Zo.....ik heb afgelopen tijd ook mijn lenzen en gebruik eens stevig onder de loep genomen...
Ik heb atm drie lenzen, de Canon 10-22, Tamron 17-50 en Canon 70-300IS.
Nu heb ik m'n Lightroom catalog eens doorgenomen vanaf april 2008 met +/- 4200 foto's erin. een ruime 2900 ervan zijn gemaakt met de tamron, meest gebruikt bereik wat ik al dacht. Zo'n 600 met de 10-22, deze heb ik het kortst van de drie (juli 2008) en is wat specifieker in gebruik, dacht ik ookal. En zo'n 580 met. de 70-300IS. Die gebruik ik gewoon vrij weinig, 100 foto's zijn van de EO jongerendag waar ik niet echt dichtbij kon komen en denk zo'n 100 van alles en nogwat loze foto's en de rest van 2x feestweek in het dorp.
Dan naar het volgende punt, de ervaring met de lenzen.
De 10-22 was vrij duur, geweldige lens, scherp, contrastrijk, deze blijft 100%
De Tamron, goedkoop, kleur wat minder maar te corrigeren in Lightroom maar ik mis wat scherpte met name wide-open en helemaal emt hogere ISO's. Valt me vooral de laatste tijd meer en meer op, terwijl op f/4 en goed belicht de lens rag scherp is. Vraag me dus af of het door de hoge ISO komt icm. met niet super scherpe lens of dat de lens gewoon niet geweldig presteert op 2.8 (en ik het dus in het begin minder doorhad).
Dan de 70-300IS, tja...opzich een prima lens alleen valt het me vooral de laatste tijd op dat dat ding soms gewoon zwaar soft is wide open. Laatste keer dat ik hem gebruikte viel alles echt heel vies tegen
Nu zit ik met een aantal dingen in m'n hoofd die ik kan doen.
1) Hele zooitje een keer naar Rofa brengen voor calibratie oid. want ik vind het raar dat ik nooit echt problemen met 2 lenzen heb gehad en nu tegelijk met beide wel. Aan de andere kant staan beide lenzen niet echt bekend voor hun spetterende wide-open prestaties dus mss is het nou eenmaal zo. (Bovendien calibreert Rofa wel Tamron lenzen??)
2)70-300 calibreren bij Rofa en een nieuwe Tamron halen die scherp(er) is. Zoveel kost die niet als je kijkt naar hoevaak ik hem gebruik. Hier geld weer, misschien is de lens nou eenmaal zo.
3) Tamron en 70-300 wegdoen en een Canon 17-55IS halen. Dure lens maar als die wel goed presteert wide open in low-light dan wil ik voorlopig best het gemis van het tele gedeelte voor lief nemen.
4) er is ook iets mis met m'n body (30D).
Iemand die hier een briljante opmerking/licht op kan schijnen?
edit: optie 5) Nieuwe Tamron halen en een 55-250IS aangezien ik toch weinig tele gebruik, en meer voor de fun. Deze is goedkop(er), lichter en wat ik me ervan herriner ook scherp.
PS ik heb geen FF aspiraties komende jaren
[
Voor 4% gewijzigd door
sapphire op 10-09-2009 00:29
]