[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.669 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 19:12:
[...]

voor een paar 10tjes meer heb je een demo 50D bij K-E kijk maar eens bij be gebruikte afdeling .makelijker kan ik je keuze niet maken voor je .:P
Dan spreken we toch al over 750 euro (tov 640) zonder lens, dat scheelt dan ook weer maar 50 euro voor de body nieuw...

Had je het over keuzes makkelijker maken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jiriki schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:31:
Nee, alle instap modellen van de verschillende merken houden op bij ongeveer 600-700 ISO om goed te presteren, daarboven is het kijken wat je er van kunt maken. Goed wil dan zeggen een SNR van 30dB, een DR van 9EV en een 18 bit kleurdiepte, dus wel puur technisch gezien. Hoe de ruis je bevalt is per merk smaak afhankelijk.

De Nikon D5000 doet het dat wat beter dan gemiddeld, de nieuwe Sony a500 en a500 zouden het ook beter doen dan de rest maar ik heb er nog geen metingen van gezien.
Die 18 bit kleurdiepte is waarschijnlijk een typo? Volgens dpreview doet de D5000 gewoon 12 bits RAW, en bij mijn D300 kan ik kiezen tussen 12 en 14 bits, maar die 2 extra bits zorgen wel dat 'ie 't wat lastig krijgt (2,5 fps tov 6 fps), maar da's ook wel logisch, met een range die 4x zo groot wordt.
9 Stops is ook met 12 bits RAW te halen, maar dan zit je wel op 't randje. De JPEG uit al deze camera's is overigens gewoon 10 bits, en dat voldoet in het gros van de gevallen doodgewoon meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 18:55
18 bit voor de drie kleuren, het gaat hier on de ondergrens. Wanneer een sensor dus niet meer dan 6 bit per kleur meer kan opleveren, vinden ze de grens bereikt en het resultaat niet meer acceptabel.

Eén van deze drie dus niet meer halen betekend het einde van de (technisch bruikbare) ISO range.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiriki schreef op maandag 12 oktober 2009 @ 21:31:
[...]

Nee, alle instap modellen van de verschillende merken houden op bij ongeveer 600-700 ISO om goed te presteren, daarboven is het kijken wat je er van kunt maken. Goed wil dan zeggen een SNR van 30dB, een DR van 9EV en een 18 bit kleurdiepte, dus wel puur technisch gezien. Hoe de ruis je bevalt is per merk smaak afhankelijk.

De Nikon D5000 doet het dat wat beter dan gemiddeld, de nieuwe Sony a500 en a500 zouden het ook beter doen dan de rest maar ik heb er nog geen metingen van gezien.

Zoals gezegd, dit is puur de technische kant van het verhaal van de sensor uit gezien.
Sorry maar ik vind dit kolder. Dit kan elektronisch best wel waar zijn maar uit elke instapper die nu op de markt is valt met een beetje secur werken een prima iso800 plaat te trekken en een heel acceptabele 1600 zit er vaak ook nog wel in.

Daarnaast duurt het best wel een tijdje voordat je de maximale DR van een camera leert aan te spreken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb laatst bij een concert met mijn 450D op iso1600 gewerkt en dan in de nabewerking dit nog 2/3 tot 1 stop opgekrikt en ik vind het resultaat op schermresolutie (1280x800) dik in orde. Ik heb een beetje NR gebruikt, maar het detail is nog prima. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht van mijn camera.

Voorbeeldje op iso1600 met +1.14 EV (klikken voor iets groter formaat):

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3440/3995355513_8b02167857.jpg

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-09 18:55
Wijnands schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:38:
[...]
uit elke instapper die nu op de markt is valt met een beetje secur werken een prima iso800 plaat te trekken en een heel acceptabele 1600 zit er vaak ook nog wel in.
Dat kan prima, maar voor een technische test moet je limieten stellen en meetwaarden bepalen. Je kunt wel zeggen dat je dat veel lager doet, maar dan gaat kennis van nabewerken meespelen en kan je straks voor elke sensor de hoogste ISO waarde als resultaat geven, dat is geen test.

Nu heb je een onderling vergelijkbaar resultaat, met bijvoorbeeld een Low Light score van 2303 voor een Nikon D700, 868 voor een D5000 en 696 voor een Canon 50D. Er zijn een heleboel dingen verschillend aan deze camera's, maar zo kun je op dit punt de sensoren vergelijken.

Dat je in de praktijk boven deze scores kunt werken doet daar niets aan af.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
universal creations schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:31:
Ik heb laatst bij een concert met mijn 450D op iso1600 gewerkt en dan in de nabewerking dit nog 2/3 tot 1 stop opgekrikt en ik vind het resultaat op schermresolutie (1280x800) dik in orde. Ik heb een beetje NR gebruikt, maar het detail is nog prima. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht van mijn camera.

Voorbeeldje op iso1600 met +1.14 EV (klikken voor iets groter formaat):

[afbeelding]
Met mijn 30D pushte ik H iso (1600+1) al gerust 1,5 stop door, dus dit komt niet echt als een verrassing... Met name als je gaat pushen beleef ik wat dat betreft echt een hoop lol aan de body's. Zeker omdat ik de 30D wat matig vond presteren in de highlights wat betreft DR, maar in de lowlights weer geniaal vond, is pushen helemaal geen ramp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiriki schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 17:20:
[...]

Dat kan prima, maar voor een technische test moet je limieten stellen en meetwaarden bepalen. Je kunt wel zeggen dat je dat veel lager doet, maar dan gaat kennis van nabewerken meespelen en kan je straks voor elke sensor de hoogste ISO waarde als resultaat geven, dat is geen test.

Nu heb je een onderling vergelijkbaar resultaat, met bijvoorbeeld een Low Light score van 2303 voor een Nikon D700, 868 voor een D5000 en 696 voor een Canon 50D. Er zijn een heleboel dingen verschillend aan deze camera's, maar zo kun je op dit punt de sensoren vergelijken.

Dat je in de praktijk boven deze scores kunt werken doet daar niets aan af.
Hmmm, die getallen die jij noemt zijn sterk afhankelijk van de pixelgrootte, dus zegt het nog niet veel over het totale plaatje als je gaat afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
qua ISO-waarde/ kwaliteit is er tegenwoordig bijna geen ruis meer bij bijna hoogste ISO-waarden, je merkt ruis alleen nog goed bij compact camera's en oudere spiegelreflex camera's. Er zijn hier verschillende manieren voor om te testen (ik zal vast wel een foutje maken) gewoon tripod donkere omgeving en na iedere foto ISO verhogen is de standaard versie en natuurlijk ook met een speciale kleur/contrast kaart om het echt goed te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik de (te) lange stilte eens doorbreken. Als echte starter heb ik onlangs een tweedehands Nikon D40 aangeschaft voor een zacht prijsje en met slechts 3000 kliks op de teller. Zo kan ik, zonder me een buil te vallen, uitvinden of ik het fotograferen echt zo leuk vind en vaak genoeg doe om in de toekomst wat meer te investeren.

Wellicht off topic maar mijns inziens wel "starters" gerelateerd: heeft iemand een goede tip om snel een camera te leren kennen om het effect van witbalans, sluitertijd etc op waarde te schatten om zodoende op de juiste momenten de juiste instellingen toe te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Gewoon proberen, verder kan ik er niet veel over zeggen.

Over witbalans zou ik me weinig zorgen maken, mits je in RAW schiet en daarna in lightroom laad ofzo.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 22:01:
Laat ik de (te) lange stilte eens doorbreken. Als echte starter heb ik onlangs een tweedehands Nikon D40 aangeschaft voor een zacht prijsje en met slechts 3000 kliks op de teller. Zo kan ik, zonder me een buil te vallen, uitvinden of ik het fotograferen echt zo leuk vind en vaak genoeg doe om in de toekomst wat meer te investeren.

Wellicht off topic maar mijns inziens wel "starters" gerelateerd: heeft iemand een goede tip om snel een camera te leren kennen om het effect van witbalans, sluitertijd etc op waarde te schatten om zodoende op de juiste momenten de juiste instellingen toe te passen?
Aantal verschillende maar constante scene';s schieten met zo veel mogelijk verschillende instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 17:52
1. Wat is je beschikbare budget?
500 tot 1000

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Gebruik nu een compact camera (ixus 75) en wil meer snelheid, DOF mogelijkheden, meer details in foto's. Zeker in het vastleggen van het opgroeien van mijn zoontje.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiefoto's, portretten, dieren, uitstapjes (steden, beurzen,...) en het belangrijkste...foto's van mijn zoontje.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Sowieso een Canon, in gedachten had ik: 450d of 500d met de canon 18 -200 IS lens.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen idee. Heb de 450d van mijn broer eens geleend. Merk dat ik het erg leuk vind om mooie composities te zoeken en 'spontane' foto's te maken.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, op termijn wil ik investeren in filters en flitser.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ixus 75

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

[ Voor 3% gewijzigd door austin_77 op 19-10-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom wil je nog advies als je al een lens en camera hebt uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

Barrycade

Through the...

austin_77 schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 22:46:
Gebruik nu een compact camera (ixus 75) en wil meer snelheid, DOF mogelijkheden, meer details in foto's. Zeker in het vastleggen van het opgroeien van mijn zoontje.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Sowieso een Canon, in gedachten had ik: 450d of 500d met de canon 18 -200 IS lens.

Nee

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, op termijn wil ik investeren in filters en flitser.
Voor optimaal DoF is de 18-200 niet meteen de lens die ik als eerste keuze zou zien. Wel lekker veel mm's maar met een diafragma van 3,5-5,6 zal je snel op de lange kant van je lens uitkomen om iets te isoleren, waar vooral binnen niet veel ruimte voor is. Daarnaast zal je zoontje waarschijnlijk lekker bewegelijk zijn. Met dus de behoefte aan snellere sluitertijden. Zou eerder even kijken of je niet genoeg hebt aan de 18-55 IS maar dan wel een externe flitser aanschaffen. Qua budget zit je dan volgens mij in dezelfde range. (ben meer thuis in Nikonland) Maar geeft zeker met de donkere (binnenzit) dagen in aankomst wat meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
littlejoannes schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:14:
[...]

Voor optimaal DoF is de 18-200 niet meteen de lens die ik als eerste keuze zou zien. Wel lekker veel mm's maar met een diafragma van 3,5-5,6 zal je snel op de lange kant van je lens uitkomen om iets te isoleren, waar vooral binnen niet veel ruimte voor is. Daarnaast zal je zoontje waarschijnlijk lekker bewegelijk zijn. Met dus de behoefte aan snellere sluitertijden. Zou eerder even kijken of je niet genoeg hebt aan de 18-55 IS maar dan wel een externe flitser aanschaffen. Qua budget zit je dan volgens mij in dezelfde range. (ben meer thuis in Nikonland) Maar geeft zeker met de donkere (binnenzit) dagen in aankomst wat meer mogelijkheden.
Die 18-55 IS heeft nog minder de mogelijkheid om te isoleren, want daarbij is het diafragma bij 55mm f/5.6 en de 18-200 zal daar op f/4.5 liggen. Beter kun je dan investeren in een Tamron 17-50 f/2.8 of Sigma 18-50 f/2.8 Macro. En als je liever stabilisatie hebt bij dit bereik, kun je voor een Tamron 17-50 f/2.8 VC gaan, maar ik weet niet of die al te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-09 12:34

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Wijnands schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:02:
Waarom wil je nog advies als je al een lens en camera hebt uitgezocht?
Waarschijnlijk zal hij 'goedkeuring' bedoelen haha;)
Echter had ik zelf ook voorkeur bij een Nikon D90 toen ik hier mijn lijstje postte. Echter ben ik van dat idee afgestapt en wil ik binnenkort de Canon 50D gaan kopen i.v.m. sluitertijd. Echter verwacht ik dat de prijs hiervan binnenkort gaat zakken.
littlejoannes schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:14:
[...]
Daarnaast zal je zoontje waarschijnlijk lekker bewegelijk zijn. Met dus de behoefte aan snellere sluitertijden.
Het is denk ik verstandiger om een goede body te kopen met een snelle sluitertijd. Verder zou ik eerder investeren in wat goede lenzen.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, tenslotte de 1/4000 die je op elke body wel vind is niet snel genoeg voor een bewegend kind. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
frankwopereis schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 08:42:
[...]

Waarschijnlijk zal hij 'goedkeuring' bedoelen haha;)
Echter had ik zelf ook voorkeur bij een Nikon D90 toen ik hier mijn lijstje postte. Echter ben ik van dat idee afgestapt en wil ik binnenkort de Canon 50D gaan kopen i.v.m. sluitertijd. Echter verwacht ik dat de prijs hiervan binnenkort gaat zakken.

[...]

Het is denk ik verstandiger om een goede body te kopen met een snelle sluitertijd. Verder zou ik eerder investeren in wat goede lenzen.
Ik ben ook niet helemaal mee met hetgene je zegt over sluitertijd. Mijn ervaring is dat ik eerder behoefte heb aan sneller glas of hogere iso's dan aan een kortere sluitertijd dan 1/4000. En mocht je verwachten tegen dat soort problemen aan te lopen dan kan je altijd nog voor een ND filter gaan. Zo'n filter heeft dan ook nog wat meer toepassingen dan alleen hyperkorte sluitertijden.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:13
Huh? Een ND filter daar verzwak je het op je sensor vallende licht toch alleen maar mee.
Dan haal je het voordeel van de korte sluitertijd toch wel omdat je nu een langere sluitertijd voor dezelfde belichting nodig hebt.

Die korte sluitertijd is toch alleen bedoelt om zo min mogelijk beweging te pakken, en intussen zoveel mogelijk licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
FireAge schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:30:
Huh? Een ND filter daar verzwak je het op je sensor vallende licht toch alleen maar mee.
Dan haal je het voordeel van de korte sluitertijd toch wel omdat je nu een langere sluitertijd voor dezelfde belichting nodig hebt.

Die korte sluitertijd is toch alleen bedoelt om zo min mogelijk beweging te pakken, en intussen zoveel mogelijk licht?
Bij 1/4000 staat een spelend kind echt wel stil. De enige andere reden die ik kan verzinnen om een snellere sluitertijd te willen lijkt me te veel licht. Dat is op te lossen met een ND filter.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Sallin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:35:

Bij 1/4000 staat een spelend kind echt wel stil. De enige andere reden die ik kan verzinnen om een snellere sluitertijd te willen lijkt me te veel licht. Dat is op te lossen met een ND filter.
om een actie te bevriezen heb je geen sluitertijd nodig van 1/4000, 1/1000 is ook al meer dan genoeg en in het donker met een opsteekflitsertje is 1/125 ook al genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een aktiefoto mag van mij best wel wat beweging zitten, maar dat terzijde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
photofreak schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:41:
[...]

en in het donker met een opsteekflitsertje is 1/125 ook al genoeg :P
Ik zou voor 1/200 gaan :p voor de veiligheid.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22:20

Barrycade

Through the...

universal creations schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 01:46:
[...]

Die 18-55 IS heeft nog minder de mogelijkheid om te isoleren, want daarbij is het diafragma bij 55mm f/5.6 en de 18-200 zal daar op f/4.5 liggen. Beter kun je dan investeren in een Tamron 17-50 f/2.8 of Sigma 18-50 f/2.8 Macro. En als je liever stabilisatie hebt bij dit bereik, kun je voor een Tamron 17-50 f/2.8 VC gaan, maar ik weet niet of die al te koop is.
18-55 IS was ook mede ingegeven om de aanschaf van een externe flitser mogelijk te maken budget-wise. Flitsertje kan zoals hierboven ook al staat helpen om de actie van het kind te bevriezen/te beperken.

Zeker in deze dagen waarin het snel al weer donker wordt, weet mijn dochter die alleen nog maar kan kruipen als streep op de foto te verschijnen (bij binnen foto's). Ondanks dat ik een 2.8 heb.
Sluitertijden gaan al snel richting 1/10.

SB-600 flitsertje verhelpt dat probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Sallin schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:23:
[...]

Ik ben ook niet helemaal mee met hetgene je zegt over sluitertijd. Mijn ervaring is dat ik eerder behoefte heb aan sneller glas of hogere iso's dan aan een kortere sluitertijd dan 1/4000. En mocht je verwachten tegen dat soort problemen aan te lopen dan kan je altijd nog voor een ND filter gaan. Zo'n filter heeft dan ook nog wat meer toepassingen dan alleen hyperkorte sluitertijden.
1/4000 is voor een bewegend kind meer dan snel genoeg;)
Echter maak ik ook foto's van motorrace, een motor die met 320km per uur over het circuit raced is wel wat snelheid voor nodig. En de 50D heeft 1/8000 en is maar 80 euro duurder dan de D90.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als jij denkt dat je die 1/8000 echt nodig hebt dan moet je voor die 50d gaan.

Persoonlijk denk ik dat een gepande motorfoto veel leuker is en dan kom je ehct niet boven de 1/1000 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500-1000

Voorheen altijd compactcamera's gebruikt maar wil meer uit mijn foto's halen. Evt. ook op grote formaten afdrukken en later wellicht proffesioneler worden.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiefoto's, concerten, architectuur, stedentrips, feesten/partijen

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Nikon D90 (evt met 18-105 mm VR lens): Ligt goed in de hand, heeft LiveView, hoge ISO waarden (handig bij concerten) Dacht eerst aan Canon 450D maar hoor van meerdere kanten dat de D90 op veel vlakken beter is.

In eerste instantie wil ik een goeie kit kopen, later extra (zoom)lenzen

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Eigenlijk beide

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel tijd, ik fotografeer wekelijks. Denk erover om ook een cursus te gaan volgen.

Ja

Panasonic Lumix FX33: lekker compact maar vaak onscherpe foto's (vooral bij bewegingen en 's avonds)
Panasonic DMC TZ7: Mooie zoom maar wederom 's avonds onscherpe foto's.

Liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32
frankwopereis schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:02:
[...]

1/4000 is voor een bewegend kind meer dan snel genoeg;)
Echter maak ik ook foto's van motorrace, een motor die met 320km per uur over het circuit raced is wel wat snelheid voor nodig. En de 50D heeft 1/8000 en is maar 80 euro duurder dan de D90.
320 km / uur = (320 * 1000) / 3600 = 320000 / 3600 = 88,89 m / sec

Dan geeft:
1 / 4000 = 0,022 meter beweging = 2 cm
1 / 8000 = 0,011 meter beweging = 1 cm

Beiden leveren dus bewegingsonscherpte op die volgens mij wel zichtbaar zal zijn; 1 of 2 cm zou ik me dan niet heel druk over maken, en het lijkt me dat pannen zoals Wijnands zegt een interessantere foto op zal leveren... Lijkt me ook lastig om die sluitertijden te halen; dan moet of het licht heel goed zijn, de ISO enorm omhoog (met verlies van detail / scherpte) of het diafragma helemaal open waardoor waarschijnlijk niet de hele motor er scherp op komt...

[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 20-10-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 12:07:
500-1000

Voorheen altijd compactcamera's gebruikt maar wil meer uit mijn foto's halen. Evt. ook op grote formaten afdrukken en later wellicht proffesioneler worden.

Vakantiefoto's, concerten, architectuur, stedentrips, feesten/partijen
Feesten en partijen vraagt een hoop van je flits vaardigheden. Concerten vraagt om goed, lichtsterk glaswerk. Beiden vereisen een hele hoop oefening. Realiseer je dus goed dat een D90 met 18-105 (wat gewoon een leuke allround combi is) geen garantie is voor goede foto's hier.

Bepaal wat belangrijk is en budgetteer een 2e lens en/of een flitser. Concertwerk lijkt me dat je met iets lichtsterks in de 85-135 range aardig uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

1.Wat is je beschikbare budget?
300-500 euro

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Na overstap van compact naar een 'prosumer' (ahum) Fuji 5600, was het toch niet helemaal goed. Ruis, zoom/focus, kort.. lens beperkingen. Nu hij de laatste vakantie tekenen ging geven van overlijden, tijd voor iets nieuws.

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, detailfoto's (macro?), goed belichte avondfoto's.

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, begreep wel dat het 'beter' is om er een stabilizer op te hebben.

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Meest bekende zijn natuurlijk de EOS series (300-450) van Canon, al las ik her en der dat de Nikon D40/90 ook erg fijn zijn om mee te werken (makkelijkere menu structuur?)

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet initieel.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, waar zit bv het wezelijke verschil in een 400, 1000 en 450 van Canon?

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Lange tijd is het een grote hobby geweest, door kuren met huidige camera is dat flink afgenomen en wil ik weer oppakken. Ik kreeg toch regelmatig reacties over de 'mooie' plaatjes, hier moet ik meer mee doen :P

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, als ik de smaak weer te pakken krijg.

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De Fuji 5600. Het kan veel, maar in de praktijk gaat dit amper. Zoom/focus via 4 vingers gelijktijdig indrukken, tijd na foto maken is vrij lang (3/sec haal ik dus nooit) en grootste gemis is wel een stabilizer in de avond/schemering zonder fliter. Daarbij is het een 5mpixel, ik wil toch groter.

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Zeker, heb ik ook iets meer marge in de prijs/toestel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Omdat ik Nikongebruiker ben, zal ik me even beperken tot die modellen:

Nikon D40 / D60 / D3000
Instapmodellen zonder autofocusmotor en met een kleine body. Gebruiken een wat oudere chip (zelfde als D80 / D200) die wat meer ruis oplevert dan de nieuwere / duurdere varianten. D40 / D60 zijn alweer wat ouder en wellicht niet / moeilijk (nieuw) verkrijgbaar. D3000 is de laatste telg en heeft allerlei hulpmiddelen (guide mode) aan boord voor beginners. Nadeel van deze instappers is dat veel dingen via het menu ingesteld moeten worden.

Side by side:
http://www.dpreview.com/r...60%2Cnikon_d3000&show=all

D5000 (voorloper D50?)
Eveneens instapmodel maar wel met een nieuwere sensor aan boord (die van de D90 / D300). Tevens met mogelijkheden om te filmen of via het LCD scherm foto's te nemen (LiveView). Iets serieuzere camera dus, maar nog steeds wel makkelijk voor beginners.

D90 (voorlopers D80, D70s, D70)
Camera voor wat meer serieuze amateurs. Heeft ook de nieuwere sensor aan boord (zelfde als D5000 en D300), die beter presteert qua ruis. Voordeel van deze camera is dat veel functies via knoppen op de body te bereiken zijn. Ook zijn dingen als stevigheid en snelheid etc beter.

Side by side, D5000 - D90:
http://www.dpreview.com/r...5000%2Cnikon_d90&show=all

D300, D300s (voorlopers D200, D100)
Semi-prof camera, maar boven budget...

D700
Semi-prof full frame camera, ook boven budget...

D3-serie (voorlopers D2-serie, D1-serie)
Prof camera's, nog veel duurder :)

Dat is ongeveer het Nikon verhaal (als ik me niet vergis) in een notedop :) Tweedehands is soms best iets interessants te vinden; ik kan me voorstellen dat een D80 bijvoorbeeld beter in het budget past. Dan heb je weliswaar een wat oudere sensor, maar wel de features van een D90 (die wellicht wat te duur is?). Heel misschien kun je zelfs een D200 scoren voor rond de 550 euro...

Verder zit stabilisatie (bij Nikon dan) altijd in de lenzen, dus daar hangt de keuze voor een body niet zozeer vanaf. Bij landschap- / macro-fotografie zou ik echter eerder een statief aanraden dan stabilisatie (die overigens uit moet op statief). En bij macrofotografie kan een goede flitser ook zeer van pas komen :)

[ Voor 29% gewijzigd door Morrar op 20-10-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 13:04:
[...]

Feesten en partijen vraagt een hoop van je flits vaardigheden. Concerten vraagt om goed, lichtsterk glaswerk. Beiden vereisen een hele hoop oefening. Realiseer je dus goed dat een D90 met 18-105 (wat gewoon een leuke allround combi is) geen garantie is voor goede foto's hier.

Bepaal wat belangrijk is en budgetteer een 2e lens en/of een flitser. Concertwerk lijkt me dat je met iets lichtsterks in de 85-135 range aardig uit de voeten kan.
Bedankt voor je snelle reactie. Ben zeker van plan later wat betere lenzen en/of een flitser aan te schaffen. Wil eerst even wennen aan een dslr camera vandaar dat ik dacht aan de 18-105. Klopt het dat deze lens zowel met als zonder VR te verkrijgen is? Heb ook overwogen om een 55-200 kitlens te kopen maar hoor van meerdere kanten dat vooral wanneer je ver inzoomt de kwaliteit sterk afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:50:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Ben zeker van plan later wat betere lenzen en/of een flitser aan te schaffen. Wil eerst even wennen aan een dslr camera vandaar dat ik dacht aan de 18-105. Klopt het dat deze lens zowel met als zonder VR te verkrijgen is?
Nee, is er alleen met VR, maar dat kan wel uit. ;)
Heb ook overwogen om een 55-200 kitlens te kopen maar hoor van meerdere kanten dat vooral wanneer je ver inzoomt de kwaliteit sterk afneemt?
Valt best mee hoor. Alleen heb je zo weinig groothoek met 55mm. Check ';s het tooltje op de tamron website wat je precies laat zien wat die mm's nou eigenlijk betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+2500 euro (voor alles: body - lens - tas - ....)

DJ geweest, teveel last van tinnitus, al men materiaal verkocht, overstap op hobby die ik altijd al heb willen uitoefenen maar nooit geld voor gehad (omdat dat naar dj materiaal ging)

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, avondfotos, urban, citytrips

neen

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, daar heb ik al ervaring mee. 50d / 7d?

Ja

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil regelmatig op stap gaan met de camera. Min 1x per week voor serieuze shoot.

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruikte tot heden een 40d van een vriend met 17-85 IS USM. Te weinig dof

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Neen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2009 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Morrar schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:00:
Dat is ongeveer het Nikon verhaal (als ik me niet vergis) in een notedop :) Tweedehands is soms best iets interessants te vinden; ik kan me voorstellen dat een D80 bijvoorbeeld beter in het budget past. Dan heb je weliswaar een wat oudere sensor, maar wel de features van een D90 (die wellicht wat te duur is?). Heel misschien kun je zelfs een D200 scoren voor rond de 550 euro...
Mooie opsomming _/-\o_

Dus eigelijk verkies jij features boven sensor, een eerder model te nemen van een 'hogere' serie.

Qua, nieuw, deze gaat mij net iets buiten mijn budget,
pricewatch: Nikon D5000 18-55 VR Kit
Maar nu weet ik wel welke richting ik moet kijken bij de 2de hands markt :)

Over manuele focus, is dat bij de volledige serie afhankelijk van de lens? (dat je dus aan een ring op de lens draait, ipv zoals ik nu bij mijn 5600 via het knoppenmenu moet doen - stapsgewijs, dus amper werkbaar).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, je draait aan de focus ring op de lens. Als je zoeker goed afgesteld staat kun je zien of de foto scherp zal worden. Daarnast zie je (links)onderin de zoeker een groene stip oplichten als je goed scherp hebt gesteld.
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:27:
+2500 euro (voor alles: body - lens - tas - ....)

DJ geweest, teveel last van tinnitus, al men materiaal verkocht, overstap op hobby die ik altijd al heb willen uitoefenen maar nooit geld voor gehad (omdat dat naar dj materiaal ging)

Landschappen, avondfotos, urban, citytrips

neen

Canon, daar heb ik al ervaring mee. 50d / 7d?

Ja
Ga 's naar een goede winkel en hou ook een 7d en een nikon d300(s) vast. Dan weet je zeker of je voor canon wilt gaan.

Verder, vergeet een telelens (voorlopig) en steek je centjes in een goede allround zoom en evt. een ultrawide zoom of een lichtsterke prime. Statief erbij en je kan je lekker uitleven.

[ Voor 74% gewijzigd door Wijnands op 21-10-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een 24-70 een goede allround zoom?

Momenteel had ik het volgende bijéén geselecteerd.
Afbeeldingslocatie: http://img510.imageshack.us/img510/4323/photogear.th.gif

Ik zou precies het liefste investeren in EF lenzen zodat ik die later ook kan gebruiken op een FF-camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die net zo goed is als de Nikon versie (en ik krijg nu vast een aantal Canon gebruikers die roepen dat 'ie nog beter is) dan ja, enige nadeel is dat 'ie wat zwaar en groot is en dat je meteen grondig verpest bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

@ transfusion;

een 24-70 hangt 1 helemaal van je persoonlijke bereik af, en 2 of je wat spierballen hebt of niet.
Persoonlijk vind ik hem namelijk echt loeizwaar om een paar uur mee rond te lopen, dan zou ik persoonlijk beter een 17-40L aanraden, en daarnaast dan een 70-200 f/4L Non-IS ( en nu niet met z\n allen gaan roepen dat met IS beter is, want dat ligt ook aan je vaste hand + of je een statief of monopod oid gebruikt. )

ik weet niet waar je woont, maar anders kom je een dezer dagen even langs fotobooms?
zal ik je persoonlijk helpen, en kan je even alle lenzen vast houden incl camera etc ? :)

nogmaals; het is erg belangerijk om te weten hoe zwaar een lens is ed. imo, aangezien je er wel een paar uur mee gaat lopen ed :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
17-40, prachtglas, k** bereik wat mij betreft. Lijkt me dus een prima idee om 's langs te gaan want dat soort dingen is vreselijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 22:41
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:31:
Is een 24-70 een goede allround zoom?

Momenteel had ik het volgende bijéén geselecteerd.
[afbeelding]

Ik zou precies het liefste investeren in EF lenzen zodat ik die later ook kan gebruiken op een FF-camera.
Ik mis alleen een grip, extra accu's en filters. Verder leuke keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

lol, een grip icm met een 50D + 24-70L + 430 EX II, doegh doegh handje, hellloooo armspier :P

/grapje.

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
SinergyX schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 15:50:
Dus eigelijk verkies jij features boven sensor, een eerder model te nemen van een 'hogere' serie.
Niet altijd... De nieuwe sensor is vooral een stuk beter op hogere ISO's dus als je dat nodig hebt... Maar het is wel prettig als je niet steeds bij iedere foto door een menu heen moet worstelen :) Kortom, features / ergonomie is zeker wat waard vind ik.
Qua, nieuw, deze gaat mij net iets buiten mijn budget,
pricewatch: Nikon D5000 18-55 VR Kit
Maar nu weet ik wel welke richting ik moet kijken bij de 2de hands markt :)
Tsja 2de hands of misschien nog even doorsparen? Je kunt beter een aankoop doen waar je zeker van bent, want anders blijft het kriebelen (Nikon Acquisition Syndrom :))
Over manuele focus, is dat bij de volledige serie afhankelijk van de lens? (dat je dus aan een ring op de lens draait, ipv zoals ik nu bij mijn 5600 via het knoppenmenu moet doen - stapsgewijs, dus amper werkbaar).
Sommige Nikon bodies hebben een AF-motor ingebouwd en anderen niet. Hetzelfde geld voor lenzen; AF-S lenzen hebben een motor ingebouwd en andere lenzen hebben dat niet :) Als zowel de body als de lens geen AF-motor hebben, zul je met de hand scherp moeten stellen door aan een ring op de lens te draaien. Op zich is die handeling best makkelijk te doen, maar het is soms lastiger om in de (kleine) zoeker te zien of het echt scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:39:
Als die net zo goed is als de Nikon versie (en ik krijg nu vast een aantal Canon gebruikers die roepen dat 'ie nog beter is) dan ja, enige nadeel is dat 'ie wat zwaar en groot is en dat je meteen grondig verpest bent.
De Nikon is iets scherper en lichter, maar de Canon heeft weer die droomkleurtjes... :P

Enige gare op een crop-cam vind ik het krappe bereik. Dan liever een 16-35/2.8, hoewel je dan wel tele mist...

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 21-10-2009 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

24-70 2.8 is gewoon een erg leuke lens.
Zwaar en lomp, mja oke... maar ga voor jezelf na of dat een probleem is.
Qua bereik, ook dat is weer persoonlijk. Henk zegt van wel. Hij is een UWA Junky... persoonlijk was ik ook van mening dat het bereik niet goed voor me zou zijn (24mm). Maar naderhand mis ik toch wel het stuk vanaf 40 of 55mm tot aan 70mm.
Kan ik wel mijn 70-200 er op schroeven maar dan ben ik ook weer behoorlijk beperkt.
Kortom: personal as hell!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:47:
24-70 2.8 is gewoon een erg leuke lens.
Zwaar en lomp, mja oke... maar ga voor jezelf na of dat een probleem is.
Qua bereik, ook dat is weer persoonlijk. Henk zegt van wel. Hij is een UWA Junky... persoonlijk was ik ook van mening dat het bereik niet goed voor me zou zijn (24mm). Maar naderhand mis ik toch wel het stuk vanaf 40 of 55mm tot aan 70mm.
Kan ik wel mijn 70-200 er op schroeven maar dan ben ik ook weer behoorlijk beperkt.
Kortom: personal as hell!
Maar dan beredeneer je het NAAST je huidige gear. Zou je echt je 17-40 inruilen voor een 24-70? Ervan uitgaande dat je dan dus moet kiezen in het bereik, en je je 17-55 er niet naast hebt....

Ik zeg niet dat de 24-70 geen bestaansrecht in je tas heeft, maar wel dat ik hem als eerste en enige lens op een APS-C cam veel te beperkt vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De lenzendiscussie is vrij boeiend. Je kan wel zeggen, ga naar de winkel en test het zelf. Echter is volgens mij niet zo gemakkelijk om in te schatten wat het bereik gaat zijn buiten de winkel.

Nu een 17-40 en een 24-70, is dat een goede combo of zijn er lenzen die beter bij elkaar passen (ef lenzen!)? Ik kan op redelijk korte termijn nog wel voor een kleine investering zorgen zodat ik het budget heb voor 2 kwalitatief goede lenzen.

Ik ga ook even wachten met externe flitser, ik zie mij deze nog niet direct gebruiken?

Bedankt alvast voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wij kunnen ook niet voor jou bepalen wat het ideale bereik is. Neem Henk, die vind alles boven de 50mm al tele en die zul je eigenlijk nooit boven de 70mm zien schieten. Aan de andere kant, ik loop met een 28-105 rond op mijn aps-c camera.

De lenzen die je noemt zijn alletwee prima glaswerk maar als je ze niet gebruikt dan is het wel geld weggooien. Wat gebruik je nu op die canon die je geleend hebt? En wat vind je daarvaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wide-tele discussie:

Ik ben naar Nikon teruggegaan, heb momenteel alleen de 18-70, maar oh boy wat mis ik het bereik na 70mm :/

Het is maar net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 00:49:
Nu een 17-40 en een 24-70, is dat een goede combo of zijn er lenzen die beter bij elkaar passen (ef lenzen!)
Lijkt mij niet de meest ideale combo. Het zijn individueel mooie lenzen, maar je hebt een redelijk dikke overlap.....Je een overlap hebben van 24-40.....en het stukje van 40-70 is niet echt dat je zegt WAUW.
Tis wat je wilt. Als je redelijk groothoek en tele wilt afdekken: 24-70 icm 70-200.
Vaak zie je toch dat 24mm net niet wijd genoeg is, en mensen kopen dan een 17-40. Over het algemeen lees ik hier dat het stukje van 40-70 niet echt superveel gemist wordt en dan een 17-40/70-200 combi kopen.

Ikzelf heb een 10-22 en 17-55 en zou het stuk van 55-70 niet missen wanneer ik de 70-200 zou willen kopen...

Het is veel geld en je moet je niet blindstaren om elke mm afgedekt te willen hebben, maar kijken wat echt nuttig is en most important: wat belangrijk voor jou is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Deathchant schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 10:15:
[...]

Lijkt mij niet de meest ideale combo. Het zijn individueel mooie lenzen, maar je hebt een redelijk dikke overlap.....Je een overlap hebben van 24-40.....en het stukje van 40-70 is niet echt dat je zegt WAUW.
Tis wat je wilt. Als je redelijk groothoek en tele wilt afdekken: 24-70 icm 70-200.
Vaak zie je toch dat 24mm net niet wijd genoeg is, en mensen kopen dan een 17-40. Over het algemeen lees ik hier dat het stukje van 40-70 niet echt superveel gemist wordt en dan een 17-40/70-200 combi kopen.
De grote vraag is weer of je dat wilt ;) Voor veel mensen is 70mm namelijk ook wel weer tele genoeg, zeker op aps-c. Ik zal de laatste zijn om een 17-40 + 70-200 combi aan te raden, heb zelf meer dan een half jaar alleen die twee lenzen in mijn tas gehad, maar toen wist ik wel wat ik koos ;)
Ikzelf heb een 10-22 en 17-55 en zou het stuk van 55-70 niet missen wanneer ik de 70-200 zou willen kopen...

Het is veel geld en je moet je niet blindstaren om elke mm afgedekt te willen hebben, maar kijken wat echt nuttig is en most important: wat belangrijk voor jou is.
Dat, maar je moet ook het fijne van overlap in bepaalde gebieden niet onderschatten. In jouw beredenatie zou je ook een 10-22 en een 24-70 kunnen kopen omdat je anders veel te veel overlap pakt, terwijl ik he-le-maal gek zou worden van die combi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot 600 euro

Gebruik nu een compact camera, maar heb fotograferen altijd al leuk gevonden en wil graag mooie foto's maken van m'n zoontje.

Vakantiefoto's, portretten en foto's van mijn zoontje.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?Nee

Ik twijfel tussen en Canon Eos 1000d en een Nikon D3000. Canon komt als beste uit de tests, maar de tests zijn volgens mij wat verouderd. En twijfel verder tussen een 18-55 lens (sowieso wil ik een VR of IS) samen met een 55-200 lens of alleen een 18-105 lens ivm de kosten.

Ja

Advies welk toestel ik beter kan kiezen en welke lens. Bovendien wil ik eigenlijk wel graag het verschil tussen beide weten. Een Nikon is duurder en ik ben benieuwd waarin dat zit.

Ik zal veel foto's maken van m'n zoontje en verder veel op vakanties en uitstapjes.

Geen idee.

Sony cybershot

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Als ik je post lees begrijp ik dat je ze nog niet beet hebt gehad? Dan zou ik dat in ieder geval eerst gaan doen. Verder weet ik zelf niet heel veel van de verschillen tussen de 1000d en de d3000, behalve dat de laatste een relatief verouderde sensor heeft die meer moeite heeft bij weinig licht. Voor het beoordelen van het bereik van de lenzen is het tamron tooltje wel handig.

[ Voor 63% gewijzigd door Sallin op 22-10-2009 16:14 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
@Henk hehe ja dat kan. Ik vind het bijvoorbeeld wel fijn om toch die 17-22 overlap in mijn setup te hebben. Spaart mij vaker wisselwerk. Kortom, wederom een kwestie van wat iemand fijner vindt. Mobyrick heeft het bijvoorbeeld een lange tijd gedaan met een 10-22/70-200 gedaan met een groot gat van 22-70.....
Ik begin bijvoorbeeld te merken dat ik graag een portret/macrolens wil hebben met toch een behoorlijk bereik. 85 of 100mm ofzo. Maar naarnaast zou ik toch ook graag de 70-200/4LIS willen.....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Sjeez kom je voor het eerst sinds 3 weken weer in dit topic, komt Mobyrick en zijn enorme gat weer ter sprake, haha. Vanavond ga ik de 24-105 overdragen aan de toekomstige eigenaar waardoor mij nieuwe gat officieel van 40 tot 70 mm wordt. Ik heb er nu wel een 35/2 en een 50/1.8 bij die allebei fucking briljant zijn op FF.

Tot over 3 weken :w

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

40-70 is een, imo, relatief makkelijk gat om te dichten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een andere optie is misschien voor een FF te gaan.. canon 5d met 24-70. Dan koop ik gewoon wat minder accessoires. Voordeel is dat ik dan toch wat meer groothoek heb en dan staan de accessoires gewoon onder de kerstboom dit jaar.

Goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 19:49:
Een andere optie is misschien voor een FF te gaan.. canon 5d met 24-70. Dan koop ik gewoon wat minder accessoires. Voordeel is dat ik dan toch wat meer groothoek heb en dan staan de accessoires gewoon onder de kerstboom dit jaar.

Goed idee?
Strak plan, mits je je bewust bent van de beperkingen van een 5D(II) tov de 50D/7D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet is het (grootste) nadeel geen ingebouwde flitser. Verder schiet hij iets minder snel, maar sportfotografie wordt toch niet mijn ding. LCD is wat kleiner en heeft aanzienlijk minder dots. Voor de rest nog iets waar ik aan zou moeten denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:15:
Voor zover ik weet is het (grootste) nadeel geen ingebouwde flitser. Verder schiet hij iets minder snel, maar sportfotografie wordt toch niet mijn ding. LCD is wat kleiner en heeft aanzienlijk minder dots. Voor de rest nog iets waar ik aan zou moeten denken?
Die flitser zou ik geen seconde missen, maar de autofocus unit is vooral minder. Snelheid, spreiding van de AF-punten, gevoeligheid, low-light... op alle fronten is die van de 50D en _zeker_ die van de 7D een stuk beter.

Verder is de 5D (mark I) op sommige punten gewoon wat verouderd, met name menustructuur, en bijvoorbeeld als onderdeel daarvan het instellen van 580EXII/430EXII flash-units vanuit je menu. In output zou het een cam kunnen zijn die op dit moment geintroduceerd wordt, op andere punten is het gewoon echt een 3-4 jaar oude cam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je het in je hele reply over de mark I, want ik heb de mark 2 op oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximaal €500,-

Omdat ik veel foto's maak op feesten en point&shoot camera's het daar vaak laten afweten en ik tracht nu pogingen tot het maken van foto's van hockey wat hiermee ook niet echt wil lukken.

Feesten, sport, vrije tijd (personen)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
-

Ik heb geen voorkeur want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Flitser

Advies

Ik gebruik mijn camera nu minstens 2 keer per week, ik verwacht dat het met een spiegelreflex meer gaat worden

Ja

Canon SX10-IS, te traag, mis de scherptediepte, ligt niet lekker in de hand (te licht/klein)

2e hands is zeker een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Op een budget van maximaal 500 euro gelijk een flitser erbij betekent zwaar bezuinigen op alles. Je zult het met een instapper en kitlens moeten doen, en een vrij lage instapper ook nog: Canon 1000D, Nikon D40/D60/D3000, Olympus E-520, Sony Alpha 200, Pentax K-m. Persoonlijk zou ik in dit rijtje de voorkeur aan de 1000D geven vanwege de sensor. De enige flitserkeuze is dan een 430EX II, iets anders wil je niet (of je moet het zoals ik leuk vinden om te pielen met handmatige flitsers, maar daar heb je simpelweg niet de gelegenheid toe op feestjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2e hands D50 of 400D zou ook nog een optie kunnen zijn. Flitsers 2e hands zijn vrijwel niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Voor 500 euro is op marktplaats misschien wel een Canon 20D/30D met een Tamron 17-50 2.8 te vinden ofzo. Dan heb je gelijk een goede lichtsterke lens.

Het voordeel van een 20D boven een 1000D is dat deze veel sneller is, en ook wat deugdelijker/groter gebouwd. Eerste is wel handig voor op de hockeyclub, tweede voor in de club.

2.8 levert je voordeel op langs het sportveld en bij feesten, dus dat is ook mooi meegenomen.

Qua flitser kan je dan kijken naar een tweedehands 420EX of 430EX of een third-party alternatief. Een 420EX zal zo'n 100 euro kosten denk ik.

Voor andere merken en nieuwe spullen weet ik het niet zo goed in die prijsklasse. Sowieso denk ik dat je met dit budget beter tweedehands wat kan kopen.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:04:
Op een budget van maximaal 500 euro gelijk een flitser erbij betekent zwaar bezuinigen op alles. Je zult het met een instapper en kitlens moeten doen, en een vrij lage instapper ook nog: Canon 1000D, Nikon D40/D60/D3000, Olympus E-520, Sony Alpha 200, Pentax K-m. Persoonlijk zou ik in dit rijtje de voorkeur aan de 1000D geven vanwege de sensor. De enige flitserkeuze is dan een 430EX II, iets anders wil je niet (of je moet het zoals ik leuk vinden om te pielen met handmatige flitsers, maar daar heb je simpelweg niet de gelegenheid toe op feestjes).
ik ben vergeten te melden dat flitser niet bij het budget in hoeft, die krijg ik van school _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

We zijn al weer een stuk verder :) Ik kijk nu standaard naar de 18-55 (IS/VR) kit, elke camera heeft wel zo'n kit. Qua lens heb ik dan iets netjes, zolang ik maar een goede body heb kan ik later alsnog betere lenzen erbij nemen.

An sich zijn er genoeg camera's te vinden rond mijn budget, de canon 450d, de nikon 3000 en 5000 of een Sony alpha 350. De nikon 5000 heeft liveview, wat voor mij toch erg interessant is, samen met kantelbaar schermen (zal even duren voor ik van het 'lcd kijk&schiet' af ben :P), alleen weet ik niet of die 2 punten het prijsverschil van ruim 150 euro waard zijn tov de 3000d.

De alpha 350 heeft de IS/VR (?) in de body zitten, van diverse mensen hoor ik dat je dan wel met goedkopere lenzen zit, maar het 'wenselijker' is dat het in de lens zelf zit. De prijs van de 350 ligt gelijk aan de Nikon 3000D, maar heeft als 'bonus' wel de liveview.

Als laatste de Canon 450, zover ik zag de oudste van de 4. Deze ligt ook net boven de 400 euro, in het rijtje van de 3000d en alpha350. De prijs van de 450 en de 1000 liggen bijna gelijk, maar vanuit diverse topics begreep ik dat de 1000d de mindere is van de 2. Beide hebben liveview, altijd interessant.

Qua budget valt de 5000 eigelijk dan af, al zou hij technisch de beste van de 4 zijn. Van het weekend ga ik nog flink wat reviews doorlezen, hopelijk volgende week toch de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:24:
We zijn al weer een stuk verder :) Ik kijk nu standaard naar de 18-55 (IS/VR) kit, elke camera heeft wel zo'n kit. Qua lens heb ik dan iets netjes, zolang ik maar een goede body heb kan ik later alsnog betere lenzen erbij nemen.

An sich zijn er genoeg camera's te vinden rond mijn budget, de canon 450d, de nikon 3000 en 5000 of een Sony alpha 350. De nikon 5000 heeft liveview, wat voor mij toch erg interessant is, samen met kantelbaar schermen (zal even duren voor ik van het 'lcd kijk&schiet' af ben :P), alleen weet ik niet of die 2 punten het prijsverschil van ruim 150 euro waard zijn tov de 3000d.

De alpha 350 heeft de IS/VR (?) in de body zitten, van diverse mensen hoor ik dat je dan wel met goedkopere lenzen zit, maar het 'wenselijker' is dat het in de lens zelf zit. De prijs van de 350 ligt gelijk aan de Nikon 3000D, maar heeft als 'bonus' wel de liveview.

Als laatste de Canon 450, zover ik zag de oudste van de 4. Deze ligt ook net boven de 400 euro, in het rijtje van de 3000d en alpha350. De prijs van de 450 en de 1000 liggen bijna gelijk, maar vanuit diverse topics begreep ik dat de 1000d de mindere is van de 2. Beide hebben liveview, altijd interessant.

Qua budget valt de 5000 eigelijk dan af, al zou hij technisch de beste van de 4 zijn. Van het weekend ga ik nog flink wat reviews doorlezen, hopelijk volgende week toch de knoop doorhakken.
Ik kan wel zeggen dat de prijs van D5000 afgelopen maand van €640 naar €575 is gezakt. Wellicht zakt hij nog wel verder. Ik ga namelijk ook voor de D5000 en die is qua specificaties een stuk beter dan de Canon 450D en de D3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dit misschien wat?
http://link.marktplaats.nl/289856461

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

SinergyX schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:24:

De d5000 heeft een opzienbarend betere sensor t.o.v de d3000.
Vooral op hoge-iso waarden (low-light situaties) ga je dat voornamelijk héél erg merken m.b.t ruis ed.
overigens ga je liveview niet zo verliefd op zijn, het is traag, niet zo heel fijn, en het nodigt bij een DSLR gewoon stiekem veel erger uit om door de viewfinder te kijken, doordat je de kleuren ed net wat duidelijker ziet.
over de liveview: lees punt hierboven.

en het klopt inderdaad dat de a350 IS in de body heeft zitten.
Nogmaals het liveview punt, + het feit dat ze focussen dmv de spiegel dicht te klappen, waardoor je niet meer ziet waar je op focust, waardoor het alleen handig is imo zodra je met macro bezig gaat oid.
En de 450D is inderdaad de betere van de 2, ook qua feel en grip, ookal scheelt dat niet zo verbijsterend veel. [/quote]
vergeet niet de camera's eens allemaal vast houden !
want eigenlijk kan je er bij geen van de modellen fout aan doen qua beeldkwaliteit, wat wel héél erg belangerijk is imo, is hoe die in de hand ligt, en de knop keuze ed.

Je zal toch niet willen dat je al na 5 min kramp in je hand krijgt wel ? ;)

voor de specs naast elkaar;

Klik voor specs !

Edit:
Dat is zeker wat.
prachtige camera, maar hou je er wel even rekening mee dat er geen IS in de 80-200 zit ? ( imo niet belangerijk maar mischien voor jou wel )

en dat ie qua ruis op hoge iso's nou niet echt denderend scoort?

[ Voor 7% gewijzigd door Zuurstok op 23-10-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:14:
[...]

ik ben vergeten te melden dat flitser niet bij het budget in hoeft, die krijg ik van school _/-\o_
Allereerst: @LethalInnocence: De 420EX is een gevaarlijke keuze. Hij metert niet fatsoenlijk met digitale bodies.. sterker nog, hij metert overal wel slecht mee. Het is een analoge flitsert in een E-TTL2-jasje en dat merk je. De moderne flitsers (430, 580) zijn veel beter en feitelijk de enige keuze op Canon als primaire flitser. Als je dan toch een brakke flitser neemt, neem dan een Philips CTL36 ;-)

En dan @hierboven: dat geeft je flink wat meer ademruimte. Ik zou alsnog voor een niet-allernieuwste body gaan (hoewel je die keuze nu wel hebt) en investeren in glas. Tamron 17-50/2.8 is een erg goede aanrader. Op het sportveld ga je telebereik tekort komen, daar is binnen dit budget voorlopig geen ruimte voor. Een 20D is inderdaad een hele aardige tweedehandsbody om te proberen, die is flink sneller, maar de sensor is écht van een generatie terug. Dat merk je in de high-ISO-performance (en dus op feestjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik neig alleen wel een beetje richting nikon, omdat ik daarvoor lenzen kan lenen van iemand. Canon is in principe ook prima, alleen dan zou ik een nette deal moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De D5000 is ook een prima keuze wat mij betreft. Dezelfde lens past erop. Welke flitser kun je lenen? Dat is een beetje de dealbreaker hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:50:
De D5000 is ook een prima keuze wat mij betreft. Dezelfde lens past erop. Welke flitser kun je lenen? Dat is een beetje de dealbreaker hier.
school koopt een flitser voor mij naar keuze :*)
Ga ik de beeldstabilisator in de body missen? of maakt dat niet zo heel veel uit qua prijzen van de lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
18-55 gestabiliseerd is nauwelijks duurder dan de "normale". Buiten dat, je krijgt een flitslampje dus hoe belangrijk is het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ssj3gohan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:15:
En dan @hierboven: dat geeft je flink wat meer ademruimte. Ik zou alsnog voor een niet-allernieuwste body gaan (hoewel je die keuze nu wel hebt) en investeren in glas. Tamron 17-50/2.8 is een erg goede aanrader. Op het sportveld ga je telebereik tekort komen, daar is binnen dit budget voorlopig geen ruimte voor. Een 20D is inderdaad een hele aardige tweedehandsbody om te proberen, die is flink sneller, maar de sensor is écht van een generatie terug. Dat merk je in de high-ISO-performance (en dus op feestjes)
Even terugfluiten; de 20D/30D presteert in low-light heel vetjes hoor, ook naast de huidige generatie bodies. Juist _daar_ zou ik hem niet zomaar op afvallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
ssj3gohan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:15:
[...]
Allereerst: @LethalInnocence: De 420EX is een gevaarlijke keuze. Hij metert niet fatsoenlijk met digitale bodies.. sterker nog, hij metert overal wel slecht mee. Het is een analoge flitsert in een E-TTL2-jasje en dat merk je. De moderne flitsers (430, 580) zijn veel beter en feitelijk de enige keuze op Canon als primaire flitser.
420EX gaat nog wel, is qua capaciteit en lichtmeting gelijkwaardig aan de 430, je kan er alleen 0 komma niks aan instellen (belichtingscompensatie kan alleen via de body). Ok, hij is e-ttl en niet e-ttl2 dus sproeit wat wijder dan nodig is en neemt geen afstandsinformatie mee (maar welke kitlens geeft afstandsinformatie door?).

Niet dat 't een betere flitser dan de 430ex is maar als je 'm voor een prikkie hebt is 't zeker te overwegen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ghenzi schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:12:
vergeet niet de camera's eens allemaal vast houden !
want eigenlijk kan je er bij geen van de modellen fout aan doen qua beeldkwaliteit, wat wel héél erg belangerijk is imo, is hoe die in de hand ligt, en de knop keuze ed.
Kamera express zit hier vlakbij, dus daar ga ik morgen ook nog even kijken. Dat liveview heb ik dus iets te hoge verwachtingen van, maar dat zal dus snel stukje gewenning zijn. Vorige week nog mogen spelen met een D40, weet niet tot hoverre deze qua body gelijk is, maar die zat lekker in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
abrakadaver schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:14:
[...]). Ok, hij is e-ttl en niet e-ttl2 dus sproeit wat wijder dan nodig is en neemt geen afstandsinformatie mee (maar welke kitlens geeft afstandsinformatie door?).
Bij nikon doen ze dat allemaal. ;)
SinergyX schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:30:
[...]

Kamera express zit hier vlakbij, dus daar ga ik morgen ook nog even kijken. Dat liveview heb ik dus iets te hoge verwachtingen van, maar dat zal dus snel stukje gewenning zijn. Vorige week nog mogen spelen met een D40, weet niet tot hoverre deze qua body gelijk is, maar die zat lekker in de hand.
D40 is qua body vrij representatief voor de huidige "kleine" nikons.

[ Voor 43% gewijzigd door Wijnands op 23-10-2009 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Henk schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:09:
[...]

Even terugfluiten; de 20D/30D presteert in low-light heel vetjes hoor, ook naast de huidige generatie bodies. Juist _daar_ zou ik hem niet zomaar op afvallen ;)
Meh, als ik het zo bekijk heb je nog gelijk ook. Maargoed, het loopt zeker achter op huidige-generatie spul (D90/D5000 en 40D/1000D). Het presteert alsnog beter dan D40/D40X/D60, wat wel een beetje zielig is voor nokiN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Als je toch voor een kleine nikon wil gaan is zo'n D5000 veel leuker natuurlijk (kantelscherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ssj3gohan schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:43:
[...]

Meh, als ik het zo bekijk heb je nog gelijk ook. Maargoed, het loopt zeker achter op huidige-generatie spul (D90/D5000 en 40D/1000D). Het presteert alsnog beter dan D40/D40X/D60, wat wel een beetje zielig is voor nokiN.
Naast een 40D is het verschil ook niet zo heel groot, enige wat die wel als plus heeft is betere DR in de highlights. Ik had er toen ik nog veel met mijn 30D schoot een handje van om net wat onder te belichten en dat in mijn PP te pushen, puur om de geclipte highlights weer te vullen met detail. In de schaduwpartijen zit namelijk wel een donder met detail waar je 'u' tegen zegt, en de ruis laat zich pas heel laat hinderlijk zien.

Opzich een ontzettend fijne body verder, met name de controls en ergonomie zijn geweldig, imho. Enige puntjes van kritiek wat ik er toen op had was het niet kunnen koppelen van de spotmeting aan je focuspunt, en dat de buitenste focuspunten niet altijd even lekker waren als je geen focus-assist had bij low-light. Dat laatste hebben ze met de 40D een heel eind verholpen, dat eerste moet je nog steeds een 1D voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Of een Nikon. Welke dan ook ;)

(bij mij komt de D700 niet van spotmeting af)

[ Voor 44% gewijzigd door qadn op 23-10-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, die aversie van canon tegen een goede spot implementatie heb ik nooit begrepen. Heeft ook best wel een tijd geduurd voordat het uberhaupt op de xxxD serie zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:59:
Ja, die aversie van canon tegen een goede spot implementatie heb ik nooit begrepen. Heeft ook best wel een tijd geduurd voordat het uberhaupt op de xxxD serie zat.
Mjah, het lijkt wel alsof Canon het nut ervan niet ziet :P Bij de 1D's staat het namelijk standaard ook uit, altijd op centrum-punt, tenzij je dat in een cFN verandert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch raar. OK, toegegeven, de gemiddelde beginner zal er niet snel aan willen maar de gevorderde amateur wil 't graag hebben en als het dan meegaat met het actieve focuspunt is wel zo prettig. Buiten dat, een goede matrix meter maken is lastiger dan een simpele spotmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

buiten dit alles; moet er niemand werken ? oid ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Ghenzi schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 15:35:
buiten dit alles; moet er niemand werken ? oid ? 8)7
Erg off-topic. Maar ik kijk onder het werk constand op deze pagina ;) Ieder uur lees ik wel weer wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:56:
[...]
Ik kan wel zeggen dat de prijs van D5000 afgelopen maand van €640 naar €575 is gezakt. Wellicht zakt hij nog wel verder. Ik ga namelijk ook voor de D5000 en die is qua specificaties een stuk beter dan de Canon 450D en de D3000.
Ik heb mijn d5000 gehaald voor €500 met ongestabiliseerde lens, zover ik begreep toen ik mij aan het orienteren was heeft de d5000 een beter af systeem en minder ruis bij de hogere iso`s

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
icecreamfarmer schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:09:

Ik heb mijn d5000 gehaald voor €500 met ongestabiliseerde lens, zover ik begreep toen ik mij aan het orienteren was heeft de d5000 een beter af systeem en minder ruis bij de hogere iso`s
Dan ben ik wel benieuwt in welke winkel in de pricewatch staat voor D5000 body +/-520 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:16

icecreamfarmer

en het is

photofreak schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:48:
[...]

Dan ben ik wel benieuwt in welke winkel in de pricewatch staat voor D5000 body +/-520 euro
saturn in tilburg maar was een aktie dacht ik

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn broer zit in canada en via bestbuy.ca kan hij voor omgerektend 490 euro een Olympus E-620 met 14-42 en 40-150 lenzen naar me toesturen. Is dit een goed idee voor wat ik wil, want nieuw zou natuurlijk wel het mooiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
-onzinpost-

[ Voor 136% gewijzigd door Bacchus op 24-10-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:14:
mijn broer zit in canada en via bestbuy.ca kan hij voor omgerektend 490 euro een Olympus E-620 met 14-42 en 40-150 lenzen naar me toesturen. Is dit een goed idee voor wat ik wil, want nieuw zou natuurlijk wel het mooiste zijn.
Feesten = lowlight = geen olympus met ruissensor.

Feesten = wel Canon of duurdere Nikons want veruit superieure CMOS sensor (en in geval van Canon; fatsoenlijk flitsen, Nikon vind ik daar wat inconsistenter in).

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 24-10-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:14:
Op zich een mooie set. E-620 is echt een mini body, weet niet of je daar van houdt. Als partycam is het niet de beste keuze, als allrounder die overal mmee naartoe gaat is het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
De E-620 heb ik ook een paar dagen mee mogen spelen, m'n vader heeft m...maar ik vind het echt 10x niks.
4/3 vind ik al vervelend, veel te vierkant.
En daarnaast is hij ook heel erg ruisgevoelig. Zoals Wijnands al zegt, een prima allround cam, maar meer ook niet. De knoppen zijn opzich wel prima, je kan alle instellingen zo vinden.
Vind ik bij canon beter, maar ik heb me er niet aan geergerd.

- punten:
- ruisgevoelig
- 4/3
- beperkte objectieven range
- ik ervaarde dat de 14-42 lens best wel snel en veel last heeft van sunflare.
- lenzen en knoppen op body voelen erg cheap aan.
- AF is erg traag, vooral bij het 'pannen'

+ punten:
- Zuiko lenzen geven de kleuren erg goed weer, je hoeft in nabewerking eigenlijk nooit extra te saturaten.
- Hoewel het een klein body is, houd hij wel erg goed vast, zeker in vergelijking met een 1000D
- Menu is prima om mee te werken, niet lastig en 'diep graven' iig

De prijs die je er voor kan krijgen is trouwens wel erg goed, mijn vader heeft er veel meer voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

die hele cam voelt cheap aan.

Maar euh; als je die e620 wilt hebben, koop er een batterijgrip bij.

Ik heb een bg-e2n voor m'n 30D gehaald omdat ik het haatte dat m'n pink nooit lekker zat, en bij de e620 hangen m'n pink EN m'n ring vinger los.

Jaa als jij dat lekker vind dan is het uiteraard anders.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij hangt bij vrijwel elke camera, ook m'n d300, de pink onder de body. Kwestie van wennen en oefenen en je kan 't a;s; extra stabilisatie gebruiken.

Pagina: 1 ... 42 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.