1. Wat is je beschikbare budget?
Ligt niet echt vast. De camera's die ik op het oog heb liggen rond de 700-900 euro, dus laten we het in die range houden - het moet wel leuk blijven...
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Voornamelijk vanwege de betere lichtgevoeligheid (ruis) en omdat - waarschijnlijk mede daarom - er veel lelijke artifacten in beeld zitten en veel details verloren gaan door de ruisfiltering.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur (landschap, watervallen, close-ups van bloemen/insecten)
Soms feestjes / familiedagen.
Zo nu en dan ook een kort filmpje (waterval, geisers, optreden bij feestjes) - (ja ik weet dat de mogelijkheden hiervoor zeer beperkt zijn)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Canon EOS 500D met EF-S 18-55 IS lens
Pro:
- Licht en klein
- 15MP zonder veel ruis (hoewel de D5000 meer scherpte per pixel lijkt te hebben)
- 1080p video mode (weliswaar maar 20 fps, maar juist natuurbeelden zoals geysers en watervallen kan ik iets versneld op 24 fps afspelen, en het vloeiend maken dan aan de tv overlaten).
- Nikon D5000 met Nikkor AF-S 18-105mm f/3.5-5.6 G ED DX VR lens
Pro
- 6x zoom
- software chromatische abberatie filter -> de JPEGS die eruit komen hebben geen lelijke kleurranden. Bij de Canon zal ik vaker RAW moeten schieten.
Con
- Groot en zwaar. Lens steekt flink uit, en ik had het gevoel dat ik 'm continu op moest tillen
- Max. 720p video mode (niet echt een probleem, kwaliteit ziet er prima uit).
Ik was er op basis van het lezen van veel reviews eigenlijk al uit dat ik de 500D wilde, maar toen ik bij de lokale fotowinkel ging kijken hoe 'ie er echt uitziet vertelde de verkoper / eigenaar dat de kitlens van de 500D zeer slecht zou zijn, en dat er overal over geklaagd werd. Hij adviseerde toen de Nikon D5000 met de hierbovengenoemde lens omdat die veel beter zou zijn. Om dezelfde kwaliteit met de Canon te halen zou ik een lens van 600 euro moeten bijkopen.....
Probleem met de vele reviewsites (zoals dpreview) is dat eigenlijk overal alleen bodies getest worden, en niet de bijgeleverde kitlens.
Ik heb nu wat losse lens-reviewsites gevonden, en ik zie helemaal geen klachten over de Canon lens. Mis ik nu iets of is de verkoper "in de war"?
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies: Klopt het dat de Canon
met genoemde lens toch echt goed is, of is de Panasonic toch echt beter? (Vanwege "met genoemde lens" zijn review-sites niet echt bruikbaar).
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Geen idee. Wellicht ooit een zoomlens.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Canon Powershot S50. Grootste beperking is de ruis, m.n. als het wat minder licht is. Verder heeft 'ie maar 5.1 megapixels, ik hou er van om flink in te zoomen
(edit: op het scherm!) en dan loop ik vrij snel tegen de beperkingen aan.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
De modellen die ik op het oog heb zijn nog erg nieuw, dus ik denk niet dat dat een optie is (wellicht wel voor een andere lens).