Ook volledig mee eens. Ik wilde al tijden zoiets posten, maar wilde niet als een zeurpiet/arrogant ofzo over komen.
Er staat in de topicstart notabene:
1 foto per post, van goede technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht
Het showcase topic is voor foto's die af zijn, waar technisch sowieso _niets_ op aan te merken is en daarnaast ook nog eens interessant voor de kijker.
Er zijn echter maar weinig foto's echt af. Zeker op een forum als dit, waar maar weinig goede fotografen zitten, hebben de meesten daar voorlopig als poster niets te zoeken. Dat betekent echter niet dat je alles wat je in de tussentijd maakt hier maar moet dumpen.
Fotografie is meer dan techniek. Ook al is de foto scherp, zijn de kleuren is orde en is de belichting ok, dan kan het nog een hele saaie plaat zijn. Met iedere moderne camera op de automatische stand zijn deze punten sowieso vaak geen enkel probleem. De invloed van de fotograaf moet naar voren komen in de foto. Gewoon je camera op een bosweggetje richten en het hier neerzetten is een beetje te makkelijk.
Wat je hier de laatste tijd ontzettend vaak ziet is;
"gisteren voor het eerst eens..."
"vandaag mijn nieuwe..."
"zojuist eens voor het eerst iets in photoshop bewerkt..."
"zomaar eens een foto genomen van..."
of de poster begint meteen met excuses waardoor zijn foto niet zo goed is:
"ja hij is eigenlijk te donker en niet scherp, maar"
"jammergenoeg staat z'n hoofd er niet helemaal op, maar"
"ik had hem eigenlijk anders willen nemen, maar"
"het weer zat niet mee, maar ik vond het idee erachter wel leuk, wat jullie?"
"ik viel tijdens het maken van de foto per ongeluk achterover, maar je ziet nog net een beetje het onderwerp wat ik eigenlijk voor ogen had"
Dan vraag ik me echt af... waarom post je hier?
Als je zelf al ziet waarom je foto niet goed is, maak hem dan opnieuw in plaats van met excuses aan te komen. Je kunt hoogstens reakties verwachten als "inderdaad, maar toch een leuk idee".
En als het dan een leuk idee is, zorg dan dat je het uitwerkt op een manier waar je zelf redelijk tevreden mee bent. Zorg in ieder geval dat het technisch in orde is. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. Het internet staat vol met uitleg over fotografie en fotografische termen.
Als het vervolgens niet lukt om wat voor reden dan ook; dan weet je zelf ook wel dat je het beter niet kunt plaatsen.
Ik weet niet hoe het met anderen zit, maar ik zit daarnaast ook niet te wachten op de variant "zomaar een foto van..." of een test van je nieuwe lens. Zomaar een foto van een kat, een boom, een bosweggetje, een weet ik veel wat.
Tenslotte: je kunt zelf ook zien of je foto onderbelicht is (histogram desnoods, als je een slecht scherm hebt), of hij scherp is (er zijn altijd opticiens die je kunnen helpen), of de scherpte verkeerd ligt, of hij scheef is (waar dat duidelijk afbreuk doet aan de foto; bv landschappen). Daar heb je over het algemeen toch geen second opinion voor nodig?
Nog even wat concreet commentaar op de foto's van de afgelopen pagina:
stansfield: Compositie is cliché en volledig oninteressant.
reality87: De pan is op zich aardig. Hij is onderbelicht. Je onderwerp staat veel te centraal. Er zit snelheid in de foto maar absoluut geen spanning. Hij mist diepte en context.
Jaguar_e: Valt imo in de categorie 'zomaar een foto van'. De paddestoel komt daarbij niet los van de rest. Blaadjes om de paddestoel heen storen.
Ikmattie: Lekker minimalistisch zo. Ik vind het wel wat hebben. Jammer dat er niet zoveel detail meer in zit, maar ik vind hem wel creatief. Lege ruimte stoort me niet.
GuitarWeed: Ik vind het niks. Te chaotisch; ik heb geen idee wat nou het onderwerp is.
psyBSD: 2e versie is een stuk beter, grappig moment, maar de onscherpe chaos aan de linkerkant van de foto trekt teveel de aandacht
TranceSetter: Nice, deze werkt wel voor mij. Ruw vs clean. Scherp, onscherp. Licht donker. Mooi contrastrijk plaatje op die manier.
The Fatal: Ik vind het wel een aardige foto. Zitten wat leuke lijnen in. Volgens mij een tikkeltje overbelicht op de bank (kan je waarschijnlijk met shadows/highlights nog wel in orde krijgen als je in RAW geschoten hebt). Het scheve werkt wel bij deze foto. Bankje komt mooi los van donkere achtergrond. Blijft overigens wel gewoon een foto van een bankje
Reality87: Waar je vorige nog een gevoel van snelheid had, is dat bij deze weg. De achtergrond helpt hierbij: gewoon een soort oefenrondje met wat mensen die hier en daar rustig rondlopen. Het onderwerp staat wederom precies in het midden. De pose van de motorrijder is wel aardig, maar er zit totaal geen spanning in de plaat. Ohja. Er wordt een man doormidden gehakt.
Minneyar: De lucht is roze, de foto is saai.
Mute: Ik vind het een leuke foto (mooi qua kleur e.d.), maar ik vind de hand op een of andere manier storend. Ook de achtergrond is wat rommelig.
Baasandre: Op zich zijn die terugkomende kleuren dan wel weer aardig. Blijft echter wel zomaar een foto van je kat.
Mberendsen: Wat raar belicht/bewerkt zeg. Beetje high key idee, maar het komt niet echt goed tot z'n recht. Stoelen lijken in de lucht te zweven doordat er geen detail in de vloer zit. Het kan me qua compositie niet echt boeien. Misschien had hetzelfde effect met een andere foto beter gewerkt.
Tenslotte (volgens mij had ik al een keer tenslotte gezegd hmmz) nog een zelfportret. Het thema is angst. Ik hoop dat het een beetje overkomt.