[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.655 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BobF. schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 19:43:
Begin februari is de canon persconferentie ;)

Ik verwacht zelf sowieso een 1ds mk 4, en ik hoop stiekem een 3d, en dan hoop ik dat het een camera is die lijkt op de 5d, alleen dan met de sensor van de 1d.
Leuk voor die enkele duizenden die op een 1Ds zouden wachten. Er zijn er honderdduizenden die op een 60D wachten aangezien 50D "oud" begint te worden en een gat van €800 tussen 500D en 7D kunnen ze onmogelijk leeg laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 10:42

Zuurstok

Passionately curious

@wijnands, ik heb helaas nog niks van een nikon persconferentie gehoord, mischien zijn de uitnodigingen nog niet de deur uit, of m'n baas is het vergeten te melden :P

@rizon, een 60D zou leuk zijn, maar als ze het weer zo gaan verpesten als de 50D hoeven ze hem van mij nieteens uit te brengen, je had de 50d imo beter een 40d II kunnen noemen, want een waardige opvolger was het niet.
Als ze echt een goede opvolger uitbrengen, dus niet een ik prop 24mp op een 1.6 sensor, dan ben ik voor :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 10:30
Graag jullie mening. Het is dan wel niet mijn eerste dSLR, maar wel een keuze om te maken.

Ik heb nu ongeveer 18 maanden een Canon 450D gehad. Ondertussen helemaal verzot geraakt op de techniek en mogelijkheden en heb twee extra lenzen gekocht een 580 EX II flitser.

Nu heb ik mijn zinnen gezet om mijn body te upgraden voor een XXd serie. Ondertussen heb ik mijn 450d body kunnen verkopen voor 410 euro op marktplaats. Hoofdreden is het meer professioneler gevoel en dat de body iets groter en daardoor fijner is vast te houden voor mij, helemaal wanneer de fliter op de body zit.

Nu twijfel ik heel erg wat ik nu moet doen, een 40d of een 50d. Wachten op een 60d wil ik eigenlijk niet omdat ik dan langer geen body heb. 40d kan ik voor 450 euro ophalen. 50d kan ik voor 650 euro kopen. Bij beide heb ik als voorwaarde gehad dat hij niet meer dan 10000 clicks mag hebben en er een bon en originele doos aanwezig moest zijn.

Aan de ene kant neig ik naar de 40d omdat die een stuk goedkoper is en 50d niet veel heeft toe te voegen. De 50d is 200 euro duurder en zal heeft een iets nieuwere chip en kleine toevoegingen.

Graag jullie mening.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Mits de 40D gewoon in goede staat is, 40D doen.

Niet in goede staat?

Doorzoeken naar een 40D die wel in goede staat is ;)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de extra's van de 50D niet nodig hebt, heb je geen reden om een duurdere 50D te nemen.
En laat je niet wijs maken dat een 40D beter zou zijn dan een 50D. De mening van heilig dpreview van 2jaar terug is ondertussen al genoeg afgebroken om nog geloofwaardigheid te hebben ^^

Als je eventueel toch wacht heb je natuurlijk niet alleen de mogelijkheid van een 60D. Als het aanslaat gaan er ook 40D en 50D gedumpt worden waardoor je misschien gratis naar een 40D of 50D kan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 06:09:
..
Als je eventueel toch wacht heb je natuurlijk niet alleen de mogelijkheid van een 60D. Als het aanslaat gaan er ook 40D en 50D gedumpt worden waardoor je misschien gratis naar een 40D of 50D kan upgraden.
Klopt, het probleem is alleen dat het nog steeds geruchten zijn over de 60d. Niemand kan keihard zeggen wanneer die uitkomt en tot wanneer ik zou moeten wachten. De eerste geruchten riepen september/october 2009. Nieuwe verwachtingen gaat uit naar 9 februari, wanneer Canon een persbijeenkomst heeft. Naast de 60d verwachten ze ook dat Canon een 1Ds4 en 2000d gaat presenteren.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BobF. schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 21:37:
@wijnands, ik heb helaas nog niks van een nikon persconferentie gehoord, mischien zijn de uitnodigingen nog niet de deur uit, of m'n baas is het vergeten te melden :P
Nikonrumours heeft 'm staan

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Een situatie omschrijving lijkt gepast als inleiding;
Mijn gehele camerauitrusting is gestolen bij inbraak. In afwachting van uitkering van verzekering ben ik mijzelf nu aan het oriënteren, ik moet volledig opnieuw beginnen.

Ik had:
DSLR: Konica Minolta D5D
Objectieven: 17-70 f3.5-4.5 kitlens, 24-85mm F3.5-F4.5, 50mm F1.7, 90mm F2.8 Macro, 135mm F2.8, 70-210 F4. Daarbij externe flitser met omnibounce.
Camera destijds nieuw gekocht, lenzen 2e hands erbij gekocht op basis van gebruikerservaringen. Allemaal relatief ouder en langzaam spul, maar met mooie kleuren en beeldkwaliteit. Ergenomie van camera was fantastisch, ondanks mijn zeer grote handen (ik ben +2m).

Ik ben een hobbymatige fotograaf, geen professionele opdrachten. Schiet af en toe een macrotje, landschapje, maar gebruik het bovenal voor gezinsfoto's \ snapshots \ personeelsuitjes. Ben redelijk nostalgisch, kwaliteit hoeft niet het beste van het beste te zijn maar hecht waarde aan gevoel dat ik krijg bij een foto; Een sfeervolle foto met mooi licht afkomstig uit een camera gekocht voor een leuk prijsje doet mij meer dan een ragscherpe plaat uit een top camera. Ik ben een ' beste koop' type; wil niet het allerbeste kopen maar wel het meest waar voor mijn geld.
Daarbij moet mijn vrouw en mijn zoontje er ook wel mee kunnen fotograferen. Mijn zoontje van 7 is er meestal handiger mee dan mijn vrouw ;)
Ten slotte is het een pre als de postprocessing beperkt kan blijven, ik heb daar niet te veel tijd voor over. Jpeg's direct uit camera dienen dus goed te zijn.

1. Wat is je beschikbare budget?
1000 tot max 1200 euro voor alles, incl accessoires

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
DSLR hoeft niet persé, maar een compactcamera is mij toch te langzaam\beperkt. Ik schiet sinds een jaar of 4 mijn plaatjes met een DSLR.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Gezinsfoto's zijn het belangrijkste. Dit varieert van portretten, tot snapshots. Van zonlicht tot kamerlicht.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Niet meer :(

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Olympus Pen E-P1\P2 icm Panasonic 20mm F1.7. En een aanvullende lens.
Reden; Compact maar met redelijke kwaliteit. Camera eenvoudig meenemen ipv te zeulen met een tas. Maar flexibel genoeg… ik twijfel. Nostalgie top, maar waar voor je geld?..
- Olympus E-620. Mooie camera, evt te combineren met Pen. Maar wel weer een underdog op SLR gebied. Dit keer zonder nostalgische gevoelens zoals ik wel had bij mijn minolta set.
- Nikon type 5000\D90 met 18-105 VR en 70-300 VR. Camera's liggen goed in de hand, best mooi maar zwaar spul. Ik lees wel dat Nikon jpeg’s erg mat zijn qua kleur uit de camera, duidelijk een minpuntje.

Canon's (ala 500d) zijn mij echt te klein, en de sluiterknop zit op een rottige plaats icm mijn handen.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Zo minimaal mogelijk. Ik heb geen zin meer in een tas met 6 lenzen waar je constant loopt te wisselen, ik wil snel leuke foto’s kunnen maken.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik ben er nog niet uit dus ik ga voor advies (alternatieven of richtinggeven aan).

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
10.000 foto's max per jaar. Neemt de laatste jaren af.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mogelijk, maar het komende jaar wordt het hard sparen voor de inrichting van mijn nog te bouwen nieuwbouwwoning.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie inleiding. Beperking was voornamelijk soms slechte focus, en foutieve lichtmeting. Dit door niet op elkaar afgestemd spul van 30 tot 3 jaar oud.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Camera dient nieuw te zijn, lenzen optioneel 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als een 500D al te klein is dan wordt een Pen helemaal niks. Bovendien is snelheid een eis van je en als ik de reviews lees is snelheid een groot probleem van de Pen.
Maar qua formaat liggen een Pen en een D90 wel behoorlijk ver uit elkaar. Ben je op zoek naar iets compacts of maakt de grootte niet uit als de ergonomie maar in orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Snelheid is niet echt een eis, heel veel actiefoto's neem ik niet. Maar tis wel een mogelijk gemis.
Inderdaad; Grootte maakt niet uit als ergonomie maar goed is. Pen ligt in mijn handen beter dan de 500D.
Voordeel van de Pen is de compactheid met toch acceptable resultaten. Neem ik dat ding wellicht wat vaker mee.

@Wijnands; Ja helaas is alles weg. Zat allemaal in 1 cameratas welke ze hebben weten te vinden in de kamerkast... Verder zijn ook nog 2 compactcamera's gestolen, dus ik heb helemaal niets meer. Ik hoef nu iig niet meer te kijken naar Sony...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinoPK schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:05:

- Nikon type 5000\D90 met 18-105 VR en 70-300 VR. Camera's liggen goed in de hand, best mooi maar zwaar spul. Ik lees wel dat Nikon jpeg’s erg mat zijn qua kleur uit de camera, duidelijk een minpuntje.
Dan stel je toch +2 saturation in in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Zojuist de keuze gemaakt. Ik kan voor 400 euro een nette 40d kopen, met bon etc. De 250 euro verschil met een tweedehandse 50d vind ik dan echt te groot. Het wachten op de 60d kan nog wel effe duren, en die zal in het begin wel weer 1400+ euro zijn.

Over een jaar mijn keuze nog maar eens herzien. Aan 400 euro voor een 40d kan ik volgens mij geen buil vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinoPK schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 10:05:
Ik ben een hobbymatige fotograaf, geen professionele opdrachten. Schiet af en toe een macrotje, landschapje, maar gebruik het bovenal voor gezinsfoto's \ snapshots \ personeelsuitjes. Ben redelijk nostalgisch, kwaliteit hoeft niet het beste van het beste te zijn maar hecht waarde aan gevoel dat ik krijg bij een foto; Een sfeervolle foto met mooi licht afkomstig uit een camera gekocht voor een leuk prijsje doet mij meer dan een ragscherpe plaat uit een top camera. Ik ben een ' beste koop' type; wil niet het allerbeste kopen maar wel het meest waar voor mijn geld.
Daarbij moet mijn vrouw en mijn zoontje er ook wel mee kunnen fotograferen. Mijn zoontje van 7 is er meestal handiger mee dan mijn vrouw ;)
Ten slotte is het een pre als de postprocessing beperkt kan blijven, ik heb daar niet te veel tijd voor over. Jpeg's direct uit camera dienen dus goed te zijn.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Olympus Pen E-P1\P2 icm Panasonic 20mm F1.7. En een aanvullende lens.
Reden; Compact maar met redelijke kwaliteit. Camera eenvoudig meenemen ipv te zeulen met een tas. Maar flexibel genoeg… ik twijfel. Nostalgie top, maar waar voor je geld?..
- Olympus E-620. Mooie camera, evt te combineren met Pen. Maar wel weer een underdog op SLR gebied. Dit keer zonder nostalgische gevoelens zoals ik wel had bij mijn minolta set.

Canon's (ala 500d) zijn mij echt te klein, en de sluiterknop zit op een rottige plaats icm mijn handen.
Nadeel van de PEN is dat ie vrij traag is. Je geeft aan dat je ook snapshots wil maken (familie e.d.), dan zou dat hinderlijk kunnen zijn. Verder is het natuurlijk een leuke camera, die het voordeel van compact (hoewel...) paart aan dSLR beeldkwaliteit.

Evenals de PEN heeft ook de E-620 een uitstekende Jpeg-output, dus dat beaantwoordt aan jouw eis van niet teveel post-processing. Olympus is inderdaad een buitenbeentje: het formaat is anders (vandaar 'four thirds systeem'), als je hoofdzakelijk onder slechte lichtomstandigheden fotografeert moet je rekening houden met iéts meer ruis in de hoge ISO's (maar lees hierover de bevindingen op DPReview) en de zoeker is wat kleiner.

Daartegenover staat dat zelfs de kitlenzen al van zeer goede kwaliteit zijn (van daar af wordt het alleen maar nóg beter) en dat door de ingebouwde IS iedere lens gestabiliseerd is. Vooral vanwege de optische kwaliteit geef ikzelf de voorkeur aan Olympus boven Nikon of Canon, maar technisch gezien zijn de Canikons op bepaalde punten ietsje beter. Het is maar net waar jij de nadruk op wil leggen maar als ik je toelichting lees lijkt me die E-620 qua specificaties, handzaamheid en beeldkwaliteit een prima keus.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
GAEvakYD schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 12:29:
Zojuist de keuze gemaakt. Ik kan voor 400 euro een nette 40d kopen, met bon etc. De 250 euro verschil met een tweedehandse 50d vind ik dan echt te groot. Het wachten op de 60d kan nog wel effe duren, en die zal in het begin wel weer 1400+ euro zijn.

Over een jaar mijn keuze nog maar eens herzien. Aan 400 euro voor een 40d kan ik volgens mij geen buil vallen.
1400+ eu voor een eventuele 60D denk ik niet, ook niet de eerste paar weken. Dan zou hij duurder zijn dan de 7D en dat gaat m zowiso niet worden.
Ik gok dat hij eerst +-1200 is en dan afslankt naar 1000/900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:12

Fiber

Beaches are for storming.

Wellicht een dubbelpostje waard voor beginners die een Canon EOS 1000D kit overwegen: Media Markt Utrecht, 388,- Euro inclusief Tamron AF 55-200.... :) [Fotoapparatuur] Aanbiedingen januari t/m juni 2010

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb op de zoom experience even met een pen gespeeld. Erg hoge aaibaarheidsfactor maar alleen een EVF en zo traag als dikke poep door een kleine trechter. Toch een capabel platform, ik zie bij steeds meer pro's een micro 4/3 setje opduiken als 2e camera en daar halen ze echt mooie foto's bij.

Kleuren in jpg die je niet bevallen zou ik bij geen enkel merk echt zwaar aan tillen, da's vaak getest met de default settings en daar valt genoeg aan te tweaken. Bovendien schiet je bij kritische dingen toch wel raw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Wat is nu het verschil tussen de Nikkor 18-55 VR lens en de Nikkor 18-55 GII? Zijn de kwaliteitsverschillen zo enorm tussen die twee? in de pricewatch scheelt het namelijk 100 euro tussen de VR (529) of de GII (439) versie. Ik heb besloten (mede na de adviezen hier) voor de Nikon D5000 te gaan (de Canon 500D heeft alleen betere filmmogelijkheden, heb besloten daar nog een x een HD cam voor te gaan kopen). Nu vroeg ik me af wat voor mij als beginner (die er wel serieus mee aan de slag wil) de beste keus is: de GII, de VR of zelfs een AF-S DX Nikkor 18-105. Wat is een verstandige lenskeuze voor allround gebruik met voldoende doorgroei mogelijkheden?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De VR is eigenlijk een mk2 met een paar kleine tweaks en een VR 1 systeem. Als het budget er is zou ik zeggen ga voor de 18-105. Optisch eigenlijk net zo fijn en het bereik is erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
600 euro

Mijn huidige compact camera maakt geen scherpe/goede foto's. Ik wil kwalitatief meer en beter.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Gezinsfoto's, vakantie, feestjes.

Nee

Ja,
- Nikon D5000 met 18-55 VR
- Nikon D3000 met 18-105 VR

Als beginner lijken deze beide te voldoen. Fijne camera's welke goed in de hand liggen. Twijfel over de verschillen in kwaliteit foto's. Videofunctie zal ik niet gebruiken. De D5000 is 30 euro meer en is dit het waard tov de D3000 incl. 105 lens?.

Nee

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Goede foto's als hobby. Als het echt goed en leuk is wellicht meer.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee, nu alleen het nodige.

Compact pentax camera. Baal van de slechte kwaliteit, zeker nu er een baby is bijgekomen..

Nee, geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-03-2022
1.Wat is je beschikbare budget?
max 600 euro
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Het lijkt me leuk om iets serieuzer met fotografie bezig te gaan dan enkel point & shoot. Van daar uit vast meer.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik verwacht veel buitenshuis te gaan fotograferen. Natuur etc.
Geen sport.
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Mijn lijstje tot nu toe:
Nikon d80 ( ergonomie)
Nikon d5000
Nikon d90
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Op termijn, afhankelijk van wat er bij mijn aanschaf komt.

Verklaring rijtje =>
D80 lijkt me een goede camera met een goede ergonomie (ik heb geen overdreven grote handen, maar wil wel iets vasthouden. compactheid is geen vereiste) en het feit dat deze met veel lenzen compatibel is.
Nadeel enkel 2e hands te krijgen en het gevoel techniek van jaren geleden in huis te halen.
D5000 is een moderne camera welke goed binnen mijn budget past, maar ergonomisch me me minder aanspreekt.
D90 dan. Eigenlijk het beste van de 2 bovenstaande, maar prijstechnisch een no go. Tenzij iemand me op een leuke inruiler of demo weet te wijzen? Ik kan ze niet vinden op de sites van de welbekende shops iig.

Ik ben wel nogal Nikon gefocust in dit verhaal, wijs me gerust op een passend alternatief.

[ Voor 7% gewijzigd door Marcel1891 op 20-01-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baskoy schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 18:47:
Ja,
- Nikon D5000 met 18-55 VR
- Nikon D3000 met 18-105 VR

Als beginner lijken deze beide te voldoen. Fijne camera's welke goed in de hand liggen. Twijfel over de verschillen in kwaliteit foto's. Videofunctie zal ik niet gebruiken. De D5000 is 30 euro meer en is dit het waard tov de D3000 incl. 105 lens?.
De D3000 heeft de oude sensor uit de d40x/d60 met een paar tweaks. Die is niet briljant op hoge iso's. De D5000 heeft dezelfde sensor als de D90 en D300 en die is :9 . De 18-55 is gewoon goed, leuke begin lens, zelf vind ik het bereik van de 18-105 prettiger.
Marcel1891 schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 19:16:
1.Wat is je beschikbare budget?
max 600 euro
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Het lijkt me leuk om iets serieuzer met fotografie bezig te gaan dan enkel point & shoot. Van daar uit vast meer.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik verwacht veel buitenshuis te gaan fotograferen. Natuur etc.
Wat bedoel je met natuur?
Geen sport.
Mijn lijstje tot nu toe:
Nikon d80 ( ergonomie)
Nikon d5000
Nikon d90
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Op termijn, afhankelijk van wat er bij mijn aanschaf komt.

Verklaring rijtje =>
D80 lijkt me een goede camera met een goede ergonomie (ik heb geen overdreven grote handen, maar wil wel iets vasthouden. compactheid is geen vereiste) en het feit dat deze met veel lenzen compatibel is.
Nadeel enkel 2e hands te krijgen en het gevoel techniek van jaren geleden in huis te halen.
D5000 is een moderne camera welke goed binnen mijn budget past, maar ergonomisch me me minder aanspreekt.
D90 dan. Eigenlijk het beste van de 2 bovenstaande, maar prijstechnisch een no go. Tenzij iemand me op een leuke inruiler of demo weet te wijzen? Ik kan ze niet vinden op de sites van de welbekende shops iig.
D80/D90 scheel in ergonomie vrijwel niks. D5000 is een hele capabele camera, een D90 "light" zegmaar. Dat je de ergonomie niet echt je dat vind kan ik me iets bij voorstellen. D80 heeft een minder AF systeem en de output is, zeker op de hogere iso's echt minder dan de d90.

Denk dat ik je zou adviseren om nog even door te sparen

[ Voor 53% gewijzigd door Wijnands op 20-01-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
Wijnands schreef op woensdag 20 januari 2010 @ 21:19:
[...]

De D3000 heeft de oude sensor uit de d40x/d60 met een paar tweaks. Die is niet briljant op hoge iso's. De D5000 heeft dezelfde sensor als de D90 en D300 en die is :9 . De 18-55 is gewoon goed, leuke begin lens, zelf vind ik het bereik van de 18-105 prettiger.

[...]

Wat bedoel je met natuur?

[...]

D80/D90 scheel in ergonomie vrijwel niks. D5000 is een hele capabele camera, een D90 "light" zegmaar. Dat je de ergonomie niet echt je dat vind kan ik me iets bij voorstellen. D80 heeft een minder AF systeem en de output is, zeker op de hogere iso's echt minder dan de d90.

Denk dat ik je zou adviseren om nog even door te sparen
Ik denk ook dat het wordt.
D80 is budgettechnisch met enkele leuke objectieven een goede 2e.
Bij KE staan er verschillen de in de ocassioncorner. Zijn de ervaringen van mensen hier met ongezien een ocassion kopen bij KE (dus gewoon via het online winkelmandje) een beetje goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee. Heb wel 's in de winkel naar occasions gevraagd maar dat is of teveel moeite om tevoorschijn te halen of het is "toch allemaal maar niks" omdat ze liever nieuw verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Baskoy
Is maar een idee dat ik wil smijten, misschien ben je op zoek naar een bridge en niet zozeer naar een DSLR? Welke pentax heb je dan precies want het kan liggen aan slechte camera, niet genoeg instelmogelijkheden of jij gebruikt de instelmogelijkheden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Jawel, ik wil een dslr :). Al moet ik wel zeggen dat ik eerst getwijfeld heb tussen een betere en goede compactcamera. Echter, als ik toch geld ga uitgeven, dan maar iets meer, om ook meer te kunnen doen later..
Ik heb een compact pentax s5z...vooral ontevreden bij binnenfoto's..en ik heb het verschil gezien bij een ander toestel..

Nu dus de twijfel tussen de twee nikons met de verschillende lenzen (d3000 18-105 en d5000 18-55)..

[ Voor 3% gewijzigd door Baskoy op 21-01-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:44

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Een DSLR maakt pas betere foto's op het moment dat jij er ook mee overweg kan. Het gaat je dus tijd kosten, veel tijd.
Wil je gewoon ergens een mooie foto van maken zonder eerst alles in te stellen, schaf dan een een goede bridge camera aan want anders kan je je geld beter door de wc spoelen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Nee, nee zeg dat nou niet! Laat hem zijn geld dan aan mij geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zal ook beloven het goed te besteden O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef het geld uit aan een IRC abo ;)

^^ back on topic dus weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Te laat, hij heeft het al gezegd. Als je snel bent ligt het misschien nog te weken in de pot:)

Ik begrijp ook dat een goede foto door de persoon tot stand komt..
Oke, ik ga er dus veel tijd in steken om mooie foto's te krijgen en dus mijn geld niet wegspoelen.
Stel dat ik na heel veel tijd of een expert als jullie in dezelfde omstandigheden een foto maak met de d3000 en eentje met de d5000. Zie je dan echt een verschil in kwaliteit. Is het verschil in de sensoren zoals Wijnands aangaf te zien door een expert?
En wat zouden jullie doen als beginner met de keuze tussen camera en lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08
De autostand is goed om te beginnen hoor, als je daarna de behoefte hebt om alles zelf in te stellen dan kan dat.

Een bridge beperkt je nog steeds als je nét iets meer met fotografie wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baskoy schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:26:
Te laat, hij heeft het al gezegd. Als je snel bent ligt het misschien nog te weken in de pot:)

Ik begrijp ook dat een goede foto door de persoon tot stand komt..
Oke, ik ga er dus veel tijd in steken om mooie foto's te krijgen en dus mijn geld niet wegspoelen.
Stel dat ik na heel veel tijd of een expert als jullie in dezelfde omstandigheden een foto maak met de d3000 en eentje met de d5000. Zie je dan echt een verschil in kwaliteit. Is het verschil in de sensoren zoals Wijnands aangaf te zien door een expert?
Op lage iso niet, op hoge wel. Wat lenzen betreft, een 18-55 is leuk om te beginnen, je kan doorsparen en ondertussen ontdekken of je meer bereik wilt of meer lichtsterkte of meer groothoek of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:15
Als je ook video wilt kom je meteen bij de D5000 uit natuurlijk.

Hier kun je alle verschillen zien
http://www.dpreview.com/reviews/nikond3000/

Ik zou D5000 + 18-105 doen (ook als set verkrijgbaar)

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 21-01-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- J.W. - schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:35:

Ik zou D5000 + 18-105 doen (ook als set verkrijgbaar)
Ik ook maar ik vermoed dat baskoy dat geld niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
klopt, het is ongeveer 500 euro voor de camera. d5000 +18-105 maar even niet. En video is niet belangrijk..kantelscherm wel weer handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
Ik heb besloten toch serieus naar een goede d80 op zoek te gaan. Met als achterliggend idee om dan nog wat euro's over te houden voor een paar goede lenzen.
Als ik myn budget oprek tot een basic d90 ben ik al gauw te beperkt denk ik (geen geld om de body ut te breiden met iets beters dan 18-55).
Heb de d5000 vanmorgen even betast en geprobeerd, maar vind 'm toch een stuk minder voelen qua formaat en stevigheid van d80/d90.
Voor wat betreft de (t.o.v. de d90/d5000) gedateerde techniek van de d80 -> als men er vorig jaar goede platen mee kon schieten kan het volgende week ook nog wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Marcel1891 op 21-01-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Succes!

Ik zie op marktplaats best wat aanbod en zowel KE als broer konijn hebben ook occasions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Baskoy schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 12:56:
klopt, het is ongeveer 500 euro voor de camera. d5000 +18-105 maar even niet. En video is niet belangrijk..kantelscherm wel weer handig.
Als video je niks kan schelen zou ik voor D3000 + 18-105 gaan. Een kantelscherm kan handig zijn bij video / live view (en dat was niet belangrijk, zit ook niet op D3000).

[ Voor 27% gewijzigd door - J.W. - op 21-01-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou juist weer voor de D5000 gaan, de sensor is echt een stuk beter. De 18-105 is leuk, maar als je fotografie echt als een hobby gaat zien zal je toch andere objectieven gaan aanschaffen. Kan je beter met de normale 18-55 kitlens beginnen en kijken wat je wilt. Misschien wil je wel helemaal niet meer tele, maar juist meer wideangle of meer lichtsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isaäc Burger
  • Laatst online: 04-12-2024
+/- €500

meer opties/minder beperkingen dan compactcamera, scherper en sneller schieten, voor beeldbewerking/aanpassing ook kunnen fotograferen in RAW

portretfoto`s/productfoto`s, avond-/nachtfoto's

nee, geen lenzen

sony Alpha, altijd met sony gewerkt, zeer tevreden. Ligt ook prettig in de hand, relatief geen hoge prijs-kwaliteteitverhouding

voorlopig 1 lens genoeg, flitser ws wel

advies

10-20 uur fotograferen & +/- 10 uur photoshop per week

ja, maar pas na afronding opleiding (ws nog 3 jaar)

sony Cybershot DSC-W170, ik wil meer kunnen doen met sluitertijden, foto`s in RAW kunnen schieten

evt, maar liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:32:
Ik zou juist weer voor de D5000 gaan, de sensor is echt een stuk beter. De 18-105 is leuk, maar als je fotografie echt als een hobby gaat zien zal je toch andere objectieven gaan aanschaffen.
Dat zou een argument in de andere richting zijn inderdaad. Hangt er wel vanaf hoeveel geld er nog in de hobby gaat, als er geen nieuwe lenzen in de planning staan in de nabije toekomst heb je denk ik meer aan een betere, veelzijdigere lens, met beeldstablilisatie, dan een iets betere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- J.W. - schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:45:
[...]

Dat zou een argument in de andere richting zijn inderdaad. Hangt er wel vanaf hoeveel geld er nog in de hobby gaat, als er geen nieuwe lenzen in de planning staan in de nabije toekomst heb je denk ik meer aan een betere, veelzijdigere lens, met beeldstablilisatie, dan een iets betere sensor.
Behalve als je in slecht licht foto's wil maken. Ik merk met mijn D40 dat ik niet naar 1600ISO wil, 800 is echt het maximum. De D3000 heeft dezelfde soort sensor (meer MP, maar wel zelfde generatie.). De D5000 heeft de sensor uit de D90 en D300, of in ieder geval een variant ervan. Met die sensor zou ik 1600ISO niet vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Isaäc Burger schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:37:
+/- €500

meer opties/minder beperkingen dan compactcamera, scherper en sneller schieten, voor beeldbewerking/aanpassing ook kunnen fotograferen in RAW

portretfoto`s/productfoto`s, avond-/nachtfoto's

sony Alpha, altijd met sony gewerkt, zeer tevreden. Ligt ook prettig in de hand, relatief geen hoge prijs-kwaliteteitverhouding

voorlopig 1 lens genoeg, flitser ws wel

advies

ja, maar pas na afronding opleiding (ws nog 3 jaar)
Welke alpha? Welke opleiding doe je?
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:53:
[...]

Behalve als je in slecht licht foto's wil maken. Ik merk met mijn D40 dat ik niet naar 1600ISO wil, 800 is echt het maximum. De D3000 heeft dezelfde soort sensor (meer MP, maar wel zelfde generatie.). De D5000 heeft de sensor uit de D90 en D300, of in ieder geval een variant ervan. Met die sensor zou ik 1600ISO niet vermijden.
Sterker nog, bij echt slecht licht trap ik mijn D300 rustig naar iso 2500 en dan krijg ik nog beelden die een hele acceptabele 13x18 print kunnen opleveren.

[ Voor 18% gewijzigd door Wijnands op 21-01-2010 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 13:53:
[...]

Voor low-light wel, al heb je in die lens wel beeldstabilisatie waar je zo 2 stops mee wint.
Schiet je normaal gesproken overdag dan boeien die iso prestaties sowieso wat minder, keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- J.W. - schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:09:
[...]

Voor low-light wel, al heb je in die lens wel beeldstabilisatie waar je zo 2 stops mee wint.
Schiet je normaal gesproken overdag dan boeien die iso prestaties sowieso wat minder, keuzes :)
IS/VR is leuk voor stilstaande objecten. Maar een kind kan je echt niet 1/10 seconde @ ISO800 perfect stil laten zitten. Dan heb ik liever 1/20ste icm ISO1600 of 1/40ste icm ISO3200. Ook met bewolkt weer en snelle actie (bijv sport) zal je al snel naar ISO800 moeten om beweging echt te bevriezen. De ISO prestaties beschouw ik als grootste nadeel van mijn D40. IS/VR is geen vervanging van snelle lenzen en goede ISO prestaties.

edit: is de 18-55 die bij de D5000 zit ook niet al voorzien van VR?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 14:12:
[...]

IS is leuk voor stilstaande objecten. Maar een kind kan je echt niet 1/10 seconde @ ISO800 perfect stil laten zitten. Dan heb ik liever 1/20ste icm ISO1600 of 1/40ste icm ISO3200. Ook met bewolkt weer en snelle actie (bijv sport) zal je al snel naar ISO800 moeten om beweging echt te bevriezen. De ISO prestaties beschouw ik als grootste nadeel van mijn D40.
All right, in jouw geval zou de D5000 dan duidelijk de voorkeur hebben. Als ik zelf zou moeten kiezen, dus kijkende naar mijn soort fotografie, zou de voorkeur naar een betere lens uitgaan. Ik schiet 90+% op iso 200.
edit: is de 18-55 die bij de D5000 zit ook niet al voorzien van VR?
Daar zit volgens mij de Nikon AF-S DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6GII bij en die heeft geen VR.

De 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR heeft het wel, maar da's een andere dus.

[ Voor 16% gewijzigd door - J.W. - op 21-01-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
De D5000 kun je ook kiezen met de 18-55 VR, alleen scheelt dat een tientje of zo.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik wanneer ik een Nikon D5000 + 18-105mm aan zou schaffen, veel plezier hebben als ik hierbij ook nog een Nikon AF-D 50mm F/1.8 objectief bestel?

De 18-105 zou ik, als ik het goed begrijp, goed kunnen gebruiken voor vakantiefotografie en de AF-D 50 zou ik dan kunnen gebruiken voor portretten, feestjes, babyfoto's e.d.. Of is er nog een ander (goedkopere/betere) prime lens voor de camera beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

@ViKE:
Je zou ook kunnen kijken voor de 'Nikkor AF-S DX 35/1.8G'. Dit is een hele mooie prime om mee te beginnen. Hier vind je een review op dpreview.com.

Ik merk zelf met de 50mm op DX dat ik vaak verder naar achter moet dan ik zou willen! ;)

[ Voor 17% gewijzigd door adoy op 21-01-2010 18:03 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

f1.8 is leuk als je je onderwerp extra wil benadrukken op je foto. Zoek gewoon effe enkele voorbeelden van foto's wat je krijgt met dat objectief op f1.8 en kijk of je dat ook wil gaan gebruiken.
Het geeft eerder een 'kunstige' look maar kan ook gewoon op f4 foto's nemen. Je moet ook met de voetjes spelen om je compositie te krijgen. Is prettig om te doen maar soms kom je op beperkingen zoals voorwerpen in de weg.

Wel ook rekening houden dat je x1.5 crop hebt en je dus een 75mm krijgt. De 35mm primes zijn eerder gemaakt om de klassieke 50mm te verkrijgen op een crop. Ben niet thuis in Nikon maar ik denk dat je eerder Nikkor AF-S DX 35/1.8G zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:58:
Zou ik wanneer ik een Nikon D5000 + 18-105mm aan zou schaffen, veel plezier hebben als ik hierbij ook nog een Nikon AF-D 50mm F/1.8 objectief bestel?

De 18-105 zou ik, als ik het goed begrijp, goed kunnen gebruiken voor vakantiefotografie en de AF-D 50 zou ik dan kunnen gebruiken voor portretten, feestjes, babyfoto's e.d.. Of is er nog een ander (goedkopere/betere) prime lens voor de camera beschikbaar?
Kijk, iemand roept nu meteen "neem de 35mm". Ok, je hebt autofocus maar persoonlijk vind ik 35mm voor portretten.. :r 50mm is aardig allround, voor een headshot op enige afstand prefereer ik toch wat langers. Smaken verschillen dus

Wat ik veel mensen die hun eerste prime willen kopen dan ook aanraad is om 's een stukje afplak tape te nemen en de zoom "vast te zetten" op de brandpuntsafstand die ze overwegen. Zo kun je relatief makkelijk en goedkoop ontdekken wat bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baskoy
Ik neem de d5000 met 18-55. Als beginner begrijp ik dat ik hier goed mee kan starten en later alsnog kan zien wat voor andere lens erin kan. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 20:13:
[...]

Kijk, iemand roept nu meteen "neem de 35mm". Ok, je hebt autofocus maar persoonlijk vind ik 35mm voor portretten.. :r 50mm is aardig allround, voor een headshot op enige afstand prefereer ik toch wat langers.

Wat ik veel mensen die hun eerste prime willen kopen dan ook aanraad is om 's een stukje afplak tape te nemen en de zoom "vast te zetten" op de brandpuntsafstand die ze overwegen. Zo kun je relatief makkelijk en goedkoop ontdekken wat bij je past.
Voor all-round, niet portret is een 35 imho wel handiger, mij zelfs iets te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:13

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Net als heel veel mensen voor mij zit er ook over te denken om een DSLR aan te schaffen. Zo langzamerhand ben nog een van de zeldzame figuren die nog analoog schiet, en aangezien rolletjes zo ongeveer zeldzaam dreigen te worden wordt het wel eens tijd om over te stappen...

Ik heb nu (naar volle tevredenheid) een Nikon F80 (bouwjaar 2001) en zoek een soortgelijke camera. De keuze is dus beperkt tot de D90 en D300(s)

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar gebruikerservaring betreffende het volgende: Op de F80 kun je de lichtmeting (matrix-centrum-spot) aanpassen dmv een draaiknopje, exact hetzelfde als achterop de D300 te vinden is. Tevens kun je de 4-weg knop (pijltjes) op slot zetten.

Bij de D90 zie ik dat allemaal niet zitten. Zitten die functies daar niet op, of zit dat allemaal in de menu's verstopt?

Ik geloof best dat de autofocus units in de loop der tijd flink zijn verbeterd, maar hoe sterk(lees: snel) is de AF-motor in de D90 vergeleken met die in de analoge body's? Ik heb weinig zin om achteruit te gaan in focussnelheid ;)

Waarschijnlijk heb ik qua functies wel genoeg aan de D90, maar in m'n achterhoofd knaagt toch dat de D300 beter is ;)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
APClll schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 23:23:
Net als heel veel mensen voor mij zit er ook over te denken om een DSLR aan te schaffen. Zo langzamerhand ben nog een van de zeldzame figuren die nog analoog schiet, en aangezien rolletjes zo ongeveer zeldzaam dreigen te worden wordt het wel eens tijd om over te stappen...
De instant feedback is ook wel leuk hoor.
Ik heb nu (naar volle tevredenheid) een Nikon F80 (bouwjaar 2001) en zoek een soortgelijke camera. De keuze is dus beperkt tot de D90 en D300(s)

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar gebruikerservaring betreffende het volgende: Op de F80 kun je de lichtmeting (matrix-centrum-spot) aanpassen dmv een draaiknopje, exact hetzelfde als achterop de D300 te vinden is. Tevens kun je de 4-weg knop (pijltjes) op slot zetten.

Bij de D90 zie ik dat allemaal niet zitten. Zitten die functies daar niet op, of zit dat allemaal in de menu's verstopt?
Pijltjes op slot denk ik niet, lichtmeting zit in de menu's.
Ik geloof best dat de autofocus units in de loop der tijd flink zijn verbeterd, maar hoe sterk(lees: snel) is de AF-motor in de D90 vergeleken met die in de analoge body's? Ik heb weinig zin om achteruit te gaan in focussnelheid ;)
Wat ik me herinner had de F80 een motor die toch vrij sterk was, mogelijk sterker dan die in de d90. Staat weer tegenover dat de D90 gevoeliger is, denk dat het elkaar in de praktijk aardig opheft.
Waarschijnlijk heb ik qua functies wel genoeg aan de D90, maar in m'n achterhoofd knaagt toch dat de D300 beter is ;)
En prettiger om vast te houden, je hebt knoppen voor alles... lichtmeting op ai glas... een heerlijk AF systeem.... :9

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
Op de D90 kan je volgens mij je lichtmeting op je functietoets programmeren?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Wijnands schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 07:15:
[...]
(...)

En prettiger om vast te houden, je hebt knoppen voor alles... lichtmeting op ai glas... een heerlijk AF systeem.... :9

;)
Ja, daarom knaagt 't ook zo ;)

In ieder geval bedankt voor de info :)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xcalibur schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 08:51:
Op de D90 kan je volgens mij je lichtmeting op je functietoets programmeren?
Da's al een stuk beter dan menus maar niet zo prettig als een draaiknopje.
Was laatst nog iemand die een knappe D300 2e hands voor 800 euro had gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

@APCIII
D90, Kiezen tussen centrum. spot of matrix doe je door knopje in te drukken boven op de body en het 2e draaiwieltje te gebruiken. Je andere optie gebruik ik(nog)niet. Check de D90 gewoon even.D300 is idd gewoon veel uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Prozac[NL] schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 10:41:
@APCIII
D90, Kiezen tussen centrum. spot of matrix doe je door knopje in te drukken boven op de body en het 2e draaiwieltje te gebruiken. Je andere optie gebruik ik(nog)niet. Check de D90 gewoon even.D300 is idd gewoon veel uitgebreider.
Ik ben allang blij dat de mogelijkheid erop zit.

Dat blokkeren van de pijltjes gebruik ik nu, juist doordat 't zo gemakkelijk gaat. Er zit een borg-ring achter die navigatietoets, draai de ring een stukje en de pijltjes zijn mechanisch vergrendeld. Juist die keren dat ik 'm niet vergrendel leer je de vergrendeling waarderen ;)

@Wijnands, een 2e hands D300 is inderdaad een serieuze optie. Nieuw kan ik 't mezelf niet verantwoorden om de helft meer uit te geven. Zoveel schiet ik nu ook weer niet. (€1250 vs 650 voor een D90)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

APClll schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 09:24:
[...]

@Wijnands, een 2e hands D300 is inderdaad een serieuze optie. Nieuw kan ik 't mezelf niet verantwoorden om de helft meer uit te geven. Zoveel schiet ik nu ook weer niet. (€1250 vs 650 voor een D90)
Misschien is dit wat link? Die lens kan je doorverkopen en dan heb je uiteindelijk een D300 voor +/- 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2010 @ 17:58:
Is een leuk betaalbaar lensje voor binnenopnamen, huisdieren, portretjes maar heeft geen AutoFocus op de D5000 en dat is wel weer een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dan is de AF-S 35mm f/1.8 weer een goede optie. Uiteindelijk schijnt die toch beter te zijn voor portretten, hoewel mijn AF-D 50/1.8 dat ook prima doet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 15:38
Wat een gedoe met die primes! Ik herinner me nog goed dat ik op mijn eerste SLR een standaard 50mm lensje had en dat daar al snel een 28 en een 135 bij kwamen, lang voordat de eerste zoomlens zijn intrede deed in mijn cameratas. Dat was eind jaren '90 dus zo lang geleden is dat niet. Primes waren simpelweg veel goedkoper en makkelijk te vinden bovendien. Maar ook nu kan je nog prima voor een of twee tientjes leuke primes kopen (voor Pentax tenminste, voor andere merken weet ik dat niet zo goed; ik meen dat Canon de boel niet backwards compatibel heeft gemaakt en Nikon en Minolta/Sony deels wel) en mijn tas is dan ook redelijk gevuld met oude primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Krylinck schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 13:22:
Dan is de AF-S 35mm f/1.8 weer een goede optie. Uiteindelijk schijnt die toch beter te zijn voor portretten, hoewel mijn AF-D 50/1.8 dat ook prima doet.
Wederom. Wijnands in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4"

Toon mij 's 3 portretten met een 35mm? Zonder overdreven neuzen en hoofden?
mwolthers schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:34:
Maar ook nu kan je nog prima voor een of twee tientjes leuke primes kopen (voor Pentax tenminste, voor andere merken weet ik dat niet zo goed; ik meen dat Canon de boel niet backwards compatibel heeft gemaakt en Nikon en Minolta/Sony deels wel) en mijn tas is dan ook redelijk gevuld met oude primes.
Helaas zijn oude nikon primes meestal wat duurder dan dat. Of laat ik et anders stellen, waar vind jij primes voor die prijzen?

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 24-01-2010 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mwolthers schreef op zondag 24 januari 2010 @ 01:34:
Wat een gedoe met die primes! Ik herinner me nog goed dat ik op mijn eerste SLR een standaard 50mm lensje had en dat daar al snel een 28 en een 135 bij kwamen, lang voordat de eerste zoomlens zijn intrede deed in mijn cameratas. Dat was eind jaren '90 dus zo lang geleden is dat niet. Primes waren simpelweg veel goedkoper en makkelijk te vinden bovendien. Maar ook nu kan je nog prima voor een of twee tientjes leuke primes kopen (voor Pentax tenminste, voor andere merken weet ik dat niet zo goed; ik meen dat Canon de boel niet backwards compatibel heeft gemaakt en Nikon en Minolta/Sony deels wel) en mijn tas is dan ook redelijk gevuld met oude primes.
Daar moet bij gezegd worden dat je bijna alle andere merken lenzen op een Canon kunt zetten, en autofocus-confirm chippies (die de camera een piepje laten geven zodra het beeld boven het focuspunt in focus is) nemen dan het grootste deel van het werk uit handen. AI glas is uitstekend te vinden, Nikon F->Canon EF focus confirm adapters gaan je niet meer dan 20e kosten en zodanig kun je prima foto's maken met objectieven van een paar euro tot een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel1891
Dacht ik met de d80 mijn keuze definitief gemaakt te hebben wees de cameraboer alhier me op een 40d ocassion die ,voor bijna dezelfde prijs, mij wellicht nog meer plezier zou gaan geven. Wat is de beste keus in jullie optiek,er vanuitgaande dat ik me momenteel geen bijv. 300 euro voor een lens kan veroorloven?

[ Voor 10% gewijzigd door Marcel1891 op 24-01-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als ze even duur zijn: Hands-down de canon 40D. Alleen kan ik me bijna niet voorstellen dat die even duur is als een Nikon D80 occasion? Ik zou zeggen dat de 40D een stukje duurder moet zijn, zelfs tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 22:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Maximaal 450 tot 500 euro
Omdat ik tegenwoordig wat meer interesse heb voor fotograferen en een digitale camera het niet meer red. Ook ben ik hier niet de enigste in huis die wil fotograferen en de smaken lopen nogal uiteen daarbij (ik landschap, ander bloemen)
We willen hem gaan gebruiken om voornamelijk landschappen, dieren, bloemen te fotograferen. Eigenlijk zoeken we een allround camera. en het moet wel voor een beginner te begrijpen zijn.
Nee
Niet een echte voorkeur. Na een beetje zoeken zag ik bij de Makro komende week één in de aanbieding die wel redelijk uitzag (Sony A230L) en met zoeken kwam ik bij een Canon EOS 1000D. Wat ik zeker wel wil is Liveview erin.
Niet gelijk, uiteindelijk wel. We willen eerst beginnen met als het kan één allround lens. Dus een die redelijk is met landschappen, maar ook redelijk kan inzoomen. Wel wil ik een statief erbij aanschaffen, maar die kan ik zelf nog wel uitzoeken ;)
Advies
Niet enorm serieus. Schat ongeveer een uurtje per week fotograferen (zomers meer)
Ja
Ik heb nu geen DSLR, maar een oude digitale camera. De beperking hiervan is voornamelijk het inzoomen (slechte kwaliteit) en de hoek uitgezoomd. Ook is de beeldkwaliteit niet geweldig (grauw).
Niet een optie.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ik heb inmiddels na de adviezen hier een Nikon D5000 aangeschaft, dank voor alle tips. Nu vroeg ik mij af in welk formaat ik het best kan gaan schieten. Kan ik het best kiezen voor Raw bestanden op een wat lagere resolutie, of is het kwalitatief gezien beter om dan te gaan voor jpeg op de hoogste resolutie?

Ik werk nu met jpeg in de hoogste resolutie namelijk en dat worden wel heel erg grote fotos. Ik ga binnenkort een weekje met vakantie en hoopte met mijn 4gb kaartje af te kunnen...

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
HetWonder schreef op zondag 24 januari 2010 @ 19:47:
ik heb inmiddels na de adviezen hier een Nikon D5000 aangeschaft, dank voor alle tips. Nu vroeg ik mij af in welk formaat ik het best kan gaan schieten. Kan ik het best kiezen voor Raw bestanden op een wat lagere resolutie, of is het kwalitatief gezien beter om dan te gaan voor jpeg op de hoogste resolutie?

Ik werk nu met jpeg in de hoogste resolutie namelijk en dat worden wel heel erg grote fotos. Ik ga binnenkort een weekje met vakantie en hoopte met mijn 4gb kaartje af te kunnen...
Als je nu toch al een bak geld uitgegeven heb, kunnen een paar SD kaartjes er ook wel vanaf. Niks is erger dan een mooie foto hebben, die je in jpeg hebt geschoten, om er dan achter te komen dat je witbalans slecht was. :+

Meer kaartjes + RAW dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Sinds wanneer kan je RAW kiezen op een lagere reso ? :+

Mee eens met de gast boven me.

een 4gb SD kaartje heb je al vanaf 8 euro, bestel er daar 3 van en dan zit je waarschijnlijk wel goed.

alhoewel ik dat wat weinig vind, maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

BobF. schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:17:
Sinds wanneer kan je RAW kiezen op een lagere reso ? :+
Sommige toestellen (alleen Canon?) hebben een sRAW (small RAW) mogelijkheid. De 5000D niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

hmm, nooit van gehoord, en imo dan ook nogeens zonde :)

Maar goed, van mijn apart hadden alle andere opties dan RAW en de hoogste jpg er ook niet op hoeven te staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
BobF. schreef op zondag 24 januari 2010 @ 20:17:

een 4gb SD kaartje heb je al vanaf 8 euro, bestel er daar 3 van en dan zit je waarschijnlijk wel goed.
Ja, maar dan zit je wel aan de laagste schrijfsnelheid van de SDHC kaarten. Je zou dan beter inplaats van 3 class 2 kaarten, 2 class 6 kaarten kunnen aanschaffen. Als je niet alles dubbel fotografeer en je doet je kaarten na iedere keer fotograferen leeg trekken dan zou het wel moeten lukken om met 2 4GB kaarten een kleine 200/300 foto's te kunnen maken bij 12MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Schrijfsnelheid is overrated imo.

Behalve voor of een sport camera, of een dieren fotograaf, maar voorderest imo een beetje zonde.
Vooral voor op vakantie waar je even een foto maakt, en weer doorloopt, en anders je toch wel je tijd ervoor neemt.

en als je naar je computer schrijft ? Je douwt je kaartje erin, je gaat een bakkie koffie halen, je komt terug, je gaat even browsen of de eerste foto's al bekijken, en klaar.

Het ligt er maar aan hoe je je tijd indeelt ;)

overigens heb ik 8x 4 gig 30MB/S CF hoor, daar niet van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Max 600 euro.

Wil graag een eigen camera, die heb ik nu niet. Echter wil ik ook graag mooie foto's maken en ook gaan experimenteren met dingen zoals HDR fotografie.

Veel vakantie foto's, natuur en omgevingen, huisdieren,.. eigenlijk van alles wat ik tegen kom.

Mijn vader heeft een aantal oudere Pentax lenzen en heeft zelf een Pentax K7 gekocht. Deze lenzen zou ik kunnen lenen. Gaat in ieder geval om een 100-300mm lens, Macro lens en een 600mm lens uit m'n hoofd. Allemaal goed spul echter soms wat gedateerd.

Pentax K-x, is een Pentax dus kan de lenzen van m'n vader lenen en ook gebruiken om mee te oefenen. Bovendien lees ik uit reviews dat het een hele goede camera is en vooral op hogere iso waarden weinig concurrentie heeft.

Nee, misschien een extra lens. Zie hieronder. Wel een tas om de camera te beschermen, maar ik had er al een op het oog voor 30 euro.

Ik wil graag goedkeuring. Is wat ik gekozen heb een goede keuze of is voor hetzelfde bedrag iets leukers te krijgen? Ik kan wel lenzen van m'n pa lenen maar dat zal beperkt blijven tot lenen en zeker niet meenemen op vakantie aangezien hij ze dan zelf mee wilt.

Ik wil eerst een simpele standaard lens. Er zit in de kit een 18-55mm lens en die leek mij om te beginnen vrij aardig. Vooral omdat de body 460 euro is en de kit 520 euro. Echter wil ik op termijn, in ieder geval voor de zomervakantie, een lens met een betere zoom. Er is ook een kit met een 50-200mm lens erbij voor 600 euro. Echter kit lenzen, is dat wel wat? Ze zijn vrij goedkoop. Is het beter om een body te kopen en dan een lens erbij?

En is het verstandig om een extra garantie te kopen erbij? Standaard zit er 2 jaar garantie op, gaat een camera snel stuk of is het zo dat als hij werkt hij gewoon blijft werken?

Lastig te zeggen, ik weet niet hoe leuk ik het ga vinden. Sowieso wil ik op vakanties en weekendjes weg enzo gewoon mooie foto's maken. Tevens zal ik er denk ik toch wel veel van gebruik maken en denk ik dat het een leuke nieuwe hobby is.

Ja, sowieso een lens met een betere zoom. En wellicht meer, als blijkt dat ik het leuk vind en het huidige spul tekort schiet.

Vriendin heeft een compact, dat is gewoon te beperkt. Weinig zelf instellen, lage kwaliteit in moeilijke omstandigheden en schiet te kort in nacht foto's. Pa heeft een K7 onlangs, dat bevalt goed. Werkt fijn en maakt aardige foto's.

Nee absoluut niet. Ik wil zekerheid dat ik garantie heb en dat er niks mee gebeurt is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prima argumentatie om voor pentax te gaan.

Kitzooms, tja, 460 vs 520 euro lijk me duidelijk, voor die 60 euro koop je dat niet los. Een 50-200 voor 80 euro, zelfde verhaal. Kijk voor de grap 's of die dingen ook op marktplaats gaan en voor hoeveel.

Extra garantie.. ik zou 't niet doen, camera's gaan meestal of in de eerste paar maanden of door een foutje van de gebruiker of ze gaan jaren en jaren mee. Wat je met extra garantie vooral koopt is gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb even gekeken en deze gevonden, geen idee of dat dezelfde lens is.
http://link.marktplaats.nl/315287989 en http://link.marktplaats.nl/311041827
Dus jij zou zeggen gewoon beide lenzen kopen, je kan voor dat bedrag geen miskoop doen? Enkel misschien op marktplaats goedkoper kopen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je die prijzen zo ziet kun je op die 18-55 misschien een tientje of 2 besparen. Daarvoor moet je wel enige moeite doen. De pentax 50-200 zal vast de simpelste versie zijn. Da;s geen hoogvlieger, los gaat 'ie voor rond de 100 euro. Vraag is ga je dat ding meteen gebruiken? Op zich is 'ie z'n geld wel waard maar als je bijvoorbeeld wat meer tele wilt zou je beter af kunnen zijn met een sigma of tamron 70-300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zal hem natuurlijk wel direct gebruiken als ik hem heb maar ik zal er denk ik niet direct behoefte aan hebben. Zeker niet omdat mijn pa een leuke 100-300 heeft die ik zo kan lenen.

Aan wat voor prijzen moet ik denken bij zo'n Sigma of Tamron? Ik kan ze wel opzoeken maar hoe weet ik wanneer ik een goede te pakken heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik wil nog even terugkoppelen over hoe mijn aankoop in eerste instantie is bevallen.
Ik heb uiteindelijk de dubbelzoomkit e520 gekocht, waarbij prijs(€420) , IS, grotere batterij, de indeling van de knopjes, optische zoeker.

Over de IS ben ik tevreden ik kan nu met 18-45 zoom binnen op 1/10 grootste diafragma zonder flits op iso400 nette fotos maken(meerdere want mensen bewegen soms).
Prijs heb ik ook nog niks over te klagen gehad.....
De grotere batterij tov e620 en e420 is voor mij niet belangrijk, ik heb nu 1500 foto's gemaakt en pas een keer opgeladen en daarna pas 20 foto's gemaakt. Overigens heb ik wel netjes eerst de batterij opgeladen voordat ik begonnen ben de camera aan te zetten(is moeilijk 5 uur wachten ;) )
Oftewel de batterij van de e420 en e620 zijn groot genoeg voor mij.
De indeling ben ik nog steeds tevreden over al denk ik dat het vrij indelen van knopjes wat ruimer had gemogen. De reden dat ik dit noem is dat ik de e620 in de winkel minder fijn vond door het klapscherm.
De menu indeling is nog steeds erg zoeken als ik daar wat uit nodig heb.
De optische zoeker is erg fijn voor het volgen van bewegende objecten, en de vertraging van de lifeview is helaas erg groot maar niet slechter dan mijn ricoh r6.

Ik heb ook nog even de canon g10 vastgehad en wat foto's mee geschoten. De body daarvan is ook erg groot en verassend zwaar, helaas vond ik het instellen iets minder, maar dat zal gewenning zijn. Wat me niet beviel was de autofocus en het feit dat ik de camera meteen weer als compact gebruikte. Ik noem dit omdat dit een van de weinige camera's met optische zoeker is en dat is nodig bij actiefoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?

Maximaal 550,-

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Gebruik nu nog een superzoom-camera, en wil wat meer functies hebben, wat sneller kunnen fotograferen om de juiste momenten vast te leggen en wil een betere kwaliteit foto's. Ook wil ik een wat betere autofocus.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Foto's van vakanties, rond het huis, niet specifiek een ding, dus niet speciaal iets om bijvoorbeeld van 20 km vliegtuigen te spotten. Wel van landschappen, huisdieren.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Nikon D5000, mooie 11 punts autofocus, beweegbaar beeldscherm, filmfunctie

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

ik heb nog geen lens, dus die moet er wel bij (18-55 vr Nikkor ?) , sd-kaartje heb ik al, netzoals cameratas.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies over mijn eigen keuze. Is dat wat? en wat nog meer goed kan zijn. Misschien wat andere opties.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Echt hobby matig, huis tuin en keukengebruik, van de regio etc. En natuurlijk veel foto's op vakantie! Maar niet professioneel

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Wellicht wel, een lens wat grooter lensbereik, 18-105,18-105., beetje standaard dingen, zoals ik al zei, gebruik het echt om foto's te schieten, dus ik hoef niet met grote tassen met lenzen te lopen. Want dan is er weinig meer aan op vakantie

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Een nikon Coolpix nogwat camera van . Bij weinig licht stelt de camera heel langzaam/niet vast. gewoon geen goede functies, geen sluitertijd instellen geen iso e.d.

Is 2e hands een optie of per se niet?

Liever niet, ik wil wel garantie, (www.cameranu.nl is over het algemeen wel goedkoop en licht lekker bij mij in de buurt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op maandag 25 januari 2010 @ 11:34:
Ik zal hem natuurlijk wel direct gebruiken als ik hem heb maar ik zal er denk ik niet direct behoefte aan hebben. Zeker niet omdat mijn pa een leuke 100-300 heeft die ik zo kan lenen.

Aan wat voor prijzen moet ik denken bij zo'n Sigma of Tamron? Ik kan ze wel opzoeken maar hoe weet ik wanneer ik een goede te pakken heb?
Tamron is rond de 130 euro. Een sigma apo zit daar zo'n 6 tientjes boven. Als je al een 100-300 tot je beschikking hebt probeer je die toch eerst?
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:56:

Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Nikon D5000, mooie 11 punts autofocus, beweegbaar beeldscherm, filmfunctie

ik heb nog geen lens, dus die moet er wel bij (18-55 vr Nikkor ?) , sd-kaartje heb ik al, netzoals cameratas.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies over mijn eigen keuze. Is dat wat? en wat nog meer goed kan zijn. Misschien wat andere opties.
Die combi hou je 11 euro over voor een kaartje en schoonmaak dingen en een tasje.Is het wat? Ja, het is een knappe camera. Is het de beste voor jou? Moeilijk te beantwoorden, ga 's kijken en vasthouden in een winkel.

[ Voor 44% gewijzigd door Wijnands op 26-01-2010 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wijnands schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:43:
[...]

Tamron is rond de 130 euro. Een sigma apo zit daar zo'n 6 tientjes boven. Als je al een 100-300 tot je beschikking hebt probeer je die toch eerst?
Wilde hem vandaag kopen, idd gewoon de Body met de 18-55mm kit lens en daar eerst mee spelen icm mijn vaders lenzen. Was in die winkel niet meer aanwezig terwijl ik een uur daarvoor belde en hij er nog wel was. Morgen naar grote winkel in Urk, daar alvast gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 15:56:

Maximaal 550,-

Gebruik nu nog een superzoom-camera, en wil wat meer functies hebben, wat sneller kunnen fotograferen om de juiste momenten vast te leggen en wil een betere kwaliteit foto's. Ook wil ik een wat betere autofocus.

Ik weet niet hoeveel zoom je op je huidige superzoom camera hebt, maar deze 18-55 lens heeft maar 3x zoom. Ik denk dat als je gewent bent aan meer zoom, je niet te vrede zult zijn met 'maar' 3x. Met je huidige budget is het met deze camera niet mogelijk om naar meer zoom te gaan. Dus of doorsparen voor bijv. pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR of pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR
Of als alternatief, neem een goedkopere body (Nikon d3000 of Canon 1000D bijv.) en investeer nu wat meer in een goede lens. Dan kun je altijd in de toekomst nog een betere body kopen.

Verder met Wijnands, ga eens naar een winkel om hem vast te houden. Ik vond bijv. bij deze Nikon het duimwieltje prettiger dan het vingerwieltje van de Canon 450D. Terwijl die Canon bijv. weer een handig snufje heeft waardoor het LCD schermpje automatisch uit wordt gezet als jij je ook voor het oculair houdt (het LCD schermpje kan soms irritant verblinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalbyte
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 12:50
1300 t/m 2000

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Vakanties - landschapen / portraiten / gebouwen.
Natuur - dieren / vogels.
Soms macro.
Vaak laag licht.

Twee opties:

D90 + Nikon DX AF-S 18-70mm f/3,5-4,5 ED-IF
+ Nikon AF 50mm f/1,8
+ Tamron SP AF 10-24mm f/3,5-4,5 Di II
+ eventueel een top telefoto (
+ eventueel upgraden van body
(en hudige lenzen)

of

7d + 17-40 L
+ Tamron 70-300

Ik zit nog te twijvelen. 7d is super, voelt me echt perfect. Maar dan is budget op, en ik heb geen kans voor telefoto in 2010.

Ja. Zeker een all-rounder, en iets wat goed is rond 25-30mm voor gebouwen.

Goedkeureing. Or advise.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Op reis zijn wij echt gek op. Zeker bij safari. Maar ik wil het ook als hobbie een paar uren per week doen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Ja zeker. Volgende jaar :)

d40. slecht presentatie in laag licht, moet met de menus spelen om fotos in te stellen. maar 6mp. vond canon 450d van mijn zwager had veel beter presentaties. enorme distortie @ 18mm met de kit lens.

Liever nieuw ivm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Welke lenzen heb je al? 't Kopje staat er wel, maar je geeft niet het juiste antwoord. :P Ik neem aan dat je bij een D40 al wel iets hebt. De 18-70 is in ieder geval niet aan te raden, als je bij Nikon blijft zou ik het zo doen:

D90 + Tokina 12-24 + Tamron 28-75 + Nikkor 70-300 VR.

Dan zit je (nieuw) op 625 + 365 + 300 + 350 euro = 1640 euro en heb je een heel goed setje, vrijwel het beste wat er te krijgen is aan lenzen voor DX en zeker geen slechte camera. De vraag is dan of je echt nog meer geld wilt besteden en dan een 50 f/1.8 haalt, een flitser als in de SB-600 of SB-900 of een macrolens. De 50mm kost zo'n 100 euro, de SB-600 175 euro, SB-900 is 310 euro en een goede macrolens zoals de Nikkor 60mm of Tokina 100mm kost rond de 350 euro.

Maar goed, is de hobby daar wel serieus genoeg voor? Als de beperking o.a. het aantal MP is... Met de D90 verricht je geen wonderen, je kunt slechts een beetje verdergaan met de ISO dan op de D40. Schiet je in RAW? Ik zou graag nog wat meer informatie willen horen op grond waarvan wij wat meer zouden kunnen zeggen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 17:10
Ik zou zelf altijd voor de combo gaan met de beste lenzen. In plaats van de 7D te kopen en volgend jaar lenzen aan te schaffen kan je ook de D90 halen en volgend jaar de body upgraden. De D90 body zal in de tussentijd minder in waarde zijn gedaald dan de 7D.

Ik moet wel zeggen dat ik geen noemenswaardige verschillen merk tussen m'n D5000 (dezelfde sensor als de D90) en de D40 bij weinig licht. Niet dat ik overigens problemen had met de D40, aangezien lichtsterke lenzen en manier van foto's nemen(statief!) volgens mij veel bepalender zijn voor de prestaties dan de body. De enorm hoge ISO waarden laat ik zoveel mogelijk links liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tsurany schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 17:55:
[...]

Wilde hem vandaag kopen, idd gewoon de Body met de 18-55mm kit lens en daar eerst mee spelen icm mijn vaders lenzen. Was in die winkel niet meer aanwezig terwijl ik een uur daarvoor belde en hij er nog wel was. Morgen naar grote winkel in Urk, daar alvast gereserveerd.
En vandaag gekocht inclusief flash kaartje en uv filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Wat dat betreft zou het ook mogelijk zijn om een D90 of D300 tweedehands te halen. De waarde zal niet heel veel dalen, hoewel dat wel afhangt van het feit dat Nikon binnenkort nog een D95 (? iig de opvolger vd D90) uitbrengt. Wanneer dat is, weten wij (of ik :P) in ieder geval niet. Het mooiste zou zijn als je daar dan ook nog één of meer van mijn bovengenoemde lenzen bij weet te kopen. Die lenzen kun je houden, de body verkopen en daar heb je dan een heel goedkoop en goed setje. Alleen de garantie is minder of niet aanwezig, maar de kans dat je daar meer geld mee verliest dan wint is klein.

@Tsurany: veel plezier ermee! :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
radicalbyte schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 13:05:
1300 t/m 2000

Vakanties - landschapen / portraiten / gebouwen.
Natuur - dieren / vogels.
Soms macro.
Vaak laag licht.

Twee opties:

D90 + Nikon DX AF-S 18-70mm f/3,5-4,5 ED-IF
+ Nikon AF 50mm f/1,8
+ Tamron SP AF 10-24mm f/3,5-4,5 Di II
+ eventueel een top telefoto (
+ eventueel upgraden van body
(en hudige lenzen)

of

7d + 17-40 L
+ Tamron 70-300
Sorry maar ik vind dit een rele rare vergelijking. Verder vind ik een tamron 70-300 echt zonde op een 7D. Als je voor nikon gaat zou ik je serieus aanraden om 's naar een gebruikte d300 te kijken. Verder, waarom de 18-70? En de 50mm? Een top telefoto kost je echt veel geld. Een vrij redelijke telezoom met een groot bereik zit je al snel op 700 euro voor beide platforms. Een 70-300VR is de meest budgetvriendelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zelfs zeggen dat je voor een "top" tele al die €1300 zal opgebruiken. Die €700 zijn de laagste budgetmodellen voor vogeltjes.
Tenzij je altijd zeer goed licht hebt en manueel wil focussen. Dan kan je converters stapelen op goedkopere objectieven om er te geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Niet online
Beetje grote ommezwaai, maar dat heb je als je niet alleen je eigen keuze hebt (A) Mn ouders willen ook een camera kopen, en ze dachten dat we er dan beter eentje samen konden kopen. Vandaar mijn lijstje:

€600 in totaal.

Het schijnt een stuk betere kwaliteit te leveren :)

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste
foto's van wilt hebben)

Nu mijn ouders er een willen gaan kopen, moet het eigenlijk een allround camera zijn (of is dat teveel gevraagd?)

Nee.

De Pentax Kx, iemand heeft deze aanbevolen, en de reviews zijn heel goed.

Denk het niet.

Eigenlijk allebei, namelijk een 'keuring' over de Pentax Kx, of dat ik beter een andere kan kopen.

Niet super serieus, maar het is wel meer dan gewoon wat foto's maken.

Nog niet.

Een digitale compactcamera van €120. De foto's zijn niet mooi, terwijl ik al aan elke instelling heb zitten draaien, en weet dat het een goede foto kan worden. Het is gewoon alles net niet.

Nee :)

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, alvast bedankt ^^

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Ach, je kunt met die 7D wel heel goed zien hoe slecht de Tamron 70-300 is 8)7

Je kunt ook kijken naar een 50D + 17-55 f/2.8 + 70-300 f/4-5.6 IS USM. :)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Beroemdheid schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:57:
Beetje grote ommezwaai, maar dat heb je als je niet alleen je eigen keuze hebt (A) Mn ouders willen ook een camera kopen, en ze dachten dat we er dan beter eentje samen konden kopen. Vandaar mijn lijstje:

€600 in totaal.

Het schijnt een stuk betere kwaliteit te leveren :)

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste
foto's van wilt hebben)

Nu mijn ouders er een willen gaan kopen, moet het eigenlijk een allround camera zijn (of is dat teveel gevraagd?)

Nee.

De Pentax Kx, iemand heeft deze aanbevolen, en de reviews zijn heel goed.

Denk het niet.

Eigenlijk allebei, namelijk een 'keuring' over de Pentax Kx, of dat ik beter een andere kan kopen.

Niet super serieus, maar het is wel meer dan gewoon wat foto's maken.

Nog niet.

Een digitale compactcamera van €120. De foto's zijn niet mooi, terwijl ik al aan elke instelling heb zitten draaien, en weet dat het een goede foto kan worden. Het is gewoon alles net niet.

Nee :)

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, alvast bedankt ^^
Tja, een goeie compact heeft geeft m.i. betere resultaten in de handen van een onervaren fotograaf dan een DSLR. Dit heeft te maken met de hoeveelheid instellingen die je naar je hand kunt zetten, en de vele mogelijkheden om het 'fout' te doen. Je kunt ook kiezen voor een tussenweg, de Olympus E-P1. (649,-)

:)
Ik weet dat die opmerking in zijn totaliteit nergens op slaat, maar voor iemand die mooiere foto's wil maken zonder zich veel te verdiepen in fotografie, en dan waarschijnlijk toch weer uitkomt bij een compact omdat die nu eenmaal kleiner is denk ik dat de PEN een valide optie is

[ Voor 6% gewijzigd door psyBSD op 27-01-2010 16:56 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
En dat ben ik helemaal met je eens. ;) Alleen hoeft het budget niet per se op hoop ik, dus wat dat betreft is een goede bridge-camera zoals de Canon PowerShot SX1 IS ook een goede optie. Goed zoombereik, je kan er een aardig fotootje mee schieten en ook nog eens een filmpje mee maken. Dat is nou wat ik een goede "all-rounder" vind. En uiteindelijk kan er nog een flitsertje op ook. :P Een soort compact-camera dus, maar dan met wat extra's voor de hele familie. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 17:10
Zelfs op de auto stand schieten DSLR's nog altijd mooiere plaatjes dan een compact. De Olympus E-P1 is een mooi ding, maar lijkt meer geschikt als tweede camera voor mensen die al gewend zijn aan DSLR's. Ik vind ze vrij sloom en onhandiger in het gebruik.

Overigens denk ik dat de moeilijkheid van een spiegelreflex vaak wel overdreven wordt. Met een beetje pielen krijg je binnen de korste tijd er al leuke plaatjes uit. In ieder geval stukken beter dan bij een gemiddelde compact.

Wat betreft de Pentax: prima camera, maar je zit wel met een merk dat een stuk minder populair is, waardoor het lastiger kan zijn om er spullen voor te halen. Ik raad zelf beginners altijd aan om eerst naar Canon en Nikon te kijken, daar is gewoon verreweg het meest voor te vinden. Als je alleen al op marktplaats kijkt bij de objectieven: 1236 items voor Canon, 806 voor Nikon en een schramele 199 voor Pentax.
Ik zie ook in de pricewatch geen goedkope primes staan oid.

[ Voor 17% gewijzigd door BarôZZa op 27-01-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalbyte
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 12:50
Wijnands schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 15:20:
Sorry maar ik vind dit een rele rare vergelijking. Verder vind ik een tamron 70-300 echt zonde op een 7D. Als je voor nikon gaat zou ik je serieus aanraden om 's naar een gebruikte d300 te kijken. Verder, waarom de 18-70? En de 50mm? Een top telefoto kost je echt veel geld. Een vrij redelijke telezoom met een groot bereik zit je al snel op 700 euro voor beide platforms. Een 70-300VR is de meest budgetvriendelijke keuze.
Ik heb in 2010 EUR 2000. En in 2011 had ik weer 1000 EUR vrij.

Voor 1600 heb ik nu een d90 met relatief goed lensen en flits. Dan in 2011 heb ik 1400EUR voor een telefoto. Maar ik kan nu wel wat doen @ tele want ik heb de Tamron 70-300mm met nikon mount. Eventueel kan ik de onnidig lenzen + d90 inruilen voor een d300s.

Of bij Canon heb ik nu een 7d / 17-40L en in 2010 een Canon 100-300mm tele.

Wat er wel speeld is dat ik ga binnenkort op vakantie. Maar daar heb ik de telefoto niet nodig...
Pagina: 1 ... 51 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.