Tsja, van de ene kant, als het er echt ruig aan toe gaat is geen enkele budget DSLR geschikt en van de andere kant kan elke budget DSLR best aardig tegen een stootje.
Bij mijn studievereniging hadden we voor de fotocommissie een iets ruimer budget en hebben we voor ongeveer duizend euro een set aangeschaft rond een Nikon D40, Sigma 18-50 2.8 en Nikon SB-600 flitser. Als ik zou moeten kiezen tussen het schrappen van de flitser of een eenvoudigere lens dan zou ik absoluut voor een eenvoudigere lens kiezen. Zeker in donkere kroegomstandigheden is een externe flitser enorm waardevol.
We hebben die set nu een half jaar en nog geen enkel probleem gehad (
* Orion84 knocks on wood*). De set wordt alleen wel maar door een select groepje gebruikt en al die mensen hebben al een zekere mate van DSLR ervaring. Voorheen fotografeerde ik regelmatig met mijn eigen D40 en ook dat heeft nooit tot mankementen geleid, terwijl er toch best wel eens wat bierspetters overheen zijn gegaan en zelfs wel eens een plens water.
In hoeverre is er bij de vereniging de mogelijkheid (en behoefte/animo) om in RAW te schieten en de bijbehorende nabewerking te gaan doen na elke shoot? Want als de voorkeur uitgaat naar lekker JPEG schieten, dan is het wel de moeite waard om even goed op te letten welke camera's de betere JPEG output hebben, daar zit een stuk meer verschil in als in de RAW prestaties heb ik het idee.
Heb je trouwens al nagedacht over een eventuele verzekering voor het spul? Wij kwamen destijds tot de conclusie dat er weinig andere opties waren dan via de NPO. Opzich een prima verzekering, maar vooral gericht op professionals met dito uitrusting en daardoor valt de minimum premie en het eigen risico nogal ongelukkig uit in verhouding tot het verzekerde bedrag.
[
Voor 12% gewijzigd door
Orion84 op 16-06-2009 19:19
]