- 17-40/4L heeft geen IS
- 17-40/4L heeft geen f2.8 en is dus een stop minder lichtsterk dan de 17-55.
+ degelijker gebouwd, moet ik wel toegeven. Eerst dacht ik dat dat niet zoveel zou schelen, maar stiekem toch wel
+ beter contrast zeggen ze, ik heb het zelf niet in volle glorie geprobeerd
+ flare ongevoelig. Dit klopt echt wel en heb ik zelf ook herhaaldelijk geprobeerd om maar te zoeken naar flare, maar niks te zien

+ stuk goedkoper dan de 17-55
+ is over te nemen wanneer je overgaat naar fullframe en dan zal ie misschien beter tot zijn recht komen
- 17-55 heeft wel L glas maar is verder niet L-gebouwd
- 17-55 schuift uit bij inzoomen, de 17-40/4L niet.
- 17-55 is een stuk duurder (200 euro duurder) dan de 17-55
- beperkte lens ivm crop. Bij overstap naar fullframe heb je er niks aan.
+ hij heeft IS (3 stops)
+ iets meer bereik dan de 17-40
+ 1 stop lichtsterkte meer (f2.8 ipv f4) over het hele bereik.
Ik heb ook voor deze afweging gestaan toen ik mijn 40D kocht.
Ik doe wat meer allround en ook veel avond fotografie. Ik ben niet van plan naar FF over te gaan, tenminste niet binnen nu en 2 jaar. Ik wil eerst lekker verkennen in de DSLR wereld met mijn 40D.
Ik heb zelf de 17-55 IS gekocht en die 200 extra euro's ertegenaan gegooid. Ik merk achteraf dat ik de IS enorm vaak nodig heb, vooral tijdens avondfoto's. Ik heb ook (nog) niet zo'n stabiele hand als dat ik dacht en ben achteraf erg blij met het bereik en de IS. Als ik nu opnieuw voor de keuze stond, zou ik denk ik weer hetzelfde gekozen hebben.
Dus je ziet het is echt afhankelijk van wat je wilt. De een heeft IS nodig, de ander niet. Als ik een enorm stille hand zou hebben en de IS niet nodig had, zou ik wel voor de 17-40 gaan.