Hallo
Ik heb ondertussen al heel wat topics en websites afgeschuimd en ben gevoed met informatie, maar toch weet ik zeker dat ik er nog niet genoeg van af weet om zelf een beslissing te kunnen maken. Ik richt me dus tot jullie voor hulp

.
Wat is je beschikbare budget?
Max 500€, maar liever rond de 400.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil kwalitatieve foto's waarbij ik zelf kan bepalen hoe ze eruit zullen zien qua belichting, scherptediepte etc. Ik heb echt het gevoel dat een compactcamera me te kort schiet. De kwaliteit moet echt hoog zijn.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voor mijn studierichting (game artist) heb ik heel veel referentiemateriaal nodig en texture-foto's. Ik ben dus het meest van plan om vanop enkele meters afstand een muur of object te fotograferen. Geen telezoom gedoe. Natuurlijk zou ik de camera dan ook gebruiken om vakantieplaatjes en familiefotootjes te maken.
Ik zal dus het meeste foto's maken in licht bewolkte weerstoestand zodat belichting op een oppervlak gelijkmatig is. Maar ik neem aan dat een dslr ook een beetje overweg kan met tegenbelichting en niet ideale lichtomstandigheden.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb nog geen lenzen.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb al een aantal camera's bekeken die binnen mijn budget vallen. Ondermeer de Sony A300 + DT 18-70 mm (de 350 lijkt mij geen meerwaarde te hebben, en de 300 geeft minder ruis bij lage iso-waarden). Een Nikon D40 + 18-55 II & 55-200, de Canon EOS 1000D + 18-55mm IS. Voorlopig ligt die Canon mij het meest door de prijs.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik wilde graag een kit kopen waarbij ik gewoon alles in 1 heb. Ik ben voorlopig dus niet van plan om met een arsenaal aan lenzen en statieven erop uit te trekken. Liefst ook een ingebouwde flitser.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil advies. Ik heb mijn voorkeuren wel opgemaakt (zie hierboven), maar er is waarschijnlijk heel veel dat ik over het hoofd zie, en heb totaal nog geen idee welke lens er geschikt is voor wat ik wil doen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
De camera zal bijna overal mee gaan waar ik ga. Voornamelijk om foto's te trekken ivm mijn studies.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Liever niet, ik wil meteen een goede kit (1 body, 1 lens) waar alles op zit en ik mee verder kan. Tenzij een tweede lens echt onontbeerlijk is (gelieve uit te leggen

).
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu een Canon Digital Ixus 850IS van mijn broer. Grootste beperking voor mij is de enorme hoeveelheid ruis, en de gigantische lensvervorming (barreldistortion).
Is 2e hands een optie of per se niet?
Eventueel, als het een enorm goede deal is. Maar eerlijk gezegd vertrouw ik 2de hands niet altijd, zeker nu niet omdat ik er niet genoeg van ken.
Andere opmerkingen:
* Resolutie en megapixels boeien me niet zo hard. Of het nu 3872 x 2592 is of 3008 x 2000 pixels of iets anders maakt helemaal niet uit. Iets in die buurt is goed, zolang de kwaliteit maar top is.
* Is er een groot verschil tussen een 18-55 en 18-70 lens. Zoja, wat is het verschil precies? Ik neem aan dat de 70 iets verder kan zoomen, maar is dat zo noemenswaardig voor die 15 extra mm?
* Welke andere alternatieven zijn er voor de camera's die ik vernoemd heb?
* Is een anti-stof functie op de sensor zo nodig?
* Wat is het verschil tussen beeldstabilisatie in de body en in de lens? En welke is beter?
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen. Alvast bedankt!