Je moet ook gewoon in RAW schieten, niet met JPEGsFicoF schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:48:
[...]
Nou ik lees op dpreview: "Default JPEGs too contrasty, oversharpened and smeared".
Ik hou daar persoonlijk niet zo van, als dat al aangegeven wordt in de review ben ik dus benieuwd naar andere gebruikers die deze camera ook toepassen voor portretfotografie.
Als de K200D mij wat leek maar ik las dat dan is dat iets wat ik mee zou nemen in de overwegingen. Het kan zijn dat je graag goeie jpg's uit de camera wil, het kan ook zijn dat je toch al voelt aankomen dat je jpg zult gaan schieten.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
1. Wat is je beschikbare budget?
ongeveer 1500 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb veel gefotografeerd met een cybershot dsc-F828. Deze heeft een vaste lens, waar ik steeds meer last van heb.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Weet ik eigenlijk nog niet. In iederigeval zal ik veel spontane portretfoto's maken, maar ik wil vooral zoveel mogelijk dingen proberen, waaronder macro fotografie. Ook zal ik waarschijnelijk veel landschapfoto's maken op vakanties (verlaten groeves in westduitsland)..
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
neen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
ik heb zelf met een cursus fotografie binnen school mogen spelen met een nikon d200. Heerlijk :0
daarom zit ik dus te denken aan een nikon d300, de opvolger van de d200
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
ik wil wel -een- lens erbij hebben. deze moet goed genoeg zijn om familie-gelegenheden ed te fotograferen, aangezien die taak me automatisch in de schoenen wordt geschoven bij het kopen van een dure camera..
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
in eerste instantie wil ik een goedkeuring voor mijn keuze voor de body. ten tweede wil ik graag advies horen voor lenzen die ik nu en later aan wil schaffen.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
hangt er een beetje van af. in een ideale week met goed weer en weinig verplichtingen zal ik toch wel tot 20-30 uur aan fotografie kunnen en willen besteden (oke, dat laatste niet altijd. het is niet mijn enige hobby, maar wel de meest tijdrovende volgens mij
)
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
als alles goed gaat en ik bijvoorbeeld werk vind en hopelijk nog wat freelance klusjes (websites bouwen) hoop ik eind dit jaar vooral het assortiment lenzen uit te kunnen breiden.. ook een flitser staat op het lijstje.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
cybershot dsc-F828. vaste lens -> veel ruis al bij lage iso. traag geheugen kaartje -> meestal niet de mogelijkheid om in raw te schieten.
bovendien is-i veel te grof behandeld. de zoeker is nauwelijks meer te gebruiken omdat-i vol zit met zand en andere troep
(de lens is wonderbaarlijk genoeg nog onaangetast)
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
liever niet. :0
ongeveer 1500 euro
Ik heb veel gefotografeerd met een cybershot dsc-F828. Deze heeft een vaste lens, waar ik steeds meer last van heb.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Weet ik eigenlijk nog niet. In iederigeval zal ik veel spontane portretfoto's maken, maar ik wil vooral zoveel mogelijk dingen proberen, waaronder macro fotografie. Ook zal ik waarschijnelijk veel landschapfoto's maken op vakanties (verlaten groeves in westduitsland)..
neen
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
ik heb zelf met een cursus fotografie binnen school mogen spelen met een nikon d200. Heerlijk :0
ik wil wel -een- lens erbij hebben. deze moet goed genoeg zijn om familie-gelegenheden ed te fotograferen, aangezien die taak me automatisch in de schoenen wordt geschoven bij het kopen van een dure camera..
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
in eerste instantie wil ik een goedkeuring voor mijn keuze voor de body. ten tweede wil ik graag advies horen voor lenzen die ik nu en later aan wil schaffen.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
hangt er een beetje van af. in een ideale week met goed weer en weinig verplichtingen zal ik toch wel tot 20-30 uur aan fotografie kunnen en willen besteden (oke, dat laatste niet altijd. het is niet mijn enige hobby, maar wel de meest tijdrovende volgens mij
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
als alles goed gaat en ik bijvoorbeeld werk vind en hopelijk nog wat freelance klusjes (websites bouwen) hoop ik eind dit jaar vooral het assortiment lenzen uit te kunnen breiden.. ook een flitser staat op het lijstje.
cybershot dsc-F828. vaste lens -> veel ruis al bij lage iso. traag geheugen kaartje -> meestal niet de mogelijkheid om in raw te schieten.
bovendien is-i veel te grof behandeld. de zoeker is nauwelijks meer te gebruiken omdat-i vol zit met zand en andere troep

liever niet. :0
Als je denkt aan een D300 met landschappen, denk ik aan een combo met een tamron 17-50, die tevens lichtsterk is (handig voor in de groeves, alhoewel daar een statief nog veel beter is). Macro's zijn er echter niet fatsoenlijk mee te maken. Met deze set zit je waarschijnlijk net iets boven je budget, en al helemaal als daar nog filters/geheugen/tas bij moet komen.
Als je een D300 haalt, zou ik niet teveel besparen op een lens (of lenzen). Heb je al eens naar de concurrentie gekeken? Canon met z'n 40D en 50D icm één of twee leuke lenzen moet met je budget prima te doen zijn.
Als je een D300 haalt, zou ik niet teveel besparen op een lens (of lenzen). Heb je al eens naar de concurrentie gekeken? Canon met z'n 40D en 50D icm één of twee leuke lenzen moet met je budget prima te doen zijn.
Hier staat tekst
Anoniem: 22659
Ik vind het nogal wat om vanaf een F828 direct naar een D300 te gaan. Ik snap dat een D200 erg fijn werkt, maar ik vind dat je makkelijk een berg geld tegen een hobby aan wilt gooien die zich normaal vanzelf ontwikkeld. Ik zou zelf eerst eens rustig opbouwen via een goedkopere body en meer in glas/ objectieven investeren. Je kunt dan denken aan een Canon 40D of aan een Nikon D90.
Thanx, daar had ik te weinig rekening mee gehouden, DSLR is natuurlijk veel meer in te stellen dan wat ik nu gewend ben. Even wennen is dat. Toch valt me op dat Pentax hier niet zoveel besproken wordt. Ik lees de topics al even door en heb toch het idee dat hier mensen met verstand rondlopen. Is het alleen puur smaak dat de Pentax minder voorkomt in deze reeks, of is het echt een mindere camera dan de Canon`s en Nikon`s.Species5618 schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:58:
"Default" is niet voor niets "default", daar kun je zelf nog een heleboel aan tweaken in de instellingen... Da's juist een van de voordelen van een DSLR, je kunt hem helemaal naar je eigen voorkeur aanpassen. Veel mensen die van P&S camera's afkomen zullen foto's met sterk contrast en flink wat sharpening juist leuk vinden.
Overigens kun je ook in RAW schieten, dan doe je al dat soort instellingen zelf achteraf (meestal automatisch met een preset die je in je RAW convertor hebt aangemaakt en daarna eventueel handmatige aanpassingen per foto).
Een beetje enthousiasteling doet dat wel.Wilko schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:06:
Dat "moet" helemaal niet, voor de meeste mensen is JPG meer dan zat. Wat een onzin.
Maar om op jouw redenering verder te gaan; voor de meeste mensen is een compact camera meer dan zat.
Klopt, en die zeg ik ook niet dat ze moeten overstappen naar een dSLR. Net zoals ik nu zeg dat je niet RAW "moet" gebruiken. Het zou alleen kunnen, als je dat wil.Bartjuh schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:28:
Maar om op jouw redenering verder te gaan; voor de meeste mensen is een compact camera meer dan zat.
D300 is een hele fijne maar waanzinnig gecompliceerde camera. Ik had er een maand voor nodig om 'm redelijk in de vingers te krijgen.kaesve schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:41:
ongeveer 1500 euro
Je budget is niet groot. De tamron 17-50 slaat een enorme deuk erin. Ik zou voor wat jij ermee wilt doen de combi aanraden waar ik graag mee schiet. 28-105 voor allround en 1:2 macro. Een (2e hands) 18-55 voor wanneer je echt groothoek wilt (of zelfs een 19-35). Enige punt is dat de 28-105 nieuw eigenlijk niet meer te vinden is.
ik heb juist zo'n groot budget omdat het om een creatieve hobby gaat (en dus niet gamen). dat vinden mijn ouders leuk om te steunen en ook mijn opa/oma heeft gezegt een deel te betalen als ik dit jaar over ga.
het grootste deel van die 1500 euro komt dan ook niet van mezelf. op het moment ben ik eigenlijk bijna blut. als ik weer eens wat geld heb (zakgeld en binnenkort ook werk) wil ik zelf ook wel wat in mijn hobby investeren. anders voelt het al helemaal alsof ik zelf niets kan kopen en alles maar moet krijgen van papaa..
dat ik dus niet meteen een goede lens kan kopen is niet echt een probleem. deze zomer ga ik toch niet op vakantie (op campzone na). dus eigenlijk zal ik voorlopig alleen familie-gelegenheden vast moeten leggen.
daarnaast moet ik afentoe voor school evenementen vast leggen. daarvoor mag ik dan hun spullen gebruiken, waaronder een assortiment goede nikon lenzen en een mooie flitser. de body die ze hebben is een nikon d40x dacht ik.
ik was trouwens zelf al van plan om tweedehans naar een lens te kijken. alleen vindt papaa het idee minder. en -hij- betaalt D:
misschien dat ik hem toch nog over kan halen.
een laatste punt waar ik nog wat advies wil:
mijn vader is heel erg into stenen verzamelen (vandaar de groeven). de meeste kristallen zijn miniscuul en daarom wilt-i binnenkort een microscoop met 3 oculairs aanschaffen. op het 3e occulair komt dan een camera, zodat je foto's kan maken van je mineraaltjes. stiekem is een van de redenen dat hij meebetalen wilt dat hij dan een goede camera erop kan zetten. de objectieven die hiervoor nodig zijn betaalt hij bovendien zelf.. maar is de d300 hier wel geschikt voor?
verder iedereen bedankt voor het advies! ik zal zeker nog kijken naar andere camera's. ik snap dat mijn budget eigenlijk te klein is om een d300 aan te schaffen, maar het is niet zo dat ik het nog even door kan sparen.. mijn ouders hebben er een handje van dit soort dingen te beloven en ze snel weer te 'vergeten'. alleen door meteen mijn prijzengeld op te eisen (en dit mag natuurlijk niet in cash..) kan je ze eraan houden.
(wat wordt eigenlijk aangeraden voor een minimaal budget bij aanschaf van een camera in de klasse van de d300? officieel staat het budget namelijk nog niet vast :0)
het grootste deel van die 1500 euro komt dan ook niet van mezelf. op het moment ben ik eigenlijk bijna blut. als ik weer eens wat geld heb (zakgeld en binnenkort ook werk) wil ik zelf ook wel wat in mijn hobby investeren. anders voelt het al helemaal alsof ik zelf niets kan kopen en alles maar moet krijgen van papaa..
dat ik dus niet meteen een goede lens kan kopen is niet echt een probleem. deze zomer ga ik toch niet op vakantie (op campzone na). dus eigenlijk zal ik voorlopig alleen familie-gelegenheden vast moeten leggen.
daarnaast moet ik afentoe voor school evenementen vast leggen. daarvoor mag ik dan hun spullen gebruiken, waaronder een assortiment goede nikon lenzen en een mooie flitser. de body die ze hebben is een nikon d40x dacht ik.
ik was trouwens zelf al van plan om tweedehans naar een lens te kijken. alleen vindt papaa het idee minder. en -hij- betaalt D:
een laatste punt waar ik nog wat advies wil:
mijn vader is heel erg into stenen verzamelen (vandaar de groeven). de meeste kristallen zijn miniscuul en daarom wilt-i binnenkort een microscoop met 3 oculairs aanschaffen. op het 3e occulair komt dan een camera, zodat je foto's kan maken van je mineraaltjes. stiekem is een van de redenen dat hij meebetalen wilt dat hij dan een goede camera erop kan zetten. de objectieven die hiervoor nodig zijn betaalt hij bovendien zelf.. maar is de d300 hier wel geschikt voor?
verder iedereen bedankt voor het advies! ik zal zeker nog kijken naar andere camera's. ik snap dat mijn budget eigenlijk te klein is om een d300 aan te schaffen, maar het is niet zo dat ik het nog even door kan sparen.. mijn ouders hebben er een handje van dit soort dingen te beloven en ze snel weer te 'vergeten'. alleen door meteen mijn prijzengeld op te eisen (en dit mag natuurlijk niet in cash..) kan je ze eraan houden.
(wat wordt eigenlijk aangeraden voor een minimaal budget bij aanschaf van een camera in de klasse van de d300? officieel staat het budget namelijk nog niet vast :0)
Daar bestaat eigenlijk geen richtlijn voor. Meestal komt de keuze van de body voort uit een behoefte anders dan de behoefte om geld uit te geven
dat snap ik, maar die behoefte heb ik nu juist wel :0
de kans dat ze volgend jaar net zo genereus zijn is miniem, terwijl ik dan wel (hopelijk) eindexamens doe..
verder is het zo dat de keuze voor die d300 dus eigenlijk kwam uit de ervaringen die ik opdeed met de d200. de 'cursus' die ik binnen school volgde heeft maar een paar weken geduurt, 1-2 uur per week. maar ik heb in die weken wel veel over fotografie geleerd en bovendien veel mogen oefenen met verscheidene lenzen op een d200.
de kans dat ze volgend jaar net zo genereus zijn is miniem, terwijl ik dan wel (hopelijk) eindexamens doe..
verder is het zo dat de keuze voor die d300 dus eigenlijk kwam uit de ervaringen die ik opdeed met de d200. de 'cursus' die ik binnen school volgde heeft maar een paar weken geduurt, 1-2 uur per week. maar ik heb in die weken wel veel over fotografie geleerd en bovendien veel mogen oefenen met verscheidene lenzen op een d200.
Een D300 slaat toch echt de grootste deuk in zijn budgetWijnands schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:15:
[...]
Je budget is niet groot. De tamron 17-50 slaat een enorme deuk erin.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Nikon D300 | € 1.177,- | € 1.177,- |
1 | Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF | € 339,- | € 339,- |
Importeren | Totaal | € 1.516,- |
Komt dan waarschijnlijk nog bij:
- geheugenkaart(jes)
- tas
- eventueel filters
- eventueel statief
- eventueel flitser
- eventueel schoonmaakspul
Dus ja, je zit idd zoals Sjaak_Afhaak al zei boven je budget als die dingen ook aangeschaft moeten worden. Los van de vraag of het starten met een D300 valt aan te raden. Het is nog steeds niet zeker wat Nikon met de D300 opvolger gaat doen (wel geruchten, je sais) maar enfin.. je hebt dan iig wel direct een puik toestel te pakken. Dan is dat je beginpunt van waar je uit verder gaat, kan ook. Je kunt ook nieuw een D90 los op de kop tikken plus tweedehands voor een in een z.a.g.n. staat zich bevindende Nikkor 17-55mm f/2,8 kopen. Komt uit op: 700 + 800 = 1500 euro. Of D300 + Tamron 17-50 = grofweg 1500 euro. You pick.
Vind het persoonlijk wel leuk om te zien dat iemand een flink budget bij elkaar raapt en goed in koopt alvorens te beginnen. Maar dat verder off topic.
Wie zegt dat je niet meteen een goede lens zou kunnen kopen? Wie zegt dat je meteen de vaardigheden hebt om een goede lens te benutten.kaesve schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:43:
Sowiso een goede reden om voor nikon te gaan.daarnaast moet ik afentoe voor school evenementen vast leggen. daarvoor mag ik dan hun spullen gebruiken, waaronder een assortiment goede nikon lenzen en een mooie flitser. de body die ze hebben is een nikon d40x dacht ik.
Voor een body heeft 'ie gelijk. Voor een lens... ik zie 't probleem niet met 2e hands.ik was trouwens zelf al van plan om tweedehans naar een lens te kijken. alleen vindt papaa het idee minder. en -hij- betaalt D:
Ja.een laatste punt waar ik nog wat advies wil:
http://www.flickr.com/groups/d200/discuss/72157604042553914/
http://forums.dpreview.co...rum=1039&message=32126148
Nee, het is te klein om een D300 en een uitgebreide glaswinkel aan te schaffen, vandaar mijn advies om naar een 28-105 te kijken. Meeste mensen gruwen van 't bereik maar wat 'ie doet doet 'ie goed en, zoals ik al zei, voor het wijde stuk kun je er een 18-55 bij halen. Totale kosten met een beetje creativiteit 200 euro. Nikon heeft 2 lenzen gemaakt die redelijk betaalbaar zijn en een heel aardige 1:2 macro doen. De andere is de 24-85/2.8-4 D IF maar die is helemaal lastig te vinden en knap prijzig.verder iedereen bedankt voor het advies! ik zal zeker nog kijken naar andere camera's. ik snap dat mijn budget eigenlijk te klein is om een d300 aan te schaffen,
Voordat ik m'n 100mm tokina had schoot ik al m'n "macro" met die 28-105.
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/513713897/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/876478810/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/1096876056/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/2291677109/
zeer bedankt voor het advies!
ik zal zeker kijken naar een tweedehands 28-105 lens en daarna vader proberen over te halen :]
jouw macro foto's komen behoorlijk overeen met wat ik in gedachten had
nu moet ik weer verder aan mijn scheikunde.. het zou toch zonde zijn als ik nu niet over zou gaan en geen support van mijn ouders zou krijgen
ik zal zeker kijken naar een tweedehands 28-105 lens en daarna vader proberen over te halen :]
jouw macro foto's komen behoorlijk overeen met wat ik in gedachten had
nu moet ik weer verder aan mijn scheikunde.. het zou toch zonde zijn als ik nu niet over zou gaan en geen support van mijn ouders zou krijgen

Waarom wil je eigenlijk voor de D300 gaan? Ik zou zelf pas voor zo'n body gaan als ik al een arsenaal aan glas zou hebben of in ieder geval het budget om nog wat lenzen te halen. Lenzen zijn een stuk waardevaster dan de body's. De D300 is volgens de pricewatch sinds de release bijna in prijs gehalveerd en mocht er een opvolger uitkomen, dan zal het helemaal snel gaan. Bij lenzen heb je dat verhaal niet.
De D300 is een prachtig apparaat natuurlijk, maar ik zou het zonde vinden als tegen de tijd dat je wat fatsoenlijke lenzen hebt(en optimaal er gebruik van kunt maken) de body honderden euro's minder waard is geworden en er een betere body is voor dezelfde prijs. Je besteed nu pakweg 20% van je budget aan de lens en 80% aan de body. Ik zou het nog eerder omgekeerd doen.
De D300 is een prachtig apparaat natuurlijk, maar ik zou het zonde vinden als tegen de tijd dat je wat fatsoenlijke lenzen hebt(en optimaal er gebruik van kunt maken) de body honderden euro's minder waard is geworden en er een betere body is voor dezelfde prijs. Je besteed nu pakweg 20% van je budget aan de lens en 80% aan de body. Ik zou het nog eerder omgekeerd doen.
de bedoeling is om dit jaar nog nog eens 500-1000 euro aan lenzen te besteden, maar dan uit eigen zak. Tot dan kan ik, als ik het echt nodig heb, proberen lenzen van school te lenen..
aangezien ik nu de mogelijkheid heb op 1000+ aan een body + extra's uit te geven en ik dat bedrag vrij snel uit moet geven aan iets dat educatief danwel creatief verantwoord is en ik zelf waarschijnelijk geen zin heb om 1200 euro op te sparen hierna leek het me een goede keus om eerst een goede body te kopen en later te investeren in lenzen ipv andersom :]
aangezien ik nu de mogelijkheid heb op 1000+ aan een body + extra's uit te geven en ik dat bedrag vrij snel uit moet geven aan iets dat educatief danwel creatief verantwoord is en ik zelf waarschijnelijk geen zin heb om 1200 euro op te sparen hierna leek het me een goede keus om eerst een goede body te kopen en later te investeren in lenzen ipv andersom :]
De D300 hangt al sinds oktober op het huidige prijs niveau.BarôZZa schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:13:
Waarom wil je eigenlijk voor de D300 gaan? Ik zou zelf pas voor zo'n body gaan als ik al een arsenaal aan glas zou hebben of in ieder geval het budget om nog wat lenzen te halen. Lenzen zijn een stuk waardevaster dan de body's. De D300 is volgens de pricewatch sinds de release bijna in prijs gehalveerd en mocht er een opvolger uitkomen, dan zal het helemaal snel gaan. Bij lenzen heb je dat verhaal niet.
Body's zakken altijd in prijs.
Het gaat tegen de heersende wijsheid in maar ik kan me dit zo goed voorstellen. Ben bang dat er ook moeilijk wat aan te doen is. Had 't zelf ook, op het moment dat je de D300 in handen hebt gehad is het gewoon te laat.De D300 is een prachtig apparaat natuurlijk, maar ik zou het zonde vinden als tegen de tijd dat je wat fatsoenlijke lenzen hebt(en optimaal er gebruik van kunt maken) de body honderden euro's minder waard is geworden en er een betere body is voor dezelfde prijs. Je besteed nu pakweg 20% van je budget aan de lens en 80% aan de body. Ik zou het nog eerder omgekeerd doen.
hm. mijn vader blijft ervan overtuigt dat ik minimaal 1 lens bij de body moet kopen, zodat ik te afhankelijk ben van het aanbod van 2e hands lenzen.
nu kom ik toevallig deze lens tegen:
http://www.kamera-express...page=product&product=3010
een flink stuk goedkoper dan in de pricewatch :0
en ik was toch al van plan mijn body daar te kopen omdat ik er weleens langs rijd. is het dan een goed idee om deze lens aan te schaffen en daarna op jacht te gaan naar een tweede hands 28-105mm lens?
een flink stuk goedkoper dan in de pricewatch :0
en ik was toch al van plan mijn body daar te kopen omdat ik er weleens langs rijd. is het dan een goed idee om deze lens aan te schaffen en daarna op jacht te gaan naar een tweede hands 28-105mm lens?
Het zou zonde zijn als die lens zou kopen icm zo'n goede camera. Je beter een goedkopere body kopen met een betere lens.
dat zeggen meer mensen hier, maar ondertussen ben ik er vrij zeker van dat ik de d300 wil. en ik heb die lens uitgekozen omdat ik minstens 1 nieuwe lens moest kopen van mijn vader. ik houd, door de goedkoopste te kiezen, daarna zo'n 200 euro over om een/meerdere andere (2e hands) lenslenzen uit te kiezen.
volgens mij is dat voor voorlopig nog best een acceptabel bedrag voor lenzen. later dit jaar kan ik dan betere/meer lenzen kopen..
volgens mij is dat voor voorlopig nog best een acceptabel bedrag voor lenzen. later dit jaar kan ik dan betere/meer lenzen kopen..
Anoniem: 287184
Dat je blijft bij de d300 dat is gewoon een prima keuze. Maar als je dat doet dan zou ik geen goedkope lenzen aanschaffen. Zet er dan ook wat goeds op. Mocht het budget dat toch niet toelaten neem dan een goedkopere body met 1 goede lens. Wil je toch die duurdere body (d300) ja prima keuze! Maar investeer dan ook in goed glas. Anders heb je aan een goede body ook vrij weinig omdat het glas wat je er op schroeft de grootste bepalende factor is voor kwalitief goede foto´s (en dan heb ik het nu alleen over gear he, niet over de persoon die de camera bedient)
Daar kun je nu wel zo over denken, maar dan kom je bedrogen uit. Sure, de 18-55 doet het op de D300. Ik ga het wel vergelijken met het rijden in een (dikke) mercedes met een stuurtje van een Golf I. Het werkt, het doet z'n werk, maar daar blijft het bij.
Hier staat tekst
Ik zou jouw verhaal gehoord hebbend veel meer denken aan een set als deze: http://www.kamera-express...age=product&product=25789
Of het standaard objectief vervangen door een 17-50/2.8. Of de tele door een macrolens. Ik zou in jouw geval nooit voor een D300 gaan! De D90 biedt voor de beginnend fotograaf voldoende mogelijkheden; of anders gezegd het verschil tussen de D90 en de D300 ga je niet gebruiken (op basis van wat ik tot nu toe heb gehoord). Je kunt naar mijn mening beter meer investeren in glas, omdat je daarmee veel veelzijdiger kunt fotograferen waardoor je hobby leuker wordt! Budget is er voldoende voor zaken als objectieven, flitser of grip.
Of het standaard objectief vervangen door een 17-50/2.8. Of de tele door een macrolens. Ik zou in jouw geval nooit voor een D300 gaan! De D90 biedt voor de beginnend fotograaf voldoende mogelijkheden; of anders gezegd het verschil tussen de D90 en de D300 ga je niet gebruiken (op basis van wat ik tot nu toe heb gehoord). Je kunt naar mijn mening beter meer investeren in glas, omdat je daarmee veel veelzijdiger kunt fotograferen waardoor je hobby leuker wordt! Budget is er voldoende voor zaken als objectieven, flitser of grip.
minimaal 1 lens lijkt me ook wel handig, zonder lens is het zo lastig fotograferen...kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:10:
hm. mijn vader blijft ervan overtuigt dat ik minimaal 1 lens bij de body moet kopen, zodat ik te afhankelijk ben van het aanbod van 2e hands lenzen.
maar de lens die je hier voorstelt, is nu niet de beste lens die Nikon in haar assortiment heeft. erg leuke lens wanneer je met een tight budget moet werken, maar daar lijkt me hier geen sprake van. met je budget kan je een D300 met een Tamron 17-50/2.8 kopen, dan heb je een héle puike body en de één-na-beste standaardzoomlens die er voor die camera is (en de beste standaardzoomlens is drie keer zo duur, maar zeker niet drie keer zo goed). Daar heb je een hele mooie set waarmee je uitstekend landschapsfoto's en spontane portretten kan maken, alleen voor macrofotografie is die wat minder geschikt, daar zou je dan eventueel later nog eens naar kunnen kijken.
voordeel van het beginnen met een standaard(zoom)lens is dat je bewuster gaat fotograferen en dat je bewuster kan worden wat je eventueel mist; groothoek, tele, lichtsterkte, macro. en wanneer je dan daadwerkelijk iets mist, kan je bewuster een aankoop doen. voor een 28-105 lens zie ik geen argumenten om die te kopen.
Ik snap 't probleem niet zo. Wat is er mis met de 18-55? OK, niet lichtsterk en bouwkwaliteit is er niet maar verder...
Nou ja, 't zal.
Even wat anders, Scott Kelby heeft noodgedwongen een weekje met een D5000 geschoten en was onder de indruk. http://www.scottkelby.com/blog/2009/archives/5202
Scott is geen professioneel reviewer maar ook geen Ken Rockwell dus best interessant om even naar te kijken denk ik.
Nou ja, 't zal.
Even wat anders, Scott Kelby heeft noodgedwongen een weekje met een D5000 geschoten en was onder de indruk. http://www.scottkelby.com/blog/2009/archives/5202
Scott is geen professioneel reviewer maar ook geen Ken Rockwell dus best interessant om even naar te kijken denk ik.
er is niets mis met het ding, wanneer je een beperkt budget hebt. met een instapbody en die lens kan je schitterende resultaten behalen.Wijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:32:
Ik snap 't probleem niet zo. Wat is er mis met de 18-55? OK, niet lichtsterk en bouwkwaliteit is er niet maar verder...
maar wanneer je budget groter is, kan het zeker lonen om een duurdere lens te kopen. en de tamron presteert op elk vlak beter dan de nikon, mooiere scherpte, mooiere onscherpte, mooier contrast, mooiere kleuren, betere bouwkwaliteit, betere lichtsterkte. wanneer het binnen je budget past (en je geen geld hebt voor de nikkor 17-55), dan zou ik die iedere nikon gebruiker die een standaardzoomlens wilt aanraden. onder de 500 euro is die lens naar mijn idee de beste keuze voor op een aps-c camera.
Ik lees dit zo vaak. Is er niet een test ergens waar die twee echt vergeleken worden? Ik heb namelijk de indruk dat wat de Tamron vooral meebrengt lichtsterkte en wat contrast is. Scherpte maakt, als je photozone mag geloven, vrijwel niets uit, daar zijn beide sterk. CA scoort de tamron beter.
Wat mij betreft is de tamron wel iets scherper, ik heb met beide veel gewerkt. De tamron voor mij betreft de overduidelijke winnaar. Een ander handig wapenfeit waar de tamron over beschikt, is interne focus. Zeer handig, zeker als je met CP-filters en landschapjes bezig bent.
Hier staat tekst
Dat is inderdaad wel erg prettig om te hebben ja.
dat ik minimaal een lens nodig heb had ik ook wel door. het punt was meer dat die eerste lens ook nieuw moest zijn en niet tweede hands.
ik twijfel nu vooral tussen een goedkope nieuwe lens + 2e hands lenzen met het geld dat ik over houd
of een iets duurdere nieuwe lens en later dit jaar pas andere/2ehands lenzen kopen..
het is wel zo dat de tamron boven mijn budget zit, na alle acossoires eraan toegevoegt te hebben. Ik denk dat dit opzich nog wel op te lossen is.. als het moet zullen mijn ouders me vast wel dat laatste 'beetje' voorschieten.
wel ben ik er nog steeds vrij zeker van dat ik een d300 wil.
alhoewel.. dat artikel dat wijnands liet zien is ook wel interessant. ik zal de komenende weken iederigeval goed rond kijken voor ik iets definitief besluit!
ik twijfel nu vooral tussen een goedkope nieuwe lens + 2e hands lenzen met het geld dat ik over houd
of een iets duurdere nieuwe lens en later dit jaar pas andere/2ehands lenzen kopen..
het is wel zo dat de tamron boven mijn budget zit, na alle acossoires eraan toegevoegt te hebben. Ik denk dat dit opzich nog wel op te lossen is.. als het moet zullen mijn ouders me vast wel dat laatste 'beetje' voorschieten.
wel ben ik er nog steeds vrij zeker van dat ik een d300 wil.
alhoewel.. dat artikel dat wijnands liet zien is ook wel interessant. ik zal de komenende weken iederigeval goed rond kijken voor ik iets definitief besluit!
Tja, ga goed na wat je wilt met de camera. In het geval van een D300 betekent dit dat je beter kunt gaan kijken of de alle (of iig meerdere) hardwarematige switches die het beest heeft voor de bediening, ook met regelmaat gaat gebruiken. Is dit niet het geval, en volstaat het voor jou om deze wijzigingen te doen in de menu's, ga dan lekker voor een D90 of D5000. Dan krijg je er ook nog eens gratis en met geld toe een videofunctie erbij.
Hier staat tekst
Waarbij toch, voor de volledigheid, even de opmerking over lens compatibiliteit. De D90 werkt prima met alle nikon AF lenzen. Ai (oude, handmatig scherp te stellen) lenzen passen maar geven geen lichtmeting. Met een D5000 moet je om autofocus te krijgen een nikon AF-S, sigma HSM of Tamron BIM (built-in-motor) lens hebben.
dat ze in absolute scherpte elkaar niet veel ontlopen, zal best, maar dat is niet het meest interessante aspect van een lens. ik heb dan ook niet als argument aangedragen dat de Tamron scherper zou zijn dan de Nikon. je reactie laat overigens ook weer zien waarom de tests van photozone redelijk waardeloos zijn, er wordt met die tests namelijk gepretendeerd dat ze MTF charts geven, maar dat geven ze helemaal niet. ze doen voornamelijk uitspraak over de scherpte van de lens en dat is, zoals ik al zei, niet het meest interessante aspect van een lens.Wijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:15:
Ik lees dit zo vaak. Is er niet een test ergens waar die twee echt vergeleken worden? Ik heb namelijk de indruk dat wat de Tamron vooral meebrengt lichtsterkte en wat contrast is. Scherpte maakt, als je photozone mag geloven, vrijwel niets uit, daar zijn beide sterk. CA scoort de tamron beter.
goede, vergelijkbare MTF charts van beide lenzen om ze met elkaar te vergelijken zijn er waarschijnlijk niet, maar er zijn op het web voldoende hoge resolutie voorbeelden te vinden om te zien dat de Tamron aangenamer tekent dan de Nikon.
wat voor accesoires? meer dan een body, een lens en een geheugenkaart heb je niet nodig en daarmee kom je maar net iets boven de 1500 euro uit.kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:31:
het is wel zo dat de tamron boven mijn budget zit, na alle acossoires eraan toegevoegt te hebben.
verder moet je het natuurlijk allemaal zelf weten, ik snap goed dat wanneer je bekend bent met de D200 dat je dan vanwege de feel neigt naar een D300. De sensor van de D300 is ook aanmerkelijk beter dan van de D200 en je koopt dan een camera waarmee je nog jaren vooruit kunt, echter is dat natuurlijk wel een redelijk dure camera, waarmee je een groot deel van je budget opmaakt. wanneer je een goedkopere camera met vergelijkbare sensorkwaliteit alleen met een mindere bouw (D90, D5000) koopt, hou je nog geld over om (op termijn) andere/betere lenzen te kopen. aan jou de keuze
eventuele tassen en filters erbij en ik denk dat ik wel op 1600 euro uit kom. maargoed, dat is een uitloop die nog te overzien valt dus op het moment is dat mijn favoriete keuze.
het idee is inderdaad dat ik een camera wil hebben die nog wel even mee gaat. ik zit in een beetje een vreemde situatie waarbij ik het geld dat ik overhoud nooit meer terug zie.. hoe dat zit heb ik gister al even uitgelegd, maar waar het om gaat is dat ik nu (of iig de komende 2-3 weken) 1500e uitgeef. daarom was mijn keuze dus nu maar een goede body ervan te kopen waar ik tijden mee vooruit kan. ondertussen zal ik dan zelf ook nog mijn centjes sparen om dit jaar te besteden aan lenzen, flitsers en dat soort dingen.
ik bedenk me trouwens dat mijn buurman onlangs een d300-met-dure-spullen gekocht had. misschien dat ik zijn camera eens uitvoerig kan proberen :0
het idee is inderdaad dat ik een camera wil hebben die nog wel even mee gaat. ik zit in een beetje een vreemde situatie waarbij ik het geld dat ik overhoud nooit meer terug zie.. hoe dat zit heb ik gister al even uitgelegd, maar waar het om gaat is dat ik nu (of iig de komende 2-3 weken) 1500e uitgeef. daarom was mijn keuze dus nu maar een goede body ervan te kopen waar ik tijden mee vooruit kan. ondertussen zal ik dan zelf ook nog mijn centjes sparen om dit jaar te besteden aan lenzen, flitsers en dat soort dingen.
ik bedenk me trouwens dat mijn buurman onlangs een d300-met-dure-spullen gekocht had. misschien dat ik zijn camera eens uitvoerig kan proberen :0
Besef wel dat een goede lenzenset vele malen meer geld gaat kosten dan die body
.
Voor de ~450 euro verschil tussen de D90 en de D300 zou ik persoonlijk de D90 zeker een kans geven. Zeker als je budget even groot blijft en er een flitser of lens voor in de plaats zou kunnen komen
.
Voor de ~450 euro verschil tussen de D90 en de D300 zou ik persoonlijk de D90 zeker een kans geven. Zeker als je budget even groot blijft en er een flitser of lens voor in de plaats zou kunnen komen
I make things.
Jij schreeflateef schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:36:
[...]
dat ze in absolute scherpte elkaar niet veel ontlopen, zal best, maar dat is niet het meest interessante aspect van een lens. ik heb dan ook niet als argument aangedragen dat de Tamron scherper zou zijn dan de Nikon.
Wat ik interpreteerde als dat 'ie scherper zou zijn. Wat mooiere scherpte dan wil zeggen snap ik echt niet.lateef schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:58:
[...] mooiere scherpte,
Ach, ik vind een blazertje, poetsdoekje en iets om de camera in te stoppen toch ook wel handig.wat voor accesoires? meer dan een body, een lens en een geheugenkaart heb je niet nodig en daarmee kom je maar net iets boven de 1500 euro uit.
Oh, en..
Behalve dat het een lekker goedkope manier is om met macro te beginnenlateef schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:32: voor een 28-105 lens zie ik geen argumenten om die te kopen.
Volgens mij gaan wij het nooit eens worden lateef.
ik mag hopen dat je toch wel het verschil ziet tussen hoe verschillende lenzen tekenen qua scherpte en dat dat bij de een toch echt mooier is dan bij dan ander en dat dat niet gaat om absolute scherpte. wanneer je dat niet ziet, kan je inderdaad gaan measurebaten op slecht uitgevoerde tests, maar heb ik toch zo mijn twijfels over de waarde van je adviezen...Wijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:56:
[...]
Wat ik interpreteerde als dat 'ie scherper zou zijn. Wat mooiere scherpte dan wil zeggen snap ik echt niet.
die camera stop je gewoon in een tas, zijn moeder heeft vast wel een oude theedoek die hij kan gebruiken als poetsdoek en als zo'n blazertje echt nodig blijkt te zijn, koop je die voor een paar euro...Wijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:56:
[...]
Ach, ik vind een blazertje, poetsdoekje en iets om de camera in te stoppen toch ook wel handig.
er zijn wel meer manieren om lekker goedkoop met macro te beginnen, maar of dat de beste manieren zijn om (serieuzer) met fotografie in het algemeen te beginnen, is de vraag.Wijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:56:
[...]
Behalve dat het een lekker goedkope manier is om met macro te beginnen
wellicht als je wat meer ervaring met fotograferen krijgtWijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 19:56:
[...]
Volgens mij gaan wij het nooit eens worden lateef.
Is dat even toevallig, dat heb ik nou ook bij jouw adviezen.lateef schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:01:
[...]
ik mag hopen dat je toch wel het verschil ziet tussen hoe verschillende lenzen tekenen qua scherpte en dat dat bij de een toch echt mooier is dan bij dan ander en dat dat niet gaat om absolute scherpte. wanneer je dat niet ziet, kan je inderdaad gaan measurebaten op slecht uitgevoerde tests, maar heb ik toch zo mijn twijfels over de waarde van je adviezen...
Hm....[...]
die camera stop je gewoon in een tas, zijn moeder heeft vast wel een oude theedoek die hij kan gebruiken als poetsdoek en als zo'n blazertje echt nodig blijkt te zijn, koop je die voor een paar euro...
* Wijnands voelt 's aan een oude theedoek..
nee, daar ga ik geen lenzen mee poetsen.
Wat is er dan mis mee? Leg dat nou 's uit?[...]
er zijn wel meer manieren om lekker goedkoop met macro te beginnen, maar of dat de beste manieren zijn om (serieuzer) met fotografie in het algemeen te beginnen, is de vraag.
Ja... dus.... weet je, ik ga ook niet meer reageren op jou ook. Ik ben er klaar mee.[...]
wellicht als je wat meer ervaring met fotograferen krijgt
Onder de 1000€
Ik ben de onscherpte, de slechte kleurweergave en vooral de verschrikkelijke traagheid beu van mijn compactcamera.
Jumping paardrijwestrijden, andere sportfotografie en gewone familiekiekjes (belangrijk dat low light prestatie goed is, dit was verschrikkelijk bij mijn compact)
Ik heb nog helemaal geen lenzen en heb geen voorkeur voor één of ander merk
Ik heb een voorkeur voor 3.0" schermen, voor de rest maakt het merk mij helemaal niets uit
Nee, ik wil gewoon een starterskit kopen (dSLR, lens, geheugenkaartje en tas)
Ik wil graag jullie advies over wat ik zou moeten nemen, maar had al gedacht aan Canon 500D of een Nikon D90 maar heb schrik dat dat misschien boven mijn budget komt...
Ik ben voor het moment heel erg enthousiast over, neem veel foto's met mijn compactcamera maar ben het beu aan het worden dat de foto's van de paarden steeds onscherp zijn en dat er erg veel ruis is als het wat donkerder is en het onderwerp buiten het bereik is van mijn flits
Dat ben ik van plan, maar dat zal nog een tijdje duren na de aankoop, ik ben immers nog minderjarig en heb dus een laag budget, ik heb hiervoor al erg lang voor moeten sparen
Ik gebruik een Nikon Coolpix 4600. Slechte low light prestaties, trage snelheid voor sportfotografie en te weinig zoom
Dit mag, heb ik niet echt iets op tegen
Ik zoek dus een goede kit, dslr met een deftige lens dit goed presteert in low light en mooie sportfoto's kan nemen en een redelijk zoombereik heeft, dus geen standaard 18-55, ik heb de indruk dat dat net iets te weinig is (dat is toch 3x voor compactcamera's niet?). Dit alles voor een maximum voor een 1000€, moest het echt niet lukken kan ik hier nog wel een beetje over, maar niet veel.
Ik heb kleine handen, dus het is niet erg als sommige modellen nogal lastig zijn voor grote kolenschoppen
Onder de 1000€
Ik ben de onscherpte, de slechte kleurweergave en vooral de verschrikkelijke traagheid beu van mijn compactcamera.
Jumping paardrijwestrijden, andere sportfotografie en gewone familiekiekjes (belangrijk dat low light prestatie goed is, dit was verschrikkelijk bij mijn compact)
Ik heb nog helemaal geen lenzen en heb geen voorkeur voor één of ander merk
Ik heb een voorkeur voor 3.0" schermen, voor de rest maakt het merk mij helemaal niets uit
Nee, ik wil gewoon een starterskit kopen (dSLR, lens, geheugenkaartje en tas)
Ik wil graag jullie advies over wat ik zou moeten nemen, maar had al gedacht aan Canon 500D of een Nikon D90 maar heb schrik dat dat misschien boven mijn budget komt...
Ik ben voor het moment heel erg enthousiast over, neem veel foto's met mijn compactcamera maar ben het beu aan het worden dat de foto's van de paarden steeds onscherp zijn en dat er erg veel ruis is als het wat donkerder is en het onderwerp buiten het bereik is van mijn flits
Dat ben ik van plan, maar dat zal nog een tijdje duren na de aankoop, ik ben immers nog minderjarig en heb dus een laag budget, ik heb hiervoor al erg lang voor moeten sparen
Ik gebruik een Nikon Coolpix 4600. Slechte low light prestaties, trage snelheid voor sportfotografie en te weinig zoom
Ik zoek dus een goede kit, dslr met een deftige lens dit goed presteert in low light en mooie sportfoto's kan nemen en een redelijk zoombereik heeft, dus geen standaard 18-55, ik heb de indruk dat dat net iets te weinig is (dat is toch 3x voor compactcamera's niet?). Dit alles voor een maximum voor een 1000€, moest het echt niet lukken kan ik hier nog wel een beetje over, maar niet veel.
Ik heb kleine handen, dus het is niet erg als sommige modellen nogal lastig zijn voor grote kolenschoppen
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Wijnands schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:16:
[...]Ja... dus.... weet je, ik ga ook niet meer reageren op jou ook. Ik ben er klaar mee.

ik ben toch maar even extra rond gaan kijken naar de verschillen tussen de D90 en de D300..
het is zeker een interessante optie. ik vraag me alleen wel af of ik geen last ga krijgen van bepaalde verschillen. op het gebied van ergonomie (heb vrij grote handjes) zal ik ze gewoon allebei proberen. maar bijvoorbeeld dat de knoppen van de D90 niet met rubber gesealed zijn, ga ik daar last van krijgen in zeer stoffige groeves of in de natte tropen? mijn huidige camera is erg grof behandelt, vaak omdat het niet anders kon.. veel dingen doen het ook niet helemaal meer, maar hij heeft het eigenlijk behoorlijk goed overleeft tot nu toe.
en wat zijn de verschillen tussen de autofocus in de praktijk? focussed de D90 veel minder snel? (en/of accuraat?)
verder weer de vraag om advies over de aanschaf van lenzen/flitsers/andere assocoires, als ik een D90 koop ipv een D300..
nogmaals bedankt voor al het advies dat jullie mij hebben gegeven.
offtopic: waarom is het huren van een d300 bij kamera-express 10 euro (excl btw) per dag goedkoper dan het huren van een d90? .____.
het is zeker een interessante optie. ik vraag me alleen wel af of ik geen last ga krijgen van bepaalde verschillen. op het gebied van ergonomie (heb vrij grote handjes) zal ik ze gewoon allebei proberen. maar bijvoorbeeld dat de knoppen van de D90 niet met rubber gesealed zijn, ga ik daar last van krijgen in zeer stoffige groeves of in de natte tropen? mijn huidige camera is erg grof behandelt, vaak omdat het niet anders kon.. veel dingen doen het ook niet helemaal meer, maar hij heeft het eigenlijk behoorlijk goed overleeft tot nu toe.
en wat zijn de verschillen tussen de autofocus in de praktijk? focussed de D90 veel minder snel? (en/of accuraat?)
verder weer de vraag om advies over de aanschaf van lenzen/flitsers/andere assocoires, als ik een D90 koop ipv een D300..
nogmaals bedankt voor al het advies dat jullie mij hebben gegeven.
offtopic: waarom is het huren van een d300 bij kamera-express 10 euro (excl btw) per dag goedkoper dan het huren van een d90? .____.
tja, dat is lastig in te schatten voor een buitenstaander, de D90 is niet van suiker gemaakt, maar de D300 is wel aanmerkelijk beter gebouwd. ik heb het voor elkaar gekregen om een Canon 5D in voor mij redelijk allerdaags gebruik te slopen, terwijl dat toch een redelijk degelijk body is, waarmee de meeste mensen niet snel tegen problemen van de bouwkwaliteit van die camera aan zullen lopen. een beetje stof en hoge luchtvochtigheid zal niet snel problemen geven, wat grover behandelen ook niet, maar de D300 is weldegelijk degelijker dan de D90. Dat zal je overigens al snel genoeg merken wanneer je ze in je handen hebt.kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:27:
maar bijvoorbeeld dat de knoppen van de D90 niet met rubber gesealed zijn, ga ik daar last van krijgen in zeer stoffige groeves of in de natte tropen? mijn huidige camera is erg grof behandelt, vaak omdat het niet anders kon.. veel dingen doen het ook niet helemaal meer, maar hij heeft het eigenlijk behoorlijk goed overleeft tot nu toe.
tja, wat is veel? tov je huidige camera zijn ze beide een stuk beter, maar de D300 is ook weer beter dan de D90. voor huis-tuin-en-keuken-gebruik is de autofocus van de D90 echter ruim voldoende.kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:27:
hetzelfde, begin met een standaardzoom en kijk dan wat je mist, en in het bijzonder raad ik dan de Tamron 17-50 aan. behalve wanneer je de D90 serieus wilt gebruiken om mee te gaan filmen (al heeft die camera wat betreft filmen zijn beperkingen), dan is een lens met beeldstabilisatie aan te raden.kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:27:
D300: 1177 eurokaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:27:
D90: 705 euro
-----------------------
Verschil: 472 euro >> kun je in lenzen/flitsers/accesoires gooien.
Verder...
Allicht dat iets als dit je aan spreekt?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Nikon AF 60mm f2.8D AF Micro | € 369,- | € 369,- |
1 | Nikon D90 Body | € 705,- | € 705,- |
1 | Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4 | € 414,- | € 414,- |
Importeren | Totaal | € 1.488,- |
60mm macro objectief >> voor je macro opnames, klooien met macro fotografie. En je kunt het gebruiken voor portretfotografie.
Tokina 12-24 >> landschappen. En dat ie meer dan de anderen last heeft van CA / paarse randjes... De D90 heeft een CA automagische remover ingebouwd m.b.t. jpeg's.
@lateef:
het punt is dus dat ik tot 1500 euro uit kan geven in 1x. het geld dat ik 'te weinig' besteed krijg ik niet in cash uitgekeerd ofzo. daar hebben mijn ouders niets mee
en over dat scherpstellen. ik vroeg me af hoe merkbaar het is. scheelt het tienden van secondes? meer? ik heb vrij slechte ervaringen met veels te trage autofocus D;
@Joosie: duidelijk advies! CA heb ik erg last van met mijn huidige bak elende.. maar ik zal zeker even kijken naar dit lijstje :]
het punt is dus dat ik tot 1500 euro uit kan geven in 1x. het geld dat ik 'te weinig' besteed krijg ik niet in cash uitgekeerd ofzo. daar hebben mijn ouders niets mee

en over dat scherpstellen. ik vroeg me af hoe merkbaar het is. scheelt het tienden van secondes? meer? ik heb vrij slechte ervaringen met veels te trage autofocus D;
@Joosie: duidelijk advies! CA heb ik erg last van met mijn huidige bak elende.. maar ik zal zeker even kijken naar dit lijstje :]
kan je niet aan je ouders vragen of je een deel van het budget later uit kan geven, omdat je dan een beter overwogen beslissing kan maken. toon je ook nog eens verantwoordelijkheden meekaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:00:
@lateef:
minder. alleen onder slechte omstandigheden zal het wellicht meer schelen.kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:00:
en over dat scherpstellen. ik vroeg me af hoe merkbaar het is. scheelt het tienden van secondes? meer?
De D90 is niet gesealed maar over het algemeen zijn nikon camera's toch behoorlijk stevig.kaesve schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:27:
ik ben toch maar even extra rond gaan kijken naar de verschillen tussen de D90 en de D300..
Autofocus... hmm.. de D90 zou ik niet minder snel en accuraat willen noemen, ik zou de D300 eerder veel en veel sneller willen betitelen. Da's een van de dingen waarvan ik nog steeds onder de indruk ben Wanneer scheelt dat echt? Bij snel bewegende objecten.
hoe kiezen jullie eigenlijk je lenzen? want ik kan nu getalletjes vergelijken, maar daar kom ik niet heel ver mee.
ik ben er ondertussen steeds meer van overtuigt om een d90 te kopen + wat lenzen. Ik wil deze 'eerste lichting' vooral investeren in een mooie lens voor portret-fotografie, die bovendien goed lichtsterk is. na wat guides gevolgt te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dan waarschijnelijk een lens met vast brandpunt kan nemen, met een groot maximaal diafragma (liefst ~F/1.4) en een brandpuntsafstand van rond de 50mm (of mischien zelfs een stuk lager.)
nu heb ik bij kamera-express (waar mijn voorkeur naar uit gaat, omdat ik er weleens langs kom) deze lenzen gevonden die aan de eisen voldoen:
Nikon AF-S 50mm F/1.4G (new) incl. HB-47 (zonnekap) en CL-1013 (softcase), Nederlands
Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM - Nikon (DX), FujiFilm (AF)
Carl Zeiss ZF 50mm F/1.4, Planar T*, voor Nikon
Hoe kun je het beste deze lenzen tegenover elkaar zetten? ik weet dat je nog kan kijken naar de qualiteit van de bokeh (die wel belangerijk is, aangezien je maar weinig scherptediepte hebt bij F/1.4), maar hoe kan ik die het beste vergelijken?
Moet ik gewoon zoveel mogelijk reviews zoeken (en waar komen dan qualitatief goede reviews vandaan?)? of foto's zoeken en vergelijken?
ik vraag me vooral af wat die carl-zeiss zo duur maakt vergeleken met die andere twee.. kan iemand dat toelichten?
ik ben er ondertussen steeds meer van overtuigt om een d90 te kopen + wat lenzen. Ik wil deze 'eerste lichting' vooral investeren in een mooie lens voor portret-fotografie, die bovendien goed lichtsterk is. na wat guides gevolgt te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dan waarschijnelijk een lens met vast brandpunt kan nemen, met een groot maximaal diafragma (liefst ~F/1.4) en een brandpuntsafstand van rond de 50mm (of mischien zelfs een stuk lager.)
nu heb ik bij kamera-express (waar mijn voorkeur naar uit gaat, omdat ik er weleens langs kom) deze lenzen gevonden die aan de eisen voldoen:
Nikon AF-S 50mm F/1.4G (new) incl. HB-47 (zonnekap) en CL-1013 (softcase), Nederlands
Hoe kun je het beste deze lenzen tegenover elkaar zetten? ik weet dat je nog kan kijken naar de qualiteit van de bokeh (die wel belangerijk is, aangezien je maar weinig scherptediepte hebt bij F/1.4), maar hoe kan ik die het beste vergelijken?
Moet ik gewoon zoveel mogelijk reviews zoeken (en waar komen dan qualitatief goede reviews vandaan?)? of foto's zoeken en vergelijken?
ik vraag me vooral af wat die carl-zeiss zo duur maakt vergeleken met die andere twee.. kan iemand dat toelichten?
Ik ben begonnen met een 400D + 18-55mm kitlens + Tamron 70-300. Naarmate ik mijn aparatuur meer leer kennen heb ik de Tamron vervangen door een Canon 70-300 IS, vanwege de IS en de betere bouwkwaliteit.
Uiteindelijk heb ik de 18-55 vervangen door een Tamron 17-50 f/2.8, omdat een lichtsterke lens wilde hebben. En de 50mm f/1.4, tja... ik wilde graag fifty hebben om mee te spelen.
Op dit moment heb ik een setje waar ik leuk foto's mee kan maken, en waar ik elke week plezier aan beleef
Mijn advies: koop niet te veel spul tegelijk, naarmate je bezig bent kom je er vanzelf achter wat jouw voorkeur heeft en dan kun je daar je gear op aanpassen. Het is zonde als je allemaal spul hebt wat je niet gebruikt.
Uiteindelijk heb ik de 18-55 vervangen door een Tamron 17-50 f/2.8, omdat een lichtsterke lens wilde hebben. En de 50mm f/1.4, tja... ik wilde graag fifty hebben om mee te spelen.
Op dit moment heb ik een setje waar ik leuk foto's mee kan maken, en waar ik elke week plezier aan beleef
Mijn advies: koop niet te veel spul tegelijk, naarmate je bezig bent kom je er vanzelf achter wat jouw voorkeur heeft en dan kun je daar je gear op aanpassen. Het is zonde als je allemaal spul hebt wat je niet gebruikt.
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
Doel, budget, veel lezen wat er over geschreven is.kaesve schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 13:22:
hoe kiezen jullie eigenlijk je lenzen? want ik kan nu getalletjes vergelijken, maar daar kom ik niet heel ver mee.
30mm en portretten heeft de neiging om dingen nogal te vervormen, vind ik. Zou ik persoonlijk niet snel gebruiken voor een headshot.Nikon AF-S 50mm F/1.4G (new) incl. HB-47 (zonnekap) en CL-1013 (softcase), Nederlands
De Zeiss.. volgens mij geeft die geen lichtmeting op de D90. Verder kun je 't vergelijken met die handgebouwde sportwagens. Erg veel aandacht voor detail en voor bouwkwaliteit en relatief kleine oplage's. Wat dat betreft is die nikon meer te vergelijken met porsche.
Sluit me aan bij Wijnands.
De klassieke portetlengtes (film) liggen tussen de 85 en de 135mm. Deze brandpuntsafstanden zouden relatief de minste vervorming moeten geven in gezicht e.d.
Wat betreft de Carl Zeiss, die heeft naar mijn weten uberhaupt geen AF. In combinatie met de juiste body heb je wel focusconfirm, maar heb je toch nog redelijk wat miss-fires of dat je focus toch niet ligt waar je denkt dat ie ligt. En optisch blijkt ie niet zo heel top te zijn. Bouwkwaliteit daarentegen is zeer goed.
(Heb de lens zelf nooit gebruikt, dit komt uit reviews die ik een tijd geleden heb gelezen. Meerdere reviewers noemen dezelfde euvels, dus ga ervanuit dat het niet een exemplarisch defect was.)
De klassieke portetlengtes (film) liggen tussen de 85 en de 135mm. Deze brandpuntsafstanden zouden relatief de minste vervorming moeten geven in gezicht e.d.
Wat betreft de Carl Zeiss, die heeft naar mijn weten uberhaupt geen AF. In combinatie met de juiste body heb je wel focusconfirm, maar heb je toch nog redelijk wat miss-fires of dat je focus toch niet ligt waar je denkt dat ie ligt. En optisch blijkt ie niet zo heel top te zijn. Bouwkwaliteit daarentegen is zeer goed.
(Heb de lens zelf nooit gebruikt, dit komt uit reviews die ik een tijd geleden heb gelezen. Meerdere reviewers noemen dezelfde euvels, dus ga ervanuit dat het niet een exemplarisch defect was.)
I make things.
en dan komen we weer bij mijn aparte situatie. ik heb een eenmalig budget van ~1500e. geef ik minder uit, dan krijg ik dat restant niet in cash uitgekeert. 
nuja. als ik lenzen -echt- niet meer gebruik kan ik ze altijd nog 2e hands verkopen, toch?
edit:// bedoelt als (zeer late) comment op psyBSD
@rest: hm. 85-135mm? de guides die ik heb gelezen zeiden iets anders, maar eerlijk gezegt geloof ik de mensen hier meer :0
ik kan dan een Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6 als kitlens kopen..
en daarbij dan een Nikon AF-D 50mm F/1.4?
of in plaats van nog een lens misschien juist andere zaken? (met een goede flitser, extra accu, een filter en een driepoot vul ik die laatste ~300e ook zo op :0)
edit2:// @ hieronder: misbruik? zo kan je het noemen, i guess..
maar de vraag is juist, wat is het duurste van het duurste? de duurste body die erin past? de mooiste set lenzen? ik wilde eerst voor een d300 gaan, maar ik ben hier overtuigt dat ik de meeste features toch niet zal missen. dus dan meer ruimte voor beter glas :0
nuja. als ik lenzen -echt- niet meer gebruik kan ik ze altijd nog 2e hands verkopen, toch?
edit:// bedoelt als (zeer late) comment op psyBSD
@rest: hm. 85-135mm? de guides die ik heb gelezen zeiden iets anders, maar eerlijk gezegt geloof ik de mensen hier meer :0
ik kan dan een Nikon AF-S 18-200mm F/3.5-5.6 als kitlens kopen..
en daarbij dan een Nikon AF-D 50mm F/1.4?
of in plaats van nog een lens misschien juist andere zaken? (met een goede flitser, extra accu, een filter en een driepoot vul ik die laatste ~300e ook zo op :0)
edit2:// @ hieronder: misbruik? zo kan je het noemen, i guess..
maar de vraag is juist, wat is het duurste van het duurste? de duurste body die erin past? de mooiste set lenzen? ik wilde eerst voor een d300 gaan, maar ik ben hier overtuigt dat ik de meeste features toch niet zal missen. dus dan meer ruimte voor beter glas :0
[ Voor 68% gewijzigd door kaesve op 24-06-2009 14:36 ]
Je maakt gewoon misbruik van de situatie. Geld uitgeven om het uit te kunnen geven, niet omdat het zozeer moet of omdat je de apparatuur nodig hebt.
Of wij dan wel een fatsoenlijk advies kunnen geven vraag ik me af. Dan kun je beter het duurste van het duurste pakken dat binnen je budget valt.
Of wij dan wel een fatsoenlijk advies kunnen geven vraag ik me af. Dan kun je beter het duurste van het duurste pakken dat binnen je budget valt.
I make things.
Wat heb je nou echt nodig
Lenzen kiezen is lastig als je beginner bent, je weet vaak nog niet wat je veel zult gebruiken. Daarom zijn kitlenzen ook een aanrader, de kosten zijn vaak gering en het is een goede manier om te ontdekken waar je intresse's liggen. Als je bijv. dik tevreden bent met een 18-55 dan is een 17-50 een logische opvolger maar als je constant loopt te vloeken omdat je meer tele of juist meer groothoek nodig hebt dan is iets anders beter.
- een body
- een lens voor 80+ % van wat je doet.
- een geheugenkaart
- blazertje
- poetsdoekje
Lenzen kiezen is lastig als je beginner bent, je weet vaak nog niet wat je veel zult gebruiken. Daarom zijn kitlenzen ook een aanrader, de kosten zijn vaak gering en het is een goede manier om te ontdekken waar je intresse's liggen. Als je bijv. dik tevreden bent met een 18-55 dan is een 17-50 een logische opvolger maar als je constant loopt te vloeken omdat je meer tele of juist meer groothoek nodig hebt dan is iets anders beter.
Anoniem: 19894
Haal de Nikon D90 + grip en wat leuk glas.kaesve schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 14:18:
...ik wilde eerst voor een d300 gaan, maar ik ben hier overtuigt dat ik de meeste features toch niet zal missen. dus dan meer ruimte voor beter glas :0
En wat leuk glas voor jou is, is een persoonlijke keuze. Ik zit meer in het betere telebereik, heb dan ook vrijwel nooit m'n 14-45 lens op de camera.
En er is niets mis met kitlensen, ja, er is altijd beter (duh) maar je moet ergens beginnen toch?
goed adviesWijnands schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 15:40:
Wat heb je nou echt nodig...
slikt de d90 eigenlijk wel CF-kaarten? want dat zie ik nergens staan.. D:
en externe flitsers? kan de d90 daarmee overweg?
ik denk toch dat ik uiteindelijk voor 2 lenzen ga. ik wil dan een mooie groothoek (ik denk dat ik voor een 35mm prime ga) en een zoom-lens met groot berijk.
uiteindelijk denk ik toch vooral een groothoek te gebruiken..
Oi, je zit echt boordevol vragen, maar ik krijg niet echt de indruk dat je nu echt veel onderzoek aan het doen bent.
De D90 slikt SD kaarten, geen CF. Tuurlijk kan een D90 met een externe flitser overweg. Heb je 'm uberhaupt al eens bekeken (of weet je niet waar een flitser op gemonteerd moet worden)?
Ga met je geldschieter gewoon eens naar een gerenomeerde camerawinkel. Laat je daar eens adviseren, hou de toestellen en lenzen eens vast. Je hoeft niet meteen te beslissen, maar je hebt er meteen meer gevoel bij, wat heel belangrijk is.
ps: 35mm is nou niet bepaald groothoek. Wat betreft je wensen stuiter je heerlijk heen en weer (doet me aan mezelf denken toen ik een stuk jonger was
)
De D90 slikt SD kaarten, geen CF. Tuurlijk kan een D90 met een externe flitser overweg. Heb je 'm uberhaupt al eens bekeken (of weet je niet waar een flitser op gemonteerd moet worden)?
Ga met je geldschieter gewoon eens naar een gerenomeerde camerawinkel. Laat je daar eens adviseren, hou de toestellen en lenzen eens vast. Je hoeft niet meteen te beslissen, maar je hebt er meteen meer gevoel bij, wat heel belangrijk is.
ps: 35mm is nou niet bepaald groothoek. Wat betreft je wensen stuiter je heerlijk heen en weer (doet me aan mezelf denken toen ik een stuk jonger was
Hier staat tekst
Ik zit te twijfelen.
En wel tussen het volgende
€ 550,- CANON EOS 1000D 18-55 spiegelreflexcamera + Tamron 70-300 mm objectief
of
€ 500,- NIKON D60 18-55 kit digitale spiegelreflexcamera + 55-200 objectief
Weet niet zeker of ze er nog liggen bij dixons en heb er ook nog geen in me handen gehad, maar mochten ze beide fijn zijn welke zouden jullie dan kiezen?
of
Weet niet zeker of ze er nog liggen bij dixons en heb er ook nog geen in me handen gehad, maar mochten ze beide fijn zijn welke zouden jullie dan kiezen?
[ Voor 26% gewijzigd door Daywalk3r op 24-06-2009 16:22 ]
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Ga ze eerst maar eens vasthouden.... 't zijn allebei leuke starters waarbij de 1000D een CMOS als sensor heeft (minder ruis op hogere iso's) dan de Nikon (CCD). Maar zelfs mijn vrouw zei bij de 1000D juck wat kan je deze onhandig vasthouden. Tamron lens is redelijk budget, met bijbehorende kwaliteit, en de 55-200 heeft een beter broertje in de 55-200VR.Daywalk3r schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:22:
Ik zit te twijfelen.
of
Maar zoals al gezegd allebei een leuk start setje.
ik bedoelde niet een externe flitser voor bovenop. toen ik met de d200 mocht spelen hebben we steeds gebruik gemaakd van een flitser die je met een pinnetje aan de zijkant aansloot..
ik heb wel rond gekeken maar heb alleen speciale kabels gevonden om je flitser los van de body te kunnen gebruiken.
ik ben weldegelijk opzoek naar alle vragen voordat ik ze hier stel.. maar ik heb vrijwel geen ervaring met losse lenzen. Ik heb altijd met een camera met vaste 28-200 lens geschoten en als ik terug kijk kom ik tot de conclusie dat ik meestal gewoon rond de ~30mm (<= ik bedoelde ook een 30mm prime in mijn vorige post.. typo) gebruikte. dit is inderdaad niet helemaal groothoek (ik dacht dat wel gelezen te hebben, maargoed.), maar wel de range die ik veel denk te gebruiken..
t klopt inderdaad dat mijn wensen steeds verschillen, maar dat wordt volgens mij minder naarmate ik meer een idee heb bij verschillende lenzen. daarom moet mijn buurman ook snel thuis komen zodat ik zijn d300 (tenminste, ik denk dat t de d300 is) uitvoerig kan testen met wat lenzen van hem/school..
helaas duurt dat nog 1.5 week D:
dit weekend zal ik ook eens proberen een camera-winkel te bezoeken.. maar in verband met school heb ik eigenlijk maar weinig tijd. (proefwerkweek. slechte resultaten == geen camera!)
ik vind het wel jammer dat de d90 geen CF-kaartjes wilt.. die had ik hier al liggen D:
ik heb wel rond gekeken maar heb alleen speciale kabels gevonden om je flitser los van de body te kunnen gebruiken.
ik ben weldegelijk opzoek naar alle vragen voordat ik ze hier stel.. maar ik heb vrijwel geen ervaring met losse lenzen. Ik heb altijd met een camera met vaste 28-200 lens geschoten en als ik terug kijk kom ik tot de conclusie dat ik meestal gewoon rond de ~30mm (<= ik bedoelde ook een 30mm prime in mijn vorige post.. typo) gebruikte. dit is inderdaad niet helemaal groothoek (ik dacht dat wel gelezen te hebben, maargoed.), maar wel de range die ik veel denk te gebruiken..
t klopt inderdaad dat mijn wensen steeds verschillen, maar dat wordt volgens mij minder naarmate ik meer een idee heb bij verschillende lenzen. daarom moet mijn buurman ook snel thuis komen zodat ik zijn d300 (tenminste, ik denk dat t de d300 is) uitvoerig kan testen met wat lenzen van hem/school..
dit weekend zal ik ook eens proberen een camera-winkel te bezoeken.. maar in verband met school heb ik eigenlijk maar weinig tijd. (proefwerkweek. slechte resultaten == geen camera!)
ik vind het wel jammer dat de d90 geen CF-kaartjes wilt.. die had ik hier al liggen D:
Jeugdige enthausiasme lolkaesve schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:12:
[...]
goed advies
slikt de d90 eigenlijk wel CF-kaarten? want dat zie ik nergens staan.. D:
en externe flitsers? kan de d90 daarmee overweg?
ik denk toch dat ik uiteindelijk voor 2 lenzen ga. ik wil dan een mooie groothoek (ik denk dat ik voor een 35mm prime ga) en een zoom-lens met groot berijk.
uiteindelijk denk ik toch vooral een groothoek te gebruiken..
Ga eerst maar eens kijken bij de locale fotoboer of bij de MM om de hoek.
Maar mocht je puur op onze adviezen afgaan:
D90 kit à +/- 900 euro dus met de 18-105 VR
SB600 flitsertje à 200
Tas à 80 euro
Driepootje à 80 euro
2e Accu à +/-40 euro (B-merk)
Eventueel een grip à 90 euro
Hou je nog wat geld over voor een paar GB aan SD kaartjes en een schoonmaaksetje.
Dat is wel het laatste waar je je druk over moet maken, die dingen kosten toch geen drol.kaesve schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:36:
...
Volgens mij ben je prima af met een D90 en de 16-85VR kitlens, hou je nog geld over voor andere zaken. (eventueel een grip, een 50mm 1.4 of toch maar een 70-300 voor erbij)
Ja dat kan, maar of het ook met je flitser kan is flitser afhankelijk.kaesve schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:36:
ik bedoelde niet een externe flitser voor bovenop. toen ik met de d200 mocht spelen hebben we steeds gebruik gemaakd van een flitser die je met een pinnetje aan de zijkant aansloot..
Officieel is alles tot 35mm groothoek.. op een full-frame body (sensor is even groot als 35mm film) is het dat ook, maar noch de D90, noch de D300 is FF. Die hebben een kleinere sensor. Nu kunnen we hier een hele discussie gaan houden over hoe het precies in elkaar steekt (helemaal duidelijk is het volgens mij voor niemand), maar voor de crop bodies (vrijwel alle dSLRs op de Canon 5D, 1Ds, Nikon D700 en D3 na) gebruiken we de cropfactor.ik heb wel rond gekeken maar heb alleen speciale kabels gevonden om je flitser los van de body te kunnen gebruiken.
Voor nikon is dat 1.5. Dat houd in dat je de focale lengte van de lens, in dit geval dus 35mm, vermenigvuldigd met 1.5 om op de 'effectieve' of 'equivalente' focale lengte uit te komen. In dit geval dus 52.5mm (en dat is geen groothoek meer).
Dat lijkt me vreemd. Je vormt een beeld van wat je wilt naar de lenzen? Volgens mij vorm je een beeld van welke lenzen je nodig hebt voor datgene dat je wilt doen, niet andersom.t klopt inderdaad dat mijn wensen steeds verschillen, maar dat wordt volgens mij minder naarmate ik meer een idee heb bij verschillende lenzen.
Misschien moet je dan eerst eens aan het werk gaan en zien dat je goede resultaten behaaltdaarom moet mijn buurman ook snel thuis komen zodat ik zijn d300 (tenminste, ik denk dat t de d300 is) uitvoerig kan testen met wat lenzen van hem/school..
I make things.
Nou... als je ziet wat je voor 8gb aan redelijk rappe CF betaald en dat vergelijkt met een SD kaart.Anoniem: 19894 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 16:47:
[...]
Dat is wel het laatste waar je je druk over moet maken, die dingen kosten toch geen drol.
Aangezien ie SD kaarten nodig heeft vond ik dat geen issue om bij zo'n budget te gaan miepen over het niet slikken van CF kaartjes omdat ie die al heeftWijnands schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:01:
[...]
Nou... als je ziet wat je voor 8gb aan redelijk rappe CF betaald en dat vergelijkt met een SD kaart.
Maar je hebt wel gelijk, CF kaarten zijn in vergelijking schreeuwend duur (en mijn camera slikt alleen maar CF
True maar ik wilde wel even miepen.Anoniem: 19894 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 17:11:
[...]
Aangezien ie SD kaarten nodig heeft vond ik dat geen issue om bij zo'n budget te gaan miepen over het niet slikken van CF kaartjes omdat ie die al heeft
En jij dus ook.Maar je hebt wel gelijk, CF kaarten zijn in vergelijking schreeuwend duur (en mijn camera slikt alleen maar CF)
Wat is je beschikbare budget?
500 Euro max.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Kan ik wegens mijn gebrek aan kennis over dit onderwerp niet beargumenteren. Als een DSLR niet 'handig' is voor mijn toepassing, meld dit dan!
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie & uitstapjes.
Natuur & gebouwen.
'Snel' bewegende beelden als voertuigen.
'Close ups' van onderdelen voor de hobby. (geen 'echte' macro foto's alhoewel het me prachtig lijkt te kunnen)
Nachtfoto's & bliksemfoto's
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nee, ben complete 'noob'.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Indien nodig voor mijn (start) toepassing, mits binnen budget.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, er is zoveel tekoop en ik wil niet op advies van een verkoper van bijvoorbeeld Media Markt een camera kopen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet veel, ik ben niet iemand die opzoek gaat naar objecten om te fotograferen maar er zijn genoeg momenten waarbij ik wou dat ik een (goede) camera (bij) had.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
'Compatible' met lenzen & filters is handig, maar dat zijn de meeste wel.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb meerdere compact camera's versleten en gebruik nu een Samsung I70. Leuk ding maar de kwaliteit foto's valt me wat tegen. (nu zal de gebruiker daar ook veel invloed op hebben maar ik kan hem regelmatig van dichtbij niet scherpstellen, kleuren zijn 'flets' en veel last van een soort ruis)
Is 2e hands een optie of per se niet?
Waarom niet, mits in goede staat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling te zeggen welke ik moet kopen. Noem een paar voor mij interessante types waar ik dan wel verder research naar doe. Maar ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.
500 Euro max.
Kan ik wegens mijn gebrek aan kennis over dit onderwerp niet beargumenteren. Als een DSLR niet 'handig' is voor mijn toepassing, meld dit dan!
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie & uitstapjes.
Natuur & gebouwen.
'Close ups' van onderdelen voor de hobby. (geen 'echte' macro foto's alhoewel het me prachtig lijkt te kunnen)
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, er is zoveel tekoop en ik wil niet op advies van een verkoper van bijvoorbeeld Media Markt een camera kopen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet veel, ik ben niet iemand die opzoek gaat naar objecten om te fotograferen maar er zijn genoeg momenten waarbij ik wou dat ik een (goede) camera (bij) had.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik heb meerdere compact camera's versleten en gebruik nu een Samsung I70. Leuk ding maar de kwaliteit foto's valt me wat tegen. (nu zal de gebruiker daar ook veel invloed op hebben maar ik kan hem regelmatig van dichtbij niet scherpstellen, kleuren zijn 'flets' en veel last van een soort ruis)
Het is niet de bedoeling te zeggen welke ik moet kopen. Noem een paar voor mij interessante types waar ik dan wel verder research naar doe. Maar ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Voor 500 euro heb je een Olympus E-520 met 2 goede kitlenzen en een compactflashkaart.
Hier bijvoorbeeld:
http://www.kamera-express...age=product&product=24900
Hier bijvoorbeeld:
http://www.kamera-express...age=product&product=24900
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Nette prijs eigenlijk wel ja.
550 ,-
Voor de bewerking met raw,portret fotografie meestal enkele personen
voornamelijk portret fotografie en macro fotografie
Nee.
nee heb nog geen voorkeur
6. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil eigenlijk vooral advies
Erg veel tijd.
Uiteindelijk wel maar wel op wat langere termijn
Sony Dsc-h50,portretten zijn af en toe wat ruizig,soms lichte kleurschifting,niet verder uitbreidbaar voor andere type fotografie
nee
550 ,-
Nee.
6. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Erg veel tijd.
Sony Dsc-h50,portretten zijn af en toe wat ruizig,soms lichte kleurschifting,niet verder uitbreidbaar voor andere type fotografie
nee
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Portretten kun je best met een macrolens schieten maar op dat budget.. wordt erg lastig.
Schiet een portret liever op een 85 of 50mm (eventueel gedeeld door 1.5/1.6/2 afhankelijk van je cameramerk) f1.8/1.4 prime eigenlijkWijnands schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 23:10:
Portretten kun je best met een macrolens schieten maar op dat budget.. wordt erg lastig.
Ok maar met een 60mm of 105mm macro zou je 't ook best kunnen, da's een klein stapje achteruit bij wat jij net noemt. En het verschil tussen f1.8 en f2.8 kom je ook nog wel overheen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wijnands op 25-06-2009 07:25 ]
Onder de 1000€
Ik heb nog helemaal geen lenzen, dit is echt mijn eerste setje
Ik heb een voorkeur voor 3.0" schermen, voor de grotere zichtoppervlakte, voor de rest maakt het merk mij helemaal niets uit
Nee, ik wil gewoon een starterskit kopen (dSLR, allround lens, geheugenkaartje en tas), ik zal later wel andere lenzen/filters/flitsers bij kopen als ik na een tijdje weet wat de tekortkomingen zijn van mijn setje
Ik ben voor het moment heel erg enthousiast over, neem veel foto's met mijn compactcamera maar ben het beu aan het worden dat de foto's van de paarden steeds onscherp zijn en dat er erg veel ruis is als het wat donkerder is en het onderwerp buiten het bereik is van mijn flits.
Ik zoek dus een goede kit, dslr met een deftige lens dit goed presteert in low light en mooie sportfoto's kan nemen en een redelijk zoombereik heeft, dus geen standaard 18-55, ik heb de indruk dat dat net iets te weinig is (dat is toch 3x voor compactcamera's niet?). Ik dacht dan bijvoorbeeld aan de D90 kit met een 18-105 VR lens. Zou dit een goede keuze zijn? Of kan ik beter naar een Canon van ongeveer dezelfde prijsklasse kijken?
Dit alles voor een maximum voor een 1000€, moest het echt niet lukken kan ik hier nog wel een beetje over, maar echt niet veel.
Hartelijk dank op voorhand voor jullie advies
Onder de 1000€
Ik heb een voorkeur voor 3.0" schermen, voor de grotere zichtoppervlakte, voor de rest maakt het merk mij helemaal niets uit
Nee, ik wil gewoon een starterskit kopen (dSLR, allround lens, geheugenkaartje en tas), ik zal later wel andere lenzen/filters/flitsers bij kopen als ik na een tijdje weet wat de tekortkomingen zijn van mijn setje
Ik ben voor het moment heel erg enthousiast over, neem veel foto's met mijn compactcamera maar ben het beu aan het worden dat de foto's van de paarden steeds onscherp zijn en dat er erg veel ruis is als het wat donkerder is en het onderwerp buiten het bereik is van mijn flits.
Ik zoek dus een goede kit, dslr met een deftige lens dit goed presteert in low light en mooie sportfoto's kan nemen en een redelijk zoombereik heeft, dus geen standaard 18-55, ik heb de indruk dat dat net iets te weinig is (dat is toch 3x voor compactcamera's niet?). Ik dacht dan bijvoorbeeld aan de D90 kit met een 18-105 VR lens. Zou dit een goede keuze zijn? Of kan ik beter naar een Canon van ongeveer dezelfde prijsklasse kijken?
Dit alles voor een maximum voor een 1000€, moest het echt niet lukken kan ik hier nog wel een beetje over, maar echt niet veel.
Hartelijk dank op voorhand voor jullie advies
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
1.Wat is je beschikbare budget?
Circa € 500,- , uitbreiding later is mogelijk
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ben aan het twijfelen tussen een Panasonic Lumix DMC-TZ7, een Panasonic FZ28 of een DSLR. Het verschil in kosten is niet erg groot als ik de DSLR startsets zie.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
- Foto's van de kleine, zowel dichtbij als op afstand zodat hij het niet doorheeft (wel een goede close-up)
- Af en toe wat macro
- Landschap/vakantie
- Misschien (nu ga ik vloeken in de kerk) een filmpje opnemen als dat zou kunnen, maar dat is geen vereiste
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS450D spreekt me aan vanwege de lovende reviewd, Olympus E420/Panasonic DMC-G1 vanwege het formaat (four thirds) van de camera.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Zeg het maar of dat nodig is, ik zou willen beginnen met 1 lens. Later zou ik wel een 18-200 lens erbij aan willen schaffen.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet heel veel tijd, dat komt misschien nog maar voorlopig zeker niet.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat is goed mogelijk, ik zou wel willen beginnen met een set waar ik goed mee uit de voeten kan als beginner. Met name om de kleine goed te fotograferen.
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Kodak LS-753, te weinig zoom, te langzaam
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Is zeker een optie, alleen vraag ik me af of ik zelf een camera+lens goed kan inspecteren. Zo biedt een collega me een Sony Alpha 200 + 2 lenzen + tasjes, kaart, etc aan voor € 500,-
Ben aan het twijfelen tussen een Panasonic Lumix DMC-TZ7, een Panasonic FZ28 of een DSLR. Het verschil in kosten is niet erg groot als ik de DSLR startsets zie.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
- Foto's van de kleine, zowel dichtbij als op afstand zodat hij het niet doorheeft (wel een goede close-up)
- Af en toe wat macro
- Landschap/vakantie
- Misschien (nu ga ik vloeken in de kerk) een filmpje opnemen als dat zou kunnen, maar dat is geen vereiste
Nee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS450D spreekt me aan vanwege de lovende reviewd, Olympus E420/Panasonic DMC-G1 vanwege het formaat (four thirds) van de camera.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Zeg het maar of dat nodig is, ik zou willen beginnen met 1 lens. Later zou ik wel een 18-200 lens erbij aan willen schaffen.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet heel veel tijd, dat komt misschien nog maar voorlopig zeker niet.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat is goed mogelijk, ik zou wel willen beginnen met een set waar ik goed mee uit de voeten kan als beginner. Met name om de kleine goed te fotograferen.
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Kodak LS-753, te weinig zoom, te langzaam
Is zeker een optie, alleen vraag ik me af of ik zelf een camera+lens goed kan inspecteren. Zo biedt een collega me een Sony Alpha 200 + 2 lenzen + tasjes, kaart, etc aan voor € 500,-
[ Voor 9% gewijzigd door Taigu op 25-06-2009 11:07 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Hoe dicht bij die paarden kun je komen? Heb je beide camera's al 's vast gehad? Wat was je indruk?freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:53:
Onder de 1000€
De 520, die volgens mij hetzelfde formaat heeft, is hierboven nog genoemd voor een hele nette prijs.buddhole schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:55:
- Af en toe wat macro
- Landschap/vakantie
Nee
Canon EOS450D spreekt me aan vanwege de lovende reviewd, Olympus E420 vanwege het formaat van de camera.
Die alpha, speel er 's mee, kijk wat je ervan denkt en wat voor lenzen erbij zitten.
[ Voor 31% gewijzigd door Wijnands op 25-06-2009 10:21 ]
Een E-420 met 2 lenzen kost maar 370 euro (laagste prijs in de PW), dus da's heel schappelijk om mee te beginnen. Het probleem met de 450D is dat je slechts een single-lens kit kunt kopen met jouw budget en dat mist een boel tele-bereik, wat weer betekent dat je dichter bij je kleintje moet zijn om hem groot in beeld te krijgen. De double-lens kits van Olympus zijn qua waar-voor-je-geld momenteel moeilijk te verslaan als je meer telebereik wil dan een standaard kitlens.buddhole schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 09:55:
- Af en toe wat macro
- Landschap/vakantie
Canon EOS450D spreekt me aan vanwege de lovende reviewd, Olympus E420 vanwege het formaat van de camera.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
De E-520 is significant groter (voor zover een verschil in grootte significant kan zijn binnen het entry-level segment) dan de E-420, maar biedt wel meer functionaliteit.Wijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:19:
De 520, die volgens mij hetzelfde formaat heeft, is hierboven nog genoemd voor een hele nette prijs.
Die alpha, speel er 's mee, kijk wat je ervan denkt en wat voor lenzen erbij zitten.
Ik zag het. De prijs voor een E520 met 2 lenzen valt ook nog binnen budget (zie het als richtgevend budget, mag best ietsje meer zijn). Deze heeftw el beeldstabilisatie, de E420 niet. Is dat de meerprijs waard? Overigens zou ik in de toekomst wel graag een 18-180 lens erbij aanschaffen zodat ik niet teveel hoef te wisselen. Is dat een issue met de four thirds cameras?Species5618 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:27:
[...]
De E-520 is significant groter (voor zover een verschil in grootte significant kan zijn binnen het entry-level segment) dan de E-420, maar biedt wel meer functionaliteit.
[ Voor 13% gewijzigd door Taigu op 25-06-2009 10:49 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
hebben jullie een idee van wat ik eventueel zou kunnen aanschaffen?amdboy1983 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 22:41:
550 ,-
Nee.
Erg veel tijd.
nee
evt tips over camera + eventuele kitlenzen.
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Je hebt niet direct het budget voor een macro objectief.
Wel interesse in portretten.
Ik zou zeggen: een instap-kit met de 17-55/18-55 oid kitlens erbij.
Alles voldoet eigenijk wel, kijk welke je het fijnst in de hand vind liggen / hoe de rest van de ergonomie is.
Dan kan je op een later punt (een paar maand) eens kijken of je wat wilt veranderen / wilt uitbreiden.
Wel interesse in portretten.
Ik zou zeggen: een instap-kit met de 17-55/18-55 oid kitlens erbij.
Alles voldoet eigenijk wel, kijk welke je het fijnst in de hand vind liggen / hoe de rest van de ergonomie is.
Dan kan je op een later punt (een paar maand) eens kijken of je wat wilt veranderen / wilt uitbreiden.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Hangt van je doeleinden af. Beeldstabilisatie levert het meeste op als je foto's maakt met een tele-lens (grote brandpuntsafstand) waarbij het onderwerp zelf niet of nauwelijks beweegt. Bij dingen als spelende kinderen (onderwerp beweegt) of landschappen (kleine brandpuntsafstand) heb je er minder aan.buddhole schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:41:
[...]
Ik zag het. De prijs voor een E520 met 2 lenzen valt ook nog binnen budget (zie het als richtgevend budget, mag best ietsje meer zijn). Deze heeftw el beeldstabilisatie, de E420 niet. Is dat de meerprijs waard?
Overigens heeft de E-520 een ander (groter) formaat dan de E-420. Persoonlijke smaak mbt welke vorm het beste aanvoelt is ook erg belangrijk.
Een dergelijke superzoom-lens zal altijd optisch minder zijn dan losse lenzen (maar nog steeds een stuk beter dan lenzen van compactcamera's), dat is de prijs die je betaalt voor het gemak van niet te hoeven wisselen. Dit gegeven is redelijk onafhankelijk van het systeem dat je kiest. Een 18-180 lens later bijkopen is zeker geen probleem. Eventueel kun je op dat moment de kitlens/lenzen weer verkopen.Overigens zou ik in de toekomst wel graag een 18-180 lens erbij aanschaffen zodat ik niet teveel hoef te wisselen. Is dat een issue met de four thirds cameras?
Ik ga zo een rondje electro/fotozaken maken zodat ik een beter idee heb van het formaat van Olympus 420 vs 520 vs EOS 450D. Ik heb gelezen dat stabilisatie ook bij macro-achtige foto's goed van pas komt. Hiernaast heb ik geen geweldig vaste hand, zou zonde zijn als je net dat ene moment trilt waardoor de foto alsnog lukt.Species5618 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:16:
[...]
Hangt van je doeleinden af. Beeldstabilisatie levert het meeste op als je foto's maakt met een tele-lens (grote brandpuntsafstand) waarbij het onderwerp zelf niet of nauwelijks beweegt. Bij dingen als spelende kinderen (onderwerp beweegt) of landschappen (kleine brandpuntsafstand) heb je er minder aan.
Overigens heeft de E-520 een ander (groter) formaat dan de E-420. Persoonlijke smaak mbt welke vorm het beste aanvoelt is ook erg belangrijk.
Voor dat gemak wil ik best wat betalen en iets aan kwaliteit. Als ik dan ga prijsvergelijken dan is een E520+18-200 (759) bijna net zo duur als een EOS450D+Sigma 18-200mm OS (stabilizer) (795). Maakt het weer wat lastiger. Overigens hartelijk dank voor al je adviezen!Een dergelijke superzoom-lens zal altijd optisch minder zijn dan losse lenzen (maar nog steeds een stuk beter dan lenzen van compactcamera's), dat is de prijs die je betaalt voor het gemak van niet te hoeven wisselen. Dit gegeven is redelijk onafhankelijk van het systeem dat je kiest. Een 18-180 lens later bijkopen is zeker geen probleem. Eventueel kun je op dat moment de kitlens/lenzen weer verkopen.
[quote]Wijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:19:
[...]
Hoe dicht bij die paarden kun je komen? Heb je beide camera's al 's vast gehad? Wat was je indruk?
Over het algemeen kan ik van ongeveer een 10 meter van die paarden foto's nemen. Soms kan dit ook wel een heel stuk verder zijn als het een professionele wedstrijd is, dan kan het tot 50 m oplopen.
Ik heb beide camera's reeds vast gehad, ze lagen bij mij allebei heel erg lekker in de hand, ik zou perfect met beide kunnen werken. Jammer genoeg konden ze niet aangezet worden in de winkel waar ik ze getest heb, dus ik heb de menu's niet kunnen doorlopen. Ik denk persoonlijk dat dit niet echt uitmaakt want ik heb sowieso nog nooit met een dslr gewerkt dus ik zal veel te leren hebben...
Welke van die twee raden jullie mij aan? (of eventueel nog een andere dslr, aan jullie de keuze
)
Ik zag ook de Nikon D5000, maar ik denk dat het misschien niet de moeite is om te besparen op de body, het prijsverschil met een D90 is immers erg klein (als we de kit met een 18-105 VR lens in acht nemen)
Ik heb nog een vraagje, achter elke lens staat er iets van fxx. Bv bij de kitlens van de D90 staat er f/3.5-5.6. Wat betekent dat? En hoe kan ik zien welke lens beter is dan een andere lens (buiten het bereik in mm)
[...]
Hoe dicht bij die paarden kun je komen? Heb je beide camera's al 's vast gehad? Wat was je indruk?
Over het algemeen kan ik van ongeveer een 10 meter van die paarden foto's nemen. Soms kan dit ook wel een heel stuk verder zijn als het een professionele wedstrijd is, dan kan het tot 50 m oplopen.
Ik heb beide camera's reeds vast gehad, ze lagen bij mij allebei heel erg lekker in de hand, ik zou perfect met beide kunnen werken. Jammer genoeg konden ze niet aangezet worden in de winkel waar ik ze getest heb, dus ik heb de menu's niet kunnen doorlopen. Ik denk persoonlijk dat dit niet echt uitmaakt want ik heb sowieso nog nooit met een dslr gewerkt dus ik zal veel te leren hebben...
Welke van die twee raden jullie mij aan? (of eventueel nog een andere dslr, aan jullie de keuze
Ik zag ook de Nikon D5000, maar ik denk dat het misschien niet de moeite is om te besparen op de body, het prijsverschil met een D90 is immers erg klein (als we de kit met een 18-105 VR lens in acht nemen)
Ik heb nog een vraagje, achter elke lens staat er iets van fxx. Bv bij de kitlens van de D90 staat er f/3.5-5.6. Wat betekent dat? En hoe kan ik zien welke lens beter is dan een andere lens (buiten het bereik in mm)
[ Voor 18% gewijzigd door LaurentS op 25-06-2009 12:06 ]
Voor macro-achtige dingen zou ik een statief gebruiken en niet beeld-stabilisatie. Een probleem bij macro-opnamen is de kleine scherptediepte, als je het toestel iets naar voor of naar achter beweegt zal de regio die scherp is meeverschuiven. En deze voor/achter trillingen worden niet gecompenseerd door de stabilisator.buddhole schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:41:
[...]
Ik ga zo een rondje electro/fotozaken maken zodat ik een beter idee heb van het formaat van Olympus 420 vs 520 vs EOS 450D. Ik heb gelezen dat stabilisatie ook bij macro-achtige foto's goed van pas komt. Hiernaast heb ik geen geweldig vaste hand, zou zonde zijn als je net dat ene moment trilt waardoor de foto alsnog lukt.
Naar aanleiding van jullie tips ben ik vandaag eens in de winkel gaan 'passen'. Ik vind de Olympus E-520 niet lekker in de hand liggen. Het is een aardig kleine dslr en mijn handen zijn 'groot'. De Canon EOS 1000D daar in tegen houd wel lekker vast, net als de Canon EOS 450D.xp7amrkr schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:36:
Wat is je beschikbare budget?
500 Euro max.
Vakantie & uitstapjes.
Natuur & gebouwen.
Nee
[small]Het is niet de bedoeling te zeggen welke ik moet kopen. Noem een paar voor mij interessante types waar ik dan wel verder research naar doe. Maar ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer.[/small]
Nu de vraag, welke zou beter geschikt zijn voor mijn doeleinde?
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 + EF 75-300 kit (€ 549,-)
Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit (€ 529,- (aanbieding Media Markt))
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Dat klopt wel, aan alletwee valt wel te wennen.freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:47:
[quote]Wijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:19:
[...]
D5000 is, in verhouding tot de D90, nog te duur tenzij het echt iets heeft wat je nodig denkt te hebben zoals dat kantelscherm.Welke van die twee raden jullie mij aan? (of eventueel nog een andere dslr, aan jullie de keuze)
diafragma waardes, hoe lager, hoe lichtsterker.Ik heb nog een vraagje, achter elke lens staat er iets van fxx. Bv bij de kitlens van de D90 staat er f/3.5-5.6. Wat betekent dat? En hoe kan ik zien welke lens beter is dan een andere lens (buiten het bereik in mm)
Waar jij denk ik rekening mee moet houden is dat je met een 18-105 al snel bereik te kort komt voor paarden op een afstand. Een setje met een telezoom zoals een 70-300 erbij zal toch wel prettig zijn.
Dus dan zou ik een kit als deze moeten nemen? pricewatch: Nikon D90 Double Zoom Kit of beter pricewatch: Nikon D90 Telephoto Zoom Kit, dan moet ik maar met 1 lens werken (of zou ik ook tekort komen met een 18-200mm?)Wijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:13:
[...]
Dat klopt wel, aan alletwee valt wel te wennen.
[...]
D5000 is, in verhouding tot de D90, nog te duur tenzij het echt iets heeft wat je nodig denkt te hebben zoals dat kantelscherm.
[...]
diafragma waardes, hoe lager, hoe lichtsterker.
Waar jij denk ik rekening mee moet houden is dat je met een 18-105 al snel bereik te kort komt voor paarden op een afstand. Een setje met een telezoom zoals een 70-300 erbij zal toch wel prettig zijn.
Dit is wel aantrekkelijk, maar aan de andere kant, komt het dan toch wel een eindje boven mijn budget uit...
Wat ik mij afvroeg, zijn er dan ook lenzen van andere merken (tamron, sigma...) die VR ondersteunen? Het lijkt mij immers vrij belangrijk om VR te hebben bij zo'n grote zoom.
D5000 zal ik dan zeker niet kopen, was wel aardig wat compacter dan een d90, maar de prijs/prestatie is minder goed als de d90 en ik heb dat kantelbaar scherm helemaal niet nodig
Voor die diafragmawaardes, is die kit met 18-105 VR lichtsterk genoeg? En die met de 18-200mm? En de 70-300mm? Welke van deze lenzen zijn goed geschikt voor lowlight prestaties?
[ Voor 23% gewijzigd door LaurentS op 25-06-2009 13:54 ]
De Nikon D60 is er ook nog, als je er toch een andere lens bij wil kopen.buddhole schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:41:
Voor dat gemak wil ik best wat betalen en iets aan kwaliteit. Als ik dan ga prijsvergelijken dan is een E520+18-200 (759) bijna net zo duur als een EOS450D+Sigma 18-200mm OS (stabilizer) (795). Maakt het weer wat lastiger. Overigens hartelijk dank voor al je adviezen!
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik was er zo goed als uit met de E420 kit.. Ik moet zeggen dat de D60 met 18-200 voor € 505,- wel een zeer interessante prijsstelling heeft (niet op voorraad bij kam-express). We zijn er inmiddels uit dat video geschrapt mag worden. Ik neig toch iets meer naar de E420 vanwege de grootte van de body en lenzen. Dit model lijkt me een ideaal begin met dslr's. Mocht dit bevallen en het fotograferen een hobby worden dan kan ik altijd nog overstappen naar een groter model met geavanceerdere functies.Spruit 11 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:46:
[...]
De Nikon D60 is er ook nog, als je er toch een andere lens bij wil kopen.
[ Voor 15% gewijzigd door Taigu op 25-06-2009 16:36 ]
Helaas wel ja.freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:21:
[...]
Dus dan zou ik een kit als deze moeten nemen? pricewatch: Nikon D90 Double Zoom Kit of beter pricewatch: Nikon D90 Telephoto Zoom Kit, dan moet ik maar met 1 lens werken (of zou ik ook tekort komen met een 18-200mm?)
Dit is wel aantrekkelijk, maar aan de andere kant, komt het dan toch wel een eindje boven mijn budget uit...
Omdat? Die paarden staan echt niet stil erdoor.Wat ik mij afvroeg, zijn er dan ook lenzen van andere merken (tamron, sigma...) die VR ondersteunen? Het lijkt mij immers vrij belangrijk om VR te hebben bij zo'n grote zoom.
Allemaal niet erg. Lichtsterke telezooms ga je niet vinden in je budget, lichtsterke standaardlens lukt net aan als je 2e hands gaat winkelen.Voor die diafragmawaardes, is die kit met 18-105 VR lichtsterk genoeg? En die met de 18-200mm? En de 70-300mm? Welke van deze lenzen zijn goed geschikt voor lowlight prestaties?
VR zal mij idd niet helpen voor sportbeelden, maar dit zal natuurlijk niet de enige applicatie van deze dslr zijn, ik zal (zeker in het begin) allerhande foto's nemen. Gaande van sportbeelden naar soms wel eens een macrofoto van een bloemetje in mijn tuinWijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:35:
[...]
Omdat? Die paarden staan echt niet stil erdoor.
Met dat gegeven zou ik je willen aanraden om ook naar camera's van Olympus (bv. de E-30) en Pentax (bijv. de K20D) te kijken, die hebben namelijk VR in de body zitten.freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:57:
[...]
.... Is VR dan niet heel erg handig? (ik heb niet zo'n vaste hand...)
Qua kwaliteit is dat niet ongeveer hetzelfde of het in de lens zit of in de body?Anoniem: 19894 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:50:
[...]
Met dat gegeven zou ik je willen aanraden om ook naar camera's van Olympus (bv. de E-30) en Pentax (bijv. de K20D) te kijken, die hebben namelijk VR in de body zitten.
Ik ben meer geneigd naar Nikon en Canon vanwege het feit dat er gewoon veel meer 3rdparty lenzen en dergelijke voor te vinden zijn.
De K20D is wel een aantrekkelijke dslr, voor een kleine 800€ heb ik al body+ 18-55mm lens+50-200mm lens
Hoe verhoud deze dslr tegenover een D90? Ik neem aan vrij inferieur? Ik neem dit aan door het grote prijsverschil 800€-1200€ is wel een groot verschil...
De laatste kerken waar ik was waren dusdanig donker dat er niet tegenaan te VR'en viel. Deze http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/2668825248/ is 3 seconden op f8 op iso 200. Had ik de iso naar 1600 geschopt en het diafragma meer open gezet dan was 't net gegaan.freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:57:
[...]
VR zal mij idd niet helpen voor sportbeelden, maar dit zal natuurlijk niet de enige applicatie van deze dslr zijn, ik zal (zeker in het begin) allerhande foto's nemen. Gaande van sportbeelden naar soms wel eens een macrofoto van een bloemetje in mijn tuin. VR leek mij vooral handig voor op vakantie, stel dat je een donkere kerk binnenstapt en je wilt een paar mooie foto's nemen zonder flits. Is VR dan niet heel erg handig? (ik heb niet zo'n vaste hand...)
Maar, op zich heb je natuurlijk gelijk, VR kan zeker van pas komen.
Zo simpel is het (helaas) niet. Bij die nikon kit zit de 70-300VR, die kost los al snel 400 euro. Nikon heeft ook een 55-200VR die nog geen 200 kost, dan wordt de situatie meer vergelijkbaar.freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:45:
[...]
Qua kwaliteit is dat niet ongeveer hetzelfde of het in de lens zit of in de body?
Ik ben meer geneigd naar Nikon en Canon vanwege het feit dat er gewoon veel meer 3rdparty lenzen en dergelijke voor te vinden zijn.
De K20D is wel een aantrekkelijke dslr, voor een kleine 800€ heb ik al body+ 18-55mm lens+50-200mm lens(pricewatch: Pentax K20D + DA 18-55mm II + DA 50-200mm)
Hoe verhoud deze dslr tegenover een D90? Ik neem aan vrij inferieur? Ik neem dit aan door het grote prijsverschil 800€-1200€ is wel een groot verschil...
Als je deze twee camera's interessant vind lees dan 's goed de reviews, bijv. op dpreview. Zie je beter de verschillen.
[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 25-06-2009 18:51 ]
Het maakt niets uit.freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:45:
[...]
Qua kwaliteit is dat niet ongeveer hetzelfde of het in de lens zit of in de body?
Ook voor Olympus en Pentax is er genoeg op de markt, al dan niet met converter.Ik ben meer geneigd naar Nikon en Canon vanwege het feit dat er gewoon veel meer 3rdparty lenzen en dergelijke voor te vinden zijn.
Het zijn allemaal prima camera's, de verschillen zul je in de uitersten moeten zoeken (D90 prima bij hoge ISO, daar scoren andere merken minder op- lees: minder, niet slecht!)...
Voordeel van de Pentax body, compleet stof- en wheater sealed.
Ik hel sowieso over naar de nikon D90. Het enige waar ik nu nog tussen twijfel is tussen de pricewatch: Nikon D90 Telephoto Zoom Kit met een 18-200VR, dan moet ik niet zo vaak wisselen van lens, maar aan de andere kant zit er dan steeds zo'n lange lens op mijn body, wat misschien niet zo praktisch is. Ofwel de pricewatch: Nikon D90 Double Zoom Kit dan zit ik met 2 lenzen (van mindere kwaliteit?) maar zit ik wel niet steeds met een ultra lange lens op mijn body wat misschien wel handiger is bij gewoon gebruik?Wijnands schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:49:
[...]
De laatste kerken waar ik was waren dusdanig donker dat er niet tegenaan te VR'en viel. Deze http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/2668825248/ is 3 seconden op f8 op iso 200. Had ik de iso naar 1600 geschopt en het diafragma meer open gezet dan was 't net gegaan.
Maar, op zich heb je natuurlijk gelijk, VR kan zeker van pas komen.
[...]
Zo simpel is het (helaas) niet. Bij die nikon kit zit de 70-300VR, die kost los al snel 400 euro. Nikon heeft ook een 55-200VR die nog geen 200 kost, dan wordt de situatie meer vergelijkbaar.
Als je deze twee camera's interessant vind lees dan 's goed de reviews, bijv. op dpreview. Zie je beter de verschillen.
Wat raden jullie mij aan? Wat zou de beste prestatie leveren?
Qualitatief zitten in dezelfde range, maar bedenk wel dat je behoorlijk boven je budget zit en je moet nog e.a. hebben voor het goede, denk aan tas, geheugen, eventueel een extra accu en statief?freddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:07:
[...]
....
Als je de kans hebt geef Olympus en Pentax dan niet op en probeer ze in de winkel uit.
Qua prijs zijn ze gewoon erg vriendelijk en ze doen echt niet onder voor Canon of Nikon.
De Pentax K20D + 18-55mm + 55-300mm heb je voor €947 bij kamera-express
De 18-200 VR is voor het type lens watie is best goed. Maar 2 losse lensen zullen je over het algemeen betere beeldkwaliteit gevenfreddyronny schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:07:
[...]
Ik hel sowieso over naar de nikon D90. Het enige waar ik nu nog tussen twijfel is tussen de pricewatch: Nikon D90 Telephoto Zoom Kit met een 18-200VR, dan moet ik niet zo vaak wisselen van lens, maar aan de andere kant zit er dan steeds zo'n lange lens op mijn body, wat misschien niet zo praktisch is. Ofwel de pricewatch: Nikon D90 Double Zoom Kit dan zit ik met 2 lenzen (van mindere kwaliteit?) maar zit ik wel niet steeds met een ultra lange lens op mijn body wat misschien wel handiger is bij gewoon gebruik?
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Dit topic is gesloten.