[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.669 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je veel verwacht te gaan filmen vraag ik me serieus af of je niet beter af bent met een 1000d en zo'n klein Toshiba cameratje.

Verder, wat vind je zelf van de camera's, de video functie buiten beschouwing gelaten? En hoe zit het met je budget?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

Ik ga mee met wijnands.
Filmen met een dslr is heel iets anders dan wat je met je filmcameraatje gewend bent. ( denk zoiezo aan manueel focussen, DoF etc. )
ik denk dat als je een DSLR wilt laten dienen als vervanging tegen over je huidige film camera, dat je er eerst even mee moet gaan spelen.

Heb je trouwens de camera's al vastgehouden ? Ik denk dat iedereen het wel met me eens is, dat dat een hele belangerijke rol speelt in wat voor cam je moet nemen. ( ik weet trouwens niet hoe de 1000D ten opzichte van de 500D staat qua body, maar ik kan niet goed tegen de kleine body's, en dat zijn ze allebei. ik weet niet hoe jij dat vind ? )

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 15:06

Dreamer

Foutje

zeeg schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:01:
Ik twijfel tussen een

- Canon 1000D kit incl. extra les aan de ene kant en een

- Canon 500D kit aan de andere kant.

Wat kunnen overwegingen zijn om voor de een of de ander te gaan?

Een groot verschil tussen beide camera’s is de videofunctie, die de 500D bezit en die eventueel mijn standaard videocamera gaat vervangen. Dat is een Sony DCR HC23, gewoon met bandjes, PAL-resolutie ed.
Voor de rest is het mijn eerste DSLR camera, ik heb nu een Canon A720.

Graag aanbevelingen en suggesties! :)
Ik heb zelf een Nikon een camera gekocht waar een camera functie opzit. Los van welke type camera het is, is de functie voor mij redelijk nutteloos. Niet dat ik geen camera wil, maar meer dat de camera er niet voor gebouwd is. Zo is het bijvoorbeeld lastig om stabiel in te te zoomen.

Mocht je serieus willen filmen lijkt het mij verstandiger om naar een filmcamera te kijken. Fotocamera's zijn bedoeld om te fotograferen en niet om te filmen.

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Film functie hierboven denk ik..

Ik ben de laatste tijd erg onder de indruk van die nieuwste generatie video camera's van Toshiba. Onder de 200 euro is er veel keus, de kwaliteit is heel behoorlijk en het is nauwelijks groter dan een pakje sigaretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bij filmen is het zo dat je 30 fps voor een fotocamera hebt tegen 25 fps bij een videocamera. Daar moet je ook op letten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 23:30

Pjoek

Of niet...

1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 500 euro.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Fotograferen heeft me altijd geïnteresseerd en foto's maken met mijn huidige Canon IXUS 30 wordt ik niet vrolijk van.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiefoto's (vanaf volgende week heb ik bijvoorbeeld een bergsport vakantie voor de boeg in Oostenrijk), dagjes uit, portretfoto's en action shots van alles wat ik maar interessant vindt.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Na het lezen van tig reviews en artikelen kwam ik uit bij Canon (400D of 450D) of Olympus (E-420, E-520, E-620). Daarna naar de lokale fotohut gegaan, waar ik tegen de Sony A200 en A350 aanliep. Sony had ik me dus totaal niet in verdiept :X. Vervolgens me daar laten informeren en met de Sony A200, A350 en Canon 450D gespeeld. De A200 ligt goed in de hand en heeft een goede prijs t.o.v. de 450D. Daarna langs de MediaMarkt gegaan waar ik de Canon EOS 1000D (aanbieding incl. 18-200mm lens) tegen het lijf liep. Eenmaal thuisgekomen nogmaals internet afgespeurd naar reviews van de A200 en 1000D en nu twijfel ik tussen deze twee...

Als ik ze qua prijs vergelijk komt de Sony er beter uit:
Sony A200 Kit + 70-200mm lens: € 475
Canon EOS 1000D + 18-200mm lens: € 549

Uit reviews begrijp ik echter dat de Sony weer minder op hogere ISO waardes (vanaf 800 dacht ik) presteert. Maar dan ontstaat er bij mij een vraagteken in hoeverre ik van ISO waarde 800 of hoger gebruik ga maken :?.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Mogelijk UV-filters, al hoor ik wisselende verhalen over het gebruik ervan (beschermd wel, maar toch weer een extra stukje glas, etc). Daarnaast wil ik graag een lens tot 200mm, zodat ik eerst even vooruit kan.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik hoop hier advies te krijgen en verdere kennis te vergaren. Het bomen>bos verhaal gaat ook voor mij op helaas.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hobby matig, dus ik zal in mijn vrije tijd af en toe foto's gaan maken. Zie ook puntje 3.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mogelijk, maar voorlopig niet.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon IXUS 30 3mp compactje.. beperkingen lijken me duidelijk.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

Alle hulp is welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt praktisch geen budget. waarom is olympus afgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Een 70-200 of een 18-200 is qua range wel een wereld van verschil.
Ik betwijfel zelfs of de Sony een 70-200 is.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-03 13:02
Jammer, niemand reageerde op mijn post. Maar ben nog steeds benieuwd naar jullie advies!
noalert schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:46:
In eerste instantie dacht ik aan 500 euro. Maar als ik voor een paar euro extra iets veel beters kan krijgen, dan is dat te overwegen.
Kwaliteit, veelzijdigheid en heel stiekem toch ook een beetje voor de uitstraling.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vanalles, maar in ieder geval ook zeker concert/bandfotografie. Heb op een Noors festival (Hove) gefotografeerd met een Canon 400D en sindsdien ben ik verkocht. Volgend jaar zit ik een half jaar in Zuid-Afrika, dus daar wil ik ook zeker wat mooie kiekjes van de natuur en mensen schieten.
Nope.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Zoals al gezegd heb ik een weekend gefotografeerd met een 400D. Die beviel op zich best goed, hoewel ik het zoombereik (18-55 kitlens) redelijk beperkt vond (maar dat lag ook aan de asociale grootte van de podia). Ook miste ik de liveview (is wel handig als je i.v.m. hoog podium boven je hoofd moet fotograferen).
Ik denk (spreek me tegen als je het niet met me eens bent) dat een lens met een groot bereik (18-100 bijvoorbeeld) voor mij ideaal is als begin. Daarnaast is liveview een pré, hoewel je dan al heel snel over mijn budget zit. Aangezien Nikon een 18-100 kitlens heeft, lijkt me dat een logische optie. Maar van de andere kant ben ik Canon gewend en ben ik daar op zich ook tevreden over en Nikon heeft pas Live View vanaf de D5000/D90 en die zitten eigenlijk nét boven mijn budget (850 euro voor de kit op MP). Ik heb in een fotozaak enkele Nikons vastgehad en die liggen goed in mijn hand, net als de Canon die ik in Noorwegen heb gebruik. Qua ergonomie heb ik geen voorkeur dus.
Ik denk dat ik het, in verband met mijn beperkte budget, voorlopig beter kan houden bij één lens. De rest komt dan later.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Beetje lastig te bepalen, maar het moet vooral een hobby blijven.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Ik gebruik momenteel een Canon PowerShot A430. Nah, denk niet dat het nodig is om daar verder nog op in te gaan, hoewel ik het voor zijn prijs (3 jaar geleden 140 euro) een hele leuke camera vind.
Zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

noalert schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 08:55:
Jammer, niemand reageerde op mijn post. Maar ben nog steeds benieuwd naar jullie advies!

[...]
Wat dacht je van de Sony A200H, staat voor € 559,95 in de pricewatch met een 18-200mm 3.5/6.3 lens.

Het is wel een bereik waarbij je concessies moet doen op lichtsterkte en optische kwaliteit, maar je kunt hiermee wel uitzoeken voor welk bereik je later een betere lens zou willen kopen. Gebruik je hem meer voor tele, of voor groothoek? Of wellicht wil je een 50mm of 35mm lichtsterke prime? Dit zijn vragen die je na gebruik van deze lens gemakkelijk moet kunnen beantwoorden :)

Edit:
Deze SONY :)

[ Voor 7% gewijzigd door psyBSD op 29-07-2009 09:08 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:05
Vooral, welke 18-200 is het? Ik ben zelf best tevreden met de canon 18-200 IS
En volgens mij bedoeld ie met de sony de dubbel zoom kit dus 18-70 + extra 70-300

De sony lenzen zullen qua beeld beter zijn, de 18-200 geeft toch wat compromissen, voordeel is dat je zonder te wisselen een groot bereik ter beschikking hebt!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Als jij denkt dat 18-105 een fijn bereik is in een kitlens dan kun je inderdaad goed bij Nikon terecht. De D5000 is net boven je budget schrijf je. Ik zeg wacht heel even, deze week of volgende week komt Nikon met de D3000. Verwachting is dat die bijna gelijk is aan de D5000 maar video mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

[...]
hoe bedoel je deze zin:
hoewel ik het zoombereik (18-55 kitlens) redelijk beperkt vond (maar dat lag ook aan de asociale grootte van de podia)
Was het zo groot dat het er niet op past, en zoek je dus meer groothoek voor overzichts foto's?
of was het zover weg dat je meer tele zoekt (55mm is natuurlijk niks)

Probleem bij concerten is dat je vaak met heel beperkt licht zit, en met een beetje pech ook afstand. je zou dan eigenlijk een lichtsterke tele lens willen >>> DUUR!

Heb nooit bij concerten foto's gemaakt, maar misschien dat je ergens een betaalbare 450D + canon 18-200 kit of dubbel zoom kit (18-55 + 55-200/300) kan vinden, de 18-200 kit heb ik een tijdje terug voor 660 bij de makro gehaald. Heb je een mooie canon met liveview.
Als het budget het nu nog niet toelaat kan je ook gewoon de 18-55 kit nemen en sparen voor een mooie tele lens (als je deze inderdaad mist)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
Dank voor de snelle replies. Over 18-200-lenzen hoor ik meestal veel slechte verhalen (veel vertekening door het extreem grote bereik). Aangezien ik 18-55 te beperkt vind, leek mij de Nikon 18-105 een goed compromis. Maar nogmaals, spreek me tegen als ik daarnaast zit. Welke lens voor Canon (in het goedkopere segment) zou daar eventueel bij in de buurt komen? Een tweedehands 450D (met live view) kost verhoudingsgewijs namelijk niks. Als ik daar voor max. 200 euro een mooie lens bij zou kopen, ben ik voor 600 euro klaar.

Sony trekt me iets minder, vanwege de mindere uitbreidingsmogelijkheden (toch?). De D3000 ziet er verder goed uit als ik Google moet geloven, dus die hou ik zeker even in m'n achterhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een snelle sidenote:
Kies voor een "standaard bereik" lens. (17-85, 17-50, 17-40) en aangezien je van plan bent om meer te gaan investeren kan je kiezen voor een leuke 70-200.
Je mist dan misschien in eerste instantie je 200 bereik maar naarmate je meer met fotografie bezig bent kom je er wel achter of je het ook echt nodig hebt (kan maar zo zijn dat je het helemaal niet mist) en laat de superzoom links liggen. Oke, je hebt dan wel een bereik van 18-200 ofzoiets maar de kwaliteit is zo slecht dat je liever op bereik inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noalert
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:41:
Oke, je hebt dan wel een bereik van 18-200 ofzoiets maar de kwaliteit is zo slecht dat je liever op bereik inlevert.
Vandaar ook de 18-105 als 'compromis'. De vraag is dus welk Canon-alternatief hier binnen mijn budget voor bestaat.
Prulleman schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:24:
Was het zo groot dat het er niet op past, en zoek je dus meer groothoek voor overzichts foto's?
of was het zover weg dat je meer tele zoekt (55mm is natuurlijk niks)
Ik zoek meer tele dan 55mm. Door zo'n groot podium sta je alsnog redelijk ver weg van de artiesten, dat bedoelde ik ermee.

[ Voor 36% gewijzigd door noalert op 29-07-2009 09:51 . Reden: Quote Prulleman ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

Wijnands schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 07:50:
Je hebt praktisch geen budget. waarom is olympus afgevallen?
Ik heb op zich goede reviews gelezen over de Olympus modellen en ken iemand met een E400, maar hoorde ook weer andere verhalen dat het binnenwerk (ik weet niet meer precies wat, maar het had te maken met de sensor en semi-dslr...) verschilt met bijvoorbeeld Canon of Sony. Daarnaast ligt zowel Canon als Sony lekkerder in de hand.

En ja, mijn budget is laag, maar volgens mij moet het daar voor te doen zijn.
GoT schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 08:53:
Een 70-200 of een 18-200 is qua range wel een wereld van verschil.
Ik betwijfel zelfs of de Sony een 70-200 is.
Als ik voor de Sony zou kiezen zou ik er meteen een losse 70-200 Tamron lens bijkopen. De lens is dus niet van Sony. Dit zou betekenen dat ik twee lenzen hebben als ik de Sony aanschaf t.o.v. één lens (18-200 Tamron) bij de Canon.

Nog meer tips en advies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:33
[...]

Als ik voor de Sony zou kiezen zou ik er meteen een losse 70-200 Tamron lens bijkopen. De lens is dus niet van Sony. Dit zou betekenen dat ik twee lenzen hebben als ik de Sony aanschaf t.o.v. één lens (18-200 Tamron) bij de Canon.

Nog meer tips en advies? :)
waarom zou je bij de sony voor een extra lens gaan, voor sony is ook de tamron 18-200/18-250 ,sigma 18-200 en de sony 18-250 beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:07
noalert schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:49:
[...]

Vandaar ook de 18-105 als 'compromis'. De vraag is dus welk Canon-alternatief hier binnen mijn budget voor bestaat.
Canon biedt helaas niks in deze range. De 18-200 is absoluut geen slechte lens, dus om de kwaliteit van de foto's slecht te noemen vind ik wat ver gaan. Ik heb zelf wat ermee gestoeid en vind dat deze nette foto's eruit poept. Wat mij stoort is dat ik op de lange focal lengths geen goeie onderwerpisolatie krijg door het nauwe diafragma van 5.6, waar ik persoonlijk f/4 of zelfs 2.8 zou willen zien.
Ja, je levert contrast en scherpte in, hebt ietsje meer distortion, een nauw diafragma naarmate je verder inzoomt, nee hij maakt geen foto's zoals een 17-55/17-40 of 70-200, maar echt slechte kwaliteit zou ik niet absoluut niet zeggen.
Je krijgt wel voordelen ervoor terug: je hoeft geen lenzen te wisselen, je hebt "alle" bereik gecoverd, je hebt IS en je hebt geen zware magnetron aan je camera bengelen. Dus ik zou toch goed overwegen wat je belangrijk vindt. Probeer de lens zelf eens en controleer je plaatjes op de PC. Misschien dat dat je inzicht geeft in hoeveel waarde je hecht aan super microcontrast etc. Voor hetzelfde geldt zie je het niet zo echt (dat kan he) en ben er dik tevreden over.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 29-07-2009 15:25 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noalert schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:49:
[...]

Is er dus niet. En dit is gewoon een erg leuke lens voor de beginner. Beeldkwaliteit is heel behoorlijk, bouw niet slecht en vR is mooi meegenomen voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjoek

Pjoek

Of niet...

forzafan schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:21:
[...]

waarom zou je bij de sony voor een extra lens gaan, voor sony is ook de tamron 18-200/18-250 ,sigma 18-200 en de sony 18-250 beschikbaar.
Punt is dat de Sony alleen in de vorm van een kit gezien heb bij de winkels waar ik ben geweest en dat ik volgende week woensdag op vakantie ga en dan dus de uiteindelijk gekozen camera mee wil nemen. Via internet bestellen doe ik dus niet in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:41
~400

Ik vond dat het met mijn beschikbare budget zonde was om een net-niet-DSLR te kopen.

Ik verwacht het meest buiten foto's te maken, maar ook binnenfotografie zal met regelmaat voorkomen. Dit kunnen zowel stilstaande als bewegende dingen zijn.

Gezien ik hier nog geen verstand van heb, nee.

Bij gebrek aan kennis, nee.

Als het erg slim is om te doen, en het past binnen mijn budget; ja.

Advies.

Het is op dit moment allemaal nog in vroeg stadium. Ik wil fotografie helemaal gaan oppakken, en heb mezelf al aangemeld voor een cursus om te leren omgaan met een DSLR.

Ik ben een arme scholier, maar ik sluit het niet uit.

Ik gebruik het 'suffe' compact camera'tje van mijn ouders, en ik vind het een gigantische beperking dat je bent aangewezen op automatische instelling, en dat er geen enkele ruimte is voor aanpassingen.

Ik ben bereid het te overwegen.

Ik heb, omdat ik die cursus nog niet heb gevolgd, op dit moment 0,0 verstand van DSLR. Als iemand een soort beginnerssite heeft waarop ik me al beetje kan inlezen, graag. :)

Edit: handige FAQ gevonden hier op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pjoek schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:16:
[...]

Ik heb op zich goede reviews gelezen over de Olympus modellen en ken iemand met een E400, maar hoorde ook weer andere verhalen dat het binnenwerk (ik weet niet meer precies wat, maar het had te maken met de sensor en semi-dslr...)..
Ten eerste, het zijn gewoon spiegelreflexcamera's. Grote verschil met de rest van de merken is dat ze een kleinere sensor gebruiken waardoor je meer ruis kunt verwachten bij hogere iso's
De 400 serie zou ik niet voor gaan want die heeft juist weer geen IS onboard itt de rest van de modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pjoek schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:12:
[...]

Punt is dat de Sony alleen in de vorm van een kit gezien heb bij de winkels waar ik ben geweest en dat ik volgende week woensdag op vakantie ga en dan dus de uiteindelijk gekozen camera mee wil nemen. Via internet bestellen doe ik dus niet in dit geval.
Ik zou dat dus niet doen. Je hebt tijd nodig om een camera te leren kennen, zeker je eerste spiegelreflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpartanArmada schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:57:
~400

Ik vond dat het met mijn beschikbare budget zonde was om een net-niet-DSLR te kopen.

Ik verwacht het meest buiten foto's te maken, maar ook binnenfotografie zal met regelmaat voorkomen. Dit kunnen zowel stilstaande als bewegende dingen zijn.
Olympus E420 dubbelzoom kit of een Sony A200, misschien nog een Nikon D40 en dan houdt 't wel een beetje op. Sony en Nikon heb je nog kans om tzt wat extra lenzen op te scharrelen 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Wijnands schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:14:
[...]

Olympus E420 dubbelzoom kit of een Sony A200, misschien nog een Nikon D40 en dan houdt 't wel een beetje op. Sony en Nikon heb je nog kans om tzt wat extra lenzen op te scharrelen 2e hands.
Er zit wel een kleine speling in me budget, van ongeveer 15 à 20 Euro. Is de Canon EOS 1000D misschien iets voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:57:
Ten eerste, het zijn gewoon spiegelreflexcamera's. Grote verschil met de rest van de merken is dat ze een kleinere sensor gebruiken waardoor je meer ruis kunt verwachten bij hogere iso's
Hoeveel meer ruis heeft Olympus dan ten opzichte van andere? Op voorbeeldfoto's vond ik het niet heel veel schelen.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpartanArmada schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:17:
[...]
Er zit wel een kleine speling in me budget, van ongeveer 15 à 20 Euro. Is de Canon EOS 1000D misschien iets voor mij?
Op zich wel. Echter, je hebt dan een 18-55 lensje wat een nogal beperkt bereik is. De sony komt met een 18-70 en een tamron of sigma 70-300 kost je de kop ook niet. De olympus heeft 2 zoomlenzen voor een flink bereik samen.

Vergeet niet dat je ook nog schoonmaakdingen, geheugen en een tasje nodig hebt.
Spruit 11 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:
[...]

Hoeveel meer ruis heeft Olympus dan ten opzichte van andere? Op voorbeeldfoto's vond ik het niet heel veel schelen.
Tot iso 800 valt het allemaal reuze mee. Daarboven ga je 't zien. Zoek maar 's wat voorbeelden, bijvoorbeeld op dpreview. Hoe belangrijk ruis is voor je moet je zelf weten. Als je vrij weinig in slecht licht bezig gaat en ook nog 's niet vaak groot afdrukt zal 't veel minder belangrijk zijn dan als je bijv. veel indoor evenementen doet en regelmatig 40x60's moet opleveren.

Overigens kun je door slechte belichting zelfs de beste sensoren ruisplaten laten producren.

[ Voor 39% gewijzigd door Wijnands op 29-07-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Wijnands schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:03:
[...]

Op zich wel. Echter, je hebt dan een 18-55 lensje wat een nogal beperkt bereik is. De sony komt met een 18-70 en een tamron of sigma 70-300 kost je de kop ook niet. De olympus heeft 2 zoomlenzen voor een flink bereik samen.

Vergeet niet dat je ook nog schoonmaakdingen, geheugen en een tasje nodig hebt.
Ik heb het, met een vluchtige blik, niet in de FAQ op Tweakers kunnen ontdekken, maar waar staan al die cijfertjes voor? Volgens mij heeft het te maken met milimeters, maar wat zegt het precies?
Misschien is zo'n 'beperkte' lens wel goed om mee te beginnen, kan ik eerst daar het maximale uit proberen te halen, met hulp van die cursus, om vervolgens een stapje verder te gaan en het zo uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 21:33
Het gaat inderdaad om de brandpuntsafstand van de lens. Zie voor meer hier:
Wikipedia: Focal length (en)
Wikipedia: Brandpuntsafstand (nl)

Kort samengevat in lekentaal bepaalt de brandpuntsafstand de vergroting van objecten, gezichtsveld (beeldhoek?) en het perspectief. Langere brandpuntsafstand betekend klein gezichtsveld en weinig perspectief. Dit is handig voor het fotograferen van dingen die veraf zijn; een vogel op grote afstand bijvoorbeeld. Een korte brandpuntsafstand betekent een groot gezichtsveld met veel perspectief. Dit is handig als je grote dingen die erg dichtbij zijn geheel op de plaat wilt hebben; dus een groot gebouw waar je dichtbij staat.

Voor voorbeelden zie ook: Wikipedia: Angle of view

Edit: hopelijk nu wat duidelijker :) En ja eerste getal is minimale brandpuntsafstand van de lens, tweede getal is maximale brandpuntsaftand. Hoe groter het verschil tussen beiden, hoe meer "zoom" (waardeloos begrip btw)

[ Voor 91% gewijzigd door Morrar op 29-07-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Morrar schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:16:
Het gaat inderdaad om de brandpuntsafstand van de lens. Zie voor meer hier:
Wikipedia: Focal length (en)
Wikipedia: Brandpuntsafstand (nl)
Maar wat zegt het precies? Hoe hoger dat getal, des te verder je kunt inzoomen of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-08 08:30
Kan iemand mij van informatie voorzien / advies geven

1.Wat is je beschikbare budget?
Budget is redelijk rekbaar maar wil ongeveer €1100 tot max. €1400 uitgeven

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wil sneller foto's kunnen maken dan met mijn Panasonic FZ18

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Autosport (Rallysprint / Circuit), Karpervissen (Nature)

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nope

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Olympus valt eigenlijk af vanwege hoge ruisfactor (>ISO400)

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Extra Lens ivm hoge zoom factor

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Nog niet exact bekend

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
JA

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Gebruik nu een compact camera (Panasonic FZ18).
Beperkingen: - Snelheid,
- Diafragma kan niet wijd genoeg,
- losse flitser,

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Optioneel

Ben al wel aan het zoeken geweest internet & lokale winkel (Nikon D90/D5000, Canon 500D/50D), hier bij de fotowinkel raden ze olympus aan maar kwam op internet al heel wat recenties tegen met een behoorlijk ruis niveau boven een isogetal van 400 (Nachtvissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spruit 11 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:41:
[...]

Wat Wijnands zegt.

Bovendien valt het pas goed op als je gaat pixelpeepen. Op print valt het al helemaal mee en afhankelijk van het soort ruis kan het zelfs een apart sfeertje aan de foto geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Morrar, bedankt voor je heldere uitleg. :)

Mijn blik ligt nu op de Canon EOS 1000D 18-55 kit, met name omdat de reviews ook erg goed zijn. Ik verwacht dat de 18-55 in het begin voldoende voor mij is, kan ik mooi alles rustig onder de knie krijgen met de cursus om dan later te denken aan uitbreiding. Is dit een verstandige keuze, of is er een andere body+lens kit die ik zeker mee zou moeten nemen in de overweging welke ik uiteindelijk ga kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SpartanArmada schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:17:
[...]
Maar wat zegt het precies? Hoe hoger dat getal, des te verder je kunt inzoomen of..?
Ja, check dit maar eens:
http://www.tamroneurope.com/flc.htm

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
SpartanArmada schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 19:05:
Morrar, bedankt voor je heldere uitleg. :)

Mijn blik ligt nu op de Canon EOS 1000D 18-55 kit, met name omdat de reviews ook erg goed zijn. Ik verwacht dat de 18-55 in het begin voldoende voor mij is, kan ik mooi alles rustig onder de knie krijgen met de cursus om dan later te denken aan uitbreiding. Is dit een verstandige keuze, of is er een andere body+lens kit die ik zeker mee zou moeten nemen in de overweging welke ik uiteindelijk ga kopen?
Graag gedaan en lijkt me een goede keuze als je voor Canon wilt gaan. Als je bezig gaat met fotografie zul je vanzelf tegen beperkingen aanlopen. Op die momenten kun je dan veel beter beslissen wat je nodig hebt dan vooraf.

Soms zal je daardoor misschien een lens kopen die een oudere vervangt, maar over het algemeen is het toch de goedkoopste route. Als je in het begin meteen alles aanschaft loop je veel meer risico dingen te kopen die je niet zult gebruiken. Ook houd je het aantal opties in het begin zo een beetje overzichtelijk. En het is natuurlijk fijn als je in het begin nog kan denken: "met betere gear had ik vast wel die goede plaat geschoten" :+.

Zelf vind ik het belangrijk om eerst zoveel mogelijk m'n bestaande gear te leren kennen / waarderen. Pas als ik het gevoel heb alles eruit gehaald te hebben, ga ik kijken waar ik tegen aanloop en wat ik kan kopen om dat op te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 29-07-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
topcad schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:34:
Kan iemand mij van informatie voorzien / advies geven

Budget is redelijk rekbaar maar wil ongeveer €1100 tot max. €1400 uitgeven

Wil sneller foto's kunnen maken dan met mijn Panasonic FZ18

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Autosport (Rallysprint / Circuit), Karpervissen (Nature)

Nope

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Olympus valt eigenlijk af vanwege hoge ruisfactor (>ISO400)

Extra Lens ivm hoge zoom factor

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Nog niet exact bekend

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
JA

Gebruik nu een compact camera (Panasonic FZ18).
Beperkingen: - Snelheid,
- Diafragma kan niet wijd genoeg,
- losse flitser,

Optioneel

Ben al wel aan het zoeken geweest internet & lokale winkel (Nikon D90/D5000, Canon 500D/50D), hier bij de fotowinkel raden ze olympus aan maar kwam op internet al heel wat recenties tegen met een behoorlijk ruis niveau boven een isogetal van 400 (Nachtvissen).
Met dat budget kun je gaan voor de Panasonic GH1 met 14-140mm lens. Deze kost zo'n 1400 en dan gaat er nog 125 euro vanaf ivm een actie van Panasonic.
Je hebt dan een kleine EVIL-camera (Electronic Viewfinder Interchangeble Lens), lijkt op een dslr maar heeft geen optische zoeker maar een electronische. De camera is klein en heeft een goede HD-filmfunctie. Het objectief is vgl.baar met een 28-180mm lens. De camera krijgt een zeer positieve beoordeling op dpreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Kwintessens schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:35:
[...]

Met dat budget kun je gaan voor de Panasonic GH1 met 14-140mm lens. Deze kost zo'n 1400 en dan gaat er nog 125 euro vanaf ivm een actie van Panasonic.
Je hebt dan een kleine EVIL-camera (Electronic Viewfinder Interchangeble Lens), lijkt op een dslr maar heeft geen optische zoeker maar een electronische. De camera is klein en heeft een goede HD-filmfunctie. Het objectief is vgl.baar met een 28-180mm lens. De camera krijgt een zeer positieve beoordeling op dpreview.
Of een Canon 40D met 18-55mm IS kit lensje en een 70-200mm F/4L.

Stuk meer tele wat voor de (rally)sport geen kwaad kan, tevens heb ik het gevoel dat de AF van de 70-200mm beter zal zijn. De 18-55mm IS kit lens is prima geschikt voor de normale huis-tuin-keuken dingen.

Prijs 1300 euro bij fotokonijn, tas + sd kaartje etc niet inbegrepen.

edit:
De Panasonic GH1 doet "maar 3 fps" tegen de 6.5 fps van de 40D

[ Voor 3% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 29-07-2009 21:47 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpartanArmada schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:17:
[...]
Kijk 's op http://www.tamron.com/len...cal-length-comparison.php
NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:44:
[...]

Of Nikon D90 + AF-S 18-105mm VR + AF-S 70-300mm VR

Kortom, mogelijkheden genoeg.

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 29-07-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:44:
[...]

Lijkt me idd geen verkeerde optie de Canon 40D en de 500D dan als mogelijkheid ten opzichte van de 40D?
Wijnands schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:54:
[...]

Of Nikon D90 + AF-S 18-105mm VR + AF-S 70-300mm VR

Kortom, mogelijkheden genoeg.
Kan iemand mij het voordeel van de D90 uitleggen ten opzichte van de D5000?

[ Voor 23% gewijzigd door topcad op 29-07-2009 22:12 . Reden: inkorten bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35

breinonline

Are you afraid to be known?

topcad schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:11:
[...]

Kan iemand mij het voordeel van de D90 uitleggen ten opzichte van de D5000?
http://www.dpreview.com/r...90%2Cnikon_d5000&show=all :)
D90 heeft een beter scherm, zoeker en 0.5fps meer.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hoor:

Klik

edit: :z

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Wat ik vooral bedoelde is of er een duidelijk verschil is in de foto kwaliteit, iemand toevallig ervaring met de 2 camera's.

[ Voor 22% gewijzigd door topcad op 29-07-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
topcad schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:47:
Wat ik vooral bedoelde is of er een duidelijk verschil is in de foto kwaliteit, iemand toevallig ervaring met de 2 camera's.
Qua beeldkwaliteit zal je weinig verschil zien. Het zit em meer in de features op de body: minder menu's door te lopen op de D90, betere AF, beter LCD scherm etc. Al die features maken het makkelijker om een goede plaat te schieten. Maar als je alleen kijkt naar de sensor dan zal de kwaliteit niet veel verschillen, want deze is precies hetzelfde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:25
Ik wil een dSLR, wat nu?
Momenteel heb ik een Panasonic FZ-18, maar qua bereik/kwaliteit loop ik tegen beperkingen aan. Ik ben al meer dan een week aan het oriënteren en ik ben er al achter dat het een Canon gaat worden (ivm grip en paar vrienden hebben al Canons; is vooral handig voor lenzen lenen enzo).

Stap 2 was het budget. Als alles goed gaat de komende dagen heb ik minimaal 435 euro te besteden. Hier kan ik zelf nog wat geld bij doen enzo, liever niet natuurlijk (iets met student). Wat ik van dit geld niet hoef te kopen, zijn geheugenkaartjes, want die (SDHC) heb ik al genoeg (hierdoor valt de 400D automatisch af).

Volgende stap; veel reviews lezen. Conclusie: of 1000D of 450D. Jaa ik heb het geld voor een 450D, maar eigenlijk scheelt de 450D niet veel met de 1000D. Ga ik de extra functies (grotere LCD, spot-metering, 2 AF-punten extra) zoveel gebruiken dat ik extra geld daaraan wil besteden? Ik denk het niet.. Maar andere kant, ik wil wel weer 3 jaar verder zijn voordat ik überhaupt nadenk om een andere dSLR te kopen..

Wat ga ik eigenlijk fotograferen? Veel: van roei-wedstrijden (veel licht en water-reflectie, relatief weinig snelle beweging maar wel grote afstanden) tot donkere feestjes in kleine ruimtes. Daartussen artistiek fotograferen in inspirerende steden. Oftewel graag groot bereik. Dus dan zeg je snel, 1000D met betere lenzen dan de kitlens. Maar ga ik de spot-metering niet missen? Ik weet wel wat het ongeveer is, maar helemaal snappen hoe belangrijk deze 'extra' is, durf ik niet in te schatten. Wel moet ik er bij zeggen dat ik best wil beginnen met een klein bereik, zodat ik eerst mijn camera leer kennen oa, en dan later ga investeren in mooie lenzen.

Opties die ik zelf heb bedacht:
1000D + EF-S 18-55mm iS + ruimte voor accessoires = 435 euro
1000D + Sigma 18-50mm + Sigma 55-200mm = 499 euro
450D + EF-S 18-55mm iS = 527 euro
1000D + Sigma 18-200mm DC = 536 euro
1000D + EF-S 18-55 + EF 75-300 = 549 euro

Ik ben een beetje huiverig over de lenzen met een groot bereik en/of zonder iS. Bij roei-wedstrijden is een zoom-functie haast een vereiste, maar zonder stabilisatie kom je nergens (en statief is te zwaar in een al te volle sporttas).

Op dit moment neig ik naar de 450D met kitlens omdat het meer toekomst gerichter is... Morgenochtend kan het zijn dat ik weer naar de 1000D neig.... :+

Als laatste, om het lijstje van de OP af te maken, ja tweedehands is een optie.. Maar dat maakt het er niet makkelijker op... Help?! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morrar schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:57:
[...]

Qua beeldkwaliteit zal je weinig verschil zien. Het zit em meer in de features op de body: minder menu's door te lopen op de D90, betere AF, beter LCD scherm etc. Al die features maken het makkelijker om een goede plaat te schieten. Maar als je alleen kijkt naar de sensor dan zal de kwaliteit niet veel verschillen, want deze is precies hetzelfde...
Sterker nog, als je jpg schiet is de D5000 waarschijnlijk iets beter. Nikon gebruikt dezelfde sensor vaak in een aantal camera's en bij elke nieuwe camera weten ze er net iets meer uit te persen.
SFRtje schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 01:00:
Ik wil een dSLR, wat nu?
Opties die ik zelf heb bedacht:
1000D + EF-S 18-55mm iS + ruimte voor accessoires = 435 euro
1000D + Sigma 18-50mm + Sigma 55-200mm = 499 euro
450D + EF-S 18-55mm iS = 527 euro
1000D + Sigma 18-200mm DC = 536 euro
1000D + EF-S 18-55 + EF 75-300 = 549 euro
Ik mis de canon 55-250 in dit rijtje
Ik ben een beetje huiverig over de lenzen met een groot bereik en/of zonder iS. Bij roei-wedstrijden is een zoom-functie haast een vereiste, maar zonder stabilisatie kom je nergens (en statief is te zwaar in een al te volle sporttas).
Dit snap ik dus niet. Roeien is toch buiten? En overdag? Dan snap ik niet waarom IS een vereiste zou zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 31-07-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Na nog wat verder doorzoeken kom ik uit op eigenlijk 2 optie's:

Canon EOS 500D + EF-S 18-55 mm F3.5-5.6 IS + EF-S 55-250 mm F4-5.6 IS (€950)
Nikon D90 + Nikon AF-S VR DX 18-105 mm f/3,5-5,6G ED NL (€881)

Dan kan ik na aftrek van mijn tas+geheugen en even doorsparen nog een knappe lens bijkopen.
Sigma 120-400/4.5-5.6 DG OS APO HSM(€699)

Wat denken jullie van deze optie's??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
SFRtje schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 01:00:
Ik wil een dSLR, wat nu?
*knip
Ga ik de extra functies (grotere LCD, spot-metering, 2 AF-punten extra)
*knip
Op dit moment neig ik naar de 450D met kitlens omdat het meer toekomst gerichter is... Morgenochtend kan het zijn dat ik weer naar de 1000D neig.... :+
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp

Hier kan je wat beter de verschillen naast elkaar zien, het is iets meer dan alleen de 3 punten die je zelf noemt.
Je hebt ook nog 2 MP meer, iets meer viewfinder coverage, optie voor wireless remote, iets hogere burst rate, en uitgebreidere softwarematige dynamic range functies.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
topcad schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:44:
Na nog wat verder doorzoeken kom ik uit op eigenlijk 2 optie's:

Canon EOS 500D + EF-S 18-55 mm F3.5-5.6 IS + EF-S 55-250 mm F4-5.6 IS (€950)
Nikon D90 + Nikon AF-S VR DX 18-105 mm f/3,5-5,6G ED NL (€881)

Dan kan ik na aftrek van mijn tas+geheugen en even doorsparen nog een knappe lens bijkopen.
Sigma 120-400/4.5-5.6 DG OS APO HSM(€699)

Wat denken jullie van deze optie's??
Alletwee fijne camera's. Ga ze 's vasthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
Wijnands schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:06:
[...]

Sterker nog, als je jpg schiet is de D5000 waarschijnlijk iets beter. Nikon gebruikt dezelfde sensor vaak in een aantal camera's en bij elke nieuwe camera weten ze er net iets meer uit te persen.

[...]

Ik mis de canon 55-250 in dit rijtje

[...]

Dit snap ik dus niet. Roeien is toch buiten? En overdag? Dan snap ik niet waarom IS een vereiste zou zijn.
Als ik een 1000D met de 55-250 neem, ga ik het gat van 18-55 nogal missen denk ik...?
En roeien is idd buiten en overdag, maar je hebt altijd een goede zoom nodig wil je dichtbij de actie komen. Nu is mijn hand redelijk steady maar een stabilisator (en dus IS) lijkt mij handig, dan wel een vereiste. Misschien heb ik het fout hoor.. :)
Prulleman schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:16:
[...]

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp

Hier kan je wat beter de verschillen naast elkaar zien, het is iets meer dan alleen de 3 punten die je zelf noemt.
Je hebt ook nog 2 MP meer, iets meer viewfinder coverage, optie voor wireless remote, iets hogere burst rate, en uitgebreidere softwarematige dynamic range functies.
Ja dat wist ik, en heb die site al dagen helemaal uitgespit, maar die extra's die jij noemt, zijn niet echt bijzonder voor mij volgens mij.. Maar goed, iig bedankt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SFRtje schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:12:
[...]

Als ik een 1000D met de 55-250 neem, ga ik het gat van 18-55 nogal missen denk ik...?
En roeien is idd buiten en overdag, maar je hebt altijd een goede zoom nodig wil je dichtbij de actie komen. Nu is mijn hand redelijk steady maar een stabilisator (en dus IS) lijkt mij handig, dan wel een vereiste. Misschien heb ik het fout hoor.. :)
Ik bedoelde, 1000d met kitlens en de 55-250.

IS handig? Absoluut! Een Vereiste voor foto's buiten? Nee, totaal niet. De paar keer dat ik roeiers heb geschoten was dat buiten, niet in de schemering en met redelijk weer. Dan heb je echt geen stabilisatie nodig. Je hebt licht zat om de oude sluitertijd=brandpuntsafstand ruimschoots te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
Ik ben er, denk ik, uit. Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topcad
Ik heb mijn keuze laten vallen op de Nikon D90 + Nikon AF-S VR DX 18-105 mm f/3,5-5,6G ED NL
Vooral omdat deze beter in mijn hand lag ten opzichte van de Canon 500D en tevens geeft deze een 11 punts AF.

Nu nog even doorsparen en dan volgende maand mijn Sigma lens kopen.

Thx voor het advies.

[ Voor 22% gewijzigd door topcad op 01-08-2009 17:04 . Reden: info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
SpartanArmada schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:36:
Ik ben er, denk ik, uit. Ik heb hem. Canon EOS 1000D 450D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS. :)
Voor 477,- euro bij de Mediamarkt in Utrecht :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij van advies voorzien over een eventuele upgrade van mijn EOS 400d?
Ik heb een canon EF IS USM 70-300 mm lens die ik wil verkopen omdat ik hem nooit gebruik en nu overweeg ik de hele set te verkopen en een nieuwe camera aan te schaffen. Is dit verstandig of heeft het weinig zijn momenteel?

Budget is maximaal 1000 euro, maar minder mag altijd.

Ik heb al een DSLR (EOS 400D) en overweeg te upgraden.

Momenteel fotografeer ik het meest mijn kleine kinderen. Als ze wat ouder zijn straks zal ik meer buiten fotograferen. Landschappen, macro etcetera.

Ik heb de 18-55 kitlens en een canon EF IS USM 70-300 mm. Deze lens gebruik ik zelden tot nooit, dus die wordt waarschijnlijk binnenkort verkocht.

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De canon 40D lijkt me wel wat ivm live view.

Ik overweeg een 17-200 mm lens aan te schaffen zodat ik niet meer zo vaak hoef te wisselen en
een 17-70 mm lens voor thuis en binnenfotografie.

Advies

In de toekomst meer uren dan nu het geval is.

Ja.

Gebruik nu een eos 400D spiegelreflex
Beperkingen: Geen.

Nee, ik heb liever nieuw in verband met garantie en aangezien het toch een aanzienlijk bedrag is.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2009 22:27 . Reden: Voorkeur camera aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:17
Wat is je beschikbare budget?

rond de € 400,-

Waarom wil je eigenlijk een DSLR?

Momenteel zit ik totaal zonder camera en aangezien ik het toch leuk vind om alle leuke momenten met vrienden en familie vast te leggen, besloten dat het tijd werd om een camera aan te schaffen. De keus voor een DSLR is mede omdat de opties van een compacte camera mij te beperkt zijn.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?

combinatie van binnenshuis en buiten, foto's van familie en vrienden

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Ik heb de mogelijkheid om evt gebruik te maken van de lenzen van mijn zus (canon 50D + .....lenzen zal ik na moeten vragen)

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Momenteel zit ik heel erg te twijfelen of ik voor de Low-budget Olympus E-420 / Sony A200 moet gaan
of iets meer geld uit moet geven voor een Canon 1000D en heel misschien de Canon 450D

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Niet direct

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies over de mogelijkheden die er zijn en eventueel nog andere kanshebbers.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Hobby matig, dus niet direct heel actief.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Het 1e jaar waarschijnlijk weinig.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Canon Powershot A530 waarvan de opties van de camera mij te beperkt zijn en geen mooie resultaten opleveren.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
Gebruik nu een eos 400D spiegelreflex
Beperkingen: Geen.
Waarom wil je dan iets anders????

@Hier net boven: wat ervaar je dan als 'te weinig opties'? Wat mis je concreet? En als ik je zo hoor 'leuke momenten vastleggen', dan kan je maar beter een kleinere compacte camera bij hebben, anders moet je die dslr heel de tijd meesleuren. Op basis van wat je nu zegt zou ik voor een compacte camera gaan, al dan niet met meer instelmogelijkheden. Denk aan de canon G10 oid. Als een A530 je geen mooie resultaten opleveren, denk ik niet dat een dslr dat voor jou wel gaat doen. De kwaliteit van een foto wordt ook bepaald door de fotograaf. Ik heb een vakantie een 530 gehad end ie gaf toch zeer behoorlijke resultaten.

[ Voor 17% gewijzigd door Teun_2 op 02-08-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada.
SFRtje schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:24:
[...]

Voor 477,- euro bij de Mediamarkt in Utrecht :).
Evenals bij de Makro, die aktie heeft me overgehaald en het wordt nu dus een 450D. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoutvat schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:42:

Waarom wil je dan iets anders????
Ik hoef niet per se een andere spiegelreflex, maar ik ga mijn canon objectief van 70-300 verkopen en vroeg me af of het misschien een goed idee was om de hele set te verkopen en te upgraden naar een ander/nieuwer model.

Omdat ik de modellen die zijn uitgekomen niet echt hebt bijgehouden, dacht ik laat ik het eens in het fotoforum vragen. Vandaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:17
Zoutvat schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:42:
[...]
@Hier net boven: wat ervaar je dan als 'te weinig opties'? Wat mis je concreet? En als ik je zo hoor 'leuke momenten vastleggen', dan kan je maar beter een kleinere compacte camera bij hebben, anders moet je die dslr heel de tijd meesleuren. Op basis van wat je nu zegt zou ik voor een compacte camera gaan, al dan niet met meer instelmogelijkheden. Denk aan de canon G10 oid. Als een A530 je geen mooie resultaten opleveren, denk ik niet dat een dslr dat voor jou wel gaat doen. De kwaliteit van een foto wordt ook bepaald door de fotograaf. Ik heb een vakantie een 530 gehad end ie gaf toch zeer behoorlijke resultaten.
Ik mis voornamelijk de opties om te kiezen waarop je scherp stelt en het manueel scherpstellen. Bij de A530 kan dit alleen via live view en niet via de zoeker.

Verder heb je wel een punt dat een compacte camera veel makkelijker is om mee te nemen. Dat is iets dat ik misschien nog eens duidelijk moet bekijken hoe belangrijk dat voor me is. Trouwens dat mooie foto's nemen betreft wel de vergelijking van de A530 t.o.v. de Canon 50D dus misschien niet helemaal eerlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pamperke
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 13:19
Hoe lang loopt die "450D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS" actie nog in Mediamarkt nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 21:06:
Het kan ook een goed idee zijn om te downgraden. 8)7
Ik vraag advies, maar blijkbaar ben ik hier aan het verkeerde adres gezien je reactie. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

hier stond bullshit

[ Voor 94% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 02-08-2009 22:25 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:12:
[...]

Ik vraag advies, maar blijkbaar ben ik hier aan het verkeerde adres gezien je reactie. :/
Ja, meestal hebben we namelijk iets van een idee waarom iemand aan de camera wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martensupport schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 21:36:
[...]

Ik mis voornamelijk de opties om te kiezen waarop je scherp stelt en het manueel scherpstellen. Bij de A530 kan dit alleen via live view en niet via de zoeker.
Een optische zoeker hebben is inderdaad een pré, maar dat manueel scherpstellen ga je waarschijnlijk weinig doen met een dslr.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle E
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-09 09:27
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:12:
[...]

Je stelt dat je beperkingen in de lens liggen en dat je daarom aan het twijfelen bent geraakt of je niet beter direct naar een ander platform kan overschakelen..
Kijk eens wat het aanbod van canon lenzen is, een nieuwe set zal ook de extra investering vereisen voor goede lenzen, waarmee je al direct het nut teniet doet. Je body is nog altijd te upgraden wanneer dit wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
Martensupport schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 21:36:
[...]

Verder heb je wel een punt dat een compacte camera veel makkelijker is om mee te nemen. Dat is iets dat ik misschien nog eens duidelijk moet bekijken hoe belangrijk dat voor me is. Trouwens dat mooie foto's nemen betreft wel de vergelijking van de A530 t.o.v. de Canon 50D dus misschien niet helemaal eerlijk :P
Je kan je scherpstelpunt vastleggen, wel enkel in het midden, maar dat hoeft geen belemmering te zijn, je kan dan eerst focussen op wat je scherp wil hebben, door dat in het midden van je fram te zetten en de shutter half in te drukken, vervolgens herkadreren en doordrukken. Dat helpt misschien al een probleem de wereld uit. Succes nog met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamerforever
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
Is nu een lens nemen met een kleiner brandpunt waarde beter of niet?
Wanneer je niet voor de Canon lensen gaat, hoe kan je bij de Sigma bijvoorbeeld zien dat het image stabilisator heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ha0w3n
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 22:22
Gamerforever schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 01:49:
Is nu een lens nemen met een kleiner brandpunt waarde beter of niet?
Wanneer je niet voor de Canon lensen gaat, hoe kan je bij de Sigma bijvoorbeeld zien dat het image stabilisator heeft?
Ik heb nog niet zoveel verstand van fotografie en alle theorie die erachter zit. Maar wat ik heb gehoord/geleerd is dat lenzen met een kleine brandpunt waarde duurder en ook beter zijn. Iets met dat er beter glaswerk in zit en met de hoeveelheid licht dat het door laat. Wat mij zo te binnen schiet als voorbeeld zijn de lenzen van Canon. De 70-200mm f4.0 L USM en de 70-200mm f2.8 L USM. De f4.0 kost rond de 600 euro en de f2.8 rond de 1.200 euro.

Bij Canon lenzen is het IS (Image Stabilizer)
Bij Nikon lenzen is het VR (Vibration Reduction)
Bij Sigma lenzen is het OS (Optical Stabilizer)
Bij Tamron lenzen is het VC (Vibration Compensation)

Ha0w3n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:36:
Ja, meestal hebben we namelijk iets van een idee waarom iemand aan de camera wil.
Ik geef toch aan dat ik eventueel wil upgraden naar een nieuwer model en ik vraag me af of het de moeite is om dit nu al te doen of om nog te wachten?

Het leek me een beetje onzinnig om hiervoor een nieuw topic te openen, dus ik dacht ik stel mijn vraag in dit topic. Gezien je vriendelijke reacties had ik dat beter niet kunnen doen.
Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ha0w3n schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 04:09:
[...]

Ik heb nog niet zoveel verstand van fotografie en alle theorie die erachter zit. Maar wat ik heb gehoord/geleerd is dat lenzen met een kleine brandpunt waarde duurder en ook beter zijn. Iets met dat er beter glaswerk in zit en met de hoeveelheid licht dat het door laat. Wat mij zo te binnen schiet als voorbeeld zijn de lenzen van Canon. De 70-200mm f4.0 L USM en de 70-200mm f2.8 L USM. De f4.0 kost rond de 600 euro en de f2.8 rond de 1.200 euro.

Bij Canon lenzen is het IS (Image Stabilizer)
Bij Nikon lenzen is het VR (Vibration Reduction)
Bij Sigma lenzen is het OS (Optical Stabilizer)
Bij Tamron lenzen is het VC (Vibration Compensation)

Ha0w3n
Je haalt nu de termen brandpuntsafstand en diafragmawaarde door elkaar. De f-waarde is de diafragmawaarde. Hoe kleiner het getal (bijvoorbeeld f/2.8), hoe lichtsterker de lens is. En deze zijn inderdaad duurder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 08:17:
[...]

Ik geef toch aan dat ik eventueel wil upgraden naar een nieuwer model en ik vraag me af of het de moeite is om dit nu al te doen of om nog te wachten?

Het leek me een beetje onzinnig om hiervoor een nieuw topic te openen, dus ik dacht ik stel mijn vraag in dit topic. Gezien je vriendelijke reacties had ik dat beter niet kunnen doen.
Jammer.
Goed, als je nou even wat minder op je teentjes getrapt doet.

Wat is er mis met die camera dat je wilt upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Ik heb m'n D60 nu al een goeie maand getest (kleine 3000 foto's mee genomen) maar ik heb nog enkele (domme) vraagjes:

- Bij een macro foto is er slechts een zeer klein deel van de diepte die scherp is, kan dit vergroot worden (door bvb minder of meer in te zoomen?)

- Veel van m'n foto's uit de Provence zijn overbelicht, wat kan ik hier aan doen? Werken jullie de RAW bestanden achteraf bij of bestaan hiervoor filters die makkelijk op de lens geplaatst kunnen worden? (niet al te duur)?

- Nu een domme vraag: Op een trektocht trok ik veel foto's, plaatsen jullie het kapje voor de lens telkens terug wanneer je de camera af zet? En zetten jullie lens telkens zo diep mogelijk (van 18-55 mm lens zet ik hem telkens op 35 mm zodat m'n camera zo weinig mogelijk uitsteekt als ik aan het wandelen ben).

- Nog een domme vraag: zoals gezegd trok ik op trektocht veel foto's, soms met tussenpauzes van 15 of 30 seconden. Ik zette de camera telkens af hiertussen maar is dit wel het beste?

- Als ik foto's neem met iets op de voorgrond (op 2 meter) voor bergen (+/- 1 km ver), scherpgesteld op voorgrond, dan is de achtergrond is wazig, wat kan ik hier aan doen?

- Ik heb gemerkt dat ik zeer vaak natuurfoto's op 18 mm heb getrokken om zoveel mogelijk in beeld te krijgen, achteraf gezien gaan er hierdoor veel details verloren vind ik (de bergen lijken nog verder, om te overdrijven: het is bijna alsof je omgekeerd door een verrekijker kijkt). Op welke brandpuntafstand worden doorgaands natuurfoto's (bergen, groot meer, verre bossen, rare rotsformaties, ...) genomen?

- Nog een domme vraag: Mag ik de zon fotograferen? Of gaat de sensor hierdoor kapot?

- Ik neem foto's in RAW en de gewone foto's zet ik dan om in jpg zodat ik deze makkelijker kan uitwisselen. Ik doe dit via photoshop, maar heb de indruk dat er nog veel kwaliteit verloren gaat tijdens het omzetten, ik zet dit nochtans op de hoogste kwaliteit. Ik heb de volgende mogelijkheden, welke gebruiken jullie?

Type Jpg:
- Adobe RGB (ik neem deze)
- ColorMatch RGB
- ProPhoto RGB
- sRGB
Diepte: 8 of 16 bits (ik neem 8 bits)
Grootte: 10 Mpixel (laat ik op 10 Mpix staan)
Resolutie: 240 pixels/inch (laat ik ook hier op staan)

Alvast bedankt

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
Pamperke schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:03:
Hoe lang loopt die "450D + EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS" actie nog in Mediamarkt nog?
Voor die vraag moet je eigenlijk hier zijn, maar t/m gisteren.. Als je de mediamarkt-site had gekeken, wist je dat meteen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaFlub schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 13:05:
Ik heb m'n D60 nu al een goeie maand getest (kleine 3000 foto's mee genomen) maar ik heb nog enkele (domme) vraagjes:

- Bij een macro foto is er slechts een zeer klein deel van de diepte die scherp is, kan dit vergroot worden (door bvb minder of meer in te zoomen?)
Dat kan iets schelen. Wat veel meer scheelt is je diafragma dichtknijpen. Macro begin je pas bij f11 eigenlijk. Kijk ook 's op http://www.dofmaster.com
- Veel van m'n foto's uit de Provence zijn overbelicht, wat kan ik hier aan doen? Werken jullie de RAW bestanden achteraf bij of bestaan hiervoor filters die makkelijk op de lens geplaatst kunnen worden? (niet al te duur)?
OVerbelichting kun je 't beste voorkomen, bijvoorbeeld door goed te meten. Bij landschappen kan een graduated ND filter ook helpen. Ik heb recent een setje cokin gekocht hiervoor. Ervaringen in het filtertopic.

De foto's die je al hebt kun je mogelijk herstellen als ze niet te ver overbelicht zijn. Heb je raw geschoten dan gaat dat makkelijker.
- Nu een domme vraag: Op een trektocht trok ik veel foto's, plaatsen jullie het kapje voor de lens telkens terug wanneer je de camera af zet? En zetten jullie lens telkens zo diep mogelijk (van 18-55 mm lens zet ik hem telkens op 35 mm zodat m'n camera zo weinig mogelijk uitsteekt als ik aan het wandelen ben).
Da's vrij persoonlijk. Als ik wandel met de 18-55 dan gaat de dop er vaak meteen op omdat het front element heel dicht bij de rand zit en ik geen diepe zonnekap heb. Ga ik met de tokina 100mm of de sigma 70-300 lopen dan doe ik dit niet. Op beide lenzen heb ik een goede zonnekap die voldoende beschermt.
- Nog een domme vraag: zoals gezegd trok ik op trektocht veel foto's, soms met tussenpauzes van 15 of 30 seconden. Ik zette de camera telkens af hiertussen maar is dit wel het beste?
Ik vind van niet, ik heb 'm graag schietklaar. Het kan overigens geen kwaad.
- Als ik foto's neem met iets op de voorgrond (op 2 meter) voor bergen (+/- 1 km ver), scherpgesteld op voorgrond, dan is de achtergrond is wazig, wat kan ik hier aan doen?
Diafragma dichtknijpen, zie dofmaster
- Ik heb gemerkt dat ik zeer vaak natuurfoto's op 18 mm heb getrokken om zoveel mogelijk in beeld te krijgen, achteraf gezien gaan er hierdoor veel details verloren vind ik (de bergen lijken nog verder, om te overdrijven: het is bijna alsof je omgekeerd door een verrekijker kijkt). Op welke brandpuntafstand worden doorgaands natuurfoto's (bergen, groot meer, verre bossen, rare rotsformaties, ...) genomen?
Wat jij wilt. Ik schiet landschappen vaak tussen de 24 en 60mm.
- Nog een domme vraag: Mag ik de zon fotograferen? Of gaat de sensor hierdoor kapot?
Dat mag maar denk om je eigen gezondheid. Zon door een zoekertje kan erg vervelend zijn voor je ogen.
- Ik neem foto's in RAW en de gewone foto's zet ik dan om in jpg zodat ik deze makkelijker kan uitwisselen. Ik doe dit via photoshop, maar heb de indruk dat er nog veel kwaliteit verloren gaat tijdens het omzetten, ik zet dit nochtans op de hoogste kwaliteit. Ik heb de volgende mogelijkheden, welke gebruiken jullie?

Type Jpg:
- Adobe RGB (ik neem deze)
- ColorMatch RGB
- ProPhoto RGB
- sRGB
Diepte: 8 of 16 bits (ik neem 8 bits)
Grootte: 10 Mpixel (laat ik op 10 Mpix staan)
Resolutie: 240 pixels/inch (laat ik ook hier op staan)

Alvast bedankt
Ik ken de D60 niet tot in de puntjes. Wat ik met de D50 altijd deed was sRGB type 1 voor mensen en type III voor de rest. Adobe vind ik vrij vlak. Je zou 's een demo versie van capture nx kunnen proberen of je dat betere resultaten vind geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mijn vriendin heeft afgelopen vakantie besloten dat zij eigenlijk wel een goede camera wil en meer wil doen met mooie foto's maken.
Op dit moment wordt er nog geschoten met een Sony Cybershot 4.1 toestel, niet echt je van het. Een DSLR lijkt dan een logische keuze.
Ik heb uit naam van haar dus de lijst met vragen maar nagelopen zodat ze een idee krijgt in welke richting je moet kijken.

800 tot 1000 euro (totaalprijs dus inclusief accessoires)

betere kwaliteit foto's

leuk

meer mogelijkheden

natuur, vakantie

Nee

Nee, alleen de Canon EOS 500D van de voorpagina zag er wel goed uit maar echt voorkeur heeft die niet.

Nee, eerst maar eens kijken wat de 'standaardlens' doet.

Advies, zoveel is er ook nog niet bedacht.

Het blijft bij een hobby maar ze wil er wel serieus mee aan de slag.
    Dus er wel in verdiepen en hem vaker gaan gebruiken, een tijd is niet in te schatten.
    Er is zelfs gedacht om een cursus of iets dergelijks te volgen maar of dat ook gebeurt is nog niet bekend.

Als het bevalt wel.

Sony Cybershot 4.1

Hij is traag met scherpstellen en foto's schieten.

Alleen op gemiddelde afstand kan je leuk plaatjes schieten, dichtbij wordt al lastig en ver weg kom je ook niet met de 3x optische zoom.

Qua belichting e.d. is er ook niet zoveel in te stellen dus de kwaliteit van de foto's zijn ook niet altijd om over naar huis te schrijven.

Wordt niet uitgesloten, is dus een optie.
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@Gonadan: Hoewel je het lijstje keurig heb ingevuld, vind ik dit soort posts toch altijd lastig om goed op te reageren. Het is allemaal niet erg specifiek en nog erger; de (instap-) dSLRs zijn tegenwoordig zo competitief dat ze zich niet heel erg meer onderscheiden. Daarnaast komen er steeds meer modellen en groeit ook de markt voor 2de-hands. Nikon en Canon hebben allemaal goede modellen die precies kunnen doen wat je hier opschrijft. Je zult dus specifieker moeten worden in je eisen / wensen.

Een manier om dat te doen is naar een fotozaak gaan (of gewoon MediaMarkt) en ze eens vast te houden. Het mooiste is als je ze ook aan kunt zetten en eventueel zelfs een testshot mag maken. Je zult zien dat modellen ongeveer hetzelfde kunnen, maar dat de knopjes net ergens anders zitten, ze steviger of minder stevig aanvoelen, ze qua formaat groter of kleiner zijn, etc.

Die "handling" maakt nogal wat uit -denk ik- voor welk model bij je past; goede plaatjes kun je met allemaal maken (zeker als je niet heel specifieke eisen hebt voor het onderwerp dat je wilt fotograferen). Ik heb geen verstand van Canon, maar voor Nikon heb je ruwweg de D5000 (echt beginners model) en de D90 (voor de enthousiasteling). Met de D90 kun je een flink stukje groeien in fotografie, terwijl de D5000 een stukje eenvoudiger is. Kan soms ook niet verkeerd zijn om niet verdwaald te raken in alle opties. Ik zou zeggen: hoeveel ervaring heeft je vriending al met fotografie en ga ze es vasthouden...

Edit: omdat 2de-hands een optie is kun je ook nog kijken naar D40/D60 (voorlopers D5000 zeg maar) en D80 (voorloper D90). D70 lijkt me een beetje aan de oude kant inmiddels, maar kan ook om mee te starten, gaan rond de 200 euro ofzo 2de-hands. Dan is er ook nog de D50 wat best een aardige beginnerscamera is, ook voor rond de 200 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 05-08-2009 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Morrar schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:02:
@Gonadan: Hoewel je het lijstje keurig heb ingevuld, vind ik dit soort posts toch altijd lastig om goed op te reageren. Het is allemaal niet erg specifiek en nog erger; de (instap-) dSLRs zijn tegenwoordig zo competitief dat ze zich niet heel erg meer onderscheiden. Daarnaast komen er steeds meer modellen en groeit ook de markt voor 2de-hands. Nikon en Canon hebben allemaal goede modellen die precies kunnen doen wat je hier opschrijft. Je zult dus specifieker moeten worden in je eisen / wensen.
Dat begrijp ik helemaal, toch doe je niet het niet verkeerd.
Het enige advies wat ik kan verwachten is een segment waarnaar we moeten kijken.
Persoonlijk vind ik haar budget nogal ruim voor een starter maar dat is niet mijn keuze.
Verschillen in snelheid had ik al gezien tussen Canon en Nikon maar vergelijken met de oude camera zullen ze allemaal snel zijn en het wordt waarschijnlijk niet gebruikt voor sport of dergelijke bewegende dingen.
Een manier om dat te doen is naar een fotozaak gaan (of gewoon MediaMarkt) en ze eens vast te houden. Het mooiste is als je ze ook aan kunt zetten en eventueel zelfs een testshot mag maken. Je zult zien dat modellen ongeveer hetzelfde kunnen, maar dat de knopjes net ergens anders zitten, ze steviger of minder stevig aanvoelen, ze qua formaat groter of kleiner zijn, etc.

Die "handling" maakt nogal wat uit -denk ik- voor welk model bij je past; goede plaatjes kun je met allemaal maken (zeker als je niet heel specifieke eisen hebt voor het onderwerp dat je wilt fotograferen). Ik heb geen verstand van Canon, maar voor Nikon heb je ruwweg de D5000 (echt beginners model) en de D90 (voor de enthousiasteling). Met de D90 kun je een flink stukje groeien in fotografie, terwijl de D5000 een stukje eenvoudiger is. Kan soms ook niet verkeerd zijn om niet verdwaald te raken in alle opties. Ik zou zeggen: hoeveel ervaring heeft je vriending al met fotografie en ga ze es vasthouden...

Edit: omdat 2de-hands een optie is kun je ook nog kijken naar D40/D60 (voorlopers D5000 zeg maar) en D80 (voorloper D90). D70 lijkt me een beetje aan de oude kant inmiddels, maar kan ook om mee te starten, gaan rond de 200 euro ofzo 2de-hands. Dan is er ook nog de D50 wat best een aardige beginnerscamera is, ook voor rond de 200 euro.
Mijn vriendin heeft eigenlijk praktisch geen ervaring. Ik weet zelf bakken meer van fotografie alleen heb ik het geduld er niet voor. :+
Kijken in de winkel zit inderdaad in de planning, lekker vasthouden en vergelijken.
Het is dan echter wel fijn om alvast een richting te hebben zodat je niet alle 200 camera's hoeft te proberen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuur is altijd zo'n lekker vaag begrip. De een verstaat daar portretten van een vlieg onder, de volgende vind de schaapjes in de kinderboerderij natuur genoeg en weer een ander wil prachtige foto's kunnen maken van vogels in de vrije natuur. Alledrie is net even ander materiaal voor nodig.

Om wat modellen erin te gooien

Canon 450d, 500d en 40d
Nikon D3000, D5000, evt D90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:30:
Dat begrijp ik helemaal, toch doe je niet het niet verkeerd.
Het enige advies wat ik kan verwachten is een segment waarnaar we moeten kijken.
Persoonlijk vind ik haar budget nogal ruim voor een starter maar dat is niet mijn keuze.
Verschillen in snelheid had ik al gezien tussen Canon en Nikon maar vergelijken met de oude camera zullen ze allemaal snel zijn en het wordt waarschijnlijk niet gebruikt voor sport of dergelijke bewegende dingen.
Je budget voor alleen een cam en kitlens is zeker aan de ruime kant. Persoonlijk zou ik toch voor een starter-dSLR gaan of hooguit een D90-kit. Dingen als een D200 of zelf D300 lijken me echt teveel voor een starter. Een D90 heeft al meer dan genoeg opties waar je verdwaald in kan raken in het begin. Ik zou de rest van het budget gewoon lekker op de bank laten. De ware investering is toch niet de cam + standaardzoom maar wat daarna komt. Na een paar maanden weet je wat je leuk vindt, en daar komt altijd een lens van 300-400 euro bij kijken, of een flitser van 250 euro, of .... nou ja, je begrijpt waar het heen gaat :+ Ik zou daar echt rekening mee houden, ik ben nu een paar jaar bezig en heb inmiddels ook meer geld in lenzen dan in de body. Dit kan overigens ook meewegen in je initiele aankoop. Hoewel ik Nikon fan ben (ergonomie, kleurweergave en dat soort persoonlijke dingen), is naar mijn idee het gals van Nikon wat duurder en er is 2de-hands toch net wat minder te krijgen dan bij Canon...
Gonadan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:30:
Mijn vriendin heeft eigenlijk praktisch geen ervaring. Ik weet zelf bakken meer van fotografie alleen heb ik het geduld er niet voor. :+
Kijken in de winkel zit inderdaad in de planning, lekker vasthouden en vergelijken.
Het is dan echter wel fijn om alvast een richting te hebben zodat je niet alle 200 camera's hoeft te proberen.
Hooguit 2-3 modellen van Nikon en ws ook zoiets van Canon, die heb je zo even getest. Imho als je een dSLR wilt zou ik me wel even verdiepen in diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid (ISO) en hun onderlinge relaties. Daarnaast is het ook wel verstandig te weten wat deze parameters voor effecten hebben (dus; scherptediepte, bewegingsonscherpte, ruis). Dan zijn er nog dingen als brandpuntsafstand, onderwerpsafstand, afbeeldingsgrootte en composities... Volgens mij ben je dan een eind op weg :) Ik vind dat als je een dSLR koopt je je deze zaken toch wel eigen moet maken; mensen die alles in auto blijven knallen vind ik altijd zo... Heeft je vriendin er overigens wel rekening mee gehouden dat je met een dSLR een hoop zooi mee moet zeulen de hele tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Wijnands schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:44:
Natuur is altijd zo'n lekker vaag begrip. De een verstaat daar portretten van een vlieg onder, de volgende vind de schaapjes in de kinderboerderij natuur genoeg en weer een ander wil prachtige foto's kunnen maken van vogels in de vrije natuur. Alledrie is net even ander materiaal voor nodig.

Canon 450d, 500d en 40d
Tsja veel vragen hier komen neer op "ik moet van A naar B, welke auto moet ik hebben?". Nu kom je met vrijwel elke auto van A naar B, dus dat zegt niet veel. Maar als je er heel snel moet zijn en het is een pittige afstand, dan is een Ferrari wel handig. Is het echter in de stad met veel drempels en kleine parkeerplaatsen, tsja dan wil je een Smart o.i.d. Moet je tenslotte door ruig terrein, dan wil je misschien eerder zo'n debiel Jeepje, die je zo vaak over de snelweg ziet tuffen terwijl ze liters zuipen die nergens voor nodig zijn :+

Anyway, wat ik met het voorbeeld wil zeggen: als je vraag te algemeen is, dan zijn de antwoorden vaak ook niet zo specifiek. De een zal een Ferrari aanraden, de ander een Smart en weer een ander een Jeep... Vaak hangt het er dan ook vanaf wat mensen zelf rijden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Morrar op 06-08-2009 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wijnands schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:44:
Heb je helemaal gelijk in, probeer jij echter maar eens een duidelijk antwoord een een vrouw te krijgen. :+
Ik zal proberen te omschrijven wat zij in mijn ogen zal willen fotograferen qua natuur:
• deze foto viel erg in de smaak
• zoogdieren, ze is gek van cavia's, laatst was er een park waar er tig rondliepen, daar wil ze dan graag mooie foto's van, waarschijnlijk zowel close-up als wat meer overzicht
• landschappen
Het blijft wat algemeen maar een beetje allround moet toch kunnen?

Canon 450d, 500d en 40d
Bedankt, ik zal er eens naar kijken.
Morrar schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 00:47:
Je budget voor alleen een cam en kitlens is zeker aan de ruime kant. Persoonlijk zou ik toch voor een starter-dSLR gaan of hooguit een D90-kit. Dingen als een D200 of zelf D300 lijken me echt teveel voor een starter. Een D90 heeft al meer dan genoeg opties waar je verdwaald in kan raken in het begin. Ik zou de rest van het budget gewoon lekker op de bank laten. De ware investering is toch niet de cam + standaardzoom maar wat daarna komt. Na een paar maanden weet je wat je leuk vindt, en daar komt altijd een lens van 300-400 euro bij kijken, of een flitser van 250 euro, of .... nou ja, je begrijpt waar het heen gaat :+ Ik zou daar echt rekening mee houden, ik ben nu een paar jaar bezig en heb inmiddels ook meer geld in lenzen dan in de body. Dit kan overigens ook meewegen in je initiele aankoop. Hoewel ik Nikon fan ben (ergonomie, kleurweergave en dat soort persoonlijke dingen), is naar mijn idee het gals van Nikon wat duurder en er is 2de-hands toch net wat minder te krijgen dan bij Canon...
Duidelijk, de D3000 en D5000 die Wijnands aandraagt zien er dan uit als minder dan de D90 en dus een starter DSLR?
Die D90 is volgens mij al wat hoog gegrepen als ik het zo zie.
Wat dat betreft is het inderdaad waar dat de body niet het belangrijkste is. Een wat goedkopere body kan nog steeds erg goede foto's maken als je maar goede lenzen gebruikt en je techniek goed is.
Mijn vriendin is geen topfotograaf dus voordat die het verschil tussen de bodies zal merken is ze waarschijnlijk jaren verder gok ik.
Ook zag ik dat veel lenzen redelijk backwards compatible zijn dus volgens mij is de kans groot dat je over een paar jaar alsnog een beter body kunt kopen en toch je lenzen blijft gebruiken, of heb ik dat mis?
Hooguit 2-3 modellen van Nikon en ws ook zoiets van Canon, die heb je zo even getest. Imho als je een dSLR wilt zou ik me wel even verdiepen in diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid (ISO) en hun onderlinge relaties. Daarnaast is het ook wel verstandig te weten wat deze parameters voor effecten hebben (dus; scherptediepte, bewegingsonscherpte, ruis). Dan zijn er nog dingen als brandpuntsafstand, onderwerpsafstand, afbeeldingsgrootte en composities... Volgens mij ben je dan een eind op weg :) Ik vind dat als je een dSLR koopt je je deze zaken toch wel eigen moet maken; mensen die alles in auto blijven knallen vind ik altijd zo... Heeft je vriendin er overigens wel rekening mee gehouden dat je met een dSLR een hoop zooi mee moet zeulen de hele tijd?
Die termen zijn mij bekend, ik ben een analoge SLR gewend.
Ik denk dat ik die met wat moeite wel over kan brengen, het grootste probleem zal hem zitten in de ervaring van hoe je die dingen moet gebruiken.
Dat zal een kwestie van veel proberen zijn gok ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:30:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, probeer jij echter maar eens een duidelijk antwoord een een vrouw te krijgen. :+
Ik zal proberen te omschrijven wat zij in mijn ogen zal willen fotograferen qua natuur:
• deze foto viel erg in de smaak
Da's op 55mm geschoten en dus zeer waarschijnlijk met de 18-55
• zoogdieren, ze is gek van cavia's, laatst was er een park waar er tig rondliepen, daar wil ze dan graag mooie foto's van, waarschijnlijk zowel close-up als wat meer overzicht
Klinkt als een lichte telezoom
• landschappen
Het blijft wat algemeen maar een beetje allround moet toch kunnen?
Jawel. Alledrie deze voorbeelden vragen niet om echt gespecialiseerd en dus duur glaswerk.
[...]

Bedankt, ik zal er eens naar kijken.

[...]

Duidelijk, de D3000 en D5000 die Wijnands aandraagt zien er dan uit als minder dan de D90 en dus een starter DSLR?
Die D90 is volgens mij al wat hoog gegrepen als ik het zo zie.
Wat dat betreft is het inderdaad waar dat de body niet het belangrijkste is. Een wat goedkopere body kan nog steeds erg goede foto's maken als je maar goede lenzen gebruikt en je techniek goed is.
Mijn vriendin is geen topfotograaf dus voordat die het verschil tussen de bodies zal merken is ze waarschijnlijk jaren verder gok ik.
Ook zag ik dat veel lenzen redelijk backwards compatible zijn dus volgens mij is de kans groot dat je over een paar jaar alsnog een beter body kunt kopen en toch je lenzen blijft gebruiken, of heb ik dat mis?
Klopt wel. Canon's EF is al jaren in gebruik en ook nikon's AF is niet veranderd.
[...]

Die termen zijn mij bekend, ik ben een analoge SLR gewend.
Ik denk dat ik die met wat moeite wel over kan brengen, het grootste probleem zal hem zitten in de ervaring van hoe je die dingen moet gebruiken.
Dat zal een kwestie van veel proberen zijn gok ik.
En leren van je fouten. Als ik dit zo zie is een body met kitlens en een 2e tele erbij voorlopig voldoende. Canon heeft een 55-250, nikon een 55-200. Alletwee prima prijs/kwaliteit, alletwee ook nog 's met stabilisatie.

Kijk 's naar bovengenoemde camera's. Denk dat qua nikon een D60 of D3000 met 18-105 erop prima in de smaak zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Wijnands schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:37:
Da's op 55mm geschoten en dus zeer waarschijnlijk met de 18-55

Klinkt als een lichte telezoom

Jawel. Alledrie deze voorbeelden vragen niet om echt gespecialiseerd en dus duur glaswerk.

Klopt wel. Canon's EF is al jaren in gebruik en ook nikon's AF is niet veranderd.

En leren van je fouten. Als ik dit zo zie is een body met kitlens en een 2e tele erbij voorlopig voldoende. Canon heeft een 55-250, nikon een 55-200. Alletwee prima prijs/kwaliteit, alletwee ook nog 's met stabilisatie.
Als ik jouw conclusies over de natuur zo bekijk denk inderdaad hetzelfde. Het meeste zal met de 'standaardlens' kunnen. Mocht ze dan toch wat meer op afstand willen kunnen klikken dan kan een extra telelens nog uitkomst bieden.
Kijk 's naar bovengenoemde camera's. Denk dat qua nikon een D60 of D3000 met 18-105 erop prima in de smaak zal vallen.
Ik ga eens wat reviews opzoeken.
Net een review van t.net gelezen over de D5000, daar staan wel een aantal nadelen in, ben benieuwd hoe de D3000 dan is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Bij deze meld ik me weer af. Het is een Canon EOS 500D geworden!

Standaard kitlens is leuk voor als je niet veel gewicht mee wil zeulen, en de prestatie ervan is OK. Voor de autoraces en wat 'serieuzere' dagen heb ik een Tamron 18-200, welke best fijn is! (alleen wat zwaarder dan de kitlens)

Doorslag voor de 500D tegenover de 50D, was toch wel het gewicht & eenvoud. Mijn vriendin gebruikt hem ook en heeft gewoon KLEINE handen, dus de 50D werd al snel afgeketst. Dit in combinatie met de filmmodus die de 500D heeft.

De filmpjes die eruit komen zijn geweldig. Helaas wordt het bij snelle bewegingen en veel zoomwerk wat minder. Tussentijds in een film een foto schieten is gaaf, maar wederom niet bij snelle bewegingen & zoomwerk (snel onscherp)

Zelf ga ik kijken naar een statief die iets van dikke olie bevat, zodat ik schokloos kan fotograferen / filmen. Daarnaast hoop ik dat Canon eens snel gehoor gaat geven aan de petitie voor iets vrijere firmware, zodat de aperture tijdens film mode handmatig in te stellen is, wat voor mij de DOF ten goede komt.

Iemand tips voor statiefjes die weerstand geven zodat je schokloos kan bewegen?
Een impressie waarom ik zo'n statief nodig heb :+

[ Voor 3% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-08-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
LinuX-TUX schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:26:
[...]

Iemand tips voor statiefjes die weerstand geven zodat je schokloos kan bewegen?[video]Een impressie waarom ik zo'n statief nodig heb :+
http://www.youtube.com/watch?v=E1OEmaaiC3o

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
BRILLIANT :D ... echt! Dan zou een normale statief met wat weerstand al genoeg zijn. Probleem helaas blijft dat ik de lens van de camera blijf aanraken ivm zoomen (wat een camcorder heeft met knopjes, maar de camera niet) en een sh*tknopje ingedrukt moet houden ivm focus (wat oa ook in de petitie naar voren komt)

Ik ga het sowieso proberen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door LinuX-TUX op 06-08-2009 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Velbon DV-x000-serie. Vloeistofgedempt, aanpasbare vloeistofdruk. Op marktplaats vanaf ~30 euro te krijgen, nieuw 110. Veruit de beste marktplaats-bargain omdat men meestal niet doorheeft dat dit een 'echte' vloeistofgedempte kop is, in tegenstelling tot de strain-sensitive-fluid koppen die je meestal in 'vloeistofgedempte' statieven onder de 200 euro vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benji83
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-04 15:58
OK, Ik zit al een tijdje rond te kijken naar DSLR omdat ik na een heel stel compact camera's toch dingen mis (externe flitser voor fatsoenlijke indoor foto's, spelen met andere lenzen, etc.) wil ik eens gaan kijken naar een goedkope (2e hands) DSLR.
Het bekende lijstje:

Niet echt een budget vast gesteld, ik kijk naar de onderste serie nieuwe camera's (€300~€350) of 2e hands

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik het gemak van verwisselbare lenzen en eventuele externe flitser mis om meer allround te zijn, niet gebonden zijn aan de beperkte mogelijkheden van compact camera's

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De kleine die we in November verwachten, mn huisdieren, natuur (bloemen, planten en uiteraard met de kleine naar de dierentuin)

nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Als het een nieuwe wordt heb ik gekeken naar de Olympus E420 kit (die nu bij MM enschede in de aanbieding staat voor €399), maar het maakt me niet erg veel uit

Misschien een flitser, eerst mezelf bekend maken met de mogelijkheden van de camera met standaard lens

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Echt advies, heb veel gelezen maar theorie en praktijk zijn 2 andere dingen

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik maak met mn compact camera gemiddeld 200 tot 300 foto's per maand, als ik meer mogelijkheden heb zal het waarschijnlijk meer worden

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zeker

Ik heb momenteel een Kodak Easyshare Z612, leuke camera maar zoals eerder gesteld, in donkere ruimte's en 's avonds is het lastig een fatsoenlijke foto op afstand te schieten.

2e hands is zeker een optie, als ik hiermee een betere camera heb dan een nieuwe in het lage segment.

Ik weet dat het budget heel beperkt is maar ik wil niet direct 1000 euro gaan uitgeven mocht het me toch te erg tegen vallen om mezelf goed bekend te maken met een DSLR.
Als dit goed bevalt kan ik later altijd nog een betere body aanschaffen.

[ Voor 0% gewijzigd door benji83 op 06-08-2009 15:10 . Reden: d'oh! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
Het bekende lijstje:

Ongeveer € 700, minder is altijd meegenomen natuurlijk zodat ik ook een goede tas en extra accu aan kan schaffen.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wil toch een wat betere kwaliteit foto's van vakanties, familie, enzo dan ik nu met mijn compact camera kan schieten en de beperkingen van mijn compactcamera.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie foto's (zowel natuur als citytrips) en familie foto's (ben op de leeftijd aangekomen dat kinderen steeds dichterbij komen). Komt dus eigenlijk neer op van alles en nog wat. Ik weet dat natuur een erg ruim begrip is, maar als ik kijk naar de foto's die ik in Nieuw-Zeeland heb genomen met compact camera dan zit daar zowel macro foto's van een bloem bij als overzicht foto's vanuit een helicopter genomen.

Nope.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Canon EOS 1000D of Nikon D60 met name door de prijs. Qua prijs ontloopt het elkaar niet zo veel en de reviews die ik heb gelezen geven geen duidelijke winnaar. Als er echt geen duidelijke winnaar aan te wijzen is dan ga ik in de winkel kijken wat gewoon het lekkerst in mijn hand ligt.

Ik heb geen zin om vaak lenzen te wisselen, maar wil wel een beetje in kunnen zoomen. Dacht op dit moment aan Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD ASP IF Macro, maar ik heb geen idee of dit een goede lens is. Lenzen van Nikon en Canon zelf met 18-200mm of vergelijkbaar vind ik op dit moment te duur. Een alternatief voor mij is om eerst een standaard lens van 18-55mm te nemen van Canon of Nikon en dan als het zoombereik tegenvalt alsnog een extra lens kopen (maar dan wordt het denk ik sowieso iets van 18-200mm omdat ik geen zin heb om te wisselen en dan is het dus weer zonde om een 18-55 te hebben die ik niet meer gebruik).

Graag advies voor de keuze tussen Canon EOS 1000D en Nikon D60. Goedkeuring (of afkeuring natuurlijk) van mijn lenskeuze (lever je kwaliteit in als je een goedkope 18-200 lens van Tamron of Sigma neemt?).

In het begin niet te veel tijd, maar ik zou wel graag een keer een cursusje doen om alles uit de camera te kunnen krijgen.

Misschien dat een cursus naar meer smaakt, maar dat zie ik dan wel weer. Kan altijd als de hobby uit de hand loopt een betere camera kopen.

Panasonic DMC-TZ3. De grootste beperking vind ik het scherpstellen, hier wil ik meer controle over hebben dan ik nu heb, en ik zou graag een camera willen die sneller reageert (heb een hond die tijdens het spelen/rennen geen zin heeft om te wachten tot ik een foto heb genomen).

Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Plymp schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:14:
Het bekende lijstje:

Ongeveer € 700, minder is altijd meegenomen natuurlijk zodat ik ook een goede tas en extra accu aan kan schaffen.
...
Liever niet.
De Nikon D60 die je vernoemd hebt is ondertussen vervangen door de D3000. Hij heeft dezelfde sensor, een beter AF-systeem, een groter scherm en wat handig is voor beginners een 'guide mode' die helpt bij het maken van verschillende types van foto's (selectie aperture, ISO, sluitersnelheid...).
De Tamron lens die jij voorstelt heeft volgens mij geen stabilisatie verbeter mij als ik het fout heb. Stabilisatie is erg handig in slechte lichtcondities of met een telezoom van 200mm.

Ik zou je aanraden om een Nikon D3000 te kopen met dubbelzoom kit (18-55VR en 55-200VR) beide gestabiliseerde lenzen voor 665.95€ (die prijs zal wss nog zakken) (pricewatch: Nikon D3000 18-55VR + 55-200VR Kit).

Of wel, de Canon Eos 1000D ook met 2 lenzen: de kit met de 18-55IS lens (pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55IS) en apart de 55-250IS lens erbij (pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS). Dit komt dan in het totaal neer op 654€.

Ik denk dat je best even naar de winkel gaat, de beide camera's even vasthoud (nog even wachten tot wanneer de D3000 beschikbaar wordt overal) en dan beslissen op basis van wat er het beste in de hand ligt en welke menu's je het handigste vind. Beide zijn degelijke beginnersdSLR's waarmee je een eindje mee verder kunt, zeker als je komt van een point and shoot compact waar je niets manueel kon instellen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) . Die Tamron heeft inderdaad geen stabilisatie geloof ik, dus is denk ik niet zo'n beste keuze. Geen stabilisatie i.c.m. veel zoom was ook een probleem bij mijn compact camera (Panasonic DMC-TZ3), leuk hoor dat je 10x zoom hebt maar als je dan niet goed scherp kunt stellen en je geen statief hebt dan zien je foto's er niet uit (camera had wel Intelligent Image Stabiliser, maar dat stelt niet zo veel meer voor als je maximaal inzoomt).

Denk dat ik toch maar voor 2 losse lenzen ga zoals in de VR kit van Nikon of de IS kit van Canon met nog een extra lens. Kan altijd besluiten om de 55-200 of 55-250 lens thuis te laten als lens verwisselen niet zo handig is op die dag. Zal eens kijken of er winkels in de buurt zijn die beide camera's hebben zodat ik ze even kan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Plymp schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord :) . Die Tamron heeft inderdaad geen stabilisatie geloof ik, dus is denk ik niet zo'n beste keuze. Geen stabilisatie i.c.m. veel zoom was ook een probleem bij mijn compact camera (Panasonic DMC-TZ3), leuk hoor dat je 10x zoom hebt maar als je dan niet goed scherp kunt stellen en je geen statief hebt dan zien je foto's er niet uit (camera had wel Intelligent Image Stabiliser, maar dat stelt niet zo veel meer voor als je maximaal inzoomt).

Denk dat ik toch maar voor 2 losse lenzen ga zoals in de VR kit van Nikon of de IS kit van Canon met nog een extra lens. Kan altijd besluiten om de 55-200 of 55-250 lens thuis te laten als lens verwisselen niet zo handig is op die dag. Zal eens kijken of er winkels in de buurt zijn die beide camera's hebben zodat ik ze even kan voelen.
Zoals ik al gezegd heb, de D3000 is nog niet beschikbaar. Deze zou in de winkels moeten liggen medio augustus, maar dit kan natuurlijk wel wat uitlopen. Probeer een Mediamarkt of dergelijke te vinden in je buurt, of in elk geval een winkel waar je beide camera's even kan vasthouden, hopelijk kan hij ook aan zodat je de menustructuur kan zien en mss zelfs een testshot maken ;).

Ben je zeker dan de Panasonic Lumix DMC-TZ3 geen stabilisatie had? Op deze site (http://www.letsgodigital..../panasonic_lumix_dmc_tz3/) zie ik toch dat hij Mega OIS heeft, de optische beeldstabilisatie van Panasonic?
Ik denk wel dat die van Nikon dSLR lenzen wat beter zal zijn. Maar vooral je kan de sluitersnelheid aanpassen in een dSLR. Als je beeld niet scherp is, dan gebruik je gewoon een kortere sluitersnelheid. Het regeltje bij een gewone niet gestabiliseerde lens is 1/brandpuntsafstand = sluitersnelheid. Dus als je 200mm ingezoomd hebt moet je bij een niet-VR lens 1/200 of sneller gebruiken voor stilstaande voorwerpen. Dankzij beeldstabilisatie kun je gelukkig een wat langere sluitertijd (2-3 stops, afhangende van de gebruiker) gebruiken wat handig is in slechte lichtcondities en je toch wilt zoomen. Kerken in de vakantie bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door LaurentS op 07-08-2009 10:18 ]

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang je de vuistregel brandpuntsafstand=sluitertijd in je achterhoofd houdt kun je met een ongestabiliseerde telelens echt scherpe platen schieten.

Wat de D3000 betreft, ik verwacht 'm laatste week augustus in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Wijnands schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:30:
Zolang je de vuistregel brandpuntsafstand=sluitertijd in je achterhoofd houdt kun je met een ongestabiliseerde telelens echt scherpe platen schieten.

Wat de D3000 betreft, ik verwacht 'm laatste week augustus in de winkels.
Dat is inderdaad juist, en dit zal perfect werken in de openlucht, maar als je foto's wilt nemen in slechte lichtcondities, maar toch je zoom gebruiken zal een VR-lens toch wel een plus zijn, sowieso, bijna alle af-s telezoomlenzen hebben VR ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, absoluut. Bij slecht ligt is VR gewoon heel handig. Ik mis 't zelf 't meeste tussen oktober en april als ik damherten aan 't schieten ben. Onder de bomen is er dan vaak zo weinig licht dat ik op f7.1, 1/60 en iso1600 uitkom op 300mm. Dat vraagt het nodige van mijn techniek.

Ik wil alleen de perceptie van sommige mensen nuanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plymp
freddyronny schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:10:
[...]
Ben je zeker dan de Panasonic Lumix DMC-TZ3 geen stabilisatie had? Op deze site (http://www.letsgodigital..../panasonic_lumix_dmc_tz3/) zie ik toch dat hij Mega OIS heeft, de optische beeldstabilisatie van Panasonic?
DMC-TZ3 heeft inderdaad stabilisatie, maar als je maximaal ingezoomd bent dan heeft dit niet zo heel veel effect meer. Ook kun je voor zover ik weet de sluitertijd niet volledig handmatig instellen. In sommige modi kun je wel iets aanpassen, maar de camera doet het liever zelf en daar ben je het niet altijd mee eens.

De camera wil ik graag half September hebben zodat ik hem op vakantie kan proberen, dus ik hoop dat de D3000 vanaf eind Augustus goed verkrijgbaar is of ik hem i.i.g. heb kunnen vergelijken met de 1000D. Niet gehinderd door enige kennis van zaken neig ik nu het meeste naar de D3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Laatst online: 29-08 23:10
Eventjes wat advies inwinnen ook.

Rond de 1000/1500 euro (is niet echt een vastliggend getal, hangt wat af van kostprijs lenzen)

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)

Ik gebruik al jaren Sony compact camera's (point&click) overal waar ik ga, maar ik wil nu de opstap maken naar een wat professioneler niveau. Daarom ben ik op zoek naar een goede DSLR en 2 lenzen die me door de eerstkomende jaren moeten loodsen.

De bedoeling is om enerzijds sfeerfoto's te nemen, waar vooral profielen in voorkomen (mensen in steden, meetings, waar het hoofdsubject van de foto dus de persoon is)

Anderzijds is het ook de bedoeling om aan party-fotografie te doen, dus bij donkere omstandigheden (wat ik met de lichtsterke lens zou doen van het paar dat ik koop)

Af en toe zou er ook een beetje macro foto's tussen zitten, maar dit in mindere mate.

Nee

Ik twijfel momenteel tussen de Canon 500D, 50D en Nikon D90.

Voor de Canon had ik qua lenzen al een beetje opzoekingswerk gedaan en dacht ik aan dit:

Canon EF 50mm f/1.4 USM (Voor de party foto's, vooral avond/snachts/binnen, bedoeling is mensen fotograferen, daarom denk ik dat 50mm vaste brandpuntafstand geen probleem zal zijn, en het vooral de 1.4 is die belangrijk is voor met minder licht toch nog goed te kunnen doen)

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (De lens die er anders altijd op zou zitten, dagfoto's, stadsfoto's)

Voor Nikon soortgelijke denkpiste met:
Nikon 50mm f/1.4 AF en Nikon 18-55mm VR

Ik was redelijk overtuigd na het lezen van de review van de 500D, maar toen ik de Nikon D90 bekijk begon ik te twijfelen omdat de controls er wat handiger uitzagen, met die 2 scrollwheels enzo.

De 500D en 50D heb ik al in de winkel kunnen vasthouden (niet uitvoerig), en daar vond ik de 50D beter in de hand liggen (buiten dat ie wel duurder is), maar ik ga dit nogmaals doen, met de Nikon D90 ook.

Graag feedback of mijn keuze van lenzen steek houdt, en als er punten zijn waarom een van mn 3 keuzes van body boven de andere zou uitsteken had ik deze ook graag gehoord.

Dit zal toch semi-professioneel worden. Ik maak redelijk wat uitstappen met de moto, waar ik om de haverklap wel ergens stop als ik iets mooi zie, gevolgd door vele foto's in de steden waar ik kom. De party foto's zouden voor persoonlijk en website gebruik zijn (voor de partyhost zn site in kwestie)

Ik wil beginnen met een goede body en 2 lenzen en zien hoe ver ik daarmee kom vooraleer ik nog investeringen maak.

Alvast bedankt voor enige feedback :)

edit:
Vergeten te vermelden, het volledige film gedeelte interesseert mij niet, daarvoor heb ik een volwaardige camcorder. Het is de bedoeling enkel foto's te maken dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CumpsD op 07-08-2009 22:35 . Reden: opmerking filmen met camera & Nikon Lenzen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ventusGallus
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 09:19
Een paar weken geleden heb ik al hier gepost. Ik heb mijn wensen nu wat specifieker in kaart en wil nu iets aan jullie voorleggen.Originele post

maximaal 1,500-1,700 voor body, lens, filter, 2e accu, snelle storage card & tas

RAW optie, betere kwaliteit. Ik stap ook over omdat ik fotos met zeer beperkte scherptediepte wil schieten.

Vakanties & day-trips: Portretfoto's, landscapefoto’s en stadsfoto’s en wild-life (safari!)

Ik wil eigenlijk voor normaal gebruik maar 1 lens. Ik ga 'm vooral gebruiken om mee te nemen op daytrips en vakantie en dan is gewicht ook een issue. 2x lens a 0,7kg + body vind ik veel. Ik kijk ook naar diafragma en zoom zodat ik zeer beperkte scherptediepte kan krijgen. Daarom:

- Tamron 18-270 trekt me zeer. Voor prijsklasse en zoombereik zeer scherp. nadeel: trage AF. Bij een 50d wil je ook wel een snelle AF-motor enzo, toch?
- EF-S 17-85mm IS USM. Deze is qua AF veel sneller toch? Wel veel minder zoom. is het verschil in AF snelheid groot?

-Canon EOS 50D. Ik weet dat 40d praktisch hetzelfde is en 200e goedkoper. toch wil ik graag die nieuwe ;)
-Nikon D90
Ook uitgebreid in verdiept maar ik heb het idee dat deze iets minder is dan de 50d. De D90 een paar ‘ rare’ dingen zoals compressed RAW (!) en beperkte live view. Bovendien zijn de JPEG te soft.

2e accu (not branded: €15,-) UV filter (€40), storage card (8gb Transcend 300x: €75)

advies

ja maar ik wil eigenlijk voor dit geld wel een complete set.

nee

Kortom: Is de combi Canon 50d + Tamron 18.270mm heel raar? Is die lens niet veel te traag voor de 50d?
Pagina: 1 ... 33 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.