[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 77 Laatste
Acties:
  • 371.706 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30
Ik wil er een nieuwe hobby bij en heb mijn volle aandacht gericht op fotografie. Deze zal ik voor 99% gebruiken voor portretten en natuur (maar dan zoals die roos die enkele pagina's geleden gepost is). Ik zal ook avondschool volgen zodat ik het maximum kan halen uit deze camera (Dit zijn 3 modules van telkens 80 uur, en ben steevast van plan ze alledrie te volgen). Ik denk dat de kit met 2 lenzen erbij mijn voorkeur verkiest omdat het aanvoelt alsof je meer krijgt voor je geld (gelieve deze starter tegen te spreken als hij niet correct is).

Ik heb even gezocht naar een kit die in mijn budget past, maar hier voldoen er enkele aan. Zijn er bepaalde modellen of combinaties die jullie er zeker zouden uithalen of net zouden prefereren?

CANON EOS 1000D 18-55 kit spiegelreflexcamera --> 430 € (Kom ik hier in verlegenheid te staan als ik de cursus voor reflexcamera's volg bij het KISP?)
CANON EOS 1000D 18-55 spiegelreflexcamera + Tamron 70-300 mm objectief --> 550 € (Lijkt mij ideaal, zeker qua budget, maar qua kwaliteit?)
CANON EOS 450D + EF-S 18-55MM IS + 4 GB + CLEANINGSET --> 609 € (max budget)

NIKON D60 18-55 digitale spiegelreflexcamera + 55-200 objectief + GRATIS tas --> 500 € (lijkt mij perfect met die twee lenzen en dit is ook wat ik voor ogen had qua budget
NIKON D60 body --> 400 €

SONY Alpha 200 digitale spiegelreflexcamera + 18-70 mm + 55-200 mm objectieven --> 530 € (Lijkt mij ook in orde maar dit merk wordt hier beduidend minder genoemd op het forum, vandaar mijn grote twijfel)
SONY Alpha 300 digitale spiegelreflexcamera + 18-70 mm objectief --> 480 €
SONY Alpha 300 digitale spiegelreflexcamera + 18-70 mm + 55-200 mm objectieven --> 600 €
Sony DSLR-A200 + DT 18-70mm +75-300mm --> 529 € (Dit lijkt mij ook zeer aanlokkelijk...)

Olympus E-420 + 14-42mm + 40-150mm --> 446 €
Olympus E-520 + 14-42mm + 40-150mm --< 564 €

Andere voorstellen worden ook zeker geaprrecieerd!!!

Alvast bedankt!!

(de meeste werden gekozen bij dixons)

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant heeft wel gelijk hoor, want de 450D heeft alleen extra gevoeligheid bij f/2.8 en dat scheelt enorm met f/4 in moeilijke lichtomstandigheden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaFlub schreef op zondag 07 juni 2009 @ 15:58:
Ik wil er een nieuwe hobby bij en heb mijn volle aandacht gericht op fotografie. Deze zal ik voor 99% gebruiken voor portretten en natuur (maar dan zoals die roos die enkele pagina's geleden gepost is). Ik zal ook avondschool volgen zodat ik het maximum kan halen uit deze camera (Dit zijn 3 modules van telkens 80 uur, en ben steevast van plan ze alledrie te volgen). Ik denk dat de kit met 2 lenzen erbij mijn voorkeur verkiest omdat het aanvoelt alsof je meer krijgt voor je geld (gelieve deze starter tegen te spreken als hij niet correct is).

Ik heb even gezocht naar een kit die in mijn budget past, maar hier voldoen er enkele aan. Zijn er bepaalde modellen of combinaties die jullie er zeker zouden uithalen of net zouden prefereren?

CANON EOS 1000D 18-55 kit spiegelreflexcamera --> 430 € (Kom ik hier in verlegenheid te staan als ik de cursus voor reflexcamera's volg bij het KISP?)
Maakt dat uit of je in verlegenheid staat?
CANON EOS 1000D 18-55 spiegelreflexcamera + Tamron 70-300 mm objectief --> 550 € (Lijkt mij ideaal, zeker qua budget, maar qua kwaliteit?)
De tamron is een 70-300 zoom van nog geen 150 euro. Die is dat geld best waard.
CANON EOS 450D + EF-S 18-55MM IS + 4 GB + CLEANINGSET --> 609 € (max budget)
Wees voorzichtig met die cleaningsetjes. Ik heb daar chinees varkensharen kwastjes bij gezien die nog erger verhaarden dan mijn konijn in de lente.
NIKON D60 18-55 digitale spiegelreflexcamera + 55-200 objectief + GRATIS tas --> 500 € (lijkt mij perfect met die twee lenzen en dit is ook wat ik voor ogen had qua budget
NIKON D60 body --> 400 €
Body moet je wel glas op schroeven! :-)
SONY Alpha 200 digitale spiegelreflexcamera + 18-70 mm + 55-200 mm objectieven --> 530 € (Lijkt mij ook in orde maar dit merk wordt hier beduidend minder genoemd op het forum, vandaar mijn grote twijfel)
SONY Alpha 300 digitale spiegelreflexcamera + 18-70 mm objectief --> 480 €
SONY Alpha 300 digitale spiegelreflexcamera + 18-70 mm + 55-200 mm objectieven --> 600 €
Sony DSLR-A200 + DT 18-70mm +75-300mm --> 529 € (Dit lijkt mij ook zeer aanlokkelijk...)

Olympus E-420 + 14-42mm + 40-150mm --> 446 €
Olympus E-520 + 14-42mm + 40-150mm --< 564 €

Andere voorstellen worden ook zeker geaprrecieerd!!!

Alvast bedankt!!

(de meeste werden gekozen bij dixons)
Die 420 set heb ik in Capelle al voor 380 gezien.

Wat vind je van die modellen? Wat spreekt je aan? Wat ligt fijn in je hand? Waarom wil je perse meteen een telelens erbij?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:40
ThaFlub: ten eerste, er zijn niet superveel mensen die een avondcursus fotografie gaan doen om zich wegwijs te maken. Wat is er dan mooier om veel te experimenteren met een mooie kit.

Mensen die neerkijken op iemands camera met kitlens is de fotografie al niet waard. Veel mensen denken beter te zijn dan anderen of stijgt alles een beetje naar het hoofd en worden arrogant omdat ze langer in de foto-wereld zitten en betere gear hebben. Onthoudt dat een foto ook wat doet, omdat jouw gevoel erachter zit. Iemand die alleen maar over technische dingen kan knotteren zou ik slechts als kleine verbetering oppakken, meer niet. Dus trek je daar maar niks vanaan. Idealiter schiet je pas een foto van iets als je echt "geraakt" bent en dat wilt vastleggen. Combineer dat met een beetje goeie techniek en je hebt een mooie foto. Je zit er voor jezelf, niet voor iemand anders :)

450D+18-55 kit is wel de meest besproken kit hier en niet voor niks. De camera is gewoon erg goed en de 18-55IS lens is een super kitlens. Straks ga je sowieso meer in je glas investeren en dat kan prima met de 450D als basis.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deathchant schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:11:
450D+18-55 kit is wel de meest besproken kit hier en niet voor niks. De camera is gewoon erg goed en de 18-55IS lens is een super kitlens. Straks ga je sowieso meer in je glas investeren en dat kan prima met de 450D als basis.
En met de olympus, en de nikon en, gezien de prijzen van dat spul, ook heel goed met de sony. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 00:57

Rannasha

Does not compute.

Wijnands schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:18:
[...]

En met de olympus, en de nikon en, gezien de prijzen van dat spul, ook heel goed met de sony. >:)
En hoewel niet genoemd door ThaFlub, doet Pentax ook nog leuk mee... Decisions, decisions... :)

@ThaFlub: Ga eens naar een winkel en hou een paar van de keuze's vast... er zit een flink verschil in ergonomie tussen de diverse opties.

[ Voor 20% gewijzigd door Rannasha op 07-06-2009 16:24 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Species5618 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 16:23:
[...]... hou een paar van de keuze's vast... er zit een flink verschil in ergonomie tussen de diverse opties.
Helemaal mee eens, dat maakt of breekt het fotografieplezier toch wel het meeste. Tegenwoordig zijn alle body's gewoon goed en is het aanbod van lensen voor de diverse mounts dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
Mijn dank is groot. Fotografie is iets wat ik al heel lang wou doen maar nooit tijd voor had/heb. De cursus volg ik dan ook om die reden, zo moet ik er wel tijd voor maken (maar wees gerust, ik zal mij ook uuuuuren bezig houden met het prutsen aan alle instellingen). Blijkbaar zit er geen enkel 'slecht' model in en ik zal dus in de winkel gewoon afgaan op het gevoel (en de prijs natuurlijk).
Wat vind je van die modellen? Wat spreekt je aan? Wat ligt fijn in je hand? Waarom wil je perse meteen een telelens erbij?
Ik heb een voorkeur voor de Canon, veel minder voor de Nikon, hier heb ik om de een of andere reden geen enkele voeling mee. De telelens heb ik niet echt nodig, maar ik dacht, als die dan toch in de kit zit is dat toch leuk meegenomen.

Nogmaals dank voor de info!

[ Voor 21% gewijzigd door ThaFlub op 07-06-2009 19:20 ]

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergelijk prijzen van kits met losse prijzen. Zeker tassen en geheugenkaartjes worden nogal 's voor erg veel geld in een kit gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
Ik koop 99% zeker de Canon EOS 450D Digital SLR Camera Kit (incl EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6 non USM Lens Kit) voor 540 € op Amazon (de verzending zal iets van 20 € zijn, dus 560 € totaal). Vinden jullie deze nog ergens goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Of dit dezelfde is weet ik niet:
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 13:45
Ik zou het Amazon risico dan niet lopen als je voor dat bedrag het spul ook gewoon in NL shops scoort: pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit

edit: argh, spruit11 :P

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 07-06-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Vandaag mijn gear compleet weten te maken met een "test" objectief, de 18-55 IS (kitlens). Nog even langs MM geweest maar ze hadden geen MRC filters liggen, dus ik gebruik de 67 B+W nu op mijn 70-200 IS L f/4 objectief. Lees wel e.e.a. dat MRC beter zou zijn in het filter topic maar zal nog wel een MRC binnenkort kopen als ik wat meer feeling heb en echt op pad ga om mooie foto`s te schieten. Vanmiddag even snel mariaplaats en grachtjes gefotografeerd in Utrecht, leuk!

Wessel is tevreden met zijn Canon 40d, Canon 70-200 IS f/4 USM, Canon 18-55 IS en de 45 mb/s geheugenkaart doet ook prima zijn werk :D.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103304

1. Wat is je beschikbare budget?
500 - 750 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
ik wil meer proberen uit de foto's te halen. dus meer dan het simpele klik werk.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie en op het water (zeilboten / watersport)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Sony DSLR-A300 met de Tamron 18-200mm F 3.5-6.3 XR Di-II Sony
- Canon EOS 450D + Tamron 18-200mm

De body is een gevoelskeuze (hierover graag advies!)
De Tamron lens vanwege goede ervaringen in kennissenkring. Een 18-200 MM omdat ik het niet zie zitten vaak van lens te wisselen.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
In principe niet

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies met betrekking tot bovenstaande voorkeur

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
met vakantie ga ik 3x per jaar en ieder weekeind zit ik op en rond het water.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
een compact camera. Weinig keuze mogelijkheden als het gaat om kwalitatief betere plaatjes.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88208

Alles best, maar de 18-200 is oud en slechter dan de 18-250. Die raad ik dus aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Je hoeft natuurlijk niet te wisselen als je weet wat voor bereik je veel zal schieten...
Gewoon even iets wat je kan overwegen, omdat het de kwaliteit te goede komt.

Een 18-200 is heel handig in zijn bereik en op vakantie zeker een aanrader natuurlijk, maar als je met je 18-200 aan de waterkan eigenlijk alles op 100-200 schiet, dan kun je beter een telezoom nemen...

(Of beide ;) )

Maar gewoon de overweging waard, kijk nou eens terug naar je foto's, en op hoeveel mm zat je altijd?
Aan de hand daarvan zou je je behoefte kunnen vullen... Als blijkt dat alles redelijk ver is ingezoomd, dan is een aparte tele een goede overweging. Resulteert vaak in een betere kwaliteit...
Maar goed als blijkt dat je heel verschillend schiet, dan is een all-rounder een betere overweging voor jou persoonlijk, maar dan neem je de nadelen ook voor lief ;)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:05
Anoniem: 103304 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:04:
500 - 750 euro

ik wil meer proberen uit de foto's te halen. dus meer dan het simpele klik werk.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Sony DSLR-A300 met de Tamron 18-200mm F 3.5-6.3 XR Di-II Sony
- Canon EOS 450D + Tamron 18-200mm

De body is een gevoelskeuze (hierover graag advies!)
De Tamron lens vanwege goede ervaringen in kennissenkring. Een 18-200 MM omdat ik het niet zie zitten vaak van lens te wisselen.

In principe niet

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies met betrekking tot bovenstaande voorkeur

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
met vakantie ga ik 3x per jaar en ieder weekeind zit ik op en rond het water.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja

een compact camera. Weinig keuze mogelijkheden als het gaat om kwalitatief betere plaatjes.

liever niet
check eens bij de Makro of ze nog een Canon 450D + Canon 18-200 IS kit hebben liggen. Blijkbaar willen ze er heel graag vanaf, want ik heb er een voor 665 inc btw kunnen kopen bij Makro Breda (ws. laatste), en zo ook een ander forum lid hier bij een andere Makro.
De Canon 18-200 lens is weer een stukje beter dan de Tamron, maar in dit geval voor een vergelijkbaar prijsje

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widget
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
ThaFlub schreef op zondag 07 juni 2009 @ 20:52:
Ik koop 99% zeker de Canon EOS 450D Digital SLR Camera Kit (incl EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6 non USM Lens Kit) voor 540 € op Amazon (de verzending zal iets van 20 € zijn, dus 560 € totaal). Vinden jullie deze nog ergens goedkoper?
Ja, ik heb deze kit zaterdag bij de Saturn gehaald voor 499 Euro.

Don't tread on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

Anoniem: 88208 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:17:
Alles best, maar de 18-200 is oud en slechter dan de 18-250. Die raad ik dus aan!
Ben ik het mee eens, de 18-250 lijkt ondanks het grotere bereik een betere lens te zijn dan de Tamron 18-200. Gecombineerd met de Sony heb je meteen beeldstabilisatie (wat best handig is op het telebereik).

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-12-2024

Dreamer

Foutje

500 - 850 euro

Ik wil meer beleving in foto's door met scherptediepte te gaan spelen, daarnaast wil ik ze ook van hogere kwaliteit dan een compact camera.

Wil graag gezichten goed vast kunnen leggen & steden goed kunnen fotograferen (het liefst ook in het donker). In alle gevallen wil ik graag met scherpte diepte werken zodat bepaalde objecten uit de foto springen.

nee

- Mijn broer heeft een Nikon D80 met standaard lens. Moet zeggen dat ik die lekker in de hand vond liggen. Maar sta open voor andere opties.

In principe niet, wil voor nu een camera waar ik kan leren en dan in de toekomst verder kan uitbreiden

Advies

Ik maak wekelijks uitjes en daarnaast ga ik regelmatig op stedentrips. In het begin wil ik vooral veel oefenen.

ja

Simpele compact camera waarbij je niet veel meer kon dan een knopje indrukken.

liever niet

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Dreamer: ik denk dat een instapper van Nikon of Canon (met de kitlens) prima gaat voldoen aan jouw wensen.
zodra je er een tijdje mee werkt kan je zelf goed beoordelen of je zou willen uitbreiden en zo ja, wat je dan mist (berijk? lichtsterkte? etc.).

De D90 met de 18-105mm VR kit is trouwens een hele leuke qua prijs/kwaliteit.

Ik zou zeggen, hou de alternatieven binnen jouw prijs-range eens rustig vast en koop degene die je het prettigste vind aanvoelen. Ze zijn eigenlijk allemaal goed.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 23:28

Rudedadude

Maybe we were born to run

Om veel met scherptediepte te kunnen spelen is een lens met een groot diafragma (1:2.8 of groter) wel aan te bevelen en dan start je al snel niet met een kitlens. Overigens is scherptediepte mede afhankelijk van je brandpuntsafstand, met een groothoeklens zal je minder snel beelden kunnen maken met een korte DOF (depth of field) dan met een telelens, waarmee je veel sneller een korte DOF hebt en dus onderwerpen kunt isoleren.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik027
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 22:12
Ik haal deze week de 450D + 18-55mm lens bij de Saturn, dus nu de vraag welke accessoires ik er nog bij moet halen. Sowieso een extra accu is handig http://www.digitalstreet...._126_129&products_id=9375 en een goed geheugenkaartje van 4 gb (een
Sandisk SDHC Ultra II 4GB is goed genoeg, toch?). Een zonnekap lijkt me handig, maar welke moet ik kiezen? Of is een zonnekap niet helemaal nodig. Ben ik nog wat vergeten of kom ik zo de zomer wel door?

XBL: Sgt Rik NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me af hoe nodig een extra accu is. 500 foto's op een accu moet lukken en opladen duurt een uurtje of 3 a 4.

Must haves wat mij betreft, zonnekap, desnoods een rubber universeel kap maar liever de hardplastic van de fabrikant. Rocketblower, microvezel poetsdoekje en 2 geheugenkaartjes. SD kost geen drol meer tegenwoordig en voor de meeste mensen is een "traag" kaartje snel zat. Ben zelf gecharmeerd van transcend en die haal ik hier..
Tasje lijkt me ook handig trouwens. Lowepro heeft mooie schoudertassen of anders crumpler. Saturn en mediamarkt hebben weinig tassen en ik vind ze ook knap aan de prijs meestal.

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 08-06-2009 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 18:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Anoniem: 103304 schreef op zondag 07 juni 2009 @ 23:04:
Overweeg een polaroidlens polarisatiefilter (dank je, Henk) aan het schaffen in verband met heftige lichtweerkaatsingen op wateroppervlakten en de veelal witte boten die wel heel fel kunnen zijn op een mooie zomerdag. Effect is dat heftig licht beperkt wordt tot een eventuele schittering, je foto zal iets donkerder uitvallen (nauwelijks merkbaar) en kleuren zullen contrastrijker zijn.

Natuurlijk kan dit ook achteraf aangeschaft worden :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik027
Wijnands schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:30:
Ik vraag me af hoe nodig een extra accu is. 500 foto's op een accu moet lukken en opladen duurt een uurtje of 3 a 4.

Must haves wat mij betreft, zonnekap, desnoods een rubber universeel kap maar liever de hardplastic van de fabrikant. Rocketblower, microvezel poetsdoekje en 2 geheugenkaartjes. SD kost geen drol meer tegenwoordig en voor de meeste mensen is een "traag" kaartje snel zat. Ben zelf gecharmeerd van transcend en die haal ik hier..
Tasje lijkt me ook handig trouwens. Lowepro heeft mooie schoudertassen of anders crumpler. Saturn en mediamarkt hebben weinig tassen en ik vind ze ook knap aan de prijs meestal.
Dus een gewoon geheugenkaartje wil ook makkelijk. Heb ik nog wel een aantal van liggen. En een tas is inderdaad handig, zonnekap wordt deze waarschijnlijk: http://www.fotokonijnenbe...62___hd_adapt_ring_6.html. Poetsdoekje: http://www.fotokonijnenbe...nberg_15x15cm_tissue.html en rocket blower is een soort van blaasbalgje om het stof weg te blazen, toch? Kan inderdaad ook handig zijn. Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DUX schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:38:
[...]

Overweeg een polaroidlens aan het schaffen in verband met heftige lichtweerkaatsingen op wateroppervlakten en de veelal witte boten die wel heel fel kunnen zijn op een mooie zomerdag. Effect is dat heftig licht beperkt wordt tot een eventuele schittering, je foto zal iets donkerder uitvallen (nauwelijks merkbaar) en kleuren zullen contrastrijker zijn.

Natuurlijk kan dit ook achteraf aangeschaft worden :)
Je bedoelt een Pola(risatiefilter). En zo'n ding gaat je écht niet ineens helpen tegen spierwitte boten die uitbijten.

Wat zo'n filter kan is onder een bepaalde hoek van de zon reflecties wegfilteren. Dat resulteert in een knalblauwe lucht, water met minder schitteringen en ruiten waar je wat meer doorheen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Wijnands schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:30:
Als je een keertje erop uit bent en een dagje of 2 geen stroom hebt, dan kun je zo maar zonder prik in je accu komen te zitten. Ik geef zelf sterk de voorkeur aan het hebben van meerdere accu's. Zodra er een leeg is, gooi ik em thuis in de oplader. Zo hoef ik niet na te denken wanneer ik met de camera op pad ga om eerst m'n accu op te laden en kom toch nooit zonder prik te zitten.

Een reserve-accu staat bij mij erg hoog op het lijstje accessoires voor een digitale camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
widget schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:32:
[...]
Canon EOS 450D Digital SLR Camera Kit

Ja, ik heb deze kit zaterdag bij de Saturn gehaald voor 499 Euro.
Net gebeld naar Saturn en die zijn duurder dan 499 Euro, hoeveel precies willen ze niet zeggen via de telefoon (hoe onnozel). Iemand die weet aan hoeveel ze wel staan?

[ Voor 5% gewijzigd door ThaFlub op 08-06-2009 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik027
ThaFlub schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:54:
[...]

Net gebeld naar Saturn en die zijn duurder dan 499 Euro, hoeveel precies willen ze niet zeggen via de telefoon (hoe onnozel). Iemand die weet aan hoeveel ze wel staan?
De 18-55 kit staat in de folder voor 499. Beetje gek, welke Saturn heb je gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 21:25

DancePlaza

ninja

Rik027 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 17:46:
[...]

Dus een gewoon geheugenkaartje wil ook makkelijk. Heb ik nog wel een aantal van liggen. En een tas is inderdaad handig, zonnekap wordt deze waarschijnlijk: http://www.fotokonijnenbe...62___hd_adapt_ring_6.html. Poetsdoekje: http://www.fotokonijnenbe...nberg_15x15cm_tissue.html en rocket blower is een soort van blaasbalgje om het stof weg te blazen, toch? Kan inderdaad ook handig zijn. Dank voor de hulp!
kijk even bij http://maxsaver.net/index.aspx voor de filters, voor geheugen bij http://www.mymemory.co.uk...DHC-Memory-Card---Class-6

ik heb zo toch een aantal euro's bespaart

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
Rik027 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:07:
[...]

De 18-55 kit staat in de folder voor 499. Beetje gek, welke Saturn heb je gebeld?
De Saturn in Antwerpen... In België kan je die dus niet zo goedkoop krijgen, ik zal maar even naar Nederland rijden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
Startersvraag: Ik zie net dat er geen flash zit op de nikon eos 450D, moet je dit er nog bij kopen? Is dit niet vreemd dat dit er niet standaard op zit? Wanneer je foto's trekt in het halfduister, heb je dan geen flash nodig of kun je dit oplossen door met de sluitertijden te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

ThaFlub schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:21:
Startersvraag: Ik zie net dat er geen flash zit op de nikon eos 450D, moet je dit er nog bij kopen? Is dit niet vreemd dat dit er niet standaard op zit? Wanneer je foto's trekt in het halfduister, heb je dan geen flash nodig of kun je dit oplossen door met de sluitertijden te spelen?
Canon eos 450D.

En lijkt me sterk dat er geen flash op de 450D zit ;)

Edit; zoals je bij deze review van de 450D kan zien, zit dat er gewoon in;

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/page2.asp

[ Voor 12% gewijzigd door Bartjuh op 08-06-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-te laat :P

[ Voor 81% gewijzigd door Wortelsoep op 08-06-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:11
Wees maar niet bang, zit er wel op.

Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/Canon_EOS_450D_Digital_Rebel_XSi/images/Canon450D_flash_250w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305325

300 - 600 euro

Meer kunnen spelen met de instellingen (scherpte diepte, kleur/lichtbalans)

Natuur (macro en landschappen) en Steden. Met name reis Thailand (december 2009)

Nee

Nee

Niet perse

Advies

Paar keer per jaar een paar uurtjes er op uit... (vakanties en heel af en toe in de vrije tijd in NL)

Niet perse, maar sluit het ook niet uit

Ik heb nu een compact camera (Casio Exilim Z-50).
  • [b]Grootste beperkingen:[/b]
  • korreligheid van foto's die binnen gemaakt zijn.
  • Ook met goede ondersteuning (maar geen statief) is het haast niet mogelijk om in de avond een scherpe foto te maken.
  • mogelijkheid om lichtbalans te beinvloeden is te beperkt.
perse niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henk schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:10:
[...]

Je bedoelt een Pola(risatiefilter). En zo'n ding gaat je écht niet ineens helpen tegen spierwitte boten die uitbijten.

Wat zo'n filter kan is onder een bepaalde hoek van de zon reflecties wegfilteren. Dat resulteert in een knalblauwe lucht, water met minder schitteringen en ruiten waar je wat meer doorheen kijkt.
En buiten dat. Ik ben echt geen zeurpiet als het om lenzen aankomt, schiet vaak met spul zo goedkoop dat Henk er nog niet eens z'n neus aan af zou vegen maar een pola op een 18-55 word ik zelfs niet blij van. Ding draait echt alle kanten op zowel met zoomen als focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:56:
[...]

En buiten dat. Ik ben echt geen zeurpiet als het om lenzen aankomt, schiet vaak met spul zo goedkoop dat Henk er nog niet eens z'n neus aan af zou vegen maar een pola op een 18-55 word ik zelfs niet blij van. Ding draait echt alle kanten op zowel met zoomen als focussen.
Heuj... jij schiet met ander spul dat niet in mijn straatje valt, maar dat wil niet zeggen dat ik er op neerkijk. Ieder zijn meug hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

[...]

Ervaringsdeskundige meldt zich. Drama.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Een instapper van een willekeurig merk zal je prima bevallen.

Je kunt kiezen uit een kit met een enkele lens, maar je zult ook wel een double-zoom-kit binnen je budget kunnen passen. Om maar een voorbeeldje aan te halen:
pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit is erg scherp geprijst en je houdt budget over voor de noodzakelijke accessoires: geheugenkaartje, reserve accu, eventueel een camera-tas...

Maar pin je niet vast op 1 model of merk: Ga naar een winkel en hou de camera vast, kijk hoe die bevalt bij het hanteren. Je fotografische eisen zijn dusdanig algemeen dat de ergonomie waarschijnlijk een doorslaggevende factor zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widget
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
ThaFlub schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:21:
Zie flash hieronder.

Klik

Was even aan het spelen met de camera, en spontaan een aardige foto ondanks rare instellingen.. Zoals gezegd, afgelopen zaterdag gekocht. Overigens bij Saturn "The Wall" in Utrecht. In het weekend hebben ze daar zeer capable mensen op de foto afdeling.
Heb trouwens net ook wat foto's in bijna volledig duister gemaakt (met flash) en zelfs dat ziet er nog redelijk uit, enige probleem is dat je in eerste instantie niet precies ziet wat je fotografeert en de AF heeft een probleem, maar daar heb je burst mode voor ;).

hmm, refresh helpt af en toe... ;)

Don't tread on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henk schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:29:
[...]

Heuj... jij schiet met ander spul dat niet in mijn straatje valt, maar dat wil niet zeggen dat ik er op neerkijk. Ieder zijn meug hoor :)
Nou ja, goed, ik bedoelde te zeggen dat ik overwegend in het goedkopere segment van de markt winkel. Gebruik van een polarizer gaat op m'n 28-105 wel weer uitstekend maar da's een ander verhaal.

Wat ik persoonlijk wel merk is dat ik in het begin dat ding veel vaker gebruikte dan n. Ik merk nu ik een stukje verder ben dat ik juist veel meer behoefte heb aan wat vierkante ND's en gradual ND's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Da's afhankelijk van merk/type kitlens. Bij Pentax bv. draait het frontelement niet mee en is een pola uitstekend te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-06 18:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Henk schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:10:

offtopic:
Dank voor de correctie :>
ssj3gohan schreef op maandag 08 juni 2009 @ 23:32:
Ervaringsdeskundige meldt zich. Drama.
Goed, ik ben op de hoogte van het idee dat het uiteinde van de meeste (in ieder geval Canon) kitlenzen meedraaien bij het scherpstellen waardoor het gebruiken van een polarisatiefilter een extra handeling vergt bij het nemen van een enkele foto. Maar ondanks dat de zomer eraan zit te komen en cooln juist de camera wil aanschaffen voor foto's op en rondom watergebieden, jullie raden dus de aanschaf en/of het gebruik af (ik probeer hier zelf ook wat bij te leren :P)?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah, het gebruik van een pola raad ik nog steeds aan :) Dat is namelijk een heel goed idee.
Maar polka + kitlens is inderdaad om te huilen. Je wordt er niet vrolijk van.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is niet alleen een probleem dat je een extra handeling hebt, de meeste polafilters zijn niet bepaald dingen die je met een klein zetje 20 toeren kunt laten draaien. Tijdens het vinden van je optimum verdraai je 9 van de 10 keer ook nog eens de focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De nikon draait ook alle kanten op. Wel interessant dat de Pentax dat weer niet doet.

En pola, ja, kan leuk zijn, wat mij betreft een nice to have en geen must have. Hou er wel rekening mee dat gebruik niet echt simpel is op een lensje waar 't front element alle kanten op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik heb even teruggelezen, maar hij heeft het sowieso over wat meer sport-achtige situaties. Of een pola dan nog steeds zo ideaal is...

Maar ik heb verder totaal geen ervaring met watersport oid, wie weet dat pola's wel heel gewoon zijn... Stiekem denk ik alleen dat gewoon beginnen zonder al te veel fratsen toch de beste aanrader is :) Je kunt daarna altijd nog een pola scoren/lenen om te kijken of dat bevalt. Het is wel weer een extra handeling tijdens het fotograferen, en het enige echte nut dat ik me kan verzinnen is het wegdraaien van de spiegeling van het water, maar daar krijg je weer een knalblauwe lucht voor terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Henk schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 09:34:
Ik heb even teruggelezen, maar hij heeft het sowieso over wat meer sport-achtige situaties. Of een pola dan nog steeds zo ideaal is...

Maar ik heb verder totaal geen ervaring met watersport oid, wie weet dat pola's wel heel gewoon zijn... Stiekem denk ik alleen dat gewoon beginnen zonder al te veel fratsen toch de beste aanrader is :) Je kunt daarna altijd nog een pola scoren/lenen om te kijken of dat bevalt. Het is wel weer een extra handeling tijdens het fotograferen, en het enige echte nut dat ik me kan verzinnen is het wegdraaien van de spiegeling van het water, maar daar krijg je weer een knalblauwe lucht voor terug....
Ik nam vooral een pola om die mooie blauwe kleuren te krijgen, maar door een pola vang je wel minder licht en op een zonnige dag kun je die fel blauwe lucht ook wel creëren zonder pola door je sluitertijd lekker hoog te zetten...

Maar met het water kan het ook wel mooi zijn voor de weerspiegeling, toch zou een niet meedraaiende wel handig zijn.

Ik gebruik zelf mijn pola nooit meer eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
dfrenner schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 10:04:
[...]

Ik nam vooral een pola om die mooie blauwe kleuren te krijgen, maar door een pola vang je wel minder licht en op een zonnige dag kun je die fel blauwe lucht ook wel creëren zonder pola door je sluitertijd lekker hoog te zetten...
Om vervolgens de rest van je scene lekker underexposed te houden? :P Ik zou voor een blauwe lucht gewoon een beetje photoshoppen denk ik. Het echte enige nut van een pola vind ik reflecties uit water/ramen halen, de rest kan ik wel met photoshop.
Maar met het water kan het ook wel mooi zijn voor de weerspiegeling, toch zou een niet meedraaiende wel handig zijn.

Ik gebruik zelf mijn pola nooit meer eerlijk gezegd...
Ik heb zo'n ding een tijdje geleend, en toen besloten dat ik het niet echt heel veel meerwaarde vond hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hettic
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 11:06

Hettic

PSN: Hettic1

ThaFlub schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:08:
[...]

De Saturn in Antwerpen... In België kan je die dus niet zo goedkoop krijgen, ik zal maar even naar Nederland rijden denk ik :)
Zelf zit ik al enkele dagen deze Forum Topic te volgen en heb ik ook belangstelling voor de 450D Kit versie.
Bij www.bcc.nl staat deze te koop voor 499,-.

Bij mediamarkt is deze te koop voor 530 euro.

PSN-ID: Hettic1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
Hettic schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 19:18:
[...]

Zelf zit ik al enkele dagen deze Forum Topic te volgen en heb ik ook belangstelling voor de 450D Kit versie.
Bij www.bcc.nl staat deze te koop voor 499,-.

Bij mediamarkt is deze te koop voor 530 euro.
Iemand die een belgisch bedrijf/site kent waar die minder dan 600 € kost? Als Belg kan ik jammergenoeg niet registreren op bcc.nl

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

ThaFlub schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:45:
[...]
Iemand die een belgisch bedrijf/site kent waar die minder dan 600 € kost? Als Belg kan ik jammergenoeg niet registreren op bcc.nl

Alvast bedankt
pssst welliswaar net onder de 600 maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
*sorry post in verkeerd topic*

[ Voor 127% gewijzigd door HaseMike op 10-06-2009 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

ThaFlub schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 21:45:
De prijzen van bcc.nl gelden ook in de BCC winkels, dus je zou ook even naar bv. Breda kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
300 - 500 euro

Mooiere foto's, meer instelling en een snellere reactie tijd.

Stedentrips, naast het gebruik van mijn Sony T-20 compact. Verder wat familiefoto's en natuur!

Nee

Canon 450D kit lijkt me aantrekkelijk, maar ook de Sony A200 (zeker na mijn eigen sony te hebben gebruikt).

Nu nog niet, toekomst.

Advies

Aantal keren per jaar, vooral voor de steden trips.

Dat zal wel gebeuren.

De Sony T-20 heeft een uitstekende batterijduur en is lekker compact. Hij kan overal mee naar toe want hij is lekker klein. Foto's zijn niet zo mooi vaak iets korreliger. En binnen valt het tegen, ook zijn de sluitertijd niet te beinvloeden. (tenminste makkelijk)

perse niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142694

Ben momenteel ook aan het rondkijken voor een dSLR, dat levert de volgende (niet onderzochte) vraag op.

Waarom is de Sony DSLR-A100K vele malen duurder dan zijn opvolgers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Omdat deze niet meer geleverd wordt, is het per definitie oude voorraad van de tijd dat hij nog wel leverbaar was. Toen waren camera's veel duurder dan momenteel. Koppel daar een hogere inkoopprijs aan en een winkel die niet onder kostprijs wenst te verkopen en je hebt een dure oude camera ;) Helaas voor deze winkels gebeurt het omgekeerde dan waar ze rekening mee houden. De camera wordt alleen maar minder waard en tel daar nog eens voorraadkosten en herwaardering bij op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142694

Wow, duidelijk en helder antwoord! Bedankt daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maeslant schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:50:
300 - 500 euro

Stedentrips, naast het gebruik van mijn Sony T-20 compact. Verder wat familiefoto's en natuur!
Wat versta je onder natuur? En hoe hard is die 500 euro grens? Een 450d kit zal net lukken maar tasje, kaarten, schoonmaak dingen en je zit er dik overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Maeslant schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 10:50:
300 - 500 euro

Nee

De Sony T-20 heeft een uitstekende batterijduur en is lekker compact. Hij kan overal mee naar toe want hij is lekker klein. Foto's zijn niet zo mooi vaak iets korreliger. En binnen valt het tegen, ook zijn de sluitertijd niet te beinvloeden. (tenminste makkelijk)
Als je binnen budget ook nog geheugen, tas, filter en zonnekap wilt kopen valt de 450d af denk ik... de 1000d van canon is een betere match tegenover de sony qua budget en specs.

op dpreview worden deze ook vergeleken in de A200 review.
o.a. hier http://www.dpreview.com/reviews/SonyDSLRA200/page23.asp

/edit ... spuit 11 :X

nog wat meer meer dan... als ik de conclusies van de sony lees is dit niet de snelst instapper, wat wel belangrijk voor je is blijkbaar. en de iso performance is slechter dan de concurentie.

[ Voor 35% gewijzigd door Prulleman op 10-06-2009 12:03 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je DxOmark moet geloven (wat ik wel doe :P) is de 1000D (samen met 40D) een aardig eindje beter in ISO performance dan alle andere APS-C Canons, en daarna is de Nikon D90 nog een marginaal beetje beter, en daarna heb je geen betere sensoren meer wat betreft ISO. Als je dus veel daaraan hecht en geen groot budget hebt, zijn 1000D en D90 je keuzes. Als je echt op je budget zit is de Nikon D40 ook erg goed, eigenlijk zelfs een beetje beter dan de D90. Nadeel van al die CCDs is dat ze op ISO 200 beginnen, overdag is dat soms hinderlijk.

Pure snelheid krijg je dan weer met bijv. een 40D. Maar eigenlijk gok ik dat alle dSLRs wel voldoen op dat gebied, reactiesnelheid lijkt me meer een omschrijving voor dingen als shutter lag en interface-ergonomie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opstart en shutterlag lopen alle instap DSLRs rondjes om de meeste compactjes.

Wat die iso 200 betreft, true maar een ND4 of ND8 filter in de 52mm voor de kitlens zijn ook de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
  • Laatst online: 04-06 12:57
Wat is je beschikbare budget?
€600 t/m €800

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Momenteel gebruik ik een olympus C750, ik maak hier nog aardige foto's mee maken. Maar er zit een kras op de lens die soms een spot geeft op foto's. Tevens leen ik regelmatig een Dslr (Nikon D60) en foto's maken hiermee gaat mij goed af. Ik probeer zoveel mogelijk te experimenteren.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's maken voor (water)scouting, vakanties, steden e.d. (vrij allround dus)

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee. liefst wel goede allround lens voor 18-200
Ik zit heel erg te twijfelen of ik een goede allround lens moet nemen (Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS)? of eerst starten met een kit lens. Zoom heb ik later wel nodig bij de afstanden voor over het water.
Tevens zie ik nog verschillende verhalen over wel of geen IS

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Uit de reviews op o.a. dpreview.com de twijfel tussen een EOS 450d of de 1000
Mijn gevoel zegt de 1000 met betere lenzen, kan ik later altijd overstappen.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Misschien UV en Polar filter voor foto's op het water?

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Verdiepen in de materie en wanneer ik de tijd heb foto's maken. Het wordt geen vaste hobby, maar ik wil de camera wel goed kunnen benutten.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, mocht ik tegen gebreken aanlopen.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
olympus C750, snelheid, bedieningsgemakt en foto's maken met minder licht.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever nieuw, aanbod 2e hands is schaars in de nieuwe modellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb toch even wat onderzoek gedaan en ben toch niet gegaan voor de camera's van de Makro. ivm IS funtie.
Nu heb ik de Canon EOS 450D + Canon 18-200 IS op het oog. Nu heb ik hier een vraag over. Kun je beter voor een 450 met twee lenzen gaan 18-55 / 75-300 of de genoemde camera hierboven?

Je bent dan wel iets meer kwijt maar dan heb je maar 1 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Smattie schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 20:51:
Ik heb toch even wat onderzoek gedaan en ben toch niet gegaan voor de camera's van de Makro. ivm IS funtie.
Nu heb ik de Canon EOS 450D + Canon 18-200 IS op het oog. Nu heb ik hier een vraag over. Kun je beter voor een 450 met twee lenzen gaan 18-55 / 75-300 of de genoemde camera hierboven?

Je bent dan wel iets meer kwijt maar dan heb je maar 1 lens.
een erg persoonlijke keus, met 1 lens lever je wat in op gebieden als scherpte, distortion en ca. Het voordeel is dat je niet hoeft te wisselen, altijd klaar bent voor een shot, lichter bepakt op pad kan..

Als beginner wegen de voordelen denk ik wat zwaarder dan de nadelen. Ik heb de 18-200 nu een paar weekjes en heb er nog geen spijt van.

kortom, je zal voor jezelf de voor en nadelen moeten afwegen. Het is niet zo dat je in het algemeen kan zeggen dat het een beter is dan het ander.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smattie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09-2024
Ok, dat is geen makkelijk antwoord. Het is natuurlijk altijd moeilijk om voor een ander te beslissen. Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Er zijn dus niet echt goede voordelen of nadelen voor een beginner om te kiezen voor 2 lossen objectieven of voor 1. Elk voordeel heeft zijn nadeel maar ik heb wel eens gehoord dat je beter voor een objectief kunt gaan met een groter bereik. (dus voor meer mogelijkheden)

Het maakt het er allemaal niet makkelijker op maar heeft hier ervaring mee. Die achteraf beter een objectief van 18-200 hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je had toch niet verwacht dat spiegelreflex-fotografie je leven gemakkelijker ging maken he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
[b][message=32077649,noline]Nadeel van al die CCDs is dat ze op ISO 200 beginnen, overdag is dat soms hinderlijk.
Je kan bij de d90 de iso verlagen tot L 1.0 wat 100 iso is, hetzelfde kan met H1.0 wat dan weer iso 6400 is. Beter van niet maar het kan als je perse wilt.

@tijmen : Denk ook eens aan de d90 wel aan de bovenkant van je budget maar er zit een geweldige kitlens bij die beter is dan een 18-200, zie b.v. het vergelijk hier >klik< . Duidelijk scherper en meer resolutie dan de veel duurdere 18-200. Je kan natuurlijk ook gaan voor een d60 + 18-105, maar in die klasse zou ik weer eerder kiezen voor de canon 450.

[ Voor 41% gewijzigd door HaseMike op 12-06-2009 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom beter van niet? ISO verlagen heb ik op m'n D300 nog nooit iets nadeligs aan gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 07:37:
Waarom beter van niet? ISO verlagen heb ik op m'n D300 nog nooit iets nadeligs aan gezien.
Ik was niet duidelijk genoeg, die "beter van niet" sloeg op de 6400 iso :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
HaseMike schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 07:31:
[...]
Je kan bij de d90 de iso verlagen tot L 1.0 wat 100 iso is, hetzelfde kan met H1.0 wat dan weer iso 6400 is. Beter van niet maar het kan als je perse wilt.

@tijmen : Denk ook eens aan de d90 wel aan de bovenkant van je budget maar er zit een geweldige kitlens bij die beter is dan een 18-200, zie b.v. het vergelijk hier >klik< . Duidelijk scherper en meer resolutie dan de veel duurdere 18-200. Je kan natuurlijk ook gaan voor een d60 + 18-105, maar in die klasse zou ik weer eerder kiezen voor de canon 450.
Hoi Mike, bedankt voor je advies ;)
Ik ben toch voor de D60 gegaan, deze ligt mij een stuk beter in de hand dan de kleine canon's (450/1000).
Tevens heb ik de liveview vergeleken bij canon en sony waar die bij canon nog een stuk slechter is.

De verschillen waren dus marginaal maar de D60 ligt een stuk beter in de hand.
Ik heb nu een D60 met Kit lens (18-55 VR) en ga sparen voor wss de tamron 18-270 VR of een andere goede lens. Dan kan ik eerst lekker spelen met de D60 en misschien later nog doorsparen voor een D90.
Zoals de meeste aangeven op het forum is de lens altijd heel belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
HaseMike schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 07:31:
[...]

dit is wel een vergelijk met de nikkor 18-200 en niet de canon 18-200 IS...
(Maar ik denk dat de meeste verschillen ook wel opgaan voor de canon)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wijnands schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 07:37:
In plaats van meer heb je minder DR op ISO 100 op een native ISO 200 sensor. Het is juist relatief níet nadelig om de hogere ISOs te gebruiken, omdat je die DR toch kwijt was geweest door ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Bezit momenteel een Nikon D50 + Sigma 18-200mm lens. Omdat ik toch wat tegen de beperkingen van de D50 aanloop ben ik voorzichtig aan het speuren naar een andere body (+evt lens mocht de prijs dit toelaten). Logischerwijs gaat of alleen de D50 of de D50 met lens in de verkoop.

Rond de €500,-

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral natuur, gebouwen, architectuur e.d.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nikon

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Erg lastig. Ik zou het liefst graag bij Nikon blijven. Mijn vader heeft een Nikon D200 met ook een aantal lenzen, dus zou het goed uitkomen dat ik op hetzelfde platform blijf, zodat we ook nog lenzen kunnen uitwisselen.
Zelf zat ik al te kijken naar een D80, maar ik ben bang dat ik dan weer een oud model ga halen, aangezien ik mijn D50 (ik denk 2 jaar geleden), heb gekocht, en deze toen net de markt uit ging, en al lastig te krijgen was. Ik heb ook gekeken naar de Canon 450D, maar ik blijf toch liever op het Nikon platform, tenzij de overstap echt de moeite waard is.
Binnen mijn budget zou je dan nog kunnen kijken voor een 2e hands D200, maar ook deze zijn nog vrij duur tweede hands.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Voorlopig niet, niet nodig (heb nog wel filters e.d. liggen).

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies!

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel tijd, ik vind met camera's werken een leuke hobby.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja absoluut. Andere lenzen zullen na verloop van tijd zeker gaan komen.

Ik gebruik nu een D50 zoals al vermeld. Ik vind de menu structuur van de D50 op sommige plaatsen niet fijn werken, je moet soms diep in de menu's voor wat instellingen. Maar ik vroeg me af of het misschien niet verstandiger is om een andere lens te halen (bijv. de Tamron 17-50 2.8), en bij mijn D50 body te blijven, al ervaar ik deze body toch wel als een tikkeltje achterhaald, zeker als je ziet wat er momenteel op de markt te krijgen is.

2e hands is een optie. Als ik een mooie set kan vinden via eBay, marktplaats die goed is onderhouden en niet al te veel clicks heeft gemaakt is dit zeker een optie.

Alvast bedankt!

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Is een 2ehands D90 geen idee, dan heb je tenminste een echte upgrade, qua specs en nieuwigheid

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen
Prulleman schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:54:
Is een 2ehands D90 geen idee, dan heb je tenminste een echte upgrade, qua specs en nieuwigheid
Is er al een 2e hands D90 te vinden?? :X Die camera komt net om de hoek kijken.
Kan je beter bij de media markt met de 16% kortings actie de body kopen.

D90 Body €612 bij de MM in Utrecht nu, is dus wel wat boven je budget maar het overwegen waard.
Kan je de lenzen gewoon houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Tijmen op 12-06-2009 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 10:55

Ongeveer 500 euro

Ik heb hiervoor een Nikon D40 gehad, deze beviel goed (helaas gestolen).

Ik wil voornamelijk portret, landschaps en eventueel ook macro foto's schieten

Nee

De Nikon D5000, maar deze is nog vrij duur (boven mijn budget)

Nee

Voornamelijk advies. Ik heb al e.e.a. gezocht en uitgezocht. Ik neig naar Nikon omdat ik dat ken, maar wie weet zijn er waardige alternatieven (liefst met liveview...)

Ik steek veel tijd in fotografie, en het is best een belangrijk onderdeel van mijn leven

Ja

Ik gebruikte de Nikon D40 tot nu toe, deze beviel prima!

Met bonnetje misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als een D40 prima beviel..... zou ik een D40 nemen! Prima camera op elke manier, het enige waar hij imo tekort schiet is z'n schermpje. Anders is voor dit budget elke budgetter goed, Canon heeft een leuke 1000D bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:56

Milo.

klik

ssj3gohan schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 12:59[/message]:
Als een D40 prima beviel..... zou ik een D40 nemen!
Wat ssj3gohan zegt klinkt misschien wel raar maar ik ben het er ook mee eens. Vooral als je er nu eentje kan halen met een leuke korting lijkt me het wel een goede keuze.
Ik snap ook wel dat je misschien wat 'meer' wilt maar met een budget van 500e zal je nooit echt veel hoger scoren. Of inderdaad een 1000d/450d ofzo als je geen Nikon lensen meer hebt als je iets anders wilt.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 10:55
De D40 beviel prima, maar ik wil nu gewoon wel iets beters, meer functies, daar is het budget ook wel naar toch? De D40 kit is immers 328 euro nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

D5000 zal met korting bij de MM momenteel rond de 650 kosten. Onder de 500 euro zou ik momenteel voor een Canon 450D of een Panasonic G1 gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Is het eigenlijk niet zo dat foto's altijd bewogen zijn als je zonder statief en beeldstabilisatie foto's maakt?
Als je een lange sluitertijd gebruikt, dan is de foto bewogen. Als je een korte sluitertijd gebruikt is de foto nog steeds bewogen, echter valt het dan minder op. Dus als je een sluitertijd van bijv. 1/300 gebruikt is de foto in feite nog steeds bewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 12:38
[filosofische modus]
Klopt, maar dan zijn je foto's dus altijd bewogen. De lucht trilt, moleculen bewegen, misschien dat je bij 0 K geen bewogen foto's zou hebben, maar dat zal je camera niet zo tof vinden.
[/filosofische modus]

Wat je eigenlijk wil hebben is dat je beweging zo beperkt wordt dat het binnen dezelfde pixel op de sensor valt... of als je wat minder kritisch bent dat je het niet of nauwelijks met het oog kan zien.

[ Voor 11% gewijzigd door PowerUp op 12-06-2009 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

PowerUp schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:16:
[filosofische modus]
Klopt, maar dan zijn je foto's dus altijd bewogen. De lucht trilt, moleculen bewegen, misschien dat je bij 0 K geen bewogen foto's zou hebben, maar dat zal je camera niet zo tof vinden.
\[/filosofische modus]

Wat je eigenlijk wil hebben is dat je beweging zo beperkt wordt dat het binnen dezelfde pixel op de sensor valt... of als je wat minder kritisch bent dat je het niet of nauwelijks met het oog kan zien.
Om dat laatste gaat het natuurlijk ook. Ik vraag me af wanneer de foto niet bewogen is, dus inderdaad dat het licht op dezelfde sensorpixel valt binnen de sluitertijd.

Is het verwisselen van de lenzen op een spiegelreflex trouwens veel werk, of schroef je het objectief er heel snel af en doe je een andere er dan weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Camera uit -> knopje ingedrukt houden, nog geen kwartslag draaien en hij is los. Andere lens plaatsen, andere kant opdraaien en klaar, camera kan weer aan :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Orion84 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:38:
Camera uit -> knopje ingedrukt houden, nog geen kwartslag draaien en hij is los. Andere lens plaatsen, andere kant opdraaien en klaar, camera kan weer aan :)
Oke, dat is dus niet echt een reden om een spiegelreflex niet te kopen denk ik. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
VeeGee schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:50:
Bezit momenteel een Nikon D50 + Sigma 18-200mm lens. Omdat ik toch wat tegen de beperkingen van de D50 aanloop ben ik voorzichtig aan het speuren naar een andere body (+evt lens mocht de prijs dit toelaten). Logischerwijs gaat of alleen de D50 of de D50 met lens in de verkoop.

Rond de €500,-

Vooral natuur, gebouwen, architectuur e.d.
Ik gebruik nu een D50 zoals al vermeld. Ik vind de menu structuur van de D50 op sommige plaatsen niet fijn werken, je moet soms diep in de menu's voor wat instellingen. Maar ik vroeg me af of het misschien niet verstandiger is om een andere lens te halen (bijv. de Tamron 17-50 2.8), en bij mijn D50 body te blijven, al ervaar ik deze body toch wel als een tikkeltje achterhaald, zeker als je ziet wat er momenteel op de markt te krijgen is.

2e hands is een optie. Als ik een mooie set kan vinden via eBay, marktplaats die goed is onderhouden en niet al te veel clicks heeft gemaakt is dit zeker een optie.

Alvast bedankt!
Ik heb dit voorjaar de D50 naar de 2e plaats verwezen (na 24k op de teller gezet te hebben). Had 'm recent weer 's in handen om 'm schietklaar te maken voor m'n zoontje. Zoeker en scherm komen inderdaad wat achterhaald over maar de prestatie's, zeker in goed licht, vind ik nog steeds bepaald niet achterhaald!

Met een sigma 18-200 haal je niet bepaald de limieten van die D50, aan de andere kant ik kan me voorstellen dat je meer knoppen en minder menu wilt.500 euro koop je netaan een gebruikte D80 of D200 of een fatsoenlijke lens voor je D50.

Wat schiet je aan natuur? En wanneer laat de 18-200 het afweten?
Spruit 11 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:39:
[...]

Oke, dat is dus niet echt een reden om een spiegelreflex niet te kopen denk ik. :9
Eerste 100 keer gaat het onwennig en onhandig, daarna krijg je er handigheid in.

[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 12-06-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Orion84 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:38:
Ik doe m'n body nooit uit eigenlijk als ik van lens wissel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 19894 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:41:
[...]

Heb ik ook wel eens gedaan (lens wisselen zonder camera uit te zetten), maar dan heeft ie de neiging om niet meer te autofocussen of te diafragmeren, waarschijnlijk omdat de camera een andere lens verwacht dan dat er aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik wel. Vind dat bij schroevendraaier lenzen toch wel een prettig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik eigenlijk ook niet. De body geeft dan gewoon f00 aan omdat ie geen diafragma informatie krijgt van de lens. Het kan volgens mij ook totaal geen kwaad.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]

Naja, volgens mij is dat ook niet heel erg. Met name bij VR lenzen wordt er voor gewaarschuwd, maar dan met name dat de VR niet actief mag zijn tijdens het wisselen. Zelf zet ik uit voorzorg meestal de body wel even uit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Spruit 11 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:12:
Is het eigenlijk niet zo dat foto's altijd bewogen zijn als je zonder statief en beeldstabilisatie foto's maakt?
Als je een lange sluitertijd gebruikt, dan is de foto bewogen. Als je een korte sluitertijd gebruikt is de foto nog steeds bewogen, echter valt het dan minder op. Dus als je een sluitertijd van bijv. 1/300 gebruikt is de foto in feite nog steeds bewogen.
Dan moet je ook niet op het knopje drukken om de foto te nemen als hij op een statief staat, want dan breng je de camera ook in beweging, en is de grond wel helemaal stil?

Met sluitertijd kun je je beweging er prima uitfilteren, afhankelijk van het licht ook zonder statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Orion84 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:51:
[...]

Naja, volgens mij is dat ook niet heel erg. Met name bij VR lenzen wordt er voor gewaarschuwd, maar dan met name dat de VR niet actief mag zijn tijdens het wisselen. Zelf zet ik uit voorzorg meestal de body wel even uit.
VR/IS etc treed toch pas in werking als je de de shutter half indrukt? (bij mijn canon iig wel, anders gaat het ook nogal wat stroom verbruiken denk ik)
Spruit 11 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:12:
Het is maar net hoeveel je de camera kan bewegen binnen je sluitertijd. Ik hoop dat je je voor kan stellen dat je in 1/300 sec flink met de camera moet zwaaien, om dit terug te zien op de foto.
Daarnaast speelt natuurlijk ook nog mee hoever je inzoomt. Als je iets 15x dichterbij haalt met een 300mm lens wordt camera shake natuurlijk ook versterkt

[ Voor 79% gewijzigd door Prulleman op 12-06-2009 15:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:50:
[...]

Ik wel. Vind dat bij schroevendraaier lenzen toch wel een prettig idee.
Toen ik nog een D70 en een D2x had ging de body ook niet uit tijdens lenswissel, nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zeg ook niet dat het slecht is, ik vind 't alleen geen fijn idee, zie het al voor me dat dat focus schroefje opeens gaat draaien over plekken waar 't niet bedoeld is. Zal mijn paranoia zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:39
Ik wil me voor de zomer toch _eindelijk_ een spiegelreflex gaan kopen. Deze wil ik vooral gaan gebruiken voor uitstapjes, vakanties en zo nu en dan ook voor wat natuurfoto's en evt feesten. Wel merk ik dat ik op vakanties e.d. graag de details van een gebouw etc, vast wil leggen, vandaar dat ik er ook graag een tele-lens erbij wil hebben.
Nu heb ik eigenlijk 2 modellen in gedachte die me vrij geschikt lijken met mijn budget (ca 400-500€).
Allereerst de Sony A200 Met de standaard 18-70 en een 75-300 lens. Ik kan echter in de pricewatch en in de shops weinig informatie vinden over welke lens dit nou precies is (kan aan mij liggen hoor :+ )
Als 2e zag ik vandaag in het Dixons krantje een mooie aanbieding, Nikon D60 met 18-55 en 55-200 lenzen (en een gratis tas) voor €450,-.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en voor welke jullie zouden kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

siddler schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:42:
Ik wil me voor de zomer toch _eindelijk_ een spiegelreflex gaan kopen. Deze wil ik vooral gaan gebruiken voor uitstapjes, vakanties en zo nu en dan ook voor wat natuurfoto's en evt feesten. Wel merk ik dat ik op vakanties e.d. graag de details van een gebouw etc, vast wil leggen, vandaar dat ik er ook graag een tele-lens erbij wil hebben.
Nu heb ik eigenlijk 2 modellen in gedachte die me vrij geschikt lijken met mijn budget (ca 400-500€).
Allereerst de Sony A200 Met de standaard 18-70 en een 75-300 lens. Ik kan echter in de pricewatch en in de shops weinig informatie vinden over welke lens dit nou precies is (kan aan mij liggen hoor :+ )
Als 2e zag ik vandaag in het Dixons krantje een mooie aanbieding, Nikon D60 met 18-55 en 55-200 lenzen (en een gratis tas) voor €450,-.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en voor welke jullie zouden kiezen.
Beide zijn goed hoor, instap DSLR's zijn vaak "minder" op punten waar je als beginner toch niet veel mee hebt. Ik zelf heb de A200 en tja uit de ervaring kan ik spreken dat er behoorlijk veel uit te halen valt. Zet er een goede lens op en je hebt een goede start. De kitlens is aardig, en zal in het begin voldoen. Maar het blijft een kitlens en de F5,6 vanaf 35mm is een beetje een zand in je ogen moment. Maar je kan er behoorlijk goed mee uit en het is een goede start.

Daarna ben ik zelf gaan kijken op de tweedehands markt voor minolta spul. Vroegah hadden kitlensen gewoon F4 of F4,5. Tja hoe dan ook de A200 is een goede starter en ik kan je hem aanraden. Je zal wel de eerste maand/maanden moeten wennen aan SLR schieten geloof me.

There is no place like ::1

Pagina: 1 ... 27 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.