Executor16 schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:17:
Aangezien ik tijdens de vakantie veel landschap + gebouwen op de foto zet. En dan natuurlijk nog wat vakantie kiekjes. Vraag ik mijzelf af of ik voorlopig niet uit de voeten kan met de Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM. Deze lens spreekt mij echt heel erg aan, de 70-300 of 55-250 zou ik natuurlijk later altijd nog erbij kunnen kopen. Maar ik vraag me echt af of ik die extra tele niet ga missen tijdens mijn vakantie. Er is ook nog de Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM BULK. Maar na alle reviews springt die 1e er stukken beter uit natuurlijk

Ik heb dus ook de 17-55/2.8ISUSM als allround lens genomen en dit vind ik een heerlijke lens. 17mm is soms toch wat te kort voor landschappen. Ik had vorige week een mogelijkheid om een 10-22 lens te kopen 2e hands, maar helaas niet doorgegaan. 30 juli ga ik naar ierland en dan zal ik het zeker weten of de 17mm echt te kort is.
Maaree zonder te snelle aannames te willen maken, klinkt het alsof je toch behoorlijk wat geld hebt. Ik zou me wel eerst even bekijken wat je echt belangrijk vindt.....we praten toch over een bedrag van 850 euro voor die 17-55 lens en dat is niet niks.
De 17-85 zijn de meningen over verdeeld. Over het algemeen lees je toch eerder dat deze lens niet in goeie aard valt. Het bereik 55-85 merk je nauwelijks. Ikzelf heb het 55-85 stuk ook niet nodig. Daarbij komt de behoorlijke distortion op 17mm wat niet prettig is, zeker niet met gebouwen

.
Ik lees dat je je toch "veel afvraagt". Wat natuurlijk een beter idee is, om gewoon voor 8 tientjes een kitlens aan te schaffen en ontdekken wat je nodig hebt en wat niet. Dan help je meteen alle vragen uit de wereld en waarschijnlijk bespaar je je wat door geen aankopen te doen waarvan je slechts het vermoeden hebt dat je het nodig hebt
@Mobyrick: wel arrogant om te denken dat ik die posts maak om een wit (of bruin?
) voetje bij je te halen
. Uiteraard was het als voorbeeld voor 10-22 situaties bedoeld voor hem, dus voel je maar niet te snel vereerd
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 16:48:
[...]
ok
1) een canon D450 met kitlens (18-55) en een reserve accu

2) weinig bereik nu. IS lijkt mij een handige optie als je ver zoomt?
3) het gaat het meest om het ver inzoomen. Dat kan niet met de huidige lens.
Ik ben verder redelijk een leek op dit gebied, dus het hoeft niet aan teveel toeters of bellen te voldoen. Als de kwaliteit maar goed is.
IS is zeer handig bij grotere focallengths.
Maar ja, of je IS nodig hebt hangt af van een aantal zaken zoals:
- hoe stabiel zijn je armen/handen
- schiet je veel overdag in goeie lichtomstandigheden etc.
Je hebt nu dus een 18-55 lens en je stelt verder geen eisen aan je autofocussnelheid, dus USM hoef je niet persé. Dan lijkt me de 55-250IS een ideale aanvulling op je kitlens waardoor je alle bereiken hebt afgedekt: van 18 tot 250.
[
Voor 17% gewijzigd door
Deathchant op 09-06-2009 16:56
]