Scirocco schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:36:
[...]
Laat je niet te veel beinvloeden over de verhalen van lichtsterke lenzen.
F/2.8 is leuk en het geeft indd net dat beetje meer lichtsterkte, maar het betekend ECHT bij lange na niet dat jij in een donkere ruimte (danssport deed jij toch) geen flitser nodig hebt.
Je kan ook je ISO omhoog gooien, maar bij de 400D krijg je al snel ruis.
Lichtsterke lenzen zijn handig tot een zekere hoogte, maar zeker ook overhyped.
Daarnaast denk ik dat je juist wel IS gaat nodig hebben.
IS kan er voor zorgen dat de lens iets lichtsterker word, maar ook zorgt het ervoor dat je langere sluitertijden kan schieten zonder camera shake.
Dus mijn advies zou zijn: koop dan de 70-200 F/4 IS USM.
Lichtsterke lenzen zijn mijns inziens gemaakt voor de instap body's die hogere ISO niet goed kunnen hebben ivm ruis.
Maar zoals iemand al zei hier:
Donker is donker en dan ga je altijd wel een flitser gebruiken (iig met een 350D,400D,1000D, 450D)
Je kan ook, wat je laatst zelf al vermelde, gewoon de 50D kopen met je oude lenzen en met een hogere ISO schieten.
Ik las laatst namelijk een test waarin stond dat een 50D geen beter glas nodig heeft om goede foto's te maken.
Bij danssport ga ik zeer zeker mijn flitser gebruiken (430EX). Ik doelde meer op concerten zoals
North Sea Jazz waar ik laatst was. Daar kon ik niet met flitser fotograferen. Als ik kijk naar het resultaat (geschoten vanuit de hand, op cá 110mm, 1/30 sluiter en ISO 1600) dan vind ik de foto's toch goed gelukt. Alleen wanneer de artiesten veel bewegen, is de sluitertijd van 1/30 veels te kort.
Ook weet ik dat ik een andere body wil. Gels is, zoals altijd, het probleem, dus duurt het even voordat ik dat bij elkaar gespaard heb. Met het oog op dat ik een andere body wil, en dus niet kijk naar mijn huidige 400D, lijkt het mij verstandiger om toch voor de F/2.8 zonder IS te gaan dan voor de F/4.
Ik heb, voor zover ik weet, geen shakey hands. Maar wat DeeJayV zegt, is weer tegenstrijdig met wat jij zegt:
DeeJayV schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 09:49:
[...]
@Neefdave: L lenzen worden standaard met zonnekap geleverd, lijkt me dat het bij FK niet anders is.
IS mis je niet zolang je overdag foto's maakt bij voldoende licht, voor sportfotografie lijkt IS me ook niet erg nuttig.
Nu heb ik niet 1 doelgroep wat ik wil fotograferen, maar best veel. Voor danssport gebruik ik een flitser. Concerten zal ik niet altijd mijn camera mee kunnen nemen, maar wil ik wel zo af en toe doen. Ook wil ik vaker naar circuits gaan om bv motorsport te fotograferen.
Ook heb ik mijn vraag voorgelegd bij verschillende dans-fotografen voorgeschoteld, wat zij mij adviseren: de F4 met IS, F2.8 zonder IS, of een ander merk. Allemaal zeiden ze dat ik iig een F/2.8 moest nemen.
Mobyrick schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:49:
Lichtsterke lenzen overhyped? Lichtsterke lenzen worden ook voor andere dingen gebruikt als nog-door kunnen fotograferen-in-slechte-lichtomstandigheden. En IS zorgt er zeker niet voor dat de lens iets lichtsterker wordt, dat heeft niets met elkaar te maken. Met danssport heb je niet zo veel aan IS. En dat lichtsterke lenzen zijn gemaakt voor instap body is ook niet correct, het is eerder andersom denk ik en zelfs dat is onzin. Of schroef jij een 35L op je 1000D.
Ik, als non-expert, denk niet dat een lens speciaal gemaakt wordt voor een camera. Misschien op een enkele na. Je kiest een lens uit afhankelijk wat voor body je hebt, en wat je wil fotograferen. Met wat Mobyrick zegt, gaat het mij ook om situaties waar je net-wel of net-niet genoeg licht hebt. Binnensport (dansen) wil ik sowieso met flitser doen. De enkele keren dat ik mijn camera meeneem naar NSJF o.i.d. is het leuk als ik zonder flitser kan schieten. Dat kon ook met mijn vorige zoom, de 18-200 met een F/3.5 - 6.3.
Offtopic: en een 400D ruist natuurlijk wel bij 1600 maar ik heb hier een mooi printje hangen van 30 bij 40 (ofzo) en die is echt nog wel te pruimen hoor. Sowieso (bedankt mig) vraag ik me af of er wel genoeg geprint wordt, veel problemen die vaak besproken worden, zijn dingen die je echt niet zo sterk ziet op een print.
Ik merk dat mijn 400D pas echt gaat ruizen als ik een te donkere foto lichter maak. De foto's die ik op NSJF gemaakt heb (zie mijn vorige reply) zijn naar mijn mening goed genoeg om op poster te kunnen afdrukken. Ik heb een paar foto's die te donker waren. Als ik deze lichter maak, komt de ruis te voorschijn.
Ik print overigens niet veel, maar met dansfotografie wil ik wel de mogelijkheid hebben om, indien gewenst, een foto op groot formaat te kunnen afdrukken.
[
Voor 24% gewijzigd door
iMars op 13-08-2009 14:14
]