[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.589 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

FK = foto konijnenberg

Mediamarkt heeft de laatste tijd de Nikon D80 in de aanbieding voor €488,- Een stuk groter, maar misschien ligt hij fijner in de hand voor jou.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 16:32

-ko-

Leidend Voorwerp

Ik ga die zeker eens proberen bij de Mediamarkt dit weekend. Maar wat me tegenstaat aan die Camera is dat hij in vergelijking met de EOS450 redelijk gedateerd is. Dat nadeel kan ook iets debiels in mijn hoofd zijn hoor. ;)

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
-ko- schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:26:
Ik ga die zeker eens proberen bij de Mediamarkt dit weekend. Maar wat me tegenstaat aan die Camera is dat hij in vergelijking met de EOS450 redelijk gedateerd is. Dat nadeel kan ook iets debiels in mijn hoofd zijn hoor. ;)
Mwah, neuh... je ziet het in bepaalde dingen echt wel terugkomen. Eigenlijk is op de ergonomie na de 450D beter in de meeste aspecten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Henk schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:29:
[...]

Mwah, neuh... je ziet het in bepaalde dingen echt wel terugkomen. Eigenlijk is op de ergonomie na de 450D beter in de meeste aspecten :)
Klopt, ik ben overgehaald door deze post van Nomad:
Nomad schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:18:
Oke, voor een kennis van mij:
keuze tussen 450D en D80, oftewel canon of nikon. Bij die merkenkeuze wil ik het ook laten.
Mijn voorkeur gaat naar de D80, omdat hij in gebruik erg fijn is, goede ergonomie, wat grotere body (de jongen die hem gebruikt is formaat fors :)) etc.
Beeldkwaliteit van de 450d is mooier, ben ik het helemaal eens. Maar, hij heeft nu een 3mp camera uit 2002, dus de stap is hoe dan ook al mijlen. Daarnaast verwacht ik niet dat hij veel in het donker schiet, maar vooral op mooie zonnige dagen, dus high iso's argument valt wat weg.

Goede keuze?
Met een budget van 600 euro totaal zou je als alternatief de 400d kunnen roepen, of de D60, maar beide camera's hebben kleine body en andere beperkingen die ik niet fijn vind (sommige beperkingen zitten ook in de 450d en d80, maar goed, je moet wat :P)
Was echt enorm vergelijkbaar met mijn situatie en als je dan op ergonomie gaat letten, dan zul je altijd zien dat als je dan in de winkel staat, een 450D echt niet past (net als de D40 en D60 overigens) en een D80 exact om je hand past. Voor mijn moeder is hij zelfs te groot })

Ik vind hem heerlijk en dat veel ruis vind ik behoorlijk meevallen, maar ja, veel vergelijking heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

-ko- schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:07:
Ach, als ik dan bij de FK (Vast een afkorting van iets wat ik nog niet ken) koop, dan kan ik met die mediamarkt bon altijd mn geheugenkaartjes + tassen en ander spul nog kopen.

Nog meer tips?
Ja, de afkorting van FK leren: Foto Konijnenberg ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LethalInnocence
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Weer eens wat anders! Allereerst wil ik even aangeven dat ik een aSLR wil, in plaats van een dSlr, ik hoop dat dat ook in dit topic mag O-)

Wat is je beschikbare budget?
150-200 euro. Eventueel mag het wat meer worden, maar dan moeten het wel waardevaste spullen zijn.

Waarom wil je eigenlijk een aSLR
Ik ben zelf 20 jaar, en heb het analoge tijdperk dus helemaal gemist. Ik wil bewuster leren fotograferen, en niet zomaar raak klikken. Omdat fotograferen met een aSLR geld kost, en moeilijker is omdat je verplicht wordt meer met je camera bezig te zijn (lijkt me). Het is ook niet als vervanging van mijn 400D, meer als aanvulling om mee te nemen als ik speciaal om het fotograferen op pad ga. Dus niet voor wekelijks intensief gebruik/regenachtig weer enz.

Waarvoor wil je je aSLR gaan gebruiken?
Als aanvulling op mijn 400D, die op termijn vervangen wordt door een 40D.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ja, en ik wil ook graag een Canon Eos aSLR, zodat ik gebruik kan maken van mijn EF 70-300 IS USM, EF 50 1.8 en Cosina 100 Macro. Probleem is alleen dat ik gebruik maak van een EF-s 17-85 IS USM als standaardlens, en die gaat dus niet werken op een aSLR. Ik wil dus ook een EF-lens erbij met een bereik van ongeveer 24/28-70/100. Het liefst niet te duur, of het moet een goede lens zijn, die het waard is om ook op de 400D gebruikt te gaan worden naast de 17-85. Waardevastheid is ook bij de lens heel erg belangrijk.

Heb je al een voorkeur?
Canon Eos 1000F(n), Eos 500, Eos 300(V), Eos 50e, Eos 5. Dit zijn de veel aangeboden modellen in oplopende kwaliteit (volgens mij). Welke voordelen/nadelen hebben ze? Hoe waardevast zijn ze, en wat is een goede prijs voor deze modellen?

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, ik heb een 430 EX, deze moet uiteraard werken.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies. Vooral over het functioneren van AF op analoge camera's, welke rolletjes ik moet scoren, of het qua kwaliteit veel uitmaakt welke body je neemt, of (nieuwe modellen van) Sigma/Tamronlenzen werken op deze camera's.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil wel vooral digitaal fotograferen, maar wil het analoog gewoon erbij doen, beetje uitproberen, beetje spelen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
In analoge fotografie niet echt veel meer dan het genoemde bedrag.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Gebruik nu een Eos 400D, en ben zeer tevreden. Wil gewoon mezelf een beetje verdiepen in vroeger, beetje historisch besef bij mezelf kweken, wat bewuster worden van het fotograferen an sich, nieuwe ervaringen opdoen enz.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Body sowieso 2ehands, lens ook als er veel prijsverschil inzit.

Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Ik zelf heb een (eerstehands) 50e. Werkt prima, heeft drie af-punten, waarvan alleen de middelste cross-sensor.
Leuke van de 50e is, dat je het focuspunt kunt kiezen door ernaar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Ik twijfel ook al een hele tijd tussen de Nikon D80 en de Canon EOS 450d.

Nikon D80 kit (18-55 VR) - 488,- bij de Mediamarkt
Canon EOS 450d (18-55 IS) - 495,- bij de Foto Hart (www.fotohart.nl) 519,- bij de Kamera Express

De prijs maakt dus vrijwel niks uit.

Eerste impressie van de D80 was bij mij ook dat ie heerlijk in de hand ligt, maar toen ik de 450d vandaag weer eens vasthad, lag die eigenlijk ook heerlijk in de hand - terwijl de body toch een stuk kleiner en lichter is.

Bij de D80 bleef ook het feit dat het model al uit 2006 komt constant in mn hoofd steken. Voor iets waar je toch zeker een paar jaar mee wilt doen, vind ik die 2 jaar toch vrij vervelend.

Ik denk dat ik zojuist verliefd ben geworden op de 450d.

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 20:33:

Klopt, ik ben overgehaald door deze post van Nomad:

Was echt enorm vergelijkbaar met mijn situatie en als je dan op ergonomie gaat letten, dan zul je altijd zien dat als je dan in de winkel staat, een 450D echt niet past (net als de D40 en D60 overigens) en een D80 exact om je hand past. Voor mijn moeder is hij zelfs te groot })

Ik vind hem heerlijk en dat veel ruis vind ik behoorlijk meevallen, maar ja, veel vergelijking heb ik niet.
Vind het toch weer jammer dat mensen de 450D om ergonomische redenen dit toestel laat liggen. Specificaties zouden meer de doorslag moeten geven... Daarbij bestaan er ook battery-grip's voor de 450D waardoor dit probleem ergonomisch word opgelost. En dan heb je nog steeds een lichtgewicht.

Ieder z'n ding zullen we maar zeggen ;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 19:40
silitek schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:22:
[...]

Vind het toch weer jammer dat mensen de 450D om ergonomische redenen dit toestel laat liggen. Specificaties zouden meer de doorslag moeten geven... Daarbij bestaan er ook battery-grip's voor de 450D waardoor dit probleem ergonomisch word opgelost. En dan heb je nog steeds een lichtgewicht.

Ik zou ook absoluut voor de camera gaan met de betere prestaties, zeker op ruisgebied. Probeer iso800 maar eens op een D80 en vergelijk dan maar eens met een 450d. 450D+grip was de eerste gedachte die bij mij opkwam.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
niet, maar ze kosten dan ook géén donder, zeker die plastic prullen - zoals de 1000, 500, 300 - niet. koop gewoon een EOS 3, is veel meer een camera en kost ook weinig. lenzen zou ik vergeten, zeker vanuit de optiek waarom je een analoge spiegelreflex wilt kopen, gebruik gewoon lekker die 50mm die je al hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:06

Sjaak_Afhaak

Bleh!

@ silitek

precies, ieder z'n ding. Ergonomie geeft voor mij echt wel de doorslag als specificaties dat (in mindere mate) niet doen. Zo'n grip is echt fantastisch om te gebruiken in portret-stand, maar ik heb persoonlijk nooit helemaal begrepen wat een grip toevoegt aan het schieten op landscape (behalve een betere balans in het tele-bereik).

Ik heb laatst weer eens een 1000D en een 450D vastgehouden, maar dat is voor mij toch echt niet fijn. Na een kwartiertje had ik kramp in m'n vingers, omdat beide toestellen gewoon niet in m'n handen passen, dus moet je extra gaan knijpen met je vingers om het toestel niet te laten vallen.

Een 30/40D is trouwens een hele verademing, als je net een 1000D hebt vastgehouden :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb net even ter referentie wat shotjes gemaakt op ISO 800, 1600, H.03, H.07, en H1.0 Die laatste zijn vergelijkbare waardes t/m Iso 3200

En ik zie alleen als ik volledig inzoom ruis, zodra je op een computerscherm kijkt bijvoorbeeld zie ik niets op de hoogste stand, dus overschat de meerwaarde dan ook weer niet. De meeste mensen die in dit bereik zitten kopen hem ook niet voor vergrotingen van 1x1,5 meter, maar omdat je een goede camera wilt hebben, waar je meer mee kan spelen dan een compact.

Als ik dan een keer veel foto's wil maken, dan wil ik wel dat hij lekker in de hand ligt en dat mijn vingers uit zichzelf op de goede knopjes liggen. En tja, ik heb het budget niet voor een D90, dus dan doen we het zo :)

Maar uiteraard moet iedereen dat voor zichzelf weten, maar ik zie de Grip oplossing inderdaad ook nog niet zo bij de Canon's, dan zit er nog steeds ruimte tussen mijn hand en de camera in horizontale positie en dat is nu net wat zo irritant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 09:29:

Ik heb laatst weer eens een 1000D en een 450D vastgehouden, maar dat is voor mij toch echt niet fijn. Na een kwartiertje had ik kramp in m'n vingers, omdat beide toestellen gewoon niet in m'n handen passen, dus moet je extra gaan knijpen met je vingers om het toestel niet te laten vallen.

Een 30/40D is trouwens een hele verademing, als je net een 1000D hebt vastgehouden :)
Inderdaad. ik denk dat een 450d voor mij het eerste jaar goed genoeg was, maar ik wil sowieso mijn hobby uitbreiden, dus heb ook de 40D gekocht, ik vond deze ook veel en veel fijner aanvoelen.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Waarom is dat jammer? OK, granted het is een goed toestel maar, persoonlijk, ik vind een camera die lekker in de hand licht ook erg belangrijk. Elke keer als je zo'n ding oppakt word je weer blij.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Incl. lens ga ik tot 800 euro. Bij voorkeur niet bij de Media Markt, maar bij een "normale" winkel.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ben dol op mooie foto's en zou graag meer willen leren en kunnen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
landscape, maar ook mensen en dingen (bijvoorbeeld cupcakes).

Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Na veel lezen ben ik uitgekomen bij de 450D en de 1000D

Wat betreft DSLR ben ik een beginner. Het lijkt me allemaal ontzettend leuk en ik wil er graag zo veel mogelijk over leren, maar ik weet niet of ik ook echt "talent" heb. Daarom neig ik op dit moment meer naar de (goedkopere) 1000D. Ik betwijfel trouwens of ik als noob merk dat de 1000D (iets) minder mogelijkheden heeft dan de 450D.

Ben wel nog van plan om ze allebei vast te gaan houden, om te kijken of dat nog veel verschil geeft.

Nee, ik wil eerst gaan oefenen en een lekkere basis krijgen, ik zou dus ook graag weten wat voor lens ik daarvoor het beste kan nemen. Ik wil me namelijk niet meteen alleen toeleggen op portretten of op macro, maar gewoon eerst wat breder en pas later kijken waarop ik me evt. wil gaan toeleggen.

In de goedkopere kits zit meestal standaard 18-55mm (IS), maar hoor dat dat niet zo denderend is.. van een kennis kreeg ik 17-85mm als tip.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Hmmm moeilijk. Ik denk toch advies, al ben ik redelijk zeker inmiddels. Met name over de lens kan ik wel wat extra advies gebruiken.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil er echt serieus mee aan de slag gaan, maar heb wel een relatief drukke studie/baan.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Ik verwacht niet dat het in de duizenden gaat lopen, omdat het wel een (leuke) hobby voor me zal blijven, maar ben zeker bereid om er in te investeren.

Gewone digicam waar ik snel wat leuke plaatjes mee kan schieten, maar waarmee ik niet het plaatje erop krijg, zoals ik in gedachte/voor ogen heb.

Voor wat betreft body liever niet, lens evt. wel...

Ps: heb overigens al eens eerder gereageerd in dit topic, maar ben inmiddels wat verder in die zin dat ik een beter idee heb van wat ik wil O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

[...]

Mwah, als ik een paar uur foto's maak op een feestje lijkt me ergonomie issentieel. Dat is een grote rede geweest voor de Pentax te gaan. Ik zou het simpelweg met een 450d of d60 niet volhouden om lang foto's te maken. Als het gewoon pijn in je vingers doet is het maken van een foto al een stuk minder leuk hoor. Het meot geen hobby zijn die pijn doet en ik had simpelweg geen geld om over een 40D na te gaan denken plus dat ik dat niet eens zou willen om mee te beginnen.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Laatst online: 16-09-2021
Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:06:

In de goedkopere kits zit meestal standaard 18-55mm (IS), maar hoor dat dat niet zo denderend is.. van een kennis kreeg ik 17-85mm als tip.
Ik zal maar even reageren voor de 17-85 hier wederom compleet wordt afgebrand.. Opzich is die kitlens 18-55 IS wel een prima ding hoor, zeker voor het geld.. je hebt waarschijnlijk verhalen gehoord over de oude 18-55 ja, dat is kort gezegd een kutding ja, maar de 18-55 IS is een heel andere lens en zeker een flinke verbetering!

Maar als je nèt wat meer bereik wilt.. èn een echt goede focusmotor en je hebt geen eisen aan lichtsterkte, dan is de 17-85 ook echt prima. Overal gezien is het gewoon een prima lens, snel, steviger, scherp en geen draaiend frontelement bij het focussen.. Natuurlijk is er altijd iets beters te krijgen (bijv. 3rd party) en de prijs van deze lens is wel aan de hoge kant.. Maar zeker als je vanaf een compact komt is àlles qua dSLR stukken beter.. dan maakt het niet eens heel veel uit welke lens je neemt. Als het bereik, de USM-motor en IS je eisen zijn: dan is de 17-85 best te overwegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 20:47
Jongens (voornamelijk henk & deathchant) mag ik jullie even bedanken voor de adviezen (van 2 pagina's terug). Mijn keuze is gemaakt, nadat de Canon niet lekker in de hand lag e de Nikon d90 inclusief rugzak en filters toch wat duur werd, heb ik uiteindelijk voor de Pentax k20 gekozen. Nu via de UK voor schandalig weinig geld een gx20 van samsung besteld (is dus hetzelfde alleen de oude kitlens). Hier ga ik voorlopig mee expirementeren en als ik de camera goed ken een leuk stukje glas bijkopen. Nu nog even een paar dagen wachten... spannend O-)

Ik wou nog even meegeven dat de foto-speciaalzaken waar ik ben geweest de mij geadviseerde canonlens (a 450 euro) een zware overkill vinden voor de body van 450d. Kreeg overal het commentaar dat de body bij lange na de kwaliteit van de lens niet kon halen en dat deze meer geschikt was voor een ander type canonbody (buiten mijn budget), verder heb ik ook erg veel prijsverschil gezien tussen de zaken dus shoppen (ook in Nederland) loont echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wouter87 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:48:
[...]

Ik zal maar even reageren voor de 17-85 hier wederom compleet wordt afgebrand.. Opzich is die kitlens 18-55 IS wel een prima ding hoor, zeker voor het geld.. je hebt waarschijnlijk verhalen gehoord over de oude 18-55 ja, dat is kort gezegd een kutding ja, maar de 18-55 IS is een heel andere lens en zeker een flinke verbetering!

Maar als je nèt wat meer bereik wilt.. èn een echt goede focusmotor en je hebt geen eisen aan lichtsterkte, dan is de 17-85 ook echt prima. Overal gezien is het gewoon een prima lens, snel, steviger, scherp en geen draaiend frontelement bij het focussen.. Natuurlijk is er altijd iets beters te krijgen (bijv. 3rd party) en de prijs van deze lens is wel aan de hoge kant.. Maar zeker als je vanaf een compact komt is àlles qua dSLR stukken beter.. dan maakt het niet eens heel veel uit welke lens je neemt. Als het bereik, de USM-motor en IS je eisen zijn: dan is de 17-85 best te overwegen..
Maar merk ik, als beginner, echt verschil? Kan ik er echt een stuk minder mee? Want het verschil tussen een kit met een 18-55 IS en een kit met een 17-85 is wel zo'n 250 euro (klopt dat eigenlijk wel??? of kan ik dan beter een body + losse 17-85mm kopen??)..
Als het verschil miniem is, ga ik als noob liever eerst spelen met die 18-55 IS om te kijken of ik er echt wel mee over weg kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beginnen met een kitlens is nooit echt verkeerd. Je leert wat je wilt van je "Standaardlens"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
thefox154 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 14:51:
Jongens (voornamelijk henk & deathchant) mag ik jullie even bedanken voor de adviezen (van 2 pagina's terug).
Thanks I guess.....ik kan alleen niet zo 1.2.3 terugvinden (2 pagina's) eerder wat ik gezegd had :)

@Sparklin, inderdaad, neem de 18-55 lens. Speel er wat mee en leer wat je wilt. De lens is daarbij ook nog eens goed ook! De 17-85 heeft zijn issues gewoon en ik denk dat hij nu op het moment voor jou ook te duur is. Je bent nog een beetje zoekende wat je wilt en die 18-55 lens is echt een ideale lens om te ontdekken wat je wilt/verwacht. Daarnaast ook nog eens goeie kwaliteit.

[ Voor 37% gewijzigd door Deathchant op 22-01-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs de oude kitlens 18-55 zonder IS vond ik niet kut... om even in de context van Wouter87 te blijven.
Deze zat destijds voor 25 euro extra bij mijn eos 300d en ik heb me er prima mee weten te redden.
Ja er is beter, tuurlijk. Maar voor die 25 euro vond ik het niet kut. Verre van zelfs.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Deathchant schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 17:03:
[...]
Thanks I guess.....ik kan alleen niet zo 1.2.3 terugvinden (2 pagina's) eerder wat ik gezegd had :)

@Sparklin, inderdaad, neem de 18-55 lens. Speel er wat mee en leer wat je wilt. De lens is daarbij ook nog eens goed ook! De 17-85 heeft zijn issues gewoon en ik denk dat hij nu op het moment voor jou ook te duur is. Je bent nog een beetje zoekende wat je wilt en die 18-55 lens is echt een ideale lens om te ontdekken wat je wilt/verwacht. Daarnaast ook nog eens goeie kwaliteit.
oww sorry ik heb de pagina instellingen op me laptop op meer posts per pagina staan als normaal :+
Je gaf een 17-40l4 lens aan icm 450d. Weet ook niet of het klopt wat ze in die winkels zeiden maar dacht ik geeft het even mee hier op het forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Laatst online: 16-09-2021
Oh voor 25 euro niet nee, dat is geen geld...

Ik heb hem een keer op m'n camera gehad om te proberen.. (en m'n oom wou weleens m'n 17-85 en 17-55 proberen) maargoed, hij vroeg nog of ik wilde ruilen, maar na de resultaten gezien te hebben en dat ding aangevoeld te hebben ben ik hier maar niet op ingegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 18-55 lensjes hebben allemaal hun eerste indruk niet mee. Lichtsterk zijn ze natuurlijk ook niet en op 18mm heb je veel tonvervorming (kun je ook in je voordeel gebruiken natuurlijk) maar de meeste die ik ken zijn van 20-55mm heel fatsoenlijk en als je licht genoeg hebt om wat af te stoppen is zeker de nieuwste generatie echt haarscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Elke test weer laat zien dat de 18-55IS voor een kitlens ongewoon extreem geweldig scherp is. Vervorming en lichtsterkte, en vooral bouwkwaliteit verraden dat hij maar 70 euris kost, maar je kunt er de meest geweldige plaatjes mee schieten.

Als je echt betere AF-speed wil is de 17-85 een optie.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou nog even meegeven dat de foto-speciaalzaken waar ik ben geweest de mij geadviseerde canonlens (a 450 euro) een zware overkill vinden voor de body van 450d. Kreeg overal het commentaar dat de body bij lange na de kwaliteit van de lens niet kon halen en dat deze meer geschikt was voor een ander type canonbody (buiten mijn budget), verder heb ik ook erg veel prijsverschil gezien tussen de zaken dus shoppen (ook in Nederland) loont echt.
Spannend verhaal. Ik kan zo snel even niet terugvinden welk objectief je op het oog hebt, maar tegenwoordig ligt de verhouding in kosten tussen lens en objectief imho een beetje scheef. Vroegah kostte een camera maar een deel van wat de objectieven die ervoor hingen kosten. Goed glas bepaalt namelijk de kwaliteit van de foto; de camera erachter is alleen maar een kastje met een sluiter die de belichting regelt. Dit laatste gaat natuurlijk met een digitale reflex niet meer helemaal op, maar in de basis blijft een objectief belangrijker dan de body. Ik zou zelf ook altijd eerder in een objectief investeren dan in een camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J

Dat laat maar weer zien dat men maar wat aanleutert in fotozaken.
Zelfs de allergoedkoopste body kan de kwaliteit van een toplens laten zien (overigens , het zal om de 17-85 gaan, hoezo toplens?)

Edit, ik vermoed nu dat het om de 17-40 F4 L gaat en ook die is IMO bepaald geen overkill voor een 450D.
Het beperkte bereik is m.i. een groter bezwaar zolang je er nog niks anders bij hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2009 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Erg lastig inderdaad als de een dit roept en de ander weer iets heel anders. Ik dacht ik post gewoon even wat ik te horen had gekregen. Zoals gezegd maakt het voor mij niet meer uit. Ik ben voor de samsung gx20 (pentax k20) gegaan. Vind hem heerlijk in de hand liggen en met de huidige koers van de pond erg gunstig geprijst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 16:32

-ko-

Leidend Voorwerp

Allen die mij advies gaven na mijn post een paar dagen terug bedankt! Ik ben nu de trotse eigenaar van een 450D!! Ik ga lekker uitproberen de komende tijd en wellicht kom ik terug om een paar kiekjes te laten zien. :)

Wa Doede Nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Laatst online: 19:30

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

1. Wat is je beschikbare budget?
+-450 incl extra's (batterij, tas, uv-filter, geheugen)

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wil weer digitale foto's kunnen schieten, maar dan ook wel kwalitatief goede. Heb nu een uber brak aldi dingetje (als ie nog wat doet) en verder een cam op mijn mobiele telefoon. Reden dat ik een DSLR wil en niet een compactcamera, is dat ik flink wil kunnen spelen met instellingen (handmatig lens instellen bijvoorbeeld). Daarnaast heb ik wat ervaring met een oude (analoge) spiegelreflex camera van mijn vader, waar ik ook erg leuke foto's mee kon maken.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Zie ook hierboven: vooral experimenteren, foto's uit rare hoeken, van niet standaard objecten. En zo nu en dan snapshots.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nope

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D40 kit DX 18-55II
Goede prijs, ligt lekker in de hand, kan de dingen die ik er minstens mee wil kunnen. Niet teveel overbodige opties (heb niet aspiraties om professioneel fotograaf te worden, het is puur voor mezelf)

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als ik zo lees is een UV filter aan te raden. Verder niet echt extra's (behalve dan extra batterij en een draagtas)

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring, met in het achterhoofd eventueel een D60 (al dan niet de VR versie), of de Nikon D40 Kit DX 18-55/55-200 mm, als dat de meerprijs waard is. Dus daarover advies graag.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoals eerder aangegeven, niet heel serieus. Het zal af en toe een stel foto's zijn. Als ik een paar uur in de week haal, zou ik het veel vinden.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mogelijk een extra zoomlens voor grotere afstanden (vandaar dus ook die 18-55/55-200 versie van de D40). Verder zou ik het nu nog niet weten.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
De laatste paar jaar eigenlijk praktisch niets en ik wil wel foto's kunnen nemen. Beperkingen van een camera op je mobiel hoef ik hier denk ik niet te noemen.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Bij voorkeur niet.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
thefox154 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 21:35:
Erg lastig inderdaad als de een dit roept en de ander weer iets heel anders. Ik dacht ik post gewoon even wat ik te horen had gekregen. Zoals gezegd maakt het voor mij niet meer uit. Ik ben voor de samsung gx20 (pentax k20) gegaan. Vind hem heerlijk in de hand liggen en met de huidige koers van de pond erg gunstig geprijst :+
Echt, ervaringstechnisch, en op de meeste fora die ik bezoek, kan ik je verzekeren dat een dure lens op een goedkope body beter presteert dan een goedkope lens op een dure body. Schiet al jaren met plezier met een 17-40 f/4L op een 300D, en ja, het was echt een enorme vooruitgang vergeleken met de plastic flutlens van daarvoor. Bij een duurdere body is een betere lens bijna essentieel om de kwaliteiten van de sensor te kunnen evenaren (heb net een 5D mk II gekocht), maar goed glas blijft goed glas, waar je het ook op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Idd, een auto uit het de jaren '70 rijdt ook beter met goede banden. Een 'minder goede' body presteert dus ook beter met een goede lens. (rare vergelijking, maar daar sta ik om bekend). Dus ik weet niet naar wat voor fotozaken je bent geweest, maar ik zou graag de argumenten willen horen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Niemand? Of ben ik te ongeduldig hier? * Bubbles kent dit stukje forum niet zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
voor die D40 gaan wanneer die goed in de hand ligt. is gewoon een goede camera die voor de meeste mensen meer dan voldoende biedt. de 6MP sensor van de D40 levert een betere beeldkwaliteit dan de hogere resolutie sensor van de D60. in de keuze tussen de D40 en de D60 zou ik voor de D40 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

goed, ik zeg wel wat: Ikzelf heb een 1000D en waarom: exact dezelfde situatie als jij (hoewel ik later wel een doorgroeipad van enig formaat wilde hebben, maar de komende 5 jaar zal m'n fotografie toch niks voorstellen), maar op een Canon passen alle lenzen sinds eind '80 en op de Nikon passen enkel AF-lenzen met motor in lens, anders heb je geen AF. Ook zijn de leukere Nikonlensjes voor mijn doen wat duurder dan die van Canon. Als klap op de vuurpijl heeft mijn familie al wat kanonnetjes, hoewel het arsenaal beperkt is en niet echt de doorslag mag geven.

Echter, als je niet teveel wilt op het gebied van lenzen schijnt het Nikon-kamp zeker geen windeieren te leggen. De D40(x) is beter gebouwd dan de 1000D en dat is een belangrijk onderdeel van je camera. Mijn 1000D is eigenlijk waardeloos met zijn ergonomie, hoewel ik geen grote handen heb zit hij lang niet zo lekker als de Nikon D300 die ik een tijdje geleden heb mogen vastpakken. Er schijnt ook nogal een verouderd AF-systeem op de D40 te zitten, zelf kan me dat weinig schelen gezien ik 99% van de tijd het middelste AF-punt pak.

Ikzelf had het gevoel 'veiliger' te zitten met een cheap kanonnetje dan met een cheap nikonnetje. Olympus en Pentax zijn vrij snel afgevallen door de beperkte leuke lensjes, en ik ben nogal een experimenteervogel met dat soort dingen. Maar aan het einde van de dag ligt de beslissing bij jou en zijn er objectief gezien geen overtuigende redenen om echt voor de een of de ander te kiezen. Hopelijk zie je in mijn post wat trefwoorden waar je verder op kunt zoeken, zet de camera's eens naast elkaar in de buyers guide op dpreview, gooi je leukste lensjes eens door de pricewatch en lees vooral wat lens reviews op sites als photozone en dpreview. Dan krijg je snel genoeg nog meer bomen die het bos verbergen, en misschien ook wat meer inzicht in wat je wilt kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bubbles schreef op zondag 25 januari 2009 @ 22:57:
[...]

Niemand? Of ben ik te ongeduldig hier? * Bubbles kent dit stukje forum niet zo goed...
Als je begint weet ik bijna wel zeker dat je de D40 leuk zult gaan vinden. Ik ben er zelf mee begonnen en het is een fijn recht toe, recht aan toestel. Je kunt hetgeen wat jezelf al gevonden hebt voor 298 euro op de kop tikken. Zo hou je nog genoeg geld over voor tas/filter. Als je budget echter opgehoogd kan worden zou ik dat doen en dan voor de combi D40 + 18-55 (298 euro) + 55-200 VR (184 euro) gaan. Kost je 482 euro bij Digital Street.

Zodoende heb je een leuk beginnerspakket. Goed, je moet er nog een tas, geheugenkaartje en uv filters bovenop tellen wat neer komt op ong. 50 tas / 10 geheugen / 2x20 UV filter = 100 euro extra. Maar enfin, dan heb je voor 582 euro toch een leuk setje zou ik zeggen. Geen idee of je ook al naar toestellen in de winkel hebt gekeken en vastgehouden? En dat je daaruit voor jezelf geconcludeerd hebt: doe mij die D40 maar? Want je kunt ook gaan voor bijv. een Canon 1000D, Sony Alpha A200/A300/A350 en Pentax K200D. Als beginner kun je bij elk merk terecht en dus komt het erop neer hoe jij de toestellen zelf ervaart in de praktijk en welk toestel jou aanspreekt n.a.v. de specificaties & de collectie lenzen van elk merk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En vergeet de maffe aanbiedingen van de MM niet, ze kunnen soms echt tientjes onder welke andere prijs dan ook zitten, zeker met DZK's. Wil je voor je budget ook meteen een tas erbij? Dat wordt namelijk lastiger - er gaat heel weinig boven LowePro's AW serie en dat is prijzig spul. Echter, alles wat je goedkoper vindt is disproportioneel slechter, en zoveel is er niet eens te vinden van enige kwaliteit dat goedkoper is. Reken daar zomaar 50-70 euro voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Je zou a.s. woensdag bij een mediamarkt bij jou in de buurt, Bubbles eens kunnen kijken of de MM de D40 nog steeds verkoopt en zo ja, welke combinaties ze aanbieden. Want woensdag geldt bij elke MM vestiging: btw, weg ermee! Oftewel, stel ze zouden voor die D40 + 18-55 II 360 euro rekenen (geen idee of dat zo is, fictief voorbeeld). Dan betaal je a.s. woensdag daar slechts: 302,5 euro voor. Wellicht wel zo gemakkelijk dat je dan je D40 (of welk toestel dan ook) meteen zo kunt ophalen bij de mediamarkt i.p.v. moeten wachten op de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ik heb een klein tijdje terug al eens in de MM in Enschede gekeken naar wat toestellen en dus ook in de hand kunnen houden. Helaas hadden ze geen D40 (op voorraad), maar er stond wel een D60, die kwa formaat volgens mij praktisch hetzelfde is als de D40. Ik heb daar ook wat andere toestellen vastgehouden (weet zo gauw even niet meer welke precies, maar het waren verschillende merken), maar de ergonomie daarvan bevoel me toch beduidend minder, ten opzichte van de D60 (in dit geval).

Wat betreft a.s. woensdag naar de MM gaan om er gelijk een aan te schaffen: ik denk niet dat dat gaat gebeuren, omdat ik simpelweg tegen mezelf heb gezegd dat ik geen cam ga kopen voordat ik weer werk heb (gevonden). Mogelijk dat ik nog wel komende week even langsga om nog eens een stel camera's vast te houden. Overigens heb ik wel een fotospeciaalzaakje gevonden in Enschede die vrijwel niets op voorraad heeft, maar daardoor dus erg scherp kan zijn in zijn prijzen (aldus hemzelf). Toen ik daar meldde dat de D40 vanaf zo'n 300 euro is te vinden, zei hij dat dat wel klopte, dus volgens mij zit ik daar wel goed.

Wat betreft mijn afweging tussen D40 en D60: voor zover ik heb kunnen vinden is het belangrijkste verschil de 10Mp sensor op de D60, tegenover de 6Mp van de D40. lateef hierboven meldt dat de sensor van de D40 beter is. Anderen die dit kunnen bevestigen? (of andere belangrijke verschillen noemen die me kunnen overtuigen om toch de D60 te kopen).

Voor ongeveer 100 euro meer dan de D40 kan je namelijk een D60 krijgen. Voor 15 euro extra heb je daar ook nog een VR lens bij. Aan de andere kant, voor ~140 euro (ten opzichte van de gewone D40 kit), kan je een kit krijgen met een telezoom lens erbij (55-200) wat ook wel weer aanlokkelijk klinkt (maar dat is dan weer geen VR). Maargoed, dan is mijn vraag weer: in hoeverre is dit zinvol om hier gelijk extra geld aan uit te geven voor een beginner? Ik ben wel bereid om mijn budget te verhogen zodat zoiets mogelijk is, maar dan moet het wel nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Het blijft me verbazen hoe sommige mensen zich bij het oriënteren vastbijten in één merk... of soms twee (meestal Canon en Nikon). Weet dat je kiest voor een systeem, waar je het voorlopig mee gaat moeten doen, want veranderen van merk betekent niet alleen een andere camera, maar ook heel veel andere lenzen en accesoires. Bovendien zijn de verschillen tussen de merken groter dan je zo snel ziet. Degelijkheid, ergonomie, lenzenarsenaal en zaken als wat voor sluiter en wat voor zoeker er in de body zitten zijn net zo belangrijk als alle andere specificaties maar vind je niet in de advertentie of het verkooppraatje van de Mediamarkt.

Ik hoor Sparklin hierboven over landschapsfotografie, en dan vind ik een Pentax met een 16-45 de ideale combi. Een Pentax is door de bocht genomen wat minder snel in AF en seriesnelheid dan de concurrentie, maar dat stoort niet in landschappen en de beeldkwaliteit is bij Pentax mooier (zeker als je in RAW fotografeert) en de body een heel stuk ergonomischer en degelijker. De 16-45 is een echte landschapslens die ook allround bruikbaar is. Presteert goed, vooral in het groothoekgebied, en is ragscherp bij volle diafragmaopening. Bovendien is 'ie de laatste tijd een stuk goedkoper geworden en daardoor heb je nu een lens die, op de lichtsterkte van f/4 na, professioneel presteert voor een heel aantrekkelijk bedrag... De K200D als body is momenteel ook best leuk geprijsd (en is een treetje hoger op de ladder dan een D40/1000D).

Laat ik bij mijn verhaal even relativerend opmerken dat ik absoluut Pentax-fan ben en dus bevooroordeeld (maar wel nuchter en bij m'n volle verstand) en geen ervaring heb met andere systemen anders dan het vergelijken van testresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
mwolthers schreef op maandag 26 januari 2009 @ 00:15:
Het blijft me verbazen hoe sommige mensen zich bij het oriënteren vastbijten in één merk... of soms twee (meestal Canon en Nikon).

[knipp]

Laat ik bij mijn verhaal even relativerend opmerken dat ik absoluut Pentax-fan ben en dus bevooroordeeld (maar wel nuchter en bij m'n volle verstand) en geen ervaring heb met andere systemen anders dan het vergelijken van testresultaten.
En aan de hand daarvan 'durf' je een vergelijk op te maken? Of íets te zeggen over de optische kwaliteit van de lenzen en sensoren van de concurrenten? Is dit niet een beetje een pot & ketel verhaal? ;)

Laat ik het anders zeggen: Ken Rockwell publiceert hele artikelen over lenzen die hij niet vastgehad heeft en bestempeld zijn eigen gear als 'de holy grail'. Je weet denk ik wel hoe er over hem wordt gedacht...

Dit klinkt btw harder als dat ik het bedoel, maar ik heb echt geen idee hoe ik me softer/beleidvoller kan verwoorden. Mochten een zwik smilies helpen, meldt het even ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 26-01-2009 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
  • Laatst online: 03-09 13:38
+/- 350 euro

Ik wil in staat zijn om betere foto's te maken dan ik momenteel kan met mijn compactje, welke niet van top kwaliteit is.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Hij zal vooral gebruikt worden op vakanties, wat vaak vooral landschappen/natuur foto's zijn. Ook wil ik em gewoon gebruiken tijdens stedentrips en voor alledaagse fotografie.

Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben er al achter dat ik een erg klein budget heb, wat helaas niet anders is, en dat ik dus redelijk beperkt ben tot de nikon d40 en de sony a200. Uit deze twee heeft de sony mijn voorkeur ivm stabilisatie en AF in de body. Maar ook de antidust en het aantal megapixels zijn mooi meegenomen.

In eerste instantie nog niet, maar op de langere termijn wil ik misschien een lens met iets groter zoombereik aanschaffen.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Vooral goedkeuring, aangezien ik me pas dit weekend ben gaan verdiepen in dSLR's en ik dus misschien iets over het hoofd zie wat jullie als experts wel weten. Mocht jullie bepaald advies hebben dan hoor ik dat daarentegen graag.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil het (nog) niet heel serieus gaan aanpakken, gewoon af en toe wat foto's maken.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik zal er, op misschien een zoomlens en accessoires na, waarschijnlijk niet heel veel in investeren.

Een simpele fujifilm compact van enkele jaren oud, die veel last heeft van ruis.

Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
mattia schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 01:57:
[...]

Echt, ervaringstechnisch, en op de meeste fora die ik bezoek, kan ik je verzekeren dat een dure lens op een goedkope body beter presteert dan een goedkope lens op een dure body. Schiet al jaren met plezier met een 17-40 f/4L op een 300D, en ja, het was echt een enorme vooruitgang vergeleken met de plastic flutlens van daarvoor. Bij een duurdere body is een betere lens bijna essentieel om de kwaliteiten van de sensor te kunnen evenaren (heb net een 5D mk II gekocht), maar goed glas blijft goed glas, waar je het ook op zet.
daarom zei ik al, aangezien dit mijn eerste dslr in lange tijd is ik ga een paar maanden expirimenteren met, en kijken welk bereik ik nou echt mis. (me fz8 heeft natuurlijk een erg groot telebereik, maar mis ik denk ik niet volledig). En aan de hand daarvan ga ik er dan een leuk objectief bij kopen... Ik kan nu wel gelijk wat kopen maar heb geen flauw idee wat ik nou echt nodig heb. Kan natuurlijk 500 euros neertellen voor een 18-250mm van pentax zelf, meeeste zijn hier wel positief over. Maar vraag me af of ik dat nodig heb en zoals eerdere adviezen hier al aangaven beter voor een groothoek kan gaan. Hopelijk komt morgen me pakketje binnen en ik laat wel weten hoe het afloopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jacub86 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 01:10:
+/- 350 euro

Ik ben er al achter dat ik een erg klein budget heb, wat helaas niet anders is, en dat ik dus redelijk beperkt ben tot de nikon d40 en de sony a200. Uit deze twee heeft de sony mijn voorkeur ivm stabilisatie en AF in de body. Maar ook de antidust en het aantal megapixels zijn mooi meegenomen.
AF in de body is handig. Antidust is hooguit een nice-to-have. Beeldstabilisatie in de body zie ik ook niet heel veel voordeel in. MEgapixels kan handig om te croppen, als je dat niet doet is 6mpix echt wel voldoende.

Kijk voor beide 's wat een telezoompje erbij gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Het is natuurlijk niet verkeerd om breed te beginnen als je gaat oriënteren, maar in veel gevallen zet je een bepaald doel neer, of een minimale of maximale eis aan je keuzes. De Pentax camera die je aanhaald is misschien wel iets beter dan een D40, maar kost in kit-versie dan ook gelijk 100 euro duurder en is (ook gezien de hoeveelheid MP) daardoor (denk ik) dus beter te vergelijken met een D60.
De lens die je aanhaald (16-45) zal vast een hele goede lens zijn. Maar dat mag ook wel als ik hem terugvind in de pricewatch vanaf zo'n 300 euro. Lijkt mij niet echt iets waar een starter mee wilt beginnen. Voor die combo zit je al gauw tegen de 700 euro aan te kijken.

No offense, maar dat je vervolgens je post afsluit met het feit dat je jezelf als een Pentax-fan ziet, maakt je hele argumentatie van alles wat je daarvoor zei, wel een heel stuk zwakker.

Anyhoe, ik zal iig deze week nog eens even wat verder rondneuzen en nog eens wat toestellen vasthouden (en onthouden hoe welk merk voelt). Enige jammere van de MM is dat je daar niet echt de menustructuur kan testen omdat die toestellen niet aan te krijgen zijn (accu leeg of geen accu erin ofzo). Zo heb ik van anderen namelijk gehoord dat Canon een vreselijke bediening heeft, maar dat kan ik dus niet zo maar even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Waar woon je? Misschien kun je wat meuk van tweakertjes vasthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Bubbles schreef op maandag 26 januari 2009 @ 10:51:
Anyhoe, ik zal iig deze week nog eens even wat verder rondneuzen en nog eens wat toestellen vasthouden (en onthouden hoe welk merk voelt). Enige jammere van de MM is dat je daar niet echt de menustructuur kan testen omdat die toestellen niet aan te krijgen zijn (accu leeg of geen accu erin ofzo). Zo heb ik van anderen namelijk gehoord dat Canon een vreselijke bediening heeft, maar dat kan ik dus niet zo maar even testen.
Ik denk dat die bediening vooral afhangt van wat je gewend bent. Ik ben zelf starter in de DSLR wereld (komende vanaf een jaartje Panasonic DMC-FZ18) en heb mij echt positief verbaasd over het gebruiksgemak. Ik was hier best huiverig voor, dat het allemaal een stuk ingewikkelder zou zijn. Maar heel veel functies heb ik volledig intuïtief kunnen vinden en als dusdanig heb ik pas enkele malen in de handleiding gekeken. (BULB mode, was even zoeken :P ) Tot nu toe dus erg te spreken over de menustructuur en vooral bedieningswijze van mijn Canon EOS 450D :) .

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik persoonlijk vind het menu van Nikon's dan weer heel rot (dat vond ik al toen ik zelf nog Nikon schoot), zeker als je het vergelijkt met de menu's die Canon in de Digic III/IV series heeft gepropt. (Alles vanaf de 400D/40D/450D zegmaar). De 30D en daarvoor, samen met het onoverzichtelijke custom functions menu wel wat omslachtig, maar zelfs dat is een kwestie van wennen.

Het is puur smaak, wat je gewend bent en ook een deel wat je jezelf aanpraat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is vooral wennen. Denk dat 't belangrijker is dat je de theorie door krijgt. M.a.w. waarom gebruik je een bepaalde instelling. Uiteindelijk wil je toch knoppen voor de meest gebruikte functie's, hoe mooi een menu ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

300 euro

Veel mogelijkheden voor extra accessoires, lenzen, filters.
En ik hou er niet van om beperkt te worden wat betreft functies en accessoires.

Natuur, portretfoto's, en evt. ook macro. (Ik dénk dat ik op zoek ben naar breedhoek)

Per sé niet, maar zoiets als Sigma/Tamron zou mooi zijn. Omdat je veel keuze hebt bij die merken.

Olympus E-510: Live view, In-body stabilisator, Compactflash (Omdat ik nog een CF kaartje heb liggen)
Canon EOS350D: Goede starter, veel accesoires voor verkrijgbaar, Compactflash.
Nikon D40: Goede instapper, goedkoop

Binnen een paar maanden bijv. een 18-200 lens. En misschien ook wat filters voor de aparte foto's.

Altijd handig.

Zo nu en dan in het weekend foto's maken. En foto's maken puur om mee the Photoshoppen. Geen idee hoe serieus ik het aan ga pakken.

Waarschijnlijk wel.

-

Absoluut geen optie. Maar occasions zijn wél een optie (bij Kamera-Expres bijv.)

Alvast bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

En wat is volgens jou het verschil tussen een tweedehands en een occasion?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik sinds afgelopen week een héle slechte ervaring heb met tweedehands. (En ik geen zin heb om Nederland door te reizen voor een camera, vind ik het makkelijker om een occasion te bestellen bij een webshop ;))
Plus, een occasion wordt goed nagekeken voor het verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:33:
En wat is volgens jou het verschil tussen een tweedehands en een occasion?
Occassion koop je bij een 'dealer', met de nodige garantie en service. Denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Dat budget is wellicht wel erg krap. Is een superzoom niets voor je?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ethirty schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:07:
Dat budget is wellicht wel erg krap. Is een superzoom niets voor je?
Panasonic Lumix FZ28: 289 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was al aan het kijken naar de FZ28, maar de drie DSLR's die ik heb opgenoemd, kan ik allen aankomen voor minder dan 300 euro. Dus dan is het vrij logisch dat ik neig naar de DSLR ipv Superzoom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

ssj3gohan schreef op maandag 26 januari 2009 @ 11:32:
Waar woon je? Misschien kun je wat meuk van tweakertjes vasthouden ;)
Enschede. Dus als er tweakers zijn met toestellen van zo'n 300-400 euro in de omgeving, kunnen ze me een PM sturen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:29:
Ik was al aan het kijken naar de FZ28, maar de drie DSLR's die ik heb opgenoemd, kan ik allen aankomen voor minder dan 300 euro. Dus dan is het vrij logisch dat ik neig naar de DSLR ipv Superzoom ;)
Failmeister: Ik zit even snel te kijken, maar bij de Kamera-Express heb je een Canon 1000D met EF-S 18-55 voor rond de 350 euro en met een 18-55IS voor rond de 370... De concurrenten zullen ongetwijfeld ook zoiets hebben, weet je dan heel zeker dat je voor zoiets als een 350D met 18-55 wilt gaan? Ik weet nie hoe 'vast' je budget staat, probleem is dat het wat krap is voor een dSLR ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
  • Laatst online: 03-09 13:38
Net bij de MM in eindhoven geweest en daar zijn de prijzen woensdag als volgt(als ze de actieprijs baseren op de huidige prijs(medewerker zei dat ie afhankelijk van andere filialen misschien nog wat lager ging zitten)):

Nu:Actieprijs:
Nikon D40 kit349293,28
Sony alpha 200 kit369310,08
Eos 1000d kit399355,29

Vervolgens ook nog bij de BCC geweest om te vragen of ze ook woensdag met die btw actie meededen, wat ze niet deden. Maar de verkoper, en zijn baas, beweerde dat als ik met een foto van de prijs van de MM bij hen aan zou kloppen dat ik em dan voor die prijs ook bij hen kon krijgen, wat wel interessant is ivm verlengde verzekering.

Ps. de prijs van de 1000d had ik niet op m'n blaadje staan dus die is niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op maandag 26 januari 2009 @ 15:34:
[...]

Failmeister: Ik zit even snel te kijken, maar bij de Kamera-Express heb je een Canon 1000D met EF-S 18-55 voor rond de 350 euro en met een 18-55IS voor rond de 370... De concurrenten zullen ongetwijfeld ook zoiets hebben, weet je dan heel zeker dat je voor zoiets als een 350D met 18-55 wilt gaan? Ik weet nie hoe 'vast' je budget staat, probleem is dat het wat krap is voor een dSLR ;)
Er staan ook een aantal 350D's bij de Ocassions pagina van Kamera-Express ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattia
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11-2020
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:29:
De camera, ja. Maar voor lensen met een equivalent bereik moet je nog een paar honder (zo niet duizend) euro erbij tellen. Ik ben helemaal pro-DSLR, hoor, maar het is niet de meest goedkope manier om een enorm bereik te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik kan alvast verklappen dat ik geen zoom nodig heb waarmee ik de vogels uit de boom prik :P
Een 18-200 is al meer dan voldoende, dan zou ik een Sigma kopen bijv.
En duizenden euro's.. Hm. Ik heb nog geen foto geschoten, dus dat zou ook een beetje zonde zijn hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
mattia schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:09:
[...]
De camera, ja. Maar voor lensen met een equivalent bereik moet je nog een paar honder (zo niet duizend) euro erbij tellen. Ik ben helemaal pro-DSLR, hoor, maar het is niet de meest goedkope manier om een enorm bereik te verkrijgen.
niet overdrijven, een kitlens en een aardige 70-300 (bijv. die van Sigma) hebben een gelijk bereik en zullen een beter resultaat leveren dan zo'n superzoom compact en kosten echt geen fortuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op maandag 26 januari 2009 @ 19:34:
[...]

niet overdrijven, een kitlens en een aardige 70-300 (bijv. die van Sigma) hebben een gelijk bereik en zullen een beter resultaat leveren dan zo'n superzoom compact en kosten echt geen fortuin.
Sterker nog, nikon en canon met hun aps-c tele-lenzen inclusief stabilisatie doen het érg leuk...

Een D40 met af-s 18-55VR en 55-200VR of 1000D met 18-55IS en 50-250IS zijn érg leuke setjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D75
  • Laatst online: 12-09 16:37

D75

Nu rond de 500

Verder gaan in de fotografie. Spelen met scherpte-diepte. Beter in schemer kunnen fotograferen
Wil serieus meer en dan dus ook beter fotograferen

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Natuur, dieren, steden etc. Wordt eerdaags ook vader dus....

Nope

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 450D met 18-55 IS kitlens.
Lijkt me een goede camera en staat net iets hoger dan de 1000. Vooral de megapixels dan, 12 vs 10, kan handig zijn ivm croppen als ik beesten etc. fotografeer.
Woendag a.s. kan ik hem voor 410 euro kopen bij de MM.
Heb begrepen dat dit een goede instapper voor dSLR, en dat ik hier voorlopig nog wel mee vooruit kan.

Voorals nog niet... eerst de camera goed leren kennen en ook alle specificaties/terminologie. Dan later een zoomlens kopen van 300 mm of zo.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies over de lens. Waar moet ik op letten om een goede scherpte diepte te krijgen?? Met goed bedoel ik dan dat de persoon/dieren die ik scherp wil hebben scherp zijn en de achtergrond wazig. :?

Heb eerdaags een dag per week vrij en wil dan ondermeer meer gaan fotograferen.

Ja, zie lens.

Een kodak dx6490 met 10x optische zoom
Beperkingen: kan geen foto's maken in schemer. Scherptediepte.

Vooralsnog geen optie voor de body... misschien later met de zoom lens.

"it's nice to be important, but it's more important to be nice"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow. Me vader komt net de kamer binnen met een Sigma 28-200 3.8-5.6 UC 72mm (Minolta), die die nog had liggen. Moet ik toch maar gaan kijken voor een Minolta/Sony body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja...

http://www.epinions.com/r...spherical_Hyperzoom_Macro

http://shutterbug.com/equipmentreviews/lenses/1199sb_sigma/

is wel allemaal uit het film tijdperk.

Ik zou er m'n keuze niet op laten afhangen. Die oudere superzooms willen nog wel 's flink tegenvallen op digi body's. Gooi anders de vraag in het sony/minolta lens topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeii. Die berichten uit het jaar 2000 schrikken me af. :P
Nog even verder kijken dus..

EDIT: Oké, het is de EOS 350D geworden :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2009 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D75
  • Laatst online: 12-09 16:37

D75

Iemand antwoord op...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik wil graag advies over de lens. Waar moet ik op letten om een goede scherpte diepte te krijgen?? Met goed bedoel ik dan dat de persoon/dieren die ik scherp wil hebben scherp zijn en de achtergrond wazig.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"it's nice to be important, but it's more important to be nice"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het woord wat je zoekt is bokeh, hoe je scherptediepte bereikt is afhankelijk van je diafragma, maar dat is vrij basic fotografie kennis. De bokeh is wel afhankelijk van de lens, meer informatie:

Wikipedia: Bokeh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over het algemeen lukt dit soort dingen beter met een lichtsterk objectief, dus een lens met een diafragma aanduiding van f2.8 of beter.

Echter het geheel hangt ook nogal af van de combinatie van brandpuntsafstand en afstand tot je onderwerp en de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond.

Een duidelijk kort antwoord is dus eigenlijk niet te geven... Om je een idee te geven, kun je een keer op de dofmaster website kijken. Daar staat een leuke online tool, waarmee je eens kunt spelen met de genoemde variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
brandpuntsafstand, diafragma en onderwerpafstand.

en die moeten respectievelijk lang, groot en kort voor een korte scherptediepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:59
Maximaal 600 euro

Ik wil meer kunnen instellen tijdens het fotograferen en in minder goed verlichte ruimte ook bewegende mensen op de foto kunnen zetten.

Standaard zaken als landschappen etc. Maar ook dansfoto's

Nee heb ik niet. Mijn vader heeft wel een Tamron les voor op een Canon EOS 350d

Ik zit nog te twijfelen, een Canon is goed maar dit zijn Pentax en Nikon ook. Sony liever niet (te veel slechte ervaringen mee)

Nee, uiteindelijk wel. Al denk ik nog wel dat een filter handig kan zijn. (alleen geen idee welke dit zou moeten zijn...

Advies, ik zie door het bomen het bos niet meer...

Zoveel als mogelijk. Ik vind foto's maken schitterend en mijn vriendin ook.

Jazeker, dan voornamelijk flitser, Filters en lenzen.

Pentax (type weet ik even niet maar compacte digicam). Handig is dat hij klein is en daarom ook nog zeker gebruikt gaat worden. Maar kan gewoon geen slecht verlichte zaken fotograferen.

Liever niet eigenlijk. Nooit echt een goed gevoel bij en wil graag garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@joostingh: Dans-foto's = moeilijker licht? Dan zou ik pentax direct laten vallen... De iso-prestaties en de AF-unit leggen het in die situatie t.o.v. Nikon of Canon echt af...

Verder zou ik even kijken wat je pa precies heeft, en verzinnen of het handig is dat je glaswerk van elkaar moost. If so, Canon halen, en anders een Nikon scoren, hoewel je voor dit geld bij de D60 uitkomt, en dat is niet echt mijn favo body...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echt slecht is het ook weer niet, wat de keuze lastig maakt. Zag laats, ik geloof bij broer konijn, een D60 met 18-105 voor iets over de 500 euro, zeker geen slechte start.

Als die tamron lens een of andere superzoom is vraag ik me af of dat bepalend moet zijn voor de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Aan de andere kant is een beetje snelle prime voor dansen wellicht ook helemaal geen slecht plan, met een 50/1.8 kun je, ondanks de maffe beeldhoek imho, redelijk uit de voeten.

Of de nikkor 35/1.8 of Canon 35/2.0.... :)

In dit geval is een 1000D + 18-55(IS) + 50/1.8 misschien wel een erg leuke keuze...

[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 16-02-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb echt geen idee wat voor afstanden je werkt bij dansen. Ik verwacht dat als je de lichtsterkte van een 1.8 nodig hebt zit je ook met dunne scherpte/diepte en sluitertijden dat je moeite zult hebben om beweging te bevriezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 16-02-2009 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:53:
Ik heb echt geen idee wat voor afstanden je werkt bij dansen. Ik verwacht dat als je de lichtsterkte van een 1.8 nodig hebt zit je ook met dunne scherpte/diepte en sluitertijden dat je moeite zult hebben om beweging te bevriezen.
Je hóeft niet op 1.8 te schieten he... ;) Maar in die zin is dat lensje juist lekker flexibel, als jij op f/2.8 - f/3.2 wilt gaan zitten kan dat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostingh
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 10:59
Wijnands schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:53:
De afstanden vallen wel mee omdat je toch de paren dichtbij op de foto zet. (ver weg staan er toch andere paren voor...)

De beweging valt relatief ook mee... omdat je eigenlijk voornamelijk in een bepaalde positie een foto maakt. Een voorbeeld foto is:

Afbeeldingslocatie: http://i192.photobucket.com/albums/z278/joostingh/09WSIHKSt099g.jpg
Ben ik trouwens

Dan heb je een idee van de hoeveelheid licht e.d.

(Alvast bedankt voor de tips)

[ Voor 4% gewijzigd door joostingh op 17-02-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 12:54
joostingh schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:59:
[...]

De afstanden vallen wel mee omdat je toch de paren dichtbij op de foto zet. (ver weg staan er toch andere paren voor...)

De beweging valt relatief ook mee... omdat je eigenlijk voornamelijk in een bepaalde positie een foto maakt. Een voorbeeld foto is:

[afbeelding]
Ben ik trouwens

Dan heb je een idee van de hoeveelheid licht e.d.

(Alvast bedankt voor de tips)
Je zit denk ik toch wel een meter of 4 a 5 van de paren af, daarnaast is het ook nog eens afhankelijk van de dans hoe snel de paren bewegen. Een paar wat een jive aan het dansen is zal je moeilijker zonder bewegingonscherpte op de foto kunnen krijgen dan een paar wat rumba danst (om maar 2 extremen te noemen..) Ik zie aan de foto dat je zelf ballroom danst, ook daar heb je die verschillen in snelheid zoals quickstep en engelse wals.

Zie je de fotografen ook flitsen? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat irritant kan zijn voor de dansers, maar flitsen is vaak wel een noodzaak omdat de verlichting te wensen over laat (TL licht, sporthal met hoog plafond etc..). Kijk dus vooral ook naar een camera die wat hogere ISO's aan kan.

Ik heb zelf een D60 gehad voor korte tijd maar vrij snel heb ik toch de D90 gehaald omdat, o.a., de ISO prestaties net wat beter zijn. Ik kon met de D60 tot ISO 800 gaan, de volgende stap ISO 1600 was niet echt lekker bruikbaar en met de D90 ligt dat net wat hoger en heb je het voordeel dat je ook de tussenliggende ISO's kan gebruiken zoals 1000 en 1250. Een D90 is wel weer een stukje duurder... Bij de D90 heb ik dan i.p.v. de kitlens een 18-50mm f/2.8 van Sigma, een wat lichtsterkere lens, maar je zit dan voor een complete set al snel over de 1000 heen..

Ik heb geen ervaring met de camera's van Canon dus daar kan ik je weinig mee helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Myrdhin op 16-02-2009 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 12:54
Even rechtermuis en dan "show image in new window"... En daarna zag ik 'm ook in het bericht goed.. vreemd

[ Voor 12% gewijzigd door Myrdhin op 16-02-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Myrdhin schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:56:
[...]

Even rechtermuis en dan "show image in new window"... En daarna zag ik 'm ook in het bericht goed.. vreemd
Dat helpt hier ook niet, CTRL + F5 met de foto in een new window ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kreeg een transparant gifje van 1x1 pixels. Zit er iets van kopieerbescherming op e fotoboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto is hier niet te zien in Opera 9.63, maar wel in IE7. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IE heb ik 'm ook. Wel exif-loos dus echt heel veel zegt het me nog niet. Licht lijkt vrij behoorlijk, dat wel

• RSABIK
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 17:03
Beste iedereen,

Als voorbereiding voor de aankoop van een spiegelreflexcamera, ben ik momenteel bezig met het inlezen in informatie over DSLR's. Helaas gaat de in de openingspost genoemde spreekwoord ook op in mijn geval. Ook ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Daarom de door mij ingevulde vragenlijst, met het verzoek of jullie mij kunnen adviseren.

maximaal EUR 750

Ben altijd geinteresseerd geweest in foto's en wil zelf kwaliteitsfoto's kunnen maken.

Eigenlijk van alles, maar in de volgorgde van wat ik verwacht het meest te fotograferen: (0.vakantie), 1. straat- en snapfotografie, 2. (motor)sport, 3. architectuur, 4. landschap, 5. natuur

Neen

Neen

Ja, lenzen uiteraard omdat ik de DSLR voor van alles ga gebruiken, filters ook voor bescherming

Advies :)

Ben van plan om hier wel veel tijd in te steken, in ieder geval om hier wekelijks mee bezig te zijn

Indien mijn apparatuur niet toereikend zal blijken voor mijn wensen, ja.

Tot op heden enkel compacte camera's gebruik voor snapfoto's (vakantie, feestjes, uitstapjes etc.) Het beperkende zit voornamelijk in de tegenvallende kwaliteit

2e hands is niet uitgesloten als dat veel geld zal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Heb je bezwaar tegen lenzen wisselen en/of hecht je veel aan beeldkwaliteit en niet zozeer aan wat sommige mensen als gemak van een superzoom ervaren?

Heb je de mogelijkheid om een keer een instap- en/of prosumer-dSLR vast te houden?

Je zit namelijk ofwel naar een instappertje te kijken(1000D/450D/D40/D80), ofwel naar een tweedehands prosumer (20D/D70(s)) te kijken. Waarbij een instapper of goedkope tweedehands prosumer de voorkeur zal genieten gezien je anders nog maar bar weinig geld overhoudt voor lensjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ssj3gohan: je hebt de D80 bij de instappertjes staan, en de D70 bij de tweedehandse prosumer :?
Beide camera's worden gelukkig al regelmatig 2e hands aangeboden.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik gok dat daar D60 had moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kijken naar een 20d. Op marktplaats rond de 200 a 250 euro en sommigen zelfs met een grip.
Filters links laten liggen omdat een zonnekap ook bescherming biedt (zit toch vaak wel bij een lens meegeleverd)
Stel je geeft 250 uit aan de camera. Dan hou je 500 euro over. Daar kan je best een leuke (nieuwe) allround lens van kopen. Een 18-200 zou ik niet doen (ik ben er zelf nu ook vanaf gestapt). Maar een leuke 17-50.
Meer bereik heb je denk ik ook niet nodig gezien je zegt dat je snap-shots maakt. Motorsport daarentegen heb je wel wat meer bereik nodig maar dat is dan ook het enige in je rijtje dat dat bereik nodig heeft.

Edit: Ik denk dat je sowieso voor 2e hands moet gaan gezien je budget.
Een instapper zoals een 450d kost nieuw ± 450.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 09:15:
ssj3gohan: je hebt de D80 bij de instappertjes staan, en de D70 bij de tweedehandse prosumer :?
Beide camera's worden gelukkig al regelmatig 2e hands aangeboden.
Ik had D60 moeten zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ik zou dan eerder een 30D ipv een 20D pakken, heel groot is dat prijsverschil niet...

40D is helaas nog wat buiten het budget, zeker als je ook een tamron 17-50/2.8 ofzo wilt. Dan blijf je echt pieken op 350 voor de lens, 400 voor de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan ook gewoon een nieuwe camera kopen met kit-lens. En je eerst daar op uitleven en dan tzt gaan investeren in andere apparatuur. Als je nog niet met een DSLR hebt gewerkt kan je je wel scheel kopen in apparatuur, maar dan heb je er nog niet zo heel veel aan denk ik.

Tenzij je nu iets wil kopen en dan zeker zijn dat je voor de komende 5 jaar klaar bent, maar zeer waarschijnlijk kom je toch pas achter wat je echt nodig hebt als je foto's aan het schieten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSABIK
Ten eerste bedankt voor de reacties.

Ten tweede voel ik wel wat voor de suggestie van Hooglander1. Omdat ik zowiezo bereid ben om alle functies te gebruiken die bijdragen aan een 'perfecte plaatje', vraag ik me het volgende af.

Stel nu dat ik een nieuwe camera koop met kit-lens en me daarop ga 'uitleven'. Na verloop van tijd kom ik tot de conclusie dat de apparatuur die ik heb niet toereikend is en ik dus moet gaan herinvesteren. Is het dan beter om te investeren in nieuwe lenzen of in een nieuwe body ? Of is dat moeilijk om op voorhand te zeggen ?

Dit lijkt mij relevant voor de vraag of ik nu een ínstapbody met kitlens of een prosumer met kitlens of evt. ander all-round lens maar iig. met meer functies dan de instapbody, moet aanschaffen. Ik wil in ieder geval voorkomen dat ik op korte termijn tot de ontdekking kom dat ik al snel moet gaan herinvesteren.

Ten derde als reactie op ssj3gohan: ik heb de voorkeur voor een allrounder, puur vanwege praktische overwegingen, tenzij er geen echte allrounder lens is waarmee ik kwaliteitsfoto's kan maken voor de doeleinden die ik aangaf. In dat geval ben ik wel bereid om te switchen van lenzen, als daarmee kwaliteit voorop staat.Ik kan ten slotte altijd naar de winkel om wat DSLR's vast te houden. Ik neem aan dat je mij aanraad om dit te doen om te kijken met welk model wél en geen 'feeling' heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mijn advies is om eens te kijken naar een D80 body en misschien ergens een 18-135 mm lens op de kop te tikken oid. Die valt binnen je budget en geeft je ruim voldoende mogelijkheden om te groeien. Een D90 zou beter zijn, maar dat gaat niet lukken als ik naar je budget kijk. De 18-135 is leuk dat je net wat meer tele hebt dan bij bijvoorbeeld een 18-55mm

Van andere merken weet ik wat minder wat er te halen valt.

En dat naar de winkel gaan moet je echt doen. Zeker bij de instappers zit er een groot verschil in grootte van de body's. Zo zou kwalitatief voor mij misschien een 450d van canon beter zijn geweest. Maar die vond ik echt te klein, maar dat is voor ieder weer anders :) Echt een foute keus kan je er ook niet echt maken denk ik. Als je alleen wat vakantiefoto'tjes wil maken is zo'n kleintje wel prettig misschien, maar wil je wat meer spelen met de camera dan is een grotere en met wat meer knopjes ook wel weer prettig.

[ Voor 48% gewijzigd door Hooglander1 op 20-02-2009 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Als je dan toch een nieuwe body wilt en een kitlens? Fix een 40D met een 18-55. Dan heb je kwalitatief een body die rondjes om de D80 rent, en een lens die eigenlijk geen pepernoot kost. Je body zal niet snel de bottleneck zijn, eerder je glas, maar dat is toch waar je uiteindelijk eerst moet uitvinden wat je wilt.

Een d80 icm een 18-135 is imho een set waarbij je, als je iig een béétje kritische gebruiker denkt te worden, uiteindelijk bij beide artikelen tegen een beperking aanloopt, zeker in vergelijking tov de huidige spullen die op de markt staan.

Maar, dat hangt er dus ook een beetje vanaf hoeveel je straks nog denkt te investeren. Vandaar ook mijn opmerking over een 30D/40D met tamron 17-50/2.8, dat is een set waarbij je op bereik wellicht tekort gaat komen, maar je niet snel onderdelen meer zult 'vervangen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSABIK
Bedankt voor het advies. Ik denk dat ik de 40d en een 18-55 IS ga bestellen. Als ik de reviews mag geloven dan scoren zowel de body als de lens goed (in zoverre mogelijk voor budgetobjectief). Het objectief is toch het eerste wat vervangen of aangevuld zal worden.
Pagina: 1 ... 12 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.