Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
There, I fixed it.Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:48:
[...]
Bodies zijn €110 verschil en dan zou ik ook zeker voor een 450D gaan of eventueel wachten op de 550D om dan die of een afgeprijzde 500D te kopen.
Persoon wilt ook een eerstehands en wil kitesurfen fotograferen.
Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS € 788
Canon EOS 500D + EF-S 18-200mm IS € 897,50
Is dus opnieuw €110 verschil.
Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS € 529,- € 489,-
Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS € 589,95 € 569,-
Hier ligt het al dichter maar nog steeds €60. € 80,-
1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8
Verwijderd
+/- € 500
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ben m'n Fuji FinePix S5600 beu (ding is bagger in een donkere omgeving) en wil nu wel eens serieus proberen te gaan fotograferen
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Van alles, ik woon in het Buitenland, dus wil mooie foto's schieten van mensen, gebouwen, natuur, dieren.. van alles dus
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb de Canon 400D een keer in m'n handen gehad van een collega en de Sony A330. Deze lagen goed in de hand. Ik heb er alleen niet veel mee kunnen schieten.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Misschien een extra zoomlens. Ligt er eigenlijk aan hoe een 'standaard' toestel verkocht wordt.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies zou leuk zijn, een afkeuring hier of daar zal ik ook zeker meenemen in mijn overwegingen
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik maak geregeld foto's. Ben vaak een weekend weg of ga 's avonds een eind wandelen hier, waarmee ik m'n camera mee op pad neem.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jazeker
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Fuji FinePix S5600. Zoals ik al zei, in de avond uren in de buitenlucht is het ding van een belabberde kwaliteit.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
In dit geval niet, omdat je hier 2e hands niet echt te krijgen is. En als het al te krijgen is, zou ik het niet vertrouwen
Voor Nikon, de D3000 320 euro, D5000 480 euro, 18-55mm 60/70 euro en telelensje 55-200mm 190 euro.
Sony komt met de A230 18-55mm en 55-200mm ook op ongeveer 550 euro uit.
Kortom de goedkoopste body van een merk + 18-55mm + 55-200mm = ongeveer 550 euro, zonder de extra's
Kortom voor minder dan 500 euro kan je uitstekend iets vinden met een uitstekende standaard- en telezoomlens.
Verwijderd
En het zou wel handig zijn als er inderdaad een lens of wat bij zou zitten
Thx voor de info zover...
Tijd voor een vergelijkend tripje naar een winkel lijkt me. Wat nikon betreft, D3000 is leuk maar een D5000 is echt een stuk leuker.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
[ Voor 62% gewijzigd door -j-k- op 07-12-2009 17:47 ]
Tja het ligt er natuurlijk ook aan wat voor handycam je hebt, als dit een SD miniDV cameratje is dan vind ik het niet zo vreemd dat het beeld veel beter is. De autofocus is een grote ramp bij de 500D (hij 'zoekt' heel breed naar de focus), dat doet mijn videocamera toch echt veel beter. Het geluid van een interne microfoon vind ik sowieso niet goed (je hoort de lensmotor ed), en audio los opnemen kost gewoon heel veel tijd.Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 17:11:
Ff over de filmfunctie vd 500D.. Ik ben geen expert maar heb wel een sony handycam en geloof me de 500d is van véél betere kwaliteit dan die handycam! Idd vooral door de mooie DoF.. Ok, met autofocus is het minder maar toch imo beter dan de gemiddelde handycam.. En bekijk maar eens wat filmpjes op youtube daar hoor je dat ook het geluid goed is!
[Vimeo: http://vimeo.com/7356861]
Verwijderd
Maar ik vind de kwaliteit vd canon iig goed, hier zie je bv een review waar er ook gefilmd wordt: http://www.youtube.com/watch?v=o2P2N3KBmrk
Als je echt super goede filmkwaliteit wil dan moet je uiteraard een aparte filmcamera aanschaffen. Maar ik vind het wel handig dat het erop zit
Ik denk dat ik hiervoor kies daar foka om de hoek zit. eventueel in zeist voor €419 op te halen.
Olympus E520 + Olympus ED 14-42 mm F/3.5-5.6
http://www.foka.nl/site/i...ct_info&products_id=16565
Olympus ED 40-150 mm F/4.0-5.6
http://www.foka.nl/site/i...uct_info&products_id=6904
voor een totaal bedrag €447
Reden voor deze keuze over de min of meer gelijkwaardige instapklasse
goedkoopste met image stabilisation en twee lenzen met een bereik van 28mm-300mm
niet al te groot(niet dat de concurrentie al te veel groter is) de lenzen zijn kleiner dan de aps-c of ff varianten
relatief goede kit lenzen vergeleken met andere merken
optische viewfinder om skiers of boarders te volgen(het grootste struikelblok van de panasonic g1) en aangezien ik straks weer een weekje of drie in italia ben en eind april nog een weekje weg wil, wel prettig
jpegs out of kamera erg goed
ik kon redelijk overweg met de kamera(andere kameras niet al te verschillend)
9 fotos raw buffer daarna 2fps (niet schokkend maar wel genoeg)
ondanks
panasonic g1 /olympus e420 e620 kleinere body
panasonic g1 integrated software correction of distortion and lateral chromatic aberration al moet ik zeggen dat ik ergens gelezen heb dat de e520 de vervorming ook kan compenseren
panasonics g1 betere 14-45 kit lens
pentaxs k-m dng raw optie
pentaxs oude lenzen optie met AF
nikon and canons betere AF
Waarom ik de sony niet heb genoemd omdat ik buiten de theoretische interesante lifeview optie geen echte voordelen heb gevonden. Overigens heb ik nog gezocht naar een goedkope a350 maar niet kunnen vinden.
Om het geheel af te maken nog een kingston elite pro 133x 16gb kaartje voor €22 (al is tilburg wel wat ver.)
Italie... lijkt me heerlijk om een van die steden daar te doen met ook zo'n 25mm pancake op zak maar dat terzijde
Voor vakantie zou ik zeker geen 16gb kaart halen maar liever een paar kleinere nemen, gaat er onverhoopt wat fout ben je niet meteen alles kwijt.
Ik wens je succes met het ontdekken van 't spul
[ Voor 17% gewijzigd door Wijnands op 08-12-2009 21:41 ]
Ik weet niet wat je onder avond uren verstaat maar als het stik donker is, dan red je het met een DSLR (uit de hand) ook niet. Mijn advies is om ook te kijken / te investeren in een statief, het hoeft niet de wereld te kost maar heb er wel enorm gemak van.Verwijderd schreef op maandag 07 december 2009 @ 14:44:
Fuji FinePix S5600. Zoals ik al zei, in de avond uren in de buitenlucht is het ding van een belabberde kwaliteit.
Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
1. Wat is je beschikbare budget?
1000 - 1200 (wil ik er zelf wel iets bijleggen)
Heb vroeger met dslr gefotografeerd en afgelopen jaren veel met compact camera gefotografeerd. Nu wel zin om mij daar toch wat meer aandacht aan te besteden.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Kind fotograferen, life action role playing gevechten en portretten van spelers, Noorwegen (Bergen, fjorden, zee) fotograferen
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 1000d + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, heb het idee dat een goede basis lens heeft iets meer toevoegd dan meer geld aan body?
Misschien nog een zoom lens, maar basis lijkt mij het belangrijkste.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Wil graag advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil fotograferen gaan combineren met andere hobbies, en mijn kind fotograferen natuurlijk
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
Topcon RE Super Geweldig camera, maar analoog, lens zit vast met bayonet sluiting waardoor hij er zo afvalt als je hem verkeerd vastpakt.
canon powershot A85
Beperkte mogelijkheden om zelf dingen in te stellen, zoombereik, licht gevoeligheid, scherpte, verder leuk.
Zou kunnen maar, word moeilijk, moet binnen 3 weken wat uitgezocht hebben...
Wel 's aan een D90 met 18-105 gedacht?
[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 09-12-2009 01:15 ]
Wel aan gedacht, waar ik een beetje bang voor ben is dat met een lens met zo'n range er toch kwaliteitsverlies is op de uitersten.Wijnands schreef op woensdag 09 december 2009 @ 01:14:
Een 17-55 is ongetwijfeld heel mooi maar je moet dan knap dicht op de role playing actie zitten voor portretten. Verder ben je meteen goed verpest en om zo'n lens echt tot z'n recht te laten komen moet je aardig weten wat je doet.
Wel 's aan een D90 met 18-105 gedacht?
Ik dacht voor LARP op zijn tijd een extra zoom lens aan te schaffen of nu een combi met 2 lenzen.
Of is die 18-105 van Nikon erg goed?
Begrijp ik uit jou reply dat het beter is om meer geld te investeren in de body dan in de lens?
Sorry maar dit is echt BS.Wijnands schreef op woensdag 09 december 2009 @ 01:14:
Verder ben je meteen goed verpest en om zo'n lens echt tot z'n recht te laten komen moet je aardig weten wat je doet.
Hoe kan je "verpest"raken door een goede lens? En wat heeft de kwaliteit van lenzen te maken met weten wat je doet? Een betere lens zie je terug in elke foto die je maakt, of het nou een snapshot is of niet..
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Verwijderd
1000 - 1200
Heb veel gefotografeerd met mijn compact maar loop steeds vaker tegen de beperkingen aan (groothoek is te weinig en zoom is te weinig en ik wil meer en vooral sneller in kunnen stellen. Ik wil vrijer om kunnen gaan met DOF enz)
Architectuur/Landschappen/Stedentrips/Mensen in eerste instantie
Over een paar jaar staat er een reis naar Nieuw-Zeeland op de agenda, tegen die tijd wil ik ook wat meer kunnen zoomen en goed met de camera om kunnen gaan
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Nikon D90, omdat deze het beste in mijn handen ligt en ik denk dat het een body is waar ik een tijd mee vooruit kan. Voorlopig zal ik de beperking zijn, maar gezien mijn serieusheid zal dat niet zo blijven. Ik dacht deze met een 16-85 lens te nemen omdat ik de meeste fotos toch wel maak van landschappen/architectuur (16mm) en tot 85 omdat ik dan niet al te veel hoef te wisselen.
Na veel reviews lezen weet ik echter niet of het de meerprijs van deze lens wel waard is, of dat ik het geld beter in mijn zak kan steken voor die andere lenzen, omdat ik het verschil toch misschien niet ga zien. Ik heb al wel met deze lens gespeeld en was er meteen wel weg van vwb hoe die aanvoelde en het bereik dat ik kreeg. Alleen die prijs... Zou een 18-105 niet ook aan mijn wensen voldoen. Ik kan weinig vergelijkingen vinden tussen deze lenzen. Misschien is er een ander alternatief met 3rd party lenzen? Wat kunnen jullie hierover zeggen?
Een zoomlens met macro functie? Ik ga altijd met een doel fotograferen. Ik vind het leuk om gewoon nu mijn kleine camera te pakken en te gaan wandelen, om vervolgens wat macrofotos te schieten van willekeurige flora. Zoom mis ik ook nog voor de fauna in de dierentuin. Volgens mij heb ik dan samen met de basislens een aardig complete set waar ik alles mee moet kunnen fotograferen wat ik wil? Ik heb hier echter nog niet echt een beeld van, omdat ik hier nog geen geld voor heb, als ik deze bovenstaande set neem. Suggesties hierover zijn welkom.
Wil graag advies over de lens(zen), goedkeuring voor de D90 hoef ik niet, want het staat toch vast
Wil fotograferen als hobby gaan doen, samen met wat vrienden op stap om e.e.a. te fotograferen en op vakantie natuurlijk prachtige foto's maken
Ja, zie boven
canon powershot A520
Beperkte mogelijkheden om zelf dingen in te stellen, zoombereik, licht gevoeligheid, scherpte, verder leuk.
Voor de startset niet, voor de evt. uitbreiding wel
hmmm misschien maar voor de 419 versie gaan dan. Ik moet toch nog die kant op. En filters was ik niet van plan te kopen.Wijnands schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:40:
Nou, lijkt me een weloverwogen keuze. De winkel zelf ben ik persoonlijk niet dol op. Let goed op en laat je niks aansmeren. (zeker niet die prutsfilters die ze er graag bij doen).
Die pancake is ook een van de reden dat ik voor deze kamera kies, ik kan hem alleen nu nog niet veroorloven en op de piste met maar een lens heb ik meer aan 85mm-300mm.Italie... lijkt me heerlijk om een van die steden daar te doen met ook zo'n 25mm pancake op zak maar dat terzijde
Heb meestal mijn macbook bij me en daar gaan dagelijks de foto's heen. Voor die €22 wil ik verder niet gaan denken om de kaart te wisselen.(16gb *1000 / 13.2mb = 1200 foto's moet genoeg zijn voor 20minuten actieVoor vakantie zou ik zeker geen 16gb kaart halen maar liever een paar kleinere nemen, gaat er onverhoopt wat fout ben je niet meteen alles kwijt.
Merci and will do will do...Ik wens je succes met het ontdekken van 't spul
Omdat je zegt dat het bereik van de huidige kamera te weinig is. Wat is het bereik? en hoeveel denk je nodig te hebben.leeke1984 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:33:
[...]
Heb veel gefotografeerd met mijn compact maar loop steeds vaker tegen de beperkingen aan (groothoek is te weinig en zoom is te weinig en ik wil meer en vooral sneller in kunnen stellen. Ik wil vrijer om kunnen gaan met DOF enz)
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Nikon D90, omdat deze het beste in mijn handen ligt en ik denk dat het een body is waar ik een tijd mee vooruit kan. Voorlopig zal ik de beperking zijn, maar gezien mijn serieusheid zal dat niet zo blijven. Ik dacht deze met een 16-85 lens te nemen omdat ik de meeste fotos toch wel maak van landschappen/architectuur (16mm) en tot 85 omdat ik dan niet al te veel hoef te wisselen.
Na veel reviews lezen weet ik echter niet of het de meerprijs van deze lens wel waard is, of dat ik het geld beter in mijn zak kan steken voor die andere lenzen, omdat ik het verschil toch misschien niet ga zien. Ik heb al wel met deze lens gespeeld en was er meteen wel weg van vwb hoe die aanvoelde en het bereik dat ik kreeg. Alleen die prijs... Zou een 18-105 niet ook aan mijn wensen voldoen. Ik kan weinig vergelijkingen vinden tussen deze lenzen. Misschien is er een ander alternatief met 3rd party lenzen? Wat kunnen jullie hierover zeggen?
[...]
Aan de hand van deze antwoorden kun je beslissen welke lens je wilt kopen. of in ieder geval een beter beeld vormen.
Fotografie is geen rocket science, je hoeft echt geen ingenieur te zijn om gebruik te kunnen maken van die lens.Wijnands schreef op woensdag 09 december 2009 @ 01:14:
Een 17-55 is ongetwijfeld heel mooi maar je moet dan knap dicht op de role playing actie zitten voor portretten. Verder ben je meteen goed verpest en om zo'n lens echt tot z'n recht te laten komen moet je aardig weten wat je doet.
Ow.... wacht eens even... ik heb die lens en ik ben ingenieur.

Heb je zijn voorkeur wel goed gelezen ? Ik vind dat wel erg concreet inclusief een voorkeur voor een specifieke lens. Over Nikon fanboyisme gesproken.Wel 's aan een D90 met 18-105 gedacht?
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Dat heeft echt absoluut NIKS met fanboyisme te maken oid.GoT schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:09:
[...]
Fotografie is geen rocket science, je hoeft echt geen ingenieur te zijn om gebruik te kunnen maken van die lens.
Ow.... wacht eens even... ik heb die lens en ik ben ingenieur.![]()
[...]
Heb je zijn voorkeur wel goed gelezen ? Ik vind dat wel erg concreet inclusief een voorkeur voor een specifieke lens. Over Nikon fanboyisme gesproken.
geleerd van mennodat is dus echt regelrechte BS !
de 18-105 van nikon is kwalitatief gewoon een uiterst goede lens, met een redelijk goede bouwkwaliteit, goede scherpte, ed ed.
Vervolgens dekt ie ook nogeens een redelijk groot bereik af, waardoor het gewoon een hele fijne all-round lens is, waar velen starters meer dan goed uit de voeten kunnen komen.
Overigens heb ik je voorkeur niet gelezen, maar om nou meteen zulke klinklare onzin uit te kramen, nee, sorry, daar moest ik gewoon even op reageren.
* Zuurstok overigens canonian is
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Verwijderd
Daarnaast word ik een beetje moe van alle discussies die de laatste tijd op de man zijn gericht. Fanboyisme is niet echt een neutrale term, maar een beladen term. Om hier vervolgens op te reageren in het topic lijkt mij ook niet de bedoeling. Nu dus weer lief tegen elkaar doen en graag alleen inhoudelijke argumenten gebruiken!
There, i fixed it for youVerwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:41:
En toch zit er wel een aanzienlijk verschil tussen een 17-55 en een 18-105... Ik denk dat je die twee ook niet echt met elkaar moet vergelijken. Ik zie de 108-105 als een prima kitlens/vervanger van de kitlens, terwijl de 17-55 toch wel een aardig eindpunt is voor op een cropcamera (zonder dat ik zeg dat die voor iedereen top is).
Daarnaast word ik een beetje moe van alle discussies die de laatste tijd op de man zijn gericht. Fanboyisme is niet echt een neutrale term, maar een beladen term. Om hier vervolgens op te reageren in het topic lijkt mij ook niet de bedoeling. Nu dus weer lief tegen elkaar doen en graag alleen inhoudelijke argumenten gebruiken!
maar de 18-105 en de 17-55 liggen qua prijsklasse sowieso erg uit elkaar, dus zelfs op dat punt zijn ze al niet naast elkaar te leggen
waarom vind je eigenlijk een 17-55 een ''eindpunt'' ? en wat bedoel je er eigenlijk mee ?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
ik heb een D90 + 16-85mm en ik heb er nooit spijt van gehadleeke1984 schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:33:
...
...
ik ben deze zomer eigenlijk pas echt begonnen met fotografie, bovendien samen met een vriend die een D90 + 18-105mm had aangeschaft.. beide lenzen zijn erg fijn, maar ik merk het verschil tussen mijn lens en die van mijn vriend echt wel..
die 2mm weider maakt best nog een end uit en bovendien voelt hij gewoon een stuk steviger, vind ik. ik heb ook het idee dat hij iets makkelijker (auto)-focussed. we hebben nog nooit echt foto's van deze lenzen naast elkaar gelegt om technische verschillen te bekijken, dus ik weet niet precies wat daarin het verschil is eigenlijk. maar zelfs als er geen verschil in beeldkwaliteit zou zijn, zou ik nog voor de 16-85 kiezen, vanwege die 2 extra mm's en de prettigere bouwkwaliteit en handeling.
Als het gaat om zoomlenzen heb je ook nog de 17-40 f/4. Ok, nog korter bereik, maar wel weer andere kwaliteiten. En dan hebben we nog de primes....
[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 09-12-2009 21:55 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Die discussie probeerde ik omheen te lopen. Laten we het erop houden dat ik de 17-40 heb. Primes zie ik niet als een vervanger van een standaard zoom voor gemiddeld gebruik.universal creations schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:54:
Nog even over de 17-55IS als "eindpunt" op APS-C.
Als het gaat om zoomlenzen heb je ook nog de 17-40 f/4. Ok, nog korter bereik, maar wel weer andere kwaliteiten. En dan hebben we nog de primes....
@Ghenzi: eindpunt als in het beste dat verkrijgbaar is voor op een cropcamera in de range standaard zoom. Alle andere varianten missen de groothoek. Mogelijk zou de 17-40 nog als alternatief voor eindpunt kunnen gelden!
Mocht het kaartje defect raken om welke reden dan ook, ben je inderdaad niet meer foto's kwijt dan van 1 dag (wat je met 2 kaartjes al iig kunt beperken tot een halve dag) ;; maar zonder kaartje kan je ook niet verder fotograferen. En er is niet altijd een winkel in de buurt, die ook nog eens open is en de kaartjes verkoopt die jij nodig hebt (of je vergeet je portemonneeMafketel schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:31:
[...]
Heb meestal mijn macbook bij me en daar gaan dagelijks de foto's heen. Voor die €22 wil ik verder niet gaan denken om de kaart te wisselen.(16gb *1000 / 13.2mb = 1200 foto's moet genoeg zijn voor 20minuten actie)
2 kaartjes van 8gb of 3 van 4gb is geen overbodige luxe
Denk tevens ook aan de snelheid van het kaartje. een 16gb snel kaartje is vrij duur.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
4x optische zoom met een bereik van 35-140mm (kleinbeeld 35mm equivalent)Mafketel schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:35:
[...]
Omdat je zegt dat het bereik van de huidige kamera te weinig is. Wat is het bereik? en hoeveel denk je nodig te hebben.
Aan de hand van deze antwoorden kun je beslissen welke lens je wilt kopen. of in ieder geval een beter beeld vormen.
Wat ik denk nodig te hebben is dat ik voor bijvoorbeeld voor kasteel Versaille sta en dat ik dan graag vanaf het terrein zonder er 500m vanaf te staan een foto wil kunnen maken met het geheel erop... Op zo'n grote afstand gaat er zoveel detail verloren...
En dus dacht ik laat ik maar een zo groot mogelijke hoek nemen en is dus de 16-85 een kanshebber. En dan blijft ook de vraag is dit dus het geld waard of gaat me dit ook lukken met de 18-105. Ik heb tot nu toe als voordelen:
* Hij zou scherper moeten zijn (nog niet bewezen gezien)
* Betere bouwkwaliteit
* Iets meer groothoek
Als nadelen
* Prijs
* (in vergelijking met 105) iets minder zoom
Ik lees ook vaak dat de 16-85 een 'langzame' lens zou zijn. Ga ik hier iets van merken? is de 18-105 sneller? Of is dit de mening van een of andere pro die zijn camera zo snel wil kunnen bedienen dat je er U tegen zegt?
[ Voor 30% gewijzigd door leeke1984 op 10-12-2009 13:15 ]
Fanboyisme is als ik zou zeggen dat de oorspronkelijke keuze niks is. Vervolgens zou ik een vergelijkbare lens voorgesteld hebben en niet een heel knap instapmodel.GoT schreef op woensdag 09 december 2009 @ 21:09:
Heb je zijn voorkeur wel goed gelezen ? Ik vind dat wel erg concreet inclusief een voorkeur voor een specifieke lens. Over Nikon fanboyisme gesproken.
@hierboven:
Ik blijf van mening dat je toch wel enige ervaring moet hebben om duidelijk betere foto's te produceren met de middeklasse zooms dan met de instappers.
Daarnaast heeft een 16-85 natuurlijk een paar voordelen die de 18-105 niet heeft en die noem je zelf al. Aan de andere kant, een 18-105 stelt je in staat om te ontdekken waar je passie echt ligt. Als je merkt dat 18mm niet wijd genoeg is (en het is echt een stuk wijder al dan 35mm) heb je met het prijsverschil al een heel aardig begin gemaakt met sparen voor een ultra wide. En ja, 16mm vs 18mm scheelt al best wel wat maar een uwa zoals een 10-20 voegt weer een enorm stuk toe.
Snelheid... ik vind de 18-105 niet bijzonder snel of traag werken. Ik heb de indruk dat de 16-85 in matig licht ietsje sneller focust.
[ Voor 48% gewijzigd door Wijnands op 10-12-2009 13:28 ]
€1000.
Natuurlijke progressie. Fotografeer al sinds mijn 12de verjaardag en na 23 jaar met simpele P&S en 3 generaties digitaal P&S wil ik nu meer mogelijkheden
Fotografeer van alles een beetje, maar beste foto's wil ik van: Gebouwen (cityscapes), berglandschappen en Le Mans
Neen.
Voor iemand met mijn 'skillz' moet ik niet te hoog mikken, dus ik dacht aan mid entry level. Ik wil kiezen voor Canon of Nikon omdat ik denk dat daar het meeste voor te vinden is (van henzelf en third party)
Twijfel hard tussen de Canon EOS 500D en de Nikon D5000. Echt moeilijk. D5000 lijkt mij beginner vriendelijker en als ik voorbeelden bekijk beter met ruis op hoge ISO's. De 500D heeft een megapixelvoordeel en de besturing lijkt meer aan te leunen bij de hogere modellen (minder menu-based)
Een breed bruikbare walkaround kitlens als start, en misschien polarisatiefilter.
Advies. Moet ik toch nog kijken naar andere merken? Is er wel te kiezen tussen de 500D en de D5000?
Niet van plan om superamateur te worden, maar wie weet. Nogal regelmatig een foto competitie binnen het bedrijf
Ja
Laatste 5 jaar een Canon Powershot A85. Kon best veel maar nu teveel beperkt door de kleine sensor en lens, kan niet spelen met DoF. Zoom beperkt tot 3x. Ik wil een bigger toy!
Is optie ja. Vooral voor extra lenzen en accessoires. De body liever nieuw
* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *
OK, wat het "megapixelvoordeel" betreft :tupolev141 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:35:
Voor iemand met mijn 'skillz' moet ik niet te hoog mikken, dus ik dacht aan mid entry level. Ik wil kiezen voor Canon of Nikon omdat ik denk dat daar het meeste voor te vinden is (van henzelf en third party)
Twijfel hard tussen de Canon EOS 500D en de Nikon D5000. Echt moeilijk. D5000 lijkt mij beginner vriendelijker en als ik voorbeelden bekijk beter met ruis op hoge ISO's. De 500D heeft een megapixelvoordeel en de besturing lijkt meer aan te leunen bij de hogere modellen (minder menu-based)
De canon schiet max: 4752 x 3168
De nikon doet max: 4288 x 2848
De conclusie dat de 500d minder menu based is zie ik niet, beide camera's zijn instappers en dat betekend tegenwoordig geen lcd meer bovenop en vrijwel geen knoppen.
Even afgezien de features, wat vind je de prettigste camera? Als je ze alletwee oppakt waar wordt je blij van?
Ik had precies hetzelfde dilemma. Ik heb uiteindelijk mijn keuze gebaseerd op hoe ze in de hand lagen en de positie van de knoppen.tupolev141 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 01:35:
Dus, loop even naar een fotowinkel (of de MM) en pak ze beide vast. Druk een beetje op de knopjes en voel. Beide camera's zijn erg goed en je zal in de praktijk weinig verschil zien, maar alleen voelen. Dus daar moet je dan ook op af gaan.
1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8
Verwijderd
Volgens mij staat het menu in de DPreview test toch? Moet toch eens gaan zoeken.
De videomogelijkheden van beide interesseren mij totaal niet dus dat is geen punt. Canon levert wel leuke software gratis erbij. De Nikon heeft een kantelbaar scherm. De Canon overbelicht standaard, de Nikon onderbelicht standaard. Ik wil ook niet teveel reviews lezen. Dan ben ik na aankoop enkel maar aan het denken aan wat ik NIET heb gekocht
Ik denk dat ik ze allebei eens in mijn pootjes ga houden en wat het beste in de hand ligt, dat koop ik. Ik laat nog wel wat weten
/edit: Neefdave en Wijnands, bedankt
Is het voor een beginner niet beter om sowieso entrylevel te kopen juist omdat je iets meer hulp krijgt met instellen? 50D en D90 is weer een stap hoger
[ Voor 11% gewijzigd door tupolev141 op 11-12-2009 12:00 ]
Geen 2 beginners zijn hetzelfde. Ik begon met een volledig handmatige camera zonder lichtmeting door de lens, boekje erbij en oefenen. Ik ken mensen die begonnen zijn met een D40 die in drie jaar nog nooit uit de auto stand is gekomen, ik ken ze ook die een D50 in 6 maanden ontgroeid zijn.tupolev141 schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 11:55:
/edit: Neefdave en Wijnands, bedankt![]()
Is het voor een beginner niet beter om sowieso entrylevel te kopen juist omdat je iets meer hulp krijgt met instellen? 50D en D90 is weer een stap hoger
Het ligt er maar net aan hoe jij leert en hoeveel tijd ej erin wilt steken.
Ik ben dol op nikon, ik zou van een 500D niet blij worden, met een 50D zou ik kunnen werken. Dat wil totaal niet zeggen dat de canons slecht zijn alleen de combinatie wijnands +canon werkt niet lekker. Hoe dat met jou zit moet jij zelf ontdekken dus ga naar de winkel, kijk hoe het in de hand ligt, of je lekker bij de knoppen en het wieltje kan. Verander iso, sluitertijd, diafragma en autofocuspunt en kijk hoe makkelijk dat gaat. Ga dan terug naar huis en slaap er nog een nachtje over.
Horizontaal 36 afstand voorwerp 50m 50000
brandpuntsafstand 35mm kleinbeeld afstand beeld vergroting breedte object op 50m afstand met 35mm film
in mm in mm in meters beeldhoek
1 1 2,00E-005 1799,96 114,59
2 2 4,00E-005 899,96 114,59
5 5 1,00E-004 359,96 114,42
10 10 2,00E-004 179,96 108,49
15 15 3,00E-004 119,96 95,52
20 20,01 4,00E-004 89,96 82,06
28 28,02 5,60E-004 64,25 64,93
30 30,02 6,00E-004 59,96 61,51
35 35,02 7,00E-004 51,39 54,2
40 40,03 8,01E-004 44,96 48,31
50 50,05 1,00E-003 35,96 39,52
84 84,14 1,68E-003 21,39 24,15
120 120,29 2,41E-003 14,96 17,02
180 180,65 3,61E-003 9,96 11,38
300 301,81 6,04E-003 5,96 6,83
Waar je even naar moet kijken is de breedte van het onderwerp wat je op de foto wil nemen bij 50m afstand... Overigens zijn deze berekeningen op een lineare lens gebaseerd, de meeste groothoeken zijn dit niet!
Jouw oude kamera 35mm brandpuntsafstand zou je dus op 50m een 50m breed gebouw erop kunnen zetten.
Bij een 15mm lens bijna 120 breed gebouw.
Dit natuurlijk met de naar 35mm film vergelijkbare brandspuntafstanden
Verwijderd
+-€600.
Heb nu een Kodak Z740, en de kwaliteit van de foto's begint me tegen te staan. Vooral met " snelle" foto's en bij wat minder licht.
Vooral de kinderen en hun bezigheden
Nee
Canon 500D + 18-55 IS / Nikon D5000 18-55 VR / Sony A330 met 18-55 en 55-200
niet direct, misschien later.
Advies.
Niet direct heel veel, maar wil er wel moeite voor doen om de camera onder de knie te krijgen.
Ja, vooral een flitser wil ik er nog wel bij
Kodak Z740, zie verhaal bij punt 1
Nee, wil het liefste nieuw met garantie.
12. Wat vind je zelf?
Zelf vind ik de Canon iets lekkerder in de hand liggen dan de sony, vooral de knoppen indeling.
De Sony en Nikon vind ik het kantelbaar scherm leuk, maar twijfel of dat vaak gebruikt wordt.
De Sony is completer met zijn 2 lensen, maar zoals gezegd vind ik de knoppenindeling iets minder.
[ Voor 9% gewijzigd door Petertjuh op 13-12-2009 12:49 ]
Mijn hoofdvraag is: kan ik de kwaliteit van de foto's wezenlijk verbeteren met een andere camera? Of doen we er verstandiger aan om simpelweg beter te leren fotograferen?
Niet echt belangrijk, tot +/- 1000 euro moet lukken.
Omdat ik denk dat een dikkere camera betere foto's maakt
Huizen, appartementencomplexen en bedrijfspanden, vanaf de openbare weg (dus geen interieurfoto's), het hele jaar door, bij daglicht.
Nope.
Niet echt. Ik heb weinig te klagen over de Canon compacts waar ik mee heb gewerkt. De ideale camera voor deze toepassing maakt uit zichzelf altijd briljante foto's (
Ik ga het liefst voor een oplossing met 1 "compromis"-lens, omdat fotografen redelijk snel en makkelijk een foto moeten kunnen maken...maar ik sta wel open voor suggesties.
Advies graag: heeft het in dit geval zin om te investeren in een DSLR?
Het is niet hobbymatig, er wordt wel veel geschoten. De aanschaf van de camera willen we bijvoorbeeld combineren met een bijscholing (dagcursus oid) voor de fotografen, omdat alleen een nieuwe camera natuurlijk niet perse tot betere foto's leidt.
Nee, het liefst in één koop.
Canon Powershot SX110 IS (9mp compact met 10x zoomlens).
Beperkingen die ik ervaar als amateurfotograaf:
- klein bereik, tenminste...dat denk ik. De foto's zijn onder de huidige omstandigheden vaak te grauw en donker, of sterk overbelicht/onderbelicht door laagstaande zon. Ik denk dat ruis daar ook een rol bij speelt.
- belichting is lastig handmatig in te stellen, in de praktijk maak ik meerdere shots en bepaal de belichting door op verschillende plekken te focussen (meer lucht, minder gebouw of andersom) en daarna pas de compositie te maken.
- kwaliteit van de foto's is moeilijk onderweg te controleren.
- soms niet voldoende groothoek bij grote gebouwen of krappe straatjes. De foto's hoeven niet te worden afgedrukt op hoge kwaliteit, een beetje croppen mag best.
Geen optie.
Nog een kleine feature-request: het zou geinig zijn als de camera kon geo-taggen, maar dat is echt van ondergeschikt belang aan de kwaliteit en gebruiksgemak.
Dus...
- advies: heeft een DSLR zin?
- zoja, welke liggen voor de hand?
- specifiek: aan welke lens/accessoires moet ik denken?
Bedankt voor het meedenken. Ik wil me best verdiepen in de materie, maar ik wil wel de juiste richting op gaan
I reject your reality, and substitute my own.
circa 600 euro (inc BTW)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik ben uit mijn 4 jaar oude megazoom camera gegroeid en heb de geneugten van de DSLR mogen proeven. Daarnaast wil ik experimenteren met (time lapse) film van goede kwaliteit.
Ik fotografeer graag stedelijke omgevingen, soms bij nacht met lange sluitertijden. Ik wil ook wat gaan experimenteren met (time lapse) films. In principe is een soort hobbyisme, maar het is ook de bedoeling specifieke bouwprojecten en steden te documenteren.
Nee.
Ik ben een Canon believer.

Extra lenzen kunnen wachten. Een flitser verwacht ik niet te gebruiken.
Ik wil graag advies. Ik twijfel tussen de canon 1000D/450D en de 500D. In principe denk ik dat de 'instapmodellen' prima voldoen voor mij als beginnende DSLR-er. Live view lijkt me erg prettig. Antistof features lijken me ook een must. Aantrekkelijk aan de 500D lijkt mij de mogelijkheid tot (HD) filmen. Ik twijfel nu dus tussen de goedkopere 450D en 1000D in combinatie met een instap digitale video camera en de 500D, die zelf ook kan filmen. Het minpunt aan de camera's is dat er geen ingebouwde time lapse feature in zit. Time lapse icm een laptop lijkt me erg onhandig.
Een belangrijk onderdeel van mijn vakanties en (professionele) korte (studie)tripjes is het vastleggen van de gebouwde omgeving. Een enkele keer per maand wil ik gewapend met camera Nederland 'verkennen'om beter te begrijpen hoe de stad 'werkt'.
Jazeker. In den beginnen denk ik aan een beperkte hoeveelheid lenzen (bijvoorbeeld de kitset). Het budget is te beperkt om in een keer van alles te kopen, maar ik besef dat er bijvoorbeeld veel potentieel in een goede lens zit.
Ik gebruik nu een Fujifilm Finepix S5600. De resolutie is beperkt (5,1 MP) het veranderen van iso waarden en witbalans is erg omslachtig. Het toestel is niet geschikt om vaak en snel handmatig zelf diafragma en sluitertijd in te stellen. De mogelijkheden en lichtgevoeligheid van de niet te verwisselen megazoomlens is (soms te) beperkt.
De voorkeur gaat uit naar nieuw ivm garantie, maar ook omdat ik de camera zakelijk kan opvoeren en zo met een budget van 400 euro een camera van 500 euro kan kopen door de BTW aftrek. Bovendien ben ik wantrouwig naar de camera's zonder antidust features, en lijken ook de film- en live view mogelijkheden me in de richting van de nieuwere generaties instap-Canon's te sturen. Desondanks kijk ik ook naar tweedehands D30 of D20, maar deze vind ik eigenlijk alleen interessant als ik er een (inclusief kitlens) onder de 300 euro op de kop weet te tikken
12. Wat vind je zelf?
Hoewel mijn eerste insteek was om een low budget tweedehands DSLR te kopen (bijv. 350D), denk ik nu toch aan de Canon 500D. Hij heeft alles, al begrijp ik dat de camera als HD filmcamera eigenlijk 'tekort schiet' door de 20 fps. Het alternatief vind ik moeilijk, vooral aangezien ik niet goed in beeld krijg welke andere (video)camera geschikt is voor een eerste experiment met professioneel ogende 'time lapse' films.
[ Voor 0% gewijzigd door dr. koos op 15-12-2009 00:50 . Reden: budget aangepast: 500EUR wordt 600EUR ]
[ Voor 19% gewijzigd door jip_86 op 14-12-2009 20:13 ]
Voor timelapse videos heb je natuurlijk sowieso geen videofunctie nodig.
Verwijderd
E 350/450
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vind foto's van compact camera te vlak, vooral te weinig invloed op scherpte diepte, en belichtingsinstellingen
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Van alles, (huis)dieren, gebouwen, vakanties, uitjes enz
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Heb een voorkeur voor een wat robuustere camera met veel instelmogelijkheden via hardware knoppen. Ben een beginner, wil graag experimenteren voordat ik een grotere uitgave doe. Ben daarom aan het kijken naar 2de hands camera's die wat boven de instap modellen stonden:
-Konica Minolta 7D + veel knoppen, 2.5" scherm, IS in body -6 MP
-Canon 20D + 8 MP, - 1.8" scherm
-Canon 30D + 8 MP, 2.5" scherm
-Nikon D70(s)
-Nikon D80 is misschien ook nog mogelijk binnen budget + 10 MP, 2.5" scherm
-Vergelijkbaar Sony model uit deze tijd?
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
lenskit bestaande uit: Kit lens, prime lens, groot hoek, zou erg mooi zijn, maar wordt binnen dit budget denk ik lastig. E 350/450 is voor body+ kit lens + mogelijk extra lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies, ook over het standpunt om evt. het budget met E 200 te verhogen en in de klasse
Canon 450D/500D, Nikon D5000 te gaan shoppen vs de huidige voorkeur.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
DSLR gaat vooral de compact camera vervangen
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk een aantal lenzen erbij en wellicht een upgrade naar een modernere body. Een D90 lijkt me een fantastische camera, maar ik zou er de eerste 2 jaar waarschijnlijk nog geen betere foto's mee maken dan de nu genoemde voorkeuren.
Moeilijk om op een dergelijk vooruitzicht nu voor een merk te kiezen.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon IXUS 60 en IXUS 75 met CHDK firmware. Vind foto's te vlak en heb weinig directe/snelle invloed op instellingen.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Zeker zie, ook voorkeur voor modellen.
Wat let je dan bij de canon?Petertjuh schreef op zondag 13 december 2009 @ 12:40:
Canon 500D + 18-55 IS / Nikon D5000 18-55 VR / Sony A330 met 18-55 en 55-200
[b]6. Wil je gelijk extra l.
12. Wat vind je zelf?
Zelf vind ik de Canon iets lekkerder in de hand liggen dan de sony, vooral de knoppen indeling.
De Sony en Nikon vind ik het kantelbaar scherm leuk, maar twijfel of dat vaak gebruikt wordt.
De Sony is completer met zijn 2 lensen, maar zoals gezegd vind ik de knoppenindeling iets minder.
Een sx 110 is helemaal zo slecht nog niet. Door botweg er meer geld tegenaan te gooien worden je foto's echt niet perse beter. Lees 't boekje 's en begin is met een statiefje voor de binnen opnames.snars schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:30:
Hallo mensen, ik zou graag een endje op weg willen worden geholpen. Ik fotografeer met een aantal collega's panden om online te adverteren. We werken met een Canon Powershot SX110 IS (9mp compact met 10x zoomlens). Nou valt de kwaliteit van de foto's ons vaak tegen, zeker in deze donkere tijden.
Mijn hoofdvraag is: kan ik de kwaliteit van de foto's wezenlijk verbeteren met een andere camera? Of doen we er verstandiger aan om simpelweg beter te leren fotograferen?
Tja, als jij niet verder wilt kijken dan Canon dan moet je dat niet doen. Liveview, ik zie 't nut niet zo maar die discussie hebben we vaker gevoerd. Antistof een must? Omdat?dr. koos schreef op maandag 14 december 2009 @ 16:31:
Nee.
Ik ben een Canon believer.De interface/gebruiksvriendelijkheid van Canon camera's staat me erg aan. Het is vast discutabel, maar andere merken komen eigenlijk 'gewoon' niet in aanmerking.
Ik wil graag advies. Ik twijfel tussen de canon 1000D/450D en de 500D. In principe denk ik dat de 'instapmodellen' prima voldoen voor mij als beginnende DSLR-er. Live view lijkt me erg prettig. Antistof features lijken me ook een must. Aantrekkelijk aan de 500D lijkt mij de mogelijkheid tot (HD) filmen. Ik twijfel nu dus tussen de goedkopere 450D en 1000D in combinatie met een instap digitale video camera en de 500D, die zelf ook kan filmen. Het minpunt aan de camera's is dat er geen ingebouwde time lapse feature in zit. Time lapse icm een laptop lijkt me erg onhandig.
Ik denk dat jij de filmoptie's van een DSLR wel zal gebruiken en da's toch wezenlijk anders dan een kleine videocam.
De 7d ken ik niet, kan ik niks over zeggen. De 20D en D70 zijn klassiekers. Postzegelschermpje maar nog steeds goede camera's. Hou er wel rekening mee dat deze generatie niet fantastisch is vanaf iso 800.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:48:
Wat is je beschikbare budget?
E 350/450
Vind foto's van compact camera te vlak, vooral te weinig invloed op scherpte diepte, en belichtingsinstellingen
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Heb een voorkeur voor een wat robuustere camera met veel instelmogelijkheden via hardware knoppen. Ben een beginner, wil graag experimenteren voordat ik een grotere uitgave doe. Ben daarom aan het kijken naar 2de hands camera's die wat boven de instap modellen stonden:
-Nikon D70(s)
Let er wel op bij aankoop van een dergelijke 2e hands dat de camera niet teveel gelopen heeft, idealiter wil je er een die onder de 30k zit.
[ Voor 90% gewijzigd door Wijnands op 14-12-2009 22:42 ]
Beste jip_86. Je hebt gelijk. Mijn budget is ca. 600 EUR. Ik heb dit aangepast. Hiermee is de body met een kitlens net bereikbaar.jip_86 schreef op maandag 14 december 2009 @ 20:12:
Voor 500 euro ga je alleen de body van de 500D misschien net redden met wat geluk. Ik zou dus voor een voor de 1000D/450D gaan wil je een klein beetje in je lenzen kunnen kiezen.
BaroZZa, ik weet dat je voor time lapse geen video camera nodig hebt, maar je je camera aan een laptop moet hangen. Maar ik vraag me af of er niet een beter (compacter) alternatief is... Ik weet dat in een Canon Ixus zo'n timelapse functie standaard in zit gebouwd, maar daar houdt mijn kennis op.BarôZZa schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:14:
Voor timelapse videos heb je natuurlijk sowieso geen videofunctie nodig.
Beste Wijnands, kun je mij hier meer over vertellen? Ik heb geen idee wat die verschillen zijn. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat de beeldkwaliteit van een DLSR beter is dan die van een kleine videocam, maar dan houdt het op. En hoe vind ik uit waar zo'n time lapse functie op zit?Wijnands schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:34:
Ik denk dat jij de filmoptie's van een DSLR wel zal gebruiken en da's toch wezenlijk anders dan een kleine videocam.
[ Voor 62% gewijzigd door dr. koos op 15-12-2009 01:05 ]
Staat me trouwens bij dat de nikon d60 stop motion video aan boord had.
Dat ik nog twijfel tussen het voordeel van 2 lenzen en het feit dat het knopje net wat anders zit.
Maar als ik het goed begrijp zal het verschil in foto's minimaal zijn?
Volgens mij ben ik de enige hier die dat juist géén nadeel vind, imo is CF zoveel beter dan SD.BarôZZa schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:39:
Naast de minischermpjes zit je bij die camera's ook met Compact Flash kaartjes ipv SD kaarten wat ik zelf toch wel als nadeel zou zien, aangezien tegenwoordig SD wel de standaard is bij apparatuur (ook cardreaders in laptops en dergelijke).
Hoevaak je wel niet per ongeluk je kaartje laat vallen.. wat gebeurt er vervolgens ?
Juist, 90% van de gevallen die ik heb meegemaakt:
SD: pennetje af gebroken, wel nog uit te lezen, maar niet meer goed betrouwbaar, aka: doei kaartje, hallo portemonee.
CF: *laat vallen*, *pakt op*, *gaat door met schieten*. en dan seriously, ik heb voor het checken weleens m'n CF 4GB ultra II van 2 hoog naar beneden gedondert, en op een schrammetje na niks aan de hand.
Dat moet je dus echt niet met SD doen
Maar dit alles is dan imo hé, want ik kan begrijpen dat sommige het een gezeur vinden om een cardreader extra te hebben oid, omdat er niet in de meeste laptops een CF reader zit..
okee, dat kan ik eigenlijk niet, want cardreaders zijn verdomde klein..
WTF?Ghenzi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 08:38:
[...]
Volgens mij ben ik de enige hier die dat juist géén nadeel vind, imo is CF zoveel beter dan SD.
Hoevaak je wel niet per ongeluk je kaartje laat vallen.. wat gebeurt er vervolgens ?
Juist, 90% van de gevallen die ik heb meegemaakt:
SD: pennetje af gebroken, wel nog uit te lezen, maar niet meer goed betrouwbaar, aka: doei kaartje, hallo portemonee.
Als je hem laat vallen, dan moet je hem weer oppakken, niet eerst met je auto er overheen rijden. Ik heb nog nooit problemen gehad wanneer ik een SD kaartje liet "vallen".
Kijk eens naar de instapmodellen van Olympus, zijnde E-420, E-520 en eventueel E-620.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:48:
Wat is je beschikbare budget?
E 350/450
Nee
-Nikon D70(s)
lenskit bestaande uit: Kit lens, prime lens, groot hoek, zou erg mooi zijn, maar wordt binnen dit budget denk ik lastig. E 350/450 is voor body+ kit lens + mogelijk extra lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies, ook over het standpunt om evt. het budget met E 200 te verhogen en in de klasse
Canon 450D/500D, Nikon D5000 te gaan shoppen vs de huidige voorkeur.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
DSLR gaat vooral de compact camera vervangen
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk een aantal lenzen erbij en wellicht een upgrade naar een modernere body. Een D90 lijkt me een fantastische camera, maar ik zou er de eerste 2 jaar waarschijnlijk nog geen betere foto's mee maken dan de nu genoemde voorkeuren.
Moeilijk om op een dergelijk vooruitzicht nu voor een merk te kiezen.
Canon IXUS 60 en IXUS 75 met CHDK firmware. Vind foto's te vlak en heb weinig directe/snelle invloed op instellingen.
Zeker zie, ook voorkeur voor modellen.
Niet het beste van het beste maar relatief kleine DSLR's binnen budget
Die krengen zijn zo licht, of je ze van 1 meter dropt of van 5 meter, de impact zal niet veel harder zijn.Ghenzi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 09:13:
Lol, dan zal het wel aan mijn SD kaartjes hebben gelegen, maar als jij hem van redelijke hoogte laat vallen, en dus niet 1,80 oid, maar >2,5 dan is ie echt wel stuk
Zolang het een courant soort kaart is (en geen Xd of MMC ofzo) zal het me een zorg zijn wat er in de camera gaat.
Sowiso zijn de verschillen tussen canon en nikon in beeldkwaliteit al niet groot. Schiet je raw dan kan je dit nog verder verkleinen. Verder zie je de grootste verschillen op de hogere iso's. Daarnaast kies je voor een systeem. Canon en Nikon hebben alletwee een prima systeem maar met verschillende sterke en zwakke punten. Nikon is, bijv, erg sterk in lange kitlenzen zoals de 18-105, canon is weer goed in middeklasse glaswerk zoals de 70-200 f4.Petertjuh schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 08:28:
[...]
Dat ik nog twijfel tussen het voordeel van 2 lenzen en het feit dat het knopje net wat anders zit.
Maar als ik het goed begrijp zal het verschil in foto's minimaal zijn?
Persoonlijk zou ik bij de keuze tussen Canon en nikon ergonomie zwaar laten meewegen. Als jij de Canon prettiger vind werken dan de Nikon lijkt me dat de beste keuze voor jou.
[ Voor 17% gewijzigd door Wijnands op 15-12-2009 11:58 ]
hoe krijg je dat voor elkaar die dingen wegen niets en zijn supersterkGhenzi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 09:13:
Lol, dan zal het wel aan mijn SD kaartjes hebben gelegen, maar als jij hem van redelijke hoogte laat vallen, en dus niet 1,80 oid, maar >2,5 dan is ie echt wel stuk
ik zie ik zie wat jij niet ziet
een philips savy overleeft dat in iedergevalGhenzi schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:46:
Probeer het uit zal ik zeggen, ga op 1 hoog staan, arm naar vo4en, en droppen
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Verwijderd
QFT. Dit heeft voor mij -voor een groot deel- de keuze bepaald!Wijnands schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:56:
Nikon is, bijv, erg sterk in lange kitlenzen zoals de 18-105, canon is weer goed in middeklasse glaswerk zoals de 70-200 f4.
Ongeveer 650 euro (inc BTW)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ik merk dat ik bij mijn compact camera tegen beperkingen aan loop (beperkte instellingen/kwaliteit). Verder lijkt het me een leuke hobby.
Ik fotografeer graag auto's, gebouwen. Ook actie-foto's van sport (ski). Nacht foto's van wegen, lampjes (mooie strepen op de snelweg zegmaar).
Nee.
Niet echt een voorkeur. De interface/gebruiksvriendelijkheid van Canon camera's staat me aan.
Extra lenzen kunnen wachten. Een flitser verwacht ik niet te gebruiken. Wel wil ik graag beginnen met een lens die redelijk voldoet aan mijn wensen, dus misschien dan maar geen kitlens.
Ik wil graag advies. Ik twijfel tussen de canon 1000D,450D en de 500D. In principe denk ik dat de 'instapmodellen' prima voldoen voor mij als beginnende DSLR-er. Live view lijkt me erg prettig. Voor filmen koop ik wel een aparte camera. Ik twijfel nu dus tussen de 100D, 450D en 500D.
Een 500D zit wel aan de max, maar is deze nou echt veel beter dan de 450D? En de 1000D misschien iets te laag?
Ik maak graag foto's tijdens vakanties, en ga waarschijnlijk wel met een cursus beginnen om de eerste kneepjes van het vak te krijgen. Verder lijkt het me een leuke hobby, en wil ik zeker wat tijd voor vrijmaken.
Ja, allereerst wil ik een goede body met een lens waarmee ik voorlopig uit de voeten kan. Verder zie ik in de toekomst wel wat er nog meer nodig is.
Ik gebruik een Panasonic DMC-Fx55. De camera is voor snel foto's maken prima. Maar echt mooie foto's maakt ie niet. De rechte lijnen zijn vervormd (groothoek lens). Verder kan je niet spelen met de sluitertijd wat ik wel mis voor mooie avond foto's.
De voorkeur gaat uit naar nieuw ivm garantie, ook omdat ik de camera zakelijk kan opvoeren.
12. Wat vind je zelf?
Mij lijkt een 1000D té instap. Wil er niet gelijk na een jaar uitgroeien, daarom lijkt mij de 450D een betere keus. Misschien is de 500D wel weer wat te veel van goede.
Voor een goede lens kom ik er niet helemaal uit.
Voor m'n werk is een macro lens nodig, maar dat is pas voor de toekomst. Dus nu gelijk nog niet nodig.
Ik twijfel of ik aan een kitles (18-55) gelijk genoeg heb. Mij lijkt me een 18-200 wat makkelijker aangezien ik dan niet hoef te wisselen voor foto's voor wat verder af. Daarbij lijkt me beeldstabilisatie een must voor de zoom, en krijg ik spijt als ik het niet neem.
Verder twijfel ik of het een lichtgevoelige lens moet worden. Dit gezien ik het leuk vond om foto's in het donker te maken. Maar past dit wel bij de rest van mijn wensen (sport) en auto's, of moet ik dan een andere lens daarvoor kiezen?
De 500D is volgens mij niet veel beter dan de 450D. De filmfunctie is het grote verschil.
Wat betreft een instapper waar je naar een jaar uitgroeit: dat hoeft geen enorm probleem te zijn. Het voordeel is dat die veel minder in waarde zullen dalen. Voorbeeldje: ik had een jaar geleden een D40 met kitlens gekocht voor 270 euro en afgelopen week verkocht voor 210. Heb nu een D5000 nieuw gekocht voor 470 euro, maar deze was een half jaar geleden nog zo'n 800 euro.
Kortom, ik heb nu een betere camera en in totaal minder geld uitgegeven dan wanneer ik een jaar geleden meteen een D60 had gekocht (die ik toch nog niet optimaal had kunnen benutten).
Moet er overigens bij zetten dat ik een student ben die het vooral als hobby doet en de instapper nog steeds voldeed. Ik wilde vooral een D5000 voor de filmfunctie.
[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 15-12-2009 19:14 ]
€500,-
Gewoon, goede foto's
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van Hardware of close-up's van natuur. Voor de rest een beetje random.
Nee
Canon EOS 1000D, omdat deze erg goed geprijsd is.
Nee
Het liefst advies.
Af en toe een foto'tje en soms de natuur in trekken.
Als het bevalt wel.
Sony Cybershot, de kwaliteit en de instellingen.
Liever niet.
Dat is opzicht niet zo erg, maar dat wil niet zeggen dat je Nikon of Sony niet moet uitsluiten vind ik, dit zijn ook erg goede camera's die ook gebruikersvriendelijk zijn.
Ben je erg onhandig? Schaf dan geen dSLR aan...
Tevens het geneuzel over de kaartjes, sd is bijna niet kapot te krijgen volgens mij. Ik heb er al eens per ongeluk 1 uit het raam laten vallen en er er 1 op een nat aanrecht gelegd. Beide gevallen leverde het geen defect kaartje op. Daarbij is het ERG dom jezelf als je kaartje op die manier defect raakt. En sd kost toch niks dus is een nieuw kaartje zo gekocht (en ja, de geschoten foto's moet je daarom zoveel mogelijk verdelen over meerdere kaartjes en gewoon zsm backuppen op een laptop of dergelijk. Wijnands heeft overigens wel gelijk over het formaat van de sd kaartjes, ze zijn erg klein...
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Als je dan toch die dSLR wil vind ik persoonlijk de 1000D de beste keuze. Nikonians zullen hier misschien iets tegen in te brengen hebben, maar de 1000D heeft als enige camera én voldoende logisch geplaatste knoppen voor alle instelbaarheid (sony's budgetmodellen doen alles via het scherm ofzo, ik begrijp er geen hout van), én live view (Nikon D3000 heeft dat niet) én uitstekende beeldkwaliteit (Pentax en Olympus hebben hier wat aan de weg te timmeren). De andere merken hebben uiteraard ook hun sterke punten: Nikon ehm... moet je even aan een nikonian vragen. Pentax heeft een beduidend professionelere instapbody, olympus is lief klein maar zeer full-featured, sony is goedkoop en uitgebreid voor de beginner.
Maar het belangrijkst vind ik toch de feel van het apparaat. M'n huisgenoot heeft een 450D. Prachtig apparaatje, maar ik kan er niet mee overweg. Alleen al die losse pijltjes knoppen ver uit elkaar in plaats van de ronde vierpunt uit 1 knop vind ik al rete-irritant. Wijsvinger voor zowel het scrollwieltje bovenop als de shutter vind ik ook niet zo lekker werken als het wieltje onder de duim.
Wat dat betreft vind ik het ook vreemd om van Canon compact persé over te willen stappen op Canon DSLR, aangezien het behalve de merknaam eigenlijk niks overeen heeft. Ik zou toch echt de Nikon en eventueel Sony ff vastpakken.
[ Voor 15% gewijzigd door BarôZZa op 16-12-2009 01:48 ]
Wat je van plan bent is, zoals je zelf al door hebt, de standaard 18-55 erg kort. Een optie is om een 3rd party superzoom aan te schaffen. Een andere optie is dit:visie schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 18:39:
Door de bomen zie ik soms het bos niet meer. Graag zou ik wat hulp kunnen gebruiken.
Ongeveer 650 euro (inc BTW)
Ik fotografeer graag auto's, gebouwen. Ook actie-foto's van sport (ski). Nacht foto's van wegen, lampjes (mooie strepen op de snelweg zegmaar).
Nee.
Niet echt een voorkeur. De interface/gebruiksvriendelijkheid van Canon camera's staat me aan.
Extra lenzen kunnen wachten. Een flitser verwacht ik niet te gebruiken. Wel wil ik graag beginnen met een lens die redelijk voldoet aan mijn wensen, dus misschien dan maar geen kitlens.
Ik wil graag advies. Ik twijfel tussen de canon 1000D,450D en de 500D. In principe denk ik dat de 'instapmodellen' prima voldoen voor mij als beginnende DSLR-er. Live view lijkt me erg prettig. Voor filmen koop ik wel een aparte camera. Ik twijfel nu dus tussen de 100D, 450D en 500D.
Een 500D zit wel aan de max, maar is deze nou echt veel beter dan de 450D? En de 1000D misschien iets te laag?
12. Wat vind je zelf?
Mij lijkt een 1000D té instap. Wil er niet gelijk na een jaar uitgroeien, daarom lijkt mij de 450D een betere keus. Misschien is de 500D wel weer wat te veel van goede.
Voor een goede lens kom ik er niet helemaal uit.
Voor m'n werk is een macro lens nodig, maar dat is pas voor de toekomst. Dus nu gelijk nog niet nodig.
Ik twijfel of ik aan een kitles (18-55) gelijk genoeg heb. Mij lijkt me een 18-200 wat makkelijker aangezien ik dan niet hoef te wisselen voor foto's voor wat verder af. Daarbij lijkt me beeldstabilisatie een must voor de zoom, en krijg ik spijt als ik het niet neem.
Verder twijfel ik of het een lichtgevoelige lens moet worden. Dit gezien ik het leuk vond om foto's in het donker te maken. Maar past dit wel bij de rest van mijn wensen (sport) en auto's, of moet ik dan een andere lens daarvoor kiezen?
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR
Ik zou je zeker aanraden om die in de winkel ook 's te bekijken. Dat je een canon compact gewend bent wil niet zeggen dat een nikon gebruiksonvriendelijk is.
Ik vond het groter scherm en de betere knopjes zelf een groot pluspunt. Ook de nabijheidssensor werkt heel erg netjes en de camera voelt net wat meer 'camera' aan dan een 1000D. Natuurlijk is het niet zoals de 5Dm2 (wat een zwaar bakbeest).
De 2MP, spot metering en 2AF punten vind ik niet zo belangrijk.
Bij Bol.com koste deze camera inclusief kitlens 492 euro, eergisteravond om 20.00 besteld en gisteren in huis
Toen in daar de Nikon D5000 probeerde vond ik deze zelf:
- niet fijn in de hand liggen
- totaal onlogisch met de knopjes
Bij de 450D snap ik zonder handleiding hoe elk knopje bedient wordt. Maar het blijkt dus wel dat dit heel persoonlijk is.
Tim
Stel dat ik nu een 40D van Marktplaats oppik, en ik wil beginnen met een instap walkaround (1 lens dus), welke zou dan in de buurt van de 18-105mm komen?
Ik ben toch malle pietje niet!
Of is dit kansloos voor een budget van 700-900 euro max?
[edit]
Het niet willen wisselen van lens komt vooral uit het feit dat ik de camera vooral voor vakanties zou willen gebruiken. En dan is zo weinig mogelijk camera-spul mee wel handig.
[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 16-12-2009 23:10 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Wat betreft de 18-105 ben ik het niet met ssj4gohan eens. Dat vind ik een erg mooi lensje. Ook qua bouwkwaliteit een stuk beter dan de kitlens. Lijkt mij de ideale walkaround lens voor mezelf in de toekomst.
Als je een superzoom wilt en nog steeds lieve kwaliteit (als in: niet vergelijkbaar met een goede compact) zou ik echt een D5000 met 18-105 kopen. Nikon is zowat het enige merk met dat soort lenzen. Een 18-2xx zou ik echt afraden, het hele punt van de dSLR is kapot met zo'n lens (je creatief potentieel wordt ontzettend ingekort door diafragma, focussnelheid, randkwaliteit). Een 55-250IS naast een 18-55IS maakt je foto's zichtbaar beter. Als je geen lenzen wilt wisselen en/of zo min mogelijk zooi wilt meenemen op vakantie, heb je meer aan een Fujifilm S100FS of Canon SX1(0) IS, met een beetje spelen kun je daar ook nog wel prima scherptediepte-effecten uit trekken, ze reageren relatief snel en in redelijk tot goed licht merk je niks van de sterk verhoogde ruisniveaus.
Als je zegt dat je de kwaliteit toch niet zo dermate ziet, maar al blij bent met spiegelreflex-resultaten en je wisselen vervelend vindt, dan is de 18-200IS van canon de beste optie.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
ongeveer 400 euro
Mijn oude camera (samsung pro815) heeft me enthousiast gemaakt.
portretfotografie & nachtfotografie
nee
Ik zit te twijfelen tussen Nikon & Canon. Maar mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar Nikon omdat ik het menu erg gebruiksvriendelijk vind.
- Het zou fijn zijn als er een automatische HDR functie op zit. 5 foto's met verschillende belichting. Maar het hoeft niet persé.
- Ik wil ook graag dat ie in RAW kan schieten.
Niet persé
Advies
In mijn vrije tijd.
Ja absoluut
Samsum 815 pro. Beperking is veel ruis en langzame software.
Kan, maar liever niet.
Graag jullie advies
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
- circa. €500,- tot max. €600,- (dan hou ik nog een €100,- over voor onvoorziene dingen)
- Meer vrijheid, snelheid, spelen met diepte, nabewerking.
- Architectuur (en eventueel ook 360° panorama's), macro's en "de huis tuin en keuken gezinsfoto's".
- nope
- Iets van Canon om dat ik dan een setje lenzen van m'n pa kan lenen?
- Flitser, accu lijkt me toch minimaal noodzakelijk.
- advies
- ben van plan na aanschaf in iedergeval een (basis)cursus van zo'n 20 lessen te volgen. Daarna
- Yup, lenzen. fish-eye en zo'n lens waar je zo'n hele sterke DOF krijgt. En een statief (draaibaar 360°?) ook later aan te schaffen.
- compact camera. Vooral erg traag!, weinig controle over licht, diepte en contrast.
- Ja, eventueel (voor het statief).
Verwijderd
Bij fotokonijnenberg heb ik een Nikon D5000 gezien. Maar deze heeft geen scherpstelmotor. Wat houdt dat precies in? Dat ik alles handmatig scherp moet stellen? En is dat een gemis?
Of raden jullie me dan liever een andere camera aan?
Dat houdt in dat je lenzen moet kopen met scherpstelmotor. Net zoals bij de Canons.Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:41:
@ssj3gohan Een instappertje vind ik erg zonde van het geld aangezien mijn samsung pro 815 al een mooie instap was. Ik heb dus besloten dat het budget nog wel 200 euro omhoog mag.
Bij fotokonijnenberg heb ik een Nikon D5000 gezien. Maar deze heeft geen scherpstelmotor. Wat houdt dat precies in? Dat ik alles handmatig scherp moet stellen? En is dat een gemis?
Of raden jullie me dan liever een andere camera aan?
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Was het ook niet zo dat de D3000 en de D5000 dat soort lenzen niet konden aansturen? Of zit ik nu helemaal foutpsyBSD schreef op donderdag 17 december 2009 @ 13:49:
[...]
Dat houdt in dat je lenzen moet kopen met scherpstelmotor. Net zoals bij de Canons.
Je vader heeft dus een Canon liggen met een aantal lenzen dus. Kun je vertellen welke dat zijn, dan kunnen we op basis daarvan misschien wat meer zeggen over een verstandige (kit)lens bij je camera. Als hij namelijk meerdere standaardzooms heeft liggen, kun jij bijvoorbeeld al direct naar een 50mm prime (f/1.8 bijv.). Zo'n lens is juist voor hele sterke DoF, immers hoe kleiner de f waarde des te groter je diafragma is en in dat geval komt er meer licht binnen en heb je een kleinere scherptediepte
Een flitser is niet direct nodig, in de meeste niet-professionele body's zit die ingebouwd. Dat is weliswaar niet zo'n sterke flitser en hij gaat alleen rechtuit, maar er valt zeker wel mee te werken. Een accu zit standaard bij de camera. Voor panoramafoto's op een statief heb je een panoramakopje op je statief nodig. Die zijn niet heel duur en je kunt ze gewoon bij je statief meebestellen. Ik denk echter, met oog op je budget, dat een statief later wel komt.
Tweedehands is geen optie voor de camera en lens? Voor het geld wat je uit wilt geven zou dat juist de oplossing zijn, want dan heb je iets meer speelruimte en kun je wellicht een goede 40D of 500D kopen. De body van de 500D kost op het moment van spreken nieuw 535 euro (588 euro incl. kitlens) en dat ligt wellicht iets buiten je bereik. Een 450D inclusief kitlens kost 488 euro, precies 100 euro minder dan de 500D + 18-55 IS. Nogmaals: als je even doorgeeft wat voor lenzen je eventueel van je vader kunt gebruiken, geeft dat ons een wat beter in te schatten beeld.
Zo, dat is wel even genoeg voor een eerste reactie, denk ik.
AF-S type lensen kopen voor D3000, D5000 (&D40, D60), daar zit de motor in de lens. AF-D lensen kan je niet laten autofocussen aangezien deze géén motor hebben in de lens (herken je door 2 contactpunten minder en AF-D in de naam)GGdiArgos schreef op donderdag 17 december 2009 @ 14:46:
[...]
Was het ook niet zo dat de D3000 en de D5000 dat soort lenzen niet konden aansturen? Of zit ik nu helemaal fout
buiten autofocus werken AF-D lensen wel. Voor de duidelijkheid, AF-S lenzen werken wel op de D90 en hoger
[ Voor 10% gewijzigd door Dred op 17-12-2009 15:04 ]
Canon gaat denk ik niet lukken, je bent al 200e voor een flitser kwijt, 100 euro voor prulletjes en dan hou je dus 300e over voor een body + lens. Wellicht tweedehands op marktplaats?D-rez schreef op donderdag 17 december 2009 @ 12:01:
- circa. €500,- tot max. €600,- (dan hou ik nog een €100,- over voor onvoorziene dingen)
- Meer vrijheid, snelheid, spelen met diepte, nabewerking.
- Architectuur (en eventueel ook 360° panorama's), macro's en "de huis tuin en keuken gezinsfoto's".
- nope
- Iets van Canon om dat ik dan een setje lenzen van m'n pa kan lenen?
- Flitser, accu lijkt me toch minimaal noodzakelijk.
- advies
- ben van plan na aanschaf in iedergeval een (basis)cursus van zo'n 20 lessen te volgen. Daarna
- Yup, lenzen. fish-eye en zo'n lens waar je zo'n hele sterke DOF krijgt. En een statief (draaibaar 360°?) ook later aan te schaffen.
- compact camera. Vooral erg traag!, weinig controle over licht, diepte en contrast.
- Ja, eventueel (voor het statief).
Ik ga er hier dus vanuit dat hij niet direct een 430 EX-II hoeft te hebben of zo. Dat lijkt me ook zeer onverstandig met oog op de camera en het budget. Je houdt dus gewoon het geld beschikbaar voor de camera en (kit)lens.Krylinck schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:01:
Een flitser is niet direct nodig, in de meeste niet-professionele body's zit die ingebouwd. Dat is weliswaar niet zo'n sterke flitser en hij gaat alleen rechtuit, maar er valt zeker wel mee te werken.
tnx.
had zelf (vergeten melden sorry) het idee om voor de 450D + kit te gaan (het is niet dat ik m'n pa z'n stuff te pas en on pas kan gebruiken) Zal hem zeken nog ff naar z'n lenzen vragen.
/edit 1
flitser zal dan ook nog ff mogen wachten....
/edit 2
ivm 2de hands, ik ben nog al argwanend met 2de hands mechanische stuff. Je weet nooit hoe goed de vorige eigenaar z'n spulletjes onderhouden heeft en of de verkoper niet is "vergeten" te vertellen dat er, op het oog niet direct zichtbare gebreken oid zijn.
[ Voor 45% gewijzigd door D-rez op 17-12-2009 15:24 ]
Dat is denk ik niet wat je bedoelt. AF-S lenzen autofocussen op alle digitale Nikon bodies, dus ook op de D40, D40x, D60, D3000 en D5000. AF-D lenzen niet, zoals je al zegt, maar die autofocussen wel op de D90, D200, D300, enz.Dred schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:02:
Voor de duidelijkheid, AF-S lenzen werken wel op de D90 en hoger
Dit is ook wel een leuk dingetje voor als hij de inbody flitser gaat gebruiken:Krylinck schreef op donderdag 17 december 2009 @ 15:13:
[...]
Ik ga er hier dus vanuit dat hij niet direct een 430 EX-II hoeft te hebben of zo. Dat lijkt me ook zeer onverstandig met oog op de camera en het budget. Je houdt dus gewoon het geld beschikbaar voor de camera en (kit)lens.
http://www.lightscoop.com/
Morgen maar es terug. Vandaag sprak ik met een Canon fotograaf, en die heeft me gezegd dat morgen de Nikonian ook in de winkel is. Zelf vindt hij voor het snelle werk (sport en actie) Canon beter en voor natuur/landschap en portret Nikon. Maar dan enkel op een niveau waar ik me nu nog geen zorgen over hoefde te maken
Hun prijzen zijn wat hoger dan wat je op internet vindt, het is een speciaalzaak. Maar het verschil leek me niet supergroot. bvb voor €1000 een D90 + 18-105 en daar kreeg ik een extra batterij, een statief en een 4gb kaartje bij wat ik op iets minder dan 100 euro waarde schat.
Dit topic is gesloten.