Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Waarom is dat? Ik dacht net dat het enige nadeel aan body's met IS was, dat je de werking van IS niet kunt zien door de OVF, waar dat bij lenzen met IS wel zo is...Nomad schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:23:
Plus dat je ook nog eens ongelijk hebt, IS in lenzen werkt beter dan IS in de body zelf.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
De laatste tijd schijnt het verschil wel wat kleiner te worden, zeker omdat sommige body's harder 'updaten' dan lenzen. Het oudere glas zal wat betreft IS bijna on-par presteren aan in-body IS van de meest recente bodies, maarrrr:Nomad schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:23:
[...]
Beetje netter verwoorden mag best qadn.
Plus dat je ook nog eens ongelijk hebt, IS in lenzen werkt beter dan IS in de body zelf.
in-body-IS kent vooral wat beperkingen als het gaat om gebruik. Zo is je zoekerbeeld niet gestabiliseerd en heeft het spul geen Panning mode. Ook is in-body IS ironisch genoeg effectiever op korte focal lengths
En het argument dat de lenzen goedkoper kunnen zijn is een beetje onzin imho, vergelijk een sony 70-200/2.8SSM maar eens met een Canon 70-200/2.8L IS USM. Dan valt het best een beetje tegen, zeker als je weet waar de sony's eerst voor over de toonbank moesten gaan
Voordeel is wel weer dat ál je lenzen gestabiliseerd zijn, en dat in-lens IS soms een hele korte 'startup' lag heeft. Nou heb ik van dat laatste in de praktijk nooit last gehad, maar het bestaat wel
En tja, zo heeft elk systeem zijn voors en tegens imho. Blijft een beetje afhankelijk van wat je zelf wilt eigenlijk
Het gaat me niet op het verschil in prijs. Ik wíl zelfs dat de 450D betere plaatjes schiet want een groter scherm, sneller en meer AF punten spreekt me erg aan. Ook vind ik de afwerking van de 450D net even wat degelijker ogen.
M
Komt mensen dit bekend voor? Eigenlijk zou je toch blindelings moeten kunnen zeggen dat de 450D beter is
rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Kun je aangeven wat je precies bedoelt met voorbeeldfoto's? Dit is namelijk erg moeilijk inschatten... geef een pro een 1000D en een amateur een 1D of een hasselblad, en het zal idd lijken of de 1000D de betere platen schiet. Terwijl het toch echt de fotograaf isw3sTErGaS schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:03:
Ik ga ook mijn eerste DSLR aanschaffen en na een hoop lees- en rekenwerk ga ik, net als velen, voor de 1000D of 450D. Nu weet ik dat de 450D op papier de betere is maar als ik echter op de review sites de foto's van beide toestellen naast elkaar zie vind ik regelmatig de kwaliteit van de 1000D mooier dan van de 450D.
Het is niet ondenkbaar wat je zegt hoor, de 1000D is in feite een 400D met een digic III en nog wat features toegevoegd en her en der geschrapt, en het kan best zijn dat je die sensor als fijner ervaart. Maar het is wel even oppassen dat je dat ervaren niet enkel doet omdat je nu 'biased' bent
Het gaat me niet op het verschil in prijs. Ik wíl zelfs dat de 450D betere plaatjes schiet want een groter scherm, sneller en meer AF punten spreekt me erg aan. Ook vind ik de afwerking van de 450D net even wat degelijker ogen.
Nope, beter nummer wil niet per definitie betere prestaties betekenenM
Komt mensen dit bekend voor? Eigenlijk zou je toch blindelings moeten kunnen zeggen dat de 450D beter is
owja, @ je sig: je weet wat een nickchange is?
Maar betere specs (meestal) wel, toch?Henk schreef op donderdag 04 december 2008 @ 19:17:
Nope, beter nummer wil niet per definitie betere prestaties betekenenMaar omdat het me wel wat sterk lijkt, vraag ik je gelijk naar voorbeeldfoto's van wat jij bedoelt
Maargoed...de pics...
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page28.asp
Vooral bij het 2e en 3e plaatje van boven zie ik duidelijk verschil in het voordeel van de 1000D. Dit zijn natuurlijk details, bij de volledige afbeelding is de foto zo goed als identiek. Maar je gaat wel denken...ik betaal meer euro's en krijg een "slechter" plaatje....

daar ga ik me eens in verdiepen, thanksowja, @ je sig: je weet wat een nickchange is?![]()
1000D vs 450D

Ik vind het wel meevallen tbh
Denk dat je met de 450D op ten duur beter uit bent. En het gegeven dat de 450D bij zon/dag licht overbelicht zal zijn!, kan je stelling "slechtere foto's" anders niet plaatsen, dat is een kwestie van leren fotograferen..
Dus,..heb je een wat dikkere knip neem de 450D
Tubes....It's what make music music!
Ik stel voor om deze plaatjes te bekijken op dpreview. Door de zwarte achtergrond ziet het er daar heel anders uit imo. Hier met lichte achtergrond is het verschil een stuk minder lijkt wel...Henk schreef op donderdag 04 december 2008 @ 20:01:
Hmmm, let's see...
1000D vs 450D
Ik vind het wel meevallen tbhDe 450D heeft meer pixels, maar ook meer detail daardoor...
Maar ik ben het met je eens dat het verschil erg klein is!
ReseTTim schreef op woensdag 03 december 2008 @ 16:30:
[...]
Ik zou kiezen als ik jou was voor Nikon en dan evt wat eerder is gerept voor een 2de hands D80. heb je een mooiere cam als de D40 / 60, waar een focus motor in zit + de kitlens is ook een stuk beter
ik doelde op de kitlens van de D70, D70s, D80 namelijk de 18-70mm dat die beter is dan de 18-55mm die bij de D40, D40x, D50 en D60 zit.
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
+- 400 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ben de beperkte functies van mijn 'oude' compact zat (Sony W50) en ben geinteresseerd (geraakt) in fotografie. Wil nu een leuke camera om mee te starten, dingen uit te vinden en waarvan ik de accesoires (lenzen, flitsers) in de toekomst op een geavanceerder model kan gebruiken.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Sportfoto's (buiten/veldsporten), stedentrips, vakantie.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 1000D. Live-view, goede auto-functie (volgens de tests..), relatief klein en accesoires zijn te gebruiken op geavanceerdere modellen.
Op dit moment is er bij de MediaMarkt een goede aanbieding: 359 euro (body + 18-55mm lens).
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet direct. Ik wil starten met de kitlens (18-55mm) en eventueel een 70-200mm lens erbij kopen (wellicht 2de hands).
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Graag. En dan met name of mijn redenering klopt dat dit een goede starter is.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zal erg wisselend zijn, maar er zullen periodes zijn dat ik er totaal niet mee bezig ben. Vooral als het weer weer wat beter wordt, zal ik actiever zijn
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Als ik meer kennis van zaken heb, ga ik relevante lenzen aanschaffen.
Is 2e hands een optie of per se niet?
'Starterspakket' niet, wellicht lenzen.. Is dit aan te raden (i.v.m. stof/beschadigingen) of is het verstandiger dit nieuw te kopen?
Als je belang hebt bij live view (daar kom je tenslotte vandaan bij je compact camera) dan is de 1000D een goed keuze.
Ik ben benieuwd hoe je ervaring is met dit model, heb je hem al eens in je handen gehad? Zo niet: bij de Mediamarkt staan ze allemaal op een rijtje en kun je eens kijken hoe je feeling is met dat model. Pak daarnaast ook eens een xxxD of een Dxx vast om te vergelijken. Ik vind zelf dat ergonomie best een zwaarwegende factor is bij een camera, dus ik zou zelf neigen naar de iets grotere. Helaas past een nieuwe xxxD met live view niet binnen je budget.
Zelf heb ik de 350D als eerste dSLR gehad en is mij prima bevallen. Je hebt dan alleen niet zo'n groot LCD. Deze heb je overigens nog voor 300euro: 350D bij de otto. De 400D & 450D heb je niet voor jouw budget (nieuw). helaas, uitverkocht.
Ik zou me niet teveel blind staren op nieuw kopen, ik heb zelf prima tweede hands spul gekocht. Het is maar net wat je zelf wilt.
Wat betreft je merk keuze: ik zou, als je eenmaal verder wilt, naar Canon of Nikon neigen. Het zijn nou eenmaal de grotere merken waar je veel meer accessoires voor hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Parle85 op 10-12-2008 15:19 ]
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Ow ja, wat is dit dan?:Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 15:07:
Zie aanbiedingen topic. De 350 is uitverkocht...
http://www.otto.nl/is-bin...w==?ls=0&ArticleNo=368619
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
"Helaas uitverkocht" wanneer je op "Beschikbaarheid: nu controleren" kliktDeathchant schreef op woensdag 10 december 2008 @ 15:35:
[...]
Ow ja, wat is dit dan?:
http://www.otto.nl/is-bin...w==?ls=0&ArticleNo=368619
[ Voor 87% gewijzigd door Deathchant op 10-12-2008 15:45 ]
Thanx! En inderdaad; die gedachte had ik er ook bij!Parle85 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:27:
Een goede omschrijving bij dit budget. Voor deze prijs kun je het je nog veroorloven om eventueel te stoppen met je (toekomstige) hobby.
Ik ben gisteren bij de MediaMarkt geweest en, tot mijn grote verbazing, kreeg ik daar een werkelijk perfecte uitleg! De persoon die ik daar sprak bleek zelf veel te fotograferen in zijn vrije tijd en doet ook af en toe een opdracht, dus kon mij als beginner van alles vertellen. Heeft mij diverse modellen laten zien (de 400D, 450D, 1000D, Alpha 200 (waarvoor ik aanvankelijk wilde gaan) en de D60) en gaf geen onzinnige verkooppraatjes over specificaties, etc. Zelf vond ik, ik denk ook omdat ik vanaf een compact kom, de 1000D het prettigst in de hand liggen, vandaar mijn lichte voorkeur.Als je belang hebt bij live view (daar kom je tenslotte vandaan bij je compact camera) dan is de 1000D een goed keuze.
Ik ben benieuwd hoe je ervaring is met dit model, heb je hem al eens in je handen gehad? Zo niet: bij de Mediamarkt staan ze allemaal op een rijtje en kun je eens kijken hoe je feeling is met dat model. Pak daarnaast ook eens een xxxD of een Dxx vast om te vergelijken. Ik vind zelf dat ergonomie best een zwaarwegende factor is bij een camera, dus ik zou zelf neigen naar de iets grotere. Helaas past een nieuwe xxxD met live view niet binnen je budget.
LiveView en de goede auto-stand zijn voor mij, in het begin voor mij en zeker ook omdat mijn vriendin, die hem ook gaat gebruiken en niet zoveel interesse heeft in techniek, belangrijk. Helaas zit dat niet op de overige goedkopere modellen.. Daarnaast denk ik dat ik, met alle uitbreidingen die er mogelijk zijn qua lenzen, etc. dat Canon een goede keuze is!
+/- 400 euro (evt uit te breiden indien noodzakelijk)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op de huidige camera missen we gewoon heel erg de mogelijkheid om verder in te zoomen. Op dit moment een Powershot A410 in bezit, die als 'snelle' aankoop is gekomen omdat de Powershot A40 er ineens mee op hield. Prima camera verder, maar gewoon erg langzaam, en bij donkere situaties eigenlijk waardeloos. Welicht dat ipv een DSLR een superzoom nog een optie kan zijn, maar gezien de flexibiliteit van een DSLR durf ik dit niet te zeggen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Mensen, vakantie foto's, zijn bezig met een nieuwbouw huis dat gebouwd wordt, dus daar worden ook veel foto's van gemaakt. Verder in de nabije toekomst ook wellicht kinderen. Verder natuur, en gebouwen.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Afgelopen 6 jaar een Canon gehad. Om een of andere reden neig ik hier dan ook wel naar, zeker gezien mijn budget kom ik dan toch uit op een 1000D, of eventueel de D40. Van de D40 vind ik persoonlijk het nadeel dat dit toch een ouder model is al. Daarnaast van de week ook de Sony a200 gezien. Weet ik nog niet van wat ik er van moet vinden, maar de aanbieding was erg interessant (319 euro incl de 18-70 kitlens)
Ik vond de 1000D wel fijn in de hand liggen, maar het was wel bij de MM, dus zat er vanalles aan wat er niet aan hoort. Op de D40 zat dan weer een lens die vele malen groter was dan de kitlens.
Nee, ik denk dat ik voldoende heb aan de kitlens in eerste instantie. Wellicht in het komende jaar nog een tele lens erbij.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Het is de eerste DSLR en ondanks dat het deels voorkeur is qua gevoel, handling etc is advies van harte welkom. Wellicht moet ik niet eens naar een DSLR kijken maar naar een superzoom oid. (of een goede prosumer)
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Sowieso wekelijks een rondje bouwplaats, aangezien dat met een DSLR in het donker wat beter te doen is dan met de A410. Daarnaast regelmatig familie aangelegenheden waarbij de camera gebruikt gaat worden, en we gaan regelmatig dagjes op stap naar steden etc.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellicht.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Na eerst een Powershot A40 gehad te hebben, hebben we (omdat we een camera moesten hebben) een Powershot A410 gekocht. Leuk ding, niet te duur, redelijk zelf in te stellen et cetera.
Nadelen: ongelofelijk traag, zeker met gebruik van flitser.
In het donker buiten (en binnen zonder flits) eigenlijk niet te doen. Heb al wel zitten rommelen met de instellingen, maar het wordt 1 grote ruisbende (kan aan de fotograag liggen, ik weet het)
Nee, ja in de toekomst wellicht voor lensen.
Overig:
Kan iemand mij hierbij helpen? Wij vinden het bereik van onze huidige camera gewoon te mager. Hij heeft 3x optical zoom, en volgens de lens (en ook foto info in PS) is de focal length bij volledige zoom: 14,4 mm.
Als ik uitga van de kitlens van de 1000D, die 18-55 is, betekent dit dat dan de meest wide angle van de 18-55 al op hetzelfde punt zit van de A410? Of moet ik dit anders zien?
DPreview geeft bijvoorbeeld aan dat de equivalent van de A410 zit op:41 - 131 mm equiv. (3.2x)
En de equivalent van de 18-55mm IS lens op: 29-88mm equivalent focal length range.
Dit gebeuren is allemaal redelijk nieuw voor mij.
Zou het in dit geval dan ook verstandiger zijn om meteen een tele lens erbij te zoeken? Of voldoet de 18-55 in dit geval eigenlijk wel? Ik begrijp dat het gestelde budget niet zal voldoen om er ook nog een tele lens bij te kopen, maar er is nog wel ruimte in het budget als ik echt tekort zou komen.
Of is het wellicht toch verstandiger om naar een ander soort camera te kijken?
-Xbox Gamertag: Dbongers
Verwijderd
Ik licht uit het bovenstaande nog even:philipnorth schreef op woensdag 10 december 2008 @ 17:22:
[
Kan iemand mij hierbij helpen? Wij vinden het bereik van onze huidige camera gewoon te mager. Hij heeft 3x optical zoom, en volgens de lens (en ook foto info in PS) is de focal length bij volledige zoom: 14,4 mm.
Als ik uitga van de kitlens van de 1000D, die 18-55 is, betekent dit dat dan de meest wide angle van de 18-55 al op hetzelfde punt zit van de A410? Of moet ik dit anders zien?
DPreview geeft bijvoorbeeld aan dat de equivalent van de A410 zit op:41 - 131 mm equiv. (3.2x)
En de equivalent van de 18-55mm IS lens op: 29-88mm equivalent focal length range.
Dit gebeuren is allemaal redelijk nieuw voor mij.
Dat komt door de grote verschillen in sensormaat.
Zo moet je dat dus zien.
Het bereik van een 18-55 lens is dus aanzienlijk magerder (aan de telekant) dan je oude camera, zij het dat die kitlens wel een redelijke groothoek heeft.
Wil je meer, dat is de aanschaf van een tele(zoom)lens onvermijdelijk.
Een goede om mee te beginnen is de EF s 55-250, die geeft al zo'n 400mm equivalent, dat schiet op.
Als het alleen gaat om veel bereik, zijn er ook superzoomcamera's die zelfs nog meer tele hebben voor minder geld dan een reflex met telelens......
De 1000d is wel een mooier apparaat, maar dan haal je het nooit met je budget.
Als het puur om zoom gaat, dan kan je idd naar de superzoomcamera's kijken, maar dan heb je natuurlijk weer andere beperkingen.
Ja het gaat niet alleen om het bereik, dat speelt wel een rol, maar dat is op te lossen met een tele.Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 23:22:
[...]
Ik licht uit het bovenstaande nog even:
Dat komt door de grote verschillen in sensormaat.
Zo moet je dat dus zien.
Het gaat me met name om de combinatie tussen bereik en betere foto's. Zeker in het donker.
Wat ik me alleen afvroeg is hoe ze van die (op de camera staande) 17mm komen tot een 131mm equiv.
Maar dat komt dan dus door de sensor.
Nadeel van veel superzooms (net als van huidig camera heb ik het idee) dat je alleen al begint op een enorme groothoek. De Canon SX110 bijvoorbeeld spreekt me wel aan. 10x zoom maar deze begint al wel bij 6mm. Of lijkt dat door de cijfers maar zo? Daarnaast mist zo'n camera dan toch de flexibiliteit e.d. die een DSLR me wel kan bieden. (en vind ik de stap van de SX110 naar een DSLR vrij klein qua prijs, prijsverschil ligt op 125-150 euro voor een D40/a200/1000D kit)Het bereik van een 18-55 lens is dus aanzienlijk magerder (aan de telekant) dan je oude camera, zij het dat die kitlens wel een redelijke groothoek heeft.
Wil je meer, dat is de aanschaf van een tele(zoom)lens onvermijdelijk.
Een goede om mee te beginnen is de EF s 55-250, die geeft al zo'n 400mm equivalent, dat schiet op.
Als het alleen gaat om veel bereik, zijn er ook superzoomcamera's die zelfs nog meer tele hebben voor minder geld dan een reflex met telelens......
Dat van die D40 en ouder model zijn is een psychisch iets, weet dat ik me daar wellicht niet door zou moeten laten leiden, maar toch. Wel spreekt de camera voor de prijs me zeker aan maar als ik zie dat ik voor 16€ meer de 1000D kit heb met de 18-55 IS (en dan vergelijk ik de prijs met de D40 met 18-55 VR kit) ga ik toch twijfelen.BarôZZa schreef op donderdag 11 december 2008 @ 01:50:
Wanneer je een D40 met kitlens en 55-200 neemt kom je ook nog wel rond dat bedrag uit(samen in de pricewatch voor 449, maar als je de kitset los in de mediamarkt koopt en via ebay de 55-200 haalt moet het nog wat goedkoper kunnen). Dat het een ouder model is lijkt mij niet enorm relevant.
De 1000d is wel een mooier apparaat, maar dan haal je het nooit met je budget.
Als het puur om zoom gaat, dan kan je idd naar de superzoomcamera's kijken, maar dan heb je natuurlijk weer andere beperkingen.
Maar ok, +/- 400€ zou genoeg moeten zijn voor een camera+kit lens.
Als ik idd meteen wat tele erbij wil hebben zal ik mijn bedrag ook omhoog moeten doen, dat had ik hiervoor ook al wel begrepen.
Nu hink ik op zich op 2 (en wellicht wel meer) gedachten.
Ik schaf nu in eerste instantie een kit aan, en kijk hoe dat me bevalt en schaf over enkele maanden en tele aan. Of ik schaf deze nu gewoon direct aan.
Opties:
Nikon D40
Nikon D40 + AF-S 18-55mm VR, voor 369€
Nikon D40 + AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm voor 450€.
Lijkt mij idd een erg nette prijs, alhoewel de lensen geen VR hebben. (wat me toch handig lijkt, VR/IS/Hoe ze het ook noemen)
Canon EOS 1000D
De 1000D kost als kit met de 18-55 IS 385€
Als occasion kan ik ook een Canon EF 80-200mm F/4.5-5.6mm USM lens kopen voor 79€, totaal 464€
Een andere optie zou de Canon EF 55-200mm F/4.5-5.6 USM II zijn, voor 150€, dan kom ik op ongeveer 530 uit. Of is het bij de 55-200 interessanter om idd door te gaan en de 55-250 IS te kopen? Die komt wel heel erg goed uit reviews zie ik. Maar die lens zou het geheel op bijna 650€ leggen, wat ik (zeker nu als initiele aankoop) een flinke stap vind.
Dus ja, wat is wijsheid?
De D40 dubbelzoom kit (18-55+55-200) voor 450€? (geen VR)
Of de 1000D kit voor 385€ en in de (nabije) toekomst een tele lens erbij kopen? (iig in kit de IS lens)
Ik denk dat ik me aan geen van beiden echt een buil zou vallen. Ik ga iig nog eens bij de MM oid ze eens vasthouden. (en tegen vriendin zeggen dat ze hetzelfde moet doen)
Zouden jullie in het geval van enkel de losse kit zeggen dat de 1000D de interessantere keuze is voor die 16€ meer?
prijzen gebaseerd op kamera-express.nl , aangezien die bij mij om de hoek zit zo'n beetje.
Verder is IS op je telelenzen, zeker omdat deze wat lichtzwakker zijn, soms best een nuttige toevoeging.
Gruwelijk gejatte Icoon!
De D40 met kitlens had ik bij de Mediamarkt dus voor 270 euro meegekregen en dan is het verschil wat groter. Hij stond daar voor 319, maar gewoon ff een verkoper aanspreken met dat je hem het laatst nog voor rond de 270 had gezien en dat je hem meeneemt als je hem voor die prijs mag krijgen. Dan checken ze het na in de computer(er is tegenwoordig bijna altijd wel een vestiging waar ze ermee stunten). Bij mij werkte het in ieder geval.philipnorth schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:12:
Dat van die D40 en ouder model zijn is een psychisch iets, weet dat ik me daar wellicht niet door zou moeten laten leiden, maar toch. Wel spreekt de camera voor de prijs me zeker aan maar als ik zie dat ik voor 16€ meer de 1000D kit heb met de 18-55 IS (en dan vergelijk ik de prijs met de D40 met 18-55 VR kit) ga ik toch twijfelen.
Maar ok, +/- 400€ zou genoeg moeten zijn voor een camera+kit lens.
Als ik idd meteen wat tele erbij wil hebben zal ik mijn bedrag ook omhoog moeten doen, dat had ik hiervoor ook al wel begrepen.
Nu hink ik op zich op 2 (en wellicht wel meer) gedachten.
Ik schaf nu in eerste instantie een kit aan, en kijk hoe dat me bevalt en schaf over enkele maanden en tele aan. Of ik schaf deze nu gewoon direct aan.
Opties:
Nikon D40
Nikon D40 + AF-S 18-55mm VR, voor 369€
Nikon D40 + AF-S 18-55mm + AF-S 55-200mm voor 450€.
Lijkt mij idd een erg nette prijs, alhoewel de lensen geen VR hebben. (wat me toch handig lijkt, VR/IS/Hoe ze het ook noemen)
Canon EOS 1000D
De 1000D kost als kit met de 18-55 IS 385€
Als occasion kan ik ook een Canon EF 80-200mm F/4.5-5.6mm USM lens kopen voor 79€, totaal 464€
Een andere optie zou de Canon EF 55-200mm F/4.5-5.6 USM II zijn, voor 150€, dan kom ik op ongeveer 530 uit. Of is het bij de 55-200 interessanter om idd door te gaan en de 55-250 IS te kopen? Die komt wel heel erg goed uit reviews zie ik. Maar die lens zou het geheel op bijna 650€ leggen, wat ik (zeker nu als initiele aankoop) een flinke stap vind.
Dus ja, wat is wijsheid?
De D40 dubbelzoom kit (18-55+55-200) voor 450€? (geen VR)
Of de 1000D kit voor 385€ en in de (nabije) toekomst een tele lens erbij kopen? (iig in kit de IS lens)
Ik denk dat ik me aan geen van beiden echt een buil zou vallen. Ik ga iig nog eens bij de MM oid ze eens vasthouden. (en tegen vriendin zeggen dat ze hetzelfde moet doen)
Zouden jullie in het geval van enkel de losse kit zeggen dat de 1000D de interessantere keuze is voor die 16€ meer?
prijzen gebaseerd op kamera-express.nl , aangezien die bij mij om de hoek zit zo'n beetje.
En dan is het verschil weer ruim 100 euro, aangezien de 1000d nog niet voor veel goedkoper verkocht is.
Kortom, dan moet je met een 55-200VR(zonder VR zou ik niet aanraden) wel rond de 400 uit kunnen komen.
Verwijderd
Die 6mm is de feitelijke brandpuntsafstand, nog zonder de cropfactor, die voor dergelijke camera's ongeveer 6 is.philipnorth schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:12:
[...]
Nadeel van veel superzooms (net als van huidig camera heb ik het idee) dat je alleen al begint op een enorme groothoek. De Canon SX110 bijvoorbeeld spreekt me wel aan. 10x zoom maar deze begint al wel bij 6mm. Of lijkt dat door de cijfers maar zo?
Omgerekend voor KB wordt dat 35 ofzo en dat is echt niet zoveel groothoek, velen willen daar juist wat meer .
Je kan alleen vergelijken als de je de equivalente waarde of de reeele+cropfactor weet.....
Als je denkt dat je huidige camera een enorme groothoek heeft, kijk dan eens door de zoeker en daarna door de zoeker van een reflex met 18mm , dan sta je verbaasd over hoeveel meer groothoek die 18mm is....
Ah ok duidelijk. Doordat de DSLR een cropfactor van slechts 1,6 heeft verklaart dit inderdaad dat verschil wel ja. (die x6 en bij de a410 wellicht zelfs wel x8 cropfactor verklaart dan die 114mm equiv wel ja.)Verwijderd schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:49:
[...]
Die 6mm is de feitelijke brandpuntsafstand, nog zonder de cropfactor, die voor dergelijke camera's ongeveer 6 is.
Omgerekend voor KB wordt dat 35 ofzo en dat is echt niet zoveel groothoek, velen willen daar juist wat meer .
Je kan alleen vergelijken als de je de equivalente waarde of de reeele+cropfactor weet.....
Als je denkt dat je huidige camera een enorme groothoek heeft, kijk dan eens door de zoeker en daarna door de zoeker van een reflex met 18mm , dan sta je verbaasd over hoeveel meer groothoek die 18mm is....
Ik ga iig nog eens een kijkje nemen bij de MM en hopelijk heb ik voor onder de kerstboom nog een leuk kado binnekort
Ik neig naar de 1000D kit op dit moment en dan rond de zomer nog een mooie telezoomlens als kado voor afstuderen
ongeveer €700
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ben nu ruim twee jaar actief met fotografie bezig. Loop nu toch echt tegen de beperkingen van mijn huidige camera aan. Vooral bij slecht licht valt deze gewoon tegen. Ook mis ik een stukje snelheid van de camera.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Heb tot nu toe vooral veel interesse in sportfotografie, en dan met name autosport. Maar ook landschappen en natuurfotografie vind ik leuk. Daarnaast natuurlijk de 'standaard' familiekiekjes.
Nee heb nog helemaal niets.
Heb niet echt een voorkeur. Werk nu met een Canon Powershot S3IS. Deze bevalt op zich wel goed, maar sta open voor andere suggesties en andere merken.
Nog niet direct, maar later vast wel.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Op dit moment vooral advies.
Wil het toch tot een serieuze hobby maken. Dus echt wel een aantal uren per week.
Ja.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot S3IS. Vooral bij slechte lichtomstandigheden, en dat begint al bij een beetje schemering, presteert de camera matig. Boven de ISO200 is het eigenlijk al niet meer werkbaar. Ook mis ik bij deze camera toch een stukje snelheid. 12x zoom is leuk, maar ik gebruik het eigenlijk nooit.
Liever niet, maar als ik tegen een erg mooie koop aanloop, en alles in goede staat verkeerd vind ik het niet zo'n probleem
Niet liegen, het is een 55-250mm lens
[ Voor 14% gewijzigd door FailFr8er op 12-12-2008 10:51 ]
Ik wil er ook een zoomlens bij gaan kopen (de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS). Nu kost deze in Nederland 239 euro ex. verzendkosten en aangezien ik over 2 weken naar de VS ga, leek het me een idee om hem daar te kopen. De prijs is daar namelijk 241 dollar (= 180 euro). Ik neem aan dat er geen verschil zit tussen de Europese en de VS-lenzen.. Ze bieden ook refurbished lenzen aan (door Canon USA) voor 199 euro. Is dat iets of gewoon een nieuwe kopen? Waarop te letten bij een refurbished exemplaar?
Verwijderd
De refurbished is duurder dan de nieuwe? Zou ik de nieuwe nemen....nl.mark schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 10:43:
Nou, ook ik heb de knoop doorgehakt, het wordt de Canon EOS 1000D met 18-55 IS lens (om te starten). Dank allen voor het advies!
Ik wil er ook een zoomlens bij gaan kopen (de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS). Nu kost deze in Nederland 239 euro ex. verzendkosten en aangezien ik over 2 weken naar de VS ga, leek het me een idee om hem daar te kopen. De prijs is daar namelijk 241 dollar (= 180 euro). Ik neem aan dat er geen verschil zit tussen de Europese en de VS-lenzen.. Ze bieden ook refurbished lenzen aan (door Canon USA) voor 199 euro. Is dat iets of gewoon een nieuwe kopen? Waarop te letten bij een refurbished exemplaar?
PS, de 18-55 is ook een zoomlens.
Zie de website van de Douane.
[ Voor 1% gewijzigd door voske op 12-12-2008 23:53 . Reden: typfoutje ]
Be yourself, no matter what they say ...
Ehh.. Bedoelde 199 dollar! Dus nieuw = 241 dollar, refurbished = 199 dollar!Verwijderd schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 22:42:
[...]
De refurbished is duurder dan de nieuwe? Zou ik de nieuwe nemen....
PS, de 18-55 is ook een zoomlens.
Zit nu alleen te kijken naar een tas, en echt wijs uit het tassentopic wordt ik niet. Dus als iemand een voorkeur heeft?
Kheb zelf een crumpler Jimmy Bo 400. Past hij perfect in met kitlens (en evt. ook grotere lens als een 55-250) met nekstrap erbij. Verder plek zat voor extra accu, wat kaartjes en je lenscap. Draagt verder ook prettig. Als je echter meer dan 1 lens wil vervoeren is hij niet groot genoeg.Red Nalie schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 13:27:
Mn EOS 450D is binnen, gelijk een paar mooie foto's genomen. Heb wel vier bonnen voor die cursus voor €25,- erbij gekregen, dus als iemand een EOS 450D heeft en nog mee wil.
Zit nu alleen te kijken naar een tas, en echt wijs uit het tassentopic wordt ik niet. Dus als iemand een voorkeur heeft?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
300-600 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wil beginnen met digitale fotografie als hobby + het nemen van foto's voor citytrip, skireizen, ...
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
citytrips, skireizen, trips me friends/familie
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nog geen voorkeur wat betreft lenzen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De canon 1000d en de Nikon D60 omdat ik over beide toestellen al veel goeds heb gelezen op het forum en daar ik deze naar de toekomst toe makkelijk kan uitbreiden met nieuwe lenzen.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet direct. Zoek in het begin een all-round lens. Ik denk dat de ervaring me zal leren welke lenzen ik in de toekomst nog zal aanschaffen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Zou vooral graag van jullie horen welke body jullie voorkeur heeft en welke all-round lens jullie aanraden voor een beginner.Suggesties voor een andere body zijn uiteraard ook welkom.
Ik vind persoonlijk de nikon D60 iets aangenamer in de hand liggen dan de canon 1000d
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Heb ik nog niet echt een zicht op. Fotografie boeit me al een tijdje en nu ga ik echt de sprong wagen en beginnen experimenteren.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Indien de hobby mij bevalt zeker en vast ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een eenvuidige digitaal fototoestel van canon.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet
Alvast bedankt allemaal voor de vele informatie die ik al heb gevonden op het forum.
En uiteraard niet te vergeten de feedback naar de toekomst toe
Ik heb wel sinds heel kort een EOS 450DRed Nalie schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 13:27:
Mn EOS 450D is binnen, gelijk een paar mooie foto's genomen. Heb wel vier bonnen voor die cursus voor €25,- erbij gekregen, dus als iemand een EOS 450D heeft en nog mee wil.
Anyway ik ben ook weer op zoek naar een tas. Mijn vader heeft een Lowepro Slingshot 100AW en dat lijkt mij wel wat in een maatje groter. Met een simpele 'sling' heb je je camera binnen handbereik en er is nog ruimte over voor wat lenzen en misschien wat te eten/drinken wat tijdens een tochtje wel handig is
Daarnaast ben ik ook voorzichtig op zoek naar een nieuwe lens. Mijn voorkeur heeft qua bereik toch wel 18-200mm met name om de groothoek, het nadeel is alleen dat je dus gaat inleveren op kwaliteit en daar ben ik nogal huiverig voor... Lastig al die lenzen hoor..
Edit\ Zojuist een Tamron 18-200mm besteld. Ik ben benieuwd
[ Voor 13% gewijzigd door Banjy op 14-12-2008 00:43 ]
Ik heb eventjes gezocht naar de prijs van een D80 kit en die zou nieuw op een 568 € komen.Wijnands schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:20:
Aan de andere kant, er is nu veel meer aanbod in AF-S dan toen de D40 net uitkwam. En met de introductie van de D90 kun je met een beetje zoeken 2e hands een nette D80 vinden met nog geen 10k op de teller voor rond de prijs van een 1000D.
Nikon D80 + AF-S DX 18-55 VR
Als ik dan op DPReview kijk dan krijgt deze lens die erbij zit ook wel een goede beoordeling!
Maar nu stel ik mij de vraag, is de D80 een goed toestel? Niet te oud om nu nog te kopen?
"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"
In ieder geval nog lang niet te oud om te kopen!
Zou mijn D50 er nu opeens mee stoppen dan zou ik, mede door budget, toch moeten kiezen tussen of een D80 of een fuji S5.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Rond de 400 euro.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik heb op dit moment geen digitale camera, altijd een Canon powershot G5 gebruikt voor simpele kiekjes. Nu ga ik over 3 maanden naar China en wil wat betere foto's gaan maken, ben met een camera van iemand anders al een soort van cursus aan het doen/oefenen.
Zoals gezegd ga ik dus naar China en ik wil daar vooral mensen, natuur/landschappen en dergelijke.
Nee
Canon Eos 1000D, lijkt me een goede DSLR binnen mijn budget, en dan kan ik tenminste ook nog een extra lens kopen.
Niet direct
Advies, en ook over welke lenzen ik daar bij moet kopen.
Hobby matig, voor de trips die ik nog ga maken.
Wat meer maar niet super veel.
Liever niet
1. Wat is je beschikbare budget?
700 euro met kitlens (maar zonder toebehoren zoals tas/geheugenkaartjes ed)
Wil mooie en scherpte foto's kunnen maken. Hiervoor had ik de analoog Nikon (volgens mij de FE). Alleen werd dit een dure hobby, zeker omdat ik kritisch naar me zelf ben. Bovendien wil ik mijn oude hobby weer eens oppakken. Daar komt bij dat ik een DSLR wel een geil ding vind.
Alleen heb ik nog geen kaas gegeten over de termen zoals: witbalans, lichtmeting, AF-gebied. Dus ik denk dat ik het ook niet heel snel zal missen??
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik zal voornamelijk de huis en tuin foto’s maken. Zowel buiten als binnen foto’s. Maar ik wil zeker de artistiekere kant op gaan.
Met de DSLR hoef ik niet zo op mijn geld te letten, want dat afdrukken/ontwikkelen kost toch een berg geld. En een gewone digitale camera heeft geen goede scherpte diepte meter/verhouding.
Om te beginnen een basis (kit)lens 18-55 mm
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zit enorm te twijfelen waar ik voor moet gaan. Aangezien ik as vrijdag al met vakantie (19/12) ga. Moet ik het zo snel mogelijk weten. Aan de andere kant is haastig spoed zelden goed. Enfin ik kom er niet uit. Ik heb de volgende merken in gedachte: Nikon D60, Canon 400/450D, Sony a300 of Sonya200. Andere merken zijn ook welkom.
Ik hoor zeer veel positieve verhalen over de Canon 450 en ben dus eerder geneigd voor deze te gaan. Alleen lag deze camera niet lekker in me handen. Terwijl de Sony beter in me handen lag. Een verkoper zei dat het ook een kwestie van wennen kon zijn.
Omdat er nauwelijks verschil is tussen de Canon 400 en 450 behalve dat er 2 miljoen meer pixels zijn, maar das te noemenswaardig om over te gaan op een C.450. Tevens heb ik ook geen behoefte aan een Live View) Dus in dat geval wil ik wel voor de 400 gaan. Tenzij jullie nog met andere redenen kunnen komen.
Hetzelfde geldt bij de Sony a200 en 300/350. Alleen heeft de 350 tov de A200 4 miljoen pixels meer. Ik ben alsnog niet van plan om grote foto's te laten afdrukken. A4/A3 maximaal.
Het grote verschil tussen Sony A200 en Canon 400 is dat de Sony een sensor stabilisatie heeft en Canon dat niet heeft. ( kan je de sensor stabilisatie ook uitzetten? Want als ik foto’s wil maken waar beweging in zit vind ik het wel mooi als het uit staat)
Een andere verkoper zei, dat ik voor de prijs-kwaliteit verhouding beter naar de Nikon D60 uitmoest gaan. Omdat de Nikon D60 en de Canon 450D niet echt veel verschillen. Ik hoef dan ook geen Live View. Als eerst wil ik dan ook een instapcamera, dus het kopen van andere lenzen is eerder een 3 jarenplan voor mij.
De Nikon met inhoud (tas/kaartje/kitlens) kostte daar 450 euro. En als ik dan nog een kleine 40 a 50 euro zal bijleggen, had ik een VR functie erbij. De Canon 450 kostte daar overigens 695 euro. Terwijl de Mediamarkt hij nu met kit 500 kost.
Een verkoper in de Mediamarkt (ben er toch even geweest) zei dat ik weer beter voor de Canon kon gaan. Ik dacht dat ik de goede had (iemand raadde mij een aan) een verkoper met een Aziatisch uiterlijk.
De gebruiksvriendelijkheid van beide camera’s zijn ongeveer even goed. Bij de een moet je nog een extra knopje indrukken.
Misschien de Hama 58 mm UV filter. Ik hoorde dat deze filter ook je lens beschermde tegen zonnestralen.Als dit niet waar is dan hoef ik hem niet. ( ben ook niet echt geïnteresseerd om nog mooiere blauwe luchten te maken. En lenzen koop ik pas na een aantal jaar. Misschien dat ik over 1 jaar nog een zoomlens of iets dergelijks koop.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Graag voor de goedkeuring
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In het begin zal ik hem vaak gebruiken, later zal dit minder worden. Als ik een idee heb om iets te willen fotograferen zal ik mijn camera oppakken. En als ik de smaak te pakken heb, zal ik meer tijd erin steken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
In de toekomst enkele andere lenzen.
Zie vraag 2
Geen optie
[ Voor 197% gewijzigd door noud op 16-12-2008 14:12 ]
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Verwijderd
Maximaal 700 euro
Ik begin fotograferen steeds leuker te vinden, en mijn huidige camera is aan vervanging toe. Ik wil meer dan wat ik met mijn kodak z710 kan.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Dieren, paardensport (beweging) en koeien (veelal stilstaand). Ook hond en baby (dichtbij dus) en dat laatste vnl binnenshuis.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? Nee
Ja, Sony a350, (heb ooit in de prehistorie een sony mavica met floppydrive gehad die beviel erg goed), en deze heeft een beeldstabilisator in de body, niet direct bezwaarlijk
Toch heeft de live-view me vooral over de streep getrokken. Als brildrager kan ik vrij moeilijk door de zoeker kijken. Het lukt wel, maar is voor mij écht lastig (waar laat ik de bril bijv, kan nl niet in mijn haren geschoven, en ik zie werkelijk NIKS wanneer ik deze af heb - ik heb een oogafwijking).
Naast de kitlens wellicht een ander lensje erbij om wat meer afstand te kunnen overbruggen. Een flitser komt iets later, wil graag binnen ook kunnen schieten en begrijp dat de ingebouwde flits nogal wat schaduw veroorzaakt. Voor een flitser spaar ik nog even door, tenzij er een leuk pakketje kan worden samengesteld.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies graag, ik ben geneigd me helemaal op de sony te fixeren, maar er is zoveel meer. Ik heb het toestel overigens wel al vastgehouden en dat voelde goed.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Ik denk enkele uren per week.
Jazeker, een flitser staat op het verlanglijstje, en wanneer het zo goed bevalt als dat ik denk dat het gaat doen dan komen er ook wel wat andere lensjes bij.
Kodak z710, op dit moment is de camera 3 jaar oud en veelvuldig gebruikt. Eigenlijk lijkt de camera "op";. Scherpstellen gaat niet meer zoals voorheen (doet het toestel automatisch), en de flits is niet toereikend (nooit geweest ook).
Ik zou ook graag wat meer scherpte en diepte zien in foto's. Dat lukt mij nu niet. Overigens ligt het in de planning wanneer er een nieuwe camera is eens wat workshops te gaan volgen.
Voor een lens wel, bij de body zou ik graag garantie hebben. (hoewel dat bij tweedehands soms ook mogelijk is weet ik).
gewoon even een losse tip:
veel brildragers kopen een oculair vergroter (voorzetstukje). Dat maakt het kijken door de zoeker een heel stuk fijner.
Ik geef dit aan omdat liveview nog lang niet op kan tegen het kijken door de zoeker. In de zoeker kan je veel beter scherpte etc controleren. Daarnaast hou je de camera stabieler wanneer je door de zoeker kijkt, omdat je hoofd mee helpt met het stil houden.
De A350 van sony heeft een super, ongelovelijk, raar maar waar, piepklein (omdat ik het niet genoeg kan benadrukken) zoekertje. Dat vind ik echt een groot nadeel aan die camera (en A300, die hetzelfde probleem heeft).
Verwijderd
Ik zet hem erbij op mijn lijstje 'wat-er-nog-meer-wenselijk-is-bij-een-camera'.
Hier gaat wellicht een geheel nieuwe wereld van mogelijkheden voor me open!
Gezien je wensen zou ik voor alleen een nette kitlens/allround-lens gaan, dan kun je daarna zien of je het tele-bereik echt mist. (is dat paardrijden binnen en 's avonds? Dan zou je op jacht moeten naar een lichtsterke lens, want snelheid + donker == lastiger. Weet niet goed hoe Sonys zich bij hogere ISOs houden, maar het lijkt me een punt)
[ Voor 15% gewijzigd door FreezeXJ op 16-12-2008 20:59 ]
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Overigens kan ik zonder bril gewoon het oculairwieltje (zeg ik dat goed?) gebruiken om hem scherp te krijgen. En eerlijk is eerlijk, zonder bril fotografeert dan toch fijner.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
Goed punt.FreezeXJ schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 20:57:(is dat paardrijden binnen en 's avonds? Dan zou je op jacht moeten naar een lichtsterke lens, want snelheid + donker == lastiger. Weet niet goed hoe Sonys zich bij hogere ISOs houden, maar het lijkt me een punt)
Soms is dat binnen, echter nooit in de avond-uren. Ik ga eens snuffelen naar hoe een Sony zich houdt bij lagere ISO, is vast wel iets over te vinden (bijvoorbeeld hier in een topic over de a300 en a350 dat ik net spotte).
Verwijderd
Een Sony houdt zich vrij goed bij lagere ISO.Verwijderd schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:35:
Bedankt voor de reacties tot nu toe, fijn te lezen hoe andere brildragers omgaan met fotografie.
[...]
Goed punt.
Soms is dat binnen, echter nooit in de avond-uren. Ik ga eens snuffelen naar hoe een Sony zich houdt bij lagere ISO, is vast wel iets over te vinden (bijvoorbeeld hier in een topic over de a300 en a350 dat ik net spotte).
Als je krap in je budget zit kunnen de Nikon d40 en D60 heel interessante camera's zijn. D40 is voor 270 te krijgen met kitlens. Voor rond de 160 euro heb je er een 55-200VR bij en heb e een leuk setje.noud schreef op maandag 15 december 2008 @ 14:19:]
Een andere verkoper zei, dat ik voor de prijs-kwaliteit verhouding beter naar de Nikon D60 uitmoest gaan. Omdat de Nikon D60 en de Canon 450D niet echt veel verschillen. Ik hoef dan ook geen Live View. Als eerst wil ik dan ook een instapcamera, dus het kopen van andere lenzen is eerder een 3 jarenplan voor mij.
De Nikon met inhoud (tas/kaartje/kitlens) kostte daar 450 euro. En als ik dan nog een kleine 40 a 50 euro zal bijleggen, had ik een VR functie erbij. De Canon 450 kostte daar overigens 695 euro. Terwijl de Mediamarkt hij nu met kit 500 kost.
Ik ben een van die mensen die sterk in de eerste indruk gelooft. Als je een camera oppakt, welke word je meteen blij van? Welke voelt meteen goed?Een verkoper in de Mediamarkt (ben er toch even geweest) zei dat ik weer beter voor de Canon kon gaan. Ik dacht dat ik de goede had (iemand raadde mij een aan) een verkoper met een Aziatisch uiterlijk.
De gebruiksvriendelijkheid van beide camera’s zijn ongeveer even goed. Bij de een moet je nog een extra knopje indrukken.
UV filters worden alleen nog maar gebruikt om je lens te beschermen. Bijvoorbeeld tegen rondvliegende vloeistoffen. Ik persoonlijk ben er niet voor om ten alle tijde een filter op je lens te hebben maar die discussie is al vaak genoeg gevoerd.6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Misschien de Hama 58 mm UV filter. Ik hoorde dat deze filter ook je lens beschermde tegen zonnestralen.Als dit niet waar is dan hoef ik hem niet. ( ben ook niet echt geïnteresseerd om nog mooiere blauwe luchten te maken. En lenzen koop ik pas na een aantal jaar. Misschien dat ik over 1 jaar nog een zoomlens of iets dergelijks koop.
Vind je een beschermend filter toch noodzakelijk koop wat goeds, een multicoated filter van een goed merk. Hama vind ik erg duur voor matige filters.
[quote]
Wat hierboven en brillen betreft. Ik ben ook brildragend, kan zonder bril echt niks met m'n camera, ook niet als ik de dioptrie bij stel. Ik moet bij de meeste camera's echt wat heen en weer kijken om m'n beeld en de info onderin te zien. D300 heb ik de beste ervaringen mee qua zoeker en bril, sony's de slechtste.
Verder, wat Wijnands zegt: ergonomie en controls zijn ook belangrijk, evenals een prettig zoekerbeeld
Dat rondjes heb ik m'n twijfels over...Henk schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:02:
De verkoper die beweert dat een D60 nearly identical is aan een 450D weet écht niet waar hij over praat... een 450D heeft zo ongeveer een uitgebreidere featureset dan de D80, laat staan de D60, en wat betreft de beeldkwaliteit rent hij ook rondjes om de D60.
Anyway, als je als beginner 's wat aparts wil:

http://www.dpreview.com/n...21603pentaxk2000white.asp
Mwah, vooruitWijnands schreef op woensdag 17 december 2008 @ 10:22:
[...]
Dat rondjes heb ik m'n twijfels over...
iso800 450D en D60:

Iso1600 450D en D60:

Iso 100 RAW, 450D en D60:

Bron: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/page28.asp
Apart is het juiste woord ja... Is dit een beetje meeliften op de apple-white hype?Anyway, als je als beginner 's wat aparts wil:
[afbeelding]
http://www.dpreview.com/n...21603pentaxk2000white.asp
Apple white hype, die link had ik nog niet gemaakt.
Past mooi bij je macbook
En ach, zo slecht zijn die D60 resultaten niet IMO.
Ik zou hem overigens niet aanraden boven de 450D.
Als je iets wilt als de D60 kan je beter een D40 kopen.
keuze tussen 450D en D80, oftewel canon of nikon. Bij die merkenkeuze wil ik het ook laten.
Mijn voorkeur gaat naar de D80, omdat hij in gebruik erg fijn is, goede ergonomie, wat grotere body (de jongen die hem gebruikt is formaat fors
Beeldkwaliteit van de 450d is mooier, ben ik het helemaal eens. Maar, hij heeft nu een 3mp camera uit 2002, dus de stap is hoe dan ook al mijlen. Daarnaast verwacht ik niet dat hij veel in het donker schiet, maar vooral op mooie zonnige dagen, dus high iso's argument valt wat weg.
Goede keuze?
Met een budget van 600 euro totaal zou je als alternatief de 400d kunnen roepen, of de D60, maar beide camera's hebben kleine body en andere beperkingen die ik niet fijn vind (sommige beperkingen zitten ook in de 450d en d80, maar goed, je moet wat
bedenk me wel net nog even dat een 30d nog een optie is, hoewel ik denk dat hij geen 2e hands camera wil.....
suggesties nog verder?
[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 17-12-2008 11:19 ]
Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..
Even kijken waar zijn eigen persoonlijke voorkeur ligt, vanavond even shoppen
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Zou zo maar kunnen dat de 1000d sensor 5% beter is.Moortn schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:46:
Is een 30D beter dan bijv een 1000d? Ik ben ook aan het kijken naar een dslr, maar is de beeldkwaliteit niet iets minder van de 30d?
Maar dat veranderd geen millimeter aan mijn mening over welke camera ik liever zou hebben
grotere body, betere behuizing, grotere/helderdere zoeker, snelheid, 2 instelwieltjes op de body etc etc.
Ergonomie is gewoon veel beter van een 30d
Je bent hard op zoek naar het maken van de 'juiste' keuze op basis van specs maar uiteindelijk boeit het echt geen ene censuur en merk je toch alleen maar de ergonomie. So what als de ene camera 10% beter presteert in weinig licht, dan belicht je maar 10% langer, op de meest kritische shots na maakt het niet uit (en bovendien: als je in dit prijssegment zit maak je óf geen ultrakritische shots, of je bent zodanig goed dat je probeert jezelf uit te dagen met een minder full-featured camera ofzo
Juist bij gedoe in extreme lichtconditie's kan de ene sensor toch net dat beetje extra bieden wat je nodig hebt. Doe je dat niet of heel weinig dan heb je veel meer aan betere ergonomie.
[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 17-12-2008 11:57 ]
Ik vind het testen van camera's hetzelfde als het passen van schoenen. Heb geen idee hoe ze zitten. Enfin.
@ Wijnands: Mijn geldbuidel ligt rond de 600 a 700 euro dus ik kan het nu deze uitgave goed permitteren
Dan laat ik de UV filter nu ook links liggen. Ga in de loop van de dagen wel de discussies af
@ Henk. Goede voorbeelden met de vergelijkingen van 450 en D60 (heb ze eens eerder op de site gezien)
De D450 ziet er mooier uit, maar volgens mij is dat maar noemenswaardig. Dit zijn overigens close ups en ik denk dat ik niet heel vaak CU gaat gebruiken. Voor zo'n verschil zal ik niet sneller overgaan op de 450.
@ Allen: In het Mediamarkt krantje koopgids foto & video. Wordt gezegd dat de Nikon D80 een camera is voor gevorderden. Aangezien ik dat nog niet ben, valt mijn keuze dan eerder op de D60.
@ Nomad Ik ben inderdaad niet van plan om veel foto's in de nacht te maken. Maar ik ben wel van plan om foto's te maken in grauw weer.
Ik ga op onderzoek...tnx..
Verwijderd
Daar had natuurlijk moeten staan dat de D60 een camera is voor de beginner. Als je niet van plan bent veel te fotograferen dan is de D60 een handige camera met een soort on board helpfunctie. Gebruik je de camera echter vaak dan zal je die menustructuur zeer onhandig vinden, omdat je je instellingen sneller wilt kunnen wisselen. Ook het formaat van je handen kan doorslaggevend zijn, hoewel ik de D60 nog wel mee vind vallen voor grote handen.noud schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:39:
@ Allen: In het Mediamarkt krantje koopgids foto & video. Wordt gezegd dat de Nikon D80 een camera is voor gevorderden. Aangezien ik dat nog niet ben, valt mijn keuze dan eerder op de D60.
Verwijderd
Die hulpfunctie heb ik zelf echt nog nooit gebruikt (D40 hier), maar je hebt gelijk dat instellingen niet zo snel te wisselen zijn. Ik heb de fn knop maar naas ISO wisselen gezet, scheelt weer wat moeite. D80 ligt wel een stuk beter in de hand (note: ik heb kleine handen!), maar de D40/60 is fijner beter dan de 400D en de 1000D kwa ergonomie imo. Andere merken heb ik niet naar gekeken, ik ging voor 1 van de 2 groten omdat je dan echt veel keuze hebt kwa objectieven en spulletjes.Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 14:48:
[...]
Daar had natuurlijk moeten staan dat de D60 een camera is voor de beginner. Als je niet van plan bent veel te fotograferen dan is de D60 een handige camera met een soort on board helpfunctie. Gebruik je de camera echter vaak dan zal je die menustructuur zeer onhandig vinden, omdat je je instellingen sneller wilt kunnen wisselen. Ook het formaat van je handen kan doorslaggevend zijn, hoewel ik de D60 nog wel mee vind vallen voor grote handen.
Verwijderd
De discussie 450D versus de 1000D is al vaker gevoerd en van de verschillen vind ik alleen de grotere zoeker van de 450D een pre. Daar staan de AF en belichtingsproblemen van de 450D weer tegenover. Voor mij dus de 1000D (niet dat ik hem ooit zou kopen als primaire camera, maar dat is een andere discussie).
Verwijderd
Ik heb wel ervaring met digitale camera's van Canon, Sony en Panasonic en die camera's kennende ligt mijn voorkeur bij Panansonic of Canon.
Welke spiegelreflexcamera zou geschikt zijn voor mij, en eventueel welke extra len(s)(zen)?
Tweedehands of nieuw maakt niet uit dus als een ouder model jullie geschikt lijkt voor mij vooral melden!
Alvast hartelijk dank!
Verwijderd
Ik zal je alvast 1 tip geven voor safari: je wilt zoveel mogelijk mm's bij je hebben!
Verwijderd
Als je het format uit de eerste post in dit topic even overneemt gaat het een stuk makkelijker.Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 15:37:
De komende zomer van 2009 zal ik een reis gaan ondernemen naar Oeganda in Afrika en ik wil daar voorzien zijn van een goede spiegelreflexcamera met de juiste len(s)(zen). Nu heb ik zelf totaal geen ervaring met het kopen van een dergelijke camera en heb ik ook geen idee welke camera geschikt zou zijn voor mij.
Ik heb wel ervaring met digitale camera's van Canon, Sony en Panasonic en die camera's kennende ligt mijn voorkeur bij Panansonic of Canon.
Welke spiegelreflexcamera zou geschikt zijn voor mij, en eventueel welke extra len(s)(zen)?
Tweedehands of nieuw maakt niet uit dus als een ouder model jullie geschikt lijkt voor mij vooral melden!
Alvast hartelijk dank!
Verwijderd
Maximaal 750 euro wil ik uitgeven aan de camera en len(s)(zen)
Omdat ik niet tevreden ben met mijn vakantiefoto's van afgelopen jaar in Zuid Afrika en ik verwacht betere foto's te maken met een DSLR.
In eerste instantie natuur, maar ook mensen. Het belangrijkste voor mij is dat ik goede foto's kan maken aankomende zomer van 2009 in Oeganda, Afrika.
Nee.
Voorkeur ligt bij Canon en Panasonic aangezien ik met die digitale camera's erg goede ervaringen heb. Echter sta ik open voor andere camera's als die aangeraden worden.
Als dat nodig is en binnen mijn budget valt, ja.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Ik vind foto's maken heel leuk. Elke gelegenheid zal ik aanpakken om foto's te maken.
Ja.
Panasonic TZ-3. Erg fijne camera maar heeft moeite met situaties waarin geen natuurlijk licht is. En niet genoeg zoom, ondanks 10x optisch.
2e hands is geen probleem. Als ik tweedehands een hele complete set kan vinden die geschikt is ligt bij 2e hands mijn voorkeur.
Alvast bedankt!
Verwijderd
2. Wat is precies het probleem met de foto's van het afgelopen jaar? De fotograaf is nog steeds het belangrijkste.Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:15:
Maximaal 750 euro wil ik uitgeven aan de camera en len(s)(zen)
Omdat ik niet tevreden ben met mijn vakantiefoto's van afgelopen jaar in Zuid Afrika en ik verwacht betere foto's te maken met een DSLR.
In eerste instantie natuur, maar ook mensen. Het belangrijkste voor mij is dat ik goede foto's kan maken aankomende zomer van 2009 in Oeganda, Afrika.
Nee.
Voorkeur ligt bij Canon en Panasonic aangezien ik met die digitale camera's erg goede ervaringen heb. Echter sta ik open voor andere camera's als die aangeraden worden.
Als dat nodig is en binnen mijn budget valt, ja.
Advies.
Ik vind foto's maken heel leuk. Elke gelegenheid zal ik aanpakken om foto's te maken.
Ja.
Panasonic TZ-3. Erg fijne camera maar heeft moeite met situaties waarin geen natuurlijk licht is. En niet genoeg zoom, ondanks 10x optisch.
2e hands is geen probleem. Als ik tweedehands een hele complete set kan vinden die geschikt is ligt bij 2e hands mijn voorkeur.
Alvast bedankt!
4. Panasonic heeft niet echt een groot platform voor DSLRs dus ik zou daar niet voor gaan.Zeker gezien #5
6. Je wilt veel MM's op safari, dus denk aan een 55-200/250 of een 70-300 erbij. Of je kan gaan voor een 18-200 lens (altijd een compromis.) Weet niet wat je vindt van het wisselen objectieven?
10. De TZ-3 is 280 mm 35mm equiv (aantal x zoom is niet echt boeiend. 10-50mm is 5x, maar 50-250 ook) . Op een crop camera wordt 200mm 300mm 35mm equiv, dat is dus niet veel meer. 300mm wordt 450mm 35mm equiv en dat lijkt mij de betere keuze voor safari. De Nikon 70-300VR (de beste in die klasse) kost 375,- ter indicatie. De Canon kost wat meer geloof ik, zo uit mn hoofd, en is wat minder. Dan heb je natuurlijk nog de 3rd party spullen.
Mwah, ik neem aan dat ze op safari ook een stel landschappen hebben die nogal appealing zijn, en dan is een 18-50 bereik weer heel fijnVerwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:23:
[...]
2. Wat is precies het probleem met de foto's van het afgelopen jaar? De fotograaf is nog steeds het belangrijkste.
4. Panasonic heeft niet echt een groot platform voor DSLRs dus ik zou daar niet voor gaan.Zeker gezien #5
6. Je wilt veel MM's op safari, dus denk aan een 55-200/250 of een 70-300 erbij. Of je kan gaan voor een 18-200 lens (altijd een compromis.)
Op optisch vlak?Weet niet wat je vindt van het wisselen objectieven?
10. De TZ-3 is 280 mm 35mm equiv (aantal x zoom is niet echt boeiend. 10-50mm is 5x, maar 50-250 ook) . Op een crop camera wordt 200mm 300mm 35mm equiv, dat is dus niet veel meer. 300mm wordt 450mm 35mm equiv en dat lijkt mij de betere keuze voor safari. De Nikon 70-300VR (de beste in die klasse) kost 375,- ter indicatie. De Canon kost wat meer geloof ik, zo uit mn hoofd, en is wat minder.
Maar daar zou ik me in dit geval niet zomaar toe zetten... op het moment hebben Canon en Nikon zelf zat in huis, en in dit budget voegt het 3rd party verhaal niet bijster veel toe. Of je nou een 50-250IS pakt, of een 70-300IS, in beide gevallen is het tamron/sigma alternatief niet heel erg spannend. Een Bigma is door zijn bereik nog een alternatief te noemen voor de 100-400, maar dan praten we over een andere prijsklasseDan heb je natuurlijk nog de 3rd party spullen.
Verwijderd
Klopt. Ik ging er automatisch vanuit dat hij op het wide-angle bereik sowieso wel voorzien zou zijn (kitlens bijv).Henk schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:33:
[...]
Mwah, ik neem aan dat ze op safari ook een stel landschappen hebben die nogal appealing zijn, en dan is een 18-50 bereik weer heel fijn
@ 70-300 dan draai ik het om, had het een tijdje geleden gelezen. Iets met klok en klepel
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2008 16:49 ]
Dat lijkt logisch, maar hij zal de eerste niet zijn die blind alleen een 70-300 oid kooptVerwijderd schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:43:
[...]
Klopt. Ik ging er automatisch vanuit dat hij op het wide-angle bereik sowieso wel voorzien zou zijn (kitlens bijv).
Het scheelt niet bar veel nee, en wat de Nikkor weer mee heeft is een fatsoenlijke AF motor (AF-S) ipv micro-USM....@ 70-300 dan draai ik het om, had het een tijdje geleden gelezen. Iets met klok en klepel. Maar imho ontloopt elkaar niet genoeg (slrgear test even bekeken) om erover te gaan pixel peepen.
Vroeger had ik een mooie camera, maar die was niet digitaal. Vandaar jaren geleden een digitale gekocht, dat is zo`n heerlijk handzaam ding. Nu ik steeds meer foto`s vind tegenvallen, wil ik wel weer eens investeren in een goede camera. Belangrijkste is dat de kwaliteit van de foto`s goed tot zeer goed moet zijn, verder heb ik niet 201 instellingen nodig, liefst lekker basic. M`n meissie moet namelijk ook foto`s kunnen maken.
Beetje handzaam zal prettig zijn, maar ik geen keiharde eis.
Komtie:
400-750
Naast elkaar leggen van mijn foto`s met die van een vriend, toen zag ik pas wat voor belabberde foto`s ik maak, tenminste, mijn camera. Mensen zeggen vaak dat ik redelijk goed kan fotograferen

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Portret / landschap / feestjes
Nee. Ik neem aan dat de beste keuze is om eerst de basic lens te kiezen, daarna kan ik altijd uitbreiden.
Nee. Ik vind het lastig om een keuze te maken. Als je naar m`n budget kijkt vind ik het vooral de vraag of het de moeite waard is om dik 750 euro uit te geven of dat het ook voor 500 euro kan. Kwaliteit vind ik belangrijk.
Nee, eerst ervaring opdoen, de rest komt vanzelf.
Advies.
Ik wil geen prof worden, maar vind het wel leuk om zo nu en dan gewoon echt mooie foto`s te maken.
Zeker.
Heb nu een compact camera. Panasonic Lumix serie, maar de foto`s zijn niet goed genoeg. Vroeger had ik een mooie camera die niet digitaal was, daar heb ik m`n mooiste foto`s mee geschoten.
Nee.
Ik lees dat het het belangrijkst voor je is dat je kwalitatief goeie foto's maakt en dat je liever goedkoper uit wilt zijn dan 750 euro en nu nog niet mega "professioneel" gaat fotograferen.
Is de Canon 450d met 18-55/3.5-4.5 IS lens niks voor je? Kosten rond de 520 euro en je hebt qua camera echt een hele goeie, dan wel niet de beste uit de xxxd reeks. De 18-55 legt natuurlandschappen wel goed vast moet ik zeggen. Ik heb deze op een 350d geprobeerd en deze is wijd genoeg zeg maar. Bovendien is dit een goeie beginnerslens om goed uit te proberen wat je straks echt verwacht van foto's.
450D/400D is idd een leuke keuze, maar ik zou er voor portret/feestjes liever een tamron 17-50/2.8 op zetten, en later als het éven kan nog aanvullen met een 430EXII flashDeathchant schreef op donderdag 18 december 2008 @ 09:47:
@FicoF....400-750 en goedkoper heb je liever....ik zie dat je landschappen, portretten en parties wilt fotograferen....voor alle 3 zijn er aparte lenzen.
Ik lees dat het het belangrijkst voor je is dat je kwalitatief goeie foto's maakt en dat je liever goedkoper uit wilt zijn dan 750 euro en nu nog niet mega "professioneel" gaat fotograferen.
Is de Canon 450d met 18-55/3.5-4.5 IS lens niks voor je? Kosten rond de 520 euro en je hebt qua camera echt een hele goeie, dan wel niet de beste uit de xxxd reeks. De 18-55 legt natuurlandschappen wel goed vast moet ik zeggen. Ik heb deze op een 350d geprobeerd en deze is wijd genoeg zeg maar. Bovendien is dit een goeie beginnerslens om goed uit te proberen wat je straks echt verwacht van foto's.
Max 600, maar dan wel een 2e lens erbij/1 goede lens.
Een jaar geleden heb ik een panasonic lumix gekocht, maar ik mis de groothoek, en er is erg veel ruis bij donkere foto's. Zelfs als het grauw is, is het 1 groot ruis festijn (ook met raw)
Het meeste landschappen, en gebouwen. Misschien later wat macro's.
Nee
De nikon D40 en Canon 1000d spreken me erg aan door de prijs. Ik twijfel echter of het niet beter is om een D80/450d te kopen, aangezien ik van plan ben de camera voorlopig niet te vervangen. Ik ben 17, en hoewel ik erg zuinig ben, groeit m'n bankrekening niet zo snel als ik zou willen
Verder wil ik eerst beelstabilisatie hebben, tenzij jullie dat niet nodig achten. Ik heb al geprobeerd om foto's zonder te maken, dus sluitertijd laag, en het wil wel maar als het donker is lijkt het me minder handig.
Een SD kaart heb ik al (Sandisk extreme3 2gb), dus als de slr een SD slot heeft zal dat weer €15 schelen.
Als het bijvoorbeeld in een set zit, of beter is direct erbij te kopen, is het geen probleem. Maar ik denk dat ik beter eerst kan "testen" met de kitlens en zo later beter kan inschatten wat voor lens ik nodig heb.
Advies
Fotograferen vind ik erg leuk, en in bijvoorbeeld vakanties en weekends zal ik er de nodige tijd aan besteden. Verder ga ik wel eens mee met m'n oom die fotograaf is bij het dagblad van het noorden, en m'n moeder houd ook van fotograferen.
Zeker. Daarom is ook de keuzen gevallen op Nikon en Canon, omdat dit me "veilige" keuzes lijken. Sony heeft nog minder lenzen, en ik ben bang dat ze daar ook sony accessoires op gaan "verplichten".
Zelfde als bij vraag 2: Missen van groothoek en veel ruis op m'n lumix FZ-8.
2e Hands is geen probleem.
Ik ga waarschijnlijk morgenmiddag naar een fotozaak om een paar vast te houden.
Verder wil ik de camera ook vooral om te leren. Ik ga dus niet leuk foto's maken op auto, ik wil proberen op handmatig mooie foto's te maken. Liveview maakt me niet zoveel uit, in het anologe tijdperk wou het ook prima, dus waarom nu niet.
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Verder geef je zelf eigenlijk alles al aan... een 1000D/450D met 18-55IS of D40/D80 met 18-55VR zou prima moeten volstaan. Eventueel aangevuld met een 50-250IS (Canon) of 55-200VR (Nikon) als je mijn vraag met 'best veel' beantwoordt
Maar welke cam of hoe of wat, dat moet je daarna toch echt zelf kiezen
Verwijderd
Dat is geheel onjuist. Ten tijden van de Eos400D en prijzen van instapmodellen ruim boven de 450 euro heb ik Henk heel vaak horen praten over de D40. Nadeel momenteel voor de D40 is dat het prijsverschil met modellen als de A200 en de Eos1000D gewoonweg veel kleiner zijn geworden, waardoor het vaak slimmer is om iets meer uit te geven en zodoende een betere camera te krijgen.
Verwijderd
Waarschuwing m.b.t. de 17-50 en interne flitsers: op mijn D40 heb ik een zwarte vlek van het objectief op de foto bij de interne flits. Ik zou even kijken of je ergens kan vinden of dat met de 450/400D ook is.Henk schreef op donderdag 18 december 2008 @ 11:10:
[...]
450D/400D is idd een leuke keuze, maar ik zou er voor portret/feestjes liever een tamron 17-50/2.8 op zetten, en later als het éven kan nog aanvullen met een 430EXII flash
Verwijderd
Is dat met gebruik van een zonnekap of zonder? Met zonnekap heb je dat namelijk denk ik bij ieder objectief. Daarnaast is de kans op schaduw bij groothoek veel groter dan bij tele!Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 14:02:
[...]
Waarschuwing m.b.t. de 17-50 en interne flitsers: op mijn D40 heb ik een zwarte vlek van het objectief op de foto bij de interne flits. Ik zou even kijken of je ergens kan vinden of dat met de 450/400D ook is.
Verwijderd
Ook zonder maar dan alleen groothoek natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 14:10:
[...]
Is dat met gebruik van een zonnekap of zonder? Met zonnekap heb je dat namelijk denk ik bij ieder objectief. Daarnaast is de kans op schaduw bij groothoek veel groter dan bij tele!
edit: even getest: 17 en 18mm = zwart stukje zonder zonnekap. Zonnekap verkeerd om op het objectief om heb te bewaren is veel zwart. Denk dat ik er zo bij kwam dat het ernstiger was, aangezien ik hem vaak zo heb zitten.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 14:17 ]
Met de 450D is het ook zo. Een vriend van me heeft er één.Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 14:02:
[...]
Waarschuwing m.b.t. de 17-50 en interne flitsers: op mijn D40 heb ik een zwarte vlek van het objectief op de foto bij de interne flits. Ik zou even kijken of je ergens kan vinden of dat met de 450/400D ook is.
pricewatch: Canon EOS 1000D Body: PW 315 euro, KE 335 euro
pricewatch: Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF PW/KE: 328 euro
pricewatch: Canon Speedlite 430EX II PW/KE: 208 Euro
Kom ik bij de KE op een totaal van ~870 euro voor het hele setje.
Imho is dat best wel een leuke combi, zeker als je éven kunt leven met een 1000D + 17-50 en later, na wat sparen, die 430EXII alsnog haalt... Maar nogmaals, t.o.v. een bridge-camera mis je dan wel een hoop telebereik, en je moet voorlopig niet gaan flitsen op groothoek
niet dat je dat echt wilt met built-in, dat ding is nou niet bepaald 'wijd' genoeg...
En ik negeer natuurlijk het feit dat je ook een geheugenkaart nodig hebt, en eventueel een tasje
[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 18-12-2008 16:00 ]
Voor dat geld zou ik die liever willen hebben dan een D40.
Uhm. Wat Henk zegt dus.
Verwijderd schreef op donderdag 18 december 2008 @ 12:41:
[...]
Dat is geheel onjuist. Ten tijden van de Eos400D en prijzen van instapmodellen ruim boven de 450 euro heb ik Henk heel vaak horen praten over de D40. Nadeel momenteel voor de D40 is dat het prijsverschil met modellen als de A200 en de Eos1000D gewoonweg veel kleiner zijn geworden, waardoor het vaak slimmer is om iets meer uit te geven en zodoende een betere camera te krijgen.
Ik denk dat jij het woordgrapje een beetje mist
qadn schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:00:
Wow, is die 1000D nog maar 330 pleuro?
Voor dat geld zou ik die liever willen hebben dan een D40.
Uhm. Wat Henk zegt dus.
Aanvullend:
Is in dit geval ook nog een optie. Waar mijn voorkeur naar uit zou gaan zou ik tbh niet eens echt weten...Crim schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:06:
Bij Cameranu laatste 400D's
http://www.cameranu.nl/index.php?hg_id=254&sg_id=1007
Canon EOS 400D Body - € 329,00
Canon EOS 400D+18-55 - € 379,00
Canon EOS 400D+18-55IS - € 399,00
Canon EOS 400D+18-55 IS+BG-E3 - € 449,00

Wat ie zoekt is een instap-body met een leuke f/2.8 of snellere prime die 'm zo'n 35mm (ff equivalent) geeft, z'n budget voor dit setje is dus niet zo heel hoog. (~800,-) Hij heeft niet zo gek veel eisen maar vind een grote zoeker belangrijk, beeldkwaliteit vind ie bij alle moderne dslr's goed genoeg.
Als ik even van die zoeker uitga, dan kom je natuurlijk al snel op een FF of pro camera uit, maar dat gaat ie met zijn budget niet redden.
Van de instapcamera's weet ik niet zo veel, hoe is 't bijvoorbeeld met de zoeker bij die 450D gesteld? De nikons vallen af omdat die (nog steeds) geen groothoekprimes hebben met autofocus. (je hebt een 20~24mm lens nodig om de beeldhoek te krijgen die hij wil, 30mm zoals op de sigma 1.4 is niet wijd genoeg). Pentax heeft geloof ik ook best goede camera's in dat prijssegment en wat leuke lenzen, hoe is 't met die zoekers gesteld?
2e hands is ook niet zo'n probleem trouwens, maar hij wil 't op korte termijn hebben dus lang zoeken naar de allerbeste deal is niet echt handig.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Verwijderd
Ik zie het ja. Maar die was wel heel erg subtielL-VIS schreef op donderdag 18 december 2008 @ 16:08:
offtopic:
Ik denk dat jij het woordgrapje een beetje mist
Dit topic is gesloten.