Oh absoluut wel. Hoewel ik wel de indruk heb dat Nikon mensen wat meer merkvast zijn.abrakadaver schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:30:
[...]
En nikon heeft geen concurrentie van tamron/tokina/sigma zeker?
Maar van Canon, Tamron en Sigma weet ik van de meeste lenzen aardig goed hoe ze presteren, wat ze kosten, en wat dus de reden is voor het prijsverschil.
Bij de Nikon lenzen en de Sigma en Tamron lenzen voor Nikon weet ik dat niet zo goed, dus daar doe ik geen uitspraak over.
Wel weet ik bv dat de 18-200 van Nikon optisch aanmerkelijk beter is dan die van Canon en Sigma. Het is daarom dan ook niet verwonderlijk dat ie ook duurder is.
Maar ik denk dat Sigma met zijn 70-200 2.8 meer success zal hebben bij Nikon dan bij Canon.
Het ding is super soft op 2.8, dus wat mij betreft daarop bijna onbruikbaar. Maar op F4 is ie wel netjes.
Op een Canon mount legt ie het dan echter af tegen de Canon 70-200 F4 die dan vrijwel hetzelfde kost en maar de helft kost. Maar Nikon heeft zijn lens niet en dan is die Sigma wel interessant.
Absoluut waar. Maar dat is dus precies de reden waarom geen van die merken een grotere winstmarge kan nemen dan de rest.Voor N gelden dezelfde 'wetten' als voor C.
Wat ik dus wil zeggen is dat prijzen niet alleen worden bepaald door de kostprijs maar ook voor een groot deel door wat de klant ervoor over heeft en het marktsegment waar je op richt. Dat geldt in elke markt.
Ik zie bij Canon gebruikers echt geen neiging om meer geld over te hebben voor Canon lenzen.
Eerder andersom, mensen vinden zichzelf erg slim om juist voor een vermeende betere keus van Sigma of Tamron te gaan.
Geen ervaring mee. Vertel eens hoe het daarmee zit?Neem bijvoorbeeld tokina/pentax met dezelfde lenzen in een ander jasje.