Tuurlijk gaat het daar wel om. Maar dat is niet de enige factor. Ik heb ook nergens beweerd dat dat de enige factor is.
Daar komt wel meer bij kijken dan alleen de kosten.
Het enige extra dat daarbij komt kijken is vraag/aanbod en concurentie.
Maar aangezien vraag/aanbod en concurrentie voor de Canon compatible objectieven voor die drie fabrikanten gelijk is, is het dus gewoon erg onlogisch om te denken dat één van drieen zich ineens de vrijheid kan veroorloven om veel meer of veel minder winst te maken dan de anderen.
Dat gebeurt gewoon NIET.
Dus zijn de opties de productent heel simpel:
Ik kan topkwaliteit maken voor een topprijs.
Ik kan "budgetkwaliteit" maken voor een "budgetprijs"
Ik kan net iets goedkopere lens maken dan de concurent voor net iets mindere kwaliteit.
En onder kwaliteit valt dan alles wat kwaliteit geeft aan een eindgebruiker. Dat kan dan de scherpte van de lens zijn, maar ook functionaliteit zoals IS etc. Alles wat voor een consument een waarde heeft.
Waarom is zo'n beetje elke pro-lens van Nikon bijvoorbeeld duurder dan de Canon variant?
Dat geldt wel voor de tele lenzen, maar niet voor de wide angle lenzen.
Maar hier speelt uiteraard mee dat mensen met Nikon spul niet zo makkelijk kunnen switchen naar Canon.
Maar voor bv de 18-200 van Nikon geldt ook gewoon dat ie beter is dan de 18-200 van Canon.
Maar aangezien het hier om de Canonmount objectieven thread gaat, heb ik het uiteraard over de prijs/kwaliteit verhouding van Tamron en Sigma objectieven voor Canonmount.
Voorbeeldjes:
Van Canon zijn bijvoorbeeld de 17-85IS of 17-55IS lenzen stukken duurder dan "vergelijkbare" concurrenten in hetzelfde bereik zoals de 17-70/2.8-4, 18-50/2.8 of 17-50/2.8.
Voor de 17-55 IS kan ik daar heel kort over zijn. Dat ding is gewoon Veel en VEEL dan de zogenaamde vergelijkbare lenzen die je noemt.
Zowel qua vervorming, contrast, scherpte, flare-bestendigheid. En daarnaast heb je dan ook nog IS.
Het is volstrekt logisch dat dat ding veel meer kost.
Als Tamron of Sigma een lens zouden maken van dezelfde kwaliteit, dan zou ie ook zoveel kosten.
Een 17-85 is duur als je alleen naar de optische kwaliteit kijkt.
Maar daarbij vergeet je dat de andere factoren ook hun geld waard zijn zoals:
- IS
- ring USM
- extra range
Je kan niet de prijs/kwaliteit verhouding van een lens bekijken, zonder die factoren er in mee te nemen.
Als je kijkt wat de meerprijs van ringUSM en IS voor een Canon lens in die prijsklasse is, en je trekt dat af van de prijs van die 17-85, dan is ie ineens helemaal niet zo duur in vergelijking met de concurentie.
(en dan heb ik het nog niet eens over factoren waar ik eerder al over schreef, die ook allemaal hun geld waard zijn).
. Daar krijg je bij Canon dan wel een stabilizer voor terug, maar of dat voor iedereen de meerprijs rechtvaardigt is discutabel. (Vergelijkbare staat tussen aanhalingstekens omdat dat nogal subjectief is als de specs niet gelijk zijn)
Tja, dat probeer ik nou juist duidelijk te maken.
Tamron en Sigma zijn meestal goedkoper, maar dat heeft dan ook een reden. Namelijk mindere specs: hetzij optisch, hetzij in features, hetzij in consistentie.
Je zult nergens een Tamron of Sigma vinden die ECHT vergelijkbare specs heeft, en die dan toch goedkoper is. Altijd is er ergens een duidelijk aanwijsbare reden waarom het prijsverschil er is.
Soms is dat een reden die voor jou niet van belang is. Zoals ik al eerder aangaf kan ik me voorstellen dat je softe randen totaal niet van belang vindt bij een Macro lens. En dat je dan liever wat goedkoper uit bent. (of liever een macro lens met langere brandpuntsafstand voor hetzelfde geld koopt)
Andersom heeft canon ook lenzen met een heel gunstige prijs/kwaliteit zoals de 70-200 F/4L of 85/1.8.
Die 70-200 F4 is een prachtige lens. Maar ik durf te stellen dat de prijs/kwaliteit verhouding niet veel anders is dan andere Canon lenzen.
Vergelijk het bv met een 70-300 IS. De prijs/kwaliteit verhouding daarvan is ook erg goed.
De prijs is natuurlijk minder, en de kwaliteit is minder (scherpte en geen ring-usm) maar de verhouding van prijs en kwaliteit is wel weer gelijk.
Daarom dat de afweging voor veel mensen ook altijd zo moeilijk is. Je betaald meer, maar je krijgt er ook meer voor terug.
Mensen betalen graag meer als iets een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft. Dan heb het gevoel de beste keus te hebben gemaakt. Maar als de prijs/kwaliteit verhouding gelijk is, dan wordt het een moeilijke afweging.
Het kan immers altijd mooier/beter/duurder. Maar moet je dat ook altijd willen.
btw, ik bedenk me net dat prijs/prestatie verhouding wellicht een handiger term is.