Ik heb ondertussen de Tamron 17-50 al in de tas zitten
Nu gewoon erop uit, elk weekend weer, om foto's te maken en om zodoende ervaring op te doen. Pas volgend jaar ergens in maart kan ik de 55-250 halen. Heb nog genoeg andere dingen om voor te sparen en ik heb al genoeg leuk spul, dus daar ga ik de komende maanden mee oefenen.
@bazs2000:
The Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6 USM L IS is an impressive extreme range zoom. The optical quality is on a very high though not exceptional level. The resolution figures are generally very good without any major flaws. Vignetting, CAs and even distortions are very well under control. The build quality is exceptional though some may not like the push-pull zoom design. With a little positive attitude you should be able to get used to it though and the very smooth zoom action helps a lot in the transition phase (from conventional zooms). The 3rd generation IS is a significant and highly welcome addition to the feature list. On the downside the lens is heavy and not exactly small especially when used at 300mm - not exactly a low profile lens. The price lifts it beyond the reach of most amateurs but then this is true for many L grade lenses out there. Unfortunately the lens is no longer a one-size-fits-all solution on APS-C DSLRs but nonetheless it remains an interesting lens for lots of applications. So if you can live with its limitations and the price tag it is surely worth a deeper look!
De superzoom onder de superzooms als ik het dus goed lees, maar een dergelijke lens lijkt mij alleen praktisch in geval van 1) safari of 2) sportwedstrijden. Het lijkt mij niet bepaald fijn in gebruik om de vogeltjes achter naar te gaan of in dagelijks normaal gebruik, ookal heeft ie wel het bereik ervoor. Bovendien issie schuifzoom en niet draaizoom, geen idee hoe losjes dat namate je zo'n lens lang gebruikt wordt, maar ik zit al in gedachte bij zoomcreeping. Nu zit er volgens mij wel een lock mechanisme op dacht ik. Leuke superzoom om te aanschouwen, maar hij is voor mij onbetaalbaar en ook niet bepaald bruikbaar.
En dat heb ik met meerdere L lenzen. De 70-200's vind ik tekort in bereik (geef mij maar 70-300) En nee geen 100-400, 70-300 geeft je mooi bereik, compacte afmetingen en bovendien issie niet wit. Dat is voor mij namelijk ook iets waarvan ik denk:

Hoe kun je nu L lenzen wit maken terwijl de camera toestellen waar ze op terecht komen zwart zijn? Zijn ze bij Canon zo fan van het zwart-wit contrast ofzo

Wit valt op i.t.t. zwart, los van de grootte/de afmetingen van een 70-200/100-400/28-300 e.d.
Verder mag menig L lens het geld dan wel waard zijn, toch kan ik het niet met mezelf rijmen om dergelijke bedragen uit te geven. Een 24-70 L bijv. is evenveel waard als mijn 30D en 10-22 samen. Dus het zijn meerdere dingen waarom ik mooi van witte L lenzen vandaan blijf. Ik vind ze te duur (prijs), te lomp (afmetingen), te opvallend (witte kleur), alle voordelen van een L objectief kunnen voor mij daar niets tegenin brengen. Neemt niet weg dat het schitterend is dat ze er zijn, maar ik pass er voor. Omdat ik geen rooie rotcent verdien vind ik het onnodig om met dure L lenzen rond te sjouwen, het is en blijft voor mij als amateur een leuke hobby, nothing more, nothing less.
Is de gehele L lijn van Canon ook trouwens niet in het leven geroepen met name voor FF? Want menig bereik van L lenzen past een FF camera beter dan een crop camera.