750 euro is niet veel geld. Beetje flitser, 220 euro, tasje, kaartje etc, 75 euro. Hou je 455 euro over voor een body met lens. Daar red je geen 450d voor, wel een 1000d als je een heel goedkoop tasje koopt. Nikon kun je bij de d40/d60 kijken. Sony inderdaad de a200 al krijg ik de indruk dat de flitser daar iets duurder is.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Combineer dat met een D40 body en met wat creatief regelwerk (dat zal een studentenvereniging niet vreemd zijn) kan je er dan misschien zelfs nog wel een 18-70 bij kletsen, in plaats van de 18-55 kitlens. Maargoed, dat zal incl. tas en verdere accesoires wel lastig worden vrees ik. Maar misschien kan je iets regelen met sponsoring ofzo? Banner van de fotowinkel op jullie website om maar iets te noemen.
Vergeet niet dat Nikon in de D40 een CCD sensor heeft liggen, die het volgens mij toch echt niet haalt bij de CMOS van Canon (per pixel misschien wel, ivm 6MP, maar gezien het een studentenvereniging is acht ik de kans aanwezig dat het overgrote deel van het materiaal enkel op webformaat gepubliceerd gaat worden, of op klein formaat print in een verenigingsblad ofzo). Met de CMOS in D90/D5000 heeft Nikon wel weer een inhaalslag gemaakt, maar om nou te zeggen dat Nikon's ruisprestaties echt noemenswaardig boven die van Canon staan durf ik te betwijfelen. Zeker in de praktijk ga je daar denk ik weinig verschil tussen zien.ssj3gohan schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 01:49:
Maar henkie, Nikon heeft wat ISO-prestaties toch echt betere sensoren in zowel de D40 als de D90/D5000 zitten. Daarna komt qua prestaties de Canon 1000D/400D/40D, daarna de 20D, en daarna weer een hele rits nikons. Nikon heeft een groter formaat (1.5X CF ipv 1.6X voor canon) dus automatisch ISO-voordeel.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Anoniem: 22659
Die analyse is wel heel erg plastisch op basis van de grootte van de sensor. Ik ben het met je eens dat de Nikon D3, D700, D90 en 5000D erg goed zijn bij hoge ISOs, maar in werkelijk alle reflexcamera's ervoor was Canon heer en meester. Het is dus pas iets van het laatste jaar (misschien iets langer). De D40 heeft niet een noemenswaardig betere sensor. Sterker nog, volgens mij is de 350D beter bij hoge ISO waarden.ssj3gohan schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 01:49:
Maar henkie, Nikon heeft wat ISO-prestaties toch echt betere sensoren in zowel de D40 als de D90/D5000 zitten. Daarna komt qua prestaties de Canon 1000D/400D/40D, daarna de 20D, en daarna weer een hele rits nikons. Nikon heeft een groter formaat (1.5X CF ipv 1.6X voor canon) dus automatisch ISO-voordeel.
**disclaimer, weet even niet wat de D70 deed bij introductie
Tenslotte, de limiet is hard vastgesteld (tasje kan ook prima 2e hands trouwens) dus men zal het ermee moeten doen.
Ik neig op het moment meer naar de A300 met kitlens, aangevuld met een polarisatie filter.Bartjuh schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:25:
[...]
Een Sony a200 body (283 euro bij digitalstreet), en dan een tamron 17-50 f/2.8 (ca 330)?
De a200 body is een koopje.
Voor landschappen wil je een beetje groothoek, 17mm is wel handig. Op 50mm kan je ook goed portret schieten.
Lens is vaak meer bepalend voor kwaliteit foto, dus ik zou er gelijk een goed objectief op zetten -> die tamron. Je budget laat het toe direct een fatsoenlijke lens te kopen, dus waarom niet
Op een later tijdstip dan eventueel extra (cq betere) lenzen. De keuze voor de A300 is puur voor de liveview optie.
Maar ... hoe staat de kitlens in verhouding tot de genoemde tamron?
Hebben wij geknikkerd ofzo?ssj3gohan schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 01:49:
Maar henkie
Grappig, maar lees je even wat beter in. Bijvoorbeeld een 20D, 30D en 40D zijn geroemd om hun isoprestaties. Een D300 doet het erg goed, maar zelfs als je die naast een 40D zet, moet hij het nipt afleggen. Een D40 heeft voor een nikon idd nette isoprestaties, maar is naast een D400 ook nergens meer.Nikon heeft wat ISO-prestaties toch echt betere sensoren in zowel de D40 als de D90/D5000 zitten. Daarna komt qua prestaties de Canon 1000D/400D/40D, daarna de 20D, en daarna weer een hele rits nikons. Nikon heeft een groter formaat (1.5X CF ipv 1.6X voor canon) dus automatisch ISO-voordeel.
Sorry van je bubble, maar Canon heeft het echt altijd iets (en vroeger; VEEL) beter gedaan. De verschillen zijn nu erg minimaal aan het worden, dat wel.
Blindstaren op cropfactoren kun je btw niet, zeker niet bij een oud beestje als de D40-sensor.
@Wijnands: dat van dat flitssysteem en het niet eens worden klopt, en ik heb ook al meermalen aangegeven dat dat ook kan komen door het werkgebied. Maar dit is toevallig het mijne...
Verder is dat van die onkunde een dooddoener, dat geldt voor zowel Canon als Nikon als Pentax als welk merk dan ook, en dat soort opmerkingen doen dit topic geen goed.
Maakt het nog uit welke vorm deze heeft?
Ben nl. deze tegengekomen voor een mooie prijs en ik wil graag weten of zoiets (vlindermodel) voldoet ? Of dat ik nog op iets anders moet letten ?
Het frontelement van je 18-55 draait als je zoomt of focust, en je flower-shaped kap doet dat dus ook. Rare vignettering tot gevolg.Crawl NL schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:57:
Aangezien de aangekochte uvfilter voor mijn 450d kitlens op niet al te veel steun kon rekenen ben ik nu aan het kijken voor een zonnekap.
Maakt het nog uit welke vorm deze heeft?
Ben nl. deze tegengekomen voor een mooie prijs en ik wil graag weten of zoiets (vlindermodel) voldoet ? Of dat ik nog op iets anders moet letten ?
[afbeelding]
Koop gewoon een imitatiekap die identiek is aan, of de originele
[ Voor 44% gewijzigd door Crawl NL op 17-06-2009 16:25 ]
En zoals je weet respecteer ik je deskundigheid daar. Geeft ook verder niet.Henk schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:05:
@Wijnands: dat van dat flitssysteem en het niet eens worden klopt, en ik heb ook al meermalen aangegeven dat dat ook kan komen door het werkgebied. Maar dit is toevallig het mijne...
Ik vind 't in dit opzicht wel relevant omdat ik begrijp dat de camera hier door een aantal mensen gebruikt zal worden waarvan de een ongetwijfeld handiger zal zijn dan de ander.Verder is dat van die onkunde een dooddoener, dat geldt voor zowel Canon als Nikon als Pentax als welk merk dan ook, en dat soort opmerkingen doen dit topic geen goed.
Je hebt 'm toch al, zou 't gewoon houden voor die enkele keer dat je ergens schiet waar zand of vloeistof echt in het rond vliegt. Wat die kap betreft, zoek 't canon part nummer op, er zijn op ebay zat aanbieders van echte en hele goede namaak kappen voor Canon (en ook andere merken trouwens)Crawl NL schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:57:
Aangezien de aangekochte uvfilter voor mijn 450d kitlens op niet al te veel steun kon rekenen ben ik nu aan het kijken voor een zonnekap.
[ Voor 27% gewijzigd door Wijnands op 17-06-2009 16:29 ]
Fysiek is ie nog niet in bezit.....ik ga h'm uiteraard wel houden, je weet tenslotte maar nooit.Wijnands schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:27:
[...]
Je hebt 'm toch al, zou 't gewoon houden voor die enkele keer dat je ergens schiet waar zand of vloeistof echt in het rond vliegt. Wat die kap betreft, zoek 't canon part nummer op, er zijn op ebay zat aanbieders van echte en hele goede namaak kappen voor Canon (en ook andere merken trouwens)
Heb net de orginele Canon ew-60c zonnekap aangeschaft.
Zal voortaan toch nog beter advies inwinnen hier voordat ik iets aanschaf.
Evengoed nog bedankt.
Anoniem: 306576
Max 450 e.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil mooie natuur foto's gaan maken, macro's van insecten e.d.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Wellicht macro's van libellen (snelle beesten) en andere insecten. Maar miss ook grotere dieren op grotere afstanden.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon Eos 1000D http://www.metro-mcc.nl/papernewsfolder/13/nonfood/index.asp of http://www.digicamshop.nl...-18-55-ef-75-300-kit.html
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Wil waarschijnlijk eerst even gewoon de standaard lens gebruiken, als ik dan tegen beperkingen aanloop schaf ik miss de eventuele lenzen aan.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring of advies aub.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Tja, moeilijk te zeggen. Hoop dat het wekelijks wordt. Ik studeer biologie dus kan hem goed gebruiken tijdens veldwerk.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellicht wel.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ben nu in het bezit van een Panasonic DMC-FS3. De beperkingen zijn dat ik te weinig in kan zoomen bij macro foto's. Ik kan te weinig inzoomen op grote afstanden. Het is een super handig cameraatje, maar het [b]haalt niet de kwaliteit die ik zou willen.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.
Voor de mensen die reageren, alvast bedankt voor de moeite!
Ik zou inderdaad voor die 1000d met IS kitlens voor 439e gaan. Heb je er gelijk een tasje bij en heb je alleen nog een geheugenkaartje nodig en je kan van start gaan.
Je zou verder nog een macro (voorzet) lens kunnen aanschaffen alleen dat is weer prijziger en dan kom je weer boven je budget uit.
Ik heb best wat research gedaan op het internet, denk je dat dit de goedkoopste aanbieding is?Milo. schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:42:
Twon,
Ik zou inderdaad voor die 1000d met IS kitlens voor 439e gaan.
Een 70-300 is leuk voor beesten op afstand. Voor macro is dit spul volstrekt onvoldoende.Minimaal zul je aan een voorzet lensje moeten maar veel fijner is een echte macro lens.Anoniem: 306576 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:19:
1. Wat is je beschikbare budget?
Max 450 e.
Ik wil mooie natuur foto's gaan maken, macro's van insecten e.d.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Wellicht macro's van libellen (snelle beesten) en andere insecten. Maar miss ook grotere dieren op grotere afstanden.
Nope.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon Eos 1000D http://www.metro-mcc.nl/papernewsfolder/13/nonfood/index.asp of http://www.digicamshop.nl...-18-55-ef-75-300-kit.html
En waar liggen de verschillen in fotokwaliteit tussen een compact en een spiegelreflex?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Een compact voert vrij heftige beeldbewerking uit zonder dat jij dat persé wil, heeft meer ruis op iso 80 dan een dSLR op ISO 800 (yes, it's true, ik heb mn huiswerk gedaan) en heeft over het algemeen inferieure lenzen. En je kunt nauwelijks spelen met je DOF omdat het medium zo klein is.
Je hebt trouwens ook ringen die een lens omgekeerd op een andere lens zetten, misschien ook interessant. Mijn voorkeur zou echter gewoon macrolens kopen zijn met evt. tussenringen van Solligor of iets dergelijks. Dan heb je toch meer controle, betere kwaliteit en t voelt ook wat steviger, maar ja 't kost wel meer natuurlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Morrar op 17-06-2009 22:02 ]
Tot 450, misschien iets meer als het echt de moeite waard is.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Minder ruis en meer instellingen dan een compact.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral voor vakantiefoto's en zo (uitzichten, zonsondergangen, panorama's enz.) Maar soms ook hele abstracte of normale dingen, en dan kijken of er een mooie foto van te maken valt (vooral om te experimenteren dan)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D40 of D60, schijnen goede instap camera's te zijn. Wat is het verschil tussen deze camera's (behalve de megapixels)? En wat voor lens moet er bij (als kitlens)? Is 18-55mm genoeg voor mij? Heb nu 4x optische zoom op mijn compact, maar heb nog niet echt meer nodig gehad. Of is het handig/leuk er ook een telelens bij te hebben?
Kom ook twee verschillende kitlenzen tegen bij de D60, één 18-55 II KIT, en één 18-55 VR KIT. Wat is het verschil?
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, doe het eerst gewoon met kitlens/lenzen.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Tijdens vakanties dus vooral, ben niet van plan overal een spiegelreflex met me mee te nemen. Soms als er iets moois buiten is (mooie bloem, vorst en sneeuw op de bomen), ga ik ook nog wel naar buiten met mijn camera om daar foto's van te maken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien, gaat erom hoe erg ik het nodig heb en hoeveel geld ik tot mijn beschikking heb.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Heb nu een compact (Sony Cybershot W125), maar die schiet soms een beetje tekort qua instellingen, en vooral qua ruis. Zijn leuke foto's mee te maken, maar zodra je er iets mee wilt doen, loop je als snel tegen alle ruis aan.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Eigenlijk niet.
Oh en bestaat er nog een handige info site waar ik me goed kan inlezen in diafragma's, belichting, sluitertijden, enz.?
[ Voor 6% gewijzigd door Tower410 op 18-06-2009 11:38 . Reden: Nog wat toegevoegd. ]
Anoniem: 281354
Max. 600 euro
Betere kwaliteit foto's, meer instellingen, etc. Standaardverhaal =p
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral natuurfoto's/vakantiefoto's (landschap, zonsondergang, etc).
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Tot nu toe vallen vooral de Canon EOS 1000D en de Canon EOS 45D me op, beide geleverd met de 15-55IS lens, respectievelijk voor 440 en 500 euro.
Eerst gewoon met de bijgeleverde lens oefenen, evt. andere lens/lenzen kopen als het goed bevalt.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal er niet dag en nacht mee bezig zijn, maar ik zie wel de mogelijkheid om het te ontwikkeling tot een serieuze hobby. Ben ook al een tijd bezig geweest met compactcamera en wil dit graag uitbreiden.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ligt voornamelijk aan de hoeveelheid beschikbaar geld en tijd =P
Heb nu nog de compact Sony DSC-H2. Kwaliteit van de foto's valt me steeds vaker tegen, op gebied van ruis en ook wil ik graag wat meer instellingen.
Nee.
Conclusie: momenteel neig ik dus voornamelijk naar een Canon en de 1000D en 450D springen er tot nu toe het beste uit qua prijs/kwaliteit. Iemand ervaring/aanraders? En is de aanbieding van de 450D + 15-55 IS goed, want die duurt maar een week (dan moet ik dus snel beslissen:P)? Bvd!
@AquilaNL: let op, de 1000D wordt bijna niet meer geleverd met de IS lens. Vaak krijg je de non-IS variant. Wederom is de variant met IS scherper dan de variant zonder IS. De verschillen tussen de 1000D en de 450D zijn vaak genoemd. Naar mijn mening zijn die die 60 euro absoluut waard (groter scherm, betere AF, grotere zoeker, 2 extra MP, LCD schakelt automatisch uit, meer fps, etc).
Wat ik vooral van de D50 kitlens (17-55 zonder VR) vond is dat de buildquality ervan behoorlijk brak is. Scherpte van die lens vond ik eerlijk gezegd niet slecht, maar als de VR-versie nog beter is dan zou dat een pluspunt zijn. VR op een standaardzoom zou mij persoonlijk niet heel veel boeien. Volgens de vuistregel heb je een sluitertijd van 1/55ste seconde nodig om de lens stil te houden op 55mm. Als je mensen fotografeert wil je daar toch niet echt onder duiken... Ik zou denk ik eerder kijken naar een lens die wat steviger is, de 18-70 van nikon is wat dat betreft al een stuk beter vind ik. Maar je zou ook naar alternatieven kunnen kijken van bijvoorbeeld Tamron.Anoniem: 22659 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:04:
@tower410: D60 icm 18-55 VR lijkt mij the way to go! De D40 wordt niet geleverd met de VR variant. De VR lens is scherper en heeft een beeldstabilisator. Zeker te prefereren. Gewoon een goede keuze.
P.S. De 18-70 heeft ook nog andere voordelen zoals een ingebouwde AF motor, metalen mount en een voorkant van de lens die niet mee draait met scherpstellen etc...
Edit @ Wijnands: dan zou ik in beide gevallen denk ik liever voor een stevigere lens gaan
[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 18-06-2009 13:58 ]
Dit geeft wat problemen met je vooropgesteld budget. Als je je echt wil bezig houden met insectenfotografie dan ga je wel moeten investeren in een macrolens, en de goedkopere macrolenzen liggen al snel rond de 400 euro. Op 300mm foto's maken van dieren op grote afstanden kan/zal ook wel serieus tegenvallen. En dan heb je nog geen statief.Anoniem: 306576 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:19:
1. Wat is je beschikbare budget?
Max 450 e.
Je hoeft uiteraard niet alles in één keer te kopen
Als die Tamron vergelijkbaar is met die canon, dan vindt ik het een serieuse optie. Want die dixons zit in mijn woonplaats, en ik weet niet wat de service is van digicamshop.nl. What to do, what to do...
De Sigma 50mm f/2.8 macro 1:1 is vanaf 259 te krijgen. Volgens reviews een uitstekend ding.FLuKee schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 14:42:
[...]
Dit geeft wat problemen met je vooropgesteld budget. Als je je echt wil bezig houden met insectenfotografie dan ga je wel moeten investeren in een macrolens, en de goedkopere macrolenzen liggen al snel rond de 400 euro. Op 300mm foto's maken van dieren op grote afstanden kan/zal ook wel serieus tegenvallen. En dan heb je nog geen statief.
Je hoeft uiteraard niet alles in één keer te kopen
Ik zou er op letten of er stabilisatie in die lenzen zit. Bij zo'n telezoom zou ik wel stabilisatie willen, bij een gewone ook wel.Anoniem: 306576 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:51:
Ik kom net van de Dixons af, daar hebben ze nu een actie met de 1000D met de 18 - 55 mm lens en de Tamron 70-300 mm lens voor 550 e (met macro fucntie) http://www.dixons.nl/De_o....aspx#extendeddescription. Dit is dus een tamron lens, is dit vergelijkbaar met een canon lens? Want op deze site http://www.digicamshop.nl...-18-55-ef-75-300-kit.html hebben ze zo'n zelfde soort combi alleen dan met wel een canon lens... Alleen die is helaas uitverkocht.
Als die Tamron vergelijkbaar is met die canon, dan vindt ik het een serieuse optie. Want die dixons zit in mijn woonplaats, en ik weet niet wat de service is van digicamshop.nl. What to do, what to do...
Dat geloof ik best. Maar dan maak je het jezelf wel erg moeilijk als je vlinders of libellen wil fotograferen, en ik garandeer je dat je na een tijd gewoon overschakelt naar een langere macrolens. Ik spreek uit ervaring.Bartjuh schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:00:
[...]
De Sigma 50mm f/2.8 macro 1:1 is vanaf 259 te krijgen. Volgens reviews een uitstekend ding.
Ik ben nu al aan het denken aan de wat praktischer zaken. De geheugenkaart gaat me wel lukken, een tas weet ik ook wel te vinden maar de vraag is in hoeverre je de lens/camera moet beschermen? Gebruiken jullie UV-filters of andere dingen om de lens te beschermen, of is dit overbodig als je er voorzichtig mee omgaat en de lensdop altijd erop doet (ook tussendoor als je even geen foto's maakt dus). Want dergelijke filters kunnen de beeldkwaliteit dan weer beïnvloeden heb ik me laten vertellen.
Alvast bedankt voor het antwoord (Y)
Over die tamron is genoeg geschreven. Het is een lens die los voor rond de 130 euro gaat. Dat geld is íe zeker waard. Het is wel een budget telezoom dus aan de uiteinden van 't bereik is 'ie zwak en afstoppen tot minimaal f8 is echt wel aan te raden.Anoniem: 306576 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:51:
Ik kom net van de Dixons af, daar hebben ze nu een actie met de 1000D met de 18 - 55 mm lens en de Tamron 70-300 mm lens voor 550 e (met macro fucntie) http://www.dixons.nl/De_o....aspx#extendeddescription. Dit is dus een tamron lens, is dit vergelijkbaar met een canon lens? Want op deze site http://www.digicamshop.nl...-18-55-ef-75-300-kit.html hebben ze zo'n zelfde soort combi alleen dan met wel een canon lens... Alleen die is helaas uitverkocht.
De macro stand is een grappige extra, niets meer. Leuk om 's mee te experimenteren maar knappe jongen die zelfs maar in de buurt van een echte macro lens komt.
Dat er geen stabilisatie op zich verbaast me niet voor dat geld. Bij de 70-300 was het handig geweest, bij de 18-55 is het, vind ik, overbodig. Echter, volgens de Canon experts is de oude kitlens zonder IS echt inferieur aan de nieuwere.
Let wel op bij de tamron/sigma 70-300 er zijn verschillende uitvoeringen met en zonder AF motor. Als je de "verkeerde" hebt voor je body, moet je met het handje scherpstellen.Wijnands schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:48:
Tamron 703-00 : De macro stand is een grappige extra, niets meer. Leuk om 's mee te experimenteren maar knappe jongen die zelfs maar in de buurt van een echte macro lens komt.
Met die "macro" functie van de tamron/sigma kan je overigens aardige fotootjes maken, ze komen inderdaad niet in de buurt van een echte macro lens, maar zeker leuk om mee te expirimenteren. >Voorbeeldje<
Dit ging over canon, daar is het volgens mij niet aan de ordeHaseMike schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 07:28:
[...]
Let wel op bij de tamron/sigma 70-300 er zijn verschillende uitvoeringen met en zonder AF motor. Als je de "verkeerde" hebt voor je body, moet je met het handje scherpstellen.
Knap!Met die "macro" functie van de tamron/sigma kan je overigens aardige fotootjes maken, ze komen inderdaad niet in de buurt van een echte macro lens, maar zeker leuk om mee te expirimenteren. >Voorbeeldje<
Heb nu een Tamron 90mm macrolens aangeschaft en die bevalt erg goed. Daarbij is die ook nog behoorlijk betaalbaar
[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 19-06-2009 11:09 ]
lol ik heb de zelfde fout gemaakt om oko 1 zonder mrc coating te kopen.Crawl NL schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:04:
[...]
Gisteren deze besteld voor mijn 450D kitlens.
[afbeelding]
Deze heeft natuurlijk geen MRC, of wel ?
Staat nl. niet in de advertentie.
Van het kastje naar de muur lopen...
Plusminus 800 euro + het bedrag wat ik win met kopen in Maleisie / verzekering van vorige camera
Ter vervanging van mijn huidige Fuiji Finepix S9600 die een crash op angkor wat niet overleefde
Ik reis veel, voornamelijk landschappen, maar ook incidenteel portret en thuis wil macro er ook nog wel eens doorheen komen. Heel veelzijdig, daarom was ik ook zo blij met de finepix z'n 28-300 lens
Nee
Nikon D90 heeft m'n belangstelling. Zelfde geld voor een Eos 450D. Beiden omdat ik ze ooit eens vast heb gehad.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik ben niet op zoek naar een kit, ik zoek direct een fijne allroundlens ala 18-200. Ik heb zelf nog een Lowepro TLZ mini die herbruikt kan worden. Hergebruiken van mijn 16GB CF card zal er wel niet in zitten, dus kaartje e.d. er ook bij.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Vooral advies. Aangezien een camera geen geplande aankoop was, en ik hem in Kuala Lumpur moet kopen is alle advies welkom
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zeker met reizen zit er behoorlijk veel tijd in foto's maken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Is een optie, maar ben niet het type dat met meerdere lenzen rond wil zeulen als ik op vakantie/backpacken ben
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
FinePix S9600. Fijne camera voor reizen vanwezen z'n universeelheid. Minpunt was de erg brakke witbalans instellingen en de diafragma opties
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Geen optie aangezien ik in het buitenland zit.
Voor de mensen die reageren, alvast bedankt voor de moeite!
Mijn advies zou inderdaad de Nikon D90 zijn. Heel fijne camera met een erg goede IQ. Probleem zal wel worden het budget icm een 18-200. Dan zit ie op iets van 1250 namelijk. De D90 met 18-105 zit op 800 euro.
Overigens, de Eos 500D is denk ik ook een reële optie, Ook rond de 1000 met een 18-200 erbij als kit.
Als je naar de 500D kijkt, kijk dan ook naar de 40D. Ik zou echt goed nagaan welke opties op de 500D jou zoveel waard zijn t.o.v. een 40D. Je hebt met de 40D toch iets meer camera zeg maar.....deWit schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:01:
Overigens, de Eos 500D is denk ik ook een reële optie, Ook rond de 1000 met een 18-200 erbij als kit.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Net even bij de lokale winkel prijsjes bekeken, zag daar het volgende:
Canon Eos 500D body: MYR 3599 (=732 eur)
Canon Eos 450D body: MYR 2999 (= 610 eur)
Nikon D90 body: MYR 4588 (= 934 eur)
Dat zijn losse body's en etalage prijzen, moet dus nog wel wat af te pingelen zijn. Maar als ik dat zo eens bekijk is de D90 wel ietwat boven m'n budget, aangezien er nog een SD kaart bij komt, tweede accu en uiteraard de lens waar ik niet te veel op wil bezuinigen.
Moet zeggen dat ik nu een 450D overweeg, mede vanwege z'n gunstige prijs (en zeker als ik een weekeindje singapore doe) Maar de 450D is al weer van mei 2008, dus "redelijk" oud. Zowizo een opwaardering vanaf de vorige camera, maar das al niet te moeilijk
[ Voor 4% gewijzigd door deWit op 19-06-2009 14:04 ]
En is het de moeite waard om 100 euro meer te betalen (t.o.v. de D40 KIT) voor een D60 met een VR lens?
Duur land... hier in webshops:deWit schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:03:
Net even bij de lokale winkel prijsjes bekeken, zag daar het volgende:
Canon Eos 500D body: MYR 3599 (=732 eur)
Canon Eos 450D body: MYR 2999 (= 610 eur)
Nikon D90 body: MYR 4588 (= 934 eur)
500D body 663 (1079 met 18-200)
450D body 469
d90 body 699
heb zelf pas de 450D met canon 18-200IS en tot nu toe erg tevreden over de lens. Met dezelfde overwegingen die jij noemt voor een allround superzoom gekozen en tot nu toe geen spijt van. Misschien dat er tzt nog wel wat ander spul bij komt, maar voorlopig is die genoeg voor mij.
missschien een optie om te wachten tot je in nl bent? ik vind de prijs verschillen wel erg hoog
D40 heeft 6mp, de d60 heeft 10mp. 100 euro extra voor de d60 ipv de d40 met een VR lens ipv een normale zou ik direct doen. Je moet ook aan de herverkoopwaarde denken, de d40 wordt nu niet meer gemaakt en de gemiddelde consument kijkt toch ook, helaas, naar het aantal MP's. Als fotograferen je hobby blijkt te zijn is een d60+vr duidelijk waardevaster dan een d40+standaard lens.Tower410 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:47:
Heb nu van één iemand advies gehad, en dat was voor de D60. Maar wat is nu precies het verschil tussen de D40 en D60? Ik had ergens gelezen dat de D40 minder licht nodig heeft dan de D60 (en dus een lagere sluitertijd), omdat de pixels van de sensor groter zijn. Is dit zo?
En is het de moeite waard om 100 euro meer te betalen (t.o.v. de D40 KIT) voor een D60 met een VR lens?
Ja de d60 is iets minder lichtgevoelig dan de d40, maar niet schokkend. De VR lens compenseert dat ruimschoots.
Kijk voor de overige verschillen eens op een review site zoals >deze<
[ Voor 5% gewijzigd door HaseMike op 19-06-2009 17:05 ]
vanaf deze post:Tower410 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:47:
Heb nu van één iemand advies gehad, en dat was voor de D60. Maar wat is nu precies het verschil tussen de D40 en D60? Ik had ergens gelezen dat de D40 minder licht nodig heeft dan de D60 (en dus een lagere sluitertijd), omdat de pixels van de sensor groter zijn. Is dit zo?
jaspara in "Mijn nieuwe apparatuur [deel 4]"
wordt er ook het een en ander vergeleken tussen deze 2 camera's
De D40 staat standaard op iso 200, en de D60 op iso 100. Dit zal welkomen doordat de D40 lichtgevoeliger is vanwege grotere pixels op de CCD. Dit wordt inderdaad door de VR lens gecompenseerd want met VR kun je langere sluitingstijd hebben bij een lagere ISO-waarde lijkt me. De D40 heeft geen iso 100, wat denk ik ook niet nodig is omdat de D40 praktisch ruisvrij is op ISO 200.HaseMike schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:04:
Ja de d60 is iets minder lichtgevoelig dan de d40, maar niet schokkend. De VR lens compenseert dat ruimschoots.
Ik zou zelf voor de D60 met een VR objectief gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 19-06-2009 17:24 ]
Je ontkracht nu wel je eigen argument. De D40 heeft grotere pixels en is derhalve lichtgevoeliger. Dan zou een ISO100 stand juist logisch zijn. Die heeft ie dus niet.Spruit 11 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:16:
[...]
De D40 staat standaard op iso 200, en de D60 op iso 100. Dit zal welkomen doordat de D40 lichtgevoeliger is vanwege grotere pixels op de CCD. Dit wordt inderdaad door de VR lens gecompenseerd want met VR kun je langere sluitingstijd hebben bij een lagere ISO-waarde lijkt me. De D40 heeft geen iso 100, wat denk ik ook niet nodig is omdat de D40 praktisch ruisvrij is op ISO 200.
Ik zou zelf voor de D60 met een VR objectief gaan.
Ik ben de zuiver theoretische argumenten van een grotere sensor een beetje zat. De D60 is veel nieuwer en dat heeft aanzienlijke voordelen. Laten we het formaat dus even opzij schuiven tenzij we hiervoor voorbeelden aandragen.
Juist niet. De D40 is lichtgevoeliger, en levert daarom minder ruis bij hogere iso-waarden en daarom heeft ie geen ruis op ISO 200. De D40 heeft dus geen iso 100 nodig.Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:25:
Je ontkracht nu wel je eigen argument. De D40 heeft grotere pixels en is derhalve lichtgevoeliger. Dan zou een ISO100 stand juist logisch zijn. Die heeft ie dus niet.
Dat is volgens mij niet waar. Iso 200 heeft een kortere sluitingstijd nodig dan iso 100. Aangezien een D40 standaard iso 200 heeft, kun je dus kortere sluitingstijden gebruiken terwijl de ruis niet toeneemt. Dat zou (in theorie) dus betekenen dat een D40 minder ruis geeft bij dezelfde sluitertijden, want een D60 zal iets meer ruis geven dan een D40 bij iso 200. Bovendien krijg je minder snel bewogen foto's aangezien je bij iso 200 een kortere sluitertijd kunt gebruiken.Wilko schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:22:
Wat een ongelofelijk geneuzel over ISO 100 en 200. Lekker belangrijk, ISO 100 is ISO 100 en ISO 200 is ISO 200, of het nou op een D40, een D60 of een D3 is, het levert exact dezelfde sluitertijden op bij gelijkblijvend licht en diafragma. Als het ruis-verhaal je interesseert (wat imo op deze iso-waarden sowieso niet echt spannend is) bekijk je gewoon wat samples en trek je daar je conclusies uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 19-06-2009 19:31 ]
Het werkt aan twee kanten: Als je sensor een basis-iso van 200 heeft zal hij op hogere iso waarden minder ruis tonen, maar het nadeel is dat je met veel omgevingslicht en een groot diafragma in de problemen kunt komen doordat de minimale sluitertijd van je camera niet voldoende is om een goede exposure te krijgen op iso 200.Spruit 11 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:30:
[...]
Dat is volgens mij niet waar. Iso 200 heeft een kortere sluitingstijd nodig dan iso 100. Aangezien een D40 standaard iso 200 heeft, kun je dus kortere sluitingstijden gebruiken terwijl de ruis niet toeneemt. Dat zou (in theorie) dus betekenen dat een D40 minder ruis geeft bij dezelfde sluitertijden, want een D60 zal iets meer ruis geven dan een D40 bij iso 200. Bovendien krijg je minder snel bewogen foto's aangezien je bij iso 200 een kortere sluitertijd kunt gebruiken.
Bij een basis-iso van 100 werkt het precies andersom: Je kunt je iso terugschroeven bij veel licht en groot diafragma als dat nodig is, maar dit heeft vaak als effect dat de sensor iets minder goed presteert in de hogere iso-ranges.
[ Voor 35% gewijzigd door Kwartjuh op 19-06-2009 19:39 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Klopt, op de 1000D heeft de 35-70 een beeldhoek die overeenkomt met 56-112mm op je analoge camera. Dus het is een korte telezoom zelfs.PowerFlower schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:35:
Ik zit te denken over een Canon EOS 1000D. Die voldoet volgens mij prima voor mij en ik heb nog twee EF lenzen liggen van mijn EOS 500 (analoog, die al een tijdje ongebruikt in de kast ligt), een (uit mijn hoofd) 35-70 en een 70-200. Punt van twijfel: eerst maar eens voor een losse body gaan, ik heb tenslotte al twee lenzen; of toch maar een kit, want de 35-70 gaat op een D waarschijnlijk een volledig gebrek aan groothoek mogelijkheden opleveren?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Op zich leuk om het assortiment te hebben, maar voor normaal gebruik is 56mm toch wat veel... ik vind 35mm wel het minimum wat ik bij me wil hebbenSpecies5618 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:38:
Klopt, op de 1000D heeft de 35-70 een beeldhoek die overeenkomt met 56-112mm op je analoge camera. Dus het is een korte telezoom zelfs.
Hoe is de kitlens eigenlijk die bij de 1000D zit? Of zijn het verschillende?
Duur zeker, daarom stap ik zo in de bus naar Singapore om daar even te gaan kijken. Wishlist is een D90 als die binnen m'n budget kan blijven, zoniet een 450D met leuke lens.Prulleman schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:02:
[...]
Duur land... hier in webshops:
500D body 663 (1079 met 18-200)
450D body 469
d90 body 699
Gene optie, ik heb nog ruim 8 weken hier te besteden, dan zou ik dat zonder camera moeten doen en dat wil k nietmissschien een optie om te wachten tot je in nl bent? ik vind de prijs verschillen wel erg hoog
http://cgi.benl.ebay.be/O...86.c0.m14&_trkparms=65:12|66:2|39:1|72:1399|240:1318|301:1|293:1|294:50
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Het is een veiling, met nog een looptijd van 3 dagen.ThaFlub schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:03:
Ik was even ebay aan het checken en kwam op volgende lens uit 750-1500mm voor nog geen 100 €. Hier moet wel iets mis mee zijn, maar wat precies?
http://cgi.benl.ebay.be/O...86.c0.m14&_trkparms=65:12|66:2|39:1|72:1399|240:1318|301:1|293:1|294:50
Is niks vreemds voor ebay. Wait and see.
Wat is je beschikbare budget?
- 300 tot 400 Euro.
- Wil graag meer foto's maken van natuur en dieren, moet dus een goeie scherpe camera hebben, ook vind t erg mooi om vogels te fotograferen.
- Wil graag meer foto's maken van natuur en dieren, moet dus een goeie scherpe camera hebben, ook vind ik t erg mooi om vogels te fotograferen.
- Een erg oude lens van een oud fototoestel van m'n pa, maar die zal wel niet meer zo up to date zijn.
- De Canon EOS 1000D leek me wel leuk, deze heeft goeie reviews en is niet al te hoog geprijsd.
- Nee, wil het eerst proberen met de standaard lens, misschien later nog uitbreiden.
- Als de 1000D gewoon goed is dan ga ik waarschijnlijk voor deze, maar als jullie betere opties hebben..
- Ik hoop meerdere malen per week, wil er zeker serieus mee bezig.
- Ligt eraan hoeveel ik me ermee bezig ga houden, maar denk het wel.
- Sony Ericsson K770i en Toshiba Camileo, dit zijn natuurlijk geen echte fotocamera's en wat ik eraan mis is het handmatig instellen van bijvoorbeeld de sluitertijd, een goeie flits en geen topkwaliteit.
- Wil ik wel overwegen, maar het liefst gewoon nieuw.
Hoop dat jullie me advies kunnen geven, alvast bedankt
Marinus
Ja, da's een spiegelreflex camera.Creadion schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:32:
Aangezien ik totaal niet op de hoogte ben van de nieuwste camera's, stel ik hier even mijn vraag. Heb al een beetje rondgezocht en kwam al snel de EOS 1000D tegen, is dit iets?
Als je daar echt niets over verteld dan kan ik alleen maar zeggen dat je vast wel gelijk hebt.Wat is je beschikbare budget?
- 300 tot 400 Euro.
- Wil graag meer foto's maken van natuur en dieren, moet dus een goeie scherpe camera hebben, ook vind t erg mooi om vogels te fotograferen.
- Een erg oude lens van een oud fototoestel van m'n pa, maar die zal wel niet meer zo up to date zijn.
Goed... even wat harde realiteit. Een 1000d met kitlensje zit al boven jouw budget. En vogels en dieren, met 300mm begin je net.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- De Canon EOS 1000D leek me wel leuk, deze heeft goeie reviews en is niet al te hoog geprijsd.
- Nee, wil het eerst proberen met de standaard lens, misschien later nog uitbreiden.
Als je graag canon wilt, recent had hier of in het aanbiedingen topic, iemand een kit met een tamron 70-300 erbij. Da's de meest betaalbare manier om in de buurt te komen van wat jij zoekt.
Een 1000D is zeker een goede optie voor je, maar realiseer je wel dat je voor vogels en andere beesten waarschijnlijk een telelens nodig hebt omdat deze dieren vaak best ver weg staan en je ze niet piepklein op de foto wil. Maar met zo'n telelens ga je ver over je budget heen. Dus dat is een afweging die je moet maken. Eerst met de kitlens (de standaard lens die bij de camera wordt geleverd) oefenen is ook lang geen slecht idee.
Voor de rest kan je bij Nikon voor de D40 of de D60 gaan, bij Sony voor de A200, bij Olympus voor de E420, en bij Pentax voor de K200D.
Al deze camera's vallen ongeveer in dezelfde prijsklasse en hebben ongeveer dezelfde functies en kwaliteit, dus je moet voor jezelf kijken welke je het fijnst in de omgang vind.
De Olympus E420 is voor een prijs binnen je budget, met twee lenzen te vinden en dan heb je wel een klein beetje zoom:
pricewatch: Olympus E-420 Dubbel Zoom Kit
Jammer genoeg ligt de Tamron 18-250mm weer net iets boven het overgebleven budget.
Nu vraag ik me toch af of een van de volgende objectieven het waard is of kan ik beter wachten.
Sigma 55-200mm F/4.0-5.6 DC
Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Tis een Canon EOS 450D geworden met 18-200. Inclusief Hoya UV filter, tripod, tas en 8 GB kaartje was ik 1700 SGD kwijt. Das 850 euries, dus valt me niet mee. Prima binnen m'n budget en een fijne lens. Bedankt voor de adviezen.deWit schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 02:41:
[...]
Duur zeker, daarom stap ik zo in de bus naar Singapore om daar even te gaan kijken. Wishlist is een D90 als die binnen m'n budget kan blijven, zoniet een 450D met leuke lens.
Overigens kwam de Nikon D90 boven m'n budget uit met een 18-200 oid erbij.
Ok, bedankt voor de reactie. Zal ook even een kijkje nemen tussen het 2ehands spul.Wijnands schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:39:
[...]
Ja, da's een spiegelreflex camera.
[...]
Als je daar echt niets over verteld dan kan ik alleen maar zeggen dat je vast wel gelijk hebt.
[...]
Goed... even wat harde realiteit. Een 1000d met kitlensje zit al boven jouw budget. En vogels en dieren, met 300mm begin je net.
Als je graag canon wilt, recent had hier of in het aanbiedingen topic, iemand een kit met een tamron 70-300 erbij. Da's de meest betaalbare manier om in de buurt te komen van wat jij zoekt.
Misschien is eerst wat oefenen inderdaad een goed idee, dan denk ik dat ik gewoon voor de 1000D ga, en misschien er later nog eens een telelens bij neem.Sebastiaannn schreef op zondag 21 juni 2009 @ 13:48:
[...]
Een 1000D is zeker een goede optie voor je, maar realiseer je wel dat je voor vogels en andere beesten waarschijnlijk een telelens nodig hebt omdat deze dieren vaak best ver weg staan en je ze niet piepklein op de foto wil. Maar met zo'n telelens ga je ver over je budget heen. Dus dat is een afweging die je moet maken. Eerst met de kitlens (de standaard lens die bij de camera wordt geleverd) oefenen is ook lang geen slecht idee.
Voor de rest kan je bij Nikon voor de D40 of de D60 gaan, bij Sony voor de A200, bij Olympus voor de E420, en bij Pentax voor de K200D.
Al deze camera's vallen ongeveer in dezelfde prijsklasse en hebben ongeveer dezelfde functies en kwaliteit, dus je moet voor jezelf kijken welke je het fijnst in de omgang vind.
De Olympus E420 is voor een prijs binnen je budget, met twee lenzen te vinden en dan heb je wel een klein beetje zoom:
pricewatch: Olympus E-420 Dubbel Zoom Kit
Ik hoor van meerdere mensen goeie ervaringen met Canon, en dan vooral ook dat Canon makkelijk in gebruik is.
In ieder geval beide bedankt voor de reactie, mocht ik nog vragen hebben dan kom ik hier weer terug (als jullie het niet erg vinden)
Ga denk ik deze doen, heb ik ook nog wat zoom erbij.HaseMike schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:04:
[...]
D40 heeft 6mp, de d60 heeft 10mp. 100 euro extra voor de d60 ipv de d40 met een VR lens ipv een normale zou ik direct doen.
Als je je fotos als RAW+JPEG opslaat, hoeveel geheugen gebruik je dan gemiddeld per foto bij 10 megapixels? Weet ik hoe groot het geheugenkaartje moet zijn
Zelf heb ik een Sony A200 en als ik die als maat gebruik dan kan ik 400 foto's RAW+JPEG kwijt op een 8 Gbyte kaartje. Maar vaak krijg ik hem geen eens half vol. Een 4 of 8Gbyte moet voldoen.Tower410 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 18:12:
[...]
Ga denk ik deze doen, heb ik ook nog wat zoom erbij.
Als je je fotos als RAW+JPEG opslaat, hoeveel geheugen gebruik je dan gemiddeld per foto bij 10 megapixels? Weet ik hoe groot het geheugenkaartje moet zijn
There is no place like ::1
Swampy krijgt hem geeneens half vol, ik heb altijd een cf kaart houder in m'n achterzak als ik aan het fotograferen ben ( 4 gig per stuk met 3 in het doosje ) omdat ik op 1 middag fotograferen ( pak hem beet 4 tot 6 uur ) makkelijk tegen de 1000 foto's aan zit..
Dus als het alleen voor je hobby is zal een 8 gig SD kaartje makkelijk moetten voldoen ( tenzij je op vakantie gaat en niet de mogelijkheden hebt om je SD kaartje leeg te dumpen op een pc oid . )
[offtopic] kijk vooral ook even op ebay voor je sd kaartje he, als je er snel 1 nodig hebt loop je gewoon even een winkel in, anders bestel je ze gewoon via ebay. ( hier heb ik 2 cf 4 gig ultra II kaartjes kunnen scoren voor incl verzenden 25 pleuro )[/offtopic]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
[ Voor 4% gewijzigd door Tower410 op 21-06-2009 19:40 ]
[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 21-06-2009 20:21 ]
[ Voor 15% gewijzigd door FicoF op 22-06-2009 00:45 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Die 18-105 is een uitstekende lens. Raw is bij een d60 maar zo rond de 9mb. Raw+jpg is een beetje onzin. Dus op een 8gb kaartje kan je bijna 1000 raws kwijt. De sony waarover een ander schrijft, geeft een veel groter raw bestand.Tower410 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 18:12:
Ga denk ik deze doen, heb ik ook nog wat zoom erbij.
[ Voor 5% gewijzigd door HaseMike op 22-06-2009 06:53 ]
Grote handen zijn niet weleens een bezwaar. Als je handen van enig formaat hebt is de xxxD serie van Canon een ramp. Nikon en in iets mindere mate pentax, slagen er wel in om kleine body's te maken die je met kolenschoppen wel aardig vast kan houden maar eigenlijk begint het voor mensen zoals jij (en ik) pas echt bij de Canon xxD toestellen en de nikon d80/d90.FicoF schreef op maandag 22 juni 2009 @ 00:45:
Ik ben aan het twijfelen tussen de EOS450d en de 500d. Nu lees ik in diverse reviews dat grote handen weleens een bezwaar kunnen zijn... Heeft iemand hier ervaring mee? Wellicht dat ik over moet stappen op een geheel ander merk?
Allemaal ontzettend bedankt voor het meedenken en de tips!
Enige blijft voor mij het bereik. Ik schoot ermee op de jaarmarkt van de basisschool en voor zo'n drukke omgeving is het een heel fijn bereik. Als allround lens heb ik liever wat meer tele bereik.
Conclusie, de mensen die 'm aanraden hebben opzich gelijk, het is een fijne lens voor een nette prijs. Ik heb ook gelijk, het bereik is niet voor iedereen geschikt. Voel je je wel prettig bij 17-50 en schiet je ook nog 's een hoop in matig licht dan heb je hier een goeie aan.
Ik weet dat de behuizingen bijna identiek zijn, daarom vroeg ik mij af of ik niet beter naar een ander merk moet kijken of een andere serie. De 40D vind ik eigenlijk best duur, ivm de XXXD serie. Daarnaast wil ik wel een handzame camera, dus hij hoeft niet heel groot te zijn.universal creations schreef op maandag 22 juni 2009 @ 00:55:
Je hebt het over twijfels tussen de 450D en 500D die gewoon (nagenoeg) dezelfde behuizing hebben. Je kunt ook kijken voor een 40D. Top camera voor een mooie prijs en is een stuk groter.
Ik zal van de week eens een shop binnenlopen om het te ervaren.
Of 'ie beter zou zijn voor jou vraag ik me af. Kijk 's wat een fatsoenlijke macro lens kost ervoor.
Edit: ik maak het je makkelijk
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 22-06-2009 15:17 ]
Dat is precies de reden dat ik hem heb aangeschaft. Ik heb dit weekend wel geconstateerd dat ik moet investeren in MRC filters, want de 'normale' filters zorgen wel voor flare met deze lens. Iets waar hij zonder filters niet snel last van heeft.Wijnands schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:16:
Ik heb vrijdag even een paar dozijn foto's mogen schieten met de hier erg populaire Tamron 17-50 op een 350d. Fijne lens, bouw is netjes, het grote front element is prettig bij zo'n lichtsterke lens. Zoom gaat vlot, focussen zelfs bij brak licht is rap en betrouwbaar. Resultaten zijn wijd open heel aardig maar vanaf f4 spettert het echt.
Enige blijft voor mij het bereik. Ik schoot ermee op de jaarmarkt van de basisschool en voor zo'n drukke omgeving is het een heel fijn bereik. Als allround lens heb ik liever wat meer tele bereik.
Conclusie, de mensen die 'm aanraden hebben opzich gelijk, het is een fijne lens voor een nette prijs. Ik heb ook gelijk, het bereik is niet voor iedereen geschikt. Voel je je wel prettig bij 17-50 en schiet je ook nog 's een hoop in matig licht dan heb je hier een goeie aan.
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
De K200 viel voor mij af vanwege het scherpe contrast, dit vind ik persoonlijk niet echt mooi. Heeft iemand hier ervaring met portret fotografie die mij hierbij kan adviseren. Ik verwacht een kleine en wil daarom de camera sneller aanschaffen dan gepland, maar dan moet die daarvoor wel geschikt zijn (duh
Verder pas ik de camera vooral toe in de natuur, steden en portretten. (ook binnen).
De N90 vind ik eigenlijk net te duur.
ok... D450 is, neem ik aan, de 450D van canon. K200 is de pentax K200d? Wat is de N90? Nikon D90?FicoF schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:25:
Net even in de fotozaak geweest en de D450 en de N90 en de K200 vast gehouden. De K200 viel me op als fijne camera. De D450 is inderdaad klein voor mijn formaat handen.
Als de k200 teveel contrast levert dan zet je dat toch lager?De K200 viel voor mij af vanwege het scherpe contrast, dit vind ik persoonlijk niet echt mooi. Heeft iemand hier ervaring met portret fotografie die mij hierbij kan adviseren. Ik verwacht een kleine en wil daarom de camera sneller aanschaffen dan gepland, maar dan moet die daarvoor wel geschikt zijn (duh).
Verder pas ik de camera vooral toe in de natuur, steden en portretten. (ook binnen).
De N90 vind ik eigenlijk net te duur.
Nou ik lees op dpreview: "Default JPEGs too contrasty, oversharpened and smeared".Wijnands schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:35:
[...]
Als de k200 teveel contrast levert dan zet je dat toch lager?
Ik hou daar persoonlijk niet zo van, als dat al aangegeven wordt in de review ben ik dus benieuwd naar andere gebruikers die deze camera ook toepassen voor portretfotografie.
FicoF schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:48:
[...]
Nou ik lees op dpreview: "Default JPEGs too contrasty, oversharpened and smeared".
Ik hou daar persoonlijk niet zo van, als dat al aangegeven wordt in de review ben ik dus benieuwd naar andere gebruikers die deze camera ook toepassen voor portretfotografie.
Wijnands schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:35:
Als de k200 teveel contrast levert dan zet je dat toch lager?
Overigens kun je ook in RAW schieten, dan doe je al dat soort instellingen zelf achteraf (meestal automatisch met een preset die je in je RAW convertor hebt aangemaakt en daarna eventueel handmatige aanpassingen per foto).
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dit topic is gesloten.