[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.668 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:56:
[...]

Qualitatief zitten in dezelfde range, maar bedenk wel dat je behoorlijk boven je budget zit en je moet nog e.a. hebben voor het goede, denk aan tas, geheugen, eventueel een extra accu en statief?

Als je de kans hebt geef Olympus en Pentax dan niet op en probeer ze in de winkel uit.

Qua prijs zijn ze gewoon erg vriendelijk en ze doen echt niet onder voor Canon of Nikon.

De Pentax K20D + 18-55mm + 55-300mm heb je voor €947 bij kamera-express
Dat is inderdaad juist. Maar een statief ga ik voor het moment nog niet kopen en ben waarschijnlijk van plan eerst de gewone kit kopen (pricewatch: Nikon D90 Kit) en dan een beetje later die lens kopen (Nikon AF-S 70-300 VR) (pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f4.5-5.6G IF ED VR). Dan kost het 1264€ ipv 1256€. Klein verschil dus :)
Welk kaartje zou ik moeten kopen bij die D90? Is het de moeite om zo'n dure kaart als een sandisk extreme III te kopen? En welke tas? Ik wil iets niet te groot maar toch groot genoeg om het toestel, een reserve accu, een extra lens en extra geheugenkaartje in kwijt kan.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snelle kaarten worden pas relevant als je regelmatig zo veel schiet dat je buffer vol zit. Of als je ongeduldig bent als het gaat om overdracht naar de pc.

http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9597

Verder...
70-300VR is wellicht iets beter maar het geeft je 100mm extra tele en da's bij beesten op afstand behoorlijk wat.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 19:22
De e-420 is inmiddels onderweg. Wat zijn de must-have accessoires voor een beginner? Hier een lijstje, graag tips, bevestigen of aanvullen:

- CF kaart -> besteld
- Boek over fotograferen -> besteld
- Klein statiefje -> aan het uitzoeken
- 2e Accu -> aan het uitzoeken
- Tasje -> aan het uitzoeken

Is dit nodig?
- Retroadapter tbv Macro?
- Macro tussenring?
- UV Filter?
- Zonnekap?
- Schoonmaaksetje?
- Afstandbediening?

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:22

polthemol

Moderator General Chat
Is dit nodig?
- Retroadapter tbv Macro?
- Macro tussenring?
- UV Filter?
- Zonnekap?
- Schoonmaaksetje?
- Afstandbediening?

Eigenlijk is het aan jou om dat te beslissen hoeveel het je waard is, want de lijst met "must haves" is zoals met veel hobbys absoluut oneindig ;), maar als ik voor mezelf zou beantwoorden:

- retroadapter: hoeveel hou je van macro ? Ik heb me gewoon een dedicated macrolens gehaald en vind het elke euro waard. Kijk anders wat het goedkoopste is om eens te proberen of je macro "tha shit" vind, misschien een tijdje met zoeen el cheapo voorzetlensje (Weet de prijzen even niet van adapters ed.) en dan kun je daarna lekker kijken of het zich loont om in een echte macrolens te investeren.
- tussenring: zie hierboven
- UV filter: wordt aangeraden ter bescherming,ik gebruik het niet en heb na een dikke 1.5 jaar op geen enkele lens een krasje zitten. Het is misschien afhankelijk van hoe voorzichtig je met je spul omgaat en in welke omgeving je fotografeert. Ik kan me indenken dat als je veel door zandige omgevingen schooit met je camera, het wel nuttig gaat zijn.
-zonnekap: JA, ja, ja, JA !!!! Absoluut doen ! Het lijkt wel mee te vallen eerst, maar zodra je maar een beetje zon jouw kant op hebt staan en je mist daardoor net DE shot, dan wil je niet weten hoe snel je naar de fotowinkel rent voor een zonnekap ;)
-schoonmaaksetje: bij mijn fotowinkel kan ik mijn camera gratis laten schoonmaken (onder het motto: als ik er wat koop dan is het service), als jij eenzelfde mogelijkheid hebt, zou ik het schoonmaaksetje laten zitten.
-afstandsbediening: mwah, heb hier ene liggen en het is wel leuk maar erg veel gebruik je hem niet echt. Kunt hem voor een 10 euro oid bij de mediamarkt verkrijgen (HAMA).

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 26-06-2009 01:38 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
polthemol schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 01:35:
- retroadapter: hoeveel hou je van macro ? Ik heb me gewoon een dedicated macrolens gehaald en vind het elke euro waard. Kijk anders wat het goedkoopste is om eens te proberen of je macro "tha shit" vind, misschien een tijdje met zoeen el cheapo voorzetlensje (Weet de prijzen even niet van adapters ed.) en dan kun je daarna lekker kijken of het zich loont om in een echte macrolens te investeren.
- tussenring: zie hierboven
Ik hou wel van macro, ik wil graag mooie foto's van sigaren en wat natuurwerk maken, maar wil eerst eens wat proberen. Die adapters zijn ongeveer 18,- dus daar zal ik niet op leeglopen. Over de adapter heb ik al wat positieve reviews gevonden, hebben jullie ook ervaring met zo'n adapter of een ring? Ik begrijp niet helemaal het effect van zo'n ring.
- UV filter: wordt aangeraden ter bescherming,ik gebruik het niet en heb na een dikke 1.5 jaar op geen enkele lens een krasje zitten. Het is misschien afhankelijk van hoe voorzichtig je met je spul omgaat en in welke omgeving je fotografeert. Ik kan me indenken dat als je veel door zandige omgevingen schooit met je camera, het wel nuttig gaat zijn.
Mn vrouw gaat het toestel ook vasthouden, dus ik denk niet dat het een slecht idee is om deze aan te schaffen.
-zonnekap: JA, ja, ja, JA !!!! Absoluut doen ! Het lijkt wel mee te vallen eerst, maar zodra je maar een beetje zon jouw kant op hebt staan en je mist daardoor net DE shot, dan wil je niet weten hoe snel je naar de fotowinkel rent voor een zonnekap ;)
Duidelijk, ik heb nu van die ringen op het oog maar ik zie ook veel varianten met 4 delen. Is hier nog wat over te zeggen?
-schoonmaaksetje: bij mijn fotowinkel kan ik mijn camera gratis laten schoonmaken (onder het motto: als ik er wat koop dan is het service), als jij eenzelfde mogelijkheid hebt, zou ik het schoonmaaksetje laten zitten.
Ik heb geen band met een fotozaak oid (online besteld), wat dient er in een schoonmaaksetje te zitten buiten een lensdoekje?
-afstandsbediening: mwah, heb hier ene liggen en het is wel leuk maar erg veel gebruik je hem niet echt. Kunt hem voor een 10 euro oid bij de mediamarkt verkrijgen (HAMA).
Voor dat bedrag ishet wel leuk om te proberen wat familiefoto's van ons allen te maken. Vriendelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Mocht iemand anders nog aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b][message=32164824,noline]polthemol schreef op vrijdag 26 juni 2009 @
Ik lees vluchtig en zie shit staan. Heel even heb ik dan zo'n beeld van iemand op z'n knieen met z'n macro uitrusting bij een grote hoop stront.

Omkeer ringen, denk er wel om dat een kwetsbaar achterste element opeens open en bloot uitsteekt en dat je vrij dichtbij moet werken. Die ringen komen altijd van pas, zelfs bij een "echte" macro lens.
De shot?

Schoonmaaksetje zou ik niet laten zitten. Een blaasbalgje zoals een rocketblower (alsjeblieft, niet die goedkope chinese dingen met varkensharen kwast erop) en een microvezel poetsdoekje zijn erg handig. Zelfs al heb je een winkel die schoonmaakt voor je, wat doe je op zaterdagmiddag laat als je in een natuurgebied zit en een dik stuk stof op je sensor? Even blazen kan je zo het wegpoetsen van een stofje op 60 foto's schelen. Zelfde met een vette veeg omdat je even niet oplette bij het terugplaatsen van je lensdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:26

Rannasha

Does not compute.

Zou eerst gewoon eens spelen met de camera en zien welke dingen je het vaakst doet... aan de hand daarvan dit soort uitbreidingen erbij kopen.
Same as above.
- UV Filter?
Niet per se nodig. De kitlenzen zijn niet bijzonder duur en een goedkoop UV filter kan de kwaliteit van de foto's aantasten. De zonnekap zal voldoende bescherming bieden.
Olympus levert standaard zonnekappen bij alle lenzen. Niet nodig om ze los te kopen dus :)
- Schoonmaaksetje?
Doekjes voor het front-element van de lens zijn wellicht handig. Sensor-reiniging... not so much. Het anti-stof systeem in de Olympus camera's is bijzonder effectief. Ik heb nog geen last van stof terwijl ik regelmatig van lens wissel.
Afstandbediening is leuk speelgoed. Kijk eens naar deze: Kost $4 inclusief verzendkosten (en werkt prima, uit eigen ervaring).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
xp7amrkr schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:03:
[...]

Naar aanleiding van jullie tips ben ik vandaag eens in de winkel gaan 'passen'. Ik vind de Olympus E-520 niet lekker in de hand liggen. Het is een aardig kleine dslr en mijn handen zijn 'groot'. De Canon EOS 1000D daar in tegen houd wel lekker vast, net als de Canon EOS 450D.

Nu de vraag, welke zou beter geschikt zijn voor mijn doeleinde?
Canon EOS 1000D EF-S 18-55 + EF 75-300 kit (€ 549,-)
Canon EOS 450D + EF-S 18-55 IS Kit (€ 529,- (aanbieding Media Markt))
Dat ligt eraan wat je in de toekomst nog wil...
Wil je er in de toekomst nog meer geld insteken?

Ik zou zelf voor de 450D gaan met de nieuwe kitlens en dan "straks" een 70-200 L erbij nemen voor de zoom... Kost je wel nog eens 500 euro, maar dan heb je wel een dijk van een tele!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

dfrenner schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:36:
[...]

Dat ligt eraan wat je in de toekomst nog wil...
Wil je er in de toekomst nog meer geld insteken?

Ik zou zelf voor de 450D gaan met de nieuwe kitlens en dan "straks" een 70-200 L erbij nemen voor de zoom... Kost je wel nog eens 500 euro, maar dan heb je wel een dijk van een tele!
Ik denk inderdaad dat dat de beste optie is. Ben nu lekker aan het rondneuzen naar de accessoires en er komt zo 200-300 euro bij. Dus mijn budget is 'opgeschroefd' naar 800. Moet ik dan opeens naar een ander toestel gaan kijken dan de 450D?

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

xp7amrkr schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:01:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat de beste optie is. Ben nu lekker aan het rondneuzen naar de accessoires en er komt zo 200-300 euro bij. Dus mijn budget is 'opgeschroefd' naar 800. Moet ik dan opeens naar een ander toestel gaan kijken dan de 450D?
Want dan heb je geen accessoires nodig? Op die manier blijf je het budget verhogen. Begin lekker met de 450D, daarna begint het grote geld uitgeven toch wel :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
Superduidelijke antwoorden weer, top! Blower/cleaning kit en a/b zijn besteld. Morgen komt de camera binnen en dan eerst maar eens een weekend de handleiding lezen en spelen.

Ik probeer regelmatig macrofoto's te nemen van sigaren met mijn huidige camera wat tot behoorlijke ergernissen leidt. Misschien een beetje vreemd onderwerp, maar de details van de sigaren zelf als de bandjes lenen zich goed voor mooie plaatjes. Het is 100% voor de lol, vandaar de vragen over een goedkope macro-oplossingen. Ik zal me er eens in verdiepen en tzt een kleine set-up ter goedkeuring voordragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb besloten, ik ga voor de Nikon D90. Nu twijfel ik nog om het met de 18-105VR kitlens te nemen (pricewatch: Nikon D90 Kit) of met een 18-55VR lens (pricewatch: Nikon Nikon D90 + 18-55mm VR kit).
De prijs is ongeveer hetzelfde maar wat mij doet twijfelen aan de 18-105VR lens zijn een aantal reviews op het internet die zeggen dat zijn cornersharpness niet zo goed is, slechter dan die van de 18-55VR.
Wat raden jullie mij aan?
Ik ben sowieso van plan om eind juli (dan heb ik mijn vakantiejob gedaan) mijn accessoires uit te breiden. In eerste instantie wil ik een DSLR met geheugenkaart, 1 lens en een tas.
Eind juli komt daar bij: telezoomlens, waarschijnlijk Nikon 70-300 VR (pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f4.5-5.6G IF ED VR), een statief (nog geen enkel idee, advies aub?), misschien een UV filter? (is dit nodig?), een extra accu (is er 'namaak' van goede kwaliteit, de originele is nogal duur vind ik?) en een extra geheugenkaartje.

Welke tas zou ik moeten kopen? Ik had gedacht aan een Lowepro Rezo 170AW (http://products.lowepro.com/product/Rezo-170-AW,2008,20.htm). Is dit groot genoeg om een D90 met 18-105 VR (of 18-55VR) te bevatten inclusief een extra accu, extra geheugenkaartje en extra Nikon 70-300 VR lens?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mijn reviews is de scherpte van de 18-105 juist dik in orde:
http://www.photozone.de/n...s/410-nikkor_18105_3556vr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:53:
Volgens mijn reviews is de scherpte van de 18-105 juist dik in orde:
http://www.photozone.de/n...s/410-nikkor_18105_3556vr
Volgens deze review (http://www.kenrockwell.com/nikon/18-105mm.htm) is de corner sharpness van de 18-105 juist slechter als die van de 18-55, dit staat bij introduction:
"The photos are nice and sharp most of the time, but if you're looking closely, the 18-105mm is Nikon's fuzziest lens in the corners at 18mm. Even the $100 18-55mm is better. "
Dit is wat mij wat doet twijfelen.
Wat denken jullie van de tas? En welke tas gebruiken jullie zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Ken Rockwell moet je niet serieus nemen... Van z'n eigen site:
While often inspired by actual products and events, just like any other good news organization, I like to make things up and stretch the truth if they make an article more fun. In the case of new products, rumors and just plain silly stuff, it's all pretend. If you lack a good BS detector, please treat this entire site as a work of fiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Species5618 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:39:
Ken Rockwell moet je niet serieus nemen... Van z'n eigen site:

[...]
Oei, ok dat zal ik dan maar niet al te serieus nemen zeker... Jullie raden mij dus de gewone kit met 18-105 VR aan?

Maar welke tas moet ik erbij kopen?? Er moet deze D90 met deze 18-105VR lens erop inkunnen met een Nikon 70-300VR lens, een extra accu en geheugenkaartje. Wat gebruiken jullie zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me mompelt iets over de titel van dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:01:
/me mompelt iets over de titel van dit topic
Wat is er? Mag ik deze vraag hier niet stellen? Dit houdt toch verband met de aankoop van een dSLR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
freddyronny schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:30:
[...]
Wat is er? Mag ik deze vraag hier niet stellen? Dit houdt toch verband met de aankoop van een dSLR?
Jouw vraag gaat specifiek over op zoek zijn naar een geschikte tas. Voor dergelijke vragen is er dit topic geopend. Daarin kun je je vraag nogmaals stellen + ervaringen lezen van anderen met andere tassen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Joosie200 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:39:
[...]

Jouw vraag gaat specifiek over op zoek zijn naar een geschikte tas. Voor dergelijke vragen is er dit topic geopend. Daarin kun je je vraag nogmaals stellen + ervaringen lezen van anderen met andere tassen. ;)
Dankjewel, ik had dit topic niet zien staan. Hartelijk dank voor je tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

ajhaverkamp schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:13:
[...]

Want dan heb je geen accessoires nodig? Op die manier blijf je het budget verhogen. Begin lekker met de 450D, daarna begint het grote geld uitgeven toch wel :)
Ik heb vandaag de Canon EOS 1000D gekocht samen met de 18-55 en 70-300 lens. Dit samen met een tas, twee uv-filters, 8GB sdhc kaart, cleaningsetje en een boek over de 1000D. Was een nette 700 euro kwijt.

Nu nog op zoek naar een leuk statief en manier om op afstand foto's te maken.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
xp7amrkr schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:27:
[...]

Ik heb vandaag de Canon EOS 1000D gekocht samen met de 18-55 en 70-300 lens. Dit samen met een tas, twee uv-filters, 8GB sdhc kaart, cleaningsetje en een boek over de 1000D. Was een nette 700 euro kwijt.

Nu nog op zoek naar een leuk statief en manier om op afstand foto's te maken.
Proficiat met je aankoop ;)

eventjes offtopic: Welke tas heb je gekocht? Geraakt hier al het bovengenoemde in? Ik ben namelijk op zoek naar een tas voor mijn Nikon D90 met 18-105 VR en 70-300 VR lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Een Lowepro EX 160. De camera past hier met de normale lens rechtop in. Met me Tamron AF70-300 kan ik hem er recht in leggen maar dan moeten het klittenband tussenschot eruit. Ben erg tevreden met de tas, ziet er degelijk uit en heeft mij maar 30,- gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
xp7amrkr schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 19:04:
Een Lowepro EX 160. De camera past hier met de normale lens rechtop in. Met me Tamron AF70-300 kan ik hem er recht in leggen maar dan moeten het klittenband tussenschot eruit. Ben erg tevreden met de tas, ziet er degelijk uit en heeft mij maar 30,- gekost.
Ok hartelijk dank. Ik was van plan de Lowepro Rezo 170 AW te kopen. Die is een stukje groter dus ik verwacht dat mijn aankomende setje er wel in zal geraken :)
Dankjewel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
Ik weet niet echt zeker of mijn vraag wel in dit topic thuishoort, maar het leek mij wel het meest geschikte.Mocht dat toch niet zo zijn,dan hoor ik het graag.

Wat is het geval?

Ik heb nu een panasonic FZ28 compactcamera en ben aan het nadenken over eventueel een spiegelreflex. Mijn FZ28 heeft een zoombereik van 18x. Volgens de handleiding van mijn fz28 komt dan overeen met 486 mm kleinbeeld.

Mijn vraag is nu; als ik een lens wil kopen met een zelfde maximale branddpuntsafstand voor mijn spiegelreflex, waar moet ik dan naar kijken. Naar een lens van max 300mm? En dat dan,maal 1,6 = 480mm,

Of is op die lenzen de aangegeven maat al de kleinbeeld maat en moet ik op zoek naar een lens van minimaal 500mm.

Heb ik bijvoorbeeld hier voldoende aan http://www.digicamshop.nl...-4-0-5-6-macro-nikon.html?

Of moet ik dan echt naar dit formaat: http://www.digicamshop.nl...-f-4-0-6-3-apo-canon.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kadoendra schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:19:
Ik heb nu een panasonic FZ28 compactcamera en ben aan het nadenken over eventueel een spiegelreflex. Mijn FZ28 heeft een zoombereik van 18x. Volgens de handleiding van mijn fz28 komt dan overeen met 486 mm kleinbeeld.

Mijn vraag is nu; als ik een lens wil kopen met een zelfde maximale branddpuntsafstand voor mijn spiegelreflex, waar moet ik dan naar kijken. Naar een lens van max 300mm? En dat dan,maal 1,6 = 480mm,
Yep, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widget
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Jaaaa, maaaarrr, alleen als hij (zij?) een crop camera koopt, anders gaat het verhaaltje mank natuurlijk. Niet dat er straks een D700, 5D of 1D staat met een te korte lens ;). Zou toch zonde zijn.

Don't tread on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
widget schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:29:
[...]

Jaaaa, maaaarrr, alleen als hij (zij?) een crop camera koopt, anders gaat het verhaaltje mank natuurlijk. Niet dat er straks een D700, 5D of 1D staat met een te korte lens ;). Zou toch zonde zijn.
Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in, maar als je van plan bent een dergelijke camera te kopen mag ik hopen dat je zo'n vraag niet meer hoeft te stellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
Wilko schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:36:
[...]

Daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in, maar als je van plan bent een dergelijke camera te kopen mag ik hopen dat je zo'n vraag niet meer hoeft te stellen :)
Ik ben me hierop aan het inlezen inderdaad, dus vergeef me de beginnersvraagjes. Nog maar eentje dan; bedoel je met zo'n crop camera een full frame camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 00:25
Nee, bij een cropcamera moet je de waarde keer iets doen (bij de meeste x1.6), een full frame camera is (zoals de naam al doet vermoeden) fullframe, dus een 300mm lens heeft ook echt 300mm bereik (x1.0 dus ;)).

Maar tegen de tijd dat je een full frame camera gaat overwegen zul je waarschijnlijk wel weten wat het is, want die camera's kosten een duit meer dan cropcamera's.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, crop camera is een crop camera en een full frame is een full frame camera.
Crop camera heeft dus een crop factor van bijv. 1.6x of 1.3x en een full frame camera heeft dat dus niet. 1.0x dus

Spuit 11 dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widget
Wilko schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:36:
[...]

In het algemeen waar, maar er zijn natuurlijk altijd mensen met meer geld dan talent (zoals ik, althans ik heb moeite met het vertalen van het beeld wat mijn oogjes zien naar een foto). Ik heb nu net 3 weken een 450D en ben een beetje teleurgesteld door de kwaliteit v/d foto's, met de analoge 50e van mijn vriending maak ik betere foto's, dus ik ben geneigd om meteen terug te rennen naar de Saturn om mijn 450 in te ruilen voor een 50 of 5D. Het is dat mijn vriendin vindt dat ik eerst wat meer moet proberen met deze camera en de lenzen die ze al heeft, anders had ik vanmiddag niet alleen de 50mm 1,8 gehaald, maar ook meteen een 70-200 2,8L.

@kadoendra

Nee, op een full frame camera (sensor equivalent aan 35mm film) mag je juist die omrekenfactor niet toepassen. Maar zoals Wilko al aangeeft, je zal je niet snel vergissen en per ongeluk een full-frame camera kopen, deze beginnen geloof ik zo rond de 2000 euro voor een body zonder lens. En ach, het topic heet toch ook 'starters', ben ik zelf ook ;). Overigens is het in jouw geval misschien nog de moeite om je te verdiepen in de omrekenfactoren van de verschillende merken, Canon heeft 1,6, Nikon volgens mij 1,5, en een aantal andere merken/types nog weer andere, als je het over bereiken van voorbij 300mm (35mm equiv) hebt, dan wordt het boeiend denk ik om daar rekening mee te houden.

edit:
Hmm, blijkbaar erg lang gedaan over typen van berichtje...

[ Voor 2% gewijzigd door widget op 26-06-2009 22:13 . Reden: regeltje toegevoegd ]

Don't tread on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ik vroeg mij af wat er anders is aan een kit tegenover de body + lens los kopen. komen ze in een mooiere verpakking (1 doos tegenover 2?)?

de Nikon D90 + Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR als kit wel 2 hele euro's duurder is dan de body en de lens los.. in tegenstelling tot de meeste kits, die goedkoper zijn dan los.
niet dat die 2 euro uit maken voor mijn eventuele keuze, maar ik vroeg me dus meer af wat het verschil tussen kit en los is, als het niet de korting is :]

(ondertussen heb ik goede hoop dat ik over ga. helaas weet ik het pas over 2 weken zeker, dus dan pas mag ik mijn aanschaf doen.. morgen wel even winkels afgaan hier om die d90 eens goed te betasten ;])

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowel81
  • Laatst online: 25-07-2015
@freddyronny en ieder ander die er over twijfeld en er misschien wat mee kan.

Als absoluut beginner kan ik zeggen dat de D90 dubbel zoom kit me erg goed bevalt. Zonder ervaring en puur op gevoel kan ik zeggen dat de 18-105 lens me erg bevalt. Genoeg bereik om even snel dat beetje extra zoom te pakken wanneer je net niet dichterbij kan/wil komen, en over de kwaliteit kan ik ook niet klagen (of vergelijken op basis van ervaring). Het verschil tussen 200mm en 300mm zou ik ook echt niet kunnen missen, ik zit er nu zelfs al serieus over na te denken een converter te kopen om die 300mm met factor 1,6 of zelfs 2 te verhogen, enige reden van twijfel is nog het verlies aan lichtsterkte dat het met zich mee brengt. Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van je onderwerpen, ik ben er echter na de eerste paar weken proberen al achter dat ik graag meer bereik heb (beestjes, luchtmachtdagen etc.).

Voor de rest kan ik alleen benadrukken... Dit topic bevat zo'n beetje alle tips die je nodig hebt, er zijn enkele van de betere/meer ervaren fotografen die al legio aan tips achter hebben gelaten. Met een beetje inlezen en veel oefenen kom je al een heel eind (merk ik tot mijn plezier!).

ps. Zo'n vaste hand als die van wijnands om een shot van 3s incl. dame die nog stil moet staan ook te maken (zelfs zonder VR?!) is iets waar we naar mijn idee allemaal wel van dromen... lukt mij in ieder geval zelfs met VR nog niet bijna!

pps. Waar ik mijn cam heb gekocht (lokale fotoboer. Perfecte service: deze week batterij dood, zonder vragen geruild voor nieuw.) zeggen ze dat (bij nikon iig) altijd een zonnekap inbegrepen is bij de lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Rowel81 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 23:29:
zeggen ze dat (bij nikon iig) altijd een zonnekap inbegrepen is bij de lens...
Niet bij iedere lens, bij de 18-55 en de 50/1,8 in ieder geval niet. Maar volgens mij verder wel bij ongeveer elke lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

widget schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:11:
[...]
Overigens is het in jouw geval misschien nog de moeite om je te verdiepen in de omrekenfactoren van de verschillende merken, Canon heeft 1,6, Nikon volgens mij 1,5, en een aantal andere merken/types nog weer andere, als je het over bereiken van voorbij 300mm (35mm equiv) hebt, dan wordt het boeiend denk ik om daar rekening mee te houden.
Om compleet te zijn

Canon 1Ds serie, 5D serie : 1.0x (FF)
Canon 1D serie: 1.3x
Canon dSLR overig: 1.6x

Nikon D3 serie, D700: 1.0x (FF,FX)
Nikon dSLR overig/Fuji: 1.5x

Pentax/Samsung: 1.5x

Sony A900: 1.0x (FF)
Sony/KM dSLR overig: 1.5x

Olympus/Panasonic: 2x

Sigma 1.7x

Voor diegenen die het nog niet uit hun hoofd kennen ;)
Het is overigens voor ieder bereik handig om te weten. Niet enkel voor het tele bereik.
11mm op een Canon crop-cam ziet er toch heel anders dan op een Olympus ;)

[ Voor 12% gewijzigd door RoyBijster op 27-06-2009 17:26 . Reden: Sony A900 en overige merken toegevoegd. ]

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widget
RoyBijster schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 00:17:
[...]
11mm op een Canon crop-cam ziet er toch heel anders dan op een Olympus ;)
Hah, ja, 20 mm fisheye is toch beduidend anders op een analoge (of full-frame) body, als op een crappy 450D (en ja een 450 is bizonder crappy, want zo slecht fotografeer ik niet(of mijn body is kut)) [/einde rant]

Don't tread on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jouw 450D is misschien crappy, dat wil niet zeggen dat iedere 450D crappy is. Mijn 450D en die van vele anderen is prima scherp en werkt goed.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

widget schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 04:05:
[...]

Hah, ja, 20 mm fisheye is toch beduidend anders op een analoge (of full-frame) body, als op een crappy 450D (en ja een 450 is bizonder crappy, want zo slecht fotografeer ik niet(of mijn body is kut)) \[/einde rant]
Als je nu eens vertelt in het Canon topic wat je probleem is, kun je misschien nog iets leren ;)

Er zijn _geen_ slechte camera's op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@freddyronny en ieder ander die er over twijfeld en er misschien wat mee kan.

Als absoluut beginner kan ik zeggen dat de D90 dubbel zoom kit me erg goed bevalt. Zonder ervaring en puur op gevoel kan ik zeggen dat de 18-105 lens me erg bevalt. Genoeg bereik om even snel dat beetje extra zoom te pakken wanneer je net niet dichterbij kan/wil komen, en over de kwaliteit kan ik ook niet klagen (of vergelijken op basis van ervaring). Het verschil tussen 200mm en 300mm zou ik ook echt niet kunnen missen, ik zit er nu zelfs al serieus over na te denken een converter te kopen om die 300mm met factor 1,6 of zelfs 2 te verhogen, enige reden van twijfel is nog het verlies aan lichtsterkte dat het met zich mee brengt. Dit is natuurlijk wel erg afhankelijk van je onderwerpen, ik ben er echter na de eerste paar weken proberen al achter dat ik graag meer bereik heb (beestjes, luchtmachtdagen etc.).
Tof dat er iemand heel erg tevreden over het setje dat ik nu net van plan ben te kopen :). Ik heb de normale kit (pricewatch: Nikon D90 Kit) gisterenavond besteld, hopelijk morgen hier!!! :*)
Ik ga eind juli dan die Nikon 70-300 VR lens (pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f4.5-5.6G IF ED VR) bijkopen en dan zal ik exact dezelfde set hebben als jij ;)

Je wilt een converter kopen?? Is 450mm nog niet genoeg?? (300x1.5 cropfactor) In welke situaties heb je dan nog wat last om je onderwerp dichtbij te krijgen?

offtopic: welke tas heb je gekocht? Gaat alles hierin (D90+18-105VR erop en 70-300VR lens) en is er dan nog een beetje ruimte over voor extra accu en geheugenkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowel81
  • Laatst online: 25-07-2015
@freddyronny

Ik ben bij de luchtmachtdagen in Volkel geweest, om de jets in volle vlucht te kunnen pakken zonder dat je een absurde crop moet doen heb je toch echt wat meer dan 450mm kleinbeeldequivalent nodig. Ook bij het wandelen rond huis en door de parken hier in de buurt, je kan niet overal komen waardoor (zelfs bij de geduldige beestjes die netjes wachten tot je je plekje gevonden hebt) je vaak net niet dicht genoeg bij kan komen. Ik vertrek morgen naar Zuid Afrika voor 3 weekjes zuur verdiende vakantie. Daar ga ik er dus zeker achter komen of die 70-300 lang genoeg is voor wat safari fotografie. Maar zoals dus gezegt, vermoed ik (nog) meer lengte wel lekkerder te vinden.

Niet helemaal ontopic: Mijn tas is een Löwepro Rover AWII. Vakverdeling gelaten zoals hij was. Mijn 70-300 zit 'links achterin', de body met 18-105 incl. zonnekap midden achter (rechtop en tegen mijn rug dus, dit op advies fotozaak, de cam is grabready, de knoppen worden zeker niet ingedrukt en er komt zeker geen spanning op de lens staan) en past perfect. Op de 18-105 zit dus ook nooit meer de lensdop (zonnekap + MRC UV filter). De andere vakken voor lenzen gebruik ik voor poetssetjes, adapters en filters. Zelfs met dat alles bij zou ik makkelijk nog 1 of 2 lenzen meer kwijt kunnen. Extra voordeel, er zit een regenhoes bij de tas. In geval van vochtigheid met een beweging over de tas te trekken. Ook is er boven het 'fotodeel' van de tas nog een gewoon stukje rugzak voor ander spul dat je onderweg mee neemt en een systeempje om je statief goed vast te maken. Ofwel, ik ben er tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps. Zo'n vaste hand als die van wijnands om een shot van 3s incl. dame die nog stil moet staan ook te maken (zelfs zonder VR?!) is iets waar we naar mijn idee allemaal wel van dromen... lukt mij in ieder geval zelfs met VR nog niet bijna
Goed ademhalen, leunen als het kan en altijd meerdere frames schieten. Eigenlijk is het net geweer schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoyBijster schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 00:17:
Voor diegenen die het nog niet uit hun hoofd kennen ;)
Als je wil mag je ook nog 1.0x toevoegen voor Sony de A900 is inmiddels al en tijd je verkrijgbaar en heeft toch zeker een "FF" sensor. ;)
Wijnands schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 15:55:
Goed ademhalen, leunen als het kan en altijd meerdere frames schieten. Eigenlijk is het net geweer schieten.
Techniek is idd ook met stabilisatie heel belangrijk. Adem controle en steuk zijn erg prettig idd. Stabilisatie is voornamelijk prettig voor het verhogen van de hitrate. Bij echt extreem lange sluitertijden is de kans dat je onderwerp aan de wandel gaat vaak erg groot.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me mist nog de merken Fuji, Kodak, Sigma, Panasonic & Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:47

RoyBijster

Rocket Scientist

Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 16:30:
/me mist nog de merken Fuji, Kodak, Sigma, Panasonic & Samsung
Zie post, speciaal voor jou aangepast ;)

I make things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widget
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 07:58:
[...]

Als je nu eens vertelt in het Canon topic wat je probleem is, kun je misschien nog iets leren ;)

Er zijn _geen_ slechte camera's op de markt.
Jaja, heb mijn vraag al vrij uitgebreid gesteld in het 450D topic, maar was het even een beetje zat, vandaar ook de /einde rant aan het einde van mijn bericht. Heb vanavond ook weer even met een 50D mogen fotograferen, deels met mijn eigen lenzen en die waren wel allemaal scherp, dus ik denk dat ik gewoon terug moet met mijn body. En ja, er is natuurlijk niks mis met de 450D an sich (wat je niet op kunt lossen met een betere body, en dan bedoel ik hogere ISO, top lcd en dat soort dingen) ;).

Don't tread on me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:06
[quote]Rowel81 schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 10:11:
@freddyronny

Ik ben bij de luchtmachtdagen in Volkel geweest, om de jets in volle vlucht te kunnen pakken zonder dat je een absurde crop moet doen heb je toch echt wat meer dan 450mm kleinbeeldequivalent nodig. Ook bij het wandelen rond huis en door de parken hier in de buurt, je kan niet overal komen waardoor (zelfs bij de geduldige beestjes die netjes wachten tot je je plekje gevonden hebt) je vaak net niet dicht genoeg bij kan komen. Ik vertrek morgen naar Zuid Afrika voor 3 weekjes zuur verdiende vakantie. Daar ga ik er dus zeker achter komen of die 70-300 lang genoeg is voor wat safari fotografie. Maar zoals dus gezegt, vermoed ik (nog) meer lengte wel lekkerder te vinden.[quote]

Groter/langer is niet alles, ik heb deze geschoten met mijn D80, met een 18-135mm. Is een kwestie van je tijd nemen en een beetje geluk hebben. Geschoten bij een slootje vlak bij mijn huis.
Afbeeldingslocatie: http://www.ricksplace.nl/Reiger.jpg
Crop is maar een 80% van het origineel

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reigers zijn relatief makkelijk. Niet echt schuw en vaak op plaatsen te vinden waar je wel goed in de buurt kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Inderdaad, bij mij landen ze af en toe op de reling van ons balkon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Zolang ze maar niks ongewensts achterlaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor de late reactie maar ik was te druk bezig met het spelen met mijn nieuwe speelgoed ;) .

Uiteindelijk is het toch een NIEUWE D60 geworden aangezien Nikon (juist op tijd) de prijs van de niet-gestabiliseerde kit verlaagd heeft naar 399 (dank u Nikon _/-\o_ ).
Dit was meteen extra leuk aangezien ik de D60 gewoon in een lokale fotowinkel kon afhalen IPV bij konijn (dat op 1 uur rijden ligt).

Verder komt vandaag mijn fototas aan (Lowepro Rezo 160). Ik zal zeker een review hiervan achterlaten in het juiste forum. Een review van de D60 hier zal wel niet echt nodig zijn :+

Nu nog die gestabiliseerde telelens.

Nogmaals enorm bedankt!

Sjoekie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik heb zonet mijn Nikon D90 met 18-105VR tas, een Sandisk Extreme III SDHC 8 GB en een Lowepro Flipside 200.
Ik heb de indruk dat hier mijn D90 met kitlens en de aankomende 70-300VR er in zal geraken.
Ik heb al een paar foto's getrokken en ben heel erg tevreden, een ENORM verschil met de foto's die ik nam met mijn Nikon Coolpix 4600 :)

Hartelijk dank aan iedereen iedereen die mij tips gegeven heeft, ik ben heel erg tevreden met het toestel dat jullie mij aangeraden hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

@ sjoekie,

mensen die nog heel erg in twijvel staan over wat voor camera ze zouden moeten kopen zouden jou review zeker wel waarderen.
Waar de mensen die vaker met dslr's werken weten waar je het over hebt, weet een beginner dat niet.

Je review zou dus dan ook zeker helpen =)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
apollo13 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 00:23:
Groter/langer is niet alles, ik heb deze geschoten met mijn D80, met een 18-135mm. Is een kwestie van je tijd nemen en een beetje geluk hebben. Geschoten bij een slootje vlak bij mijn huis.
[afbeelding]
Een reiger is wel wat anders dan bv een leeuw hè, soms wil je niet dichterbij komen al zou het in theorie kunnen

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 29-06-2009 16:21 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Prulleman schreef op maandag 29 juni 2009 @ 14:41:
[afbeelding]
[/quote]
Een reiger is wel wat anders dan bv een leeuw hè, soms wil je niet dichterbij komen al zou het in theorie kunnen
Dat is het voordeel van een lens die verder komt, zelf heb ik dan voor de Sony Alpha nu dan de DT 55-200 en moet zeggen dat bereik boven de 100 een goed verschil maakt.

En tja het blijft gewoon je tijd nemen en er zijn

Voor een leeuw zou ik hoe dan ook 300-400 in bereik aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door swampy op 04-07-2009 12:06 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?
500 - 800 Euro max.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Beperkte kwaliteit en mogelijkheden van mijn huidige compacte camera (Sony DSC-t20 8.1 Mpx)

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Mooie close up foto's, vakantiefoto's en famliy pics

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Na veel gelezen te hebben, Nikon of Canon. Veel uitbreidingsmogelijkheden + kwaliteit.
Ik twijfel tussen de Canon 1000D, de Nikon D90 en D5000 (laatste 2 zijn ook duurder en vallen eigenlijk buiten budget). Voorkeur voor 1 lens, geen kit 18-55 (te beperkt)

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, voorkeur voor 1 lens (in het begin)

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, er is zoveel keuze en ik hecht soms meer aan gebruikersverhalen dat aan pure cijfers uit de boekjes...

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet zeer veel. Ben geen zeer fanatieke fotograaf maar kan mooie plaatjes zeker wel waarderen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
'Compatible' met lenzen & filters is wel gewenst. Nu geen plannen voor uitbreiding maar mogelijkheid moet er wel zijn.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony DSC-T20 8.1 Mpx. Op zich prima toestel maar toen ik fotos van een vriend van me zag (had een D90) stond ik toch wel versteld van het verschil. Die kwaliteit is echt stukken beter. De Sony is ook niet heel sterk in het donker. (te donker of onnatuurlijk veel licht)

Is 2e hands een optie of per se niet?

Liever niet. Lastig de geschiedenis te achterhalen.

Alvast mijn dank voor jullie tips en adviezen!

Merky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van velen hoor ik dat het voor de eerste aanschaf goed is om in de winkel de verschillende type/modellen vast te houden.

Ik heb is gehoord over een winkel in apeldoorn die ook goede voorlichting geeft. Want als ik er dan toch ben, dan wil ik natuurlijk meteen 't een en ander horen!

Wie weet er een goede winkel?

Ik kom zelf uit omgeving Ede
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:47:
1. Wat is je beschikbare budget?
300 - 600 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Meer kunnen spelen met de instellingen (scherpte diepte, kleur/lichtbalans)
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur (macro en landschappen) en Steden. Met name reis Thailand (december 2009)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nee
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Niet perse
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb nu een compact camera (Casio Exilim Z-50).
  • [b]Grootste beperkingen:[/b]
  • korreligheid van foto's die binnen gemaakt zijn.
  • Ook met goede ondersteuning (maar geen statief) is het haast niet mogelijk om in de avond een scherpe foto te maken.
  • mogelijkheid om lichtbalans te beinvloeden is te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

@Merky, ik heb zelf enkele dagen geleden naar aanleiding van advies in dit topic een 1000D gekocht met de 18-55 en 70-300. Het is me eerste dSLR en ik heb er tot op heden nog niks te klagen. Echter kwam ik vandaag bij de Media Markt de 450D tegen voor slechts 500 euro. Is weliswaar met de kit lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:47:
500 - 800 Euro max.

Beperkte kwaliteit en mogelijkheden van mijn huidige compacte camera (Sony DSC-t20 8.1 Mpx)

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Mooie close up foto's, vakantiefoto's en famliy pics

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Na veel gelezen te hebben, Nikon of Canon. Veel uitbreidingsmogelijkheden + kwaliteit.
Ik twijfel tussen de Canon 1000D, de Nikon D90 en D5000 (laatste 2 zijn ook duurder en vallen eigenlijk buiten budget). Voorkeur voor 1 lens, geen kit 18-55 (te beperkt)

Nee, voorkeur voor 1 lens (in het begin)
Nikon heeft een heel behoorlijke 18-105 met beeldstabilisatie. Canon heeft zoiets niet. Wellicht mee te nemen in je beslissing. D90 is een fijne cam als je fotografie echt serieus gaat nemen als hobby. Weet je nu al dat je meer casual bezig zult zijn dan is de D5000 meer voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:03:
[...]

Nikon heeft een heel behoorlijke 18-105 met beeldstabilisatie. Canon heeft zoiets niet. Wellicht mee te nemen in je beslissing. D90 is een fijne cam als je fotografie echt serieus gaat nemen als hobby. Weet je nu al dat je meer casual bezig zult zijn dan is de D5000 meer voor jou.
Ik vond deze aanbieding al wel interessant: http://www.geengeld.nl/pr...___sigma_18-200mm_os.html

Kan je met deze lens niet meer kanten op dan met een 18-105?

Ik heb al e.e.a. gelezen maar zag niet zoveel verschillen tussen de D90 en D5000. Hier staat een mooie test: http://www.pixelmania.nl/...rtikelid=1078&rubriekid=2

Wat zie jij dan als voornaamste verschillen dat je de D90 "serieuzer" neemt?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xp7amrkr schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:52:
@Merky, ik heb zelf enkele dagen geleden naar aanleiding van advies in dit topic een 1000D gekocht met de 18-55 en 70-300. Het is me eerste dSLR en ik heb er tot op heden nog niks te klagen. Echter kwam ik vandaag bij de Media Markt de 450D tegen voor slechts 500 euro. Is weliswaar met de kit lens.
@xp7amrkr: ja maar daar zeg je wat, een kit lens is natuurlijk wel wat anders dan jouw combinatie, toch? (al is 500 Euro natuurlijk wel zeker een goede deal...) Waar heb je de D1000 gehaald en voor welke prijs?

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
geplukt van cameralabs
In its favour, the new D5000 additionally features a fully-articulated screen, along with more scene presets, interval shooting and a time-lapse movie mode. Nikon’s latest entry-level model is certainly looking very strong, but there are of course advantages to the higher-end D90.

In its favour, the D90 features a brighter and much larger penta-prism viewfinder with 0.94x magnification compared to the relatively small 0.78x of the D5000. The screen may not flip-out, but it’s bigger and much more detailed at 3in / 920k. While the D5000 shoots respectably quickly at 4fps, the D90 is a tad faster at 4.5fps and it also features a more powerful battery along with an optional battery grip and a built-in flash with a strobing function. The D90 boasts what most would consider to superior build quality, while additionally featuring an LCD information screen on the upper right surface; the standard kit also has almost twice the reach with the classy Nikkor DX 18-105mm VR lens. Finally, the D90 still houses a motor to auto-focus older lenses that don’t have their own built-in.
nu heb ik alleen maar theoretische kennis, omdat ik beide bodies niet echt heb gebruikt. toch vind ik dit wel een aardige opsomming van punten om rekening mee te houden..
een punt die je nog wel bij de d5000 kan zetten is dat-i goedkoper is natuurlijk. :0

(ik heb deze en wat andere sites ook gebruikt om voor mijzelf te beslissen welke camera ik wil kopen; deze of volgende week schaf ik een nikon d90 aan :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xp7amrkr schreef op maandag 29 juni 2009 @ 22:52:
@xp7amrkr : Op http://www.consumentenbond.nl/ in de SLR test komt de 1000D beter uit de bus dan de 450D

Jij ook weer gerust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kaesve schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:46:
[...]

nu heb ik alleen maar theoretische kennis, omdat ik beide bodies niet echt heb gebruikt. toch vind ik dit wel een aardige opsomming van punten om rekening mee te houden..
een punt die je nog wel bij de d5000 kan zetten is dat-i goedkoper is natuurlijk. :0

(ik heb deze en wat andere sites ook gebruikt om voor mijzelf te beslissen welke camera ik wil kopen; deze of volgende week schaf ik een nikon d90 aan :D)
Tja, dat is inderdaad een aardige opsomming.... Zo had ik het nog niet bekeken.
Zo heel erg veel scheelt het ook weer niet:
http://www.geengeld.nl/pr...-105mm_vr_kit_fatbox.html
http://www.geengeld.nl/pr...0___af-s_18-105mm_vr.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Ik heb ook eindelijk m`n keuze gemaakt. Mijn oog viel eerst op Canon 500d, maar deze kan ik dus echt niet vasthouden, drama... Daarna heb ik me geörienteerd op de Pentax, maar ik lees veel over slechte foto`s op feestjes (donker). Aangezien ik redelijk wat foto`s maak in een kroeg, wil ik wel dat die dat een beetje goed kan. Uiteindelijk gekozen voor de Nikon D90. Ik heb ook even gekeken naar de d5000, maar voor een paar euro meer heb je een D90, dus die keuze is snel gemaakt. Tevens ben ik bang voor beweegbare schermpjes.

Nu vraag ik mij alleen af wat verstandig is. Toen ik nog voor de Canon ging dacht ik, ik koop de kit, omdat ik goede verhalen lees over hun lenzen. Maar bij de Nikon begin ik toch te twijfelen.

Is het verstandig om de kit te kopen, een half jaar proberen en dan op zoek te gaan naar een losse lens. (dan weet ik waarschijnlijk beter wat ik wil). Of meteen wat meer investeren en een goede lens kopen? Hoe denken jullie daarover?

Verder ben ik wel benieuwd of iemand mij een goede fotocursus aan kan raden in midden/noord Nederland. Maar wellicht is daar een apart topic over. O-)

Wel een coole topicreeks dit trouwens, erg handig bij het maken van de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
nuja. die 50 tot 70 euro (tis maar waar je kijkt en welke kit (of alleen de body) je koopt) is toch weer mooi mee genomen :0

en die features van de d5000 kunnen wel erg leuk zijn voor casual fotografen. Bijvoorbeeld de presets en dat scherm kunnen erg handig zijn als je 'ff wat mooie plaatjes' wilt schieten :]
bovendien noemt dit lijstje alleen de verschillen. op belangerijke punten, zoals welke sensor erin zit, komen de d5000 en de d90 gewoon overeen :0

aan te raden is om ze allebei eens vast te houden en vooral je nog eens in te lezen op het internet :]
bij mij was het proberen in een winkel ook de doorslaggevende factor.

[ Voor 16% gewijzigd door kaesve op 30-06-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 00:00:
... maar ik lees veel over slechte foto`s op feestjes (donker). ...
Ten eerste: beter een foto dan geen foto ;)

Ten tweede:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wYURuKDVkuHFG02hHLJjFiwo/full.jpg

Gemaakt met een 3 jaar oude body, op ISO 800, wel met nabewerking (iets met Camera RAW, Sharpen-> USM -> BW->Vinkje bij tint

Genomen op een zolder van een huis dat in verval is, in een spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:33:
[...]

@xp7amrkr: ja maar daar zeg je wat, een kit lens is natuurlijk wel wat anders dan jouw combinatie, toch? (al is 500 Euro natuurlijk wel zeker een goede deal...) Waar heb je de D1000 gehaald en voor welke prijs?

thnx
Ik heb hem bij de Dixons gehaald. Daar was de Camera + kitlens + 70/300 slechts 550 euro. (zelfde prijs als goedkoopste webshop) Ik had hier ook een tas, een 8GB SDHC kaart en een verzekering afgesloten en was ongeveer 630 euro kwijt. De rest van de accessoires zijn elders besteld. (filters, macroringen, remote, statief, cleaningset, zonnekap enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FicoF schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 00:00:

Nu vraag ik mij alleen af wat verstandig is. Toen ik nog voor de Canon ging dacht ik, ik koop de kit, omdat ik goede verhalen lees over hun lenzen. Maar bij de Nikon begin ik toch te twijfelen.

Is het verstandig om de kit te kopen, een half jaar proberen en dan op zoek te gaan naar een losse lens. (dan weet ik waarschijnlijk beter wat ik wil). Of meteen wat meer investeren en een goede lens kopen? Hoe denken jullie daarover?
Waarom niet de kitlens kopen? Prijs/kwaliteit verhouding is dik in orde, zowel bij de 18-55 als de 18-105. Kun je mooi ontdekken waar je intresses liggen.
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:47:
[...]

@xp7amrkr : Op http://www.consumentenbond.nl/ in de SLR test komt de 1000D beter uit de bus dan de 450D

Jij ook weer gerust ;)
En we weten allemaal wat een experts ze daar hebben. 8)7
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:30:
[...]

Ik vond deze aanbieding al wel interessant: http://www.geengeld.nl/pr...___sigma_18-200mm_os.html

Kan je met deze lens niet meer kanten op dan met een 18-105?

Dank!
Je hebt, hoe zeggen de compact cam gebruikers dat ook alweer, oh ja, meer x zoom. Die lens is niet zo slecht. Ik persoonlijk heb, als we het over nikon hebben, liever een 18-105. Ten eerste geloof ik niet zo in 18-200 in een lens te proppen en dat voor nog geen 300 euro te verkopen. Ten tweede, ik vind 200mm zo'n net niet bereik. OK, voor mensen enzo is het aardig maar 200mm als telebereik voor dieren is ruk.

[ Voor 44% gewijzigd door Wijnands op 30-06-2009 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 21:51
Heb een vraag; is het kwaliteitsverschil tussen een spiegelreflex en een goede digitale camera (bijv de canon sx 10 is) nog wel groot als je een kitlens(lees:minder goede lens) neemt? Kan iemand mij hier iets over vertellen?
In mijn geval gaat het om de 500d 18-55 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja. Ten eerste, de kitlens is helemaal niet slecht. Voornaamste beperking zit 'm erin dat 'ie niet lichtsterk is.
Ten tweede heeft zelfs die instap camera een sensor die, met name op hogere iso's echt rondjes rent om jouw compactje. Staat wel tegenover dat 'ie pas tot z'n recht komt als je je wat verdiept in fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
Aha, bedankt. Dan de volgende vraag, ik vind het een erg lastige keuze: D5000 of 500d. Welke zouden jullie kiezen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

t0mmiiiii schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:34:
Aha, bedankt. Dan de volgende vraag, ik vind het een erg lastige keuze: D5000 of 500d. Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Jouw vraag, zo in een vacuum gesteld komt ongeveer neer op: "Wat moet ik kiezen, een vork of een lepel?" Zonder te weten wat je doel is voor het bestek, kunnen we je niet vertellen welke de beste keus is. Je hebt ongetwijfeld al gekeken naar de eigenschappen van de vork en de lepel, dus kun je ook vertellen welke positieve kanten van de vork je aanspreken en van welke minpunten van de lepel je je afvraagt of ze bij jouw bestek-gebruik echt een probleem zijn. Daarnaast zou je naar de winkel moeten gaan en de vork en de lepel eens vasthouden, want dat is ook erg belangrijk. En hoewel de vork en de lepel de bekendste en meest verkochte bestek-producten zijn, is een mes ook een prima alternatief, waarom sluit je het mes bij voorbaat al uit, het kan voor jouw doeleinden wellicht zelfs beter zijn...

Maar als echte fanboy zou ik voor de vork gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Rannasha op 30-06-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

stomme lepels :P

Ik zou ook voor de vork gaan, gewoon omdat ik vind dat de vork sneller wendt dan de lepel. ( Ghenzi hier heeft een 30D vork, en z'n oom heeft een d300 lepel ( en ja de d300 is een moeilijke lepel, maar hij heeft heeft ook een d50 lepel die ik gebruikte toen ik het eten ging leren. ) en alsnog ben ik over gestapt op een vork.

Vorken zijn gewoon gevaarlijker dan lepels })

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En we weten allemaal wat een experts ze daar hebben. 8)7

[...]

Ben ik niet geheel met je eens. Ze doen zo vaak die testen en ze hebben echt wel verstand van zaken. Daarnaast kijken ze heel simpel, hoe ziet dwe gemaakte foto eruit. Meer niet en daar draait het ook voornamelijk om ;) Je moet het ook zien in verhouding met de prijs misschien....

@xp7amrkr: das zeker een goede aanbieding.

Weet iemand of de 1000D ook met 18-105 wordt verkocht. Door Wijnands opmerking over het verschil ga ik weer twijfelen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t0mmiiiii schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:20:
Heb een vraag; is het kwaliteitsverschil tussen een spiegelreflex en een goede digitale camera (bijv de canon sx 10 is) nog wel groot als je een kitlens(lees:minder goede lens) neemt? Kan iemand mij hier iets over vertellen?
In mijn geval gaat het om de 500d 18-55 is.
Ik heb zelf een voorloper van de sx10, de S3IS, en een 1000d met onder andere de kitlens 18-55.
Nu is de 1000d geen 500d, maar de s3 is ook geen sx10. Het verschil tussen deze twee is in kwaliteit redelijk groot. Ik merk zelf dat de 1000d gewoon veel sneller is in alles (scherp stellen, opslaan, etc) dan een top "prive" camera. En danheb ik het nog niet eens over de kleur echtheid gehad. De DSLR maakt gewoon mooiere foto's.

Tevens moet je inderdaad de afweging maken of je een kitlens erbij neemt of een andere. Ik heb zelf ook nog een Tamron 70-300, maar merk dat de kitlens met name in donkere omstandigheden beter presteert. Het is trouwens ook niet helemaal eerlijk om een 18-55 te vergelijken met een 70-300, dus flame me niet meteen af :)
Tsja, kort samen gevat, je weet het verschil pas echt als je met verschillende types/bodies/lenzen hebt gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:00
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 20:01:
[...]
Weet iemand of de 1000D ook met 18-105 wordt verkocht. Door Wijnands opmerking over het verschil ga ik weer twijfelen... :?
Voor zover ik weet heeft Canon geen 18-105 (Nikon wel dacht ik?). Dat is mssn ook een reden om als consumer een Nikon te kopen; een veel groter bereik in de budget lenzen. Canon heeft in principe alleen de 17-85 (op APS-C formaat).

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Canon en Nikon (en pentax, olympus, etc, etc) maken allemaal net even andere keuze's bij het ontwerpen van hun produkten. Zo zie je bijv. bij Canon dat ze in de goedkopere modellen meer autofocus punten stoppen (al hoop ik dat dat straks over is met de d60 opvolger van nikon). Nikon daarintegen heeft tegenwoordig een mooi setje kitlenzen, 18-55, 18-70 en 18-105. De eerste en de laatste met stabilisatie en de laatste los voor nog geen 200 euro. Canon heeft hier een 18-55 en een 17-85 die meteen een stukje duurder is.

Kwaliteit kunnen we kort over zijn, die is gewoon goed. Zwakke punten zijn vooral lichtsterkte (Zijn ze niet) en bouwkwaliteit van de 18-55 (heeft 'ie niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
Wat een verhalen over vorken en lepels. Iniedergeval, ik ben wijzer geworden. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
heren/dames, het is officieel! ik ben over. dit weekend mag ik dus mijn camera halen en ik twijfel erover een van de lenzen deze week al te kopen.
ik ga dus voor de lepel D90 met een 16-85mm kitlens en een tweedehands sigma 30mm.

de afgelopen paar dagen (en vooral vandaag) heb ik met de schoolcamera veel mogen oefenen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de lepel van school, de D40x, wat aan de kleine kant is. Er hing een 55-200mm kitlens en een sb-600 flitser aan en ik had na een uur al behoorlijke kramp in mijn rechter hand.
Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat de 55-200 het voor mij gewoon niet doet, omdat ik het berijk onder de 55mm te veel mis.
Als laatste ben ik erachter dat ik graag zo'n mooie flitser wil. Vandaag moest ik het zomerfestival van school vastleggen. Mijn onderwerpen zaten constant in de schaduw (afdakje) en de achtergrond was sterk belicht met dit mooie weer. Ik denk niet dat ik ook maar enigszins degelijke foto's had kunnen maken zonder een flitser.

Nuja. ik heb dus al plannen voor een volgende uitbreiding. Hopen dat ik die snel kan realiseren P:

Bedankt, iedereen in dit topic die mij (en ook anderen) goed hebben geholpen bij het orienteren in de dSLR-wereld :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, lekker. En om meteen twijfel te zaaien, een 18-105 of gebruikte 24-85 en je hebt centjes voor een sb-600 over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
meh. voorlopig heb ik denk ik geen flitser nodig.. morgen is de laatste keer dat ik voor school moet fotograferen dit jaar en daara is het eigenlijk vooral binnen, waar flitst niet 'gepast' is.

eind dit jaar of anders begin volgend jaar staat de volgende aankoop-spree op de planning, dus zo lang kan ik nog wel wachten.. wat eigenlijk belangerijker is is dat ik meer harde schijven binnen haal, zodat ik wat meer ruimte heb voor foto's en zodat het ook nog eens veilig bewaart kan worden. ik denk dat ik wel een excuus gebruik om mijn ouders mee te laten betalen >D
(een NAS met redunant raid, waar mijn pa ook zijn foto's en de rest van de familie zijn/haar bestanden op kwijt kunnen.. mooi excuus toch :])

even iets totaal anders:
ik ben in het bezit van een 8gb micro-sdhc kaart met een een microsdhc->sd adapter.. het is zo te zien een kingston class 4 kaartje. is dit enigszins snel genoeg als ik in raw fotograferen wil? bij mijn vorige camera kon het wel een minuut duren in sommige gevallen voordat-i een raw foto opgeslagen had. daar valt vanzelfsprekend niet mee te werken x0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 11:24
kaesve schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:10:
meh. voorlopig heb ik denk ik geen flitser nodig.. morgen is de laatste keer dat ik voor school moet fotograferen dit jaar en daara is het eigenlijk vooral binnen, waar flitst niet 'gepast' is.

eind dit jaar of anders begin volgend jaar staat de volgende aankoop-spree op de planning, dus zo lang kan ik nog wel wachten.. wat eigenlijk belangerijker is is dat ik meer harde schijven binnen haal, zodat ik wat meer ruimte heb voor foto's en zodat het ook nog eens veilig bewaart kan worden. ik denk dat ik wel een excuus gebruik om mijn ouders mee te laten betalen >D
(een NAS met redunant raid, waar mijn pa ook zijn foto's en de rest van de familie zijn/haar bestanden op kwijt kunnen.. mooi excuus toch :])

even iets totaal anders:
ik ben in het bezit van een 8gb micro-sdhc kaart met een een microsdhc->sd adapter.. het is zo te zien een kingston class 4 kaartje. is dit enigszins snel genoeg als ik in raw fotograferen wil? bij mijn vorige camera kon het wel een minuut duren in sommige gevallen voordat-i een raw foto opgeslagen had. daar valt vanzelfsprekend niet mee te werken x0
mijn ervaring met microsd (sandisk 4gb) in mijn D90 is slecht. Niet vooruit te branden, dus deze is nu richting mijn telefoon, voor een muziekje doet ie het wel aardig! Doe ik er een Kingston ultimate kaart (4gb) in dan kun je met je ogen knipperen en de foto is weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
oke. nuja, ik merk het vanzelf wel i guess. ik zal wel kijken of ik het in de winkel mag testen, en als het niet werkt koop ik er meteen een kaartje bij :]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 12:45

murphsy

Product Monkey

Ik heb onlangs mijn Canon Powershot G7 voor een mooi prijsje van de hand gedaan, dit was een veelzijdige 'compact' met veel handmatige instelmogelijkheden. Ik heb veel plezier gehad van deze camera en merkte echt dat ik door middel van handmatig instellen veel mooiere foto's maakte dan mijn vriendin met haar automatische compact.

Nu moet mijn volgende camera een spiegelreflex worden...

Ik twijfel echter over het 'hoe nu verder'. Ik wil een spiegelreflex kopen met in eerste instantie één allround lens om later eventueel een lens voor landschap (breed) erbij te halen.

De camera's waartussen ik twijfel zijn de Nikon d60 en de Nikon d90. Daarbij denk ik aan de Nikon 18-105 VR G lens (deze is gestabiliseert toch?), dit lijkt mij de betere allround lens dan de 18-55. De lens die ik als eerste wil kopen zou standaard op de body zitten zodat ik de camera snel kan pakken en kan gebruiken, het moet dus een echte allround lens zijn.

Ik kies voor Nikon vanwege de in mijn ogen goede prijs/kwaliteit verhouding en de 18-105 lens die mij op dit moment één van de beste allrounders lijkt...

Nu is mijn vraag, heb ik gelijk als ik zeg dat ik meer ga hebben aan de 18-105 dan de 18-55? En: Waarom zou ik de 'premium' betalen voor de D90, ofwel: wat mist de D60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
volgens mij is de 18-105 een prima keuze voor allround. dat extra stukje berijk kan goed van pas komen. Dat VR dat erachter staat is een afkorting van Vibration Reduction, wat nikons variant van stabilisatie is.

het verschil tussen de d90 en de d60 weet ik eerlijk gezegt niet zo goed, ondanks dat ik morgen een d90 ga halen :0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

murphsy schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 14:43:
... En: Waarom zou ik de 'premium' betalen voor de D90, ofwel: wat mist de D60?[/i]
klikkerdeklik: http://www.dpreview.com/r..._d60%2Cnikon_d90&show=all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Hmm. Dus kort samengevat:

Voordelen D90 > D60
  • betere autofocus
  • CMOS in plaats van CCD sensor
  • Nikkor AF / F-mount, D-Type (tegenover enkel F bij de D60, wat betekent dit concreet?!)
  • Betere viewfinder
  • Groter en scherper LCD
De D60 heeft echter een even grote sensor maar met minder pixels, wat volgens mij goed is. De D60 is kleiner en lichter.

Wat nu vooral doorslaggevend kan zijn voor mij is het lenzen verhaal, is de D60 erg gelimiteerd qua lenzen? Vooral op gebied van autofocus?

Verder heldere link, handige website ook. Bedankt daarvoor.
[/list]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
kaesve schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 23:10:
.....
.....
Vergeet niet dat redundancy nog geen backup is. Het klinkt misschien wel leuk om al je foto's op RAID 0 in mirror te hebben, maar druk je per ongeluk op delete, gaat er een virus over je NAS heen, fikt je voeding door, etc etc. heb je niks meer op beide schijven.
RAID 0 of 0+1, 5 etc is leuk als je je gegevens snel weer online moet hebben na een crash/hardware probleem.
Je hebt pas een backup als de schijven van elkaar gescheiden zijn.
murphsy schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:19:
[...]
• Nikkor AF / F-mount, D-Type (tegenover enkel F bij de D60, wat betekent dit concreet?!)
Dat je op de d60 alleen lenzen kan gebuiken met een ingebouwde focus motor, in de body ontbreekt deze namelijk. In de d90 zit wel een focus motor dus kan je lenzen met en zonder gebruiken.
Concreet maakt dit niet zoveel, de meeste nieuwe lenzen van nikon hebben een motor.

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 03-07-2009 15:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

murphsy schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:19:
[...]
...
...
Concreet? metering en focusing bij oude lenzen doen het niet op de D60 (kort door de bocht)

Hier een lijstje met de verschillende mounts en wat het doet per camera:

http://www.bythom.com/lensacronyms.htm

Verder is het natuurlijk zo dat de D90 een stuk groter is, kan een voordeel zijn als je grote handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Misschien kunnen we het er over eens worden dat het (grote) prijsverschil niet overeenkomt met het verschil in functionaliteit en mogelijkheden, of dat het prijsverschil juist geheel rechtvaardig is... Even de vergelijking:

Camera
pricewatch: D90 Body (+/- € 705)
pricewatch: D60 Body (+/- € 330)

Lens 18-105 VR
pricewatch: 18-105 VR G (AF-S)(€ 195)

Kit
webshop*: D60 + 18-105 VR G (AF-S) (€ 499)
webshop*:D90 + 18-105 VR G (AF-S) (€ 895)**

Samenvattend: Los gekocht kost een d60 met de 18-105 lens € 525, als kit zou het € 499 kosten. De d90 + lens kost los € 900, als kit € 895 en dan krijg je ongeveer € 55 aan extra's. Kortom € 840 voor camera en lens. Het verschil tussen de D60 en D90 zou voor mij dus € 340 euro zijn.

Deze € 340 zou mij een flink stuk opweg helpen met een mooie tas, een aantal filters (welke zijn echt essentieel?) en eventueel een breedhoek lens.

De vraag die ik dan wil stellen is: Is de autofocus van de D90 erg veel beter, zijn er in de praktijk problemen met de autofocus van de D60 (traagheid)? En daarnaast: ga ik tegen barrières oplopen met de D60 als hobby-fotograaf?

Het klopt toch dat deze 18-105 VR AF-S met ingebouwde motor op de D60 gewoon prima zijn werk doet?

p.s. Ik heb geen hele grote handen, heb vanmiddag beide camera's vast gehad en kan beide prima vasthouden en bedienen.

*vind niet in pricewatch, weet niet of het de goedkoopste is
**zogenaamde fatbox, is inclusief ongeveer € 55 aan accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09 19:05
@murphsy

De D90 kan ook autofocussen met lenzen zonder ingebouwde motor, met zo'n schroevendraaier (dat is dat D-type). Dit is handig als je tweedehands of niet-Nikon lenzen wil kopen. Met de D60 moet je oppassen dat alleen AF-S lenzen autofocus hebben (weet niet hoe het heet bij Tamron/Sigma/Tokina).

D60 is inderdaad gelimiteerd met lenzen wat betreft autofocus. Of dat een barriere is voor jou, weet ik niet. Zelf heb ik een D40 en dit is het enige wat ik echt vervelend vindt.

Naast die autofocus, is een D90 vooral uitgebreider en veel nieuwer: betere autofocus, beter scherm, betere hoge-ISO prestaties (naar dat beetje verschil in aantal pixels hoef je niet te kijken, D90 heeft nieuwere technologie).

Allebei de combinaties zal het prima doen, zeker voor hobby. Of de voordelen van de D90 de meerprijs waard zijn, kan je uiteindelijk het beste zelf beantwoorden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Laatst online: 21:26
Ik heb nu eindelijk m'n Nikon D60 ontvangen (met 18-55 VR lens), en ik ben blij dat ik de 55-200 mm lens er niet bij heb genomen. Mijn volgende aankoop zal zeker een makro lens zijn.

Maar... ik had nog een vraagje, ik heb deze D60 nu twee dagen en heb er een 500-tal foto's mee getrokken. Kan ik ergens zien hoeveel foto's dat ik al exact heb genomen? Telkens als ik de foto's van mijn kaartje wis begint de telling vanaf 1 (DSC_0001.nex).

Hoeveel foto's hebben jullie al getrokken want ik begin een beetje ongerust te worden dat het toestel te snel zou verslijten... (kan dit?). Ik las daarnet dat iemand zijn 2 jaar oude camera verkocht waarmee hij 15000 foto's had getrokken. Als ik dat uitreken aan mijn tempo dan mag ik die volgende maand al weg doen.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
ThaFlub schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:22:
Ik heb nu eindelijk m'n Nikon D60 ontvangen (met 18-55 VR lens), en ik ben blij dat ik de 55-200 mm lens er niet bij heb genomen. Mijn volgende aankoop zal zeker een makro lens zijn.

Maar... ik had nog een vraagje, ik heb deze D60 nu twee dagen en heb er een 500-tal foto's mee getrokken. Kan ik ergens zien hoeveel foto's dat ik al exact heb genomen? Telkens als ik de foto's van mijn kaartje wis begint de telling vanaf 1 (DSC_0001.nex).

Hoeveel foto's hebben jullie al getrokken want ik begin een beetje ongerust te worden dat het toestel te snel zou verslijten... (kan dit?). Ik las daarnet dat iemand zijn 2 jaar oude camera verkocht waarmee hij 15000 foto's had getrokken. Als ik dat uitreken aan mijn tempo dan mag ik die volgende maand al weg doen.
Ik ga er niet vanuit dat je op dit tempo door zult gaan. Mocht dat wel zo het geval zijn blijkt deze hobby je toch echt wel heel erg te liggen :). Ik zou het eerder positief bekijken, je doet tenminste iets met waar je je geld in gestopt hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
@ThaFlub: telkens als je je SD kaartje wist staat standaard aangevinkt in de Nikons dat ie qua nummering opnieuw begint. Dit kun je uitschakelen door zoiets als: "Doornummering: ja" op te zoeken in je menu en dan voor ja te kiezen (of yes, geen idee in welke taal je hem hebt staan) Zodoende blijft ie doornummeren ookal formateer je telkens je SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Joosie200 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 08:53:
@ThaFlub: telkens als je je SD kaartje wist staat standaard aangevinkt in de Nikons dat ie qua nummering opnieuw begint. Dit kun je uitschakelen door zoiets als: "Doornummering: ja" op te zoeken in je menu en dan voor ja te kiezen (of yes, geen idee in welke taal je hem hebt staan) Zodoende blijft ie doornummeren ookal formateer je telkens je SD kaart.
Met een kleine kanttekening dat hij bij 9999 overnieuw gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45

Sjaak_Afhaak

Bleh!

littlejoannes schreef op maandag 06 juli 2009 @ 10:23:
[...]

Met een kleine kanttekening dat hij bij 9999 overnieuw gaat tellen.
met een nieuwe mapnaam +1

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€ 500-700
Beperking van compact camera staan tegen. Diepte etc is gewoon niet te doen.
Landschappen. Portretten. Vooral "mooie composities". Voor de snelle plaatjes is de IXUS die ik heb heel erg geschikt.
Nog geen. 2-de handsmarkt mss ?
keuze tussen 2, Canon 450D en een Nikon D60.
Beide hebben spotmetering ivm juiste belichting. Beide hebben geen autofocus in de body. Maar voor beide merken zijn er meer dan genoeg AF-lezen te krijgen. Prijzen zijn ongeveer gelijk.
Canon heeft een CMOS en Nikon een CCD. Canon een iets hogere resolutie.
Bij Canon heb ik het gevoel dat er meer tweedehandslenzen te krijgen zijn.
Jullie raden het al. voorkeur gaat uit naar de Canon.... O-)
Niet gelijk.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag Advies :D
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Camera moet mee op trips. En als het goed loopt misschien meer.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar waarschijnlijk geen nieuwe bodies binnen afzienbare tijd. Lenzen/filters/flitser. Dat moet blijken uit het gebruik.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Fujifilm Finepix 6900Zoom, (niet echt meer in gebruik), grootste nadeel. Erg slecht in minder licht omstandigheden. Langzame focus, Veel bewogen beelden.
Canon IXUS 80 IS,
Is 2e hands een optie of per se niet?
2de hands is optie. Mits niet te ver te krijgen en in redelijke nieuwstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

even ter verbetering : 450D heeft, in tegenstelling tot de d60, WEL AF in de body.
dat wil zeggen dat je voor de d60 alleen maar, mits je af wilt, AF-S lenzen kunt kopen ( zodra je AF lenzen gaat kopen moet je manueel focussen ) maar voor canon kan je zowel EF ( lenzen die op fullframe gaan ( denk aan de L lenzen ) en de voornamelijk wat oudere lenzen. ) EN EF-S lenzen kunt kopen

edit hieronder ; euwh.. fout gezegt dan.:P.

Als advies moet een 450D incl 18-55 kitlens zeker voldoen.
Vooral omdat je verwacht landschappen en portretten veel te gaan maken.
Haal der een sd kaartje bij, wat schoonmaak stuff, en een tasje, en je bent zo goed als klaar.

wel word even aangeraden allebei de body's even vast te houden in een winkel. ( mm, bcc, algemene fotografie winkel, weet niet waar je woont maar iets zal wel te doen zijn toch ?:P )

[ Voor 3% gewijzigd door Zuurstok op 07-07-2009 10:55 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.