SirQ schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 22:08:
Eventjes wat advies inwinnen ook.
Wat is je beschikbare budget?
Rond de 1000/1500 euro (is niet echt een vastliggend getal, hangt wat af van kostprijs lenzen)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)
Ik gebruik al jaren Sony compact camera's (point&click) overal waar ik ga, maar ik wil nu de opstap maken naar een wat professioneler niveau. Daarom ben ik op zoek naar een goede DSLR en 2 lenzen die me door de eerstkomende jaren moeten loodsen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De bedoeling is om enerzijds sfeerfoto's te nemen, waar vooral profielen in voorkomen (mensen in steden, meetings, waar het hoofdsubject van de foto dus de persoon is)
Anderzijds is het ook de bedoeling om aan party-fotografie te doen, dus bij donkere omstandigheden (wat ik met de lichtsterke lens zou doen van het paar dat ik koop)
Waarom?

Wat vind iedereen toch zo leuk aan partyfotografie? Easy Money ofzo? Dan kun je volgens mij beter stock-fotografie gaan doen oid...
Af en toe zou er ook een beetje macro foto's tussen zitten, maar dit in mindere mate.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik twijfel momenteel tussen de Canon 500D, 50D en Nikon D90.
Ik zeg; Canon 40D. Mooi gebalanceerde body, prachtige sensor. Kan zich imho aardig meten met de Nikon D300, behalve op prijs

Voor de Canon had ik qua lenzen al een beetje opzoekingswerk gedaan en dacht ik aan dit:
Canon EF 50mm f/1.4 USM (Voor de party foto's, vooral avond/snachts/binnen, bedoeling is mensen fotograferen, daarom denk ik dat 50mm vaste brandpuntafstand geen probleem zal zijn, en het vooral de 1.4 is die belangrijk is voor met minder licht toch nog goed te kunnen doen)
Vergeet die maar gerust weer dan. 50mm op een aps-c is gewoon te lang, 24mm is het maximale wat ik je aan zou raden als prime. Moet ik er wel bijzeggen dat ik een redelijke groothoek-junk ben, maar toch

Je wilt gewoon zo'n krap objectief niet... Er is meer dan lichtsterkte

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM (De lens die er anders altijd op zou zitten, dagfoto's, stadsfoto's)
En waar is je groothoek? Steden en party denk ik al snel aan 17mm op aps-c. Sterker nog, mijn meestgebruikte lens is een 17-40...
Voor Nikon soortgelijke denkpiste met:
Nikon 50mm f/1.4 AF en Nikon 18-55mm VR
Ik was redelijk overtuigd na het lezen van de review van de 500D, maar toen ik de Nikon D90 bekijk begon ik te twijfelen omdat de controls er wat handiger uitzagen, met die 2 scrollwheels enzo.
Dat is ie ook, maar een 40D/50D is nog handiger. En waarom dan de 40D? Omdat die gewoon meer bang-for-buck is, en ik begrepen heb dat de sensor zelfs wat meer dynamisch bereik heeft... Tel daarbij op dat de autofocus-unit een ding is dat de D90 voorbij gaat, en imho ook op een D300 nog wel wat streepjes voor heeft (cross-focus t/m F/5.6 op alle (goedgeplaatste) punten is echt iets gaafs, ik zou willen dat mijn 1D dat had

).
De 500D en 50D heb ik al in de winkel kunnen vasthouden (niet uitvoerig), en daar vond ik de 50D beter in de hand liggen (buiten dat ie wel duurder is), maar ik ga dit nogmaals doen, met de Nikon D90 ook.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag feedback of mijn keuze van lenzen steek houdt, en als er punten zijn waarom een van mn 3 keuzes van body boven de andere zou uitsteken had ik deze ook graag gehoord.
Als je serieus bent over je partyverhaal, maar imho net zo goed aan te bevelen voor je stedenspul;
Canon 40D
Canon 430EX
Canon 17-40/4L of Sigma/Tamron17-5*/2.8-ding.
Eventueel een Canon 50-250IS
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dit zal toch semi-professioneel worden. Ik maak redelijk wat uitstappen met de moto, waar ik om de haverklap wel ergens stop als ik iets mooi zie, gevolgd door vele foto's in de steden waar ik kom. De party foto's zouden voor persoonlijk en website gebruik zijn (voor de partyhost zn site in kwestie)
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik wil beginnen met een goede body en 2 lenzen en zien hoe ver ik daarmee kom vooraleer ik nog investeringen maak.
Waarom twee lenzen?

Ik zou eigenlijk gewoon eens beginnen met 1 lens (17-40 achtig iets) en daarna kijken waar je verder behoefte aan hebt.
Alvast bedankt voor enige feedback
edit:
Vergeten te vermelden, het volledige film gedeelte interesseert mij niet, daarvoor heb ik een volwaardige camcorder. Het is de bedoeling enkel foto's te maken dus

Dan is imho echt het volledige argument om voor een 500D/D90 te kiezen vervallen. Ik zou, als hij goed vastpakt (maar dat deed de 50D ook, en die verschilt geen mm met de 40D) fijn de 40D kiezen
[/einde canon-talk]
edit: owja, ken-rockwell moet je pas lezen als je de spullen al hebt. Dan is het echt supervermakelijk, die gast kan namelijk lenzen reviewen zonder ze ooit vast gehad te hebben.