[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.668 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook op zoek naar mijn eerste DSLR en ik zit te denken aan een Canon 450D is dat een goede keuze of zijn er beter mogelijkheden in de prijsklasse van 500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

sjaakwortel schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:44:
is een konica minolta dynax d7 een redelijke(oude) camera ?
Dat is een redelijk oude camera ja.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 17:21:
Ik ben ook op zoek naar mijn eerste DSLR en ik zit te denken aan een Canon 450D is dat een goede keuze of zijn er beter mogelijkheden in de prijsklasse van 500 euro?
Zonder extra informatie: jahoor, prima keuze. Vooral doen. Wel de 18-55IS erbij kopen, let op de IS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 14:50

Arrogant

S.F.W.

@ssj3gohan
Zie hier voor de extra informatie van J. Arens.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rexxar schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:36:
Ik ben nog steeds op zoek naar mn eerste DSLR,
inmiddels twijfel ik tussen de volgende 2 modellen, die beide in mijn geval net geen 600 euro kosten.
De Sony DSLR-A500L en de Nikon D5000 18-55 II Kit

Sony heeft de optische stabilisator, en ik neem veel foto's zonder statief dus ik denk dat ik daar veel baat bij heb
Omdat? Wat denk jij te doen dat die in-body stabilisator zo veel helpt?

@burlap
@j.arens: Ga alletwee 's naar een fotowinkel om wat spullen vast te houden.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Arrogant schreef op zondag 15 november 2009 @ 18:48:
@ssj3gohan
Zie hier voor de extra informatie van J. Arens.
Ah, daar heb ik (blijkbaar) overheen gelezen. In dat geval:

Ja, 450D is nog steeds een goede keuze met IS kitlens. Houd er wel rekening mee dat een compact een totaal ander beest is dan een spiegelreflex. Een spiegelreflex neem je niet werkelijk overal naartoe, het is gewoon te onhandig en zwaar, zeker als je zoals de meesten die hier blijven plakken ook nog een hoop extra lensjes hebt. Een spiegelreflex betekent ook veel tijd erin steken, anders is het echt zonde om er zoveel geld aan uit te geven. Wat je ervoor terugkrijgt is ongeëvenaarde kwaliteit en vrijheid voor je eigen creativiteit.

Als je gewoon goede kwaliteit foto's wil maar verder denkt dat je er niet veel tijd in gaat steken kun je ook een high-end compactcamera overwegen zoals de Canon G9/G10, Panasonic Lumix LX3 of als je denkt dat je mieren en gebouwen tegelijk wilt fotograferen een superzoom zoals de SX1 IS of SX10 IS. Zelfde prijs, veel gemakkelijker te bedienen, betere kwaliteit dan een doorsnee compact, en je kunt ze wel overal mee naartoe nemen. Je levert wel (aardig) wat kwaliteit in, maar als je geen tijd in je SLR-foto's steekt zullen die (zeker in eerste instantie) slechter worden dan wat er uit zo'n soort compact automagisch komt rollen.

Ik lijk uit je post te lezen dat je er niet persé een hobby van wil maken maar gewoon 'betere foto's wil'. Bovenstaand verhaal is dus op beide mogelijkheden voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ssj3gohan bedank voor je reactie. Nou is het zo dat ik over2 jaar fotografie wil gaan studeren en ik heb het tot nu toe met een Olympus FE-180 gedaan en wil hier graag verder in en ik wil er ook mijn tijd in steken. Is dan de 450D nog steeds een goede camera of kan ik dan beter voor een andere gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tegen de tijd dat je gaat studeren ben je die 450d ontgroeid en kan je een 50D of 60D kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik moet het wel leren toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben het oneens met Wijnands. Het enige voordeel wat zwaar kan wegen is de ergonomie indien J.Arens grote handen heeft en de 450D niet goed kan vasthouden. De fotografische functies lijken me niet makkelijk ontgroeibaar.

Maar, los daarvan: als je fotografie gaat studeren moet je vooral een spiegelreflex kopen. Alle camera's rond ongeveer 500 euro zijn gelijkwaardig, wat je effectief kiest is een systeem: Canon en Nikon zijn een beetje de grootmachten met hun voor- en nadelen (voordelen: je kunt uitwisselen met mennovanw, nadelen: niet bepaald vernieuwende apparaten over het algemeen). Olympus heeft een kleinere sensor dus een ietsiepietsie minder creatieve mogelijkheden en ruisprestaties, maar wel weer hele vernieuwende apparaatjes bomvol geile features. Pentax heeft weathersealing en geweldige profi features in een body die niet veel meer dan een instap-Canikon kost. Sony is oranje. Overal valt wat voor te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
die stabilisator is wel handig hoor, zit ook in de dynax d7 (voorganger van de sony alfa serie) en maakt het makkelijker om zonder statief te fotograveren. maar de meerprijs is het niet echt waar imo. ook omdat het bij de andere merken vaak in de lens zit.

[ Voor 12% gewijzigd door sjaakwortel op 15-11-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik denk dat ik niet te grote handen heb hoor -_- (ik ben 16)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:44
Wijnands schreef op zondag 15 november 2009 @ 19:26:
Wat denk jij te doen dat die in-body stabilisator zo veel helpt?
Meeste foto's neem ik uit losse hand, zonder statief dus. Met mn HX1 kwam ik erachter dat optische stabilisatie erg veel helpt, zeker bij minder licht (langere sluitertijd) om de foto scherp te houden.
Als stabilisatie ook in een lens zit maakt het natuurlijk niet veel uit. Maar het lijkt me prettig om in ieder geval te hebben.

Edit* "sony is oranje" _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Rexxar op 15-11-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet wel knap donker zijn wil je 't op iso 1600 niet redden. En dan is bijlichten met een flitslampje vaak ook een interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:22

polthemol

Moderator General Chat
Wijnands schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:21:
Moet wel knap donker zijn wil je 't op iso 1600 niet redden. En dan is bijlichten met een flitslampje vaak ook een interessante optie.
ben ik het toch niet mee eens wijnands. Ik heb genoeg foto's waar alleen iso1600 het niet meer echt trok :P Daarbij: als je middels is wat lager op de isoladder kunt zitten, is toch net prettig imo ?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

Wijnands schreef op zondag 15 november 2009 @ 20:29:
Tegen de tijd dat je gaat studeren ben je die 450d ontgroeid en kan je een 50D of 60D kopen.
imo verwacht ik geen 60D op korte termijn :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij wil over 2 jaar gaan studeren, dan denk ik dat 'ie net een maand of 3 uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

ssj3gohan schreef op zondag 15 november 2009 @ 20:40:
Ik ben het oneens met Wijnands. Het enige voordeel wat zwaar kan wegen is de ergonomie indien J.Arens grote handen heeft en de 450D niet goed kan vasthouden. De fotografische functies lijken me niet makkelijk ontgroeibaar.

Maar, los daarvan: als je fotografie gaat studeren moet je vooral een spiegelreflex kopen. Alle camera's rond ongeveer 500 euro zijn gelijkwaardig, wat je effectief kiest is een systeem: Canon en Nikon zijn een beetje de grootmachten met hun voor- en nadelen (voordelen: je kunt uitwisselen met mennovanw, nadelen: niet bepaald vernieuwende apparaten over het algemeen). Olympus heeft een kleinere sensor dus een ietsiepietsie minder creatieve mogelijkheden en ruisprestaties, maar wel weer hele vernieuwende apparaatjes bomvol geile features. Pentax heeft weathersealing en geweldige profi features in een body die niet veel meer dan een instap-Canikon kost. Sony is oranje. Overal valt wat voor te zeggen.
Ha ha nou dat is een groot voordeel hoor op die een / twee tweakermeets per jaar ;)

@ J. Arens
Ik zou zelf eens naar een foto-winkel in de buurt gaan en eens wat vast houden / kijken of iets lekker in je hand ligt (hou rekening dat Canon en Sony grips voor handen hebben, Olympus heeft dat alleen vanaf de 620 en Nikon vanaf de D90 van het merk zelf, offbrand grips zijn naar mijn mening naadje & en als een model geen merkeigen grip heeft zal je ook geen extra ontspanknop hebben). Dit speelt voor groot-klauwigheid wel een rol naar mijn mening :P

Als prijs bewuste keus is Olympus een erg goede keuze; mooie optieken voor weinig, iets wat over bijvoorbeeld Sony niet te zeggen valt.. En qua stabilisatie: in-body werkt op langere brandpuntafstanden minder dan het betere in-lens systeem wat Canon en Nikon hebben (maar elke lens is wel gestabiliseerd bij in-body maar het effect is minder & natuurlijk niet zichtbaar in de zoeker).

Pentax is leuk maar ik heb ernstige twijfels over de levensvatbaarheid van hun (overigens goede en deugdelijke maar helaas niet erg populaire) systeem.

Er zijn voor 500 bal nog nooit zoveel goede keuzes geweest maar kijk zeker naar wat het systeem verder te bieden heeft qua lenzen / accesoires / service / tweedehands want overstappen omdat je iets niet kan krijgen voor een systeem kost aan het einde van de rit altijd geld. Ik zou zeker een zaak maken (ook omdat er fotografie gestudeerd gaat worden) voor een merk dat veel heeft, Canon is zeker een goede keus in dat geval.

Vind je Nikon fijner in de hand liggen? Ook een uitstekende keus maar wat minder bedeeld qua lenzen / accessoires dan Canon (hoeft geen probleem te zijn maar vooral de betere lenzen zijn bij Nikon veelal wat duurder).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mennovanw schreef op zondag 15 november 2009 @ 22:54:
Olympus heeft dat alleen vanaf de 620 en Nikon vanaf de D90 van het merk zelf, offbrand grips zijn naar mijn mening naadje & en als een model geen merkeigen grip heeft zal je ook geen extra ontspanknop hebben). Dit speelt voor groot-klauwigheid wel een rol naar mijn mening :P
Even afdwalen, de diverse MB-D10 klonen die op de markt zijn hebben wel degelijk een ontspanknop. Voor de model waar nikon geen grip voor heeft voorzien zijn de 3rd party grips hooguit voorzien van een prutsoplossing via infrarood. Verder heb ik 3rd party grips gezien die echt heel mooi pasten en ik heb ze gezien waar de eigenaar met dubbelzijdig tape in de weer was geweest om het nog een beetje te laten aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op zondag 15 november 2009 @ 23:09:
Even afdwalen, de diverse MB-D10 klonen die op de markt zijn hebben wel degelijk een ontspanknop. Voor de model waar nikon geen grip voor heeft voorzien zijn de 3rd party grips hooguit voorzien van een prutsoplossing via infrarood. Verder heb ik 3rd party grips gezien die echt heel mooi pasten en ik heb ze gezien waar de eigenaar met dubbelzijdig tape in de weer was geweest om het nog een beetje te laten aansluiten.
Ik heb het wellicht wat raar verwoord maar qua ontspanknop zeggen we hetzelfde. En er zullen best mooie grips zijn maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen..

Het is mijns inziens slimmer om voor een model te gaan waar de fabrikant zelf een mooie grip voor heeft als je grote handen hebt en een D5000 valt dus niet in de categorie (gek genoeg)..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Verwijderd schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:19:
Nou ik denk dat ik niet te grote handen heb hoor -_- (ik ben 16)
Ikzelf heb sinds enkele dagen de olympus e-420. Dat is een redelijk compacte camera. Werd geleverd met 2 lenzen. Alhoewel ik geen studie of cursus ga doen zoals jij heb ik deze gekocht om als instapmodel te gebruiken (de prijs was er ook naar, 300 euro). Voor dat geld vind ik dat je een prima camera krijgt om het DSLR gevoel te proberen.
Natuurlijk zijn er veel betere opties. De E-420 heeft geen IS, heeft een kleinere sensor en vast nog een hoop dingen meer. Maar voor mij, als beginnende DSLR-er is dit een goede keuze geweest.
Maar zoals al meerdere zeiden, ga naar de winkel en probeer ook vooral uit welk merk goed in je handen ligt!!

[ Voor 7% gewijzigd door Batsu op 16-11-2009 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

als je een studie gaat doen voor fotografie, zou ik niet aanraden om met olympus of zelfs sony te werken.

imo gewoon lekker voor canon en nikon gaan, dan is het makkelijker uitwisselen met je studiegenootjes, en je krijgt nooit gezeur als je bv iets moet kopen voor je studie van je school, en het is er niet voor oly bv.

+ dat je studie dan vast wel een eigen studio heeft, en mischien dat dan die triggers niet werken voor jou cam ofzo.

nahh, ik zou me al dat gezeik besparen en gewoon lekker voor een nikon of canon gaan :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
Ghenzi schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:14:
als je een studie gaat doen voor fotografie, zou ik niet aanraden om met olympus of zelfs sony te werken.

imo gewoon lekker voor canon en nikon gaan, dan is het makkelijker uitwisselen met je studiegenootjes, en je krijgt nooit gezeur als je bv iets moet kopen voor je studie van je school, en het is er niet voor oly bv.

+ dat je studie dan vast wel een eigen studio heeft, en mischien dat dan die triggers niet werken voor jou cam ofzo.

nahh, ik zou me al dat gezeik besparen en gewoon lekker voor een nikon of canon gaan :)
Tja mee eens, alleen gaat hij over 2 jaar zijn studie doen. Ikzelf zou dan nu een goedkoop instapmodel kopen en tegen die tijd een recente goede DSLR kopen (bv idd een nikon of canon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Batsu schreef op maandag 16 november 2009 @ 08:18:
[...]

Ikzelf heb sinds enkele dagen de olympus e-420. Dat is een redelijk compacte camera. Werd geleverd met 2 lenzen. Alhoewel ik geen studie of cursus ga doen zoals jij heb ik deze gekocht om als instapmodel te gebruiken (de prijs was er ook naar, 300 euro). Voor dat geld vind ik dat je een prima camera krijgt om het DSLR gevoel te proberen.
Natuurlijk zijn er veel betere opties. De E-420 heeft geen IS, heeft een kleinere sensor en vast nog een hoop dingen meer. Maar voor mij, als beginnende DSLR-er is dit een goede keuze geweest.
Maar zoals al meerdere zeiden, ga naar de winkel en probeer ook vooral uit welk merk goed in je handen ligt!!
Laten we wel wezen, die E-420 dubbel zoom kit is gewoon erg veel camera voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
Wijnands schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:25:
[...]

Laten we wel wezen, die E-420 dubbel zoom kit is gewoon erg veel camera voor dat geld.
mee eens, dat is ook een van de redenen dat ik hem als beginner heb gekocht. En dat is ook de reden dat deze misschien voor hem interessant kan zijn als goedkoop instapmodel, om daarna over te stappen op iets professionelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren dan toch maar besloten de Nikon D3000 te halen met 2 Nikon lenzen (18-55 en 50-200 met VR). Misschien een tip om nog rekening mee te houden voor het budget, deze dingen kocht ik er zelf nog bij:
-1 "grote" lowepro tas voor m'n fototoestel inclusief lens;
-1 kleine lowepro tas voor de andere lens;
-2 beschermkapjes voor de lenzen zodat ze niet beschadigen tijdens gebruik;
-1 microfibre doekje om schoon te maken.

Wat ik nog moet kopen:
-Veel geheugen kaartjes;
-Extra accu.

Er komen dus nog redelijk veel kosten bij, als je een camera precies binnen je budget koopt reken dan maar dat je uiteindelijk nog minimaal 100 euro extra kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou hoef je natuurlijk niet meteen 2 tassen te kopen. Er zijn zat tassen in de handel die prima geschikt zijn voor een body met 2 lenzen (crumpler of de lowepro apex serie bijv.). Een paar extra lensdoppen zijn de kosten ook weer niet. Rocketblower en microvezel poetsdoekje kan ik iedereen aanraden. Verder, de prijzen voor SD kaarten dalen nog steeds dus ik zou niet meteen groot inslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

4 gig ultra II voor 14 euro vind ik nou niet echt iets om te laten als je zoveel geld uitgeeft aan een cam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Ghenzi schreef op maandag 16 november 2009 @ 17:33:
4 gig ultra II voor 14 euro vind ik nou niet echt iets om te laten als je zoveel geld uitgeeft aan een cam :)
9 euro Redcoon heeft ook geen zin, je bent het zelfde dan kwijt aan verzendkosten. En je hoeft ook weer niet los te gaan met geheugenkaarten kopen, dan kan je beter SanDisk Extreme III kopen en 8 GB lijkt me in het begin genoeg. Je zult dan toch niet gelijk RAW gaan fotograferen. En met wat grotere foto's zijn de standaard SDHC'tjes niet snel genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 11:11:
Ik heb gisteren dan toch maar besloten de Nikon D3000 te halen met 2 Nikon lenzen (18-55 en 50-200 met VR). Misschien een tip om nog rekening mee te houden voor het budget, deze dingen kocht ik er zelf nog bij:
-1 "grote" lowepro tas voor m'n fototoestel inclusief lens;
-1 kleine lowepro tas voor de andere lens;
-2 beschermkapjes voor de lenzen zodat ze niet beschadigen tijdens gebruik;
-1 microfibre doekje om schoon te maken.

Wat ik nog moet kopen:
-Veel geheugen kaartjes;
-Extra accu.

Er komen dus nog redelijk veel kosten bij, als je een camera precies binnen je budget koopt reken dan maar dat je uiteindelijk nog minimaal 100 euro extra kwijt bent.
bedoel je hiermee een zonnekap of een (UV-)filter?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prulleman schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:01:
[...]

bedoel je hiermee een zonnekap of een (UV-)filter?
Nee een zonnekap zat al bij de lens, ik bedoel een stuk glas dat je voor je lens schroeft zodat het glas van de lens zelf niet kan beschadigen. Volgens mij heet het een voorzet lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Wijnands schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:25:
[...]

Bij Fotokonijnenberg zag ik deze kit nu compleet voor 363 euro.

De kit met de opvolger (de e450) kost ook maar 429 euro.
En voor 459 euro heb je deze kit met de e520 (dan heb je dus wel IS in de body en iets meer grip)

Je kan natuurlijk ook gaan voor de Canon EOS 1000D + Sigma 18-200mm voor 512 euro.
Maar als ik op het internet rond kijkt naar verschillende testen is de e520 beter dan de 1000d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe lang de Canon EOS 450D nog in de schappen blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:04:
[...]

Nee een zonnekap zat al bij de lens, ik bedoel een stuk glas dat je voor je lens schroeft zodat het glas van de lens zelf niet kan beschadigen. Volgens mij heet het een voorzet lens.
Zoiets heet een filter :)

Filters zijn er primair voor om een ander effect te geven aan de foto, maar ze worden ook gebruikt als bescherming van de lens. Vooral UV filters zijn hier populair voor, omdat ze geen zichtbaar effect hebben op de foto (UV filters zijn bedoeld voor analoge film-camera's, digitale camera's hebben al een ingebouwd UV filter) en omdat ze relatief goedkoop zijn.

Of een dergelijk filter nuttig is, daar valt over te discussieren. Een extra stuk glas zal altijd zorgen dat het beeld er op achteruit gaat, hoe hoger de kwaliteit van het filter, hoe minder dat effect zal zijn en met de top-merk filters zul je er bijna nooit wat van zien. Maar om nu een filter van 100 euro ter bescherming op een kitlens van 100 euro te schroeven? En met een filter van 2 tientjes heb je dan weer flare op je foto.

Een zonnekap biedt ook bescherming (wellicht iets minder dan een filter), maar heeft ook een daadwerkelijk positief effect op je foto's door flare als gevolg van zijlicht te verminderen. Daarnaast is een zonnekap een stuk goedkoper. Ik zou de filters links laten liggen (tenzij je gaat voor de speciale effecten die ze geven, een polarisatie filter is leuk om mee te beginnen) en gewoon een zonnekap op je lens houden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

gimpy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:09:
[...]

Bij Fotokonijnenberg zag ik deze kit nu compleet voor 363 euro.

De kit met de opvolger (de e450) kost ook maar 429 euro.
De E-450 is een onzin-toestel, het biedt vrijwel niets bovenop de E-420. Het ding is in de markt gezet voor een Amerikaanse Tel-Sell campagne, waar men niet met een ouder model aan wou komen zetten. Dus hebben ze de E-420 maar een klein beetje opgepoetst (echt, de verschillen in specs zijn vrijwel nihil) en er een nieuw stickertje opgeplakt. Ik zou de E-450 lekker overslaan en of die paar tientjes besparen door voor een E-420 te gaan of meteen door naar de E-520.
Je kan natuurlijk ook gaan voor de Canon EOS 1000D + Sigma 18-200mm voor 512 euro.
Maar als ik op het internet rond kijkt naar verschillende testen is de e520 beter dan de 1000d
Het grootste verschil zit hier in de objectieven. Superzooms zijn nooit echt fantastisch en de Olympus kit-lenzen zijn juist wel erg sterk voor wat je ervoor betaalt. De 14-42+40-150 lopen rondjes om de Sigma 18-200.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:10:
Weet iemand hoe lang de Canon EOS 450D nog in de schappen blijft?
Voorlopig nog geen sprake van het schrappen van de 450D. Hoezo eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik bij veel winkels de prijzen van de 450D zie zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 15:11

JAMF

010 the number of the best

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 19:18:
Omdat ik bij veel winkels de prijzen van de 450D zie zakken...
Miss. omdat de 500D een hoger typenummer heeft en sommige mensen daar gevoelig voor zijn.

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 12:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

the real JAMF schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:41:
[...]

Miss. omdat de 500D een hoger typenummer heeft en sommige mensen daar gevoelig voor zijn.
Hogere resolutie
Meer totale pixels
Meer pixels per cm3
Hogere ISO waarden
Film functie

Edit:
Ik zit ook aan een 500D te denken, ipv 50D of D90.
Dit voornamelijk aan de prijs (groot) / kwaliteit&mogelijkheden (klein) verschil

[ Voor 18% gewijzigd door frankwopereis op 18-11-2009 15:18 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frankwopereis schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:16:
[...]

Hogere resolutie
Meer totale pixels
Meer pixels per cm3
Hogere ISO waarden
Film functie

Edit:
Ik zit ook aan een 500D te denken, ipv 50D of D90.
Dit voornamelijk aan de prijs (groot) / kwaliteit&mogelijkheden (klein) verschil
Bouwkwaliteit zit nogal een groot verschil in. Alle Nikon's voelen goed aan, maar de Canon xxxD serie vind ik persoonlijk maar niets. De xxD serie is wel weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:31:
[...]

Bouwkwaliteit zit nogal een groot verschil in. Alle Nikon's voelen goed aan, maar de Canon xxxD serie vind ik persoonlijk maar niets. De xxD serie is wel weer prima.
dus de d60 en d40 vind jij ook prima camera's in mijn ogen net zo plastic als de xxxD van canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn ogen niet. Ja, ze zijn klein en er zit een hoop plastic aan maar toch voelen ze prettiger. Da's echt subjectief en persoonlijk daarom ook meestal 't advies, ga 's voelen in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

persoonlijk vind ik de d3000 iets beter voelen als een 1000D

en een d5000 voelt net zo ruk aan als een 450/500D :)
al hoe wel, nu ik erover nadenk, voelt die d5000 IETSJES beter aan.

dat is dan ook echt ietsjes, en neemt niet weg dat ze allemaal *** aanvoelen.

wat wel een leuke bijkomstigheid is om de grip te verbeteren:

de 1000D,450D,500D hebben een batterijgrip optitioneel.
nikon bied dat nieteens aan in dat segment :)

in dat geval dus streepje voor voor canon imo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:44:
[...]

dus de d60 en d40 vind jij ook prima camera's in mijn ogen net zo plastic als de xxxD van canon
Ja. Ik heb een D40 en die heb ik verkozen boven de 400D op hoe hij aanvoelde. En dan gaat het niet om de afmetingen of grips of iets dergelijks, maar gewoon het gevoel dat het plastic mij geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Veel mensen verkiezen Nikon boven Canon om hoe ze in de hand liggen. (Als ik toch eens over een jaartje of 2 een dSLR ga kopen dan een Nikon.) Tuurlijk heeft Canon meer MP, maar Nikon is op het gebied van andere net zo goed of beter. De grips van Nikon sluiten ook beter aan en liggen ook beter in de hand dan de rechte blokken van Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

photofreak schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:50:
Veel mensen verkiezen Nikon boven Canon om hoe ze in de hand liggen. (Als ik toch eens over een jaartje of 2 een dSLR ga kopen dan een Nikon.) Tuurlijk heeft Canon meer MP, maar Nikon is op het gebied van andere net zo goed of beter. De grips van Nikon sluiten ook beter aan en liggen ook beter in de hand dan de rechte blokken van Canon.
als ze ze überhaupt hebben :)

overigens ben ik het daar niet mee eens, vind de grips van canon heel fijn in de hand liggen :)

maar zoiezo is je hele post zo subjectief als van hier tot tokio :P

dat canon meer MP heeft is ook niet direct waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, dat is ook maar een eenzijdig beeld. De megapixels zijn sowieso totale bull, daar kijkt niemand naar. Op het gebied van algehele sensorprestaties heeft Canon altijd al een streepje voor gehad, net als ruisreductie. Prijs ook. Objectieven ook. Aan de andere kant wordt er ook vaak voor Nikon gekozen omdat ze camera's hebben in posities die Canon niet had - eerst de D70, later de D300 zijn hele goede voorbeelden. En waar Canon relatief goedkope professionele objectieven heeft, heeft Nikon weer heel betaalbare prosumer-lensjes met aantrekkelijke specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
per ongeluke quote

[ Voor 98% gewijzigd door Makkelijk op 18-11-2009 21:14 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

hier past je vraag beter:

klik

hier gaat het over cams, daar gaat het over lenzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Quote was per ongeluk.
Ik heb nu een 85mm lens en 8GB compactflash op basis van die post, maar nog geen 40D. De verkoopster van de dag van die post, 10 dagen geleden, heeft mn geld een week gehouden, niks van zich laten horen en ineens teruggestort. Na via diverse kanalen haar te 'stalken' kreeg ik geen uitleg, alleen geblaat dat ze me zogenaamd had gemailed. Balen! Nog geen 40D!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

* Zuurstok gaat helpen zoeken :D

klik

of

klik

niks voor je ?

dit kan overigens beter via DM :)

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Species5618 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:14:
[...]

De E-450 is een onzin-toestel, het biedt vrijwel niets bovenop de E-420. Het ding is in de markt gezet voor een Amerikaanse Tel-Sell campagne, waar men niet met een ouder model aan wou komen zetten. Dus hebben ze de E-420 maar een klein beetje opgepoetst (echt, de verschillen in specs zijn vrijwel nihil) en er een nieuw stickertje opgeplakt. Ik zou de E-450 lekker overslaan en of die paar tientjes besparen door voor een E-420 te gaan of meteen door naar de E-520.

[...]

Het grootste verschil zit hier in de objectieven. Superzooms zijn nooit echt fantastisch en de Olympus kit-lenzen zijn juist wel erg sterk voor wat je ervoor betaalt. De 14-42+40-150 lopen rondjes om de Sigma 18-200.
Inderdaad gewoon voor de E520 DZ kit gaan. Deze was laatst 285,- maar nu helaas weer 450,-. iig de zelfde prijs als de E-450 en toch betere specs.

~ Mijn prog blog!

ssj3gohan schreef op woensdag 18 november 2009 @ 18:54:
Nouja, dat is ook maar een eenzijdig beeld. De megapixels zijn sowieso totale bull, daar kijkt niemand naar. Op het gebied van algehele sensorprestaties heeft Canon altijd al een streepje voor gehad, net als ruisreductie. Prijs ook. Objectieven ook. Aan de andere kant wordt er ook vaak voor Nikon gekozen omdat ze camera's hebben in posities die Canon niet had - eerst de D70, later de D300 zijn hele goede voorbeelden. En waar Canon relatief goedkope professionele objectieven heeft, heeft Nikon weer heel betaalbare prosumer-lensjes met aantrekkelijke specs.
En ook dit is niet helemaal waar. Nikon kan met de D5000/D90/D300(s) qua sensor en ruis prima meekomen met Canon.Verder is nikon voor een hoop dingen weer wat duurder.

Elk merk heeft dus sterke en zwakke punten en je zult wat moeten vinden wat bij je past.

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 11:09
Ik heb onlangs ook een 500D gekocht. Mijn twijfel zat ook tussen de 50D en de D90 en de 500D. De D90, en ook D80 vind ik een fijne camera. Hij heeft 2 instelwielen, voelt robuust aan en de D90 heeft ook flmfunctie. De 50D leek me ook een stevige camera maar die had dan weer geen filmfunctie.

Ik heb vanwege de filmfunctie en de prijs gekozen voor een 500D, maar achteraf had ik misschien wel 200 - 250e meer uit willen geven voor een 50D, puur voor de feeling van de camera en omdat ik de filmfuncite minder hard nodig heb dan ik dacht. Maar als instapper is een 500D een prima ding. Je kunt beter een crap body hebben met hele goede lenzen dan een crap lens met een goede body.

Hoop dat je er iets aan hebt!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
roy-t schreef op donderdag 19 november 2009 @ 08:43:
[...]

Inderdaad gewoon voor de E520 DZ kit gaan. Deze was laatst 285,- maar nu helaas weer 450,-. iig de zelfde prijs als de E-450 en toch betere specs.
Bizar prijsverloop :o

En als je geld over heb en je wil liever voor een meer allround lens gaan ipv steeds wisselen tussen deze kitlenzen dan kun je ook de body met de EZ 18-180mm ED nemen. Die zie je samen ook nog wel eens in een kit. Wel een stuk duurder maar het is een leuke lens.

Nu het in dit topic toch over degelijkheid en stevigheid van body's gaat:
Ik vond een e520 body er veel degelijker/steviger uitzien en aanvoelen dan de concurrenten bij Canon of Nikon (De 1000D en de D3000 vind ik maar plastic dingetjes.)

[ Voor 19% gewijzigd door leendertv op 19-11-2009 09:45 ]

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

Beste mensen,

Na het lezen van verschillende topics en informatie op google heb ik een meningsvraag aan jullie.

Ik wil een DSLR kopen. Mijn oog is gevallen op het volgende:
(Ik ben een beginnend fotograaf en ga op school een blok fotografie volgen. (Vandaar de DSLR). )
- Eos 400D
- Eos 450D
- Eos 1000D

Mijn budget is rond de €600,- (met lenzen)
Ik kan de 400D voor €250,- kopen, 2e hands.(Met extra accu.)
De 450D is €419,- en de 1000D komt neer op €340,-. (Alleen de body's)

Ik kan 2 lenzen (18-55 en 55-200 beiden met IS) voor ongeveer €250,- krijgen.
Of ik kan de KIT kopen met de 18-55 IS lens van Canon. (En eventueel een 70-300 Tamron lens voor €150,-)

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat raden jullie aan (puur op ervaringen afgaan..).
De 400D body met die 2 lenzen. (totaal €500,-) (En extra accu trouwens..)
De 450D body met 2 lenzen (€650,-)
1000D body met 2 lenzen (€590,-)

Hoe groot is het verschil tussen de verschillende camera's en ga IK dat merken als beginnend fotograaf?

Alvast bedankt.

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:53
daar hebben we toch dit topic voor: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

hier heb je alvast een review van de 1000d productreview: Canon EOS 1000D + EF-S 15-85mm review door loewie1984

en verder is het maar de vraag wat je ermee wil gaan doen, dat is denk ik bepalend voor je keuze en niet zozeer je budget. Ik ben ondertussen wel uitgekeken op mijn 1000d omdat hij voor sportfotografie niet snel genoeg is. Dat is bijvoorbeeld een reden om niet voor de 1000d te kiezen en zo moet jij je keuze ook benaderen.

discogs

Verwijderd

Bovenstaande reacties komen uit een gemerged topic.

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

loewie-643- schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:24:
daar hebben we toch dit topic voor: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

hier heb je alvast een review van de 1000d productreview: Canon EOS 1000D + EF-S 15-85mm review door loewie1984

en verder is het maar de vraag wat je ermee wil gaan doen, dat is denk ik bepalend voor je keuze en niet zozeer je budget. Ik ben ondertussen wel uitgekeken op mijn 1000d omdat hij voor sportfotografie niet snel genoeg is. Dat is bijvoorbeeld een reden om niet voor de 1000d te kiezen en zo moet jij je keuze ook benaderen.
Ik zal de camera voornamelijk voor recreatief gebruik kopen. uiteenlopend van sport / vakantie en schoolopdrachten zeg maar.

Bij mij gaat het meer om:
Is het €90,- meer waard om voor de 1000d te gaan in plaats van de 400D? Want wat ik zoal lees zijn de verschillend niet enorm. Een paar kleine verbeteringen zeg maar. En ik vind €90,- best veel geld dan.

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Verwijderd

Heb je al geheugenkaarten? SD is volgens mij wat goedkoper dan CF. Daarnaast is het schermpje wel een stuk helderder dan die van de 400D als ik mij niet vergis. Ik denk dat je aan beide geen buil kunt vallen en je zult moeten bedenken of die 90 euro je garantie waard is?

• Panamera
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 11:06
Ik zou wel voor de 1000d gaan, gewoon omdat die nieuwer is.

Hij is bovendien ook wat beter en je hebt de volle garantie.

En dan eventueel icm canon 17-85mm IS USM wat een goede allround lens is (wel 300,-)
De 18-55mm kitlens valt optisch ook niet tegen maar de bouwkwaliteit laat wel te wensen over.

• mux

mux

99% efficient!

Voornaamste voordeel van de 1000D waarom ik er ooit voor gekozen heb (itt tot de 400D) is dat hij live view heeft, wat eigenlijk onmisbaar is bij het type macrofotografie en manual-focus-rommel dat ik ermee moet kunnen doen (nl. micro-elektronica fotograferen). Ook 's nachts erg handig, zeker in combinatie met de moderne uitzonderlijk goede maar niet lichtsterke zoomobjectieven.

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Thnx voor de reacties.

Ik heb een leuke aanbieding gezien:
1000D
18-55 Canon lens
75-300 Canon lens

Beide geen IS erin. Totale kosten: €509,-
Dus een nieuwe optie om over na te denken.

Ik denk wel dat ik voor de 1000D ga, dit omdat ik ook zeker wil zijn van mijn garantie, toch wel een fijn gevoel.
Nu alleen nog kijken wat ik met de lenzen doe...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:43:
Heb je al geheugenkaarten? SD is volgens mij wat goedkoper dan CF.
Scheelt niet zo heel veel (CF is zelfs goedkoper :+ )
pricewatch: Sandisk Extreme III 4 GB SDHC 30 euro
pricewatch: Sandisk Extreme III CompactFlash 4GB 26 euro
Aan de andere kant, je hebt een simpel 4gb kaartje bij de mycom voor nog geen tientje, dat red je met CF niet.

And now for something completely different.... (mijn muziekstijl is 't niet :( )

http://www.youtube.com/watch?v=H_H8TOKcfjg

[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 26-11-2009 14:37 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Wijnands schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:24:
Aan de andere kant, je hebt een simpel 4gb kaartje bij de mycom voor nog geen tientje, dat red je met CF niet.
Nee, dat is idd een paar cent duurder:
http://tweakers.net/price...8M41ePrFOf-OnHR16f_UEr5AQ

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:24:
And now for something completely different.... (mijn muziekstijl is 't niet :( )

http://www.youtube.com/watch?v=H_H8TOKcfjg

Maar goed, conclusie is dat je het voor het geld van het CF kaartje niet hoeft te doen. Gelukkig blijven er andere motieven over om SD te willen, zoals het schier eindeloos aantal apparaten waar je direct SD in kunt heien!
Ik ben dol op m'n D300, echt waar, en ik zou 'm niet snel ruilen voor een D300s. Enige optie die daarop zit en die ik graag op m'n D300 had gehad is de optie om SD te gebruiken.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:59
JamesB009 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:16:
Nu is mijn vraag eigenlijk, wat raden jullie aan (puur op ervaringen afgaan..).
De 400D body met die 2 lenzen. (totaal €500,-) (En extra accu trouwens..)
De 450D body met 2 lenzen (€650,-)
1000D body met 2 lenzen (€590,-)
Ik weet niet exact de verschillen tussen de 450d en 1000d, maar ik lees toch overal dat de 450D toch de beste instap DSLR is op canon gebied (nu is de 500d de nieuwste en de beste), maar als je puur kijkt naar 450d vs 1000d, lees ik dat de 450d de betere is.

Dan zou ik eerst even gaan checken of de 450d jou meer mogelijkheden biedt en of je het 70 euro waard vindt....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• mux

mux

99% efficient!

Is vooral marktpositionering. De 450D biedt bijna niks extra voor de beginner:

- Meer fps bij RAW opnemen
- Oogsensor
- andere AF-unit (maar alsnog maar één kruispunt, dus geen echte verbetering)
- IR-afstandsbedieningsoog
- (ietsjes groter scherm, geen extra pixels, geen extra kijkhoekjes)
- (een paar pixels extra)

that's it. IMO het geld niet waard. De reden om tegenwoordig een 450D boven een 1000D te kiezen is omdat de 1000D niet meer met IS kitlens wordt aangeboden in een kit, wat echt heel irritant is. Prijsverschil is daardoor kunstmatig groter.

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

ssj3gohan schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:47:
De reden om tegenwoordig een 450D boven een 1000D te kiezen is omdat de 1000D niet meer met IS kitlens wordt aangeboden in een kit, wat echt heel irritant is. Prijsverschil is daardoor kunstmatig groter.
De 1000D is zeker nog wel met 18-55 IS lens als KIT te verkrijgen.
http://www.kamera-express...age=product&product=26383

De 450D is dan toch wel de nét wat leukere optie. Het scheelt uiteindelijk niet heel veel. Dit weekend maar even langs wat winkels gaan, kijken of ze mij de knoop door kunnen laten hakken...

Is het trouwens handig om de camera eventueel via amazone.com te bestellen? Of krijg je dan een gare amerikaanse versie die verschilt van de EU?

Een amerikaanse versie zal maar op 2 punten echt verschillen
  1. Er zit een amerikaanse stekker aan de lader (da's in 5 minuten gefixt)
  2. Voor garantie moet 'ie terug naar de V.S.

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Want met de huidige dollar prijzen is dit dan wel interessant:
http://www.amazon.com/Can...ics&qid=1259249385&sr=8-1
$570,- = €380,-
Scheelt toch ruim €100,-... daarvoor vind ik dat stekker probleem helemaal niet zo erg.

Nee, een stekker is een paar euro. Denk er wel om dat er mogelijk nog wat import bij komt., d'r was hier ooit een import uit de VS discussie over. Verder maak de afweging hoe vervelend je het vind dat je in europa geen garantie aanspraken kan maken

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
JamesB009 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:31:
Scheelt toch ruim €100,-... daarvoor vind ik dat stekker probleem helemaal niet zo erg.
wanneer de verzendkosten, BTW en importheffing erbij komen zal het verschil aanmerkelijk kleiner zijn en naar ik vermoed zelfs negatief (ofwel, je bent in Nederland goedkoper uit).

Verwijderd

Eerst verzendkosten, dan importheffing en over het totaal BTW. Dat is in NL dus goedkoper ;)

• mux

mux

99% efficient!

JamesB009 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:21:
[...]

De 1000D is zeker nog wel met 18-55 IS lens als KIT te verkrijgen.
http://www.kamera-express...age=product&product=26383

De 450D is dan toch wel de nét wat leukere optie. Het scheelt uiteindelijk niet heel veel. Dit weekend maar even langs wat winkels gaan, kijken of ze mij de knoop door kunnen laten hakken...

Is het trouwens handig om de camera eventueel via amazone.com te bestellen? Of krijg je dan een gare amerikaanse versie die verschilt van de EU?
Eh ja, een 1000D voor 430 euro met IS kitlens, terwijl de 450D voor 2 tientjes meer bij de MM te halen is...

(ja, ik vergelijk aanbieding met niet-aanbieding, maar de 1000D met IS kitlens heb ik de laatste tijd helemaal niet in de aanbieding gezien)

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Is de 450D met 18-55 IS kitlens? En bij welke MM is het? Want niet alle MM hebben dezelfde aanbiedingen enzo...

Ik ga sowieso dit weekend even langs bij de MM en andere winkels om te kijken. :)

@allen: Thnx voor de hulp en het advies. :D

[ Voor 10% gewijzigd door JamesB009 op 26-11-2009 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nu een d40 maar wil binnenkort toch echt een nieuwe camera omdat ik deze nu inmiddels wel uitgegroeid ben. nu zat ik te twijfelen tussen een d90 of een tweedehands d200, die inmiddels voor rond de 450 verkocht worden. wat zou een betere keuze zijn? weet dat de d90 betere sensor, techniek etc. maar is het zo'n verschil met de d200 die wel een stuk betere behuizing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:37:
heb nu een d40 maar wil binnenkort toch echt een nieuwe camera omdat ik deze nu inmiddels wel uitgegroeid ben. nu zat ik te twijfelen tussen een d90 of een tweedehands d200, die inmiddels voor rond de 450 verkocht worden. wat zou een betere keuze zijn? weet dat de d90 betere sensor, techniek etc. maar is het zo'n verschil met de d200 die wel een stuk betere behuizing heeft.
warom geen gebruikte D300 ? die vind je wel rond de nieuw prijs van de d90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:37:
Wat doe je voornamelijk? En welke beperkingen ervaar je dat je verder wil? Als we dat weten valt er wat zinnigers te zeggen.
Oh, en wat heb je aan glaswerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.Wat is je beschikbare budget?
400-600

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb nu een compact (ik wil meer kunnen instellen en betere kwaliteit) en een analoge spiegelreflexcamera, maar die is erg zwaar en duur in gebruik (rolletjes naar cdrom enz)

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Stadsbeelden, natuur, portret, mijn kat. ook op vakantie.

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
1 oude minolta lens, maar die was 12 euro dus hoeft niet perse.

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
nikon d3000
canon 1000d

allebei compact en betaalbaar naar mijn idee.

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Eventueel een zoomlens, het liefst koop ik een combinatiepakketje.
eventueel een uvfilter.
flitser misschien, hangt ook van de kosten af, hoeft niet meteen.

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, wil graag weten of er veel kwaliteitsverschil is tussen deze twee camera's. En of er een reden is juist de ene te nemen.
Ook advies over een andere vergelijkbare camera is erg welkom.
Compactheid is erg belangrijk, wil de camera graag redelijk makkelijk mee kunnen nemen en ik heb vrij kleine handen.

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen idee, het is een uitbreiding van een kleine hobby, ben wel van plan na een tijdje een cursusje te doen.

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, eventueel een flitser of een extra lens. maar dat weet ik nog neit zeker

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zelfde antwoord als bij vraag 2 eigenlijk :P (Ik heb nu een compact (ik wil meer kunnen instellen en betere kwaliteit) en een analoge spiegelreflexcamera, maar die is erg zwaar en duur in gebruik (rolletjes naar cdrom enz))

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, ook vanwege garantie enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JamesB009 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:30:
Is de 450D met 18-55 IS kitlens? En bij welke MM is het? Want niet alle MM hebben dezelfde aanbiedingen enzo...

Ik ga sowieso dit weekend even langs bij de MM en andere winkels om te kijken. :)

@allen: Thnx voor de hulp en het advies. :D
Mediamarkt heeft elke zoveel weken weer eens ergens een echt goede Canon-aanbieding. Het is een kwestie van een paar weekjes alle folders (online) bijhouden, en het 'wijs elkaar hier op aanbiedingen'-topic. Twee weekjes geleden ook een 450D 18-55IS kit bij de dagactie van vergelijk.nl aangeschaft voor 444 euro incl. verzenden, via dat topic erachter gekomen dat die actie bestond. (zelf heb ik al een hele tijd m'n 450D, deze was voor m'n moeder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,
Ik lees hier al een tijd mee maar heb nu toch ook hulp nodig omdat ik echt niet kan kiezen!

.Wat is je beschikbare budget?
maximum zo'n 650/700 euro.

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Betere foto's kunnen maken.. Sneller kunnen schieten (handig voor een peuter die nooit stil zit the fotograferen) Ik hou vooral ook van het bokeh-effect, ook bij portretten: wanneer het onderwerp echt scherp staat en de achtergrond vervaagt wordt.

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Portretten (familie, dieren, vooral van mijn dochtertje (1jaar) - wat natuur/omgeving - objecten - soms macro
Aangezien het hier vaak heel slecht weer is en mn kleine meid nog te jong zullen het vaak foto's zijn binnenhuis.

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik twijfel tussen de Canon 450D en de Nikon 3000D. Canon heeft live view en meer megapixels, Nikon heeft een guide en meer focuspunten? Is dat trouwens belangrijk?

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

De canon 450d zou ik met standaardlens (18-55) willen kopen + een 50mm f/1.8 (heb gehoord dat die voor zijn prijs goede portretten maakt) (= ongeveer 620 euro)

De nikon daar zijn dan weer andere opties qua sets:
a) de gewone kitlens 18-55mmVR + een extra 50mm f/1.8 lens. (+/- 590 euro)
b) set 18-55mmVR en 55-200VR. (619 euro bij saturn)
c) set met kitlens 18-105mm VR. (599 euro bij saturn) Is deze lens trouwens even goed als de 50mm om portretten te maken?

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik heb nl echt geen idee welke van de twee! De Nikon voelt iets beter in de hand, en ik vind de guide die erop staat wel fijn voor een beginner! Maar de Canon heeft dan weer live view, en het lijkt alsof ie over het algemeen meer fans heeft?

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ben nu al erg veel aan het lezen en ben van plan een cursus te volgen. Wil me er in gaan verdiepen, maar wel op hobby-niveau

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, statief, flitser, eventueel andere lenzen, speciale filters etc!

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Compact fujifilm, maar deze is tijdelijk omdat mn canon powershot stuk is gegaan :( Ik hield overigens veel van die canon, mss dat ik daardoor zo twijfel. Nikon overigens nog nooit gehad.

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
aan zoweltacha als eknein,

er is veel te vinden over de verschillen tussen de nikon d3000 (ongeveer gelijk aan de nikon D60) en de 1000d ( of de 450d). Samengevat: Het voordeel van Canon vanwege live view (al dan niet geweldig) en betere prestaties qua ISO.Het voordeel van de nikon is dat hij (IMO) beter in de hand ligt, groter scherm en de guide die vooral in het begin zijn waarde heeft. Om het moeilijker voor jullie te maken denk ik dat Sony (bijv. A330) ook interessant is voor jullie.

Voor portretten en vakantie foto's zijn allebei geschikt. Mocht je nou in de avond veel fotograferen zou ik neigen naar de Canon ivm betere ISO prestaties. Als je denkt er een wat serieuze hobby van te maken maakt het niet uit want dan wil je op den duur waarschijnlijk toch weer een nieuwe body.

Vergeet niet dat een goeie lens al gauw duurder is dan de body zelf, en het ook weer zijn invloed heeft op het beeld kwaliteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Deo_Volente op 28-11-2009 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat nikon betreft, D3000 +18-05 is een leuke combi maar kijk 's goed in de ouwe sok of een D5000 echt niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de hulp!
Dus als je vaak binnenhuis/met minder licht gaat fotograferen dan is de canon een betere keuze?
Heeft de Nikon d5000 een betere ISO dan de d3000? Die heeft namelijk ook live view als ik juist ben, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
D5000 is zeker beter, maar ook weer stukje duurder. Ik geloof dat zijn rivaal in die prijsklasse aan de Canon kant de 500D is (?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

d3000 - 1000D
d5000 - 450D/500D
D90 - 50D
D300s - 7D
D700 - 5D mark 2
D3(x) - 1D(s) mark 3 ( en IV )

als ik het goed heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ghenzi schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 10:33:
d3000 - 1000D
d5000 - 450D/500D
D90 - 50D
D300s - 7D
D700 - 5D mark 2
D3(x) - 1D mark 3 ( en IV )

als ik het goed heb :P
De D3x is rivaal van de 1Ds Mark 3

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 09:38:
Bedankt voor de hulp!
Dus als je vaak binnenhuis/met minder licht gaat fotograferen dan is de canon een betere keuze?
Nee, dan is een Canon (en een duurdere nikon) een wat betere keuze dan een D3000.
Heeft de Nikon d5000 een betere ISO dan de d3000? Die heeft namelijk ook live view als ik juist ben, niet?
Een D5000 produceert mooier beeld op hogere iso's. En ja, voor de mensen die dat idee niet los kunnen laten, ook de D5000 heeft liveview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vind liveview soms erg handig wijnands :). Op een bruiloft met een groepsportret bijvoorbeeld. Camera op statief, 60 man die je moet dirigeren, dan zie je je compo beter op het schermpje, dan door de zoeker.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Als je Nikonlenzen hebt en je doet veel studiofotografie dan is de enige keuze D3X, maar bij Canon zit er nogal een verschil tussen de 1Ds mark III en de 5D mark II, een paar megapixel en 4000 euro verschil, dus kan je zeggen dat de 1Ds III al achterhaald is. Gelukkig zou er in februari een 1Ds mark IV komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

hoezo hebben de 1ds3 en 5d2 een megapixel verschil?
Ze hebben dezelfde sensor (zij het dat de 5d2 een door ontwikkelde sensor heeft volgens canon)

en als je denkt dat de 1ds3 amper voordelen heeft boven de 5d2, dan ken je de body's duidelijk niet goed genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door Nomad op 28-11-2009 11:25 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de uitleg. Nu is de keuze nog moeilijker haha :o) Ofwel leg ik wat bij en schaf ik de duurdere 500d of D5000 aan, maar dan kan ik enkel de kitlens kopen (momenteel). Ofwel koop ik de goedkopere 450D of de D3000 en kan ik meteen een kit + extra lens kopen. Moeilijk!

Ik ga denk ik maar voor de 10de keer naar saturn/mm om de toestellen nog eens vast te houden/te testen en dan op gevoel kiezen welke de beste in de hand ligt!

Het wordt een kerstgeschenk dus heb ik gelukkig nog wel even de tijd!

Trouwens raden jullie aan bij saturn/mm te kopen of bij een speciaalzaak zoals konijnenberg of foto rubens etc? Ik ben van antwerpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 11:33:
Bedankt voor de uitleg. Nu is de keuze nog moeilijker haha :o) Ofwel leg ik wat bij en schaf ik de duurdere 500d of D5000 aan, maar dan kan ik enkel de kitlens kopen (momenteel). Ofwel koop ik de goedkopere 450D of de D3000 en kan ik meteen een kit + extra lens kopen. Moeilijk!

Ik ga denk ik maar voor de 10de keer naar saturn/mm om de toestellen nog eens vast te houden/te testen en dan op gevoel kiezen welke de beste in de hand ligt!

Het wordt een kerstgeschenk dus heb ik gelukkig nog wel even de tijd!

Trouwens raden jullie aan bij saturn/mm te kopen of bij een speciaalzaak zoals konijnenberg of foto rubens etc? Ik ben van antwerpen ;)
Ik heb dus hetzelfde probleem. Maar ik heb het advies gekregen om eerst met alleen de kit lens te werken om gewoon de camera onder de knie te krijgen en dergelijke.
En daarna pas een nieuwe lens kopen, als meerdere mensen hier dit advies ook geven dan kan je nu voor een 500D gaan en dus later een nieuwe lens kopen.

Ik ga zelf denk ik voor de 450D omdat mijn budget de 500D niet toelaat. Tenzij he echt een leuke aanbieding is, dan ga ik zelf liever voor de 500D.

Echter ga ik komende week nog even langs de MM om de verschillende camera's even vast te houden en daarna pas mijn definitieve keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjimme: Dat is idd ook een optie! Dan kan ik over enkele maanden een andere lens bijkopen.
Twijfel jij ook tussen Nikon & Canon?
Ik heb al een canon (point & shoot) gehad en was daar echt heel blij mee, maar kan dus niet vergelijken omdat ik geen nikon heb gehad. Het gaat toch om een groot bedrag dus wil ik echt goed nadenken en een goede keuze maken!
Veel succes met je keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009

JamesB009

Sjimmeh!!

Ik twijfel (nog) niet tussen nikon en canon. Ik ken veel mensen met een Canon die er echt heel tevreden over zijn. Maar ik wil nog wel eerst een Nikon en een Canon (en Sony) vasthouden om te kijken wat lekker in de hand ligt voor ik mijn keuze ga maken. En daarna is het wachten op een goede aanbieding. Ik hoop dat met kerst de 500D in de aanbieding komt, die lijkt me echt super! En anders de 450D (mocht ik voor Canon gaan..)

Jij ook succes met je keuze, houd mij op de hoogte.. misschien profiteer ik er ook nog van! :D (En andersom natuurlijk ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks Sjimmeh! Ja ik wacht idd ook nog op een eventuele aanbieding!

Voor de kenners: Welke kitlens (18-55mm) is de beste qua kwaliteit? Vooral dan voor portretten waar het onderwerp heel scherp staat en de achtergrond vervaagt? Die van de canon 500d of die van de nikon d5000?
Als daar nu een verschil inzit dan kies ik op basis van de beste kitlens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

geen verschil, scherpte heeft groot en deels met jou te maken, en de onscherpte heeft met het diafragma te maken en dat is bij beiden gelijk ;)

Pagina: 1 ... 45 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.