Ik heb een redelijk lastige vraag want het heeft met fotografie en te weinig geld te maken
Eind januari trouwt m'n zus, en ze heeft op zich wel een fotograaf of sorts, maar ze heeft mij ook gevraagd om wat foto's te maken. Het is dus totaal niet kritiek, de belangrijke foto's worden wel gemaakt, het is gewoon voor de 'leuk', omdat zowel ik als zij het leuk vindt als ik wat foto's maak. Ik ben ook totaal niet geschikt met mijn veel te beperkte ervaring om iets van kwaliteitsfoto's te maken, maar ik wil zeker verbeteren dus dit is een goede kans.
Ik heb nog steeds enkel m'n 1000D, 50mm 1.8 II en 18-55 IS kitlens. Inmiddels kan ik goed omgaan met de 50mm maar de kitlens heeft nog wat oefening nodig. Ik heb veel binnen gefotografeerd waardoor hij totaal tekort schiet op lichtsterkte, dus gebruikte ik de 50mm maar. Overigens is de 18-55 geweldig als er genoeg licht is, ik gebruik hem graag voor wide shots.
Toch zoek ik nog een uitbreiding voor mn lensjes voor deze speciale gelegenheid. Ik kom altijd wide en (tele)macro tekort, dus dat zijn mijn twee mogelijkheden. Maar, ik heb lang niet genoeg geld om beiden te kopen. Wat te kiezen?
Ik heb echt weinig geld ervoor over, denk minder dan 300 euro (of je moet heel overtuigend zijn). Een Canon 10-22 zit er dus niet in, noch 70-300 f/4L. Ik zie de Sigma 10-20 redelijk vaak voorbij komen op marktplaats e.d. voor rond de 300 euro, maar in het tele-gebied kan ik echt m'n weg niet vinden. Je hebt Sigma 70-300's voor een paar tientjes, maar die dingen presteren echt niet. In welke richting zou ik daar moeten zoeken? Als ik een telelens neem, heb ik het liefst wel eentje met macro of iets dat er heel dicht bij komt, ondanks mijn lens-omkeer-truc
En wat is het nuttigste voor een huwelijksdag? Ik kan zelf niet kiezen tussen wide of tele, dus ik laat deze gelegenheid kiezen.
Of moet ik beter een flitser kopen? Of mn kitlens verkopen en een beter alternatief kopen?
edit: psst, lensbaby?