Na een 'tussen' camera te hebben aangeschaft valt deze me toch tegen en zou ik toch graag voor een dsrl gaan.
Hieronder mijn lijstje:
-Wat is je beschikbare budget?
Niet meer dan/rond 500,- (excl SD kaartje)
-Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Mooiere foto's, meer opties. Ik ben nu een beginner, maar zou (op m'n gemak met de tijd) willen leren.
-Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's kind (allround, van uitvoeringen met clubjes, binnen/buiten spelen tot portret), optie om te FILMEN is een vereiste. Vakantiefoto's (steden/natuur), huis tuin & keuken.
Ook een macrofunctie lijkt me leuk.
-Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee
-Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon of Nikon, omdat ik altijd al in m'n hoofd had dat mocht ik een dsrl kopen, dat het dan deze merken zouden worden. Hierbovenstaand had ik al het volgende beginnerslijstje gevonden:
Canon 1000D/450D/500D
Nikon D5000 (D3000 raden ik en meer mensen af)
Alle 4 de modellen spreken me aan.
-Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? nee
-Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Eerst advies, vervolgens goedkeuring
-Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Aanvankelijk zal ik veel de autom. functie gebruiken, maar wil me met de tijd me er toch wel in gaan verdiepen. Met een kind pak je vaak de camera. Fijn is dus als de instapdsrl doorgroeimogelijkheden heeft omdat ik deze toch wel voor minstens de eerstkomende 5 jaar wil kopen.
-Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
wellicht als de fin. het toelaten, maar dat zal waarsch. meer i/d vorm van een flitser zijn dan een erg dure lens. Dat zie ik niet snel gebeuren.
-Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een 7 jaar oude olympus compact camera met veel ruis.
-Is 2e hands een optie of per se niet? nee
Graag hoor ik jullie advies!
Specifiek over het meest geschikte model voor mij & het verschil tussen de instapmodellen van Canon enerzijds en Nikon anderszijds.
De 450 D valt volgens mij voor mij af omdat deze geen films op kan nemen. (is voor mij belangrijk omdat ik niet ook nog eens een goedkope compact kan kopen voor de filmfunctie en die bij m'n oude camera totaal flut is).
Ook zou ik graag advies horen welke instapperslens het meest voor mij geschikt is. Standaard zit er geloo fik 18-55 bij? Wat kan je hier mee doen?
Ook nav de hierboven gestelde vraag, wat is IS?
Het liefst heb ik dus een starterspakket waar ik de komende jaren op een flitser na dan 'klaar' mee ben.
Alvast erg bedankt!