Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:24:
Ik heb al wat gelezen dus vandaar dat ik niet via de ''normale'' structuur doe, ik twijfel meer tussen modellen nu. So please read futher, if you want to help, alvast bedankt!
Ik wilde eerst Olympus Pen I of Panasonic Lumix GF gaan kopen, maar ik vond ze uiteindelijk toch te duur voor wat ze leveren in kwaliteit vergeleken met de andere DSLR waar je hetzelfde voor betaald. Dus ik twijfel nu meer bij deze apparaten
- Canon 500D
- Nikon D5000
- Nikon D90
Van de recensies wat ik opmerk is dat Nikon iets beter doet in de ISO-gebied. Bij lage ISO zijn ze allebei prima, maar wanneer het hoger gaat, weet Nikon zich beter staande te houden. Allebei hebben ze geen stabilisator in hun body, dus het moet vooral in de lens zitten. Ik wil een prime lens halen bij aankoop, desondanks de grotere lichtsterkte ben ik bang voor vervaging vanwege geen stabilisator (ik koop een 100-200 max euro, niet die 500 die wel een stabilisator hebben

).
Vormt dit bij jullie een belemmering bij schieten van foto's in schemerig/weinig daglicht? Sony heeft namelijk wel een inbuilt body-stabilisator, maar al hun DSLR hebben geen video-opname functie, dus die vallen automatisch weg (wel jammer, ik zou daarop wel een prime lens willen opzetten)
En voor de zoveelste keer... zonder stabilisator geld sluitertijd=brandpuntsafstand. Daaruit volgt dat je zonder stabilisatie prima scherp kan schieten mits je genoeg licht hebt. Is dat scherp genoeg? Zeg jij 't maar:
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/3515066267/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/2211348725/
Beetje smokkelen kan ook hoor, dit was op 1/30:
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/775467866/Canon scoort beter met hun video-opnames. De output van video formaat is niet gecompressed (beter voor bewerking)en de limit van opname is bij hun 18 minuten vergeleken met de 5 minuten van de Nikon modellen. Ik houd van fotografie, maar ook wel cinematografie (DOF in video is tof). Omdat Canon hier beter scoort, zit ik nogal in de dilemma.
Ik heb echt weinig verstand van video maar hoe vaak schiet je meer dan 5 minuten in een keer?
Jullie advies hierop?
Overigens ben ik een newbie wat betreft DSLR. Ik heb wel een eigen compact camera waar ik graag mee speel, maar ik wil verder dan dat. Reden voor Nikon/Canon is ook wel omdat ik voor de longrun ga, dus de lenzen die ik koop of flashguns wil ik gaan gebruiken. Ik ga vooral mensen en landschappen fotograferen, mensen in zin van op feestjes, niet portretten en soms af en toe wat sfeer foto's. Ik denk ook dat ik wat aardig tijd ga spenderen met mij camera. Op mooie dagen zelf op pad gaan of met vrienden ergens heen. Juist omdat ik dacht dat het vooral travellen is, dacht ik liever een PEN/GF te kopen: je levert wat kwaliteit in tegen de gebruikersgemak.
Film met de spiegelreflex wordt met elke generatie beter maar 't is er nog lang niet hoor.
Wat andere vraagjes:
1- Liveview vs viewfinder? Liveview heeft 100% overzicht, viewfinder vaak 95%. Liveview is vaak langzamer, viewfinder sneller. Wat is nog meer het voordeel van viewfinder dat mensen dit zo graag gebruiken? Soms bij liveview heb je meer overzicht (groepsfoto)?
Een viewfinder heeft geen enkele vertraging en is bij elk licht bruikbaar.
2- Lenzen advies? Omdat ik vooral DOF erg mooi vind en af en toe landschap foto's wil gaan schieten, ben ik van plan een prime lens kopen. Nog andere aanraders? Prime lens moet ik wel bij lopen, dus ik denk een normale 18mm-55mm zou goed zijn?
Begin met de kitzoom, 18-55 bij canon, bij nikon raad ik de 18-105 aan. Speel daar eerst 's mee en kijk dan welke brandpuntsafstand je graag gebruikt, zoek daar een prime bij.
Als er nog meer dingen zijn die je moet weten voordat je 1 koopt, let me know please. Thanks

Laat je niet gek maken, kies iets waar je een goed gevoel bij hebt.
Nee, een prime is een andere term voor een lens met vast brandpunt.
Ik weet niet welk idee je van een prime lens je in je hoofd hebt, maar een 18-55 f/3,5-5,6 is dat zeker niet. Vergeet echter niet dat de lens het belangrijkst is, niet de camera. Wat betreft je rijtje zijn echter twee modellen elkaars directe concurrent: de 500D en de D5000. De D90 staat een treetje hoger, maar heeft ook echt voordelen boven de D5000 zoals de top-LCD, AF-D ondersteuning en een aantal andere belangrijke zaken.
Ook hier een foutje, een D90 heeft een motor in de body en kan dus focussen met elke nikon AF lens. (D of geen D). Een D5000 heeft een AF-S of equivelant nodig.
Ik heb ook een tijd naar de 500D gekeken, maar vanwege het feit dat Nikon over het algemeen betere lenzen maakt (objectief of subjectief, dat moeten mensen voor zichzelf maar uitmaken) en omdat de Canon een instapmodel betreft zonder top-LCD, wat mindere ISO prestaties en naar mijn idee een minder handig menu is het de D90 geworden. De D5000 vond ik zelf minder vanwege bovengenoemde redenen.
Canon maakt ook prima lenzen en vaak zijn ze iets goedkoper. Sterke punt van de Canon lineup ligt bij de midrange lenzen, nikon is beter in kitlenzen en (vind ik) instap zooms. Beide merken maken uitstekend pro spul.
Ik raad je, als je het geld ervoor overhebt, een Tamron 17-50mm f/2.8 lens aan. Tweedehands zijn die voor 200 euro wel te krijgen, meestal met filter. Zoals gezegd is dat een 2.8 lens, ik neem aan dat je de voordelen daarvan kent t.o.v. een "langzamere" lens: je hebt het antwoord al vetgedrukt staan.
De tamron is een fijn ding, mits je met dat bereik kan leven. Overigens schijnt bol.com de sigma tegenhanger nu in de aanbieding te hebbne.
[
Voor 19% gewijzigd door
Wijnands op 18-01-2010 20:15
]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++