een paar tijden:
Uitpakken DiVX film, SD, LQ, 450MB: 49 seconden
Uitpakken DiVX film, SD, HQ, 800MB: 1m28s
Uitpakken DVD, SL, 4.3GB: 7m53s
Uitpakken DVD, DL, 8.5GB -of-
Uitpakken 1080p h264, LQ: 15m35s
Uitpakken 1080p Blu-Ray, 40GB: 1h13m21s
Als ik vanmiddag tijd heb ga ik een HDD aan de P3-500 hangen en daar dezelfde unrar bench op draaien. Dan is vanavond de C2D aan de beurt. Lukt dat niet, dan moet het tot donderdag wachten ivm morgen m'n verjaardag en de promotie van m'n schoonmoeder...
Oslik blyat! Oslik!
Geef even een gil als je wat test-data nodig hebt...
Ondertussen de resultaten voor de P3-500. Let wel op dat meer verschilt dan alleen CPU - de HDD is veel trager en er is minder RAM.
Pentium 3 500E
i815 in Compaq Deskpro EN SFF
512MB RAM
4GB 120x Transcend CF PATA (OS)
Maxtor 10GB 5400rpm luidruchtig geval
Gentoo (maandje oude userland + 2.6.26 kernel)
1.5GB swappartitie om minder RAM iets te compenseren
Rar uitgevoerd op rest van de HDD
Tijd om te unrarren:
17m15s
Wederom, het grote verschil is hier zeker ten dele veroorzaakt door de tragere HDD en minder RAM. Enige duidelijke conclusie is dat m'n nieuwe router ongeveer 4x zo snel is hierin dan m'n oude
Wel is deze P3-500 redelijk representatief voor prestaties van Epia systemen van tussen de 800 en 1200MHz, althans mits voorzien van een trage (laptop)HDD en vrij weinig geheugen.
Vanavond volgt de meting op een C2D met fatsoenlijke HDD. Ben benieuwd hoeveel dat scheelt
Edit:
C2D E2180
G35 chipset (intel DG35EC mobo)
2GB PC6400
160GB WD Caviar SE 7200rpm
Gentoo, alles vorige week geupdate incl 2.6.27 kernel
Tijd om te unrarren:
3m7s

Conclusie tot nu toe is dat een stokoude CPU met weinig RAM en een moddertrage HDD het veel slechter doet dan een modern systeem, en dat ook daar de resultaten zo dicht bij elkaar zitten dat ik sterk vermoed dat we meer de HDD dan de CPU aan het testen zijn
Dat gezegd, als deze performance adequaat voor je is, dan weet je zeker dat je dit haalt met een redelijk moderne HDD
Als ik tijd heb - maar ik betwijfel of dat deze week lukt - ga ik deze oefening herhalen met steeds dezelfde HDD op Atom en C2D herhalen (allicht een redelijk snelle PATA schijf via USB 2.0 - de i945GC en G35 hebben dezelfde USB controller, dus alles is dan muv CPU gelijk).
[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 13-01-2009 19:40 ]
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Mijn download bak gebruikt altijd een ram drive voor het decoden, parren en rarren. Alleen als het groter is dan 2GB dan doe ik alleen het decoden op de ramdrive, maar ik download vrijwel nooit zulke grote dingen.
Mensen al een ATS of M-ATX mobo met atom(330) gezien?
Ik heb zowel de procase noah als de pico psu, met de voeding van de procase noah scheelde het ongeveer 1a2watt op een amd 780g / E4850 / 1x2gb reepje en een 2,5" diskHipska schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:18:
@dion_b: Heb ik al gedaan, ik voeg elke dag die prijs toe om te vermijden dat het bordje uit de pricewatch gehaald zou worden.. pricewatch: MSI IM-945GSE-A
Over de voeding ben ik er al uit dat ik niet die EMKO zal nemen, maar nu zie ik dat die Procase Noah voor maar 30 euro extra ook een ingebouwde voeding kan hebben (80W AC / 90W DC). Nu is mijn vraag of die zich kan meten met de PicoPSU en is het ook fanless?
Eerste exemplaar was wel doa, maar kreeg binnen een paar dagen een nieuwe toegestuurd.
Ben dus nog niet overtuigd van de kwaliteit wel van de service.
Bij de Noah zaten een hoop extra's trouwens, 3,5" naar 2,5" converter en een slimline dvd converter.
Enige wat ik miste was een pci riser card, maar kan best zijn dat die er wel bij hoort.
[ Voor 18% gewijzigd door Sinned123 op 13-01-2009 20:49 ]
Verwijderd
Zoals gezegd, met een zuinige AM2 of 775 CPU heb je netto vrijwel hetzelfde qua verbruik terwijl je wel veel betere performance hebt.Loekie schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:40:
Ik vind het jammer dat er geen grotere bordjes met de atom en zuinige chipset zijn. Een 2 a 3 PCI-sloten en 2 PCI-E en eventueel meer dan 2 sata zouden het voor mij een perfecte bak als backend voor mythtv maken. Het enige wat het ding hoeft te doen naast webpagina's serveren is gegevens van capture kaarten naar de schijf sturen en 's nachts wat commercial-detection.
Mensen al een ATS of M-ATX mobo met atom(330) gezien?
Qua prijs ontloopt het elkaar ook weinig.
het fijne is dat deze plankjes op ITX formaat zitten. Zeker met custom behuizingen is een ITX plankje toch net even fijner dan een mATX of groter. Kleine voeding, klein plankje, notebook schijf en je hebt een energiezuinig klein (home) servertje in elkaar zitten.Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:44:
[...]
Zoals gezegd, met een zuinige AM2 of 775 CPU heb je netto vrijwel hetzelfde qua verbruik terwijl je wel veel betere performance hebt.
Qua prijs ontloopt het elkaar ook weinig.
maargoed, dat vind ik het grote voordeel van die ITX dingen. Je hebt gelijk dat een normaal mobo en losse processor misschien net zo duur gaat zijn, maar meer prestaties bieden. Dat is de afweging die je maakt
Jouw voordeel is mijn nadeelM2M schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:59:
[...]
het fijne is dat deze plankjes op ITX formaat zitten. Zeker met custom behuizingen is een ITX plankje toch net even fijner dan een mATX of groter. Kleine voeding, klein plankje, notebook schijf en je hebt een energiezuinig klein (home) servertje in elkaar zitten.
maargoed, dat vind ik het grote voordeel van die ITX dingen. Je hebt gelijk dat een normaal mobo en losse processor misschien net zo duur gaat zijn, maar meer prestaties bieden. Dat is de afweging die je maakt
Prestaties maken me minder uit(heb nu een intel D201GLY2 met 1 PVR500 en ga testen met een riser) maar de hoeveelheid PCI/PCI-E sloten en SATA wel. Een std ATX met atom lijkt me daarom fijn, maar die heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden...
Verwijderd
Dat packerd bell ding is van fsp group inc
Wil hem als htpc gebruiken. Het systeem is energie zuinig. geen video kaart en een wd groene schijf
Verwijderd
Duh, daarom heb ik ze ookM2M schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:59:
[...]
het fijne is dat deze plankjes op ITX formaat zitten. Zeker met custom behuizingen is een ITX plankje toch net even fijner dan een mATX of groter. Kleine voeding, klein plankje, notebook schijf en je hebt een energiezuinig klein (home) servertje in elkaar zitten.
Maar hij vroeg dus juist naar mATX Atom
Raven in "\[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX)..."Loekie schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 22:07:
[...]
Jouw voordeel is mijn nadeel
Prestaties maken me minder uit(heb nu een intel D201GLY2 met 1 PVR500 en ga testen met een riser) maar de hoeveelheid PCI/PCI-E sloten en SATA wel. Een std ATX met atom lijkt me daarom fijn, maar die heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden...
Maar verder is er geloof ik geen Atom bordje groter dan mITX...
edit: @ hieronder: Hmm, die was ik ff vergeten
Maar werd naar ATX gevraagd
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 14-01-2009 14:32 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde

ECS heeft iig een mDTX bord, dat is alvast één slot meer (PCI + PCIe in dit geval). Geen idee of en waar dat ding te verkrijgen is helaas...
Oslik blyat! Oslik!
thnx, maar die is zoals in de gequote post al staat nergens particulier te verkrijgen. De ellende is een beetje dat je bijna nergens capturekaarten op USB kan krijgen voor Analoog of DVB-S2. Bovendien wil ik m'n huidige PVR500, 150 en 350 nog even niet afdanken.Raven schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 05:23:
[...]
Raven in "\[Ervaringen+discussie]Atom CPUs en (ITX)..."
Maar verder is er geloof ik geen Atom bordje groter dan mITX...
Ondertussen al iets over de N280: nieuws: 'Intels N280-Atom wordt fors duurder dan N270'Hipska schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:17:
Misschien om bestellers te lokken? Klinkt wel vies zo.
Kan iemand informatie vinden over de Atom N280 CPU? Deze zit in de nieuwe EEE PC maar op de site van Intel kan ik daar niets over vinden.
Ergens op die pagina zag ik een link naar deze pdf van Intel.
Nog steeds niet veel info dus, nu maar hopen dat ie een zuinigere chipset heeft
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb namelijk het volgende :
- Intel d201gly2
- Picco psu 90watt
- Samsung F1 - 750 Gb
- 2Gb ddr2 geheugen.
Hij draait al een paar maanden zonder problemen windows 2003 en de usb poorten kunnen ook een externe harde schijf 2,5 inch schijf voeden en draaiend krijgen.
Nu wil ik op de seriele poort een ir-dongle aansluiten, deze werkt perfect met Winlirc op mijn gewone pc maar op dat bordje geeft deze geen thuis.
Ik heb inmiddels al een extra 5v aansluiting via een usb poort geregeld voor de ir ontvanger, hele spul getest op een normale pc maar op de d201gly2 wil hij maar niet werken.
Meer mensen met dergelijke problemen op soortgelijke itx bordjes ?
Verwijderd
Weet iemand een goedkoop bord met dvi-d?
weet je zeker dat het niet aan winlirc ligt? je moet wel de juiste com poort selecteren. Eventueel zijn er legio's tooltjes waarmee de ruwe data van een com-poort zichtbaar wordt. Dan kun je zien wat er verzonden en ontvangen wordt. (daarnaast is het instellen van een afstandsbediening met (win)lirc een complexe zaak, maar dat is voor een tweakert natuurlijk geen probleem.LCD_viewer schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:22:
Hoe is jullie ervaring met de serial ports op de itx bordjes ?
Ik heb namelijk het volgende :
- Intel d201gly2
- Picco psu 90watt
- Samsung F1 - 750 Gb
- 2Gb ddr2 geheugen.
Hij draait al een paar maanden zonder problemen windows 2003 en de usb poorten kunnen ook een externe harde schijf 2,5 inch schijf voeden en draaiend krijgen.
Nu wil ik op de seriele poort een ir-dongle aansluiten, deze werkt perfect met Winlirc op mijn gewone pc maar op dat bordje geeft deze geen thuis.
Ik heb inmiddels al een extra 5v aansluiting via een usb poort geregeld voor de ir ontvanger, hele spul getest op een normale pc maar op de d201gly2 wil hij maar niet werken.
Meer mensen met dergelijke problemen op soortgelijke itx bordjes ?
ik zal vanavond mijn IR dongel eens op mijn intel plankje aansluiten en kijken of het werkt.
Heb eigenlijk geen andere serial-port apparatuur liggen om de poort te testen maar com1 in apparaat-beheer moet com1 zijn lijkt mij. Althans dat is wel zo op mijn desktop.M2M schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:52:
[...]
weet je zeker dat het niet aan winlirc ligt? je moet wel de juiste com poort selecteren. Eventueel zijn er legio's tooltjes waarmee de ruwe data van een com-poort zichtbaar wordt. Dan kun je zien wat er verzonden en ontvangen wordt. (daarnaast is het instellen van een afstandsbediening met (win)lirc een complexe zaak, maar dat is voor een tweakert natuurlijk geen probleem.
ik zal vanavond mijn IR dongel eens op mijn intel plankje aansluiten en kijken of het werkt.
Winlirc heb ik draaiend, ik zie althans raw-data voorbijkomen op mijn desktop pc, exact dezelfde instellingen geprobeerd op het intel bordje maar gaf geen resultaat.
Andere optie wordt een usb-serial converter halen alleen die dingen zijn wat duurder.
Edit : @Loekie : ik heb de nieuwste bios geflasht, daar stond namelijk een isue over serial ports beschreven en uiteraard heb ik deze aanstaan in het bios.
bronNew Fixes/Features:
• Fixed incorrect display of Serial Port function in device manager.
[ Voor 14% gewijzigd door LCD_viewer op 16-01-2009 14:10 ]
Wellicht duffe vraag, maar heb je de com-poort wel ingeschakeld in het bios? De moederbordjes die ik hier het afgelopen jaar in gebruik heb genomen hebben zaken als serial en parallel std uit staan in bios.LCD_viewer schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:58:
[...]
Heb eigenlijk geen andere serial-port apparatuur liggen om de poort te testen maar com1 in apparaat-beheer moet com1 zijn lijkt mij. Althans dat is wel zo op mijn desktop.
Winlirc heb ik draaiend, ik zie althans raw-data voorbijkomen op mijn desktop pc, exact dezelfde instellingen geprobeerd op het intel bordje maar gaf geen resultaat.
Andere optie wordt een usb-serial converter halen alleen die dingen zijn wat duurder.
Ik wil een energie zuinig servertje hebben. Opslag capaciteit is niet zo belangrijk, ik denk dat ik hiervoor ssd zal gaan gebruiken. Ik wil het servertje gaan gebruiken als webserver/dbserver met ms sqlserver om wat ontwikkeldingetjes op te kunnen testen. Zal dus geen zware load opleveren. Nou zijn er een paar mogelijkheden:
- asus eee wind box ziet er strak uit, laag stroom verbruik, nadeel is dat de proc geen dualcore is
- msi nettop d130 hoger stroom verbruik, kant en klaar, dualcore atom.
- zelf bouw, alle vrijheid die je maar kan hebben.
Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar de windbox, echter als er binnen nu en 2 maanden een energie zuinige chipset voor de n330 uit komt dan ga ik voor zelfbouw.
Are you following me, Are you following me?
Ik heb zelf als oplossing voor ontwikkelzaken een virtuele machine op m'n ontwikkellaptop. Dat werkt supergoed en daarmee heb ik natuurlijk alle vrijheid. Je moet natuurlijk wel een krachtige computer hebben om daarnaast ook nog eens soepel te kunnen werken, zeker met Windows als VM. Voordeel is dat 'ie helemaal uit is en weg wanneer je de VM-software afsluit. Kosten zijn ook superlaag, veel goede VMs zijn gratis.
Wat vraag je van je server? Veel processorkracht of liever energiezuinig? Hoe zuinig?
Ik ga de server gebruiken voor een hobby ontwikkel projectje, ik wil het gebruiken voor wat testjes die wat langer duren (weken) vandaar dat het een eis is dat hij 24/7 aan staat. de server zal ook 24/7 ergens mee bezig zijn (geen full load ofzo, maar hij zal zeker niet idle zijn) vmware gebruik ik inderdaad al. En een server uit hebben staan is het aller energie zuinigst natuurlijkremmelt schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:02:
Bedenk dat energiezuinige dingen vaak duurder zijn dan "normale" onderdelen. Misschien kan je geld en energie sparen door je ontwikkelserver niet 24/7 aan te laten?
Ik heb zelf als oplossing voor ontwikkelzaken een virtuele machine op m'n ontwikkellaptop. Dat werkt supergoed en daarmee heb ik natuurlijk alle vrijheid. Je moet natuurlijk wel een krachtige computer hebben om daarnaast ook nog eens soepel te kunnen werken, zeker met Windows als VM. Voordeel is dat 'ie helemaal uit is en weg wanneer je de VM-software afsluit. Kosten zijn ook superlaag, veel goede VMs zijn gratis.
Wat vraag je van je server? Veel processorkracht of liever energiezuinig? Hoe zuinig?
Are you following me, Are you following me?
Verwijderd
http://www.nvidia.com/object/sff_ion.html
Nu maar hopen dat het snel op de markt komt.
Verwijderd
Dat kun je vergeten ben ik bang: nieuws: Intel haalt streep door Nvidia's Ion-plannen met Atom-cpuVerwijderd schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:42:
Het nieuwe ion platform van nvidia ziet er veelbelovend uit.
http://www.nvidia.com/object/sff_ion.html
Nu maar hopen dat het snel op de markt komt.
Verwijderd
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2378059
- MSI IM-945GSE moederbord
- Minibox M-200 LCD behuizing (http://www.picco.nl/produ...th=21_36&products_id=2333)
- 1x2GB RAM geheugen (waarschijnlijk Corsair)
- 2,5" SATA 320GB HD (waarschijnlijk Seagate)
- PicoPSU 90W AC/DC voeding (http://www.picco.nl/produ...h=21_176&products_id=2944)
Nu zit ik met twee vragen die ik niet beantwoord zie op diverse fora maar misschien hier beantwoord kunnen worden:
- Zit bij de PicuPSU alles inbegrepen om het miniITX systeempje aan te sluiten, dus ook connectors voor 2,5" SATA HD en AC kabel voor stopcontact?
- In de M-200 behuizing (zie hierboven) zit standaard een CF-to-IDE adapter. Nu lees ik tegenstrijdige berichten op internet over het gebruik van CF-kaarten als bootdisk voor het OS. Is het zinvol om bijvoorbeeld een 4GB CF kaart in het syteem te plaatsen en hierop het OS te zetten? "Zinvol" dus in de zin van snelheidswinst bij opstarten e.d.
Sata connector zit op iedere PicoPSU versie, de P4 kabel alleen op de 120watt versie. Die van picco lijkt de 120watt versie te zijn (met 90w adapter)
2. Je hebt een lage access-time maar of het echt zinvol is weet ik niet. Bij zoiets merk je er weinig van.
Waar ik het zelf voor gedaan heb (met een IDE flash module, geen CF-IDE gedoe) is om een nette scheiding tussen data en OS+apps te krijgen. Dan kan je nog makkelijk switchen van HDD enzo. Of HDD's in standby zetten etc.
Ik heb inmiddels meer dingen bevonden omtrend de serial port op mijn d201gly2, schijnt dat modernere bordjes lagere voltages hanteren voor de uart. Het exacte zal ik moeten meten maar ik vermoed dat het +5 v en -5v is.
Zelfde heb ik ook geconstateerd bij een usb-serial converter, deze hanteren ook lagere voltages. En je raad het al niet alle hardware werkt daarmee.
Ik weet niet, ik vind het een houtje toutje oplossing, niet bepaald mooi. Ik gebruik Transcend IDE modules (zoek daar maar op) die zijn ook niet erg duur, en die zijn er wat meer voor bedoelt.remmelt schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:51:
Greensky: is die IDE flash sneller of op een andere manier beter dan CF-IDE? CF-IDE is wel goedkoop...
Daarbij moet ik zeggen dat ze even traag zijn verwacht ik. En deze modules nemen 1 heel IDE slot in op het moederbord, er zitten geen kabels tussen.
Jij hebt een convertertje nodig dan die deze voltages omzet ;-)LCD_viewer schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 14:41:
...
Ik heb inmiddels meer dingen bevonden omtrend de serial port op mijn d201gly2, schijnt dat modernere bordjes lagere voltages hanteren voor de uart. Het exacte zal ik moeten meten maar ik vermoed dat het +5 v en -5v is.
Zelfde heb ik ook geconstateerd bij een usb-serial converter, deze hanteren ook lagere voltages. En je raad het al niet alle hardware werkt daarmee.
@Greensky: Dan is er volgens mij toch een mogelijkheid om deze aan een kabel te hangen, zodat je er 2 zou kunnen verbinden op 1 IDE kanaal (master/slave) ?
[ Voor 5% gewijzigd door Hipska op 20-01-2009 18:11 . Reden: Markup fout ]
Ik heb het toen volgens mij geprobeerd met een rij headers dacht ik, en volgens mij had ik toen kortsluiting gemaakt. Maar goed, als je toch alles met SATA doet, of 2 IDE sockets hebt is er niks aan de hand.
Die dingen hebben volgensmij geen master/slave-opties...Hipska schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 18:07:
@Greensky: Dan is er volgens mij toch een mogelijkheid om deze aan een kabel te hangen, zodat je er 2 zou kunnen verbinden op 1 IDE kanaal (master/slave) ?
Oscar Wilde
Maar goed, als je sata hebt heb je geen IDE meer nodig toch? En sommige boardjes hebben ook 2 IDE sloten.
NF94-270-LF
http://www.jetway.com.tw/...d=285&proname=NF94-270-LF
Ik schrok ff... vandaag geld over gemaakt voor die van MSIfrissie schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:21:
Deze is ook interessant van jetway![]()
NF94-270-LF
http://www.jetway.com.tw/...d=285&proname=NF94-270-LF
Ik was al bang dat ie een dual-core had of > 2 sata poorten.
Maar ze zijn bijna hetzelfde, alleen heeft die van MSI 2 gbit nics van Intel nics ipv 1 Realtek nic.
Als de Jetway significant goedkoper is, is het een erg goede concurrent voor de single-NIC 230 bordjes, wegens lager stroomverbruik. Maar voor een router of iets wat meer uitbreidingen nodig heeft is de MSI IM-945GSE nog altijd superieur
Oslik blyat! Oslik!
@ dion_b : Wel weer een leuke voor ons overzicht
[ Voor 7% gewijzigd door frissie op 21-01-2009 21:26 ]
dejavu met de msi bordjes ... heheheHipska schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 18:28:
lol, daar is die leveringsdatum ook 30 januari :-P

Nog een deja vuRaven schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:23:
[...]
Huh? Zag 't op Picco.nl, 100% zeker. Blijkbaar een foutje?
Hij is nu weer 162 ipv 140
Edit: er waren er dus een paar binnen gekomen. Mogelijk komt morgen de mijne met de TNT/GLS/welkedanook
En laat ik dan net een dagje buiten de stad zijn

[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 23-01-2009 19:56 ]
Oscar Wilde
Portwell WADE-8170 en Jetway NF94-270-LF toegevoegd.
Tnx frissie
Oslik blyat! Oslik!
Wat mij ook wat werk heeft bezorgd waren de piepjes bij het opstarten. Ik dacht eerst aan geheugenproblemen, maar memtest liep zonder problemen. Het bleek weer te geven hoeveel USB devices er aangesloten zijn...
Ik wil dit moederbord gebruiken voor een servertje, met Ubuntu. Helaas heeft Ubuntu geen ondersteuning voor de netwerkcontrollers, Intel 82574L. Intel heeft er wel broncode voor gepubliceerd, het ziet er naar uit dat ik daarvoor de kernel zelf moet compileren. Dat wordt spannend, want dat heb ik nog nooit gedaan. Kernel compileren bleek niet nodig gelukkig!
Energieverbruik, zonder verder te optimaliseren, is 20 W (met PicoPSU-90 adapter, en WD 1TB Caviar Green harddisk). Dit zakt naar 17 W als ik de harddisk met hdparm op standby zet). Misschien maakt het ook nog uit wanneer ik XWindows niet start.
[ Voor 1% gewijzigd door DarkAtNight op 26-01-2009 07:59 . Reden: Niks kernel compileren! ]
Alleen nog niet aan testen toegekomen...
Heb jij, net als ik, naast de manual ook géén drivercd?
Ps. dat zijn dezelfde pdfjes
De manual is op de site van MSI niet te vinden zie ik
Wel een datasheet:
Europe
U.S.
Asia
[ Voor 53% gewijzigd door Raven op 25-01-2009 13:59 ]
Oscar Wilde
Wel jammer dat die Portwell WADE-8170 max 1GB aan geheugen ondersteund.dion_b schreef op zondag 25 januari 2009 @ 01:01:
Er is weer beweging in Atom land
Portwell WADE-8170 en Jetway NF94-270-LF toegevoegd.
Tnx frissie![]()
Hopelijk komt mijn MSI bordje ook snel binnen.One 200-pin SO-DIMM supports single channel DDR2 SDRAM up to 1GB
"Ondersteunen" is hier het relevante woord. Dat ding heeft exact dezelfde chipset als de IM-945GSE-A en de NF94-N270-LF. Het zal dus ook exact dezelfde DIMMs aankunnen.Lizard schreef op zondag 25 januari 2009 @ 15:54:
[...]
Wel jammer dat die Portwell WADE-8170 max 1GB aan geheugen ondersteund.
Portwell kiest ervoor om redenen die alleen zij weten om enkel ondersteuning te garanderen met 1GB, maar je kunt er hoogstwaarschijnlijk net zo goed een 2GB SO-DIMM in vrotten als in die andere twee

Oslik blyat! Oslik!
Kwam er helaas net achter dat 't plankje maar 1 USB-header heeft, dus de front-USB aansluitingen zijn out of service daar ik de header (althans, de helft ervan) nodig heb voor 't karakterLCD+buttons+IR.
DarkAtNight: Had jij bij jouw GSE ook het 2 vs 3-pins probleem met de powerled?
Heb hier uiteindelijk maar het stekkertje doormidden geknipt daar ik die draadjes maar niet los kreeg om van plaats te verwisselen.
Dacht dat dat probleem wel de wereld uitgeholpen was tegenwoordig, blijkbaar niet
Opvallend: een paar van de kabels zijn nét lang genoeg. De kabel van de PicoPSU naar de achterkant van de kast, voor de AC adapter, staat nog net niet strak gespannen, 't USB-kabeltje van 't display idem.
Of dat nu aan de kabels ligt of de ligging van de USB-header en waar de PicoPSU zit...
Memtest draait nu van een externe FDD die netjes werd herkend
Alleen is het wel een raar gezicht nu. Heb 1:1 pixelmapping aan staan op mijn HP W2408H.....
Stroomverbruikmeter stop ik er later tussenTijdens het draaien van Memtest: 19-20W.
Morgen maar eerst een CFkaartje halen en kijken of ik het voor elkaar krijg DSL te installeren vanaf een USB stickje.
[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 25-01-2009 20:02 ]
Oscar Wilde
Het opgenomen vermogen valt terug naar 17W als de machine enige tijd niet gebruikt wordt. Voldoende laag om de server langere tijd aan te laten zonder gewetensbezwaren, en misschien krijg ik er nog wel wat vanaf.
En ja, de gekleurde draad is plus.
Mijn CPU wordt 61 C zonder dat ik de case fan aansluit, hoe doet die van jou dat?
Raven schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:56:
DarkAtNight: Had jij bij jouw GSE ook het 2 vs 3-pins probleem met de powerled?
Heb hier uiteindelijk maar het stekkertje doormidden geknipt daar ik die draadjes maar niet los kreeg om van plaats te verwisselen.
offtopic:En ik kom er net achter dat ik 'm ook nog verkeerd heb aangesloten. De powerled moet blijkbaar andersom. Ik dacht altijd dat de + het gekleurde draadje was en de ground de zwarte, guess not
Dacht dat dat probleem wel de wereld uitgeholpen was tegenwoordig, blijkbaar niet![]()
Opvallend: een paar van de kabels zijn nét lang genoeg. De kabel van de PicoPSU naar de achterkant van de kast, voor de AC adapter, staat nog net niet strak gespannen, 't USB-kabeltje van 't display idem.
Of dat nu aan de kabels ligt of de ligging van de USB-header en waar de PicoPSU zit...
Maar ik hou nu ook deze in de gaten: nieuws: MSI introduceert Wind Box-nettop
Als die idd voor 200 euro te koop komt is dat eigenlijk nog een bere deal.
Streamz schreef op zondag 25 januari 2009 @ 20:50:
Dus je draait nu zonder enige airflow? Interessant en het zou mooi zijn als dat echt zou kunnen met dit bordje.
Ah mooiDarkAtNight schreef op zondag 25 januari 2009 @ 20:03:
Het netwerk aan de praat krijgen onder Ubuntu Intrepid Ibex voor de MSI 945GSE viel erg mee gelukkig. Download de driver source hiervandaan, en volg de instructies. Niks kernel hercompileren!
Morgen maar eens kijken of die werkt met DSL...
Hier dus niet. Maar het gekke is, de gekleurde draad (die dus de plus zou zijn) zit niet op de als plus gemarkeerde pin op de header, om de led werkend te krijgen....DarkAtNight schreef op zondag 25 januari 2009 @ 20:08:
Ik heb het Mini-ITX NOAH kastje erbij genomen (foeilelijk overigens) daar zit de LED met twee losse stekkertjes aangesloten, geen probleem dus. Niet overdreven veel ruimte in de kabels, maar wel genoeg.
En ja, de gekleurde draad is plus.
Geen idee, morgen maar eens kijken als ik een CFkaart heb en DSL draait.DarkAtNight schreef op zondag 25 januari 2009 @ 20:08:
Mijn CPU wordt 61 C zonder dat ik de case fan aansluit, hoe doet die van jou dat?
Ik niet, zit klein (cm of 3?) fannetje in de case waar er nog een naast kan.Streamz schreef op zondag 25 januari 2009 @ 20:50:
Dus je draait nu zonder enige airflow? Interessant en het zou mooi zijn als dat echt zou kunnen met dit bordje.
Oscar Wilde
Klopt, maar het kan dus zijn dat Portwell dit in de bios beperkt heeft.dion_b schreef op zondag 25 januari 2009 @ 17:12:
[...]
"Ondersteunen" is hier het relevante woord. Dat ding heeft exact dezelfde chipset als de IM-945GSE-A en de NF94-N270-LF. Het zal dus ook exact dezelfde DIMMs aankunnen.
Portwell kiest ervoor om redenen die alleen zij weten om enkel ondersteuning te garanderen met 1GB, maar je kunt er hoogstwaarschijnlijk net zo goed een 2GB SO-DIMM in vrotten als in die andere twee
Maar ik heb net een statusupdate gekregen dat mijn bordje klaar voor verzenden is.
Ben benieuwd wanneer de postbode langskomt.
waarschijnlijk als je de huidige heatsink met de buitenkant verbind kun je nog lagere temperaturen krijgen. Verbinden door middel van een oude northbridgekoelblok die je op maat knipt op dremelt. (ik heb hier een oude P4 koeler op de losse USB pinnetjes gezet. Dan is zo'n koeler enkel hoorbaar als je er met je oor boven hangt. Een beetje airflow is toch vaak wel aan te radenDarkAtNight schreef op zondag 25 januari 2009 @ 21:30:
Inderdaad, zonder enige airflow. Kastje staat wel op z'n kant, er kan lucht van onderaf aangezogen worden en langs de koelers stromen. Heel stil allemaal!
[...]
Klinkt goed, ik ga eveneens een PicoPSU 90 eraan zetten. Wel voorlopig nog even een RAID-1 met twee 500 GB 3.5" 7200RPM schijven, ik hou van wat storage... De schijven doen bijna altijd wel iets, dus geen standby van de schijven voor mij. Als ik met de hele bult op die manier een 20 W haal ben ik al dik tevreden eigenlijk, dat is een kwart van m'n huidige systeem welke waarschijnlijk langzamer is (Athlon XP 1700+DarkAtNight schreef op zondag 25 januari 2009 @ 11:49:
Gisteren mijn pakket van Picco binnengekregen met het MSI IM-945GSE-A moederbord, en met enige moeite aan de praat gekregen. Er werd namelijk geen manual meegeleverd... waarschijnlijk omdat dit een industrieel moederbord is, niet voor eindgebruikers bedoeld. Na enig spitwerk heb ik op de site van Tragant computers een PDF met het moederbordlayout gevonden: layout, en de manual.
Wat mij ook wat werk heeft bezorgd waren de piepjes bij het opstarten. Ik dacht eerst aan geheugenproblemen, maar memtest liep zonder problemen. Het bleek weer te geven hoeveel USB devices er aangesloten zijn...
Ik wil dit moederbord gebruiken voor een servertje, met Ubuntu. Helaas heeft Ubuntu geen ondersteuning voor de netwerkcontrollers, Intel 82574L. Intel heeft er wel broncode voor gepubliceerd, het ziet er naar uit dat ik daarvoor de kernel zelf moet compileren. Dat wordt spannend, want dat heb ik nog nooit gedaan.
Energieverbruik, zonder verder te optimaliseren, is 20 W (met PicoPSU-90 adapter, en WD 1TB Caviar Green harddisk). Dit zakt naar 17 W als ik de harddisk met hdparm op standby zet). Misschien maakt het ook nog uit wanneer ik XWindows niet start.
Behuizing is dus nog even bekijken, voor zowel goede koeling van twee grote harddisks als het uberhaupt erin passen ervan.
In hoeverre wordt de gigabit netwerkpijp volgetrokken? M'n huidige bak blijft steken bij rond de 30 MB/sec zonder invloed van harddisks (NetPIPE test), terwijl de lijn bijna compleet volgetrokken wordt bij tests met andere machines. Als storage server geldt natuurlijk: hoe meer hoe meter
[ Voor 42% gewijzigd door Sfynx op 26-01-2009 03:35 ]

Heb nu dit systeem samengesteld:
- Chenro ES34069
- Intel D945GCLF2
- 2GB Kingston PC5300 DDR2
- Samsung Spinpoint F1 750GB
De eerste boot leverde echter meteen al een foutmelding op dat de CMOS battery vervangen moest worden (ik kwam dus niet eens in BIOS terecht), maar door even het batterijtje te hebben gedraaid, kwam er leven in de tent. Ik moet deze zeker hebben verschoven tijdens het in elkaar zetten van de onderdelen (die Chenbro kast is ontzettend klein=ook de bedoeling) en ik kreeg o.a. mijn RAM reepje maar niet in. Met veel pressie toch gelukt. Pal naast het RAM slot zit de CMOS batterij houder, dus misschien was het een en ander verschoven.
Eenmaal in BIOS viel mij het volgende op: het beeld op mijn scherm trilde (alsof er laagje water over mn scherm stroomde, of dat ik door een hete lucht aan het kijken ben waardoor alles een beetje danst; nou ja, je kent het wel). Ik dacht in de eerste instantie dat het aan mijn VGA kabel lag, maar toen ik even later windows op 1920x1200 had draaien, zag dat beeld er strak uit. Ik zie dus alleen nog steeds bij de resoluties van 800x600 en lager dit fenomeen (dus in BIOS en tijdens het opstarten van XP (zwart scherm met logo)). Moet ik me zorgen maken?
Enfin, mijn eerste globale indruk is goed. Het installeren van XP en enkele programma's ging lekker vlot. Gebruikerservaring in XP is in iedere geval als vanouds (lees op een OCed C2D E6600), maar je moet er wsl. niet mee gaan Crysis spelen of zwaar video- en/of fotobewerken.
Enkele snelle netwerk/HDD tests wijzen het volgende uit:
- GamePC (specs in sig), Realtek onboard gbit LAN, 2x Seagate RAID 0, avg. read 135MB/s (HDTach)
- D-Link gbit DIR-655 router
- Atom PC, onboard Realtek gbit LAN, 1x Samsung Spinpoint, avg read 75MB/s (HDTach)
- Cat5E kabels van 1m lengte
Bestanden overzetten in XP (WFS): 43MB/s (stuk beter, maar zie regelmatig drops van 30sec lang in mijn Taskmanager netwerk performance grafiek)
Valt er nog wat te tweaken in XP of huidige hardware om dit omhoog te krikken??? Want ik heb balle verstand van Ubuntu, FreeNAS, etc. Systeem moet 24/7 uTorrent draaien, FTP server, en printer-sharing doen, en af en toe grote DVD-images of HD-series overzetten naar andere PCs via gbit LAN of WLAN.
En dan nog als laatste het alom bekende probleem met de herrie die er van die kleine klote chipset koeler komt op het Intel D945GCLF2 bordje:
O.a. dion_b heeft er in het begin mee gespeeld, en had wat problemen met de montage van een alternatieve Zalman heatsink.
Op andere fora kwam ik als alternatieve ook tegen de kleine 5 euro kostende Scythe Mini Kaze fan die het default fannetje kan vervangen. Draait fixed op 3400rpm en produceert slechts 14db (user reviews spreken van een verademing tov. default D945GCLF2 chipset fannetje.
Een andere besproken optie was om de fan-kabel op de sys-header aan te sluiten en deze langzamer te laten draaien. Maar ik kwam op de Ubuntu forum de onderstaande bewering tegen van iemand:
Wat vinden jullie ervan? Als de bewering zou kloppen, dan zou de quick&dirty methode fan-kabelaansluiting verwisselen niet meer zo aantrekkelijk zijn.Re: Noisy fan on D945GCLF2
--------------------------------------------------------------------------------
Two things, in reply to earlier posts;-
...
2) it is Not A Good Idea to swap the CPU fan header onto the chassis fan header. The reason is that
a) the 945 Northbridge is a hot-running chip so needs the best that the fan can give.
b) the Southbridge is the hottest running that I've ever seen (aside from those on broken mobos). I have many boards pass through my workshop and this one is naughty - I've added four MOSFET/BGA heatsinks which benefit from the N/B fan.
OK, the board WILL run if you swap the CPU/chaassis headers BUT it'll shorten the life of the components. No Doubt.
HTH, Ray
Dit kan van alles zijn, ofwel je monitor die wat instabiel upscalet, of analoge componenten op het moederbord die raar doen. Als het op je gewenste (hogere) reso wel goed draait lijkt het me geen reden tot zorg.sl1200 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:15:
[...]
Eenmaal in BIOS viel mij het volgende op: het beeld op mijn scherm trilde (alsof er laagje water over mn scherm stroomde, of dat ik door een hete lucht aan het kijken ben waardoor alles een beetje danst; nou ja, je kent het wel). Ik dacht in de eerste instantie dat het aan mijn VGA kabel lag, maar toen ik even later windows op 1920x1200 had draaien, zag dat beeld er strak uit. Ik zie dus alleen nog steeds bij de resoluties van 800x600 en lager dit fenomeen (dus in BIOS en tijdens het opstarten van XP (zwart scherm met logo)). Moet ik me zorgen maken?
XP is lompe overkill voor die zaken, maar andersom zou het op zich beter dan dit moeten gaan.[...]
NetCPS test: 19MB/s beide kanten op (belabberd dus)
Bestanden overzetten in XP (WFS): 43MB/s (stuk beter, maar zie regelmatig drops van 30sec lang in mijn Taskmanager netwerk performance grafiek)
Valt er nog wat te tweaken in XP of huidige hardware om dit omhoog te krikken??? Want ik heb balle verstand van Ubuntu, FreeNAS, etc. Systeem moet 24/7 uTorrent draaien, FTP server, en printer-sharing doen, en af en toe grote DVD-images of HD-series overzetten naar andere PCs via gbit LAN of WLAN.
Paar dingen om te testen:
1) hoe is CPU verbruik tijdens de test? Als die 100% raakt heb je een verklaring voor de drops...
2) heb je je TCP settings geoptimaliseerd (met name de TCP receive window groter zetten dan de default XP setting van 64k)? Als je niet weet hoe dat handmatig te doen in de registry kun je TCP Optimizer downloaden en draaien.
3) ik weet niet precies wat "WFS" is, maar smb is iig behoorlijk inefficient voor bestandsdeling. Voor het meten van rauwe snelheid kun je beter een FTP of HTTP verbinding gebruiken.
Ook niet gek, dat is de meest luidruchtige fan die ik sinds Pentium 1 tijdperk ben tegengekomenEn dan nog als laatste het alom bekende probleem met de herrie die er van die kleine klote chipset koeler komt op het Intel D945GCLF2 bordje:
O.a. dion_b heeft er in het begin mee gespeeld, en had wat problemen met de montage van een alternatieve Zalman heatsink.
Op andere fora kwam ik als alternatieve ook tegen de kleine 5 euro kostende Scythe Mini Kaze fan die het default fannetje kan vervangen. Draait fixed op 3400rpm en produceert slechts 14db (user reviews spreken van een verademing tov. default D945GCLF2 chipset fannetje.

Poeh, goede vraag. Het is sowieso tweedehands info van horen zeggen. Ik lees niet dat er daadwerkelijk uitval geweest is...Een andere besproken optie was om de fan-kabel op de sys-header aan te sluiten en deze langzamer te laten draaien. Maar ik kwam op de Ubuntu forum de onderstaande bewering tegen van iemand:
[...]
Wat vinden jullie ervan? Als de bewering zou kloppen, dan zou de quick&dirty methode fan-kabelaansluiting verwisselen niet meer zo aantrekkelijk zijn.
Eerlijk gezegd is koelingstechnisch de heatsink een groter probleem dan de fan. De default heatsink is uiterst inefficient. Ik zou idd niet aanraden om met dezelfde heatsink zonder fan of met zeer trage fan te werken. Maar met een andere heatsink (zoals het ding wat ik van een P4 plank gecannibaliseerd heb) gaat het prima. Ik heb iig nog niet één vastloper gehad sinds ingebruikname. Enige reden dat ik maar een uptime heb van 17 dagen is dat ik de boel uitgezet heb toen ik eerste week van januari op vakantie ging
Wel moet ik erbij melden dat ik twee kleine casefans heb in m'n Morex Cubid 2688 heb draaien. Zonder fans wordt het echt veel te heet, maar met deze twee op iets lagere toeren dmv een Zalman fanmate zijn case temps goed en stabiliteit ook.
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Met een goed plat tangetje heb ik eerst het bevestigingsstangetje van de zalman passieve koeler gedraad,zodat het perfect past.op het het Intel D945GCLF2 bordje.
Nu dus helemaal geen herrie meer.
Gr Hunny
Anyways heeft iemand FreeNas aan de praatop dat bordje, want de netwerkkaart doet het niet out of the box..
Maareh, heb je de moeite genomen te kijken op de site van Realtek? Daar zou iets moeten opvallen
Oslik blyat! Oslik!
Het is me niet duidelijk wat je bedoeld met site van Realtek.
De website van de fabrikant van de NIC op je bord. Waar al meerdere keren in dit topic naar gelinkt is. Het soort plek waar je onder 'support' doorgaans drivers voor een product kunt downloaden

Edit:
En mbt "werken" out-of-the-box onder Ubuntu - kijk eens naar je packetloss met die default driver...
Ook al iets wat hier eerder besproken is
[ Voor 27% gewijzigd door dion_b op 27-01-2009 20:09 ]
Oslik blyat! Oslik!
Bedankt voor je reactie, echter er wordt geen 1 keer gelinkt naar die website vanuit dit topic.dion_b schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:08:
www.realtek.com.tw
De website van de fabrikant van de NIC op je bord. Waar al meerdere keren in dit topic naar gelinkt is. Het soort plek waar je onder 'support' doorgaans drivers voor een product kunt downloaden
Edit:
En mbt "werken" out-of-the-box onder Ubuntu - kijk eens naar je packetloss met die default driver...
Ook al iets wat hier eerder besproken is
Wel zag ik een link naar een oplossing voor Linux. Echter voor mij is dat vrij ingewikkeld en ik zou ook niet weten hoe je dat in FreeNas zou fixen.
Op de site zelf staat overigens alleen Linux driver (driver has built-in the kernel)
Zoals ik al eerder aangaf is FreeNAS een FreeBSD derivaat iets wat ik ook alleen weet omdat ik op de site van FreeNAS gekeken heb voor je.... Je moet dus de instructies voor FreeBSD volgen.Zillion01 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:36:
[...]
Bedankt voor je reactie, echter er wordt geen 1 keer gelinkt naar die website vanuit dit topic.
Wel zag ik een link naar een oplossing voor Linux. Echter voor mij is dat vrij ingewikkeld en ik zou ook niet weten hoe je dat in FreeNas zou fixen.
Er staat een stuk meer dan dat op de site van Realtek. Om te beginnen is dat niet de juiste chip. Zoek even op exact welke chip er op de D945GCLF2 zit. Zoek op hoe het verbonden is (PCI of PCIe, staat gewoon in de specs), en ga dan eerst naar Downloads, dan naar Communications Network ICs, dan naar Network Interface Controllers, vanaf daar mag je zelf verder gaan, want ik ga het je niet met de paplepel ingieten. Je mag zelf wel een beetje verder kijken dan je nu doet...Op de site zelf staat overigens alleen Linux driver (driver has built-in the kernel)
Oslik blyat! Oslik!
- D945GCLF2 €79
- Samsung spinpoint F1 1TB €89
- Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 €20
- Mini-ITX behuizing 8K01BS zwart/zilver 120W PSU €62

Totaal €250 aan uitgegeven
Het moet vooral een zuinig en stil systeempje zijn die waarschijnlijk 24/7 aan staat. Dus nog even de chipset fan vervangen. Weet iemand hoe je kan berekenen hoeveel watt mijn systeem gebruikt en hoeveel dat op jaarbasis kost?
Oslik blyat! Oslik!
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=7
Directe download link
Daar ik het te ingewikkeld vond om GD2 e.d. werkend te krijgen voor de webserver (na het installeren van een nieuwe versie van PHP5 incl GD van FreeBSD, doet de webgui het niet meer), kap ik helaas met FreeNas en gebruik voorlopig verder met Ubuntu server.
Als je er een meter tussen hangt weet je het precies.Weet iemand hoe je kan berekenen hoeveel watt mijn systeem gebruikt en hoeveel dat op jaarbasis kost?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
verbruik van mjn D945GCLF2 (atom 330) systeem is ca. 40 W idle
componenten:
voeding: Antec EarthWatts 380
geheugen: Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667
HDD: Seagate barracuda 7200.10 3,5'' 320 GB
optische drive: Optiarc AD-7173A
mountainbiker
Vergeet de voeding niet, die is echt niet zuinig met zo'n lage belasting.neographikal schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 22:45:
Yikes, dat is niet echt grappig, verbruiken de hd of dvd-speler zoveel?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd
lijkt me erg veel aangezien een c2d laptop voeding maar 60 watt is.dion_b schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:27:
35W is redelijk optimistisch gezien de 29W verbruik van i945GC en 8W verbruik van de 330. Ik las ergens anders in dit topic een verbruik van zo'n 55-60W voor een bakje op basis van de D945GCLF2
Toch zie ik hierboven laag uitziende meetwaardes, dus misschien dat ik te pessimistisch ben...
Oslik blyat! Oslik!
Zit te twijvelen tussen een jetway nc62k en een atom maar ik MOET 4 sata hebben (ivm freebsd fileserver)
Op de site van picco staat hij weeral als 162 euro ????
Een pagina of wat terug in dit topic waren een paar mensen die hem afgelopen vrijdag al hadden ontvangen. Ik heb hem nu sinds maandag en hij fungeert nu als firewall/router (PFsense), draait als een trein, passief zonder casefanHipska schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:40:
Zijn er mensen waarvan dat MSI bordje nu binnen is gekomen? Of lees ik verkeerd?
Op de site van picco staat hij weeral als 162 euro ????

[ Voor 20% gewijzigd door Sfynx op 29-01-2009 14:42 ]
Hoeft nog niet te zeggen dat die chipset altijd 29w verbruikt. Hetzelfde geld voor de CPU.dion_b schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:27:
35W is redelijk optimistisch gezien de 29W verbruik van i945GC en 8W verbruik van de 330. Ik las ergens anders in dit topic een verbruik van zo'n 55-60W voor een bakje op basis van de D945GCLF2
Het singlecore bordje verbruikt icm een laptopschijf volgens silentpcreview idle 27w. Bron: http://www.silentpcreview.com/article865-page5.html
Zelf vind ik dit erg veel een simpel AMD systeem kan al net zo veel of zelfs minder verbruiken. Mijn HTPC zit rond de 30W en dan heb ik dit:
X2 3600+
Asrock 6150SE mobo
40GB laptop schijf
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=7 (onderaan)