Lens/beschermdoppen zitten overal bij. Zonnekap niet.
Verwijderd
Zo zie je maar weer dat je niet zomaar iets moet neerrommelen en dingen gewoon bij hun naam moet noemen.Deathchant schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:28:
ik had gebeld naar kamera-express en gevraagd of dat lensdopje erbij zat en wordt helaas niet erbij geleverd zeiden ze. Dus....
Ik haal dat wel bij de mediamarkt ofzo.
Cover=dop/deksel
Hood= zonnekap
ik zei dus aan de telefoon: "ik bedoel niet de zonnekap, maar de cover, het lensdopje dus".
Tja als ik dan te horen krijg NEE, dan ga ik er vanuit dat het zo is....
Tja als ik dan te horen krijg NEE, dan ga ik er vanuit dat het zo is....
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Bij KE adviseerde ze me ook de 17-55 over de 17-40L omdat de vertekening op 17mm op de 17-40 groter was omdat deze minder lichtsterk was oid. Ook was de L aan de randen niet zo scherp omdat het een FF-lens was.
Hij maakte er iig zo'n raar verhaal van dat ik al vrij snel afhaakte met mijn gedachte.
Oftewel: denk dat je advies daar met een korrel grof zeezout mag nemen (afhankelijk van wie je spreekt natuurlijk) en er vanuit kan gaan dat de doppen er gewoon bij zitten. Anders hebben ze een showroom demo in de doos gedaan waarvan de doppen zoek zijn en die wil je niet.

Oftewel: denk dat je advies daar met een korrel grof zeezout mag nemen (afhankelijk van wie je spreekt natuurlijk) en er vanuit kan gaan dat de doppen er gewoon bij zitten. Anders hebben ze een showroom demo in de doos gedaan waarvan de doppen zoek zijn en die wil je niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Ethirty op 05-01-2009 15:14 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Verwijderd
Ik heb het vermoeden dat de werknemer bij KE gewoonweg met zijn gedachten elders was en de vraag verwachtte of er een zonnekap bij zou zitten. Dat de beschermkappen erbij zitten is namelijk vanzelfsprekend.
op photozone.de zie ik inderdaad IETS meer vertekening op 17mm bij de 17-40 t.o.v. de 17-55 hoor......
maar ok, ik ga er vanuit dat de dopjes erbij zitten. Ik ben in ieder geval wat gerustgestelder
maar ok, ik ga er vanuit dat de dopjes erbij zitten. Ik ben in ieder geval wat gerustgestelder
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Deathchant schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:22:
op photozone.de zie ik inderdaad IETS meer vertekening op 17mm bij de 17-40 t.o.v. de 17-55 hoor......
offtopic:
Ging me om de reden waarom volgens hem dat zo was. Ik heb niet aandachtig naar zijn gebrabbel geluisterd. Maar goed back on-topique
Ging me om de reden waarom volgens hem dat zo was. Ik heb niet aandachtig naar zijn gebrabbel geluisterd. Maar goed back on-topique
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Verwijderd
[knip]
volgens mij mag je eerst zelf even op zoek gaan naar informatie, door in dit topic wat te lezen, got search functie, etc.
Wat je nu doet is mij wat te makkelijk
volgens mij mag je eerst zelf even op zoek gaan naar informatie, door in dit topic wat te lezen, got search functie, etc.
Wat je nu doet is mij wat te makkelijk
[ Voor 75% gewijzigd door Nomad op 05-01-2009 16:00 ]
En als het je geruststelt... Ik heb meer last van de vervorming van mijn 24-70 die op de aps-c body van photozone 0,0niks lijkt te vervormen, dan van de vervorming van mijn 17-40....Deathchant schreef op maandag 05 januari 2009 @ 15:22:
Maar das wel een andere cropfactor

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 05-01-2009 18:01 ]
Om verwarring bij de starters te voorkomen: ik haalde de vertekening alleen aan om aan te duiden dat je het advies van betreffende winkel soms met een korreltje moet nemen, en níet dat het op beide lenzen een issue zou zijn. Alle zoomlenzen vertekenen sowieso in meer of mindere maten.
#team_UTC+1
Ik ben aan het rondkijken voor een Canon 450D met kitlens. Nu valt mij op dat hij hier in België een flink stuk duurder is dan (bijvoorbeeld) in Nederland. Even vergelijken:
Konijnenberg: 615,17 € (be) vs. 509 € (nl)
Coolblue: 609 € (be) vs. 539 € (nl)
Aanbieding Media Markt (gelijktijdig): 649 € (Antwerpen, be) vs. 444 € (Middelburg, nl)
Ik vind dat dat toch wel aardig wat scheelt voor hetzelfde product; is daar een verklaring voor? Ik woon zelf niet zo ver van de Nederlandse grens, dus in NL kopen zou eventueel kunnen. Zijn er in dat verband dingen waar ik rekening mee moet houden (bv. garantie)?
Aanbieding Media Markt (gelijktijdig): 649 € (Antwerpen, be) vs. 444 € (Middelburg, nl)
Ik vind dat dat toch wel aardig wat scheelt voor hetzelfde product; is daar een verklaring voor? Ik woon zelf niet zo ver van de Nederlandse grens, dus in NL kopen zou eventueel kunnen. Zijn er in dat verband dingen waar ik rekening mee moet houden (bv. garantie)?
Wat is je beschikbare budget?
€500 a €700
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil meer controle over het fototoestel zoals bv shuttertijd in kunnen stellen en ook het diafragma.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben).
Het is vooral de bedoeling mooie foto's te maken van de natuur. Ook voor in het weekend om foto's te maken in de discotheek van partygangers.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een voorkeur voor de Nikon D60 of de Canon EOS 450D. Ik heb aardig wat reviews doorgelezen.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Waarschijnlijk een extra flitser. En als het niet in de kit zit een wijdere lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als ik na het werk tijd heb wil ik me er extra in verdiepen.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja in extra lenzen.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Olympus Mju 790 SW
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor een nikon D60 maar kan niet echt goede reviews ervoor vinden.
Ik ben er wel achter dat er geen autofocus in zit wat ik wel als zeer hinderlijk ervaar. Maar waarschijnlijk is de Canon een betere keus. Maar wou graag weten of iemand de Eos450D al een keer tegen een D60 heeft afgezet wat zijn de + - punten ten opzichte van elkaar.
alvast bedankt.
€500 a €700
Ik wil meer controle over het fototoestel zoals bv shuttertijd in kunnen stellen en ook het diafragma.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben).
Het is vooral de bedoeling mooie foto's te maken van de natuur. Ook voor in het weekend om foto's te maken in de discotheek van partygangers.
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een voorkeur voor de Nikon D60 of de Canon EOS 450D. Ik heb aardig wat reviews doorgelezen.
Waarschijnlijk een extra flitser. En als het niet in de kit zit een wijdere lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als ik na het werk tijd heb wil ik me er extra in verdiepen.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja in extra lenzen.
Olympus Mju 790 SW
Liever niet.
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor een nikon D60 maar kan niet echt goede reviews ervoor vinden.
Ik ben er wel achter dat er geen autofocus in zit wat ik wel als zeer hinderlijk ervaar. Maar waarschijnlijk is de Canon een betere keus. Maar wou graag weten of iemand de Eos450D al een keer tegen een D60 heeft afgezet wat zijn de + - punten ten opzichte van elkaar.
alvast bedankt.
[ Voor 39% gewijzigd door GodZZila op 05-01-2009 21:08 ]
Verwijderd
wat ik weet dat bij broer konijn in belgie 2 jaar garantie hebt ipv van 1 jaar in nl mss dat in de prijs verwerkt zit ....rulus schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:14:
Ik ben aan het rondkijken voor een Canon 450D met kitlens. Nu valt mij op dat hij hier in België een flink stuk duurder is dan (bijvoorbeeld) in Nederland. Even vergelijken:
Canon geeft in heel de EU 2 jaar garantie...Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 21:36:
[...]
wat ik weet dat bij broer konijn in belgie 2 jaar garantie hebt ipv van 1 jaar in nl mss dat in de prijs verwerkt zit ....
En @ Godzilla:
Henk in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4"
Daar is e.e.a. aardig besproken
[ Voor 17% gewijzigd door Henk op 05-01-2009 21:40 ]
Verwijderd
Ik ga hier ook even een vraagje stellen. Omdat ik in april naar de US ga wil ik echt wel een dslr aanschaffen nu. We hebben hier zo'n vrij recent Sony compactje maar ik ben echt niet te spreken over die foto's.
Nu zag ik daarstraks op een forum een 3j oude d50 + kitlens + tamron 55-200 en nog wat prul voor 400€.
Ik kan gerust meer investeren maar ga dit nooit mogen van men ouders vermits zij daar niets in zien
daarom wil ik gewoon een instapper kopen waar ik even mee bezig kan zijn. de d50 is wel een ouder model maar heeft wel als voordeel dat elk objectief erop gaat wat niet kan gezegd worden van een nieuwe d40 of d60...
ik wil nu vooral betere foto's trekken... Nu weet ik wel ni hoe die AF unit mee valt. Heb tot nu toe enkel nog maar met een 400d gewerkt
maar ik veronderstel dat ik met die 400€ geen slechte aankoop doe. Ik wil zowieso nog een tele hebben maar weet goed genoeg dat dit echt wel een instapobjectief is net zoals die kitlens.
Nu zag ik daarstraks op een forum een 3j oude d50 + kitlens + tamron 55-200 en nog wat prul voor 400€.
Ik kan gerust meer investeren maar ga dit nooit mogen van men ouders vermits zij daar niets in zien
ik wil nu vooral betere foto's trekken... Nu weet ik wel ni hoe die AF unit mee valt. Heb tot nu toe enkel nog maar met een 400d gewerkt
Voor dat geld kun je beter een 1000D met kitlens kopen.. Telelens kun je altijd nog bijkopen als je merkt dat je die echt nodig hebt. bv. in de US, maar bv. de 55-250 kost nu iets van 230 ofzo, dus dat is voor zo'n objectief ook niet veel geld..Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 22:15:
Ik ga hier ook even een vraagje stellen. Omdat ik in april naar de US ga wil ik echt wel een dslr aanschaffen nu. We hebben hier zo'n vrij recent Sony compactje maar ik ben echt niet te spreken over die foto's.
Ik kan gerust meer investeren maar ga dit nooit mogen van men ouders vermits zij daar niets in ziendaarom wil ik gewoon een instapper kopen waar ik even mee bezig kan zijn. de d50 is wel een ouder model maar heeft wel als voordeel dat elk objectief erop gaat wat niet kan gezegd worden van een nieuwe d40 of d60...
ik wil nu vooral betere foto's trekken... Nu weet ik wel ni hoe die AF unit mee valt. Heb tot nu toe enkel nog maar met een 400d gewerktmaar ik veronderstel dat ik met die 400€ geen slechte aankoop doe. Ik wil zowieso nog een tele hebben maar weet goed genoeg dat dit echt wel een instapobjectief is net zoals die kitlens.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Tot E600, voor het totale pakket
Ik wil fotografisch meer kunnen met mijn camera, en wil meer controle over de verschillende instellingen die ik nu een beetje mis. Ook de betere kwaliteit van een dSLR speelt een rol.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voor algemeen gebruik, over het algemeen sleep ik mijn camera mee naar veel verschillende gelegenheden. Ik probeer het echter altijd wel de sfeer van het moment in beeld te brengen door verschillende standpunten.
Nee
Canon 1000D en Canon 450D. Omdat deze beide binnen het budget passen en ik vond ze beide goed in de hand liggen.
Niet direct, op termijn wel een lens met een groter bereik. Wat betreft filters en flitsers heb ik echt geen idee.
Advies of dit de juiste modellen zijn in mijn prijsklasse, of dat ik er volledig naast zit en een model van een ander model(de Aserie van sony bijvoorbeeld) een beter optie is.
De tijd die ik nu ook fotografeer: dat is 1 tot 3x per maand dat ik mijn camera meeneem. Dan ben ik wel de hele dag bezig met het fotograferen.
Ja
Ik gebruik op het moment een Canon Powershot A530. De beperking hiervan is het beperkte bereik en het lange "opladen" van de flits. Tevens heb ik na 7k aan fotos het gevoel dat ik wat betreft aparte standpunten/kleuren/functies van de camera, het maximale er uit heb gehaald en er dus geen rek meer in zit wat dat betreft.
Nee, moet nieuw zijn.
Tot E600, voor het totale pakket
Ik wil fotografisch meer kunnen met mijn camera, en wil meer controle over de verschillende instellingen die ik nu een beetje mis. Ook de betere kwaliteit van een dSLR speelt een rol.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voor algemeen gebruik, over het algemeen sleep ik mijn camera mee naar veel verschillende gelegenheden. Ik probeer het echter altijd wel de sfeer van het moment in beeld te brengen door verschillende standpunten.
Nee
Canon 1000D en Canon 450D. Omdat deze beide binnen het budget passen en ik vond ze beide goed in de hand liggen.
Niet direct, op termijn wel een lens met een groter bereik. Wat betreft filters en flitsers heb ik echt geen idee.
Advies of dit de juiste modellen zijn in mijn prijsklasse, of dat ik er volledig naast zit en een model van een ander model(de Aserie van sony bijvoorbeeld) een beter optie is.
De tijd die ik nu ook fotografeer: dat is 1 tot 3x per maand dat ik mijn camera meeneem. Dan ben ik wel de hele dag bezig met het fotograferen.
Ja
Ik gebruik op het moment een Canon Powershot A530. De beperking hiervan is het beperkte bereik en het lange "opladen" van de flits. Tevens heb ik na 7k aan fotos het gevoel dat ik wat betreft aparte standpunten/kleuren/functies van de camera, het maximale er uit heb gehaald en er dus geen rek meer in zit wat dat betreft.
Nee, moet nieuw zijn.
Ik zit zelf tussen precies dezelfde modellen te twijfelen. Weet alleen nog niet goed welke lenzen goed zijn en ik het beste kan gaan gebruiken.
Als ik kijk naar de prijzen dan zijn beiden zeer aantrekkelijk:
€ 508,- voor de EOS 450D + 18-55 IS op CameraNU.nl
€ 530,- voor de EOS 1000D + 18-55 + Tamron 70-300 bij Dixons
Enerzijds spreken de RAW-mogelijkheden mij aan en zou dus de 450D de betere keuze zijn.
Anderzijds weet ik nog niet goed wat het verschil in lenzen mij kan opleveren en denk ik dat de 1000D dan een betere optie is.
Moeilijk moeilijk!
Als ik kijk naar de prijzen dan zijn beiden zeer aantrekkelijk:
€ 508,- voor de EOS 450D + 18-55 IS op CameraNU.nl
€ 530,- voor de EOS 1000D + 18-55 + Tamron 70-300 bij Dixons
Enerzijds spreken de RAW-mogelijkheden mij aan en zou dus de 450D de betere keuze zijn.
Anderzijds weet ik nog niet goed wat het verschil in lenzen mij kan opleveren en denk ik dat de 1000D dan een betere optie is.
Moeilijk moeilijk!
PSN ID = Jorco
Er lijkt tussen de Nederlandse cameradealers zowaar enige concurrentie te zijn en met de komst van het internet is prijzen vergelijken wel wat makkelijker geworden.rulus schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:14:
[belgie vs nederland]
Ik vind dat dat toch wel aardig wat scheelt voor hetzelfde product; is daar een verklaring voor?
In de audiomarkt werd de prijs bepaald door de importeurs en onderlinge prijsafspraken, je betaalde hier altijd een stuk meer dan in Duitsland.
Verwijderd
Hier in Frankrijk is ook alles veel duurder. Maken ze hier dan zoveel meer marge???rulus schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:14:
@link_mario & DT-PiSanG
Ik ben laatst in de saturn geweest met het zelfde dilemma, en mij werd de 1000D geadviseerd. [urlhttp://www.photolectic.com/reviews/dslr/canon-1000d/xs-vs.-450d/xsi-quick-comparison.html]Het grote verschil is de 2MP meer, 2 autofocus punten meer, en groter scherm.[/url] Misschien is het grotere scherm handig voor live view (wat sowieso waardeloos werkt
), maar die van de 1000D vind ik groot genoeg.
Tenzij je er veel geld voor over hebt, zou je de €100 verschil beter kunnen gebruiken voor een lens/statief/tas/etc.
Volgens mij heeft de 1000D ook een IS kitlens (had ik wel). En wat heeft de 450D voor meer raw mogelijkheden?
Ik ben laatst in de saturn geweest met het zelfde dilemma, en mij werd de 1000D geadviseerd. [urlhttp://www.photolectic.com/reviews/dslr/canon-1000d/xs-vs.-450d/xsi-quick-comparison.html]Het grote verschil is de 2MP meer, 2 autofocus punten meer, en groter scherm.[/url] Misschien is het grotere scherm handig voor live view (wat sowieso waardeloos werkt
Tenzij je er veel geld voor over hebt, zou je de €100 verschil beter kunnen gebruiken voor een lens/statief/tas/etc.
Volgens mij heeft de 1000D ook een IS kitlens (had ik wel). En wat heeft de 450D voor meer raw mogelijkheden?
[ Voor 9% gewijzigd door Moortn op 06-01-2009 09:01 ]
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Gezien de reacties hier en verder eigen onderzoek, denk ik toch dat het de 1000D word in combinatie met de 2 lenzen bij Dixons. Verder moet ik dan nog een tas hebben, en een wat sneller SDHC kaartje van een leuk formaat. Is een UV-filter een must? Want de een in mijn omgeving zegt van wel de andere weer niet.
Edit:
De set van de 1000D en 2 lenzen is bij cameranu.nl goedkoper:
http://www.cameranu.nl/ar...n_EOS_1000D_18-55_IS.html --> De body met kitlens
http://www.cameranu.nl/ar....6_Di_LD_Macro_Canon.html ---> De tamron lens.
Komt het totaal op 514 euro!
Edit:
De set van de 1000D en 2 lenzen is bij cameranu.nl goedkoper:
http://www.cameranu.nl/ar...n_EOS_1000D_18-55_IS.html --> De body met kitlens
Komt het totaal op 514 euro!
[ Voor 37% gewijzigd door link_mario op 06-01-2009 14:45 ]
14-bit raw ipv 12-bit. Scheelt weer bracketen. Persoonlijk heb ik uiteindelijk voor de 1000D ipv 450D gekozen omdat destijds het verschil 150 euro was. De enige feature die de 450D echt boven de 1000D zette waren imo de raw-mogelijkheden. Beide schermen hebben evenveel pixels en hebben *extreem* veel betere inkijkhoeken dan de voorgangers (mijn zwager en oom hebben een 400D resp. 350D). Dat is alles waar je je scherm voor nodig hebt. Wat betreft autofocus: de 450D heeft naar verluidt meer AF-problemen, en meestal wil je geen onberekenbaar gedrag met je AF dus zet je hem toch op één punt vast.Moortn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 08:58:
@link_mario & DT-PiSanG
Ik ben laatst in de saturn geweest met het zelfde dilemma, en mij werd de 1000D geadviseerd. [urlhttp://www.photolectic.com/reviews/dslr/canon-1000d/xs-vs.-450d/xsi-quick-comparison.html]Het grote verschil is de 2MP meer, 2 autofocus punten meer, en groter scherm.[/url] Misschien is het grotere scherm handig voor live view (wat sowieso waardeloos werkt), maar die van de 1000D vind ik groot genoeg.
Vergis je trouwens niet in live view. Het wordt overal afgekraakt als evf maar het is veel nuttiger dan een evf. Als je aan nachtfotografie doet is het eigenlijk onmisbaar als je wil scherpstellen op lichtpunten (sterren, ramen van gebouwen ver weg, etc.). Enige andere mogelijkheden om echt fijn scherp te stellen zijn ander matglas of een focus distance indicator/hyperfocal meuk in je lens die bij de goedkopere lenzen niet echt aanwezig is of, wat betreft het hyperfocal fotograferen, een hoop opzoek/rekenwerk is
@hierboven: Let erop dat je kaartje een beetje snel genoeg is. Ik heb er nu een 4GB Transcend ding in zitten dat niet vooruit te branden is. JPG+RAW heeft op 10MP eigenlijk al zowat de beste sd-kaartjes nodig die je kunt kopen (alleen jpg op 3.5fps is al 15 MB/s)
[ Voor 6% gewijzigd door mux op 06-01-2009 14:55 ]
Een UV-filter is zeker geen must. Maar als je er één neemt, dan alleen een (dure) van B+W en Hoya.
Een UV filter dient vrijwel alleen ter berscherming van je lens tegen fysieke invloeden (zoals krassen door zandkorreltjes e.d.). Bij de lenzen die jij noemt zou ik geen UV-filter nemen.
Een UV filter dient vrijwel alleen ter berscherming van je lens tegen fysieke invloeden (zoals krassen door zandkorreltjes e.d.). Bij de lenzen die jij noemt zou ik geen UV-filter nemen.
Verwijderd
Je kan er ook 1 kopen (hoya, bij hvstar.com) en die gebruiken op de lens die op de camera zit op dat moment./\/\|) schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 14:53:
Bij de lenzen die jij noemt zou ik geen UV-filter nemen.
Een andere populaire filter is een polarisatie filter. Echter enkele lenzen hebben een draaiend front-element. Dan werkt de polar niet goed (die moet je voor het anti-spiegel effect handmatig draaien). Mocht je toch ooit zo'n filter kopen en gebruiken bij zulke lenzen, bedenk dan dat je 1) moet scherp stellen, dan 2) naar manual moet gaan en dan 3)de polar draaien.
Je moet dan wel opletten of het diameter hetzelfde is. De kitlens is volgens mij Ø55, terwijl andere misschien Ø52 zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:00:
[...]
Je kan er ook 1 kopen (hoya, bij hvstar.com) en die gebruiken op de lens die op de camera zit op dat moment.
Een andere populaire filter is een polarisatie filter. Echter enkele lenzen hebben een draaiend front-element. Dan werkt de polar niet goed (die moet je voor het anti-spiegel effect handmatig draaien). Mocht je toch ooit zo'n filter kopen en gebruiken bij zulke lenzen, bedenk dan dat je 1) moet scherp stellen, dan 2) naar manual moet gaan en dan 3)de polar draaien.
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Ok, ik heb weer is wat.
Zit atm te twijfelen tussen een Canon 40D met een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC of een Nikon D90 met een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro. Ik wil een lens die toch minimaal 20/30 focus distance heeft en niet te duur is maar tegelijk ook prima om kan gaan met normale afstanden.
Ik zit vooral te twijfelen over de body. Iemand suggesties?
Zit atm te twijfelen tussen een Canon 40D met een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC of een Nikon D90 met een Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro. Ik wil een lens die toch minimaal 20/30 focus distance heeft en niet te duur is maar tegelijk ook prima om kan gaan met normale afstanden.
Ik zit vooral te twijfelen over de body. Iemand suggesties?
Naar de winkel en vasthouden, kijken wat je lekker vind.
This footer is intentionally left blank
40D al in mijn hand gehad en vandaag moet de D90 er aan gaan geloven. Maar verder nog relevante dingen waarmee ik rekening doen te houd zoals pro of con's voor beide?ajhaverkamp schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:52:
Naar de winkel en vasthouden, kijken wat je lekker vind.
[ Voor 17% gewijzigd door DaannO op 06-01-2009 15:56 ]
18-55 IS kitlens 58mm, 50mm f/1.8 II 52mmMoortn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:08:
[...]
Je moet dan wel opletten of het diameter hetzelfde is. De kitlens is volgens mij Ø55, terwijl andere misschien Ø52 zijn.
Ik heb een nu een Canon EOS IX (APS slr... ja, er zijn dus mensen gek genoeg geweest om die te kopen) en zit er over te denken om een 450D te kopen.
Nu heb ik twee vraagjes:
1. Kan ik mijn oude EF lenzen zonder problemen blijven gebruiken?
2. Is de ruis/korreligheid bij vergrotingen vergelijkbaar bij film en ccd's van de zelfde grootte?(450D heeft een ccd van APS formaat dus even groot als de film van mijn EOS IX)
@/\/\|):
Bedankt, mooi meegenomen dat ik er dan nog wat op vooruit ga qua kwaliteit.
Nu heb ik twee vraagjes:
2. Is de ruis/korreligheid bij vergrotingen vergelijkbaar bij film en ccd's van de zelfde grootte?(450D heeft een ccd van APS formaat dus even groot als de film van mijn EOS IX)
@/\/\|):
Bedankt, mooi meegenomen dat ik er dan nog wat op vooruit ga qua kwaliteit.
[ Voor 9% gewijzigd door jmzeeman op 07-01-2009 09:13 ]
1. Ja.jmzeeman schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:26:
Ik heb een nu een Canon EOS IX (APS slr... ja, er zijn dus mensen gek genoeg geweest om die te kopen) en zit er over te denken om een 450D te kopen.
Nu heb ik twee vraagjes:
2. Nee. In veel gevallen krijg je nu een beter resultaat.
Verwijderd
Hier een 2de poging.
We zitten eraan te denken om onze eerste DSLR camera aan te schaffen. Het doel is eigenlijk puur hobby, op reis paar mooie kiekjes trekken, op tocht in het bos, etc..
Het budget is daarom ook niet zo groot, iets van een 350€.
Mijn oog viel meteen op de Nikon D40 Kit DX 18-55mm aangezien ik er al veel over gehoord had en die binnen het budget viel. Ik heb dan wat opzoek werk gedaan, blijkt een pittig camera'tje te zijn met autofocus (zeer belangrijk hier). Maar dan lees ik van iemand ergens op een forum, dat de D40 wel autofocus heeft, maar geen motor in de body om de lens automatisch scherp te stellen, dus je moet een lens kopen met een motor in.
Goed, ik dan een hoop gezocht naar die DX 18-55mm lens, en ik kom tot het besluit dat elke DX lens een AF motor heeft, klopt dit? Ik kan dus perfect gebruik maken van de autofocus?
Ook las ik dat de D40 geen stabiliteitscontrole heeft door het missen van een VR kit? Merk je dat hard? Of kan je zonder VR kit ook gewoon een kleine bibber hebben?
We zitten eraan te denken om onze eerste DSLR camera aan te schaffen. Het doel is eigenlijk puur hobby, op reis paar mooie kiekjes trekken, op tocht in het bos, etc..
Het budget is daarom ook niet zo groot, iets van een 350€.
Mijn oog viel meteen op de Nikon D40 Kit DX 18-55mm aangezien ik er al veel over gehoord had en die binnen het budget viel. Ik heb dan wat opzoek werk gedaan, blijkt een pittig camera'tje te zijn met autofocus (zeer belangrijk hier). Maar dan lees ik van iemand ergens op een forum, dat de D40 wel autofocus heeft, maar geen motor in de body om de lens automatisch scherp te stellen, dus je moet een lens kopen met een motor in.
Goed, ik dan een hoop gezocht naar die DX 18-55mm lens, en ik kom tot het besluit dat elke DX lens een AF motor heeft, klopt dit? Ik kan dus perfect gebruik maken van de autofocus?
Ook las ik dat de D40 geen stabiliteitscontrole heeft door het missen van een VR kit? Merk je dat hard? Of kan je zonder VR kit ook gewoon een kleine bibber hebben?
volgens mij heeft DX in principe niets met AF te maken, enkel met de sensorformaat. Nikon gebruikt als term voor de in-lens focusmotor de term AF-S. Voor een leuke overzicht van gebruikte afkortingen van lenzen, zie link.
Hier staat tekst
Ik zie in het lijstje slechts een DX (voor crop-sensor) objectief die geen AF-S heeft. (focusmotor in lens)Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 17:19:
De 10.5mm fisheye.
Enige probleempje met de D40 is dan dat AF lenzen niet autofocussen, het goedkoopste voorbeeld is de 50mm f/1.8 maar er zijn inmiddels steeds meer lenzen (ook van andere merken) die wel een focusmotor in de lens hebben.
Kortere lenzen zijn makkelijker stil te houden als je de sluitertijd boven de 1/60 houdt moet het wel lukken met een beetje oefenen. De ISO waarde kan ook zonder problemen wat hoger.Ook las ik dat de D40 geen stabiliteitscontrole heeft door het missen van een VR kit? Merk je dat hard? Of kan je zonder VR kit ook gewoon een kleine bibber hebben?
Verwijderd
Natuurlijk...helemaal vergeten.Moortn schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:08:
Je moet dan wel opletten of het diameter hetzelfde is. De kitlens is volgens mij Ø55, terwijl andere misschien Ø52 zijn.
Dan koop je een verloop ring van 2 euro. Dan eentje kopen voor de grootste maat en die past dan met de verloopring ook op de kleinere. Anders kost het je 2x 30-40 euro.
Verwijderd
Gewoon het filter vasthouden in de goede stand en afdrukken.Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 15:00:
[...]
gebruiken bij zulke lenzen, bedenk dan dat je 1) moet scherp stellen, dan 2) naar manual moet gaan en dan 3)de polar draaien.
Ok, ben er nu wel redelijk uit dat ik voor een D90 ga nadat ik hem in mijn hand mocht houden vandaag. Iemand nog leuke alternatieven voor de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro die tot ong 20 a 25 cm kan hebben?
Wat zijn jouw redenen om de de nikon D90 boven de canon 40D te verkiezen? Ik heb ze ook allebei vastgehad en heb zelf grote handen en vond qua ergonomie toch echt de canon beter....maar dat kan bij jou natuurlijk anders zijn....Volgens mij heeft de 40D minder shutterlag en die moviemode op de D90 is niet zaligmakend....wel beter dan mijn dimage Z5 heb ik al gezienDaannO schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 23:21:
Ok, ben er nu wel redelijk uit dat ik voor een D90 ga nadat ik hem in mijn hand mocht houden vandaag.
Ik koop geen DSLr voor video functionaliteitDeathchant schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:40:
[...]
Wat zijn jouw redenen om de de nikon D90 boven de canon 40D te verkiezen? Ik heb ze ook allebei vastgehad en heb zelf grote handen en vond qua ergonomie toch echt de canon beter....maar dat kan bij jou natuurlijk anders zijn....Volgens mij heeft de 40D minder shutterlag en die moviemode op de D90 is niet zaligmakend....wel beter dan mijn dimage Z5 heb ik al gezien
Een jaar oud érg oud?DaannO schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:46:
[...]
Ik koop geen DSLr voor video functionaliteit(is een grappige extra maar t is idd bagger op t ding als ik de reviews mag geloven). 40D is imho een erg oud model wat echter wel prima nog mee kan.
Beter in wat? Autofocus? IQ? Beide durf ik de betwijfelen omdat de 40D wat betreft AF imho nog concurrerend is aan de D300 en de IQ ongeveer on par met de D300 ligt, die toch echt beter zou moeten zijn, ook van wat ik heb gehoord over de sensorprestatiesDe D90 komt erg goed uit de bus bij dpreview en het model is maar 3 maanden oud. Daarnaast is hij net wat beter als ik dpreview mag geloven
Schermpje is een _stuk_ beter in de D90, dat mag gezegd worden, maar verder spreken de cijfers/resultaten imho toch echt voor de 40Den hij is inderdaad iets kleiner maar past bij meer prima om mijn handen. Het scherm is ook van erg goede kwaliteit overigens
Verwijderd
Ik ben het met Henk eens. Ik ga binnen enkele weken upgraden vanaf een D40; ook al vind ik Nikon een stuk fijner qua ergonomie en bediening, is de prijs van de 40D nu dermate laag dat het verkiezen van een Canon boven een Nikon voor mij echt een nobrainer is. Ik heb momenteel nog geen Nikon-lensen naast mn kitlens, dus nu is een switch ook financieel nog prima te doen.
Ik heb natuurlijk ook de D300 overwogen, maar voor dat geld koop ik twee keer de 40D... Ik zie niet echt in wat die 550e meer mij nu extra gaan bieden.
Ik heb natuurlijk ook de D300 overwogen, maar voor dat geld koop ik twee keer de 40D... Ik zie niet echt in wat die 550e meer mij nu extra gaan bieden.
De D90 heeft bijv een erg goeie viewfinder en daarnaast is hij volgens reviews erg snel in gebruik (opstarten, menu etc) En tot slot: ' High sensitivity performance up there with the best we've seen'Henk schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:40:
[...]
Een jaar oud érg oud?Het gaat hard in camera-land, maar zo hard...
[...]
Beter in wat? Autofocus? IQ? Beide durf ik de betwijfelen omdat de 40D wat betreft AF imho nog concurrerend is aan de D300 en de IQ ongeveer on par met de D300 ligt, die toch echt beter zou moeten zijn, ook van wat ik heb gehoord over de sensorprestaties
[...]
Schermpje is een _stuk_ beter in de D90, dat mag gezegd worden, maar verder spreken de cijfers/resultaten imho toch echt voor de 40D
Overigens is voor mij een bijkomende reden dat om mij heen erg veel mensen een Nikon hebben (ik tel een D700, een D70 en nog wat oudere types) met erg leuk lens werk. Lenen wordt dan dus een stuk makkelijker
[ Voor 11% gewijzigd door DaannO op 07-01-2009 13:28 ]
Viewfinder van een D90: http://www.dpreview.com/r...s40d%2Cnikon_d90&show=allDaannO schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:10:
[...]
De D90 heeft bijv een erg goeie viewfinder en daarnaast is hij volgens reviews erg snel in gebrukk (opstarten, menu etc) En tot slot: ' High sensitivity performance up there with the best we've seen'
Opstarten doet elke huidige dSLR snel
En voor wat betreft de iso's: ik heb begrepen dat de D90, ondanks dat ze de sensor delen, mínder presteerde dan een D300
Das een ander verhaalOverigens is voor mij een bijkomende reden dat om mij heen erg veel mensen een Nikon hebben (ik tel een D700, een D70 en nog wat oudere types) met erg leuk lens werk. Lenen wordt dan dus een stuk makkelijker
Ik wil geen conclusies trekken, maar je koopt toch geen camera omdat ie "slechts" een goeie viewfinder heeft en "slechts" wat sneller (0.1 seconde ofzo, hoeveel merk je daarvan?) opstart? Toch zeker ook niet omdat je dan lenzen kunt lenen?DaannO schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:10:
[...]
De D90 heeft bijv een erg goeie viewfinder en daarnaast is hij volgens reviews erg snel in gebruik (opstarten, menu etc) En tot slot: ' High sensitivity performance up there with the best we've seen'
Overigens is voor mij een bijkomende reden dat om mij heen erg veel mensen een Nikon hebben (ik tel een D700, een D70 en nog wat oudere types) met erg leuk lens werk. Lenen wordt dan dus een stuk makkelijker
High sensitivity performance vind ik persoonlijk wel een goeie reden als je veel nachtfoto's maakt of NON-VR lenzen wilt kopen, maar natuurlijk niet ALLEEN daarom.... Je moet het uiteraard zelf weten natuurlijk
Ik heb zelf nu een tijdje een 450D en hij bevalt mij prima, maar wil graag een andere lens. Heb nu een standaard 18-55, maar deze is niet echt geschikt om vogels te fotograferen. Nu heb ik zitten kijken naar een 70-300 deze lijkt mij de beste daarvoor. Maar nu het volgende, er zijn verschillende merken. Sigma, Targon, Canon (ook nog wel meer denk ik)
Maar nu mijn vraag, welke is nou het beste. Een Canon kost al gauw richting de €450, en de Sigma en Targon rond de 175. Zit er op de Sigma en Targon ook IS, of is dat alleen bij de Canon. De verkopers zeggen/advideren namelijk een Canon omdat deze lens beter is, en ook IS heeft.
Maar is dit nou echt merkaar? Of is het alleen merkbaar in de portomonee.
(Tja, een budget. Is moeilijk, niet echt. Maar wil geen dief van mijn eigen portomonee zijn)
Maar nu mijn vraag, welke is nou het beste. Een Canon kost al gauw richting de €450, en de Sigma en Targon rond de 175. Zit er op de Sigma en Targon ook IS, of is dat alleen bij de Canon. De verkopers zeggen/advideren namelijk een Canon omdat deze lens beter is, en ook IS heeft.
Maar is dit nou echt merkaar? Of is het alleen merkbaar in de portomonee.
(Tja, een budget. Is moeilijk, niet echt. Maar wil geen dief van mijn eigen portomonee zijn)
[ Voor 6% gewijzigd door da_PSI op 07-01-2009 15:31 ]
Het is een beetje appels met peren vergelijken. De canon is echt significant beter dan de sigma en tamron varianten. Je mist beeldstabilisatie en je hebt vee last van ca en andere beperkingen bij de sigma/tamron. Daar staat tegenover dat de sigma/ tamron veel goedkoper zijn. Als je het geld hebt zou ik voor de canon gaan.
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
De Sigma 70-300 APO versie heeft geen last van opvallende CA. Is optisch best aardig, focust ook redelijk dichtbij in de macrostand tussen de 200-300mm maar geen IS dus je moet wel fatsoenlijk licht hebben.mat2005 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:19:
Het is een beetje appels met peren vergelijken. De canon is echt significant beter dan de sigma en tamron varianten. Je mist beeldstabilisatie en je hebt vee last van ca en andere beperkingen bij de sigma/tamron. Daar staat tegenover dat de sigma/ tamron veel goedkoper zijn. Als je het geld hebt zou ik voor de canon gaan.
Nee ik had het meer over de tamron, maar de sigma is boven de 200mm waardeloos (soft)
Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II
Oke, het lijkt mij dus verstandiger om voor een Canon lens gaan. Zijn er verschillen op foto's te merken, want heb op internet gekeken. Heb een verschil gezien, maar dat lijkt bijna nep. Die van Canon is veel scherper (foto met van een touw) Hebben meer mensen met ervaring tussen de Canon, Tamron & Sigma?
Daar ben ik weer, lang lang geleden (2,5 jaar terug ofzo) bij een failliete fotozaakin Groningen een samsung dslr aangeschaft. Na een halfjaar deze van de hand gedaan. Maar nu toch weer terug, als je eenmaal geproeft hebt aan...
max 900. Exc accessoires. Maar het hoeft niet op natuurlijk
Een betere kwaliteit fotos (uiteraard hangt dit ook van de fotograaf af, maar daar wordt aan gewerkt
)
Wat meer controle over mogelijkheden en ik mis de helderheid/kwaliteit/kleuren van de Samsung DSLR tenopzichte van me panasonic.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Reizen.
Er zijn 2 langere rondreizen geboekt, waardonder de Transmongolië express. Die zie ik als een one time experience en die wil ik zo goed mogelijk vast kunnen leggen.
Verder zie ik een goede camera als een investering, hij zal ook gewoon meegaan tot hij op is of er iets is ontwikkelt dat echt revolutionair is. De reizen vinden rond okt 2009 en mrt 2010 plaats. Voor die tijd wil ik de camera goed leren kennen, dus ik heb geen haast met de aanschaf maar wil mezelf wel rustig de tijd geven van te voren alle opties te verkennen (bij aanschaf en na aanschaf voor de reis).
Nee
Het merk maakt met niet zoveel uit (sorry het klinkt gemakkelijk), maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar:
Nikon D90: relatief goedkoop in de UK (690 pond), liveview, moviemode voor incidenteel gebruik, SDkaarten. Ik vind de Nikon persoonlijk erg fijn in de hand liggen. Import zie ik niet als een probleem in de huidige wereld.
Ook gekeken naar Pentax K200D vanwege de min of meer weersbestendige behuizing en ook SD. En het goed bevallen van de samsung dslr. Bij digitalstreet stond een combinatie met een 18-250mm lens voor €724,00.
Op dpreview etc vind ik de foto's van de Nikon net wat mooier dus vandaar deze als eerste genoemd. Hoe ben ik tot de cameras gekomen? Reviews en het vasthouden. Jullie zullen je afvragen, hé er staat geen Canon bij. Canon geeft mij mixed feelings, door de guerilla marketing strategie van deze mensen vind ik het lastig in te schatten hoe het met de kwaliteit gesteld is. Een eos450 is een mooi apparaat maar volgens mij doet de concurrentie er niets voor onder. En als iedereen rechts omgaat kijk ik ook graag even naar links.
Niet direct bij aanschaf, van het voorjaar boek ik nog een weekje oostenrijk om even lekker met de camera te expirimenteren. Als blijkt dat ik toch bereik tekort kom dan wil ik wel een extra of een vervangende lens bestellen.Ook zit ik te denken aan een pola-filter voor de bekende mooie luchten.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Het is vooral advies, ik ben bang dat ik een ongelooflijke overkill aan camera ga aanschaffen voor mijn doel, of een camera die helemaal niet handig is en er betere combinaties zijn met bepaalde lensen. En dat zou ik uiteraard zonde vinden. Het gaat met niet om de prijs en xxx megapixels. Als een olympus e520 ook voldoet (ligt ook best lekker in de hand) en ik koop een paar kaarten, een kit met 2 lensen en ik hou € 400 in de pocket, naja you get the point.
Ik wil me serieus in de opties verdiepen, maar de camera zal vooral gebruikt worden bij vakantie en weekendjes weg. Eventueel wil ik een cursus gaan volgen zodat ik er in ieder geval wel zeer goed mee over weg kan.
Nee alleen op het moment dat ik het gevoel heb dat ik iets te kort kom bijvorbeeld in het zoombereik zal ik wat bijkopen.
Panasonic FZ8 en een Casio z???, casio gebruik ik eigenlijk nooit. Panasonic is een leuke camera met een natuurlijk een zeer goed zoombereik. Hij schiet mooi plaatjes op het moment dat de zon hoog aan de hemel staat en dat brengt me op de beperking. Op het moment dat het niet zo zonnig is en de iso ook maar 1 tikje omhoog gaat ontstaat er al wat ruis. Bij slechte licht omstandigheden nog meer. Zeker op vergrotingen vind ik dit minder mooi. Ook zie ik iets in de pixel dichtheid van de foto, vraag me niet wat maar ik zie er iets aan. Maar voglens mij ligt dat meer aan mij dat ik iets zie wat er niet is
Nee, of hij moet bij iemand thuis liggen gesealed en al
Sorry, voor het lange verhaal
Edit: te verduidelijking ik was nog niet van plan deze te posten, echter door de mooie stand van de pond is 700 euro voor een D90 misschien een leuk buitenkansje. Dus nogmaals ik heb geen haast, als ik er in april 1 aanschaf heb ik ook nog tijd genoeg.
max 900. Exc accessoires. Maar het hoeft niet op natuurlijk
Een betere kwaliteit fotos (uiteraard hangt dit ook van de fotograaf af, maar daar wordt aan gewerkt
Wat meer controle over mogelijkheden en ik mis de helderheid/kwaliteit/kleuren van de Samsung DSLR tenopzichte van me panasonic.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Reizen.
Er zijn 2 langere rondreizen geboekt, waardonder de Transmongolië express. Die zie ik als een one time experience en die wil ik zo goed mogelijk vast kunnen leggen.
Verder zie ik een goede camera als een investering, hij zal ook gewoon meegaan tot hij op is of er iets is ontwikkelt dat echt revolutionair is. De reizen vinden rond okt 2009 en mrt 2010 plaats. Voor die tijd wil ik de camera goed leren kennen, dus ik heb geen haast met de aanschaf maar wil mezelf wel rustig de tijd geven van te voren alle opties te verkennen (bij aanschaf en na aanschaf voor de reis).
Nee
Het merk maakt met niet zoveel uit (sorry het klinkt gemakkelijk), maar mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar:
Nikon D90: relatief goedkoop in de UK (690 pond), liveview, moviemode voor incidenteel gebruik, SDkaarten. Ik vind de Nikon persoonlijk erg fijn in de hand liggen. Import zie ik niet als een probleem in de huidige wereld.
Ook gekeken naar Pentax K200D vanwege de min of meer weersbestendige behuizing en ook SD. En het goed bevallen van de samsung dslr. Bij digitalstreet stond een combinatie met een 18-250mm lens voor €724,00.
Op dpreview etc vind ik de foto's van de Nikon net wat mooier dus vandaar deze als eerste genoemd. Hoe ben ik tot de cameras gekomen? Reviews en het vasthouden. Jullie zullen je afvragen, hé er staat geen Canon bij. Canon geeft mij mixed feelings, door de guerilla marketing strategie van deze mensen vind ik het lastig in te schatten hoe het met de kwaliteit gesteld is. Een eos450 is een mooi apparaat maar volgens mij doet de concurrentie er niets voor onder. En als iedereen rechts omgaat kijk ik ook graag even naar links.
Niet direct bij aanschaf, van het voorjaar boek ik nog een weekje oostenrijk om even lekker met de camera te expirimenteren. Als blijkt dat ik toch bereik tekort kom dan wil ik wel een extra of een vervangende lens bestellen.Ook zit ik te denken aan een pola-filter voor de bekende mooie luchten.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Het is vooral advies, ik ben bang dat ik een ongelooflijke overkill aan camera ga aanschaffen voor mijn doel, of een camera die helemaal niet handig is en er betere combinaties zijn met bepaalde lensen. En dat zou ik uiteraard zonde vinden. Het gaat met niet om de prijs en xxx megapixels. Als een olympus e520 ook voldoet (ligt ook best lekker in de hand) en ik koop een paar kaarten, een kit met 2 lensen en ik hou € 400 in de pocket, naja you get the point.
Ik wil me serieus in de opties verdiepen, maar de camera zal vooral gebruikt worden bij vakantie en weekendjes weg. Eventueel wil ik een cursus gaan volgen zodat ik er in ieder geval wel zeer goed mee over weg kan.
Nee alleen op het moment dat ik het gevoel heb dat ik iets te kort kom bijvorbeeld in het zoombereik zal ik wat bijkopen.
Panasonic FZ8 en een Casio z???, casio gebruik ik eigenlijk nooit. Panasonic is een leuke camera met een natuurlijk een zeer goed zoombereik. Hij schiet mooi plaatjes op het moment dat de zon hoog aan de hemel staat en dat brengt me op de beperking. Op het moment dat het niet zo zonnig is en de iso ook maar 1 tikje omhoog gaat ontstaat er al wat ruis. Bij slechte licht omstandigheden nog meer. Zeker op vergrotingen vind ik dit minder mooi. Ook zie ik iets in de pixel dichtheid van de foto, vraag me niet wat maar ik zie er iets aan. Maar voglens mij ligt dat meer aan mij dat ik iets zie wat er niet is
Nee, of hij moet bij iemand thuis liggen gesealed en al
Sorry, voor het lange verhaal

Edit: te verduidelijking ik was nog niet van plan deze te posten, echter door de mooie stand van de pond is 700 euro voor een D90 misschien een leuk buitenkansje. Dus nogmaals ik heb geen haast, als ik er in april 1 aanschaf heb ik ook nog tijd genoeg.
@theFox...
Wat je wilt zeggen is dat je hoofddoel dus is een veel betere kwaliteit reisfoto's maken, ook als de zon niet hoog aan de hemel staat? Ik neem aan dat je veel in de natuur komt ook....
Wil je echt ultrawideangle foto's maken? of is een middenbereik ook goed? zoals 17-55 ofzo?
Al eens gedacht om een 450d (ik weet niet wat die in ponden kost) i.c.m. een 17-40/4L te overwegen? De lens alleen al is 600 euro en de cam zul je denk ik toch zeker 400 euro voor neer moeten leggen. 100 euro meer, maar je hebt een topcamera met liveview, goeie sensor en een dijk van een lens die volgens de meesten hier totaal NIET flared en ook ideaal is voor je mooie blauwe luchten.
Wat je wilt zeggen is dat je hoofddoel dus is een veel betere kwaliteit reisfoto's maken, ook als de zon niet hoog aan de hemel staat? Ik neem aan dat je veel in de natuur komt ook....
Wil je echt ultrawideangle foto's maken? of is een middenbereik ook goed? zoals 17-55 ofzo?
Al eens gedacht om een 450d (ik weet niet wat die in ponden kost) i.c.m. een 17-40/4L te overwegen? De lens alleen al is 600 euro en de cam zul je denk ik toch zeker 400 euro voor neer moeten leggen. 100 euro meer, maar je hebt een topcamera met liveview, goeie sensor en een dijk van een lens die volgens de meesten hier totaal NIET flared en ook ideaal is voor je mooie blauwe luchten.
Nee, want als je wel VR hebt, maar je onderwerp beweegt, is je foto alsnog bewogen. Tenzij je op de een of andere manier je sluitertijd naar beneden krijgt. Dus of bijlichten, of ISO omhoog.Deathchant schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:39:
[...]
High sensitivity performance vind ik persoonlijk wel een goeie reden als je veel nachtfoto's maakt of NON-VR lenzen wilt kopen, maar natuurlijk niet ALLEEN daarom.... Je moet het uiteraard zelf weten natuurlijk
Nachtfoto's maak je meestal op statief, dan kan best het ISO omlaag.
Dus beide argumenten zijn niet echt relevant.
Goede prestaties op hogere ISO waarden zijn ook handig bij bijvoorbeeld concertfotografie, partyfotografie, maar ook reportagefotografie waar je geen controle hebt over het licht maar toch een stilstaand herkenbaar iemand wilt fotograferen. Maar ook bij sportfotografie. Of spontane familiekiekjes (lijkt redelijk veel op reportagefotografie).
Alleen werken met lage ISO waarden gaat volgens mij alleen echt goed met stilstaande onderwerpen of beheerst licht.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Hier heb ik dus absoluut nog niet naar gekekenDeathchant schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:20:
@theFox...

Het bereik vind ik lastig. Op de samsung zat een 17-55 lens en hier kon ik toen goed mee uit de voeten. Alleen ben ik nu door panasonic wat verwend met een grote zoom. En ik ben bang dat ik deze ga missen zodra je even een shot wilt maken van wat wildlife. Vandaar dat ik zelf de 105mm als tussenoplossing had verzonnen.
Een eos450 in de uk zit rond de 380 dus dat maakt niet super veel. De 17-40 f4L doet 480. Me vriendin is overigens erg kapot van de olympus vanwege zijn compacte maatje. Deze heeft ook als kitlens ook een 14-42mm, ik snap ander kwaliteit glas maar ik wil niet over mijn budget heen. Ik ga nu zoeken naar een voorbeeld van de canonlens zo dat ik me een beter beeld kan vormen van het verschil in de kwaliteit.
Zoals je merk ben ik nog erg zoekende

mat2005 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:40:
Nee ik had het meer over de tamron, maar de sigma is boven de 200mm waardeloos (soft)

Valt reuze mee, deze is op 300mm
Waardeloos is ook wel erg sterk. Boven de 200mm wil je wel wat afstoppen en boven de 250mm is het allemaal niet super meer maar voor een 200 euro lens nog steeds heel behoorlijk.mat2005 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:40:

[ Voor 16% gewijzigd door Wijnands op 08-01-2009 10:14 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
@ thefox:
Onthoud wel dat je, als je verder wilt groeien in de fotografie, met merken als Canon en Nikon meer opties tot uitbreiding en beter glas hebt.
De sensor van de olympus is kleiner dan Canon/Nikon(cropfactor 2, dus je 14-42 wordt een 28-84). Dit geeft aan de ene kant meer verlenging van je brandpuntsafstand, aan de andere kant worden je ISO prestaties er niet beter op. Ook de kwaliteit van de Olympus, zoals ik die ken, is stukken minder dan de Canon of Nikon.
Ik wil je niet ontmoedigen om Olympus te kopen maar, als jij de hogere kwaliteit wilt voor je reisfoto's, kan de olympus nog wel eens tegenvallen. Zijn compactheid is wel een pre zoals je (vriendin) al zegt.
Onthoud wel dat je, als je verder wilt groeien in de fotografie, met merken als Canon en Nikon meer opties tot uitbreiding en beter glas hebt.
De sensor van de olympus is kleiner dan Canon/Nikon(cropfactor 2, dus je 14-42 wordt een 28-84). Dit geeft aan de ene kant meer verlenging van je brandpuntsafstand, aan de andere kant worden je ISO prestaties er niet beter op. Ook de kwaliteit van de Olympus, zoals ik die ken, is stukken minder dan de Canon of Nikon.
Ik wil je niet ontmoedigen om Olympus te kopen maar, als jij de hogere kwaliteit wilt voor je reisfoto's, kan de olympus nog wel eens tegenvallen. Zijn compactheid is wel een pre zoals je (vriendin) al zegt.
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Heel stiekem is het voor dit doel, met dit budget, niet eens een slechte keuze. Kennelijk ís er al een olympus in huis, de olympussen zijn weathersealed wat in een stofzooi als mongolie ook geen slecht plan is (@thefox: wanneer ga je, welke maanden?) of bij regen/neerslag (hoewel in die zin een 30D ook zat kan hebben, maar stof is echt killing).Parle85 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:17:
@ thefox:
Ik zou iig geen 17-55 aanraden, maar idd iets van een 17-40. Wat je ook nog kunt doen is een eos1000D met 18-55 en 50-250, maar dan kunnen je spullen wel voor een serieuze servicebeurt als je terugbent. Aan de andere kant zal het stof lang zo hevig niet zijn als je met de trein reist... Ik zat in een auto met de ramen open
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 08-01-2009 10:27 ]
Verwijderd
In mongolie heb je alleen last van het zand als het waait. 's avonds gaat het daar waaien (bij ons rond een uur of 9 als ik het mij goed kon herinneren) en in een zandstorm ga je toch niet schieten. Ik zou je camera niet op Mongolie afstemmen. Zeker gezien je in Rusland en China geen weersproblemen zal ondervinden. Leuke reis, heb het afgelopen jaar dezelfde route afgelegd. Mocht je de optie hebben bij het Biakal meer te verblijven, ga dan naar Bolshie Koty. Gaat alleen een vleugelboot heen, geen auto's, geen tot vrijwel geen touristen (aan het begin van het seizoen). Listvjanka valt tegen.Henk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 10:26:
[...]
Kennelijk ís er al een olympus in huis, de olympussen zijn weathersealed wat in een stofzooi als mongolie ook geen slecht plan is (@thefox: wanneer ga je, welke maanden?) of bij regen/neerslag (hoewel in die zin een 30D ook zat kan hebben, maar stof is echt killing).
Aan de andere kant zal het stof lang zo hevig niet zijn als je met de trein reist... Ik zat in een auto met de ramen open
Daarom zeg ik, met de trein etc. zal je er een stuk minder last van hebbenVerwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:31:
[...]
In mongolie heb je alleen last van het zand als het waait. 's avonds gaat het daar waaien (bij ons rond een uur of 9 als ik het mij goed kon herinneren) en in een zandstorm ga je toch niet schieten. Ik zou je camera niet op Mongolie afstemmen. Zeker gezien je in Rusland en China geen weersproblemen zal ondervinden.
Verder gelden er eigenlijk gewoon de standaard regels van een dSLR... je hebt nooit bereik (soms tele, soms uwa
De 17-40 is idd een mooie tip, evenals de tamron 17-50/2.8 als het budget wat krapper moet blijven.
[ Voor 34% gewijzigd door Henk op 08-01-2009 13:05 ]
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik had inderdaad al begrepen dat voor het uitbreiden ik het best nikon of canon kan kiezen. Nu vind ik dit in mindere mate belangrijk. Op het moment dat ik een set heb die voldoet voor mijn reisfotografie, dan zal ik daar niet voor de hobby nog extra spul bijkopen.
Toch nog even over het weerbestendig. Dit lijkt me wel een prettig gevoel, zeker als je bezig bent met een trackin en het begint opeens flink te regenen. Hoe zit het eigenlijk bij een weersbestendige body met de lens? Dan blijft deze het zwakke punt lijkt me?
Verder de olympus misschien links laten liggen vanwege de kleinere sensor die dan toch het resultaat gaat beinvloeden? De pentax is in prijs natuurlijk vergelijkbaar, uitgezonderd de verkrijgbaarheid van accessoires en de misschien wat harde kleuren (las dat raw schieten hier bijna een vereiste is).
Verder nog een ander vraag, in jullie adviezen mis ik het zoom verhaal ? Is hier overheen gelezen of spreekt hier jullie eravering dat je dat in de praktijk bij deze vorm van fotografie toch niet gaat gebruiken? Ik zag mezelf al in de trein zitten/liggen/hangen in de gobi-dessert met een leuke zoomlens om die kamelen en andere exoten van dichtbij vast te leggen
Offtopic:
@henk, we willen medio april vertrekken. Volgende week is het plan definitief te boeken, snel nog even de vakantiebeurs over.
@lockedfor, baikalmeer doen we inderdaad aan. Het idee is om hier in ieder geval een tracking ter voet te doen van een dag of 3. We trekken in totaal ongeveer 25 dagen uit voor de reis.
Hebben jullie toevallig een site met fotos van jullie reis?
Toch nog even over het weerbestendig. Dit lijkt me wel een prettig gevoel, zeker als je bezig bent met een trackin en het begint opeens flink te regenen. Hoe zit het eigenlijk bij een weersbestendige body met de lens? Dan blijft deze het zwakke punt lijkt me?
Verder de olympus misschien links laten liggen vanwege de kleinere sensor die dan toch het resultaat gaat beinvloeden? De pentax is in prijs natuurlijk vergelijkbaar, uitgezonderd de verkrijgbaarheid van accessoires en de misschien wat harde kleuren (las dat raw schieten hier bijna een vereiste is).
Verder nog een ander vraag, in jullie adviezen mis ik het zoom verhaal ? Is hier overheen gelezen of spreekt hier jullie eravering dat je dat in de praktijk bij deze vorm van fotografie toch niet gaat gebruiken? Ik zag mezelf al in de trein zitten/liggen/hangen in de gobi-dessert met een leuke zoomlens om die kamelen en andere exoten van dichtbij vast te leggen
Offtopic:
@henk, we willen medio april vertrekken. Volgende week is het plan definitief te boeken, snel nog even de vakantiebeurs over.
@lockedfor, baikalmeer doen we inderdaad aan. Het idee is om hier in ieder geval een tracking ter voet te doen van een dag of 3. We trekken in totaal ongeveer 25 dagen uit voor de reis.
Ik ben reeds een gebruiker van de D50 en ben op zoek naar vervanging. Mijn oog viel op de D80, maar ik begrijp dat deze erg lastig is om aan te komen nog.
ca. 800
Portretten en studiowerk
Nikon
D80, na het lezen van een aantal reviews lijkt het erop dat deze de mogelijkheden heeft die ik op mijn D50 mis. De D90 is geen optie omdat ik op zeer korte termijn een 17-55 2.8 voor heel weinig kan krijgen en dus niet op FF kan werken.
Heb ik al
Advies
Vrij veel en ook behoorlijk serieus. Ik zie het als een hobby en bij mij moet er geld omgaan in hobby's
Zeker
Ik gebruik nu een D50 met voornamelijk de 17-55 2.8. Daarnaast wat (studio)flitsers voor wat experimenteren. Het grootste probleem met de D50 vind ik dat ik de interface gewoon niet zo lekker vind werken (in menu's moeten duiken voor wat diepere instellingen) en dat ik geen ISO100 heb.
Eigenlijk niet
ca. 800
Portretten en studiowerk
Nikon
D80, na het lezen van een aantal reviews lijkt het erop dat deze de mogelijkheden heeft die ik op mijn D50 mis. De D90 is geen optie omdat ik op zeer korte termijn een 17-55 2.8 voor heel weinig kan krijgen en dus niet op FF kan werken.
Heb ik al
Advies
Vrij veel en ook behoorlijk serieus. Ik zie het als een hobby en bij mij moet er geld omgaan in hobby's
Zeker
Ik gebruik nu een D50 met voornamelijk de 17-55 2.8. Daarnaast wat (studio)flitsers voor wat experimenteren. Het grootste probleem met de D50 vind ik dat ik de interface gewoon niet zo lekker vind werken (in menu's moeten duiken voor wat diepere instellingen) en dat ik geen ISO100 heb.
Eigenlijk niet
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Dat zal je tegenvallen... ik hoop het niet voor je, maar het probleem is dat je op een zeker moment enthousiaster wordt... en dan ineens is een 18-55/3.5-5.6 kitlens niet goed genoeg meer, en wil je een 17-55/2.8. en als je die hebt, is fullframe ineens kick, en wil je toch die 24-70/2.8L...thefox154 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:45:
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik had inderdaad al begrepen dat voor het uitbreiden ik het best nikon of canon kan kiezen. Nu vind ik dit in mindere mate belangrijk. Op het moment dat ik een set heb die voldoet voor mijn reisfotografie, dan zal ik daar niet voor de hobby nog extra spul bijkopen.
Jup, het is een fijn idee dat je body een stevige plensbui kan overleven, of dat je een zandstormpje kan hebben die door je rugzak raast. Aan de andere kant is een fototas aardig berekend op stof/vocht, zeker als je bijvoorbeeld een AW-ding van lowepro hebt, en bijvoorbeeld een 30D of zelfs een Nikon D50 konden bij mij vaak al meer regen aan dan ikzelf leuk vondToch nog even over het weerbestendig. Dit lijkt me wel een prettig gevoel, zeker als je bezig bent met een trackin en het begint opeens flink te regenen. Hoe zit het eigenlijk bij een weersbestendige body met de lens? Dan blijft deze het zwakke punt lijkt me?
RAW schieten is sowieso aan te raden, omdat je dan straks in je nabewerking meer ruimte hebt. Tenzij je dat absoluut niet van plan bent, maar ik kan het je serieus aanraden, neem desnoods een zogenaamde imagetank mee.Verder de olympus misschien links laten liggen vanwege de kleinere sensor die dan toch het resultaat gaat beinvloeden? De pentax is in prijs natuurlijk vergelijkbaar, uitgezonderd de verkrijgbaarheid van accessoires en de misschien wat harde kleuren (las dat raw schieten hier bijna een vereiste is).
Pentax ben ik verder absoluut geen fan van, teveel teren op oude ontwerpen, beloften en weinig nieuwe innovaties..
Haha, je bedoelt telelenzen? Ik zou een 50-250IS of 55-200VR erbij kopen... Of, als je budget het toelaat, de 70-300IS of 70-300VR, afhankelijk of je respectievelijk Canon of Nikon kiestVerder nog een ander vraag, in jullie adviezen mis ik het zoom verhaal ? Is hier overheen gelezen of spreekt hier jullie eravering dat je dat in de praktijk bij deze vorm van fotografie toch niet gaat gebruiken? Ik zag mezelf al in de trein zitten/liggen/hangen in de gobi-dessert met een leuke zoomlens om die kamelen en andere exoten van dichtbij vast te leggen
Een compleet weblog, maar ik was niet echt van het treinenOfftopic:
Ik zit op dit moment trouwens de GPS-data te synchroniseren met de foto's van die reis (heerlijk, zoveel lol als je _maanden_ later nog hebt van dit soort dingen
de 17-40/4L is weathersealed en is volgens mij 1 van de beste keuzes die je voor jouw doeleinden kunt hebben.
Tja tele....als het weer slecht is, al is het alleen al bewolkt, en je gaat "zoomen" naar bijvoorbeeld 200mm, dan wordt je diafragma gewoon te klein om nog een snelle sluiter te krijgen om je object bevroren te krijgen.
Ik heb heel veel mensen horen zeggen dat de 55-250IS van canon de beste budget-telelens is die je kunt hebben. kosten tussen de 200 en 300 euro, maar ik ben inderdaad bang dat wat Henk zegt, dat wanneer je terugkomt je lens begint te kraken als je eraan draait :-)
Dan zou je al op de 70-200/4L uitkomen (volgens mij is deze in de UK rond de 500 euro). maar dan kun je niet EN 70-200L EN 17-40L pakken, want dat is veel verder boven je budget.
Als je inderdaad echt in het zand terecht komt waarbij je gewoon echt een weatherseal moet hebben, zou ik echt de 17-40 overwegen, wat dan wel automatisch betekent dat je bij canon uitkomt....
Tja tele....als het weer slecht is, al is het alleen al bewolkt, en je gaat "zoomen" naar bijvoorbeeld 200mm, dan wordt je diafragma gewoon te klein om nog een snelle sluiter te krijgen om je object bevroren te krijgen.
Ik heb heel veel mensen horen zeggen dat de 55-250IS van canon de beste budget-telelens is die je kunt hebben. kosten tussen de 200 en 300 euro, maar ik ben inderdaad bang dat wat Henk zegt, dat wanneer je terugkomt je lens begint te kraken als je eraan draait :-)
Dan zou je al op de 70-200/4L uitkomen (volgens mij is deze in de UK rond de 500 euro). maar dan kun je niet EN 70-200L EN 17-40L pakken, want dat is veel verder boven je budget.
Als je inderdaad echt in het zand terecht komt waarbij je gewoon echt een weatherseal moet hebben, zou ik echt de 17-40 overwegen, wat dan wel automatisch betekent dat je bij canon uitkomt....
Klopt, maar de 450D is dat dan weer niet, en een 40D is het maar gedeeltelijk. Maar je kan er ook voor kiezen om in de echte rotsituaties je cam op te bergen, uiteindelijk gaat alles kraken wat je in genoeg zand en meuk gebruiktDeathchant schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 14:05:
de 17-40/4L is weathersealed en is volgens mij 1 van de beste keuzes die je voor jouw doeleinden kunt hebben.
En dáárvoor wil je dus die hoge isoprestatiesTja tele....als het weer slecht is, al is het alleen al bewolkt, en je gaat "zoomen" naar bijvoorbeeld 200mm, dan wordt je diafragma gewoon te klein om nog een snelle sluiter te krijgen om je object bevroren te krijgen.
Jup, maar waarschijnlijk kan dat ook gewoon schoongemaakt wordenIk heb heel veel mensen horen zeggen dat de 55-250IS van canon de beste budget-telelens is die je kunt hebben. kosten tussen de 200 en 300 euro, maar ik ben inderdaad bang dat wat Henk zegt, dat wanneer je terugkomt je lens begint te kraken als je eraan draait :-)
De 70-200/4L is ook niet sealed... Maar wel prima opgewassen tegen de meeste omstandighedenDan zou je al op de 70-200/4L uitkomen (volgens mij is deze in de UK rond de 500 euro). maar dan kun je niet EN 70-200L EN 17-40L pakken, want dat is veel verder boven je budget.
Not really, juist pentax en olympus hebben ook goedkopere gesealede bodies en lenzen...Als je inderdaad echt in het zand terecht komt waarbij je gewoon echt een weatherseal moet hebben, zou ik echt de 17-40 overwegen, wat dan wel automatisch betekent dat je bij canon uitkomt...
Verwijderd
Ik denk dat het tele-gedeelte bedoelt in een zoomlens (ver weg). Tja, dan moet je of voor meerdere (2) lenzen gaan of een 18-200mm o.i.d. kopen. Bij de laatste heb je altijd de benodigde lens op je body. Alleen lever je heel veel in aan kwaliteit (zeker gelet op het 17-40mm advies objectief). Als je veel in de stad blijft dan zal je waarschijnlijk niet snel verder gaan dan 40 tot 70mm (voor close-ups). Dat enkele detail dat je op +100/150mm moet schieten is wellicht te exotisch om daar een lens op uit te kiezen. Je kan namelijk altijd croppen (digitaal inzoomen) op de foto, daarvoor zijn al die mega-pixels...thefox154 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:45:Verder nog een ander vraag, in jullie adviezen mis ik het zoom verhaal ? Is hier overheen gelezen of spreekt hier jullie eravering dat je dat in de praktijk bij deze vorm van fotografie toch niet gaat gebruiken? Ik zag mezelf al in de trein zitten/liggen/hangen in de gobi-dessert met een leuke zoomlens om die kamelen en andere exoten van dichtbij vast te leggen
Wat je ook kan doen voor zo'n reis is op marktplaats een 2de hands telelens kopen. Niet te duur en dan verkoop je hem na je reis weer voor dezelfde prijs (indien in dezelfde conditie na de reis).
Die 17-40mm is een mooie lens. Zat te twijfelen welke eerste te kopen. De 10-22 of de 17-40. Heb toch gekozen voor de 10-22, maar de volgende is waarschijnlijk de 17-40 (ik doe niet echt aan tele).
De D90 is geen FF... Is dus ook een optie, of bedoelde je iets anders ?leejoow schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:56:
Ik ben reeds een gebruiker van de D50 en ben op zoek naar vervanging. Mijn oog viel op de D80, maar ik begrijp dat deze erg lastig is om aan te komen nog.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Wat is het dan precies wat je mist. Voor welke zaken moet je het menu in? Want je upgrade nou niet echt qua segment van de d50 naar de d80 heb ik het gevoel. Alleen voor een paar kleine knopjes. Zou je dan niet liever doorsparen voor een d90/d300?leejoow schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:56:
Ik heb het gevoel dat ik nu inderdaad een best wel stomme denkfout heb gemaakt... Ik was er heilig van overtuigd dat dit wel zo was en heb eerlijk gezegd daar ook niet verder meer naar gezochtWobcat schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:20:
[...]
De D90 is geen FF... Is dus ook een optie, of bedoelde je iets anders ?

Als de Nikkor 17-55 2.8 daar gewoon op kan wordt het opeens wel een goede kanshebber. Ik zag wel dat hij ISO 100 kan maar dat dit een soort van software stand is. Heeft iemand ervaringen met deze settings?
kijk deze eens door en lees tegelijk even de hele review: http://www.dpreview.com/reviews/nikond90/page20.asp
Zelf ga ik binnenkort ook maar eens kijken/shoppen voor een opvolger van m'n D50. Het blijft de meest gestelde upgradevraag voor Nikon gebruikers. Welke wordt het, de D90 of de D300. Die 300 zou best wel eens reden kunnen zijn om je portemonnee wat verder open te trekken, iig voor mij wel.
Zelf ga ik binnenkort ook maar eens kijken/shoppen voor een opvolger van m'n D50. Het blijft de meest gestelde upgradevraag voor Nikon gebruikers. Welke wordt het, de D90 of de D300. Die 300 zou best wel eens reden kunnen zijn om je portemonnee wat verder open te trekken, iig voor mij wel.
[ Voor 57% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 08-01-2009 15:52 ]
Hier staat tekst
Ik zat ook al te kijken naar de D300, maar die is wel weer meteen een heel stuk duurder. De D90 vindt ik op zich nog wel te doen, maar wil eigenlijk ook nog de 70-200 2.8 kopen en dan moet ik weer zo lang wachten.
Ik zal vanavond eens de review van de D90 gaan lezen!
Verwijderd
*henk zit akelig dicht tegen de werkelijkheidHenk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 14:00:
[...]
Dat zal je tegenvallen... ik hoop het niet voor je, maar het probleem is dat je op een zeker moment enthousiaster wordt... en dan ineens is een 18-55/3.5-5.6 kitlens niet goed genoeg meer, en wil je een 17-55/2.8. en als je die hebt, is fullframe ineens kick, en wil je toch die 24-70/2.8L...

Simpel.. de sensor is 'native' iso200 minimaal, en als je iso100 wilt/gebruikt, dan betekent dat dat je cam op iso200 staat, en je foto naderhand, dus bij de in-cam nabewerking, een stop terug gezet wordtleejoow schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:45:
[...]
Ik heb het gevoel dat ik nu inderdaad een best wel stomme denkfout heb gemaakt... Ik was er heilig van overtuigd dat dit wel zo was en heb eerlijk gezegd daar ook niet verder meer naar gezocht![]()
Als de Nikkor 17-55 2.8 daar gewoon op kan wordt het opeens wel een goede kanshebber. Ik zag wel dat hij ISO 100 kan maar dat dit een soort van software stand is. Heeft iemand ervaringen met deze settings?
Het verschil is een euro of 250... dat zou het mij nog wel waard zijn, de D300 heeft een hoop dingen voor op de D90leejoow schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:58:
Ik zat ook al te kijken naar de D300, maar die is wel weer meteen een heel stuk duurder. De D90 vindt ik op zich nog wel te doen, maar wil eigenlijk ook nog de 70-200 2.8 kopen en dan moet ik weer zo lang wachten.
[ Voor 27% gewijzigd door Henk op 08-01-2009 16:03 ]
Volgens de pricewatch is het verschil zo'n 360 euro en dat vind ik toch wel weer wat meer, zeker omdat er nog heel veel andere dingen zijn die ik wil kopenHenk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:00:
Het verschil is een euro of 250... dat zou het mij nog wel waard zijn, de D300 heeft een hoop dingen voor op de D90Tenzij je héél graag manual focussed wilt filmen
Ik zit een beetje met de volgende punten:
- Qua beeldkwaliteit zit ik niet echt te twijfelen: daarin vind ik de D90 al erg goed.
- Het feit dat de D300 van metaal is voegt wat mij betreft ook niet heel veel toe aangezien ik m'n D50 nog nooit heb laten stuiteren
- De focuspunten: heb je er aan 11 eigenlijk niet al genoeg? Ik heb er nu 5 en kan daar en vind dat wel wat weinig, maar 51 klinkt zo als overkill...
Dan is een D90 een prima cam voor jouleejoow schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:41:
[...]
Volgens de pricewatch is het verschil zo'n 360 euro en dat vind ik toch wel weer wat meer, zeker omdat er nog heel veel andere dingen zijn die ik wil kopen![]()
- Qua beeldkwaliteit zit ik niet echt te twijfelen: daarin vind ik de D90 al erg goed.
- Het feit dat de D300 van metaal is voegt wat mij betreft ook niet heel veel toe aangezien ik m'n D50 nog nooit heb laten stuiteren
- De focuspunten: heb je er aan 11 eigenlijk niet al genoeg? Ik heb er nu 5 en kan daar en vind dat wel wat weinig, maar 51 klinkt zo als overkill...
Focuspunten is maar net wat je gewend bent
1. Wat is je beschikbare budget?
500 tot 700 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb hiervoor verschillende digitale camera's gehad (geen DSLR) maar hier vond ik altijd te kwaliteit van tegenvallen. Na een keer een Canon 350D van een vriend geleend te hebben wist ik eigenlijk al dat ik liever DSLR had. Wil het ook als hobby gaan doen. Ik ben nog wel compleet beginnend dus weet verder weinig van fotografie af. Bij aanschaf van een camera zou ik er ook graag een cursus bij gaan volgen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie/Natuurfoto's
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D60 heb ik in een kit gezien met 2 lenzen (18-55 en 55-200) wat mij een leuke set leek voor 550 euro.
Canon 450D zoals ik hierboven al vermelden heb ik al een keer met Canon gewerkt en dit beviel goed.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik ben nog zeer beginnend dus zou graag willen beginnen met een kit set en eventueel later uitbreiden met extra lenzen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil graag een cursus gaan volgen en ben toch van plan in de avonduren en weekend wat tijd eraan te besteden.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb het moment een Panasonic TZ3 wat mij vooral tegenvalt zijn de foto's met slecht weer of wanneer het donker begint te worden.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Als er ergens een mooie camera ligt die geschikt is voor mijn doel, waarom ook niet.
500 tot 700 euro
Ik heb hiervoor verschillende digitale camera's gehad (geen DSLR) maar hier vond ik altijd te kwaliteit van tegenvallen. Na een keer een Canon 350D van een vriend geleend te hebben wist ik eigenlijk al dat ik liever DSLR had. Wil het ook als hobby gaan doen. Ik ben nog wel compleet beginnend dus weet verder weinig van fotografie af. Bij aanschaf van een camera zou ik er ook graag een cursus bij gaan volgen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie/Natuurfoto's
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D60 heb ik in een kit gezien met 2 lenzen (18-55 en 55-200) wat mij een leuke set leek voor 550 euro.
Canon 450D zoals ik hierboven al vermelden heb ik al een keer met Canon gewerkt en dit beviel goed.
Ik ben nog zeer beginnend dus zou graag willen beginnen met een kit set en eventueel later uitbreiden met extra lenzen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil graag een cursus gaan volgen en ben toch van plan in de avonduren en weekend wat tijd eraan te besteden.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
Ik heb het moment een Panasonic TZ3 wat mij vooral tegenvalt zijn de foto's met slecht weer of wanneer het donker begint te worden.
Als er ergens een mooie camera ligt die geschikt is voor mijn doel, waarom ook niet.
@Fransert; dan kan je eigenlijk wel toe met iedere camera. Houd eens de Nikon D60 vast in de winkel, en de Canon 450D. Dan kan je kijken welke prettiger voelt. Dat is een redelijke indicatie om mee te beginnen.
Verwijderd
700 max.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik doe de opleiding beeldende kunst en wil mijn beeldende werk uitbreiden in de vorm van fotografie. Ik word niet zo blij van mijn compactcamera(dsc w50) Ik wil meer controle, betere kwaliteit foto's, RAW formaat voor bewerking.
Hobby/school, vakantie. Verwacht vooral objecten/ruimtes/portret te fotograferen.
Nee
Ik heb de canon 450d al eens in handen gehad en wat ik begrijp scoort deze camera gewoon supergoed. Nu is die qua prijs al wel wat aan de hoge kant.
Dixons heeft nu een aanbieding van de 1000d en wekt eigenlijk wel mijn interesse. Ik ben bang dat voor mijn doeleinde ik sowieso snel naar overkill neig.
Niet perse
Goedkeuring. Ik heb veel en veel liever een goede(lees: betere) basis dan meteen een uitgebreid pakket voor hetzelfde geld.
Is 1000d een goede basis? (en is die actie van Dixons dan een aanrader?)
Ik doe fulltime aan school(maar dan ook echt full-fulltime) School neem ik serieus. Fotografie vind ik leuk. Ik krijg ook nog een blok fotografie dus ja. Vrij serieus.
Ja, zoals ik zei: veel liever een goede basis, een goede body.
Nee, niet.
Alvast bedankt!!
700 max.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik doe de opleiding beeldende kunst en wil mijn beeldende werk uitbreiden in de vorm van fotografie. Ik word niet zo blij van mijn compactcamera(dsc w50) Ik wil meer controle, betere kwaliteit foto's, RAW formaat voor bewerking.
Hobby/school, vakantie. Verwacht vooral objecten/ruimtes/portret te fotograferen.
Nee
Ik heb de canon 450d al eens in handen gehad en wat ik begrijp scoort deze camera gewoon supergoed. Nu is die qua prijs al wel wat aan de hoge kant.
Dixons heeft nu een aanbieding van de 1000d en wekt eigenlijk wel mijn interesse. Ik ben bang dat voor mijn doeleinde ik sowieso snel naar overkill neig.
Niet perse
Goedkeuring. Ik heb veel en veel liever een goede(lees: betere) basis dan meteen een uitgebreid pakket voor hetzelfde geld.
Ik doe fulltime aan school(maar dan ook echt full-fulltime) School neem ik serieus. Fotografie vind ik leuk. Ik krijg ook nog een blok fotografie dus ja. Vrij serieus.
Ja, zoals ik zei: veel liever een goede basis, een goede body.
Nee, niet.
Alvast bedankt!!
Nou gisteravond weer wat toestellen vast gepakt.
Afvallers zijn de eos1000/eos450. De toestellen liggen niet prettig in de hand.Om de een of andere reden ben ik huiverig voor Sony dus die heb ik lekker laten staan
.
Erg prettige toestelen vind ik de d80 en de d90 (laatste is wel aan de zware kant). Ook de Olympus e520 ligt wel lekker in de hand. Nog even een Panasonic L10 vast gehad, ook erg fijn maar volgens de verkoper vergt dit toestel wat meer studie, wel een erg goed objectief.
Van pentax was alleen de km op voorraad en de rest uiverkocht. De km lag redelijk in de hand.
De verkoper stuurde me na het uitenzetten van mijn doel/wensen redelijk richting de K20 van Pentax. Volgens de verkoper stukken beter gesealed als de K200.
Ook heb ik uitgebreid naar de lenzen gekeken. De kitlens van de d80 (18-135)heeft wel een erg mooi bereik. Het echte tele bereik ga ik denk ik niet missen. Hadden jullie goed ingeschat
De stand van zaken:
Nikon d80 + 18-135, kanshebber, alleen geen seal.
Nikon d90 + 18-105 via UK relatief goedkoop, geen seal, wel moviemodus waar ik toch wel wat gebruik van ga maken denk ik.
Pentax K20d, op papier erg mooie camera, zag in het aanbieding topic dat zijn tweeling broer van samsung 529 kost bij directwarehouse.
Pentax k200, ??
Waarschijnlijk afvaller:
Olympus E520, prijstechnisch
, alleen het glas... Hier ga je al snel wisselen terwijl ik bijv met een d80 in met 1 set voorlopig uit de voeten kan.
Nu ga ik iets zeggen denk ik dat mijn dummy niveau weer aangeeft, olympus en de k200d die hebben een boel voorgeprogrammeerde scene instellingen. Lekker makkelijk point & shoot. Zijn deze functies overbodig in jullie ogen (voor een beginner!!) of gaan ze er bij een D90 vanuit dat je die zelf in programmeer of in de nabwerking doe?
edit:
Helemaal vergeten, Henk, mooie site ik ga vanaovnd is lekker foto's kijken
Afvallers zijn de eos1000/eos450. De toestellen liggen niet prettig in de hand.Om de een of andere reden ben ik huiverig voor Sony dus die heb ik lekker laten staan
.
Erg prettige toestelen vind ik de d80 en de d90 (laatste is wel aan de zware kant). Ook de Olympus e520 ligt wel lekker in de hand. Nog even een Panasonic L10 vast gehad, ook erg fijn maar volgens de verkoper vergt dit toestel wat meer studie, wel een erg goed objectief.
Van pentax was alleen de km op voorraad en de rest uiverkocht. De km lag redelijk in de hand.
De verkoper stuurde me na het uitenzetten van mijn doel/wensen redelijk richting de K20 van Pentax. Volgens de verkoper stukken beter gesealed als de K200.
Ook heb ik uitgebreid naar de lenzen gekeken. De kitlens van de d80 (18-135)heeft wel een erg mooi bereik. Het echte tele bereik ga ik denk ik niet missen. Hadden jullie goed ingeschat
De stand van zaken:
Nikon d80 + 18-135, kanshebber, alleen geen seal.
Nikon d90 + 18-105 via UK relatief goedkoop, geen seal, wel moviemodus waar ik toch wel wat gebruik van ga maken denk ik.
Pentax K20d, op papier erg mooie camera, zag in het aanbieding topic dat zijn tweeling broer van samsung 529 kost bij directwarehouse.
Pentax k200, ??
Waarschijnlijk afvaller:
Olympus E520, prijstechnisch
Nu ga ik iets zeggen denk ik dat mijn dummy niveau weer aangeeft, olympus en de k200d die hebben een boel voorgeprogrammeerde scene instellingen. Lekker makkelijk point & shoot. Zijn deze functies overbodig in jullie ogen (voor een beginner!!) of gaan ze er bij een D90 vanuit dat je die zelf in programmeer of in de nabwerking doe?
edit:
Helemaal vergeten, Henk, mooie site ik ga vanaovnd is lekker foto's kijken
[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 09-01-2009 14:24 ]
Ben net zelf wezen kijken bij fotobooms naar een D90 en D300. Nu wordt mijn keuze nog lastiger. De D300 is zoveel beter afgewerkt (en houdt ook nog eens heeeerlijk vast) ten opzichte van de D90, dat ik nog meer aan het twijfelen ben gebracht.
Een ander pluspunt, die me meteen opviel: de viewfinder (100% voor de D300) is echt een stuk fijner dan die van de D90. Bij m'n D50 heb ik een beetje moeite alles in één oogopslag te zien, bij de D300 is dat geen enkel probleem.
@thefox154: beetje raar dat je de D90 aan de zware kant vindt. Hij is maar 35 (=5%) gram zwaarder dan de D80 namelijk. Heb je de camera's toevallig met verschillende lenzen in de hand gehad?
Een ander pluspunt, die me meteen opviel: de viewfinder (100% voor de D300) is echt een stuk fijner dan die van de D90. Bij m'n D50 heb ik een beetje moeite alles in één oogopslag te zien, bij de D300 is dat geen enkel probleem.
@thefox154: beetje raar dat je de D90 aan de zware kant vindt. Hij is maar 35 (=5%) gram zwaarder dan de D80 namelijk. Heb je de camera's toevallig met verschillende lenzen in de hand gehad?
[ Voor 20% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 09-01-2009 13:44 ]
Hier staat tekst
Als je de actie van Dixons bedoeld met extra lens, dan is dat qua prijs niet het geval. Cameranu.nl verkoopt deze set namelijk goedkoper.Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:36:
Even mezelf citeren van enkele posts terug:
In plaats van de 530e die je betaald bij Dixons. Bij de mediamarkt Eindhoven betaal je voor deze set 529e.http://www.cameranu.nl/ar...n_EOS_1000D_18-55_IS.html --> De body met kitlens
Komt het totaal op 514e
Over mezelf:
Ik ben er zelf net uit dat ik de 450D ga nemen, vooral omdat het liveview scherm aan blijft staan als je je oog voor de zoeker houdt(bij de 1000D that is). Bij de 450D zit hier een sensor voor, dat het scherm uitgaat als je je oog ervoor houdt.
de 17-55 IS USM lens die ik besteld heb staat nu ineens op onbekende levertijd. Gister zeiden ze bij KameraExpress nog dat ze maandag binnen waren. Nu is het ineens over 1,5 week pas.
nou HEB ik eens een knoop doorgehakt, en nou zijn de spullen er NOG niet.
nou HEB ik eens een knoop doorgehakt, en nou zijn de spullen er NOG niet.
Hallo allemaal,
Ik ben nog maar net begonnen met mij te verdiepen in de dSLR'tjes en wil dus beginnen met een relatief "goedkoop" model. Alleen kom je al gauw tot de conclusie dat als je kwaliteit wil er altijd wel een prijskaart aan zit
Wat ik graag wil weten is het volgende, ik twijfel over 2 zaken. Ik wil de Canon EOS 450D aanschaffen maar vraag mij af of het nodig is een Sigma 18-200mm OS te kopen of dat ik voldoende heb aan een EF-S 18-55mm iS.
Daarnaast ben ik nog van plan om naar de VS te gaan en lijkt het mij voordeliger daar een Sigma 18-200mm OS te kopen mocht ik zo'n winkel treffen. Wat zouden jullie adviseren? Is het gewoon een 'must have' zo'n 18-200mm?
Ik ben nog maar net begonnen met mij te verdiepen in de dSLR'tjes en wil dus beginnen met een relatief "goedkoop" model. Alleen kom je al gauw tot de conclusie dat als je kwaliteit wil er altijd wel een prijskaart aan zit
Wat ik graag wil weten is het volgende, ik twijfel over 2 zaken. Ik wil de Canon EOS 450D aanschaffen maar vraag mij af of het nodig is een Sigma 18-200mm OS te kopen of dat ik voldoende heb aan een EF-S 18-55mm iS.
Daarnaast ben ik nog van plan om naar de VS te gaan en lijkt het mij voordeliger daar een Sigma 18-200mm OS te kopen mocht ik zo'n winkel treffen. Wat zouden jullie adviseren? Is het gewoon een 'must have' zo'n 18-200mm?
Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn, zolang je maar beter bent dan de rest || Het is niet belangrijk om te winnen, maar het is het enige dat telt
Koop de 450D met de 18-55IS, en ga experimenteren. En bedenk je dat er ook lenzen zijn in het telebereik, ipv een alles-voor-een-lens. Want je kwaliteit hobbelt nogal achteruit.Damien2004 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:51:
Hallo allemaal,
Eigenlijk meer een soort must-not-haveDaarnaast ben ik nog van plan om naar de VS te gaan en lijkt het mij voordeliger daar een Sigma 18-200mm OS te kopen mocht ik zo'n winkel treffen. Wat zouden jullie adviseren? Is het gewoon een 'must have' zo'n 18-200mm?
Het benodigde bereik zul je toch echt zelf moeten bepalen, dat kunnen wij onmogelijk voor je doen. een 18-200 heeft een prachtig bereik, maar moet wel enigszins compromissen maken wat betreft beeldkwaliteit. Vertel eens wat meer over je huidige situatie: wat voor toestel (+ zoombereik) heb je nu. Voldoet dit bereik, enz, enz?
Hier staat tekst
Verwijderd
Mijn excuses! Ik heb je post wel gelezen maar door dat vergelijken raak ik een beetje in de war geloof ik.link_mario schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:41:
Als je de actie van Dixons bedoeld met extra lens, dan is dat qua prijs niet het geval. Cameranu.nl verkoopt deze set namelijk goedkoper.
Even mezelf citeren van enkele posts terug:
Verwijderd
Oke, nu word het voor mij nog ietsje ingewikkelder. Dus in de Nikon D40 zit geen motor in de body voor auto focus, maar hij ondersteunt het wel dus de lens moet een ingebouwde motor hebben voor de auto focus. De lens die ik bij de Nikon D40 zal kopen is deze:bouwfraude schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:17:
[...]
Ik zie in het lijstje slechts een DX (voor crop-sensor) objectief die geen AF-S heeft. (focusmotor in lens)
De 10.5mm fisheye.
Enige probleempje met de D40 is dan dat AF lenzen niet autofocussen, het goedkoopste voorbeeld is de 50mm f/1.8 maar er zijn inmiddels steeds meer lenzen (ook van andere merken) die wel een focusmotor in de lens hebben.
[...]
Kortere lenzen zijn makkelijker stil te houden als je de sluitertijd boven de 1/60 houdt moet het wel lukken met een beetje oefenen. De ISO waarde kan ook zonder problemen wat hoger.
Dus ik denk dat ik met die lens wel goed zit qua autofocus en kwaliteit voor een beginnende amateur?De Nikon D40 wordt geleverd met het AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55 mm objectief met lichtwaarde van f/3.5-5.6G. Het objectief wordt bestuurd door Nikon's unieke Silent Wave Motor (SWM) voor een snelle, accurate en uitzonderlijk stille werking. Dit objectief is ideaal voor de meest uiteenlopende foto's, van standaard kiekjes tot prachtige natuurfoto's.
De lens die je nu aanhaalt zal autofocussen ja, maar het probleem zit hem ook niet in de kits, het steekt de kop pas op als je uit wilt gaan breiden... Het gat wordt wel steeds verder gedicht, maar er zijn echt een paar probleempuntjes te verzinnen waarom die missende AF-motor in de body toch best een vervelend puntje isVerwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:35:
[...]
Oke, nu word het voor mij nog ietsje ingewikkelder. Dus in de Nikon D40 zit geen motor in de body voor auto focus, maar hij ondersteunt het wel dus de lens moet een ingebouwde motor hebben voor de auto focus. De lens die ik bij de Nikon D40 zal kopen is deze:
[...]
Dus ik denk dat ik met die lens wel goed zit qua autofocus en kwaliteit voor een beginnende amateur?
Maar, voor de fotograaf die niet meteen van plan is allerlei lenzen te kopen, valt het probleem best mee.Henk schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 18:44:
[...]
De lens die je nu aanhaalt zal autofocussen ja, maar het probleem zit hem ook niet in de kits, het steekt de kop pas op als je uit wilt gaan breiden... Het gat wordt wel steeds verder gedicht, maar er zijn echt een paar probleempuntjes te verzinnen waarom die missende AF-motor in de body toch best een vervelend puntje is
Heel veel is al te krijgen dat zijn eigen motortje heeft. Als je denkt dat de D40 verder een goede body voor je is, dan kan je hem prima kopen.
D300 heeft ook lichtmeting met Ai lenzen. Dat AF systeem van de D300 is anders welleejoow schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:41:
[...]
Volgens de pricewatch is het verschil zo'n 360 euro en dat vind ik toch wel weer wat meer, zeker omdat er nog heel veel andere dingen zijn die ik wil kopen![]()
Ding is ook een genot om vast te houden.
Valt tegenwoordig reuze mee. Grootste gat zit in de primes. Nikon heeft voor de standaard zoom van alles van de nederige 18-55 tot dingen als de 16-85. Voor de telezoom heb je een 55-200, 70-300 en wat 3rd party spul. Macro prime heb je sowiso de 60mm.Henk schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 18:44:
[...]
De lens die je nu aanhaalt zal autofocussen ja, maar het probleem zit hem ook niet in de kits, het steekt de kop pas op als je uit wilt gaan breiden... Het gat wordt wel steeds verder gedicht, maar er zijn echt een paar probleempuntjes te verzinnen waarom die missende AF-motor in de body toch best een vervelend puntje is
Wat je niet kan is voor weinig een 20 jaar oud 2e handsje opscharrelen wat autofocust.
[ Voor 31% gewijzigd door Wijnands op 09-01-2009 21:32 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
1. Wat is je beschikbare budget?
Rond de €400 euro voor een kit.
Een digitale camera voldoet niet echt aan mijn wensen, wil gewoon mooie shots kunnen maken, en de mogelijkheden hebben tot uitbreiding etc.
Voornamelijk toch wel foto's die veel sfeer uitstralen, wat een erg breed begrip is natuurlijk, en toch wel natuur, stads, en dieren fotografie, ohja ook wel portretjes ( mensen als model etc. )
Neen.
Nikon D60 of Canon 1000D, voorkeur gaat toch uit naar de 1000D, en omdat het precies in mijn budget valt ( met kitlens. ) en ik het wel een goede camera vind van wat ik wil doen.
Niet gelijk, maar een maand of 1-2 wil ik toch wel ook een telelens halen.
Euhm als advies: Nikon D60 of de canon 1000D ?
als goedkeuring: zijn dit goede camera's voor mijn budget ?
Ik wil het toch wel aardig serieus aanpakken, alleen ben nog een beginner, dus wil graag ook beginnen met een beginners camera. Vandaar ook niet dat ik wil sparen voor zo een pro ding. Maar ik wil het wel zo serieus nemen dat ik heel veel ga oefenen en later miss wel zo'n pro camera haal. ( zoiets als de 5D of wat dan ook. ) maar dat zal pas over 3-4 jaar zijn ofzo.
Jaa, lenzen, flitsers etc.
Een digitale camera, ik wil graag de mogelijkheden hebben om een foto te maken zoals jij hem wilt. ( zoals focussen op dingen die jij wilt en dat de rest vervaagd ) + ik wil graag de instellingen kunnen regelen van de iso, sluitertijd, diafragma etc.
Het liefst niet.
Greetz,
Edit: ik zei D60 maar ik bedoelde de D40 van nikon.
Rond de €400 euro voor een kit.
Een digitale camera voldoet niet echt aan mijn wensen, wil gewoon mooie shots kunnen maken, en de mogelijkheden hebben tot uitbreiding etc.
Voornamelijk toch wel foto's die veel sfeer uitstralen, wat een erg breed begrip is natuurlijk, en toch wel natuur, stads, en dieren fotografie, ohja ook wel portretjes ( mensen als model etc. )
Neen.
Nikon D60 of Canon 1000D, voorkeur gaat toch uit naar de 1000D, en omdat het precies in mijn budget valt ( met kitlens. ) en ik het wel een goede camera vind van wat ik wil doen.
Niet gelijk, maar een maand of 1-2 wil ik toch wel ook een telelens halen.
Euhm als advies: Nikon D60 of de canon 1000D ?
als goedkeuring: zijn dit goede camera's voor mijn budget ?
Ik wil het toch wel aardig serieus aanpakken, alleen ben nog een beginner, dus wil graag ook beginnen met een beginners camera. Vandaar ook niet dat ik wil sparen voor zo een pro ding. Maar ik wil het wel zo serieus nemen dat ik heel veel ga oefenen en later miss wel zo'n pro camera haal. ( zoiets als de 5D of wat dan ook. ) maar dat zal pas over 3-4 jaar zijn ofzo.
Jaa, lenzen, flitsers etc.
Een digitale camera, ik wil graag de mogelijkheden hebben om een foto te maken zoals jij hem wilt. ( zoals focussen op dingen die jij wilt en dat de rest vervaagd ) + ik wil graag de instellingen kunnen regelen van de iso, sluitertijd, diafragma etc.
Het liefst niet.
Greetz,
Edit: ik zei D60 maar ik bedoelde de D40 van nikon.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ik denk dat de 1000D een goede keuze . Hij voldoet aan je wensen en past binnen budget.
Over de 60D kan ik moeilijker een oordeel vellen, ik ben daar niet zo bekend mee.
Over de 60D kan ik moeilijker een oordeel vellen, ik ben daar niet zo bekend mee.
Je zult je keuze moeten baseren op meer dan 'exact het budget'. Je kunt namelijk ook altijd nog goedkoper gaan met een Olympus of Nikon D40. Veelgehoorde redenen voor het kiezen van een camera:
- gevoel
- ergonomie
- nog meer gevoel
- onderbuikgevoel
- doorgroeimogelijkheid
- mierenneukdingen zoals ruis (1% verschil in het segment, uitgezonderd olympus, die doet het met 4/3 systeem daadwerkelijk slechter), missen DOF-knop (Pentax K10D geloof ik, correct me if I'm wrong)
In principe is de 1000D een prima keuze. Je zult je er geen buil aan vallen, het is behoorlijk wat bang for your buck. De D60 heeft als enige budget-misser dat er geen AF-motor in de behuizing zit, dus oude (goedkope!) lenzen willen er niet op autofocussen. Ook moet hij live view ontberen, wat ik persoonlijk een groot nadeel zou vinden (ik fotografeer graag van een statief, 's nachts, of met zodanig licht/opstelling dat de optische viewfinder niet bepaald fijn werkt. Dan is live view eigenlijk geweldig)
Zet ze anders eens naast elkaar op dpreview.com in de buyer's guide sectie en kijk naar de verschillen. Lees reviews.
- gevoel
- ergonomie
- nog meer gevoel
- onderbuikgevoel
- doorgroeimogelijkheid
- mierenneukdingen zoals ruis (1% verschil in het segment, uitgezonderd olympus, die doet het met 4/3 systeem daadwerkelijk slechter), missen DOF-knop (Pentax K10D geloof ik, correct me if I'm wrong)
In principe is de 1000D een prima keuze. Je zult je er geen buil aan vallen, het is behoorlijk wat bang for your buck. De D60 heeft als enige budget-misser dat er geen AF-motor in de behuizing zit, dus oude (goedkope!) lenzen willen er niet op autofocussen. Ook moet hij live view ontberen, wat ik persoonlijk een groot nadeel zou vinden (ik fotografeer graag van een statief, 's nachts, of met zodanig licht/opstelling dat de optische viewfinder niet bepaald fijn werkt. Dan is live view eigenlijk geweldig)
Zet ze anders eens naast elkaar op dpreview.com in de buyer's guide sectie en kijk naar de verschillen. Lees reviews.
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 11-01-2009 18:03 ]
Veel belangrijker, maar lees wat dat betreft idd dpreview even, de 1000D heeft een nogal betere IQ dan de D60...ssj3gohan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:03:
Je zult je keuze moeten baseren op meer dan 'exact het budget'. Je kunt namelijk ook altijd nog goedkoper gaan met een Olympus of Nikon D40. Veelgehoorde redenen voor het kiezen van een camera:
- gevoel
- ergonomie
- nog meer gevoel
- onderbuikgevoel
- doorgroeimogelijkheid
DussZet ze anders eens naast elkaar op dpreview.com in de buyer's guide sectie en kijk naar de verschillen. Lees reviews.
Foutje jongens, ik bedoelde de D40,
P.s: ik doe dit in een nieuwe post zodat ik zeker weet dat iedereen het leest
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Maakt redelijk weinig uit, de D40 featureset is zelfs nog iets krapper dan die van de D60, hoewel de sensor imho wel iets beter isGhenzi schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:42:
Foutje jongens, ik bedoelde de D40,
Verwijderd
Een goede vraag.thefox154 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:30:
Zolang je nog geen benul hebt wat je waarvoor in moet stellen, kunnen die "noobmodes" wel iets helpen, het is misschien wat beter dan Aut.., maar je weet evengoed niet wat de camera eigenlijk doet, en dat gaat gegarandeerd toch teleurstellingen geven.
Het stadium dat je dat nodig hebt moet je zo snel mogelijk zien te verlaten, en voor die tijd kan je het met Aut doen.
Wat je fout doet tijdens de opname is meestal niet meer recht te zetten in de nabewerking (tenzij sommige dingen in RAW)
Een camera kiezen wegens die presets is niet zinvol IMO.
Dit topic is gesloten.