Mute: Leuk plaatje, ik snap dat het moeilijk was (zo niet onmogelijk) om in die situatie op oog-hoogte te komen. Maar ik vind het toch jammer
Baasandre: jammer dat het oor er niet helemaal op staat, verder een aardig plaatje. Maar niet een waar ik lang naar blijf kijken. (is die kat scheel of zie ik dat verkeerd?)
Ik heb de eerdere foto iets nabewerkt in de gimp. Ik hoop dat ik het niet overdone heb. Ik heb er bewust voor gekozen om de boomstronk te laten staan, deze geeft naar mijn idee meer diepte aan de foto.

Originele in Solo testcase foto's - om van te leren
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |
The devil is in the details.
@psyBSD: Zeker een verbetering! Ik zal niet verder zagen over de boom want de de plaat komt al prima tot zijn recht zo.
@baasandre: Ik mis juist wat spannends door al dat geel. Daarnaast zou ik de kat wat meer uit het midden halen (helaas is croppen hier lastig) zorgt ook al voor wat meer 'spanning'.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Toen ik de plaat voor 't eerst zag stoorde ik me er aan. Maar nu ik er net wat langer naar zat te kijken geeft het de foto voor mij juist een extra dimensie. Je hebt nu echt 't gevoel onopgemerkt een hert te bespieden.Ghenzi schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:59:
is er dan echt niemand die zich aan de voorgrond stoort?
Ook geeft het de plaat een stuk meer diepte denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 04-11-2009 00:05 ]
@baasandre: ik vindt de foto een beetje plat over komen
@PsyBSD: Nette plaat, mn ogen richte zich meteen op de hert.

groot
heb bij mn vorige foto geprobeerd de statief pootje er uit te soepen, maar dat lukte niet echt (voor het stuk onderaan bij de trap werd echt heul erg lelijk
Ik vond de originele dan toch beter eerlijk gezegd. De herfst is nu eenmaal geen jaargetijde van knalkleuren (uitzonderingen, zoals paddestoelen en rozebottels daargelaten). Dan moet je ook niet foto's gaan oppompen met fellere kleuren en harde contrasten IMO.JP12 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:57:
Inderdaad een stuk beter! De mooie herfstkleuren komen nu een stuk beter naar voren!
@Mute: wat te rommelig/druk qua achtergrond en teveel van bovenaf genomen.
@baasandre: beetje saaie kattenfoto
@mberendsen: de stoelen vloeien wel erg over in de achtergrond.
_██_
(ಠ_ృ)
Ook volledig mee eens. Ik wilde al tijden zoiets posten, maar wilde niet als een zeurpiet/arrogant ofzo over komen.Ghenzi schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:58:
ook helemaal mee eens.
Er staat in de topicstart notabene:
Het showcase topic is voor foto's die af zijn, waar technisch sowieso _niets_ op aan te merken is en daarnaast ook nog eens interessant voor de kijker.1 foto per post, van goede technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht
Er zijn echter maar weinig foto's echt af. Zeker op een forum als dit, waar maar weinig goede fotografen zitten, hebben de meesten daar voorlopig als poster niets te zoeken. Dat betekent echter niet dat je alles wat je in de tussentijd maakt hier maar moet dumpen.
Fotografie is meer dan techniek. Ook al is de foto scherp, zijn de kleuren is orde en is de belichting ok, dan kan het nog een hele saaie plaat zijn. Met iedere moderne camera op de automatische stand zijn deze punten sowieso vaak geen enkel probleem. De invloed van de fotograaf moet naar voren komen in de foto. Gewoon je camera op een bosweggetje richten en het hier neerzetten is een beetje te makkelijk.
Wat je hier de laatste tijd ontzettend vaak ziet is;
"gisteren voor het eerst eens..."
"vandaag mijn nieuwe..."
"zojuist eens voor het eerst iets in photoshop bewerkt..."
"zomaar eens een foto genomen van..."
of de poster begint meteen met excuses waardoor zijn foto niet zo goed is:
"ja hij is eigenlijk te donker en niet scherp, maar"
"jammergenoeg staat z'n hoofd er niet helemaal op, maar"
"ik had hem eigenlijk anders willen nemen, maar"
"het weer zat niet mee, maar ik vond het idee erachter wel leuk, wat jullie?"
"ik viel tijdens het maken van de foto per ongeluk achterover, maar je ziet nog net een beetje het onderwerp wat ik eigenlijk voor ogen had"
Dan vraag ik me echt af... waarom post je hier?
Als je zelf al ziet waarom je foto niet goed is, maak hem dan opnieuw in plaats van met excuses aan te komen. Je kunt hoogstens reakties verwachten als "inderdaad, maar toch een leuk idee".
En als het dan een leuk idee is, zorg dan dat je het uitwerkt op een manier waar je zelf redelijk tevreden mee bent. Zorg in ieder geval dat het technisch in orde is. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Het internet staat vol met uitleg over fotografie en fotografische termen.
Als het vervolgens niet lukt om wat voor reden dan ook; dan weet je zelf ook wel dat je het beter niet kunt plaatsen.
Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik zit daarnaast ook niet te wachten op de variant "zomaar een foto van..." of een test van je nieuwe lens. Zomaar een foto van een kat, een boom, een bosweggetje, een weet ik veel wat.
Tenslotte: je kunt zelf ook zien of je foto onderbelicht is (histogram desnoods, als je een slecht scherm hebt), of hij scherp is (er zijn altijd opticiens die je kunnen helpen), of de scherpte verkeerd ligt, of hij scheef is (waar dat duidelijk afbreuk doet aan de foto; bv landschappen). Daar heb je over het algemeen toch geen second opinion voor nodig?
Nog even wat concreet commentaar op de foto's van de afgelopen pagina:
stansfield: Compositie is cliché en volledig oninteressant.
reality87: De pan is op zich aardig. Hij is onderbelicht. Je onderwerp staat veel te centraal. Er zit snelheid in de foto maar absoluut geen spanning. Hij mist diepte en context.
Jaguar_e: Valt imo in de categorie 'zomaar een foto van'. De paddestoel komt daarbij niet los van de rest. Blaadjes om de paddestoel heen storen.
Ikmattie: Lekker minimalistisch zo. Ik vind het wel wat hebben. Jammer dat er niet zoveel detail meer in zit, maar ik vind hem wel creatief. Lege ruimte stoort me niet.
GuitarWeed: Ik vind het niks. Te chaotisch; ik heb geen idee wat nou het onderwerp is.
psyBSD: 2e versie is een stuk beter, grappig moment, maar de onscherpe chaos aan de linkerkant van de foto trekt teveel de aandacht
TranceSetter: Nice, deze werkt wel voor mij. Ruw vs clean. Scherp, onscherp. Licht donker. Mooi contrastrijk plaatje op die manier.
The Fatal: Ik vind het wel een aardige foto. Zitten wat leuke lijnen in. Volgens mij een tikkeltje overbelicht op de bank (kan je waarschijnlijk met shadows/highlights nog wel in orde krijgen als je in RAW geschoten hebt). Het scheve werkt wel bij deze foto. Bankje komt mooi los van donkere achtergrond. Blijft overigens wel gewoon een foto van een bankje
Reality87: Waar je vorige nog een gevoel van snelheid had, is dat bij deze weg. De achtergrond helpt hierbij: gewoon een soort oefenrondje met wat mensen die hier en daar rustig rondlopen. Het onderwerp staat wederom precies in het midden. De pose van de motorrijder is wel aardig, maar er zit totaal geen spanning in de plaat. Ohja. Er wordt een man doormidden gehakt.
Minneyar: De lucht is roze, de foto is saai.
Mute: Ik vind het een leuke foto (mooi qua kleur e.d.), maar ik vind de hand op een of andere manier storend. Ook de achtergrond is wat rommelig.
Baasandre: Op zich zijn die terugkomende kleuren dan wel weer aardig. Blijft echter wel zomaar een foto van je kat.
Mberendsen: Wat raar belicht/bewerkt zeg. Beetje high key idee, maar het komt niet echt goed tot z'n recht. Stoelen lijken in de lucht te zweven doordat er geen detail in de vloer zit. Het kan me qua compositie niet echt boeien. Misschien had hetzelfde effect met een andere foto beter gewerkt.
Tenslotte (volgens mij had ik al een keer tenslotte gezegd hmmz) nog een zelfportret. Het thema is angst. Ik hoop dat het een beetje overkomt.

Ik zal proberen wat commentaar te leveren op geplaatste foto's:
@psyBSD: Mooie foto, het hert ook op een mooi moment "geschoten". Ik vind alleen de vage chaos op de voorgrond te storend, het leid mij te veel af.
@Mberendsen: Ik vind het onderwerp een beetje saai, en iets het totaal iets te Highkey waardoor het een beetje vaag wordt.
@ Wouter: Mooie foto, ik vind hem alleen iets te donker waardoor de gezichtsuitdrukking een beetje wegvalt. Voor de rest wordt het thema goed uitgebeeld.
Dat je voeten niet compleet erop staan doet totaal geen afbreuk aan de foto, de "vlek" op de muur naast je gezicht stoort mij ook niet zo.
Als ik al een kritiekpuntje mag geven....de sneeuw in de TV lijkt me iets te kunstmatig.
[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 04-11-2009 16:24 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik zeg ook niet dat ik de gezichtsuitdrukking niet goed vind, maar dat ik hem niet kan zien. Nu kan dat ook aan de monitor van mijn laptop liggen, die is ook een beetje aan de donkere kant. Voor de rest ben ik het helemaal met jou eensDeathchant schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:22:
Wouter, in tegenstelling tot mijn bovenbuurman, vind ik je gezichtsuitdrukking juist zeer goed. Het donkere/sinistere hoort bij de scene. Ik vind dit een goed uitgewerkte en interessante foto. Op de een of andere manier doet het scheve schilderij goed zijn werk, kan het niet goed uitleggen.
Als ik al een kritiekpuntje mag geven....de sneeuw in de TV lijkt me iets te kunstmatig.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Edit: volgende foto heeft een soortgelijk thema, probeersel tot uitwerking van een nachtmerrie van een vriendin. Had te maken met een schoolopdracht en is alweer een tijdje geleden. Natuurlijk alsnog benieuwd naar commentaar!

[ Voor 58% gewijzigd door KyuuSai op 04-11-2009 16:39 ]
@KyuuSai: Goeie belichting voor een zwartwit foto en een goeie omzetting, alleen ik vind em erg rommelig. Ik kan er geen verhaal uithalen, ondanks dat je erbij verteld wat het zou moeten zijn.
@Wouter: Goed uitgebeeld idee, dus overnagedacht. Goeie uitvoering ook van het idee, inderdaad, de uitdrukking, de vingers, het scheve schilderij. Voor mij was ie "af"geweest met een klein beetje perspectiefcontrole vanwege de groothoek en de tv mag iets minder fel, trekt wel heel veel aandacht tegenover de rest.
@Mberendsen: Ik ga het even lekker niet eens zijn met de rest hier, ik vind em geniaal. Kan niet heel goed mijn vinger op wat het precies is leggen, maar ik vind hem fijn om naar te kijken. Er komen vragen bij mij op, ik wil de rest ook weten nu! Hij boeit me dus. Alleen zou ik het wel fijn vinden als ie helemaal recht zou staan
@PsyDSB: Zo vind ik em goed inderdaad! Lekker warm en herfstig!
@Baasandre: Een beetje teveel snapshot voor mijn idee die wel aardig gelukt is. Wat je zegt over kleuren klopt, alleen lijkt het er mij later bij"verzonnen" dan bewust zo gefotografeerd. Te centraal kwa compositie, té donker zwart en de witbalans lijkt t em ook niet helemaal te zijn.
@KyuuSai: Ik zie geen van de twee foto's van je, alleen een dooie link. Dus geen commentaar.
Nu stop ik even met commentaar, anders komt t tot wel heel ver terug.
Een opdracht voor een fruitstilleven (duh...) van school:

[ Voor 12% gewijzigd door RZor op 04-11-2009 16:46 . Reden: Commentaar en foto ]
Gruwelijk gejatte Icoon!

Het stomme is... oude tv's kan je nog lekker laten ruisen (is dat een werkwoord?) door ze van de zender te zetten; deze gaat dan automatisch na een seconde op zwart.
Opgelost door plaatje van ruis op m'n xbox media center te zetten en die weer te geven, maar echte ruis ziet er waarschijnlijk beter uit.
Ik ga zo maar even een 2e versie maken waarin ik wat betere ruis erin photoshop
Oja, en lees je dm ff
Gruwelijk gejatte Icoon!

Afgelopen lente in Ethiopië. Erta Ale, enige permanent vloeibare lavameer op de planeet.
Zou je ook zo vriendelijk willen zijn om commentaar te geven op de rest? Die discussie is niet voor niets anderhalve pagina gevoerd net... Niet gelezen dus neem ik aan.
Gruwelijk gejatte Icoon!
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
kleine perspectiefaanpassing + minder overheersende ruisRZor schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:02:
Doe ff perspectiefaanpassing dan om te kijken of dat inderdaad scheelt als je wilt?
Oja, en lees je dm ff
link
Jups! Nice!Wouter schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:28:
[...]
kleine perspectiefaanpassing + minder overheersende ruis
link
Gruwelijk gejatte Icoon!
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Strakke plaat met een goed uitgewerkt concept!KyuuSai schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:29:
@Wouter: Eens met Deathchant. De sneeuw stoort te veel zo. Misschien wat donkerder maken (het is nu wel erg fel).
Edit: volgende foto heeft een soortgelijk thema, probeersel tot uitwerking van een nachtmerrie van een vriendin. Had te maken met een schoolopdracht en is alweer een tijdje geleden. Natuurlijk alsnog benieuwd naar commentaar!
[afbeelding]
Verwijderd
Ik krijg er inderdaad wel een creepy (marteling) gevoel bij maar denk dat de foto met wat minder instrumenten op de voorgrond toch beter tot zijn recht zou komen.
Dat druppeltje bloed vindt ik er wel erg mooi bij.
De belichting is naar mijn idee ook prima in orde.
@White,
Denk dat dit wel een intressant iets kan zijn om een foto van te maken maar zoals Rzor als zegt, de overbelichte vlakken en de bewegende mensen maken deze foto erg zwak mijn inziens.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

[ Voor 108% gewijzigd door Magure op 05-11-2009 19:44 ]
Dat je maar 1 foto mag plaatsen per keer, want het is een solo testcase topic, geen duo testcase topic oid.
dat mijn album echt verschrikkelijk is voor foto's te uploaden.
en dat je op je 1e foto wel wat aan je witbalans mag gaan lopen trekken
Is toch ook maar 1 fotoGhenzi schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:42:
wat ik ervan vind?
Dat je maar 1 foto mag plaatsen per keer, want het is een solo testcase topic, geen duo testcase topic oid.
dat mijn album echt verschrikkelijk is voor foto's te uploaden.
en dat je op je 1e foto wel wat aan je witbalans mag gaan lopen trekken
Maar goed, heb dus nog nooit eerder met DSLR gewerkt, dus moet nog veel uit zoeken, en i know mijnalbum sux, maar ben mijn ftp ww kwijt, dus kon ze daar niet uploaden
Wat let je om dat eerst eens uit te zoeken en hier te gaan posten als je op z'n minst de techniek een beetje onder de knie hebt?Maar goed, heb dus nog nooit eerder met DSLR gewerkt, dus moet nog veel uit zoeken
[ Voor 27% gewijzigd door Wouter op 05-11-2009 19:53 ]
Omdat ik dacht dat deze foto wel aardig gelukt was, maar was uit op reacties wat verbeterd kan worden, vandaar dat ik dat ook zei...Wouter schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:50:
IWat let je om dat eerst eens uit te zoeken en hier te gaan posten als je op z'n minst de techniek een beetje onder de knie hebt?
Verwijderd
Deze valt in de categorie (ik citeer wouter):
"vandaag mijn nieuwe..."
Maak dan even een flickr accountje of zo, anders kun je je DSLR ook inruilen voor een nokia 3110Magure schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:46:
[...]
Is toch ook maar 1 foto,
Maar goed, heb dus nog nooit eerder met DSLR gewerkt, dus moet nog veel uit zoeken, en i know mijnalbum sux, maar ben mijn ftp ww kwijt, dus kon ze daar niet uploaden
Bekijk deze citaat dan eens van YellowCube..Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:03:
@magure: lees de post van wouter eens bovenaan de vorige pagina
Deze valt in de categorie (ik citeer wouter):
"vandaag mijn nieuwe..."
YellowCube schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 20:53:
Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je net 1 foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan ben je in dit topic op de juiste plek. Dat houdt echter niet in dat het een stortplaats is voor elke foto die je maakt
DoneTukkerTweaker schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:06:
[...]
Maak dan even een flickr accountje of zo, anders kun je je DSLR ook inruilen voor een nokia 3110
[ Voor 50% gewijzigd door Magure op 05-11-2009 20:28 ]
Solo testcasefoto's - om van te lerenWouter schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:50:
Ik vind hem slecht, sorry. De achtergrond is saai, de voorgrond is een waas van straattegels en plukjes gras, waarvan ik geen flauw idee heb wat de toegevoegde waarde is. Je uiteindelijke onderwerp staat ook precies in het midden; cliché en totaal niet spannend qua compositie. Had ik al gezegd dat alles geel is?
[...]
Wat let je om dat eerst eens uit te zoeken en hier te gaan posten als je op z'n minst de techniek een beetje onder de knie hebt?
dit geeft natuurlijk nog geen vrijbrief om al je probeersels maar in dit forum te gooien, maar mensen die zich net begeven hebben op het pad van de fotografie een beetje opbouwende kritiek geven kan volgens mij geen kwaad, dan zal de kwaliteit van de foto's vanzelf omhoog gaan...
Mijn Flickr; Sony A7iii
Magure schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:26:
Vorige week een Sony Alpha a200 gekocht, gebruikt met standaard 18-70 mm lens, deze foto's waren van eer gisteren, wat vinden jullie ervan?
Magure wijzigde dit bericht 05-11-2009 19:44 (108%)
Afgezien van dat je foto zwaar zuigt, vind ik je een kinderachtige jokkebrok.
Ik vind het toch kritiek waar je wat mee kan. Hij geeft genoeg dingen aan die hij minder aan de foto vindt...ikmattie schreef op donderdag 05 november 2009 @ 21:02:
[...]
Solo testcasefoto's - om van te leren
dit geeft natuurlijk nog geen vrijbrief om al je probeersels maar in dit forum te gooien, maar mensen die zich net begeven hebben op het pad van de fotografie een beetje opbouwende kritiek geven kan volgens mij geen kwaad, dan zal de kwaliteit van de foto's vanzelf omhoog gaan...
Flickr PSN ID= cheironnl
Misschien is het tijd voor een nieuw topic en dus een frisse startcheiron schreef op donderdag 05 november 2009 @ 23:21:
Nou zeg, wat een sfeertje hier de laatste pagina's. Kan het misschien allemaal wat vriendelijker?
Mijn Flickr; Sony A7iii
of het nou van vandaag, gister, vorige week,v orige maand, of 10 jaar terug is.
i don't care.
de foto moet inhoudelijk dusdanig goed genoeg zijn om hem te beoordelen.
dan maakt het ook niet uit of je nou een dag of al 20 jaar je camera hebt.
maar foto's (@ niemand persoonlijk. en NOFI ) waarvan de witbalans dusdanig de spuitgaten uitloopt, terwijl je gewoon ziet dat dat niet de bedoeling is ( ja ik heb een glazenbol ) en vervolgens ook nog de compo ed gewoon weg kut is, en waar niks positiefs over te zeggen is, kan je moeilijk over kritiek gaan geven.
want dan krijg je weer de reacties; kan het niet wat vriendeiljker, aah zo bot ik kom hier nooit meer terug, en blabla, en dus houden velen van ons gewoon wijzelijk een mondje dicht als een foto gewoon in geen enkel opzicht goed is.
ja, bot, ja, cruw, maar ik heb een kut week, dus vriendelijk zijn is moeilijk
Verwijderd
@White, Jammer van de bewogen personen en het erg veel zwart in de foto.
@Magure, Ik zou zelf iets meer van de muur waar de auto voor staat in de foto opgenomen hebben. Ik denk dat dat beter uitpakt dan de hoeveelheid grond die je nu ziet.
Zelf was ik een paar weken geleden een weekendje met mn vriendin naar Zouterlande. Hier een van de foto's die ik heb geschoten. Het waren een paar grouwe regenachtige dagen wat wel mooie beelden opleverde op momenten dat de zon doorbrak.

groter
http://farm4.static.flick...42754530_e140de269c_b.jpg
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2009 00:23 ]
Verwijderd
Goede foto, best wel creepy, iemand die op de grond zit zonder reden die je raar aankijkt. De ruis is duidelijk beter bij de tweede. Tapijt ziet er alleen wel te vrolijk en clean uit t.o.v. de kapotte muur
@Kyuusai
mooi z/w omzetting, alleen de hand vind ik er nu een beetje te licht en klein beetje te clean/smooth uitzien
@Rzor
van mij had die linker kiwi weg gemogen, en de trechter met aardbei centraler voor een sterker beeld. Nu vind ik het een geen interessante opstelling. Juist bij een stilleven heb je veel invloed op de compositie. Verder wel goed belicht.
@White
ja interessante foto, maar ziet er nu enigzins uit van een kiekje van iemand met een DLSR waardoor de foto er nog wel aardig uitziet. Ik denk dat er vast wel een andere compositie mogelijk was die interessanter is, en ik volgens mij mocht het nog een beetje meer onderlicht zijn.
@Magure
dit is meer een foto van: oh kijk eens, met mn DSLR kan je de grond heel dichtbij laten komen en heb je een vette DOF. Met als gevolg dat het onderwerp heel klein is, je erg blurry stenen met mos ziet, de auto meer naar links moest in het beeld (zeker bij een auto moet aan de voorkant meer ruimte zitten omdat het vooruit rijdt, kijkt prettiger), geen interessante auto, en dat de horizon een beetje scheef is.
@rico89NL
mooi omstandigheden, alleen ik denk dat je foto vele malen beter was geweest zonder terras rechts (en paaltjes links) wat nu in de weg staat en de focus weghaalt bij wat je wil laten zien (de mooie wolken, wandelende mensen, boot)
En dan hier een foto van mij, vandaag gemaakt toen het begon te schemeren. Zat al een minuut ofzo foto's van die koeien te maken en toen ging er een opeens plassen. Dat zorgde er dan ook meteen voro dat het de interessantse foto werd (met name deze waar zn mond open is). Benieuwd wat jullie ervan vinden.

Wat een droge foto.
ik twijfel nog of ik hem, grappig/mooi/vies vind..
@kirbydirby: Qua timing is je foto hier in dit topic geweldig! Ghenzi en Scirocco's reacties laten precies zien waarom... Heerlijk gedaan. Stukje provocatie, terwijl het eigenlijk een "normale" weiland foto is. Misschien ietwat te donker naar mijn smaak, maar lekker contrast. Het feit dat de lucht ook ietwat groen is maakt de achtergrond één geheel. Misschien het riet aan de onderkant afsnijden? Subtiele vignetting!
@Magure: zet de foto recht, meer licht. Daarna misschien nog even met de witbalans spelen. En zet het onderwerp niet pal in het midden.
@White: Ik vind het een hele mooie foto! Het lava lijkt voor mij te stromen. Wat voor mij ietwat afleidt is dat de persoon niet scherp is. Ook omdat deze op een lijn staat waar de aandacht naar toe getrokken wordt. Misschien ook een ruimere kadering aan de linkerzijde, zodat je er meer meer op hebt.
@RZor: Volgens mij weet je precies wat je doet daar. Kleuren en scherpte absoluut niets op aan te merken. Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de linker kiwi er niet helemaal op staat. Leuk contrast van het rode en groen zonder dat je het rood weet te verzadigen! Netjes!
@KyuuSai: Wow! Gaat dat ding echt door de vinger heen? Of is het een stukje (digitaal dan wel echte-wereld) knip en plak werk? Misschien iets té rommelig op de voorgrond? Door de harde omzetting verlies je details in de hand die je eventueel in de midtones zou kunnen hebben. Om het subject ietwat meer aandacht te geven zou ik aan de linkerkant wat meer croppen.
@Wouter: het thema komt zeer goed over, alhoewel ik eerder iets heb van paranoia dan angst. Het gezicht mag idd ietwat meer belicht worden om het nog beter te doen overkomen. Jammer dat je kunstmatige ruis moet gebruiken. Nu lijkt het tv-scherm een beetje op de "simulated images" die je in reclames op tv voor tv's ziet.
@mberendsen: waarom scheef? En voor mij ligt je focus ook niet al te lekker. Als de drie voorste stoelen nou allemaal scherp zouden zijn, dan ok, maar nu is het slechts een deel van de twee buitenste stoelen dat scherp is. En imho is het net té wit. Idee is best aardig, daar niet van!
@psyBSD: mooie foto. Voorgrond voegt zeker iets toe! Misschien ietwat minder krap kaderen aan de rechter kant. Contrast erg goed gebruikt.
Used to be Down Under... Foto gallery
Verwijderd
@Ghenzi
beetje simplistisch en nietszeggend commentaar, zeg dan tenminste of je het wel of niet een goede foto vindt
@Toff
Zonder koe zou de foto nauwelijks een onderwerp hebben en veel minder interessant om naar te kijken denk ik. Dat zwarte had ik geprobeerd om lichter te maken, maar er zat geen detail in omdat het al in de schaduw was bij schemer, en als je dat lichter maakt krijg je gewoon een grijs vlak (origineel is echt lelijk

iig, bedankt voor de reacties!
Die zondag was ik ook daar!! GrappigVerwijderd schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 00:19:
Zelf was ik een paar weken geleden een weekendje met mn vriendin naar Zouterlande. Hier een van de foto's die ik heb geschoten. Het waren een paar grouwe regenachtige dagen wat wel mooie beelden opleverde op momenten dat de zon doorbrak.
Maar ben het wel eens met het commentaar, zonder terras had ik em leuker en rustiger gevonden.
Juist het serene aan zo'n zon gaat zo verloren helaas.
@Kirby: Geniaal! Heerlijk humoristische plaat! Eigenlijk niks meer of minder.
Gruwelijk gejatte Icoon!
In de grote versie zit iets meer detail in het zwart, maar ook wat ruis idd. Eigelijk zou je een beetje moeten inflitsen. Ik schreef niet dat je de koeien weg moest laten, dan heb je weinig onderwerp idd, maar dat plassen had voor mij niet zo gehoeven. Nu is het meer een cartoon dan een foto, als je begrijpt wat ik bedoel. Het riet stoort mij niet, maar het geeft wel afstand, omdat meteen duidelijk is dat jij aan de andere kant van de sloot staat.
simplistisch ; ja
nietzeggend; imo niet.
Het spijt me, maar ik vind het gewoon raar dat je het uberhaupt boeiend vind om een foto te maken van een koe die z'n behoefte aan het doen is.
[jou eigen woorden]
en ja ik weet dat er fotografen zijn die er beroemd zijn mee geworden, omdat ze poep fotografeerde, maar dit levert voor mij echt geen boeiende foto op.
in het echt draai ik me er ook voor om, en ga ik niet m'n bril opzetten om het even iets beter te zien oid.
snap je waar ik heen wil ?
dan technisch; inderdaad je zwart loopt een beetje stuk, + ruis in zwarts, + ik vind je kleurtjes niet echt zo lekker, afgesneden koe erop vind ik ook minder najah, een afgesneden koe mag wel, maar dan graag wel op m'n bord en voorgrond stoort me
nu weer ontopic
Op wat voor manier heb je je in hemelsnaam stil gehouden bij deze ?Magure schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 10:49:
Thnx voor de reacties, hier kan ik tenminste wat mee, en voor de rest zal ik me wel stil houden over die andere kansloze reactie, ik heb zoiets houd je dan beter stil ofzo, ipv iemand afzeiken..
nu weer ontopic
Ik heb je 4 inhoudelijke punten gegeven waardoor ik vind dat de foto slecht is.
Dat het er wat bot uit kwam, heeft deels te maken met je timing.
Je post het direct na een discussie waarin meerdere mensen (waaronder ik) aan hebben gegeven zich te storen aan het feit dat het topic overspoeld lijkt te worden met mensen die hun nieuwe speeltje net een dagje ofzo hebben uitgeprobeerd en daarbij bovendien geen commentaar geven op anderen.
Tenslotte stel ik je in die post naar mijn idee gewoon een valide vraag.
Dus jij vindt negatief kritiek kansloos? Want dat was wat Wouter z'n post was, negatieve kritiek. Niks anders. Ik vind het eigenlijk een beetje kansloos dat jij z'n post als kansloos bestempeld als ik eerlijk ben.Magure schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 10:49:
Thnx voor de reacties, hier kan ik tenminste wat mee, en voor de rest zal ik me wel stil houden over die andere kansloze reactie, ik heb zoiets houd je dan beter stil ofzo, ipv iemand afzeiken..
nu weer ontopic
The devil is in the details.

Testshot met sigma 70-300 lens. Vond het wel een grappige plaat, met al die vogeltjes!

Een van de foto's geschoten in een serie ter gebruik als achtergrond voor een website. Binnenkort gaan we een website lanceren waar we zeer veel van dit soort fotomateriaal voor nodig hebben. Vandaar dat we nu eens in plaats van stockphotos kopen zelf zijn gaan schieten.
Foto gemaakt met nieuwe Canon 500D en standaard kitlens. Instellingen met name scherptediepte aangepast. (sorry de vaktermen ontbreken nog, moet nog naar de Canon cursus!)
Wat zeggen de vakmannen van deze foto, kan deze er mee door of zie ik bepaalde fotografische zaken niet die ik wel aan zou moeten passen? Alvast bedankt voor jullie comments!
Waar hebben we het nou de laatste 2 pagina's over?Fishlip schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:34:
Testshot met sigma 70-300 lens.

Ja ik vond het ook meer een grafisch beeld dan een foto. Ik vind vooral de vormen mooi.Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:36:
Toch is het gewoon een snapshot. Ik zie er geen achterliggend doel of gedachte achter.
Met jouw reactie kon ik wel wat, en idd laatste was misschien beetje bot, maar heb niet hele topic doorgelezen qua commentaar, meer alleen de foto's die er gemaakt waren. Maar goed je gaat er wel gelijk van uit dat ik foto laat zien en verder nergens meer op reageer, das dan wel jammer, alleen door reactie van andere mensen kan ik me ook voorstellen dat sommige mensen het hier gelijk voor gezien houden.Wouter schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 11:52:
[...]
Op wat voor manier heb je je in hemelsnaam stil gehouden bij deze ?
Ik heb je 4 inhoudelijke punten gegeven waardoor ik vind dat de foto slecht is.
Dat het er wat bot uit kwam, heeft deels te maken met je timing.
Je post het direct na een discussie waarin meerdere mensen (waaronder ik) aan hebben gegeven zich te storen aan het feit dat het topic overspoeld lijkt te worden met mensen die hun nieuwe speeltje net een dagje ofzo hebben uitgeprobeerd en daarbij bovendien geen commentaar geven op anderen.
Tenslotte stel ik je in die post naar mijn idee gewoon een valide vraag.
Ik doelde meer op "Toff", een reactie waar niemand wat mee kan, het wordt er alleen juist maar erger van terwijl dat nergens voor nodig is... kijk maar naar de andere mensen, die geven wel gewoon tips aan mij, dus zo kan het ook..Mute schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 11:55:
[...]
Dus jij vindt negatief kritiek kansloos? Want dat was wat Wouter z'n post was, negatieve kritiek. Niks anders. Ik vind het eigenlijk een beetje kansloos dat jij z'n post als kansloos bestempeld als ik eerlijk ben.
Maar genoeg er over gesproken, kan me de frustratie van Wouter enigszins voorstellen, maar mijn bedoeling was om hier actief aanwezig te zijn en van jullie (en mijn eigen fouten..) meer te leren, vind dat je dat ook een kans moet geven..
Het is niet de eerste de beste foto die ik plaats, maar ik snap je punt!TranceSetter schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 13:19:
[...]
Waar hebben we het nou de laatste 2 pagina's over?
Je zou van mijn reactie misschien kunnen leren dat je hier niet moet jokken, als je vrienden wilt maken? Lijkt mij een erg waardevolle tip waar je best wel wat mee kan als je geen enorme plaat voor je kop hebt. Verder vind ik dat je niet moet zeuren als ik schrijf dat je foto zuigt, nadat je zelf al hebt erkend:Magure schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 13:22:
Ik doelde meer op "Toff", een reactie waar niemand wat mee kan, het wordt er alleen juist maar erger van terwijl dat nergens voor nodig is... kijk maar naar de andere mensen, die geven wel gewoon tips aan mij, dus zo kan het ook..
Magure schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:46:
Maar goed, heb dus nog nooit eerder met DSLR gewerkt, dus moet nog veel uit zoeken, en i know mijnalbum sux,
@djluc: Als achtergrond van een website is hij misschien niet slecht, maar als foto op zich vind ik hem niet zo. Hij is een beetje saai.
Na deze verhitte discussie zet ik er een foto'tje op. Deze is genomen in Straatsburg, Frankrijk. Zeg maar wat je er van vindt
De kleuren zijn wel wat minder mooi geworden door Flickr, het zwart is minder donker en de kleuren minder fel dan het origineel.

Groter
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Verwijderd
@kirbydirby Geniaal goed moment vast gelegd :-), Kleurentoning is ook heel mooi en het is fijn dat de licht niet helemaal overbelicht is. Als ik je dan nog een tip mee moet geven had je wat door de knieën gemogen zodat de ogen van de koe op of iets boven de horizon uit waren gekomen, zodat je het gebeuren iets meer vanuit hun eigen habitat had mogen aanschouwen.
@Fishlip goed qua silouet maar wel erg in het midden gecentreert en er zit niet een vogel of iets anders bij waar je blik naar toe wordt getrokken. Nu blijft het een beetje rondstaren van de ene naar de andere vogel.
@djluc qua kleuren in orde, contrast had wat hoger gemogen, foto doet wat flets over. De halmen staan er mooi op en komen rustig over, maar er is er niet eentje die extra de aandacht vraagt waardoor je niet zo goed weet waar je nu naar moet kijken.
@freddyronny, mooie foto, mooie lijnen, tikje perspectief, geen afleidende dingen, mooi gedaan.
Eigen bijdrage

Ik twijfel nog of de vignetering op de hoeken iets toevoegd of juist niet. Vignetering eraf gesloopt, ik heb de huidige foto vervangen om niet m'n flick helemaal te vervuilen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2009 20:21 ]
Verwijderd
mooie plaat, sterk/krachtig beeld en goed scherp, niks aan toe te voegen
@The_Tzar
die vignettering vind ik een beetje lelijk imo, te duidelijk aanwezig omdat er nu zowat 4 zwarte driehoekjes op de foto zitten. Bedankt voor je tip op mn foto, ik zat al gehurkt en niet aan gedacht om verder omlaag te gaan. Dan een tip voor jou, misschien je sluitertijd verkorten zodat het makkelijker wordt om de auto er scherper op te krijgen, wat de foto veel mooier zou make.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 23:48 ]
@ The_Tzar: Knap geschoten. Het wekt zo echt de suggestie dat de auto aardig doorrijdt. De auto zelf is naar mijn idee alleen niet helemaal scherp, vooral aan de achterkant. Zeker linksonder irriteert de vignetting mij meer dan dat het iets toevoegt. Imho werkt het in deze foto niet zo.
The answer is 42.
Dank voor je respons! Het moet helaas saai zijn in dit geval ja! Het is een achtergrond. Maar hoe zit het met de kwaliteit van de foto? Is de scherpte die ik er in gebruikt heb ok of juist niet? Het gaat me meer om waar ik op moet letten als relatief beginnend fotograaf op technische vlak. Nogmaals dank voor je feedback!freddyronny schreef op zondag 08 november 2009 @ 15:59:
@djluc: Als achtergrond van een website is hij misschien niet slecht, maar als foto op zich vind ik hem niet zo. Hij is een beetje saai.
Verwijderd
Ik vind em wel goed mits je nog wat kropt. Dan zijn de donkere hoeken minder aanwezig en heb je een strakker zwart op wit en dus abstract beeld. Idd grafisch zoals je zegt maar dus wel ook boeiend om die reden.Fishlip schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:34:
Na alle verhalen maar weer eens een foto!
[afbeelding]
Testshot met sigma 70-300 lens. Vond het wel een grappige plaat, met al die vogeltjes!
Verwijderd
Ook ik vindt de foto niet erg geslaagd. Vindt inderdaad ook dat het meer een grafische plaat is dan een mooi foto. Het boeit me enigszins toch maar dan blijf ik meer kijken naar de vormen van de vogels.
@Djluc,
Misschien was de foto leuker als je wat verder naar beneden had gezeten. Ik krijg een beetje het snapshot gevoel doordat het schuin vanaf boven af genomen is.
Verwijderd
@the_tzar: Aardig. Pannen is altijd tricky, en hier heb ik het idee dat vooral de achterkant van de auto wat scherper zou kunnen. Ook vind ik de auto wat klein op de foto terugkomen... Vignettering vind ik bij deze foto absoluut niet passen... het haalt op een of andere manier de dynamiek er weer een beetje uit...
Nou had ik net twee dagen m'n DSLR... nee, geintje. Op vakantie in budapest erg smakelijk gegeten, en geprobeerd m'n maaltje op de foto te zetten. Dit is het resultaat, maar ik vind dit soort stillevens altijd moeilijk. Achteraf zou ik de glazen linksachter weggehaald hebben. Verder nog opmerkingen?

ander tafelkleed dingetje. ( dat pesti budapest trekt echt ENORM veel aandacht. )
inderdaad dat glas wegzetten, en voorderest vind ik hem wel nice.
alhoewel linksonder je bord wel een beetje stuk loopt
en je moet even goed re-sizen
Verwijderd
@ Qlone: het eten staat er wel leuk op, vindt wel alles wat erom heen staat storend en dat bruine vlekje op de rand, maar daar kan je de kok de schuld van geven.
nog eentje van mij:

@djluc: De scherpte is wel goed, maar ik zou wel eerder scherpgesteld hebben op een van de graanstengels ipv op het gras. Met welke instellingen heb je dit genomen? Ik kan je exif niet zien
@The_Tzar: De snelheid zit er goed in, jammer dat de koplamp wat overbelicht is en je het detail hiervan inziet. De kleuren zijn ook wat flets. Ik zou de vignetting verwijderen en iets verder croppen zodat je net iets minder ruimte hebt aan de rechterkant (een beetje maar he
@Qlone: Op zich is het een nette plaat maar hij is een beetje rommelig. De scherpte en de kleuren zitten goed maar er is te veel in beeld dat de aandacht afleidt. Dat glas, het bord tegenover jouw, het placematje... Ik zou het mooier vinden als het enkel het bord was op een uni tafelkleed zonder iets anders in het zicht
@tonym83: Probeer de foto iets meer te belichten de borst van de tijger is iet ste donker. De scherpte en de kleuren zitten wel goed maar ik vind dat de tijger overdreven naar rechts zit
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Gemaakt met een Nikon D40, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G iF VR
[ Voor 29% gewijzigd door Danny96 op 09-11-2009 22:11 ]
eeuuhh, jij hebt zeker de laatste 5 pagina's met gezeik niet gelezen ?
Verwijderd
@Ghenzi: Het is geen rijst, maar een soort noedel-achtig iets. Het wordt gemaakt van eieren.
@freddyronny: Ik vind 'm een stuk beter zo!
@Danny96: Sja, het is een snelweg. Zou je deze foto inlijsten en boven de eettafel hangen?
@tonym83: Nice. Misschien zou ik proberen de tijger er nog iets meer uit te laten springen (fellere kleur misschien?). Ik vind die tak boven z'n kop eigenlijk wel jammer. De tak en de tijger komen prima los van de achtergrond, maar de tak leidt toch een beetje af van de tijger...
Hier een foto die ik mooi maar moeilijk vind. Ik ben wel tevreden over de kleuren en het contrast en de scherpte... maar toch mis ik wat

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 22:31 . Reden: Foto toegevoegd... ]
edIt:
dat is niet wat je bij ons kan over brengen dus moet je iets orgineels verzinnen om het bij ons een gevoel van hout ed op te laten borrelen. Als je begrijpt wat ik bedoel.Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:32:
[...]
De grillige structuren en kleuren van het hout. De geur-herinnering die de foto bij mij oproept... Dat is ook waarom ik 'm genomen heb... maar hij vertelt geen verhaal ofzo; er is niet echt een onderwerp.
voorderest; hij is druk, je boomstam is wel erg gecentreerd, structuur is wel mooi, maar iedereen kent het structuur van een boom wel.
Had ik al gezegt dat ie druk is?
eigenlijk is het net een beetje zoals die snelweg hier boven gepost, we weten allemaal wel hoe een snelweg eruit ziet.
jij hebt er tenminste nog iets geprobeerd van te maken, en het is nu voor jou nog een leuke herrineringsfoto, ga zo door, mischien kan je binnenkort ons ook een herfstgevoel geven met een foto
[ Voor 95% gewijzigd door Zuurstok op 09-11-2009 22:38 ]
Verwijderd
De grillige structuren en kleuren van het hout. De geur-herinnering die de foto bij mij oproept... Dat is ook waarom ik 'm genomen heb... maar hij vertelt geen verhaal ofzo; er is niet echt een onderwerp.Ghenzi schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:29:
wat vind je er mooi aan ?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik denk nou juist dat, dat het probleem is.

Cameramodel | : | Canon EOS 450D |
F-stop | : | f/7.1 |
Belichtingstijd | : | 1/200 sec |
ISO-snelheid | : | ISO-200 |
Brandpuntsafstand | : | 17 mm |
Ik vond hem vooral erg geslaagd door de kleuren en de warme en surrealistische uitstraling.
Het was de bedoeling om het nogal "computerspel" achtig over te laten komen, omdat het toch over een pretpark gaat.
Met dank aan mijn polarisatiefilter.
@Ghenzi: ISO-snelheid is de snelheid waarmee een analoog film reageert op licht.
"The speed of a film is the measure of how fast it responds to light. A low ISO speed means a film responds slowly to light, a fast ISO speed means the film responds quickly"
[ Voor 21% gewijzigd door vinnux op 10-11-2009 00:11 ]
wat is iso snelheid ?
is het niet iso gevoeligheid, of zit ik nu op het verkeerde spoor ?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Eigenlijk wordt ISO speed in het engels heel veel gebruikt. Dus eigenlijk zeur je een beetje, en geef je bovendien zelf ook niet commentaar op de foto.Ghenzi schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:21:
heeft ons gezeik dan werkelijk helemaal NIKS geholpen ?!
wat is iso snelheid ?
is het niet iso gevoeligheid, of zit ik nu op het verkeerde spoor ?
net als ik...
Leuke foto, maar ik zou nooit en te nummer een reclamebord in mijn compositie opnemen (niet in deze foto althans). Gaaf die lichtinval op dat schip! Misschien had je iets meer met die paaltjes kunnen spelen (linksonder).
@kirbydirby
Zeer mooi. Prachtig hoe die urinestraal oplicht in het geheel. Zou deze foto laten zoals ie is.
@Fishlip
Wat jammer is aan dit shot is dat er weinig anders te zien valt dan wat vogels, dus van een compositie valt niet echt te spreken. Daarnaast is de foto nu niet bepaald kleurrijk. Ik heb zelf korte tijd geleden een 70-300mm lens teruggebracht naar de winkel omdat ik het dodelijk saai vond er foto's mee te maken (enkel zoomen..).
@djluc
Vind de foto onscherp en fantasieloos, kan er ook niet echt een doel achter vinden (behalve dat je hem als achtergondje gebruikt
@freddyronnie
Mooie foto! Het zwart ziet er ook echt zwart uit (op mijn lcd tenminste), mooi hoe de foto van boven naar onderen in zwart overgaat.
@tzar
Vignettering leidt me enigzins af, lijkt me niet de bedoeling. Bij een shot als deze let ik er altijd op dat je ziet waar het voorwerp zich naar toe verplaatst, (wat het geval is) niets op aan te merken dus. Auto iets onscherp aan achterkant.
@Qlone
Als de foto dient als illustratie op een site of in een boek dan is hij zeker niet scherp genoeg. Je placemat ligt niet recht, en zoals je aangeeft is er nogal wat te zien wat de focus van het onderwerp afhaalt.
@tonym83
Wat ik echt fantastisch vind aan deze foto is de manier waarop de tak/blad over het hoofd vallen, lekker speels (zoals het beestje op de foto).
@dany96
Compositie aardig maar de auto onderin stoort enorm, daarnaast zit je horizon wat scheef, deze zou ik even rechtzetten!
@Qlone
Ik vind deze nogal saai om eerlikj te zijn. Ook de kleuren van je onderwerk en die van de achtergrond zijn hetzelfde waardoor het geheel wat saai aanvoelt, probeer dit te voorkomen. Verder moet ik zeggen dat het lastig is van dit onderwerp iets moois te maken
@vgouw
Ik weet niet waarom, maar ik krijg direct het gevoel dat ik in een computerspel zit?
Mijn eigen inzending: shot uit San Fransisco. Heb al een aantal mensen gevraagd (familie) en sommigen vonden de shot wat saai, terwijl ik hem juist geweldig vind; zowel bovenleiding als strepen op de weg die de diepte inlopen, samen met creepy nightfall in SF en een vers natgeregend wegdek.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.
@paradoXical: Je foto staat niet recht. Misschien zou je de foto wat lichter moeten maken. Qua vlakindeling weet ik niet waar ik moet kijken. Misschien als je wat lucht er af zou halen, dan zou mijn blik via de weg naar de horizon worden geleid. Jammer van die lichtbak rechts, valt zo te veel op. Voor de rest vrees ik dat ik met je familie eens moet zijn...
Used to be Down Under... Foto gallery
[ Voor 96% gewijzigd door Danny96 op 10-11-2009 08:05 ]
@Danny96, vgouw: Je verwacht dat wij commentaar geven op jouw foto. Wij verwachten dit ook over onze foto's. Of je nu beginneling bent of doorgewinterde fotograaf. Het maakt niet uit, geef commentaar op de foto's voor jou. Het is toch niet moeilijk om te zeggen of je de foto geslaagd vind en waarom wel/niet?? Doen dus!
Over de foto's:
@Danny96: Het is gewoon een snelweg met weinig auto's op, het boeit mij niet. Het was ook beter geweest als je het vanaf het midden van de snelweg had genomen, dan was er wat symmetrie in je foto.
@qlone: Hij is mooi van scherpte/kleuren/contrast maar de compositie is wat te druk en het is maar een boomstam... geen spannend onderwerp
@vgouw: Je bent erin geslaagd om die game-atmosfeer te creëeren, maar hij staat ietwat scheef
@paradoXical: Ook deze staat een beetje scheef, maar wel mooie kleuren en compositie
Verwijderd
De koplamp is inderdaad iets overbelicht en de achterkant van de auto had inderdaad scherper gemogen. Mijn persoonlijke doel, een foto met beweging centraal en bij voorkeur van links naar rechts s in ieder geval geslaagd.
De volgende keer zal ik eens wat spelen met de verschillende sluitertijden, de auto reed op een 80 km/uur-weg en de snelheid zal wel in die buurt gelegen hebben, tikje snellere sluitertijd had waarschijnlijk wel gekund.
Dat de banden er net niet helemaal op staan vind ik persoonlijk juist wel iets toevoegen.
Jullie foto's
@Qlone, het ziet er lekker uit, dus in dat opzicht is het geslaagd. Toch vind ik de foto verder qua compositie niet heel spannend. Ik neem aan dat je het andere bord en de azijn er expres als verhalend in hebt opgenomen. Het cola-glas links maakt het inderdaad te druk. Ook een scheve en daardoor aanwezige placemat had denk ik beter weggelaten kunnen worden. Hoe dan ook, je foto straalt weinig rust uit, hetzelfde verhaal had met minder elementen verteld kunnen worden.
@tonym83, goede compositie, goed scherp, mooi moment gevangen, het "model" kijkt wel een tikje gespannen. Achtergrond is rustig. Kleuren vind ik wat aan de groenige kant, maar dat kan persoonlijke smaak zijn.
@freddyronny, een verbetering, misschien dat er onder nu ook een zwart randje afgesneden kan worden.
@Danny96 technisch ok, als foto los zegt het misschien wat weinig, daarvoor had er misschien iets opvallends in gemoeten, maar in een serie zou het mooi kunnen dienen als overzichtsfoto.
@Qlone, de kleuren kloppen, maar wat mij betreft is deze foto wederom weer te rommelig. Het onderwerp zelf is al niet zo heel spannend, maar de voor- en achtergrond eist veels te veel de aandacht op. Dat het in een bos ligt had ik met wat minder informatie ook wel kunnen raden. De herinnering aan geur ligt ook zeker niet in details, eerder in vormen, kleur en hooguit één detail. Een macro-foto van een stukje bast met een gelige blurry achtergrond bijvoorbeeld? Dan heb je grilligheid en sfeer al te pakken.
@vgouw, het lijkt inderdaad op een computerspel. Ik mis wel iets wat het onderwerp maakt. Een cartoon-achtige ezel links ofzo. Ik snap dat dat niet echt te organiseren is maar je zou hem er nu ook wel gewoon in kunnen tekenen
@paradoXical ik vind hem ook wat saai. De auto zit wat teveel in het midden om het onderwerp te zijn, de onderste helft voegt ook niet heel veel extra's meer toe aan de foto. Ik zou er links en onder een flink stuk afsnijden. De lichtbak rechts trekt ook teveel je aandacht naar zich toe (en daar zijn ze in principe ook voor gemaakt, maar nu is het niet je onderwerp). Qua kleuren vind ik hem wat blauwig, maar het is natuurlijk ook een donker-foto.
@hieronder, je hebt gelijk, niet afsnijden dus. Soms is het inderdaad even een kwestie van doen om te zien wat het effect is.
Ik heb er eens een randje afgesneden, maar dat vind ik persoonlijk minder, dan krijg je minder de indruk dat het een hoog gebouw is. Dan lijkt het beeld nogal gecompresseerd. Zie maar: FotoVerwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 20:11:
...
Jullie foto's
@freddyronny, een verbetering, misschien dat er onder nu ook een zwart randje afgesneden kan worden.
...
Camera: Canon 500Dfreddyronny schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:04:
@djluc: De scherpte is wel goed, maar ik zou wel eerder scherpgesteld hebben op een van de graanstengels ipv op het gras. Met welke instellingen heb je dit genomen? Ik kan je exif niet zienAls ik dit zie kan ik je gemakkelijker tips geven
Shutter: 1/100
Aperture: f/7.1
Focal length: 48mm
Metering: Pattern
ISO Speed: 100
@paradoXical: Op mij komt je foto niet echt over; ik vind hem wat te donker en het reclamebord rechts trekt mijn aandacht ook wat teveel.
Onderstaand een van mijn foto's, gemaakt aan de kust van Cantabrie, Spanje

[ Voor 26% gewijzigd door 652cc op 10-11-2009 20:36 ]
"Who are you to wave your finger?"
Lees nogmaals de regels een goed door
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Dit topic is gesloten.