Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Als extra stablilisatie zou ik 't niet echt zien, je ondersteunt toch al het objectief met je hele hand. Je hebt ook van die handige straps voor om je rechterhand die je aan je body kan vast maken, dat schijnt met een zware body met een zwaar objectief erg te helpen, je moet er natuurlijk wel eentje hebben met een breed steunoppervlak.Wijnands schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:58:
Bij mij hangt bij vrijwel elke camera, ook m'n d300, de pink onder de body. Kwestie van wennen en oefenen en je kan 't als; extra stabilisatie gebruiken.
Je kan ook een handstrap van een oude camcorder gebruiken, is bijna het zelfde.
[ Voor 6% gewijzigd door photofreak op 24-10-2009 21:27 ]
tenminste die een beetje goed kwalitatief eruit zagen, en canon eigen merk ( e-1 )
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
600-700 euro (das puur kamera +lenzen dus geheugenkaarten en tassen niet)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Huidige camera voldoet niet meer (sony DSC-H1)
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral op vakanties,tripjes en verjaardagen etc.
Bij vakanties zijn we vaak aan het wandelen en dan worden er veel natuurfoto`s en landschappen gefotografeerd. Uiteraard ook de gewone dingen als vriendin voor een monument etc.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Heb nog geen losse lenzen, voorkeur gaat toch een beetje naar Canon vanwege keuze en 3rd party dingen
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Zit eigenlijk te twijfelen tussen de 450D en 500D.
Filmmodus is niet interressant voor mij dus wat voor voordeel heeft een 500D behalve de extra MP.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee heb een leuke aanbieding met 2 kitlenzen gezien.
http://www.digitalstreet....info.php?products_id=8222
Dit is misschien ook wel een optie:
http://www.digitalstreet...._438_439&products_id=9869
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies vooral tussen de 450D en 500D, andere opties worden ook serieus overwogen.
Ook op het gebied van lenzen kan ik wel wat advies gebruiken want met lenzen heb ik 0.0
ervaring. Wat ik totzover gelezen heb is dat de nieuwe kitlenzen van canon beter zijn als de oude
maar losse lenzen van bv tamron weer beter. In hoeverre ga je dat merken?
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Op hobbyniveau, dus echt niet super intensief.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien hangt van de resultaten af
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Huidige camera voldoet niet meer (sony DSC-H1)
Vooral als het wat donkerder is enorm veel ruis in de foto.
Zoombereik is soms niet genoeg als ik wat dieren wil fotograferen.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Is een optie, hangt van het aanbod af. (en nog niks gevonden wat me aanstaat)
[ Voor 9% gewijzigd door arbraxas op 26-10-2009 15:55 ]
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
- Hogere ISO mogelijk op de 500D met iets betere high-ISO-prestaties dan de 450D (op beeldniveau, niet pixelniveau)
- Veeeuuul beter scherm (vooral van belang als je graag macro/nachtfoto's maakt en met live view manual focus wilt doen)
- filmmodus
Ik vind het persoonlijk de meerprijs niet waard. Ik heb zelf ook nog gewacht tot de prijzen van de 500D bekend waren tot ik mijn 450D verkocht (ter vervanging van kapotte 1000D). Met de 450D kun je alles even goed, alleen mis ik af en toe de native ISO 3200 (een stop onderbelichten komt op hetzelfde neer, dus missen is een groot woord). Iets dat ik eigenlijk niet mis is het scherm, maar ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt dat je niet meer zonder kunt zodra je eens zon scherm hebt gehad. MF lukt in live view met 10x vergroting prima op een low-res schermpje, maar foto's op scherpte beoordelen op het schermpje achterop absoluut NIET, daarvoor heb je echt de hi-resvariant nodig. Vaak genoeg heb ik foto's naderhand weggegooid die heel prima leken op het schermpje.
Dus, dat waren mijn ideeen over 450D vs. 500D. Ik zeg 450D, nu wachten op anderen die hetzelfde danwel het omgekeerde zeggen met nuttige motivatie.
Nu maar experimenteren
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Jep, maar dat kost meestal teveel tijd (review, vinger verzetten, inzoomen, oh ik wil weer een foto maken, kut ik zit nog in review, weg review, eindelijk nu kan ik weer schieten). Het is erg behulpzaam als je even je camera voorover kunt leunen om te kijken of iets enigszins gelukt is. Je weet het toch wel als je de camera aan het pushen bent (1/25e op 35-50mm oid), dan ga je altijd naar review om even heel goed te kijken of de foto gelukt was. Voor die andere momenten dat je niet helemaal zeker bent zou het 920k scherm toch erg helpen.Ghenzi schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 19:04:
@ gohan, je kan heel leuk zoom doen op een cam, om te kijken of ie ECHT scherp is of dat het alleen maar zo lijkt
Of ben ik de enige die zo werkt
overigens gaat je review ook weg door je shutterbutton half in te drukken, en dan is ie een split second al weer weg, dus dat zou je kunnen doen nog terwijl je door je viewfinder kijkt.
2.5'' op 240K ofzo hier
Verwijderd
Die voelt vooral wat steviger aan en qua prijs ligt die tussen 450D en de 500D.Wijnands schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:15:
450D met de dual lens kit is een leuke set. Ik zou toch ook even naar de winkel gaan om een D5000 in het echt te bekijken.
Verwijderd
Een 800 euro incl lens. Mogelijk te verhogen naar 1000 euro maar niet wenselijk
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik maak sinds kort veel foto's met mijn compacte camera en merk dat die onder bepaalde omstandigheden tekort schiet. In plaats van een nieuwe compacte camera te kopen wil ik direct een goede stap zetten en een DSLR kopen.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van vrienden, feestjes, vakantie, maar voornamelijk toch natuurfoto's
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Niet echt
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb heel lang zitten kijken naar de Canaon 450D. Mijn compacte camera is van Canon en ik ben er altijd tevreden over geweest (op die paar kleine beperkingen na) hier speelt ook in mee dat je een workshop voor een aantrekkelijk tarief krijgt bij aankoop van de camera.
Echter sinds kort kijk ik ook naar andere camera's vandaar mijn reply in dit topic.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nou in ieder geval een "standaard"-lens (weet niet of je het standaard mag noemen). Misschien na een tijdje een telelens omdat ik daar veel in fora gelezen heb dat die er uiteindelijk toch wel bij komt. Een flitser hoeft voor mij niet zo. Filters heb ik eigenlijk nog geen verstand van omdat ik net aan een DLSR begin, misschien tips hiervoor?
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies naar welke camera's ik het beste kan kijken, daarbij ook de vraag op welke plek de Canon 450D met 18-55 (kitlens) daarin staat. In ben merken tegen gekomen van Sony (alpha 380), Nikon D90 en ik het zegt mij allemaal niet zoveel.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Nou ik vind het leuk om het als hobby te bschouwen dus zeg dat ik er een paar uur in de week mee bezig ben. Het is en blijft echter een hobby.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het fotograferen mij bevalt zeker wel
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Volgens mij is het de Canon Ixus 5.0 zoom (oid), mijn beperking ligt vooral in de lichtsterkte die de camera aan kan en de kwaliteit van goede natuurfoto's
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee
Groet,
Niek
Je wilt vakantiefoto's, landschapsfoto's en feestfoto's maken. Wat je 'nodig' hebt is een camera met goede iso-prestaties (dus meestal geen Sony) en een lichtsterke lens.
Van Nikon weet ik te weinig om je te adviseren, maar daar zijn weer andere mensen op dit forum voor.
Voor Canon zou ik een 500D scoren met een Tamron 17-50 2.8. Dan kun je ook filmen op vakantie als bonus.
Deze set kost 900 euro, dan nog kaartjes erbij, en misschien een batterijtje enzovoorts, en dan zit je zo aan de 1000 euro.
Als alternatief zou je kunnen kiezen voor een 450D, die ongeveer 100 euro goedkoper is. Maar er zijn zoveel keuzes, dus ga alles lekker vasthouden, en streep er een paar af.
[sony bash mode aan] Ik zou sowieso de Sony niet kopen i.v.m. uitbreidbaarheid en iso-prestaties.[/sony bash mode uit]
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
@hieronder: hmja, ik zat nog een beetje met de prijzen van een tijdje geleden in mn hoofd, toen wilde hij soms nog wel eens voor 630 euro over de toonbank gaan. Tweedehands is idd een goede optie, het zijn robuuste apparaatjes en je drukt de prijs al genoeg door eentje met 2k op de shutter te kopen, vrijwel nieuw dus.
[ Voor 48% gewijzigd door mux op 28-10-2009 08:54 ]
Een tweedehands 40D is wel een goede optie.
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
Verwijderd
Je spreekt over de Tamron 17-50. Zelf zat ik vannacht ook even te surfen en kwam op een aantal setjes met de 450D (denk toch wel dat dit em wordt, mits hij lekker in de hand ligt natuurlijk). Het verschil zit em telkens in de lenzen natuurlijk
Dat verklaart meteen waarom sommige (meer ervaren) fotograven zoveel lenzen hebben. Ik zit zelf ook te twijfelen tussen al die lenzen, misschien dat een 18-105 een goede middenweg is als je twijfelt tussen 18-55+55-250 of een 18-200. Naast de 18-105 kan je dan altijd nog een 70-300 nemen, heb je wel een aardige overlap, maar je kan tevens tot 300mm...ssj3gohan schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 13:08:
18-200 lenzen zijn zgn. superzooms waar altijd een compromis wordt gesloten. Groter bereik == minder kwaliteit. In het midden van de foto is de 18-200IS van Canon meestal heel goed, maar aan de randen is het geluk als je goede scherpte krijgt, je krijgt flink wat lensafwijkingen te zien op zowel wideangle (verstoring, vignetting, CA) als tele (vignetting, CA). Ook zijn superzooms erg langzame lenzen. Als je goed bent met photoshop, DPP en een flitser, of je niet stoort aan de beperkingen van zo'n lens kun je het overwegen. Anders is een 18-55+55-250 een 'veilige' keuze. Je kunt ook gewoon je eigen weg gaan en kiezen wat je het geilste lijkt.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Wat is je beschikbare budget?
Slordige 1400 euro voor lens+body. Ik wil evt wat uit de VS laten meenemen door een familielid (ja, ik weet dat de garantieregelingen niet altijd wereldwijd gelden).
Ik heb nu een Canon G5. Leuke camera, maar mist net een stukje flexibiliteit qua lens, en is iets te langzaam qua interface, zoomen etc. Ik wil nu een stapje hoger, en iets wat ik in de toekomst kan uitbreiden.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral op vakanties, stedentrips, tijdens wandelingen etc, maar ik vind macro ook leuk.
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb een voorkeur voor Nikon (mijn broer heeft een Nikon, dus kan ik wat zaken als flitsers en lenzen af en toe lenen). Ik heb ook het idee dat Nikon wat degelijkere bodies maakt. Ik zit te denken aan een D90 of een 2e hands D300 (of wellicht D200). Ik verwacht de body lange tijd te hebben, dus dan ben ik op zich bereid wat extra te investeren voor betere kwaliteit. Dit is mijn 1e SLR, dus ik twijfel een beetje of de investering voor de D300 tov de D90 te rechtvaardigen is. Filmpjes maken op de D90 ga ik niet gebruiken. D300s is buiten budget.
Voorlopig wil ik beginnen met 1 lens en geen losse flitser. Filter doe ik er wel meteen bij. Ik zit te denken aan een Nikon 18-200 VR vanwege het brede zoombereik en all-round karakter. Maar ik ben een beetje bang dat ik daarmee qua macro geen gelukkig man ga worden. De 18-200 lens is wel weer dusdanig duur dat ik daar niet direct een losse macro lens bij wil gaan kopen.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Met name over de keuze voor een lens.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hobby-matig. Maar ik wil wel meteen een cursus gaan volgen.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb nu een Canon G5. Die is nu wel een beetje afgeschreven. Zoomen en focussen gaat niet echt vlot en de viewfinder is niet echt bruikbaar. Ik erger me aan het feit dat ik vaak moet wachten op de camera als ik een foto wil maken. Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om aan de lens te kunnen draaien om te zoomen en focussen.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja, 2e hands body heb ik geen moeite mee. Voor de lens heb ik wel een voorkeur voor nieuw.
Die 18-200 is geen macro-lens, maar je kan er imho op zich wel aardige close ups mee maken. Zeker als wandellens voldoet hij wel prima.THM0 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:13:
OK, ik zou ook graag wat advies willen.
Voorlopig wil ik beginnen met 1 lens en geen losse flitser. Filter doe ik er wel meteen bij. Ik zit te denken aan een Nikon 18-200 VR vanwege het brede zoombereik en all-round karakter. Maar ik ben een beetje bang dat ik daarmee qua macro geen gelukkig man ga worden. De 18-200 lens is wel weer dusdanig duur dat ik daar niet direct een losse macro lens bij wil gaan kopen.

Laatste is klikbaar.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Verwijderd
Ter vervanging van m'n oude Pentax *ist DS zat ikzelf heel erg in het D90-segment te kijken (D90, 50D, K-7), en heb ze alle 3 danig aan de tand gevoeld (recenties lezen, ze vasthouden en uitproberen), maar toen ik de kans kreeg om een paar dagen met de D300 van een collega te proefdraaien ("probeer maar 's uit") was ik direct verkocht. Qua 'feel' komt de K-7 er een beetje bij in de buurt, maar de D90 en 50D blijven toch beduidend achter.
Wat betreft die walkaround lens: in hoeverre is telebereik belangrijk? I.p.v. de 18-200 VR zou ik eerder kiezen voor de 18-105 (prima betaalbare walkaround) of liever nog de 16-85 (ietsje minder betaalbaar), 2 lenzen die minder concessies hoeven te doen dan een 18-200.
En voordat je hebt gespaard voor een echte macrolens kun je ook denken aan voorzetlenzen van bv. Raynox. Daarmee kun je ook prima closeups maken met je walkaround lens.
Ik raad aan om pas op cursus te gaan als je de camera een beetje kent (just trial and error). Als je de camera kent kan je het tempo van de cursus ook beter volgen, en begrijp je waar de 'expert' over praat en weet je hoe je dat in kunt stellen op je camera.THM0 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:13:
OK, ik zou ook graag wat advies willen.
Hobby-matig. Maar ik wil wel meteen een cursus gaan volgen.
Dit advies volg ik zelf ook op, komt van mijn buurvrouw (die zelf meteen de cursus heeft gedaan en dus tegen problemen aanliep m.b.t. het menu en de knopjes niet kennen)
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Ook even hier de vraag voor jullie advies.
Ik vertrek in januari naar Thailand voor ruim een maand en ben het zat om foto's te maken met m'n FX-35 compact camera, leuk ding maar als je echt mooie foto's wilt.... je kent 't wel. In de planning staat ook nog een trip naar Afrika in 2011 en daarna gaan we op familiebezoek in New Zealand waar we een maand of 3 zullen verblijven, ik ben al hard aan 't sparen met de verlofdagen ja
Nu lopen hier op 't werk behoorlijk wat hobby en 2 prof. fotografen rond en die heb ik al om advies gevraagd. Allemaal zweren ze bij Nikon. Mij word aangeraden de D5000 aan te schaffen. Ik zou daar dan een 18-105 lens en een 70-300 lens bij nemen (beide VR lenzen), heb een mooie offerte liggen, en wat extra's zoals een tas, geheugenkaart (16Gb), extra batterij en gorillapod SLR Zoom (deze heb ik nu voor de compactcamera en bevalt prima).
Ik heb de camera als in de handen gehad, ook met de 70-300 lens erop en hij ligt voor mij prima in de hand. ook het draaibare scherm lijkt mij erg handig voor foto's uit "rare" hoeken.
Nu komt de vraag: Is de D5000 een goede "instapcamera"? Ook voor het geld?
De offerte, incl genoemde extra's, komt op 1100 euri's.
[ Voor 8% gewijzigd door Mert op 29-10-2009 11:40 ]
Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
Als ik dan uit ga van deze tas (ik weet niet of hij groot genoeg is)
Dan zit je op 1033,-
1100,- lijkt me een redelijke prijs voor die set.
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Er zit een tas van Nikon zelf bij, dezelfde als je bij Konijn er gratis bij krijgt.psyBSD schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:38:
Ik heb bij KE en Konijn gekeken, zonder tas kom ik uit op 991 Euries.
Als ik dan uit ga van deze tas (ik weet niet of hij groot genoeg is)
Dan zit je op 1033,-
1100,- lijkt me een redelijke prijs voor die set.
Is de 1033 incl alle extra's? 70 eu is mooi meegenomen
Edit: Vaag, als ik bij KE of Konijn kijk zit ik alleen met de lenzen al op 1089 ongeveer
[ Voor 10% gewijzigd door Mert op 29-10-2009 11:59 ]
Learn young about hard work and manners - and you'll be through the whole dirty mess and nicely dead again before you know it. ~F. Scott Fitzgerald
Nikon D5000 + 18-105mm VR (new, updated version), Nederlands 717,-Mert schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:42:
[...]
Er zit een tas van Nikon zelf bij, dezelfde als je bij Konijn er gratis bij krijgt.
Is de 1033 incl alle extra's? 70 eu is mooi meegenomen
Edit: Vaag, als ik bij KE of Konijn kijk zit ik alleen met de lenzen al op 1089 ongeveerHoe kom je op de 991 euri's?
Nikon AF-G 70-300mm F/4.0-5.6 Black + HB-26 Zonnekap: 119,-
Sandisk SDHC 16.0GB, Ultra II (15MB/Sec, Class 4), Secure Digital Card: 54,- (iets duurder dan die die ik eerst had gevonden)
Joby Gorillapod SLR-Zoom: 50,- Bij konijn, deze heeft KE niet.
Nikon EN-EL9a (new), Oplaadbare Batterij: 65,-
Totaal: 1005,-
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Dan zal ik het wel even doen;
D5000 is een geweldige camera, geweldig voor z'n prijs, en heeft leuke functies.
gewoon doen zou ik zeggen, ook omdat je onderling op je werk dan kan ''lenen'' van anderen zou ik niet voor canon gaan.
Dan heb ik het over lenzen ed lenen hé
overigens; denk er even strak over na of je niet liever 2x 8 gig of zelfs 4x 4 gig wilt hebben.
Ik zou dat zeker aanraden, want als je 1x 16gig koopt en hij gaat toevallig kapot, ben je meteen AL je foto's kwijt.
als je het verspreid over meerdere kaartjes ben je maar een deel van je foto's kwijt.
imo is dit belangerijker bij SD dan bij CF.
daar omdat SD véél sneller stuk gaat.
uit ervaring
over je tas; let erop wat belangerijk voor je is,of het eruit mag zien als een cameratas, of dat het juist belangerijk is dat ie dat absoluut niet schreeuwt oid.
ik haat het persoonlijk als m'n cam-tas schreeuwt; KIJK HIER ZIT EEN CAMERA IN, daarom dat ik dit zeg. kijk eens naar domke of crumpler als dit ook van toepassing op jou is, al zou ik atm eerder domke aanraden omdat tegenwoordig heel veel mensen weten dat er in crumpler of een laptop, of camera's zitten.
voorderest erg mooi setje. goeie keuze. en thank god dat je niet voor de d3000 over na aan het denken bent
Alleen jammer dat Mert de 70-300 VR op het oog heeft, die is zo'n 250 euro duurder dan die zonder. 1100 euro is dus al wat je betaalt voor body en lenzen, dan zitten er nog niet eens extra's bij. Die offerte lijkt me dus een prima deal.
[ Voor 35% gewijzigd door Phehistyr op 29-10-2009 12:32 ]
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Wat de D300 biedt, boven de D90, is een beter AF system, 14 bits RAW en een enorme berg instelmogelijkheden in ee erg degelijke maar zware en grote behuizing. Qua beeldkwaliteit zal het, zeker de eerste tijd, niet veel uitmaken.THM0 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:13:
Ik heb een voorkeur voor Nikon (mijn broer heeft een Nikon, dus kan ik wat zaken als flitsers en lenzen af en toe lenen). Ik heb ook het idee dat Nikon wat degelijkere bodies maakt. Ik zit te denken aan een D90 of een 2e hands D300 (of wellicht D200). Ik verwacht de body lange tijd te hebben, dus dan ben ik op zich bereid wat extra te investeren voor betere kwaliteit. Dit is mijn 1e SLR, dus ik twijfel een beetje of de investering voor de D300 tov de D90 te rechtvaardigen is. Filmpjes maken op de D90 ga ik niet gebruiken. D300s is buiten budget.
18-200 kun je redelijk closeup doen maar macro kun je op je buik schrijven. Ik zou dus, zeker vanwege het budget, adviseren om ook 's naar de 18-105 te kijken, scheelt een hoop geld en dan is een macro lens wel een optie.
Flitslampje ga je vroeg of laat echt wel willen.
TOP!Ghenzi schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:30:
en niemand die mert z'n daadwerkelijke vraag even beantwoord?
Dan zal ik het wel even doen;
D5000 is een geweldige camera, geweldig voor z'n prijs, en heeft leuke functies.
gewoon doen zou ik zeggen, ook omdat je onderling op je werk dan kan ''lenen'' van anderen zou ik niet voor canon gaan.
Dan heb ik het over lenzen ed lenen hé
overigens; denk er even strak over na of je niet liever 2x 8 gig of zelfs 4x 4 gig wilt hebben.
Ik zou dat zeker aanraden, want als je 1x 16gig koopt en hij gaat toevallig kapot, ben je meteen AL je foto's kwijt.
als je het verspreid over meerdere kaartjes ben je maar een deel van je foto's kwijt.
imo is dit belangerijker bij SD dan bij CF.
daar omdat SD véél sneller stuk gaat.
uit ervaring![]()
over je tas; let erop wat belangerijk voor je is,of het eruit mag zien als een cameratas, of dat het juist belangerijk is dat ie dat absoluut niet schreeuwt oid.
ik haat het persoonlijk als m'n cam-tas schreeuwt; KIJK HIER ZIT EEN CAMERA IN, daarom dat ik dit zeg. kijk eens naar domke of crumpler als dit ook van toepassing op jou is, al zou ik atm eerder domke aanraden omdat tegenwoordig heel veel mensen weten dat er in crumpler of een laptop, of camera's zitten.
voorderest erg mooi setje. goeie keuze. en thank god dat je niet voor de d3000 over na aan het denken bent
Thanx, wat de tas betreft, deze gaat op vakantie toch altijd in een rugzak mee (die heb ik altijd bij me op uitstapjes).
De D3000 is langsgekomen, maar werd me meteen afgeraden.
ik denk inderdaad, bedankt voor de tip, dat ik dan voor 2 x 8 Gb ga, kan altijd in Bangkok nog kijken voor een extra kaartje.
@ psyBSD: Thanx voor het uitzoeken, maar de 70-300 die ik noem heeft VR aan boord, wat eigenlijk best nodig kan zijn bij een Tele-Zoom objectief (nou praat ik anderen na maar heb het zelf ondervonden bij het testen met een VR en een niet-VR objectief, een niet-VR moet je onwijs stil houden)
Dan liever een kleine, wat precies past zonder uitbreidingmogelijkheden, heuptas.
Of een all-in rugzak met een speciaal plekje voor je cam.
Je wilt toch niet dat er iets hards en ook maar een klein beetje scherp over je beeldscherm heengaat, of die keer dat je je lensdopje vergeet, zelfs over je lens ?
@henk, bastard, maar deze stond nog open toevallig voor iemand die ook om de prijzen van de d5000 vroeg dus schaamteloos gecopypaste
Ik bedoelde dat de cameratas nog eens extra in een rugzak mee gaat. Er zitten dan 2 tassen om de camera en lenzen heen.Ghenzi schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:51:
Persoonlijk zou ik het niet aanraden om je cam + 2 lenzen in je "normale" rugzak te gooien.
Dan liever een kleine, wat precies past zonder uitbreidingmogelijkheden, heuptas.
Of een all-in rugzak met een speciaal plekje voor je cam.
Je wilt toch niet dat er iets hards en ook maar een klein beetje scherp over je beeldscherm heengaat, of die keer dat je je lensdopje vergeet, zelfs over je lens ?
@henk, bastard, maar deze stond nog open toevallig voor iemand die ook om de prijzen van de d5000 vroeg dus schaamteloos gecopypaste
maar dit word hem dus ?
Have fun with it
veel plezier met foto's maken.
[spongebob]welkom bij de clu-ub, welkom bij de clu-ub, welkom bij de, welkom bij de, welkom bih de clu-ub[/spongebob]
Je went eraanGhenzi schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:00:
In dat geval moet je wel een erg grote tas hebben lol
maar dit word hem dus ?
Have fun with it
veel plezier met foto's maken.
[spongebob]welkom bij de clu-ub, welkom bij de clu-ub, welkom bij de, welkom bij de, welkom bih de clu-ub[/spongebob]
Maar ga hem bestellen dan. Thanx voor de hulp!
600-750 Euro om mee te beginnen (voor alleen body+kitlens)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vroeger altijd SLR gefotografeerd, nu overstap gemaakt van digitale compact naar dSLR.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiekiekjes (architectuur, natuur, mensen), feestjes en productfotografie (ben industrieel ontwerper)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee (de oude lenzen zijn te gedateerd)
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Of Canon 500D+18-55 mm (600 Euro) of Nikon D90 + 18-55mm (730 Euro).
De D5000 is geen optie, teveel consessies tov de D90.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Een kitlens dus, maar later wil ik wel een paar mooie lenzen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik wil eigenlijk vooral weten of de 140 Euro die de set extra kost het ook waard is. Daarbij komt ook nog dat ik later meer lenzen wil gaan kopen. (zie beneden) en ik lees en hoor van verschillende bronnen dat de Nikon lenzen beter zijn. Ze zijn ook duurder doorgaans. Dus ook daarvoor geld, is het het waard?
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Gewoon als hobby, maar ik ben wel van plan er echt in te duiken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, iig een 50mm f/2.8 lens en een telezoom lens. Afhankelijk van wat ik handig vind een 55-250 of een 18-200 lens. (ik neig naar dat laatste voor vakanties) vooral die laatste lens is van Nikon wel echt een goede bult duurder en de Tamron/Sigma equivalenten zijn niet goed genoeg.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon ixus 40. Leuk om mee weg te klikken, maar ik wil nu weer echte foto's gaan maken.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Mwâh...
ID
Dat onwijs stil houden valt ook wel weer mee. Echter, da's niet het enige verschil. De g-type heeft als voornaamste pre dat 'ie ontzettend goedkoop is. Nikon maakte vroeger ook nog een ED versie, daar is de VR de opvolger van. Optisch weer wat beter en VR als bonus.Mert schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:31:
[...]
@ psyBSD: Thanx voor het uitzoeken, maar de 70-300 die ik noem heeft VR aan boord, wat eigenlijk best nodig kan zijn bij een Tele-Zoom objectief (nou praat ik anderen na maar heb het zelf ondervonden bij het testen met een VR en een niet-VR objectief, een niet-VR moet je onwijs stil houden)
Zelf heb ik 2 jaar met een 70-300 zonder VR gewerkt. Het verschil merk je in omstandigheden met weinig licht. Bij genoeg licht valt het allemaal reuze mee.
Wat heb je nog aan oud spul liggen? Lang niet alles wat gedateerd is is slecht.rveenman schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:31:
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiekiekjes (architectuur, natuur, mensen), feestjes en productfotografie (ben industrieel ontwerper)
Nee (de oude lenzen zijn te gedateerd)
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Of Canon 500D+18-55 mm (600 Euro) of Nikon D90 + 18-55mm (730 Euro).
De D5000 is geen optie, teveel consessies tov de D90.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, iig een 50mm f/2.8 lens en een telezoom lens. Afhankelijk van wat ik handig vind een 55-250 of een 18-200 lens. (ik neig naar dat laatste voor vakanties) vooral die laatste lens is van Nikon wel echt een goede bult duurder en de Tamron/Sigma equivalenten zijn niet goed genoeg.
Ga beide camera's 's vast houden om je een beeld te vormen. Verder heeft nikon (en volgens mij canon ook) geen 50mm 2.8 in het assortiment. Beiden hebben wel een 1.8 die erg goedkoop is en behoorlijk goed.
[ Voor 45% gewijzigd door Wijnands op 29-10-2009 16:32 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Een oude tamron 200 mm lens met schroefdraad en een pentax 50 mm lens. Dus niet echt geschikt voor de huidige toepassing zonder adapter etc.Wijnands schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:30:
Wat heb je nog aan oud spul liggen? Lang niet alles wat gedateerd is is slecht.
Excuses, ik heb het verkeerd neergezet. Ik bedoelde inderdaad de 1.8Ga beide camera's 's vast houden om je een beeld te vormen. Verder heeft nikon (en volgens mij canon ook) geen 50mm 2.8 in het assortiment. Beiden hebben wel een 1.8 die erg goedkoop is en behoorlijk goed.
Ik heb ze overigens allebei vastgehad en ik heb wat betreft grip nog geen duidelijke voorkeur. Qua instelmogelijkheden en feedback heb je wel meer aan de D90, maar het is de vraag of dat de meerprijs waard is. In hoeverre is de Nikon D90 intuitiever / sneller in het gebruik? Misschien spreekt er iemand uit ervaring...?
ID
Verwijderd
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, de dubbele instelwielen vind ik een uitkomst (zit ook op m'n D70).rveenman schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:56:
[...]
...In hoeverre is de Nikon D90 intuitiever / sneller in het gebruik? Misschien spreekt er iemand uit ervaring...?
Ik hoef in principe nooit een menu in te duiken. Maar alleen dat is natuurlijk niet zaligmakend voor de meerprijs, het is ook persoonlijke voorkeur. Ik heb diverse Canon's in handen gehad en gebruikt, maar ik vind het niet mijn ding. Nikon voelt logischer aan, maar dat is dus puur persoonlijk.
Ik zou ze ook niet zomaar wegdoen, zeker die pentax kan nog wel 's leuk wordne met een omkeer ring.rveenman schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 16:56:
[...]
Een oude tamron 200 mm lens met schroefdraad en een pentax 50 mm lens. Dus niet echt geschikt voor de huidige toepassing zonder adapter etc.
[...]
Het is heel persoonlijk en het is gewenning. Ik vind de canon xxxD serie tamelijk onhandig als het op dingen als een AF punt selecteren aankomt.Excuses, ik heb het verkeerd neergezet. Ik bedoelde inderdaad de 1.8
Ik heb ze overigens allebei vastgehad en ik heb wat betreft grip nog geen duidelijke voorkeur. Qua instelmogelijkheden en feedback heb je wel meer aan de D90, maar het is de vraag of dat de meerprijs waard is. In hoeverre is de Nikon D90 intuitiever / sneller in het gebruik? Misschien spreekt er iemand uit ervaring...?
OK, ik hoor hier meerdere keren dat ik beter een 18-105 of 16-85 lens kan nemen in plaats van een 18-200. Wat zijn de dingen die ik daarmee extra krijg, en wat ga ik missen (behalve het verschil in prijs en zoom)?Wijnands schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 13:17:
[...]
18-200 kun je redelijk closeup doen maar macro kun je op je buik schrijven. Ik zou dus, zeker vanwege het budget, adviseren om ook 's naar de 18-105 te kijken, scheelt een hoop geld en dan is een macro lens wel een optie.
De 'extra' heet kwaliteitTHM0 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:34:
[...]
OK, ik hoor hier meerdere keren dat ik beter een 18-105 of 16-85 lens kan nemen in plaats van een 18-200. Wat zijn de dingen die ik daarmee extra krijg, en wat ga ik missen (behalve het verschil in prijs en zoom)?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Zoals al uitgelegd, hoe groter het bereik, hoe minder de kwaliteit. De lenzen vervormen aan de rand van de foto en worden dus onscherp. Bij een kleiner bereik is dit veel minder dus de kwaliteit beter. Als je dan toch verder wilt zoomen kan je er altijd een 70-300 bij nemen. Tevens kan je dan nu een betere (duurdere) 18-105 kopen, en enige tijd later een goede zoomlens.THM0 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:34:
[...]
OK, ik hoor hier meerdere keren dat ik beter een 18-105 of 16-85 lens kan nemen in plaats van een 18-200. Wat zijn de dingen die ik daarmee extra krijg, en wat ga ik missen (behalve het verschil in prijs en zoom)?
Wat is het nadeel; als je dichtbij EN ver af tijdens dezelfde shoot/wandeling wilt maken zul je van lens moeten wisselen.
Daarom is deze keus erg persoonlijk zoals al vaker aangegeven.Kwaliteit / prijs / gemak zijn de drie dingen die je zult moeten combineren.
Edit: ik ben ook geen expert, vraag zelf ook veel advies; maar door alle berichten in deze topic te lezen kom je een heel eind.
[ Voor 6% gewijzigd door frankwopereis op 29-10-2009 20:36 ]
Ik wil ook overstappen vanaf een compacte camera (pana FZ-3) naar een betaalbare DSLR.
Ik ga voor de E420 bij de MM in Eindhoven; 299 euro inclusief de twee lenzen 14-42mm en 40-150.
Goede deal dacht ik zo!!
|| Vierkant voor Wiskunde ||
OK, zoombereik lijkt me inmiddels duidelijk. Verder speelt prijs hier een grote rol.THM0 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:34:
[...]
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR: 198 euro
pricewatch: Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 G ED VR 480
pricewatch: Nikon AF-S DX 18-200mm f3.5-5.6 VR (oude lens) 539
16-85 is optisch sterk maar, vind ik, knap prijzig.
Een goede 3rd party macro:
pricewatch: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Nikon) (339)
339 + 198 = 537 euro. En kijk, da's net zoveel als een 18-200 je kost. Aan de ene kant heb je dus een goede beginnerszoom van nette kwaliteit en een heel aardig bereik samen met een prima macro lens. Aan de andere kant heb je enorm veel bereik in een lens maar geen macro. Vraag is wat je graag wilt, ik weet wel wat ik zou kiezen.
- Een high-end compact zoals een LX3 of MFT-camera lijken mij een betere keuze gezien een SLR me wel heel lastig lijkt voor mijn ouders. Then again, die dingen zijn loeiend duur en je krijgt misschien een kwart van de features en kwaliteit van een SLR. De sensor is IMO dan nog steeds ongeschikt voor fatsoenlijke low-lightfoto's. Ik heb het hier dus echt over in restaurants/op straat in de schemering/etc. waar hun compacts nu jammerlijk falen.
- Een SLR is goedkoper en compatible met mijn zooi (ik ga dan voor een Canon 1000D/450D). Automatische stand en later een superzoom maken het eigenlijk net zo makkelijk als een compactcamera, maar dan honderd keer beter. Gezien de nieuwste lichtingen ook gewoon auto-ISO hebben lijkt mij er niks op tegen.
Wat vinden jullie? SLR of goeie compact? Ben ik te biased richting SLR? Of kan een SLR ook een prima - hetzij zware en grote - compactvervanger zijn op automagisch totdat ze alle trucjes leren (kan wel een jaartje duren voor ze e.e.a. doorhebben en hem alleen nog op Av/Tv/M durven te gebruiken)
[ Voor 4% gewijzigd door mux op 31-10-2009 14:30 ]
1000D, kitlens, of eventueel iets van een 18-honderdnogwat, of 18-200IS, en klaar?
Als je dan op 100% crop kijkt, schrik je wel ff. Maargoed, je hoeft m ook niet op 100% crop te bekijken
Je kan ook gewoon de foto verkleinen en dan zie je niet ^^
Kwaliteit heeft een prijs. maar als je alleen een 1000D neemt en verder niks meer upgrade. Kan je net zo goed een SX20 IS nemen of een Panasonic FZ38. scheelt geld en beedkwaliteit is bijna hetzelfde + je zit niet met allerlei losse lenzen. (natuurlijk ook (een stuk) lichter en compacter.) Maar ja het is maar net waar je je geld wilt aan verspillen, excuses uitgeven.Scirocco schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:36:
Een 1000D is echt een prima ding, maar op ISO400 schopt hij echt geen kont.
Als je dan op 100% crop kijkt, schrik je wel ff. Maargoed, je hoeft m ook niet op 100% crop te bekijken

Is dat serieus je ervaring? Ik heb hem met veel plezier gebruikt en zeker bij lagere temperaturen is hij uitermáte geschikt voor sterren- en nachtfotografie. Zelfs op ISO 1600 is hij dan prima. Ik zou echt niet willen zeggen dat hij onderdoet voor een andere sensor in het beginnerssegment. Mijn 450D produceert ook op beeldniveau (niet alleen pixelniveau) voor mijn gevoel meer ruis (en ik kan ze vergelijken). En ook de 450D push ik nog wel eens naar ISO 3200.Scirocco schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 18:36:
Een 1000D is echt een prima ding, maar op ISO400 schopt hij echt geen kont.
Over een SX20IS of FZ38: Bah!
Dan moet je eens je foto's op ware grootte zien, ISO 1600 is way too much voor mn arme 1000D sensortjessj3gohan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:38:
[...]
Is dat serieus je ervaring? Ik heb hem met veel plezier gebruikt en zeker bij lagere temperaturen is hij uitermáte geschikt voor sterren- en nachtfotografie. Zelfs op ISO 1600 is hij dan prima. Ik zou echt niet willen zeggen dat hij onderdoet voor een andere sensor in het beginnerssegment. Mijn 450D produceert ook op beeldniveau (niet alleen pixelniveau) voor mijn gevoel meer ruis (en ik kan ze vergelijken). En ook de 450D push ik nog wel eens naar ISO 3200.
Over een SX20IS of FZ38: Bah!
Nou moet ik ook zeggen dat ik redelijk miereneukerig ben over ruis, want al is er maar een beetje te zien vind ik de plaat al mislukt. Niet dat ik m dan gelijk weggooi, maar ik baal er wel van dat ik dan geen betere ISO prestaties heb.
Als jij met ISO 1600 sterrenfoto's gaat maken kan ik me wel voorstellen waarom jij het zo mooi vind --> je ziet alleen maar meer sterren (lees: ruis dat op kleine sterretjes lijkt
Ook meteen de reden dat ik de E-620 van mn vader zo haat, super ruisgevoelig.
Maar nee, bij ISO 400 zie je in de donkerdere plekken van de foto al ruis, echt heel naar.
Opzich nog wel te doen, maar ik vind het gewoon k**
Natuurlijk als je de foto verkleint naar 1280 bij 800 ofso, dan zie je in t indd al veel minder of niet. Toch erger ik me er aan, want je foto moet gewoon perfect zijn. Ik zou zo'n plaat bijvoorbeeld niet afdrukken.
Tot nu toe zijn de ISO prestaties de enige echte beperking waar ik tegen aan loop met mn 1000D.
Ook zou een snellere AF leuk zijn, maar dat kan je deels al oplossen met een USM lens oid.
Misschien volgend jaar maar eens aan een upgrade denken... *droomt over 7D*fap*fap*
Verder is het een super ding hoor, ik experimenteer nog steeds en hij doet wat hij doet doen.
ISO 100 en 200 is echt geen probleem en met een batterygrip kan je m nog goed vasthouden ook
Tuurlijk heeft ie zn nadelen als je m vergelijkt met andere modellen, maar dat is niet wat ik heel erg mis.
Ik las laatst weer dat veel mensen het vervelend vinden dat het schermpje niet automagisch uit gaat als je door de viewfinder kijkt....who gives a f***? je kan m ook uit zetten in het donker..
En zo heb je veel meer van dat soort dingen die minder zijn dan hogere modellen, maar die ik niet perse nodig heb.. alhoewel het wel weer gear geil kan zijn
In vergelijking tot andere merken instap dSLR's kan ik weinig over zeggen, maar ik denk dat de 1000D daar erg goed tegenover presteerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Scirocco op 31-10-2009 19:57 ]
1000D, ISO 800

ter vergelijking, in eenzelfde situatie, 15 graden warmer, de 450D bij ISO 800:

Je moet echt gaan pushen (-1EV belichtingscompensatie, ISO 1600) en dan in de zwarte vlakken kijken om ronduit irritante ruis te vinden:
(1000D, ISO 1600, -1EV)

(let op, deze firmware pushte automatisch mijn foto op met 1EV maar zette dit niet in de EXIF, ik weet ook niet waarom maar dit was heel irritant)
Dit zijn gewoon prima zo goed als ruisvrije foto's die kapot zouden gaan als je banding in de OOF gebieden zou hebben. Ik heb ook nog foto's van raketlanceringen bij ISO 1600 (snelheid was nou eenmaal nodig) waarvan equivalente foto's met een D40 en een D90 werden gemaakt en bij die temperatuur was mijn 1000D simpelweg ruisvrij, en kon je zelfs met de korte sluitertijden waarmee we werkten nog ruis in de foto's van de D40 en D90 zien - let wel, dit was bij -10 graden celcius. Door de bank genomen is per-pixel noise op de D90 beter, maar hij had last van heftige banding. Helaas heb ik de vergelijkingsfoto's niet bij me...
Al met al wil ik echt wel verdedigen dat de 1000D sensor wat ruisprestaties betreft prima zit tussen alle APS-C camera's van die generatie. Volgens mij zitten al die sensoren op ISO 1600 niet meer dan een stop van elkaar af, je moet echt naar four thirds gaan om bar slechter te presteren (2 stops), of naar fullframe om ~1,5-2 stops in ISO performance te winnen.
nu ik heb zitten graven in mijn eigen 1000D en 450D foto's kom ik trouwens wel terug van mijn bewering dat de 450D slechter presteert dan de 1000D, ik denk eigenlijk dat de 450D op beeldniveau wel beter is. Niet veel, maar zeer zeker niet slechter dan de 1000D.
De foto's die jij laat zien:
Ik beoordeel niks over wat ik er van vind, maar ik vind zie wel erg veel ruis in de bokeh.
Neem foto 1, als ik m op de grootte van mn beeldscherm zie (dus automatisch passend in het kader van internet explorer), dan zie ik al erg veel ruis in de bokeh.
De neus waar op scherpgesteld is, zit niet perse vol met vervelende ruis, maar toch is hij wat onscherper dan normaal door de ruis (lijkt op een soort tussen fase: geen ruis -> ruis dat onscherpte veroorzaakt -> ruis
Dan nog, het is erg persoonlijk, maar zulke platen met een dergelijk ruisniveau vind ik wel storend.
Het is indd niet slecht, want je kan het onderwerp goed zien. De foto zou je gewoon kunnen gebruiken/laten zien aan iedereen want het geeft indd gewoon goed weer wat er gebeurde in die situatie en dergelijke.
Maar ik zal een foto met zo'n ruis niveau niet snel als top foto beschouwen, ik vind het gewoon ergerlijk om veel ruis in de bokeh te zien, naast het feit dat het focus punt ook niet ruis vrij is.
En die laatste foto:
Ik ga er van uit dat er op de schotel is scherp gesteld?
Die is echt verreweg van scherp als je m op groot formaat bekijkt. Dat komt gewoon puur door de ruis.
En ik zou het raar vinden als je beweert dat de foto's die je liet zien zonder ruis zijn.
Maar zoals ik al zei, het zijn leuke moment opnamens/portretten, maar ik vind de kwaliteit niet heel hoogstaand.
Tuurlijk is het voor een instap dSLR erg goed, maar we weten dat het veel beter kan.
Als ik niet beter wist, vond ik het ook geweldig dat ik bij zo weinig licht nog foto's kon maken, maar ik en jij weten wel beter.
Overigens heb je ook manieren van bewerken waarin mensen als effect juist wat extra ruis toevoegen, dat kan ook zo z'n charme hebben.
Blijkbaar denken we hier anders over, dat is ook prima, maar verder denk ik niet dat we elkaar ergens van kunnen overtuigen.
[ Voor 13% gewijzigd door Scirocco op 31-10-2009 22:14 ]
Dat het beter kan... jawel, maar ook niet zoveel... Zeker onder de 1500 euro krijg je eigenlijk weinig beters. De 7D, 5DII en 1DIII zijn duidelijk betere camera's op high-ISO maar van geen andere Canon wil ik zeggen dat ze echt hele stops of meer beter zijn. En zoveel verschil is dat ook weer niet. Gaat iemand mij hierin ongelijk geven?
Ik denk ook niet dat een 450D of 500D veel beter zal zijn.
En zoals je aangeeft denk ik dat de 7D, 5DII en 1D in alle vormen, wel veel beter zijn. 50D trouwens ook
Dat is ook een beetje de kant die ik op wil als ik ga upgraden.
Ik ga niet van een 1000D naar een 450D ofso, zou ik niet echt een keiharde upgrade vinden.
Verwijderd
Als jouw moeder een beetje is zoals de mijne, dan zou ik absoluut voor een LX3 of een G10 of zo gaan! Die passen nl. nog prima in een handtas, en met een DSLR gaat dat niet lukken, met als gevolg dat dat ding meestal thuis blijft liggen.ssj3gohan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 14:29:
Wat vinden jullie? SLR of goeie compact? Ben ik te biased richting SLR? Of kan een SLR ook een prima - hetzij zware en grote - compactvervanger zijn op automagisch totdat ze alle trucjes leren (kan wel een jaartje duren voor ze e.e.a. doorhebben en hem alleen nog op Av/Tv/M durven te gebruiken)
En @Scirocco: Wel met je portemonnee en verstand proberen te blijven denken hè, straks heb je een 1DIV, 135L en 70-200/2.8IS en verwacht je er de wereld van, en komen er slechts marginaal betere foto's uit dan wat je met je huidige setje maakt (this kind of stuff happens).
Verstand altijd.ssj3gohan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:53:
Thanks, de meeneemfactor is natuurlijk wel iets om nog even extra aan te stippen bij de kopende partij (vaders).
En @Scirocco: Wel met je portemonnee en verstand proberen te blijven denken hè, straks heb je een 1DIV, 135L en 70-200/2.8IS en verwacht je er de wereld van, en komen er slechts marginaal betere foto's uit dan wat je met je huidige setje maakt (this kind of stuff happens).
Prime nooit. althans, ik weet dat ze knetter scherp zijn vaak, maar ik ben meer een zoomer.
1DIV is zowizo al te veel gegrepen voor mij. Ik zou al druk zat zijn met de optie's op de 7D. Lijkt me ook een geweldig ding, ook een beetje een groter cropfactor wat ik wel fijn vind ivm sport- en dierenfotografie etc.
70-200 2.8, graag!
Een betere camera garandeert nooit betere foto's klopt zeker!
Maargoed, back on topic!
Een goede compact lijkt me ook beter voor je moeder. Daarnaast zijn de ISO prestaties van high end compacts toch ook wel vergelijkbaar met een 1000D? of zit ik daat helemaal naast? (geen verstand van compacts)
Is het toevallig niet een optie je eigen body door te schuiven met een kitlens naar je ouders en voor dat geld zelf een nette upgrade te doen? Dan hebben jullie beide profijt van de aankoop!ssj3gohan schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 22:53:
Thanks, de meeneemfactor is natuurlijk wel iets om nog even extra aan te stippen bij de kopende partij (vaders).
De enige compacts die in de buurt komen van de 1000D qua ISO-prestaties zijn de micro-fourthirds zoals de EP1 van olympus en GF1K van Panasonic (ongeveer dezelfde camera). Normale compactcamera's zijn boven de iso400 niet echt meer bruikbaar.Scirocco schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:02:
[...]
Verstand altijd.
Prime nooit. althans, ik weet dat ze knetter scherp zijn vaak, maar ik ben meer een zoomer.
1DIV is zowizo al te veel gegrepen voor mij. Ik zou al druk zat zijn met de optie's op de 7D. Lijkt me ook een geweldig ding, ook een beetje een groter cropfactor wat ik wel fijn vind ivm sport- en dierenfotografie etc.
70-200 2.8, graag!
Een betere camera garandeert nooit betere foto's klopt zeker!
Maargoed, back on topic!
Een goede compact lijkt me ook beter voor je moeder. Daarnaast zijn de ISO prestaties van high end compacts toch ook wel vergelijkbaar met een 1000D? of zit ik daat helemaal naast? (geen verstand van compacts)
Hun budget van 500 euro koopt precies mijn body... Een upgrade lukt niet echt. Bovendien zou een 40D of 500D - de gewenste upgrade - in het eerste geval niet in de handen van mijn vriendin passen en alsnog te duur zijn.JP12 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 23:05:
[...]
Is het toevallig niet een optie je eigen body door te schuiven met een kitlens naar je ouders en voor dat geld zelf een nette upgrade te doen? Dan hebben jullie beide profijt van de aankoop!
@Scirocco: Bah!! Bah!!!!
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 01-11-2009 09:44 ]
edit: ok, iets meer onderbouwd: De high-ISO performance van CCD-compacts op ISO 80 is slechter dan de 1000D op ISO 800 in het beste geval (1/2.6" sensors) en anders zelfs slechter dan een 1000D op ISO 1600.
Enkel de LX3 en de nieuwe Exmor R-sensor doen enigszins hun best om dit te verbeteren.
[ Voor 55% gewijzigd door mux op 01-11-2009 10:31 ]
Verwijderd
Rond de € 2.000 + inruilwaarde huidige apparatuur.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb er nu ook een en dat bevalt zeer goed. Deze is echter aan vervanging toe (Sony A100) en ik heb besloten toch maar van Sony af te stappen. Zeker nu de A750 waarschijnlijk niet komt.
Huis- tuin en keuken, vakantie, kinderen, avond, stedentrips, oftewel alles.
Ik heb dus Sony. Daarop zit nu wel een Tamron 28-73 f/2.8. Deze bevalt goed misschien dezelfde voor de opvolgercamera.
De eerste vraag is: wordt het Canon of Nikon. Nikon heeft een kleine voorkeur omdat in mijn kenniskring deze camera meer voorkomt zodat uitwisseling makkelijker is van materiaal.
De modellen betreffen er ook eigenlijk maar 2: de D300s of de 7D
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
2 lenzen, met bovengenoemd bereik (28-75) en veel licht. Daarnaast een een 70-200/300. Op termijn een prime 35mm en ...
Uiteraard een flitser.
Filters gewoon standaard UV en voor de 28-75 een polarisatie. Vandaag voor het eerst de toepassing van een grijsfilter gezien. Zag er leuk uit!
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies voor het merk. De camera's ontlopen elkaar volgens mij weinig. Aangezien de merken beide nieuw zijn zal het in eerste instanties toch wennen zijn.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik pak fotografie voor zover mogelijk serieus aan. Tijd is helaas altijd de beperkende factor...
Een hobby kost geld, zeker met de huidige technologische ontwikkelingen.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Uiteindelijk mis ik wat snelheid en de instellingen zitten te ver verstopt in de camera. Even ISO of WB aanpassen is lastig.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, maar mooie aanbiedingen sla ik niet af. Zeker voor de objectieven zal ik mijn ogen openhouden.
Volgens mij had ik genoeg vraagtekens neergezet en laten weten dat ik weinig verstand heb van de compacts.ssj3gohan schreef op zondag 01 november 2009 @ 10:29:
Je zei dat ISO performance van sommige compacts vergelijkbaar zijn met een 1000D. Ik reageerde verafschuwd en rende weg
edit: ok, iets meer onderbouwd: De high-ISO performance van CCD-compacts op ISO 80 is slechter dan de 1000D op ISO 800 in het beste geval (1/2.6" sensors) en anders zelfs slechter dan een 1000D op ISO 1600.
Enkel de LX3 en de nieuwe Exmor R-sensor doen enigszins hun best om dit te verbeteren.
Daarnaast had ik het over HIGH end compacts
Maar wat scheelt jouw het? je ziet de ruis niet eens?
Check de tabel op dpreview.
De Olympus!! E-P1 word onder andere vergeleken met de EOS 500D en presteerd qua ruis zelfs soms beter dan de 500D!
edit: ja. Ook in RAW. Nee, het kan niet uit, en dat is eigenlijk nog veel idioter.
Korte uitleg zonesysteem
[ Voor 31% gewijzigd door Henk op 01-11-2009 17:41 ]
Een prijsimpressie van de verschillende camera's:
CANON EOS 1000D Kit, EF-S 18-55mm IS (2766B014) 389euro
CANON EOS 1000D Kit, EF-S 18-55mm IS & EF 75-300mm (2766B043) 493euro
CANON EOS 450D Kit, EF-S 18-55mm IS (2758B015) 464euro
CANON EOS 500D Kit, EF-S 18-55mm IS (3820B019) 552euro
Als je ziet zit er tussen enkele ongeveer 100euro verschil niet schrikbarend te noemen daarom ook mijn twijfel. Graag advies! Zelf leek mij de 1000d met de twee lenzen interessant. Maar ja 75-300mm is natuurlijk een flinke stap... Ik wil wel graag een kit hebben omdat ik zelf nog geen enkele Canon lens heb. Ik had wel begrepen dat 450d wel beter was dan de 1000d en de 450d net iets fijner vast te pakken valt vergeleken met deze 1000d. Ik heb liever geen tweedehandse camera zodat ik zeker weet dat het snor zit.
Wat is je beschikbare budget?
maximum tot 500-550euro
Mijn huidige Canon IXUS camera is stuk en buiten garantie.
Ik wil het voornamelijk gebruiken voor vakantiefoto's, wandel- of weekendfoto's, foto's voor mijn werk en de normale huis-tuin-keuken werk. Macrofoto's lijkt mij ook leuk.
Neen
Ik heb interesse in een Canon omdat vrienden ook voornamelijk Canon materiaal heeft en het dus makkelijker maakt om lenzen e.d. te lenen.
Ja, als het binnen het budget valt
Door NR kun je high ISO prestaties niet zomaar vergelijken tussen camera's. Nikon past NR toe in RAW, Canon heeft een destructief moiré-filter in sommige camera's zitten en Olympus doet alsof details schmetails zijn en smijt bij ISO 100 al 100% NR over zijn foto's heen om de brakke sensor maar te verbergen. Als je enigszins een vergelijking wil hebben moet je naar DxOmark kijken, maar tot nu toe heb ik geen een comprehensive microcontrast+noisevergelijking gezien die het echt 100% fout had.Scirocco schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:15:
[...]
Volgens mij had ik genoeg vraagtekens neergezet en laten weten dat ik weinig verstand heb van de compacts.
Daarnaast had ik het over HIGH end compacts
Maar wat scheelt jouw het? je ziet de ruis niet eens?
Check de tabel op dpreview.
De Olympus!! E-P1 word onder andere vergeleken met de EOS 500D en presteerd qua ruis zelfs soms beter dan de 500D!
Compact - high of low end - poept in zijn broek bij de noiseprestaties van APS-C en groter.
edit: het is trouwens niet de bedoeling dat ik aggressief of persoonlijk onaardig overkom. Ik houd heel veel van je!
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 02-11-2009 08:34 ]
Helaas uitverkocht maar kon toch bijbesteld worden voor dezelfde prijs!Batsu schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:02:
Ik heb ook veel gelezen inmiddels.
Ik wil ook overstappen vanaf een compacte camera (pana FZ-3) naar een betaalbare DSLR.
Ik ga voor de E420 bij de MM in Eindhoven; 299 euro inclusief de twee lenzen 14-42mm en 40-150.
Goede deal dacht ik zo!!
Binnen twee weken moet ie binnen zijn!!
Onderaan de grafiek kon je ook klikken op gray of black, ipv NRssj3gohan schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:33:
[...]
Door NR kun je high ISO prestaties niet zomaar vergelijken tussen camera's. Nikon past NR toe in RAW, Canon heeft een destructief moiré-filter in sommige camera's zitten en Olympus doet alsof details schmetails zijn en smijt bij ISO 100 al 100% NR over zijn foto's heen om de brakke sensor maar te verbergen. Als je enigszins een vergelijking wil hebben moet je naar DxOmark kijken, maar tot nu toe heb ik geen een comprehensive microcontrast+noisevergelijking gezien die het echt 100% fout had.
Compact - high of low end - poept in zijn broek bij de noiseprestaties van APS-C en groter.
edit: het is trouwens niet de bedoeling dat ik aggressief of persoonlijk onaardig overkom. Ik houd heel veel van je!
Dus zonder noise reduction
hee maar die laatste zin vind ik wel weer too much love

Ik poep ook soms in mijn broek als ik de ruis zie van mn 1000D @ ISO1600
Ruis, of liever het gebrek eraan, is momenteel de maatstaaf voor camera's maar ik vind persoonlijk dat er af en toe wel erg krampachtig over gedaan wordt.
NR, oftewel uitsmeren van details (en dus ook ruis). Door noise reduction toe te passen kun je alle noise weghalen, maar dan is je hele foto ook één groot grijs vlak. Verschillende merken gebruiken verschillende hoeveelheden noise reduction op verschillende settings op verschillende sensors. Ook in RAW, ook in de vergelijkingsfoto's op dpreview. Die grafieken op dpreview zeggen feitelijk dus helemaal niks zonder MTF-getallen, dat is wat ik en Henk hier zeggen. Je kunt je *niet* beroepen op de grafieken op dpreview, zeker als je verschillende merken ermee probeert te vergelijken. Kijk maar eens naar de hoeveelheid detail die op (M)FT overblijft bij high-iso op schijnbaar ruisarme plaatjes - alles is een grote poepsoep geworden.Scirocco schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:51:
[...]
Onderaan de grafiek kon je ook klikken op gray of black, ipv NR
Dus zonder noise reduction![]()
hee maar die laatste zin vind ik wel weer too much love![]()
Ik poep ook soms in mijn broek als ik de ruis zie van mn 1000D @ ISO1600
DxOmark doet een gooi naar de juiste getallen door DR en SNR te combineren tot een high-ISO-score. Daar kun je nog net iets meer mee, maar hun database is te beperkt (enkel een G10, G9 als compacts) en ze gooien MTF50-getallen niet in de mix (wat ook zou moeten om NR te beoordelen).
edit: en zelfs DxOmark maakt nog de fout om per-pixel noise te gebruiken.
Laten we het erbij houden, dat ik platen met ruis wel vervelend vind en dat jij er geen last van hebt.
@Wijnands: Krampachtig vind ik niet, de een heeft er wel last van, de ander niet. So be it.
Als ik een foto in LR bekijk om te kijken of hij nou echt scherp is en ik zie heel veel ruis, dan is dat echt een tegenvaller ja.
Waar heb jij die prijzen vandaan gehaald? Ik ben zelf namelijk ook op zoek en kwam toch wat duurder uit.alienfruit schreef op maandag 02 november 2009 @ 01:58:
Een prijsimpressie van de verschillende camera's:
CANON EOS 1000D Kit, EF-S 18-55mm IS (2766B014) 389euro
CANON EOS 1000D Kit, EF-S 18-55mm IS & EF 75-300mm (2766B043) 493euro
CANON EOS 450D Kit, EF-S 18-55mm IS (2758B015) 464euro
CANON EOS 500D Kit, EF-S 18-55mm IS (3820B019) 552euro
'tuurlijk, de een let er meer op dan de ander. Ik vind wel dat we tegenwoordig met de 100% op ons beeldscherm ook wel erg veel zien. In het analoge tijdperk gingen ook niet veel mensen met hun snufferd op een 40x60 zitten.Scirocco schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:24:
@Wijnands: Krampachtig vind ik niet, de een heeft er wel last van, de ander niet. So be it.
Als ik een foto in LR bekijk om te kijken of hij nou echt scherp is en ik zie heel veel ruis, dan is dat echt een tegenvaller ja.
Wat ik, denk ik, probeer te zeggen is dat het voor sommige mensen (ja Henk, ik bedoel jou
'tuurlijk, weinig ruis is prettig en een "Schone" plaat op 100% wordt je blij van maar zelfs van iets met redelijk wat ruis en een fijn onderwerp kun je een 20x30 printen waar je gelukkig van wordt.
De Olympus is een four-thirds camera. De sensor is wat kleiner dan APS-C, maar vele malen groter dan die van een gemiddelde compact. Deze cameraatjes weten de spiegelreflex kwaliteit aardig te benaderen, al zijn ze nog behoorlijk prijzig (een stuk duurder dan een instap DSLR).ssj3gohan schreef op maandag 02 november 2009 @ 08:33:
[...]
Door NR kun je high ISO prestaties niet zomaar vergelijken tussen camera's. Nikon past NR toe in RAW, Canon heeft een destructief moiré-filter in sommige camera's zitten en Olympus doet alsof details schmetails zijn en smijt bij ISO 100 al 100% NR over zijn foto's heen om de brakke sensor maar te verbergen. Als je enigszins een vergelijking wil hebben moet je naar DxOmark kijken, maar tot nu toe heb ik geen een comprehensive microcontrast+noisevergelijking gezien die het echt 100% fout had.
Ik kijk altijd op de computer hoe scherp de foto's nou uiteindelijk zijn geworden, op het beeldscherm van mn 1000D krijg je wel een indicatie, maar is nooit zeker.Wijnands schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:23:
[...]
'tuurlijk, de een let er meer op dan de ander. Ik vind wel dat we tegenwoordig met de 100% op ons beeldscherm ook wel erg veel zien. In het analoge tijdperk gingen ook niet veel mensen met hun snufferd op een 40x60 zitten.
'tuurlijk, weinig ruis is prettig en een "Schone" plaat op 100% wordt je blij van maar zelfs van iets met redelijk wat ruis en een fijn onderwerp kun je een 20x30 printen waar je gelukkig van wordt.
En als je dan ziet dat hij knetterscherp is en hij heeft geen ruis, dan ben je ook wat vrijer om m wat te croppen en als t nodig is, er een creatieve compositie van te maken.
Over die prints heb je gelijk, dan heb je er echt geen last van.
Een E-420 van Olympus is met standaard zoomlens is 280 euro en met een telezoomlens erbij 390 euro. Een D3000 van Nikon met standaard zoomlens is 380 euro en 515 met een telezoomlens erbij. De Canon 1000D is met standaard zoomlens 400 euro. Hieruit kan ik moeilijk concluderen dat ze een stuk duurder zijn dan een instap dSLR van een ander merkBarôZZa schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:25:
[...] Deze cameraatjes weten de spiegelreflex kwaliteit aardig te benaderen, al zijn ze nog behoorlijk prijzig (een stuk duurder dan een instap DSLR).
Normaal gesproken doe je dat wanneer je door je zoeker kijkt.Scirocco schreef op maandag 02 november 2009 @ 18:55:
er een creatieve compositie van te maken.
Vraag even na bij momania die hier ook op het forum rondrent, hij woont ook in Zwitserland, heeft al onderzoek gedaan naar waar wel en niet te kopen etc.alienfruit schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:19:
Ik woon zelf sindskort in Zwitserlands de prijzen zijn dan ook omgerekend naar euros vanuit de franken. Ik heb de site www.toppreise.ch gebruikt.
In Zwitserland is het wel een heftig eind goedkoper dan hier op de een of andere manier.
Bericht hierboven
Wilko schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:30:
[...]
Normaal gesproken doe je dat wanneer je door je zoeker kijkt.
Wat moeten we hier nou met zo'n opmerking?
Dat is vrij logisch ja, maar je kan altijd wat nieuws proberen.
Of misschien had je niet genoeg mm's en wil je wat croppen.
Sorry, maar deze reactie kan ik echt niet plaatsen, kom op zeg...
Ik had het over de micro four thirds, oftewel de Lumix G1 en de Olympus Pen. De gewone four thirds zijn gewoon DSLR's.lateef schreef op maandag 02 november 2009 @ 19:22:
[...]
Een E-420 van Olympus is met standaard zoomlens is 280 euro en met een telezoomlens erbij 390 euro. Een D3000 van Nikon met standaard zoomlens is 380 euro en 515 met een telezoomlens erbij. De Canon 1000D is met standaard zoomlens 400 euro. Hieruit kan ik moeilijk concluderen dat ze een stuk duurder zijn dan een instap dSLR van een ander merk
Verwijderd
Een deel van dit verschil kun je verklaren door het feit dat ze geen onderdeel zijn van de EU. Wellicht dat dat nog eea uitmaakt mbt keurmerken/eisen en garantie. Als Canon Europese garantie aanbiedt dan kun je daar dus naar fluiten bij aanschaf in Zwitserland! Ook 2 jaar garantie lijkt me er niet standaard!Floor-is schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:15:
In Zwitserland is het wel een heftig eind goedkoper dan hier op de een of andere manier.
Bij Nikon:
Nikon European Service Warranty - Digital Imaging Products
1. THIS IS THE EUROPEAN ONE YEAR LIMITED WARRANTY (VALID IN THE AUSTRIA, BELGIUM, CZECH REPUBLIC, DENMARK, FINLAND, FRANCE, GERMANY, GREECE, HUNGARY, ITALY, NETHERLANDS, NORWAY, POLAND, RUSSIA, SPAIN, SWEDEN, SWITZERLAND, UNITED KINGDOM). YOU MUST PRESENT THIS FORM TOGETHER WITH PROOF OF PURCHASE AND PROOF OF PURCHASE DATE (BILL OF SALE) TO OBTAIN WARRANTY SERVICE. Should your Nikon product require warranty service, please contact the dealer from whom it was purchased or a member of our authorised service network in European countries.
De canon tekst kon ik zo 123 niet vinden.
Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*
er zit inderdaad maar 1jaar garantie op camera's.alienfruit schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:52:
Nou in Nederland is twee jaar garantie ook niet standaard bij mijn weten? In Zwitserland is het wettelijke minimaal twee jaar dat kreeg ik bij mijn televisie ook. In Nederland maar één jaar. Ik zal momania eens vragen.
Standaard dan hé
Dit topic is gesloten.