[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.667 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahah weer geen hulpmiddel dus :o) Dan zal de feeling doorslag geven denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na lang wikken en wegen de Nikon D5000 gekocht. En hij bevalt erg goed. :)
De doorslag gaf voor mij oa. het kantelbare LCD scherm, naast al die andere goede eigenschappen die al eerder zijn besproken in dit topic ...
Ik ben gewend met een Canon Powershot (met kantelbaar scherm) te fotograferen dus neigde wel weer naar Canon, maar de 450D heeft een vast scherm. Vandaar dat het Nikon werd en ik moet zeggen dat dat heel snel went. Het is een hele prettige camera in gebruik.
Wat wel even jammer is is dat mijn D5000 van een serie is die kans heeft op problemen met het aan/uit knopje. Hij moest dus meteen opgestuurd worden voor preventief onderhoud. Zonder extra kosten voor mij, maar toch geeft het 'gedoe' en ben ik m'n nieuwe speelgoed weer even kwijt. :'(
Misschien ook iets om op te letten voor andere D5000 bezitters ... Het is te vinden op de site van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yvet: Waar gebruik je dat kantelbare schermpje voor dan?
En echt balen dan je nikon al weg is! Hoe ben je dat te weten gekomen dan? Waar heb je hem gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nomad schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 10:59:
Ik vind liveview soms erg handig wijnands :). Op een bruiloft met een groepsportret bijvoorbeeld. Camera op statief, 60 man die je moet dirigeren, dan zie je je compo beter op het schermpje, dan door de zoeker.
Dat geloof ik best. Maar hoeveel promille van wat jij schiet in een jaar is met liveview?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

heel weinig, absoluut. Maar dat kan wel eens meer worden. Productfotografie zou ik best met liveview kunnen gaan doen, en dat is iets wat wel op de stapel ligt.
Maar, liveview is zeker geen vervanger van de zoeker :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Wijnands schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:38:
[...]

Dat geloof ik best. Maar hoeveel promille van wat jij schiet in een jaar is met liveview?
Net zoveel foto's als dat ik foto's vanaf statief maak denk ik. Maar dat maakt niet ineens dat ik mijn statief weg ga doen :P En zo ook met liveview, soms is het wel makkelijk. Ik zou een cam er niet op uitkiezen, maar als het er in zit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henk schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:27:
[...]

Ik zou een cam er niet op uitkiezen,
Daar ben ik het mee eens
maar als het er in zit... :)
Ik heb 't tpot nu toe 1 keer gebruikt om te ontdekken... verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
photofreak schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:00:
[...]

Als je Nikonlenzen hebt en je doet veel studiofotografie dan is de enige keuze D3X, maar bij Canon zit er nogal een verschil tussen de 1Ds mark III en de 5D mark II, een paar megapixel en 4000 euro verschil, dus kan je zeggen dat de 1Ds III al achterhaald is. Gelukkig zou er in februari een 1Ds mark IV komen.
Er zit inderdaad nogal een verschil tussen een 1Ds3 en een 5D, maar dan met name qua AF. Dat is ook de reden dat veel semi-professionals wachten op een 3D die het gat tussen de 1Ds3/4 en de 5D2 gaat vullen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?
tussen de 900 en 1200 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Gebruik nu een ixus 850is en wil meer. We gaan op vakantie voor 2 maanden en wil daar mooie foto's van schieten.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Afrika safari, zanzibar strand foto's en in india veel omgeving en portret foto's (ingezoomd)

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon en Nikon. Ik wil iig voor een van de grotere merken gaan. Canon is net wat goedkoper dan Nikon heb ik gemerkt, verder niet veel voorkeur. Idee nu is een 500d met een lichtsterke lens tot 300

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja. Wil zowiezo een goede zoomlens voor de safari en heb gehoord dat daar een goed filter ook belangrijk is.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hobby matig, vakantie en vrije tijd foto's

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Daarom wi ik ook nu een goede lens waar ik later op kan voortborduren. Betere body komt elke 2 jaar.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon ixus 850is. Foto's worden vervormd en je kunt geen closeup van een afstand maken.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja, maar lastig te bepalen welke kant op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga 's naar een goede winkel en pak een 450D of 500D beet, een 40D en een nikon d5000 en d90.

Voor nikon, een 18-105 en een 55-200 VR kom je een heel eind denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah bedankt voor de reacties!!
ik vond nikon ook beter in de hand liggen dan de canon 1000d, die voelde veel plastic-er aan.
Canon heeft dus betere ISO-prestaties in het donker als ik t goed begrijp (minder ruis?)?
En vanwege kwaliteitsverschillen kan ik dus beter naar canon 450/500d en nikon d5000 gaan kijken?
Zijn die ongeveer even groot als de 'simpelere' modellen of zit daar weer veel verschil in?
God, wat is dit een moeilijke keuze!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Tsja, het is moeilijk omdat het verschil nihil is. Je moet je laten leiden door dingen die niet direct kwantificeerbaar zijn, zoals ergonomie en systeem, of puur door prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
De Canon 1000D heeft betere ruis prestaties dan de Nikon D3000. De prestatie verschillen tussen de Canon 500D en Nikon D5000 weet ik niet. Gewoon op googlelen, en kies de camera naar jouw wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 11:49:
ah bedankt voor de reacties!!
ik vond nikon ook beter in de hand liggen dan de canon 1000d, die voelde veel plastic-er aan.
Canon heeft dus betere ISO-prestaties in het donker als ik t goed begrijp (minder ruis?)?
Nee, je begrijpt het nog steeds niet. De D3000 gebruikt een oude sensor die op iso 1600 (en dat gebruik je bij weinig licht) niet zo goed presteert als de rest.
De D5000 deelt dezelfde sensor met de D90 en de D300 (alhoewel die laatste weer iets anders verwerkt maar ok) en die is prima in orde en kan absoluut concurreren met de huidige Canon's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oohja ok nu heb ik hem, thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
1. Wat is je beschikbare budget?
Rond de 300/400 eurie..
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil gewoon graag fotograferen en een digitale compact camera vind ik niks.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Mijn honden (die bewegen heeel veeel), Familie, Natuur..
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb 2 Nikon lenzen die ik kan gebruiken van m'n moeders d40.. /Passen die op de D3000? :P
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D3000, leuk dingetje, niet al te duur.. en ik wil graag een nikon
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.. dat kan wachten
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen idee eigenlijk.. Niet al te serieus.. Paar uur per week ofzo?
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee niet echt.. heb niet echt een groot budget
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De nikon D40 van mijn moeder, Dat hij niet van mij is en hem niet altijd kan gebruiken.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
NEE.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danny96 schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:37:

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb 2 Nikon lenzen die ik kan gebruiken van m'n moeders d40.. /Passen die op de D3000? :P
Uiteraard. Waarom zouden ze niet passen? :?
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D3000, leuk dingetje, niet al te duur.. en ik wil graag een nikon
Nou, gewoon doen, als je de D40 beheerst heb je een D3000 ook zo in de vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
Wijnands schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:46:
[...]

[...]

Nou, gewoon doen, als je de D40 beheerst heb je een D3000 ook zo in de vingers.
Omdat ik wel eens hoor van mensen dat hun camera afwijkt van het normale lens formaat :P
Maar zijn er niet echt punten bij de d3000 waar ik op moet letten?

[ Voor 8% gewijzigd door Danny96 op 29-11-2009 18:54 ]

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, het is een voorzetting van de D40/D40x/D60 lijn. De zwakke punten zijn hier recent nog genoemd. Als je daar mee kan leven heb je een leuke nikon voor een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:46:
[...]

Ik denk dat Danny doelt op de ontbrekende Autofocusmotor die soms een probleem kan vormen bij Nikon. Aangezien zowel de D40 als de D3000 deze niet aan boord hebben, zal het geen probleem zijn (de lenzen hebben al een focusmotor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
En als ik nou een lens erbij wil kopen.. wat is dan het verstandigst?

Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX 199,-

of

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC iF SLD (new, built-in af) 179,-

Alvast bedankt.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat het verstandigst is, hangt van je eisen af. Wil je niet wisselen van lenzen, dan kies je voor de 18-200. Maar wil je betere optische prestaties en stabilisatie, dan kies je voor de 18-105.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ben al lang naar het kijken naar camera's, maar dat betekent nog niet dat je meteen weet wat je moet kiezen als je nu je scherm molt. Ik kan nog wel foto's maken maar ik zie niet wat ik doe en instellingen veranderen kan ik helemaal wel vergeten. Waar ik naar aan het kijken was de panasonic lx3 en de nieuwe µ4/3 maar beiden vind ik het net niet om nu een camera te kopen.
De lx3 omdat dit, ondanks dat dit de beste weinig licht compact is, ik toch nog teveel ruis zie en ik een voorbeeld tussen een dslr en de lx3 heb gezien waarbij de output van de lx3 om te huilen was vergeleken met de dslr(ik kan het voorbeeld niet meer vinden en weet ook niet welke dslr het was).
En de µ4/3 belooft veel maar panasonic heeft gekozen voor MEGAIS in lens en olympus is me te traag in scherpstellen en de ui beviel me niet bij uitproberen. Tevens zijn de lenzen die beschikbaar zijn en beloofd, het nog net niet.

Beetje achtergrond info. Ik weet redelijk wat van de technische kant van fotograferen en digitale technieken, dit vertaalt zich helaas meestal niet in mooie foto's. Diegene die wel mooi zijn, zijn voor wat ik kan zien nog steeds lucky shots. Komt ook niet vaak genoeg voor. Ik maak nu sinds aankoop van mijn caplio r6 een 1000 tal foto's per jaar die je kunt laten zien met hooguit 2 foto's waarvan ik onder de indruk ben.

minder dan €1000, maar €400 is meer wat ik er voor over heb (1 lens).

onder meer lichtomstandigheden foto's kunnen maken en minder foto's te missen door langzame camera.
Als laatste hopelijk een foto te maken waar ik meer in zie dan met mijn eigen ogen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
  • Macro fotografie (planten buiten, beesten, electronica) r6 doet het redelijk hiermee behalve dat scherptediepte slecht aan te passen is en autfocus problemen. Ik gebruik meestal 50mm. Hiernaast nog een los project van eenmalig 3000 oude dia's digitaliseren(met projector gaat het snelste voor redelijke iq)
  • Landschappen, bergen meestal. r6 is ok. Meestal 24mm
  • beesten buiten, vogel, aap, gecko etc. r6 heeft net niet genoeg zoom(200mm) om na het mogelijke voetwerk ook daadwerkelijk te zien waar je een foto van maakte. Tevens is bij 200mm het zo goed als onmogelijk voor mij om je onderwerp in beeld te krijgen tevens een autfocus probleem. Inzoomen uitzoomen te traag vaak gewoon uit de hand over de camera heen gekeken voor shot.
  • binnen foto's met vrienden. Bijna niet mogelijk met r6 omdat ik niet van de flits houd. Meestal 24mm maar sinds ik standaard 50mm heb ingesteld vaker hiermee.
  • ski/snowboard aktie foto's. Hetzij wachtend op de rest om van veraf tot zeer dichtbij te volgen. Of al volgend foto's vanaf achter te maken. Meestal 135mm en beide manieren kijkend over de camera heen via het scherm kan ik niet goed volgen.
Geen lenzen en geen voorkeur (1 oude tokina mf zoom voor pentax)

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
  • panasonic lumix gf1: zeer compact een dslr neem ik niet snel mee, ui voelt erg prettig aan. Samen met g1 goede face detection en follow focus plus goede raw software. Maar nu nog erg duur €829 met pancake maar gezien winterseizoen zal ik voor de 14-45 moeten kiezen €729 wat de losse 20mm erg duur maakt op een later tijdstip.
  • de g1 om het betaalbaar te houden met 14-45 €449, met dubbel zoom is niet interessant omdat je dan meer voor de 45-200 betaalt dan los. Is iets groter dan de gf1, voordeel beweegbaar scherm, beter beschermt en kan misschien ook voor mensen skien/boarden voor foto's. voordeel? viewfinder, ik weet niet of ik veel gebruik van zal maken. Nadeel absoluut geen video, al heb ik dit zo goed als nooit op mij r6 gebruikt.
  • nikon d3000 geen lifeview en nog niet mee gespeeld. te groot?
  • canon 1000 en 450 kon ik niet echt lekker mee uit de voeten in de winkel. te groot?
  • olympus pen1 langzame autofocus en kon er ook niet echt lekker mee overweg in de winkel.
  • e420 mooi budget 14-42 €279 nog niet mee gespeeld als deze voor onder €300 weg gaat nobrainer. Geen image stabilisatie langzaam in liveview lagere kwaliteit foto's, flits gebruikt voor focus assist. kitlens panasonic beter. slechtere hogere iso
  • e520 groter dan e420 met 14-42 €338 slechtere hogere iso langzaam in liveview
  • e620 14-42 €529 beweegbaar scherm langzaam in liveview
al met al zou ik dus kiezen voor of de e420 budget optie maar ik denk dat ik de liveview erg ga missen. en de g1.

flitser niet, misschien een polarize filter en lenzen later. De kitlens is niet voor bijvoorbeeld macro of extreme zoom.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring heb ik niet nodig maar advies wel.
Waar ik vooral aan twijfel is de keuze voor een lenssysteem wat misschien in de toekomst niet optimaal is. µ4/3 staat nog in kinderschoenen en het verbaasd mij niets als er binnenkort iets van canon nikon uitkomt met meer aandacht voor compact.
Mijn keuze voor compact is niet iets waar ik over twijfel ik heb anders geen camera bij me. alleen µ4/3 gaat nog ver in prijs zakken en voor nu is de e420 misschien een goede budget tussen oplossing.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga geen geld verdienen met de foto's en ik maak af en toe een foto en loop soms te prutsen met timelaps etc.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Buiten lenzen niet echt, het moet vooral meeneembaar blijven.

• ricoh caplio r6 Met deze camera is het leuk om foto's te maken maar focus en kwaliteit buiten zeer zonnige dagen zijn toch wel een probleem.
  • nikon coolpix 3100 heeft inmiddels wat mechanische problemen: erg limiterende camera, wel in 2005 3000 dia's mee gedigitaliseerd in totaal 2 dagen inc ombouwen projector.
  • Hiervoor ook nog een 35mm slr gehad en een fixed focus lang lang geleden
Ik was eigenlijk de innovatie aan het afwachten voor een camera die echt de moeite waard was. Mijn onvoorzichtigheid met mijn huidige r6 maakt dit wat moeilijk. 2de hands zou ik waarschijnlijk voor de caplio r serie gaan mits voor weinig, maar vind dit nog steeds zonde van het geld.
Overigens is er ook misschien de optie om het scherm te vervangen voor $60 uit china maar zo ver als ik kan zien is dit scherm met een verkeerde kabel er aan. En wil ik niet investeren in een camera waar ik niet 100% tevreden mee ben, mijn vriendin wil de camera wel overnemen als ik hem repareer zij vindt het het wel waard.

Al met al een lange post.... Maar wat efficiënter dan heen en weer kwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie hier geen overtuigende reden om met een spiegelreflex aan de gang te gaan. Mocht je dat toch willen is, gezien het belang wat je aan formaat hecht, de e-420 of misschien een pentaxje de beste optie.

Micro 4/3 is nieuw dat klopt. Ik zou met de olympus niet snel achter een gecko aanwillen, daarvoor is 'ie me te traag.

Of Canon of Nikon er ook mee zullen komen? Ik acht 't niet onwaarschijnlijk. Van nikon zijn er al een tijdlang geruchten dat ze dat zullen gaan doen.

Overigens kun je nikon lenzen met een adapter ook op micro 4/3 gebruiken maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Je hebt idd gelijk er is weinig reden voor een grotere sensor en betere af, als ik zeg dat ik met veel plezier de r6 gebruik.
Wat ik vergeten te zeggen ben dat ik merkte dat ik steeds vaker een foto niet nam of de camera niet mee nam omdat ik toch de foto niet zou kunnen maken.
Pentax heb ik ook naar gekeken maar de k-m heeft geen lifeview en de k-x is nog prijzig en dan heb ik liever de g1 denk ik, maar ik heb er nog niet met een pentax gespeeld. Ik ga trouwens vanmiddag nog even wat camera's proberen. Waaronder de nikkon d3000 en 5000, sony pentax olympus e serie en voor de goede orde ook de canon's nog een maal.

De gecko overigens is vrij statisch als je er niet te dicht bij komt. En je hebt er geen 200mm voor nodig. overigens met de r6 moest ik wel 6 foto's knippen om 1 scherp te hebben 1 gecko op witte grof gestuckte muur.

van de adaptor weet ik maar voor de compactheid niet de beste oplossing. Wel een goede oplossing om bijvoorbeeld zeer specialistische oude 2dehands periscoop lensen te gebruiken om foto's van modellen te maken. Dit staat niet in mijn lijstje omdat ik dit nog nooit gedaan heb en niet iets waar ik morgen mee begin, wel een leuke mogelijkheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Mafketel op 30-11-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staar je niet te blind op liveview. Ja, het is leuk/handig voor sommige toepassingen maar verder zul je al snel merken dat de zoeker op elke spiegelreflex zo prettig is dat je al snel niet meer als een halve zool in de typische compact camera houding staat met de camera op armslengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
Ik zie de meerwaarde van liveview niet voor die toepassingen. Misschien voor macrofotografie, maar zelfs daar is het niet nodig.

Voordat ik een DSLR had gebruikt dacht ik trouwens ook dat zo'n zoeker niet zo handig was als een schermpje. Wat had ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Wijnands schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:04:
Staar je niet te blind op liveview. Ja, het is leuk/handig voor sommige toepassingen maar verder zul je al snel merken dat de zoeker op elke spiegelreflex zo prettig is dat je al snel niet meer als een halve zool in de typische compact camera houding staat met de camera op armslengte.
Hehe, dat doet me denken aan een collega die erachter kwam dat zijn vriendin z'n D90 icm de sigma 50-150 f/2.8 in de typische compactcamera-houding vast hield (body tussen duim en wijsvinger van beide handen) toen zij klaagde dat het ding zo onhandig was in het gebruik, en toch wel een beetje zwaar. :p

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je live view ooit wilt gebruiken voor normale foto's maken (met autofocus etc.). Maar macrofoto's e.d. gaan gewoon 100x makkelijker omdat je veel preciezer naar de scherpte van je lens kunt kijken, ook met lenzen die niet meer willen autofocussen of van zichzelf al niet autofocussen. Het werkt beter en imo lekkerder dan een fijn focusscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
ssj3gohan schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:41:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je live view ooit wilt gebruiken voor normale foto's maken (met autofocus etc.). Maar macrofoto's e.d. gaan gewoon 100x makkelijker omdat je veel preciezer naar de scherpte van je lens kunt kijken, ook met lenzen die niet meer willen autofocussen of van zichzelf al niet autofocussen. Het werkt beter en imo lekkerder dan een fijn focusscreen.
Dat kan ik onderstrepen. In een hoop situaties heb je echt gemak van de 10x zoom die liveview je bied. Ik werk vaak met M42 lenzen, handmatige focus, en het bied echt een uitkomst. In bepaalde gevallen gebruik ik echter een hoekzoeker omdat de camera soms op een heel laag standpunt staat, zodat liveview onbruikbaar is. Toch moet ik bekennen dat mijn hoekzoeker minder vaak op m'n camera gezeten heeft sinds ik een 7D met liveview heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk idd dat live view niet zo ontzettend nodig is, maar áls je het hebt kan het soms handig zijn.
Ik ga woensdag weer eens naar de saturn (ze zien me daar al aankomen ;)) ik ga ofwel voor de 500d of de d5000. Ik begin gewoon met de kitlens en na een aantal maanden koop ik er een andere bij, dan ga ik ook een cursusje volgen, wil me er echt in verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Lifeview is een beetje een double edged sword.

Aan de ene kant zie ik mijzelf niet met 40 50 km/u een piste afgaan met een camera aan mijn hoofd aan de andere kant is het volgen van een skier snowboarder als je stilstaat beter met een optische zoeker.
Dit na een een review van de g1 waarbij op actiefoto's wordt ingegaan en de zoeker en het scherm bij continu schieten eigenlijk hetzelfde laat zien op het scherm als elke dslr. Waarbij de dslr het voordeel heeft dat je door de optische zoeker wel tussendoor het huidige beeld ziet.

Oftewel ik ben er echt nog niet uit en heb nog een kleine maand om een en ander uit te proberen.

p.s. over halve zolen gesproken.... hoe sommige mensen er bijstaan te turen 8)7 naar zo'n schermpje is idd hilarisch. Dit is natuurlijk niet nodig O-) en het gedrag van mensen met een camera vastgeplakt aan hun hoofd is ook niet altijd al te flatterend. :+

psps Het zou mooi zijn als je de evf met een wat langere kabel los van de camera zou kunnen gebruiken. Kost wel wat hand oog coördinatie dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mafketel schreef op maandag 30 november 2009 @ 14:08:

psps Het zou mooi zijn als je de evf met een wat langere kabel los van de camera zou kunnen gebruiken. Kost wel wat hand oog coördinatie dan
Sommige fotografen doen dat ook. Ik kan het 123 even niet vinden maar ik las laatst wat over het gebruik van een hdmi 7"monitor in de rimboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de filmwereld is het vrij normaal om naar een extra scherm te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of gewoon op gevoel als focuspuller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

(jarig!)
Ik ben er ondertussen voor een groot deel uit, maar nog net niet.

Gisteren naar de winkel geweest. Hierover mijn dilemma gehad: Canon, Nikon of Sony. Uiteraard konder ze mij geen uitsluitsel geven. Voor mij valt Sony wel af omdat Nikon en Canon mij wat beter liggen en deze ook "beter" zijn.

De winkel zegt dat de Nikon D5000 wat nieuwer (en daardoor) beter is dan de Canon EOS 500D. Het is bij mij nu de keuze tussen deze 2. Beide zal ik dan met KIT lens kopen en verder nog geen andere dingen.

Voordelen van de D5000 (Volgens de winkel en mij):
- Kantelbaar LCD scherm
- Nieuwer dan de 500D
- Goedkoper dan de 500D (€535,- tov €578,-)

Voordelen van de EOS 500D:
- Beter LCD scherm (9k pixel tov 2,5k pixels)
- Meer MP en grotere resolutie
- Ik ken meerdere mensen met een Canon waardoor ik lenzen kan lenen

In de winkel zeggen ze dus dat de D5000 beter is dan de 500D (Niet veel...), echter heeft de D5000 minder MP en een kleinere resolutie. Tevens is het ISO-bereik kleiner dan bij de Canon.
Wel heeft de Nikon wat meer functionaliteiten "aan boord", zo kan je rode ogen verbeteren, images croppen e.d.
Tevens zou het makkelijker zijn bij een Nikon om snel verschillende dingen in te stellen zoals ISO waarden e.d.

Is er hier iemand die erop kan reageren en mij kan helpen met het maken van mijn keuze?

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:14

Zuurstok

Passionately curious

1-Beter LCD scherm (9k pixel tov 2,5k pixels)
2- Ik ken meerdere mensen met een Canon waardoor ik lenzen kan lenen

Dikgedrukt zou er bij mij wel erg aan trekken hoor :)

Meer details zien op het schermpje, dus je ziet eerder of ie scherp is of niet.
en 2, hoe fijn is dat ?! :D

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even naast elkaar gezet:

http://www.dpreview.com/r...0d%2Cnikon_d5000&show=all

De 500D doet max: 4752 x 3168
De D5000 doet max: 4288 x 2848

Zo'n verschil is dat nou ook weer niet.Een hoger resolutiescherm is wel prettig net zoals het kunnen lenen van glaswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

(jarig!)
Oke, hier ben ik zeker een stuk mee geholpen. Dank jullie hiervoor!

Ik ga woensdag nog even naar de MM om ze beide nog even vast te houden enzo. Daarna de knoop doorhakken... ik laat het weten. :D

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Na nog wat meer camera's vast gehouden te hebben....
De e-420 wordt het zeker niet.... ik tril te veel, ik heb de is echt nodig, de foto's van de e-620 hadden geen bewegingsonscherpte e-420 wel.

Verder zal ik het toch echt even verder moeten laten bezinken.... Na wat langer met de meeste camera's gespeeld te hebben, twee conclusies:
1- ik krijg last van mijn ogen met het turen door de viewfinder, heb ook nog even geprobeerd met twee ogen open maar dit vergeet ik steeds dus is lastig.
Maar dit maakt voor mij lifeview toch wel belangrijk. een paar uur later was het vervelende gevoel pas verdwenen.
2- geen van de camera's sprong er dit keer uit negatief of positief kwa bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sommige merken, nikon in ieder geval, is de zoeker donkerder als er geen stroom op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42

Erazzzer

Fear me, I'm German!

JamesB009 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 09:41:
Ik ben er ondertussen voor een groot deel uit, maar nog net niet.

Gisteren naar de winkel geweest. Hierover mijn dilemma gehad: Canon, Nikon of Sony. Uiteraard konder ze mij geen uitsluitsel geven. Voor mij valt Sony wel af omdat Nikon en Canon mij wat beter liggen en deze ook "beter" zijn.

De winkel zegt dat de Nikon D5000 wat nieuwer (en daardoor) beter is dan de Canon EOS 500D. Het is bij mij nu de keuze tussen deze 2. Beide zal ik dan met KIT lens kopen en verder nog geen andere dingen.

Voordelen van de D5000 (Volgens de winkel en mij):
- Kantelbaar LCD scherm
- Nieuwer dan de 500D
- Goedkoper dan de 500D (€535,- tov €578,-)

Voordelen van de EOS 500D:
- Beter LCD scherm (9k pixel tov 2,5k pixels)
- Ik ken meerdere mensen met een Canon waardoor ik lenzen kan lenen

In de winkel zeggen ze dus dat de D5000 beter is dan de 500D (Niet veel...), echter heeft de D5000 minder MP en een kleinere resolutie. Tevens is het ISO-bereik kleiner dan bij de Canon.
Wel heeft de Nikon wat meer functionaliteiten "aan boord", zo kan je rode ogen verbeteren, images croppen e.d.
Tevens zou het makkelijker zijn bij een Nikon om snel verschillende dingen in te stellen zoals ISO waarden e.d.

Is er hier iemand die erop kan reageren en mij kan helpen met het maken van mijn keuze?
De D5000 heeft geen AF motor in de body. Dure lensjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry maar wat een kul! Er zijn inmiddels genoeg betaalbare nikon zooms en ook 3rd party leveranciers updaten steeds meer van hun spul met een motortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:15

Fjeze

AllesPerfect!

en volgens mij heeft de 500D (canon sowieso) geen AF motor in de body zitten....

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

fail

[ Voor 93% gewijzigd door Zuurstok op 01-12-2009 18:04 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38

Sick Nick

Drop the top!

Ghenzi schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 17:03:
canon heeft sowieso ALTIJD motors in hun body's zitten :)
Altijd in de lens dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Nuja, je hebt dat ding nog dat 'bzzzt' met de sensor doet ;) - wellicht kun je dat meetellen als 'motor', heeft echter niks met AF te maken.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:30

breinonline

Are you afraid to be known?

psyBSD schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:42:
Nuja, je hebt dat ding nog dat 'bzzzt' met de sensor doet ;) - wellicht kun je dat meetellen als 'motor', heeft echter niks met AF te maken.
Ik weet niet waar je het over hebt, maar sensor shift stabilizatie heeft Canon óók niet.

edit: misschien heb je het nog over Nikon, maar die kent dat ook niet :P

[ Voor 10% gewijzigd door breinonline op 02-12-2009 07:28 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-07 13:23
breinonline schreef op woensdag 02 december 2009 @ 07:23:
[...]

Ik weet niet waar je het over hebt, maar sensor shift stabilizatie heeft Canon óók niet.

edit: misschien heb je het nog over Nikon, maar die kent dat ook niet :P
Misschien bedoelt hij de sensor cleaning.

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

DitisKees schreef op woensdag 02 december 2009 @ 07:29:
[...]

Misschien bedoelt hij de sensor cleaning.
And the winner is.... DitisKees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Als ik dat sensor cleaning goed heb begrepen heeft dat niks met motortjes te maken maar meer met ultrasound.

Ik heb overigens graag sensors met een motortje.... in de vorm van image stabilisatie. Al moet ik zeggen dat dit mijn definitie van motor verder oprekt dan mij lief is. Ik spreek dan ook liever van een actuator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Tacha:

Ik gebruik het kantelbare scherm als ik 'stiekum' foto's wil maken. Als bv kids net leuk bezig zijn en ik hou de camera voor m'n gezicht zijn ze meteen afgeleid.
En op statief vind ik het handiger. Ooit wil ik ook een macrolens aanschaffen en dan is het ook prettig. Ik wil ook nog wel eens vanaf de grond foto's maken en uit andere vreemde hoeken ...
Ik moet wel toegeven dat de autofocus vertraagt tov de zoeker.

Ik heb m'n Nikon D5000 bij Fotokonijnenberg gekocht en hem ook via hun preventief laten repareren.
Kon ook rechtstreeks naar Nikon, maar dit voelde beter. Ik kreeg keurig bericht dat ze hem ontvangen hadden, en dat hij ondertussen terug is van Nikon en onderweg is naar mij. Ik verwacht hem vandaag terug, hij is dan 1,5 week weggeweest.
Het staat op de site van Nikon; daar kun je je typenummer invoeren en dan zie je of je camera tot de 'gelukkigen' hoort of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg Yvet!

Ik ga toch voor de Canon 500d. Ben er gisteren uitgebreid mee bezig geweest en deze ligt mij toch het best. Menu is ook logisch en makkelijk, en ik vond de kwaliteit van foto's net iets beter dan de nikon d5000, maar dat is persoonlijke smaak.

Ik ga hem wss ook bij konijn halen, daar is hij het goedkoopst en heb gehoord dat ze een goede service geven. Ik wilde eerst bij mediamarkt maar ben bang dat ik daar weer een gebruikt toestel aangesmeerd krijg zoals bij een gsm die ik gekocht had het geval was..

Vraag aan iemand die er wat van weet: Hoe kan je zien of er al foto's gemaakt zijn met je toestel? in dit geval de 500d dus.. Noem me paranoia maar ik wil wél een nieuw toestel voor dat geld ;)

Oh en is het verstandig er ineens een extra accu en een UV filter bij te nemen of niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je daarvoor bang zijn, dan kun je de doos inspecteren voordat je hem koopt. Zou ik overal doen, want ook FK heeft last van retouren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:22:
Oh en is het verstandig er ineens een extra accu en een UV filter bij te nemen of niet nodig?
Ik schiet op 1 accu ongeveer 600-1000 foto's. Tenzij je verwacht meer dan 600 foto's op een dag te maken en maar een keer in de 2 dagen de mogelijkheid hebt om ze op te laden, denk ik dat je niet direct een extra accu nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

(jarig!)
Ook ik ben, net zoals Tacha87, overtuigd van de Canon. Gisteren beide camera's vastgehouden en bij de Canon ligt mijn hand in een natuurlijk positief op de knop, bij de Nikon is dat niet het geval. Tevens vind ik de knoppen bij de Canon op een fijnere plek zitten en is het LCD scherm scherper.

@Tacha87: Een UV filter wordt door veel aangeraden, niet alleen krijg je er betere foto's mee maar je beschermt ook meteen je lens tegens krasje. (Dit is wat ik heb gehoord, weet niet of het waar is.)
Je kan voor de 500D een battery grip halen, hierin kan je een extra accu kwijt zodat je 2x zoveel fotomaaktijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de tips.

Die extra accu zou ik vooral nodig hebben op vakantie, of op dagen dat ik echt de hele dag weg ben dan durf ik wel eens heel veel foto's te nemen. Maar ik wist niet dat je er zoveel kon nemen op één accu, dus ik ga dat idd nog niet kopen dan.

Mig29: Ok zal ik doen. Maar canon is wss niet geseald zoals bv apple?

James: Bedankt voor de tip ;) UV filter neem ik dus wel, ik vraag daar wel wat de beste is.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 14:04 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry maar een UV filter zorgt alleen maar in heel speciale omstandigheden voor betere foto's. Meeste mensen zetten er een voor de lens ter bescherming. Nou is dat ook vrij controversieel, zie daarvoor het filter topic. Enige waar voor- en tegenstanders het over eens zijn is dat als je vind een UV filter te moeten gebruiken het verstandig is om een goed, multicoated filter aan te schaffen.

Ik weet niet of canon een zonnekap meelevert bij de kit maar die zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan een uv filter. Daarnaast kaartje, rocketblower en microfiber poetsdoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
JamesB009 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:54:
Ook ik ben, net zoals Tacha87, overtuigd van de Canon. Gisteren beide camera's vastgehouden en bij de Canon ligt mijn hand in een natuurlijk positief op de knop, bij de Nikon is dat niet het geval. Tevens vind ik de knoppen bij de Canon op een fijnere plek zitten en is het LCD scherm scherper.

@Tacha87: Een UV filter wordt door veel aangeraden, niet alleen krijg je er betere foto's mee maar je beschermt ook meteen je lens tegens krasje. (Dit is wat ik heb gehoord, weet niet of het waar is.)
Je kan voor de 500D een battery grip halen, hierin kan je een extra accu kwijt zodat je 2x zoveel fotomaaktijd hebt.
Ik vind idd een UV prettig tegen krasjes op de lens, en het blockt de UV straling eerder.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:03:
James: Bedankt voor de tip ;) UV filter neem ik dus wel, ik vraag daar wel wat de beste is.
Dat zou ik nou hier doen.

Winkeliers hebben er een handje van cheape meukfilters te verkopen die over de kop gaan met het argument: "het maakt niets uit het is toch maar voor bescherming". Het maakt dus wel degelijk uit; geen Hama / Tiffen / Hoya zonder coating (groene verpakking) kopen want onwijze reflecties in het optiek (flare) zijn het gevolg (plus een lichtverlies van 20% en een kleurverschuiving).

Pak een Hoya HMC / HD of een B+W MRC. Wat duurder maar optisch veel beter. Dit lezen helpt ook ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tach87: nee, niet gesealed, maar een getrained oog ziet direct aan de manier waarop de camera is gewikkeld in de binnenverpakking of ie er al eens is uitgeweest. Handleidingen en software zitten in 1 verpakking gesealed. Let ook op de manier waarop de kabels zijn bijeengebonden.

O ja, ga je moeilijk doen over een reserve accu? http://www.aq4u.nl/catalo...ath=21_26&products_id=141 (<-geen zakelijke relatie, hier komt de mijne vandaan. Ik weet zo snel ook geen alternatief)

Edit: @ menno: bijzonder, zonder filter meer flare dan met: http://www.lenstip.com/11...2mm_010M_UV-Haze_MRC.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt menno voor de tip, heb het al opgeschreven.

Zonnekap is er denk ik niet bij, wat stond al op mn lijstje. Geheugenkaartjes heb ik genoeg, dus moet ik er een tas, reinigingsdoekje (voor de lens/scherm. Als de sensor gereinigd moet worden ga ik wel naar de winkel), zonnekap, filter en eventueel al extra accu bijkopen.

heel erg bedankt voor jullie hulp, het is best veel info en keuze dat je hebt dus is het wel fijn tips te krijgen van mensen die er iets van kennen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Sorry maar dat zie ik niet, ik zie wel dat de resultaten met- en zonder filter vrijwel identiek zijn (een resultaat van een goed filter gebruiken). De MRC's zijn ook nog eens veel makkelijker schoon te maken dan de Hoya's..

@Wijnands: that'll be the day :D

[ Voor 3% gewijzigd door mennovanw op 03-12-2009 14:19 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mig29: wow bedankt voor die link! superprijsje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rocketblower is ook handig voor het exterieur van je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
+-400 euro, als dit niet genoeg blijkt kan het wel omhoog (tot +-600).

Mijn huidige Fuji S5600 schiet vooral te kort kwa kleur en er is geen mooie scherptediepte.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Puur als hobby wil ik een goede portret foto kunnen maken (dus met sterk vage achtergrond) met een mooi kleurbereik. Later misschien een beetje partyfotografie (maar dan moet ik dan eerst een lichtsterke lens hebben :X )

Nopes, ik heb nog geen materiaal.

Ik zit te denken aan een nieuwe 1000D of een tweede handse 350D/400D. Live view lijkt me een leuke toevoeging, maar geen vereiste. Ik sta ook open voor andere merken.

Nee, ik wil in elk geval een basislens hebben (18-55mm?) en dan later een 70-200mm of iets in die richting kopen.

Advies, het is me nog niet echt duidelijk of het nou beter is om te kijken naar een wat oudere camera of juist een nieuwe. Ik twijfel ook nog over lenzen, het liefste heb ik 1 allround lens maar ik denk dat ik er later twee moet hebben voor een leuk bereik? Nu heb ik een groothoek voorzetlens, maar deze zorgt voor gigantische vervorming en blokkeert gedeeltelijk de flitser :+ .

Weinig, maar het moet wel kwaliteit bieden op het moment dat ik dat nodig heb.

Misschien een groothoek lens, macro lens en een mooie flitser later.

Ik gebruik nu dus een Fuji S56000. Opzich vind ik het een leuk cameratje, maar de kleuren zijn niet geweldig en ik wil ook graag de mogelijkheid tot MF en handmatige diafragmainstelling.

Dit is een optie.

Het gaat mij dus alleen om een camera met in elk geval 1 lens en accu, een geheugenkaartje koop ik er natuurlijk ook wel bij.

Kunnen jullie mij in de goede weg wijzen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Wijnands schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:28:
Waarom is de keuze op canon gevallen?
8)

Sorry, ik kon het niet laten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:28:
Waarom is de keuze op canon gevallen?
Draai het om. Wat is jouw alternatief in die prijsklasse :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen type :)

Ik snap je bedoeling, maar de 1000D staat niet als een slecht camera te boek en en ik denk dat het nogal lastig is om op basis van dit wensenpakket een goede uitspraak te doen. Ik vind het dus knap dat mensen een alternatief kunnen aandragen ;) Ik zou gewoon JA zeggen op zijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah ik zie binnen het budget wel wat opties :)
Waarvan de 1000D een goede is.

1000D + 18-55: 400 pleuro
450D + 18-55IS: 500 pleuro

Binnen deze prijsklasse zou ik eigenlijk de equivalente Nikon (D3000) niet aanraden. Dus tjah.
Lijkt me beide prima, waarbij ik toch zou neigen naar de 450D met de IS lens.
Hoewel je voor portretten die 100 euro misschien beter kan investeren (met wat meer geld) in een 55-250IS.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:30:
Ik bedoel ook niet te zeggen dat het een slechte keuze is.
Ik poogde duidelijk te maken dat beide standpunten juist zijn en er meerdere goede antwoorden mogelijk zijn. Ware het niet dat we een beetje weinig info hebben over de wensen anders dan het budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Nou dan zal ik nog even wat verder ingaan op mijn eisen :P
Wat is wil met de camera is eigenlijk heel allround. Dat kan een keer een leuke foto van onze honden zijn zodra ze apporteren, of misschien een paar jachtfoto's voor mijn vader. Verder ook wel eens een landschap. Ik wil vooral ook veel handmatige instellingen hebben, zodat ik kan gaan spelen met DoF ed.
En natuurlijk de hogere kwaliteit van een DSLR.
Ik wil dus eerst een 18-55 lens, om de camera ook te leren kennen en dan over een paar maand haal ik er dan een lens als de 55-250IS bij.
De reden voor Canon is eigenlijk omdat de meeste mensen in mijn omgeving een 350D/400D/450D hebben en de resultaten hiervan me goed bevallen. Ons schooltheater heeft een Olympus camera, en daar mislukken toch wel heel erg veel foto's mee (maar de 'fotograaf' heeft er ook niet echt verstand van).
Hoe erg ga ik IS nodig hebben, de Canon 1000D met 18-55IS kost toch ook maar 414 euro, hoe is deze optie?
Het filmen van een 500D lijkt me wel een grappige optie, maar ik heb hier ook een Sony XR500 voor dus ook deze optie is niet heel belangrijk.
Ga ik kwa kwaliteit nog verschil zien tussen een 1000D en een 500D? Ik lees hier op internet namelijk heel veel verschillende meningen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

voor het geld is absoluut de IS versie aan te raden.

IS helpt gewoon.
ook is die les optisch beter ;)
Dus zelfs als je niets aan IS hebt ... helpt ie.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, 1000D vs 500D... Ik vind persoonlijk het prijsverschil niet te verantwoorden, behalve als ik echt zou denken dat ik er video mee ga schieten. Eerder in mijn leven heb ik echter genoeg geklooid met video om te weten dat om de videocapaciteiten van zo'n apparaat nuttig te benutten, ik er véééél te veel tijd in moet gaan stoppen. Dan blijft nog het scherm over, wat definitely beter is maar wederom het geld niet waard. Verder heeft de 500D eigenlijk geen features die beter zijn dan de 1000D (behalve wat marketinggeneuzel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gekozen voor de 500D, omdat ik wel van plan ben af en toe korte filmpjes te maken, en de kwaliteit van die filmpjes is zelfs beter dan die van mn sony handycam!
Maar als je dat echt niet handig vind zou ik voor de 1000d of 450d gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:31
ong 600 euro

Huidige digitale camera schiet slechte plaatjes..

De hobby van mijn schoonbroer is kitesurfen en hoofdzakelijk daarvoor wil hij een DSLR hebben.

Nee

Canon 400D, Nikon D60, Canon 1000D, Sony Alpha DSLR-A350

Nee nog niet direct eerst kennis maken met DSLR-camera's en dan verder groeien

Advies over lenzen die waarschijnlijk later er wel bijkomen voor het maken van foto's van kitesurfers.

Weinig tijd, vaste baan bij bedrijf dus alleen af en toe in het weekend kan er gesurft worden.

Andere lenzen na verloop van tijd met meer ervaring.

HP digitale camera

Geen optie

alvast erg bedankt voor de eventuele reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

(jarig!)
Fugitive2008 schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:20:
ong 600 euro

....

Canon 400D, Nikon D60, Canon 1000D, Sony Alpha DSLR-A350

...
Als je een budget van €600,- hebt en aangeeft dat je een Canon 400D op het oog hebt kan je beter eens kijken naar een 450D of zelfs de 500D. (500D is bij cameranu.nl €599,-). Hiermee heb je de mogelijkheid om filmpjes op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
JamesB009 schreef op zondag 06 december 2009 @ 13:31:
[...]

Als je een budget van €600,- hebt en aangeeft dat je een Canon 400D op het oog hebt kan je beter eens kijken naar een 450D of zelfs de 500D. (500D is bij cameranu.nl €599,-). Hiermee heb je de mogelijkheid om filmpjes op te nemen.
De 400D/ D60 zijn bijna nergens meer te koop en als je er nog eentje vind is het bij een dure webwinkel dan lijkt het me beter om de 1000D of de D3000 te nemen, dan heb je ook nog wat meer speling is de prijs van je lenzen. De filmfunctie van de 500D is niet veel beter dan die van de gemiddelde compact camera, heeft een trage autofocus en een (***) microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
photofreak schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:13:
De filmfunctie van de 500D is niet veel beter dan die van de gemiddelde compact camera, heeft een trage autofocus en een (***) microfoon.
Sorry, maar daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ooit weleens gefilmd met een krappe DoF? Als je alleen maar compact camera's gebruikt hebt hoogstwaarschijnlijk niet. Met een krappe DoF zien je films er meteen professioneler uit, omdat je je onderwerp kunt isoleren. Dat is niet altijd het beste en de AF is een stuk minder, maar het gaat om wat je ermee kunt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat blijft uiteraard een vraag. Maar als je het interessant vindt om te gaan filmen, dan is dat met een DSLR geen verkeerde keuze. En het afdoen met "een compact camera doet het nog beter" vind ik gewoonweg te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zie ik ook niet zo. Persoonlijk boeit film me totaal niet maar daar ben ik dan weer vrij uniek in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

universal creations schreef op zondag 06 december 2009 @ 15:39:
[...]

Sorry, maar daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Ooit weleens gefilmd met een krappe DoF? Als je alleen maar compact camera's gebruikt hebt hoogstwaarschijnlijk niet. Met een krappe DoF zien je films er meteen professioneler uit, omdat je je onderwerp kunt isoleren. Dat is niet altijd het beste en de AF is een stuk minder, maar het gaat om wat je ermee kunt bereiken.
Je hebt gelijk, maar weet je, als je dan echt fatsoenlijke filmpjes met je dSLR wilt maken heb je op z'n minst een Rode microfoon en focus tracker/focus memory nodig, anders heb je WOW OMG ULTIEME BEELDKWALITEIT en ultrabrak geluid, of *whoa man alles is vet mooi wazig, maar waar de fuck is het dan scherp?*. Het geeft goede beeldkwaliteit en creatieve mogelijkheden, granted, maar voor de rest doet het geen ene poep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan er geen losse mic op de 500D? En ja, focussen moet je oefenen, of niet al te snelle onderwerpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
De 500D heeft inderdaad geen mic input :O. Het filmen met autofocus ziet er inderdaad niet uit. En als je handmatige aperture wilt moet je ook nog eens de lens half van de body afschroeven, dat lijkt me ook geen fijn idee.
Het enige voordeel is inderdaad het mooie DoF, maar je zit ook maar aan een 720P resolutie (of 20fps). En geen van beide is nou bepaald ideaal in Nederland (een dvdtje maken moet je al met NTSC doen, en dat is dan weer eigenlijk 29,97fps). Het is opzich leuk maar voor een beetje filmpje moet je dus al een los audio apparaat hebben om dat er bij de montage weer onder te zetten, het is wel een hoop werk.
Ik houd het wel bij een sony XR500 voor video, en een 1000D voor foto's (1000D komt volgende maand :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, dat is jammer van die ontbrekende mic-input. Is er nog geen firmware met aperture-controle voor de 500D? Je kunt er ook een oudere lens op zetten met een converter, zodat je handmatig het diafragma kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08
Wijnands schreef op zondag 06 december 2009 @ 17:48:
Dat zie ik ook niet zo. Persoonlijk boeit film me totaal niet maar daar ben ik dan weer vrij uniek in
Nee hoor :)
Ik heb mijn D90 nu ruim een jaar, en ik heb welgeteld 1 filmpje gemaakt.... kan me echt niet boeien :N

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

universal creations schreef op zondag 06 december 2009 @ 23:00:
Hmmm, dat is jammer van die ontbrekende mic-input. Is er nog geen firmware met aperture-controle voor de 500D? Je kunt er ook een oudere lens op zetten met een converter, zodat je handmatig het diafragma kunt instellen.
Geen firmware-hacks, en ze lijken voorlopig ook niet t ekomen (CHDK zit muurvast op het EOS-front, niemand durft het aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

(jarig!)
photofreak schreef op zondag 06 december 2009 @ 14:13:
[...]

De 400D/ D60 zijn bijna nergens meer te koop en als je er nog eentje vind is het bij een dure webwinkel dan lijkt het me beter om de 1000D of de D3000 te nemen, dan heb je ook nog wat meer speling is de prijs van je lenzen. De filmfunctie van de 500D is niet veel beter dan die van de gemiddelde compact camera, heeft een trage autofocus en een (***) microfoon.
Mijn punt is meer:
Je wilt €600,- uitgeven voor een 400D. Voor €599,- heb je een 500D die een stuk beter is. En als leuke bijkomstigheid kan je er ook nog mee filmen. Als je een budget van €400,- hebt dan moet je voor een 1000D / 400D gaan, maar met €600,- kan je beter een 500D kiezen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

en ondanks het verschil van €110 euro zou je nog de 500d boven de 450d verkiezen omdat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

(jarig!)
Ghenzi schreef op maandag 07 december 2009 @ 00:48:
en ondanks het verschil van €110 euro zou je nog de 500d boven de 450d verkiezen omdat ?
Persoonlijk omdat de 500D nét iets betere specs heeft + de mogelijkheid tot filmpjes. (Maar dit is persoonlijk.)

Als je twijfelt tussen een 450D en een 500D en de filmpjes niet interessant vindt dan is de 450D zeker een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je niet wil filmen, is de 450D een betere keuze lijkt mij. Die 3MP extra ga je echt niet merken en het hogere resolutie scherm is ook voor velen ook niet echt van doorslaggevend belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

universal creations schreef op maandag 07 december 2009 @ 00:56:
Als je niet wil filmen, is de 450D een betere keuze lijkt mij. Die 3MP extra ga je echt niet merken en het hogere resolutie scherm is ook voor velen ook niet echt van doorslaggevend belang.
iniedergeval geen €110,- imo :)

imo ben je echt een dwaas dan, maar goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 20:08
universal creations schreef op maandag 07 december 2009 @ 00:56:
Ik ben niet zo thuis in die typenummers, maar jij zou een toestel aanraden zonder filmfunctie, met lagere resolutie en met een slechter scherm omdat die € 10,- goedkoper is? 8)7

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xcalibur schreef op maandag 07 december 2009 @ 08:33:
[...]

Ik ben niet zo thuis in die typenummers, maar jij zou een toestel aanraden zonder filmfunctie, met lagere resolutie en met een slechter scherm omdat die € 10,- goedkoper is? 8)7
Bodies zijn €110 verschil en dan zou ik ook zeker voor een 450D gaan of eventueel wachten op de 550D om dan die of een afgeprijzde 500D te kopen.

Persoon wilt ook een eerstehands en wil kitesurfen fotograferen.
Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS € 788
Canon EOS 500D + EF-S 18-200mm IS € 897,50
Is dus opnieuw €110 verschil.

Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS € 529
Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS € 589,95
Hier ligt het al dichter maar nog steeds €60.
Pagina: 1 ... 46 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.