[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.590 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:25
@RSABIK, ik heb precies dezelfde setup alleen heb ik nog een 28-105 en een flitser erbij. Ik heb er geen moment spijt van gehad en ben blij dat ik niet voor de 450d ben gegaan. De 40d ligt gewoon veel lekkerder in de hand en is veel sneller (response +burst). Ook voelt hij sterker aan en is hij groter. De 18-55is is een lens die eigenlijk te goedkoop is voor wat hij levert. Voordat geld moet je eigenlijk minder verwachten. Succes met je keuse!

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Wat is je beschikbare budget?

maximaal 700 euro maar liever minder. Daarvan zit helaas 300 vast in van die VVV-cheques, ddus lang neit bij elke winkel te verzilveren.

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Ik heb nu een panasonic FZ-5 en ben redelijk tevreden met de features, met name de zoom, maar loop tegen drie dingen aan:
  • Bij uitvergrotingen toch vaak niet mooi genoeg (scherpte), zeker bij gebruik extreme zoom
  • De autofocus stelt te vaak niet scherp op wat ik wil en is ook langzaam
  • De flits valt me tegen en geen mogelijkheid voor externe flitser. Maak nu veel foto's van mn kinderen en wil best wt investeren in kwaliteit
• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

veel van mn kinderen, zowel "in actie" als portretten; Ook vakanties, uitjes e.d. en ook het nodige zal binnen zijn. relatief veel point & click maar zeker niet alleen dat en wil de flexibiliteit hebben om meer te doen

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Niet echt, maar na wat ik tot nu toe heb gelezen denk ik dat ik wil beginnen met een sigma 18-200. mocht dat neit bevallen dan kan ik altijd naar Canon/Nikon andere merken overstappen

• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Qua lenzen neig ik naar een 18-200 all in one oplossing. Gegeven de setting (kinderen etc) zal ik niet graag lenzen verwisselen en ik merk in gebruik van mn FZ-5 dat ik de zoom graag en veel gebruik. In eerste instantie een sigma vanwege de prijs, als mn eisen toch hoger liggen kan ik ook naar een duurdere overstappen of naar een set van meerdere lenzen.

Eisen aan de camera zijn iig een viewfinder (lig vaak in rare posities foto's te maken en de missus zou dat ook niet zonder willen). Kijk nu naar de 450D, de 1000D (maar die lijkt me qua AF en formaat minder aantrekkelijk) en de sony A350 (maar de review op dpreview daarvan was niet overtuigend. ik zag een aanbieding voor een 450D bij MM voor € 444,- inclusief een standaard 18-55. da's niet duur, maar ja, eigenlijk wil ik die lens al niet zoals ik hierboven beschreef. Maar je, voor een tientje of twee meer tov de laagste pricewtchprijs heb ik hem erbij

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
nee, althans, geen extra lenzen en flitser. Ik weet nog te weinig van filters etc

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Ik wil echt advies, met name of het geen "overkill" wordt voor wat ik wil en of ik met zo'n all in one lens tevreden ga zijn voor mijn behoeftenm of juist naar een wat lens met een wat kleiner bereik zou moeten zou moeten.

• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
lang niet zoveel als ik zou willen (die kinderen he :( ). Ik schiet nu gemiddeld twee á drie maal per weer een flinke serie foto's. Eens in de zoveel tijd laat ik uitvergrotingen afdrukken, dat wil ik meer gaan doen, ook als cadeau etc.

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Ik ben het niet van plan, maar mijn track record met gadget -achtige dingen zegt iets anders...... ;) als ik nu moest gokken, dan zou ik waarschijnlijk in de toekomst investeren in een zwaardere dedicated telelens en een hele goede flits oplossing. Op korte termijn niet voorzien echter

• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
pasted van hierboven:
Ik heb nu een panasonic FZ-5 en ben redelijk tevreden met de features, met name de zoom, maar loop tegen drie dingen aan:
  • Bij uitvergrotingen toch vaak niet mooi genoeg (scherpte), zeker bij gebruik extreme zoom
  • De autofocus stelt te vaak niet scherp op wat ik wil en is ook langzaam
  • De flits valt me tegen en geen mogelijkheid voor externe flitser. Maak nu veel foto's van mn kinderen en wil best wt investeren in kwaliteit
• Is 2e hands een optie of per se niet?

op zich wel, maar met twee kanttekeningen: Ik heb geen idee waarop ik moet letten bij aanschaf om te zien of iets kwalitatief in orde is en ik zit vast aan die 300,- VVV bonnen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Een A350 met superzoom is een directe opstap vanaf je compactcamera. Niet echt heel interessante beeldkwaliteit (lens+body) maar eerlijk gezegd zijn dat verschillen die je niet zullen opvallen en je kunt het tiltbare scherm en de fijne live view goed gebruiken.

Je weet dat superzooms grote nadelen in IQ hebben? Zolang je je ervan bewust bent is het goed, als je het verschil niet kunt zien is het nog beter, maar als je het nog niet goed bestudeerd hebt moet je je er wel even in verdiepen. Bodies zijn niet van bijzonder grote interesse, met de goedkoopste bodies kun je de meest geweldige foto's maken en met een duurdere body kun je crapfoto's maken. Het gaat vooral om ergonomie en evt. speciale features zoals kantelscherm.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik weet dat een superzoom een compromis in IQ betekent. Ik denk dat ik er juist probeer achter te komen of dat verschil voor mij groot is of niet en opweegt tegen lenzen wisselen (met kleine kinderen om je heen op een winderig strand of zo?)

als ik bijvoorbeeld hier kijk:

http://photography-on-the...hread.php?t=642723&page=3

http://www.pbase.com/lightrules/superzoomtest

dan ziet mijn ongeoefende oog geen onoverkomelijke verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dan is een superzoom prima aan je besteed. Je kunt hem over niet al te lange tijd voor een paar tientjes altijd nog verkopen en andere (betere) lenzen kopen als je weet welk bereik je vooral gebruikt.

Nog meer advies nodig? (ongetwijfeld gaan andere mensen zich hier trouwens ook nog in mengen)

• the_scientist
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-11-2023
Wat is je beschikbare budget?
Om en nabij de 400 euro.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb momenteel een Canon S1 IS digicam. Een prima camera, alleen loop ik tegen een beperking aan. Deze camera heeft even nodig om te focussen. Met autosport is dat nogal lastig, omdat je dan net dat actieshot mist wat je wilde hebben. Het is me wel gelukt om actiefoto's te schieten, een selectie heb ik geupload: http://www.gl-power.nl/anders/ta.zip.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Huis-tuin en keuken, vakantie, autosport.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, heb ik jaren gehad. Overstappen op een ander merk is echter geen probleem.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Nu alleen nog tijdens evenementen, wellicht dat dit in de zomer meer wordt.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie bovenstaand.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, tenzij het van één van de GoT-ters is. Geen Marktplaats oid.

Verwijderd

ssj3gohan schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:03:
Dan is een superzoom prima aan je besteed. Je kunt hem over niet al te lange tijd voor een paar tientjes altijd nog verkopen en andere (betere) lenzen kopen als je weet welk bereik je vooral gebruikt.

Nog meer advies nodig? (ongetwijfeld gaan andere mensen zich hier trouwens ook nog in mengen)
Nou ja, of een 2e hands body een optie zou zijn voor mij en waar dan op te letten. al is de spoeling van bodies met liveview nog dun natuurlijk.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

the_scientist schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:52:
Om en nabij de 400 euro.

Ik heb momenteel een Canon S1 IS digicam. Een prima camera, alleen loop ik tegen een beperking aan. Deze camera heeft even nodig om te focussen. Met autosport is dat nogal lastig, omdat je dan net dat actieshot mist wat je wilde hebben. Het is me wel gelukt om actiefoto's te schieten, een selectie heb ik geupload: http://www.gl-power.nl/anders/ta.zip.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Huis-tuin en keuken, vakantie, autosport.

Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, heb ik jaren gehad. Overstappen op een ander merk is echter geen probleem.

Nee.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Nu alleen nog tijdens evenementen, wellicht dat dit in de zomer meer wordt.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.

Zie bovenstaand.

Deze twee opties gaan botsen denk ik, 400 euro is erg weinig, dan wordt het een 1000D met een kitlens of een d40 met kitlens of een D60 met kitlens Als je iets meer bereik wilt hebben zijn deze instappers ook nog wel te krijgen als dubbelzoomkit, kost alleen iets meer.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Mobyrick schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 10:25:
[...]

Deze twee opties gaan botsen denk ik, 400 euro is erg weinig, dan wordt het een 1000D met een kitlens of een d40 met kitlens of een D60 met kitlens Als je iets meer bereik wilt hebben zijn deze instappers ook nog wel te krijgen als dubbelzoomkit, kost alleen iets meer.
pricewatch: Canon EOS 1000D 18-55IS

Zo héél bezwaarlijk is 400 euro en nieuw dus niet :)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Henk schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:08:
[...]

pricewatch: Canon EOS 1000D 18-55IS

Zo héél bezwaarlijk is 400 euro en nieuw dus niet :)
Dude, lees mijn post :P Ik geef de exact zelfde link, maar ik ben blij dat je het met me eens bent ;)

• Henk
Mobyrick schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:12:
[...]

Dude, lees mijn post :P Ik geef de exact zelfde link, maar ik ben blij dat je het met me eens bent ;)
:X

Ik ga eerst maar even koffie zetten dan... :+

Om toch maar wat zinnigs toe te voegen (ook al kun je dat hier geloof ik elke pagina wel een keer zeggen :P ): ondanks dat het nikon af-s park best aan het groeien is, is het gemis aan focusmotor imho reden genoeg om de 1000D te kiezen ipv de D40 of de D60x. En zeker gezien jouw voorkeur voor Canon zie ik niet in waarom je nog zou twijfelen ;)

Wat je heel misschien zou kunnen doen is even de PMA afwachten, maar ik denk niet dat er nieuwe modellen komen. Uberhaupt nieuwe modellen verwacht ik niet echt eig... alles is netjes in orde bij Canon atm :)

De D60 is ook nog iets te vers om een broertje te krijgen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 26-02-2009 11:19 ]

• the_scientist
Mocht het nodig zijn pas ik mijn budget aan. Het begint nl. duidelijk te worden dat ik niet aan een 55-200 lens ontkom voor het actiewerk vanwege de afstand.

Ik zie ook veel staan over de 450D. Hoe groot is het verschil tussen deze camera en de 1000D? Op internet wel e.e.a. gelezen, maar hoe wordt dat door de mensen hier in de praktijk ervaren?

Verwijderd

+/- 400/450 euro

Voor de uitgebreide scala aan opties en mogelijkheden, en het gemakkelijk kunnen uitbreiden dmv andere lenzen en accesoires. Ook maak ik graag foto's met mooie diepe kleuren wat met menig digitale camera lastig wordt.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Foto's van Auto's, Natuur en Architectuur.

Nee, ben nog niet volledig op de hoogte van alle soorten lenzen en mogelijkheden

Nikon D60 18-55 II KIT of Nikon D60 18-55 VR KIT al weet ik niet zeker wat het verschil in lens inhoud.
Goede verhalen over dit model gelezen, voor mij goede prijs in budget en gebruiksvriendelijk instapmodel.

Liever niet direct, tenzij dit echt aan te raden valt en ook nodig is

Beide, Ik zit toch wel vast aan mijn budget, doe ik er goed aan om voor deze camera te gaan, of kan ik beter naar een ander model kijken.

Begin met aantal uurtje in de week, als het me bevalt zal ik dit uiteraard opbouwen

Ja, als het mij bevalt dan ben ik bereid om meer te investeren in extra spullen.

Hiervoor een simpele Panasonic Lumix gehad (Weet typ niet uit mij hoofd) Maar hier had ik totaal geen vrijheid en mogelijkheden mee. Ook de kwaliteit van de foto's was teleurstellend.

Liever niet.

Verwijderd

the_scientist schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:52:
Om en nabij de 400 euro.

Ik zou de 1000d links laten liggen. Is in mijn optiek te consumer.
Doe er 100 euro bij en dan is dit een mooie set voor je. Tenminste, ik zou naar zoiets vergelijkbaars op zoek gaan.
Een tweedehandse set met 2 lenzen die voor jouw gebruik van toepassing zijn.
Je budget is te krap om nieuw te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 11:37 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:36:
[...]

Ik zou de 1000d links laten liggen. Is in mijn optiek te consumer.
Doe er 100 euro bij en dan is dit een mooie set voor je. Tenminste, ik zou naar zoiets vergelijkbaars op zoek gaan.
Een tweedehandse set met 2 lenzen die voor jouw gebruik van toepassing zijn.
Je budget is te krap om nieuw te kopen.
??? wat houdt dat in?

Als zijn budget 400 euro is dan is dat 400 euro. Daar zijn zeker wel mooie startsetjes voor te krijgen zoals ik al eerder aangeef. Als zijn budget hoger wordt gaan we weer verder kijken. Een verschil (dus niet het verschil) tussen de 1000d en de 450d zijn het aantal focuspunten. Lees ook even de respectievelijke startposts door van de camera's Canon EOS 1000D en Canon 450D 12MP dSLR (goeie startpost trouwens die laatste :P )

Hier ook nog een topic voor je : [Advies] Canon EOS 1000D of EOS 450D Ik zie net dat daar geen nuttige info in staat.

@ revision: dit verhaal geld ook voor jou denk ik, ook jou budget is niet superhoog maar daarvoor zijn zker wel oplossingen te vinden, kijk even een paar postst teruh

Voor iemand die op een circuit foto's wil nemen is een goede burstrate ook wel belangrijk. De 1000D doet maar 1,5fps in RAW en de 450D 3,5fps. Dat is nogal een verschil. Nu kun je natuurlijk ook in jpg blijven schieten, maar met de 450D heb geen beperking mocht je toch willen overstappen op RAW.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• the_scientist
Dat viel mij inderdaad ook op, ik ben bang om spijt te krijgen als ik voor een 1000D gaan. Liever iets meer geld uitgeven dan een camera die het net niet is.

Morgenavond ga ik kijken voor een 450D in Hoofddorp. Met 18-55 lens voor 419,-. Daarbij een 55-200 en dan zou ik voor 580,- weer een paar jaar verder kunnen.

Verwijderd

Heel goed. Oke je gaat 180 euro over je budget heen maar spijt krijgen doe je niet. Met een 1000d ben ik bang van wel omdat die camera het gewoonweg net niet is in mijn beleving.
En daarbij, een 1000d met een 18-55 en een 55-200 zit je ook ± op 550 euro.
Dus wat die 30 euro betreft....

• Henk
Kans is wel dat voor die 419 euro je geen 18-55IS maar een 18-55 krijgt. Op het circuit vind ik btw 3,5fps ook nog erg traag hoor, zou toch minimaal 5 willen denk ik :)
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:03:
Heel goed. Oke je gaat 180 euro over je budget heen maar spijt krijgen doe je niet. Met een 1000d ben ik bang van wel omdat die camera het gewoonweg net niet is in mijn beleving.
Kun je ook aangeven waarom? ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Henk op 26-02-2009 12:07 ]

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
Voor de camera met geheugenkaartje max € 400,-

We hebben nu 1 zoon van 12 weken en willen zijn jeugd natuurlijk goed vastleggen. We hebben nu een Canon 400d te leen van mijn schoonvader met kitlens en die bevalt erg goed. Mooie duidelijk foto's. Op het moment gebruiken we de extra functies nog niet echt, maar met een eigen dslr ben ik wel van plan er een hobby van te maken.

Meestal foto's van onze kleine en natuurlijk vakantie foto's. NIet echt 1 speciaal doel.

Nee

Sony A200 vooral vanwege de prijs, maar ook vanwege de positieve reviews die hij krijgt. Ook de 1000d staat nog op de kaart, die is iets duurder, maar ben er nog niet achter of die meerpprijs het waard is.

de 400d die we nu te leen hebben heeft geen liveview en dat missen we ook niet

Nee

Advies

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken ?
Het zal niet elk weekend erop uit zijn, maar als ik er tijd voor maak ( tijdens vakantie's etc) wil ik niet gelimiteerd zijn door de camera en alle functies gebruiken / ontdekken

Ja, Losse flitser en evt. tele zoom lens (evt. 2de hands)

Kodak EasyShare Z700. Losse baterijen, zijn snel leeg. Kwaliteit van foto's binnen is erg matig.

Nee

apt-get moo

Verwijderd

Ik neem aan dat je zelf beide toestellen ook kent en dat je wel kan bedenken waarom ik dat vind. Wat wil je van mij horen dan?

In eerste instantie zou ik de 1000d al niet willen vanwege het kleine formaat.

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:11:
Ik neem aan dat je zelf beide toestellen ook kent en dat je wel kan bedenken waarom ik dat vind. Wat wil je van mij horen dan?

In eerste instantie zou ik de 1000d al niet willen vanwege het kleine formaat.
Het gaat me er meer om dat je de 1000d continu kraakt op wat jij voelt en beleeft, maar argumentatie uitblijft.

Enne; kleiner formaat :?

1000D: Dimensions 126 x 98 x 65 mm (5 x 3.9 x 2.6 in)
450D: Dimensions 129 x 98 x 62 mm (5.1 x 3.9 x 2.4 in)

Verwijderd

Oke eens Henk. Argumentatie blijft een beetje uit. Maar ik ga niet alle specs nu tegen elkaar afwegen om aan te tonen waarom ik dat vind.
En die redenering dat ik de 1000d te klein vind is niet helemaal juist omdat ik em vergelijk met mijn 40d en niet met de 450d. Excuus daarvoor. Dat is een kromme vergelijking.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

1. Wat is je beschikbare budget?
Circa 400 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil mooie foto's gaan schieten, en vind het gewoon wat hebben zo'n camera. En uitbreidingsmogelijkheden lijken me mooi.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van o.a industrie, zwart wit, en mn auto.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik kijk rond bij o.a Canon EOS 350D (Occasion) en nieuwe 1000D
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, nja, een standaart 18-55mm lens.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies van aanschaf, ik ben nogal newbie op fotografie gebied. Heb al heel wat site's afgezocht, maar kan het moeilijk vinden
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Aantal uren in de week. Ik wil redelijk klein beginnen, om vervolgens er meer geld in te gaan steken
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, als het me bevalt wel.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Kodak Easyshare Z612. Sluitertijd kei vervelend, ruizige foto's
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Mits niet te afgeracht, ja...

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kecin schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 13:08:

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik kijk rond bij o.a Canon EOS 350D (Occasion) en nieuwe 1000D
Je kijkt rond? Maar is de voorkeur gewoon puur vanwege het voordoen van de 'gelegenheid' (aanbieding vriend etc), of omdat je ook echt hebt vergeleken met Nikon, Pentax en Sony?

Mijn advies, bekijk sowieso een aantal modellen van elk merk.

Het kan bijvoorbeeld best zo zijn, bijvoorbeeld als je grote handen hebt zoals ik, en je wil niet bergen met geld uitgeven aan een dslr, dat een stevigere/grotere body van Pentax je beter in de handen ligt dan bijvoorbeeld een Canon 350D/1000D. Of omgekeerd, dat je de Pentax te zwaar/groot vind, en de Canon fijner vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Bartjuh schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:49:
[...]

Je kijkt rond? Maar is de voorkeur gewoon puur vanwege het voordoen van de 'gelegenheid' (aanbieding vriend etc), of omdat je ook echt hebt vergeleken met Nikon, Pentax en Sony?

Mijn advies, bekijk sowieso een aantal modellen van elk merk.

Het kan bijvoorbeeld best zo zijn, bijvoorbeeld als je grote handen hebt zoals ik, en je wil niet bergen met geld uitgeven aan een dslr, dat een stevigere/grotere body van Pentax je beter in de handen ligt dan bijvoorbeeld een Canon 350D/1000D. Of omgekeerd, dat je de Pentax te zwaar/groot vind, en de Canon fijner vind.
Bedankt voor de tip. De voorkeur was inderdaad qua gelegenheid :).
Ik ga even langs Foto Konijnenberg om daar even het e.e.a te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scientist
Op basis van de adviezen en de informatie op internet heb ik vanavond een 450D gekocht. Bedankt guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ben vanavond bij Foto Konijnenberg geweest. Informatie ingewonnen.
En het word de 1000D, nu nog ff wachten op mn verjaardag, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe camera, ik zat zelf te denken aan een nikon setje (bijv. d90) vooral omdat ik dat merk ken van vrienden. Als ik dit forum echter een beetje doorblader lijkt de voorkeur uit te gaan naar Canon spul. Is dat gewoon 'gevoel' of is het voor een starter op het dslr vlak eigenlijk een beter merk om voor te gaan?
zover ik tot nog toe heb gelezen zijn de bodies van nikon 'beter' qua prijs kwaliteit terwijl de lenzen relatief duur zijn vergeleken met canon. Is dat idd de voornaamste reden om voor canon te gaan? Lastige is een beetje dat veel discusies onmiddelijk verzanden in geflame, met als resultaat dat ik nog steeds niet weet waaarom je voor canon of nikon zou moeten kiezen. (of ander merk for that matter).
Ik heb zelf minolta, pentax en nu een canon compact camera's in bezit gehad en heb dus niet echt een merken voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
breadje schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:17:
zover ik tot nog toe heb gelezen zijn de bodies van nikon 'beter' qua prijs kwaliteit terwijl de lenzen relatief duur zijn vergeleken met canon. Is dat idd de voornaamste reden om voor canon te gaan? Lastige is een beetje dat veel discusies onmiddelijk verzanden in geflame, met als resultaat dat ik nog steeds niet weet waaarom je voor canon of nikon zou moeten kiezen. (of ander merk for that matter).
Canon heeft wat meer lenzen keuze in de 70-200 range (4 stuks) Nikon maar 1 en die is net iets minder duur dan de duurste Canon. De 70-300VR valt ook wat voordeliger uit dan de 70-300IS.
Toen ik kon kiezen was het een 350D of een D50 en de laatste hield beter vast, het is puur persoonlijke voorkeur. Er zijn altijd wel lenzen of dingen bij een ander merk waarvan je denkt: Ook leuk, maar om nu nog over te stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Canon wordt meer verkocht, maar aan beide kan je je echt geen buil vallen ;)
Heb zelf Canon overigens

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+/- 500 euro voor Body + lenzen (zonder memory of tas)
Liever niet ver boven de 500 euro, eerder er onder

Ben toe aan een nieuwe camera. Ik heb nu nog een compact maar die heeft lens problemen, repareren geen nut. Had een Panasonic FZ28 op het oog, maar omdat ik mij interesseer in fotografie leek mij de stap naar een DSLR nu het moment.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Foto's van Auto's, Natuur en Architectuur.
Portrait, Auto's /gebouwen(vooral op vakantie's). Maar ook gewoon vakantie foto's

Nee

- Nikon D60 18-55 VR KIT, zeer goede verhalen gehaard een vriend heeft een D40X en deze ligt fijn in de hand en het menu is overzichtelijk. Nadeel vind ik dat er geen stabilisatie in de body zit maar in de lens. Waardoor de aanschaf van extra lensen behoorlijk hoog is.

- Canon EOS 1000D Kit met 1 lens:
Hoor ik goede verhalen over, nadeel vind ik geen beeldstabilisatie in de body

- Olympus E-520 Double Zoom kit: Complete set met 2 lenzen, tevens zit er beeldstabilisatie in de body. Nadeel vind ik dat er geen tot bijna geen lenzen door derde partijen ontwikkeld worden voor deze DSLR (waarom eigenlijk niet)
Goede verhalen over dit model gelezen, voor mij goede prijs in budget en gebruiksvriendelijk instapmodel.

- Sony DSLR-A300 + 18-70mm + 55-200mm of Sony DSLR-A300 + 18-70mm
Goede verhalen over dit model gelezen, voor de goede prijs in budget en gebruiksvriendelijk instapmodel.
Stabilisatie in de body, verder mogelijkheid tot 16:9 foto's te maken en de kantelbare LCD spreken mij erg aan.

Liever niet direct, maar zou wel graag de 18-200 lens willen kopen van Sigma of Tamron voor de Sony of Nikon als dat de keuze word.Voordeel Sony stabilisatie in de body dus de lens goedkoper
Ik weet dat een tamron of Sigma niet de beste kwaliteit leverd maar als instapper lijkt me dit eerst voldoende.

Beide maar vooral budget, Ik zit toch wel redelijk vast in mijn budget.
Vooral ben ik wel benieuwd waarom er zo weinig over de Olympus E-520 word gezegd. En als iemand aan een E-420 denkt dat ze deze dan afraden.
Ik heb geleze dat Olympus juist op innovatie vaak de eerste stap zet o.a. op Live View en beeldstabilisatie gebied. Tevens schijnt de reiniging erg goed te zijn.

Ik ben van plan om hier veel tijd aan te besteden en mijn camera waar mogelijk altijd mee te nemen voor onverwachtse foto's. Denk aan leuke situatie's en natuur foto

Ja, als het mij bevalt dan ben ik bereid om meer te investeren in extra spullen.

Ik heb een Casio Z750 compact camera, deze wil ik er voor het strand bijv bij houden. Deze camera geeft problemen met scherpstellen. De lens werkt niet honderd procent meer, ik moet geregeld de camera los schroeven om de lens te laten werken.

Is een optie, maar live view vind ik een erg belangrijke optie en daar worden er niet veel van aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
dank bouwfraude en Floor-is, kort antwoord, maar het is duidelijk. Ik ga gewoon naar de winkel en eens een paar camera's in mijn prijs categorie vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

breadje schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 00:17:
Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe camera, ik zat zelf te denken aan een nikon setje (bijv. d90) vooral omdat ik dat merk ken van vrienden. Als ik dit forum echter een beetje doorblader lijkt de voorkeur uit te gaan naar Canon spul. Is dat gewoon 'gevoel' of is het voor een starter op het dslr vlak eigenlijk een beter merk om voor te gaan?
Klopt ja, viel mij ook al op. Dit topic is nogal biased richting Canon, daarna Nikon, en de rest wordt niet eens serieus genomen.

Terwijl het gros van de mensen, zeker 95%, gewoon een dslr wil die niet al te duur,en een paar lensjes van hooguit een paar honderd euro om een groot bereik te hebben, en that's it. Deze mensen hebben helemaal geen donder aan mega-lenzen van 2000 euro van Canon, omdat geen haar op hun hoofd er ooit aan zal denken een dergelijke lens te kopen.

Ik zou niet naar het naampje kijken, en gewoon objectief een aantal camera's van elk merk fysiek in de winkel bekijken en vasthouden die binnen je prijsklasse vallen. Dan kom je erachter dat in het segment <1000 euro Sony en Pentax helemaal nog niet zo gek zijn. En in dat segment worden 95% van de camera's verkocht.

En zo kopen mensen met grote handen een Canon 400D vanwege het naampje Canon, terwijl als ze iets verder hadden gekeken eigenlijk een Pentax hun ergonomisch beter in de handen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Bartjuh schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:01:
[...]

Klopt ja, viel mij ook al op. Dit topic is nogal biased richting Canon, daarna Nikon, en de rest wordt niet eens serieus genomen.

Terwijl het gros van de mensen, zeker 95%, gewoon een dslr wil die niet al te duur,en een paar lensjes van hooguit een paar honderd euro om een groot bereik te hebben, en that's it. Deze mensen hebben helemaal geen donder aan mega-lenzen van 2000 euro van Canon, omdat geen haar op hun hoofd er ooit aan zal denken een dergelijke lens te kopen.

Ik zou niet naar het naampje kijken, en gewoon objectief een aantal camera's van elk merk fysiek in de winkel bekijken en vasthouden die binnen je prijsklasse vallen. Dan kom je erachter dat in het segment <1000 euro Sony en Pentax helemaal nog niet zo gek zijn. En in dat segment worden 95% van de camera's verkocht.

En zo kopen mensen met grote handen een Canon 400D vanwege het naampje Canon, terwijl als ze iets verder hadden gekeken eigenlijk een Pentax hun ergonomisch beter in de handen ligt.
Met je post schop je nogal tegen wat schenen aan, inclusief de mijne.
Veel van de mensen hier die een canon of nikon aanbieden door dat wel met een goede reden. Ook wanneer mensen aangeven niet voor duizenden euro's te willen investeren blijft canon en nikon erg interessant.
Je zegt wel dat de meeste mensen gewoon 1 extra lensje kopen en that's it. Zo begon ik ook 3 jaar geleden.
Ik twijfelde tussen een S9500 fuji en een D50 nikon. Uiteindelijk de D50 gekocht met 1 extra lensje, de sigma 70-300. Ik dacht echt dat ik klaar was en nu iets geweldigs had.
Nu, slechts 3 jaartjes later, heb ik voor meer dan 5000 euro apparatuur en studeer ik aan de Foto academie.
We zeggen niet dat pentax etc slecht is, maar bij uitbreiding zijn ze beperkter qua mogelijkheden en hen voordelen t.o.v. Canon en Nikon zijn erg klein. Daarom raadden wij vaak Canon en Nikon aan, twee merken met weinig nadelen en wel de eventuele voordelen van uitbreiding, mocht het nodig zijn.

Deze discussie is verder uiterst interessant, maar dit topic is al heel vaak verzand in merken flames/discussies.
Ik heb geprobeerd een beetje een antwoord te geven op je opmerking dat we vaak Canon en Nikon aanraden, wil je dit uitgebreid verder discussieren, dan verzoek ik je een topic daarvoor te openen, zodat we hier niet te ver offtopic raken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
Juist het feit dat jullie vaak canon of nikon aanraden wegens de uitbreidbaarheid was mij wel duidelijk. Dit is overigens ook een argument wat je ook op veel andere sites leest. Ik heb zelfs even gespiekt naar de Panasonic G1. Hoewel de lenzen die er nu voor te koop zijn voldoende voor mij zouden zijn zit je wel vast aan een afwijkend systeem. (overigens is die camera voor mijn handen zo ie zo te klein voor mijn gevoel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bartjuh schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:01:
[...]

Ow joy, kortzichtig doen. En ja, mijn schenen beginnen ook te jeuken van dit soort opmerkingen.

Mijn verhaaltje is redelijk letterlijk over te nemen van Nomad (behalve dan dat ik niet twijfelde over een s9500 of een d50 :P ).

Goed, je staat als starter in de markt; wat betekent dat?
- je weet niet wat je wilt
- je weet niet wat je wilt gaan fotograferen
- je weet niet hoe ver je ooit zult groeien
- je hebt geen flauw idee van het bereik dat je er voor nodig zult hebben

En dan vind jij het heel gek dat wij merken af laten vallen op hun sensorprestaties of beperkte doorgroeimogelijkheden? Laten we eens wat situaties schetsen:

1) Na 3 maanden kom je erachter dat je he-le-maal gek bent van sport. Maar je hebt net een olympus of pentax gekocht. Zit je lekker, want bij olympus is al niet fatsoenlijk meer te schieten op iso800, en de fps van die apparaten ligt ook niet al te hoog. De autofocusunits zijn van de meeste cams ook beperkt op het centrum.Bij pentax wil je al helemaal niet zijn, want zelfs het topmodel, de K20D heeft een beroerde autofocusunit (in de meeste situaties wíl je er gewoon een flash op vanwege de af-assist) en door een verouderd mirrorbox ontwerp piekt ook dat apparaat aan 3 fps. Dan moet je dus alsnog gaan switchen, en geloof me dat je je dan ineens stevig zult orienteren op Nikon (D300 met grip + accu) of Canon (40D of zelfs 2e hands 1DII). Sony kan wellicht nog komen kijken, maar als je sport schiet is dat (nog) niet echt een merk waar je snel te rade zult gaan.

2) Na 3 maanden besluit je veel party, concert of ander lowlightspul te gaan doen. En je hebt net een olympus of Pentax gekocht... Olympus ruist de pan weer uit, en pentax flitst echt vreselijk inconsistent. Hoe sony het daarin doet durf ik niet te zeggen, hoe nikon het doet wel; ook daar word ik niet bijster vrolijk van, maar er is goed mee te werken. Canon is tot nog toe ruiskoning en flits-consistentie-heerser geweest, dus waar ligt dan weer je keuze?

3) Na 3 maanden ga je macro doen. En dat gaat prima met een hoop merken, maar je loopt wéér tegen je ruisprestaties aan omdat wanneer je zo dicht op je onderwerp zit, je je iso best wel eens wat omhoog wilt knallen wegens ontbrekend licht.

4)... Need to go on?

Eigenlijk kwam, en komt het voor mij nog steeds op minpunten wegstrepen neer;

Olympus is klein, dat kan een voordeel zijn, of een nadeel, daar laat ik me niet over uit. Maar de sensoren wil je gewoon niet te hard pushen op het gebied van noise of DR. Ook is de 2.0x cropfactor (ja, vies woord) best onhandig als je 3rd party glas wilt kopen.

Pentax blijft gewoon achter op de markt. De k20D heeft te kampen met rare autoWB (groenzweem), een 3fps mirrorbox met lange mirror blackout, problemen met diafragmeren, en inconsistent flitsen. Verder is er boven de k20D geen body meer te vinden, en laat het glasaanbod wat te wensen over. Het is misschien ook wel grappig om even de pentax topics door te bladeren om te kijken waar het over gaat, want verder dan wat MF-glas komt het daar overwegend niet. Leuk als het je ding is, maar als beginner weet je dat (vaak) niet.

Sony is goed bezig... zeker in het entrygebied en het standaardzoom gebied een hoop lenzen. Maar als je het vergelijkt tegen nikon of canon hebben ze gewoon nog net te weinig om goed te concurreren. De meeste sony's worden door hun canon- of nikon equivalent vaak gewoon outclassed op bepaalde punten.

Nikon heeft op het moment misschien wel de mooiste pro-lijn, maar de AF-kreupele D40 en D60x vind ik maar matige instappers nu ze kwa prijs op gelijke voet staan met een 1000D of zelfs 450D, en ook het 'semi-pro' glas (de concurrenten van Canon's 17-40/4 en 70-200/4(IS)) blijven achter, terwijl dat juist belangrijk glas is. Ook is zoals eerder gezegd het flitsen niet op het niveau van Canon, hoewel verder wel goed werkbaar. Ook vind ik de D90 tov een 40D weinig competitief, die laatste is op wat punten gewoon net wat beter, zoals AF en focusspeed. Sterker nog, de 40D is imho zelfs te profileren als een D300 concurrent (dat is hij ook een tijd geweest zelfs) en houdt zich ook in die vergelijking prima staande.

Canon heeft weinig hiaten, hoewel ze kwa pro-lijn soms e.e.a. van Nikon kunnen (en waarschijnlijk zullen, ze moeten nu wel :P ) leren, de D700 is bijvoorbeeld specwise een body die over de 5DII heen gaat (jammer dat cams ook output geven, daar doet de 5DII een goeie inhaalslag). Maar het glasaanbod is gigantisch, er is merk-eigen voor elk wat wils, en vaak lanceert het third party spul als eerste op dit (marktdominerende) platform. Zooms, maar ook zeker primes, alles is bizar goed afgedekt.

En tja, waarom jezelf dan in het begin in de voet schieten als starter, als een Canon of Nikon net zo betaalbaar is, maar je wél dat toekomstperspectief biedt? En ja, ik ben ook geswitched van Nikon naar Canon, net zoals nomadje, dus je kunt je afvragen of een goeie keuze uberhaupt wel te maken is (je zult altijd blijven verkopen en spul aankopen, zelfs bínnen een merk), maar ik denk dat ik je met nikon of canon een stuk verder op weg help dan met het andere spul.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

moormanmartijn: Heb je al eens rondgekeken naar prijsverschillen tussen lenzen van bijv. Sony en micro-fourthirds-apparaten met stabilisatie in de body versus fabrikanten met stabilisatie in lenzen? Interessant genoeg zijn er veel lenzen aan te wijzen die zonder stabilisatie zowel slechter als duurder zijn, met andere woorden, aanschafprijs is momenteel zeker geen doorslaggevende reden om stabilisatie in de body te willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Laatst online: 04-07 09:17
Henk schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:19:
[...]

Ow joy, kortzichtig doen. En ja, mijn schenen beginnen ook te jeuken van dit soort opmerkingen.

Mijn verhaaltje is redelijk letterlijk over te nemen van Nomad (behalve dan dat ik niet twijfelde over een s9500 of een d50 :P ).

Goed, je staat als starter in de markt; wat betekent dat?
- je weet niet wat je wilt
- je weet niet wat je wilt gaan fotograferen
- je weet niet hoe ver je ooit zult groeien
- je hebt geen flauw idee van het bereik dat je er voor nodig zult hebben

En dan vind jij het heel gek dat wij merken af laten vallen op hun sensorprestaties of beperkte doorgroeimogelijkheden? Laten we eens wat situaties schetsen:

1) Na 3 maanden kom je erachter dat je he-le-maal gek bent van sport. Maar je hebt net een olympus of pentax gekocht. Zit je lekker, want bij olympus is al niet fatsoenlijk meer te schieten op iso800, en de fps van die apparaten ligt ook niet al te hoog. De autofocusunits zijn van de meeste cams ook beperkt op het centrum.Bij pentax wil je al helemaal niet zijn, want zelfs het topmodel, de K20D heeft een beroerde autofocusunit (in de meeste situaties wíl je er gewoon een flash op vanwege de af-assist) en door een verouderd mirrorbox ontwerp piekt ook dat apparaat aan 3 fps. Dan moet je dus alsnog gaan switchen, en geloof me dat je je dan ineens stevig zult orienteren op Nikon (D300 met grip + accu) of Canon (40D of zelfs 2e hands 1DII). Sony kan wellicht nog komen kijken, maar als je sport schiet is dat (nog) niet echt een merk waar je snel te rade zult gaan.

2) Na 3 maanden besluit je veel party, concert of ander lowlightspul te gaan doen. En je hebt net een olympus of Pentax gekocht... Olympus ruist de pan weer uit, en pentax flitst echt vreselijk inconsistent. Hoe sony het daarin doet durf ik niet te zeggen, hoe nikon het doet wel; ook daar word ik niet bijster vrolijk van, maar er is goed mee te werken. Canon is tot nog toe ruiskoning en flits-consistentie-heerser geweest, dus waar ligt dan weer je keuze?

3) Na 3 maanden ga je macro doen. En dat gaat prima met een hoop merken, maar je loopt wéér tegen je ruisprestaties aan omdat wanneer je zo dicht op je onderwerp zit, je je iso best wel eens wat omhoog wilt knallen wegens ontbrekend licht.

4)... Need to go on?

Eigenlijk kwam, en komt het voor mij nog steeds op minpunten wegstrepen neer;

Olympus is klein, dat kan een voordeel zijn, of een nadeel, daar laat ik me niet over uit. Maar de sensoren wil je gewoon niet te hard pushen op het gebied van noise of DR. Ook is de 2.0x cropfactor (ja, vies woord) best onhandig als je 3rd party glas wilt kopen.

Pentax blijft gewoon achter op de markt. De k20D heeft te kampen met rare autoWB (groenzweem), een 3fps mirrorbox met lange mirror blackout, problemen met diafragmeren, en inconsistent flitsen. Verder is er boven de k20D geen body meer te vinden, en laat het glasaanbod wat te wensen over. Het is misschien ook wel grappig om even de pentax topics door te bladeren om te kijken waar het over gaat, want verder dan wat MF-glas komt het daar overwegend niet. Leuk als het je ding is, maar als beginner weet je dat (vaak) niet.

Sony is goed bezig... zeker in het entrygebied en het standaardzoom gebied een hoop lenzen. Maar als je het vergelijkt tegen nikon of canon hebben ze gewoon nog net te weinig om goed te concurreren. De meeste sony's worden door hun canon- of nikon equivalent vaak gewoon outclassed op bepaalde punten.

Nikon heeft op het moment misschien wel de mooiste pro-lijn, maar de AF-kreupele D40 en D60x vind ik maar matige instappers nu ze kwa prijs op gelijke voet staan met een 1000D of zelfs 450D, en ook het 'semi-pro' glas (de concurrenten van Canon's 17-40/4 en 70-200/4(IS)) blijven achter, terwijl dat juist belangrijk glas is. Ook is zoals eerder gezegd het flitsen niet op het niveau van Canon, hoewel verder wel goed werkbaar. Ook vind ik de D90 tov een 40D weinig competitief, die laatste is op wat punten gewoon net wat beter, zoals AF en focusspeed. Sterker nog, de 40D is imho zelfs te profileren als een D300 concurrent (dat is hij ook een tijd geweest zelfs) en houdt zich ook in die vergelijking prima staande.

Canon heeft weinig hiaten, hoewel ze kwa pro-lijn soms e.e.a. van Nikon kunnen (en waarschijnlijk zullen, ze moeten nu wel :P ) leren, de D700 is bijvoorbeeld specwise een body die over de 5DII heen gaat (jammer dat cams ook output geven, daar doet de 5DII een goeie inhaalslag). Maar het glasaanbod is gigantisch, er is merk-eigen voor elk wat wils, en vaak lanceert het third party spul als eerste op dit (marktdominerende) platform. Zooms, maar ook zeker primes, alles is bizar goed afgedekt.

En tja, waarom jezelf dan in het begin in de voet schieten als starter, als een Canon of Nikon net zo betaalbaar is, maar je wél dat toekomstperspectief biedt? En ja, ik ben ook geswitched van Nikon naar Canon, net zoals nomadje, dus je kunt je afvragen of een goeie keuze uberhaupt wel te maken is (je zult altijd blijven verkopen en spul aankopen, zelfs bínnen een merk), maar ik denk dat ik je met nikon of canon een stuk verder op weg help dan met het andere spul.

My 2 cents.
Jouw mening is uiteraard net zo subjectief als die van anderen. Als ik jou verhalen lees dan neig jij weer erg naar Canon terwijl andere gewoon naar Nikon neigen. Andersom is natuurlijk ook waar. Daarnaast kun je het best een eigen keuzen maken bij camera's en toch het best reviews etc opzoeken en daar je mening op baseren dan mensen die hier A en B lopen te roepen en elkaar met zogeheten non-feiten proberen te overtuigen van hun eigen overtuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
DaannO schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:25:
[...]

Jouw mening is uiteraard net zo subjectief als die van anderen. Als ik jou verhalen lees dan neig jij weer erg naar Canon terwijl andere gewoon naar Nikon neigen. Andersom is natuurlijk ook waar. Daarnaast kun je het best een eigen keuzen maken bij camera's en toch het best reviews etc opzoeken en daar je mening op baseren dan mensen die hier A en B lopen te roepen en elkaar met zogeheten non-feiten proberen te overtuigen van hun eigen overtuiging.
Maar daarom doe ik wel mijn best om zo veel mogelijk feiten aan te dragen. Zegt iemand bijvoorbeeld dat hij een d60 wil, dan wijs ik wel even op het feit van de missende AF-motor. Een D300 vs 40D ga ik heel weinig over zeggen, enkel het _verschil_ in af-unit aanwijzen. Wat win ik er mee als iemand bij Canon terecht komt ipv bij nikon terwijl hij 51 focuspunten wil? :) Alleen ik weet ook hoe kut het is om je hele zooitje te moeten verkopen om te switchen naar een ander merk, en met pentax/olympus en in mindere mate sony als start-spul is dat risico vaak groter.

Tenzij je niet weet hoe groen het gras in het tuintje bij de canon of nikon buren links en rechts is, maar jammer genoeg wordt je daar vanzelf een keer mee geconfronteerd :P

En tja, mijn voorkeur voor Canon komt niet uit de lucht vallen, probeer die ook zo veel mogelijk te beargumenteren. Gevoelsmatigheid heeft geen hond wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Henk schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:28:
[...]

Maar daarom doe ik wel mijn best om zo veel mogelijk feiten aan te dragen. Zegt iemand bijvoorbeeld dat hij een d60 wil, dan wijs ik wel even op het feit van de missende AF-motor. Een D300 vs 40D ga ik heel weinig over zeggen, enkel het _verschil_ in af-unit aanwijzen. Wat win ik er mee als iemand bij Canon terecht komt ipv bij nikon terwijl hij 51 focuspunten wil? :) Alleen ik weet ook hoe kut het is om je hele zooitje te moeten verkopen om te switchen naar een ander merk, en met pentax/olympus en in mindere mate sony als start-spul is dat risico vaak groter.

Tenzij je niet weet hoe groen het gras in het tuintje bij de canon of nikon buren links en rechts is, maar jammer genoeg wordt je daar vanzelf een keer mee geconfronteerd :P

En tja, mijn voorkeur voor Canon komt niet uit de lucht vallen, probeer die ook zo veel mogelijk te beargumenteren. Gevoelsmatigheid heeft geen hond wat aan :)
Je argumenten zijn prima maar ook jij komt te vaak op een punt dat als iemand toch naar het andere merk neigt dat je door blijft drammen op dat hij dat niet moet nemen. Het is geen verwijt echter zou ik iedereen willen aanraden om niet op een forum te vragen wat iedereen het beste vindt maar wat verschillende reviews ervan vinden, dat is imho objectiever dan iemand de de afgelopen paar jaar elke dag met Canon of Nikon werkt en er bij zweert.

Ik zou dit topic dan ook meer gebruiken als 'wat kan ik voor dit budget krijgen' ipv welke merk is het beste voor deze prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door DaannO op 28-02-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DaannO schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:25:
Ik vind zijn mening niet zo subjectief als jij schetst. Hij geeft een afweging op basis van argumenten die hij belangrijk vindt. Je kan die argumenten controleren en zelf besluiten of ze binnen jouw overweging een belangrijke rol spelen.

Dat regelmatig de grote twee wordt aangeraden komt niet alleen omdat mensen zelf die apparatuur hebben, maar ook omdat hiervoor gewoon goede redenen zijn met het oog op prestaties en uitbreidmogelijkheden. Dat geven zowel Nomad en Henk aan.

In dit topic vragen mensen om advies en de meesten geven zo goed mogelijk advies, beargumenteerd, en naar eigen inzicht. Aan de vrager hier wat mee te doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sallin op 28-02-2009 14:38 . Reden: /laat ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Sallin schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:36:
[...]

Ik vind zijn mening niet zo subjectief als jij schetst. Hij geeft een afweging op basis van argumenten die hij belangrijk vindt. Je kan die argumenten controleren en zelf besluiten of ze binnen jouw overweging een belangrijke rol spelen.

Dat regelmatig de grote twee wordt aangeraden komt niet alleen omdat mensen zelf die apparatuur hebben, maar ook omdat hiervoor gewoon goede redenen zijn met het oog op prestaties en uitbreidmogelijkheden. Dat geven zowel Nomad en Henk aan.

In dit topic vragen mensen om advies en de meesten geven zo goed mogelijk advies, beargumenteerd, en naar eigen inzicht. Aan de vrager hier wat mee te doen.
Het wordt subjectief als iemand eerst A zegt en vervolgens iemand met de zelfde ervaring B zegt en vervolgens die persoon die A zegt door blijft drammen op A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Mening is per definitie subjectief. Ik geef alleen aan dat je in Henk zijn geval
... die argumenten controleren en zelf besluiten of ze binnen jouw overweging een belangrijke rol spelen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Ben ik het idd mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Volgens mij kan ik ook niet meer geven dan dat :P

Btw, Daanno:
DaannO schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:31:
Ik zou dit topic dan ook meer gebruiken als 'wat kan ik voor dit budget krijgen' ipv welke merk is het beste voor deze prijs.
Laten we dat maar niet doen, behalve dat dat al teveel gebeurd (je ziet nogal wat d40/1000D vragen achter elkaar), verliest dit topic in één klap zijn bestaansrecht omdat we daar een prima pricewatch voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Henk schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:45:
Volgens mij kan ik ook niet meer geven dan dat :P

Btw, Daanno:
[...]

Laten we dat maar niet doen, behalve dat dat al teveel gebeurd (je ziet nogal wat d40/1000D vragen achter elkaar), verliest dit topic in één klap zijn bestaansrecht omdat we daar een prima pricewatch voor hebben.
Uhh, volgens mij mis je een beetje mn punt. Maar dit is idd erg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Nomad schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:16:
[...]
Met je post schop je nogal tegen wat schenen aan, inclusief de mijne.
Veel van de mensen hier die een canon of nikon aanbieden door dat wel met een goede reden. Ook wanneer mensen aangeven niet voor duizenden euro's te willen investeren blijft canon en nikon erg interessant.
Je zegt wel dat de meeste mensen gewoon 1 extra lensje kopen en that's it. Zo begon ik ook 3 jaar geleden.
Ik twijfelde tussen een S9500 fuji en een D50 nikon. Uiteind..... etc
Ik ken de argumenten van uitbreidbaarheid. Maar het is in de regel een vrij onrealistische. Verreweg de meeste dslr gebruikers, en dit is geen kleine meerderheid, zal nooit dergelijke aankopen doen.

Als je nu bijvoorbeeld een Sony zou kopen, met een extra lensje, je bent 600-700 euro kwijt. Je komt er uiteindelijk achter dat je er echt een zeer serieuze hobby/werk van wilt maken, en er dus duizenden euro's tegenaan wilt smijten, dan is je camera, die op dat moment een dagwaarde heeft van 300euro, peanuts vergeleken met een nieuwe semi-pro camera + wat dure lensjes van Canon.

Dus al in dat uitzonderlijke geval, slaat het financiëel gezien nauwelijks een deuk in een pakje boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bartjuh schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:48:
[...]

Ik ken de argumenten van uitbreidbaarheid. Maar het is in de regel een vrij onrealistische. Verreweg de meeste dslr gebruikers, en dit is geen kleine meerderheid, zal nooit dergelijke aankopen doen.
En hoe ruik jij van te voren of iemand die aankopen gaat doen of niet? Want zo'n glazen bol wil ik ook.
Als je nu bijvoorbeeld een Sony zou kopen, met een extra lensje, je bent 600-700 euro kwijt. Je komt er uiteindelijk achter dat je er echt een zeer serieuze hobby/werk van wilt maken, en er dus duizenden euro's tegenaan wilt smijten, dan is je camera, die op dat moment een dagwaarde heeft van 300euro, peanuts vergeleken met een nieuwe semi-pro camera + wat dure lensjes van Canon.
Sorry, maar ondanks mijn gear is en blijft 400 euro, 400 euro. Waar je prima een weekendje van weg kunt, of wat dan ook. Of is er een speciaal 'ik word pro en krijg veel geld om cam meuk aan te schaffen' fonds? Want dan moet ik daar toch eens aan gaan kloppen.

Dat je oude gear niet altijd waardeloos hoeft te zijn, blijkt wel als je even een backup of 2e cam nodig hebt, dan is je instapper in de vorm van een 30D/40D vaak nog érg nuttig.
Dus al in dat uitzonderlijke geval, slaat het financiëel gezien nauwelijks een deuk in een pakje boter.
En dat is dus echt onzin, ook omdat je langzaam in je gear groeit. Je koopt niet in één klap een 1Ds + 3 L-zooms en 4 L-primes + 3 flitsers en een dikke studioset. Je groeit, en neemt accesoires en kennis mee uit je vorige aanschaffen. Een 580EXII is en blijft een 580EXII, net zoals een 24-105L of een 35/2.0. Allemaal prima bruikbaar spul, of je nou een 400D of een 1DsIII hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Henk schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:56:

[...]

En dat is dus echt onzin, ook omdat je langzaam in je gear groeit. Je koopt niet in één klap een 1Ds + 3 L-zooms en 4 L-primes + 3 flitsers en een dikke studioset. Je groeit, en neemt accesoires en kennis mee uit je vorige aanschaffen. Een 580EXII is en blijft een 580EXII, net zoals een 24-105L of een 35/2.0. Allemaal prima bruikbaar spul, of je nou een 400D of een 1DsIII hebt.
Er zijn wel mensen die dit doen (hoewel zeldzaam), maar dan moet ik altijd nogal lachen. Sowieso, als je start moet je eigenlijk niet meer dan 1 lens en een body kopen. Niet meteen een teletoeter en een externe flitser erbij, dan doe je er alleen maar langer over om alles onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-12-2017
800+
omdat ik vaker dslrs gebruik maar eentje wil die ik altijd mag gebruiken.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
voor 2 dingen eigenlijk ik kan liever voorbeeldjes gebruiken. allemaal zelf gemaakt met een dslr. Zowel van heel dichtbij en gewoon uitzicht fotootjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.bsmnt.nl/incikboncuk/DSC_0012t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.bsmnt.nl/incikboncuk/DSC_0014t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.bsmnt.nl/incikboncuk/DSC_0061t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.bsmnt.nl/incikboncuk/DSC_0275t.JPG

nee
niet echt d80 was wel in mn prijs klasse ik gebruik d70s heel vaak ik wil wel een betere
uv en een polariseer ofzo las ik gister op got ff snel
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
ik wil advies want ik snap er geen bal van
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
hobby
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
jawel
d70s met de standaard lens fotos van dichtbij gaan vrij moeilijk ervaar ik.
2e hands hoef niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
fail

[ Voor 97% gewijzigd door momo38tr op 28-02-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

momo38tr schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:16:
een foto die ik vorig jaar had gemaakt. van Doekle Terpstra en me Pa
[afbeelding]
Doekle Terpstra + me pa bovenin de van nelle ontwerpfabriek(ronde shizzle)
achtergrond beukelsbrug mevlana moskee klein stukje van de erasmus, alleen snap ik toch niet hoe een camera precies werkt. te veel ruis iso waarde te hoog dacht dat dat goed was, schiet me maar af :P maar jah
Hmm ik denk dat je in het verkeerde topic zit? En je nederlands :X Dit leest echt niet prettig, een beetje turbotaal en snel typen kan ik overheen lezen maar dit?

Edit: om nog even te helpen, zet hem hier neer: Solo testcasefoto's - om van te leren | Deel 12

Verwacht niet al te positieve kritieken overigens, leuk dat meneer Terpstra er op staat maar de foto is niet geweldig.

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 28-02-2009 18:01 . Reden: Ik begreep de post niet, vreemd van mij zeg? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
(geen ellenlang verhaal ajb)
daarom tikte ik ff snel wat bij elkaar. anders word mijn post super lang en langdradig. En 3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
een aanvulling op vraag drie dus. check me vorige post
Mierenneukerij op taalgebied; Dan ben jij hier helemaal verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
momo38tr schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:59:
daarom tikte ik ff snel wat bij elkaar. anders word mijn post super lang en langdradig. En 3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
En als je nu eens concreet omschrijft wáárvoor je je dSLR wilt gebruiken? Want die foto's die je post kunnen zowel macro- als productfoto's omschrijven, en die foto van de montevideo+omgeving en jouw pa met doekle zeggen natuurlijk helemaal weinig, zeker omdat je het bij de initiele vraag over '2 dingen' hebt, en ik er nu al minimaal drie dingen uit haal (macro/product, (stedelijk) landschap en personen/portret). En ligt nou je voorkeur bij Nikon, of ben je ook in voor andere merken?

Verder is een beetje fatsoenlijke taal en opmaak van je zinnen echt geen overbodige luxe hoor... Mierenneukerij is gaan emmeren over een tussen-n bij kippe(n)soep, maar links en rechts wat hoofdletters, leestekens en daardoor goed leesbare zinnen kan echt geen kwaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 28-02-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

momo38tr schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:59:
Aha nu snap ik het pas, het had wel in 1 post gemogen hoor, dat hebben de 3763 mensen voor jou ook gedaan. En over het mierenneuken, ik zeg dat ik een beetje slecht nederlands/turbotaal geen probleem vind maar jij slaat wel alles. En dan zeggen dat ik hier verkeerd zit terwijl jij je derde post aan het tikken bent? Ik denk dat andere mensen jou maar even moeten helpen.... :/

Edit: f5ende Henk in de bocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
Sorry voor de valse start. Gewoonten uit andere fora passen hier natuurlijk niet.

800+
Voor foto's van zowel bloemetjes en plantjes, meerdere personen dus geen pasfoto achtige(portret) foto's en stedelijke omgevingen, gebouwen enz.
Ik vind het wel leuk om overal foto's van te maken. Dus geen specifiek doel.

overige vragen heb ik denk ik duidelijk beantwoord in mijn vorige post.
Voor de rest weet ik weinig af van slr cameras, ik probeer me al paar dagen daarin te verdiepen. Ik heb de d70s van nikon wel heel vaak gebruikt. Maar een specifiek keuze in een merk heb ik niet. Zo een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

momo38tr schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:25:
Sorry voor de valse start. Gewoonten uit andere fora passen hier natuurlijk niet.

800+
Voor foto's van zowel bloemetjes en plantjes, meerdere personen dus geen pasfoto achtige(portret) foto's en stedelijke omgevingen, gebouwen enz.
Ik vind het wel leuk om overal foto's van te maken. Dus geen specifiek doel.

overige vragen heb ik denk ik duidelijk beantwoord in mijn vorige post.
Voor de rest weet ik weinig af van slr cameras, ik probeer me al paar dagen daarin te verdiepen. Ik heb de d70s van nikon wel heel vaak gebruikt. Maar een specifiek keuze in een merk heb ik niet. Zo een beetje
Ok valse start, kan gebeuren. Ik ga je proberen te helpen maar dan moet jij eerst de belangrijkste vraag nog even beantwoorden: waarom wil je een DSLR. Je geeft zelf aan dat je er niet veel van af weet en dat je je aan het inlezen bent, mooi, maar wat jij zegt kan allemaal ook wel met een iets simpelere camera. Daar is makkelijker mee om te gaan, makkelijker te leren en voor de foto's die jij wilt maken denk ik wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
Ik vind het leuk om mooie foto's te maken. DSLR s spreken me ook aan omdat je heel veel kan instellen. En daardoor unieke foto's hebt. Ik wil ook wel veel kunnen instellen om mee te experimenten. Vooral als hobby dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
En waarom denk je dat je met bijvoorbeeld zo'n fuji f100fd niet af kunt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momo38tr
Als ik lenzen kan wisselen kan een body upgrade toch langer worden uitgesteld als het ware. Want ik wil ook wel verschillende lenzen en filters proberen. Zo een fuji heeft een aardige lens maar is niet verwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt alsof het wisselen van lenzen voor jou een doel op zich is. Andere lenzen gebruiken is een middel om een bepaald doel te bereiken. Wat Henk bedoelt, is dat jij met jouw eisen prima met een goede compactcamera uit de voeten kunt. Op een dergelijke compactcamera kun je ook gewoon dingen instellen als de sluitertijd, diafragmawaarde, iso-waarde, focusafstand, enz. Zelfs met mijn (ondertussen bejaarde) Canon A70 kon ik dat gewoon instellen. Dus daar heb je geen DSLR voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:22:
moormanmartijn: Heb je al eens rondgekeken naar prijsverschillen tussen lenzen van bijv. Sony en micro-fourthirds-apparaten met stabilisatie in de body versus fabrikanten met stabilisatie in lenzen? Interessant genoeg zijn er veel lenzen aan te wijzen die zonder stabilisatie zowel slechter als duurder zijn, met andere woorden, aanschafprijs is momenteel zeker geen doorslaggevende reden om stabilisatie in de body te willen hebben.
:ssj3gohan:
Oke ik ga dit even uitzoeken.

Ik neig naar een Nikon D60 28-55 VR kit of een Sony A300/A350 DMZ kit.
Kan iemand mij een reden geven waarom ik 1 van de drie zou moeten kiezen, DMZ kit spreekt mij wel aan, ben ik voorlopig voorzien van meerdere lenzen. Ik kom er niet uit technisch lijken ze op elkaar, maar welke DSLR zou bij hobby uitbreiding de meeste voordelen geven.
En welke kwaliteits verschillen zitten er tussen deze 3 modellen.

Ik hoor graag jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Henk schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 15:56:
[...]
En hoe ruik jij van te voren of iemand die aankopen gaat doen of niet? Want zo'n glazen bol wil ik ook.
Niet :? Beetje een rare opmerking, het gaat om statistiek en niet om individuele gevallen.
[...]
Sorry, maar ondanks mijn gear is en blijft 400 euro, 400 euro. Waar je prima een weekendje van weg kunt, of wat dan ook. Of is er een speciaal 'ik word pro en krijg veel geld om cam meuk aan te schaffen' fonds? Want dan moet ik daar toch eens aan gaan kloppen.
Daar gaat het niet om. Stel dat iemand camera x wil omdat hij beter in de hand ligt, maar mensen raden hem camera y aan, omdat de 'uitbreidbaarheid' beter is. Hij koopt camera y. 20 mensen doen exact hetzelfde om dezelfde redenen, slechts 1 daarvan (=5%) gaat upgraden naar 1000+ regionen met dikke lenzen.

Vervolgens hebben dus 19 van de 20 mensen eigenlijk altijd met de voor hun 'mindere' camera gelopen, omdat hij niet zo lekker in de hand ligt als de andere.
Dat je oude gear niet altijd waardeloos hoeft te zijn, blijkt wel als je even een backup of 2e cam nodig hebt, dan is je instapper in de vorm van een 30D/40D vaak nog érg nuttig.
Hoeveel mensen houden 2 dslr's aan? Een aantal party fotografen en pro's, ofwel <1% van de dslr-populatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:57:

Niet :? Beetje een rare opmerking, het gaat om statistiek en niet om individuele gevallen.

Daar gaat het niet om. Stel dat iemand camera x wil omdat hij beter in de hand ligt, maar mensen raden hem camera y aan, omdat de 'uitbreidbaarheid' beter is. Hij koopt camera y. 20 mensen doen exact hetzelfde om dezelfde redenen, slechts 1 daarvan (=5%) gaat upgraden naar 1000+ regionen met dikke lenzen.

Vervolgens hebben dus 19 van de 20 mensen eigenlijk altijd met de voor hun 'mindere' camera gelopen, omdat hij niet zo lekker in de hand ligt als de andere.

Hoeveel mensen houden 2 dslr's aan? Een aantal party fotografen en pro's, ofwel <1% van de dslr-populatie.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je bronnen. Je roept nu wel allemaal mooie cijfertjes en percentages, maar volgens mij is dit gebakken lucht.

Met name de laatste. Ik ken genoeg mensen die geen pro zijn en wel twee (of soms zelfs meer) body's hebben. Soms uit sentiment, soms omdat ze het prettig vinden om met twee camera's rond te lopen, soms puur als back-up. Daar hoef je echt geen pro voor te zijn.

Als ik over een tijdje m'n 5DII heb, ga ik m'n 400D echt niet verkopen. a) ik krijg er bijna niks meer voor, b) dan heb ik een leuke back-up voor als m'n 5DII kapot gaat en c) dan kan ik ook nog eens een camera uitlenen aan vrienden/familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
sOid schreef op zondag 01 maart 2009 @ 16:02:
[...]

Als ik over een tijdje m'n 5DII heb, ga ik m'n 400D echt niet verkopen. a) ik krijg er bijna niks meer voor, b) dan heb ik een leuke back-up voor als m'n 5DII kapot gaat en c) dan kan ik ook nog eens een camera uitlenen aan vrienden/familie.
Idem voor mij. Als ik straks een werkende 5DII (de eerste was DOA), houd ik ook gewoon mijn 20D voor dezelfde redenen die jij aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bartjuh schreef op zondag 01 maart 2009 @ 14:57:
[...]

Nee, fout, zodra je iemand individueel advies gaat geven, gaat het wel degelijk om een individueel geval. Je zit hier bijvoorbeeld op tweakers, een toch wel tech-georienteerde site waarbij mensen meer op de hoogte zijn van technische mogelijkheden en uitbreidingen. Statistiek gaat hier dus niet op, en evengoed spreekt de statistiek je zelfs tegen, want; waarom zou je bijvoorbeeld (even heel zwart/wit geschetst) een pentax kopen als je ook een canon kunt kiezen? Wie weet ben je die uitzondering wel? En zelfs als je maar beperkt uit wilt breiden is een merk met een groot platform erachter erg prettig, dan ben je tenminste niet gedwongen datgene te kiezen wat de fabrikant je voorschotelt of zelfs opdringt, maar mag je zelf kiezen wat je wilt. Een prachtig voorbeeld daarvan is de 70-200 lijn van Canon, met er nog een 70-300IS en 50-250IS ernaast ook. Voor elk budget/wensenpakket een oplossing. Bij Nikon zit je al lastiger (AF-D 80-200/2.8 of AF-S 70-200/2.8VR, maar ook hier weer een 50-200VR en 70-300VR ernaast), en bij pentax héb je de keuze van een 70-200 niet eens, daar moet je een 50-150/2.8 pakken, of de 50-200. Leuk als je niet zo heel veel waarde hecht aan een krappe DoF...

Sorry btw voor de pentaxians die ik hier 'te grazen' neem op 'hun merk', zo is deze post niet bedoeld, het is enkel omdat bovenstaande lenzen een mooie illustratie geven van het keuzenpakket.
Daar gaat het niet om? :? Daar ging het _juist_ om. Verder zie ik graag een bron van je cijfers, en snap ik niet waarom kiezen voor een cam met uitbreidbaarheid iets slechts zou zijn, of waarom die cam volgens jou zou inleveren op andere vlakken.
Hoezo, mindere cam? Een cam met een groter platform erachter is niet per definitie op andere vlakken minder bedeeld omdat het platform als featureset gezien wordt ofzo hoor... En nu we het toch over featuresets hebben, waarom reageer je dan niet op mijn eerdere post, waarin ik juist de hiaten van verschillende merken, met het oog op uitbreidbaarheid, maar óók als het gaat om bruikbaarheid, aanhaal? En ja, dat zijn hiaten die _ik_ tegenkom, maar meer kan ik gebruikers niet bieden. Wel durf ik te zeggen dat ik heel wat cameraspul in mijn handen heb gehad, zelf heb gehad, en dus weet waar ik over praat.
Afgezien van de opmerkingen die hierboven al over 2body bezitters zijn gemaakt; Partyfotografen met 2 dSLR's? Hoe graag sjouw je _daar_ de hele avond mee rond? Heb je zelf ooit party geschoten? Hoe groot zie je daar het nut van twee body's simultaan? En hoe kom je ook hier weer aan je cijfers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Henk schreef op zondag 01 maart 2009 @ 17:33:
[...]
Daar gaat het niet om? :? Daar ging het _juist_ om. Verder zie ik graag een bron van je cijfers, en snap ik niet waarom kiezen voor een cam met uitbreidbaarheid iets slechts zou zijn, of waarom die cam volgens jou zou inleveren op andere vlakken.

....

Hoezo, mindere cam? Een cam met een groter platform erachter is niet per definitie op andere vlakken minder bedeeld omdat het platform als featureset gezien wordt ofzo hoor...
Jullie snappen nog steeds niet het punt :P

Het is niet dat het kiezen voor een cam met 'uitbreidbaarheid' slecht zou zijn, het is dat iedereen advies geeft op basis van uitbreidbaarheid, terwijl dit meestal gewoon niet zo relevant is.

Als iemand voor zichzelf de kans groot acht dat hij er veel geld aan gaat spenderen, en veel lenzen wil gaan kopen, dan is het argument van 'uitbreidbaarheid' wel zeer relevant. In andere gevallen wegen andere parameters veel sterker mee, en is uitbreidbaarheid eigenlijk niet zo relevant voor de aanschaf van een nieuwe camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:39:
[...]

Het is niet dat het kiezen voor een cam met 'uitbreidbaarheid' slecht zou zijn, het is dat iedereen advies geeft op basis van uitbreidbaarheid, terwijl dit meestal gewoon niet zo relevant is.

Als iemand voor zichzelf de kans groot acht dat hij er veel geld aan gaat spenderen, en veel lenzen wil gaan kopen, dan is het argument van 'uitbreidbaarheid' wel zeer relevant. In andere gevallen wegen andere parameters veel sterker mee, en is uitbreidbaarheid eigenlijk niet zo relevant voor de aanschaf van een nieuwe camera.
Ik ben het compleet met je oneens, maar ik ben eigenlijk nog seeds benieuwd naar je bronnen van je vorige cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:44
--- Onderbreking ---

Kleine tip bericht:

Wanneer je voor aanschaf nog twijfelt tussen een klein aantal camera modellen bezoek dan eens websites zoals Flickr o.i.d. en maak gebruik van de tags functie om te zien wat voor resultaten mensen zoal krijgen met de cameratypes waar jij tussen twijfelt. Zoek bijvoorbeeld op tag: 450D of alpha350 en oordeel zelf of de resultaten voor jou gunstig zijn. Houd er wel rekening mee dat sommige foto's bewerkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
JorneB schreef op zondag 01 maart 2009 @ 19:14:
--- Onderbreking ---

Kleine tip bericht:

Wanneer je voor aanschaf nog twijfelt tussen een klein aantal camera modellen bezoek dan eens websites zoals Flickr o.i.d. en maak gebruik van de tags functie om te zien wat voor resultaten mensen zoal krijgen met de cameratypes waar jij tussen twijfelt. Zoek bijvoorbeeld op tag: 450D of alpha350 en oordeel zelf of de resultaten voor jou gunstig zijn. Houd er wel rekening mee dat sommige foto's bewerkt zijn.
Bij de meeste moderne DSLR's (van dezelfde klasse) zul je nauwelijks verschillen in technische beeldkwaliteit zien. Sowieso is de fotograaf de beslissende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Bartjuh schreef op zondag 01 maart 2009 @ 18:39:
[...]

Hoe weet je dit?
Nogmaals; welke glazen bol heb jij om te zien of iemand (een 'starter'), en zeker in deze individuele gevallen, zich wel of geen goed doet aan een cam met uitbreid-mogelijkheden?

Verder wat soid zegt: waar zijn de bronnen van je cijfers en je beweringen? Waar haal je het 'meestal' wat ik hierboven even dikgedrukt heb vandaan? Specifieker; waarom is de keuze tussen diverse 70-200's overbodig?

Want nee, ik ben het niet met je eens, en ja, ik mis je punt volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Henk schreef op zondag 01 maart 2009 @ 19:58:
Specifieker; waarom is de keuze tussen diverse 70-200's overbodig?
Omdat je er maar een tegelijk op je camera kan zetten :)
Hoeveel bodies / lenzen heb jij nog uit je begin periode?
Je kan altijd upgraden, je zit er niet voor de rest van je leven aan vast, kost misschien
een paar euro meer, Ik ben bij een merk gebleven maar heb ook lenzen die ik niet meer
opnieuw zou kopen.
Al die leuke Canon MF lenzen konden ook toedeledokie toen ze met de EOS kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
bouwfraude schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:15:
[...]

Hoeveel bodies / lenzen heb jij nog uit je begin periode?
Je kan altijd upgraden, je zit er niet voor de rest van je leven aan vast, kost misschien
een paar euro meer, Ik ben bij een merk gebleven maar heb ook lenzen die ik niet meer
opnieuw zou kopen.
Al die leuke Canon MF lenzen konden ook toedeledokie toen ze met de EOS kwamen.
Dat is toch ook z'n punt? Canon en Nikon bieden zo veel alternatieven op dat bereik, voor ieder budget is wel wat beschikbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

bouwfraude schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:15:
[...]
Uit een menukaart zal je ook waarschijnlijk 1 hoofdgerecht kiezen, maar ik hoop wel dat je een menukaart krijgt waar je iets uit kan kiezen.
Ik hoop niet dat er maar 1 hoofdgerecht op staat, "omdat je toch maar 1 hoofdgerecht op kan".

Get the picture ?

[ Voor 6% gewijzigd door GoT op 01-03-2009 21:58 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-09 09:27
1000 euro

Ik heb een jaar geleden een Canon G9 gekocht omdat ik een half jaar stage ging lopen in Japan, prima camera zolang de omstandigheden goed zijn. Als het schemert en al helemaal 's avonds wordt ruis heel irritant.

Ik zal het komende jaar nog veel reizen naar veel verschillende landen en ik wil graag mooie foto's kunnen maken. Ik ga ook lessen/cursussen volgen om verder te leren.

Nee

Ik heb maanden lang op dpreview me zitten vergapen aan de nikon D90, het lijkt me een goed toestel met best goede resultaten ook als je de ISO omhoog krikt. Verder is de video ook leuk, ik heb af en toe een filmpje gemaakt met de G9 en ik weet dat het resultaat niet geweldig is, maar het is toch leuk om soms te kunnen gebruiken.
Ik heb ook op m'n stageplek mogen werken met een Canon 40D en Canon EOS-1Ds Mark III dat was natuurlijk geweldig vergeleken met mijn canon G9, maar wat ik prettig vond aan de Canon 40D was dat hij lekker robuust voelt en goed in de hand ligt.

Mij werd ook aangeraden om naar de D60 / D80 te kijken ivm dat ik nog een beginner ben.

Nee, wil eigenlijk niet te veel zeulen met lenzen etc. wie weet als ik een betere fotograaf ben.

Advies aub, ik heb vaak de neiging te denken duurder=beter, en dat is ook meestal zo, maar misschien is de D90 wel overkill voor een starter.

Ik zal d'r toch zeker wel een aantal uur per week insteken en misschien dus ook lessen volgen.

Misschien, maar dan alleen als ik goed genoeg ben.

Canon G9, voornaamste beperking ruis, maar het was wel een prettig cameratje om de basis van de basis mee te leren. :)

Liever niet, ben altijd huiverig als het op tweedehands eletronica neerkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je al een half jaar gespeeld hebt met een G9, ben je misschien een beginner qua DSLR, maar je hebt wel wat ervaring met manuele instellingen en de effecten daarvan. De stap naar DSLR is daarom minder groot, dus om nu te zeggen dat je niet meteen kunt beginnen met een 40D of D90, vind ik onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

500 E ( maar het is flexibel, dit is mijn target budget )

In juni ga ik op vakantie naar Bolivia. En ik verwacht daar toch wel hele mooie plaatjes te kunnen schieten. De camera moet wel licht zijn ( in dSLR standaarden ) totaal met alle acc. wil ik niet boven 1 a 1.5 kg uit komen. Verder moet hij redelijk tegen kou kunnen. Volgens de boekjes kan het -25C worden, niet dat ik dan foto's MOET maken. Maar hij moet niet stuk gaan.

Voornamelijk landschap, gebouwen.

Nee

Nee, eigenlijk ben ik nog redelijk blank. Ik zoek een beginners dSLR. Ik ben er namelijk ook niet zeker van dat ik het leuk ga vinden. En misschien doe ik hem wel gelijk weer van de hand na mijn vakantie.

Nee, ik heb een beperkt gewicht waar ik rekening mee moet houden. 1kg totaal is max! inclusief bat.

Advies, Advies, Advies. Ook negatief advies is welkom. Op dit moment twijfel ik nog of het wel een goed idee is om een zware dSLR mee te nemen.

Voor de vakantie ga ik zeker een cursus doen. Als ik ergens voor ga, ben ik serieus. Of ik doe het niet!

Hangt er vanaf of het bevalt tijdens de vakantie.

Met mijn compact camera ( niet lachen ). Miste ik voornamelijk diepte, als je een foto maakte van mensen die dichtbij staan was het perfect. Maar alles wat verder dan 10meter voelde niet lekker. Foto's waar de licht omstandigheden niet perfect waren niet te doen.

Waarom niet? Goede 2e hands is toch ook goed? Ik denk dat het bijna wel moet voor mijn budget.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Laatst online: 27-12-2024
@LuCarD:
Tweedehands MOET niet met jouw budget hoor, zeker niet als dit flexibel is.
Typisch antwoord voor jou is een 450D met kitlens, is DE perfecte instapper en zit op exact 500 euro met kitlens. (zelf ook zeer tevreden over). Ook de Nikon D60 zou je eens kunnen overwegen.
Maar kijk ook ZEKER eens naar de nieuwe Panasonic Lumix G1! Vooral klein en licht, en dat is blijkbaar je voornamelijke vereiste.
Je gaat dan wel meer richting 700 euro maar een dslr is een investering die meteen goed moet zitten, liever dan over een jaar al wat anders te kopen omdat het "te groot" of "te zwaar" blijkt voor jouw gebruik... De eerste ervaringen van gebruikers zijn toch al positief en ook sites als DPreview zijn lovend.
Dat je hem over een jaar weer wil verkopen is mogelijk, maar hiermee kan je bij je aankoop niet echt rekening houden, Het is moeilijk te voorzien welke een goede 2dehandswaarde gaan behouden. Van de 450D gaan er veeeel op de 2dehandsmarkt komen aangezien iedereen er bijna eentje heeft, voordeel is dan weer dat ie bekend is en dus meer mensen er vertrouwen in zullen hebben en hem ook later nog 2dehands willen kopen.
Het succes of falen van het micro-four-thirds concept van de Lumix is op dit moment nog niet te voorspellen en hangt veel af van de lenzen die er nog voor gaan uitkomen en de opvolgers (van eventueel ook andere merken dan Pana).
Om te weten of een DSLR licht/klein genoeg is voor je kan je best eens naar een MediaMarkt of Saturn, daar kan je ze 1 voor 1 vastpakken en voelen zonder gestoord te worden en kan je er thuis nog eens rustig over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-07 11:03
Kijk ook eens naar de Pentax K200D. Die heb ik gekocht omdat hij mijns inziens een perfecte reiscamera is (ik weet niet wat voor soort reizen je wilt maken, maar ik hou van backpacken en die K200D is daar perfect voor: goede bouw, normale aa-batterijen, etc.).
Same for you.

[ Voor 78% gewijzigd door yootje op 03-03-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Inderdaad, de Pentax K200D heeft stof- en vochtdichte seals, lijkt me erg handig voor op vakantie.
Een nadeel, de produktie van de K200D is gestopt, je moet dus niet te lang wachten.

incl kitlens is de camera voor onder de 430 euro te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Rond de 550 - 600 euro (body+1 lens)
Fotograferen heb ik altijd erg leuk gevonden en sinds een jaartje ga ik er dan ook regelmatig op uit, om voor de fun foto's te maken. Over het algemeen is dit natuur en landschap fotografie.
Landschap en natuur specifiek. Daarnaast wel algemene dingen (auto, kamer, familie gelegenheden, maar niet iets bijzonders).
Niet direct een merk. Graag wel een tele lens, omdat ik merk dat ik deze vaak bij mijn huidige camera gebruik. Maar elk merk heeft wel tele lenzen dus niet direct een merk voor ogen.
Liever begin ik het eerst een "normale" lens, dus rond de 18-55mm. Later zal ik dan nog een tele lens nemen.
Qua merken heb ik gekeken naar Canon 1000d en 450d, nikon d60, sony a350 en Olympus e520. Deze voldoen zover ik kan zien allemaal. Qua feeling heb ervaring met de 450d en d60. Ik vond de 450d fijner vast houden.
Ik heb het een en ander gelezen over IS in de body, dit heeft als voordeel dat je altijd IS hebt, ook bij lenzen zonder IS. Ik ben niet van plan altijd een statief te gebruiken.. Maar dit hangt misschien ook van het type camera af, dat daar genoeg lenzen voor zijn met IS.
Ik heb het gevoel dat ik vooral moet letten op de lens.
Misschien op korte termijn een tele lens.
Advies.
Vrij serieus, toch wel elk weekend erop uit.
Ja zeker.
Panasonic FZ8. Eigenlijk best fijne camera. Maar ik wil mijn hobby graag uitbreiden. Ik heb hier ook voor gespaard. En ik wil gewoon wat nieuws, wat professionelers, dan geef ik deze aan mijn ouders.
Opzich wel, als dit echt voordelen biedt.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:18

Rannasha

Does not compute.

Alle genoemde alternatieven maken prima plaatjes voor de prijs die je ervoor betaalt. Kijk ook eens naar de 2-lens-kits, hier zit meteen een tele-zoom-lens bij en vaak is het totaalplaatje gunstiger dan als je later dezelfde lens koopt. Zorg dat je al je alternatieven een keer vast pakt om te voelen hoe ze in de hand liggen, dit zal waarschijnlijk een van de belangrijkste aspecten van je keuze zijn, aangezien je zelf geen hele specifieke eisen hebt.

Zelf heb ik een voorkeur voor in-body IS boven in-lens IS, omdat je dan in 1 keer klaar bent en niet met iedere lens het extra gewicht en prijs erbij krijgt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Pas wel op met die 2 lens-kits, dat je dan niet de 55-200 niet-vr krijgt, de met VR is beduidend beter :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Species5618 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:25:
... en niet met iedere lens het extra gewicht en prijs erbij krijgt.
Prijs klopt...
Gewicht IS = peanuts, het is het glas wat het zwaar maakt.

EF 70-200mm f/4: 705g
EF 70-200mm f/4 IS: 760g

EF 70-200mm f/2.8: 1310g
EF 70-200mm f/2.8 IS: 1470g

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb nu een 350D.. zou een 2dehands 40D leuk zijn als stap omhoog op dit moment? Wat vinden jullie?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

maratropa schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:37:
Ik heb nu een 350D.. zou een 2dehands 40D leuk zijn als stap omhoog op dit moment? Wat vinden jullie?
Ja natuurlijk is dat een stap omhoog! Sorry, misschien vreemd antwoord op een vreemde vraag, kan je niet wat specifieker wezen? Denk je het zelf nodig te hebben, mis je wat of ben je gewoon wel klaar met je 350D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

maratropa schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:37:
De 350D houden en beter glas kopen...lijkt me een betere optie!. Tenzij de 350D op sterven na dood is. 8)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
Advies:

In navolging van mijn eerder geplaatste advies: Stel een budget van rond de 500,- is dan de nikon met een betere lens :

http://www.kamera-express...age=product&product=25885

of de 450d een betere optie.
http://www.kamera-express...age=product&product=26452

Heb ze allebei al vast gehad en vond ze allebei even fijn...

Camera zal vooral gebruikt worden voor vakanties (landschappen) en foto's van onze kleine

[ Voor 11% gewijzigd door Marmotje op 10-03-2009 15:09 ]

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 19:04
Marmot84 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:01:
Advies:

In navolging van mijn eerder geplaatste advies: Stel een budget van rond de 500,- is dan de nikon met een betere lens :

http://www.kamera-express...age=product&product=25885

of de 450d een betere optie.
http://www.kamera-express...age=product&product=26452

Heb ze allebei al vast gehad en vond ze allebei even fijn...

Camera zal vooral gebruikt worden voor vakanties (landschappen) en foto's van onze kleine
Ik denk dat het kwaliteitsverschil bij beide camera's echt geneuzel in de marge is (450D is iets beter though..). Al meen ik ooit gehoord/gelezen te hebben dat die 18-105 van Nikon niet al te best is. Wat vind jij fijn? Ik denk dat feeling/ergonomie meer de doorslag moet geven dan een stel tweakers met ISO of megapixel argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Marmot84 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:01:
Advies:

http://www.kamera-express...age=product&product=24013

De Pentax is ook een mooi alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
vind het ontbreken van een accu wel een erg groot nadeel.... Camera is qua prijs wel een leuk alternatief, maar wil echt een accu

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

AA's zijn wel overal te koop mocht je een keer zonder prik zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
hjs schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:34:
AA's zijn wel overal te koop mocht je een keer zonder prik zitten.
Daar heb je dan wel weer gelijk in, zal is rondkijken in het topic oplaadbare baterijen om te zien wat de ervaringen zijn...

Hebben nu een simpel compact cameratje met oplaadbare batterijen, maar die zijn zo snel leeg dat ik een beetje huiverig hiervoor geworden ben...We gebruikten die camera niet zo veel en die batterijen dus ook niet.. met als gevolg dat ze constant leeg zijn

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Marmot84 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:45:
[...]

Daar heb je dan wel weer gelijk in, zal is rondkijken in het topic oplaadbare baterijen om te zien wat de ervaringen zijn...

Hebben nu een simpel compact cameratje met oplaadbare batterijen, maar die zijn zo snel leeg dat ik een beetje huiverig hiervoor geworden ben...We gebruikten die camera niet zo veel en die batterijen dus ook niet.. met als gevolg dat ze constant leeg zijn
Eneloops :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marmot84 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:45:
[...]met als gevolg dat ze constant leeg zijn
http://www.letsgodigital....sanyo_eneloop_batterijen/
http://www.eleshop.nl/4x-...are-batterijen-p-243.html

Thanx, hjs, je bent me net voor ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
Allebei bedankt...Dan ga ik daar toch maar is naar kijken. Zag wel op dpreview dat de camera vooral geschikt is voor schieten in RAW, maar dat vind ik in andere reviews niet echt terug...

twijfel twijfel, twijfel!

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

dpreview is op default setting gedaan en er valt genoeg in te stellen op de K200D.

Maar inderdaad, ieder merk\model heeft zijn sterke en zwakke punten.
Persoonlijk heb ik gister de K200D besteld als opvolger van mij D70 (die kapot is).
De Pentax bied in mijn ogen zoveel meer dan een D40\D60 dat ik mijn lenzen ervoor verkocht heb.
(puntje, de lenzen die ik had werkten toch niet op een D60 en ik heb ff geen budget voor een D90)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L-VIS schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:14:
[...]

. Al meen ik ooit gehoord/gelezen te hebben dat die 18-105 van Nikon niet al te best is.
Dat is dus gewoon niet waar. Nee, het is geen perfecte lens maar lees
http://www.bythom.com/Nikkor18-105lensreview.htm 's. 5 sterren op value en 4 op performance. De mannen van photozone (http://www.photozone.de/n...kkor_18105_3556vr?start=2)

The Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR offers a nice package of a comfortable focal range, optical stabilization and very high resolution figures. On the downside there're rather pronounced distortion and CAs. The build quality is Ok but not really something to rave about either. Given the very moderate price tag it's certainly an attractive offer if you can live with or work around its shortcomings. It's quite interesting to see that Nikon is able to offer very attractive "long range" kit zoom lenses. None of the other manufacturers does really come close in this respect and it's certainly giving Nikon a competitive edge in the important budget segment of the market.

Sowiso bij canon en nikon geld dat je je aan de kitlens geen buil kan vallen. Ja, er zijn betere lenzen maar prijs/kwaliteit is gewoon dik in orde!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
Wijnands schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 00:12:
[...]

Dat is dus gewoon niet waar. Nee, het is geen perfecte lens maar lees
http://www.bythom.com/Nikkor18-105lensreview.htm 's. 5 sterren op value en 4 op performance. De mannen van photozone (http://www.photozone.de/n...kkor_18105_3556vr?start=2)

The Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR offers a nice package of a comfortable focal range, optical stabilization and very high resolution figures. On the downside there're rather pronounced distortion and CAs. The build quality is Ok but not really something to rave about either. Given the very moderate price tag it's certainly an attractive offer if you can live with or work around its shortcomings. It's quite interesting to see that Nikon is able to offer very attractive "long range" kit zoom lenses. None of the other manufacturers does really come close in this respect and it's certainly giving Nikon a competitive edge in the important budget segment of the market.

Sowiso bij canon en nikon geld dat je je aan de kitlens geen buil kan vallen. Ja, er zijn betere lenzen maar prijs/kwaliteit is gewoon dik in orde!
Denk wel dat ik met die 18-105 een wat meer allround lens heb. En als ik het zo lees en de reviews bekijk is de nikon met de 18-105 lens kwalitatief een betere optie als de 450d met 18-55 kit lens.

Of de kit met de 18-70 lens, die komt er ook wel redelijk goed vanaf op verschillende reviewsites

Qua ergonomie vind ik de nikon niet beter als de canon of andersom en de megapixels zijn mij ook niet heilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Marmotje op 11-03-2009 09:12 ]

apt-get moo

Pagina: 1 ... 13 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.