Uit de reviews op DPR kreeg ik het idee dat ze elkaar wat dat betreft niet zo veel ontlopen tot 1600 en dat op 3200 het nog steeds niet schokkend is, alleen lijkt de 550D daar iets meer detail over te houden.
Zeker met het aantal megapixels, is het belangrijker te kijken naar goed glas, dat vaker de bottleneck lijkt te zijn voor het detail dan de body.mlevd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 14:03:
Uit de reviews op DPR kreeg ik het idee dat ze elkaar wat dat betreft niet zo veel ontlopen tot 1600 en dat op 3200 het nog steeds niet schokkend is, alleen lijkt de 550D daar iets meer detail over te houden.
Goed glas is zeker belangrijk.
Aangezien we niet weten wat je budget is, zullen we een beetje moeten gokken.
Je wilt zaalsport fotograferen dus je hebt snel glas nodig.
En dat is weer duurder...
Verwijderd
Beste mensen ,
Ik ben een beginner , ik heb nooit zo'n toestel gehad .
Ben van plan om zo een toestel te kopen , ik ga binnenkort op vakantie ik wil gewoon alles fotograferen van natuurlandschap tot fotos van families enz.
Budget is geen probleem , maar is voor een beginner Canon eos D1000 een ideale ding of kan ik gewoon met een top apparaat beginnen zoals canon eos d550 ?
Ik heb nu gewoon een fototoestel met 12 megapixel maar die maakt niet echt lekkere fotos , de kwaliteiten van die fotos zijn net als de kwaliteiten die ik met me iphone maak
Is de 10 megapixel van canon eos d1000 goed genoeg en zal het schelen met die normale 12 megapixel fototoestel die ik nu heb ?
Ik ben een beginner , ik heb nooit zo'n toestel gehad .
Ben van plan om zo een toestel te kopen , ik ga binnenkort op vakantie ik wil gewoon alles fotograferen van natuurlandschap tot fotos van families enz.
Budget is geen probleem , maar is voor een beginner Canon eos D1000 een ideale ding of kan ik gewoon met een top apparaat beginnen zoals canon eos d550 ?
Ik heb nu gewoon een fototoestel met 12 megapixel maar die maakt niet echt lekkere fotos , de kwaliteiten van die fotos zijn net als de kwaliteiten die ik met me iphone maak
Is de 10 megapixel van canon eos d1000 goed genoeg en zal het schelen met die normale 12 megapixel fototoestel die ik nu heb ?
Vergeet de megapixels, die zijn niet boeiend. Je kunt beter een goede camera hebben met 8 MP (okay wat verouderd) dan een 18MP cheapass prutding waarbij het aantal MP de enige specificatie is
.
Maw: Geen zorgen om maken.
Maw: Geen zorgen om maken.
Ben je ook bereid moeite te steken in het leren van de functies en hoe je die moet gebruiken? Dus wat meer moeite dan in deze post waar je de topic start niet eens gelezen hebt.
Anders kan je beter een goede normale camera kopen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Ik wil er absoluut tijd in steken , wil er al 2 jaar aan beginnen .
Ik wil er een hobby van maken
Welke toestel raad u mij aan ?
Ik wil er een hobby van maken
Welke toestel raad u mij aan ?
[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 17:20 ]
* citruspers komt weer eens aanzetten met zijn megapixel argument:
Ik schiet met 2 bodies, eentje met 12 megapixels, en eentje met 4 (vier). De 4 megapixel shot heeft de cover van een magazine gehaald. Maak je dus niet druk om megapixels
Ik schiet met 2 bodies, eentje met 12 megapixels, en eentje met 4 (vier). De 4 megapixel shot heeft de cover van een magazine gehaald. Maak je dus niet druk om megapixels
met ^^.
Pixels is het niet, het gaat om de functies.
Pixels is het niet, het gaat om de functies.
Verwijderd
Dus dan zal de canon eos d1000 een topie zijn voor een beginner die helemaal geen verstand heeft met zulke apparaten ?
Ik zit eigenlijk te twijfelen tussen eos d450 en eos d1000
Ik zit eigenlijk te twijfelen tussen eos d450 en eos d1000
Waarom twijfel je alleen tussen 2 canon modellen?
Ook voor jou geld 't advies, ga 's naar een winkel en ga vasthouden.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Het prijsverschil is wel vrij groot nu tussen de 1000D en 450D. Ik zou voor de eerste gaan, aangezien de verschillen klein zijn (zie ook ssj3gohan in "Canon EOS 450D" en verder).
pricewatch: Canon EOS 1000D
pricewatch: Canon EOS 450D
pricewatch: Canon EOS 1000D
pricewatch: Canon EOS 450D
Verwijderd
Ik was gisteren bij MM heb ze allebei vastgehouden , ik vond ze allebei wel lekker zitten vandaar.Wijnands schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:02:
Waarom twijfel je alleen tussen 2 canon modellen?
De eos d1000 wordt meer aangeraden voor een beginner , omdat het met de prijs ook wat aan de lagere kant zit .
Mijn vraag aan u is of het meegeleverde standaar lens goed genoeg is voor een beginnertje
Wat ik ermee wil doen ?
- Ik ga binnenkort naar Turkije , ik wil dan fotos van de bergen en historische monumenten maken en natuurlijk van me hele familie enz .
offtopic:
Het is 1000D en niet d1000. Canon doet getal-d en nikon doet d-getal.
Het is 1000D en niet d1000. Canon doet getal-d en nikon doet d-getal.
De 1000D is vaak gebundeld met de 18-55 II, die wat betreft optische prestaties geen hoogvlieger is. Je kan een kit met de 18-55 IS vinden, die is optisch beter.
Wat ook kan is alleen de body kopen en een losse lens erbij.
pricewatch: Canon EOS 1000D + pricewatch: Sigma DC 18-50mm f/2.8-4.5 OS HSM (Canon), dit is zelfs goedkoper dan pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS en levert waarschijnlijk betere prestaties voor zijn geld (en een veel betere bouwkwaliteit dan de 18-55 II / 18-55 IS).
pricewatch: Canon EOS 1000D + pricewatch: Sigma DC 18-50mm f/2.8-4.5 OS HSM (Canon), dit is zelfs goedkoper dan pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS en levert waarschijnlijk betere prestaties voor zijn geld (en een veel betere bouwkwaliteit dan de 18-55 II / 18-55 IS).
Verwijderd
Bedankt voor de tip , hier zal ik even over nadenken .PowerUp schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:23:
De 1000D is vaak gebundeld met de 18-55 II, die wat betreft optische prestaties geen hoogvlieger is. Je kan een kit met de 18-55 IS vinden, die is optisch beter.
Je kan niet echt een miskoop doen met een Canon 1000D, 450D, 500D of 550D (met 18-55mm IS kitlens), of een Nikon D3000 of D5000.
Als je bijvoorbeeld twijfelt tussen specifiek de 1000D en 550D, zet ze eens naast elkaar. Lees beide reviews op dezelfde site en let op de verschillen: zou je dat echt missen?
Vergeet niet dat tussen de 1000D en 550D een behoorlijk groot prijsverschil zit en er nog twee camera's tussen zitten qua prijs en specificaties.
Als je zelf ook geen idee hebt kan ik je niet anders aanraden dan gewoon een goedkoop instapmodel te kopen, die maakt echt geen slechtere foto's (tenzij je het uiterste gaat opzoeken qua ruis), en je merkt dan vanzelf wat je mist of beter zou willen hebben.
Als je bijvoorbeeld twijfelt tussen specifiek de 1000D en 550D, zet ze eens naast elkaar. Lees beide reviews op dezelfde site en let op de verschillen: zou je dat echt missen?
Vergeet niet dat tussen de 1000D en 550D een behoorlijk groot prijsverschil zit en er nog twee camera's tussen zitten qua prijs en specificaties.
Als je zelf ook geen idee hebt kan ik je niet anders aanraden dan gewoon een goedkoop instapmodel te kopen, die maakt echt geen slechtere foto's (tenzij je het uiterste gaat opzoeken qua ruis), en je merkt dan vanzelf wat je mist of beter zou willen hebben.
Als ik nu weer op de Mediamarkt site kijk, dan zie ik de 1000D + 18-55 voor 319 euro staan. Dus 20 euro meer voor de mindere lens ten opzichte van de losse body via de pricewatch (waar je nog verzendkosten voor moet lappen). Mijn ervaring met de Mediamarkt is dat je gewoon een willekeurige vestiging kan binnenstappen en zeggen dat je de camera in een andere vestiging hebt gezien voor die prijs. Dan checken ze het in de computer en kan je hem voor die prijs meekrijgen.
Dan zou ik het verschil nog eerder besteden aan een extra 55-200 of 50mm 1.8 + accessoires.
Dan zou ik het verschil nog eerder besteden aan een extra 55-200 of 50mm 1.8 + accessoires.
Verwijderd
Dit begint interessant te wordenBarôZZa schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:33:
Als ik nu weer op de Mediamarkt site kijk, dan zie ik de 1000D + 18-55 voor 319 euro staan. Dus 20 euro meer voor de mindere lens ten opzichte van de losse body via de pricewatch (waar je nog verzendkosten voor moet lappen). Mijn ervaring met de Mediamarkt is dat je gewoon een willekeurige vestiging kan binnenstappen en zeggen dat je de camera in een andere vestiging hebt gezien voor die prijs. Dan checken ze het in de computer en kan je hem voor die prijs meekrijgen.
Maar ik begrijp het verhaal niet helemaal .
Zal ik nu MM binnenlopen en zeggen dat ik de 1000D + 18-55 voor 319 euro ergens anders gezien heb , en als ze het accepteren voor die prijs gewoon het toestel kopen ?
Dus 319 euro voor die toestel is een goede prijs als ik het niet verkeerd heb ?
Sorry voor deze domme vragen
Je loopt de eerste de beste Mediamarkt binnen, kijkt of ze die 1000D hebben liggen en voor welke prijs. Als het meer is dan 319 euro, dan loop je naar een verkoper toe, zeg je dat je hem in Zwolle bij de MM voor 319 zag en je hem direct meeneemt voor die prijs. Meestal controleren ze dat in de computer en kan je hem meenemen.
319 is een prima prijs, ik heb hem ook eens voor 298 voorbij zien komen, maar op internet tref je hem iig niet goedkoper aan.
De IS versie van de lens is iets beter, als in: als de set met 18-55mm IS twee tientjes meer was, dan kan je beter die halen. In de praktijk is de 1000D + 18-55mm IS echter pakweg 60-70 euro duurder dan de set met de normale 18-55mm, wat een beetje onzinnig is.
Hier kan je het verschil zien tussen de lenzen, mocht je het verschil toch wereldschokkend vinden, dan zal niks je ervan weerhouden om meer te besteden:
http://digital-photography.110mb.com/18-55.htm
319 is een prima prijs, ik heb hem ook eens voor 298 voorbij zien komen, maar op internet tref je hem iig niet goedkoper aan.
De IS versie van de lens is iets beter, als in: als de set met 18-55mm IS twee tientjes meer was, dan kan je beter die halen. In de praktijk is de 1000D + 18-55mm IS echter pakweg 60-70 euro duurder dan de set met de normale 18-55mm, wat een beetje onzinnig is.
Hier kan je het verschil zien tussen de lenzen, mocht je het verschil toch wereldschokkend vinden, dan zal niks je ervan weerhouden om meer te besteden:
http://digital-photography.110mb.com/18-55.htm
[ Voor 34% gewijzigd door BarôZZa op 16-06-2010 18:47 ]
Verwijderd
Eerst wil ik je bedanken .BarôZZa schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:44:
Je loopt de eerste de beste Mediamarkt binnen, kijkt of ze die 1000D hebben liggen en voor welke prijs. Als het meer is dan 319 euro, dan loop je naar een verkoper toe, zeg je dat je hem in Zwolle bij de MM voor 319 zag en je hem direct meeneemt voor die prijs. Meestal controleren ze dat in de computer en kan je hem meenemen.
Ten tweede ik ga zo naar MM , als ze het daar hebben dan vertel ik ze deze verhaal en indien het lukt koop ik het voor deze prijs
Nogmaal bedankt voor de tips
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 18:51 ]
Zandpad schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 14:33:
Goed glas is zeker belangrijk.
Mijn "'vraagpost" staat volgens mij inmiddels 2 pagina's terug. Neem jullie niet kwalijk dat je dat niet in de gaten hebtTsurany schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 17:17:
Ben je ook bereid moeite te steken in het leren van de functies en hoe je die moet gebruiken? Dus wat meer moeite dan in deze post waar je de topic start niet eens gelezen hebt.
Daarin geef ik aan dat ik eigenlijk niet echt een budget heb, maar als ik iets moet zeggen dat ik zo rond de €1000,-- wil blijven. Meer mag, maar minder uiteraard ook.
Voor wat betreft lenzen, ben ik mij er van bewust dat het voor zaalsport snel moet wezen. Ik vind daarom de eerder genoemde Sigma 24-70mm F2.8 EX DG HSM een goede optie. Een 50 1.8 heb ik nog liggen, die kan wellicht op die afstand uit uitkomst bieden.
Dan heb je alleen nog maar de body en de Sigma nodig.
De 50D is een goede kandidaat voor jou.
Zoals we net al vergeleken hadden, heeft deze een snel AF systeem, en voldoende ISO mogelijkheden.
Edit:
Canon EOS 50D a 630E
Sigma 24 - 70 EX DG HSM (Canon) a 690E
Opgeteld zit je dan op 1320 euro, ruim 300 euro over je budget.
En dan heb je nog niet eens een tas, CF kaartje en andere accessoire.
Als ik ga rekenen met de Canon EOS 550D, dan kom ik een tientje goedkoper uit.
De 50D is een goede kandidaat voor jou.
Zoals we net al vergeleken hadden, heeft deze een snel AF systeem, en voldoende ISO mogelijkheden.
Edit:
Canon EOS 50D a 630E
Sigma 24 - 70 EX DG HSM (Canon) a 690E
Opgeteld zit je dan op 1320 euro, ruim 300 euro over je budget.
En dan heb je nog niet eens een tas, CF kaartje en andere accessoire.
Als ik ga rekenen met de Canon EOS 550D, dan kom ik een tientje goedkoper uit.
[ Voor 63% gewijzigd door Zandpad op 16-06-2010 19:40 ]
Verwijderd
Hallo mede-tweakers,
Ik ga binnenkort een Canon 550D kopen.
Ja dit wordt mij eerste dSLR maar ik heb al wel zelf ervaring opgedaan met verschillende dSLR camera's.
Nu zit ik met het grote dilemma dat ik daar ook een geschikte lens bij moet kopen.
Ik wil namelijk voor lange tijd gaan reizen. Daarbij kom ik uiteraard in allerlei situaties terecht waar ik voor nu een allround lens voor zoek. Eén die een redelijke zoomfactor heeft.
Een goede vriend van mij heeft mij afgeraden om met meerdere lensen rond te lopen. Uiteraard is dat onvermijdelijk op een gegeven ogenblik maar gezien ik ga backpacken moet ik zo min mogelijk gewicht meenemen. Tevens kan ik vaak niet wisselen van lens (situaties, veel criminaliteit).
Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Ik ga binnenkort een Canon 550D kopen.
Ja dit wordt mij eerste dSLR maar ik heb al wel zelf ervaring opgedaan met verschillende dSLR camera's.
Nu zit ik met het grote dilemma dat ik daar ook een geschikte lens bij moet kopen.
Ik wil namelijk voor lange tijd gaan reizen. Daarbij kom ik uiteraard in allerlei situaties terecht waar ik voor nu een allround lens voor zoek. Eén die een redelijke zoomfactor heeft.
Een goede vriend van mij heeft mij afgeraden om met meerdere lensen rond te lopen. Uiteraard is dat onvermijdelijk op een gegeven ogenblik maar gezien ik ga backpacken moet ik zo min mogelijk gewicht meenemen. Tevens kan ik vaak niet wisselen van lens (situaties, veel criminaliteit).
Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
Niks mis met die canons maar, nogmaals, waarom canon?Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:11:
[...]
Ik was gisteren bij MM heb ze allebei vastgehouden , ik vond ze allebei wel lekker zitten vandaar.
Verwijderd
ik denk dat ik een beetje hetzelfde zoek als dycell qua reizen en handigheid. Ik wil de d5000 aanschaffen met de 18-105 VR lens of de body met een sigma 18-200 lens, beiden komen ongeveer op dezelfde prijs uit
Ik vroeg me af in hoe verre je nou daadwerkelijk OS/IS/VR nodig hebt, ik begreep dat het in praktijk ongeveer 2 stops scheelt maar is dit zo'n 200 euro waard? Daarnaast, de 200mm is leuk maar ga je die nou ook echt veel meer gebruiken dan bijvoorbeeld de 105 mm voor de standaard vakantie foto's?
Ik vroeg me af in hoe verre je nou daadwerkelijk OS/IS/VR nodig hebt, ik begreep dat het in praktijk ongeveer 2 stops scheelt maar is dit zo'n 200 euro waard? Daarnaast, de 200mm is leuk maar ga je die nou ook echt veel meer gebruiken dan bijvoorbeeld de 105 mm voor de standaard vakantie foto's?
Ik vraag me af hoeveel je aan een DSLR hebt als je er een langzame superzoom lens op zet.
Het hele voordeel van een DSLR is de modulariteit, als je die niet wilt gebruiken vraag ik me af hoeveel meerwaarde je gaat hebben van zo'n groot en lomp toestel.
Voor vakantie, tjah ik doe dat allemaal met 1 50mm equivalent lens.
Het hele voordeel van een DSLR is de modulariteit, als je die niet wilt gebruiken vraag ik me af hoeveel meerwaarde je gaat hebben van zo'n groot en lomp toestel.
Voor vakantie, tjah ik doe dat allemaal met 1 50mm equivalent lens.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Ik zou ook geen superzoom hoeven, maar een dSLR met superzoom heeft nog wel de voordelen dat hij sneller is dan een compact en dat je wel een bepaalde DoF hebt (heb je bij compact eigenlijk niet echt omdat alles scherp is)
Toch 2 leuke en handige dingen. Daarnaast is het fotograferen met een dSLR ook gewoon leuker en intressanter.
Ook heb je de mogelijkheid om uit te breiden als je toch iets beter wilt uiteindelijk.
Toch 2 leuke en handige dingen. Daarnaast is het fotograferen met een dSLR ook gewoon leuker en intressanter.
Ook heb je de mogelijkheid om uit te breiden als je toch iets beter wilt uiteindelijk.
Als ik zou moeten kiezen zou ik zeker voor de 18-105mm met VR gaan. Het verschil tussen 105 en 200 mm is niet zo groot als je misschien zou verwachten, en croppen kan altijd nog met 12MP. VR voegt echt iets toe in bepaalde omstandigheden, en daarbij is de autofocus van Nikon lenzen over het algemeen sneller dan Sigma. Dat laatste kan ik niet met 100% zekerheid over de 18-105mm VR zeggen (wel over de 18-200 VR), omdat ik die niet heb, maar dat is ongetwijfeld te googlen.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:45:
ik denk dat ik een beetje hetzelfde zoek als dycell qua reizen en handigheid. Ik wil de d5000 aanschaffen met de 18-105 VR lens of de body met een sigma 18-200 lens, beiden komen ongeveer op dezelfde prijs uit
Dat moet je jezelf afvragen. Het 200 euro verschil zie ik even niet.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 12:45:
Ik vroeg me af in hoe verre je nou daadwerkelijk OS/IS/VR nodig hebt, ik begreep dat het in praktijk ongeveer 2 stops scheelt maar is dit zo'n 200 euro waard?
Ook dat moet je jezelf afvragen. Ik persoonlijk kom eigenlijk alleen boven de 150mm als ik met natuur bezig ben of iets van de kinderen op school.Daarnaast, de 200mm is leuk maar ga je die nou ook echt veel meer gebruiken dan bijvoorbeeld de 105 mm voor de standaard vakantie foto's?
Wat is je beschikbare budget?
Rond de 300 - 350 euro. Dat is alleen voor de body en een objectief.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb nu een Panasonic Lumix TZ6. Fijne camera, maar ik mis handmatige instellingen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van vakanties, landschappen. Eigenlijk een beetje van alles.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 1000D of een 400D + 18-55mm objectief.
Lagen lekker in de hand. Ik heb met een 450D van een vriend mogen spelen, en het menu staat me wel aan.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies over mijn eigen keuze. Is dat wat? En wat nog meer goed kan zijn.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als het goed bevalt steeds meer.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een TZ6, zoals ik hierboven al aangaf mis ik de manuele instellingen zoals diafragma.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja dat is het zeker. Mits in goede staat.
Rond de 300 - 350 euro. Dat is alleen voor de body en een objectief.
Ik heb nu een Panasonic Lumix TZ6. Fijne camera, maar ik mis handmatige instellingen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van vakanties, landschappen. Eigenlijk een beetje van alles.
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 1000D of een 400D + 18-55mm objectief.
Lagen lekker in de hand. Ik heb met een 450D van een vriend mogen spelen, en het menu staat me wel aan.
Nee.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies over mijn eigen keuze. Is dat wat? En wat nog meer goed kan zijn.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als het goed bevalt steeds meer.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Een TZ6, zoals ik hierboven al aangaf mis ik de manuele instellingen zoals diafragma.
Ja dat is het zeker. Mits in goede staat.
Misschien een onderbouwing
En raden jullie het me aan om hem tweedehands te halen, want nieuw komt hij rond de 400 euro uit.
Staat meer dan genoeg over de 1000D in dit topic, dus probeer eens te zoeken.
Staat ook meer dan genoeg over de concurrenten.
Je kan ook voor de 1000D met 18-55 non-IS kit gaan, maar die lens word niet echt aangeraden. (kan ik overigens ook wel bevestigen.
Misschien een 1000D en 18-55IS allebei los kopen.
Staat ook meer dan genoeg over de concurrenten.
Je kan ook voor de 1000D met 18-55 non-IS kit gaan, maar die lens word niet echt aangeraden. (kan ik overigens ook wel bevestigen.
Misschien een 1000D en 18-55IS allebei los kopen.
Voor die 50 euro boven je budget zou ik nieuw halen, garantie en dergelijke is wel fijn
@ hierboven: Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik de body nieuw haal, en de 18-55 tweedehands.
Ik denk dat ik de body nieuw haal, en de 18-55 tweedehands.
offtopic:
Dus als iemand een 18-55 IS kwijt wil, DM me
Dus als iemand een 18-55 IS kwijt wil, DM me
Al geruime tijd ben ik aan het kijken naar een dslr. Aangezien ik een student ben, en t liefst meteen iets goeds koop ben ik vooral aan het kijken naar 2e hands modellen.
Nu is mijn oog gevallen op een aanbieding op marktplaats, namelijk de volgende: http://link.marktplaats.nl/353129537
Het is een Nikon D60 van 1.5 jaar oud, met een Nikon(or) 18-105mm VR lens. Aangezien ik een beginner ben en niet meteen met een hele bal lenzen wil slepen (mogelijk later) maar toch een fatsoenlijk startpakket wil hebben lijkt me dit zeer geïnteresseerd.
De verkoper heeft als bedrag 400 euro staan. Is dit een reëel bedrag?
Of hebben jullie beter adviesen voor een budget van 400-450 (mogelijk maximaal 500) euro?
Nu is mijn oog gevallen op een aanbieding op marktplaats, namelijk de volgende: http://link.marktplaats.nl/353129537
Het is een Nikon D60 van 1.5 jaar oud, met een Nikon(or) 18-105mm VR lens. Aangezien ik een beginner ben en niet meteen met een hele bal lenzen wil slepen (mogelijk later) maar toch een fatsoenlijk startpakket wil hebben lijkt me dit zeer geïnteresseerd.
Of hebben jullie beter adviesen voor een budget van 400-450 (mogelijk maximaal 500) euro?
[ Voor 6% gewijzigd door bakvis op 17-06-2010 14:43 ]
Ik zoek voor in de nabije toekomst een dSLR.
300~350 euro.
Mijn vader fotografeert met een DSLR(Canon 1000D) en vind het zeer fijn werken door alle handmatige instellingen.
Naar de gebruikelijke vakantiefoto's wil ik hem gaan gebruiken voor macro fotografie.
Nee.
Canon, gezien ik deze ken vanuit mijn vader, maar sta open voor andere merken.
Nee wil gewoon beginnen met body+lens en later wel kijken voor uitbouw.
Advies,
Het blijft een hobby maar het zal wel de standaard camera worden.
Ja, op een later tijdsstip zeker voor meer specifieke macro lenzen.
Naar de camera van mijn gsm gebruik ik de 1000D van mijn vader. Echter heb ik deze maar weinig tot beschikking en zijn lenzen(18-55 IS kit lens en 55-200 USM zoom-lens) lenen zich niet goed voor macro fotografie.
Kan maar liefst niet gezien de garantie.
2 die ik zelf op het oog heb zijn de E-450 van olympus en A-230 van Sony, beide de kit's. Echter heeft de Olympus alleen CF en xD.
De camera dient wel een "simpele" modus te hebben gezien mijn vriendin hem ook zal gaan gebruiken en die zal alleen gewoon foto's willen maken, zonder gewikkelde dingen.
300~350 euro.
Mijn vader fotografeert met een DSLR(Canon 1000D) en vind het zeer fijn werken door alle handmatige instellingen.
Naar de gebruikelijke vakantiefoto's wil ik hem gaan gebruiken voor macro fotografie.
Nee.
Advies,
Naar de camera van mijn gsm gebruik ik de 1000D van mijn vader. Echter heb ik deze maar weinig tot beschikking en zijn lenzen(18-55 IS kit lens en 55-200 USM zoom-lens) lenen zich niet goed voor macro fotografie.
2 die ik zelf op het oog heb zijn de E-450 van olympus en A-230 van Sony, beide de kit's. Echter heeft de Olympus alleen CF en xD.
De camera dient wel een "simpele" modus te hebben gezien mijn vriendin hem ook zal gaan gebruiken en die zal alleen gewoon foto's willen maken, zonder gewikkelde dingen.
Als je nog even iets meer door spaart kun je een nieuwe nikon halen met 18-55.bakvis schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:42:
Al geruime tijd ben ik aan het kijken naar een dslr. Aangezien ik een student ben, en t liefst meteen iets goeds koop ben ik vooral aan het kijken naar 2e hands modellen.
Persoonlijk vind ik 400 veel te duur voor een D60 met 18-105.
Misschien dat je je even kan vertellen wat je zoal wil gaan fotograferen.
[ Voor 3% gewijzigd door Zandpad op 17-06-2010 15:21 ]
De 1000D is een mooie instapper om mee te beginnen. Mocht je voor een andere merk willen de D3000 van Nikon kan ik jou geval genoeg zijn. Wij raden hem meestal af omdat de sensor echt verouderd is. Sony heeft een nieuwe instapper of er komt een nieuwe aan.GyroGearloose schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:08:
Ik zoek voor in de nabije toekomst een dSLR.
300~350 euro.
Nee.
Advies,
Je budget is laag, maar met een tweede hands set moet het kunnen.
Ga eens opzoek op marktplaats of hier de vraag en aanbod, want daar staan soms wel erg leuke sets tussen voor weinig geld.
Over de simpele modus: elke DSLR heeft een Auto, Auto no flash, MASP stand.
[ Voor 4% gewijzigd door Zandpad op 17-06-2010 15:18 ]
Allen bedankt voor de adviezen. Ik heb net een 50D aangeschaft. Voor een goede lens kijk ik nog even rond en doe het nu even met een van een vriend geleende 18-55 IS. Ik wil op mijn gemak even bepalen welke het gaat worden, maar de 24-70 van Sigma is een goede gegadigde als ik het zo. Tevens wil ik nog kijken naar een goede prime van rond de 50 mm (waarschijnlijk de Sigma 50/1.4 EX DG HSM) en een macro lens. Daar heb ik alleen nog geen idee van welke dat moet gaan worden.
GyroGearloose:
Hmm, voor €300~350 heb je zelf ook net aan een goedkope Canon 1000D + 18-55 kit. Als je serieus aan macrofotografie wilt doen zul je moeten investeren in bijvoorbeeld de Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, maar dat is een lens waarmee je lachend over je budget gaat en dan nog geen camera hebt om 'm op te zetten.
Je zult dan toch eerst de camera met kitlens moeten kopen en flink doorsparen voor een goede macrolens.
Die Canon 100mm is overigens wel echt een geweldige lens van wat ik er altijd over lees.
Een andere mogelijkheid is misschien om alleen een 1000D body te kopen, en een third-party Tamron of Sigma "kitlens" in de range 17-50, 17-70 met "Macro" in de naam. Die kunnen niet echt macro schieten en zijn met 50mm/70mm echt te kort, maar kunnen wel (veel) dichterbij komen dan de standaard Canon kitlens. Ik heb zelf de Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 gehad (de oude zonder OS), en daar heb ik toen wel wat mee gespeeld met insectjes fotograferen. Resultaat was niet echt macro en kwalitatief niet super, maar wel leuk. Hele diverse lens.
Probleem is dat bijvoorbeeld de Sigma 17-70 alsnog je hele budget opvult:
pricewatch: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon) (oude model)
pricewatch: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) (nieuwe model met OS)
mlevd:
Kijk vooral met behulp van de 18-55 die je te leen hebt eens goed of 24mm op het wijde eind niet te tele is. Zou je het bereik 18-24mm niet missen? Zul je niet constant achteruit moeten lopen om genoeg op de foto te kunnen krijgen?
Waarom overweeg je specifiek de Sigma 50/1.4? De Canon 50mm 1.4 en 1.8 zijn beide goedkoper en de Sigma wordt meestal alleen gekocht door mensen die heel erg goed weten wat ze willen.
Voor macro zou ik een lens in de 100mm range zoeken, dat is betaalbaar en heel goed bruikbaar.
Hmm, voor €300~350 heb je zelf ook net aan een goedkope Canon 1000D + 18-55 kit. Als je serieus aan macrofotografie wilt doen zul je moeten investeren in bijvoorbeeld de Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, maar dat is een lens waarmee je lachend over je budget gaat en dan nog geen camera hebt om 'm op te zetten.
Je zult dan toch eerst de camera met kitlens moeten kopen en flink doorsparen voor een goede macrolens.
Die Canon 100mm is overigens wel echt een geweldige lens van wat ik er altijd over lees.
Een andere mogelijkheid is misschien om alleen een 1000D body te kopen, en een third-party Tamron of Sigma "kitlens" in de range 17-50, 17-70 met "Macro" in de naam. Die kunnen niet echt macro schieten en zijn met 50mm/70mm echt te kort, maar kunnen wel (veel) dichterbij komen dan de standaard Canon kitlens. Ik heb zelf de Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 gehad (de oude zonder OS), en daar heb ik toen wel wat mee gespeeld met insectjes fotograferen. Resultaat was niet echt macro en kwalitatief niet super, maar wel leuk. Hele diverse lens.
Probleem is dat bijvoorbeeld de Sigma 17-70 alsnog je hele budget opvult:
pricewatch: Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro (Canon) (oude model)
pricewatch: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) (nieuwe model met OS)
mlevd:
Kijk vooral met behulp van de 18-55 die je te leen hebt eens goed of 24mm op het wijde eind niet te tele is. Zou je het bereik 18-24mm niet missen? Zul je niet constant achteruit moeten lopen om genoeg op de foto te kunnen krijgen?
Waarom overweeg je specifiek de Sigma 50/1.4? De Canon 50mm 1.4 en 1.8 zijn beide goedkoper en de Sigma wordt meestal alleen gekocht door mensen die heel erg goed weten wat ze willen.
Voor macro zou ik een lens in de 100mm range zoeken, dat is betaalbaar en heel goed bruikbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door wacko op 17-06-2010 15:26 ]
Alvast bedankt voor het advies.
De bedoeling is ook om eerst gewoon met de kit-lens te beginnen en later te kijken voor een macro lens.
Wat vinden jullie van de Olympus E-450 en de Sony A-230 ?
De bedoeling is ook om eerst gewoon met de kit-lens te beginnen en later te kijken voor een macro lens.
Wat vinden jullie van de Olympus E-450 en de Sony A-230 ?
De A230 is nu echt heel goedkoop, maar als je uitgebreid aan de macro-lenzen wil kan het aanbod van Sony nogal tegen gaan vallen (hoewel er wel voldoende Sigma en Tamron alternatieven zijn). Met Nikon of Canon zit je wat ruimer in de keuze.
Zullen vast prima camera's zijn. Hebben Olympus (four-thirds) en Sony wel genoeg aanbod in macrolenzen, vraag ik me echter af? Als je nu al weet dat je een macrolens wilt aanschaffen zou ik daar even goed naar kijken.
Dit zijn hun enige macrolenzen van wat ik kan vinden:
Four thirds:
pricewatch: Olympus ZD 35mm f/3.5 Macro
pricewatch: Olympus ZD 50mm f/2.0 ED Macro
Sony:
pricewatch: Sony DT 30mm F2.8 SAM Macro
pricewatch: Sony 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Sony 100mm f/2.8 Macro (eindelijk wat tele, maar wat duur!)
Je hebt ook nog wel de nodige third party lenzen voor beide mounts (Sigma, Tamron), maar die heb je bij Canon, Nikon ook naast hun eigen veel grotere lenzenaanbod.
Het is niet alsof je nooit meer kan overstappen nadat je een bepaald merk hebt gekocht, maar het is makkelijker om bij één merk/mount te blijven.
Dit zijn hun enige macrolenzen van wat ik kan vinden:
Four thirds:
pricewatch: Olympus ZD 35mm f/3.5 Macro
pricewatch: Olympus ZD 50mm f/2.0 ED Macro
Sony:
pricewatch: Sony DT 30mm F2.8 SAM Macro
pricewatch: Sony 50mm f/2.8 Macro
pricewatch: Sony 100mm f/2.8 Macro (eindelijk wat tele, maar wat duur!)
Je hebt ook nog wel de nodige third party lenzen voor beide mounts (Sigma, Tamron), maar die heb je bij Canon, Nikon ook naast hun eigen veel grotere lenzenaanbod.
Het is niet alsof je nooit meer kan overstappen nadat je een bepaald merk hebt gekocht, maar het is makkelijker om bij één merk/mount te blijven.
Als je met macro begint kun je ook voor een paar tientjes een voorzet lensje halen
Opzich is ook maar 1 macro lens genoeg.
Ik denk dat ik dan voor die Sony A-230 met kit lens ga, en dan rustig door sparen voor die 50mm macro lens. Dat zal genoeg zijn voor de eerste tijd.
In welk opzicht is die Nikon trouwens verouderd?
Ik denk dat ik dan voor die Sony A-230 met kit lens ga, en dan rustig door sparen voor die 50mm macro lens. Dat zal genoeg zijn voor de eerste tijd.
In welk opzicht is die Nikon trouwens verouderd?
Ik vraag me af of 50mm wel lekker werkt voor macro. Je moet dan echt heel dicht op je onderwerp afzitten, iets dat bij beestjes meestal niet echt gewenst is. Als je een macrolens wilt kun je veel beter rond de 100mm zitten. Kan iemand die veel macro fotografeert dat beamen?
De sensor van de D3000 is verouderd; ik verwacht dat dat inhoudt dat ie veel ruis geeft op hogere ISOs vergeleken nieuwere sensors.
De sensor van de D3000 is verouderd; ik verwacht dat dat inhoudt dat ie veel ruis geeft op hogere ISOs vergeleken nieuwere sensors.
[ Voor 16% gewijzigd door wacko op 17-06-2010 16:10 ]
De Nikon D3000 heeft een nogal oude sensor. De A230 heeft trouwens dezelfde sensor, dus daarin verschillen ze niet zoveel. Sowieso zou ik de camera eerst een keer in het echt vasthouden voordat je een knoop doorhakt, de A230 heeft nogal een vreemde ergonomie. Dat is verholpen bij de A290, maar voordat die op hetzelfde prijspeil zit zijn we een half jaar verder.
Veel? Wat is veel. Maar ja, beaam!wacko schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:09:
Ik vraag me af of 50mm wel lekker werkt voor macro. Je moet dan echt heel dicht op je onderwerp afzitten, iets dat bij beestjes meestal niet echt gewenst is. Als je een macrolens wilt kun je veel beter rond de 100mm zitten. Kan iemand die veel macro fotografeert dat beamen?
Verwijderd
Ik fotografeer momenteel nog steeds met de Sony A100. Moet zeggen dat het al lange tijd kriebelt om een nieuwe body te kopen. Ik heb momenteel al 18-200 mm lens en een groothoek van sigma (12-24 mm). Gezien de waarde van de A100 niet veel meer gaat opleveren en ik eigenlijk 'vast' zit aan de lenzen die ik nu dus al heb heb ik het sterke vermoeden dat ik voor de A700 'moet' gaan.
Heeft iemand tips of zelf de dergelijke overstap gemaakt? Vinden jullie het de beste overstap van de A100 náár de A700? En weten jullie of de A100 nog inruilwaarde heeft en of dit überhaupt kan bij de betere speciaalzaak?
Edit: Overigens is de A700 slecht verkrijgbaar en denk ik dat de A550 als serieus alternatief moet beschouwen.
Heeft iemand tips of zelf de dergelijke overstap gemaakt? Vinden jullie het de beste overstap van de A100 náár de A700? En weten jullie of de A100 nog inruilwaarde heeft en of dit überhaupt kan bij de betere speciaalzaak?
Edit: Overigens is de A700 slecht verkrijgbaar en denk ik dat de A550 als serieus alternatief moet beschouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 16:47 ]
Ik heb de 1000D + 18-55 IS & 55-250 IS en ben zeer happykavish schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:22:
[...]
Misschien een onderbouwing![]()
En raden jullie het me aan om hem tweedehands te halen, want nieuw komt hij rond de 400 euro uit.
Een goeie Combo
talkin' is cheap, people follow like sheep
Markofnikoff heeft ze allebei volgens zijn sig, die zou je een DM kunnen sturen. Voor zover ik weet ga je zeker een grote stap vooruit naar de A700, maar dat is ook een oud beestje die al geruime tijd EOL is. Zijn opvolger wordt eind dit jaar verwacht.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:33:
Vooral evenementen/scouting, vakantie etc. Een beetje de normale privé kiekjes.Zandpad schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:14:
[...]
Als je nog even iets meer door spaart kun je een nieuwe nikon halen met 18-55.
Persoonlijk vind ik 400 veel te duur voor een D60 met 18-105.
Misschien dat je je even kan vertellen wat je zoal wil gaan fotograferen.
Heb op dit moment geen camera (ook geen compact), en ik ga van de zomer naar grand canaria. Graag zou ik daar een fatsoenlijke camera mee naartoe willen nemen. En mijn mening is: als ik investeer, dan doe ik het in iets goed waar ik de komende tijd mee vooruit kan gaan. Ik heb geen zin om een compact al dan niet met een groot zoom bereik te kopen, terwijl ik het risico loop om over een paar maanden er achter te komen dat dat niet voldoende voor mij is.
Verder heeft doorsparen niet echt heel veel zin. Ik heb ongeveer 500 euro te besteden maximaal. Na wat rondkijken lijkt een Canon 500d ook wel een mooie optie, iemand hier een mening over?
Macrolenzen: 50mm is vooral voor postzegels, paddestoelen, grotere bloemen. 90mm-105mm (tamron 90mm, nikkor 105 mm) is voor algemeen, 150mm (sigma 150mm) is erg leuk voor waterjuffers, kleinere en/of schuwere beestjes.
Het meeste wat ik qua macrofotografie wil gaan doen zijn dan ook bloemen, miniaturen(6~30mm voor mensmodellen) en de wat grotere diertjes(slakken, kikkervisjes etc). Dus dan is die 50mm perfect voor mij.
En die 35mm is dan te klein voor een beetje redelijke macrofoto's?
Dan word het de Sony A-230(of 290 tegen die tijd) zodra het budget het toelaat.
Dan word het de Sony A-230(of 290 tegen die tijd) zodra het budget het toelaat.
35mm moet ik helemaal niet aan denken als macro. Zolang je onderwerp er niet snel vandoor kan gaan is een 50mm wel te doen.
In mijn ogen is een 500D veel mooier dan een verouderde D60.bakvis schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 17:54:
[...]
Vooral evenementen/scouting, vakantie etc. Een beetje de normale privé kiekjes.
Heb op dit moment geen camera (ook geen compact), en ik ga van de zomer naar grand canaria. Graag zou ik daar een fatsoenlijke camera mee naartoe willen nemen. En mijn mening is: als ik investeer, dan doe ik het in iets goed waar ik de komende tijd mee vooruit kan gaan. Ik heb geen zin om een compact al dan niet met een groot zoom bereik te kopen, terwijl ik het risico loop om over een paar maanden er achter te komen dat dat niet voldoende voor mij is.
Verder heeft doorsparen niet echt heel veel zin. Ik heb ongeveer 500 euro te besteden maximaal. Na wat rondkijken lijkt een Canon 500d ook wel een mooie optie, iemand hier een mening over?
Met 500 euro kun je ook gaan kijken naar een D3000 kit.
Normaal gesproken wordt deze afgeraden, maar voor jou kan dit precies de oplossing zijn.
Exact het zelfde als de D60 alleen dan in een nieuw jasje met garantie!
Helaas is het risico er ook andersom, heb je een mooie dSLR, blijft 'ie thuis liggen wegens te groot, te zwaar, te lastig, te onhandig.... Een leuke compact past in je broekzak en kan altijd mee! Een dSLR kan zeker technisch betere foto's maken, maar in de kroeg, op feestjes, bij etentjes, familiedingetjes, en zo worden toch vaak de leukste foto's met een simpel compactje gemaakt, denk ik. Maar goed, een Canon 500D met 18-55 IS kitlens is verder een prima camera, niets mis mee!bakvis schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 17:54:
........
........
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ach, ik begrijp de "noodzaak" van een DSLR wel hoor. Toen ik er zelf nog geen had leende ik vaak die van m'n ouders, en had ik voor mezelf een compactcamera gekocht voor op reis. Uiteindelijk maakte ik toen minder foto's dan ik zou willen, omdat ik wist dat ie toch onderpresteerde vergeleken met zelfs de goedkoopste DSLR, vooral op het gebied van dynamisch bereik. Nu heb je tegenwoordig wel veel betere compactcamera's inclusief wide angle lenzen (24mm wide), RAW files en meer dynamisch bereik, maar dan nog is een DSLR qua sensor en glas vaak wel een stapje hoger. Als je een DSLR hebt dan weet je gewoon: veel beter dan dit wordt 't niet. En dat gevoel is erg fijn als je ergens wellicht maar één keer bent.
Je ziet tegenwoordig ook zat mensen met DSLRs dus je valt niet eens meer op bij feestjes met zo'n ding, en je gooit 't zo over je schouder om mee te nemen.
Canon 500D + 18-55mm IS is inderdaad helemaal prima.
Je ziet tegenwoordig ook zat mensen met DSLRs dus je valt niet eens meer op bij feestjes met zo'n ding, en je gooit 't zo over je schouder om mee te nemen.
Canon 500D + 18-55mm IS is inderdaad helemaal prima.
[ Voor 9% gewijzigd door wacko op 18-06-2010 02:52 ]
Als je zo denkt moet je je afvragen of je wel aan de spiegelreflex wiltFiber schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 01:00:
[...]
Helaas is het risico er ook andersom, heb je een mooie dSLR, blijft 'ie thuis liggen wegens te groot, te zwaar, te lastig, te onhandig.
Nou ja, leuk. Ik krijg dan meteen een beeld van die hyves-achtige foto's.... Een leuke compact past in je broekzak en kan altijd mee! Een dSLR kan zeker technisch betere foto's maken, maar in de kroeg, op feestjes, bij etentjes, familiedingetjes, en zo worden toch vaak de leukste foto's met een simpel compactje gemaakt, denk ik.
Verder.... kunnen die compactjes tegenwoordig echt nog in een broekzak? Ik zie er genoeg die al kraken als je ze oppakt.
Je hebt inderdaad wel gelijk. Maar aan evenementen etc moet je meer denken aan scouting weekenden, vrienden feesten etc. Niet gewoon aan een avondje naar de kroeg. Daar ga ik een DSLR niet mee naar toe nemen. Daar is hij simpelweg te kostbaar voor (500 euro is voor mij behoorlijk wat geld).Fiber schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 01:00:
[...]
Helaas is het risico er ook andersom, heb je een mooie dSLR, blijft 'ie thuis liggen wegens te groot, te zwaar, te lastig, te onhandig.... Een leuke compact past in je broekzak en kan altijd mee! Een dSLR kan zeker technisch betere foto's maken, maar in de kroeg, op feestjes, bij etentjes, familiedingetjes, en zo worden toch vaak de leukste foto's met een simpel compactje gemaakt, denk ik. Maar goed, een Canon 500D met 18-55 IS kitlens is verder een prima camera, niets mis mee!
Ik heb gewoon geen zin om een compact aan te schaffen (al dan niet in de vorm van een Panasonic FZ38 ofzo), en er dan over een paar maanden achter te komen dat het het net NIET is. En inderdaad ik fotografeer nog niet veel, maar ik zie het als een goede investering voor de toekomst.
"Compacts" zoals een Panasonic LX3 / Canon S90 & G11 maken toch wel ERG leuke foto's hoorWijnands schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 07:33:
Nou ja, leuk. Ik krijg dan meteen een beeld van die hyves-achtige foto's.
Verder.... kunnen die compactjes tegenwoordig echt nog in een broekzak? Ik zie er genoeg die al kraken als je ze oppakt.
En uiteindelijk ligt het allemaal aan de fotograaf hé
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik vroeg me af of macrofotografie, of de eerste stapjes ervan, best te benaderen zijn met de lenzen die je hebt (18-55mm f/3.5-5.6 DX VR in mijn geval) met tussenringen of toch best met de aankoop van een aangepaste lens. Het budget speelt hier een rol, vooral de prijs/kwaliteit verhouding. Zo kost zo'n set ringen een 100-tal euries en een nieuwe lens, mja, dat varieert dus. Maar wat betreft goed glas, weet ik het ook niet zo goed: voldoet de Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 of moet ik op zoek naar een nog lichtsterkere lens die dan eventueel een vastebrandspunt hebben? De Sigma heeft geen VR (of gelijkaardige technologie) is dat merkbaar bij het fotograferen van andere onderwerpen? Hebben jullie advies daarin? Nogmaals: het is begin van de macrofotografie: ik verwacht geen wonderen, maar de 18-55 voldoet toch niet hoor. Ook was ik eventueel op zoek naar een lens met extra zoombereik, tot een 100-tal mm. Moest dat te combineren zijn, ideaal: ik heb waarschijnlijk maar budget voor 1 lens.
De camera betreft een D5000, ik wissel niet graag van lens; zo zou die Sigma misschien handig zijn: overspant ook het bereik van 18-55mm, maar geen VR, erg? Mijn vorige lens kan ik dan even opzij leggen of krijg 'k eventueel wel van de hand ;-).
De camera betreft een D5000, ik wissel niet graag van lens; zo zou die Sigma misschien handig zijn: overspant ook het bereik van 18-55mm, maar geen VR, erg? Mijn vorige lens kan ik dan even opzij leggen of krijg 'k eventueel wel van de hand ;-).
Bij bv 50 mm moet je akelig dicht op je onderwerp gaan zitten en zorg je zelf al snel voor een schaduw. Ook lukt flitsen met de flitser op de camera dan niet goed. Die zal ook een slagschaduw op het onderwerp werpen. Dit is 1 van de belangrijke redenen waarom ik de Canon 100 mm wel gebruik en de Canon 60 mm stof ligt te vergaren in de kast (gelukkig in goed gezelschap: 50 f/1.4, 24-70 f/2.8 & 300 f/4 IS)GyroGearloose schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:47:
Het meeste wat ik qua macrofotografie wil gaan doen zijn dan ook bloemen, miniaturen(6~30mm voor mensmodellen) en de wat grotere diertjes(slakken, kikkervisjes etc). Dus dan is die 50mm perfect voor mij.
This footer is intentionally left blank
Een setje ringen die ook nog diafragma info doorgeven is prijzig. Dan nog, je hebt maar 55mm en da's heel weinig.freelh schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:17:
Ik vroeg me af of macrofotografie, of de eerste stapjes ervan, best te benaderen zijn met de lenzen die je hebt (18-55mm f/3.5-5.6 DX VR in mijn geval) met tussenringen of toch best met de aankoop van een aangepaste lens.
Altijd leuk. De sigma is ook niet verkeerd maar ik zou persoonlijk als allround lens serieus naar Nikon's 18-105 kijken.Het budget speelt hier een rol, vooral de prijs/kwaliteit verhouding. Zo kost zo'n set ringen een 100-tal euries en een nieuwe lens, mja, dat varieert dus. Maar wat betreft goed glas, weet ik het ook niet zo goed: voldoet de Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 of moet ik op zoek naar een nog lichtsterkere lens die dan eventueel een vastebrandspunt hebben?
Voorzetlensje zoals een raynox.De Sigma heeft geen VR (of gelijkaardige technologie) is dat merkbaar bij het fotograferen van andere onderwerpen? Hebben jullie advies daarin? Nogmaals: het is begin van de macrofotografie: ik verwacht geen wonderen, maar de 18-55 voldoet toch niet hoor.
Of je VR nodig hebt moet je zelf bepalen. Waarom je niet van lens wil wisselen snap ik niet.Ook was ik eventueel op zoek naar een lens met extra zoombereik, tot een 100-tal mm. Moest dat te combineren zijn, ideaal: ik heb waarschijnlijk maar budget voor 1 lens.
Wat mij betreft heb je voor macro een paar optie's
voorzetlensje, goedkoop, lichtmeting gaat nog automatisch
tussenringen: automatische zijn duur, werkt niet lekker onder de 50mm
omkeerring: niet automatisch, je hebt een aparte lens nodig
macro lens: gemakkelijk, de 3rd party lenzen van sigma, tamron en tokina zijn alledrie erg goed, nadeel is de prijs en dat de meeste geen AF doen op de nikon.
Wat wil je schieten en wat kan je uitgeven?
@Wijnands: Wel, ik vind je uiteenzetting al heel interessant, misschien moet 'k me inderdaad wat beter profileren. Ik zoek nog niet de uitersten op in de macrofotografie; geen kleine beestjes. Een bloem, wat roest, een leuke textuur, een close-up van een oude plankenvloer, de hoes van een oude langspeelplaat, Een gezicht (ook in portret, maar niet altijd hoor ;-) )... Waar ik vooral mee speel, is bokeh, DoF. Hetzelfde onderwerp telkens in totaal ander kader, DoF, positie etc. opnemen.
Wat ik bedoel met 'niet graag van lens wisselen', daar overdreef ik misschien wat. Ik doelde daar eerder op: ik zou niet graag om de haverklap van lens verwisselen. Ik besef dat, als je zowel portret, macro als tele fotografeert, dit onvermijdelijk is. Ik hou me eerder bezig met die voorwerpen van dichtbij te fotograferen dan op afstand, voorbij de 80mm (ruwe gok: ik heb zo'n lens niet ^^, maar om een idee te geven) en oriënteer me daarom eerder op een lichtsterkere lens. Omdat die Sigma me dat leek te combineren, leek me dat wel iets.
Deze gekke droom had ik graag waargemaakt met een kleine 200'tal euries (student zijn heeft ook zijn voordelen, nu echter even niet..) , maar mijn huidige 18-55 VR kan ik van de hand doen aan bijna nieuwprijs, dus een 280'tal euries, die kan ik nog net missen in dat geval :-). Ik ben in mijn zoektocht de weg een beetje kwijtgeraakt en die Sigma ben ik tegen het lijf gelopen doordat die min of meer mijn budget mooi opvult, de 18-55mm kan vervangen en lichtsterker is... Maar advies is meer dan welkom!
Wat ik bedoel met 'niet graag van lens wisselen', daar overdreef ik misschien wat. Ik doelde daar eerder op: ik zou niet graag om de haverklap van lens verwisselen. Ik besef dat, als je zowel portret, macro als tele fotografeert, dit onvermijdelijk is. Ik hou me eerder bezig met die voorwerpen van dichtbij te fotograferen dan op afstand, voorbij de 80mm (ruwe gok: ik heb zo'n lens niet ^^, maar om een idee te geven) en oriënteer me daarom eerder op een lichtsterkere lens. Omdat die Sigma me dat leek te combineren, leek me dat wel iets.
Deze gekke droom had ik graag waargemaakt met een kleine 200'tal euries (student zijn heeft ook zijn voordelen, nu echter even niet..) , maar mijn huidige 18-55 VR kan ik van de hand doen aan bijna nieuwprijs, dus een 280'tal euries, die kan ik nog net missen in dat geval :-). Ik ben in mijn zoektocht de weg een beetje kwijtgeraakt en die Sigma ben ik tegen het lijf gelopen doordat die min of meer mijn budget mooi opvult, de 18-55mm kan vervangen en lichtsterker is... Maar advies is meer dan welkom!
Wellicht eens zoeken op Marktplaats, bijvoorbeeld:
http://link.marktplaats.nl/354084059
http://link.marktplaats.nl/355538747
http://link.marktplaats.nl/354730824
http://link.marktplaats.nl/354084059
http://link.marktplaats.nl/355538747
http://link.marktplaats.nl/354730824
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ongeveer 500 euro. Beetje meer kan altijd, het gaat mij meer om de prijs/kwaliteit verhouding dan om de prijs.
Ik ben pas vader geworden en de foto's die ik nu neem met mijn oude canon voldoen niet echt. Ik wil graag wat foto's binnen kunnen nemen en niet meteen een flits moeten gebruiken. Daarnaast wil ik gewoon wat kwaliteitsfoto's kunnen maken als we uitjes maken.
Voornamelijk mijn pasgeboren baby. Daarnaast zullen we ook meer trips gaan maken (bijv. dierentuin) en vakanties. Ik merk dat ik dan gewoon iets meer kwaliteit wil.
Nee
Canon 550D of Nikon d5000
Ik heb me voornamelijk laten leiden door internet. Daar komen deze erg goed uit de bus. Ik zal wel gebruik maken van de film optie, dus een 50d is geen optie. Ik ben ook geen goede fotograaf dus zal in het begin voornamelijk alles op de auto stand zetten.
Nee, maar ik twijfel of ik een kit met 18-55 lens moet kopen, of meteen een 18-200.
Graag advies, en dan vooral de voor en tegens die niet voor de hand liggen. Prijzen van lenzen, duurzaamheid, ...
Erg weinig, het is gewoon zodat ik kwalitatief goede foto's kan maken. Maar als het bevalt kan het best meer worden.
Zeer goed mogelijk.
Een Canon powershot A570, beperking lijkt me duidelijk. Binnenopnames zien er vreselijk uit.
Wel een optie, maar dan moet het financieel wel heel interessant zijn.
Momenteel is de Nikon €500,- bij BCC en de Canon is €629,- bij Wehkamp (allebei met 18-55 lens). Het verschil is niet zo groot.
Ongeveer 500 euro. Beetje meer kan altijd, het gaat mij meer om de prijs/kwaliteit verhouding dan om de prijs.
Ik ben pas vader geworden en de foto's die ik nu neem met mijn oude canon voldoen niet echt. Ik wil graag wat foto's binnen kunnen nemen en niet meteen een flits moeten gebruiken. Daarnaast wil ik gewoon wat kwaliteitsfoto's kunnen maken als we uitjes maken.
Voornamelijk mijn pasgeboren baby. Daarnaast zullen we ook meer trips gaan maken (bijv. dierentuin) en vakanties. Ik merk dat ik dan gewoon iets meer kwaliteit wil.
Nee
Canon 550D of Nikon d5000
Ik heb me voornamelijk laten leiden door internet. Daar komen deze erg goed uit de bus. Ik zal wel gebruik maken van de film optie, dus een 50d is geen optie. Ik ben ook geen goede fotograaf dus zal in het begin voornamelijk alles op de auto stand zetten.
Nee, maar ik twijfel of ik een kit met 18-55 lens moet kopen, of meteen een 18-200.
Graag advies, en dan vooral de voor en tegens die niet voor de hand liggen. Prijzen van lenzen, duurzaamheid, ...
Erg weinig, het is gewoon zodat ik kwalitatief goede foto's kan maken. Maar als het bevalt kan het best meer worden.
Zeer goed mogelijk.
Een Canon powershot A570, beperking lijkt me duidelijk. Binnenopnames zien er vreselijk uit.
Wel een optie, maar dan moet het financieel wel heel interessant zijn.
Momenteel is de Nikon €500,- bij BCC en de Canon is €629,- bij Wehkamp (allebei met 18-55 lens). Het verschil is niet zo groot.
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Dan stel ik voor dat je ook 's kijkt naar een D5000+18-105. pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR wat minder film optie's maar een 18-105 is wel een heel prettige allrounder.ViNcE schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:57:
Afgezien van het feit dat je met een gemiddelde dslr betere plaatjes schiet met hogere iso waarden ga je pas echt verschil maken met lichtsterke lenzen.ViNcE schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:57:
wellicht is in dat geval een canon met kitlens + een 50mm F1.8 een leuke optie. Bij canon heb je namelijk deze 1.8 lens al voor 90 euro.
Wijnands schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:01:
[...]
Dan stel ik voor dat je ook 's kijkt naar een D5000+18-105. pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR wat minder film optie's maar een 18-105 is wel een heel prettige allrounder.
Twee prima tips, maar het maakt de beslissing niet makkelijkerPrulleman schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:51:
[...]
Afgezien van het feit dat je met een gemiddelde dslr betere plaatjes schiet met hogere iso waarden ga je pas echt verschil maken met lichtsterke lenzen.
wellicht is in dat geval een canon met kitlens + een 50mm F1.8 een leuke optie. Bij canon heb je namelijk deze 1.8 lens al voor 90 euro.
Omdat ik begin als een echte leek op het gebied van fotografie, welke camera zal het makkelijkst zijn om snel foto's te maken? Ik geloof dat de nikon iets gebruiksvriendelijker is (guide functie of zo), maar ik dacht ook dat de liveview van de canon beter is. Dit maakt het weer een point en shoot camera (wat voor mij weer makkelijker is).
"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel
Voor eenvoud ben je niet in de eerste instantie op zoek naar een dSLR. Ik beschouw zo'n apparaat als iets waarmee je verder wilt leren. Bridge camera's maken ook prima foto's en zijn een stuk kleiner, hebben een enorm bereik en nemen heel goed video op. Voor degene die wat meer wil dan een compact, is dat vaak de aan te raden keuze. Wil je alles kunnen instellen, dan is dat daarop ook mogelijk, maar nogmaals: voor verder leren fotograferen is een dSLR het meest geschikt.
De vraag is dus: wil je verder? Zo ja, neem dan één van de bovengenoemde opties en wel degene die jij het best vindt aanvoelen en waar je het lekkerst mee werkt. Uitproberen dus! Zo nee, dan raad ik een bridge-cam aan, zoals de Canon SX1 IS en dergelijke.
De vraag is dus: wil je verder? Zo ja, neem dan één van de bovengenoemde opties en wel degene die jij het best vindt aanvoelen en waar je het lekkerst mee werkt. Uitproberen dus! Zo nee, dan raad ik een bridge-cam aan, zoals de Canon SX1 IS en dergelijke.
Bij Nikon kost die 109 euro en die hebben ook nog een 35/1.8 voor 155euro welke voor binnen wel wat lekkerder is op crop.Prulleman schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:51:
[...]
Afgezien van het feit dat je met een gemiddelde dslr betere plaatjes schiet met hogere iso waarden ga je pas echt verschil maken met lichtsterke lenzen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Aangezien je wilt filmen en foto's binnen zonder flits wilt nemen is de Nikon D5000 + 35mm 1.8 ook een prima optie. Dan zit je nog onder de 600 euro, in mijn ogen qua prijs/kwaliteit onovertroffen. Erg fijne lens om te filmen en om binnen mee te werken (de 50mm lijkt me dan vaak behelpen). Filmen met kitlenzen is lastiger aangezien deze niet echt lichtsterk zijn, het focusringetje erg smal is en, iig in het geval van Nikon, je moet schakelen op de lens om van auto naar manual te gaan.ViNcE schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:57:
[knip...]
Voor close-ups van beesten in de dierentuin zal je wel meer bereik willen, maar dat zal je waarschijnlijk niet elke dag doen.
Met deze set kan je daarna rustig kijken of je de kitlens wilt of toch de 18-200mm.
Liveview is trouwens alles behalve geschikt voor point & shoot. En als je de optische zoeker één keer hebt gebruikt, dan zal je dat ook niet willen.
[ Voor 60% gewijzigd door BarôZZa op 22-06-2010 00:30 ]
Nee, dat komt omdat het ook niet om de beste camera gaat maar om e beste keuze voor jou.ViNcE schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:54:
[...]
[...]
Twee prima tips, maar het maakt de beslissing niet makkelijker
Ergonomie is totaal anders, wat het beste is ligt, alweer, aan jou. Ga ze allebij 's in het echt bekijken.Omdat ik begin als een echte leek op het gebied van fotografie, welke camera zal het makkelijkst zijn om snel foto's te maken? Ik geloof dat de nikon iets gebruiksvriendelijker is (guide functie of zo), maar ik dacht ook dat de liveview van de canon beter is. Dit maakt het weer een point en shoot camera (wat voor mij weer makkelijker is).
DSLR-Experts,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een budget/instap DSLR, maar ik kom er slecht uit. Sowieso ben ik (nog) niet heel bekend met alle terminologie en net als ik denk dat ik een keus heb kunnen maken, brengt een negatieve review mij weer aan het twijfelen. Graag dus jullie advies!!
Mijn budget is ongeveer 500 euro. Liefst is dit inclusief opslag.
Ik heb momenteel een compact camera (Olympus Mju Mini, 1e generatie) die erg aan vervanging toe is. Niet alleen begint 'ie technisch wat mankementen te vertonen, maar ook de foto's vallen me steeds meer tegen. Ik krijg verschillende adviezen over een mogelijke vervanger. Een midrange bridge camera (zoom) of een budget/instap dslr. Gezien de investering (wil het wel een beetje goed aanpakken) wil ik gaan voor de instap dslr.
Ik ga binnenkort een lange reis naar India maken. In eerste instantie dus landschappen en portretten. Ik verwacht niet/nauwelijks aan macrofotografie te gaan doen. Verder vind ik het belangrijk om te kunnen varieren met DoF en is live view gewenst.
Nee
Geen voorkeur, al komen bij het vergelijken van de verschillende camera's (oa bij de pricewatch of op dpreview) al vrij snel de Sony Alpha 230, 290, 330 of 380 naar voren.
Niet direct, maar ik wil wel een camera/lens hebben waarmee ik een 'bovengemiddeld' zoombereik heb. Een 55mm telezoom lijkt dus wat aan de krappe kant.
Ik wil graag advies. Ik ben echt lost in de hoeveelheid keuzes.
In eerste instantie voornamelijk vakantie, maar daarnaast ook tijdens wandelingen (natuur, landschap) en portretten. Hoeveel tijd kan ik lastig inschatten.
Is afhankelijk van de eerste aanschaf. Als ik direct tevreden ben met de body en lens verwacht ik misschien alleen nog te investeren in betere/grotere/snellere opslag. Pas in een later stadium verwacht ik nieuwe/andere/extra lenzen aan te schafffen.
Olympus Mju Mini. Leuke snaphot camera, maar alle foto's zien er hetzelfde uit, heeft al snel flitslicht nodig, veel ruis en vertoont nu technische mankementen.
Zou een optie kunnen zijn, maar heb toch het liefste een nieuwe camera.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een budget/instap DSLR, maar ik kom er slecht uit. Sowieso ben ik (nog) niet heel bekend met alle terminologie en net als ik denk dat ik een keus heb kunnen maken, brengt een negatieve review mij weer aan het twijfelen. Graag dus jullie advies!!
Mijn budget is ongeveer 500 euro. Liefst is dit inclusief opslag.
Ik heb momenteel een compact camera (Olympus Mju Mini, 1e generatie) die erg aan vervanging toe is. Niet alleen begint 'ie technisch wat mankementen te vertonen, maar ook de foto's vallen me steeds meer tegen. Ik krijg verschillende adviezen over een mogelijke vervanger. Een midrange bridge camera (zoom) of een budget/instap dslr. Gezien de investering (wil het wel een beetje goed aanpakken) wil ik gaan voor de instap dslr.
Ik ga binnenkort een lange reis naar India maken. In eerste instantie dus landschappen en portretten. Ik verwacht niet/nauwelijks aan macrofotografie te gaan doen. Verder vind ik het belangrijk om te kunnen varieren met DoF en is live view gewenst.
Nee
Geen voorkeur, al komen bij het vergelijken van de verschillende camera's (oa bij de pricewatch of op dpreview) al vrij snel de Sony Alpha 230, 290, 330 of 380 naar voren.
Niet direct, maar ik wil wel een camera/lens hebben waarmee ik een 'bovengemiddeld' zoombereik heb. Een 55mm telezoom lijkt dus wat aan de krappe kant.
Ik wil graag advies. Ik ben echt lost in de hoeveelheid keuzes.
In eerste instantie voornamelijk vakantie, maar daarnaast ook tijdens wandelingen (natuur, landschap) en portretten. Hoeveel tijd kan ik lastig inschatten.
Is afhankelijk van de eerste aanschaf. Als ik direct tevreden ben met de body en lens verwacht ik misschien alleen nog te investeren in betere/grotere/snellere opslag. Pas in een later stadium verwacht ik nieuwe/andere/extra lenzen aan te schafffen.
Olympus Mju Mini. Leuke snaphot camera, maar alle foto's zien er hetzelfde uit, heeft al snel flitslicht nodig, veel ruis en vertoont nu technische mankementen.
Zou een optie kunnen zijn, maar heb toch het liefste een nieuwe camera.
Die sony's moet je toch echt een keer hebben vastgehad. ik vind dat ergonomische rampen eigenlijk. Verder is sony inderdaad enorm verloren lopen. Bij nikon heb je voor jouw budget een D5000, de d3000 heeft een wat oudere sensor en kan je best naast je laten liggen. Bij canon zou je eens naar de 450d kunnen zien, die is er nu aan het uitgaan, maar biedt nog steeds veel waar voor zijn geld.
Dank voor je snelle reactie Teun_2. Voldoen deze opties ook aan mijn wens om (meer dan standaard) te kunnen zoomen en ook voldoende te kunnen varieren met DoF?Teun_2 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:54:
...Bij nikon heb je voor jouw budget een D5000. ...Bij canon zou je eens naar de 450d kunnen zien, die is er nu aan het uitgaan, maar biedt nog steeds veel waar voor zijn geld.
Dat hangt allemaal af van de lenzen. met een standaard lens wordt dat sowieso moeilijk. wat je zou kunnen doen is een goedkopere body nemen (bijvoorbeeld de 1000D van canon) en daarbij een 18-55is en een €90 50mm f/1.8 kopen, daarmee kan je al serieus je dof mee inperken, maar veel telezoom ga je dan nog niet hebben. Reken wel dat die 55 met 1,6 vermenigvuldigd moet worden. Een tweede optie is om een 2de hands sigma telezoompje erbij te kopen voor niet al te veel geld, maar of je dan nog steeds toekomt met je budget betwijfel ik.
Er zijn tooltjes van o.a. tamron en nikon waarin je een gevoel kan krijgen wat 18-55 nou helemaal betekend. Gezien het uiterest krappe budget ga je geen 17-50 f2.8 redden, da's een beetje jammer want daarmee kun je onderwerpen nog meer isoleren (qua DoF). Nikon heeft een 18-105 in het assortiment die voor een dergelijke reis een prettig bereik zou leveren. Lijkt me, i.c.m. een D5000 een aantrekkelijke optie. Andere mogelijkheid is de 450D als je die nog zou kunnen vinden. Daarop een sigma 17-70 of 18-135 maar dan zit je ook alweer aardig over budget.goldcard schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:31:
[...]
Dank voor je snelle reactie Teun_2. Voldoen deze opties ook aan mijn wens om (meer dan standaard) te kunnen zoomen en ook voldoende te kunnen varieren met DoF?
Verwijderd
Sinds kort heb ik definitief de knoop doorgehakt en ga ik me verdiepen in de mooie wereld van de fotografie. Nu ben ik op zoek naar een instap dSLR waar ik toch een tijdje mee vooruit kom.
+/- € 800,- voor body, lens, geheugen en losse flitser.
Omdat ik me graag wil gaan verdiepen en spelen met veel instellingen en mooiere en professionelere foto's wil gaan maken dan er nu uit mijn compact camera komen rollen. Met name sport (wielrennen) fotografie.
Sportfotografie en landschappen
Nee
Een Canon. (450D??) Maar sta open voor alle andere suggesties. Een Canon omdat ik er regelmatig een in mijn handen heb gehad en de gebruikerservaring me erg aanspreekt.
Een lens. Ik denk dat een 18-55 kitlens niet gaat voldoen, omdat ik ook wil zoomen. Een 18-135 wellicht?
Ik wil graag advies. Alle tips zijn welkom.
Serieus. Als ik iets doe, doe ik het goed. Boeken, cursussen etc. Met name sportfotografie. Ik ben zelf wielrenner en wil me met name focussen op sport.
Ja
Een hele simpele compact camera die ik meeneem tijdens het fietsen. Eigenlijk is alles beperkt met dat ding.
Het liefst een nieuwe.
+/- € 800,- voor body, lens, geheugen en losse flitser.
Omdat ik me graag wil gaan verdiepen en spelen met veel instellingen en mooiere en professionelere foto's wil gaan maken dan er nu uit mijn compact camera komen rollen. Met name sport (wielrennen) fotografie.
Nee
Een Canon. (450D??) Maar sta open voor alle andere suggesties. Een Canon omdat ik er regelmatig een in mijn handen heb gehad en de gebruikerservaring me erg aanspreekt.
Een lens. Ik denk dat een 18-55 kitlens niet gaat voldoen, omdat ik ook wil zoomen. Een 18-135 wellicht?
Ik wil graag advies. Alle tips zijn welkom.
Serieus. Als ik iets doe, doe ik het goed. Boeken, cursussen etc. Met name sportfotografie. Ik ben zelf wielrenner en wil me met name focussen op sport.
Ja
Een hele simpele compact camera die ik meeneem tijdens het fietsen. Eigenlijk is alles beperkt met dat ding.
Het liefst een nieuwe.
Voor sport fotografie zou ik een lens nemen met een kleiner F getal. Zodat je kortere sluitertijden kan nemen om een actie te bevriezen. Qua zoom moet je even kijken hoeveel je moet hebben, maar op alle bereiken is er wel een lens met F2,8.
Landschappen ben ik geen expert in, maar ik schiet ze zelf op de korte kant van de lens. Misschien is dus een Ultra Wide Angle lens daarvoor geschikt voor jou.
Als het niet perse een Canon met zijn, kijk dan eens naar de Nikon D5000/D90. Ze zijn qua bediening een stuk anders, en ze liggen anders in de hand. Ga eens kijken in de MM welke je het best in de hand ligt.
Mijn ervaring met wielrennen is dat je dit meestal vrij dichtbij kan doen. Af en toe wil je inderaad iets van een closeup dus best wel wat bereik in een lens is prettig. Het nut van een flitser ontgaat me behoorlijk.
Landschappen ligt helemaal aan je stijl en lokatie. Persoonlijk vind ik 20-30mm erg prettig.
Landschappen ligt helemaal aan je stijl en lokatie. Persoonlijk vind ik 20-30mm erg prettig.
Verwijderd
Bedankt voor de tips voor zover. Ik ga bij de MM eens kijken dan.
Qua lenzen ga ik me dan nog eens extra inlezen. Met name op het gebied van snelle sluitertijden en afstanden.
Een externe flitsers voor het "dagelijkse dingen" werk binnen. Die camera gaat natuurlijk ook op feestjes, vakanties etc. gebruikt worden en ik denk dat een extra flitser dan wel lekker is ten opzichte van de standaard die erop zit. Of is een flitser echt iets voor later en kan ik me eerst beter focussen op een goede lens?
"best wel wat bereik"... is dan die voorgestelde 18-135 voldoende of moet ik meer naar een 200 neigen?
Qua lenzen ga ik me dan nog eens extra inlezen. Met name op het gebied van snelle sluitertijden en afstanden.
Een externe flitsers voor het "dagelijkse dingen" werk binnen. Die camera gaat natuurlijk ook op feestjes, vakanties etc. gebruikt worden en ik denk dat een extra flitser dan wel lekker is ten opzichte van de standaard die erop zit. Of is een flitser echt iets voor later en kan ik me eerst beter focussen op een goede lens?
"best wel wat bereik"... is dan die voorgestelde 18-135 voldoende of moet ik meer naar een 200 neigen?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 12:04 ]
Als je dicht bij de wielrenners kan komen, kijk dan eens naar Sigma 18-50 F2.8. Anders de Sigma 24-70 F2.8. En voor het tribune werk is er de Sigma 50-150 F2.8. (Links zijn specifiek naar de Nikon variant, maar die van Canon is er vast ook wel).Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 12:03:
Bedankt voor de tips voor zover. Ik ga bij de MM eens kijken dan.
Flitser heb je niet zo heel snel nodig met dit soort lenzen. Maar de een zweert erbij en de ander niet, ik zelf gebruik ze (nog) niet.
Ik zou beginnen met een goede body (450d of D5000) en een basislens. Welke dat is, moet je zelf uitmaken. Dan heb je nog geld over van je €800. Begin met die set en zie dan pas wat je mist. Dat is voor iedereen anders. Misschien wil je wel je kitlens vervangen door een lichtsterkere variant of wil je een telelens erbij, of misschien wel eerst een flitser? Dat zijn dingen die je pas echt weet wanneer je al even gefotografeerd hebt, dan pas heb je zicht op wat je mist. Begin bij de basis(set) en ga van daar verder.
Voor wielrennen en landschappen heb je geen flitser nodig, dus die kun je beter even laten zitten voorlopig.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:42:
........
........
Qua lenzen, niks mis met de kitlens, zonde om nu al veel geld in lenzen te stoppen als je nog niet zeker weet wat je precies nodig hebt. Je kan pas echt weten wat je mist na een aantal maanden fotograferen. Een 50mm f/1.8 is goedkoop en voldoet denk ik prima bij wielrennen als je een beetje dichtbij kan komen. Je kan ook nog even kijken naar de 1000D (goedkoper) en de 500D. (kan ook filmen)
http://tweakers.net/price.../288/218004;237209;248916
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
Verwijderd
Helemaal mee eens met de stelling: "begin bij de basis en kijk dan wat je mist."
Maar nu zie ik 2 dingen hier boven door elkaar. De een adviseert: hou het bij de kitlens en kijk daarna verder. De ander adviseert een f1.8. Wat is het verschil? (het verschil in wetenschap f1.8 of f3.5 weet ik, maar wat is het verschil in praktijk) Ga ik dat merken in het begin?
Als ik alle adviezen zo lees dan trek ik tot nu toe de volgende conclusie: omdat je beginnend bent, schaf een body (waar je voorlopig mee vooruit kan 450D 500D / Nikon D5000 D90) en een kitlens aan. Kijk na het vele uitproberen wat je mist en ga dan over tot de aanschaf van extra's. Kijk ook even welke je fijn in de hand vind liggen.
Maar nu zie ik 2 dingen hier boven door elkaar. De een adviseert: hou het bij de kitlens en kijk daarna verder. De ander adviseert een f1.8. Wat is het verschil? (het verschil in wetenschap f1.8 of f3.5 weet ik, maar wat is het verschil in praktijk) Ga ik dat merken in het begin?
Als ik alle adviezen zo lees dan trek ik tot nu toe de volgende conclusie: omdat je beginnend bent, schaf een body (waar je voorlopig mee vooruit kan 450D 500D / Nikon D5000 D90) en een kitlens aan. Kijk na het vele uitproberen wat je mist en ga dan over tot de aanschaf van extra's. Kijk ook even welke je fijn in de hand vind liggen.
Tja, of je het verschil merkt weet ik niet. Ik zelf had er wel last van, maar ik fotografeer in donkere sporthallen. Wielrennen is voornamelijk buiten en dus zal je aan F3,5 vast in het begin wel genoeg hebben.
Helemaal goed.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:13:
Helemaal mee eens met de stelling: "begin bij de basis en kijk dan wat je mist."
.........
Op 50mm is een 18-55 natuurlijk al wel f/5.6....Zandpad schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:14:
Tja, of je het verschil merkt weet ik niet. Ik zelf had er wel last van, maar ik fotografeer in donkere sporthallen. Wielrennen is voornamelijk buiten en dus zal je aan F3,5 vast in het begin wel genoeg hebben.
Ik heb tijdens een van mijn speurtochten mijn oog laten vallen op deze body/lens combinatie. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand aangeven waarom ik deze combi juist wel/juist niet moet nemen?Wijnands schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:18:
[...]
Er zijn tooltjes van o.a. tamron en nikon waarin je een gevoel kan krijgen wat 18-55 nou helemaal betekend. Gezien het uiterest krappe budget ga je geen 17-50 f2.8 redden, da's een beetje jammer want daarmee kun je onderwerpen nog meer isoleren (qua DoF). Nikon heeft een 18-105 in het assortiment die voor een dergelijke reis een prettig bereik zou leveren. Lijkt me, i.c.m. een D5000 een aantrekkelijke optie. Andere mogelijkheid is de 450D als je die nog zou kunnen vinden. Daarop een sigma 17-70 of 18-135 maar dan zit je ook alweer aardig over budget.
Sony Alpha DSLR-a380H + DT 18-200mm
Hoe verder een lens open kan, hoe makkelijker je een onderwerp kan isoleren. Aan de andere kant, wielrennen is meestal met goed licht buiten en dan heb je echt een serieus ND filter nodig om wijd op en te kunnen schieten
Nou... het ligt er dan aan of je mee wilt trekken of niet. Zo niet, dan is een sluitersnelheid van 1/640e of 1/1000e toch wel aan te raden. F/2.8 is dan zeker geen overbodige luxe, meestal moet je je ISO dan nog flink verhogen ook. Al is het zonnig.
Ik (en vele anderen hier) heb amper ervaring/kenis van die sony toestellen. Je hebt een kleine 2de hands markt en het toestel houdt echt ongeloofelijk ruk vast (hoezo, handgreep?). Voordat je die zou aanschaffen, kijk eerst even of je met de ergonomie kan leven. Over technische specificaties en beeldkwaliteit durf ik uit onkunde niet iets te zeggen.goldcard schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 14:24:
[...]
Ik heb tijdens een van mijn speurtochten mijn oog laten vallen op deze body/lens combinatie. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand aangeven waarom ik deze combi juist wel/juist niet moet nemen?
Sony Alpha DSLR-a380H + DT 18-200mm
De ergonomie is inderdaad zeer 'apart'. Ik zou dan trouwens voor de goedkopere pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM of pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330H + DT 18-200mm SAM gaan (pricewatch prijs van die A380H klopt niet!). De verschillen tussen deze twee modellen kan je o.a. hier vinden, en dat is alleen de resolutie (10 vs. 14 MP). De beeldkwaliteit is best oké, alleen op de hogere ISO's krijgt deze wat oudere sensor sneller last van ruisproblemen dan zijn concurrenten. Kijk ook zeker eens naar een Canon 1000D of Nikon D5000Teun_2 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 17:56:
[...]
Ik (en vele anderen hier) heb amper ervaring/kenis van die sony toestellen. Je hebt een kleine 2de hands markt en het toestel houdt echt ongeloofelijk ruk vast (hoezo, handgreep?). Voordat je die zou aanschaffen, kijk eerst even of je met de ergonomie kan leven. Over technische specificaties en beeldkwaliteit durf ik uit onkunde niet iets te zeggen.
Hallo ook ik wil graag bezig houden met SLR. Ik heb helaas geen ervaring met SLR camera.
Ik zou graag wat advies hebben. Zelf heb ik rondlopen surfen op het net en vooral hier. Maar qua prijzen zijn ze nogal hoog. Dus ben ik nu op zoek naar een 2de hands Canon 400D of een 40D. Of raden jullie mij dat niet aan?
Ik kwam op een site tegen een Canon 400D met de volgdende kenmerken:
De set bestaat uit:
- Canon 400D
- Tamron 18-200 F3.5/5.6 zoomlens
- Canon BG-E3 batterygrip (met houder voor 2 accu's en houder voor 6 AA batterijen)
- 5 accu's
- B+W UV filter (sinds het begin aan het objectief bevestigd)
- B+W Circulair Polarisatie filter (62mm)
- Sandisk CompactFlash Extreme III 4GB geheugenkaart
- Sandisk CompactFlash Extreme III 2GB geheugenkaart
- Cokin Filter set met diverse filters en 62mm + 52mm houder
Dit alles voor een prijs van 400 euro.
Maar aangezien ik weinig vanaf weet zou ik graag jullie adviezen willen hebben.
of zou ik voor de 40D gaan alleen de body en de standaard accessoires? ook rond de 400 euro
Ik zou graag wat advies hebben. Zelf heb ik rondlopen surfen op het net en vooral hier. Maar qua prijzen zijn ze nogal hoog. Dus ben ik nu op zoek naar een 2de hands Canon 400D of een 40D. Of raden jullie mij dat niet aan?
Ik kwam op een site tegen een Canon 400D met de volgdende kenmerken:
De set bestaat uit:
- Canon 400D
- Tamron 18-200 F3.5/5.6 zoomlens
- Canon BG-E3 batterygrip (met houder voor 2 accu's en houder voor 6 AA batterijen)
- 5 accu's
- B+W UV filter (sinds het begin aan het objectief bevestigd)
- B+W Circulair Polarisatie filter (62mm)
- Sandisk CompactFlash Extreme III 4GB geheugenkaart
- Sandisk CompactFlash Extreme III 2GB geheugenkaart
- Cokin Filter set met diverse filters en 62mm + 52mm houder
Dit alles voor een prijs van 400 euro.
Maar aangezien ik weinig vanaf weet zou ik graag jullie adviezen willen hebben.
of zou ik voor de 40D gaan alleen de body en de standaard accessoires? ook rond de 400 euro
Het is een wat oudere body en de lens is matig, dus dan vind ik 400 euro nog vrij fors, tenzij je sowieso al van plan was om de battery grip, alle filters en de 5 accu's aan te schaffen. Om mee te beginnen lijkt me vrij onnodig, je zal zelf snel genoeg merken waar je behoefte aan hebt.
ja daar dacht ik ook al aan. ik had het ook aan die persoon gevraagd is het niet overbodige voor iemand die pas begint. Maar zei dat dit dan juist goed was. Bedankt!!!
Het liefst begin ik met een standaard lens en misschien krijg ik later meer interesse om het uit te breiden naar een betere lens/DSLR.
En dan had ik nog een vraagje over de canon 40D Body en accessoires waarschijnlijk ook rond die prijs
Bij voorbaat dank
Edit:
Hoeveel zou ik kunnen vragen voor alleen de 400D + de standaard accessoires?
Het liefst begin ik met een standaard lens en misschien krijg ik later meer interesse om het uit te breiden naar een betere lens/DSLR.
En dan had ik nog een vraagje over de canon 40D Body en accessoires waarschijnlijk ook rond die prijs
Bij voorbaat dank
Edit:
Hoeveel zou ik kunnen vragen voor alleen de 400D + de standaard accessoires?
[ Voor 9% gewijzigd door chinofreak op 23-06-2010 16:40 ]
Dit topic is gesloten.