Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 08:59:
Ik wil iets meer uit mijn 40D gaan halen voor mijn reis in Australie en daarnaast voor het maken van foto's van zeilwedstrijden. Bij mijn zoektocht begon ik bij de Tamron 70-300 F/4-5.6 LD Macro omdat ik ook maar een student ben. Maar nu heb ik toch besloten om ipv maar 120 euro wat meer uit te geven zodat ik direct een kwalitatief goede lens heb.
De volgende lensen heb ik nu in gedachte:
* Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM
* Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
* Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
En na veel gegoogle zit ik vast, qua prijs (nieuw en 2e hands) ontlopen ze elkaar niet zo en met de reviews kom ik niet veel verder. Misschien maak ik met geen van 3en een miskoop maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen en wellicht advies.
Dat is het makkelijkste advies dat ik ooit gegeven heb. Absoluut de EF-S 55-250 IS nemen. Qua beeldkwaliteit maakt hij gehakt van die andere twee.
Pak maar even
www.slrgear.com er bij. Bij 55mm lijkt het nog allemaal gelijk, maar bij 200/300mm zijn de verschillen enorm groot!! Dat is dan werkelijk het verschil tussen prima en waardeloos.
Om toch nog even ze allemaal langs te gaan:
- De 100-300 is optisch zwakke lens, maar mechanisch uitstekend.
Op open diafragma erg zwak. Op 100mm is hij open wel goed, maar op 200 tot 300mm @f/5.6 is het een puinhoop. Je moet 'm flink absoluut stoppen om behoorlijke resultaten te krijgen. Op 100mm f/8 is hij uitermate goed, op 200mm f/11 en 300mm f/11 ook heel behoorlijk. Maar f/11 is nou niet bepaald een setting waarop je graag werkt, vooral omdat je op 300mm toch minstens 1/400 sluitertijd wilt halen, en dus zelfs in vol zonlicht al genoodzaakt bent om naar hogere ISO's te gaan.
Het enige écht goede punt aan de 100-300 is dat hij een ring-USM focus motor heeft. Dat is uniek voor een zoom in deze range... De enige andere zijn de 70-300 DO en de 70-200 L's die veel duurder zijn. Ring-USM levert je véél sneller focus, en full-time manual focus. Niettemin... als dat belangrijk voor je is, dan zou ik toch absoluut de 70-200 f/4 L aanraden. Die is weliswaar duurder, maar daarvoor krijg je dan ook véél beter optische prestaties. De L is zijn geld veel meer waard van de 100-300...
- De 55-200 is een typische budget lens in optica en mechanica. Net als de 100-300 moet je naar f/11 op 200mm op goede resultaten te behalen, maar ook op de kortere afstanden wil je toch eigenlijk liever naar f/8.
Mechanisch is het niets bijzonders. De USM is géén ring-USM maar micro-motor USM. Dat betekent dat hij zeer stil is, maar dat hij niet de snelheid heeft van ring-USM.
- De EF-S 55-250 IS is qua optica een ongelooflijke uitblinker t.o.v. de andere twee. De lens is overal op open diafragma keurig scherp. Er is geen noodzaak om 'm af te stoppen... en dat levert trouwens ook nauwelijks meer scherpte op. Om even aan te geven hoeveel beter deze lens is... Op 200mm op f/5.6 geeft deze dezelfde scherpte als de 100-300 op f/11. Dat is dus twee stops verschil!!
Verder heeft hij ook nog een 4-stops Image Stabilizer, hetgeen super super nuttig is. Daarmee zou hij eigenlijk veel duurder moeten zijn dan de anderen... maar dat is hij niet. (Ik denk ook niet dat Canon veel winst op deze lens maakt...)
Mechanisch is de lens uiteraard goedkoop, maar goed genoeg. Hij heeft geen USM motor, maar de reviews vinden 'm toch keurig stil, dus dat is niet zo'n probleem.
De EF-S 55-250 IS is een juweeltje, die in zijn prijsklasse geen concurrentie kent. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet beter kan... Maar om iets beters dan de 55-250 IS te krijgen, zul je naar de 70-300 IS of eigenlijk vooral de 70-200 L's moeten kijken. En dan zitten we toch in een volkomen ander prijssegment.
Goede reviews:
www.slrgear.com
www.photozone.de
www.the-digital-pictures.com