[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.668 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48

Milo.

klik

Ik denk dat ze het over de wettelijke versie hebben... en die is naar mijn weten ook twee jaar, google helpt vast wel verder zou je zeggen.
(nog meer google)

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

europese wet; 2 jaar
nederlandse weg: 1 jaar.

:)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scirocco schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:24:
Ok, prima.
Laten we het erbij houden, dat ik platen met ruis wel vervelend vind en dat jij er geen last van hebt.

@Wijnands: Krampachtig vind ik niet, de een heeft er wel last van, de ander niet. So be it.
Als ik een foto in LR bekijk om te kijken of hij nou echt scherp is en ik zie heel veel ruis, dan is dat echt een tegenvaller ja.
Of je ruis in een plaat ziet is 25% camera afhankelijk en 75% gebruiker afhankelijk. 25% want de verschillen tussen camera's onderling zijn over het algemeen niet zo gek groot (als je appels met appels vergelijkt). 75% want het aan laten van DRO (pushed de schaduwen tot ongeveer 2 stops) of onderbelichten kan voor enorm veel extra ruis zorgen.
universal creations schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:11:
Sterker nog: een four-thirds zit dichterbij een APS-C dan dat een APS-C bij een FF zit.
Maakt mekaar niet zo gek veel uit, de stap grootte 4/3 ---> APS-C en APS-C ---> FF.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wilko schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:30:
[...]

Normaal gesproken doe je dat wanneer je door je zoeker kijkt.
Zo goed mogelijk ja, maar wat nou als je niet in 3:2/2:3-verhouding wil opslaan? En inderdaad, als je mm's tekort komt en MP's over hebt, kan croppen soms ook helpen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dat is toch triviaal, wat nou als je het in 13510:16122 wilt opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kleine update van mijn 'ik wil een camera' actie, kleine financiele tegenvallertjes hebben toch wat uitstel op mijn aanschaf opgeeist, ik volg nu via pricewatch de D3000 (414 as we speak) en D5000 (569) met 18-55VR.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alienfruit schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:52:
Nou in Nederland is twee jaar garantie ook niet standaard bij mijn weten? In Zwitserland is het wettelijke minimaal twee jaar dat kreeg ik bij mijn televisie ook. In Nederland maar één jaar. Ik zal momania eens vragen.
Da's ook het idiote. Hier in nederland krijgen we van de camerafabrikanten echt het wettelijke minimum aan garantie.

Zo zat ik 's naar een nikon verrekijker te kijken. In nederland 1 jaar garantie, in de V.S. 25 jaar, exact dezelfde kijker! 8)7

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Wijnands schreef op woensdag 04 november 2009 @ 11:02:
[...]

Da's ook het idiote. Hier in nederland krijgen we van de camerafabrikanten echt het wettelijke minimum aan garantie.
Het C-merk geeft je 2 jaar hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 12:14
Eigenlijk gaat deze lijst meer over mijn overstap van analoog MF -> digitaal die ik nu wil gaan maken omdat ik even geld heb. Ik ben vrij zeker van mijn body maar ik heb geen idee waar ik goed aan doe qua lenzen om mee te beginnen.

Wat is je beschikbare budget?
€1000.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Begin van het jaar al een keer hier gepost, maar nooit een dSLR gekocht. In plaats daarvan heb ik dat budget, en iets meer (€700) besteed aan Manual Focus apparatuur :9. Echt van genoten en veel foto's gemaakt die ik showcase waardig vind. Maar het ontwikkelen begint me te irriteren. Vooral de kosten en het feit dat ik geen zin heb om alles in te scannen. Ook denk ik dat het tijd wordt voor autofocus.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De dingen die ik het meest met mijn MF apparatuur heb geschoten zijn dieren en landschap. Ik wil sport proberen en concerten bij kleine bandjes.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, maar mijn vriendin heeft een 350D en het is leuk als zij mijn lenzen ook kan gebruiken.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 40D, absoluut geen xxxD, te klein. Prijsverschil 30D - 40D op tweedehandsmarkt is te klein om het te rechtvaardigen een 30D te nemen denk ik. Ik ga van €400 uit voor een 40D body.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik gebruik (veruit) het meest mijn FD 35-105 f4, FD 24-35 f4 L en FD 135mm f2.5. Tele gebruik ik nu bijna niet maar vooral doordat dat 'lastiger' is met MF. Een aantal lenzen hebben mijn aandacht. De sigma 30mm f1.4, canon 85mm f1.8 en canon 18-55 f2.8 IS. Het liefst zou ik meteen ook een telelens hebben maar mijn budget gaat dit denk ik niet toelaten. Aan de andere kant heb ik mijn T90 en FD24-35L ook nog en die is bijvoorbeeld prima bruikbaar voor landschapsfoto's voorlopig.
Ik heb kilo's filters gelukkig, mooie polarisatiefilters en wat minder mooie cokin ND filters. Een flitser kan denk ik ook wel later.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies voor lens/accesoires á €600,00 (2e hands waarde)

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Serieuze amateur.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut, dat doe ik al een jaar >:)

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Eerdere vragen beantwoorden dit denk ik wel

Is 2e hands een optie of per se niet?
Ik doe zelden iets níet 2e hands :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je gaat heel hard vallen over de bouwkwaliteit van plastic EF lensjes, dat sowieso. Dat oudere Vivitar/FD spul is helemaal metaal, heeft zowat geen toleranties, loopt zo smooth als maar kan en heeft oneindig veel travel. Ga je niet ontzettend veel problemen hiermee hebben?

Een 40D leent zich niet makkelijk voor MF en dat is jammer, want je bent daar wel geoefend in blijkbaar. Als je je focusscherm vervangt kun je op jacht naar M42 lenzen, als je echt volautomatisch wil gaan kun je een van de betere general purpose lensjes best eens overwegen: 24-85USM, 28-135IS USM en nog iets voor het wijde end. Anders is inderdaad een setje primes geweldig, hoewel je wederom teleurgesteld gaat zijn in de mechanische kwaliteit. De 85/1.8 USM is wel heel, heel fijn op crop voor hoofdportretten, een 30/1.4 voor fullbody en niet te vertekende andere foto's. Een 50mm is goedkoop maar slaat elke vorm van een plank mis voor jouw doeleinden (focusring is op beide f/1.8 versies scratchy dan wel onbruikbaar, en de 50/1.4 is ook een beetje een raar beestje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In principe heb je twee jaar, maar na het eerste jaar moet je wel zelf aantonen dat het defect al aanwezig was bij het moment van aankoop, wat op zich niet zo simpel is. Dus tenzij dat je kan aantonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop heb je 1 jaar garantie, anders 2. Dat is bij mijn weten de wet in België, maar is denk ik ook gewoon een toepassing van een europese richtlijn, dus is het wss ongeveer hetzelfde in Nederland. Let wel op dat dit enkel geldt voor consumenten en dus niet voor bedrijven/zelfstandigen/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:32:
In principe heb je twee jaar, maar na het eerste jaar moet je wel zelf aantonen dat het defect al aanwezig was bij het moment van aankoop, wat op zich niet zo simpel is. Dus tenzij dat je kan aantonen dat het defect al aanwezig was bij aankoop heb je 1 jaar garantie, anders 2. Dat is bij mijn weten de wet in België, maar is denk ik ook gewoon een toepassing van een europese richtlijn, dus is het wss ongeveer hetzelfde in Nederland. Let wel op dat dit enkel geldt voor consumenten en dus niet voor bedrijven/zelfstandigen/etc.
Ik zal nog 1 keer uitleggen hoe het zit:

Het bewijsvermoeden van een kapot product is een half jaar na aanschaf, gaat een product kapot binnen dat half jaar moet de VERKOPER aantonen dat het de schuld is van de consument (art. 18 lid 2 boek 7 BW). Voor de overige gebruiksduur van het product geldt het conformiteitsvereiste van art. 17 boek 7 BW. Hierin staat dat een product een bepaalde gebruiksduur heeft en dat een product bij normaal gebruik die gebruiksduur moet kunnen vervullen.

Doet het product dit niet (de bewijslast ligt na dat halve jaar bij de consument) dan is art. 21 boek 7 BW van toepassing; de VERKOPER moet nakomen / herstellen / vervangen binnen een redelijke termijn.

Dit is uitgewerkt in jurisprudentie (rechtspraak in het verleden) als een bepaald afschrijvingspercentage dat maximaal als kosten mag gerekend worden na bijvoorbeeld 1,2,3 jaar gebruik (de rechter gebruikt hiervoor tabellen).

Omdat NL deze regeling heeft (die volgens de letter van de wet beter is dan de Europese Richtlijn van 2 jaar) vond NL het niet nodig deze richtlijn direct te implementeren in de NL wet.

De smaak fabrieksgarantie bestaat niet volgens de Nederlandse wet; je hebt een verkoopovereenkomst met de VERKOPER en je hebt geen reet met de fabriek te maken bij CONSUMENTENKOOP (tenzij de productaansprakelijkheid van art. 185 boek 6 BW betreft, bijv. je broodrooster is dusdanig slecht gefabriceerd dat je huis afbrandt, dit gaat wat verder dan non-conformiteit).

Dat het voor veel mensen een stap te ver is om naar de rechter te gaan wanneer een winkel geen garantie wil geven is te begrijpen (kosten / tijd e.d.) maar dit is hoe het zit, winkels zijn in de praktijk na het tweede jaar niet erg toeschietelijk..

En ja, ik heb ervoor geleerd ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

wist je dat artikel 18 lid 2 boek 7 ook uit je hoofd ? :P

Edit: @ hieronder; aha. m'n collega gaat iets van advocaat worden enzo, dus ik weet er wel een beetje vanaf. maar hoe meer ik hierover hoor, hoe meer ik zeker weet dat ik dit niet wil gaan doen later :P

[ Voor 64% gewijzigd door Zuurstok op 05-11-2009 23:43 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Ghenzi schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:33:
wist je dat artikel 18 lid 2 boek 7 ook uit je hoofd ? :P
Als jurist hoef je geen wetbundels uit je hoofd te kennen, alleen ongeveer te weten waar het staat en wat de regeling is (en natuurlijk hoe je het toe moet passen).. Wat wel heel handig is is je eigen juridische bibliotheekje (die ik dan ook heb). Daar stond mijn Burgerlijk Wetboek braaf op me te wachten alwaar ik het even in op heb gezocht ;)

edit: @hierboven
Nou ik wil dit wel doen de rest van mijn leven, camera'tjes verkopen is leuk maar slechts een (aangenaam) tussenstation :)

Maar ieder zijn ding hoor.. :P

[ Voor 19% gewijzigd door mennovanw op 05-11-2009 23:49 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
ssj3gohan schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:34:
Je gaat heel hard vallen over de bouwkwaliteit van plastic EF lensjes, dat sowieso. Dat oudere Vivitar/FD spul is helemaal metaal, heeft zowat geen toleranties, loopt zo smooth als maar kan en heeft oneindig veel travel. Ga je niet ontzettend veel problemen hiermee hebben?

Een 40D leent zich niet makkelijk voor MF en dat is jammer, want je bent daar wel geoefend in blijkbaar. Als je je focusscherm vervangt kun je op jacht naar M42 lenzen, als je echt volautomatisch wil gaan kun je een van de betere general purpose lensjes best eens overwegen: 24-85USM, 28-135IS USM en nog iets voor het wijde end. Anders is inderdaad een setje primes geweldig, hoewel je wederom teleurgesteld gaat zijn in de mechanische kwaliteit. De 85/1.8 USM is wel heel, heel fijn op crop voor hoofdportretten, een 30/1.4 voor fullbody en niet te vertekende andere foto's. Een 50mm is goedkoop maar slaat elke vorm van een plank mis voor jouw doeleinden (focusring is op beide f/1.8 versies scratchy dan wel onbruikbaar, en de 50/1.4 is ook een beetje een raar beestje)
M'n vriendin heeft 3 M42 lenzen, een 200mm, 50mm en 28mm. Die zijn best leuk op haar 350D maar echt handig is het niet, stop-down metering is niet bepaald mijn favoriete bezigheid. En m'n T90 blijft wel. Nop ik wil echt graag autofocus lenzen die ik waarschijnlijk niet echt manual ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even inhaken op het garantieverhaal (komt toch uit mijn hok ;) ): Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten wat meer info. Sowieso is Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten goed leesvoer! (let op de eerste link springt direct naar het stukje over garantie!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:48

Milo.

klik

Makkelijk,
Een 30mm op crop vind ik persoonlijk een heerlijk beeld geven. Ik zou denk ik die 30mm, een 85mm en dan evt een 18-55 IS of 50mm 1.8 nemen. Volgensmij moet dat wel redelijk te doen zijn 2e hands.
Of als je een zoom lens wilt, zo een 28-135? en dan nog een lichtsterke prime?

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Milo. schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:07:
Makkelijk,
Een 30mm op crop vind ik persoonlijk een heerlijk beeld geven. Ik zou denk ik die 30mm, een 85mm en dan evt een 18-55 IS of 50mm 1.8 nemen. Volgensmij moet dat wel redelijk te doen zijn 2e hands.
Of als je een zoom lens wilt, zo een 28-135? en dan nog een lichtsterke prime?
Mijn doel was dus €400 voor een 40D. Ik heb er een voor €425 weten te scoren 2 extra batterijen en de 18-55 IS er nog bij. Ik wou die nooit kopen maar in dit geval noem ik het een gratis lens. Ik denk dat ik sowieso de 85mm ga nemen. Wat kan ik er voor €300 het beste bij kopen is mijn vraag. Meer groothoek? 30mm (heb ik al gedekt, dus misschien wachten?) of toch een echte zoom? Wat kan ik het beste doen tussen de 150 en 250mm? Nu iets kopen voor €300 of wachten en sparen voor een 70-200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Makkelijk schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:36:
Mijn doel was dus €400 voor een 40D. Ik heb er een voor €425 weten te scoren 2 extra batterijen en de 17-55 IS er nog bij. Ik wou die nooit kopen maar in dit geval noem ik het een gratis lens.
Nou laat mij even weten bij wie je die deal gemaakt hebt, ga ik ook even langs om te kijken of ik z'n huis kan kopen voor een honderdje of 7/8 ;)

Ik bedoel te zeggen: ik denk dat je een 18-55 IS bedoelt, anders heb je wel de deal van de eeuw :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

lol idd, een 17-55 IS, dan ga ik ook even vragen of ie niet nog iets anders in de verkoop heeft staan.

klik voor link naar pricewatch voor de 17-55 IS

en anders, als je hem niet op gaat halen oid maar opsturen, ben je opgelicht wss :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Het mooie is dat het écht een tikfout is. Ik dacht er zelfs bij na toen ik het typte :P

[ Voor 31% gewijzigd door Makkelijk op 06-11-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zou als ik jou was nu even wachten en kijken hoe digitaal je bevalt? Dan kun je later beslissen of je:

- WA/UWA
- Tele
- betere standaardzoom

wilt hebben. Want daar gaat per stuk gewoon 500e in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
Max 500 eur (geheugenkaart en extra zoomlens niet inbegrepen)

Fotograferen heeft mij in de greep, ik wil knappe shots maken van goede kwaliteit. Mijn vorige digitale mankeerde hier mee.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, dieren, actiefoto's, landschappen, speciale schaduwen, onverwachte portretten

neen

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Niet echt een voorkeur. Een vriend heeft een sony alpha 550, en ik vind dat deze wel aangenaam werken. Maar deze ligt boven mijn budget.

Een krachtige zoomlens zou ik er ook graag bijkopen, buiten het budget dan.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies aub :)

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik plan een grote reis midden volgend jaar, daar wil ik hem zeker serieus gebruiken, en ik wil tegen dan ook al veel bijgeleerd hebben, dus ik zal toch wel wat moeten oefenen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar ik heb dit liever nog niet voor binnen het jaar

Digitale camera: Kodak met 12x zoom. Hij begint te haperen bij het foto's trekken, en vindt de foto's toch zo scherm niet. Ook actiefoto's maken is moeilijker. Landschappen komen vaak niet tot hun recht.

Liever niet, ik had er graag zeker nog een jaartje garantie op gehad.

Hopelijk kunnen jullie me helpen! Op wat moet ik onder andere zeker letten bij de aankoop?
Tips zijn meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
skateflip schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:17:
Max 500 eur (geheugenkaart en extra zoomlens niet inbegrepen)

Fotograferen heeft mij in de greep, ik wil knappe shots maken van goede kwaliteit. Mijn vorige digitale mankeerde hier mee.
...
Ik zou gaan voor een Canon 450D 18-55 IS, ik heb die zelf ook en ik ben er erg tevreden van.

Als je iets langer wacht, of iets meer uitgeeft, kun je ook gaan voor de Nikon D5000 18-55VR of een Canon 500D 18-55 IS.
Het grootste voordeel dat de D5000 en de 500D hebben, is dat ze ook kunnen filmen. Daarnaast zal de 450D prima voldoen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
freddyronny schreef op zondag 08 november 2009 @ 13:00:
[...]

Ik zou gaan voor een Canon 450D 18-55 IS, ik heb die zelf ook en ik ben er erg tevreden van.

Als je iets langer wacht, of iets meer uitgeeft, kun je ook gaan voor de Nikon D5000 18-55VR of een Canon 500D 18-55 IS.
Het grootste voordeel dat de D5000 en de 500D hebben, is dat ze ook kunnen filmen. Daarnaast zal de 450D prima voldoen.
Alleen op donderdag bij MM breda de Canon 450D 18-55 voor 477 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
En het puntje nieuwe superzoom? Canon SX20/ SX1, Panasonic FZ38, FujiFilm FinePix S200EXR misschien is 1 van deze een optie? Ik weet niet of RAW nog belangrijk is maar deze kunnen toch volledig manueel ingesteld worden en je zit ook niet met losse lenzen, bij een dSLR levert het pas eigenlijk echt iets op als je een wat ruimer budhet hebt. En je hebt ook beperkte zoom (aangezien het dan niet gelijk is +17-85 en 70-300)

Je zou altijd nog over kunnen stappen en misschien helpt het als er 1 voor een paar dagen huurd of leent. Als je toch een superzoom zou doen zou ik voor de prijs de FZ38 aanraden en voor de mogelijkheid tot flitser enzo SX20 of SX1, wil je echt de goede kwaliteit van een dSLR dan zou ik de S200EXR nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://www.digitalcamerar...fault.asp?newsID=4122&p=2 Je kan net zo goed een D3000 kopen als die fuji als ik dat zo zie. D3000 is in ieder geval minder tergend traag.

The S200 powers up and displays a focus icon in about 3 seconds - I was able to get off a first shot in about 3.4 seconds. Single shot-to-shot times run about 2 seconds with a SanDisk Extreme III 20MB/s memory card. The camera shot 6 full resolution, fine quality JPEGS or 3 RAW files at a slightly faster than advertised 1.8 fps in our studio tests, with write times of about 13.5 seconds for the JPEGs and 11 seconds for the RAW files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Eens met wijnands, voor de prijs van bridge/superzoomcamera's (inclusief de uitstekende SX1 IS en S100FS) kun je net zo goed een D3000, 1000D, E-420 of Alpha 200 kopen met Tamron superzoom. Een DSLR is op dat prijspunt:
- Veel beter qua beeldkwaliteit
- Veel sneller
- Beter gebouwd (je kunt zeggen wat je wil maar ik vind die superzooms gewoon echt een flinke stap onder instap-dSLRs staan)
- niet beperkt zodra je wel eens wat beters wilt - een lensje van 200e erop kopen en je hebt wat toepassing betreft een hele nieuwe camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokterdieter
  • Laatst online: 09-10-2022
Eerste aanschaf DSLR.

€800-€1250

Komende jan/feb ga ik voor 4 weken naar Zuid-Afrika. Gezien ik tijdens alle vakanties niet anders doe dan natuurfoto's maken (eerder dan portretfoto's) leek mij dit een goede gelegenheid om over te stappen op meer serieuze apparatuur.

Nee.

Voorkeur is er nu voor Canon 500D dan wel 50D. Nogal een verschil qua camera, maar alles is vooralsnog afhankelijk of ik al dan niet direct meerdere lenzen aanschaf (vandaar marge in het budget).

Lenzen zijn inderdaad noodzakelijk. Heb er niet veel verstand van (behalve het nodige leeswerk), maar verwacht dat ik in ieder geval een korte zoom-lens en een telelens zal moeten hebben voor de aanstaande reis.

Advies is zeer gewenst.

Gezien mijn huidige beperkte kennis en gebrek aan ervaring is het niet helemaal zeker waar ik eindig. Streven is om er toch een echte serieuze hobby van te maken. En ja, dan is dit budget inderdaad aan de hoge kant met niet die volle 100% overtuiging. Streven is bij mij meer dan 'ik probeer en zie wel'.

Wanneer het een serieuze hobby wordt zou ik later evt willen investeren in bijv aanvullende lenzen.

Canon digital ixus 950is. Beperkingen zal ik niet noemen gezien de vele verschillen ten opzichte van DSLR.

Tweedehands is voor de body geen optie. Lenzen valt nog te bezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Misschien een 500D met een 17-85 en een 70-300 of een 40D met 17-85 en 70-300? het enige verschil tussen de 50D en de 40D is aantal MP en hogere ISO-waarden. ben zelf ook in Zuid-Afrika geweest en je hebt de zoom echt wel nodig. wat zebra's, buffels of giraffen langs de weg lukt nog gewoon met een 17-85, maar voor de leeuwen, neushoorns en luipaarden heb je echt wel een behoorlijke tele nodig. (Ja, ik heb de hele Big-Five gezien.)
Een groothoek zoomlens hoeft niet perse lichtsterk te zijn maar een lichtsterke tele voor 's avonds met schijnwerpers is wel aan te raden. 17-85mm'ers zijn veel tweedehands verkrijgbaar. Maar de 70-300 of de 70-200 F4.0 non IS zijn niet zoveel tweedehands verkrijgbaar.
edit: misschien een Tamron 17-50mm f2.8 of een Tamron 18-250mm? Het helpt misschien ook eens een keer om naar een fotozaak te gaan en dan niet een Dixon ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
200mm is meer dan genoeg als ik de verhalen hoor over safari tochten in afrika.
Veel gehoord dat bijvoorbeeld een stoet olifanten of giraffen dwars door de rij jeeps lopen.
Ook foto´s gezien van een groep leeuwen die gewoon langs het pad liggen etc
Dan heb je zelfs met je kitlens genoeg bereik.
Tuurlijk is een tele handig, voor wat extra werk ofso, maar dan heb je echt wel genoeg aan 200mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Ik ben 2 weken in 't kruger park geweest en dat valt behoorlijk tegen eerst moet je dan 7 uur in zo'n jeep zitten voordat je soms dichtbij genoeg kan komen. ja olifanten, gazelles, zebras, giraffen zul je geganrandeerd zien. Leeuwen ook wel 2x gezien overdags 70 meter afstand onder een boom een troep en 's nachts met schijnwerpers op 30 meter afstand en trouwens ook nog luipaard in een boom op 100 meter afstand. naar verloop van tijd ben je de impala's en springbokken helemaal zat. En over die spectaculaire foto's, het zijn gewoon selecties. het duurt dagen (of met een beetje pech weken) voordat dat gebeurt. En in die parken je moet daar gewoon op de paden blijven en ik heb de leeuwen, luipaar, olifanten, neushoorns, zebra's en giraffen aan één hoofdweg gezien binnen 15km, dus dat was wel geluk.
Maar je hebt de tele echt wel nodig. Je kan gelijk vanaf dag 1 de roofdieren zien of pas aan het einde en dan de tele nodig hebben en anders zal je de tele wel met andere dingen nodig hebben. Zoals met een gier in een boom bijvoorbeeld. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dokterdieter schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:12:
Eerste aanschaf DSLR.

€800-€1250

Komende jan/feb ga ik voor 4 weken naar Zuid-Afrika. Gezien ik tijdens alle vakanties niet anders doe dan natuurfoto's maken (eerder dan portretfoto's) leek mij dit een goede gelegenheid om over te stappen op meer serieuze apparatuur.

Voorkeur is er nu voor Canon 500D dan wel 50D. Nogal een verschil qua camera, maar alles is vooralsnog afhankelijk of ik al dan niet direct meerdere lenzen aanschaf (vandaar marge in het budget).

Advies is zeer gewenst.
Nou, eerste stuk advies, kijk 's iets verder dan je neus lang is en kijk ook 's naar een nikon D90. Verder, laat als het even kan die 500d links liggen, als je veel buiten bent wil je een beetje stevige camera.
Tenslotte, geen idee wat jij verstaat onder natuurfoto's maar als dat ook beesten in de vrije natuur inhoudt, een 70-300 is absoluut minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Misschien heb jij er andere ervaringen mee, maar ik schrijf slechts wat ik gehoord en gezien heb. Denk niet dat je dat hoeft te ontkrachten aangezien ik de mensen zelf erg goed ken en foto´s gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die safari geloof ik wel, ik heb ;t meer over beesten en vogels in noord-west europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Scirocco schreef op maandag 09 november 2009 @ 21:54:
Misschien heb jij er andere ervaringen mee, maar ik schrijf slechts wat ik gehoord en gezien heb. Denk niet dat je dat hoeft te ontkrachten aangezien ik de mensen zelf erg goed ken en foto´s gezien heb.
200mm op safari, watjes, ik vind het vrij lang. Als je gewoon door het gras naar zo'n leeuw toe kruipt heb je genoeg aan je groothoek lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Wijnands schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:29:
Die safari geloof ik wel, ik heb ;t meer over beesten en vogels in noord-west europa.
Oh sorry ik had even moeten quoten, ik reageerde op photofreak.

@Bouwfraude: :O :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 15:21
Bedankt voor de tips! Ik neem ze uiteraard, vast en zeker, mee in overweging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
bouwfraude schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:59:
[...]

200mm op safari, watjes, ik vind het vrij lang. Als je gewoon door het gras naar zo'n leeuw toe kruipt heb je genoeg aan je groothoek lens.
ja maar het enige probleem is met een auto kan je dicht bij komen, wel raampjes dicht en met een mid-zoomlens, en uit de auto gaan is nooit verstandig, 200 op cropsensor 1.6x komt al in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500-550 euro.

Alles is veel meer instelbaar (bijvoorbeeld als je in de schemering een foto maakt), ik kan er een groothoek lens of telelens op gooien afhankelijk van de situatie.

Ik ga binnenkort op wereldreis en dan kun je niet zonder goed fototoestel vind ik. Ik zal veel landschap's foto's maken en ook van mensen die ik zal ontmoeten.

Nee.

Ik dacht zelf aan een Nikon D3000, dit schijnt een goede beginners toestel te zijn. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een CCD sensor want volgens mij geeft dat betere kwaliteit dan CMOS e.d.

Ik wil 1 tele lens en 1 groothoek lens aanschaffen.

Advies graag!

Op vakantie (dus ook mijn wereldreis) maak ik graag foto's van landschappen en mensen, wellicht dat ik na de reis thuis verder ga met foto's maken!

Ja, waarschijnlijk in andere lenzen.

Canon powershots, het grote nadeel vind ik is dat je slechte foto's maakt in het donker / de schemer. Ook de zoomfunctie is niet je van het.

Dat is zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De cmos/ccd discussie zal iemand anders wel voor me afttrappen. D3000 is een heel aardig beginnerstoestel. Kijk ook 's naar olympus, die zijn heel compact en da's bij een wereldreis misschien wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

euh, een d3000 + groothoek + tele voor 550 eu ?

Nahh :)

cmos --> ccd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

Een combinatie van een body + standaard-zoom + tele-zoom kan best voor 500-550 euro. Weet niet of dat met de D3000 ook lukt, maar er zijn genoeg alternatieven. Overigens biedt een standaard-zoom al een beetje groothoek bereik, ze zitten meestal rond de 27-28mm equivalente brandpuntsafstand op hun wijdst, waar alles onder de 50mm als groothoek gerekend wordt.

Zonder verder in de CCD/CMOS-discussie te duiken, de sensor van de D3000 is een ouder model en je kunt een stuk nieuwere technologie (maar wel CMOS) krijgen bij de concurrenten of een geavanceerder Nikon toestel (D5000).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pricewatch: Nikon D3000 18-55VR Kit
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR

Kom ik op 597 bij de lui uit Beuningen.

De prijs en de wereldreis doen mij eerder denken aan

pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit en dan heb je geld over voor kaartje, schoonmaakdingen en dat soort dingen.

• Batsu
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01-2022
Wijnands schreef op woensdag 11 november 2009 @ 10:55:
pricewatch: Nikon D3000 18-55VR Kit
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR

Kom ik op 597 bij de lui uit Beuningen.

De prijs en de wereldreis doen mij eerder denken aan

pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit en dan heb je geld over voor kaartje, schoonmaakdingen en dat soort dingen.
shit en heb ik net de e-420 gekocht voor 300 euro...
Ik kan hem nog inleveren, geld terug en de e-520 kopen. Is dat de moete waard denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Batsu op 12-11-2009 15:26 ]

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
1. Wat is je beschikbare budget?
€600,-
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op schoolfoto's maakt bij ons de leerlingenraad altijd foto's. Dit gebeurt dan met camera's van school, dit zijn oude slechte HP's die eigenlijk niet geschikt zijn.
Aangezien we dit jaar een budgetoverschot hebben van ca. €600 is er ook de mogelijkheid om een DSLR te kopen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voornamelijk voor foto's van schoolfeesten, maar ook voor shows/diploma uitreikingen e.d.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zat zelf te denken aan Nikon D5000 18-55 VR Kitl
Voornamelijk omdat deze gebruik maakt van een nieuwere sensor.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee niet echt. Wel willen we in de begroting van 2010 waarschijnlijk nog een zoomlens begroten om zo ook close-ups te kunnen maken tijdens shows
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Als leerlingenraad zullen we de camera alleen maar op evenementen e.d. gebruiken. Zelf ben ik wel erg geinteresseerd in fotografie. Voor persoonlijke doeleinden zal ik er dus wel (flink) wat meer tijd in stoppen
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een oud HP camera'tje. Slechte kwaliteit, veel ruis
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Vooralsnog weet ik niet of de school 2e hands goedkeurd, er zit dan namelijk geen bonnetje/factuur bij op naam van de leerlingenraad.

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 12:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Een tweedehans camera via een bedrijf kopen kan vaak wel op factuur. Met de D5000 kom je aan 557euro + geheugenkaart blijf je mooi binnen budget. Met tweedehans kan je er misschien een tas en statief (voor groepsfoto's) bij krijgen voor hetzefldebudget.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Da's een optie. Misschien is er een publikatie waar de plaatselijke fotoboer in kan adverteren in ruil voor wat korting?

Verwijderd

siddler schreef op donderdag 12 november 2009 @ 15:54:
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zat zelf te denken aan Nikon D5000 18-55 VR Kitl
Voornamelijk omdat deze gebruik maakt van een nieuwere sensor.
Met jouw budget zou ik eerder een D3000 kiezen. OK, de sensor van de D5000 is nieuwer en anders, maar het verschil ga je bij het gebruik dat je voor ogen hebt echt niet merken.
En bij bv. Digitalstreet is de D3000 kit plus 55-200 maar 1 tientje duurder dan de D5000 kit alleen.

Of je neemt een D3000 body met een 18-200(+) zoomlens van Tamron of Sigma. Ik neem aan dat de gebruikers van die oude HP'tjes geen DSLR gewend zijn, en dan is 't wel prettig dat ze geen lenzen hoeven te wisselen om tele shots te kunnen maken.

En voor het budget dat later zou komen voor de telezoom kun je dan een goede flitser kopen (SB600 bv.). Vooral bij evenementen kun je daar een hoop plezier aan beleven!

• siddler
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:04:
[...]

Met jouw budget zou ik eerder een D3000 kiezen. OK, de sensor van de D5000 is nieuwer en anders, maar het verschil ga je bij het gebruik dat je voor ogen hebt echt niet merken.
En bij bv. Digitalstreet is de D3000 kit plus 55-200 maar 1 tientje duurder dan de D5000 kit alleen.

Of je neemt een D3000 body met een 18-200(+) zoomlens van Tamron of Sigma. Ik neem aan dat de gebruikers van die oude HP'tjes geen DSLR gewend zijn, en dan is 't wel prettig dat ze geen lenzen hoeven te wisselen om tele shots te kunnen maken.

En voor het budget dat later zou komen voor de telezoom kun je dan een goede flitser kopen (SB600 bv.). Vooral bij evenementen kun je daar een hoop plezier aan beleven!
Het verschil qua sensor is dus nauwelijks merkbaar in dit geval?
Enja, wat betreft het lenzen wisselen, waarschijnlijk gaat de camera voor 2 situaties gebruikt worden
Schoolfeesten, voornamelijk dus portretopnames en wat overview-shots
Dans/zang/cabaret voorstellingen, hier lijkt me een telelens meer op z'n plaats.
Ik verwacht niet dat er per situatie gewisseld zal moeten worden qua lens. Maar helemaal niet hoeven wisselen is natuurlijk veel makkelijker. Maar in hoeverre gaat dit ten koste van de kwaliteit? Doet die 18-200 lens van Tamron/Sigma erg onder voor de standaard kitlens of is dit verschil miniem/niet merkbaar?

• mux

mux

99% efficient!

Het verschil tussen de sensoren is IMO wel groot, de D3000 sensor is een beestje van 5 jaar oud en die in de D5000 is vrij nieuw, presteert geweldig op het gebied van DR en ruis. Voor de beginner is dit niet echt van belang, en de meerprijs is flink, zeker als je krap in je budget zit

• Makkelijk
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat als je het met school-voorstellingen gebruikt het wel een pre is om op ISO 3200 te kunnen fotograferen, met web-toonbaar resultaat. Maarja het budget is er en een flitser is interessanter!

[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 12-11-2009 19:54 ]

Verwijderd

siddler schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:29:
Het verschil qua sensor is dus nauwelijks merkbaar in dit geval?
Ja. Ik ga ervan uit dat de foto's meestal of op een website gezet worden of in een schoolkrant/magazine-achtig iets zullen worden geplaatst, en dan is het verschil verwaarloosbaar. En zelfs wanneer er afdrukken van 30x40 of zo van worden gemaakt zal een ervaren oog goed moeten kijken om het verschil te merken.
En de camera is hier bedoeld om momenten te kunnen pakken, niet om een technisch perfecte plaat op te leveren.
Enja, wat betreft het lenzen wisselen, waarschijnlijk gaat de camera voor 2 situaties gebruikt worden
Schoolfeesten, voornamelijk dus portretopnames en wat overview-shots
Dans/zang/cabaret voorstellingen, hier lijkt me een telelens meer op z'n plaats.
Ik verwacht niet dat er per situatie gewisseld zal moeten worden qua lens. Maar helemaal niet hoeven wisselen is natuurlijk veel makkelijker.
Bij portret opnames is 55mm al heel erg aan de krappe kant, en zeker bij 'candid' portretten. Schoolfeesten zijn m.i. vrij goed te vergelijken met recepties/feesten bij bruidsreportages, en de mooiste foto's daarvan zijn vaak tante Jo die kijkt hoe haar neefje ijs eet, of oom Dirk die in diep gesprek met oma is. Als je die foto's maakt met 55mm weten ze dat je ze staat te observeren/fotograferen. Op bv. 100mm is die kans veel kleiner en zijn de resultaten natuurlijker.

En bij voorstellingen is 't ook wel handig om bv. een overzichtsshot van de zaal te kunnen maken, of zit/sta je te dicht bij het podium om op 55mm een overzicht van het hele podium vast te leggen.
Maar in hoeverre gaat dit ten koste van de kwaliteit? Doet die 18-200 lens van Tamron/Sigma erg onder voor de standaard kitlens of is dit verschil miniem/niet merkbaar?
In jouw situatie: volstrekt verwaarloosbaar. Een budget 18-200 doet 't eigenlijk maar op 1 punt echt veel slechter dan een kitlens, en dat is tonvormige vertekening in het groothoekgebied. Maar wanneer je vooral mensen fotografeert, en geen architectuur of zo is dat geen issue.

• Makkelijk
Ben ik niet helemaal met je eens. De 18-200 tamron van mijn vriendin is volstrekt onbruikbaar op een feest omdat de autofocus gewoon niet meer werkt op > 30mm bij weinig licht. Ik kan me wel voorstellen dat sigma dat beter doet, ik zou er in elk geval rekening mee houden, want op zich is een superzoom ideaal voor je natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 12-11-2009 20:13 ]

Sigma doet dat beter, zeker de versie met OS is helemaal zo slecht nog niet.

Verwijderd

Tja, Makkelijk, daar had ik niet aan gedacht. Maar is een 55-200 budgetlens wel bruikbaar op die momenten? De 50-200 van m'n Pentax *ist DS gaat ook aardig hunten wanneer 't licht niet optimaal is, en zelfs de 18-55 kitlens van Pentax heeft daar vrij veel last van. Mijzelf boeit dat niet zo, want dan pak ik wel een leuke oude lichtsterke prime en stel ik zelf scherp, maar 't is wel een punt.

Te lui om uit te zoeken, maar verschilt het AF systeem van de D3000 veel van dat van de D5000?
Als dat van de D5000 een beetje in de buurt komt van m'n D300 dan is 't misschien toch een betere optie.

edit: niet dus, is zo te zien identiek.
Bij slecht licht focust m'n D300 meestal snel en accuraat terwijl de Pentax nog druk bezig is om chocola van het beeld te maken. :)
(en m'n Sony DSC-V1 compactje verslaat ze allemaal, die kan tot 4m scherpstellen in 't pikkedonker ;))

• siddler
Zoals hierboven al werd aangehaald, de foto's zullen inderdaad alleen gepubliceerd worden en een enkele keer als promo materiaal gebruikt worden. Het gaat zich inderdaad dus niet om de technisch meest perfecte foto, maar er moet ook niet teveel ruis op zichtbaar zijn, zeker omdat we de foto's ook op volledig formaat publiceren.
Maar vooralsnog 2 opties dus
D3000, en nu een 18-200 lens erbij kopen. Hierbij lever ik dus in op de sensor, zijn de ruis prestaties ook zoveel slechter? Wel is het een stuk gemakkelijker er hoeft namelijk minder met lenzen gewisseld te worden. Volgend jaar kunnen we dan nog een degelijke flitser begroten/aanschaffen
of
D5000, met 18-55VR lens. Nadeel hiervan is dat het bereik veel kleiner is, maar dit valt op te lossen door volgend jaar een telelens erbij te kopen.

@Wijnands, is de vervorming van die Sigma OS lens ook zo erg of veel minder merkbaar?

• AleSyS
  • Laatst online: 15-04-2021
Volgend jaar ga ik op vakantie naar Costa Rica en Panama....uiteraard wil ik super mooie foto's maken en ben dus aan het orrienteren voor een dSLR.

Nu lijken mij de volgende 2 types reuze interessant:

Nikon D5000 + Nikon 18-200mm VR II
Sony Alpha A550 + Sigma 18-200 / Sony 18-200

Qua prijs range zitten ze beide dicht bij elkaar.

Nikon: Body goedkoper, maar lensen weer duurder
Sony: Body duurder, maar lensen weer goedkoper

Wie kan mij adviseren. Wat ik zo gezien heb vandaag was de Sony qua body wat lichter en had een groter display + dubbele cmos sensor voor live view. Nikon voelde wat steviger aan en menu structuur zag er wat overzichtelijker uit

• Makkelijk
@siddler: Ja ik denk dat de belangrijkste les is dat je in dit geval niet voor body beeldkwaliteit maar voor gebruiksgemak moet gaan, dus goede lenzen die prettig focussen. Want al zijn het maar webplaatjes, als je op een schoolfeest steeds 5 seconden moet focussen om een foto te kunnen maken kun je ze beter niet maken :). En dan vraag ik me nu af, is een olympus in dit geval niks? Die spullen zijn dan weer net iets goedkoper, misschien krijg je dan ook meer voor hetzelfde geld.

siddler schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:09:

@Wijnands, is de vervorming van die Sigma OS lens ook zo erg of veel minder merkbaar?
Nah, van al die dingen word je zeeziek van 18-24mm en van 180-200mm zijn ze ook niet echt scherp. Verder best aardig.

Ga je nikon zou ik zeggen denk 's aan een occasion. D50, kitlensje en sb-600 nieuw. Slaat minder deuk in het budget en een 55-200vr is zo gespaard.

Verwijderd

@Makkelijk, een Olympus 520 dubbelkit zou dan idd ook prima kunnen, maar de ISO 3200 plaatjes die je noemde worden dan even problematisch als met een D3000. En een superzoom 18-200 equivalent voor 4/3 (zou dan iets van 13-150 worden) ben ik nog niet tegengekomen.

• siddler
@Wijnands, dat is het grote probleem "sparen" is er niet bij. Die €600,- die we hebben moeten per 31 december op zijn, is dat niet het geval gaat het naar de algemene reserves of hoe het ook heet, maar niet meer naar ons.
Volgens de pricewatch is die D50 ook niet meer nieuw te krijgen, aangezien de school zonder een factuur/rekening het niet accepteerd dat we uitgaves maken is 2e hands niet echt een optie. Tenzij het echt een tweede hands winkel is.

Ik begin nu dan ook te neigen naar:
Nikon D3000
Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon) (ervan uitgaand dat dit de Sigma OS lens was die bedoeld werd)

Ik las straks dat de AF evt nog kleine problemen zou opleveren. Heeft iemand hier nog een mening over of een interessant linkje?

[ Voor 3% gewijzigd door siddler op 12-11-2009 22:20 ]

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

Erazzzer

Fear me, I'm German!

siddler schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:19:
@Wijnands, dat is het grote probleem "sparen" is er niet bij. Die €600,- die we hebben moeten per 31 december op zijn, is dat niet het geval gaat het naar de algemene reserves of hoe het ook heet, maar niet meer naar ons.
Volgens de pricewatch is die D50 ook niet meer nieuw te krijgen, aangezien de school zonder een factuur/rekening het niet accepteerd dat we uitgaves maken is 2e hands niet echt een optie. Tenzij het echt een tweede hands winkel is.

Ik begin nu dan ook te neigen naar:
Nikon D3000
Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS HSM (Nikon) (ervan uitgaand dat dit de Sigma OS lens was die bedoeld werd)

Ik las straks dat de AF evt nog kleine problemen zou opleveren. Heeft iemand hier nog een mening over of een interessant linkje?
Ja, de D3000 heeft geen AF motor, dus je moet een lens hebben die zichzelf aan kan sturen en die zijn prijzig. Ik heb ook een D3000 gekocht, maar dankzij het AF probleempje heb ik deze geruiled tegen een Canon 1000D.

Verwijderd

AleSyS schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:22:
Nu lijken mij de volgende 2 types reuze interessant:

Nikon D5000 + Nikon 18-200mm VR II
Sony Alpha A550 + Sigma 18-200 / Sony 18-200

Qua prijs range zitten ze beide dicht bij elkaar.

Nikon: Body goedkoper, maar lensen weer duurder
Sony: Body duurder, maar lensen weer goedkoper
Ik neem aan dat je al gekozen hebt voor 1 superzoom 18-200 lens? Niet de eerste keuze van de meeste DSLR-gebruikers hier, omdat ze vooral optisch aan alle kanten een compromis zijn, maar ze zijn wel verrekte handig. :)
Het grootste verschil tussen de D5000 en de A550 is dat bij Sony de VR/IS/OS/whatever stabilisatie in de body zit, en bij Nikon in de lens. Voor allebei is een hoop te zeggen, in de body betekent dat 't met iedere lens werkt, in de lens dat 't speciaal op die lens kan worden toegesneden, etc. Maar wat voor mij de doorslag gaf voor in-lens stabilisatie is dat 'ie ook werkt in de zoeker. Maar ja, er zijn hele volksstammen die het daar niet mee eens zijn, dus het beste advies is zoals gewoonlijk: ga 't zelf proberen in de winkel, beide lenzen op 200mm, en zie wat je 't prettigst vindt als je een bewegend onderwerp probeert te focussen/framen.

Verwijderd

Erazzzer schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:25:
Ja, de D3000 heeft geen AF motor, dus je moet een lens hebben die zichzelf aan kan sturen en die zijn prijzig. Ik heb ook een D3000 gekocht, maar dankzij het AF probleempje heb ik deze geruiled tegen een Canon 1000D.
De genoemde lens is geschikt voor 'schroevendraaierloze' Nikons. De Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC SLD die zo'n 100 euro goedkoper is is dat niet, maar die heeft ook geen OS (stabilisatie in de lens). Voor Canon is het prijsverschil tussen beide Sigma's even groot, maar ja, de goedkopere doet 't wel goed op een 1000D omdat Canon DSLR's nooit een scherpstelmotortje in de body hebben gehad...

Verwijderd

Bedankt voor de informatie jongens!

Ik heb nog eens gezocht naar een Olympus E-520, daar zie ik een mooie aanbieding staan voor de body + 2 lensen (272 euro totaal):
-Olympus ZD 14-42mm f/3.5-5.6 ED
-Olympus ZD 40-150mm f/4.0-5.6 ED

Opzich wel een mooie deal maar als ik hem vergelijk met bijvoorbeeld de Nikon D3000 heeft hij een kleinere sensor en het model bestaat al veel ouder.

Ik ben ook bij de mediamarkt binnengelopen om wat toestellen in de hand te houden, ze voelden allemaal wel goed aan dus laat ik de keuze niet van afhangen :p

• Deo_Volente
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-08 11:11
Mocht je twijfelen mbt iso van de d3000, ik had wat voorbeeld foto's in het d3000 topic gezet met verschillende iso waarden:

Nikon D3000 (10.2mpix) DSLR

dat van de autofocus (en geen vr) is jammer idd. maakt de lenskeuze beperkter.

[ Voor 17% gewijzigd door Deo_Volente op 12-11-2009 23:20 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

@siddler:

U wilt, al moet je zeuren en smeken bij je directeur, een flitser hebben :)

* Zuurstok ook schoolfotograafje zijn :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben op mijn school ook de "huisfotograaf" en ik ben bij schoolfeesten erg blij met mijn Sigma 18-50 f/2.8 i.c.m. een flitser (430EX). Bij optredens gebruik ik liever niet de flits, mits er voldoende licht is op het podium bij de wat meer actie-onderdelen. Lichtsterk glas is hier ook weer een pré. Bij zo'n optreden heb je doorgaans wel eerste rang, dus heb je niet per se een echte tele-lens nodig en kan je met 50mm op crop ook een heel eind komen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:58:

Ik heb nog eens gezocht naar een Olympus E-520, daar zie ik een mooie aanbieding staan voor de body + 2 lensen (272 euro totaal):
Ik zou deze set absoluut doen. Dan kun je nog een olympus flitser + omnibounce erbij kopen en een tasje om alles op te bergen. Je hebt nog IS ook (in camera)

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 13-11-2009 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ideale camera is het niet maar het past wel erg netjes in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuhannes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:58:

Opzich wel een mooie deal maar als ik hem vergelijk met bijvoorbeeld de Nikon D3000 heeft hij een kleinere sensor en het model bestaat al veel ouder.

Ik ben ook bij de mediamarkt binnengelopen om wat toestellen in de hand te houden, ze voelden allemaal wel goed aan dus laat ik de keuze niet van afhangen :p
De aanbieding is op de Azerty webpagina en volgens mij is er in een ander topic al geschreven over hun werkwijze en niet op een positieve manier. Vind het vreemd dat hij ook aangeboden word met de dubbele lens voor meer dan 150 euro goedkoper als een andere webshop. Zelfde geld voor de aanbieding met één lens op de Zerocom Computers website.

Iemand meer informatie hierover?

'if you've made your point, stop talking'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf goeie ervaringen met zowel Azerty als Zercom, 6 maanden geleden heb ik daar zowat al mijn computer onderdelen gekocht.

Gisteren stond er nog een aanbieding van 276 euro maar die is vandaag weg gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

Ik zou zeker double-checken of die aanbieding wel klopt voordat je bestelt. Van Azerty zijn er wel eens berichten gekomen (zie Shopping Forum) dat ze een hele mooie aanbieding op de website zetten die na bestellen toch niet meer voor die prijs te krijgen is. Die 280 euro voor de E-520 double-zoom kit is goedkoper dan dezelfde kit icm de eenvoudigere E-420 body uit dezelfde generatie, dus dat is ook vreemd.

Eerst even contact openemen met de webshops of de prijs klopt en ze ook daadwerkelijk voor die prijs kunnen leveren. Als dat zo is (ik denk zelf van niet, maar goed, je weet het nooit), dan is het echt een super-deal.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.Wat is je beschikbare budget?
500 tot 600 euro

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
snelheid, mooiere foto's, minder ruis, uitbreiding van fotohobby

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
paarden, zowel dichtbij als veraf,
op vakantie die berg in de verte, die mooie oude deurknop vlakbij en m'n kids bij de fontein, etc

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
ik twijfel: Canon 1000D
Nikon ?
Sony Alpha 330
Olympus 520
en dan met lens: 18-200 mm
ik ben fan van lifevieuw, evt met kantelbaar scherm (Sony), maar dat zou ik los kunnen laten als een ander merk beter uit de bus komt

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
zie boven, deze ipv kitlens

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
tijd, tja, zoveel mogelijk, als ik aan m'n camera gewend ben wil ik ook nog wel een leuke (gevorderde) cursus doen

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja, maar vooral LATER ivm de centjes

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot, te veel ruis, geen hele heldere foto's, snelheid

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
nee, tenzij het via een kennis is ofzo, ik ben snel bang voor onopvallende gebreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Sony Alpha 330 + 18-200 mm

Gewoon lekker doen, dat is waar jij het beste mee uit gaat komen denk. :)

Tenzij je intenties hebt om later professioneel of semi- te gaan schieten denk ik dat ik eerder nikon of canon zou aanraden, maar omdat je live-view zo lekker vind zou ik gewoon voor sony gaan.

we kunnen met z'n allen gaan roepen dat nikon en canon de beste uitbreidingsmogelijkheden bieden, maar ze doen het beide nou nog niet echt spectaculair qua liveview.

waar sony daar al in gespecialiseerd in is :)

[small]nofi hoor, en canon en nikon zijn er hard aan het trekken om live-view te bieden, maar sony doet het op dat front nog steeds het beste.[small]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga ff vasthouden in de winkel. Tenzij de sony er erg negatief uitsteekt gewoon doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokterdieter
Dank voor jullie reacties.
@ Photofreak:
Jouw advies is om een lichtsterke telelens te nemen. Bedoel je daarmee dat het aan te raden is bij een tele-zoomlens voor een F2.8 te gaan of is een F4 ook een prima lichtsterkte?
Wat betreft IS of non-IS: heeft een IS alleen maar voordelen wanneer het om telelenzen gaat? Of is IS eigenlijk overbodig bij 'tele-opnames', omdat deze eigenlijk alleen goed te nemen zijn met een statief/stevige ondergrond? Kan het ook negatieve effecten hebben op een opname?
Heb o.a. op dpreview geneusd in de glossary en kan op bovenstaande vragen geen duidelijke antwoorden vinden.

@Wijnands:
Wel gekeken naar andere merken dan Canon uiteraard, maar kwam vooral als kritiek tegen dat er minder objectieven voor op de markt zijn en dat betekent vaak een relatief duurdere prijs (beperkte reden).
Wat betreft de D90: qua specificaties inderdaad erg overeenkomend. Dank voor de tip.
Natuur houdt voor mij uiteraard naast stilstaand materiaal ook vogels en andere snel bewegende dieren in.

Ik ga uiteraard naar een vakwinkel om zo ook de toestellen 'in de hand' te kunnen beoordelen en de uiteindelijke keuze te maken.
Vooralsnog houd ik mijn ogen op een Canon 50D en Nikon D90 (en Canon 40D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
  • Laatst online: 15-09 09:44
Na een aantal maanden overwegen heb ik ebsloten over te stappen naar een DSLR,
Graag jullie advies voor wat ik nu het beste kan aanschaffen.

# Wat is je beschikbare budget?
Tot ongeveer 600 euro, voor 2e hands ga ik liever niet over 500 heen

# Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ga altijd met een vriend (fotograaf/webdesinger in opleiding) mee foto's schieten, ik had al eerder het idee om een DSLR te scoren en ben toen voor een Sony HX1 compact superzoom gegaan.

# Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vermaak me nu met macro foto's, maar wil ook bewegende objecten (motorcross) gaan fotograveren en tijdens vakanties wil ik de omgeving ook mooi in beeld krijgen. Een beetje van alles dus

# Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

# Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb bij Sony het gevoel niets verkeerds te kunnen kopen, dus een Alpha 380, 500 of 550 (afhangend van lenzen en kosten) zijn de eerste cameras waar ik naar gekeken heb.
Verder lees ik veel goeds over de Canon Eos 450 en Nikon D5000, maar afgaand op, in mijn ogen, betrouwbbaar advies heb ik geen sterke voorkeur.

# Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik hoop binnen mn budget in ieder geval een 18-55 of betere lens erbij te hebben, binnen enkele maanden gaat uitbreiden van gebeuren. Ik heb makkelijk toegang tot Nikon D60 extra's.

# Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies uiteraard, dan hoop ik de goedkeuring niet nodig te hebben :p.

# Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is met mn huidige camera al mn tweede hobby, ik heb er tijd teveel voor over.

# Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

# Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Sony HX1, schiet mooie plaatjes maar ik mis de helderheid en scherpte die ik bij een Nikon D60 bijvoorbeeld wel zie (met een d300 vergelijken heeft geen zin). Ook mis ik de mogelijkheid tot uitbreiden en door middel van lenzen de camera perfect te maken om een specifiek beeld/situatie vast te leggen.

# Is 2e hands een optie of per se niet?
2e Hands is zeker een optie, ik heb hier geen problemen mee. Vind het wel prettig als het om een recent model camera gaat.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Dokterdieter schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:28:

@ Photofreak:
Jouw advies is om een lichtsterke telelens te nemen. Bedoel je daarmee dat het aan te raden is bij een tele-zoomlens voor een F2.8 te gaan of is een F4 ook een prima lichtsterkte?
Wat betreft IS of non-IS: heeft een IS alleen maar voordelen wanneer het om telelenzen gaat? Of is IS eigenlijk overbodig bij 'tele-opnames', omdat deze eigenlijk alleen goed te nemen zijn met een statief/stevige ondergrond? Kan het ook negatieve effecten hebben op een opname?
Heb o.a. op dpreview geneusd in de glossary en kan op bovenstaande vragen geen duidelijke antwoorden vinden.
Ik doe niet specefiek adviezeren om een lichtsterke telelens te nemen, 70-300 is een goede basic tele lens en heeft IS, in de praktijk zal je toch zo'n lichtsterke lens nodig hebben. En met tele is IS wel aan te raden. met snel bewegende opjecten heeft het geen effect, maar het is om cameratrillingen te verminderen. Met een statief helpt IS niet. Bij gangere sluitertijden is het mogelijk dat je dan juist bewogen foto's krijgt. maar ik zal zeker in het begin geen dure telelens kopen. (Zo'n 70-200 of 100-400) Je hebt natuurlijk een budget en als de lens dan niet bevalt kan je hem niet zomaar ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 12:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 13:03:
Ik heb zelf goeie ervaringen met zowel Azerty als Zercom, 6 maanden geleden heb ik daar zowat al mijn computer onderdelen gekocht.

Gisteren stond er nog een aanbieding van 276 euro maar die is vandaag weg gehaald.
Ik koop al 5 jaar lang mijn hardware bij Azerty. En ook best grote orders. In het begin word je een beetje behandeld als kleine consument die eenmalig wat besteld, wat te zien is in de garantie afhandelingen. Pas geleden ging mijn Mio kapot (was al uit de garantie), maar heb toch een credit bedrag van 125euro gekregen. Dat is wel een voordeel van veel bestellen bij dezelfde winkel:) Ik ken de heren/dame dan ook al enkele jaren.

Om even to the point te komen; voor een eerste aanschaf bij Azerty, en aangezien het een camera is,, raad ik af om hem daar te kopen. Azerty is meer geschikt om computer apparatuur te kopen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een maand of 2 volg ik een fotografiecursus. Ik gebruik nu een Canon S3 IS, maar daarmee heb ik in de hogere ISO-waarden best wel last van ruis. Heb ook het idee dat mijn foto's scherpte missen. Daarom wil ik nu toch overstappen op een DSLR.

1. Wat is je beschikbare budget?
Mijn budget is ong. 550 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vind fotografie leuk, huidige camera (Canon S3 IS) voldoet niet meer (teveel ruis)

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Buiten in de stad of natuur, macro, vakantie, zonsop- en ondergang fotograferen.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Neig op dit moment naar de instapversies (Canon 1000D en Nikon D3000) ivm de prijs, maar kijk ook met een schuin oog naar de Canon 450D en Nikon D5000 ivm kwaliteit.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Het liefst wil ik 1 lens gebruiken, maar de 18-200 mm-lens is aan de zware kant en ik wil uit praktische en gezondheids-overweging (nek- en schouderklachten) geen al te zware camera meeslepen.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies :)

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil wel wat tijd in deze hobby steken, maar het blijft uiteindelijk gewoon een leuke hobby, meer niet.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Geen idee. Voorlopig wil ik eerst gewoon een tijdje vooruit kunnen met een leuke set.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zoals hierboven al vermeld gebruik ik een S3 IS. Heb last van ruis vanaf 400 ISO. Ik wil graag foto's maken die helder, scherp en mooi van kleur zijn.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Tweedehands mag ook. Ouder model is ook geen probleem, zolang ik er maar mooie en scherpe foto's mee kan maken.

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dokterdieter
@ Photofreak:
Het zijn inderdaad redelijk gerichte vragen. Uiteraard blijft het kopen van een lens een risico hebben. Dank nogmaals voor je heldere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, voor 2 mensen tegelijk. Macro is leuk maar op een spiegelreflex heb je als beginner 2 optie's.
  • Voorzetlensje zoals de raynox dcr-250. Vrij goedkoop, met een beetje oefenen best leuke resultaten mee te bereiken maar scherpstellen is wat lastig
  • Macrolens. Zeker voor insecten begin je dan bij de 3rd party 90-105mm lenzen en dan zit je al snel op 320 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas, de Olympus E-520 met 2 lenzen is niet meer leverbaar voor 272 euro :(
Goedemiddag,

Het ging hier om een prijskoppeling naar het laatste opruimingsmodel van een levernacier,

Helaas kunnen ze deze niet meer leveren.

Dus klopt de prijs op dit moment niet meer.

mocht u verder nog vragen hebben hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 18:05:
Helaas, de Olympus E-520 met 2 lenzen is niet meer leverbaar voor 272 euro :(

[...]
Lijkt me ook inderdaad een lokkertje geweest te zijn. Behoorlijk on-professioneel mailtje krijg je trouwens terug van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dokterdieter schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 15:28:
Ik ga uiteraard naar een vakwinkel om zo ook de toestellen 'in de hand' te kunnen beoordelen en de uiteindelijke keuze te maken.
Vooralsnog houd ik mijn ogen op een Canon 50D en Nikon D90 (en Canon 40D).
Ik keek naar diezelfde 3 camera's ter vervanging van m'n Pentax *ist DS, maar ben uiteindelijk op een 2e hands Nikon D300 uitgekomen voor ongeveer dezelfde prijs als de 50D of D90 nieuw. Misschien ook het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij had die D300 particulier gekocht, toch? Dat durft lang niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb wat advies ingewonnen zo hier en daar en heb wat camera's vastgehouden. Nu ben ik 'om' wat betreft het merk. Sony valt af, voegt me niet. Ik twijfel tussen Canon en Nikon, maar dat zou kwalitatief om het even zijn.
Ben ik nog over iets anders gaan twijfelen: wordt het de Canon 1000D of 450D of, als het Nikon wordt: de D3000 of de D5000.
Mijn bedoeling is om het leukste uit mij hobby te halen en ik wil blijven leren. Voor nu zou het instapmodel misschien voldoen, maar waar zou ik tegenaan kunnen lopen als ik wat verder gevorderd ben?
Is het slimmer om nu te investeren in een betere body met een kitlens en dan later voor een 18-200 IS te gaan, of bezuinig ik op de body en koop er dan die 18-200 IS meteen bij?
Ik ben wel overtuigd van dat objectief vanwege de veelzijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Ghenzi,
bedankt voor je reaktie, ik ben al een beetje van het lifevieuw aan het afstappen. Kijken door de zoeker is even wennen voor mij maar dat gaat wel lukken.
Sony ligt me niet zo lekker in de hand naast de Canon of Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Wijnands schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 17:28:
OK, voor 2 mensen tegelijk. Macro is leuk maar op een spiegelreflex heb je als beginner 2 optie's.
  • Voorzetlensje zoals de raynox dcr-250. Vrij goedkoop, met een beetje oefenen best leuke resultaten mee te bereiken maar scherpstellen is wat lastig
  • Macrolens. Zeker voor insecten begin je dan bij de 3rd party 90-105mm lenzen en dan zit je al snel op 320 euro.
En tussenringen dan? Ik vind dat vrij prettig werken in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 08:21:
Jij had die D300 particulier gekocht, toch? Dat durft lang niet iedereen.
Klopt, ik heb 'm van een collega overgenomen. Ik weet waar z'n huis woont. :)

Makkelijk, tussenringen zijn inderdaad ook een prima optie, maar wat omslachtiger dan een macro objectief.
Nog omslachtiger, maar wel goedkoop en erg leuk speelgoed: een oude balg met een vergrotingsobjectief.

Pentax met balg

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
Ik ben opzoek naar een instap dSLR. Hieronder de antwoorden op de vragen:

500-700 euro incl objectief

Hoge kwaliteit foto's, indirect kunnen belichten, veel in kunnen stellen om speciale sferen weer te kunnen geven e.d.

Foto's van de natuur, vakantie, mensen, close-ups

nee

Nikon of Canon. Heb positieve ervaring met een powershot van Canon. Verder geen onderbouwing, sta open voor andere merken als hier een rede voor is

Misschien een lens met groot zoombereik, afh. van wat er standaard bij zit. Flitser en filter komt later

advies aub :)

1 a 2 uur per week, niet erg veel dus

ja, maar dan vooral in betere lenzen, flitsers filters e.d.

diverse point en shoot camera's. Vooral beperkte lichtgevoeligheid vind ik daar een probleem. Lens grootte is daarbij ook zeer klein. Ik verwacht met een grotere lens hier minder problemen mee te hebben. Verder fotograferen van sportfoto's en personen in binnen en buitenomgevingen

is een optie voor mij

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren! Ik zie jullie reacties graag tegemoet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:11:
[...]

Klopt, ik heb 'm van een collega overgenomen. Ik weet waar z'n huis woont. :)

Makkelijk, tussenringen zijn inderdaad ook een prima optie, maar wat omslachtiger dan een macro objectief.
Nog omslachtiger, maar wel goedkoop en erg leuk speelgoed: een oude balg met een vergrotingsobjectief.
Tuurlijk maar je moet gewoon even in je hoofd krijgen welke tussenring(en) je met welk formaat object nodig hebt en je daaraan aanpassen. Met een 85mm f1.8 moet het bijvoorbeeld wel lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rond de 550 euro (liefst inc. opjectief)

Ik wil op het goede moment foto's willen maken. Ook wil ik betere kwaliteit kwaliteit foto's

Foto's van vakanties, dagjes uit, sport (tennis), portretfotografie, mensen, close-ups

Nee

Canon 450D, Ik heb al eens met de 350D gewerkt en die maakte erg mooie foto's

Nee

Beide (het liefst)

Ik wil later misschien professioneel verder maar wil nu echt eerst kennis maken met een DSLR.

Wellicht wel, een groothoek lens of een tele lens ofzo, beetje standaard dingen, zoals ik al zei, gebruik het echt om foto's te schieten, dus ik hoef niet met grote tassen met lenzen te lopen.

Mijn camera nu is te langzaam, en geen mooie kwaliteit.

Nee

Groeten,
J. Arens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
Ik ben nog steeds op zoek naar mn eerste DSLR,
inmiddels twijfel ik tussen de volgende 2 modellen, die beide in mijn geval net geen 600 euro kosten.
De Sony DSLR-A500L en de Nikon D5000 18-55 II Kit

Sony heeft de optische stabilisator, en ik neem veel foto's zonder statief dus ik denk dat ik daar veel baat bij heb. Welke camera vinden jullie beter voor iemand die nog nooit een DSLR gebruikt heeft, maar daar veel tijd in gaat steken?

Eventueel kan ik voor 150 euro minder ook een nieuwe
Nikon D3000 + 18-105 VR Kit aanschaffen.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 00:04
@Rexxar: D3000 in ieder geval niet, dat is echt een té slechte sensor.

Tussen de a500 en D5000 zit een stuk minder verschil en is vooral een gevoels kwestie. De a500 heeft een betere sensor maar scheelt niet veel, voor de D5000 kun je VR lenzen kopen dus stabilisator is daar ook beschikbaar. Live view van de Sony is dacht ik beter, maar gebruik ik niet dus kan ik niet over oordelen. Tweede hands lenzen van Minolta/Sony zijn wel een stuk goedkoper dan voor Nikon, dat kan een verschil voor je maken als je daarin bent geïnteresseerd.

Grootste verschil is dat Sony de full frame camera's steeds meer naar voren zet, terwijl Nikon daar niet in gelooft. Als je dus in de toekomst naar FF wilt, kan dat uitmaken maar anders is het keuze vooral op smaak en handling.

Succes!

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 16:25
is een konica minolta dynax d7 een redelijke(oude) camera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Jiriki schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:42:
[...]
Grootste verschil is dat Sony de full frame camera's steeds meer naar voren zet, terwijl Nikon daar niet in gelooft.
Hoewel ik weinig verstand van Nikon en Sony heb geloof ik daar weinig van nu Nikon hun top model, de D3(..) in FF is en ook de D700 met zeer nette specs neer is gezet. Nikon snapt echt wel dat full frame voordelen heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexxar
-DG- schreef op zondag 15 november 2009 @ 16:49:
[...]

Hoewel ik weinig verstand van Nikon en Sony heb geloof ik daar weinig van nu Nikon hun top model, de D3(..) in FF is en ook de D700 met zeer nette specs neer is gezet. Nikon snapt echt wel dat full frame voordelen heeft. ;)
Maar ik ben iig voorlopig niks van plan met Full Frame modellen, een lagere prijs voor lenzen (2e hands maakt me niks uit) is wel prettig. Ik heb altijd een voorkeur voor Sony (oude camera, tv, eig. alles wat ik heb waar Sony producten voor maakt is bij mij van Sony). Over Nikon daarentegen hoor ik ook niets dan goeds.

Ik ga voor een van deze camera's, welke hangt af welke ik het goedkoopste aangeboden krijg. En dan heb ik het dus over de A500L en de D500 met 18-55.
Pagina: 1 ... 44 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.