Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
als je even op zoek gaat naarZillion01 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 20:36:
[...]
Bedankt voor je reactie, echter er wordt geen 1 keer gelinkt naar die website vanuit dit topic.
Wel zag ik een link naar een oplossing voor Linux. Echter voor mij is dat vrij ingewikkeld en ik zou ook niet weten hoe je dat in FreeNas zou fixen.
Op de site zelf staat overigens alleen Linux driver (driver has built-in the kernel)
FreeNAS-i386-LiveCD-0.7.3953 in google
(goed op de build letten)
dan is het simpel cd'tje met de iso fikken
dr in installeren op hdd of usb stik en klaar.
dan kun je hem daarna in je web browser configureren.
ps tijdens de installatie gaf hij bij mij aan dat er wat lees fouten waaren mbt de cd
gewoon ff koffie gaan drinken als je terug komt is ie gewoon zonder problemen geinstalleerd.
[ Voor 9% gewijzigd door Nessuno op 30-01-2009 06:22 ]
Na rose e cient spin
Zuiniger, mwa..maakt gezien de reviews die ik gezien heb weinig uit. Performance is over het algemeen wel beter. Maar 170 euro is wel erg veel, verdien je niet terug.Kenny_NL schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 23:19:
heeft iemand al ervaringen met dit bordje: Jetway NF77-N1G6-LF, bij Picco voor 170 euro? Dit is Via Nano-based, en zou toch zuiniger en sneller zijn dan het gangbare Atom-combo met de niet-zuinige chipset?
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat Atom-bordje van MSI met die zuinige chipset is 162 euro, dus dat scheelt nog geen tientje. Dan ben ik benieuwd hoe die zch tegenover een Nano verhoudt qua performance/verbruik...PASware schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 13:36:
[...]
Zuiniger, mwa..maakt gezien de reviews die ik gezien heb weinig uit. Performance is over het algemeen wel beter. Maar 170 euro is wel erg veel, verdien je niet terug.
Zoals hierboven vermeld € 162 voor een bordje verdien je niet snel terug ....
[ Voor 5% gewijzigd door frissie op 30-01-2009 19:58 ]
voor dat terugwinnen...je mag enkel de "meerkost" van de hardware vergelijken met de "minkost" van het elektriciteitsverbruik...
stel dat je 0.20euro/kWh betaald, dan moet het verschil in watt 92.47 zijn om die 162 euro in 1 jaar terug te verdienen.(24/7)
Realistisch lijkt me:40W minder verbruiken en dus net iets meer dan 2 jaar terugverdientijd
Dus nu zit ik te kijken naar de D945GCLF2. Hij lijkt me ideaal, behalve de Realtek chip. Ik wil wel gigabit snelheden halen (rond de 50-70MB/s (megabyte/s) vind ik acceptabel), anders heeft de upgrade niet zo veel zin.
Wat voor netwerk snelheden halen jullie met dit bord? Ik heb het topic al doorzocht (en uitgebreid op Google) maar niets gevonden, veel CPU benchmarks maar niets over de netwerk controller van dit bord.
Edit: Toch nog wat gevonden Link maar in combinatie met een (waarschijnlijk trage) 60GB schijf. Komt ie op ongeveer 300mbit/s. Klinkt niet erg hoopvol, maar het was niet bekend wat voor schijf het was.
Edit2: @Zillion01: Bedankt, ik ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe switch. Ik heb zelf ook een goede switch dus ik verwacht op dat gebied geen problemen. Ik hoop dat je dan boven de 35MB/s uit komt.
[ Voor 28% gewijzigd door GekkePrutser op 31-01-2009 19:19 ]
Ik haal op dit moment met Ubuntu server ongeveer 30 tot 35 MB/s met de Realtek NIC, echter ik heb geen driver update gedaan en heb een goedkope Sweex 1Gb switch. Binnen een week heb ik een Intel pro 1000 kaartje en een 3Com 1Gb switch die Jumbo rates ondersteunt. Ik hoop dat ik dan wel 50 tot 70 MB/s haal. Ik zal het dan ook even posten met de Realtek Nic in combi met de 3Com switch.GekkePrutser schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 02:05:
Heeft iemand toevallig al ervaringen met de netwerk snelheid van de D945GCLF2? Ik heb nu een ouder intel bordje (D201GLY2) in mijn NAS zitten, en die gaat maar tot 100mbit (PCI kaart heb ik al in gebruik voor extra SATA poorten). En maximaal 10MB/s is niet handig voor een NAS
Dus nu zit ik te kijken naar de D945GCLF2. Hij lijkt me ideaal, behalve de Realtek chip. Ik wil wel gigabit snelheden halen (rond de 50-70MB/s (megabyte/s) vind ik acceptabel), anders heeft de upgrade niet zo veel zin.
Wat voor netwerk snelheden halen jullie met dit bord? Ik heb het topic al doorzocht (en uitgebreid op Google) maar niets gevonden, veel CPU benchmarks maar niets over de netwerk controller van dit bord.
Edit: Toch nog wat gevonden Link maar in combinatie met een (waarschijnlijk trage) 60GB schijf. Komt ie op ongeveer 300mbit/s. Klinkt niet erg hoopvol, maar het was niet bekend wat voor schijf het was.
[ Voor 4% gewijzigd door Zillion01 op 31-01-2009 11:11 ]
Test-setup:
- Game_PC
- D-Link DIR-655 gbit router
- Download_bak
Screenshots zijn gemaakt op het D945GCLF2 systeem:
Game_PC (server) --> D945GCLF2 (client)

D945GCLF2 (server) --> Game_PC (client)

Zoals jullie kunnen zien lijkt de Atom 330 CPU bij beide tests geen bottleneck te vormen (i.t.t. mijn oude P3 667Mhz i.c.m. Intel Pro 1000GT adapter met CPU-offloading: daar bleef de transfer op 10MB/s steken wegens 100% CPU belasting

Wat ook opvalt is dat de transfer ruim 60% sneller is in de 2e situatie. Hoe komt dit?
Ik zie hetzelfde fenomeen ook in real-world tests waarbij ik in XP bijv. een VIDEO_TS map via het netwerk overzet (@dion_b: Met WFS bedoelde ik in mijn vorige post Windows File Sharing
Immers,
- Game_PC: RAID 0 array - average read van 130MB/s
- Download_bak (D945GCLF2): Samsung Spinopoint F1 750GB - average read van 75MB/s.
Iemand van jullie een verklaring waarom bij Iperf test D945GCLF2 sneller is als server dan als client?
En waarom een real-world test sneller is dan Iperf test, ook al vormen de CPUs en HDDs geen bottleneck? Ik verwacht in dat geval geen verschil tussen de 2 tests.
[ Voor 6% gewijzigd door sl1200 op 01-02-2009 01:15 ]
Dus het wordt een keuze tussen:dion_b schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:40:
[...]
Eerlijk gezegd is koelingstechnisch de heatsink een groter probleem dan de fan. De default heatsink is uiterst inefficient. Ik zou idd niet aanraden om met dezelfde heatsink zonder fan of met zeer trage fan te werken. Maar met een andere heatsink (zoals het ding wat ik van een P4 plank gecannibaliseerd heb) gaat het prima. Ik heb iig nog niet één vastloper gehad sinds ingebruikname. Enige reden dat ik maar een uptime heb van 17 dagen is dat ik de boel uitgezet heb toen ik eerste week van januari op vakantie ging
Wel moet ik erbij melden dat ik twee kleine casefans heb in m'n Morex Cubid 2688 heb draaien. Zonder fans wordt het echt veel te heet, maar met deze twee op iets lagere toeren dmv een Zalman fanmate zijn case temps goed en stabiliteit ook.
- betere heatsink (enkele mogelijkheden te koop) zonder fan MAAR WEL met case fans (er moet air flow zijn)
- stillere (vaak langzamere) fan op de originele heatsink (zolang de luchtverplaatsing maar voldoende is)

Alleen het deel met HDDs wordt gekoeld door 2x 70mm case fans. Ander gedeelte dus niet, maar er kan daar wel voorin een 60mm fan worden geplaatst (lijkt me onnodig nog meer lawaai te geven). Het lijkt me dus hoe dan ook niet slim om bovenin een D945GCLF2 bordje te hebben zitten met een passieve northbridge heatsink, ook al zou het een goede zijn. Wordt toch te heet omdat dat deel verder geen airflow heeft in de Chenbro kast.
Offtopic:
Ik vind die 2x 70mm case fans van Chenbro ook iets te veel lawaai geven, en heb daarom maar een mail gestuurd naar Chenbro technische ondersteuning:
Misschien hebben jullie andere tips om de kast stiller te maken.Chenbro ES34069 chassis fan speed and temperature regulation.
Dear sir/madam,
Recently, I purchased a Chenbro ES34069 and would like to make my server, which is based on this casing, more quiet. The 2 70mm chassis fans of ES34069 are too noisy, in my opinion. I would like to exclude that this is due to a technical malfunction of the backplane to which the fans are connected.
The 2 fans are constantly working at a maximum speed and they do not seem to be regulated at all. This is both while the system is idle, or at full load.
I would have expected that the temperature sensors and speed regulators on the backplane would regulate the 2 chassis fans, and that especially when the system is idle and at a low evironment temperature of 20 degrees Celcius, that the fans would be at a low speed.
Is the backplane of my ES34069 malfunctioning? If not, is it possible to change the settings according to which the backplane controls the speed of the chassis fans? For example, by 3rd party software, like Speedfan?
If both answers are negative, I am thinking of these 5 alternatives:
1) simply disconnect one of the 2 chassis fans from the backplane to reduce noise.
2) connect 1 of the chassis fans to the motherboard system-header to control speed through BIOS.
3) disconnect both fans from the backplane, and connect them both via a Y-splitter fan-cable to the motherboard system-header to control speed through BIOS.
4) loop the fan-cables of both fans via a Zalman Fanmate speed-regulator and control the fan speed manually outside the Chenbro chassis.
5) replace fans with 3rd party fans that are more quit (e.g. Papst or Nexus 70mm fans)
Other suggestions are welcome!
Thank you in advance for your reply!
Kind regards,
Bijv. wat betreft optie 3: is het veilig om 2x 70mm fans via zo'n splitter op 5V (?) fan-header van D945GCLF2 aan te sluiten? Ik ben bang dat het te veel stroom zal trekken en het bordje op die aansluiting zal doorbranden.
[ Voor 3% gewijzigd door sl1200 op 01-02-2009 02:06 ]
Ah. Wel een wat verwarrende afkorting om te gebruiken:sl1200 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 01:08:
[...]
(@dion_b: Met WFS bedoelde ik in mijn vorige post Windows File Sharing).
[...]
1) *FS is meestal een naam van een filesystem (denk aan NTFS, JFS, WinFS etc)
2) Windows File & Printer Sharing werkt juist met SMB of CIFS. Dat zijn dan ook de voor de hand liggende afkortingen
Oslik blyat! Oslik!
http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LV-67D/LV-67D-3DB.jpg
[ Voor 4% gewijzigd door nFo op 01-02-2009 14:54 ]
Welke Iperf is dat?sl1200 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 01:08:
Hieronder dan ook een netwerk test met Iperf 2.0 op mijn D945GCLF2 bordje. Dat is dus een test onafhankelijk van HDDs (als ik me niet vergis).
Knipknip
Die wat ik heb bestaat alleen uit een file die in CMD uitgevoerd wordt...
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
945GSE / 6 Watt: http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=35553
Snap echt niet waarom Intel nou die: 945GC gebruikt ?

JPerf is dat als ik de screenshot zo zie, zal wel een javawrapper om iperf heen zijn.Raven schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:17:
[...]
Welke Iperf is dat?![]()
Die wat ik heb bestaat alleen uit een file die in CMD uitgevoerd wordt...
Derdewereldlanden van goedkope computers met belabberde performance en normaal verbruik voorzien?
Intel is bang dat de eerste wereld klanten van een Core 2 Duo setup met 30 à 40W idle vermogen naar een 10 à 15W Atom oplossing gaan. Daarom ziet Intel niet graag nVidia een zuinigere platform aanbieden en het mooie MSI-bordje is in het Westen moeilijk verkrijgbaar.
Oslik blyat! Oslik!
D945GCLF2 als server en een PC als client
Iperf : 345mbits/s
Een bestand copieren : ongeveer 27 MB/s
PC als server en D945GCLF2 als client
IPerf : 529mbits
Een bestand copieren : ongeveer 30 MB/s
Dat moet toch sneller kunnen, ik verwachtte ongeveer het dubbele? Iemand nog tips qua instellingen in Ubuntu?
Testje met hdparm -Tt /dev/md0
Timing cached reads: 1088 MB in 2.00 seconds =608,99 MB/sec
Timing buffered disk reads: 182 MB in 3.03 seconds = 87,17 MB/sec
Dus ik zou zeggen dat de RAID1 array niet het probleem vormt...
[ Voor 40% gewijzigd door Zillion01 op 05-02-2009 19:11 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Die staat er tochRaven schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:58:
Probeer eens met iperf?
Zag alleen "Een bestand copieren : ongeveer 30 MB/s"
Maar is nog traag... Heb je al andere instellingen geprobeerd in iperf?
Meer connecties, andere packet grootte, TCP Window Size heet dat geloof ik in iperf.
Oscar Wilde
metRaven schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:16:
Maar is nog traag... Heb je al andere instellingen geprobeerd in iperf?
Meer connecties, andere packet grootte, TCP Window Size heet dat geloof ik in iperf.
iperf -s -w64k -i1
en
iperf -c {server} -w64k -t60
haal ik inderdaad hoger: 559 en 526 Mbits/s
Hmm dus hoe nu verder? Het is een XP bak en een Ubuntu servertje.
thx
[ Voor 5% gewijzigd door Zillion01 op 06-02-2009 08:55 ]
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ben je wel op de hoogte van de bandbreedte van de 32b 33MHz PCI bus? 32bx33MHz=theoretisch 133MB/sP5ycho schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:55:
de Intel Pro1000 GT is een PCI kaart, ik haal met die kaart in m'n VIA en15000 bord ook maar 30MB/s. (HTTP transfer). Ik denk dat je het vooral in de PCI bus moet zoeken.
De slechtst presterence chipset qua PCI bus was de i850, die rond de 90MB/s irl uitkwam. Alle andere moderne chipsets zitten daar (ruim) boven.
SATA, VGA en geluid zitten er niet op, dus je deelt die bandbreedte nergens anders mee.
Kortom, als je maar 30MB/s haalt ligt dat niet aan je PCI bus. Ik zou als ik jou was ook even je TCP instellingen checken. Die van WinXP zijn per default geoptimaliseerd voor 10Mbit verbindingen (

[ Voor 77% gewijzigd door dion_b op 06-02-2009 12:18 ]
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Er zijn energie meters te koop die het verbruik meten. Ik zoek er ook nog 1 maar die krengen zijn momenteel overal uitverkocht. Tenminste als je een christelijke prijs wilt betalen.fox-hound schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 15:35:
Dus nog even de chipset fan vervangen. Weet iemand hoe je kan berekenen hoeveel watt mijn systeem gebruikt en hoeveel dat op jaarbasis kost?
"Hoewel aanvankelijk verwacht in het eerste deel van het tweede halfjaar lijkt Intels Pine Trail-M nu toch voorbestemd pas tegen het eind van dit jaar of het eerste kwartaal van 2010 op de markt te verschijnen"
Bron: http://www.hardware.info/...JY/Nieuwe_Atom_vertraagd/
Ik was namelijk juist van plan tegen de zomer een mooi zuinig systeempje te bouwen en te wachten op nieuwe bordjes met leuke functies.
Misschien moet ik dan toch nu vast maar wat gaan rondkijken.
Wil zelf een "server" bouwen voor in mijn eigen (nog te vinden) huis met minimaal twee LAN aansluitingen waarvan eentje in ieder geval gigabit zodat ik deze ook gemakkelijk als router kan inzetten en een beetje snelheid heb voor het file-server gedeelte.
Zat momenteel te denken aan de Jetway NC92-330-LF, met een dochter kaartje met 1 extra LAN poort.
Ook wil ik dan kijken of ik de chipset koeling kan vervangen door iets wat geen geluid maakt.
Overigens ga ik alles niet in een ITX kast stoppen, maar in een wat ruimere behuizing zodat ik later gemakkelijk met een SATA PCI kaartje extra disks erin kan hangen.
Of hebben jullie nog ander ideeën waar ik eens naar zou kunnen kijken.
En als ik dan toch bezig ben, bouw ik misschien ook nog een tweede, waarschijnlijk met een atom 230, ter vervanging van de huidige "server" die bij mijn ouders staat. Deze gaat dan toch minder taken krijgen, omdat ik de mail en websites ga verhuizen naar die ander server. Wel wil ik hier in de toekomst ook de storage kunnen uitbreiden zodat ik gemakkelijk backups hierheen kan gooien. En voor hun centraal data opslag (met backup) kan regelen.
al met al, een leuk projectje voor de toekomst.
10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput
Mijn eisen zijn:
SATA
ACPI S3
<20 W idle (incl WD green 1TB)
Performance voldoende voor squeezecenter (FLAC-->MP3 conversie)
Een serieus alternatief is de Asus EEE BOX B202. Nadeel is het beperk aantal uitbreidings mogelijkheden (1x SATA, geen IDE of PCI). Zijn er nog andere mogelijkheden die ik zou kunnen overwegen? Ik denk zelf aan het EPIA platform, maar zoals gezegd heb ik daar wenig energie specs van kunnen vinden.
Ik denk dat je niet onder die 20 watt komt met de Atom en GSE chipset + een 3.5 inch schijf. Wel met een 2.5 inch schijf, maar dat is niet altijd even nuttig.GreenSky schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 15:27:
Nogmaals, hier staan gewoon prima test resultaten:
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=7 (onderaan)
US15W boardjes zijn veel duurder, maar daarmee kan je wel makkelijk onder die 20 watt komen.
Misschien moet je kijken naar VIA boardjes en hun verbruik als je dat kan vinden.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Naar via bordjes heb ik dus gekeken, maar geen gegevens gevonden omtrent energie gebruik.
[ Voor 1% gewijzigd door ginkgo op 11-02-2009 13:51 . Reden: typo ]
Vandaag m'n MSI i945GSE bordje binnengekregen, en omdat ik wat bezorgd was over de netwerk throughput direct maar even een testje gedaan:dion_b schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 12:14:
64k is geen optimale TCP transmit (of receive) window voor een snelle verbinding. Je wilt minmaal 256k of zelfs 512k hebben voor Gbit LAN.
[...]
Ben je wel op de hoogte van de bandbreedte van de 32b 33MHz PCI bus? 32bx33MHz=theoretisch 133MB/s
De slechtst presterence chipset qua PCI bus was de i850, die rond de 90MB/s irl uitkwam. Alle andere moderne chipsets zitten daar (ruim) boven.
SATA, VGA en geluid zitten er niet op, dus je deelt die bandbreedte nergens anders mee.
Kortom, als je maar 30MB/s haalt ligt dat niet aan je PCI bus. Ik zou als ik jou was ook even je TCP instellingen checken. Die van WinXP zijn per default geoptimaliseerd voor 10Mbit verbindingen (), hoe het bij Linux zit hangt af van je distro, maar ook daar kunnen rmem, wmem en natuurlijk MTU settings verschil als dag en nacht uitmaken
iperf 2.0.4 client: MacBook (OS X), onboard gigabit LAN
3Com 3CGSU08 8-poort Gigabit switch (vrij goedkoop, had er twee voor iets meer dan 100 euro)
iperf 2.0.4 server: i945GSE (FreeBSD 7.1), vanzelfsprekend de onboard gigabit LAN
Standaard TCP settings overal, nooit aangezeten, TCP window 128KByte
Als ik 'm 30 seconden laat draaien, is de TCP bandbreedte 859 Mbits/sec. M'n oude Athlon XP 1700+ server blijft steken op rond de 500 (een of andere Intel PCI Gbit NIC), dus ik ben hier al best blij mee zonder TCP-tweaks.
Verder een leuk bordje, m'n huidige 3,5" 7200 RPM schijven gooien er helaas elk zo'n 7 Watt bovenop, maar dat valt te verwachten... Die lagere RPM/hoge capaciteit schijven die recent zijn uitgebracht zijn wellicht interessant als ik m'n storage wil gaan uitbreiden.
Waar heb je hem gekocht? En hoeveel watt gebruikt dit boardje? En welke voeding gebruik je?Sfynx schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 01:26:
[...]
Vandaag m'n MSI i945GSE bordje binnengekregen, en omdat ik wat bezorgd was over de netwerk throughput direct maar even een testje gedaan:
Verder een leuk bordje, m'n huidige 3,5" 7200 RPM schijven gooien er helaas elk zo'n 7 Watt bovenop, maar dat valt te verwachten...
Thanks!
Scheelt toch zeker 4w idle per schijf.
Verder vind ik het verbruik van de 945gse toch nog iets te veel.
Er zijn deftige laptops die het beter doen.
Die 1e 2 kun je in dit topic terugvindenpipo1000 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:53:
[...]
Waar heb je hem gekocht? En hoeveel watt gebruikt dit boardje? En welke voeding gebruik je?
Thanks!
Voeding die gebruikt kan worden ook...
Hint: Zoek naar mijn berichten in dit topique
[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 14-02-2009 21:07 ]
Oscar Wilde
Deja vu. De eerste EEE zou toch ook maar 199,= kosten?
Verwijderd
http://www.logicsupply.co...-2-the-perfect-mainboard/
Ideaal die Chenbro kast i.c.m. het Gigabyte bord; 5 satapoorten, dus 1 om je SSD OS drive op te pluggen en 4 andere om je 4 grote schijven in RAID5 mee te connecten.
Ietwat
Je kunt een deel van de leds voor in de kast (error+(2*)LAN-led's) niet eens aansluiten omdat er voor zover ik weet géén enkel mITX plankje bestaat met dergelijke aansluitingen...
Oscar Wilde
Ik heb een intel d945gclf (atom single core) en dat ding heeft maar een realcrap 100mbit kaart.
Nu zit er bij mijn mini-itx kastje (jetway jc-103-b) een riser kaart met 2 sloten. Daar wou ik een intel pro1000 kaart in stoppen. Echter, na de installatie van de drivers en een reboot bleef het systeem hangen.
Ook andere pci kaarten laten het systeem gewoon bevriezen. Zelfs soms in het begin bij het bios.
Raar!!!
Een collega die hetzelfde setje heeft ervaart hetzelfde probleem.
Is dit een probleem met de riser? of met het bordje? en weet iemand misschien een oplossing of ervaart hetzeflde euvel?
http://www.smallnetbuilde...ption,com_nas/Itemid,190/Zillion01 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:53:
Nadat ik een Intel Pro/1000 GT kaartje in de D945GCLF2 (Ubuntu server) heb gestopt in combinatie met een 3Com 1GB switch (met jumbo ondersteuning) krijg ik nog immer geen super performance met copieren. Ik heb geprobeerd verschillende kabels, verschillende computers, jumbo wel of niet aan (maakt niet uit).
D945GCLF2 als server en een PC als client
Iperf : 345mbits/s
Een bestand copieren : ongeveer 27 MB/s
PC als server en D945GCLF2 als client
IPerf : 529mbits
Een bestand copieren : ongeveer 30 MB/s
Dat moet toch sneller kunnen, ik verwachtte ongeveer het dubbele? Iemand nog tips qua instellingen in Ubuntu?
Testje met hdparm -Tt /dev/md0
Timing cached reads: 1088 MB in 2.00 seconds =608,99 MB/sec
Timing buffered disk reads: 182 MB in 3.03 seconds = 87,17 MB/sec
Dus ik zou zeggen dat de RAID1 array niet het probleem vormt...
Hier zie je ook dat 1000MB nassen geen snelheid maken, op de site staat ook iets over 100MB netwerk optimaliseren.
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30201/54/
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Probeer het eens zonder?sharkzor schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:21:
ik heb al vanaf het begin een probleem.
Ik heb een intel d945gclf (atom single core) en dat ding heeft maar een realcrap 100mbit kaart.
Nu zit er bij mijn mini-itx kastje (jetway jc-103-b) een riser kaart met 2 sloten. Daar wou ik een intel pro1000 kaart in stoppen. Echter, na de installatie van de drivers en een reboot bleef het systeem hangen.
Ook andere pci kaarten laten het systeem gewoon bevriezen. Zelfs soms in het begin bij het bios.
Raar!!!
Een collega die hetzelfde setje heeft ervaart hetzelfde probleem.
Is dit een probleem met de riser? of met het bordje? en weet iemand misschien een oplossing of ervaart hetzeflde euvel?
Oscar Wilde
Niet alle 2-poorts PCI-Risers werken samen met alle bordjes, sommige risers hebben zelfs een power-aansluiting nodig. Waarschijnlijk werkt het gewoon niet samen met het betreffende bordje...
hmm... is er een vervangende riser die ik zou kunnen proberen? Of kom ik dan in problemen met de afmetingen van de kast?Loekie schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:53:
[...]
Niet alle 2-poorts PCI-Risers werken samen met alle bordjes, sommige risers hebben zelfs een power-aansluiting nodig. Waarschijnlijk werkt het gewoon niet samen met het betreffende bordje...
Ik zal het vanavond even proberen, maar mijn collega gaf aan dat het zonder riser prima werkt.
Volgens de intel specs zou een 2slot riser moeten werken.
Raven, die 19-20 Watt is dat inclusief harde schijf of alleen het bordje plus geheugen?Raven schreef op zondag 25 januari 2009 @ 19:56:
Tijdens het draaien van Memtest: 19-20W.
Morgen maar eerst een CFkaartje halen en kijken of ik het voor elkaar krijg DSL te installeren vanaf een USB stickje.
Heb je ook wat verbruiksgevens van als de computer idle is?
Idle (wachten bij melding "geen bootdevice gevonden"): 15.3-15.4W
Oscar Wilde
Atom cpu met de US15W chipset! En nog redelijk gunstig geprijst ook nog! 512 MB onboard mem en 1 gb onboard flashdrive.
De CPU board ja. Maar aangezien dat ding geen poorten beschikbaar heeft moet je het op een I/O Board, de "Lily carrier board" prikken. En dan ben je weer EUR 199 ex BTW verder...Helox-in-a-box schreef op maandag 02 maart 2009 @ 08:43:
http://www.toradex.com/En/Products/Robin_Z530_Z510
Atom cpu met de US15W chipset! En nog redelijk gunstig geprijst ook nog! 512 MB onboard mem en 1 gb onboard flashdrive.
Op zich zeker interessant voor embedded toepassingen, maar het gaat je meer dan EUR 400 kosten om dit thuis te hebben
Oslik blyat! Oslik!
Ik heb enkele reviews gelezen waarin er HD content op afgespeeld werd, en ik meot zeggen dat ik het bordje met HT aan en 1080P toch erg netjes vond presteren
Maargoed nu de vraag....hoe krijg je dat op een scherm? HD via S-video of VGA lijkt me toch niet echt ideaal
Heeft iemand dit ook of ervaring ermee ?
Misschien dat de gemiddelde TV geen VGA interface heeft nee, maar dat ligt aan je eigen situatie.

VGA kan wel, maar beter is het om een bord met DVI of HDMI te nemen als je dat wilt.
Oslik blyat! Oslik!
Wikipedia: Digital Visual Interface
The DVI interface uses a digital protocol in which the desired illumination of pixels is transmitted as binary data. When the display is driven at its native resolution, it will read each number and apply that brightness to the appropriate pixel. In this way, each pixel in the output buffer of the source device corresponds directly to one pixel in the display device, whereas with an analog signal the appearance of each pixel may be affected by its adjacent pixels as well as by electrical noise and other forms of analog distortion.
Oslik blyat! Oslik!
De bedoeling was/is eigenlijk om een simpel klein pc'tje te bouwen voor downloads/backup over netwerk ed. en wat klein genoeg is om op te pakken en in m'n tas te stoppen en bij schoonfamilie/vrienden aan de tv te hangen en daarop films te kijken. En aangezien iedereen aan de Full hd/ hd-ready tv's gaat en ik wat HD films op m'n pc heb staan leek het me handig dat het pc'tje ook HD kan afspelen.GreenSky schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:13:
Wat is er mis met VGA? S-video lijkt me duidelijk, die heeft een superlage resolutie, maar VGA kan gewoon HD resoluties aan, ik zie het probleem niet?
Misschien dat de gemiddelde TV geen VGA interface heeft nee, maar dat ligt aan je eigen situatie.
Alleen hoe het van PC----> tv gaat ben k nog niet helemaal uit in eht geval van de D945GCLF2.
En een duurder bordje...tja ik heb een Jetway AM2 bordje overwogen, maar dat word me iets te duur atm.
1080P? Dan toch alleen in speciale gevallen met hele simpele codecs of erg lage bitrate. Zonder HW accelleratie krijg je dat met een Atom 330 niet voor elkaar. Ik ben wel benieuwd waar ze beweren dat dit wel kan, heb je een bron?sapphire schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:03:
Ik ben atm aan het kijken naar een Inten D945GCLF2 bordje.
Ik heb enkele reviews gelezen waarin er HD content op afgespeeld werd, en ik meot zeggen dat ik het bordje met HT aan en 1080P toch erg netjes vond presteren
Met de NVidia ION chipset moet het dan weer geen probleem te zijn; HW accelleratie in hun chipset, icm een lekker zuinig CPU'tje. Dat is een ideaal HTPC platform.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
en
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=8
wel met 40% belasting, maar dat vind ik neit verkeerd hoor.
edit: Is zoiets dan niet makkelijk ? VGA to Component Video TV-Out Cable
[ Voor 46% gewijzigd door sapphire op 02-03-2009 14:08 ]
[ Voor 57% gewijzigd door Raven op 02-03-2009 14:19 ]
Oscar Wilde
Da's wel een relatief simpel 1080p videotje waarmee ze testen. Precies wat ik al vermoedde. Ik bedoel.. mijn intel C2D CPU op 2x2.6Ghz trekt sommige scenes nog niet eens zonder alle optimalisaties en post-processing filters uit te zetten. En een C2D 2.6Ghz draait erg veel rondjes om een Atom 1.6Ghz core. Nou gebruik ik misschien niet de meest efficiente decoder (ffdshow, terwijl coreavc sneller is), maar zelfs met de snelste software decoder gaat die Atom 330 het dan nog niet fatsoenlijk trekken. Dus voor >720p zou ik afraden om een atom-based bordje te kopen.sapphire schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:57:
http://www.upgraderguides....php?type=5&id=233&page=7
en
http://www.mini-itx.com/reviews/atoms/default.asp?page=8
wel met 40% belasting, maar dat vind ik neit verkeerd hoor.
Verwijderd
Tenzij je het natuurlijk kan combineren met een grafische kaart die alle werk doet. Dan gaat het prima.brama schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:50:
maar zelfs met de snelste software decoder gaat die Atom 330 het dan nog niet fatsoenlijk trekken. Dus voor >720p zou ik afraden om een atom-based bordje te kopen.
Anyway, ik zit al jaren met het idee in m'n hoofd om een klein persoonlijk data-opslag pc'tje te maken.
De eisen zijn simpel: enkel data aanleveren, opslaan en eventueel als uPnP server dienst (maar zelfs dat is geen harde eis)
Gewoon een manier om waar ik ook ben m'n bestanden op thuislocatie kan benaderen. Op een zuinige manier zonder m'n pc te moeten aanzetten en met een strakker afgestelde beveiliging (vermits toegankelijk via internet) dan wat vaak op een pc wenselijk is.
Geen scherm, verder niets.
Andere eis is natuurlijk dat het zuinig is. Een paar jaar geleden zou ik een via setupje hebben genomen (maar ik heb m'n ideeën toen niet uitgevoerd wegens niet echt nodig)
Dus:
-klein
-zuinig (passief)
-4 sata (misschien gebruik ik ze niet allemaal, maar ik zou graag de optie hebben)
Waarom klein en passief? Dan kan ik dat ding gemakkelijk ergens kan wegstoppen wat diefstalgevoeligheid vermindert. Eveneens kan het volledig afgesloten worden zodat er ook geen stof in komt en bij manier van spreken probleemloos kan draaien tot de hardware het begeeft van ouderdom (maar voor bijna alle hardware behalve HDD kan dat 10 jaar zijn of zo
In de TS zie ik een passief systeem (met GSE chipset) en dat lijkt me tot nu toe de beste keuze. Helaas geen 4x sata. Zijn er nog andere opties? En zou nvidia niet binnenkort met een atom chipset op de markt komen, die misschien nog zuiniger is?
Blijft dan de keuze: zelf iets maken, of een ready to use NAS kopen waar ik twee tot vier schijven in hang, en klaar. Iemand die me van één van beide alternatieven kan overtuigen? Wat me stoort aan die NAS dingen is dat er vaak proprietary software op draait en dat ik niet altijd kan inschatten hoe flexibel die systeempjes zijn. Kunnen ze van buiten je netwerk aangesproken worden? Hoe zit het met encryptie? Je hebt dan uiteraard niet de vrije keuze om bvb truecrypt te gebruiken.
Anderzijds is het ding wel meteen super zuinig en helemaal strak afgetrimd op de taak die het moet doen (embedded hardware)... Moeilijk...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 17:20 ]
Maar ik gok dat je meer performance en RAID wil.
Verwijderd
Dat soort hobby tonky wonky projectjes wil ik me niet aan branden. Bedrijfszekerheid, support, ontwikkeling van software, ondersteuning is me ook wel iets waard. En ik heb helemaal geen vertrouwen in firmwares die ergens door een hoopje geeks op een zolderkamertje in elkaar zijn geknutseld. Je doelt waarschijnlijk op die router-mods?
Raid is niet meteen een vereiste, maar ik wil wel die flexibiliteit om het toch te kunnen toepassen als ik dat na verloop van tijd zou willen.
Vandaar de afweging tussen een 'echt systeem' waar je windows server of een linux distro kan op draaien (die dan natuurlijk weer veel meer kan dan wat ik zou nodig hebben, namelijk data over en weer pompen en eventueel encryptie) of een dedicated systeempje wat enkel kan doen wat het moet doen, en geen overkill is (noch in hardware, noch in software)
USB ben ik ook geen grote fan van, zeker niet voor toepassingen waar ik geen omkijken meer wil naar hebben. Echt betrouwbaar vind ik het ook niet. En daarnaast wordt het wel een rommeltje met minstens drie kastjes en al die externe kabels.
Ik dacht zoiets zelf te maken, maar dan met intel-hardware:

Dus alles uit een blok alu frezen, zodat de cpu en chipset gewoon passief naar de omgeving kan koelen. Maar dan wel één behuizing waarin ook de schijven zitten. Dus niet verschillende kastjes met externe usb kabels ed. Dan hang ik daar één netwerk-kabel aan, zet het ding ergens in een hoekje (kan toch geen stof in) en dan ben ik klaar.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2009 18:40 ]
Dit is een enorme misvattingWaarom klein en passief? Dan kan ik dat ding gemakkelijk ergens kan wegstoppen wat diefstalgevoeligheid vermindert. Eveneens kan het volledig afgesloten worden zodat er ook geen stof in komt en bij manier van spreken probleemloos kan draaien tot de hardware het begeeft van ouderdom (maar voor bijna alle hardware behalve HDD kan dat 10 jaar zijn of zo)
Passief betekent geen actieve onderdelen. Passief betekent nadrukkelijk niet een volledig afgesloten airflow. Sterker nog, om dezelfde onderdelen passief te koelen vergt meer airflow dan actief. Wil je het geheel afgesloten kunnen draaien, dan moet je zorgen dat de ruimte die je volledig wilt afsluiten desondanks meer warmte door geleiding of radiatie (convectie gaat dus niet...) kan verwerken dan je electronica kan opwekken. En dat is een heel andere tak van de sport.
Zelfs al frees je zelf iets uit aluminium, je zult absoluut niet zonder meer de warmte van CPU, chipset en schijven kwijt kunnen. Je zou het jezelf veel makkelijker maken door gewoon ventilatiegaten te maken en die evt aan de achterkant van een kast oid te laten uitkomen. Even diefstalongevoelig, maar stukken makkelijker

Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
En met dat doosje uit de afbeelding hierboven lukt het blijkbaar ook.
Of die natuurlijke convectie, waar jij het over hebt, nu van binnen naar buiten gaat via gaatjes, of buiten langs de kast optreedt, komt op hetzelfde neer toch?
Zolang de hardware maar goed contact maakt met de behuizing zodat de warmte zich goed kan verdelen.
Wel een mooie uitdaging dus
@alvi, wat je zegt over hobby projectjes is waar voor Unslung, maar absoluut niet waar voor OpenWRT, dat is behoorlijk netjes opgezet. Dat wordt idd o.a. op routers toegepast, daar is het mee begonnen. Nu is het een kleine distributie die voor veel verschillende platformen werkt en behoorlijk wat packages heeft. Het maakt zo'n klein embedded systeem zeeeeer flexibel, met veel mogelijkheden. (zo liet ik mijn 'miezerige' NSLU2 gewoon torrents downloaden, met een nette webinterface)
Ja, maar dan schiet je iig qua zuinigheid je doel waarschijnlijk voorbij. Dan kun je beter een AMD chipset+CPU nemen; goedkoper, en waarschijnlijk niet minder zuinig in dit geval.Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 17:17:
[...]
Tenzij je het natuurlijk kan combineren met een grafische kaart die alle werk doet. Dan gaat het prima.
Verwijderd
De US15W heeft gewoon volledige h.264 hardware acceleratie dus je kan HD spul afspelen zonder de CPU echt te belasten...insan1ty schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:37:
Nu is het natuurlijk wel zo dat de US15W wel meteen een heftige vermindering in performance tot gevolg heeft. Met de huidige componentkeus is het óf veel warmte verstoken, óf lage performance (dwz geen HD, geen fancy 3D, etc).
Klopt, maar x.264 bijvoorbeeld weer niet, waar de meeste content in beschikbaar is. Uit eigen ervaring weet ik dat het afspelen van 1080p in x.264 niet goed gaat op de US15W.GreenSky schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:44:
[...]
De US15W heeft gewoon volledige h.264 hardware acceleratie dus je kan HD spul afspelen zonder de CPU echt te belasten...
Dan nog een ander vraagje: heeft iemand toevallig ervaringen met het D945GCLF2 board icm de Thermaltake LANbox? Ben bang dat het koelblok er niet in past..
In Windows ja - maar die GMA500 heeft geen fatsoenlijke Linux support, laat staan dat dit werktGreenSky schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:44:
[...]
De US15W heeft gewoon volledige h.264 hardware acceleratie dus je kan HD spul afspelen zonder de CPU echt te belasten...
Oslik blyat! Oslik!
Mag ik vragen met welke drivers je dit geprobeerd hebt?dion_b schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:54:
[...]
In Windows ja - maar die GMA500 heeft geen fatsoenlijke Linux support, laat staan dat dit werkt
Moet bekennen zelf niet ermee gespeeld te hebben, maar ik baseer me op artikelen als deze:insan1ty schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:15:
[...]
Mag ik vragen met welke drivers je dit geprobeerd hebt?
http://www.happyassassin....-as-to-why-youre-screwed/Okay, so after a whole day spent bashing around at this crap, I can very confidently and conclusively say, it’s utterly broken. By the looks of it, you can get it up and running, with a bit of futzing around, either by running Ubuntu Netbook Remix or running Ubuntu Hardy and forcing the Netbook Remix packages onto it - see the forum thread for details on that. But with any modern distro, it just doesn’t look like it’s going to work
http://www.t2-project.org/packages/xf86-video-psb.htmlStatus: Alpha
Oslik blyat! Oslik!
http://download.intel.com...41602.pdf?iid=ipp_rhc+spc
Ik begrijp als geen ander dat er een groot verschil is tussen 'zou moeten worden' en 'is'. Toch vraag ik me af waar de mensen uit het artikel het mee geprobeerd hebben. De nieuwere IEGD drivers vind ik prima werken (onder Windows althans, de generic Windows VGA driver is crap natuurlijk qua performance).
Linux support voor hardware decoding is brak voor nVidia, ATi en Intel dus als je het daarvan moet laten afhangen... Als je je eraan ergert maar toch een Linux HTPC wilt, stop met klagen en doe mee met coden. Zo is Linux nou eenmaal groot geworden.dion_b schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:54:
[...]
In Windows ja - maar die GMA500 heeft geen fatsoenlijke Linux support, laat staan dat dit werkt
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 08-03-2009 21:59 ]
Verwijderd
Overige fabrikanten is het net zo goed waardeloos. Je kunt dus veilig stellen: Hardware decoding onder Linux is brak.Dreamvoid schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:58:
[...]
Linux support voor hardware decoding is brak voor nVidia, ATi en Intel
Dat is waar, maar hardwarematige decoding proggen is nu niet bepaald iets wat iedereen kan. Daarnaast is het redelijk onbegonnen werk zonder hulp van de fabrikant.Dreamvoid schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:58:
Als je je eraan ergert maar toch een Linux HTPC wilt, stop met klagen en doe mee met coden. Zo is Linux nou eenmaal groot geworden.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2009 22:18 ]
Nvidia is anders wel de eerste die een werkende beta voor hardware decoding weet af te leveren en de eerste gebruikers zijn behoorlijk lovend!Dreamvoid schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:58:
[...]
Linux support voor hardware decoding is brak voor nVidia, ATi en Intel dus als je het daarvan moet laten afhangen... Als je je eraan ergert maar toch een Linux HTPC wilt, stop met klagen en doe mee met coden. Zo is Linux nou eenmaal groot geworden.
Klopt, maar aangezien ik met moeite in misschien drie talen een hello world kan doen, en de enige taal waar ik redelijk wat ervaring mee heb (Sinclair BasicDreamvoid schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:58:
[...]
Linux support voor hardware decoding is brak voor nVidia, ATi en Intel dus als je het daarvan moet laten afhangen... Als je je eraan ergert maar toch een Linux HTPC wilt, stop met klagen en doe mee met coden. Zo is Linux nou eenmaal groot geworden.
Verder is zoals al opgemerkt wel degelijk functionerende HW decoding aanwezig in de nieuwe nVidia drivers. Dat is al een hele stap vooruit. Toch is de situatie van de GMA500 niet te vergelijken met de anderen. De overige Intel GMA's en Intel en nVidia IGPs hebben stabiele, up-to-date drivers die iig 2D en 3D acceleratie leverne. Met de GMA500 is ook dat geen sinecure en is het dus voorlopig geen denderende optie als je iets grafisch wilt onder Linux. Gelukkig wordt er gewerkt aan een open driver ervoor, maar als je niet zelf kunt coden heb je daar pas wat aan als het af is - en zoals bekend is dat "als het af is"

Oslik blyat! Oslik!
De eerste is nog niet eens leverbaar en de 2e wordt al voorgesteld. Maar wel met extra leuke specs (DVI en 2x Ethernet bijvoorbeeld)
"Keine news_id übergeben. ......", en met de rest erbij: Server niet gevonden.
[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 09-03-2009 13:32 ]
Oscar Wilde
Hier de C/P text:
Die MSI Wind Box II basiert im wesentlichen auf den Daten ihres Vorgängers. So kommt auch hier ein Intel Atom N270 Prozessor samt Intel 945GSE Chipsatz + ICH7M zum Einsatz. Neu sind gegenüber dem Vorgänger-Modell die Anschlussmöglichkeiten. So findet man bei der Wind Box II einen DVI-Ausgang, Dual Gigabit LAN, Audio-Ausgang und Mikro-Eingang, vier USB 2.0 Ports sowie einen seriellen Anschluss (COM) vor. Außerdem bietet die neue Wind Box nun Erweiterungsmöglichkeiten durch 3 Mini-PCI Express Slots, etwa für 3G/UMTS, WiFi, TV-Tuner oder GPS-Modul.Das System wird komplett passiv gekühlt, wodurch es nahezu lautlos arbeitet. Die Wind Box II lässt sich dank VESA-Halterung auch hinter TFT Monitore montieren, MSI sieht den Einsatz vor allem im industriellem Umfeld.
Ik zag inmiddels ook dat de eerste WindBox te koop is. Althans, deze site heeft 'm erop staan:
http://www.orbitmicro.com/global/build.php?products_id=10135 Maar eens een mailtje aan wagen.
Deze link werkt wel.Raven schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:31:
@ ^, link werkt niet, ook niet als ik het stuk erachter meekopiëer.
"Keine news_id übergeben. ......", en met de rest erbij: Server niet gevonden.
Ik ga nu voor deze van Scythe, die maar 14db zou moeten produceren, ben benieuwd.
http://www.informatique.n...?M=I&A=892025&REFCODE=TWN
Heb laatst de watt-meter eraan gehangen en kwam tussen een opgenomen vermogen van 12 tot 17 watt uit. Best netjes lijkt me. Het geheel heeft een N270 met G945GSE icm 1 GB ram en een 250 GB HDD.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
[ Voor 48% gewijzigd door !null op 09-03-2009 16:17 ]
Ah
Nu even kijken of Google Translate die pagina een beetje goed kan vertalen...
* Raven snapt niet veel van Duits....
Oscar Wilde
Hmm het is als ik zo zie eigenlijk een laptop zonder schijf, qua specs. 12watt vind ik dan nog redelijk 'apart' aangezien een Atom netbook incl scherm al rond de 10w zit, zou het door de adapter komen waardoor verbruik toch net wat hoger is?Atlas schreef op maandag 09 maart 2009 @ 16:09:
Zo ik ben nog steeds erg blij met mijn Asus B202
Heb laatst de watt-meter eraan gehangen en kwam tussen een opgenomen vermogen van 12 tot 17 watt uit. Best netjes lijkt me. Het geheel heeft een N270 met G945GSE icm 1 GB ram en een 250 GB HDD.
ik heb de standaard fan vervangen door recom 40 mm fannetjes, deze produceren 19 DBA. als deze al niet te horen zijn, dan zal dat met die scythe dingen wel mee vallenGreenSky schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:33:
Oke, van mijn Little Falls 1 boardje (het Atom 230 boardje van Intel) is de fan nu dood aan het gaan. Lagers niet goed meer oid, hele enge geluiden iig. Het boardje is verder prima, en voor de garantie zou het hele boardje terug moeten naar Intel. Informatique (waar ik hem vandaan heb) vond het daarom ok als ik bij hun een ander ventilatortje koop, dan hoef ik geen verzendkosten te betalen.
Ik ga nu voor deze van Scythe, die maar 14db zou moeten produceren, ben benieuwd.
http://www.informatique.n...?M=I&A=892025&REFCODE=TWN
Vermoedelijk zit er een Foxconn 45CSX bordje (http://tinyurl.com/bde3ds) in, maar dat weet ik pas zeker als ik vanavond thuis ben en aan de slag kan.
Mijn vorige mITX projectje was een zuinige 1U server gebaseerd op het Intel D945GCLF2 bordje. Die server draait nu al een paar maanden perfect op een colocatie met Ubuntu 8.04.1 erop (standaard LAMP server + counterstrike source).
Ik had nog wat hardware over (tobo, muis, hd en ram), dus heb ik me laten verleiden tot een nieuw projectje. Ik ga in eerste instantie proberen om OSX86 te installeren, anders wordt het Ubuntu 8.10.
Plaatje:

https://www.strava.com/athletes/10490675
Verwijderd
Zelf niet veel succes daarmee op 't IM-945GSE plankje, Damn Small Linux weigert te installeren en geeft de volgende foutmelding:
Daarna een stukje van dat als ik 'm net gepartitioneerd had, het systeem mogelijk gereboot moet worden voor ie de pas aangemaakte partitie ziet.... Reboot(s) hielp(en) niet.quote: DSLWarning: start=63 - this looks like a partition rather than the entire disk. Using fdisk on it is probably meaningless.
[Use the --force option if you really want this]
Sorry, system has not detected a linux partition.
Heb echt geen flauw idee wat ik verkeerd doe. Het was me wel 1* gelukt om DSL te installeren, maar het resultaat was een niet bootable systeem, zelfs Grub startte niet. Geen foutmelding trouwens, buiten de bekende "no bootable device detected"-error. (ook nadat ik in het bootmenu handmatig aangaf waarvanaf ie moest booten)
In 1e instantie dacht iemand van het DSL forum dat ik de partitie als bootable was vergeten te markeren, was niet het geval. Toen van voren af aan begonnen waarna ik nu met bovenstaande fout zit.
Partitioneren overigens met cfdisk gedaan, heb niet het idee dat ik daar wat verkeerd heb gedaan.
Kan volgensmij ook niet, cfdisk zit vrij simpel in elkaar...
't heeft overigens wel een tijdje geduurt voordat ik doorhad welke naam (sda/sdb/hda/hdb/etc) de CF-kaart had gekregen van DSL. Zat naar sdb (sda is USBpen) te zoeken, toen hda en hdb, blijkt het hdc te zijn

Oscar Wilde
Het kastje ziet er in het echt mooier uit dan op de plaatjes vind ik, best wel stijlvol en zou niet misstaan als HTPC. Bouwkwaliteit vind ik erg in orde; alles is keurig afgewerkt en zit stevig in elkaar. De ingebouwde voeding is een FSP/Fortron 150watt model. Altijd goede ervaringen gehad met dat merk. Later meer, de OSX86 Leopard installatie heeft nu mijn aandacht nodig...
[ Voor 0% gewijzigd door estorino op 10-03-2009 22:13 . Reden: typo ]
https://www.strava.com/athletes/10490675
Heb net even wat 720p spul gedraaid in x.264 in VLC, hapert ook flink:
Maakt niet echt lekker gebruik van hyperthreading zo te zien..
[ Voor 15% gewijzigd door insan1ty op 10-03-2009 22:43 ]
Overigens denk ik hier dat je een ander probleem hebt - zo te zien is dit een puur single-threaded app die zo'n 15% van de tijd op de eerste core en 85% van de tijd op de tweede draait. Multithreaded codecs zijn nogal dun bezaaid, maar probeer CoreAVC eens, dat is een zeer goede die ook goed over meerdere cores werkt. Maakte bij mij het verschil of een E8200 volle Blu-ray in software aankon of niet
Oslik blyat! Oslik!