Dat lijkt me ook wel ja. De 50D+18-200IS bundel vind ik persoonlijk ook vreemd, ik had inderdaad ook eerder kits van de 18-200IS met de 1000D/450D verwacht. Volgens mij zijn die bundels die wel worden aangeboden geen "officiele" kit-bundels.
Helemaal mee eens. Maar ik vind 't zo jammer dat mensen die "fotografie niet als bijzaak zien" zich continu zo druk maken over lenzen waar ze zelf toch geen interesse in hebben. Zo ga ik ook niet continu lopen zeuren ofdat een of andere F2 prime z'n geld wel waard is. Voor de een wel, de ander niet.
De enige mensen die dat zullen zien (of beter gezegd, ervaren) zijn de mensen die eigenlijk een 28-300L op een 5D of 1Ds willen, maar het budget niet hebben, en daarom dit ding maar kopen
Dan kun je je ook afvragen waar je mee bezig bent... een EF-S objectief op een FF proberen te schroeven

Kun je voorstellen, dus eigenlijk heeft Canon een prima presterende superzoom neergezet, hij verslaat namelijk de directe concurrentie (de sigma, want die is ook op het canon-platform te verkrijgen), en de indirecte concurrentie (de nikkor) spelen ze weg omdat jan consument onwetend is. Commercieel gezien dus eigenlijk een prima zet, en je zegt net zelf, optisch gezien voor de doelgroep ook prima.
Canon is een bedrijf, geen stichting. Het verbaasde me nog dat ze nu pas komen met de 18-200IS. Veel mensen kopen een instap-dslr en balen dan na een dierentuin-tripje toch wel van die 55mm limit van de kitlens. Toch denk ik dat ook velen puur naar de prijs kijken.
Als ik even kijken naar 6 mensen die ik persoonlijk goed ken met een dSLR:
- A: 400D + 18-55(non-IS), zou best een lens met wat meer tele reach willen hebben, maar hij vind 100 euro al teveel om aan een objectief uit te geven.
- B: 30D + 18-200OS (en gebruikt sinds aanschaf alleen nog maar deze lens), scheelde toch weer 100 euro met de 18-200IS.
- C: 450D + Tamron 28-300 (nog uit 't analoge tijdperk)
- D: 300D + Sigma 18-125, diafragma blijft nu hangen en gaat nu een nieuwe set kopen: 450D/1000D+18-200IS (geen vertrouwen meer in Sigma).
- E: 400D + 17-85IS
- D: 40D + 17-85IS + 75-300IS (de oude)
... kortom, niet elke dSLR-koper is into primes of "small zooms".
Afgezien dat je je aan lijkt te trekken dat er ook mensen zijn die hogere eisen stellen aan spullen, en daarom soms wat onbegrijpend zijn over het per sé niet willen wisselen, zie ik je probleem met deze lens eigenlijk niet?
"onbegrijpend" is vrij zacht uitgedrukt

. Ik heb ook geen probleem met deze lens. Dat de reviews niet top zijn zal mij een worst wezen, ik weet dat ik nu m'n dSLR erg vaak thuis laat liggen omdat ik geen zin had om continu lenzen te wisselen, en ik verwacht dat dat met een 18-2xx objectief een heel ander verhaal zal worden. Maar ik twijfel nog tussen de 18-200IS en de 18-270VC.